Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 6 kwietnia 2025 12:01
  • Data zakończenia: 6 kwietnia 2025 12:24

Egzamin zdany!

Wynik: 24/40 punktów (60,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na podstawie danych przedstawionych w tabeli maksymalny moment dokręcenia świec żarowych z gwintem M10 wynosi

Rozmiar gwintu świecyMaksymalny moment odkręcania świecy, który nie powoduje jej urwania [Nm]Dopuszczalny maksymalny moment dokręcania świecy [Nm]
M8208-15
M92210-20
M103512-18
M124515-25

A. 20 Nm
B. 35 Nm
C. 25 Nm
D. 18 Nm
Odpowiedź 18 Nm jest prawidłowa, ponieważ maksymalny moment dokręcenia świec żarowych z gwintem M10, według dostępnych standardów, wynosi 12-18 Nm. Wartość 18 Nm stanowi górną granicę tego zakresu, co oznacza, że jest to maksymalny moment, który można zastosować bez ryzyka uszkodzenia gwintu. W praktyce, podczas montażu świec żarowych, kluczowe jest, aby dostosować moment dokręcania zgodnie z zaleceniami producenta, co nie tylko zapewnia prawidłowe działanie silnika, ale również zapobiega awariom związanym z uszkodzeniem gwintu. W przypadku stosowania zbyt dużego momentu, może dojść do deformacji gwintu, co w konsekwencji prowadzi do trudności w demontażu świecy oraz potencjalnych uszkodzeń głowicy silnika. Warto również wspomnieć, że stosowanie momentu dokręcania w zalecanym zakresie jest zgodne z najlepszymi praktykami inżynieryjnymi i przyczynia się do długowieczności komponentów silnikowych.

Pytanie 2

Na podstawie danych w tabeli oblicz całkowity koszt brutto naprawy pojazdu.

L.p.Nazwa usługi/częściCena netto [zł]Podatek VAT
1.Wymiana płynu hamulcowego50,0023%
2.Wymiana wkładek ciernych hamulców osi przedniej100,0023%
3.Wymiana tarcz hamulcowych osi przedniej150,0023%
4.Odpowietrzenie układu hamulcowego20,0023%
5.Tarcza hamulcowa 1 szt.130,0023%
6.Klocki hamulcowe 1 kpl. – 4 szt.80,0023%

A. 651,90 zł
B. 760,00 zł
C. 811,80 zł
D. 530,00 zł
Wybór innej odpowiedzi może wynikać z typowych pomyłek w obliczeniach albo z niezrozumienia zasad ustalania całkowitych kosztów naprawy. Czasami ludzie ignorują dodatkowe opłaty, jak VAT, co prowadzi do niedoszacowania całości wydatków. Bywa też, że niepoprawnie interpretują ceny poszczególnych części czy stawki robocizny. Ważne jest, żeby podejść do obliczeń z pełnym zrozumieniem, co wchodzi w skład kosztów. Niedoszacowanie robocizny lub materiałów może naprawdę zaszkodzić finansom warsztatu i wprowadzić klientów w frustrację. Takie błędy często są wynikiem przyjęcia zbyt prostego schematu obliczeń, który nie uwzględnia rzeczywistych kosztów. W zarządzaniu warsztatem warto trzymać się ustalonych norm dotyczących kalkulacji kosztów, bo to kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania i dobrych relacji z klientami. Wiedza o dobrych praktykach i standardach branżowych jest czymś, co pomaga uniknąć tych pułapek w obliczeniach.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Jak powinny być traktowane akumulatory samochodowe?

A. odesłane do dystrybutora lub producenta
B. przekazane do recyklingu
C. zregenerowane i sprzedane ponownie
D. przechowywane w magazynie
Składowanie akumulatorów samochodowych w magazynie jest nieodpowiedzialne, ponieważ akumulatory te mogą być niebezpieczne, zwłaszcza jeśli nie są przechowywane w odpowiedni sposób. Mogą one ulegać uszkodzeniom, co prowadzi do wycieków substancji chemicznych, które są szkodliwe dla zdrowia i środowiska. Oddawanie ich do regeneracji i ponownej sprzedaży może wydawać się korzystną opcją, jednak nie każdy akumulator nadaje się do regeneracji, a nieprawidłowy proces może prowadzić do dalszych zagrożeń. Odesłanie do dystrybutora lub producenta może być w niektórych przypadkach stosowane, ale nie jest to najlepsza metoda utylizacji. Ważne jest, aby zrozumieć, że akumulatory powinny być zawsze poddawane recyklingowi przez certyfikowane firmy, co gwarantuje ich odpowiedzialne przetwarzanie. W rzeczywistości, niewłaściwe postępowanie z zużytymi akumulatorami może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych, ponieważ zgodnie z przepisami o odpadach, producenci i sprzedawcy mają obowiązek zapewnienia efektywnej utylizacji. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla ochrony środowiska oraz zdrowia publicznego.

Pytanie 5

W warsztacie stwierdzono, że hałas słyszany podczas jazdy w okolicy prawego przedniego koła pochodzi z łożyska piasty koła. Na podstawie danych zawartych w tabeli oblicz, ile wynosi koszt naprawy, jeżeli wszystkie części i materiały klient zakupił w tym warsztacie.

Wyciąg z cennika części zamiennych oraz pracochłonności czynności naprawczych
Części i materiałyCena[zł/szt.]/brutto
Łożysko piasty koła przedniego43,00
Jednorazowa nakrętka piasty koła28,00
Pracochłonność czynności naprawczychrbh./brutto
Zamontowanie piasty koła przedniego0,6
Wymiana łożyska piasty koła przedniego0,5
Robocizna100 zł/h

A. 153,00 zł
B. 191,00 zł
C. 181,00 zł
D. 213,00 zł
Poprawna odpowiedź wynika z prawidłowego obliczenia całkowitego kosztu naprawy, który obejmuje zarówno koszt części, jak i koszt robocizny. W przypadku naprawy łożyska piasty koła, kluczowe jest zrozumienie, że powinno się skalkulować wszystkie elementy związane z naprawą. Koszt części składa się z ceny łożyska oraz nakrętki, które są niezbędne do wykonania naprawy. Dodatkowo, koszt robocizny to iloczyn liczby roboczogodzin oraz stawki za roboczogodzinę, która może różnić się w zależności od warsztatu. W praktyce, przed przystąpieniem do pracy, mechanicy powinni zawsze sporządzać szczegółowy kosztorys, co pozwala na transparentność kosztów dla klienta. Stosowanie takiego podejścia jest standardem w branży motoryzacyjnej i pozwala na uniknięcie nieporozumień związanych z kosztami napraw. Warto również pamiętać, że regularna konserwacja pojazdu może pomóc w uniknięciu takich problemów, a także obniżyć koszty związane z naprawami. Zastosowanie odpowiednich narzędzi i technik naprawczych zgodnych z najlepszymi praktykami branżowymi, jak np. używanie oryginalnych części zamiennych, znacząco wpływa na bezpieczeństwo i trwałość pojazdu.

Pytanie 6

Jakim dokumentem potwierdzającym naprawę pojazdu w ASO jest?

A. zlecenie serwisowe
B. paragon niefiskalny
C. faktura VAT
D. zlecenie naprawy
Faktura VAT jest dokumentem, który potwierdza dokonanie sprzedaży usług lub towarów, w tym przypadku naprawy pojazdu, oraz jest niezbędna do prawidłowego rozliczenia podatku VAT. W branży motoryzacyjnej faktura VAT jest kluczowym elementem procesu rozliczeniowego, ponieważ stanowi dowód zarówno dla klienta, jak i dla urzędów skarbowych. Dzięki niej klient może ubiegać się o zwrot części kosztów, jeśli naprawa była związana z prowadzeniem działalności gospodarczej. Przykładowo, jeśli firma transportowa naprawia swój pojazd, faktura VAT staje się podstawą do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z eksploatacją floty. Dodatkowo, faktura VAT musi spełniać określone wymogi formalne, takie jak numer NIP sprzedawcy i nabywcy, datę sprzedaży oraz szczegółowy opis wykonanych usług, co czyni ją dokumentem zgodnym z przepisami prawa podatkowego.

Pytanie 7

W sytuacji wykrycia zużycia opony w formie ząbkowania, na początku powinno się przeprowadzić analizę

A. półosi napędowych
B. drążków kierowniczych
C. przegubów napędowych
D. amortyzatorów
Badanie drążków kierowniczych, półosi napędowych oraz przegubów napędowych w odniesieniu do ząbkowania opon może być mylące i prowadzić do nieprawidłowych wniosków. Drążki kierownicze, choć istotne dla precyzji kierowania, nie są bezpośrednio odpowiedzialne za stabilność opon. Problemy z drążkami mogą prowadzić do nieprawidłowego ustawienia geometrii, ale to nie one są główną przyczyną ząbkowania. Półosie napędowe i przeguby napędowe dotyczą przede wszystkim przenoszenia napędu na koła, a nie wpływu na kontakt opon z nawierzchnią. Ich zużycie może powodować drgania i hałasy, ale nie prowadzi do ząbkowania w takim stopniu, jak niewłaściwe działanie amortyzatorów. Przykładowo, zmiana kierunku jazdy w pojeździe z uszkodzonymi półosiami może powodować problemy z napędem, ale nie jest to przyczyna ząbkowania. Często jest to efekt braku zrozumienia, że ząbkowanie opon jest wynikiem niewłaściwego odciążenia i braku równowagi podczas jazdy, co jest bezpośrednio związane z działaniem amortyzatorów. W praktyce, dobrze jest przeprowadzać regularne przeglądy całego układu zawieszenia, aby identyfikować i korygować te problemy na wczesnym etapie.

Pytanie 8

Ilu pracowników powinien delegować kierownik warsztatu do przeprowadzenia wymiany płynu hamulcowego w pojeździe, nie korzystając z urządzenia podciśnieniowego do usuwania płynu hamulcowego?

A. 1 pracownika
B. 2 pracowników
C. 3 pracowników
D. 4 pracowników
Przydzielenie dwóch pracowników do wymiany płynu hamulcowego w pojeździe bez użycia urządzenia podciśnieniowego jest odpowiednie z kilku powodów. Po pierwsze, jedna osoba może odpowiadać za odkręcanie i zakręcanie odpowietrzników w zaciskach hamulcowych, co wymaga precyzji oraz skoordynowanego działania. Druga osoba powinna zająć się pompowaniem pedału hamulca, co jest kluczowe dla poprawnego usunięcia powietrza z układu hamulcowego oraz wprowadzenia nowego płynu. Taka współpraca pozwala na zachowanie efektywności i bezpieczeństwa podczas procedury. W praktyce, zgodnie z wytycznymi branżowymi, takich jak normy SAE (Society of Automotive Engineers), niezbędne jest zapewnienie, że układ hamulcowy działa prawidłowo przed oddaniem pojazdu do użytkowania. Ponadto, zastosowanie dwóch pracowników minimalizuje ryzyko błędów, które mogą wynikać z nieodpowiedniego odpowietrzenia układu, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 9

Jaką pomoc prawną lub techniczną uzyska kierowca w przypadku wypadku lub awarii pojazdu w ramach ubezpieczenia?

A. NNW
B. OC
C. AC
D. Assistance
Odpowiedzi "NNW", "AC" oraz "OC" są nieprawidłowe w kontekście pytania dotyczącego pomocy prawnej lub technicznej w razie wypadku lub awarii pojazdu. NNW, czyli ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków, jest przeznaczone na wypłatę odszkodowania osobom, które doznały uszczerbku na zdrowiu w wyniku wypadku. Choć jest to ważny element ochrony, nie zapewnia wsparcia technicznego czy organizacyjnego w sytuacji awaryjnej. AC, czyli ubezpieczenie autocasco, zabezpiecza kierowcę przed stratami finansowymi wynikającymi z uszkodzenia lub kradzieży pojazdu, lecz również nie obejmuje pomocy w sytuacjach awaryjnych na drodze. OC, czyli ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, jest obowiązkowe i chroni przed roszczeniami osób trzecich w przypadku szkód wyrządzonych przez kierowcę, ale nie zapewnia wsparcia dla samego kierowcy ani jego pojazdu. Często kierowcy mylą te różne formy ubezpieczeń, co prowadzi do błędnych wniosków o ich funkcjonalności w kontekście pomocy na drodze. Właściwe zrozumienie różnic między tymi produktami ubezpieczeniowymi jest kluczowe dla odpowiedniego zabezpieczenia się na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń.

Pytanie 10

Podczas analizy funkcjonowania układu wydechowego diagnosta zauważył zbyt wysoki poziom hałasu. Możliwą przyczyną tego stanu jest

A. zatarty zawór EGR
B. nieprawidłowe działanie układu przeniesienia napędu
C. niedrożny katalizator
D. uszkodzony tłumik układu wydechowego
Uszkodzony tłumik układu wydechowego jest najczęstszą przyczyną nadmiernego poziomu hałasu wydobywającego się z pojazdu. Tłumik jest kluczowym elementem, który ma za zadanie redukcję hałasu generowanego przez silnik oraz kontrolę emisji spalin. W przypadku uszkodzenia, na przykład poprzez perforację lub pękanie, dźwięki generowane przez silnik mogą wydobywać się swobodnie, co skutkuje znacznym zwiększeniem hałasu. Diagnosta powinien zwrócić uwagę na wizualne oznaki uszkodzenia, a także przeprowadzić testy akustyczne, aby określić poziom hałasu. Regularna kontrola stanu tłumika jest zgodna z dobrymi praktykami w zakresie konserwacji pojazdów, co pozwala na wczesne wykrywanie problemów i ich eliminację. Właściwe działanie układu wydechowego ma kluczowe znaczenie nie tylko dla komfortu jazdy, ale także dla ochrony środowiska, ponieważ uszkodzenia mogą prowadzić do zwiększonej emisji szkodliwych substancji. Warto pamiętać, że zgodne z normami produkty zamienne mogą przyczynić się do poprawy efektywności i trwałości układu wydechowego.

Pytanie 11

Zlecenie na okresowy przegląd pojazdu w Autoryzowanym Serwisie Obsługi sporządza

A. diagnosta.
B. mechanik realizujący zlecenie.
C. księgowy.
D. pracownik BOK.
Wybór diagnosty, księgowego lub mechanika jako osoby odpowiedzialnej za wypełnienie zlecenia serwisowego przeglądu okresowego pokazuje brak zrozumienia struktury organizacyjnej oraz podziału ról w Autoryzowanym Serwisie Obsługi. Diagnosta, mimo że ma kluczową rolę w ocenie stanu technicznego pojazdu, jest odpowiedzialny za przeprowadzanie badań i wystawianie raportów, a nie przyjmowanie zleceń. Księgowy z kolei zajmuje się finansami serwisu, obsługą faktur oraz zarządzaniem budżetem, co jest istotne, ale nie ma związku z bezpośrednią obsługą klienta i przyjmowaniem zleceń serwisowych. Mechanik wykonujący zlecenie jest odpowiedzialny za przeprowadzanie prac naprawczych i przeglądów, ale jego zadania zaczynają się dopiero po tym, jak zlecenie zostało przyjęte i zarejestrowane przez pracownika BOK. Takie nieporozumienia mogą prowadzić do opóźnień w obsłudze klienta oraz niezadowolenia, co jest szczególnie ważne w kontekście standardów jakości obsługi. W branży, gdzie czas reakcji ma kluczowe znaczenie, zrozumienie roli pracowników w procesie obsługi serwisowej jest niezbędne do osiągnięcia wysokiego poziomu satysfakcji klientów oraz efektywności operacyjnej.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Strategia rynkowa oparta na kooperacji w sektorze motoryzacyjnym w celu podniesienia jakości i efektywności świadczonych usług nie jest

A. zarządzanie flotą samochodową
B. coobranding
C. budowa dróg komunikacyjnych
D. powoływanie stowarzyszeń
Odpowiedzi takie jak car fleet management, tworzenie stowarzyszeń oraz coobranding są rzeczywiście przykładami strategii rynkowych opartych na współpracy w branży motoryzacyjnej. Zarządzanie flotą pojazdów to podejście, które pozwala firmom na efektywne wykorzystywanie zasobów transportowych poprzez współpracę, co prowadzi do obniżenia kosztów operacyjnych i poprawy jakości usług. W ramach tego podejścia firmy mogą dzielić się danymi, co pozwala na optymalizację tras i lepsze zarządzanie czasem pracy kierowców. Tworzenie stowarzyszeń z kolei ma na celu zintegrowanie różnych graczy na rynku, co sprzyja wymianie doświadczeń i wiedzy, a także wspólnemu promowaniu najlepszych praktyk. Coobranding, czyli wspólne działania marketingowe, może przynieść korzyści obu stronom, zwiększając widoczność marek i przyciągając nowych klientów. Rozumienie tych koncepcji i ich zastosowanie w praktyce jest kluczowe dla sukcesu w branży motoryzacyjnej, która staje się coraz bardziej konkurencyjna i złożona. Ignorowanie wartości współpracy w kontekście rozwoju rynku może prowadzić do nieefektywności i utraty przewagi konkurencyjnej.

Pytanie 14

Jakie jest prawidłowe napięcie podczas ładowania akumulatora?

A. 13,0 ÷ 13,5 A
B. 12,0 ÷ 13,0 V
C. 12,1 ÷ 12,9 A
D. 13,8 ÷ 14,5 V
Wybór niepoprawnych odpowiedzi wskazuje na pewne nieporozumienia związane z właściwym napięciem ładowania akumulatorów. Odpowiedzi sugerujące zakresy napięciowe, takie jak 12,0 ÷ 13,0 V, są niewłaściwe, ponieważ mieszczą się poniżej minimalnego poziomu, który jest niezbędny do skutecznego ładowania akumulatorów. Napięcie w tym zakresie może nie tylko nie naładować akumulatora, ale również prowadzić do jego głębokiego rozładowania, co skutkuje uszkodzeniem ogniw. Ponadto, wybór opcji z jednostkami amperowymi, jak 12,1 ÷ 12,9 A oraz 13,0 ÷ 13,5 A, wykazuje nieporozumienie dotyczące pomiarów. Ampery odnoszą się do prądu, a nie napięcia, które jest kluczowym czynnikiem w procesie ładowania akumulatorów. Niewłaściwe przypisanie jednostek może prowadzić do poważnych błędów w diagnostyce i obsłudze akumulatorów. W praktyce, aby uniknąć takich pomyłek, istotne jest, aby osoby pracujące z pojazdami rozumiały podstawowe zasady dotyczące elektryczności oraz specyfikacje techniczne akumulatorów. Znajomość parametrów napięcia ładowania, a także umiejętność ich pomiaru i interpretacji stanowi kluczowy element w utrzymaniu sprzętu w dobrym stanie. Dlatego, aby poprawić swoje umiejętności w tym zakresie, warto uczestniczyć w kursach dotyczących elektrotechniki oraz korzystać z zasobów edukacyjnych dostępnych w branży.

Pytanie 15

Które z elementów należy poddać utylizacji po wykonaniu naprawy określonej we fragmencie przedstawionego w tabeli zlecenia serwisowego samochodu?

Zlecenie serwisowe
Czynności do wykonania: wymiana linki hamulca ręcznego, wymiana klocków hamulcowych, wymiana opon, wymiana świec zapłonowych.

A. Linkę hamulca ręcznego.
B. Opony.
C. Klocki hamulcowe.
D. Świece zapłonowe.
Odpowiedź "Opony" jest poprawna, ponieważ zgodnie z zasadami utylizacji elementów pojazdów, zużyte opony powinny być poddane odpowiednim procesom recyklingu. W przypadku zlecenia serwisowego, opony, które zostały wymienione, muszą być skonfrontowane z ich stanem technicznym. W przypadku, gdy są one nieodpowiednie do dalszego użytkowania, ich utylizacja jest nie tylko zalecana, ale wręcz wymagana. W przemyśle motoryzacyjnym obowiązują standardy dotyczące utylizacji zużytych opon, które powinny być realizowane w sposób zapewniający minimalizację wpływu na środowisko. Utylizacja opon w odpowiednich punktach zbiórki zapobiega ich przypadkowemu składowaniu, co może prowadzić do problemów ekologicznych. Dobrą praktyką jest również upewnienie się, że opony są przechowywane w odpowiednich warunkach przed ich utylizacją oraz korzystanie z certyfikowanych firm zajmujących się recyklingiem.

Pytanie 16

Podczas serwisowania układu hamulcowego, mechanik przeprowadził wymianę płynu hamulcowego. Zużyty płyn powinien

A. wlać do kanalizacji
B. zwrócić klientowi
C. przekazać do utylizacji
D. odlać do ponownego użycia
Prawidłowa odpowiedź to oddanie zużytego płynu hamulcowego do utylizacji. Płyn hamulcowy zawiera substancje chemiczne, które mogą być szkodliwe dla zdrowia oraz środowiska. Dlatego istotne jest, aby nie wyrzucać go do śmieci ani nie wylewać do kanalizacji, ponieważ mogłoby to prowadzić do zanieczyszczenia wód gruntowych oraz środowiska. Utylizacja płynów hamulcowych powinna być przeprowadzana zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami prawnymi, takimi jak regulacje dotyczące odpadów niebezpiecznych. W praktyce, mechanicy powinni mieć dostęp do odpowiednich punktów zbiórki, które są przygotowane do odbioru tego rodzaju materiałów. Takie działania nie tylko chronią środowisko, ale również zapewniają bezpieczeństwo w miejscu pracy, minimalizując ryzyko kontaktu z niebezpiecznymi substancjami. Szkolenia z zakresu bezpiecznego obchodzenia się z chemikaliami oraz procedur utylizacji powinny być integralną częścią edukacji zawodowej mechaników.

Pytanie 17

Kiedy należy dokonać wymiany płynu hamulcowego?

A. w przypadku słabego działania hamulców
B. przy zawartości wody na poziomie 3% w płynie
C. po upływie ośmiu lat
D. gdy pojawiają się wycieki z układu
Prawidłowa odpowiedź dotyczy zawartości wody w płynie hamulcowym, a dokładniej, że należy go wymienić, gdy zawartość wody osiągnie 3%. Płyn hamulcowy jest higroskopijny, co oznacza, że ma tendencję do absorbowania wilgoci z otoczenia. Woda w płynie hamulcowym obniża jego temperaturę wrzenia oraz skuteczność hamowania. Wysoka zawartość wody może prowadzić do zjawiska zwanego 'wodnym podgrzewaniem', co w efekcie może spowodować zjawisko 'fadingu' hamulców, a to może być niebezpieczne w trakcie jazdy. Standardy branżowe oraz zalecenia producentów pojazdów zazwyczaj wskazują na konieczność wymiany płynu hamulcowego co 1-2 lata, nawet jeśli nie osiągnięto wspomnianego progu 3% wody. Regularna kontrola i wymiana płynu hamulcowego są kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy, dlatego zaleca się okresowe sprawdzanie stanu systemu hamulcowego przez wykwalifikowanych mechaników.

Pytanie 18

Utrata mocy silnika oraz wydobywający się biały dym z układu wydechowego silnika wysokoprężnego, wskazuje na konieczność sprawdzenia

A. kąta wyprzedzenia wtrysku
B. stanu uszczelki pod głowicą
C. dawki paliwa
D. kolektora wydechowego
Analizując pozostałe odpowiedzi, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych kwestii, które mogą wprowadzać w błąd. Kąt wyprzedzenia wtrysku jest istotnym parametrem w silnikach wysokoprężnych, jednak jego nieprawidłowe ustawienie zazwyczaj skutkuje innymi objawami, takimi jak nierówna praca silnika czy zwiększone zużycie paliwa. Nie prowadzi to jednak bezpośrednio do wydobywania się białego dymu, co wskazuje na problemy z uszczelką pod głowicą. Kolektor wydechowy również nie jest bezpośrednią przyczyną omawianych objawów. Jego uszkodzenie mogłoby prowadzić do zmniejszenia wydajności silnika, ale nie do strat mocy i białego dymu, które są bardziej typowe dla problemów z uszczelką lub układem chłodzenia. Z kolei dawka paliwa, chociaż jest kluczowym parametrem w silnikach wysokoprężnych, wpływa głównie na ich wydajność i kulturę pracy. Nieprawidłowe dawkowanie paliwa może prowadzić do nadmiernego dymienia, ale typowy biały dym jest znacznie bardziej związany z problemami z uszczelką. W rezultacie, błędne podejścia mogą prowadzić do zamiany objawów, co w praktyce wydłuża czas diagnostyki i może prowadzić do nieefektywnego rozwiązywania problemów. Ważne jest, aby zrozumieć, że prawidłowa analiza objawów silnika wymaga holistycznego spojrzenia i gruntownej znajomości mechaniki pojazdowej.

Pytanie 19

Po przeprowadzonej naprawie systemu zawieszenia należy zrealizować czynności kontrolne

A. na stanowisku rolkowym
B. urządzeniem typu szarpak
C. na płycie najazdowej
D. metodą drgań wymuszonych
Użycie urządzenia typu szarpak do kontroli układu zawieszenia po naprawie jest kluczowe dla zapewnienia jego prawidłowej pracy. Szarpak umożliwia symulację warunków drogowych, generując dynamiczne obciążenia, które pozwalają na ocenę funkcji zawieszenia w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych. Dzięki tej metodzie możliwe jest wykrycie ewentualnych usterek, takich jak niewłaściwe ustawienie geometrii kół czy nadmierne luzy w elementach zawieszenia. Standardy branżowe, takie jak ISO 17273, zalecają stosowanie tego rodzaju urządzeń w celu precyzyjnego pomiaru charakterystyk dynamicznych zawieszenia. Przykładem zastosowania może być sytuacja, w której po wymianie amortyzatorów w samochodzie, z użyciem szarpaka sprawdza się ich efektywność i responsywność, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Ponadto, takie testy mogą być również przydatne w diagnostyce pojazdów osobowych oraz ciężarowych, gdzie prawidłowe działanie zawieszenia ma bezpośredni wpływ na stabilność i prowadzenie pojazdu.

Pytanie 20

Podpisanie zlecenia na naprawę przez klienta oraz serwisanta?

A. potwierdza zawarcie umowy cywilno prawnej
B. oznacza zgodę na szeroki zakres naprawy
C. potwierdza realizację usługi
D. oznacza zgodę na przetwarzanie danych osobowych klienta
Wiele osób myli zakres obowiązków i uprawnień wynikających z podpisania zlecenia obsługi naprawy, co może prowadzić do nieporozumień. Odpowiedzi sugerujące, że podpis oznacza zgodę na wykorzystanie danych osobowych klienta, są błędne, ponieważ kwestia ochrony danych osobowych jest regulowana przez przepisy RODO, które wymagają odrębnej zgody na przetwarzanie danych. Podpisanie zlecenia nie oznacza również potwierdzenia wykonania usługi, gdyż może być to jedynie formalność, a faktyczne wykonanie następuje po realizacji usługi. Istnieje również błędne przekonanie, że podpis stanowi zgodę na dowolny zakres naprawy; w rzeczywistości warunki umowy powinny być jasno określone i zaakceptowane przez obie strony, aby uniknąć sytuacji, w której klient mógłby być zaskoczony dodatkowymi kosztami lub wykonywaniem niezamówionych usług. Takie myślenie może prowadzić do nieefektywnej komunikacji oraz do ewentualnych sporów prawnych. Kluczowe jest, aby wszystkie warunki były jasne i zrozumiałe przed podpisaniem dokumentu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania relacjami z klientami oraz z zasadami transparentności działalności gospodarczej.

Pytanie 21

Po przeprowadzeniu naprawy, minimalny współczynnik skuteczności hamowania hamulca awaryjnego w samochodzie osobowym powinien wynosić

A. 25%
B. 15%
C. 20%
D. 10%
Minimalna wartość współczynnika skuteczności hamowania hamulca awaryjnego samochodu osobowego po naprawie wynosząca 25% jest zgodna z normami bezpieczeństwa oraz zaleceniami branżowymi. Współczynnik ten określa, jak skutecznie system hamulcowy pojazdu jest w stanie zatrzymać samochód w krytycznych sytuacjach, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa kierowcy oraz pasażerów. W praktyce oznacza to, że hamulce muszą być w stanie wyhamować pojazd w krótkim czasie, co jest istotne w sytuacjach awaryjnych. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być ocena pojazdów przed ich dopuszczeniem do ruchu drogowego, gdzie przeprowadzane są testy skuteczności hamowania. Wysokie standardy skuteczności hamowania są również związane z przepisami prawa, które nakładają obowiązek spełnienia określonych norm technicznych. Rekomendowana wartość 25% staje się punktem odniesienia dla warsztatów samochodowych, które powinny dążyć do zapewnienia, że wszystkie naprawy hamulców przywracają ich pełną funkcjonalność. W obliczeniach inżynieryjnych dotyczących bezpieczeństwa, taki współczynnik pozwala na oszacowanie odległości hamowania w różnych warunkach, co jest niezbędne dla właściwego projektowania systemów bezpieczeństwa pojazdów.

Pytanie 22

Który z oznaczonych znaków w numerze VIN dostarcza informacji o roku wytworzenia pojazdu?

A. Szósty
B. Dziesiąty
C. Dwunasty
D. Siódmy
Dziesiąty znak w numerze VIN (Vehicle Identification Number) jest kluczowy, ponieważ identyfikuje rok produkcji pojazdu. System VIN, opracowany przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO), składa się z 17 znaków, z których każdy ma swoje specyficzne znaczenie. Dziesiąty znak oznacza rok modelowy, co jest niezwykle istotne dla producentów, dealerów oraz użytkowników. Na przykład, dla pojazdów wyprodukowanych po 1980 roku, litery od A do Y odpowiadają poszczególnym rokom (A - 1980, B - 1981, C - 1982, itd.), a litera Z reprezentuje rok 1980. W praktyce, znajomość roku produkcji pojazdu jest istotna przy zakupie używanego auta, ponieważ wpływa na jego wartość, dostępność części zamiennych oraz standardy bezpieczeństwa. Zrozumienie tego elementu systemu VIN ułatwia również identyfikację potencjalnych problemów związanych z normami emisji spalin oraz innymi regulacjami prawnymi, co jest szczególnie ważne w kontekście zmieniających się przepisów dotyczących pojazdów.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Obecność jednocześnie takich symptomów jak: zmniejszenie mocy silnika, stuki wewnętrzne silnika, nadmierne zużycie oleju w połączeniu z dymieniem są charakterystycznymi problemami systemu

A. korbowo-tłokowego silnika
B. wylotowego
C. kadłuba i głowicy
D. rozrządu silnika
Odpowiedź wskazująca na układ korbowo-tłokowy silnika jest prawidłowa, ponieważ wspomniane objawy są typowe dla problemów związanych z tym układem. Spadek mocy silnika może być spowodowany niewłaściwą pracą tłoków oraz korbowodów, które odpowiadają za przenoszenie energii z procesu spalania na ruch obrotowy wału korbowego. Stuki wewnętrzne mogą świadczyć o uszkodzeniu łożysk lub niewłaściwej geometrii układu korbowo-tłokowego, co prowadzi do niepoprawnej pracy silnika. Nadmierne zużycie oleju oraz dymienie wskazują na możliwe uszkodzenie uszczelniaczy zaworowych lub pierścieni tłokowych, co jest bezpośrednio związane z układem korbowo-tłokowym. Zrozumienie tych objawów jest kluczowe dla skutecznej diagnostyki silnika, a ich identyfikacja może pomóc w uniknięciu poważniejszych uszkodzeń oraz kosztownych napraw. W praktyce mechanicy często wykonują testy kompresji oraz analizy spalin, które pozwalają na wczesne wykrycie problemów związanych z tym układem, zgodnie z najlepszymi praktykami diagnostycznymi.

Pytanie 25

Z tabeli wynika, że koszt usługi polegającej na wymianie żarówek świateł mijania w dwóch reflektorach przednich i regulacji ustawienia świateł, jest równy

NazwaCena [zł]
Żarówka P21W5
Żarówka P21/5W8
Żarówka H4 55/60W16
Nazwa operacjiMaksymalny czas operacji [min]Koszt operacji [zł]
Kontrola i regulacja ustawienia świateł mijania/drogowych2040
Wymiana żarówki reflektora (1 szt.)510
Wymian żarówki kierunkowskazu515

A. 232 zł
B. 66 zł
C. 92 zł
D. 55 zł
Chociaż odpowiedzi na pytanie mogą wydawać się prawdopodobne, żadne z podanych rozwiązań nie uwzględnia pełnej struktury kosztów związanych z wymianą żarówek oraz regulacją świateł. Wiele osób może być skłonnych do zaniżenia całkowitych wydatków, co często prowadzi do błędnej kalkulacji. Na przykład, odpowiedź 66 zł nie uwzględnia całkowitego kosztu regulacji ustawienia świateł, która sama w sobie kosztuje 40 zł. Ignorowanie tego elementu jest typowym błędem, który może wynikać z braku uwagi na szczegóły lub założenia, że koszt regulacji nie jest istotny w kontekście całkowitych wydatków. Podobnie rzecz ma się z odpowiedzią 55 zł, która nie bierze pod uwagę nawet najbardziej podstawowych kosztów wymiany żarówek. Dodatkowo, wybór 232 zł opiera się na mylnym założeniu, że wszystkie koszty zostały podwojone, co jest wyraźnym przykładem nieporozumienia w zrozumieniu wycen. W kontekście usług motoryzacyjnych, kluczowe jest, aby dokładnie analizować ceny poszczególnych elementów, zamiast ogólnych oszacowań, aby uniknąć nieporozumień i niepotrzebnych wydatków. Zrozumienie dokładnych kosztów, jakie wiążą się z serwisem, jest niezbędne dla każdej osoby dbającej o stan swojego pojazdu.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Głównym celem komunikacji wewnętrznej w warsztacie samochodowym nie jest

A. zapewnienie przepływu informacji w obie strony
B. tworzenie atmosfery zaufania wśród pracowników
C. wzmacnianie jedności zespołów w zakresie wykonania zadań
D. tworzenie odpowiednich relacji z klientami
Wydaje się, że odpowiedzi dotyczące wzmacniania spójności zespołów, zapewnienia dwukierunkowego przepływu informacji oraz budowania klimatu zaufania wśród pracowników mogą prowadzić do mylnego przekonania, że komunikacja wewnętrzna ma na celu również budowanie relacji z klientami. W rzeczywistości, komunikacja wewnętrzna odnosi się głównie do sposobu, w jaki pracownicy współdziałają ze sobą w ramach organizacji. Wzmacnianie spójności zespołu jest istotne dla zadań operacyjnych, ponieważ zwiększa efektywność i jakość świadczonych usług. Dwukierunkowy przepływ informacji pozwala na bieżąco reagować na problemy oraz wprowadzać innowacje, co ma kluczowe znaczenie w branży motoryzacyjnej, gdzie technologia i procedury często się zmieniają. Budowanie klimatu zaufania jest równie ważne, ponieważ poprawia morale zespołu, co przekłada się na lepszą obsługę klienta. W praktyce jednak, wiele osób może mylić te aspekty z koniecznością dbania o relacje z klientami, co wprowadza nieporozumienia dotyczące roli komunikacji wewnętrznej. Kluczowym błędem jest postrzeganie komunikacji wewnętrznej jako narzędzia służącego także do interakcji z klientami, co jest w rzeczywistości zadaniem komunikacji zewnętrznej. Ważne jest, aby zrozumieć, że skuteczna komunikacja wewnętrzna tworzy fundament dla późniejszych relacji z klientami, ale nie jest to jej bezpośredni cel.

Pytanie 31

Na podstawie książki serwisowej, którą klient dostaje w momencie zakupu pojazdu, można określić

A. częstość przeprowadzania przeglądów
B. procedury serwisowe
C. wydatki związane z użytkowaniem pojazdu
D. dodatkowe akcesoria pojazdu
Częstotliwość przeglądów to naprawdę ważny temat, który można ogarnąć na podstawie książki serwisowej twojego samochodu. Znajdziesz w niej konkretne info o tym, jak często powinieneś robić przeglądy, co jest kluczowe, żeby wszystko chodziło jak w zegarku i było bezpieczne. Regularne przeglądy są zgodne z tym, co zalecają producenci i różne normy branżowe, jak ISO 9001, które dotyczą jakości. Na przykład, jeśli producent mówi, że przegląd trzeba robić co 15 000 km albo raz w roku, to trzymanie się tego schematu pozwala z wyprzedzeniem wyłapać jakieś usterki i uniknąć większych awarii oraz kosztownych napraw. Co więcej, w książce mogą być też wskazówki dotyczące konserwacji, jak na przykład wymiana oleju, co jest mega istotne dla długowieczności silnika. Dlatego warto zrozumieć, jak ważne są te przeglądy zapisane w książce serwisowej, bo to podstawa, by cieszyć się sprawnym i niezawodnym autem.

Pytanie 32

Silnik, w którym wałek rozrządu znajduje się w obudowie silnika, jest określany jako

A. CIH
B. OHV
C. DOHC
D. OHC
Zrozumienie różnicy pomiędzy różnymi typami silników jest kluczowe w branży motoryzacyjnej. Odpowiedzi CIH, DOHC i OHC wskazują na inne konfiguracje wałków rozrządu, które mogą być mylone z systemem OHV. CIH (Compound Inlet Header) to termin, który nie odnosi się do układu rozrządu, lecz raczej do systemu dolotowego, co wprowadza w błąd przy wyborze odpowiedzi. DOHC (Double Overhead Camshaft) to system, w którym dwa wałki rozrządu umieszczone są nad głowicą cylindra, co pozwala na jednoczesne sterowanie zarówno zaworami dolotowymi, jak i wylotowymi. Ten typ rozrządu jest bardziej skomplikowany i zazwyczaj stosowany w silnikach o wysokich osiągach, gdzie precyzja otwierania i zamykania zaworów jest kluczowa. Z kolei OHC (Overhead Camshaft) również odnosi się do wałków umieszczonych nad głowicą cylindrów, ale w tym przypadku może być tylko jeden wałek, co również różni się od konstrukcji OHV. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowej analizy i doboru komponentów silnika, a także wpływa na charakterystykę pracy silnika, jego wydajność oraz koszty eksploatacji. Właściwa wiedza na temat konstrukcji silników pozwala na bardziej świadome podejmowanie decyzji o ich wyborze czy modyfikacji.

Pytanie 33

Wśród urządzeń, które wymagają nadzoru technicznego, znajdują się

A. podnośniki kolumnowe
B. lewarki
C. dźwigniki przenośne ręczne
D. ręczne wciągarki łańcuchowe
Podnośniki kolumnowe są klasyfikowane jako urządzenia podlegające dozorowi technicznemu zgodnie z polskimi przepisami prawa oraz normami branżowymi. Zgodnie z Ustawą z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, urządzenia, które mogą stwarzać zagrożenie w przypadku awarii, muszą być poddawane regularnym kontrolom technicznym. Podnośniki kolumnowe, wykorzystywane w warsztatach samochodowych oraz w przemyśle, są przeznaczone do podnoszenia i podtrzymywania ciężkich obiektów, co wiąże się z ich dużym obciążeniem. Właściwe użytkowanie i regularny nadzór nad tymi urządzeniami minimalizuje ryzyko wypadków oraz uszkodzeń. W praktyce, urządzenia tego typu powinny być co najmniej raz w roku poddawane przeglądowi przez uprawnionego specjalistę, który oceni ich stan techniczny i bezpieczeństwo. Podnośniki kolumnowe są przykładem sprzętu, który wymaga szczególnej uwagi ze względu na potencjalne konsekwencje ich awarii, co w praktyce potwierdzają liczne normy, takie jak PN-EN 1493:2010, dotyczące podnośników samochodowych.

Pytanie 34

Do codziennej obsługi pojazdu należy przeprowadzenie kontroli

A. działania świateł mijania
B. luzów łożysk kół
C. temperatury krzepnięcia płynu chłodniczego silnika
D. ustawienia świateł drogowych
Działania świateł mijania są kluczowym elementem codziennej obsługi pojazdu, ponieważ zapewniają one odpowiednią widoczność w trudnych warunkach oświetleniowych, co wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Kontrola ich działania powinna być regularnie przeprowadzana, aby upewnić się, że zarówno przednie, jak i tylne światła działają poprawnie. W praktyce oznacza to nie tylko weryfikację, czy żarówki są sprawne, ale także, czy światła są odpowiednio ustawione. Nieprawidłowe ustawienie świateł mijania może prowadzić do oślepienia innych kierowców lub do niewystarczającej widoczności drogi. Zgodnie z przepisami ruchu drogowego, wszystkie pojazdy muszą być wyposażone w sprawne światła, a ich stan techniczny powinien być regularnie kontrolowany, np. przed dłuższą podróżą. Dobrą praktyką jest także sprawdzenie poziomu zużycia żarówek oraz ich czystości, ponieważ brudne reflektory mogą znacznie zmniejszyć efektywność oświetlenia. Warto również pamiętać o tym, że w niektórych pojazdach istnieje możliwość automatycznego włączania świateł mijania w zależności od warunków atmosferycznych, co dodatkowo podnosi komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Pytanie 35

Po prawidłowym przeprowadzeniu naprawy układu wydechowego w samochodzie osobowym z silnikiem ZI, wynik pomiaru poziomu hałasu zewnętrznego nie powinien być większy niż dopuszczalny poziom określony w przepisach prawnych

A. 96 dB
B. 108 dB
C. 93 dB
D. 98 dB
Wybór poziomów hałasu, takich jak 98 dB, 96 dB czy 108 dB, opiera się na nieporozumieniu dotyczącym regulacji prawnych dotyczących emisji hałasu przez pojazdy. Przede wszystkim te wartości przekraczają maksymalny dozwolony poziom hałasu dla samochodów osobowych z silnikiem ZI, co oznacza, że nie są one zgodne z obowiązującymi normami. Wartości te są często mylone z poziomami hałasu, które są dopuszczalne dla innych typów pojazdów lub w innych warunkach. Na przykład, 108 dB może kojarzyć się z hałasem generowanym przez pojazdy sportowe lub motocykle, które mają inne normy emisji hałasu. Kolejnym typowym błędem myślowym jest postrzeganie hałasu jako problemu, który można zignorować, co jest nieprawidłowe. W rzeczywistości, nadmierny hałas nie tylko wpływa negatywnie na jakość życia mieszkańców, ale także może prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak stres, utrata słuchu czy problemy ze snem. Dlatego tak ważne jest, aby każdy pojazd po naprawie układu wydechowego był dokładnie sprawdzony pod kątem zgodności z normami hałasu. Tylko w ten sposób można zapewnić zarówno komfort podróżowania, jak i przestrzeganie przepisów prawnych.

Pytanie 36

Zanim rozpoczniesz diagnostykę przy użyciu metody Eusama, w pierwszej kolejności powinieneś zweryfikować

A. rozmiary opon
B. ciśnienie w oponach
C. głębokość profilu
D. indeks prędkości opon
Sprawdzanie wymiarów opon, indeksu prędkości oraz głębokości bieżnika może być szczególnie istotne w kontekście ogólnej diagnostyki opon, jednak nie powinno być pierwszym krokiem w procesie diagnostycznym. Wymiary opon, które obejmują szerokość, profil oraz średnicę, są kluczowe dla określenia, czy opony są prawidłowo dobrane do konkretnego pojazdu, jednak ich weryfikacja nie ma wpływu na bieżące bezpieczeństwo i osiągi. Indeks prędkości opon wskazuje maksymalną prędkość, przy której opona może bezpiecznie funkcjonować, co jest ważne w kontekście przepisów drogowych, ale nie zmienia to faktu, że ciśnienie jest czynnikiem, który bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Głębokość bieżnika jest również istotna, ponieważ decyduje o przyczepności w trudnych warunkach, jednak zmiany w głębokości bieżnika są procesem stopniowym, podczas gdy niewłaściwe ciśnienie w oponach może prowadzić do nagłych i niebezpiecznych sytuacji na drodze. Błędy w myśleniu polegające na priorytetyzacji wymiarów i indeksów nad ciśnieniem mogą prowadzić do zaniżenia rzeczywistego stanu bezpieczeństwa pojazdu, co może mieć poważne konsekwencje w przypadku nagłej sytuacji na drodze.

Pytanie 37

Mechanicy potrzebują 2,5 godziny na jeden przegląd. Ile minimalnie stanowisk musi być w serwisie, aby wykonać przynajmniej 12 przeglądów w czasie ośmiogodzinnej zmiany?

A. 3
B. 5
C. 6
D. 4
Aby obliczyć minimalną liczbę stanowisk w serwisie, należy uwzględnić czas trwania jednego przeglądu oraz łączną liczbę przeglądów, które muszą być wykonane w danym czasie. Mechanicy wykonują jeden przegląd w czasie 2,5 godziny, co oznacza, że w ciągu ośmiogodzinnej zmiany każdy mechanik jest w stanie wykonać 3 przeglądy (8 godzin / 2,5 godziny = 3,2 przeglądu, zaokrąglając w dół do 3). Aby zrealizować co najmniej 12 przeglądów, potrzebujemy określić liczbę mechaników, czyli ilość stanowisk. Dzieląc wymaganą liczbę przeglądów (12) przez liczbę przeglądów, które może wykonać jeden mechanik w zmianie (3), otrzymujemy 4. Dlatego minimalna liczba stanowisk w serwisie powinna wynosić 4. W praktyce, aby zachować elastyczność i możliwość obsługi większej liczby klientów, zazwyczaj zaleca się posiadanie dodatkowego mechanika, co podnosi standardy obsługi oraz zmniejsza ryzyko przestojów w pracy serwisu.

Pytanie 38

Do zasadniczych zadań w obszarze gospodarki magazynowej części zamiennych nie należy

A. utrzymywanie zapasów części na określonym poziomie
B. kompletowanie zestawów
C. pakowanie materiałów i komponentów
D. analiza kosztów funkcjonowania magazynu
Analiza kosztów działalności magazynu, jako zadanie, jest kluczowym aspektem zarządzania finansami w każdym przedsiębiorstwie, ale nie jest bezpośrednio związana z podstawowymi funkcjami gospodarki magazynowej części zamiennych. Główne zadania magazynu części zamiennych koncentrują się na efektywnym zarządzaniu zapasami, co obejmuje konfekcjonowanie materiałów, utrzymanie zapasów na odpowiednim poziomie oraz kompletowanie zestawów. Przykładowo, konfekcjonowanie materiałów polega na dostosowywaniu produktów do specyficznych zamówień lub zestawów, co zwiększa efektywność operacyjną. Utrzymywanie zapasów na pewnym poziomie jest kluczowe dla zapewnienia ciągłości produkcji i minimalizacji przestojów. Z kolei kompletowanie zestawów pozwala na szybkie reagowanie na potrzeby klientów, co jest niezwykle istotne w branży, gdzie czas realizacji zamówienia ma kluczowe znaczenie. Dlatego analiza kosztów, choć ważna, nie jest jednym z podstawowych zadań operacyjnych w kontekście gospodarki magazynowej.

Pytanie 39

Które z wymienionych badań nie jest przeprowadzane przez diagnostę podczas rocznego przeglądu rejestracyjnego na stacji kontroli pojazdów?

A. Sprawdzenie prawidłowości działania układu zasilania silnika.
B. Weryfikacja poprawności działania i ustawienia świateł.
C. Ocena skuteczności oraz równomierności działania hamulców.
D. Ocena stanu technicznego sygnału dźwiękowego.
Odpowiedź 'Sprawdzenie prawidłowości działania układu zasilania silnika' jest jak najbardziej trafna. W czasie przeglądów rejestracyjnych stacji kontroli pojazdów nie sprawdza się układu zasilania silnika. Z mojej perspektywy, jest to dość logiczne, bo przepisy stawiają nacisk głównie na to, co ma wpływ na bezpieczeństwo i ochronę środowiska. Przeglądy obejmują między innymi kontrolę hamulców, regulację świateł czy też stan sygnałów dźwiękowych, bo te elementy mają kluczowe znaczenie dla bezpiecznej jazdy. Diagnosta powinien koncentrować się na tym, co może wpływać na bezpieczeństwo na drodze, co moim zdaniem jest podstawą jego pracy. Jak już wspomniałem, sprawdzenie świateł wymaga użycia specjalistycznych narzędzi i znajomości przepisów, które mówią o ich działaniu, co jest przydatne w codziennej eksploatacji samochodu.

Pytanie 40

Do podstawowych zadań pracownika Biura Obsługi Klienta należy

A. ustalanie i lokalizowanie problemów
B. organizowanie zamówień na części zamienne
C. nadzór nad jakością realizowanych prac naprawczych
D. współpraca z mechanikami oraz innymi pracownikami w serwisie
Współpraca wewnątrz serwisu z mechanikami i innymi pracownikami jest kluczowym zadaniem Biura Obsługi Klienta, ponieważ umożliwia to efektywne zarządzanie procesem naprawy oraz zapewnienie wysokiej jakości obsługi klienta. Pracownicy Biura Obsługi Klienta są odpowiedzialni za przekazywanie informacji o potrzebach klientów, co pozwala mechanikom precyzyjnie zrozumieć oczekiwania i problemy, z jakimi się borykają. Niezbędne jest zatem, aby pracownicy biura utrzymywali stały kontakt z mechanikami, aby omawiać postępy w naprawach oraz wszelkie pojawiające się trudności. Przykładem dobrej praktyki mogą być regularne spotkania zespołu, na których omawiane są zrealizowane zlecenia oraz problemy, które mogą wpływać na satysfakcję klienta. Dzięki takiemu podejściu można zidentyfikować obszary wymagające poprawy i wprowadzać odpowiednie usprawnienia. Dodatkowo, standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie komunikacji w zespole jako kluczowego elementu dla zapewnienia jakości usług. Współpraca ta nie tylko zwiększa efektywność, ale również wpływa na pozytywne postrzeganie firmy przez klientów.