Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 30 maja 2025 16:58
  • Data zakończenia: 30 maja 2025 17:15

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W jaki sposób można uzyskać efekt płynnego przejścia między dwoma obrazami w programie do edycji wideo?

A. Dodanie ścieżki dźwiękowej w tle przejścia.
B. Zastosowanie przejścia z efektem rozmycia.
C. Zmiana intensywności kolorów w jednym z obrazów.
D. Dodanie nowego klipu wideo między istniejącymi.
Efekt płynnego przejścia między dwoma obrazami w programie do edycji wideo można uzyskać, stosując przejścia z efektem rozmycia. To jeden z najczęściej używanych efektów, który sprawia, że zmiana między klipami staje się bardziej subtelna i estetyczna. W praktyce oznacza to, że pierwszy obraz stopniowo traci ostrość, a drugi zyskuje na wyrazistości. Dzięki temu widz nie odczuwa nagłego przeskoku między scenami. Efekt rozmycia jest często używany w produkcjach filmowych i telewizyjnych, aby zapewnić płynność narracji wizualnej. Technika ta jest szczególnie przydatna w reportażach, teledyskach czy prezentacjach multimedialnych, gdzie ważna jest płynność i estetyka przejść. Dobre praktyki branżowe sugerują użycie tego rodzaju przejść w sytuacjach, gdy zmiana scen wymaga złagodzenia wizualnego, a nie dramatycznego efektu.

Pytanie 2

Aby zamienić prezentację stworzoną w OpenOffice Impress na format Flash, trzeba ją wyeksportować do formatu

A. XML
B. PDF
C. SWF
D. PPT
Wybór formatu PDF jest niewłaściwy, ponieważ PDF (Portable Document Format) jest przeznaczony głównie do prezentacji dokumentów w sposób statyczny. Choć PDF może być użyty do eksportowania slajdów, nie wspiera on interaktywności, jaką oferuje SWF, co jest niezwykle istotne w kontekście prezentacji multimedialnych. PDF jest doskonałym wyborem dla dokumentów, które mają być wydrukowane lub archiwizowane, ale nie dla interaktywnych treści, które nawołują do aktywnego udziału użytkowników. Wybór formatu XML również nie jest właściwy; XML jest językiem znaczników służącym do strukturalnego opisywania danych, a nie do prezentowania treści wizualnych, co czyni go nieodpowiednim dla tego celu. Z kolei PPT, choć jest formatem używanym przez Microsoft PowerPoint, nie jest najlepszym rozwiązaniem w kontekście przekształcania do Flash. Prezentacje w formacie PPT mogą być używane w PowerPoint, jednak nie oferują one natywnej konwersji do Flash, co czyni je nieefektywnym wyborem. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wyborów to mylenie formatów przeznaczonych do różnych zastosowań, co skutkuje niewłaściwą interpretacją możliwości i ograniczeń oferowanych przez poszczególne formaty plików. Z tego względu, kluczowe jest zrozumienie, że wybór formatu eksportu zależy nie tylko od rodzaju prezentacji, lecz także od zamierzonego sposobu jej dystrybucji i interakcji z odbiorcami.

Pytanie 3

Który typ skanera pozwala na uzyskanie bardzo szerokiej gamy kolorów podczas skanowania materiałów o wymiarach większych niż A3?

A. Płaski
B. Rolkowy
C. Ręczny
D. Bębnowy
Skanery bębnowe są powszechnie uznawane za jedne z najlepszych narzędzi do skanowania dużych formatów, takich jak materiały przekraczające format A3. Głównym atutem skanera bębnowego jest jego zdolność do uzyskiwania bardzo dużej głębi kolorów, co jest szczególnie istotne w zastosowaniach profesjonalnych, takich jak archiwizacja dzieł sztuki, skanowanie fotografii wysokiej jakości czy przetwarzanie dokumentów graficznych. Dzięki zastosowaniu bębna optycznego, skanowanie odbywa się z dużą precyzją, co pozwala na uchwycenie subtelnych detali i bogatej palety barw. W praktyce, skanery bębnowe są często wykorzystywane w drukarniach artystycznych czy studiach graficznych, gdzie wymagana jest najwyższa jakość skanów. Stosowanie tych urządzeń jest zgodne z branżowymi standardami, które podkreślają znaczenie głębi kolorów i detali w produkcji wizualnej. Skanowanie materiałów przy użyciu skanera bębnowego umożliwia również późniejsze dokładne reprodukcje oraz archiwizację z zachowaniem maksymalnej wierności kolorystycznej.

Pytanie 4

Jaka jest minimalna wielkość nośnika, na którym można zarejestrować materiał audio oraz wideo, gdy czas trwania transmisji to 74 minuty, a prędkość transmisji wynosi 8 Mb/s?

A. 2,7 GB
B. 1,7 GB
C. 4,7 GB
D. 3,7 GB
Odpowiedź 4,7 GB jest poprawna, ponieważ pozwala na zapisanie materiału audio i wideo trwającego 74 minuty przy prędkości transmisji wynoszącej 8 Mb/s. Aby obliczyć wymaganą pojemność nośnika, należy pomnożyć czas trwania transmisji przez prędkość transmisji. W tym przypadku: 74 minuty to 4440 sekund (74 minut * 60 sekund/minutę). Zatem wymagana pojemność wynosi: 4440 sekund * 8 Mb/s = 35520 Mb. Następnie przeliczamy megabity na gigabajty, stosując przeliczniki: 1 GB = 8 Mb, co daje 35520 Mb / 8 = 4440 MB. Przeliczając MB na GB, otrzymujemy wynik 4,44 GB, co w praktyce oznacza, że dla wygodnego zapisu i uwzględnienia dodatkowych danych (takich jak metadane czy system plików), płyta powinna mieć co najmniej 4,7 GB. Z perspektywy praktycznej, standardowe płyty DVD mają pojemności 4,7 GB, co czyni je odpowiednimi do przechowywania dłuższych materiałów audio-wideo. Tego typu analizy są kluczowe w produkcji multimediów, gdzie odpowiednie zaplanowanie nośnika jest niezbędne do zapewnienia jakości i dostępności materiałów.

Pytanie 5

Obrazy cyfrowe zapisane w przestrzeni kolorów sRGB w rozdzielczości 72 ppi są wykorzystywane do

A. umieszczenia na opakowaniu kartonowym w formie druku wysokiej jakości
B. umieszczenia w projekcie multimedialnym przeznaczonym do publikacji w sieci
C. przygotowania reklamy w formie druku wielkoformatowego
D. realizacji całostronicowej reklamy w prasie
Odpowiedź dotycząca umieszczenia obrazów cyfrowych w trybie barwnym sRGB w projekcie multimedialnym przeznaczonym do publikacji w internecie jest poprawna, ponieważ sRGB to standardowy model kolorów używany w internecie. Obrazy zapisane w tym formacie są zoptymalizowane do wyświetlania na ekranach komputerów oraz innych urządzeń, co sprawia, że idealnie nadają się do zastosowań online. Rozdzielczość 72 ppi oznacza, że obrazy te są przystosowane do wyświetlania, a nie do druku, gdzie zwykle wymagana jest wyższa rozdzielczość (na przykład 300 ppi). W praktyce, użycie sRGB w projektach internetowych pozwala na zachowanie spójności kolorystycznej podczas wyświetlania na różnych urządzeniach, co jest kluczowe w kontekście marketingu cyfrowego oraz designu stron internetowych. Przykładem może być umieszczanie grafik na stronach internetowych, w banerach reklamowych lub w prezentacjach multimedialnych. Ponadto, sRGB jest często domyślnym profilem kolorów w większości aplikacji graficznych, co ułatwia pracę projektantom. Wskazanie na ten standard w kontekście publikacji online jest zatem zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 6

Określ jednostkę rozdzielczości oraz tryb kolorystyczny, które powinny zostać ustalone przy przygotowywaniu zdjęć cyfrowych do projektu witryny internetowej.

A. lpi i RGB
B. spi i CMYK
C. ppi i RGB
D. dpi i CMYK
Poprawna odpowiedź to ppi i RGB, ponieważ 'ppi' (pixels per inch) jest jednostką rozdzielczości wskazującą, ile pikseli znajduje się na jednym calu obrazu. Jest to istotne w kontekście przygotowywania fotografii cyfrowych do wyświetlania w Internecie, gdzie wyższa rozdzielczość ppi przekłada się na lepszą jakość wizualną na ekranach. Z kolei 'RGB' (Red, Green, Blue) to tryb koloru, który jest standardem w elektronice oraz w grafice komputerowej, idealnym do wyświetlania obrazów na monitorach. Przygotowując zdjęcia do galerii internetowej, zaleca się używanie RGB, ponieważ większość urządzeń wyświetlających, takich jak monitory komputerowe czy smartfony, wykorzystuje ten model kolorów. Zastosowanie ppi i RGB pozwala na uzyskanie optymalnej jakości wizualnej oraz efektywności wyświetlania, co wpływa na pozytywne doświadczenie użytkowników przeglądających galerię. Przykładowo, zdjęcia przygotowane w rozdzielczości 72 ppi są wystarczające do wyświetlania w Internecie, a w przypadku druku warto zadbać o wyższą rozdzielczość, na poziomie 300 ppi.

Pytanie 7

Aby przeprowadzić korekcję tonacji cyfrowego obrazu w programie do edycji grafiki rastrowej, jakie polecenia należy wykorzystać?

A. poziomy i ekspozycja
B. mieszanie kanałów i zamień kolor
C. próg i odwróć
D. gradientowa mapa i kolor wybiórczy
Wybrałeś opcję 'poziomy i ekspozycja', co jest super decyzją w kontekście korekty tonalnej obrazu. Narzędzie poziomów pozwala na naprawdę dokładne dopasowanie jasności. Możesz manipulować punktami czerni, bieli i szarości, co w efekcie zwiększa kontrast i poprawia jakość tonalną. Z drugiej strony, narzędzie ekspozycji pomaga w uregulowaniu jasności całego obrazu. To przydaje się, gdy mamy do czynienia z obrazem, który jest albo za ciemny, albo za jasny. W praktyce te narzędzia robią dużą różnicę, szczególnie przy edytowaniu zdjęć, gdzie dobrze wykonana korekta tonalna może znacznie poprawić ich wygląd. W branży graficznej dobrze jest stosować obie te metody, żeby uzyskać lepszą dynamikę i głębię obrazu, a to jest kluczowe, by nasze prace wyglądały na profesjonalne.

Pytanie 8

Aby stworzyć godło z możliwością swobodnego skalowania obiektu, należy skorzystać z programu

A. Corel Photo-Paint
B. AutoCAD
C. Paint
D. Corel Draw
Corel Draw to zaawansowane oprogramowanie graficzne, które specjalizuje się w tworzeniu grafiki wektorowej. W przeciwieństwie do programów rastrowych, takich jak Paint czy Corel Photo-Paint, Corel Draw umożliwia bezstratne skalowanie obiektów. Oznacza to, że niezależnie od tego, jak bardzo powiększymy lub pomniejszymy grafikę, jakość nie ulegnie pogorszeniu. W praktyce, jeśli projektujesz godło, które ma być wydrukowane w różnych rozmiarach, Corel Draw pozwoli na precyzyjne przygotowanie go w formacie wektorowym. Program ten obsługuje również różnorodne formaty plików, co ułatwia eksport i współpracę z innymi aplikacjami. Dodatkowo, Corel Draw oferuje narzędzia do tworzenia i edytowania krzywych, co jest kluczowe w projektach, które wymagają skomplikowanych kształtów i detali. W branży graficznej, korzystanie z programów wektorowych jest standardem przy tworzeniu logo, znaków towarowych i wszelkiego rodzaju ilustracji, co czyni Corel Draw idealnym wyborem do przygotowania godła.

Pytanie 9

Jakie aspekty powinny być brane pod uwagę przy projektowaniu układu strony internetowej?

A. Obrazy o wysokiej jakości
B. Duża liczba elementów animacyjnych
C. Niestandardowe style czcionek
D. Przejrzysty i prosty layout strony
Prosty i czytelny układ strony jest kluczowy dla skutecznej nawigacji i doświadczeń użytkowników. Taki layout umożliwia użytkownikom szybkie odnalezienie potrzebnych informacji, co zwiększa ich satysfakcję oraz czas spędzony na stronie. Przykładem dobrego układu może być zastosowanie siatki (grid) w projektowaniu, co pozwala na łatwe rozmieszczanie elementów w sposób uporządkowany. Standardy takie jak WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) podkreślają znaczenie czytelności w kontekście dostępności treści dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Dobrze zorganizowany layout powinien także uwzględniać hierarchię informacji, co oznacza, że najważniejsze elementy powinny być bardziej wyróżnione. Dodatkowo, stosowanie odpowiednich odstępów, kontrastów kolorystycznych oraz typografii wpływa na estetykę i użyteczność strony, co jest istotne dla utrzymania uwagi użytkowników.

Pytanie 10

Drukarka 3D nie jest w stanie wydrukować

A. folderu reklamowego
B. protezy kończyny
C. modeli postaci z filmów
D. makiety architektonicznej
Foldery reklamowe to materiały drukowane, które zawierają informacje marketingowe, ale ich stworzenie wymaga przede wszystkim technologii druku tradycyjnego. Drukarki 3D są przeznaczone do wytwarzania trójwymiarowych obiektów z tworzyw sztucznych, metali lub innych materiałów, co nie ma zastosowania w przypadku druku grafiki na papierze. W praktyce, druk 3D znajduje zastosowanie w produkcji prototypów, modeli postaci filmowych, a także specjalistycznych zastosowań medycznych, takich jak protezy kończyn. W przemyśle reklamowym wykorzystuje się druk cyfrowy lub offsetowy do tworzenia folderów, co pozwala na uzyskanie wysokiej jakości druku kolorowego oraz skomplikowanych grafik. Warto zaznaczyć, że technologie druku 3D i tradycyjnego druku różnią się nie tylko zastosowaniem, ale także materiałami i procesami produkcyjnymi, co czyni odpowiedź na to pytanie kluczową w kontekście zrozumienia ich funkcji.

Pytanie 11

Aby zwiększyć spójność układu strony internetowej za pomocą kompozycji rytmicznej, należy wykorzystać

A. powtórzenia.
B. dysharmonię.
C. akcent.
D. kontrast.
Powtórzenia są kluczowym elementem kompozycji rytmicznej, który przyczynia się do wzmocnienia spójności strony internetowej. W projektowaniu graficznym powtórzenia mogą przyjmować różne formy, takie jak powtarzające się kolory, czcionki, ikony czy układy elementów. Dzięki tym elementom użytkownicy łatwiej zapamiętują oraz orientują się w strukturze strony. Przykładem efektywnego zastosowania powtórzeń może być strona internetowa, która konsekwentnie używa tego samego zestawu kolorów i typografii w nagłówkach, przyciskach i elementach interaktywnych. Takie podejście nie tylko poprawia estetykę strony, ale także zwiększa jej funkcjonalność poprzez ułatwienie nawigacji. W praktyce, stosując powtórzenia, projektanci mogą stworzyć bardziej harmonijną i przyjazną dla użytkownika przestrzeń, co jest zgodne z zasadami UX (User Experience) oraz z wytycznymi WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), które podkreślają znaczenie spójności w projektowaniu. Dobrze przemyślana kompozycja rytmiczna przyczynia się do lepszego odbioru treści przez użytkowników.

Pytanie 12

Który z wymienionych formatów wideo jest najczęściej używany do przesyłania strumieniowego?

A. MP4
B. MOV
C. MKV
D. AVI
MP4 to jeden z najpopularniejszych formatów plików wideo, szczególnie w kontekście przesyłania strumieniowego. Jego popularność wynika z doskonałej równowagi między jakością a wielkością pliku. MP4, czyli MPEG-4 Part 14, jest formatem kontenera multimedialnego, który może przechowywać wideo, audio oraz napisy, co czyni go wszechstronnym narzędziem do dystrybucji treści multimedialnych. Co więcej, MP4 jest kompatybilny z większością urządzeń i platform, w tym z popularnymi przeglądarkami internetowymi i urządzeniami mobilnymi, co dodatkowo zwiększa jego zastosowanie w strumieniowaniu. Warto również dodać, że MP4 obsługuje kompresję danych wideo za pomocą kodeka H.264, co jest obecnie standardem w branży. Ten kodek pozwala na wysoką jakość obrazu przy stosunkowo niskiej przepustowości, co jest kluczowe w kontekście przesyłania strumieniowego. Dzięki temu, MP4 jest preferowanym wyborem dla dostawców treści internetowych, takich jak YouTube czy Netflix. W praktyce, wybierając format MP4 dla strumieniowania, zapewniamy zarówno szeroką dostępność, jak i efektywność transmisji danych, co jest krytyczne w dobie rosnącego zapotrzebowania na treści multimedialne online.

Pytanie 13

Anti-aliasing to technika renderowania, która sprawia, że krawędzie są

A. ostre
B. elastyczne
C. poszarpane
D. wygładzone
Poszarpane krawędzie są efektem niskiej rozdzielczości oraz braku wygładzania, co może prowadzić do nieestetycznego wyglądu grafiki. Odpowiedź sugerująca, że krawędzie są poszarpane, nie uwzględnia faktu, że celem anti-aliasingu jest przeciwdziałanie temu zjawisku. Z kolei elastyczność krawędzi w kontekście renderowania jest pojęciem mylnym, ponieważ odnosi się do charakterystyki fizycznych obiektów, a nie do wizualizacji ich krawędzi w przestrzeni cyfrowej. Użycie terminu 'ostre' również jest nieodpowiednie w kontekście metod wygładzania, ponieważ oznacza, że krawędzie są wyraźne i zdefiniowane, co w rzeczywistości jest przeciwieństwem efektu, który próbuje osiągnąć anti-aliasing. Warto zauważyć, że w kontekście renderowania, krawędzie powinny być postrzegane jako płynne i harmonijne, a nie ostre czy poszarpane. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich konkluzji obejmują nieporozumienia co do podstawowych zasad renderowania oraz braku znajomości technik wygładzania, które są kluczowe w grafice komputerowej.

Pytanie 14

Jak ogniskowa obiektywu aparatu cyfrowego wpływa na kąt widzenia?

A. Krótsza ogniskowa skutkuje szerszym kątem widzenia.
B. Ogniskowa i kąt widzenia są od siebie niezależne.
C. Ogniskowa jest wprost proporcjonalna do kąta widzenia.
D. Dłuższa ogniskowa sprawia, że kąt widzenia jest szerszy.
Długofalowe zrozumienie wpływu ogniskowej na kąt widzenia jest kluczowe w fotografii, a wiele osób myli te pojęcia. Wiele odpowiedzi błędnie sugeruje, że ogniskowa i kąt widzenia są niezależne. W rzeczywistości, ogniskowa jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na kąt widzenia. Jeżeli ktoś stwierdza, że ogniskowa jest wprost proporcjonalna do kąta widzenia, to myli przyczynowo-skutkowe związki. Zwiększając ogniskową, kąt widzenia maleje, a nie rośnie. Obiektywy o długiej ogniskowej, jak teleobiektywy, koncentrują światło w węższym zakresie, co skutkuje bardziej 'spłaszczonym' obrazem, a szerokie kadry można uzyskać jedynie za pomocą krótkich ogniskowych. Właściwe zrozumienie tego zjawiska może pomóc w uniknięciu typowych błędów, takich jak wybór obiektywu, który nie odpowiada zamierzeniom fotograficznym. Użytkownicy często mylą obiektywy do ujęć dalekich z tymi, które są przeznaczone do szerokich przestrzeni, co prowadzi do nieodpowiednich i nieefektywnych ujęć. Konsekwencja w nauce tych podstawowych zasad pomoże w podejmowaniu lepszych decyzji w zakresie doboru sprzętu oraz w osiąganiu zamierzonych efektów wizualnych.

Pytanie 15

Aby umieścić na stronie internetowej z tłem w kolorze kremowym logo firmy w postaci czerwono-czarnej grafiki na białym tle, należy najpierw przeskalować logo, a następnie

A. ustawić kanał alfa na kolory czerwony lub czarny i zapisać plik w formacie PNG
B. ustawić przezroczystość na biały kolor tła i zapisać grafikę w formacie GIF89a lub PNG
C. wystarczy zapisać grafikę w formacie GIF89a lub PNG
D. ustawić przezroczystość na biały kolor tła i zapisać grafikę w formacie JPG lub TIFF
Zrozumienie odpowiednich technik i formatów graficznych jest kluczowe dla efektywnego projektowania wizualnego. Ustawienie przezroczystości na biały kolor tła w kontekście logo, które ma być umieszczone na stronie z kremowym tłem, jest niezwykle istotne, ponieważ białe tło logo może nie tylko wprowadzać harmonię w kompozycji, ale także wprowadzać niepożądane efekty wizualne. W przypadku zapisu plików w formacie JPG lub TIFF, niezależnie od ustawień przezroczystości, te formaty nie obsługują przezroczystości w taki sposób, jak PNG czy GIF89a. JPG kompresuje obraz stratnie, co może prowadzić do utraty jakości, a TIFF, mimo że jest formatem wysoce jakościowym, nie jest idealny do użytku w sieci. Ustawienie kanału alfa na kolory czerwony lub czarny, jak sugeruje jedna z niepoprawnych odpowiedzi, jest również mylne, ponieważ nie uwzględnia rzeczywistej potrzeby dopasowania koloru tła i nie zapewnia odpowiedniej przejrzystości. Zastosowanie nieodpowiednich formatów i ustawień może prowadzić do problemów z wyświetlaniem grafiki na różnych urządzeniach, co negatywnie wpływa na doświadczenia użytkowników. W branży projektowania graficznego, zrozumienie różnic pomiędzy formatami graficznymi, a także ich zastosowań, jest kluczowe dla osiągnięcia wysokiej jakości w projektach wizualnych.

Pytanie 16

Wprowadzane zmiany podczas korekty kolorów w obrazie cyfrowym nie wpływają na

A. rozdzielczość obrazu
B. tonację obrazu
C. odwzorowanie barw
D. rozkład jasności na obrazie
Korekcja barwna obrazu cyfrowego ma na celu poprawę jakości wyświetlanych kolorów i ich odwzorowania, co nie wpływa na rozdzielczość obrazu. Rozdzielczość odnosi się do liczby pikseli w obrazie, co jest stałą właściwością pliku graficznego, ustaloną w momencie jego zapisu. Zmiany w kolorze, takie jak nasycenie, kontrast czy balans bieli, są operacjami, które dostosowują wartości kolorów w pikselach, ale nie zmieniają ich liczby ani fizycznych wymiarów. Przykładowo, poprawiając kolory w programach graficznych, takich jak Adobe Photoshop, można uzyskać lepsze odwzorowanie barw, a sama liczba pikseli pozostanie taka sama. W praktyce oznacza to, że niezależnie od wprowadzanych poprawek kolorystycznych, każda zmiana odbywa się w obrębie istniejących pikseli, co podkreśla znaczenie rozdzielczości jako niezależnego parametru obrazu.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Aby uzyskać efekt niewielkiej głębi ostrości na fotografii poza pierwszym planem, co należy zastosować?

A. wypaczenie
B. odszumienie
C. rozmycie
D. wyostrzenie
Rozmycie jest techniką używaną do uzyskania efektu małej głębi ostrości na zdjęciu, co pozwala na izolowanie pierwszego planu od tła. Efekt ten można osiągnąć poprzez zastosowanie dużej przysłony (małej liczby f), co powoduje, że pole ostrości jest ograniczone do najbliższych obiektów, a wszystko poza tym obszarem staje się rozmyte. Technika ta jest szczególnie cenna w fotografii portretowej, gdzie fotograf może skupić uwagę widza na modelu, eliminując niepotrzebne detale z tła. Rozmycie tła nie tylko podkreśla główny obiekt, ale również może dodać artystycznego charakteru zdjęciu, tworząc przyjemny efekt bokeh. Warto zwrócić uwagę na różne rodzaje obiektywów, które oferują różne możliwości w zakresie rozmycia, na przykład obiektywy o dużej przysłonie, takie jak f/1.4 lub f/1.8, są często preferowane do tego celu. Dobrym przykładem może być zdjęcie portretowe, gdzie tło jest miękko rozmyte, co sprawia, że postać staje się centralnym punktem kompozycji, co jest praktyką szeroko stosowaną w branży fotograficznej.

Pytanie 19

Jaką maksymalną liczbę kolorów można wykorzystać na jednym slajdzie, aby zapewnić czytelność multimedialnej prezentacji?

A. 5
B. 4
C. 6
D. 2
Zastosowanie maksymalnie czterech kolorów na jednym slajdzie jest zalecane w celu zapewnienia czytelności i estetyki projektu multimedialnego. W praktyce oznacza to, że powinny być używane kolory, które harmonijnie współgrają ze sobą, a jednocześnie tworzą kontrast pozwalający na łatwą percepcję treści. Zgodnie z teorią kolorów, użycie większej liczby kolorów może prowadzić do wizualnego chaosu, który utrudnia odbiór informacji. Przykładowo, w prezentacjach biznesowych, cztery kolory mogą być użyte do oznaczenia różnych kategorii informacji, co ułatwia ich zrozumienie przez odbiorców. Warto także wspomnieć o zasadzie 60-30-10, która sugeruje, że 60% slajdu powinno być w kolorze dominującym, 30% w kolorze uzupełniającym, a 10% w kolorze akcentowym. Takie podejście sprzyja nie tylko estetyce, ale i funkcjonalności, co podkreśla znaczenie przemyślanej palety kolorów w projektach multimedialnych.

Pytanie 20

Część filmu, która składa się z przynajmniej kilku ujęć oraz wykazuje spójność w zakresie czasu i miejsca, to

A. plan
B. przebitka
C. scena
D. kontrplan
Odpowiedzi takie jak kontrplan, plan czy przebitka są często mylone z pojęciem sceny, jednak różnią się one w istotny sposób od tego, co definiuje scenę w kontekście filmowym. Kontrplan, na przykład, to technika filmowa, która polega na pokazaniu reakcji postaci w odpowiedzi na akcję przedstawioną w poprzednim ujęciu, nie zaś na stworzeniu nowej, odrębnej struktury narracyjnej. Używany w połączeniu z ujęciami w ramach sceny, kontrplan ma na celu wzbogacenie opowieści poprzez dodanie emocjonalnej głębi, ale nie jest samodzielną jednostką narracyjną. Plan to termin bardziej ogólny, odnoszący się do sposobu, w jaki dana scena jest wizualizowana lub zrealizowana, ale nie określa struktury narracyjnej, którą w pełni definiuje scena. Przebitka natomiast to krótkie ujęcie, które pokazuje szczegół lub inny kontekst, często używane do uzupełnienia głównej narracji, lecz również nie tworzy ona zwartej struktury narracyjnej. Wiele osób może mylnie przyjmować te terminy jako synonimy sceny ze względu na ich zastosowanie w kontekście filmowym, jednak kluczowe różnice w definicjach i funkcjach tych pojęć prowadzą do nieporozumień. Zrozumienie tych różnic jest istotne dla wszystkich, którzy pragną zgłębić tajniki sztuki filmowej i jej technik narracyjnych.

Pytanie 21

Jakiej częstotliwości używa CD-Audio do odwzorowywania dźwięku?

A. 22 kHz
B. 44 kHz
C. 11 kHz
D. 33 kHz
Częstotliwości 11 kHz, 22 kHz oraz 33 kHz są niewystarczające do prawidłowego odwzorowania dźwięku w standardzie CD-Audio. Częstotliwość 11 kHz jest zbyt niska, aby uchwycić pełen zakres dźwięków. Przy takiej próbkowaniu najwyższą częstotliwością, jaką można teoretycznie zarejestrować, jest 5,5 kHz, co nie pokrywa nawet dolnej granicy słyszalnego zakresu dla większości ludzi. Z kolei 22 kHz, mimo iż jest wyższe, nadal ogranicza zakres słyszalnych dźwięków do maksymalnie 11 kHz, co jest niewystarczające do pełnego oddania jakości muzyki, której częstotliwości mogą sięgać 20 kHz. Nawet 33 kHz, choć lepsze, nie osiąga standardowego parametru 44,1 kHz, co sprawia, że dźwięk staje się mniej wyraźny i pozbawiony szczegółów. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków to zrozumienie, że wyższa częstotliwość próbkowania oznacza jedynie lepszą jakość dźwięku. W rzeczywistości, aby uzyskać efektowną jakość, należy przestrzegać ustalonych standardów, takich jak te stosowane w CD-Audio, które zapewniają wierne odwzorowanie dźwięków w pełnym zakresie słyszalnym, w tym subtelności i dynamikę utworów muzycznych. Dlatego tak ważne jest zrozumienie, że odpowiednia częstotliwość próbkowania jest kluczowa dla jakości dźwięku."

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Wykorzystanie techniki OCR podczas skanowania obrazów tekstowo-graficznych pozwala na wydobycie tekstu z obrazu oraz jego konwersję w celu dalszej edycji w programie

A. Microsoft Word
B. Audacity
C. Adobe Animate
D. Microsoft Outlook
Microsoft Word jest programem przetwarzania tekstu, który pozwala na edytowanie i formatowanie tekstu z dokumentów. W połączeniu z technologią OCR (Optical Character Recognition), użytkownicy mogą łatwo wyodrębnić tekst z zeskanowanych obrazów i dokumentów graficznych. Dzięki temu, skany dokumentów mogą być przekształcone w edytowalne pliki, co znacząco ułatwia pracę z tekstem, archiwizację oraz jego dalsze przetwarzanie. Przykładem praktycznego zastosowania jest digitalizacja starych książek lub dokumentów, gdzie tekst jest skanowany, a następnie rozpoznawany przez OCR, co pozwala na zachowanie treści w formie elektronicznej. Zastosowanie OCR w Microsoft Word również wspiera standardy zachowania dostępności dokumentów, umożliwiając osobom z niepełnosprawnościami łatwiejszy dostęp do informacji. To podejście jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które promują efektywne zarządzanie informacjami oraz ich digitalizację.

Pytanie 25

Jakie narzędzie pozwala na określenie właściwości krawędzi obiektu wektorowego?

A. Naklejka
B. Metamorfoza
C. Kontur
D. Przejrzystość
Wybór odpowiedzi takich jak "Łatka", "Gradient" czy "Metamorfoza" uwidacznia pewne nieporozumienia związane z podstawowymi funkcjami narzędzi w grafice wektorowej. Łatka, używana w kontekście edycji bitmap, odnosi się do narzędzi służących do łączenia obrazów lub naprawy błędów w grafice rastrowej, a nie do definiowania krawędzi obiektów wektorowych. Z kolei gradient to technika stosowana do uzyskania płynnych przejść kolorystycznych. Choć gradienty mogą być użyte w połączeniu z konturami, nie są one odpowiedzialne za ich definicję. Często zdarza się, że osoby mylą gradienty z konturami, ponieważ oba elementy wpływają na wizualny aspekt obiektu, jednak mają zupełnie inne zastosowania. Metamorfoza, będąca terminem odnoszącym się do przekształceń obiektów w grafice, również nie jest narzędziem do definiowania krawędzi. W kontekście projektowania graficznego, kluczowe jest zrozumienie różnych funkcji narzędzi i ich właściwe zastosowanie. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do takich niepoprawnych wniosków, to uproszczenie funkcji narzędzi oraz mylenie pojęć związanych z różnymi technikami graficznymi.

Pytanie 26

Metoda modelowania w grafice trójwymiarowej polega na

A. symulowaniu rozproszonego światła
B. tworzeniu oraz modyfikacji obiektów trójwymiarowych
C. wykorzystaniu obrazów bitmapowych do przedstawienia detali powierzchni obiektów przestrzennych
D. stworzeniu dwuwymiarowego obrazu wyjściowego w formie statycznej lub dynamicznej na podstawie analizowanej sceny
Technika modelowania w grafice 3D jest kluczowym procesem, który polega na tworzeniu oraz modyfikacji obiektów trójwymiarowych w przestrzeni cyfrowej. W ramach tego procesu, artyści i projektanci używają specjalistycznych programów, takich jak Blender, Autodesk Maya czy 3ds Max, do budowy złożonych modeli obiektów, które mogą być następnie wykorzystane w różnych zastosowaniach, w tym filmach, grach wideo oraz wizualizacjach architektonicznych. Modelowanie 3D obejmuje różne techniki, takie jak modelowanie poligonowe, nurbs, czy sculpting, które pozwalają na uzyskanie różnorodnych efektów wizualnych. Przykładowo, w branży gier wideo, modelowanie postaci i obiektów środowiskowych jest niezbędne do stworzenia immersyjnego doświadczenia dla graczy. Dobrą praktyką w modelowaniu 3D jest również optymalizacja modeli, co pozwala na ich efektywne renderowanie bez utraty jakości wizualnej. Warto zaznaczyć, że modelowanie 3D jest podstawą wielu dziedzin, w tym medycyny (np. tworzenie modeli anatomicznych), przemysłu filmowego oraz inżynierii, gdzie realistyczne modele 3D są używane do prototypowania i testowania rozwiązań zanim zostaną wprowadzone w życie.

Pytanie 27

Jaką barwę uzyskuje się w syntezie addytywnej po połączeniu świateł czerwonego oraz zielonego?

A. Żółtą
B. Purpurową
C. Białą
D. Niebieskozieloną
Odpowiedzi, które nie wskazują na barwę żółtą, opierają się na błędnych założeniach dotyczących zasad addytywnej syntezy kolorów. Niektórzy mogą pomylić połączenie czerwonego i zielonego światła z barwami, które są wynikiem mieszania innych kombinacji. Na przykład, niebieskozielona barwa, wynikająca z połączenia niebieskiego i zielonego światła, nie jest poprawnym wynikiem połączenia czerwonego i zielonego. Podobnie, uzyskanie białej barwy następuje tylko wtedy, gdy zastosujemy wszystkie trzy kolory podstawowe (czerwony, zielony i niebieski) w równych częściach, co jest zasadą addytywnej syntezy. Purpurowa barwa, z kolei, powstaje z połączenia czerwonego i niebieskiego światła, a nie czerwonego z zielonym. Żółta jest specyficznie rezultatem sumowania tych dwóch kolorów i jest doskonałym przykładem, jak różne kombinacje mogą prowadzić do różnych rezultatów. Często błędne wnioski wynikają z nieprzemyślanego stosowania teorii kolorów bez zrozumienia zasad, które nimi rządzą. To może prowadzić do nieefektywnego wykorzystania kolorów w praktycznych zastosowaniach, takich jak projektowanie graficzne czy tworzenie interfejsów użytkownika, gdzie precyzyjne odwzorowanie barw ma kluczowe znaczenie.

Pytanie 28

Filmowanie w zbliżeniu odnosi się do ujęcia

A. całej sylwetki.
B. popiersia danej osoby.
C. osoby od szyi w górę.
D. osoby od pasa w górę.
Odpowiedź 'osoby od szyi w górę' jest poprawna, ponieważ filmowanie w zbliżeniu zazwyczaj odnosi się do ujęć, które koncentrują się na szczegółach twarzy i ekspresji osoby. Tego rodzaju ujęcia są istotne w filmie, gdyż pozwalają widzowi na głębsze zrozumienie emocji i intencji postaci. Ujęcia te mogą być wykorzystywane w różnych gatunkach filmowych, od dramatów po romanse, gdzie subtelności wyrazu twarzy są kluczowe dla narracji. Dobrą praktyką w filmowaniu w zbliżeniu jest unikanie nadmiernego zbliżania się, które może prowadzić do odczucia niekomfortowego dla widza. Ujęcia od szyi w górę pozwalają również na uchwycenie kontekstu, w którym postać się znajduje, umożliwiając jednoczesne zarejestrowanie części ciała, które mogą być ważne dla akcji lub dialogu. Zbliżenia stosuje się również w celu zwiększenia napięcia dramatycznego oraz w momentach kluczowych dla fabuły, co czyni je niezbędnym narzędziem w arsenale reżysera filmowego.

Pytanie 29

Jakie oprogramowanie pozwala na stworzenie prezentacji z wykorzystaniem nielinearnej nawigacji oraz układu myśli?

A. Adobe Photoshop
B. Prezi Desktop
C. Adobe InDesign
D. Prezi Viewer
Wybór niewłaściwego oprogramowania wynika z nieporozumienia dotyczącego funkcji poszczególnych narzędzi. Adobe Photoshop to program graficzny przeznaczony do edycji zdjęć i tworzenia grafik rastrowych, a nie do tworzenia prezentacji. Jego funkcjonalności koncentrują się na obróbce obrazów, co sprawia, że nie oferuje on opcji nawigacji nielinearnych czy układu mapy myśli. Podobnie, Adobe InDesign jest narzędziem do składu publikacji, które skupia się na tworzeniu układów graficznych dla drukowanych materiałów oraz e-booków. Choć może wspierać tworzenie dokumentów z elementami wizualnymi, nie jest przystosowane do interaktywnych prezentacji. Prezi Viewer to aplikacja do przeglądania prezentacji stworzonych w Prezi, ale nie umożliwia ich tworzenia ani edytowania. Użytkownicy mogą mylnie sądzić, że wszystkie te programy są odpowiednie do prezentacji, jednak kluczowym błędem jest nieznajomość ich specyfiki. Wybór odpowiedniego narzędzia do konkretnego celu jest fundamentem efektywnej komunikacji, a nieprawidłowe zrozumienie różnic między tymi programami prowadzi do nieoptymalnych rezultatów. Dobrą praktyką jest dokładne zapoznanie się z funkcjonalnościami narzędzi przed ich zastosowaniem, co pozwala na maksymalne wykorzystanie ich możliwości w odpowiednich kontekstach.

Pytanie 30

Jakie są zasady tworzenia animacji komputerowej przy użyciu klatek kluczowych?

A. Program dokonuje kompresji stratnej klatek pomiędzy klatkami kluczowymi
B. Klatki kluczowe tworzy grafik, a program komputerowy automatycznie generuje pozostałe klatki
C. Program komputerowy ustawia klatki kluczowe w określonych interwałach czasowych
D. Program generuje klatki kluczowe, a grafik dodaje klatki pomiędzy nimi
Nieprawidłowe podejścia do tworzenia animacji komputerowej mogą prowadzić do nieporozumień dotyczących roli grafików i oprogramowania w tym procesie. Twierdzenie, że program komputerowy rozmieszcza klatki kluczowe w określonych odstępach czasowych, jest mylące, ponieważ proces ten wymaga aktywnego udziału grafika, który decyduje o kluczowych momentach animacji, a nie jedynie oprogramowania działającego automatycznie. Z kolei sugestia, że program poddaje kompresji stratnej klatki pomiędzy klatkami kluczowymi, jest błędna, ponieważ kompresja nie jest integralną częścią procesu tworzenia animacji, a raczej etapem końcowym związanym z optymalizacją plików. Istnieje także błędne założenie, że program samodzielnie tworzy klatki kluczowe, co ignoruje kreatywny wkład animatora. W rzeczywistości animatorzy korzystają z klatek kluczowych jako narzędzi do wizualizacji ruchu, a oprogramowanie jedynie wspiera ich w tym procesie, generując pośrednie klatki na podstawie wcześniej ustalonego kontekstu. Tego rodzaju nieporozumienia mogą prowadzić do braku zrozumienia dla złożoności pracy animatorów i ich wpływu na końcowy efekt wizualny w filmach, grach czy reklamach. W praktyce, zrozumienie, że klatki kluczowe są centralnym elementem procesu twórczego, pozwoli na efektywniejsze wykorzystywanie narzędzi animacyjnych, a także na lepsze planowanie i realizację projektów w branży kreatywnej.

Pytanie 31

W kontekście animacji komputerowej, zgrupowanie kilku elementów na jednej warstwie spowoduje

A. zmianę obiektów w symbole
B. że będą poruszały się jakby były ze sobą połączone
C. przekształcenie kształtów w symbol graficzny
D. minimalizowanie widocznych krawędzi wypełnienia
Odpowiedź, że elementy umieszczone na jednej warstwie będą poruszały się tak, jakby były sklejone, jest poprawna, ponieważ w animacji komputerowej warstwy działają jak grupy obiektów. Gdy kilka elementów znajduje się na tej samej warstwie, ich ruch jest synchronizowany, co pozwala na uzyskanie efektu spójnej animacji. Przykładem może być animacja postaci, gdzie wszystkie elementy, takie jak ręce, nogi i głowa, są umieszczone na tej samej warstwie, co pozwala na ich jednoczesne poruszanie. Dobrą praktyką jest grupowanie ze sobą obiektów powiązanych, aby ułatwić ich animację i uniknąć niepotrzebnych komplikacji. Warto również pamiętać, że w programach do animacji, takich jak Adobe After Effects czy Blender, wykorzystanie warstw może znacząco przyspieszyć proces tworzenia skomplikowanych animacji, co jest istotne w profesjonalnej produkcji. Ponadto, zrozumienie zasady działania warstw jest kluczowe dla efektywnego zarządzania złożonymi projektami animacyjnymi.

Pytanie 32

Źródłem cyfrowego pozyskiwania obrazu nie jest

A. aparat bezlusterkowy pełnoklatkowy
B. aparat mieszkowy
C. cyfrowa lustrzanka
D. skaner do zdjęć refleksyjnych
Aparat mieszkowy, w przeciwieństwie do pozostałych wymienionych urządzeń, nie jest źródłem cyfrowego pozyskiwania obrazu. Działa na zasadzie mechanicznego przesuwania materiału światłoczułego, co oznacza, że wykorzystuje tradycyjne techniki fotograficzne, a nie cyfrowe. Główne zastosowanie aparatów mieszkowych znajduje się w fotografii artystycznej oraz w reprodukcji dzieł sztuki, gdzie ważna jest jakość obrazu oraz kontrola nad głębią ostrości. W przemyśle fotograficznym, aparaty mieszkowe są wykorzystywane do zdjęć dużych formatów, co pozwala na uzyskanie bardzo szczegółowych obrazów, które są następnie skanowane lub kopiowane, a nie automatycznie pozyskiwane w formie cyfrowej, jak w przypadku aparatów cyfrowych. Dobrą praktyką w branży fotograficznej jest umiejętność rozróżnienia technologii analogowych i cyfrowych, co pozwala na świadome podejmowanie decyzji przy wyborze sprzętu do określonych zastosowań.

Pytanie 33

Podczas tworzenia projektu graficznego z uwzględnieniem zasady bliskości, należy pamiętać o regule

A. umieszczania blisko siebie elementów, które są ze sobą powiązane
B. trójpodziału
C. umieszczania w bliskiej odległości elementów, które nie są ze sobą powiązane
D. komunikatów zwrotnych
Odpowiedź dotycząca umieszczania blisko siebie elementów ze sobą powiązanych jest prawidłowa, ponieważ zasada bliskości w projektowaniu graficznym odnosi się do organizacji elementów w taki sposób, aby te, które są ze sobą powiązane, były rozmieszczone blisko siebie. Działa to na korzyść czytelności i spójności wizualnej projektu. Przykładem może być umieszczenie tytułu i odpowiadającego mu opisu lub grafik obok siebie, co pozwala użytkownikowi na łatwe skojarzenie tych elementów. Zasada ta jest również kluczowym elementem w projektowaniu interfejsów użytkownika (UI), gdzie grupowanie powiązanych opcji lub przycisków prowadzi do lepszego zrozumienia i intuicyjności całej struktury nawigacyjnej. Stosowanie zasady bliskości przyczynia się do poprawy estetyki i funkcjonalności projektu, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie UX (User Experience). Warto również zauważyć, że projektanci często wykorzystują tę zasadę w połączeniu z innymi zasadami kompozycji, takimi jak równowaga czy kontrast, aby stworzyć harmonijne i efektywne wizualizacje.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Na estetykę projektu wpływają

A. kolory, proporcje, kształty
B. czcionki, grafiki rastrowe, systemy wystawiennicze
C. profile kolorów, techniki kadrowania, metody edycji
D. forma, programy graficzne, typy plików
Estetyka projektu jest kluczowym elementem, który wpływa na odbiór i efektywność komunikacyjną wizualnych materiałów. Odpowiedź wskazująca na kolorystykę, proporcję i kształt jest poprawna, ponieważ te elementy są fundamentami projektowania graficznego. Kolorystyka wpływa na emocje i percepcję marki; odpowiednie zestawienie barw może przyciągnąć uwagę odbiorcy lub stworzyć pożądany nastrój. Proporcje odnoszą się do zasad kompozycji, takich jak Złota zasada czy zasada trójpodziału, które pomagają w osiągnięciu harmonii w układzie graficznym. Kształt, jako element wizualny, odgrywa rolę w rozpoznawalności oraz czytelności informacji. W praktyce każdy projektant powinien dążyć do zrozumienia tych zasad i ich zastosowania w pracy, aby tworzyć spójne i atrakcyjne wizualnie projekty, które będą zgodne z aktualnymi standardami branżowymi i dobrymi praktykami, co pozytywnie wpłynie na identyfikację wizualną i odbiór marki.

Pytanie 36

Aby zmniejszyć efekt, który pojawił się na zdjęciu podczas rejestracji obrazu przy zbyt wysokiej wartości czułości matrycy, w programie Adobe Photoshop należy wybrać opcję

A. Filtr/Szum
B. Obraz/Dopasowania/Filtr fotograficzny
C. Obraz/Dopasowania/Posteryzuj
D. Filtr/Inne
Odpowiedź 'Filtr/Szum' jest prawidłowa, ponieważ w programie Adobe Photoshop istnieje specjalna funkcja dedykowana redukcji szumów, która jest kluczowa w przypadku zdjęć wykonanych przy wysokich wartościach czułości matrycy. Wysoka czułość ISO, choć umożliwia fotografowanie w słabym oświetleniu, często skutkuje powstawaniem niepożądanego szumu, co obniża jakość obrazu. Narzędzie 'Filtr/Szum' pozwala na wygładzenie tych artefaktów przez zastosowanie różnych metod redukcji szumu, takich jak 'Redukcja szumu' czy 'Odnajdowanie detali'. Użytkownicy mogą dostosować intensywność redukcji szumów oraz zachować szczegóły w jasnych i ciemnych partiach obrazu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami obróbki zdjęć. Przykładowo, w przypadku zdjęć portretowych wykonanych w słabym świetle, zastosowanie tego filtra pozwala na uzyskanie wyraźniejszych detali w cieniach i większej gładkości skóry, co znacznie poprawia ostateczny efekt wizualny. Dodatkowo warto zaznaczyć, że umiejętne korzystanie z tego narzędzia jest niezbędne do zachowania wysokiej jakości obrazów w profesjonalnej fotografii.

Pytanie 37

Jaki atrybut powinien być przypisany do elementu na stronie internetowej, aby wywołać działanie programu po najechaniu kursorem myszy na ten element?

A. onmousedown
B. onmouseover
C. onmouseout
D. onmouseup
Zdarzenia 'onmousedown', 'onmouseout' oraz 'onmouseup' są nieprawidłowymi odpowiedziami w kontekście pytania o reakcję na najechanie kursorem myszy. Zdarzenie 'onmousedown' jest wywoływane w momencie naciśnięcia przycisku myszy, co oznacza, że nie jest odpowiednie do wykrywania najazdu kursora. Działa to w przypadku drag-and-drop, ale nie nadaje się do prostych interakcji z elementami. Kolejne, 'onmouseout', jest używane, gdy kursor opuści dany element, co również nie spełnia wymagań dotyczących najeżdżania. To zdarzenie jest przydatne do kończenia efektów, które zostały uruchomione wcześniej, lecz samo w sobie nie może wywołać reakcji podczas najazdu. Wreszcie, 'onmouseup' jest wyzwalane w momencie zwolnienia przycisku myszy, co znowu nie jest zgodne z intencją najazdu kursora, co prowadzi do mylnego postrzegania tych zdarzeń jako równoważnych. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do wyboru tych odpowiedzi, mogą wynikać z mylenia koncepcji interakcji z elementami HTML oraz ich zdarzeniami. Zrozumienie różnicy pomiędzy tymi reakcjami jest kluczowe w programowaniu stron internetowych i tworzeniu efektywnych interfejsów użytkownika.

Pytanie 38

Aby przekonwertować prezentację PowerPoint na format pliku, który po otwarciu wyświetli się jako pełnoekranowy pokaz slajdów gotowy do natychmiastowego uruchomienia, należy zapisać prezentację w formacie

A. PPTX
B. PPAX
C. POTX
D. PPSX
Odpowiedzi PPTX, POTX i PPAX są niestety nietrafione w tej sytuacji. Format PPTX to standard do edycji slajdów, więc jak go otworzysz, to od razu wchodzisz w tryb edycyjny, a nie pokaz slajdów. Więc musisz robić dodatkowe kroki, żeby to uruchomić, co nie jest super wygodne, zwłaszcza jak czas goni, a płynność jest ważna. Format POTX to z kolei szablon prezentacji, pozwala na tworzenie nowych prezentacji z już ustalonych wzorów, ale nie nadaje się, jeśli chcesz od razu rozpocząć pokaz. A PPAX to coś, czego w ogóle nie ma w PowerPoint, więc to może wprowadzać w błąd, bo nie jest w standardowych rozszerzeniach tego programu. Ludzie mogą myśleć, że wszystkie formaty plików są zamienne, ale to nie jest prawda. Musisz dobrze dobierać format, żeby prezentacja wyszła tak, jak chcesz. Warto zrozumieć różnice między tymi formatami, żeby uniknąć późniejszych problemów.

Pytanie 39

Znaczniki w teście: raz <b>dwa</b> trzy spowodują, że w wyświetleniu słowo dwa będzie

A. pochylone.
B. podwyższone.
C. pogrubione.
D. obniżone.
Wybór odpowiedzi dotyczący obniżenia lub podwyższenia tekstu jest nieprawidłowy, ponieważ nie odnosi się do właściwego działania znacznika . Podwyższenie lub obniżenie tekstu w kontekście HTML oznaczałoby zastosowanie odpowiednich stylów CSS, takich jak `vertical-align` lub `line-height`, co nie jest związane z używaniem znaczników HTML. Z kolei wybranie odpowiedzi wskazującej na pochylony tekst, co sugerowałoby zastosowanie znacznika lub , jest również niepoprawne w kontekście pytania, ponieważ nie ma żadnego wpływu na nachylenie tekstu. Pojęcia te często wprowadzają w błąd, prowadząc do mylnych wniosków, w szczególności u użytkowników, którzy dopiero poznają podstawy HTML i CSS. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, iż różne znaczniki mają różne funkcje i zastosowania, a ich mylenie może skutkować niepoprawnym przetwarzaniem i prezentacją treści. W praktyce, znajomość zastosowania odpowiednich znaczników HTML oraz stylów CSS jest niezbędna dla tworzenia dostępnych i estetycznych stron internetowych. Zrozumienie, jakie efekty wizualne każdy znacznik lub styl wywołuje, jest podstawą efektywnego projektowania i układu treści.

Pytanie 40

Jaką licencją powinny być objęte dokumenty, aby legalnie uzyskać je bezpłatnie z internetowych repozytoriów i użyć ich na przykład w prezentacji marketingowej firmy?

A. CC BY SA NC
B. Wyłącznie z domeny publicznej
C. Z domeny publicznej lub na licencji CC BY
D. Copyright
Odpowiedź, że pliki powinny być objęte domeną publiczną lub licencją CC BY, jest prawidłowa, ponieważ obie te kategorie pozwalają na swobodne wykorzystanie materiałów bez obaw o naruszenie praw autorskich. Domena publiczna oznacza, że twórca zrezygnował z praw do swojego dzieła, co oznacza, że każdy może z nich korzystać w dowolny sposób. Licencja CC BY (Creative Commons Attribution) pozwala na adaptację oraz wykorzystywanie utworów, pod warunkiem podania odpowiedniego kredytu ich autorowi. W praktyce, jeśli planujesz użyć takich plików w marketingowej prezentacji firmy, masz pewność, że wykorzystanie tych materiałów nie naruszy praw autorskich, co może zapobiec potencjalnym problemom prawnym. Na przykład, korzystając z obrazów dostępnych w domenie publicznej lub na licencji CC BY, możesz stworzyć profesjonalne prezentacje bez ryzyka, że zostaniesz oskarżony o plagiat. Ważne jest również, aby prawidłowo atrybuować autorów, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi.