Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 13 czerwca 2025 09:55
  • Data zakończenia: 13 czerwca 2025 11:07

Egzamin niezdany

Wynik: 10/40 punktów (25,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakim środkiem transportu nie da się przeprowadzić transportu lądowego?

A. Pociągiem
B. Zestawem bimodalnym
C. Kontenerowcem
D. Samochodem ciężarowym
Kontenerowiec to jednostka pływająca używana głównie do transportu towarów drogą morską. Jego konstrukcja i przeznaczenie są ściśle związane z przewozem kontenerów przez ocean lub inne zbiorniki wodne. W przeciwieństwie do innych środków transportu, takich jak zestawy bimodalne, pociągi czy samochody ciężarowe, które mogą poruszać się po lądzie, kontenerowiec nie ma możliwości przemieszczania się po drogach czy torach kolejowych. Przykładami zastosowania kontenerowców są międzynarodowe transporty towarów, gdzie kontenery są ładowane i rozładowywane w portach. W kontekście logistyki, kontenerowce odgrywają kluczową rolę w globalnych łańcuchach dostaw, umożliwiając efektywne i ekonomiczne przewozy na dużą skalę. Dlatego poprawna odpowiedź na pytanie, który środek transportu nie może realizować przewozu lądowego, to kontenerowiec.

Pytanie 2

Co oznacza formuła handlowa Incoterms 2020 FCA (Free Carrier)?

A. loco magazyn dostawcy
B. franco przewoźnik
C. loco magazyn odbiorcy
D. franco statek
Formuła handlowa Incoterms 2020 FCA (Free Carrier) oznacza, że sprzedawca jest zobowiązany do dostarczenia towaru do wyznaczonego przewoźnika w umówionym miejscu, które jest zazwyczaj wskazane w kontrakcie. Oznacza to, że ryzyko przenosi się na kupującego w momencie, gdy towar zostanie dostarczony do przewoźnika. W praktyce, sprzedawca może również zorganizować transport do tego punktu, co jest szczególnie przydatne w przypadku przeładunków w magazynie. Umożliwia to elastyczność w dostosowywaniu procesów logistycznych do potrzeb obu stron. Przykładowo, jeśli umowa dotyczy transportu kontenerowego, sprzedawca może dostarczyć towar do terminalu, gdzie przewoźnik przejmuje odpowiedzialność. Zrozumienie tego terminu jest istotne w kontekście zarządzania ryzykiem i kosztami transportu, a także w negocjacjach umów handlowych. Wiedza na temat FCA pozwala na skuteczniejsze planowanie łańcucha dostaw, co jest kluczowe dla konkurencyjności na rynku. Warto również zauważyć, że FCA może być stosowane zarówno w transporcie krajowym, jak i międzynarodowym, co czyni go uniwersalnym narzędziem w handlu międzynarodowym.

Pytanie 3

Aby zapewnić "czystość" konosamentu, wcześniej należy wystawić dokument o nazwie

A. specyfikacja towarowa
B. kwit sternika
C. instrukcja wysyłkowa
D. zaświadczenie spedytorskie
Kwit sternika jest dokumentem, który potwierdza przyjęcie ładunku na statek i jest niezbędny przy transporcie morskim. Jego główną rolą jest zapewnienie 'czystości' konosamentu, co oznacza, że dokument ten potwierdza, iż ładunek został załadowany na statek w odpowiednim stanie i zgodnie z umową. W praktyce, kwit sternika działa jako dowód, że przewoźnik przyjął towar w określonym stanie, co chroni zarówno nadawcę, jak i odbiorcę przed potencjalnymi roszczeniami związanymi z uszkodzeniem lub utratą towaru w trakcie transportu. Użycie kwitu sternika jest kluczowe w kontekście międzynarodowego transportu morskiego, gdzie przestrzeganie przepisów i standardów takich jak Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu towarów morzem (Hague-Visby Rules) jest niezbędne dla zapewnienia odpowiedzialności przewoźnika. Na przykład, w praktyce, kwit sternika może być użyty jako dowód do ewentualnych roszczeń ubezpieczeniowych, gdy towar dojdzie do miejsca przeznaczenia w gorszym stanie niż został nadany.

Pytanie 4

Na paletach o wymiarach 1,2 x 0,8 x 0,144 m (dł. x szer. x wys.) formuje się ładunek. Wysokość ładunku na palecie wynosi 850 mm. Ile maksymalnie warstw można ustawiać paletowe jednostki ładunkowe (pjł) w naczepie o wewnętrznej wysokości 2,95 m?

A. W jednej warstwie
B. W czterech warstwach
C. W trzech warstwach
D. W dwóch warstwach
Odpowiedź "w dwóch warstwach" jest poprawna, ponieważ wysokość wewnętrzna naczepy wynosi 2,95 m, co po przeliczeniu na milimetry daje 2950 mm. Wysokość jednostki ładunkowej (palety) wynosi 850 mm. Aby obliczyć maksymalną liczbę warstw, dzielimy wysokość naczepy przez wysokość palety: 2950 mm / 850 mm = 3,47. Oznacza to, że możemy ułożyć pełne 3 warstwy, ale w praktyce nie możemy tego zrobić, ponieważ czwarta warstwa nie zmieściłaby się w naczepie. Dlatego maksymalna liczba warstw, które możemy ułożyć to 2. Przykładem zastosowania tej wiedzy w praktyce jest efektywne planowanie przestrzeni ładunkowej w transporcie, które jest kluczowe dla minimalizacji kosztów i maksymalizacji wydajności operacyjnej. W branży logistycznej zwraca się uwagę na optymalizację załadunku, co jest zgodne z najlepszymi praktykami i normami, takimi jak standardy ISO dotyczące transportu. Zrozumienie maksymalnej liczby warstw ułatwia także planowanie trasy oraz zabezpieczenie ładunku, co jest niezbędne dla bezpieczeństwa w transporcie.

Pytanie 5

Jak określa się przekazanie wykonywania usług zewnętrznej, wyspecjalizowanej firmie na podstawie umowy?

A. Benchmarking
B. Kooperacja
C. Outsourcing
D. Searching
Odpowiedź "Outsourcing" jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do praktyki polegającej na powierzeniu zewnętrznemu dostawcy zadań lub usług, które wcześniej były realizowane wewnętrznie przez firmę. Outsourcing pozwala na skoncentrowanie się na podstawowych kompetencjach przedsiębiorstwa, zmniejszenie kosztów operacyjnych oraz dostęp do specjalistycznych umiejętności i technologii. Przykłady zastosowania outsourcingu obejmują usługi IT, zarządzanie kadrami, księgowość oraz obsługę klienta. Firmy często decydują się na outsourcing w celu zwiększenia efektywności i elastyczności, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Warto zauważyć, że outsourcing może przyczynić się do poprawy jakości świadczonych usług poprzez współpracę z wyspecjalizowanymi firmami. Przykładem może być sytuacja, gdy firma technologiczna zleca wsparcie techniczne zewnętrznemu dostawcy, co pozwala im skupić się na rozwoju produktów. Outsourcing jest szeroko uznawany w standardach zarządzania, takich jak ISO 9001, które kładą nacisk na efektywność i jakość procesów.

Pytanie 6

Jakiego typu ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej gwarantuje klientowi wypłatę odszkodowania w przypadku uszkodzenia lub zagubienia przesyłki, która została przyjęta przez przewoźnika, począwszy od momentu przyjęcia towaru do transportu aż do momentu wydania go odbiorcy?

A. OC przewoźnika
B. OC spedytora
C. Autocasco
D. CARGO
Odpowiedzialność cywilna przewoźnika (OC przewoźnika) to specyficzny rodzaj ubezpieczenia, który zabezpiecza przewoźników przed roszczeniami, jakie mogą wyniknąć z uszkodzenia lub utraty towarów, które są w ich pieczy. Zgodnie z przepisami prawa transportowego oraz standardami branżowymi, przewoźnik ponosi odpowiedzialność za przesyłki od momentu ich przyjęcia do transportu aż do momentu ich wydania odbiorcy. Przykładem zastosowania OC przewoźnika może być sytuacja, w której przesyłka ulega uszkodzeniu podczas transportu z powodu wypadku drogowego. W takiej sytuacji, klient może złożyć roszczenie o odszkodowanie, które będzie pokryte przez ubezpieczenie OC przewoźnika. Warto zwrócić uwagę, że odpowiedzialność ta ma swoje ograniczenia, wynikające z prawa, w tym również z Konwencji CMR, która reguluje międzynarodowy transport drogowy towarów. To ubezpieczenie jest kluczowe dla ochrony interesów zarówno przewoźników, jak i ich klientów, a także zapewnia stabilność finansową w branży transportowej.

Pytanie 7

Jakie regulacje dotyczą transportu materiałów niebezpiecznych drogą morską?

A. IMDG-Code
B. RID
C. ADR
D. IATA-DGR
IMDG-Code, czyli Międzynarodowy Kodeks o Przewozie Towarów Niebezpiecznych drogą Morską, jest kluczowym dokumentem regulującym transport materiałów niebezpiecznych na morzu. Jego celem jest zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa dla ludzi, statków oraz środowiska. Kod ten obejmuje szczegółowe przepisy dotyczące klasyfikacji, pakowania, oznakowania oraz dokumentacji towarów niebezpiecznych. Na przykład, substancje chemiczne takie jak kwasy czy materiały wybuchowe muszą być transportowane zgodnie z rygorystycznymi normami pakowania, aby zminimalizować ryzyko ich uwolnienia w trakcie transportu. Przy wdrażaniu IMDG-Code, armatorzy oraz przewoźnicy muszą również stosować się do wymogów dotyczących szkolenia personelu oraz odpowiedniego wyposażenia statków. Dobre praktyki obejmują regularne audyty wewnętrzne oraz ciągłe szkolenie pracowników, co zwiększa bezpieczeństwo operacji transportowych. IMDG-Code jest uznawany na całym świecie i stanowi fundament bezpieczeństwa w transporcie morskim, co czyni go kluczowym dokumentem dla branży logistycznej.

Pytanie 8

Współczynnik wykorzystania ładowności środka transportu, to relacja

A. nominalnej objętości środka transportu do objętości ładunku, który jest przewożony
B. nominalnej ładowności środka transportu do masy przewożonego ładunku
C. objętości przewożonego ładunku w stosunku do nominalnej objętości środka transportu
D. masy przewożonego ładunku do nominalnej ładowności środka transportu
Współczynnik wykorzystania ładowności pojazdu, definiowany jako stosunek masy przewożonego ładunku do nominalnej ładowności pojazdu, jest kluczowym wskaźnikiem efektywności transportu. Oznacza to, że pokazuje, jak efektywnie wykorzystujemy dostępne możliwości przewozowe pojazdu. W praktyce, wyższy współczynnik oznacza, że pojazd jest wykorzystywany bardziej efektywnie, co przekłada się na zmniejszenie kosztów transportu oraz lepsze zarządzanie zasobami. Przykładowo, w logistyce i transporcie towarów, monitorując ten wskaźnik, menedżerowie mogą podejmować decyzje dotyczące optymalizacji tras i ładunków, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. W standardach branżowych, takich jak ISO 9001, efektywność operacyjna jest kluczowym elementem jakości zarządzania, dlatego znajomość i umiejętność obliczania współczynnika wykorzystania ładowności ma istotne znaczenie dla każdej organizacji zajmującej się transportem.

Pytanie 9

Wskaż, które opakowanie nie zostało prawidłowo napełnione jeśli przepisy o przewozie materiałów niebezpiecznych określają dla przewożonej substancji maksymalny stopień napełnienia opakowania 96%.

OpakowaniePojemność opakowania
[l]
Objętość substancji
umieszczonej w opakowaniu
[l]
A.650615
B.800750
C.950910
D.1 1001 070

A. Opakowanie D.
B. Opakowanie B.
C. Opakowanie A.
D. Opakowanie C.
Opakowanie D zostało wskazane jako nieprawidłowo napełnione z powodu przekroczenia maksymalnego dozwolonego stopnia napełnienia wynoszącego 96%. W kontekście przewozu materiałów niebezpiecznych, przestrzeganie tych limitów jest kluczowe dla bezpieczeństwa transportu oraz ochrony środowiska. Przykładem zastosowania takich przepisów może być transport chemikaliów, gdzie nawet niewielkie przekroczenie napełnienia może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak wycieki czy eksplozje. W sytuacjach awaryjnych, gdy opakowania nie są odpowiednio napełnione, trudniej jest kontrolować sytuację i zapewnić bezpieczeństwo osobom w pobliżu. Praktyki dotyczące napełniania opakowań powinny być zgodne z wytycznymi międzynarodowych standardów, takich jak UN Recommendations on the Transport of Dangerous Goods, które jasno określają wymagania dotyczące napełnienia, oznakowania i transportu. Właściwe szkolenie pracowników w zakresie tych standardów jest niezbędne w celu minimalizacji ryzyka związanych z transportem materiałów niebezpiecznych.

Pytanie 10

Jednolity Dokument Administracyjny SAD stanowi wszechstronny formularz statystyczny, który pełni rolę

A. wniosku o wszczęcie postępowania celnego
B. dowodu przeprowadzenia analizy konkurencyjności usług
C. faktury pro forma
D. prognozy przychodów i wydatków
Jednolity Dokument Administracyjny SAD jest kluczowym elementem w obszarze procedur celnych, stosowanym w handlu międzynarodowym. Jego główną funkcją jest formalizacja wniosku o wszczęcie postępowania celnego, co umożliwia importerom i eksporterom zgłaszanie towarów do odprawy celnej. Dokument ten zapewnia zgodność z przepisami prawa celnego oraz umożliwia organom celnym skuteczne monitorowanie i kontrolowanie przepływu towarów przez granice. Na przykład, w przypadku importu towaru, przedsiębiorca musi wypełnić SAD, który zawiera szczegółowe informacje o towarach, ich wartości oraz kraju pochodzenia. Stosowanie jednolitego dokumentu pozwala na usprawnienie procesu odprawy celnej, minimalizując ryzyko błędów i opóźnień. Warto również zaznaczyć, że SAD jest zgodny z europejskimi standardami, co czyni go dokumentem uniwersalnym w obrocie międzynarodowym, wspierającym współpracę między państwami członkowskimi Unii Europejskiej w zakresie obrotu towarami.

Pytanie 11

Firma transportowa nabyła specjalistyczną naczepę chłodniczą oraz ciągnik za kwotę 420 000,00 zł. Określ, przez ile lat firma będzie mogła dokonywać odpisów amortyzacyjnych, stosując metodę liniową, jeżeli roczna stawka amortyzacji zakupionego sprzętu wynosi 25%.

A. 4 lata
B. 3 lata
C. 20 lat
D. 15 lat

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 4 lata jest prawidłowa, ponieważ przy zastosowaniu metody liniowej oblicza się okres amortyzacji na podstawie wartości początkowej i rocznej stopy amortyzacji. W przypadku nabycia naczepy chłodnia i ciągnika o łącznej wartości 420 000 zł oraz rocznej stopy amortyzacji wynoszącej 25%, roczna kwota odpisu amortyzacyjnego wynosi 105 000 zł (420 000 zł x 25%). Aby obliczyć liczbę lat, przez które będziemy dokonywać odpisów, dzielimy wartość początkową przez kwotę rocznego odpisu: 420 000 zł / 105 000 zł = 4 lata. W praktyce, amortyzacja liniowa jest szeroko stosowaną metodą w branży transportowej, gdzie inwestycje w sprzęt są znaczne, a ich użytkowanie rozciąga się na wiele lat. Kluczowe jest, aby przedsiębiorstwa prawidłowo planowały budżet oraz przewidywały koszty związane z wymianą sprzętu, co pomoże w długoterminowej strategii finansowej oraz zarządzaniu aktywami.

Pytanie 12

Jaki jest współczynnik wypełnienia ładowni samolotu o objętości 120 m3, w której znalazło się
20 kontenerów lotniczych o wymiarach 2 200 x 1 500 x 1 600 mm (dł. x szer. x wys.)?

A. 0,99
B. 0,55
C. 0,59
D. 0,88

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Współczynnik wypełnienia ładowni samolotu oblicza się jako stosunek objętości zajmowanej przez ładunek do całkowitej objętości ładowni. W tym przypadku mamy pojemność ładowni wynoszącą 120 m3 oraz 20 kontenerów lotniczych o wymiarach 2 200 mm x 1 500 mm x 1 600 mm. Najpierw przeliczymy objętość jednego kontenera: V = długość x szerokość x wysokość = 2,2 m x 1,5 m x 1,6 m = 5,28 m3. Następnie obliczamy objętość 20 kontenerów: 20 x 5,28 m3 = 105,6 m3. Aby znaleźć współczynnik wypełnienia, dzielimy objętość ładunku przez objętość ładowni: W = 105,6 m3 / 120 m3 = 0,88. Taki współczynnik oznacza wysokie wykorzystanie przestrzeni ładunkowej, co jest kluczowe w logistyce lotniczej, gdzie optymalne wykorzystanie objętości wpływa na efektywność kosztową oraz operacyjną. Wartości powyżej 0,7 świadczą o dobrym zarządzaniu przestrzenią ładunkową, co jest standardem w branży.

Pytanie 13

Umowa ubezpieczeniowa dotycząca określonego towaru na czas jednego transportu według ustalonej trasy to polisa

A. pojedyncza
B. generalna
C. odpisowa
D. obrotowa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Polisa pojedyncza to umowa ubezpieczeniowa, która zabezpiecza transport konkretnego towaru na ustalonej trasie w czasie jednego przewozu. Zazwyczaj jest stosowana w sytuacjach, gdzie przewożony ładunek jest jednorazowy, a jego wartość lub rodzaj nie uzasadnia korzystania z bardziej kompleksowego ubezpieczenia. Przykładem może być przewóz nowo zakupionej maszyny, gdzie ubezpieczenie zostaje zawarte tylko na czas transportu od dostawcy do miejsca przeznaczenia. Polisy pojedyncze charakteryzują się prostotą oraz elastycznością, co pozwala na dostosowanie warunków do specyficznych potrzeb klienta. Dobrą praktyką w branży jest staranne określenie wartości transportowanego towaru, aby uniknąć problemów z odszkodowaniem w przypadku szkody. Warto również zaznaczyć, że ubezpieczenia pojedyncze często są preferowane przez małe i średnie przedsiębiorstwa, które sporadycznie transportują swoje towary, ponieważ pozwala to na optymalizację kosztów.

Pytanie 14

Na zakończenie przewozu oraz przekazania ładunku, według konwencji CMR, odbiorca zobowiązany jest

A. otrzymać kopię listu przewozowego i potwierdzić odbiór ładunku
B. otrzymać jeden egzemplarz listu przewozowego
C. jedynie potwierdzić odbiór ładunku na liście przewozowym przewoźnika
D. odebrać towar i zweryfikować ładunek, list przewozowy zostanie dostarczony pocztą

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odbiorca ładunku, zgodnie z konwencją CMR, powinien otrzymać egzemplarz listu przewozowego i potwierdzić odbiór ładunku. Taki proces jest kluczowy dla zabezpieczenia praw i obowiązków wszystkich stron zaangażowanych w przewóz. List przewozowy stanowi dokument potwierdzający zawarcie umowy o przewóz, a także dowód wydania towaru. Przykładowo, w przypadku sporów dotyczących jakości lub ilości ładunku, posiadanie potwierdzenia odbioru w postaci podpisanego listu przewozowego może być kluczowe w procesie dochodzenia roszczeń. W praktyce, proces ten powinien być realizowany z zachowaniem wszelkich standardów bezpieczeństwa oraz zgodności z przepisami prawa, co podkreśla znaczenie odpowiedniego dokumentowania wszystkich transakcji w branży transportowej. Dobre praktyki wskazują na konieczność udostępnienia odbiorcy jednego egzemplarza dokumentu, co może być również pomocne w przyszłych audytach oraz kontrolach, zapewniając transparentność operacji transportowych.

Pytanie 15

W skład funkcji wspierających w ośrodkach logistycznych wchodzi

A. przechowywanie
B. spedycja
C. transport zewnętrzny
D. zarządzanie zleceniami

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Spedycja to kluczowa funkcja pomocnicza w centrach logistycznych, odpowiedzialna za organizację transportu towarów od nadawcy do odbiorcy. W praktyce, spedycja obejmuje szereg działań, takich jak wybór odpowiednich środków transportu, negocjowanie stawek, zarządzanie dokumentacją przewozową oraz obsługę klienta. Przykładowo, w branży e-commerce, spedycje pomagają w optymalizacji kosztów dostaw i czasu realizacji zamówień, co przekłada się na zadowolenie klientów. Standardy branżowe, takie jak normy ISO dotyczące zarządzania jakością, podkreślają znaczenie efektywnej spedycji w zwiększaniu wydajności operacyjnej. Oprócz tego, spedycja często współpracuje z innymi funkcjami, takimi jak magazynowanie, co pozwala na lepsze planowanie i zarządzanie zapasami, a także z transportem zewnętrznym, co wpływa na całościową optymalizację łańcucha dostaw.

Pytanie 16

Skrót, którym określa się globalny numer jednostki handlowej do identyfikacji jednostek ładunkowych, to

A. PCB
B. GTIN
C. SKU
D. UIC

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
GTIN, czyli Global Trade Item Number, to taki uniwersalny numer, który pomaga w identyfikacji produktów na całym świecie. To ważna sprawa, bo dzięki niemu można łatwiej zarządzać rzeczami w magazynach czy podczas transportu. Każdy GTIN składa się z 14 cyfr, co sprawia, że jak ktoś skanuje produkt, to od razu wie, co to jest. Przykładowo, znajdziesz go w kodzie kreskowym EAN-13, który często używany jest w sklepach przy kasie. GTIN wpisuje się w standardy GS1, które pomagają zrobić handel bardziej przejrzystym i efektywnym. Dzięki temu można też lepiej śledzić produkty, co z kolei zmniejsza ryzyko błędów przy zamówieniach i inwentaryzacji. Moim zdaniem, to naprawdę przydatne narzędzie dla każdej firmy.

Pytanie 17

Przepisy LATA - DGR dotyczące transportu lotniczego określają zasady przewozu

A. owoców
B. towarów łatwo psujących się
C. towarów niebezpiecznych
D. żywych zwierząt

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca towarów niebezpiecznych jest prawidłowa, ponieważ przepisy LATA - DGR (Dangerous Goods Regulations) regulują transport materiałów, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzi, bezpieczeństwa lotów oraz środowiska. W ramach tych regulacji, towary niebezpieczne są klasyfikowane według różnych kategorii, takich jak materiały wybuchowe, gazy, substancje łatwopalne, materiały trujące i wiele innych. Przykłady zastosowania tych przepisów można znaleźć w branżach zajmujących się transportem chemikalii, farmaceutyków czy materiałów przemysłowych. Organizacje transportowe są zobowiązane do przestrzegania tych regulacji poprzez odpowiednie oznakowanie, pakowanie oraz dokumentację przewożonych ładunków, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie lotniczym. Zrozumienie i stosowanie przepisów LATA - DGR jest istotne dla specjalistów zajmujących się logistyką, aby uniknąć potencjalnych kar i zagrożeń związanych z niewłaściwym transportem towarów niebezpiecznych.

Pytanie 18

Czynności ładunkowe, zgodnie z ustawą o prawie przewozowym, należą do obowiązków

Art. 38. 1. Nadawca składa przewoźnikowi na przesyłkę towarową list przewozowy, a jeżeli przy danym rodzaju przewozu jest to powszechnie przyjęte, w inny sposób dostarcza informacji niezbędnych do prawidłowego wykonania przewozu.

Art. 42. 1. Przewoźnik może odmówić przyjęcia do przewozu rzeczy, których stan jest wadliwy lub opakowanie niedostateczne albo niemających wymaganego opakowania.

2. Przewoźnik może uzależnić przyjęcie do przewozu rzeczy, których opakowanie nie odpowiada warunkom określonym w art. 41 lub ze śladami uszkodzenia, od zamieszczenia przez nadawcę w liście przewozowym odpowiedniego oświadczenia o stanie przesyłki.

Art. 43. 1. 25) Jeżeli umowa lub przepis szczególny nie stanowią inaczej, czynności ładunkowe należą odpowiednio do obowiązków nadawcy lub odbiorcy.

2. 26) Nadawca, odbiorca lub inny podmiot wykonujący czynności ładunkowe jest obowiązany wykonać je w sposób zapewniający przewóz przesyłki towarowej zgodnie z przepisami ruchu drogowego i przepisami o drogach publicznych, a w szczególności niepowodujący zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, przekroczenia dopuszczalnej masy pojazdów lub przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi.

A. nadawcy.
B. spedytora.
C. przewoźnika.
D. kierowcy.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "nadawcy" jest trafna, bo według prawa przewozowego to nadawca odpowiada za wszelkie czynności związane z ładunkiem. W artykule 38 ust. 1 i artykule 43 ust. 1 pkt 25 mowa o tym, że nadawca ma do wykonania przygotowanie towaru do transportu, czyli załadunek i takie tam. W praktyce oznacza to, że trzeba przykładowo zadbać o to, żeby towar był dobrze zapakowany, miał odpowiednie oznaczenia i był zabezpieczony przed uszkodzeniem podczas podróży. Jeśli nadawca zleca to komuś innemu, to powinien to jasno określić w umowie, żeby nie było nieporozumień. Na przykład, jeżeli w umowie jest napisane, że załadunek robi spedytor, to nadawca musi to wyraźnie napisać. Odpowiedzialność za czynności ładunkowe jest naprawdę ważna, bo złe przygotowanie towaru może prowadzić do uszkodzeń czy dodatkowych kosztów dla wszystkich zaangażowanych w transport.

Pytanie 19

Jaką techniką badań marketingowych realizuje się wywiady telefoniczne przy wsparciu komputerowym?

A. FGI (Focus Group Interview)
B. CLT (Central Location Test)
C. CAWI (Computer-Assisted Web Interview)
D. CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing)

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
CATI, czyli Computer Assisted Telephone Interviewing, to technika badawcza, która łączy wywiady telefoniczne z wsparciem komputerowym. Dzięki wykorzystaniu technologii, badacze mogą zbierać dane efektywnie i w sposób zautomatyzowany, co przyspiesza proces analizy. CATI umożliwia przeprowadzanie standaryzowanych wywiadów w czasie rzeczywistym, co pozwala na łatwe wprowadzanie odpowiedzi bezpośrednio do bazy danych. Przykładem zastosowania tej metody może być badanie opinii społecznej na temat nowych produktów, gdzie respondenci są pytani o swoje preferencje i doświadczenia. Zastosowanie techniki CATI jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które podkreślają znaczenie jakości danych oraz efektywności procesu badawczego. Warto zauważyć, że przy dobrze zaprojektowanych badaniach, CATI może mieć wyższą wskaźnik odpowiedzi w porównaniu do tradycyjnych wywiadów telefonicznych, dzięki lepszej organizacji i technologii wspierającej.

Pytanie 20

Jaką dokumentację przekazuje inspektor Urzędu Dozoru Technicznego właścicielowi urządzenia po zakończeniu odbioru technicznego?

A. Eksploatacyjną
B. Przeglądową
C. Serwisową
D. Rewizyjną

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'Rewizyjna' jest rzeczywiście właściwa, bo to ta księga zbiera wyniki przeglądów technicznych oraz odbiorów urządzeń, które robią inspektorzy z Urzędu Dozoru Technicznego (UDT). Księga rewizyjna to ważny dokument, który potwierdza, że urządzenie spełnia wszystkie wymagania techniczne i normy bezpieczeństwa. To ma spore znaczenie, szczególnie gdy mówimy o eksploatacji urządzeń podlegających dozorowi technicznemu. Weźmy na przykład dokumentację dźwigów – ona musi być na bieżąco aktualizowana po każdym przeglądzie. Dbając o taką dokumentację, nie tylko spełniamy przepisy prawne, ale też wprowadzamy dobre praktyki w zarządzaniu bezpieczeństwem pracy. Dodatkowo, księga rewizyjna to podstawowy dokument do przeprowadzania kolejnych przeglądów oraz ewentualnych modernizacji, co zdecydowanie wpływa na długotrwałość i efektywność działania urządzenia. Dobrze prowadzona dokumentacja to też ochrona interesów właściciela urządzenia, zwłaszcza w przypadku audytów.

Pytanie 21

Firma transportowa uzyskała zysk z działalności operacyjnej wynoszący 56 000 zł. Koszty związane z finansowaniem wyniosły 8 300 zł, a straty nadzwyczajne sięgnęły 4 400 zł. Pozostała kwota stanowi dochód, od którego przedsiębiorstwo jest zobowiązane odprowadzić podatek w wysokości 19%. Jaką kwotę podatku będzie musiało uiścić to przedsiębiorstwo?

A. 43 300 zł
B. 9 959 zł
C. 47 700 zł
D. 8 227 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć kwotę podatku, należy najpierw ustalić dochód, od którego podatek będzie naliczany. Przedsiębiorstwo transportowe osiągnęło zysk z działalności operacyjnej w wysokości 56 000 zł. Następnie należy od tego zysku odjąć koszty finansowe oraz straty nadzwyczajne. W tym przypadku koszty finansowe wynoszą 8 300 zł, a straty nadzwyczajne 4 400 zł. Równanie do obliczenia dochodu wygląda następująco: 56 000 zł - 8 300 zł - 4 400 zł = 43 300 zł. Kolejnym krokiem jest obliczenie podatku dochodowego, który wynosi 19% od uzyskanego dochodu. Obliczamy to jako 43 300 zł * 0,19, co daje 8 227 zł. Taki sposób obliczeń jest standardem w rachunkowości i pozwala na precyzyjne określenie zobowiązań podatkowych przedsiębiorstwa. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest kluczowe dla każdej organizacji, aby unikać błędów w rozliczeniach podatkowych i dostosować procesy księgowe do obowiązujących przepisów.

Pytanie 22

Ile jednostek ładunku o wymiarach: długość 5,00 m, szerokość 1,80 m, wysokość 1,55 m oraz masie 9 000 kg można przetransportować środkiem transportu drogowego o wymiarach: długość 13,00 m, szerokość 2,40 m, wysokość 2,60 m i ładowności 16 ton?

A. 3 jednostki
B. 1 jednostkę
C. 2 jednostki
D. 4 jednostki

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że można przewieźć 1 sztukę ładunku jest poprawna z kilku kluczowych powodów. Po pierwsze, aby określić, ile sztuk ładunku można załadować do środka transportu, należy wziąć pod uwagę zarówno wymiary ładunku, jak i dostępne wymiary przestrzeni ładunkowej pojazdu, a także masę ładunku w porównaniu do ładowności. Wymiary ładunku wynoszą 5,00 m x 1,80 m x 1,55 m, co daje objętość 14,01 m³. Z kolei wymiary przestrzeni ładunkowej pojazdu wynoszą 13,00 m x 2,40 m x 2,60 m, co daje objętość 80,76 m³. Zatem pod względem objętości przestrzeń jest wystarczająca na więcej niż jedną sztukę ładunku. Jednak kluczowym ograniczeniem jest masa. Ładowność pojazdu wynosi 16 ton, co oznacza, że może on przewieźć 16 000 kg. Jedna sztuka ładunku waży 9 000 kg, co oznacza, że po załadunku jednej sztuki pozostaje tylko 7 000 kg dostępnej ładowności, co nie pozwala na przewóz kolejnej sztuki ładunku, ponieważ ta również waży 9 000 kg. Dlatego prawidłowa odpowiedź to 1 sztuka, co jest zgodne z zasadami transportu drogowego, które uwzględniają zarówno wymiary, jak i masę przewożonego ładunku.

Pytanie 23

Na podstawie cennika firmy transportowej RAJD, zamieszczonego w tabeli, określ całkowity koszt załadunku i przewozu 25 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) na odległość 285 km.

Cennik firmy transportowej RAJD
Liczba nadanych pjłZa pierwsze 150 kmZa każdy następny kilometr ponad 150 km
Od 1 do 5 pjł150,00 zł3,50 zł
Od 6 do 10 pjł130,00 zł2,50 zł
Od 11 do 20 pjł100,00 zł2,00 zł
Od 21 do 30 pjł95,00 zł1,50 zł
Ponadto firma dolicza 1,50 zł za załadunek każdej pjł

A. 430,00 zł
B. 202,00 zł
C. 297,00 zł
D. 335,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź na pytanie dotyczące całkowitego kosztu przewozu 25 paletowych jednostek ładunkowych na odległość 285 km to 335,00 zł. Aby obliczyć całkowity koszt, należy uwzględnić kilka kluczowych elementów cenowych zawartych w cenniku firmy RAJD. Koszt za pierwsze 150 km wynosi 95,00 zł. Następnie, dla pozostałych 135 km, które są przeliczone na koszt za każdy dodatkowy kilometr, wynosi 1,50 zł za kilometr. Oznacza to dodatkowy koszt 202,50 zł za te kilometry. Dodatkowo, przy załadunku 25 pjł, koszt załadunku wynosi 37,50 zł (25 pjł x 1,50 zł). Łącząc wszystkie te koszty, otrzymujemy: 95,00 zł + 202,50 zł + 37,50 zł = 335,00 zł. Zrozumienie tego procesu obliczeniowego jest kluczowe w logistyce oraz zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie prawidłowe kalkulacje kosztów wpływają na efektywność operacyjną i rentowność usług transportowych.

Pytanie 24

Przedstawione oznakowanie, umieszczane na czołowych ścianach wagonów, informuje o

PESA Bydgoszcz S.A.
Napr. główn. 98 06 01

A. miejscu i dacie naprawy głównej.
B. miejscu i dacie naprawy rewizyjnej.
C. pojemności wagonu kolejowego.
D. rodzaju wagonu kolejowego.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, która wskazuje na miejsce i datę naprawy głównej, jest prawidłowa, ponieważ oznakowanie widoczne na czołowych ścianach wagonów kolejowych pełni istotną funkcję informacyjną. W przypadku pojazdów kolejowych, naprawa główna jest kluczowym elementem utrzymania bezpieczeństwa i sprawności operacyjnej. W oznaczeniu 'PESA Bydgoszcz S.A. Napr. głów. 98 06 01', pierwsza część informuje o producencie lub zakładzie odpowiedzialnym za przeprowadzenie naprawy, co jest istotne dla monitorowania jakości serwisów. Skrót 'Napr. głów.' oznacza, że przywołane dane dotyczą naprawy głównej, która jest bardziej kompleksowa i znacząca niż naprawa rewizyjna. Data '98 06 01' dostarcza informacji o czasie wykonania naprawy, co jest kluczowe przy planowaniu przyszłych przeglądów technicznych. W kontekście branży kolejowej, zgodnie z normami UIC oraz krajowymi przepisami, regularne naprawy główne są niezbędne dla zapewnienia niezawodności i bezpieczeństwa transportu kolejowego. Właściwe interpretowanie takich oznakowań pozwala specjalistom na lepsze zarządzanie flotą i planowanie serwisowania.

Pytanie 25

Jaki koszt pozostaje niezmienny w działalności firmy transportowej?

A. Koszt premii dla kierowców
B. Koszt napraw środków transportu
C. Koszt amortyzacji
D. Koszt zakupu paliwa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Koszt amortyzacji jest uznawany za stały koszt przedsiębiorstwa transportowego, ponieważ nie zmienia się on w zależności od poziomu działalności operacyjnej firmy. Amortyzacja odnosi się do rozłożenia kosztu zakupu środków trwałych, takich jak pojazdy, na ich przewidywany okres użytkowania. W praktyce oznacza to, że nawet jeśli flota pojazdów nie jest intensywnie eksploatowana, przedsiębiorstwo musi nadal uwzględniać koszty amortyzacji w swoich planach finansowych. Na przykład, jeżeli firma zakupi ciężarówkę za 200 000 zł z przewidywanym okresem użytkowania wynoszącym 10 lat, to coroczny koszt amortyzacji wyniesie 20 000 zł, niezależnie od ilości realizowanych zleceń. W branży transportowej, prawidłowe kalkulacje amortyzacyjne są kluczowe dla efektywnego zarządzania kosztami, co wpływa na rentowność i konkurencyjność firmy. Standardy rachunkowości, takie jak Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (MSSF), dostarczają wytycznych dotyczących metod amortyzacji, co w praktyce umożliwia przedsiębiorstwom transportowym lepsze planowanie i kontrolowanie swoich wydatków.

Pytanie 26

Zasady handlowe, które odnoszą się głównie do szczegółowego rozliczania kosztów związanych z transportem ładunków w kontenerach, od momentu zakupu do punktu docelowego, to

A. formuły OPWS
B. combiterms
C. regulacje CEMT
D. FIATA

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Combiterms to zbiór reguł handlowych, które szczegółowo definiują odpowiedzialność stron w zakresie kosztów oraz ryzyka związanych z transportem ładunków w kontenerach. Opracowane z myślą o usprawnieniu handlu międzynarodowego, combiterms określają kluczowe aspekty, takie jak stanowisko przystani, odpowiedzialność za ubezpieczenie, a także zasady dotyczące dostarczania towarów do miejsca przeznaczenia. Przykładem zastosowania combiterms może być sytuacja, gdy firma z Europy wysyła towar do Azji. Znając zasady combiterms, przedsiębiorstwo może precyzyjnie określić, kto ponosi koszty transportu na poszczególnych etapach, co umożliwia lepsze planowanie finansowe. Stosowanie combiterms jest zgodne z międzynarodowymi standardami branżowymi, co wpływa na transparentność transakcji i minimalizuje ryzyko konfliktów między stronami. Dzięki precyzyjnym regulacjom, przedsiębiorstwa mogą skupić się na efektywności operacyjnej, co prowadzi do oszczędności czasu i kosztów.

Pytanie 27

Wypełnienie zgłoszenia celnego w formie pisemnej powinno być dokonane na dokumencie

A. Forwarders Certificate of Receipt
B. Single Administrative Document
C. FIATA Forwarding Instruction
D. FIATA Multimodal Transport Waybill

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Single Administrative Document (SAD) jest kluczowym dokumentem stosowanym w procedurach celnych w Unii Europejskiej i jest wymagany do zgłoszenia towarów w imporcie oraz eksporcie. Dokument ten zawiera wszystkie niezbędne informacje dotyczące towarów, które są przemieszczane przez granice, w tym szczegóły takie jak opis towaru, wartość, kraj pochodzenia oraz dane dotyczące nadawcy i odbiorcy. SAD jest zgodny z międzynarodowymi standardami, co czyni go uznawanym dokumentem w większości krajów. W praktyce, przedsiębiorstwa handlowe muszą właściwie wypełnić ten dokument, aby uniknąć opóźnień w odprawie celnej oraz potencjalnych kar finansowych. Warto również zauważyć, że SAD może być używany w różnych sytuacjach, w tym w procedurach uproszczonych, co jest szczególnie użyteczne dla małych i średnich przedsiębiorstw. Zrozumienie prawidłowego wypełnienia i złożenia SAD jest zatem kluczowe dla skutecznego zarządzania procesami logistycznymi i celno-skarbowymi.

Pytanie 28

Której formuły handlowej Incoterms 2020 dotyczy opis w tabeli?

Obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru na statek w porcie załadunku. Od tego miejsca ryzyko i koszty ponosi kupujący. Kupujący ma obowiązek zawrzeć umowę przewozu i poinformować sprzedającego o nazwie statku, miejscu załadunku oraz terminie dostawy do portu.

A. CFR
B. FOB
C. FAS
D. CIF

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "FOB" (Free On Board) jest prawidłowa, ponieważ opis w tabeli jasno wskazuje na obowiązki sprzedającego i kupującego w kontekście transportu towarów. Zgodnie z definicją FOB w standardzie Incoterms 2020, sprzedający zobowiązany jest do dostarczenia towaru na pokład statku w porcie załadunku. W momencie, gdy towar przekroczy reling statku, ryzyko oraz koszty związane z transportem przechodzą na kupującego. To oznacza, że kupujący musi być przygotowany do zorganizowania dalszego transportu i ubezpieczenia towaru od tego momentu. W praktyce, znajomość warunków FOB jest kluczowa dla przedsiębiorstw zajmujących się międzynarodowym handlem, ponieważ pozwala na dokładne określenie odpowiedzialności i ryzyk związanych z dostawą. Przykładowo, jeśli firma zajmująca się importem zamawia towar z zagranicy, musi być świadoma, że wszelkie koszty transportu po załadunku, jak również ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru, spoczywają na niej, co wpływa na decyzje dotyczące ubezpieczenia i wyboru przewoźnika.

Pytanie 29

Jakim rodzajem podatku pośredniego jest w Polsce?

A. podatek leśny
B. podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT)
C. podatek od towarów i usług (VAT)
D. podatek tonażowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podatek od towarów i usług (VAT) jest klasycznym przykładem podatku pośredniego, który obciąża konsumentów na etapie zakupu towarów i usług. Jego główną cechą jest to, że nie jest on pobierany bezpośrednio od dochodów czy majątku, lecz od wartości dodanej na każdym etapie obrotu towarem. Z perspektywy przedsiębiorcy, VAT jest podatkiem neutralnym, ponieważ mogą oni odliczać VAT naliczony przy zakupie towarów i usług, co oznacza, że podatek ten jest ostatecznie przenoszony na końcowego konsumenta. W Polsce stawka podstawowa VAT wynosi 23%, ale istnieją też stawki obniżone, takie jak 8% czy 5%, które mają zastosowanie do niektórych produktów i usług, co jest zgodne z unijnymi regulacjami. Zrozumienie mechanizmu VAT jest kluczowe dla przedsiębiorców, ponieważ niewłaściwe zarządzanie tym podatkiem może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych i prawnych. Przykładem zastosowania VAT w praktyce jest sytuacja, gdy restauracja sprzedaje posiłki; nalicza VAT na całą wartość sprzedaży, a następnie odlicza VAT od zakupów surowców. Takie podejście zapewnia przejrzystość i właściwe zarządzanie finansami firmy.

Pytanie 30

Przedstawiona oferta handlowa nie zawiera

n n n n
n

Przedsiębiorstwo Transportowe „Pędziwiatr"

n

ul. Krucza 12

n

65-003 Zielona Góra

n
n

Nasza firma jest najlepsza w branży. Dostarczamy ładunki szybko, sprawnie i bezpiecznie. Posiadamy najnowocześniejszy tabor samochodowy. Zatrudniamy 50 kierowców, którzy posiadają niezbędne uprawnienia i wieloletnie doświadczenie zawodowe w przewozach różnych ładunków na terenie Polski i poza jej granicami. Świadczymy usługi w zakresie transportu krajowego i międzynarodowego z własnym taborem dostawczym, nisko, średnio i wysokotonażowym.

n

Posiadamy uprawnienia na przewóz materiałów niebezpiecznych ADR.

n

A. informacji o doświadczeniu kierowców.
B. informacji dotyczących zakresu świadczonych usług.
C. danych identyfikacyjnych firmy.
D. cennika świadczonych usług.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź wskazuje na brak cennika świadczonych usług w ofercie handlowej przedsiębiorstwa transportowego "Pędziwiatr". W analizowanej ofercie znajdują się kluczowe informacje, takie jak dane identyfikacyjne firmy, co jest standardem w branży, ponieważ umożliwia to klientom identyfikację i weryfikację rzetelności przedsiębiorstwa. Informacje o doświadczeniu kierowców również są istotne, jako że wskazują na profesjonalizm i bezpieczeństwo transportu. W kontekście praktycznych zastosowań, brak cennika może rodzić wątpliwości wśród potencjalnych klientów dotyczących kosztów usług oraz ich konkurencyjności na rynku. W branży transportowej przejrzystość w kwestii cen jest kluczowa, aby budować zaufanie i przyciągać klientów. Zgodnie z najlepszymi praktykami biznesowymi, oferty powinny zawierać jasne i zrozumiałe informacje o kosztach, co pozwala klientom na lepsze planowanie budżetu. Warto zatem dodać cennik, co przyniesie korzyści zarówno klientom, jak i przedsiębiorstwu.

Pytanie 31

Palety z cegłami są transportowane naczepą skrzyniową. Oprócz pasów, jakie inne środki mogą wspierać utrzymanie ładunku w danym miejscu?

A. łańcuchy
B. siatki z lin
C. kliny
D. maty antypoślizgowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Maty antypoślizgowe są bardzo skutecznym środkiem wspomagającym utrzymanie ładunku w odpowiedniej pozycji podczas transportu. Działają one na zasadzie zwiększenia tarcia pomiędzy powierzchnią ładunku a podłogą naczepy, co znacząco redukuje ryzyko przesunięcia się ładunku podczas jazdy. W przypadku palet z cegłami, które mogą być ciężkie i mają tendencję do przesuwania się, zastosowanie mat antypoślizgowych jest szczególnie istotne. Przykład praktyczny to ich wykorzystanie w transporcie budowlanym, gdzie często przewożone są materiały budowlane, takie jak cegły, pustaki czy płytki. Stosowanie mat antypoślizgowych jest zgodne z zaleceniami standardów dotyczących transportu towarów, takich jak normy ISO 3874, które podkreślają znaczenie skutecznych metod zabezpieczania ładunku. Dodatkowo, maty te są łatwe do zastosowania i mogą być szybko zamontowane lub usunięte w trakcie załadunku i rozładunku.

Pytanie 32

W sytuacji, gdy sprzedawca udostępnia towar do odbioru przez nabywcę w punkcie odbioru, a nabywca zajmuje się transportem oraz ponosi wydatki i ryzyko na całej drodze, to według regulacji INCOTERMS 2010 należy zastosować formułę

A. FAS "Free Alongside Ship"
B. DDP "Delivered Duty Paid"
C. EXW "Ex works"
D. FCA "Free Carrier"

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Formuła EXW, czyli "Ex works", oznacza, że sprzedający udostępnia towar w swoim zakładzie lub innym wskazanym miejscu, co oznacza minimalne zobowiązania sprzedającego. Zgodnie z definicjami INCOTERMS 2010, kupujący ponosi pełną odpowiedzialność za transport towaru od momentu, gdy towar zostaje udostępniony, co obejmuje zarówno organizację transportu, jak i pokrycie wszelkich kosztów oraz ryzyk związanych z przewozem. Przykładowo, gdy firma A sprzedaje maszynę firmie B, a maszyna jest gotowa do odbioru w zakładzie firmy A, odpowiedzialność za transport przechodzi na firmę B, która musi zorganizować przewóz oraz odpowiednio zabezpieczyć maszynę na czas transportu. Taka formuła jest często stosowana w transakcjach B2B, gdzie kupujący posiada wystarczające zasoby i know-how do samodzielnej organizacji transportu.

Pytanie 33

Jakie cechy wyróżniają negocjacje miękkie?

A. skupieniem się na osiągnięciu własnych zysków, kosztem drugiej strony
B. opóźnianiem terminów rozmów
C. dążeniem do wspólnego znalezienia rozwiązań
D. intensywnym namawianiem drugiej strony do przyjęcia swojego punktu widzenia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Negocjacje miękkie to podejście, które kładzie nacisk na współpracę i wypracowywanie rozwiązań korzystnych dla obu stron. Kluczowym celem tego typu negocjacji jest dążenie do porozumienia, które zaspokaja potrzeby wszystkich uczestników, a nie tylko jednej strony. Przykładem zastosowania negocjacji miękkich może być sytuacja, w której dwie firmy współpracują nad wspólnym projektem. Zamiast koncentrować się na maksymalizacji własnych zysków, obie strony analizują swoje potrzeby i dążą do wypracowania rozwiązania, które przyniesie korzyści zarówno im, jak i ich klientom. Tego typu podejście jest zgodne z zasadami etyki w negocjacjach, które zalecają uczciwość i przejrzystość, a także budowanie długotrwałych relacji. W kontekście standardów branżowych, negocjacje miękkie są często preferowane w sytuacjach, gdzie długofalowa współpraca i zaufanie są kluczowe, jak na przykład w negocjacjach między partnerami strategicznymi.

Pytanie 34

Jaką metodę badań marketingowych stosuje się do monitorowania zmian w sektorze transportowym?

A. badanie opinii.
B. eksperyment.
C. grupa dyskusyjna.
D. obserwacja.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Obserwacja jest kluczową metodą badań marketingowych, zwłaszcza w kontekście dynamicznie zmieniającego się rynku transportowym. Metoda ta polega na bezpośrednim monitorowaniu zachowań i interakcji uczestników rynku, co pozwala na uzyskanie cennych informacji o trendach i preferencjach konsumentów. Przykładowo, firmy transportowe mogą obserwować, jak zmienia się frekwencja pasażerów w różnych porach roku, co może wpływać na decyzje dotyczące rozkładów jazdy czy wprowadzenia nowych tras. Obserwacja pozwala również na identyfikację wzorców zakupowych oraz na analizę konkurencji. Przykładem może być monitorowanie reakcji klientów na wprowadzenie innowacji, takich jak nowe usługi transportowe czy zmiany w cennikach. Dzięki obserwacji, firmy mogą wprowadzać zmiany w swoich strategiach marketingowych w oparciu o rzeczywiste dane, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w obszarze badań rynku, gdzie podejmowanie decyzji opiera się na rzetelnych informacjach.

Pytanie 35

Ile zestawów transportowych o wymiarach 13,9 x 2,5 x 2,55 m (dł. x szer. x wys.) będzie koniecznych do przetransportowania 1 360 sztuk towarów o wymiarach 0,6 x 0,4 x 1,1 m (dł. x szer. x wys.), które są przewożone na paletach EUR?

A. 7
B. 1
C. 5
D. 3

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć liczbę zestawów drogowych potrzebnych do przewozu 1360 sztuk ładunków o wymiarach 0,6 x 0,4 x 1,1 m, musimy najpierw ustalić objętość zarówno ładunków, jak i zestawów drogowych. Obliczamy objętość jednego ładunku: 0,6 m x 0,4 m x 1,1 m = 0,264 m³. Następnie mnożymy tę objętość przez liczbę ładunków: 0,264 m³ x 1360 = 359,04 m³. Zestaw drogowy ma wymiary 13,9 m x 2,5 m x 2,55 m, co daje objętość 88,745 m³. Dzielimy całkowitą objętość ładunków przez objętość jednego zestawu: 359,04 m³ / 88,745 m³ ≈ 4,05. Oznacza to, że potrzebujemy 5 zestawów, aby pomieścić wszystkie ładunki, uwzględniając straty przestrzenne i ewentualne trudności w załadunku. W praktyce transportowej kluczowe jest uwzględnienie nie tylko objętości, ale również standardów załadunku oraz bezpieczeństwa, co potwierdza konieczność posiadania dodatkowej przestrzeni.

Pytanie 36

Jaką metodę obliczania należności za świadczone usługi przyjmuje firma spedycyjna, która ustaliła ceny w postaci taryfikatora za wykonanie poszczególnych działań spedycyjnych?

A. Stawka czynnościowa
B. Ryczałt
C. Marża
D. Prowizja spedytorska

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Stawka czynnościowa to sposób wyliczania kosztów, który jest dość popularny w firmach spedycyjnych. Umożliwia ustalenie cen za konkretne usługi w oparciu o taryfikator. Dzięki temu można dokładnie określić, ile kosztuje każda czynność związana z transportem, co jest korzystne zarówno dla spedytorów, jak i dla ich klientów. Na przykład, jeśli firma spedycyjna ustala stawkę za załadunek towaru lub przygotowanie dokumentów transportowych, to właśnie w tym modelu działa. Takie stawki ułatwiają też porównywanie ofert różnych spedytorów, bo klienci widzą, za co płacą. W praktyce, to może nawet zwiększyć konkurencję na rynku, bo klienci mają lepszy obraz kosztów. No i warto wspomnieć, że te stawki powinny być zgodne z przepisami prawnymi oraz standardami branżowymi, co dodaje im wiarygodności.

Pytanie 37

Jaką strategię cenową wykorzystuje firma spedycyjna, gdy dostosowuje swoje ceny do stawek konkurencyjnych?

A. Strategię innowacyjną
B. Strategię selektywną
C. Strategię penetracji
D. Strategię adaptacyjną

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Strategia adaptacyjna polega na dostosowywaniu cen do poziomu cen konkurencji, co jest szczególnie istotne w branży spedycyjnej, gdzie ceny usług mogą się znacznie różnić w zależności od warunków rynkowych. Przykładem zastosowania tej strategii może być przedsiębiorstwo spedycyjne, które monitoruje ceny swoich rywali oraz zmiany w kosztach transportu, a następnie wprowadza korekty cenowe, aby pozostać konkurencyjnym na rynku. Dostosowując ceny, firma może nie tylko przyciągnąć nowych klientów, ale również utrzymać obecnych, co jest kluczowe w branży z dużą konkurencją. Ponadto, strategia ta pozwala na elastyczne reagowanie na zmiany popytu i podaży, co jest niezbędne w dynamicznie zmieniającym się środowisku rynkowym. W praktyce, przedsiębiorstwa stosujące tę strategię często korzystają z narzędzi analitycznych, aby zbierać i analizować dane o cenach konkurencji oraz trendach rynkowych, co pozwala im podejmować świadome decyzje cenowe.

Pytanie 38

Czas załadunku towaru na samochód wynosi 90 minut. Kierowca ma do przejechania 450 km. Pojazd przemieszcza się z przeciętną prędkością 60 km/h. Kierowca korzysta z niedzielnej przerwy w minimalnym wymaganym przepisami czasie. O której godzinie zakończy się transport, jeśli załadunek zacznie się o godzinie 6:00?

A. O godzinie 15:45
B. O godzinie 14:45
C. O godzinie 15:00
D. O godzinie 13:30

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że to godzina 15:45, jest trafna. Wiedza o tym, jak ważne jest zrozumienie wszystkich kroków w transporcie, jest kluczowa. Jak zaczynamy załadunek o 6:00, to trwa on 90 minut, więc kończymy go o 7:30. Potem kierowca musi przejechać 450 km z prędkością 60 km/h. Można to łatwo policzyć, dzieląc odległość przez prędkość, czyli 450 km przez 60 km/h, co daje 7,5 godziny. Dodając te 7,5 godziny do 7:30, mamy 15:00. Ale przecież kierowca musi wziąć przerwę na odpoczynek, a to według przepisów 45 minut, więc dodajemy to do 15:00, co daje nam 15:45. To wszystko pokazuje, jak ważne jest dokładne planowanie, bo przestrzeganie przepisów oraz procedur jest kluczowe w transporcie.

Pytanie 39

W tabeli zestawiono koszty związane z transportem własnym oraz z zakupem usług zewnętrznych.
Miesięczna długość trasy transportowej wynosi 10 000 km. Analizując koszty ponoszone w skali roku, korzystanie z transportu własnego w stosunku do zakupu transportu obcego będzie

Pozycja kosztówTransport własnyTransport obcy
Materiały eksploatacyjne20 zł/km-
Płace15 zł/km-
Płace personelu obsługowego200 000 zł/rok30 000 zł/rok
Naprawy10 000 zł/rok-
Zakup usług zewnętrznych10 000 zł/rok100 zł/km

A. korzystniejsze o 189 935 zł
B. niekorzystne o 189 935 zł
C. korzystniejsze o 7 610 000 zł
D. niekorzystne o 7 610 000 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Fajnie, że wybrałeś poprawną odpowiedź! Z tego, co widzę, korzystanie z własnego transportu daje nam spore oszczędności – aż 7 610 000 zł rocznie, co jest naprawdę dużą kwotą. Można zauważyć, że roczne wydatki na transport własny to 4 420 000 zł, a przy zewnętrznym aż 12 030 000 zł. Te różnice naprawdę pokazują, jak ważne jest dobrze przeanalizować koszty przed podjęciem decyzji. Wiem z doświadczenia, że jeśli firma decyduje się na własny transport, ma większą kontrolę nad swoimi sprawami logistycznymi. A to, według mnie, jest kluczowe. Odpowiednie zaplanowanie kosztów transportu pomaga lepiej zarządzać budżetem i ogranicza ryzyko finansowe, co jest bardzo istotne.

Pytanie 40

Na podstawie przedstawionych wskaźników, wskaż z którym przewoźnikiem powinien współpracować spedytor, jeżeli zależy mu na terminowości dostaw.

PrzewoźnikWskaźnik
awaryjności środka
transportu
uszkodzeń podczas
przewozów
niezawodności dostawwykorzystania środków
transportu
A.0,030,100,850,93
B.0,020,050,980,85
C.0,080,150,960,80
D.0,200,100,800,99

A. Z przewoźnikiem B.
B. Z przewoźnikiem D.
C. Z przewoźnikiem A.
D. Z przewoźnikiem C.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przewoźnik B został wybrany jako najlepsza opcja dla spedytora, ponieważ posiada najwyższy wskaźnik niezawodności dostaw wynoszący 0,98. W kontekście logistyki i transportu, terminowość dostaw jest kluczowym czynnikiem wpływającym na satysfakcję klienta oraz efektywność całego procesu. Praktyka pokazuje, że współpraca z przewoźnikami o wysokiej niezawodności przyczynia się do minimalizacji opóźnień i usprawnienia zarządzania łańcuchem dostaw. Warto również zauważyć, że przewoźnik B utrzymuje akceptowalny poziom awaryjności i uszkodzeń, co dodatkowo potwierdza jego kompetencje. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, wskazują na konieczność monitorowania i oceny wydajności dostawców, co w przypadku przewoźnika B zostało spełnione. Taki wybór nie tylko wspiera terminowość dostaw, ale również zmniejsza ryzyko kosztów związanych z reklamacjami i uszkodzeniami, co jest niezwykle istotne w kontekście ochrony reputacji firmy i lojalności klientów.