Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 22:41
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 22:56

Egzamin zdany!

Wynik: 35/40 punktów (87,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaką nazwę kontrolki powinno się umieścić w początkowej linii kodu, w miejscu <???, aby została ona wyświetlona w podany sposób?

Ilustracja do pytania
A. Spinner
B. RatinoBar
C. Switch
D. SeekBar
Switch to kontrolka używana w Androidzie do stworzenia elementu interfejsu użytkownika, który pozwala użytkownikowi przełączać się między dwoma stanami. Domyślnie stany te są identyfikowane jako włączone i wyłączone, co jest szczególnie przydatne w przypadku funkcji wymagających prostego wyboru binarnego, jak na przykład włączanie lub wyłączanie ustawień. Kod XML użyty w pytaniu zawiera atrybuty android:textOff i android:textOn, które są typowe dla klasy Switch i pozwalają zdefiniować tekst, jaki ma być wyświetlany w stanie wyłączonym i włączonym. W praktyce Switch jest często stosowany w aplikacjach mobilnych do kontroli ustawień użytkownika, co pozwala na łatwą i intuicyjną obsługę. Dobrymi praktykami jest używanie Switch w kontekście jednoznacznego wyboru, aby nie wprowadzać użytkownika w błąd. Warto również zadbać o dostępność i odpowiednie etykietowanie kontrolki, co zapewnia jej zrozumiałość dla wszystkich użytkowników.

Pytanie 2

Użycie typu DECIMAL w SQL wymaga wcześniejszego określenia liczby cyfr przed przecinkiem oraz ilości cyfr za przecinkiem. Jest to zapis:

A. stałoprzecinkowy
B. logicznym
C. zmiennoprzecinkowy
D. łańcuchowym
Typ DECIMAL w języku SQL to typ zmiennoprzecinkowy, który umożliwia przechowywanie liczb z określoną liczbą miejsc po przecinku. Jest szeroko stosowany w finansach i innych dziedzinach wymagających dużej precyzji, ponieważ unika błędów zaokrągleń, które mogą wystąpić przy użyciu typów FLOAT lub REAL. Przechowywanie danych liczbowych w dokładny sposób ma kluczowe znaczenie w aplikacjach związanych z walutami i statystyką.

Pytanie 3

W jakim przypadku algorytm sortowania bąbelkowego osiąga najlepszą wydajność?

A. Dla tablicy losowej
B. Dla tablicy uporządkowanej malejąco
C. Dla tablicy uporządkowanej rosnąco
D. Dla tablicy z dużą liczbą powtórzeń
W przypadku tablicy posortowanej malejąco algorytm bąbelkowy działa najmniej efektywnie, ponieważ wymaga pełnej liczby przejść i zamian, osiągając złożoność O(n²). Dla losowych tablic sortowanie bąbelkowe również wykonuje dużą liczbę porównań i zamian. Tablice o dużej liczbie powtórzeń mogą zwiększać liczbę iteracji, ponieważ algorytm nadal musi porównać wszystkie elementy, aby upewnić się, że są one we właściwej kolejności.

Pytanie 4

Jakie są różnice między kompilatorem a interpretem?

A. Interpreter tworzy plik wykonywalny, który funkcjonuje niezależnie od otoczenia
B. Kompilator przetwarza kod na język maszynowy w momencie jego wykonywania
C. Kompilator przekształca kod źródłowy na język maszynowy przed uruchomieniem aplikacji
D. Interpreter konwertuje kod źródłowy na język maszynowy przed jego kompilacją
Kompilator zamienia kod źródłowy na język maszynowy zanim program się uruchomi. W efekcie dostajemy plik wykonywalny, taki jak .exe w Windowsie. To fajne, bo po skompilowaniu aplikacja działa samodzielnie i nie potrzeba jej tłumaczyć od nowa. Dzięki temu programy, które są skompilowane, są zazwyczaj dużo szybsze i lepiej zoptymalizowane niż te, które są interpretowane. Warto wiedzieć, że kompilatory są wykorzystywane w językach takich jak C, C++ czy Java. Kompilacja ma też tę zaletę, że można wykrywać błędy jeszcze przed uruchomieniem programu, co jest naprawdę przydatne.

Pytanie 5

Które z poniższych stwierdzeń najlepiej charakteryzuje tablicę asocjacyjną?

A. Tablica, która zmienia swoje wymiary w trakcie działania programu
B. Tablica przechowująca dane w formie par klucz-wartość
C. Tablica, która przechowuje wartości, do których można uzyskać dostęp tylko za pomocą indeksów numerycznych
D. Tablica, która przechowuje wyłącznie dane tekstowe
Tablica asocjacyjna to fajna rzecz, bo przechowuje dane w formie par klucz-wartość. W przeciwieństwie do zwykłych tablic, gdzie używasz numerów do indeksowania, tutaj możesz mieć różne unikalne klucze, na przykład teksty czy liczby. To naprawdę ułatwia wyszukiwanie informacji i organizowanie danych. W Pythonie nazywa się to 'słownikami', a w C++ używa się 'map'. Moim zdaniem, to świetne narzędzie do pracy z większymi zbiorami danych.

Pytanie 6

W przypadku przedstawionego fragmentu kodu Java, wyjątek zostanie zgłoszony, gdy wartość zmiennej index wyniesie:

Ilustracja do pytania
A. 7
B. 1
C. 0
D. 5
W podanym kodzie Java mamy do czynienia z tablicą o nazwie liczby zawierającą sześć elementów: {1 2 3 4 5 6}. Indeksy tablicy w Javie zaczynają się od 0 a kończą na n-1 gdzie n to długość tablicy. W tym przypadku tablica ma długość 6 a więc jej indeksy to 0 1 2 3 4 i 5. Kiedy próbujemy uzyskać dostęp do elementu tablicy za pomocą indeksu równego długości tablicy lub większego np. 6 w tym przypadku otrzymujemy wyjątek ArrayIndexOutOfBoundsException. Jest to standardowe zachowanie w języku Java mające na celu ochronę przed błędami związanymi z nieprawidłowym dostępem do pamięci. Tego rodzaju błędy mogą prowadzić do nieprzewidywalnych zachowań programów dlatego obsługa takich wyjątków jest dobrą praktyką programistyczną. Kod zawiera blok try-catch który przechwytuje wszelkie wyjątki w tym przypadku i drukuje komunikat aby poinformować użytkownika o błędzie. Takie podejście jest zgodne z zasadami bezpiecznego programowania oraz ułatwia debugging i zarządzanie błędami w aplikacjach produkcyjnych.

Pytanie 7

Jakie metody umożliwiają przesyłanie danych z serwera do aplikacji front-end?

A. biblioteki jQuery
B. protokołem SSH
C. formatu JSON
D. metody POST
JSON, czyli JavaScript Object Notation, to dość lekki format wymiany danych. Jest prosty do zrozumienia zarówno dla ludzi, jak i komputerów. To dlatego jest tak popularny w aplikacjach webowych, gdzie przesyła się dane między serwerem a klientem. Dzięki strukturze klucz-wartość łatwo jest mapować obiekty w JavaScript, co przyspiesza cały proces z danymi. Pomysł na zastosowanie? Na przykład, gdy przesyłasz dane użytkownika z serwera do swojej aplikacji, to często zamieniasz obiekt JavaScript na format JSON i wysyłasz go przez AJAX. A co ważne, JSON jest zgodny z różnymi standardami, więc możesz go używać praktycznie wszędzie. Co ciekawe, w nowoczesnych aplikacjach JSON jest zdecydowanie bardziej popularny niż XML, bo jest prostszy i mniej obciążający dla sieci. To wszystko sprawia, że strony ładują się szybciej, a użytkownicy mają lepsze doświadczenia.

Pytanie 8

Który z wymienionych elementów może stanowić część menu w aplikacji desktopowej?

A. CheckBox
B. ScrollBar
C. Canvas
D. MenuItem
MenuItem to podstawowy komponent, który stanowi część systemu menu w aplikacjach desktopowych. Jest to element, który pojawia się w rozwijanym menu i pozwala na wykonywanie określonych akcji, takich jak otwieranie plików, zapisywanie danych czy wywoływanie funkcji aplikacji. MenuItem jest szeroko stosowany w aplikacjach Windows w połączeniu z WPF i WinForms. Tworzenie strukturalnego menu, które ułatwia nawigację po aplikacji, jest kluczowe dla zapewnienia dobrej użyteczności i intuicyjności oprogramowania.

Pytanie 9

Na ilustracji pokazany jest fragment diagramu blokowego pewnego algorytmu. Ile razy warunek n<7 będzie badany?

Ilustracja do pytania
A. 5
B. 8
C. 6
D. 7
Odpowiedź 4 jest prawidłowa ponieważ algorytm rozpoczyna od n równego 1 i zwiększa tę wartość o jeden w każdej iteracji aż do momentu gdy n stanie się równe 7 Wtedy warunek n mniejsze od 7 przestaje być spełniony co oznacza że warunek ten jest sprawdzany łącznie 6 razy tj dla n równych 1 2 3 4 5 i 6 Jest to typowa pętla kontrolna często spotykana w programowaniu gdzie warunek pętli decyduje o jej zakończeniu W praktyce takie podejście pozwala na efektywne zarządzanie liczbą iteracji i zapewnia klarowność kodu Co więcej użycie pętli z warunkiem końcowym jest zgodne z dobrymi praktykami projektowania algorytmów gdyż minimalizuje ryzyko błędów logicznych poprzez jawne określenie końca pętli Ponadto zrozumienie mechanizmu działania pętli i jej warunków jest kluczowe dla optymalizacji algorytmów i efektywnego zarządzania zasobami co ma bezpośrednie przełożenie na wydajność aplikacji szczególnie w środowiskach wymagających dużej mocy obliczeniowej

Pytanie 10

Jak zrealizować definiowanie własnego wyjątku w języku C++?

A. Utworzyć klasę, która dziedziczy po std::exception
B. Skorzystać z domyślnej metody obsługi błędów
C. Automatycznie wywołać funkcję throw
D. Wykorzystać blok try z pustym blokiem catch
Aby zdefiniować własny wyjątek w języku C++, należy stworzyć klasę dziedziczącą po standardowej klasie 'std::exception' lub jednej z jej pochodnych. Klasa ta może zawierać własne metody i pola, dostosowując obsługę błędów do specyficznych potrzeb aplikacji. Dziedziczenie z 'std::exception' umożliwia korzystanie z funkcji takich jak 'what()', która zwraca opis błędu. Dzięki temu programista może precyzyjnie określić typ i przyczynę wyjątku, co prowadzi do bardziej czytelnego i łatwiejszego w utrzymaniu kodu. Tworzenie własnych wyjątków jest szczególnie przydatne w dużych projektach, gdzie występuje potrzeba kategoryzacji i obsługi różnych typów błędów w zależności od ich źródła.

Pytanie 11

Który z poniższych metod najlepiej zabezpiecza dane karty płatniczej podczas zakupów online?

A. Przechowywanie numeru karty w przeglądarce internetowej
B. Podawanie informacji o karcie w odpowiedzi na wiadomość e-mail od nieznajomego
C. Udostępnianie danych karty na platformach internetowych
D. Używanie wirtualnych kart płatniczych lub jednorazowych kodów
Korzystanie z wirtualnych kart płatniczych lub jednorazowych kodów to skuteczny sposób na ochronę danych karty płatniczej podczas transakcji internetowych. Wirtualne karty mają ograniczony okres ważności i są powiązane z określoną kwotą, co minimalizuje ryzyko kradzieży całego konta bankowego. Jednorazowe kody płatności wygasają po jednorazowym użyciu, co uniemożliwia ich ponowne wykorzystanie przez osoby trzecie. Dzięki tym metodom użytkownicy znacznie redukują ryzyko oszustw i nieautoryzowanych transakcji.

Pytanie 12

Jakie środowisko deweloperskie jest najczęściej wykorzystywane do budowy aplikacji na platformę Android?

A. Visual Studio
B. PyCharm
C. XCode
D. Android Studio
Android Studio to oficjalne środowisko programistyczne (IDE) do tworzenia aplikacji na system Android. Zostało opracowane przez Google i zapewnia pełne wsparcie dla języków takich jak Java, Kotlin oraz C++. Android Studio oferuje narzędzia do projektowania interfejsu użytkownika (UI), emulatory urządzeń, a także debugger i profiler, które pozwalają na testowanie i optymalizację aplikacji. IDE to jest zintegrowane z Android SDK, co ułatwia dostęp do API systemu Android oraz narzędzi takich jak ADB (Android Debug Bridge). Android Studio to kluczowe narzędzie dla deweloperów mobilnych, umożliwiające szybkie wdrażanie aplikacji na różne urządzenia oraz publikację w Google Play Store.

Pytanie 13

Jakie będzie działanie przedstawionych dwóch równoważnych fragmentów kodu źródłowego?

Ilustracja do pytania
A. wyświetlony na stronie tekst w nagłówku: "Egzamin zawodowy"
B. wyświetlony na stronie tekst w akapicie: "Egzamin zawodowy"
C. nadany tytuł każdego elementu HTML: "Egzamin zawodowy"
D. nadany tytuł strony: "Egzamin zawodowy"
Twój kod rzeczywiście sprawia, że w nagłówku strony pojawia się tekst 'Egzamin zawodowy' (tak jak w

). To ważne, bo nagłówki HTML są kluczowe dla struktury strony i pomagają w lepszym pozycjonowaniu treści w wyszukiwarkach. Z mojego doświadczenia, dobrze zrobiony nagłówek może znacznie poprawić czytelność strony.


Pytanie 14

Wskaż fragment kodu, który stanowi realizację przedstawionego algorytmu w języku C++

Ilustracja do pytania
A. kod 3
B. kod 1
C. kod 2
D. kod 4
Kod 1 jest naprawdę dobrym przykładem tego, jak powinno się implementować algorytm z tego schematu blokowego. Wykorzystuje pętlę do-while, co jest super, bo dzięki temu pewność, że coś się wykona przynajmniej raz, jest zgarantowana. Najpierw dodajemy wartość `i` do zmiennej `suma`, a potem sprawdzamy, czy `suma` mieści się w granicach liczby. Jeżeli tak, to pętla robi swoje i działa dalej. Tak naprawdę, jak `suma` przekroczy `liczba`, to dopiero wtedy kończymy i wypisujemy wynik. To podejście jest zgodne z tym, jak algorytmy powinny działać - najpierw robimy coś, a potem patrzymy, czy trzeba powtórzyć. Pętle do-while są świetne w takich przypadkach, gdy konieczne jest, żeby coś stało się przynajmniej raz, co często zdarza się w problemach związanych z akumulacją wartości. Takie pętle są na porządku dziennym w algorytmach, które wymagają, żeby operacja się odbyła przynajmniej raz przed sprawdzeniem warunku.

Pytanie 15

Zapisany kod w języku Python ilustruje

Ilustracja do pytania
A. stos
B. strukturę
C. kolejkę (LIFO)
D. tablicę asocjacyjną (słownik)
W tym zadaniu mamy do czynienia z tablicą asocjacyjną, która w Pythonie nazywa się słownikiem. Słownik to taki fajny sposób na przechowywanie par klucz-wartość, co jest naprawdę przydatne. W naszym przypadku kluczami są symbole chemiczne, jak N czy O, a wartościami ich pełne nazwy, czyli Azot oraz Tlen. Dzięki tej strukturze można szybko sięgnąć po konkretne dane, co jest bardzo pomocne w różnych sytuacjach. Na przykład, można używać ich do przechowywania konfiguracji albo do prostych baz danych. Warto też dodać, że słowniki świetnie pasują do obiektów JSON, co jest ważne w tworzeniu aplikacji webowych. Dają nam dużą elastyczność i robią to w bardzo efektywny sposób, dlatego są jednym z kluczowych elementów Pythona. Ułatwiają pisanie kodu, który jest zarówno czytelny, jak i funkcjonalny.

Pytanie 16

Na równoważnych pod względem funkcjonalnym listingach fragmentów aplikacji Angular oraz React.js utworzono listę punktowaną, która zawiera

Ilustracja do pytania
A. tyle elementów, ile znajduje się w tablicy books, w każdym punkcie listy widnieje element o treści {book}
B. jedynie jeden element o treści Harry Potter
C. taką liczbę elementów, ile znajduje się w tablicy books, w każdym punkcie listy umieszczony jest jeden element tablicy
D. wyłącznie jeden element o treści Harry Potter, Hobbit, Władca pierścieni
Lista punktowana w Angular i React.js generuje tyle elementów, ile jest w tablicy books. Każdy element listy odpowiada jednemu elementowi tablicy, co pozwala na dynamiczne renderowanie listy w oparciu o dane wejściowe.

Pytanie 17

Jakie elementy powinny być zawarte w instrukcji dla użytkownika danej aplikacji?

A. Wyjaśnienie struktur danych wykorzystywanych w kodzie
B. Informacje o narzędziach programistycznych zastosowanych w procesie tworzenia aplikacji
C. Opis instalacji, konfiguracji oraz obsługi oprogramowania
D. Harmonogram realizacji projektu
W instrukcji użytkownika aplikacji warto, żeby był opis tego, jak zainstalować, skonfigurować i korzystać z programu. Taka dokumentacja, pisana krok po kroku, pomaga użytkownikowi przejść przez wszystkie etapy, od pobrania oprogramowania, przez instalację, aż po to, żeby w pełni wykorzystać wszystkie funkcje. Dobrze, żeby były tam też info o wymaganiach systemowych, sposobach radzenia sobie z problemami czy aktualizacjach oprogramowania. Moim zdaniem, taka dokładna instrukcja jest mega ważna, bo zmniejsza szanse na napotkanie kłopotów podczas korzystania z aplikacji i sprawia, że łatwiej jest wdrożyć ją w pracy. Jak użytkownicy mają porządnie napisaną instrukcję, to są bardziej zadowoleni i szybciej przyzwyczajają się do nowego narzędzia.

Pytanie 18

Jakie znaczenie ma pojęcie "debugowanie" w kontekście programowania?

A. Wdrażanie aplikacji w środowisku produkcyjnym
B. Wyszukiwanie i usuwanie błędów w kodzie
C. Przygotowywanie dokumentacji kodu
D. Tworzenie nowych funkcjonalności aplikacji
Debugowanie to proces wyszukiwania i eliminowania błędów (bugów) w kodzie źródłowym programu. Polega na analizowaniu działania aplikacji linia po linii, śledzeniu wartości zmiennych, analizie stosu wywołań i wykrywaniu miejsc, w których program działa niezgodnie z oczekiwaniami. Debugowanie umożliwia programistom szybkie odnajdywanie błędów logicznych, składniowych oraz problemów z wydajnością aplikacji. Narzędzia takie jak Visual Studio, PyCharm, IntelliJ IDEA czy Chrome DevTools oferują zaawansowane funkcje debugowania, takie jak punkty przerwań (breakpoints), krokowe wykonywanie kodu i podgląd pamięci. Proces debugowania jest kluczowy w każdym etapie rozwoju oprogramowania, ponieważ znacząco wpływa na stabilność i jakość finalnego produktu.

Pytanie 19

Która z wymienionych reguł należy do netykiety?

A. Udostępnianie treści bez zgody właścicieli
B. Zaniechanie odpowiadania na wiadomości od innych użytkowników
C. Unikanie używania dużych liter w komunikacji
D. Stosowanie nieformalnego języka w każdej rozmowie
Unikanie pisania wielkimi literami w wiadomościach jest kluczowym elementem netykiety, ponieważ tekst pisany dużymi literami w internecie jest powszechnie interpretowany jako krzyk. To zasada, która ma na celu utrzymanie kultury komunikacji online oraz zapewnienie komfortu odbiorcy. Gdy użytkownik korzysta z wielkich liter, może to być odbierane jako agresywne lub dominujące, co może prowadzić do nieporozumień oraz negatywnych reakcji. Przykładem może być sytuacja, w której osoba, pisząc do grupy na forum internetowym, używa wyłącznie wielkich liter, co może zniechęcić innych do interakcji. Dobrą praktyką jest pisanie w sposób przystępny i zrozumiały, co sprzyja pozytywnej atmosferze w komunikacji. Standardy netykiety, takie jak te przedstawione w dokumentach związanych z etyką w internecie, podkreślają znaczenie szacunku i zrozumienia w interakcjach online, co obejmuje również sposób formułowania wiadomości. Warto także pamiętać o tym, że różne platformy społecznościowe mają swoje zasady, które podkreślają unikanie pisania krzykiem, co potwierdza ogólne podejście do netykiety.

Pytanie 20

Który z wymienionych programów jest przeznaczony do zarządzania projektami przy pomocy tablic kanban?

A. Word
B. Photoshop
C. Trello
D. Jira
Jira to zaawansowane narzędzie do zarządzania projektami, ale jest bardziej skoncentrowane na metodykach Agile i Scrum, a nie wyłącznie na tablicach kanban. Photoshop to narzędzie do edycji grafiki i tworzenia projektów wizualnych, które nie ma funkcji zarządzania projektami. Word jest edytorem tekstu i służy do tworzenia dokumentów, ale nie jest używany jako narzędzie do zarządzania zadaniami i projektami w sposób, w jaki robi to Trello.

Pytanie 21

Która z niżej wymienionych pozycji jest ekwiwalentem biblioteki jQuery?

A. Bootstrap
B. Lodash
C. Express.js
D. TypeScript
Bootstrap to framework CSS, który służy do stylizacji i tworzenia responsywnych interfejsów użytkownika, ale nie oferuje narzędzi do manipulacji danymi jak Lodash. TypeScript to język programowania, który rozszerza JavaScript o statyczne typowanie, ale nie pełni roli biblioteki do manipulacji obiektami i tablicami. Express.js to minimalny framework do budowy serwerów w Node.js i nie ma zastosowania w kontekście manipulacji danymi na poziomie frontendowym, jak ma to miejsce w przypadku Lodash.

Pytanie 22

Jakie działanie wykonuje polecenie "git pull"?

A. Eliminuje plik z repozytorium
B. Zachowuje zmiany w lokalnym repozytorium
C. Tworzy nową gałąź w repozytorium
D. Pobiera zmiany z zdalnego repozytorium i scala je z lokalnym
Polecenie 'git pull' pobiera najnowsze zmiany ze zdalnego repozytorium i scala je z lokalnym repozytorium. Jest to jedno z podstawowych poleceń w Git, pozwalające na synchronizację lokalnej kopii projektu z wersją przechowywaną w chmurze lub na serwerze. Dzięki 'git pull' programiści mogą na bieżąco aktualizować swoje repozytoria i unikać konfliktów, które mogłyby wyniknąć z pracy na nieaktualnej wersji kodu. Proces ten automatycznie łączy pobrane zmiany, co eliminuje konieczność ręcznego kopiowania plików lub komend.

Pytanie 23

Jakie znaczenie ma termin "hierarchia dziedziczenia" w kontekście programowania obiektowego?

A. Zbiór klas, które nie mają wspólnych powiązań
B. Układ klas w strukturę, w której klasy pochodne dziedziczą cechy od klas bazowych
C. Układ klas, który ogranicza występowanie dziedziczenia wielokrotnego
D. Zespół metod i pól posiadających ten sam modyfikator dostępu
Hierarchia dziedziczenia to fundamentalna koncepcja programowania obiektowego, polegająca na organizacji klas w strukturę, w której klasy pochodne dziedziczą właściwości (pola i metody) od klas bazowych. Pozwala to na wielokrotne wykorzystanie kodu, co zwiększa jego modularność i zmniejsza redundancję. Klasa bazowa dostarcza ogólne cechy i metody, podczas gdy klasy pochodne rozszerzają lub modyfikują tę funkcjonalność, dostosowując ją do bardziej specyficznych wymagań. Przykładem jest klasa 'Pojazd', po której mogą dziedziczyć klasy 'Samochód' i 'Motocykl', zachowując wspólne atrybuty, takie jak 'maksymalna prędkość' czy 'masa'.

Pytanie 24

Jakie jest wyjście działania kompilatora?

A. Plik źródłowy w języku o wyższym poziomie
B. Kolekcja instrukcji w języku pośrednim
C. Plik maszynowy gotowy do uruchomienia
D. Zestaw błędów występujących w kodzie
Plik maszynowy gotowy do uruchomienia jest wynikiem działania kompilatora. Po przekształceniu kodu źródłowego na język maszynowy tworzony jest plik binarny, który może być uruchomiony na komputerze bez konieczności ponownej kompilacji. Pliki te są szybkie i efektywne, ponieważ kod został wcześniej zoptymalizowany i przetworzony na instrukcje rozumiane przez procesor. Przykłady takich plików to .exe w systemie Windows lub pliki binarne w systemach Linux. Plik maszynowy to ostateczna forma programu, gotowa do dystrybucji i użytkowania.

Pytanie 25

Jakie z wymienionych czynności może zagrażać cyfrowej tożsamości?

A. Klikanie w podejrzane linki w wiadomościach e-mail
B. Cykliczna zmiana haseł do kont
C. Aktywacja uwierzytelniania dwuskładnikowego
D. Tworzenie unikalnych oraz mocnych haseł
Klikanie w podejrzane linki w wiadomościach e-mail to jedno z najczęstszych źródeł infekcji i naruszenia cyfrowej tożsamości. Cyberprzestępcy często wykorzystują phishing, czyli technikę polegającą na wysyłaniu fałszywych wiadomości, które wyglądają na autentyczne. Kliknięcie w link może prowadzić do zainstalowania złośliwego oprogramowania lub przekierowania na stronę wyłudzającą dane logowania. Aby uniknąć tego zagrożenia, zaleca się sprawdzanie adresu nadawcy, unikanie otwierania załączników z nieznanych źródeł i korzystanie z filtrów antyphishingowych.

Pytanie 26

Jakie z wymienionych narzędzi jest szeroko stosowane do debugowania aplikacji internetowych?

A. Postman
B. Blender
C. Chrome DevTools
D. Git
Chrome DevTools to potężne narzędzie wbudowane w przeglądarkę Google Chrome, które umożliwia debugowanie aplikacji webowych. Umożliwia ono analizowanie struktury DOM, monitorowanie sieci, profilowanie wydajności oraz inspekcję kodu JavaScript. Chrome DevTools pozwala na śledzenie błędów w czasie rzeczywistym, edytowanie stylów CSS oraz modyfikowanie HTML bezpośrednio w przeglądarce, co znacznie przyspiesza proces rozwoju i testowania aplikacji webowych.

Pytanie 27

Zaprezentowany fragment kodu w języku C# tworzy hasło. Wskaż zdanie PRAWDZIWE dotyczące charakterystyki tego hasła:

Ilustracja do pytania
A. Może zawierać małe i wielkie litery oraz cyfry
B. Jest maksymalnie 7-znakowe, co wynika z wartości zmiennej i
C. Może zawierać zarówno małe, jak i wielkie litery, cyfry oraz symbole
D. Ma co najmniej 8 znaków oraz zawiera małe i wielkie litery oraz cyfry
Algorytm generowania hasła w języku C# może zawierać małe i wielkie litery oraz cyfry, co zapewnia większe bezpieczeństwo hasła. Tworzenie haseł w taki sposób zwiększa ich odporność na ataki brute-force i umożliwia spełnienie wymagań dotyczących złożoności. Dobrze skonstruowane hasło powinno zawierać różne typy znaków, by maksymalnie utrudnić jego złamanie.

Pytanie 28

Jaką cechą charakteryzuje się sieć asynchroniczna?

A. Wymaga synchronizacji zegarów
B. Dane są przesyłane w sposób nieciągły, bez synchronizacji zegarów
C. Jest bardziej niezawodna od sieci synchronicznej
D. Dane są przesyłane jedynie w określonych przedziałach czasowych
Sieci asynchroniczne to rodzaj systemów komunikacyjnych, w których dane są przesyłane w sposób nieciągły, co oznacza, że nie wymagają one synchronizacji zegarów pomiędzy urządzeniami. W takich sieciach, każda jednostka przesyła dane w dowolnym momencie, co zwiększa elastyczność i efektywność komunikacji. Przykładem zastosowania sieci asynchronicznych są systemy oparte na protokołach, takich jak UART (Universal Asynchronous Receiver-Transmitter), które są powszechnie używane w mikrokomputerach oraz różnych urządzeniach elektronicznych. W kontekście standardów, sieci asynchroniczne są często stosowane w komunikacji szeregowej, gdzie dane są przesyłane bez ustalonych ram czasowych, co pozwala na redukcję opóźnień i zwiększenie przepustowości. W praktyce, taki model komunikacji jest idealny w sytuacjach, gdzie ciągłość przesyłu danych nie jest kluczowa, jak w przypadku transmisji danych z czujników czy urządzeń IoT, gdzie urządzenia mogą nadawać dane, gdy są gotowe, a nie w ustalonych interwałach czasowych.

Pytanie 29

Wskaż właściwość charakterystyczną dla metody abstrakcyjnej?

A. jest pusta w klasie nadrzędnej
B. zawsze jest prywatna
C. jest pusta w klasach dziedziczących
D. nie ma implementacji w klasie bazowej
Metoda abstrakcyjna nie jest prywatna – musi być dostępna dla klas potomnych, by mogły ją zaimplementować. W klasie bazowej nie jest pusta, lecz pozbawiona implementacji – różnica jest istotna, ponieważ brak implementacji to konieczność, a nie opcjonalność. Metoda abstrakcyjna nie jest pusta w klasach potomnych – to właśnie w nich musi zostać w pełni zaimplementowana, aby klasa mogła zostać instancjonowana.

Pytanie 30

Jaką wartość przyjmie etykieta label po wykonaniu podanego kodu, gdy zostanie on uruchomiony po naciśnięciu przycisku w aplikacji?

Ilustracja do pytania
A. liczby z przedziału od 0 do 100
B. suma liczb z przedziału od 0 do 100
C. liczby parzyste z przedziału od 0 do 100
D. suma liczb parzystych z przedziału od 0 do 100
Kod oblicza i zapisuje sumę liczb parzystych z przedziału od 0 do 100. Pętla iteruje przez kolejne liczby i dodaje te, które spełniają warunek parzystości, zapewniając poprawne wyniki.

Pytanie 31

Jakie są główne różnice między środowiskiem RAD (Rapid Application Development) a klasycznymi IDE w odniesieniu do aplikacji mobilnych?

A. RAD działa tylko na urządzeniach z systemem iOS
B. RAD koncentruje się wyłącznie na procesie debugowania aplikacji
C. RAD pozwala na szybsze budowanie aplikacji dzięki narzędziom do wizualnego designu i automatycznego generowania kodu
D. RAD nie obsługuje interfejsu użytkownika
RAD (Rapid Application Development) umożliwia szybsze tworzenie aplikacji mobilnych dzięki narzędziom do wizualnego projektowania i automatycznego generowania kodu. RAD koncentruje się na iteracyjnym podejściu do rozwoju oprogramowania, w którym prototypy są budowane i testowane w krótkich cyklach, co pozwala na szybkie dostosowywanie aplikacji do zmieniających się wymagań użytkowników. W kontekście aplikacji mobilnych, RAD skraca czas tworzenia poprzez graficzne narzędzia do budowy interfejsów, gotowe komponenty oraz integrację z backendem. Frameworki RAD, takie jak OutSystems, Mendix czy Flutter, pozwalają na szybkie wdrażanie i modyfikację aplikacji mobilnych, co znacząco zwiększa efektywność programistów.

Pytanie 32

Jakie wartości jest w stanie przechować zmienna o typie logicznym?

A. Wartość w reprezentacji binarnej
B. Jedną z dwóch opcji: true lub false
C. Tylko ciąg znaków
D. Dowolną liczbę rzeczywistą
Zmienna typu logicznego (boolean) może przechowywać jedną z dwóch wartości: 'true' lub 'false'. Są to podstawowe wartości wykorzystywane w operacjach warunkowych i pętlach, które decydują o przepływie sterowania w programach. Wartości logiczne są kluczowe w konstrukcjach takich jak 'if-else', pętlach 'while' oraz w porównaniach. W wielu językach programowania 'true' jest równoznaczne z 1, a 'false' z 0, co pozwala na łatwą integrację z typami całkowitymi. Typ boolean jest niezbędny w programowaniu, umożliwiając implementację decyzji, walidacji danych i automatyzacji procesów.

Pytanie 33

Jakie z wymienionych czynności można zrealizować przy pomocy składnika statycznego danej klasy?

A. Tworzenie prywatnych kopii pól dla każdej instancji
B. Umożliwienie dzielenia pól klasy pomiędzy zaprzyjaźnione klasy
C. Wywołanie destruktora klasy bez jej usuwania
D. Zachowanie wartości wspólnych dla wszystkich instancji klasy
Składnik statyczny klasy przechowuje wartości wspólne dla wszystkich instancji danej klasy. Oznacza to, że niezależnie od liczby utworzonych obiektów, istnieje tylko jedna kopia składowej statycznej, która jest współdzielona przez wszystkie instancje. Składowe statyczne są często wykorzystywane do przechowywania liczników, stałych wartości lub danych konfiguracyjnych. Metody statyczne mogą być wywoływane bezpośrednio na klasie, bez konieczności tworzenia obiektu, co czyni je niezwykle użytecznymi w przypadku funkcji narzędziowych.

Pytanie 34

Jakie jest podstawowe założenie normalizacji krajowej?

A. Wzrost kosztów produkcji
B. Zwiększenie ilości regulacji prawnych
C. Utrudnienie handlu międzynarodowego
D. Ujednolicenie wymagań technicznych i poprawa bezpieczeństwa
Ujednolicenie wymagań technicznych i poprawa bezpieczeństwa to główne cele normalizacji krajowej. Normalizacja polega na opracowywaniu standardów, które są stosowane w różnych branżach w celu zapewnienia jakości, bezpieczeństwa i kompatybilności produktów oraz usług. Dzięki normalizacji producenci tworzą wyroby zgodne z określonymi normami, co zwiększa ich konkurencyjność na rynku krajowym i międzynarodowym. Wdrożenie jednolitych standardów wpływa także na bezpieczeństwo użytkowników, minimalizując ryzyko awarii lub niezgodności produktów.

Pytanie 35

Które z poniższych zdań najlepiej określa funkcję zaprzyjaźnioną w ramach klasy?

A. Funkcja, która uruchamia się automatycznie po stworzeniu obiektu
B. Funkcja, która ma dostęp do prywatnych pól i metod klasy, z którą jest zaprzyjaźniona
C. Funkcja, która jest statyczna i nie ma możliwości modyfikacji pól klasy
D. Funkcja, która pozwala na dziedziczenie wielokrotne
Funkcja zaprzyjaźniona (ang. friend function) to funkcja, która ma dostęp do prywatnych i chronionych pól oraz metod klasy, mimo że nie jest jej częścią. Służy do realizacji operacji wymagających bezpośredniego dostępu do wewnętrznych elementów klasy, ale bez naruszania zasad hermetyzacji. Przykład w C++: `class Konto { private: double saldo; friend void wyswietlSaldo(Konto k); }`. Funkcja `wyswietlSaldo` może odczytać pole `saldo`, mimo że jest ono prywatne. Funkcje zaprzyjaźnione są używane, gdy konieczna jest bliska współpraca między klasami lub funkcjami, ale nie chcemy nadmiernie otwierać interfejsu klasy.

Pytanie 36

Pętla przedstawiona w zadaniu działa na zmiennej typu string o nazwie ciąg. Jej celem jest

Ilustracja do pytania
A. od każdego znaku w ciągu odjąć kod 32
B. zamienić w ciągu małe litery na wielkie
C. zamienić w ciągu wielkie litery na małe
D. od każdego znaku w ciągu, który nie jest równy 0, odjąć kod 32
Pętla, która zamienia małe litery na wielkie, to naprawdę fajny przykład tego, jak można operować na tekstach. W zasadzie każdy znak w napisie jest przeszukiwany, a jeśli to litera, to modyfikujemy jej kod ASCII. W praktyce dodajemy lub odejmujemy 32, żeby uzyskać odpowiednią wielką literę. Tego typu operacje wykorzystuje się w wielu miejscach, jak na przykład przy filtrowaniu danych czy normalizacji tekstu. No i oczywiście w systemach wyszukujących, gdzie wielkość liter ma znaczenie. Warto umieć zaimplementować taką pętlę, bo przydaje się w różnych aplikacjach, szczególnie tam, gdzie tekst jest kluczowy.

Pytanie 37

W środowisku do tworzenia aplikacji, gdzie przedstawiono menu, aby usunąć wszystkie pliki tymczasowe oraz wyniki projektu, należy wybrać opcję

Ilustracja do pytania
A. Clean Solution
B. Build Solution
C. Batch Build
D. Run Code Analysis on Solution
Opcja Clean Solution usuwa wszystkie pliki pośrednie i wyjściowe projektu, pozostawiając czysty kod źródłowy. Jest to przydatne przed ponownym kompilowaniem, aby uniknąć konfliktów i błędów wynikających z nieaktualnych plików.

Pytanie 38

Jaki jest kluczowy zamysł wzorca "Kompozyt" (Composite)?

A. Umożliwienie klientom obsługi obiektów oraz ich zbiorów w spójny sposób
B. Określenie interfejsu komunikacji pomiędzy składnikami systemu
C. Danie możliwości dynamicznej zmiany zachowania obiektu
D. Stworzenie jednej klasy do zarządzania wieloma obiektami tego samego rodzaju
Zarządzanie wieloma obiektami tego samego typu to cecha wzorca Fabryka (Factory) lub Builder, a nie Kompozyt. Definiowanie interfejsu komunikacji między komponentami systemu to rola wzorca Mediator, który organizuje interakcje między różnymi obiektami. Umożliwienie dynamicznej zmiany zachowania obiektu jest domeną wzorca Strategia (Strategy) lub Dekorator (Decorator), które oferują elastyczność w zakresie modyfikacji zachowania podczas działania programu.

Pytanie 39

Co to jest choroba związana z wykonywaniem zawodu?

A. Choroba wynikająca z warunków pracy lub związanych z nimi czynników
B. Choroba występująca tylko w sektorze przemysłowym
C. Każda choroba, która występuje w czasie pracy
D. Stan zdrowia, który uniemożliwia pracę przez okres krótszy niż tydzień
Choroba zawodowa to stan zdrowotny spowodowany warunkami pracy lub czynnikami związanymi z wykonywaną profesją. Najczęściej wynika z długotrwałego narażenia na szkodliwe substancje, hałas, promieniowanie, pyły lub wykonywanie powtarzalnych czynności. Przykładem chorób zawodowych są pylica płuc, głuchota zawodowa czy zespół cieśni nadgarstka. Kluczowym elementem w zapobieganiu chorobom zawodowym jest odpowiednia profilaktyka, szkolenia BHP oraz dostosowanie środowiska pracy do zasad ergonomii. Pracodawcy są zobowiązani do monitorowania warunków pracy i wdrażania rozwiązań minimalizujących ryzyko wystąpienia chorób zawodowych.

Pytanie 40

Które z wymienionych stwierdzeń najtrafniej charakteryzuje klasę dziedziczącą?

A. Klasa, która dzieli swoje pola z klasami zaprzyjaźnionymi
B. Klasa, która wykorzystuje pola i metody innej klasy bez ich ponownej definicji
C. Klasa, która umożliwia wielokrotne dziedziczenie pól prywatnych
D. Klasa, która nie może posiadać konstruktorów ani destruktorów
Dziedziczenie w programowaniu obiektowym pozwala na tworzenie nowych klas na podstawie istniejących. Klasa dziedziczona (klasa pochodna) automatycznie uzyskuje dostęp do publicznych i chronionych pól oraz metod klasy bazowej, co eliminuje potrzebę ich ponownego definiowania. Dzięki dziedziczeniu można rozszerzać funkcjonalność istniejących klas, co prowadzi do bardziej efektywnego i modułowego kodu. Przykładem może być klasa 'Pojazd', po której dziedziczy klasa 'Samochód', zachowując wszystkie właściwości pojazdu i dodając specyficzne dla samochodu metody lub pola.
Strona wykorzystuje pliki cookies do poprawy doświadczenia użytkownika oraz analizy ruchu. Szczegóły