Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 14 stycznia 2025 13:12
  • Data zakończenia: 14 stycznia 2025 13:27

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W zaprezentowanym kodzie stworzono abstrakcyjną klasę figura oraz klasę prostokąta, która dziedziczy po niej, zawierającą zdefiniowane pola i konstruktory. Wskaż minimalną wersję implementacji sekcji /* metody klasy */ dla klasy Prostokat:

Ilustracja do pytania
A. C
B. A
C. D
D. B
Inne implementacje albo pomijają wymagane metody, co prowadzi do błędów kompilacji, albo zawierają niepotrzebne rozszerzenia, które wykraczają poza minimalny zakres. Pomijanie wymaganych konstruktorów powoduje, że klasa nie dziedziczy poprawnie po klasie nadrzędnej.

Pytanie 2

Programista umieścił poniższą linię kodu w pliku HTML, aby

<script src="jquery-3.5.1.min.js"></script>

A. pobrać z Internetu w momencie otwierania strony i użyć biblioteki jQuery
B. wstawić kod JavaScript pomiędzy znacznikami <script></script>
C. zadeklarować własną funkcję JavaScript o nazwie min.js
D. skorzystać z funkcji biblioteki jQuery, która była wcześniej pobrana i zapisana lokalnie
Kod HTML jest często używany do włączania zewnętrznych bibliotek JavaScript, takich jak jQuery, które zostały wcześniej pobrane i zapisane lokalnie na serwerze. W tym przypadku atrybut src w znaczniku script wskazuje na lokalnie przechowywany plik jQuery, co oznacza, że przeglądarka załaduje bibliotekę z serwera, na którym znajduje się nasza strona. Korzystanie z lokalnych kopii bibliotek jest dobrą praktyką w przypadku ograniczonego lub niestabilnego dostępu do internetu, ponieważ gwarantuje dostępność bibliotek niezależnie od zewnętrznych źródeł. Zaletą tego rozwiązania jest redukcja potencjalnych opóźnień w ładowaniu strony, ponieważ plik jest już dostępny na tym samym serwerze. Użycie lokalnych plików jest również korzystne z punktu widzenia bezpieczeństwa, gdyż pozwala kontrolować dokładną wersję załadowanej biblioteki i uniknąć potencjalnych zagrożeń wynikających z modyfikacji zewnętrznych plików. W praktyce, programiści często łączą lokalne i zdalne zasoby, wybierając odpowiednią metodę w zależności od potrzeb projektu i dostępnych zasobów sieciowych.

Pytanie 3

W jakim przypadku należy umieścić poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej?

A. w sytuacji urazu pleców, gdy osoba jest świadoma
B. gdy wystąpi omdlenie i brak tętna
C. w przypadku urazu kręgosłupa
D. w przypadku omdlenia, gdy osoba jest przytomna
Ułożenie poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej jest kluczowym krokiem w sytuacjach medycznych, zwłaszcza w przypadku omdlenia, gdy osoba jest przytomna i oddycha. Ta pozycja ma na celu zapewnienie drożności dróg oddechowych, co jest niezbędne, aby uniknąć zadławienia się własnymi wymiotami lub śliną. W sytuacji, gdy osoba traci przytomność, lecz nadal oddycha, ułożenie jej na boku minimalizuje ryzyko aspiracji i wspiera naturalne funkcje oddechowe. Ważne jest, aby przyjąć tę pozycję, ale również monitorować stan poszkodowanego, sprawdzając jego oddech i reakcje. Zgodnie z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji, w takich sytuacjach kluczowe jest, aby osoba była w pełni zabezpieczona i nie mogła się przewrócić. Przykłady zastosowania tej techniki obejmują sytuacje, gdzie osoba straciła przytomność na skutek omdlenia związanego z nagłym spadkiem ciśnienia krwi lub innymi czynnikami. Wykorzystanie pozycji bocznej bezpiecznej jest standardem w pierwszej pomocy i jest szkolone w ramach kursów dla ratowników oraz medyków.

Pytanie 4

Na podstawie definicji zamieszczonej w ramce, wskaż, który z rysunków ilustruje komponent Chip zdefiniowany w bibliotece Angular Material?

Ilustracja do pytania
A. Rysunek 3
B. Rysunek 1
C. Rysunek 4
D. Rysunek 2
Rysunek 1 i 2 mogą przedstawiać inne komponenty, takie jak przyciski lub pola tekstowe, które nie pełnią funkcji interaktywnych znaczników. Rysunek 3 najprawdopodobniej reprezentuje suwak lub inny element nawigacyjny, który nie posiada cech charakterystycznych dla komponentu Chip. Komponenty Chip mają specyficzną strukturę, która odróżnia je od standardowych kontrolek interfejsu użytkownika.

Pytanie 5

Jakie są kluczowe różnice między typami stałoprzecinkowymi a zmiennoprzecinkowymi?

A. Typy stałoprzecinkowe wymagają większej ilości pamięci niż typy zmiennoprzecinkowe
B. Typy stałoprzecinkowe przechowują liczby całkowite, a typy zmiennoprzecinkowe przechowują liczby z ułamkami dziesiętnymi
C. Typy stałoprzecinkowe obsługują liczby ujemne, natomiast typy zmiennoprzecinkowe tylko dodatnie
D. Typy zmiennoprzecinkowe przechowują wyłącznie liczby ujemne
Główna różnica między typami stałoprzecinkowymi a zmiennoprzecinkowymi polega na tym, że stałoprzecinkowe przechowują liczby całkowite, podczas gdy zmiennoprzecinkowe przechowują liczby z częściami dziesiętnymi. Stałoprzecinkowe typy, takie jak 'int', są bardziej efektywne pod względem wydajności i zajmują mniej pamięci, co czyni je idealnym rozwiązaniem w przypadkach, gdzie precyzja dziesiętna nie jest wymagana. Z kolei typy zmiennoprzecinkowe, takie jak 'float' i 'double', umożliwiają dokładne reprezentowanie wartości niecałkowitych, co jest niezbędne w aplikacjach matematycznych i graficznych. Każdy z tych typów ma swoje zastosowanie w zależności od wymagań projektu.

Pytanie 6

Który z wymienionych etapów w procesie przetwarzania instrukcji przez procesor odbywa się jako pierwszy?

A. Rozkodowanie rozkazu (Decode)
B. Pobranie rozkazu z pamięci (Fetch)
C. Realizacja instrukcji (Execution)
D. Zapis wyników do pamięci (Write Back)
Pierwszą rzeczą, jaką robi procesor, jest pobranie rozkazu z pamięci, co nazywamy Fetch. To bardzo ważny etap w budowie komputera. Normalnie cykl wykonywania instrukcji składa się z trzech głównych kroków: pobierania, dekodowania i wykonania. W fazie Fetch procesor dobiera się do pamięci i ściąga instrukcję, którą zaraz wykona. Do tego używa rejestru wskaźnika instrukcji, czyli Instruction Pointer, który pokazuje, gdzie w pamięci jest następna instrukcja. Jak to działa w praktyce? Można to zobaczyć na przykładzie procesora x86, gdzie CPU na początku cyklu sprawdza pamięć RAM, szukając instrukcji według adresu, który podaje wskaźnik. Standardy takie jak ISA (Instruction Set Architecture) mówią, że ten krok to podstawa, bo to właśnie od niego zaczyna się wszystko, co robi procesor.

Pytanie 7

Definicja konstruktora dla zaprezentowanej klasy w języku C++ może być sformułowana jak w

Ilustracja do pytania
A. Deklaracji 3
B. Deklaracji 1
C. Deklaracji 2
D. Deklaracji 4
Deklaracja 1 przedstawia poprawną definicję konstruktora w języku C++. Konstruktor jest specjalną metodą, która ma taką samą nazwę jak klasa i nie posiada wartości zwracanej. Służy do inicjalizacji obiektów klasy i może być przeciążany, co pozwala na tworzenie różnych wersji konstruktora.

Pytanie 8

Tworząc aplikację opartą na obiektach, należy założyć, że program będzie zarządzany przez

A. definicję warunków końcowego rozwiązania
B. moduły zawierające funkcje oraz zmienne globalne
C. zbiór instancji klas współpracujących ze sobą
D. pętlę dyspozytora, która w zależności od zdarzenia wywoła właściwą funkcję
W programowaniu obiektowym aplikacje są sterowane za pomocą instancji klas, które współpracują ze sobą. Obiekty reprezentują elementy rzeczywistego świata i komunikują się, co pozwala na większą elastyczność i modułowość kodu.

Pytanie 9

Jakie jest zastosowanie języka XAML przy tworzeniu aplikacji desktopowych?

A. Do optymalizacji działania aplikacji
B. Do projektowania graficznego interfejsu użytkownika
C. Do obsługi zdarzeń klawiatury
D. Do zarządzania bazami danych
XAML (Extensible Application Markup Language) to język znaczników wykorzystywany w technologii WPF (Windows Presentation Foundation) oraz UWP (Universal Windows Platform) do projektowania graficznego interfejsu użytkownika (GUI). XAML pozwala na definiowanie układów, przycisków, etykiet oraz innych elementów interaktywnych w aplikacjach desktopowych. Dzięki XAML, projektowanie interfejsu jest intuicyjne, a kod interfejsu jest oddzielony od logiki aplikacji, co sprzyja przejrzystości projektu. XAML wspiera animacje, style i szablony, co umożliwia budowę nowoczesnych, dynamicznych aplikacji. Jego elastyczność i możliwość współpracy z C# sprawiają, że XAML jest niezastąpiony w środowisku Windows.

Pytanie 10

Algorytm wyszukiwania sekwencyjnego z wykorzystaniem wartownika opiera się na założeniu, że

A. na końcu analizowanego zbioru należy dodać wartownika
B. szukany element powinien wystąpić wielokrotnie w zbiorze
C. zbiór ma zawsze 100 elementów
D. zbiór danych wejściowych musi być uporządkowany
Algorytm sekwencyjnego wyszukiwania elementu z wartownikiem jest techniką optymalizacji procesu wyszukiwania w strukturach danych, która znacząco zwiększa efektywność operacji w przypadkach, gdy zbiór danych jest duży. Wartownik to specjalny element, który jest dodawany na końcu przeszukiwanego zbioru, co pozwala na uproszczenie warunków zakończenia pętli przeszukiwania. Kiedy algorytm przeszukuje zbiór, porównuje każdy element z poszukiwanym, a gdy znajdzie element, może zakończyć działanie. Dodanie wartownika pozwala uniknąć potrzeby sprawdzania, czy aktualnie przeszukiwany element jest ostatnim z oryginalnego zbioru, co z kolei zmniejsza liczbę porównań i przyspiesza proces wyszukiwania. W praktyce algorytm ten jest szczególnie użyteczny w przypadku niewielkich zbiorów danych, gdzie efektywność jest kluczowa. Przykładem zastosowania może być edytor tekstu, w którym użytkownik wyszukuje konkretne słowa w dokumencie, a dodanie wartownika usprawnia ten proces. Zgodnie z zasadami wydajnego programowania, ta technika stanowi jeden z podstawowych mechanizmów stosowanych w algorytmice, co czyni ją fundamentalnym konceptem w nauce o komputerach.

Pytanie 11

W frameworkach do budowy aplikacji mobilnych lub desktopowych znajduje zastosowanie wzorzec MVVM, oznaczający Model-View-ViewModel. Te podejście do programowania oznacza, że

A. interfejs użytkownika oraz logika aplikacji są oddzielone
B. w aplikacji obecny jest jedynie interfejs użytkownika
C. kontrolki i widoki interfejsu użytkownika są zintegrowane z logiką aplikacji
D. interfejs użytkownika i logika aplikacji są umieszczone w jednym pliku
Wzorzec MVVM, czyli Model-View-ViewModel, jest jednym z kluczowych podejść w architekturze aplikacji, szczególnie w kontekście aplikacji mobilnych i desktopowych. Zakłada on wyraźne rozdzielenie logiki aplikacji (Model) od warstwy prezentacji (View), z pomocą komponentu ViewModel, który działa jako mediator. Dzięki temu programiści mogą łatwiej zarządzać kodem, testować poszczególne komponenty oraz wprowadzać zmiany w interfejsie użytkownika bez wpływu na logikę aplikacji. Przykładem zastosowania MVVM jest framework WPF (Windows Presentation Foundation), w którym dane są wiązane do kontrolek w interfejsie użytkownika, co pozwala na automatyczną aktualizację widoków w przypadku zmian w modelu. Standardy takie jak Data Binding w WPF oraz Reactive Programming w Xamarin i Avalonia, pokazują, jak MVVM ułatwia rozwój aplikacji poprzez separację odpowiedzialności, co prowadzi do większej przejrzystości kodu i łatwości w jego utrzymywaniu.

Pytanie 12

W celu wdrożenia w aplikacji internetowej mechanizmu zbierania danych statystycznych na komputerach użytkowników, można użyć

A. ciasteczka
B. formulacje
C. sesje
D. buforowanie
Ciasteczka (cookies) to mechanizm przechowywania danych na komputerze użytkownika, który pozwala na gromadzenie statystyk, personalizację treści i śledzenie aktywności użytkownika. Jest to powszechne rozwiązanie w aplikacjach webowych.

Pytanie 13

Diagramem, który służy do śledzenia realizacji zadań przez członków zespołu projektowego, może być

A. Gantta
B. aktywnosci UML
C. związków encji
D. Venna
Diagram Venna służy do przedstawiania relacji pomiędzy zbiorami, a nie harmonogramów. Diagram związków encji modeluje relacje w bazach danych, co nie jest związane z zarządzaniem czasem i zadaniami. Diagram aktywności UML opisuje przepływ działań w systemie, ale nie służy do monitorowania harmonogramu i zadań zespołu.

Pytanie 14

Jak oddziaływanie monotonnego środowiska pracy może wpłynąć na organizm człowieka?

A. Poprawa kondycji fizycznej
B. Obniżenie koncentracji oraz zwiększone ryzyko popełniania błędów
C. Zwiększenie odporności na stres
D. Wzrost poziomu motywacji
Kiedy w pracy ciągle powtarzamy te same czynności, to może nas to naprawdę zniechęcać. Zauważyłem, że takie monotonne środowisko potrafi sprawić, że gorzej się skupiamy i łatwiej popełniamy błędy. Jeśli pracownicy cały czas robią to samo bez żadnych zmian, to szybko tracą zapał i nie są zadowoleni z tego, co robią. Moim zdaniem, warto czasem zmieniać zadania, żeby wprowadzić trochę świeżości i wyzwań. Dobrze jest też organizować przerwy, bo to pomaga nabrać energii oraz zadbać o fajną atmosferę w pracy.

Pytanie 15

Jakie cechy powinien posiadać skuteczny negocjator?

A. asertywność, pesymizm, buta
B. lojalność, nieśmiałość, uczciwość
C. dobra reputacja, przekora, porywczość
D. intuicja, cierpliwość, asertywność
Cechy dobrego negocjatora to intuicja, cierpliwość i asertywność. Negocjator powinien umieć ocenić sytuację, przewidzieć reakcje drugiej strony i stanowczo, lecz spokojnie dążyć do celu. Te cechy pomagają budować relacje, znajdować kompromisy i skutecznie rozwiązywać konflikty, co jest kluczowe w biznesie i codziennych interakcjach.

Pytanie 16

Które z wymienionych stanowi przykład struktury dziedziczenia?

A. Klasa Pojazd nie dziedziczy z żadnej klasy
B. Klasa Pojazd ma dziedziczenie od klasy Samochód
C. Klasa Samochód i Pojazd nie są ze sobą powiązane
D. Klasa Samochód ma dziedziczenie od klasy Pojazd
Klasa 'Pojazd' dziedzicząca po klasie 'Samochód' jest błędnym przykładem hierarchii – bardziej ogólne pojęcia powinny znajdować się wyżej w hierarchii dziedziczenia. Klasa 'Pojazd' nie dziedzicząca po żadnej klasie jest podstawową klasą bazową, ale to nie stanowi przykładu hierarchii dziedziczenia. Brak powiązań między klasami 'Samochód' i 'Pojazd' oznacza brak hierarchii – są to niezależne klasy, co eliminuje korzyści wynikające z dziedziczenia i ponownego użycia kodu.

Pytanie 17

Który z wymienionych typów kolekcji pozwala na dostęp do ostatnio dodanego elementu w pierwszej kolejności?

A. Stos
B. Kolejka
C. Lista
D. Tablica dwuwymiarowa
Lista to struktura liniowa, która umożliwia dostęp do dowolnego elementu, ale nie działa na zasadzie LIFO. Kolejka działa zgodnie z zasadą FIFO (First In First Out) i przechowuje elementy w kolejności ich dodania. Tablica dwuwymiarowa to struktura do przechowywania danych w postaci macierzy, ale nie działa na zasadzie LIFO ani FIFO, lecz umożliwia dostęp do danych za pomocą indeksów.

Pytanie 18

Które z wymienionych działań zwiększa bezpieczeństwo transakcji online?

A. Zastosowanie publicznego Wi-Fi do logowania się na konto bankowe
B. Weryfikowanie certyfikatów SSL na stronach zajmujących się transakcjami
C. Nieaktualizowanie oprogramowania przeglądarki
D. Udostępnianie informacji o karcie kredytowej w e-mailach
Sprawdzanie certyfikatów SSL na stronach transakcyjnych to jeden z najważniejszych kroków w zapewnieniu bezpieczeństwa transakcji internetowych. Certyfikat SSL szyfruje dane przesyłane między użytkownikiem a serwerem, chroniąc je przed przechwyceniem przez osoby trzecie. Adresy stron z certyfikatem SSL zaczynają się od 'https', co wskazuje na bezpieczne połączenie. Certyfikaty SSL zapewniają integralność danych i są podstawą dla każdej strony internetowej obsługującej płatności lub przechowującej dane użytkowników. Zignorowanie tej kwestii naraża użytkowników na ataki typu man-in-the-middle i phishing.

Pytanie 19

W jakiej topologii sieciowe wszystkie urządzenia są bezpośrednio powiązane z każdym innym?

A. Topologia magistrali
B. Topologia gwiazdy
C. Topologia siatki
D. Topologia pierścienia
Topologia magistrali charakteryzuje się tym, że wszystkie urządzenia są podłączone do pojedynczego kabla, zwanym magistralą. Komunikacja w tej topologii odbywa się przez przekazywanie sygnałów wzdłuż tego kabla, co może prowadzić do kolizji, gdy wiele urządzeń próbuje jednocześnie przesyłać dane. Ograniczeniem tej topologii jest to, że awaria magistrali skutkuje brakiem komunikacji w całej sieci, co czyni ją mniej niezawodną i efektywną w porównaniu do topologii siatki. Topologia gwiazdy polega na tym, że wszystkie urządzenia są połączone z centralnym punktem, zwanym koncentratorem lub przełącznikiem. Chociaż ta topologia zapewnia łatwość w dodawaniu nowych urządzeń i umożliwia izolację awarii, nie gwarantuje pełnej redundantności, ponieważ awaria centralnego urządzenia prowadzi do przerwania komunikacji w całej sieci. Z kolei topologia pierścienia, w której każde urządzenie jest połączone z dwoma innymi, tworząc zamknięty krąg, również nie jest odpowiednia, ponieważ awaria jednego połączenia uniemożliwia komunikację w całym pierścieniu, co czyni ją mniej odporną na błędy. W porównaniu do topologii siatki, wszystkie te struktury mają swoje ograniczenia, które wpływają na ich zastosowanie w bardziej złożonych i wymagających środowiskach sieciowych.

Pytanie 20

Które z wymienionych opcji wspiera osoby niewidome w korzystaniu z witryn internetowych?

A. Ograniczenie liczby grafik na stronie
B. Zmiana rozdzielczości ekranu
C. Umożliwienie modyfikacji czcionki
D. Implementacja czytnika ekranu (screen reader)
Dostosowanie rozdzielczości ekranu, mimo że może poprawić komfort korzystania z komputera, nie jest rozwiązaniem, które w bezpośredni sposób wspiera osoby niewidome. Zmiana rozdzielczości dotyczy głównie elementów wizualnych, a osoby niewidome polegają głównie na dźwięku i nie korzystają z obrazu w tradycyjny sposób. Możliwość zmiany czcionki również nie odpowiada na potrzeby użytkowników niewidomych. Choć może wspierać osoby z dysfunkcjami wzroku, które mogą mieć dostęp do niektórych elementów wizualnych, nie jest to kluczowe dla tych, którzy nie widzą treści wcale. Zmniejszenie liczby grafik na stronie także nie przynosi znacznych korzyści osobom niewidomym, gdyż nie jest problemem nadmiar grafiki, ale jej odpowiednia alternatywa, jak opisy tekstowe dla elementów graficznych. Właściwe opisy alternatywne (alt text) są istotne, ponieważ umożliwiają czytnikom ekranu przekazanie informacji na temat grafik, co jest zgodne z normami WCAG. Dlatego te trzy odpowiedzi nie mogą być uznane za skuteczne rozwiązania ułatwiające korzystanie z serwisów internetowych przez osoby niewidome.

Pytanie 21

Kiedy w programie występuje problem z działaniem, a programista musi zweryfikować wartości znajdujące się w zmiennych w momencie działania aplikacji, to w tym celu należy zastosować

A. wirtualną maszynę
B. interpreter
C. analizator składni
D. debugger
Analizator składni wykrywa błędy składniowe przed uruchomieniem aplikacji, ale nie pozwala na śledzenie wartości zmiennych w trakcie działania programu. Wirtualna maszyna (VM) uruchamia kod, ale nie posiada narzędzi debugowania. Interpreter wykonuje kod instrukcja po instrukcji, ale również nie umożliwia bezpośredniego podglądu wartości zmiennych w dowolnym momencie.

Pytanie 22

Który z poniższych aspektów najlepiej definiuje działanie e-sklepu?

A. System obsługi koszyka oraz realizacji zamówień
B. Mechanizm generowania grafiki 3D
C. Zarządzanie serwerem e-mail
D. Dostęp do bazy danych klientów
System zarządzania koszykiem i realizacją zamówień to kluczowy element każdej aplikacji e-commerce (sklepu internetowego). Umożliwia użytkownikom dodawanie produktów do koszyka, zarządzanie ich ilością, a następnie finalizację transakcji poprzez proces realizacji zamówienia i płatności. Tego typu funkcjonalność wymaga integracji z bazą danych oraz systemami płatności online, co zapewnia bezpieczeństwo i wygodę użytkownika. Systemy koszyków zakupowych często oferują zaawansowane funkcje, takie jak kupony rabatowe, kody promocyjne czy integracje z magazynami i systemami logistycznymi. Realizacja zamówienia obejmuje procesy takie jak autoryzacja płatności, generowanie faktur oraz śledzenie zamówień, co jest podstawą funkcjonowania nowoczesnych platform e-commerce.

Pytanie 23

Jakie działania można podjąć, aby uniknąć pogorszenia wzroku podczas korzystania z komputera?

A. Stosować ergonomiczne podkładki pod ręce
B. Używać filtrów przeciwodblaskowych na ekranie
C. Korzytać ze słuchawek tłumiących dźwięki
D. Zachować stałą temperaturę w biurze
Stosowanie filtrów przeciwodblaskowych na monitorze to skuteczny sposób na zapobieganie pogorszeniu wzroku podczas pracy przy komputerze. Filtry te redukują odbicia światła, zmniejszając zmęczenie oczu i poprawiając komfort pracy. Długotrwała praca przy komputerze bez odpowiedniej ochrony może prowadzić do zespołu suchego oka, bólu głowy i problemów z widzeniem. Filtry przeciwodblaskowe to prosty, ale bardzo efektywny sposób na poprawę ergonomii stanowiska pracy. W połączeniu z odpowiednim ustawieniem monitora, regularnymi przerwami oraz ćwiczeniami wzrokowymi, pomagają one w utrzymaniu zdrowia oczu.

Pytanie 24

Który z poniższych składników NIE jest konieczny do stworzenia klasy w C++?

A. Definicja destruktora
B. Deklaracja atrybutów klasy
C. Zastosowanie słowa kluczowego class
D. Definicja funkcji członkowskich klasy
Do utworzenia klasy w C++ nie jest wymagana definicja destruktora. Destruktor to specjalna metoda klasy, która jest wywoływana automatycznie w momencie zniszczenia obiektu, ale jego obecność jest opcjonalna. Klasy, które nie operują bezpośrednio na zasobach zewnętrznych, takich jak dynamiczna pamięć lub pliki, często nie potrzebują destruktora, ponieważ domyślny destruktor generowany przez kompilator jest wystarczający. Aby utworzyć klasę, wystarczy deklaracja pól i metod oraz użycie słowa kluczowego 'class'. To sprawia, że C++ pozwala na szybkie definiowanie prostych klas, które można później rozwijać w miarę potrzeby.

Pytanie 25

Zaprezentowany diagram Gantta odnosi się do projektu IT. Przy założeniu, że każdy członek zespołu dysponuje wystarczającymi umiejętnościami do realizacji każdego z zadań oraz że do każdego zadania można przypisać jedynie jedną osobę, która poświęci na zadanie pełny dzień pracy, to minimalna liczba członków zespołu powinna wynosić:

Ilustracja do pytania
A. 5 osób
B. 2 osoby
C. 1 osobę
D. 4 osoby
Diagram Gantta przedstawia harmonogram projektu, gdzie poszczególne zadania są przypisane do konkretnych dni. W sytuacji, gdy każdy członek zespołu jest w stanie wykonać dowolne zadanie, minimalna liczba osób potrzebna do realizacji projektu to liczba równoczesnych zadań w najbardziej wymagającym momencie. Kluczowe jest tu równomierne rozłożenie pracy i unikanie przestojów, co zapewnia efektywne wykorzystanie zasobów.

Pytanie 26

Jaki jest podstawowy okres ochrony autorskich praw majątkowych w krajach Unii Europejskiej?

A. Bezterminowo
B. 70 lat od zgonu autora
C. 75 lat od daty powstania utworu
D. 50 lat od chwili pierwszej publikacji utworu
Okres 50 lat od pierwszej publikacji utworu odnosi się zazwyczaj do praw pokrewnych, takich jak ochrona nagrań dźwiękowych lub filmowych. Ochrona przez 75 lat od powstania utworu nie jest standardem w UE, choć niektóre kraje mogą mieć takie przepisy w odniesieniu do specyficznych typów dzieł. Bezterminowa ochrona dotyczy wyłącznie autorskich praw osobistych, a nie majątkowych, które zawsze wygasają po określonym czasie.

Pytanie 27

Który z wymienionych parametrów określa prędkość procesora?

A. Rodzaj złącza
B. Częstotliwość taktowania
C. Wielkość pamięci podręcznej
D. Liczba rdzeni
Częstotliwość taktowania procesora, wyrażana najczęściej w gigahercach (GHz), jest kluczowym parametrem opisującym szybkość działania jednostki centralnej. Określa, ile cykli zegara procesor jest w stanie wykonać w ciągu jednej sekundy. Wyższa częstotliwość oznacza większą ilość operacji, które procesor może przetworzyć w danym czasie, co bezpośrednio wpływa na jego wydajność. Przykładowo, procesor o częstotliwości 3,0 GHz może wykonać 3 miliardy cykli na sekundę, co sprawia, że jest w stanie przeprowadzać bardziej skomplikowane obliczenia i efektywniej zarządzać zadaniami. W praktyce jednak sama częstotliwość nie jest jedynym wskaźnikiem wydajności; istotne są też inne czynniki, takie jak architektura procesora, liczba rdzeni czy szybkość pamięci RAM. Standardy, takie jak Intel Core i9 czy AMD Ryzen 5000, dostarczają informacji na temat maksymalnej częstotliwości taktowania, co pozwala konsumentom lepiej dobierać sprzęt do swoich potrzeb. Warto również zauważyć, że wielu nowoczesnych procesorów stosuje technologię Turbo Boost, która pozwala na chwilowe zwiększenie częstotliwości w celu uzyskania lepszej wydajności przy intensywnych obciążeniach.

Pytanie 28

Jakie działanie powinno się wykonać w pierwszym kroku, oceniając stan osoby poszkodowanej?

A. Sprawdzić, czy występuje krwawienie
B. Rozpocząć resuscytację krążeniowo-oddechową
C. Wezwać ambulans
D. Zadbać o własne bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo to naprawdę ważna sprawa, kiedy oceniamy stan kogoś, kto uległ wypadkowi. Jak nie zadbamy o siebie, to możemy się sami narazić i to jeszcze bardziej skomplikować całą akcję ratunkową. Ruch uliczny, prąd, jakieś toksyczne substancje... to wszystko może być niebezpieczne. Dopiero jak mamy pewność, że jest ok w okolicy, możemy zająć się poszkodowanym i myśleć o dalszych krokach ratunkowych.

Pytanie 29

Liczba A4 w zapisie heksadecymalnym ma odpowiadający jej zapis binarny

A. 10100010
B. 1010100
C. 10100100
D. 1011100
1010100 to niepełna reprezentacja, brakuje odpowiednich bitów dla pełnej liczby. 10100010 zawiera błędy w zamianie jednej z cyfr. 1011100 nie odpowiada poprawnemu przekształceniu szesnastkowego A4, co prowadzi do błędnych obliczeń.

Pytanie 30

Jakie zadanie wykonuje debugger?

A. Przekładanie kodu źródłowego na język maszynowy
B. Generowanie pliku wykonywalnego programu
C. Identyfikowanie błędów składniowych podczas kompilacji
D. Umożliwianie analizy działania programu krok po kroku
Tłumaczenie kodu źródłowego na język maszynowy to zadanie kompilatora, a nie debuggera. Wykrywanie błędów składniowych odbywa się podczas procesu kompilacji lub analizy statycznej, ale debugger zajmuje się błędami występującymi w trakcie wykonywania programu. Tworzenie pliku wykonywalnego jest funkcją kompilatora, nie debuggera. Debugger nie generuje kodu – jego zadaniem jest monitorowanie i analizowanie kodu, który już został skompilowany lub interpretowany.

Pytanie 31

W zestawieniu przedstawiono doświadczenie zawodowe członków zespołu IT. Osobą odpowiedzialną za stworzenie aplikacji front-end powinna być:

Ilustracja do pytania
A. Anna
B. Patryk
C. Krzysztof
D. Ewa
Do zbudowania aplikacji front-end najlepiej przydzielić Krzysztofa, który posiada największe doświadczenie w tej dziedzinie. Tworzenie interfejsu użytkownika wymaga znajomości technologii front-endowych, takich jak HTML, CSS i JavaScript, a także frameworków takich jak React czy Angular. Wykwalifikowany programista front-endowy zapewnia, że aplikacja będzie responsywna, intuicyjna i dostosowana do różnych urządzeń.

Pytanie 32

Jakie znaczenie ma termin "przesłanianie metody" w kontekście programowania obiektowego?

A. Zmiana metody prywatnej na metodę publiczną
B. Tworzenie nowej metody w klasie bazowej
C. Zastosowanie tej samej nazwy metody w klasie bazowej i pochodnej, ale z inną implementacją w klasie pochodnej
D. Przenoszenie metod z jednej klasy do drugiej
Przesłanianie metody to mechanizm, w którym metoda w klasie pochodnej ma taką samą nazwę, typ zwracany i listę parametrów jak metoda w klasie bazowej, ale zawiera inną implementację. To kluczowy element polimorfizmu, umożliwiający dostosowanie zachowania klasy pochodnej do jej specyficznych potrzeb, przy zachowaniu spójnego interfejsu. Przesłanianie metod pozwala na elastyczne projektowanie kodu i jest szeroko stosowane w dużych projektach, aby umożliwić rozszerzalność oraz ponowne wykorzystanie istniejącej logiki. W C++ przesłanianie osiąga się za pomocą słowa kluczowego 'virtual' w klasie bazowej, a następnie redefinicji metody w klasie pochodnej.

Pytanie 33

Która z funkcji powinna zostać zrealizowana w warstwie back-end aplikacji webowej?

A. zarządzanie zdarzeniami elementów
B. wyświetlanie danych z formularza w przeglądarce
C. sprawdzanie formularzy w czasie rzeczywistym
D. zarządzanie bazą danych
Wypisywanie danych w przeglądarce jest funkcją warstwy front-end, która obsługuje wyświetlanie treści HTML, CSS i JavaScript. Obsługa zdarzeń kontrolek (np. kliknięcia przycisku) odbywa się głównie po stronie front-endu i jest realizowana za pomocą języków takich jak JavaScript. Walidacja formularzy w czasie rzeczywistym jest częścią front-endu – jej celem jest zapobieganie błędom już na poziomie interfejsu użytkownika, zanim dane trafią na serwer. Jednakże, pełna walidacja na back-endzie jest niezbędna dla bezpieczeństwa i poprawności danych, gdyż front-endowa walidacja może być łatwo omijana przez użytkowników zaawansowanych technicznie.

Pytanie 34

Jakie aspekty powinny być brane pod uwagę przy tworzeniu zestawów danych?

A. Narzędzia do analizy błędów
B. Ilość linii kodu programu
C. Typ zastosowanego kompilatora
D. Metoda alokacji pamięci dla danych
Sposób alokacji pamięci dla danych to kluczowy element projektowania zestawów danych, ponieważ wpływa na wydajność i efektywność programu. Dynamiczna alokacja pamięci pozwala na tworzenie struktur, których rozmiar jest zmienny i dostosowuje się w trakcie działania aplikacji. Dzięki temu programiści mogą optymalnie zarządzać zasobami systemowymi, unikając marnowania pamięci lub jej niedoboru. Wybór odpowiedniej metody alokacji, np. stosowanie wskaźników, dynamicznych tablic lub struktur danych takich jak lista czy mapa, pozwala na budowanie bardziej skalowalnych i elastycznych aplikacji.

Pytanie 35

Algorytm przedstawiony powyżej może zostać zaimplementowany w języku Java z wykorzystaniem instrukcji:

Ilustracja do pytania
A. switch
B. if
C. while
D. try
Instrukcja 'while' w Javie działa tak, że powtarza blok kodu, aż warunek, który podasz, będzie prawdziwy. To jedna z podstawowych rzeczy w programowaniu i super przydaje się, kiedy nie wiesz z góry, ile razy coś ma się powtórzyć. Na przykład, możesz to wykorzystać, gdy szukasz czegoś w danych albo gdy chcesz, żeby coś wydarzyło się wielokrotnie, jak obsługa kliknięć na stronie.

Pytanie 36

Która z metod zarządzania projektami jest najbardziej odpowiednia, gdy w początkowej fazie projektu zakres nie jest w pełni określony, wymagania mogą zmieniać się podczas realizacji, a także mogą wystąpić nowe potrzeby?

A. PRINCE2
B. Agile
C. Model V
D. Model kaskadowy
Metodyka Agile jest najbardziej optymalna w przypadku niejasnych wymagań na początku projektu. Agile pozwala na iteracyjne wprowadzanie zmian, dostosowując się do nowych wymagań w trakcie trwania projektu. Jest to elastyczne podejście, które sprzyja szybkiemu reagowaniu na potrzeby klienta.

Pytanie 37

Jak zostanie przedstawiony poniższy kod XAML?

Ilustracja do pytania
A. Rysunek 2
B. Rysunek 4
C. Rysunek 1
D. Rysunek 3
W przedstawionym kodzie XAML widoczna jest struktura składająca się z kilku elementów UI ułożonych w pionowym StackLayout co skutkuje wyświetleniem ich w pionowej kolejności. Pierwszym elementem jest Entry z placeholderem Imię a kolejnym Entry z placeholderem Nazwisko co determinuje obecność dwóch pól tekstowych tak jak w Rysunku 4. Następnie w kodzie znajduje się poziomy StackLayout z etykietą Zgoda RODO i przełącznikiem ustawionym na wartość true co oznacza że przełącznik jest domyślnie włączony. To również odpowiada widokowi na Rysunku 4. Kolejny element to Slider z ustawionymi kolorami MinimumTrackColor i MaximumTrackColor co pozwala na zmianę koloru paska suwaka co również jest widoczne w Rysunku 4. Na końcu znajduje się Button z tekstem Zapisz i jest to jedyny przycisk w całym układzie co także zgadza się z Rysunkiem 4. Rozumienie kodu XAML i jego renderowania jest kluczowe w tworzeniu aplikacji mobilnych ponieważ pozwala na precyzyjne określenie wyglądu i funkcjonalności interfejsu użytkownika i jest zgodne z najlepszymi praktykami w projektowaniu UI.

Pytanie 38

Z analizy złożoności obliczeniowej algorytmów sortowania dla dużych zbiorów danych (powyżej 100 elementów) wynika, że najefektywniejszą metodą jest algorytm sortowania:

Ilustracja do pytania
A. przez scalanie
B. kubełkowego
C. przez zliczanie
D. bąbelkowego
Sortowanie przez zliczanie (Counting Sort) to jeden z najszybszych algorytmów sortowania dla dużych zbiorów danych, jeśli zakres wartości jest ograniczony. Algorytm działa w czasie O(n+k), gdzie n to liczba elementów, a k to zakres wartości. Jest to algorytm stabilny, co oznacza, że zachowuje kolejność elementów o tej samej wartości. Counting Sort jest szczególnie efektywny w przypadku danych numerycznych o ograniczonym przedziale wartości, co czyni go idealnym rozwiązaniem do sortowania dużych zbiorów danych w krótkim czasie.

Pytanie 39

Jakie są typowe frameworki/biblioteki używane w aplikacjach webowych?

A. Visual Studio, Eclipse, angular, React.js, Node.js
B. ASP.NET Core, jQuery, Joomla!, Wordpress, Angular
C. jquery, Joomla!, Wordpress, android Studio, Xamarin
D. ASP.NET Core, Django, Angular, React.js, Node.js
Frameworki i biblioteki typowe dla aplikacji webowych to ASP.NET Core, Django, Angular, React.js i Node.js. Umożliwiają one tworzenie dynamicznych aplikacji front-end i back-end, zapewniając szeroką funkcjonalność, skalowalność oraz obsługę nowoczesnych technologii webowych.

Pytanie 40

Zapisany kod w języku Python ilustruje

Ilustracja do pytania
A. kolejkę (LIFO)
B. strukturę
C. tablicę asocjacyjną (słownik)
D. stos
W tym zadaniu mamy do czynienia z tablicą asocjacyjną, która w Pythonie nazywa się słownikiem. Słownik to taki fajny sposób na przechowywanie par klucz-wartość, co jest naprawdę przydatne. W naszym przypadku kluczami są symbole chemiczne, jak N czy O, a wartościami ich pełne nazwy, czyli Azot oraz Tlen. Dzięki tej strukturze można szybko sięgnąć po konkretne dane, co jest bardzo pomocne w różnych sytuacjach. Na przykład, można używać ich do przechowywania konfiguracji albo do prostych baz danych. Warto też dodać, że słowniki świetnie pasują do obiektów JSON, co jest ważne w tworzeniu aplikacji webowych. Dają nam dużą elastyczność i robią to w bardzo efektywny sposób, dlatego są jednym z kluczowych elementów Pythona. Ułatwiają pisanie kodu, który jest zarówno czytelny, jak i funkcjonalny.