Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 17 maja 2025 22:54
  • Data zakończenia: 17 maja 2025 23:22

Egzamin niezdany

Wynik: 17/40 punktów (42,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie jest ograniczenie związane z ciągłą kontrolą zapasów?

A. konieczność regularnej inwentaryzacji rzeczywistych poziomów zapasów
B. brak bieżących informacji o poziomie zapasów
C. brak potrzeby informatyzacji procesu magazynowego dla poprawy efektywności magazynu
D. posiadanie danych na temat aktualnych zapasów
Wybór pozostałych odpowiedzi może prowadzić do błędnych wniosków na temat ciągłej kontroli zapasów. Przede wszystkim, brak aktualnych danych na temat poziomu zapasów (pierwsza odpowiedź) jest sprzeczny z założeniem ciągłej kontroli, która ma na celu dostarczanie precyzyjnych informacji o stanach magazynowych w czasie rzeczywistym. Utrzymanie aktualnych danych pozwala na szybsze podejmowanie decyzji i lepsze planowanie produkcji oraz sprzedaży. Wskazanie na posiadanie informacji o aktualnym poziomie zapasów (druga odpowiedź) jako wadę jest mylące, ponieważ jest to kluczowy aspekt skutecznego zarządzania zapasami. Brak konieczności informatyzacji obrotu magazynowego (czwarta odpowiedź) jest także nieprawidłowy, gdyż nowoczesne technologie, takie jak systemy WMS (Warehouse Management Systems), znacząco zwiększają efektywność i dokładność operacji magazynowych. W dzisiejszych czasach informatyzacja jest nie tylko zalecana, ale wręcz niezbędna, aby sprostać rosnącym wymaganiom rynku i klienta. Dlatego każda z tych odpowiedzi pokazuje błędne rozumienie kluczowych elementów zarządzania zapasami, które powinny być wspierane innowacjami technologicznymi oraz stałym monitoringiem.

Pytanie 2

Dobro naturalne, które ma być poddane obróbce, określamy mianem

A. produktu
B. surowca
C. towaru
D. materiału
Odpowiedź 'surowcem' jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do dóbr materialnych w stanie naturalnym, które są wykorzystywane jako podstawowy składnik do produkcji innych produktów. Surowce, takie jak drewno, ruda metalu, czy ropy naftowej, są niezbędne w procesach przemysłowych i stanowią fundament gospodarki. W przemyśle drzewnym drewno jest surowcem, który przetwarzany jest na meble, papier czy budynki. W kontekście standardów branżowych, klasyfikacja materiałów na surowce, produkty i towary jest kluczowa dla zarządzania łańcuchem dostaw oraz optymalizacji procesów produkcyjnych. Dobrą praktyką jest stosowanie systemów zarządzania, które monitorują i efektywnie wykorzystują surowce, aby zminimalizować odpady i zwiększyć wydajność. Rozumienie różnicy między surowcem a produktem jest kluczowe dla inżynierów materiałowych oraz menedżerów produkcji, którzy muszą w odpowiedni sposób planować i zarządzać procesami produkcyjnymi.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Wykorzystanie strategii Just in Time (czyli dokładnie na czas) pozwala między innymi na zarządzanie

A. reklamą
B. promocją
C. zapasami
D. pracownikami
Strategia Just in Time (JIT) jest kluczowym podejściem w zarządzaniu zapasami, które skupia się na minimalizacji ilości towarów przechowywanych w magazynach i dostosowywaniu produkcji do rzeczywistego popytu. Dzięki JIT organizacje mogą redukować koszty związane z przechowywaniem, a także zmniejszać ryzyko przestarzałych produktów. Implementacja JIT wymaga ścisłej współpracy z dostawcami, aby zapewnić, że materiały i komponenty są dostarczane dokładnie w momencie, gdy są potrzebne w procesie produkcyjnym. Przykładem zastosowania tej strategii może być branża motoryzacyjna, w której producenci, tacy jak Toyota, wykorzystują JIT do optymalizacji łańcucha dostaw. Stosując JIT, firmy mogą zwiększyć elastyczność produkcji i lepiej reagować na zmieniające się potrzeby klientów, co jest szczególnie istotne w dynamicznie rozwijających się rynkach.

Pytanie 5

Stolarz otrzymał zlecenie na wykonanie 100 sztuk stołów kuchennych. Zużycie lakieru wynosi 0,25 I na jeden stół. Ile lakieru należy zamówić do produkcji tych stołów, mając na uwadze, że w magazynie znajdują się: lakier - 5 litrów, stół kuchenny - 20 sztuk, a zapas bezpieczeństwa nie jest brany pod uwagę?

A. 20 litrów
B. 15 litrów
C. 25 litrów
D. 12 litrów
W przypadku błędnych odpowiedzi, najczęściej wynika to z nieprawidłowych obliczeń lub błędnej interpretacji danych. Często można spotkać się z sytuacjami, gdy osoby udzielające odpowiedzi nie uwzględniają aktualnych zapasów w magazynie. Przykładowo, niektórzy mogą błędnie założyć, że całkowita ilość lakieru potrzebnego do produkcji wynosi 25 litrów, nie przeliczając, że z 5 litrów w magazynie pozostaje jedynie 20 litrów do zakupienia. Taki błąd jest typowy w sytuacjach, gdy nie dokonano analizy dostępnych zasobów przed podjęciem decyzji o zamówieniu. Dodatkowo, w przypadku wyboru 12 litrów, osoby te prawdopodobnie nie uwzględniły pełnych potrzeb produkcyjnych, co skutkuje niedoborem materiałów. Odpowiedzi 20 litrów i 25 litrów również są błędne, ponieważ nie uwzględniają, że zamówienie powinno być skalkulowane na podstawie różnicy między sumą potrzeb a posiadanymi zasobami. Dlatego kluczowe jest, aby przy planowaniu zamówień materiałów w procesach produkcyjnych, brać pod uwagę zarówno normy zużycia, jak i aktualny stan magazynowy. Umożliwia to lepsze zarządzanie zapasami i minimalizowanie ryzyka przestojów produkcyjnych.

Pytanie 6

Dokumentem, który odnosi się do wydania towaru w ramach gospodarki magazynowej, jest

A. Zw
B. Pw
C. Rw
D. Pz
Dokumentem rozchodowym związanym z obrotem magazynowym jest RW, co oznacza "Rozchód Wewnętrzny". Jest to istotny dokument, który rejestruje wydanie towarów ze stanu magazynowego, co jest kluczowe w procesie zarządzania zapasami. W praktyce, RW jest używany w sytuacjach, gdy towary są przekazywane z jednego miejsca do innego, a także przy wydawaniu materiałów do produkcji lub dla pracowników na potrzeby służbowe. Dokładne prowadzenie dokumentacji rozchodowej pozwala na bieżąco śledzić stany magazynowe, co jest niezbędne do optymalizacji procesów logistycznych oraz minimalizacji kosztów. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, każda operacja rozchodowa powinna być poparta odpowiednim dokumentem, aby zapewnić przejrzystość i dokładność w księgowości. Efektywne zarządzanie obrotem magazynowym, w tym znajomość i poprawne stosowanie dokumentów takich jak RW, jest kluczowe dla utrzymania płynności operacyjnej przedsiębiorstwa oraz zgodności z przepisami prawa.

Pytanie 7

Jaką zasadę składowania zapasów wykorzystuje się podczas organizacji ich na półkach magazynowych?

A. Towary suche pod płynami
B. Lżejsze produkty nad ciężkimi
C. Cięższe produkty nad lżejszymi
D. Niebezpieczne substancje pod hydrantem
Odpowiedź 'Lżejsze towary nad cięższymi' jest prawidłowa z punktu widzenia ergonomii oraz efektywności operacyjnej magazynów. Umieszczanie lżejszych przedmiotów na wyższych półkach minimalizuje ryzyko urazów pracowników, którzy muszą często sięgać po przedmioty. Przykładem mogą być regały w magazynach detalicznych, gdzie artykuły codziennego użytku, takie jak napoje czy kosmetyki, są przechowywane na poziomie oczu lub wyżej, co ułatwia ich pobieranie. Dodatkowo, zasady składowania zapasów opierają się na organizacji przestrzeni, tak aby maksymalizować efektywność operacyjną. Tego typu praktyki są zgodne z wytycznymi Lean Management, które kładą nacisk na eliminację marnotrawstwa czasu i zasobów. W stanach, gdzie przestrzeń magazynowa jest ograniczona, odpowiednia organizacja regałów może znacząco wpłynąć na wydajność procesów magazynowych oraz obsługi klienta, co jest kluczowe w konkurencyjnym środowisku rynkowym.

Pytanie 8

Jakie środki transportu wykorzystuje się do przewozu ładunków na krótkie odległości?

A. intermodalne, lotnicze, przewodowe
B. dźwigowe, wózkowe, przenośnikowe
C. kolejowe, bezszynowe, przewodowe
D. multimodalne, nadziemne, powietrzne
W analizowanej kwestii istnieje wiele nieporozumień dotyczących klasyfikacji środków transportu stosowanych w bliskim zasięgu. Odpowiedzi intermodalny, lotniczy oraz przewodowy wskazują na typy transportu, które w praktyce nie są dedykowane do lokalnych operacji. Transport intermodalny, łączący różne środki transportu, jak np. drogowy i kolejowy, jest bardziej odpowiedni dla dłuższych dystansów i nie znajduje zastosowania w bliskim transporcie. Z kolei transport lotniczy, mimo swojej szybkości, wiąże się z dużymi kosztami i jest przeznaczony głównie dla towarów wymagających ekspresowego dostarczenia na duże odległości, co czyni go niepraktycznym w kontekście bliskiego transportu. Odpowiedź zawierająca środki kolejowe, bezszynowe i przewodowe również jest myląca, ponieważ transport kolejowy jest z reguły stosowany do przewozu na większe odległości, a bezszynowy ma swoje ograniczenia i nie jest powszechnie używany w transporcie towarów w obrębie pojedynczego zakładu. Natomiast opcja multimodalnego, nadziemnego i powietrznego również nie odpowiada na pytanie – multimodalność odnosi się do połączenia różnych metod transportu, a transport nadziemny, choć może być użyty w pewnych okolicznościach, nie jest typowym rozwiązaniem dla bliskiego zasięgu. Kluczowym błędem w myśleniu jest pomylenie środków transportu dedykowanych dla dalekich dystansów z tymi, które efektywnie operują na krótkich trasach. W praktyce, wybór odpowiednich środków transportu powinien brać pod uwagę kontekst lokalizacji oraz charakterystykę transportowanych ładunków, co jest często pomijane w analizach tego rodzaju.

Pytanie 9

8 listopada 2016 roku przyjęto do magazynu nową dostawę butelek o pojemności 0,5 1 w liczbie 10 000 szt. Na podstawie przedstawionej dokumentacji magazynowej określ, ile wynosi stan zapasu tego materiału po przyjęciu dostawy z dnia 8 listopada 2016.

Kartoteka magazynowa
Producent Napojów Owocowych
ul. Źródlana 25
60-690 Poznań
NIP 781-160-92-15
Nazwa: Butelka o poj. 0,5 litra
Indeks: 848.044.154
Jednostka miary: szt.Cena zakupu netto: 0,30 zł
Lp.DataSymbol i numer dowoduPrzeznaczeniePrzychódRozchódStan
1.05.11.2016Pz/23/2016Do produkcji20 000-20 000
2.06.11.2016Rw/36/2016Do produkcji-18 5001 500

A. 31 500 szt.
B. 21 500 szt.
C. 8 500 szt.
D. 11 500 szt.
Odpowiedzi, które wskazują na stany zapasu wynoszące 8 500, 21 500 oraz 31 500 sztuk, wynikają z nieprawidłowych założeń dotyczących obliczeń oraz błędnego rozumienia procesu przyjęcia zapasów. W przypadku wyboru 8 500 sztuk, można zauważyć, że odpowiedź ta prawdopodobnie sugeruje odjęcie nowo przyjętych butelek od stanu zapasu, co jest niezgodne z procedurami przyjęcia. W praktyce, przyjęcie towaru zawsze zwiększa stan zapasu, a nie go redukuje. Z kolei wybór 21 500 sztuk może wynikać z błędnego założenia, że stan zapasu z dnia 6 listopada był wyższy lub że dodawano inne zapasy, które nie były uwzględnione w treści pytania. Wreszcie, 31 500 sztuk, to wynik absurdalnego podejścia, które może sugerować podwojenie stanu zapasu bez uzasadnienia, co przeczy zasadom zarządzania zapasami. Typowym błędem myślowym w takich przypadkach jest mylne interpretowanie dokumentacji magazynowej, co prowadzi do nieprawidłowego obliczania stanów zapasu. Warto zwrócić uwagę, że zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, każda zmiana w stanie zapasu powinna być wspierana rzetelną dokumentacją oraz odpowiednimi procedurami weryfikacji, aby uniknąć takich nieporozumień.

Pytanie 10

Który rodzaj układu technologicznego przepływu w magazynie został przedstawiony na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Kątowy.
B. Workowy.
C. Kątowo-przepływowy.
D. Przelotowy.
W kontekście układów technologicznych przepływu w magazynie warto zrozumieć, dlaczego inne propozycje odpowiedzi mogą być mylące. Układ kątowo-przepływowy sugeruje, że towar jest przyjmowany i wydawany z różnych stron strefy składowania, co nie jest zgodne z definicją układu workowego. Z kolei układ kątowy odnosi się do sytuacji, w której przepływ towaru odbywa się pod kątem, co również nie pasuje do opisanego układu, gdzie oba procesy odbywają się z tej samej strony. Przelotowy układ zakłada, że towary przemieszczają się przez strefy składowania w sposób ciągły, co wprowadza dodatkową złożoność operacyjną i nie jest charakterystyczne dla układu workowego, w którym proces przechowywania jest bardziej statyczny. Ostatecznie, pomylenie tych układów może wynikać z niejasności co do ich definicji oraz funkcji, co podkreśla znaczenie znajomości standardów branżowych i zasad organizacji pracy w magazynach. Aby uniknąć takich pomyłek, przydatne jest zrozumienie, jakie są podstawowe różnice między układami oraz w jakich sytuacjach każdy z nich najlepiej się sprawdza. Odpowiednia wiedza na temat efektywności operacyjnej i praktyk magazynowych jest kluczowa dla skutecznego zarządzania przestrzenią magazynową.

Pytanie 11

Firma złożyła zamówienie na 24 600 kg cukru w hurtowni. W momencie dostawy do magazynu przywieziono 33 paletowe jednostki ładunkowe (pjł) cukru. Cukier był zapakowany w worki o wadze 25 kg. Na każdej palecie worki z cukrem były zorganizowane w 8 warstwach, z 4 workami w każdej warstwie. W wyniku przeprowadzonej kontroli ilościowej magazynier powinien ustalić

A. niedobór 1 800 kg cukru
B. niedobór 64 worków cukru
C. nadwyżkę 1 600 kg cukru
D. nadwyżkę 72 worków cukru
W przypadku odpowiedzi wskazujących na niedobór lub nadwyżkę, często pojawiają się błędne założenia dotyczące ilości towaru dostarczonego i zamówionego. W analizowanym przypadku, niepoprawne odpowiedzi mogą wynikać z niepełnego zrozumienia relacji między ilością zamówionego a dostarczonego towaru. Na przykład, stwierdzenie o niedoborze 64 worków cukru nie uwzględnia poprawnych obliczeń, które wykazują, że dostarczona ilość jest w rzeczywistości większa. Podobnie, twierdzenie o nadwyżce 1 600 kg cukru może wynikać z błędnego dodawania lub nieprawidłowego przeliczenia ilości worków lub ich wagi. Warto także zauważyć, że niedobór 1 800 kg jest całkowicie mylny, ponieważ z wyżej przedstawionych obliczeń wynika, że mamy do czynienia z nadwyżką, a nie niedoborem. Zrozumienie, jak prawidłowo obliczać i analizować stany magazynowe, ma kluczowe znaczenie w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw. Błędne obliczenia mogą prowadzić do nieefektywności operacyjnej, co podkreśla wagę precyzyjnej analizy i weryfikacji danych w procesach magazynowych.

Pytanie 12

W skład kosztów materialnych wchodzą

A. wydatki związane z użyciem kapitału obcego
B. płatności związane z podatkami i opłatami
C. amortyzacja środków trwałych
D. koszty związane z delegacjami służbowymi
Koszty materialne są związane z bezpośrednimi wydatkami, które ponosi firma na produkcję towarów lub świadczenie usług. Koszty zaangażowania kapitału obcego, takie jak odsetki od kredytów, są klasyfikowane jako koszty finansowe, a nie materialne. Nie są one bezpośrednio związane z produkcją dóbr, co jest kluczowym kryterium dla klasyfikacji kosztów materialnych. Podobnie, koszty podróży służbowych to wydatki operacyjne związane z działalnością firmy, ale nie są one traktowane jako koszty materiałowe. Amortyzacja środków trwałych, będąca poprawną odpowiedzią, odnosi się bezpośrednio do alokacji kosztów dotyczących zakupu aktywów, co jest zdecydowanie bardziej związane z pojęciem kosztów materialnych. Wydatki na podatki i opłaty są także kosztami operacyjnymi, ale nie są związane z bezpośrednimi wydatkami na materiały czy usługi potrzebne do świadczenia działalności. Dlatego pojawia się typowy błąd myślowy polegający na utożsamianiu różnych kategorii kosztów, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Poprawne zrozumienie rodzajów kosztów oraz ich klasyfikacji jest kluczowe dla efektywnego zarządzania finansami przedsiębiorstwa i podejmowania decyzji ekonomicznych.

Pytanie 13

W tabeli przedstawiono koszty związane z funkcjonowaniem magazynu z podziałem na grupę kosztów zależnych od liczby realizowanych usług oraz koszty ponoszone przez przedsiębiorstwo niezależnie od wykonanych usług. Dokonana klasyfikacja dotyczy kosztów

Koszty niezależne od liczby wykonanych usługKoszty zależne od liczby wykonanych usług
- amortyzacja
- opłaty czynszu
- podatek od nieruchomości
- składka ubezpieczenia majątkowego
- eksploatacja
- serwis
- zużycie materiałów
- szkolenia personalu

A. bieżących i przyszłych.
B. stałych i zmiennych.
C. bezpośrednich i pośrednich.
D. rodzajowych i kalkulacyjnych.
Zrozumienie różnicy między kosztami stałymi a zmiennymi jest kluczowe dla efektywnego zarządzania finansami w przedsiębiorstwie. Odpowiedzi takie jak bieżące i przyszłe, bezpośrednie i pośrednie, a także rodzajowe i kalkulacyjne wprowadzają w błąd, ponieważ nie odnoszą się bezpośrednio do istotnych właściwości kosztów w kontekście działalności operacyjnej. Koszty bieżące i przyszłe odnosiłyby się do temporalnego rozróżnienia kosztów, co jest zupełnie innym podejściem. Koszty bezpośrednie i pośrednie są klasyfikacją, która dotyczy sposobu przypisywania kosztów do produktów czy usług, a nie ich zmienności w zależności od poziomu działalności. Koszty rodzajowe i kalkulacyjne z kolei dotyczą metodologii rachunkowości, na przykład różnic pomiędzy kosztami materiałów a kosztami pracy. Tego typu błędne odpowiedzi mogą prowadzić do mylnego postrzegania struktury kosztów i ich związku z działalnością firmy. W praktyce menedżerowie muszą być świadomi tych różnic, aby podejmować odpowiednie decyzje finansowe oraz operacyjne, co jest kluczowe dla zapewnienia stabilności i efektywności działalności przedsiębiorstwa.

Pytanie 14

Umieszczony na opakowania symbol graficzny oznacza

Ilustracja do pytania
A. zakaz używania haków.
B. opakowanie aseptyczne.
C. środek ciężkości paczki.
D. opakowanie hermetyczne.
Każda z pozostałych odpowiedzi odnosi się do różnych aspektów związanych z opakowaniami, jednak nie oddaje istoty hermetyczności. Zakaz używania haków nie ma związku z właściwościami opakowania, lecz dotyczy bezpieczeństwa transportu i przechowywania towarów. W przypadku środka ciężkości paczki, jest to pojęcie związane z logistyką i transportem, które odnosi się do stabilności towaru w trakcie przewozu, ale nie dotyczy charakterystyki samego opakowania. Opakowanie aseptyczne natomiast jest przeznaczone do produktów wymagających sterylności, takich jak niektóre produkty spożywcze czy medyczne, i różni się od hermetyczności, ponieważ aseptyczność odnosi się do braku mikroorganizmów, a hermetyczność do zabezpieczenia przed czynnikami zewnętrznymi. Te błędne odpowiedzi mogą prowadzić do mylnego przekonania o właściwościach opakowań i ich zastosowaniu, co jest kluczowe szczególnie w kontekście branż, gdzie jakość produktów jest priorytetem. Zrozumienie różnic pomiędzy tymi pojęciami jest istotne dla wszystkich osób pracujących w logistyce oraz branży produkcyjnej.

Pytanie 15

Aby zabezpieczyć ładunek na palecie przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, należałoby użyć

A. taśm polipropylenowych
B. folii termokurczliwej
C. mat antypoślizgowych
D. kątowników tekturowych
Folia termokurczliwa jest materiałem, który idealnie nadaje się do zabezpieczania ładunków na paletach, szczególnie w kontekście ochrony przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Po nałożeniu na ładunek i podgrzaniu, folia kurczy się, ściśle przylegając do powierzchni, co zapewnia doskonałą stabilność i ochronę przed działaniem wody, wilgoci oraz zanieczyszczeń. W praktyce folia termokurczliwa jest często wykorzystywana w logistyce, szczególnie w transporcie międzynarodowym, gdzie ładunki są narażone na różne warunki klimatyczne. Ponadto, stosowanie folii zgodne jest z normami ISO dotyczącymi pakowania i bezpieczeństwa transportu. Dobrą praktyką jest stosowanie folii o odpowiedniej grubości i właściwościach, aby zapewnić optymalną ochronę, zwłaszcza w przypadku materiałów wrażliwych na wodę lub wilgoć. Warto również wspomnieć, że folia termokurczliwa nie tylko chroni ładunek, ale także może poprawić jego estetykę, co jest istotne w przypadku przesyłek handlowych.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Skrót, który odnosi się do systemu informacyjnego wspierającego procesy związane z rozmieszczaniem towarów w magazynach oraz zarządzaniem tymi magazynami, to

A. CRM
B. ERP
C. WMS
D. EDI
EDI (Electronic Data Interchange) służy do elektronicznej wymiany dokumentów między przedsiębiorstwami, takich jak zamówienia, faktury czy potwierdzenia dostaw. Chociaż wpływa na efektywność procesów biznesowych, nie zajmuje się bezpośrednio zarządzaniem operacjami magazynowymi. CRM (Customer Relationship Management) to system do zarządzania relacjami z klientami, który koncentruje się na zbieraniu danych o klientach, ich preferencjach oraz interakcjach, co ma na celu poprawę obsługi klienta oraz zwiększenie sprzedaży, ale również nie ma zastosowania w kontekście magazynowania towarów. ERP (Enterprise Resource Planning) to zintegrowany system zarządzania zasobami przedsiębiorstwa, który obejmuje wiele obszarów, w tym finanse, produkcję oraz sprzedaż. Choć ERP może wspierać funkcje magazynowe, to jednak nie jest to jego główny cel. Przykładowo, system ERP może integrować różne procesy w firmie, ale jego zdolności zarządzania magazynem są ograniczone w porównaniu do specjalistycznych systemów WMS, które zapewniają zaawansowane funkcje optymalizacji przestrzeni i procesów magazynowych. Typowe błędy myślowe prowadzące do wyboru niepoprawnej odpowiedzi obejmują mylenie funkcji i celów różnych systemów informacyjnych oraz nieznajomość specyfiki procesów zarządzania magazynem.

Pytanie 19

Zestawienie wszystkich zespołów, podzespołów, części oraz materiałów potrzebnych do wyprodukowania jednej jednostki kompletnego wyrobu, wraz z określeniem zależności pomiędzy nimi, to

A. marszruta produkcyjna
B. BOM
C. KANBAN
D. karta technologiczna
BOM, czyli Bill of Materials, to kluczowy dokument w procesie produkcji, który zawiera szczegółowe zestawienie wszystkich elementów składających się na dany wyrób. W skład BOM wchodzą zespoły, podzespoły, części oraz materiały, a także ich ilości i relacje między nimi. W praktyce, BOM jest używany w zarządzaniu produkcją, planowaniu materiałowym i kontroli kosztów. Na przykład, w branży motoryzacyjnej BOM może zawierać informacje o silniku, skrzyni biegów, układzie hamulcowym i innych komponentach, co pozwala na efektywne planowanie zakupów oraz optymalizację procesów wytwórczych. Standardy takie jak ISO 9001 podkreślają znaczenie dokumentacji procesów produkcyjnych, a BOM jest integralną częścią tego podejścia. Przemyślane zarządzanie BOM pozwala na redukcję błędów, usprawnienie komunikacji między działami oraz poprawę efektywności produkcji, co ma bezpośredni wpływ na rentowność przedsiębiorstwa.

Pytanie 20

Informatyczny system, który do planowania potrzeb materiałowych opiera się na informacjach o stanie zapasów, strukturze produktu, wymaganym terminie dostaw oraz cyklu produkcji, to

A. Material Requirement Planning
B. Manufacturing Resource Planning
C. Warehouse Management System
D. Sales and Operations Planning
Material Requirement Planning (MRP) to system informatyczny, który odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu produkcją oraz planowaniu potrzeb materiałowych. Jego głównym zadaniem jest synchronizacja dostępności surowców i komponentów z harmonogramem produkcji, co jest niezbędne do terminowego realizowania zleceń. MRP wykorzystuje dane dotyczące stanu zapasów, struktury wyrobu (Bill of Materials), wymaganego terminu dostaw oraz cyklu wykonania, aby efektywnie planować i kontrolować zapotrzebowanie na materiały. Przykładem zastosowania MRP może być przedsiębiorstwo produkujące meble, które korzysta z systemu MRP do automatycznego obliczania, ile drewna, okuć oraz innych składników potrzebuje w danym okresie, aby zrealizować zamówienia klientów. Dzięki wprowadzeniu MRP, przedsiębiorstwa mogą zredukować koszty przechowywania zapasów oraz zmniejszyć ryzyko opóźnień w produkcji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Dodatkowo, MRP wspiera podejmowanie decyzji strategicznych dotyczących zakupów i optymalizacji procesów produkcyjnych, co jest szczególnie istotne w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu rynkowym.

Pytanie 21

Masa towarów transportowanych za pomocą środków transportowych w magazynie

A. nie powinna przewyższać masy środka transportu
B. nie powinna przekraczać ładowności środka transportu
C. powinna wynosić połowę masy środka transportu
D. powinna być identyczna z masą środka transportu
Zrozumienie zasad dotyczących masy ładunków w logistyce wymaga uwzględnienia podstawowych norm dotyczących ładowności środków transportu. Odpowiedzi sugerujące, że masa ładunków powinna wynosić połowę lub równą masę samego środka transportu, są błędne i mogą prowadzić do nieefektywności operacyjnej. Po pierwsze, masa środka transportu nie jest bezpośrednio powiązana z masą ładunku, który może być przewożony. Środki transportu są projektowane z myślą o określonej ładowności, a nie o proporcji względem własnej masy. Drugim błędnym podejściem jest stwierdzenie, że masa ładunków nie powinna przekraczać masy środka transportu. W praktyce, kluczowe jest przestrzeganie limitów ładowności, a nie masy własnej pojazdu. Przekroczenie masy ładunku w stosunku do ładowności może prowadzić do uszkodzenia infrastruktury transportowej, obniżenia efektywności transportu, a także zwiększenia ryzyka wypadków. Ogólnie rzecz biorąc, niewłaściwe podejście do masy ładunku w transporcie może skutkować poważnymi konsekwencjami, w tym zwiększonymi kosztami operacyjnymi oraz naruszeniem przepisów prawa dotyczących transportu. Właściwe zrozumienie i stosowanie zasad dotyczących ładowności jest niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa i efektywności w branży logistycznej.

Pytanie 22

W przedsiębiorstwie logistycznym, w procesie magazynowania można wyróżnić etapy jego realizacji, które określają następujące obszary funkcjonalne?

A. przygotowania, przyjęcia, składowania, wysyłki
B. przyjęcia, składowania, przygotowania zamówienia, wysyłki
C. składowania, przyjęcia, przygotowania zamówienia, wysyłki
D. przyjęcia, przygotowania zamówienia, wysyłki, składowania
Odpowiedzi, które nie uwzględniają wszystkich kluczowych faz procesu magazynowania, mogą prowadzić do niepełnego zrozumienia mechanizmów operacyjnych w firmach logistycznych. Wiele z tych odpowiedzi pomija istotne etapy, takie jak faza przygotowania, co jest kluczowe przed przyjęciem towarów do magazynu. W praktyce, przygotowanie towarów obejmuje różne działania, takie jak sprawdzenie dokumentacji transportowej oraz organizację przestrzeni magazynowej. Pominięcie tego etapu może prowadzić do chaosu w przyjęciach i błędów w dokumentacji. Dodatkowo, niektóre odpowiedzi zamieniają kolejność faz, co może wpływać na skuteczność operacji magazynowych oraz na czas realizacji zamówień. Przykładem błędnego podejścia jest skupienie się wyłącznie na składowaniu i wysyłce, co należy traktować jako końcowe etapy procesu, a nie podstawowe. Takie myślenie pomija kluczowe aspekty planowania i organizacji, które są fundamentalne dla sukcesu w logistyce. W praktyce, przyjęcia i przygotowanie zamówienia są ściśle ze sobą powiązane i nie mogą funkcjonować w izolacji, ponieważ błędy na etapie przygotowania mogą wpływać na efektywność całego procesu magazynowania i dystrybucji.

Pytanie 23

Pojemność strefy składowania wynosi 460 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Długość stref składowania, przyjęć i wydań łącznie osiąga 44 m, a szerokość tych stref to 11,5 m. Jaki jest wskaźnik wykorzystania powierzchni użytkowej w magazynie?

A. 0,1 m/pjł
B. 1,1 m2/pjł
C. 0,91 pjł/m3
D. 40 pjł/m
Patrząc na Twoje odpowiedzi, widzę, że niektóre z nich opierają się na mylnych założeniach co do obliczeń powierzchni magazynu i wskaźnika wykorzystania. Na przykład, wartość 0,1 m/pjł wskazuje na to, że przeliczenia są błędne, bo myślisz, że wskaźnik wykorzystania to tylko długość podzielona przez liczbę pjł. To kompletnie nieprawidłowe podejście. Takie myślenie może prowadzić do tego, że źle oszacujesz wykorzystanie przestrzeni, co potem wpłynie na planowanie zasobów. A wartość 40 pjł/m? Wygląda na to, że źle przeliczyłeś przestrzeń na jednostki ładunkowe, bo nie uwzględniłeś rzeczywistej powierzchni magazynu. Te błędy mogą prowadzić do zamieszania i słabej organizacji stref składowania, co na pewno nie jest korzystne, jeżeli chodzi o efektywność całego procesu logistycznego. Dobre praktyki w zarządzaniu magazynem opierają się na rzetelnych obliczeniach, a to ważne, żeby unikać takich błędów i dobrze wykorzystać przestrzeń.

Pytanie 24

Firma zajmująca się dostawami na rynek krajowy nie dysponuje własnym zapleczem transportowym. Wraz z innymi firmami zawarła umowę o współpracy z przedsiębiorstwem transportowym. Opisane działania stanowią przykład

A. transportu intermodalnego
B. outsourcingu usług transportowych
C. controlingu usług transportowych
D. transportu bimodalnego
Odpowiedzi takie jak transport intermodalny, controlling usług transportowych oraz transport bimodalny wiążą się z różnymi koncepcjami, które nie są zgodne z opisanym przypadkiem. Transport intermodalny odnosi się do wykorzystania więcej niż jednego środka transportu w ramach jednego przewozu, co nie ma miejsca w opisanej sytuacji, gdzie firma korzysta z jednego zewnętrznego dostawcy. Controlling usług transportowych to proces zarządzania i analizy kosztów oraz wydajności usług transportowych, który również nie dotyczy bezpośrednio umowy partnerskiej z firmą transportową. Natomiast transport bimodalny, łączący cechy transportu morskiego i drogowego, nie ma zastosowania w kontekście zlecania usług transportowych zewnętrznemu dostawcy. Typowym błędem myślowym jest mylenie outsourcingu z innymi modelami współpracy, co wynika z braku zrozumienia ich definicji i zastosowań. Outsourcing koncentruje się na zlecaniu szczególnych funkcji zewnętrznym firmom, podczas gdy inne podejścia dotyczą różnych aspektów logistyki i transportu. Aby poprawnie zrozumieć te koncepcje, istotne jest przyswojenie podstawowych definicji oraz ich praktycznych zastosowań w realiach biznesowych.

Pytanie 25

Przedstawiony znak, umieszczony na opakowaniu produktu, informuje, że

Ilustracja do pytania
A. producent wniósł wkład finansowy w budowę i funkcjonowanie systemu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.
B. produkt nie był testowany na zwierzętach.
C. w składzie produktu nie ma substancji szkodliwych w stężeniach mających negatywny wpływ na zdrowie człowieka.
D. producent nie stosuje chemicznych środków ochrony rośli i nawozów syntetycznych do produkcji.
Odpowiedzi wskazujące na brak substancji szkodliwych, niestosowanie chemicznych środków ochrony roślin, czy brak testów na zwierzętach mogą wprowadzać w błąd, ponieważ nie odnoszą się bezpośrednio do znaku "Zielony Punkt". Każda z tych koncepcji jest istotna w kontekście odpowiedzialności producentów, ale nie jest związana z systemem odzysku i recyklingu. To zrozumienie jest kluczowe, aby uniknąć typowych błędów myślowych. Na przykład, pierwsza koncepcja zdaje się sugerować, że znak ten jest gwarancją braku szkodliwych substancji, co jest nieprawdziwe. Znak "Zielony Punkt" nie ocenia składu chemicznego produktu, a jedynie informuje o finansowym wsparciu recyklingu. Ponadto, wiele produktów ekologicznych może zawierać substancje chemiczne, które nie mają wpływu na zdrowie w kontekście ich stężenia. Drugie podejście wskazuje na użycie naturalnych metod produkcji, co również nie ma związku z oznaczeniem recyklingowym. W aktualnym kontekście ekologicznym, wiele firm przechodzi na alternatywne metody upraw, ale to nie jest bezpośrednio związane z systemem "Zielony Punkt". Zrozumienie powyższych aspektów pozwala na lepszą ocenę działań proekologicznych producentów i ich wkładu w ochronę środowiska.

Pytanie 26

Do nieprzerwanej obserwacji oraz monitorowania aktualnej lokalizacji przesyłki w łańcuchu dostaw umożliwia

A. technologia kodów kreskowych
B. technologia RFID
C. system HCCP
D. pick-to-light
Wybór technologii pick-to-light, systemu HCCP oraz technologii kodów kreskowych jako odpowiedzi na pytanie o ciągłą obserwację i kontrolę pozycji przesyłki w łańcuchu dostaw pokazuje typowe nieporozumienia dotyczące funkcji i zastosowań tych systemów. Pick-to-light to system wspomagający procesy kompletacji zamówień, który korzysta z sygnalizacji świetlnej, aby wskazać operatorowi, które produkty powinny zostać zebrane. Chociaż zwiększa efektywność pracy, nie umożliwia on monitorowania lokalizacji przesyłek w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe dla zarządzania łańcuchem dostaw. System HCCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) koncentruje się na zapewnieniu bezpieczeństwa żywności, a jego zastosowanie nie ma związku z kontrolą przesyłek w łańcuchu dostaw. Wreszcie, technologia kodów kreskowych, choć popularna i użyteczna w wielu aplikacjach, wymaga ręcznego skanowania do identyfikacji produktów, co ogranicza szybkość i efektywność operacji w porównaniu do RFID. Te błędne wybory mogą wynikać z braku zrozumienia różnic między technologiami identyfikacji i ich zastosowaniem w logistyce. Kluczowe jest zrozumienie, że technologia RFID zautomatyzowuje procesy i umożliwia monitorowanie w czasie rzeczywistym, co jest niezastąpione w nowoczesnym zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 27

Oblicz jednostkowy koszt utrzymania powierzchni magazynowej na rok, jeśli powierzchnia użytkowa magazynu wynosi 2 000 m2, a roczne wydatki na magazynowanie to 140 000 zł?

A. 200 zł/m2
B. 50 zł/m2
C. 140 zł/m2
D. 70 zł/m2
Aby obliczyć jednostkowy koszt utrzymania powierzchni magazynowej, należy podzielić całkowite roczne koszty magazynowania przez powierzchnię użytkową magazynu. W tym przypadku, mamy roczne koszty wynoszące 140 000 zł i powierzchnię magazynu równą 2 000 m2. Obliczenie wygląda następująco: 140 000 zł / 2 000 m2 = 70 zł/m2. Właściwe zarządzanie kosztami magazynowania jest kluczowe dla efektywności operacyjnej firmy. Zrozumienie jednostkowych kosztów pozwala na lepsze planowanie budżetu i podejmowanie decyzji dotyczących optymalizacji powierzchni magazynowej. W praktyce, wiedza ta może być wykorzystana do analizy efektywności poszczególnych lokalizacji oraz w negocjacjach z dostawcami usług magazynowych. Dobrym przykładem są firmy zajmujące się logistyka, które regularnie monitorują te koszty, aby poprawić rentowność i konkurencyjność na rynku.

Pytanie 28

Aby biologicznie przetworzyć opakowania, stosuje się proces kompostowania. Do tej metody nadają się

A. polistyren
B. polichlorek winylu
C. papier i tektura
D. aluminium oraz stal
Papier i tektura to naturalne materiały, które można kompostować. To znaczy, że mikroorganizmy w ziemi potrafią je rozłożyć. Kiedy wrzucamy papier i tekturę do kompostownika, pomagamy wytworzyć dobry kompost, który można później wykorzystać jako nawóz w ogrodzie. Dzięki temu zmniejszamy ilość śmieci trafiających na wysypiska, a jednocześnie wspieramy naturalne cykle przyrody. W recyklingu kompostowanie tych materiałów to jedna z lepszych praktyk, co potwierdzają różne normy. Właściwe przetwarzanie papieru i tektury naprawdę może pomóc nam w ochronie środowiska i sprawić, że będziemy bardziej odpowiedzialni w zarządzaniu odpadami oraz promocji zrównoważonego rozwoju.

Pytanie 29

Tabela przedstawia dane przedsiębiorstwa przewozowego dotyczące liczby zatrudnionych kierowców, liczby kursów dokonanych w dwóch kwartałach badanego roku. Do obliczenia średniej liczby kursów zrealizowanych przez jednego kierowcę zastosowano metodę średniej

Okres pomiaruLiczba kierowcówLiczba kursów w kwartaleŚrednia liczba kursów zrealizowanych przez jednego kierowcę
I kwartał1020020
II kwartał2525010

A. chronologicznej.
B. ważonej.
C. arytmetycznej.
D. geometrycznej.
Wybór innej metody niż średnia arytmetyczna wskazuje na nieporozumienie dotyczące podstawowych zasady obliczania średnich. Średnia geometryczna jest stosowana w sytuacjach, gdy dane są ze sobą powiązane multiplikatywnie, na przykład w obliczeniach dotyczących wzrostu procentowego, co nie ma zastosowania w przypadku liczby kursów wykonywanych przez kierowców. Podobnie, średnia ważona jest używana, gdy chcemy uwzględnić różne wagi dla poszczególnych wartości, na przykład w ocenach szkolnych, gdzie różne przedmioty mają różne znaczenie, co również nie znajduje zastosowania w analizie kursów transportowych. Metoda chronologiczna odnosi się do analizy danych w czasie, a nie do obliczania średnich. Wybór błędnej metody wskazuje na typowy błąd myślowy polegający na myleniu koncepcji statystycznych, co może prowadzić do nieprawidłowych wniosków. W praktyce ważne jest, aby dobierać odpowiednie metody analizy w zależności od kontekstu danych, co jest kluczowe dla prawidłowego interpretowania wyników i podejmowania decyzji w działalności transportowej.

Pytanie 30

W magazynie trasy wózków widłowych poruszających się po drogach transportowych często się krzyżują. W trosce o bezpieczeństwo ruchu wprowadzono zasadę pierwszeństwa dla wózka.

A. mającego mniejszy ładunek
B. nadjeżdżającego z lewej strony
C. nadjeżdżającego z prawej strony
D. mającego większy ładunek
Zasada pierwszeństwa przejazdu wózka widłowego nadjeżdżającego z prawej strony jest kluczowym elementem zapewnienia bezpieczeństwa na drogach transportowych w magazynach. Taka zasada wynika z ogólnych przepisów ruchu drogowego i ma na celu harmonizację ruchu pojazdów w obszarach o dużym natężeniu ruchu. Przykładem zastosowania tej zasady jest sytuacja, gdy dwa wózki widłowe zbliżają się do skrzyżowania: wózek nadjeżdżający z prawej strony ma pierwszeństwo, co pozwala uniknąć kolizji. W praktyce oznacza to, że operatorzy wózków widłowych powinni być świadomi kierunku nadjeżdżających pojazdów i stosować się do tej zasady, co zwiększa ogólne bezpieczeństwo w magazynie. Standardy BHP oraz normy dotyczące ruchu w magazynach, takie jak ISO 45001, zalecają wprowadzenie jasnych zasad pierwszeństwa oraz odpowiednie oznakowanie dróg, co dodatkowo zwiększa efektywność operacyjną i bezpieczeństwo pracy.

Pytanie 31

Podaj wymiary palety według normy ISO?

A. 1 200 mm x 800 mm x 144 mm
B. 1 200 mm x 1 000 mm x 144 mm
C. 800 mm x 600 mm x 144 mm
D. 1 200 mm x 1 200 mm x 144 mm
Odpowiedź 1 200 mm x 1 000 mm x 144 mm jest poprawna, ponieważ odpowiada standardowym wymiarom palety typu EUR, która jest szeroko stosowana w europie w transporcie i logistyce. Paleta ta, znana również jako paleta euro, jest zaprojektowana tak, aby spełniać standardy przemysłowe i ułatwiać wymianę towarów w różnych sektorach. Dzięki tym wymiarom, paleta EUR idealnie pasuje do większości systemów regałowych oraz umożliwia optymalne wykorzystanie przestrzeni w środkach transportu, takich jak ciężarówki czy kontenery. Praktycznym zastosowaniem palet o tych wymiarach jest ich powszechne używanie w magazynach i centrach dystrybucji, co pozwala na efektywne składowanie i transport towarów. Dodatkowo, stosowanie standardowych wymiarów palet wpływa na poprawę efektywności logistyki, zmniejszając ryzyko uszkodzeń towarów oraz umożliwiając korzystanie z uniwersalnych urządzeń transportowych.

Pytanie 32

Na koniec miesiąca hurtownia posiadała 34 000 sztuk towaru. W minionym miesiącu zrealizowano sprzedaż na poziomie 2 800 sztuk, a dostawy wyniosły 960 sztuk. Zgodnie z zasadą bilansującą, zapas towaru na początku badanego miesiąca wyniósł

A. 36 800 sztuk
B. 35 840 sztuk
C. 34 000 sztuk
D. 37 760 sztuk
Zrozumienie rozrachunków dotyczących stanów magazynowych jest kluczowe dla każdej hurtowni. W przypadku tego zadania, istnieje tendencja do mylenia całkowitych ilości dostaw i sprzedaży z zapasem początkowym. Niepoprawne odpowiedzi mogą wynikać z błędów w podstawowych obliczeniach oraz niewłaściwego zrozumienia zasad bilansowania zapasów. Na przykład, przypisanie 34 000 sztuk jako zapasu na początku miesiąca ignoruje fakt, że ta liczba to stan końcowy, a nie początkowy. Również zaproponowanie 37 760 sztuk może wydawać się logiczne, ale w rzeczywistości nie uwzględnia ono rzeczywistej sprzedaży oraz dostaw. Przy takim podejściu może dojść do nadużycia zasady bilansowania, co prowadzi do błędnych wniosków dotyczących zapasów. Kluczowym elementem jest zrozumienie, że aby właściwie zbilansować zapasy, musimy mieć pełny obraz sytuacji magazynowej, co obejmuje zarówno wydania, jak i przyjęcia towaru. W praktyce, kluczowym błędem może być także pomijanie regularnych aktualizacji stanów magazynowych, co może prowadzić do nieefektywności w zarządzaniu zapasami oraz strat finansowych.

Pytanie 33

Jaki jest poziom obsługi klienta, jeśli zapas był uzupełniany 10 razy w roku, a w ciągu ostatnich dwóch lat wystąpiły dwa niedobory podczas cyklu uzupełniania zapasów?

A. 95%
B. 90%
C. 80%
D. 99%
Poziom obsługi klienta obliczamy na podstawie liczby udanych cykli uzupełniania zapasu w stosunku do całkowitej liczby cykli w danym okresie. W tym przypadku zapas był uzupełniany 10 razy w ciągu roku, a niedobory wystąpiły 2 razy. Oznacza to, że mieliśmy 8 udanych uzupełnień (10 - 2 = 8). Aby obliczyć poziom obsługi, dzielimy liczbę udanych uzupełnień przez całkowitą liczbę cykli: (8 / 10) * 100% = 80%. Jednak, jeśli weźmiemy pod uwagę, że w ciągu dwóch lat miały miejsce 2 niedobory w cyklu uzupełniania zapasu, a nie w każdym cyklu, to rzeczywisty poziom obsługi wyniesie 90%, ponieważ w najgorszym wypadku mieliśmy 2 niedobory w 20 cyklach uzupełniania. Obliczenia te są zgodne z dobrą praktyką w zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie kluczowym wskaźnikiem efektywności jest właśnie poziom obsługi. W praktyce, posiadanie wysokiego poziomu obsługi klienta jest istotne dla utrzymania satysfakcji klientów i budowania długofalowych relacji.

Pytanie 34

Jakim rodzajem produkcji wyróżnia się stocznia?

A. jednostkową
B. masową
C. wielkoseryjną
D. średnioseryjną
Stocznia charakteryzuje się produkcją jednostkową, ponieważ wytwarza unikalne jednostki statków lub jednostek pływających, które są dostosowane do specyficznych wymagań swoich klientów. W przeciwieństwie do produkcji masowej, która koncentruje się na wytwarzaniu dużej liczby identycznych produktów, produkcja jednostkowa w stoczni wymaga znacznie większej elastyczności i dostosowania. Przykładem takiej produkcji mogą być luksusowe jachty, które są projektowane i budowane zgodnie z indywidualnymi specyfikacjami zamawiającego. W praktyce oznacza to, że proces wytwarzania obejmuje dokładne planowanie i projektowanie, a następnie precyzyjne wykonanie przy użyciu wysokiej jakości materiałów. Stocznie muszą przestrzegać rygorystycznych standardów jakości i bezpieczeństwa, takich jak normy ISO, aby zapewnić, że każdy wyprodukowany statek spełnia wymagania dotyczące wydajności i bezpieczeństwa. Ponadto, produkcja jednostkowa wiąże się z długimi cyklami produkcyjnymi i dużymi kosztami, co wymaga od stoczni umiejętności zarządzania projektami oraz koordynacji wielu różnych dyscyplin inżynieryjnych i technologicznych.

Pytanie 35

Jakie cechy wyróżniają rytmiczną organizację procesu produkcji?

A. zmienną sekwencją operacji technologicznych
B. zmiennym kierunkiem ruchu przedmiotów pracy pomiędzy stanowiskami
C. niską częstotliwością powtarzalnych działań na poszczególnych stanowiskach
D. rozmieszczeniem stanowisk pracy w zależności od operacji technologicznych
Zmienny kierunek przebiegu przedmiotów pracy między stanowiskami nie sprzyja rytmicznej organizacji procesu produkcji. Taki sposób organizacji może prowadzić do chaosu, zwiększonego ryzyka pomyłek oraz wydłużenia czasu realizacji procesów, co wpływa negatywnie na ogólną efektywność. W kontekście niskiej powtarzalności czynności na poszczególnych stanowiskach, może to powodować trudności w doskonaleniu umiejętności pracowników oraz w utrzymaniu wysokiej jakości produkcji. Zbyt duża zmienność w przypisywanych zadaniach może prowadzić do frustracji pracowników oraz obniżenia morale. Rozmieszczenie stanowisk roboczych zgodnie z operacjami technologicznymi pozwala na stworzenie stabilnej, powtarzalnej struktury, która ułatwia osiągnięcie wysokiej jakości i wydajności. Zmienna kolejność operacji technologicznych może również prowadzić do zaburzeń w procesie produkcyjnym, co utrudnia zarządzanie harmonogramami oraz przewidywanie wyników produkcji. Praca w zmiennym układzie może wprowadzać niepewność, co jest przeciwieństwem założenia rytmicznej organizacji, która dąży do stabilności i przewidywalności w procesach produkcyjnych.

Pytanie 36

W celu oznaczenia drobnych artykułów handlowych należy wykorzystać numer kodu kreskowego

A. EAN-14
B. ITF-14
C. GS1-128
D. EAN-8
Numer kodu kreskowego EAN-8 jest szczególnie zaprojektowany do oznaczania bardzo małych wyrobów handlowych, które nie mają wystarczająco dużo miejsca na standardowy kod EAN-13. EAN-8 składa się z 8 cyfr, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla małych opakowań, jak np. miniaturowe kosmetyki, próbki produktów czy małe przedmioty spożywcze. Standard ten jest zgodny z międzynarodowymi normami GS1, co zapewnia globalną rozpoznawalność i integralność danych. Użycie EAN-8 w praktyce pozwala na efektywne zarządzanie produktami w sklepach i magazynach, gdzie skanowanie kodów kreskowych jest kluczowe dla optymalizacji procesów logistyki i sprzedaży. Dzięki temu standardowi, użytkownicy mogą szybko identyfikować towary, co redukuje czas obsługi klienta oraz minimalizuje ryzyko błędów. Warto także dodać, że EAN-8 jest systematycznie wykorzystywany w branży detalicznej, co czyni go standardem w oznakowaniu produktów o niewielkich rozmiarach.

Pytanie 37

Wypadki w trakcie pracy w magazynie mogą być wynikiem

A. nieodpowiednich temperatur i poziomu wilgotności powietrza.
B. niedostatecznej ilości sprzętu gaśniczego w obiekcie.
C. niedostatecznego stanu technicznego urządzeń przeładunkowych.
D. niewystarczającej liczby środków ochrony osobistej.
Choć odpowiedzi dotyczące braku sprzętu gaśniczego, niewłaściwej temperatury i wilgotności powietrza oraz zbyt małej liczby środków ochrony indywidualnej mogą wydawać się związane z bezpieczeństwem w magazynie, nie są one kluczowymi przyczynami wypadków. Brak sprzętu gaśniczego może wpływać na bezpieczeństwo pożarowe, ale nie jest bezpośrednio związany z wypadkami mechanicznymi, które najczęściej są rezultatem awarii urządzeń przeładunkowych. Niewłaściwe warunki atmosferyczne, takie jak temperatura czy wilgotność, mogą wpływać na komfort pracy, jednak rzadko prowadzą do bezpośrednich wypadków. Z kolei niewystarczające środki ochrony indywidualnej są istotne, ale ich brak nie zawsze powoduje wypadki, a raczej może zwiększać ryzyko obrażeń w razie ich wystąpienia. Właściwe stosowanie środków ochrony osobistej nie zastąpi jednak sprawności technicznej używanego sprzętu. Często w kontekście bezpieczeństwa w magazynach myli się przyczyny i skutki, co prowadzi do błędnych wniosków o priorytetach w zarządzaniu ryzykiem. Kluczowe jest skupienie się na najważniejszych elementach wpływających na bezpieczeństwo pracy, a w przypadku magazynów, urządzenia przeładunkowe powinny być na czołowej pozycji w działaniach prewencyjnych.

Pytanie 38

Jakie elementy wchodzą w skład infrastruktury centrum magazynowego?

A. warsztat do napraw, stacja paliwowa oraz magazyn
B. magazyn oraz pomieszczenia biurowe
C. oddział celny, budynek biurowy oraz terminal przeładunkowy
D. punkt serwisowy dla pojazdów, magazyn oraz oddział celny
Tak, wybierając odpowiedź, która zawiera inne elementy, jak punkt obsługi pojazdów czy warsztat, pokazujesz, że coś może być nie do końca jasne. Punkty obsługi są ważne, ale nie są częścią centrum magazynowego. Warsztat naprawczy to znów coś, co dotyczy serwisowania, a nie operacji magazynowych. Oddział celny ważny w kontekście importu i eksportu, ale też nie należy do infrastruktury magazynowej. Wnioskując, te błędne odpowiedzi dotyczą rzeczy, które mogą być w szerszym systemie logistycznym, ale nie są tym, co jest kluczowe dla centrum magazynowego. Musisz zrozumieć, że infrastruktura magazynowa koncentruje się na tym, co związane z przechowywaniem i zarządzaniem zapasami, a nie na elementach, które nie są bezpośrednio powiązane z tymi zadaniami.

Pytanie 39

Jaką maksymalną liczbę pudełek kartonowych o wymiarach 100 x 100 x 200 mm można ustawić w pionie, aby wypełnić przestrzeń regałową o wymiarach 1200 x 800 x 1200 mm?

A. 480 szt.
B. 120 szt.
C. 96 szt.
D. 576 szt.
Analiza błędnych odpowiedzi wskazuje na typowe nieporozumienia związane z obliczeniami przestrzennymi. W przypadku odpowiedzi wskazujących na 120 szt. oraz 96 szt., mylono liczbę warstw z całkowitą liczbą pudełek. Źle założono, że pudełka mogą być ustawione tylko w jednym wymiarze, co ograniczyło perspektywę do jedynie dwóch wymiarów. To podejście omija istotny aspekt pełnego wykorzystania dostępnej przestrzeni. Odpowiedź 576 szt. również pokazuje błąd w zrozumieniu, ponieważ obejmuje nieprawidłowe założenia co do ilości pudełek w stosunku do całkowitej objętości regału. Poprawna strategia polega na podziale przestrzeni regałowej na różne wymiary oraz zwróceniu uwagi na orientację pudełek, co w tym przypadku pokazuje, że maksymalne wykorzystanie przestrzeni z uwagi na wymiary pudełek i regału doprowadzi do założenia, że maksimum wynosi 480 sztuk. Współczesne standardy w logistyce i magazynowaniu podkreślają znaczenie precyzyjnych obliczeń oraz rozważania praktycznych aspektów pakowania, co pozwala na zoptymalizowanie przestrzeni i efektywność operacyjną.

Pytanie 40

Obiekt przestrzenny z odpowiednią organizacją oraz infrastrukturą, który pozwala na przeładunek jednostek transportowych przy użyciu różnych środków transportu to

A. terminal przeładunkowy nieintermodalny
B. magazyn regionalny
C. magazyn lokalny
D. intermodalny terminal przeładunkowy
Nieintermodalny terminal przeładunkowy to miejsce, które tylko obsługuje jeden typ transportu. To sprawia, że jest mniej funkcjonalny i wydajny. Jak mówimy o transporcie intermodalnym, to taki terminal po prostu nie spełnia dzisiejszych standardów w logistyce. Magazyny, zarówno ponadregionalne jak i lokalne, raczej koncentrują się na trzymaniu towarów, a nie na ich przeładunku. Magazyn ponadregionalny może mieć dużo towarów, ale nie ma tych wszystkich funkcji do wymiany między różnymi środkami transportu. A lokalny magazyn jest nastawiony na mniejsze dostawy, więc też nic z tego nie ma. Często mylimy magazynowanie z przeładunkiem i nie znamy zasad, jak działają systemy intermodalne. Bez zrozumienia roli takich terminali, nie da się ogarnąć efektywnej logistyki w globalnych łańcuchach dostaw. To po prostu kluczowa wiedza dla kogoś, kto chce pracować w transporcie.