Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 20:59
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 21:04

Egzamin zdany!

Wynik: 36/40 punktów (90,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie zadanie wykonuje debugger?

A. Umożliwianie analizy działania programu krok po kroku
B. Przekładanie kodu źródłowego na język maszynowy
C. Generowanie pliku wykonywalnego programu
D. Identyfikowanie błędów składniowych podczas kompilacji
Debugger umożliwia analizę działania programu krok po kroku, co jest kluczowe dla wykrywania i usuwania błędów logicznych oraz programistycznych. Debugowanie pozwala na śledzenie wartości zmiennych w czasie rzeczywistym, analizowanie przepływu programu i zatrzymywanie go w określonych punktach (breakpoints). Dzięki temu programista może znaleźć i naprawić błędy przed finalnym wdrożeniem aplikacji. Debuggery są nieodłącznym elementem środowisk IDE (Integrated Development Environment), takich jak Visual Studio, PyCharm czy Eclipse, i stanowią fundamentalne narzędzie w procesie programowania.

Pytanie 2

Zalecenia standardu WCAG 2.0 dotyczące percepcji koncentrują się na

A. umożliwieniu interakcji między komponentami użytkownika za pomocą klawiatury
B. prezentacji elementów interfejsu użytkownika
C. zapewnieniu odpowiedniej ilości czasu na przeczytanie i zrozumienie treści
D. zrozumieniu i wiarygodności prezentowanych treści na stronie
Pierwsza z niepoprawnych odpowiedzi odnosi się do zrozumienia i rzetelności w dostarczonych treściach na stronie, co jest ważnym aspektem, ale nie dotyczy bezpośrednio percepcji komponentów interfejsu użytkownika. Zrozumienie treści jest związane z czytelnością tekstu oraz jego strukturalną formą, co nie jest bezpośrednio związane z interfejsem. Kolejna niepoprawna odpowiedź, dotycząca zapewnienia wystarczającej ilości czasu na przeczytanie i przetworzenie treści, odnosi się bardziej do zasad dostępności dotyczących czasu, które są istotne dla użytkowników z różnymi zdolnościami przetwarzania informacji, ale nie dotyczą samej percepcji komponentów interfejsu. Ostatnia odpowiedź, dotycząca zapewnienia interakcji pomiędzy komponentami użytkownika przy użyciu klawiatury, również nie odnosi się bezpośrednio do percepcji, a bardziej do interakcji użytkownika z systemem. Choć interakcja jest istotna, kluczowe jest zrozumienie, że percepcja skupia się na sposobie, w jaki użytkownicy dostrzegają i interpretują te komponenty, a nie na ich interakcji. Dlatego też, te odpowiedzi, choć dotyczą ważnych kwestii dostępności, nie są zgodne z istotą pytania.

Pytanie 3

Który z wymienionych parametrów określa prędkość procesora?

A. Częstotliwość taktowania
B. Liczba rdzeni
C. Wielkość pamięci podręcznej
D. Rodzaj złącza
Częstotliwość taktowania procesora, wyrażana najczęściej w gigahercach (GHz), jest kluczowym parametrem opisującym szybkość działania jednostki centralnej. Określa, ile cykli zegara procesor jest w stanie wykonać w ciągu jednej sekundy. Wyższa częstotliwość oznacza większą ilość operacji, które procesor może przetworzyć w danym czasie, co bezpośrednio wpływa na jego wydajność. Przykładowo, procesor o częstotliwości 3,0 GHz może wykonać 3 miliardy cykli na sekundę, co sprawia, że jest w stanie przeprowadzać bardziej skomplikowane obliczenia i efektywniej zarządzać zadaniami. W praktyce jednak sama częstotliwość nie jest jedynym wskaźnikiem wydajności; istotne są też inne czynniki, takie jak architektura procesora, liczba rdzeni czy szybkość pamięci RAM. Standardy, takie jak Intel Core i9 czy AMD Ryzen 5000, dostarczają informacji na temat maksymalnej częstotliwości taktowania, co pozwala konsumentom lepiej dobierać sprzęt do swoich potrzeb. Warto również zauważyć, że wielu nowoczesnych procesorów stosuje technologię Turbo Boost, która pozwala na chwilowe zwiększenie częstotliwości w celu uzyskania lepszej wydajności przy intensywnych obciążeniach.

Pytanie 4

Zamieszczony fragment kodu w Android Studio wdraża metodę nasłuchującą dla obsługi zdarzenia:

Ilustracja do pytania
A. naciśnięcia przycisku
B. zmiany w polu tekstowym
C. zmiany stanu kontrolki Switch
D. wybierania daty
Kod implementuje nasłuchiwanie zdarzenia naciśnięcia przycisku (ang. Button Click). W środowisku Android Studio jest to jedna z podstawowych metod obsługi interakcji użytkownika. Kiedy użytkownik naciśnie przycisk, wywoływana jest określona metoda, co umożliwia np. uruchomienie nowej aktywności, walidację danych lub wywołanie zapytania do bazy danych. Obsługa zdarzeń tego typu jest kluczowa w budowie responsywnych aplikacji mobilnych, zapewniając użytkownikowi płynne i intuicyjne działanie.

Pytanie 5

Co to jest wskaźnik w języku C?

A. Funkcja do dynamicznej alokacji pamięci
B. Zmienna przechowująca wartość logiczną
C. Typ danych do zapisywania tekstów
D. Zmienna przechowująca adres pamięci
Wskaźnik w języku C to zmienna przechowująca adres pamięci innej zmiennej. Umożliwia bezpośrednią manipulację pamięcią, co czyni wskaźniki niezwykle potężnym narzędziem w programowaniu niskopoziomowym. Dzięki wskaźnikom można dynamicznie alokować pamięć, przekazywać duże struktury danych do funkcji bez ich kopiowania oraz implementować struktury danych, takie jak listy, drzewa czy grafy. Wskaźniki umożliwiają także iterowanie po tablicach i efektywne zarządzanie zasobami systemowymi, co czyni je kluczowym elementem w programowaniu systemowym.

Pytanie 6

Jakiego typu testy są stosowane do sprawdzania funkcjonalności prototypu interfejsu?

A. Testy obciążeniowe
B. Testy zgodności
C. Testy efektywnościowe
D. Testy interfejsu
Testy wydajnościowe są przeznaczone do analizy szybkości działania aplikacji, mierzenia czasu odpowiedzi oraz identyfikowania potencjalnych wąskich gardeł w kodzie lub serwerze, ale nie dotyczą graficznego interfejsu. Testy zgodności skupiają się na weryfikacji, czy aplikacja spełnia normy prawne, techniczne i branżowe, jednak nie analizują działania interfejsu użytkownika. Testy obciążeniowe badają, jak aplikacja radzi sobie z dużą liczbą użytkowników lub intensywnym przetwarzaniem danych, co jest istotne dla wydajności, ale nie dla weryfikacji funkcji prototypu interfejsu.

Pytanie 7

Jaki jest wymagany sposób do realizacji algorytmu sortowania bąbelkowego na n-elementowej tablicy?

A. n-liczby warunków
B. jedna pętla operująca na 2n elementach oraz warunek
C. dwie pętle funkcjonujące na co najmniej (n+1) elementach każda
D. dwie pętle działające na najwyżej n-elementach każda
Aby zaimplementować algorytm sortowania bąbelkowego, potrzebne są dwie pętle iteracyjne, które porównują i zamieniają miejscami elementy tablicy. Zewnętrzna pętla iteruje po całej tablicy, natomiast wewnętrzna pętla wykonuje kolejne porównania i przestawia elementy, jeśli są one w nieprawidłowej kolejności. Algorytm sortowania bąbelkowego charakteryzuje się prostotą, ale jego złożoność obliczeniowa wynosi O(n²), co czyni go mało efektywnym dla dużych zbiorów danych. Niemniej jednak, jest to jedno z pierwszych ćwiczeń programistycznych, które wprowadza do zagadnień algorytmicznych i uczy podstaw iteracji oraz manipulacji tablicami. Pomimo swojej niskiej wydajności, sortowanie bąbelkowe jest często wykorzystywane do celów edukacyjnych oraz w przypadkach, gdy prostota implementacji ma większe znaczenie niż szybkość działania.

Pytanie 8

Podana deklaracja zmiennych w języku JAVA zawiera

Ilustracja do pytania
A. dwie zmienne typu tekstowego, dwie całkowite oraz jedną logiczną
B. jedną zmienną typu tekstowego, dwie całkowite, jedną znakową i jedną logiczną
C. dwie zmienne o typie strukturalnym
D. jedną zmienną typu tekstowego, jedną rzeczywistą, jedną całkowitą, jedną znakową oraz jedną logiczną
Deklaracja obejmuje jedną zmienną typu napisowego (String), dwie typu całkowitego (int), jedną znakowego (char) oraz jedną logiczną (boolean). Takie zróżnicowanie pozwala na przechowywanie różnych rodzajów danych w jednej klasie lub metodzie.

Pytanie 9

Programista aplikacji mobilnych pragnie zmienić swoją ścieżkę kariery na Full-Stack Developera. Wskaż kurs, który powinien wybrać, żeby to osiągnąć?

A. Mastering Cross-platform Developping
B. Complete JavaScript React, SQL, Node.js Cource
C. Ultimate C# Serier from Beginner to Advanced
D. Raster and Vector Graphics with Adobe
Kurs 'Complete JavaScript React, SQL, Node.js Course' obejmuje naukę pełnego stosu technologii webowych, umożliwiając przejście z roli developera mobilnego na stanowisko Full-Stack Developer. Kurs ten pokrywa zarówno frontend (React), jak i backend (Node.js, SQL), co jest kluczowe dla pracy full-stack.

Pytanie 10

Który z wymienionych etapów w procesie przetwarzania instrukcji przez procesor odbywa się jako pierwszy?

A. Realizacja instrukcji (Execution)
B. Zapis wyników do pamięci (Write Back)
C. Pobranie rozkazu z pamięci (Fetch)
D. Rozkodowanie rozkazu (Decode)
Pierwszą rzeczą, jaką robi procesor, jest pobranie rozkazu z pamięci, co nazywamy Fetch. To bardzo ważny etap w budowie komputera. Normalnie cykl wykonywania instrukcji składa się z trzech głównych kroków: pobierania, dekodowania i wykonania. W fazie Fetch procesor dobiera się do pamięci i ściąga instrukcję, którą zaraz wykona. Do tego używa rejestru wskaźnika instrukcji, czyli Instruction Pointer, który pokazuje, gdzie w pamięci jest następna instrukcja. Jak to działa w praktyce? Można to zobaczyć na przykładzie procesora x86, gdzie CPU na początku cyklu sprawdza pamięć RAM, szukając instrukcji według adresu, który podaje wskaźnik. Standardy takie jak ISA (Instruction Set Architecture) mówią, że ten krok to podstawa, bo to właśnie od niego zaczyna się wszystko, co robi procesor.

Pytanie 11

W klasie o nazwie samochod przypisano atrybuty: marka, rocznik, parametry[]. Atrybuty te powinny zostać zdefiniowane jako

A. metody
B. pola
C. interfejsy
D. funkcje
Pola klasy to jej atrybuty, które przechowują dane dotyczące obiektów. Definiują one stan obiektu i mogą przyjmować różne wartości w zależności od instancji klasy. W przypadku klasy samochod cechy takie jak marka, rocznik czy parametry to właśnie pola, które odzwierciedlają właściwości poszczególnych obiektów.

Pytanie 12

Jakie znaczenie ma określenie "klasa zaprzyjaźniona" w kontekście programowania obiektowego?

A. Klasa, która nie ma możliwości zawierania metod statycznych
B. Klasa, w której wszystkie komponenty są publiczne
C. Klasa, która ma dostęp do prywatnych i chronionych elementów innej klasy
D. Klasa, która może być dziedziczona przez inne klasy
Klasa zaprzyjaźniona (ang. 'friend class') to klasa, która ma dostęp do prywatnych i chronionych składowych innej klasy, dzięki specjalnej deklaracji 'friend' wewnątrz tej klasy. Jest to kluczowe narzędzie w programowaniu obiektowym, które umożliwia ściślejszą współpracę między klasami, jednocześnie zapewniając hermetyzację kodu w miejscach, gdzie jest to wymagane. Używanie klas zaprzyjaźnionych umożliwia bardziej efektywne zarządzanie zależnościami między klasami, co jest istotne w dużych projektach programistycznych. Klasy zaprzyjaźnione są często stosowane w bibliotekach standardowych i frameworkach, pozwalając na eleganckie rozwiązania problemów związanych z ukrywaniem implementacji i udostępnianiem tylko niezbędnych fragmentów kodu innym komponentom systemu.

Pytanie 13

Metoda tworzenia algorytmu polegająca na dzieleniu go na dwa lub więcej mniejszych podproblemów, aż do momentu, gdy ich rozwiązanie stanie się proste, jest techniką

A. najkrótszej ścieżki
B. komiwojażera
C. heurystyczną
D. dziel i zwyciężaj
Strategia znana jako 'dziel i zwyciężaj' to sposób, w jaki można podejść do rozwiązywania problemów w algorytmice. Chodzi o to, żeby rozdzielić większy problem na mniejsze kawałki, które są już łatwiejsze do ogarnięcia. Robimy to, aż każdy z tych kawałków da się rozwiązać bez większego trudu. Jak już mamy rozwiązania tych mniejszych problemów, to je łączymy, żeby uzyskać odpowiedź na nasz pierwotny problem. Przykłady? No to mamy algorytm sortowania szybkiego (Quicksort) oraz Mergesort, które świetnie sobie radzą z porządkowaniem danych, dzieląc je na mniejsze części. Jak patrzy się na to z perspektywy analizy algorytmów, to ta strategia często prowadzi do lepszej złożoności obliczeniowej, co sprawia, że jest naprawdę przydatna w praktyce, zwłaszcza w informatyce. W książce Cormena i innych, 'Introduction to Algorithms', można znaleźć sporo informacji na temat tych metod i ich zastosowań, co czyni je naprawdę istotnymi w obszarze programowania i analizy danych.

Pytanie 14

Jaki jest kluczowy zamysł wzorca "Kompozyt" (Composite)?

A. Określenie interfejsu komunikacji pomiędzy składnikami systemu
B. Stworzenie jednej klasy do zarządzania wieloma obiektami tego samego rodzaju
C. Danie możliwości dynamicznej zmiany zachowania obiektu
D. Umożliwienie klientom obsługi obiektów oraz ich zbiorów w spójny sposób
Wzorzec Kompozyt (Composite) pozwala na obsługę zarówno pojedynczych obiektów, jak i ich grup w jednolity sposób. Jest to szczególnie przydatne w przypadku hierarchicznych struktur danych, takich jak drzewa. Dzięki temu klienci mogą traktować pojedynczy element i grupę elementów identycznie, co upraszcza kod i eliminuje potrzebę pisania oddzielnych metod dla różnych poziomów hierarchii. Composite często znajduje zastosowanie w systemach GUI (graficzne interfejsy użytkownika), gdzie komponenty interfejsu (np. przyciski, panele, okna) mogą być organizowane w zagnieżdżone struktury.

Pytanie 15

Programista tworzy system zarządzania buforem drukowania dokumentów. Najnowsze zlecenie drukowania dodawane jest na koniec kolejki, a najstarsze z nich są przekazywane do drukarki. Jaką strukturę danych najłatwiej zastosować w tej sytuacji?

A. Stos
B. FIFO
C. Sterta
D. LIFO
FIFO (First In, First Out) to struktura danych idealnie pasująca do implementacji kolejki wydruku, gdzie zadania są przetwarzane w kolejności ich zgłoszenia. Najstarsze zadanie (pierwsze dodane) jest przetwarzane jako pierwsze, co odwzorowuje rzeczywisty sposób działania kolejek drukowania. FIFO znajduje szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach informatyki, takich jak programowanie systemów operacyjnych, zarządzanie buforami oraz implementacja kolejek sieciowych. Dzięki temu zadania są obsługiwane w przewidywalnej kolejności, co jest kluczowe dla zachowania porządku i efektywności przetwarzania.

Pytanie 16

Jaki kod może być związany z treścią wygenerowaną w trakcie działania programu Java?

Ilustracja do pytania
A. Kodu 2
B. Kodu 1
C. Kodu 4
D. Kodu 3
Kod 4 jest prawidłowym rozwiązaniem generującym przedstawioną treść. Prawidłowo wykorzystuje składnię i logikę języka Java, co skutkuje poprawnym działaniem programu i zgodnym wynikiem w konsoli.

Pytanie 17

Który z etapów umożliwia zwiększenie efektywności aplikacji przed jej wydaniem?

A. Optymalizacja kodu
B. Dodawanie komentarzy do kodu
C. Testowanie jednostkowe
D. Tworzenie interfejsu graficznego
Optymalizacja kodu to kluczowy etap poprawy wydajności aplikacji przed jej publikacją. Polega na eliminacji zbędnych operacji, poprawie algorytmów oraz minimalizacji użycia zasobów, co pozwala na szybsze działanie aplikacji i zmniejszenie jej zapotrzebowania na pamięć. Optymalizacja kodu obejmuje również refaktoryzację, czyli przekształcenie kodu w bardziej czytelną i efektywną formę bez zmiany jego funkcjonalności. Dzięki optymalizacji aplikacje działają płynniej, szybciej się ładują i oferują lepsze doświadczenie użytkownika, co ma kluczowe znaczenie dla SEO oraz pozycjonowania aplikacji w wyszukiwarkach. Dodatkowo, zoptymalizowany kod jest łatwiejszy w utrzymaniu i rozwijaniu, co przekłada się na długoterminowe korzyści dla zespołu deweloperskiego.

Pytanie 18

Który z wymienionych elementów stanowi przykład złożonego typu danych?

A. struct
B. bool
C. char
D. int
Typ 'struct' w C++ to super sprawa, bo pozwala na trzymanie różnych danych pod jedną nazwą. Dzięki temu można łatwo zorganizować zmienne, które różnią się typami. Wyobraź sobie, że możesz stworzyć strukturę, która będzie reprezentować na przykład samochód z jego marką, rocznikiem i ceną. To naprawdę ułatwia pracę z danymi! Każde pole w strukturze może mieć inny typ, co czyni 'struct' bardzo uniwersalnym narzędziem do modelowania różnych obiektów, jak ludzie czy produkty. W zasadzie, to takie logiczne pudełko, do którego wrzucasz różne informacje i masz do nich szybki dostęp.

Pytanie 19

Która z poniższych deklaracji w języku C++ poprawnie opisuje tablicę dwuwymiarową?

A. int matrix[3][3];
B. int matrix[3][3][3];
C. int matrix[];
D. int matrix[3];
Deklaracja 'int matrix[3][3];' poprawnie definiuje tablicę dwuwymiarową w języku C++. Tablice dwuwymiarowe to kluczowe narzędzie do przechowywania macierzy i danych tabelarycznych. Każdy element macierzy jest dostępny poprzez dwa indeksy, co umożliwia łatwe odwzorowanie układów współrzędnych lub plansz w grach. Tablice tego rodzaju są wykorzystywane w algorytmach obliczeniowych, grafice komputerowej oraz analizie danych. Struktura 'matrix[3][3]' tworzy siatkę 3x3, która może przechowywać 9 elementów, co czyni ją efektywnym rozwiązaniem dla problemów wymagających przestrzennych danych.

Pytanie 20

Jak zrealizować definiowanie własnego wyjątku w języku C++?

A. Wykorzystać blok try z pustym blokiem catch
B. Automatycznie wywołać funkcję throw
C. Skorzystać z domyślnej metody obsługi błędów
D. Utworzyć klasę, która dziedziczy po std::exception
Aby zdefiniować własny wyjątek w języku C++, należy stworzyć klasę dziedziczącą po standardowej klasie 'std::exception' lub jednej z jej pochodnych. Klasa ta może zawierać własne metody i pola, dostosowując obsługę błędów do specyficznych potrzeb aplikacji. Dziedziczenie z 'std::exception' umożliwia korzystanie z funkcji takich jak 'what()', która zwraca opis błędu. Dzięki temu programista może precyzyjnie określić typ i przyczynę wyjątku, co prowadzi do bardziej czytelnego i łatwiejszego w utrzymaniu kodu. Tworzenie własnych wyjątków jest szczególnie przydatne w dużych projektach, gdzie występuje potrzeba kategoryzacji i obsługi różnych typów błędów w zależności od ich źródła.

Pytanie 21

Wartość liczby 1AF, zapisana w systemie szesnastkowym, po przeliczeniu na system dziesiętny wynosi

A. 6890
B. 431
C. 26
D. 257
Słuchaj, liczba szesnastkowa 1AF to w systemie dziesiętnym 431. Przeliczenie robimy tak: (1 * 16^2) + (10 * 16^1) + (15 * 16^0). To jest jedna z podstawowych rzeczy, które musisz znać przy konwersji liczb. Szczególnie przydaje się to w programowaniu i ogólnie w informatyce, gdzie często mamy do czynienia z różnymi systemami liczbowymi.

Pytanie 22

Jaki jest zasadniczy cel ataku phishingowego?

A. Uniemożliwienie dostępu do usług internetowych
B. Zakłócanie pracy sieci przez nadmiarowe zapytania
C. Zbieranie danych osobowych za pomocą podszywających się stron lub wiadomości
D. Kradzież haseł z pamięci operacyjnej urządzenia
Głównym celem ataku phishingowego jest przejęcie danych osobowych ofiary, co realizowane jest poprzez wykorzystanie fałszywych stron internetowych lub wiadomości. Atakujący tworzą atrakcyjne i wiarygodne kopie legalnych stron, często podszywając się pod znane instytucje bankowe, portale społecznościowe czy serwisy e-commerce. Użytkownik, nieświadomy zagrożenia, wprowadza swoje dane logowania, numery kart kredytowych lub inne wrażliwe informacje, które trafiają w ręce cyberprzestępców. Aby ułatwić ten proces, phisherzy często wykorzystują techniki inżynierii społecznej, takie jak fałszywe powiadomienia o konieczności weryfikacji konta. Przykłady skutecznych ataków phishingowych obejmują kampanie wysyłania e-maili, które informują użytkowników o rzekomych problemach z kontem, kierując ich na podszyte strony. Standardy bezpieczeństwa, takie jak DMARC, SPF i DKIM, są kluczowe dla ochrony przed tego rodzaju atakami, jednak ich brak lub niewłaściwe wdrożenie zwiększa podatność na phishing.

Pytanie 23

Który z dokumentów stosowanych w metodologii Agile zawiera listę funkcjonalności produktu uporządkowanych według ich ważności?

A. Harmonogram projektu
B. Diagram Gantta
C. Backlog sprintu
D. Product backlog
Backlog sprintu zawiera jedynie zadania przypisane do aktualnego sprintu i jest podzbiorem całego backlogu produktu, co oznacza, że nie zawiera całości funkcjonalności. Diagram Gantta to narzędzie do planowania harmonogramu projektów, ale nie służy do zarządzania wymaganiami czy funkcjonalnościami produktu. Harmonogram projektu określa czas realizacji poszczególnych etapów, ale nie odnosi się do listy funkcji, jakie muszą zostać wdrożone, co jest celem backlogu.

Pytanie 24

Jakie znaczenie ma termin "przesłanianie metody" w kontekście programowania obiektowego?

A. Przenoszenie metod z jednej klasy do drugiej
B. Zastosowanie tej samej nazwy metody w klasie bazowej i pochodnej, ale z inną implementacją w klasie pochodnej
C. Tworzenie nowej metody w klasie bazowej
D. Zmiana metody prywatnej na metodę publiczną
Przesłanianie metody to mechanizm, w którym metoda w klasie pochodnej ma taką samą nazwę, typ zwracany i listę parametrów jak metoda w klasie bazowej, ale zawiera inną implementację. To kluczowy element polimorfizmu, umożliwiający dostosowanie zachowania klasy pochodnej do jej specyficznych potrzeb, przy zachowaniu spójnego interfejsu. Przesłanianie metod pozwala na elastyczne projektowanie kodu i jest szeroko stosowane w dużych projektach, aby umożliwić rozszerzalność oraz ponowne wykorzystanie istniejącej logiki. W C++ przesłanianie osiąga się za pomocą słowa kluczowego 'virtual' w klasie bazowej, a następnie redefinicji metody w klasie pochodnej.

Pytanie 25

Które z wymienionych działań stanowi zagrożenie dla emocjonalnego dobrostanu człowieka w sieci?

A. Przesyłanie niezaszyfrowanych plików
B. Zła postawa podczas pracy przy komputerze
C. Nadmierne korzystanie z mediów społecznościowych
D. Cyberstalking
Cyberstalking to groźne zjawisko polegające na uporczywym prześladowaniu, nękaniu lub groźbach w przestrzeni internetowej. Może prowadzić do poważnych problemów emocjonalnych, takich jak lęki, depresja, a nawet zespół stresu pourazowego (PTSD). Cyberstalking narusza prywatność ofiary, wywołując poczucie zagrożenia i bezradności. Walka z tym zjawiskiem obejmuje zgłaszanie przypadków organom ścigania, blokowanie prześladowców i korzystanie z narzędzi ochrony prywatności.

Pytanie 26

Z podanej definicji pola licznik można wywnioskować, iż

Ilustracja do pytania
A. bieżąca wartość pola jest wspólna dla wszystkich instancji klasy i nie może być zmieniana
B. bieżąca wartość pola jest wspólna dla wszystkich instancji klasy
C. pole nie może być zmieniane w kodzie klasy
D. pole jest związane z określoną instancją klasy i jego wartość jest unikalna tylko dla tej instancji
Aktualna wartość pola licznik jest wspólna dla wszystkich instancji klasy, co oznacza, że jest to pole statyczne (static). Wartość takiego pola zmienia się globalnie dla całej klasy, a nie dla poszczególnych obiektów.

Pytanie 27

W zaprezentowanym kodzie stworzono abstrakcyjną klasę figura oraz klasę prostokąta, która dziedziczy po niej, zawierającą zdefiniowane pola i konstruktory. Wskaż minimalną wersję implementacji sekcji /* metody klasy */ dla klasy Prostokat:

Ilustracja do pytania
A. B
B. A
C. C
D. D
Minimalna implementacja klasy Prostokat wymaga zaimplementowania podstawowych metod określonych w klasie abstrakcyjnej figura. Implementacja zawiera niezbędne pola i metody, które muszą być obecne, aby klasa mogła być skompilowana i działała poprawnie.

Pytanie 28

Zgodnie z informacjami zawartymi w ramce, wskaż, który z rysunków ilustruje element przypisany do klasy Badge określonej w bibliotece Bootstrap?

Ilustracja do pytania
A. A
B. D
C. C
D. B
Klasa 'Badge' w Bootstrap jest używana do wyświetlania małych etykietek lub liczników, często w kontekście przycisków lub elementów nawigacyjnych. Badge pomaga wskazać np. liczbę nieprzeczytanych wiadomości, powiadomień lub status danego elementu. Jest to kluczowy element UI, który poprawia przejrzystość interfejsu użytkownika.

Pytanie 29

Szablon MojaTablica oferuje funkcjonalność tablicy z indeksami oraz elementami różnych typów. W oparciu o pokazany kod, który wykorzystuje ten szablon do tworzenia tablicy asocjacyjnej, wskaż definicję, która posługuje się szablonem do zainicjowania tablicy, gdzie indeksami są liczby całkowite, a elementami są napisy?

Ilustracja do pytania
A. MojaTablica tab2 = new MojaTablica()
B. MojaTablica tab2 = MOjaTablica()
C. int tab2[] = new MojaTablica()
D. int tab2 = new MojaTablica()
Aby utworzyć tablicę asocjacyjną w oparciu o szablon, należy zainicjalizować ją przy użyciu właściwej składni: MojaTablica tab2 = new MojaTablica();. Tego typu deklaracja tworzy obiekt tablicy, gdzie klucze są liczbami całkowitymi, a wartości przechowywane w tablicy to napisy. Tablice asocjacyjne to potężne narzędzie pozwalające na szybkie wyszukiwanie i przechowywanie danych, bazujące na unikalnych kluczach, co umożliwia efektywne zarządzanie złożonymi strukturami danych.

Pytanie 30

Która z wymienionych właściwości odnosi się do klasy pochodnej?

A. Dziedziczy atrybuty i metody z klasy bazowej
B. Nie ma możliwości dodawania nowych metod
C. Jest automatycznie usuwana po zakończeniu działania programu
D. Nie może być zastosowana w strukturze dziedziczenia
Cechą klasy pochodnej jest dziedziczenie pól i metod z klasy bazowej, co oznacza, że klasa pochodna automatycznie uzyskuje dostęp do wszystkich publicznych i chronionych składowych klasy nadrzędnej. Dzięki temu programista może rozwijać i modyfikować funkcjonalność istniejących klas, tworząc bardziej wyspecjalizowane obiekty. Dziedziczenie to kluczowy mechanizm umożliwiający wielokrotne użycie kodu, co prowadzi do zmniejszenia duplikacji i zwiększenia efektywności w zarządzaniu projektem. Klasa pochodna może również nadpisywać metody klasy bazowej, dostosowując ich działanie do swoich specyficznych potrzeb.

Pytanie 31

Który z wymienionych elementów interfejsu użytkownika jest charakterystyczny dla aplikacji działającej na komputerze?

A. Przycisk (Button)
B. Routing
C. Strona HTML
D. API REST
Przycisk, czyli ten mały element, co go klikamy w aplikacjach, to naprawdę ważna część interfejsu. Używamy go, żeby coś zainicjować, na przykład zapisać dane czy wywołać jakąś funkcję. Fajnie, że można go dowolnie ustawiać – zmieniać wygląd, rozmiar, a nawet to, jak się zachowuje. Dzięki temu pasuje do każdej aplikacji. W dzisiejszych programach, jak WPF, te przyciski mogą mieć różne kolorowe ikony albo nawet animacje, co sprawia, że aplikacja wygląda super. Generalnie, bez przycisków użytkownik by się w aplikacji nie połapał, bo to dzięki nim możemy nawigować, zatwierdzać formularze czy otwierać nowe okna dialogowe.

Pytanie 32

Jakie działanie związane z klasą abstrakcyjną jest niedozwolone?

A. Utworzenie instancji tej klasy
B. Rozszerzanie tej klasy
C. Określenie metody wirtualnej
D. Definiowanie pól publicznych
Klasy abstrakcyjne w programowaniu obiektowym to fundament, który umożliwia wprowadzenie abstrakcji i polimorfizmu. Ich głównym celem jest zdefiniowanie wspólnego interfejsu dla klas pochodnych, natomiast nie można tworzyć ich instancji. Przykładem może być klasa abstrakcyjna 'Pojazd', która definiuje metody takie jak 'przyspiesz' i 'hamuj', ale sama nie ma implementacji tych metod. Klasy, które dziedziczą po 'Pojazd', takie jak 'Samochód' czy 'Motocykl', implementują te metody, co umożliwia ich użycie. Zgodnie z zasadami SOLID, klasa abstrakcyjna powinna być używana jako baza dla innych klas, a nie jako samodzielny obiekt. W związku z tym, próbując stworzyć instancję klasy abstrakcyjnej, napotkamy błąd kompilacji. Takie zachowanie jest zgodne z wieloma językami programowania, takimi jak Java, C# czy C++, gdzie klasy abstrakcyjne są kluczowym elementem budowy hierarchii klas oraz wzorów projektowych.

Pytanie 33

Który z wymienionych składników wchodzi w skład podstawowego wyposażenia środowiska IDE?

A. Kompilator, edytor kodu, debugger
B. Edytor tekstowy, przeglądarka internetowa, translator
C. Edytor graficzny, przeglądarka kodu, narzędzia analityczne
D. Kompilator, serwer webowy, system kontroli wersji
Kompilator, edytor kodu i debugger to podstawowe narzędzia, które stanowią fundament każdego środowiska IDE (Integrated Development Environment). Kompilator tłumaczy kod źródłowy na pliki wykonywalne, edytor kodu umożliwia tworzenie i modyfikowanie kodu, a debugger pomaga w analizowaniu i eliminowaniu błędów. Współdziałanie tych narzędzi pozwala programiście na pełny cykl tworzenia aplikacji – od pisania kodu, przez testowanie, aż po finalne wdrożenie. Dzięki integracji tych narzędzi w jednym środowisku, praca staje się bardziej efektywna i intuicyjna.

Pytanie 34

Jaką jednostkę zaleca się stosować przy projektowaniu interfejsu aplikacji?

A. pt
B. mm
C. px
D. dp
Jednostką zalecaną przy tworzeniu układów interfejsów w aplikacjach mobilnych jest dp (density-independent pixels). Pozwala to na zachowanie proporcji elementów interfejsu niezależnie od rozdzielczości urządzenia.

Pytanie 35

W sekcji, która odpowiada za obsługę wyjątku wygenerowanego przez aplikację, należy to zdefiniować

A. throw
B. catch
C. try
D. finally
Sekcja 'catch' w programowaniu obsługuje wyjątki, które mogą zostać wygenerowane podczas wykonywania programu. Pozwala to na przechwycenie błędów i odpowiednie zareagowanie, co zapobiega nieoczekiwanym awariom. Mechanizm try-catch jest fundamentalny dla zapewnienia stabilności aplikacji i minimalizacji błędów krytycznych.

Pytanie 36

W przedstawionych funkcjonalnie równoważnych kodach źródłowych po przeprowadzeniu operacji w zmiennej b zostanie zapisany wynik:

Ilustracja do pytania
A. 6
B. 5.96
C. 596
D. 5
Wynik operacji zapisanej w zmiennej 'b' to 5. Jest to rezultat konwersji wartości zmiennoprzecinkowej na liczbę całkowitą, co oznacza odrzucenie części dziesiętnej. Taka operacja jest powszechna w programowaniu, gdy chcemy uzyskać tylko część całkowitą liczby, np. w algorytmach podziału, zaokrąglania w dół (floor) lub obliczania indeksów w tablicach.

Pytanie 37

Jakie elementy powinny być uwzględnione w dokumentacji testowej aplikacji?

A. Harmonogram wdrożenia aplikacji
B. Opis procedur testowych oraz rezultaty wykonanych testów
C. Zalecenia dotyczące optymalizacji kodu
D. Specyfikacje techniczne serwera
Opis procedur testowych i wyników przeprowadzonych testów to kluczowy element dokumentacji testów aplikacji. Tego rodzaju dokumentacja obejmuje szczegółowe instrukcje dotyczące metod testowania, użytych narzędzi oraz kroków niezbędnych do przeprowadzenia testów jednostkowych, integracyjnych i systemowych. W dokumentacji znajdują się również raporty z wynikami testów, które wskazują, czy aplikacja działa zgodnie z wymaganiami oraz jakie błędy zostały wykryte. Testy pozwalają na wczesne wychwycenie problemów i eliminację błędów przed wdrożeniem aplikacji na produkcję, co znacząco zwiększa jakość oprogramowania. Dokumentacja testowa jest także nieocenionym źródłem informacji dla zespołów QA (Quality Assurance), umożliwiając śledzenie historii testów i zapewnienie, że wszystkie elementy aplikacji zostały przetestowane zgodnie z procedurami.

Pytanie 38

Które z poniższych stwierdzeń najlepiej charakteryzuje tablicę asocjacyjną?

A. Tablica przechowująca dane w formie par klucz-wartość
B. Tablica, która zmienia swoje wymiary w trakcie działania programu
C. Tablica, która przechowuje wyłącznie dane tekstowe
D. Tablica, która przechowuje wartości, do których można uzyskać dostęp tylko za pomocą indeksów numerycznych
Tablica asocjacyjna to fajna rzecz, bo przechowuje dane w formie par klucz-wartość. W przeciwieństwie do zwykłych tablic, gdzie używasz numerów do indeksowania, tutaj możesz mieć różne unikalne klucze, na przykład teksty czy liczby. To naprawdę ułatwia wyszukiwanie informacji i organizowanie danych. W Pythonie nazywa się to 'słownikami', a w C++ używa się 'map'. Moim zdaniem, to świetne narzędzie do pracy z większymi zbiorami danych.

Pytanie 39

Jakie jest oznaczenie normy międzynarodowej?

A. ISO
B. EN
C. CE
D. PN
PN (Polska Norma) to krajowy odpowiednik norm, który dotyczy produktów i usług w Polsce – nie jest to oznaczenie międzynarodowe. EN (European Norm) to europejskie standardy, które są stosowane na poziomie Unii Europejskiej i nie mają statusu globalnego. Oznaczenie CE (Conformité Européenne) wskazuje, że produkt spełnia wymagania dyrektyw unijnych dotyczących bezpieczeństwa, zdrowia i ochrony środowiska, jednak nie jest to norma międzynarodowa, lecz certyfikat obowiązujący na terenie UE.

Pytanie 40

W środowisku IDE przeznaczonym do tworzenia aplikacji okienkowych zdefiniowano okno Form1. Aby wprowadzić zmiany w ustawieniach, w kolejności: tytuł okna na górnym pasku, standardowy kursor na strzałkę oraz kolor tła okna, należy dostosować następujące pola w oknie Properties:

Ilustracja do pytania
A. Text, UseWaitCursor, BackColor
B. Text, Cursor, BackColor
C. (Name), UseWaitCursor, BackgroundImage
D. (Name), Cursor, BackgroundImage
Jak chcesz zmienić nazwę okna, kursor czy kolor tła w IDE, to trzeba popracować nad polami, czyli 'Text' (to jest nazwa), 'Cursor' (czyli kursor) i 'BackColor' (to kolor tła). Te ustawienia są kluczowe, bo dzięki nim możesz nadać swojemu oknu wygląd, który ci odpowiada, albo taki, który pasuje do wymagań projektu.