Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 5 czerwca 2025 11:58
  • Data zakończenia: 5 czerwca 2025 12:29

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaki jest koszt zbioru pszenicy z terenu o powierzchni 10 ha za pomocą kombajnu, który osiąga wydajność 2,5 ha na godzinę, jeżeli każda godzina pracy kombajnu wynosi 500 zł netto, a stawka VAT na tę usługę to 23%?

A. 1 800 zł
B. 2 690 zł
C. 2 460 zł
D. 2 000 zł
Aby obliczyć koszt zbioru pszenicy z powierzchni 10 ha, musimy najpierw określić czas potrzebny na zbiór. Kombajn o wydajności 2,5 ha na godzinę potrzebuje 4 godzin (10 ha ÷ 2,5 ha/godz.) na zebranie całej pszenicy. Następnie, koszt pracy kombajnu przez 4 godziny wyniesie 2000 zł (4 godz. × 500 zł/godz.). Jednakże, należy doliczyć podatek VAT w wysokości 23% na usługi, co daje dodatkowe 460 zł (2000 zł × 0,23). W sumie otrzymujemy 2460 zł (2000 zł + 460 zł). Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w zarządzaniu gospodarstwami rolnymi, gdzie precyzyjne planowanie kosztów i wydajności ma bezpośredni wpływ na rentowność produkcji. Znajomość kosztów operacyjnych pozwala na efektywne zarządzanie budżetem oraz podejmowanie bardziej informowanych decyzji dotyczących upraw i inwestycji.

Pytanie 2

W której z poniższych pras wykorzystuje się koło zamachowe osadzone na wale napędowym?

A. Zwijającej ze zmienną komorą prasowania
B. Zbierającej wysokiego stopnia zgniotu
C. Zwijającej z stałą komorą prasowania
D. Zbierającej niskiego stopnia zgniotu
Warianty pras, które nie wykorzystują koła zamachowego umieszczonego na wale napędowym, charakteryzują się innymi mechanizmami i rozwiązaniami technicznymi. Prasy zwijające ze stałą komorą prasowania oraz ze zmienną komorą prasowania często opierają się na tradycyjnym systemie napędowym, który nie wymaga akumulatora energii w postaci koła zamachowego. W tych przypadkach, proces prasowania polega na bezpośrednim przetwarzaniu materiału w komorze prasowej, co może skutkować mniejszą efektywnością w kontekście uzyskiwania wysokiego zgniotu. Komory te są zaprojektowane tak, aby materiał był kompresowany w sposób ciągły, co nie zawsze przekłada się na wysoką jakość końcowego produktu. Z kolei prasy zbierające niskiego stopnia zgniotu są skonstruowane do pracy z materiałami, które nie wymagają intensywnego zgniotu, dlatego też mechanizmy w nich zastosowane są bardziej odpowiednie do lżejszych aplikacji. W przypadku tych pras, brak koła zamachowego skutkuje ograniczoną kontrolą nad procesem prasowania, co może prowadzić do niestabilności w produkcji oraz nieoptymalnych rezultatów. Stosowanie takich rozwiązań może być wynikiem błędnej analizy wymagań procesu, co podkreśla znaczenie zrozumienia specyfiki materiału oraz docelowego produktu przed podjęciem decyzji o wyborze odpowiedniej prasy.

Pytanie 3

Które z wymienionych maszyn, oprócz włókowca i siewnika, są częścią aktywnego zestawu do uprawy i siewu?

A. Brona wirnikowa oraz wał zębaty
B. Wał Campbella oraz brona zębata
C. Brona talerzowa i wał strunowy
D. Kultywator a także wał zębaty
Wybór niepoprawnych odpowiedzi może wynikać z błędnego rozumienia roli poszczególnych maszyn w procesie uprawy. Wał Campbella i brona zębata, mimo że są wykorzystywane w pracach polowych, nie stanowią optymalnego zestawu do aktywnej uprawy gleby, ponieważ wał Campbella jest bardziej skoncentrowany na zagęszczaniu gleby niż na jej spulchnianiu. Kultywator w połączeniu z wałem zębatym również nie odpowiada na potrzeby aktywnego zestawu uprawowo-siewnego, ponieważ kultywator zazwyczaj służy do spulchniania gleby, a wał zębaty nie jest odpowiednim elementem do tego konkretnego zastosowania. Również brona talerzowa, choć użyteczna w wielu kontekstach, nie jest częścią aktywnego zestawu uprawowo-siewnego w połączeniu z wałem strunowym, który nie zapewnia efektywnego uzupełnienia dla procesu siewu. Warto zauważyć, że dobór odpowiednich narzędzi w uprawie roli jest fundamentalny dla osiągnięcia wysokich plonów, a nieprawidłowe zestawienie maszyn może prowadzić do nieefektywnego przygotowania gleby, obniżenia jakości plonów oraz zwiększenia kosztów produkcji. Kluczowe jest zrozumienie, że różne maszyny mają różne funkcje i ich kombinacja musi być przemyślana w zależności od rodzaju uprawy oraz specyfiki gleby.

Pytanie 4

Jaką sumę kosztów eksploatacji trzeba uwzględnić w przypadku 1 godziny pracy sieczkarni polowej o rocznej wydajności 150 ha, jeśli całkowity roczny koszt amortyzacji, magazynowania oraz ubezpieczenia tej maszyny wynosi 30000 zł?

A. 150 zł
B. 200 zł
C. 175 zł
D. 250 zł
Aby obliczyć koszt utrzymania sieczkarni polowej na godzinę, należy podzielić roczny koszt amortyzacji, przechowywania i ubezpieczenia maszyny przez liczbę godzin pracy w roku. Zakładając, że maszyna pracuje przez 150 ha w roku, a przyjęta norma to 1 ha zajmuje około 1 godziny pracy, otrzymujemy 150 godzin pracy rocznie. Koszt roczny wynosi 30000 zł, więc koszt na godzinę wynosi 30000 zł / 150 godzin = 200 zł. W praktyce, takie wyliczenia są kluczowe w zarządzaniu kosztami produkcji, co pozwala na efektywne planowanie budżetu i optymalizację wydajności. Ustalając dokładne koszty jednostkowe, rolnicy mogą lepiej ocenić rentowność swoich operacji oraz podejmować bardziej świadome decyzje inwestycyjne. Warto zatem regularnie przeliczać te wartości, uwzględniając zmiany w kosztach utrzymania sprzętu, aby dostosować strategie operacyjne do realiów rynkowych.

Pytanie 5

W oparciu o dane zawarte w tabeli oblicz, łączny koszt naprawy dwubębnowej kosiarki rotacyjnej polegający na wymianie wszystkich nożyków razem z trzymakami oraz trzech tulejek dystansowych. Wartość robocizny brutto to 50 zł

Lp.Nazwa częściCena brutto [ zł ]
1.Nożyk kosiarki 1)3,00
2.Trzymak noża kosiarki7,00
3.Tuleja dystansowa5,00
Uwaga: 1) – 6 sztuk w maszynie

A. 95 zł
B. 75 zł
C. 140 zł
D. 125 zł
No to mamy 125 zł jako poprawną odpowiedź. Jak chcesz obliczyć całkowity koszt naprawy kosiarki rotacyjnej, musisz wziąć pod uwagę nie tylko części, ale i robociznę. Koszt wymiany nożyków i trzymaków wynosi 75 zł, co znajdziesz w tabeli. A do tego 50 zł za robociznę, czyli razem 75 zł + 50 zł daje nam 125 zł. To raczej standardowe podejście do obliczeń w branży ogrodniczej, więc dobrze, że to rozumiesz. Pamiętaj, że dokładność w szacowaniu kosztów jest ważna, bo błędy mogą sprawić, że budżet na naprawy wyjdzie źle. Ciekawe, jak ten koszt wpływa na opinie klientów, bo pewnie chcą wiedzieć, za co płacą.

Pytanie 6

Jakie ruchy agregatu powinny być zastosowane na polu w trakcie zimowej orki ciągnikiem z pługiem obracalnym?

A. Czółenkowy
B. Zagonowy w skład
C. Zagonowy w rozorywkę
D. Figurowy
Ruch czółenkowy jest najbardziej efektywną metodą orki zimowej z użyciem pługa obracalnego. Ta technika polega na oraniu w jednym kierunku, a następnie na nawracaniu i oraniu w przeciwnym kierunku, co pozwala na równomierne rozłożenie gleby oraz minimalizuje ryzyko nieodpowiedniej pracy sprzętu. W praktyce, stosowanie ruchu czółenkowego sprzyja lepszemu przygotowaniu gleby do siewu, ponieważ zmniejsza ryzyko tworzenia się gruzów i zapewnia optymalne podcięcie resztek roślinnych. Ponadto, w przypadku orki zimowej, kluczowe jest zadbanie o to, aby gleba została odpowiednio rozluźniona i napowietrzona, co czółenek skutecznie zapewnia. Ważne jest także, aby operator ciągnika i pługa zwracał uwagę na głębokość orki oraz ustawienia sprzętu, co jest zgodne z dobrą praktyką rolniczą. Efektem dobrze wykonanej orki czółenkowej jest nie tylko lepsza struktura gleby, ale także poprawa jej żyzności oraz zdolności do zatrzymywania wody, co jest istotne w kontekście zmian klimatycznych.

Pytanie 7

Jaki jest skutek stosowania oleju o niewłaściwej lepkości w układzie smarowania silnika?

A. Zmniejszone zużycie paliwa
B. Zmniejszona emisja spalin
C. Zwiększone zużycie silnika
D. Obniżona temperatura płynu chłodzącego
Stosowanie oleju o niewłaściwej lepkości w układzie smarowania silnika może prowadzić do zwiększonego zużycia silnika. Olej o odpowiedniej lepkości jest kluczowy, ponieważ zapewnia właściwe smarowanie wszystkich ruchomych części, zmniejszając tarcie i zużycie. Jeśli lepkość oleju jest zbyt niska, może on nie tworzyć wystarczającej warstwy ochronnej na powierzchniach metalowych, co prowadzi do zwiększonego tarcia i szybszego zużycia. Z drugiej strony, olej o zbyt wysokiej lepkości może utrudniać przepływ w niskich temperaturach, przez co części silnika mogą nie być odpowiednio smarowane zaraz po uruchomieniu. Właściwa lepkość oleju jest zazwyczaj określana przez producenta silnika i powinna być dobierana w zależności od warunków eksploatacji oraz temperatury otoczenia. Praktyczne przykłady pokazują, że regularne stosowanie oleju zgodnego z zaleceniami producenta znacznie wydłuża żywotność silnika oraz zapewnia jego efektywną pracę. Należy pamiętać, że odpowiedni dobór oleju to nie tylko kwestia ochrony silnika, ale także optymalizacji jego wydajności.

Pytanie 8

Po zamontowaniu listwy tnącej do zespołu tnącego kombajnu zbożowego należy zweryfikować

A. układ palców na belce
B. pochylenie nagarniacza
C. regulację skoku listwy tnącej kombajnu
D. kierunek obrotu wału napędowego
Regulacja skoku listwy tnącej kombajnu jest kluczowym etapem po jej zamontowaniu, ponieważ ma bezpośredni wpływ na jakość zbiorów. Skok listwy tnącej odnosi się do odległości, jaką ostrza listwy wykonują w górę i w dół podczas cięcia. Odpowiednia regulacja zapewnia właściwą głębokość cięcia, co jest istotne dla minimalizacji strat ziarna i optymalizacji wydajności pracy kombajnu. W praktyce, jeśli skok jest zbyt mały, może dojść do niedokładnego cięcia i zostawienia ziarna na polu, natomiast zbyt duży skok może spowodować uszkodzenia roślin i obniżenie jakości plonów. Standardy branżowe zalecają regularne kontrolowanie i kalibrację skoku listwy, co powinno być wykonywane przed każdą pracą w polu, aby zapewnić optymalne warunki zbioru oraz zminimalizować ryzyko uszkodzenia sprzętu.

Pytanie 9

Kombajn zbożowy powinien być przystosowany do zbioru rzepaku

A. w adapter wydłużający podłogę zespołu żniwnego i aktywne rozdzielacze łanu
B. w podnośniki zboża wyległego i dodatkowe przegrody sit
C. w wielobębnowy układ separacji i rozrzutnik plew
D. w dodatkowe sita i prasę kostkującą słomę
Odpowiedź dotycząca wyposażenia kombajnu zbożowego w adapter wydłużający podłogę zespołu żniwnego oraz aktywne rozdzielacze łanu jest prawidłowa, ponieważ te elementy są niezbędne do efektywnego zbioru rzepaku. Adapter wydłużający podłogę żniwną pozwala na lepsze dopasowanie do wysokości roślin i ich układu, co minimalizuje straty materiału. Aktywne rozdzielacze łanu, z kolei, umożliwiają skuteczne rozdzielanie łanu rzepaku, co zwiększa wydajność zbioru i redukuje uszkodzenia roślin. W praktyce, zastosowanie takich rozwiązań przyczynia się do bardziej efektywnego zbioru, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Warto podkreślić, że odpowiednie dobranie sprzętu do specyfiki uprawy rzepaku jest kluczowe w kontekście uzyskiwania wysokiej jakości plonów oraz maksymalizacji efektywności operacji zbiorowych. Dzięki tym rozwiązaniom można nie tylko zredukować straty, ale także poprawić jakość zebranych nasion.

Pytanie 10

Agregowanie narzędzi polega na zestawieniu różnych narzędzi uprawowych w jedną konfigurację w takiej kolejności, aby najpierw działały narzędzia

A. płycej a za nimi głębiej spulchniające glebę, o tej samej szerokości roboczej
B. o mniejszej szerokości roboczej a za nimi o większej i tej samej głębokości
C. o większej szerokości roboczej a za nimi o mniejszej i tej samej głębokości
D. głębiej a za nimi płycej spulchniające glebę, o tej samej szerokości roboczej
Odpowiedzi sugerujące pracę narzędzi o mniejszej szerokości roboczej przed większymi, czy też zmianę ich głębokości w odwrotnej kolejności, wskazują na fundamentalne nieporozumienia w zakresie zasad uprawy gleby. Praca narzędzi o mniejszej szerokości roboczej przed większymi może prowadzić do nierównomiernego rozkładu obciążenia glebowego oraz zwiększyć ryzyko uszkodzenia struktury gleby. W przypadku odpowiedzi, które proponują najpierw narzędzia działające płycej, a następnie głębiej spulchniające glebę, dochodzi do pominięcia kluczowej zasady efektywności operacyjnej: najpierw należy rozluźnić głębsze warstwy, by umożliwić swobodny przepływ wody i powietrza w głąb gleby, a dopiero potem zająć się jej górnymi warstwami. Ponadto, praca głębiej najpierw pozwala na usunięcie twardych warstw i poprawę struktury gleby, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie agrotechniki. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do nieefektywnej obróbki gleby, co w dłuższej perspektywie negatywnie wpłynie na zdrowie roślin oraz ich plonowanie. Niezrozumienie zastosowania narzędzi w kontekście ich głębokości i szerokości roboczej może również skutkować nieodpowiednim doborem sprzętu, co zwiększa koszty eksploatacji i wpływa na efektywność produkcji rolniczej.

Pytanie 11

Przy jakiej temperaturze należy sprawdzić stan elektrolitu w akumulatorze?

A. Po nagrzaniu silnika
B. W temperaturze pokojowej
C. W niskiej temperaturze
D. Podczas deszczu
Sprawdzanie stanu elektrolitu w akumulatorze w temperaturze pokojowej jest najlepszym rozwiązaniem z kilku powodów. Przede wszystkim, elektrolit w akumulatorze osiąga stabilne właściwości chemiczne w umiarkowanych warunkach temperaturowych, co pozwala na dokładniejszy pomiar jego poziomu. W temperaturze pokojowej, która wynosi około 20-25°C, można uzyskać najbardziej wiarygodne odczyty bez wpływu ekstremalnych temperatur na gęstość elektrolitu. Warto również pamiętać, że w skrajnych temperaturach, zarówno niskich jak i wysokich, poziom elektrolitu może ulec tymczasowym zmianom, co może wprowadzać w błąd podczas pomiarów. Dlatego, aby uzyskać dokładny wynik, powinno się sprawdzać poziom elektrolitu w stałych i przewidywalnych warunkach. Ponadto, utrzymywanie akumulatora w dobrym stanie technicznym, w tym regularne sprawdzanie poziomu elektrolitu, jest kluczowe dla zapewnienia długowieczności akumulatora i jego optymalnej wydajności. Regularne kontrole przeprowadzane w odpowiednich warunkach zapobiegają problemom związanym z jego nadmiernym zużyciem lub niewłaściwym działaniem.

Pytanie 12

Jakie będą roczne wydatki na utrzymanie (amortyzacja + koszty garażowania oraz ubezpieczenia) ciągnika o wartości 100 000 zł i przewidywanym okresie użytkowania 20 lat, jeśli miesięczne wydatki na garażowanie i ubezpieczenie wynoszą 100 zł?

A. 5 100 zł
B. 6 200 zł
C. 5 000 zł
D. 7 000 zł
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi może wynikać z mylnego podejścia do obliczeń związanych z kosztami utrzymania ciągnika. Wiele osób może nie uwzględnić całkowitych kosztów eksploatacji, co prowadzi do błędnych wniosków. Na przykład, niektóre odpowiedzi mogły uwzględniać jedynie koszt garażowania lub zaniżać koszt amortyzacji. Często spotykanym błędem jest także założenie, że koszty garażowania i ubezpieczenia są stałe i nie wymagają dodatkowego przeliczenia na rok, co wprowadza w błąd. Aby poprawnie oszacować roczne koszty, konieczne jest uwzględnienie wszystkich elementów, w tym amortyzacji, kosztów stałych i zmiennych związanych z eksploatacją maszyny. Należy również mieć na uwadze, że amortyzację oblicza się na podstawie wartości początkowej i przewidywanego okresu użytkowania, co w przypadku ciągnika wynosi 20 lat. Bez dokładnego oszacowania wszystkich kosztów, w tym dodatkowych wydatków związanych z konserwacją i ewentualnymi naprawami, można łatwo przeoczyć istotne aspekty finansowe, co w przyszłości może prowadzić do nieprzewidzianych wydatków i problemów w zarządzaniu budżetem. Dlatego kluczowe jest zrozumienie i prawidłowe stosowanie zasad obliczania amortyzacji oraz analizy kosztów w kontekście działalności rolniczej.

Pytanie 13

Do przesuwania w poziomej płaszczyźnie baniek mleka, skrzynek, ładunków w paczkach oraz pojemników należy użyć przenośnika

A. wałkowego
B. wstrząsowego
C. ślizgowego
D. ślimakowego
Przenośnik wałkowy jest idealnym rozwiązaniem do przemieszczania ładunków w płaszczyźnie poziomej, takich jak skrzynki, bańki z mlekiem czy pojemniki. Działa na zasadzie obracających się wałków, które wspierają transportowane materiały, umożliwiając ich łatwe przesuwanie. Dzięki zastosowaniu technologii wałków, taki przenośnik może obsługiwać różne typy ładunków o różnych kształtach i rozmiarach. Przykładem zastosowania przenośników wałkowych są linie produkcyjne w zakładach przemysłowych, gdzie transportuje się gotowe produkty do pakowania. Dodatkowo, przenośniki te charakteryzują się dużą wydajnością oraz niskim zużyciem energii, co jest kluczowe w kontekście optymalizacji kosztów operacyjnych. Standardy branżowe zalecają użycie przenośników wałkowych w aplikacjach, gdzie wymagane jest szybkie i efektywne przemieszczanie towarów, co czyni je jednym z najczęściej stosowanych rozwiązań w logistyce i magazynowaniu.

Pytanie 14

Na podstawie danych zawartych w tabeli określ, którą przyczepę należy zastosować do transportu 3 500 kg pszenicy, jeżeli masa przyczepy wraz z ładunkiem nie może przekraczać 5 000 kg.

Charakterystyczne cechy przyczep dwuosiowych
TypMasa własna
[t]
Ładowność
[t]
Objętość skrzyni
ładunkowej [m3]
D46A1,784,04,4
D46B1,644,54,4
T0581,44,05,0*
N2351,74,03,6
*z nadstawkami

A. D 46A
B. D 46B
C. N 235
D. T 058
Odpowiedź T 058 jest poprawna, ponieważ ta przyczepa, w przeciwieństwie do pozostałych opcji, oferuje możliwość zwiększenia ładowności dzięki zastosowaniu nadstawek. W przypadku transportu 3 500 kg pszenicy, maksymalna dopuszczalna masa całkowita wynosi 5 000 kg. Oznacza to, że ładowność przyczepy musi wynosić co najmniej 1 500 kg. Przyczepy D 46A, N 235 oraz D 46B nie spełniają tego wymogu, gdyż ich maksymalne ładowności są niewystarczające do przewozu wspomnianego ładunku. W praktyce, przyczepa T 058, dzięki nadstawkom, może zwiększyć swoją ładowność, co czyni ją jedyną opcją, zdolną do transportu takiego ładunku. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w branży transportowej, które zalecają wykorzystywanie rozwiązań elastycznych, dostosowujących się do zmieniających się potrzeb przewozowych. Warto także zaznaczyć, że przyczepy powinny być zgodne z normami bezpieczeństwa, co podkreśla znaczenie odpowiedniego doboru sprzętu transportowego.

Pytanie 15

Jaki będzie całkowity koszt naprawy układu chłodzenia ciągnika rolniczego polegający na wymianie pompy wodnej, termostatu i płynu chłodzącego? Pojemność układu chłodzenia wynosi 8 litrów, a naprawę wykona jeden mechanik w ciągu dwóch godzin.

L.p.WyszczególnienieCena [zł]
1Pompa wodna150,00
2Termostat50,00
3Płyn chłodzący (1 litr)10,00
4Roboczogodzina50,00

A. 330 zł
B. 380 zł
C. 430 zł
D. 280 zł
Odpowiedź 380 zł jest poprawna i dokładnie odzwierciedla całkowity koszt naprawy układu chłodzenia ciągnika rolniczego. Koszty składają się z kilku elementów: wymiana pompy wodnej kosztuje 150 zł, a termostatu 50 zł. Dodatkowo, koszt płynu chłodzącego wynosi 80 zł, ponieważ przy pojemności układu 8 litrów i cenie 10 zł za litr, otrzymujemy 8 x 10 zł = 80 zł. Warto również uwzględnić koszt pracy mechanika, który wykonuje naprawę przez 2 godziny. Przy stawce 50 zł za godzinę, całkowity koszt pracy wynosi 100 zł (2 x 50 zł). Sumując te koszty: 150 zł + 50 zł + 80 zł + 100 zł, otrzymujemy 380 zł. Takie podejście do obliczeń jest zgodne z dobrymi praktykami w branży, gdzie dokładne wyceny i przejrzystość kosztów są kluczowe dla utrzymania zaufania klientów oraz efektywności w zarządzaniu finansami warsztatu.

Pytanie 16

Podczas orki ciągnik jest 'ściągany' w taki sposób, że przednie koło opuszcza bruzdę. Tę niedogodność można wyeliminować poprzez

A. wypoziomowanie poprzeczne pługa przy pomocy prawego wieszaka ciągnika
B. zamontowanie łącznika górnego w podłużnych otworach ramy pługa
C. wypoziomowanie wzdłużne pługa z wykorzystaniem łącznika górnego ciągnika
D. odpowiednie ustawienie linii ciągu
Właściwe ustawienie linii ciągu jest kluczowym czynnikiem wpływającym na stabilność i efektywność pracy pługa podczas orki. Ustawienie linii ciągu polega na odpowiedniej konfiguracji geometrii ciągnika oraz pługa, co zapewnia, że przednie koło ciągnika pozostaje w bruzdzie. W praktyce oznacza to odpowiednie dostosowanie kąta nachylenia pługa oraz jego położenia względem osi ciągnika. Dzięki temu, siły działające na pług są równomiernie rozłożone, co minimalizuje ryzyko wyjeżdżania przednich kół z bruzdy. W przypadku nieprawidłowego ustawienia, siły mogą powodować niekontrolowane ruchy, co w efekcie prowadzi do obniżenia jakości orki oraz zwiększonego zużycia paliwa i skomplikowania obsługi maszyny. Dobrym przykładem zastosowania tej zasady jest przeprowadzanie regulacji przed przystąpieniem do pracy, która może być weryfikowana za pomocą poziomicy lub specjalistycznych narzędzi pomiarowych, co jest zgodne z praktykami branżowymi i zaleceniami producentów sprzętu rolniczego.

Pytanie 17

Silnik spalinowy oznaczony jako 16V to silnik

A. dwucylindrowy z czterema zaworami w każdym cylindrze
B. czterocylindrowy z dwoma zaworami w każdym cylindrze
C. czterocylindrowy z czterema zaworami w każdym cylindrze
D. dwucylindrowy z dwoma zaworami w każdym cylindrze
Silnik spalinowy o oznaczeniu 16V oznacza, że w danym silniku znajduje się cztery cylindry, z których każdy posiada cztery zawory. Taki układ konstrukcyjny jest powszechnie stosowany w nowoczesnych silnikach, ponieważ pozwala na lepsze napełnienie cylindrów mieszanką paliwowo-powietrzną oraz efektywniejsze usuwanie spalin. Dzięki zastosowaniu czterech zaworów na cylinder, silnik osiąga wyższe moce i lepszą charakterystykę pracy w szerokim zakresie obrotów. Przykłady zastosowania takich silników można zauważyć w pojazdach sportowych oraz osobowych, gdzie wysoka wydajność i dynamika są kluczowe. W kontekście standardów motoryzacyjnych, silniki tego typu są często projektowane zgodnie z normami Euro dotyczących emisji spalin, co wpływa na ich konstrukcję oraz technologie wtrysku paliwa. Właściwa konfiguracja zaworów to istotny element, który wpływa na osiągi silnika oraz jego ekonomikę pracy.

Pytanie 18

Należy uzupełnić braki w płynie chłodniczym

A. roztworem wodnym soli kuchennej.
B. czystym koncentratem.
C. płynem zgodnym z instrukcją obsługi.
D. roztworem wodnym sody.
Uzupełnianie ubytków płynu chłodniczego odpowiednim płynem zgodnym z instrukcją obsługi jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania systemu chłodzenia pojazdu. Płyny chłodnicze są formułowane z myślą o określonych właściwościach, takich jak temperatura wrzenia, temperatura zamarzania oraz odporność na korozję. Właściwy płyn chłodniczy nie tylko zapewnia optymalne chłodzenie silnika, ale również przyczynia się do ochrony elementów układu przed korozją i osadami, co ma kluczowe znaczenie dla długowieczności pojazdu. Przykładowo, płyny oparte na glikolu etylowym często zawierają dodatki zapobiegające rdzewieniu oraz osadzaniu się kamienia, co może znacząco poprawić wydajność układu chłodzenia. Używanie płynów niezgodnych z zaleceniami producenta może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, takich jak przegrzanie lub uszkodzenie uszczelnień, co wiąże się z kosztownymi naprawami. Zawsze należy odnosić się do instrukcji obsługi pojazdu, aby upewnić się, że stosowany płyn spełnia specyfikacje i normy producenta.

Pytanie 19

Jakie kołowe środki transportu wewnętrznego występują w gospodarstwie rolnym?

A. wózki i taczki ręczne
B. pneumatyczne urządzenia transportowe
C. wciągarki kołowrotowe
D. samochody dostawcze i ciężarowe
Odpowiedzi takie jak wciągarki kołowrotowe, samochody dostawcze i ciężarowe oraz pneumatyczne urządzenia transportowe nie są kołowymi środkami transportu wewnętrznego typowymi dla gospodarstwa rolnego. Wciągarki kołowrotowe służą przede wszystkim do podnoszenia i transportu ładunków w pionie, co nie jest ich głównym zastosowaniem w obszarze transportu wewnętrznego. Poza tym, ich użycie wiąże się z dodatkowymi wymaganiami, takimi jak zapewnienie odpowiednich zabezpieczeń, co może być niepraktyczne w codziennej pracy w gospodarstwie. Samochody dostawcze i ciężarowe, mimo że są używane w rolnictwie do transportu towarów na większych odległościach, nie są typowym elementem transportu wewnętrznego; ich zastosowanie wymaga nie tylko przestrzeni, ale także paliwa i konserwacji, co czyni je mniej efektywnymi w obrębie samego gospodarstwa. Z kolei pneumatyczne urządzenia transportowe zazwyczaj znajdują zastosowanie w przemysłowych procesach transportowych, takich jak transport materiałów sypkich, a ich wprowadzenie w gospodarstwie rolnym wiąże się z wysokimi kosztami oraz technologicznymi wymaganiami, które mogą przewyższać korzyści. W obliczu tych faktów, klarowne jest, że w gospodarstwie rolnym najbardziej praktycznym i efektywnym rozwiązaniem są właśnie wózki i taczki ręczne, które zapewniają elastyczność i łatwość w użytkowaniu.

Pytanie 20

Wybierz zestaw urządzeń niezbędnych w procesie zbioru trawy na sianokiszonkę.

A. Kosiarka rotacyjna, prasa zwijająca, owijarka bel
B. Przetrząsaczo-zgrabiarka, prasa zwijająca, owijarka bel
C. Kosiarka rotacyjna, przetrząsaczo-zgrabiarka, prasa zwijająca, owijarka bel, nośnik bel
D. Przetrząsaczo-zgrabiarka, prasa zwijająca, owijarka bel, rozdrabniacz bel, nośnik bel
Wybrana odpowiedź jest poprawna, ponieważ zawiera wszystkie niezbędne maszyny do efektywnego procesu zbioru trawy na sianokiszonkę. Kosiarka rotacyjna jest kluczowym elementem, który służy do koszenia trawy na odpowiednią wysokość, co zapewnia optymalny rozwój roślin i jakość materiału do zbioru. Przetrząsaczo-zgrabiarka, jako kolejny element, pozwala na równomierne rozłożenie skoszonej trawy, co przyspiesza jej suszenie oraz ułatwia zbiór. Prasa zwijająca jest niezbędna do formowania beli sianokiszonki, co zwiększa efektywność transportu i przechowywania. Owijarka bel natomiast zabezpiecza beli przed wilgocią i pleśnią, co jest kluczowe dla zachowania wartości odżywczych paszy. Nośnik bel, jako dodatkowy element wyposażenia, zapewnia efektywny transport i składowanie gotowych producentów, co jest istotne dla zarządzania farmą. Zastosowanie tych maszyn zgodnie z dobrą praktyką rolniczą przyczynia się do zwiększenia wydajności i jakości zbiorów, co jest kluczowe w nowoczesnym rolnictwie.

Pytanie 21

Aby zabezpieczyć uprawy przed przymrozkami, należy zastosować

A. obfite nawożenie azotem
B. dosuszanie powietrza
C. deszczowanie plantacji
D. nawadnianie doglebowe
Nawadnianie doglebowe, dosuszanie powietrza i obfite nawożenie azotem to techniki, które nie są skuteczne w ochronie upraw przed przymrozkami, a ich zastosowanie może prowadzić do nieefektywnego zarządzania ryzykiem. Nawadnianie doglebowe, mimo że ma swoje miejsce w nawadnianiu roślin w czasie suszy, nie chroni ich przed niskimi temperaturami. W rzeczywistości, wilgotność gleby może nawet przyciągać zimne powietrze, co może pogorszyć sytuację. Dosuszanie powietrza mogłoby teoretycznie pomóc, ale w praktyce jest to skomplikowane i kosztowne w rolnictwie, a efekty nie są pewne. Często prowadzi to do nadmiernego stresu wodnego w roślinach, co negatywnie wpływa na ich rozwój. Nawożenie azotem, mimo że może wspierać wzrost roślin, w okresie przymrozków może przyspieszyć ich rozwój, czyniąc je bardziej wrażliwymi na zimno. Takie podejścia pokazują typowe błędy myślowe w zarządzaniu ryzykiem, gdzie rolnicy mogą nie dostrzegać skutków synergicznych różnych praktyk agrotechnicznych. Kluczowe jest zatem korzystanie z metod, które rzeczywiście potrafią zminimalizować ryzyko i zabezpieczyć plony przed szkodliwym działaniem niskich temperatur.

Pytanie 22

Po zakończeniu sezonu, kopaczkę do ziemniaków należy wyczyścić, ocenić jej stan techniczny oraz przeprowadzić

A. regulację napięcia sprężyny napinacza odsiewacza
B. smarowanie zgodnie z tabelą smarowania
C. wymianę pasów przekładni pasowej
D. konserwację lemieszy przepracowanym olejem silnikowym
Smarowanie maszyny zgodnie z tabelą smarowania jest kluczowym krokiem w utrzymaniu sprawności kopaczki do ziemniaków. Tabela smarowania zawiera szczegółowe informacje dotyczące miejsc, które wymagają smarowania, rodzaju smaru oraz częstotliwości tej czynności. Regularne smarowanie zmniejsza tarcie pomiędzy ruchomymi elementami, co przekłada się na zwiększenie ich żywotności i niezawodności. Na przykład, smarowanie łożysk, przekładni czy innych mechanizmów ruchomych zapobiega ich przedwczesnemu zużyciu. W przypadku maszyn rolniczych, takich jak kopaczki, ignorowanie tych zaleceń może prowadzić do poważnych awarii, co z kolei wiąże się z kosztownymi naprawami oraz przestojami w pracy. Dlatego ważne jest, aby przestrzegać harmonogramu smarowania, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży oraz zaleceniami producentów. Odpowiednie smarowanie nie tylko wydłuża okres eksploatacji maszyny, ale także wpływa na jej efektywność operacyjną.

Pytanie 23

Jaką regulację podnośnika hydraulicznego powinno się wykorzystać przy orce, aby zapewnić stałą wartość oporu roboczego używanego narzędzia?

A. Siłową
B. Mieszaną
C. Kopiującą
D. Pozycyjną
Wybór regulacji mieszanej, kopiującej lub pozycyjnej nie jest odpowiedni w kontekście orki, ponieważ każda z tych opcji nie zapewnia wymaganej elastyczności w utrzymaniu stałego oporu roboczego. Regulacja mieszana, łącząca elementy różnych systemów, wprowadza złożoność, która może skutkować niestabilnym działaniem maszyny w sytuacjach wymagających szybkiej reakcji na zmienne warunki glebowe. Z kolei regulacja kopiująca, która polega na dostosowywaniu narzędzia do kształtu terenu, nie jest w stanie dostarczyć żądanej stałej siły oporu, gdyż jej głównym celem jest ścisłe dopasowanie do konturów gruntu. Może to prowadzić do nieefektywnej orki, gdzie narzędzie nie ma możliwości optymalnego zagłębiania się w glebę. Regulacja pozycyjna, która ustala określoną pozycję roboczą narzędzia niezależnie od występującego oporu, również nie jest właściwym wyborem, ponieważ nie uwzględnia zmieniających się warunków i obciążeń, co może prowadzić do przeładowania lub niedostatecznego działania narzędzia. W praktyce takie podejścia mogą prowadzić do zwiększonego zużycia maszyn i ich awarii, co jest sprzeczne z zasadami efektywnego zarządzania sprzętem rolniczym. W celu poprawy efektywności orki, ważne jest stosowanie odpowiednich regulacji, które dostosowują się do warunków roboczych, a wybór regulacji siłowej stanowi najlepsze rozwiązanie w tym zakresie.

Pytanie 24

Aby ułatwić demontaż opony z felgi koła, krawędzie opony można

A. podgrzać za pomocą dmuchawy
B. pokryć naftą
C. nasmarować używanym olejem
D. zwilżyć wodą
Zwilżenie obrzeża opony wodą jest uznawane za najlepszą praktykę w przypadku demontażu opon. Woda działa jako środek smarny, co ułatwia rozluźnienie połączenia pomiędzy oponą a obręczą. Wiem, że przez to zmniejsza się ryzyko uszkodzenia zarówno opony, jak i obręczy, a także sprawia, że demontaż staje się znacznie prostszy. Zastosowanie wody nie tylko minimalizuje tarcie, ale jest również bezpiecznym i ekologicznym rozwiązaniem, w przeciwieństwie do stosowania substancji chemicznych. W kontekście standardów branżowych, wiele organizacji zajmujących się bezpieczeństwem pracy zaleca używanie wody jako środka smarującego w pracach związanych z oponami. Przykładowo, w warsztatach samochodowych, gdzie często dokonuje się wymiany opon, zwilżenie wodą staje się rutynową praktyką, co zapewnia większą efektywność operacyjną oraz bezpieczeństwo pracowników.

Pytanie 25

Ile wyniesie koszt paliwa niezbędnego do zaorania działki o powierzchni 5 ha przy użyciu agregatu, który przy wydajności 2 ha na godzinę zużywa 12 litrów paliwa na godzinę? Cena paliwa to 4,50 zł za 1 litr?

A. 235 zł
B. 165 zł
C. 135 zł
D. 270 zł
Koszt paliwa do zaorania pola obliczamy na podstawie wydajności agregatu, jego zużycia paliwa oraz ceny paliwa. Wydajność agregatu wynosi 2 ha/godz., co oznacza, że zaoranie 5 ha zajmie 2,5 godziny (5 ha / 2 ha/godz.). W ciągu tej samej ilości czasu agregat zużyje 30 litrów paliwa (2,5 godz. * 12 l/godz.). Przy cenie paliwa 4,50 zł za litr, całkowity koszt paliwa wyniesie 135 zł (30 l * 4,50 zł/l). W praktyce, znajomość takich obliczeń jest niezbędna w zarządzaniu gospodarstwem rolnym, aby efektywnie planować budżet na paliwo oraz optymalizować koszty operacyjne. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują monitorowanie zużycia paliwa przez maszyny oraz regularne przeglądy, które pozwalają na utrzymanie ich w dobrym stanie, co przekłada się na oszczędności w dłuższym okresie czasu.

Pytanie 26

Jakie są powody, dla których traktor wykazuje stałą skłonność do zbaczania z drogi w jedną stronę, pomimo prawidłowego ciśnienia w oponach, sprawnych łożysk kół oraz funkcjonującej przekładni kierowniczej?

A. Zbyt mała zbieżność kół
B. Zbyt duża zbieżność kół
C. Ujemne kąty wyprzedzenia sworzni zwrotnic
D. Różne kąty wyprzedzenia sworzni zwrotnic kół kierowanych
Różne kąty wyprzedzenia sworzni zwrotnic kół kierowanych to kluczowy czynnik wpływający na stabilność toru jazdy ciągnika. Kąt wyprzedzenia sworzni zwrotnic jest istotny dla właściwego kierowania pojazdem; jego różnice pomiędzy kołami mogą prowadzić do asymetrycznego działania podczas jazdy. Kiedy jeden z sworzni ma inny kąt wyprzedzenia niż drugi, koła mogą niechcący dążyć do obracania się w jednym kierunku, co skutkuje zbaczaniem z toru. Praktyka w diagnostyce pojazdów rolniczych oraz standardy branżowe zalecają regularne sprawdzanie i kalibrację tych kątów, aby zapewnić właściwe prowadzenie. Zastosowanie odpowiednich narzędzi do pomiaru geometrii kół, takich jak specjalistyczne urządzenia do alignacji, pozwala na precyzyjne ustalenie kątów wyprzedzenia i ich ewentualną korekcję. W efekcie, dbając o prawidłowe kąty wyprzedzenia, można zredukować zużycie opon oraz poprawić komfort jazdy, co jest niezwykle ważne w kontekście wydajności i bezpieczeństwa pracy ciągnika.

Pytanie 27

Który z poniższych instrumentów, poza lampą stroboskopową, powinien być użyty do pomiaru dynamicznego kąta wyprzedzenia zapłonu silnika spalinowego?

A. Wakuometr
B. Woltomierz
C. Manometr
D. Obrotomierz
Woltomierz, wakuometr i manometr to przyrządy, które nie służą do pomiaru dynamicznego kąta wyprzedzenia zapłonu silnika. Woltomierz mierzy napięcie elektryczne, a to przydaje się w diagnostyce systemów elektrycznych, ale w kontekście ustawiania zapłonu to nie do końca to. Nie pokazuje prędkości obrotowej silnika, a to jest przecież kluczowe. Wakuometr mierzy ciśnienie gazów, co może się przydać w diagnostyce silników, ale też nie pomoże w pomiarze kąta wyprzedzenia zapłonu. Manometr śledzi ciśnienie cieczy lub gazów w hydraulice i pneumatyce, co też nie ma związku z ustawieniem zapłonu. Owszem, te pomiary mogą dać nam trochę informacji o stanie silnika, ale to nie wystarczy, żeby dokładnie określić moment zapłonu. Często ludzie mylą te przyrządy z ich użyciem, co prowadzi do błędnych wniosków. Żeby dobrze diagnozować silniki spalinowe, potrzebujemy precyzyjnych pomiarów dynamicznych, które zapewni tylko obrotomierz, a inne opcje po prostu się nie nadają w tym przypadku.

Pytanie 28

Gospodarstwo posiada ciągnik o mocy 68 kW. Dobierz typ agregatu uprawowo-siewnego, który w trakcie eksploatacji będzie obciążał silnik ciągnika w stopniu nieprzekraczającym 0,9.

TypECO TRECO TEPLUS SRPLUS ACTIVE E
Szerokość robocza [m]3333
Masa [kg]1160152013901920
Typ redlicstopkowestopkowestopkowetalerzowe
Liczba redlic [szt]25252525
Pojemność skrzyni [l]410410700700
Zapotrzebowanie mocy [kW/KM]60/8268/9088/120103/140

A. PLUS ACTIVE E
B. PLUS SR
C. ECO TR
D. ECO TE
Wybór agregatu ECO TR jest poprawny, ponieważ jego zapotrzebowanie mocy wynosi 60 kW. W kontekście pracy z ciągnikiem o mocy 68 kW, istotne jest, aby obciążenie silnika nie przekraczało 90% jego mocy, co w tym przypadku wynosi 61,2 kW. Użycie agregatu ECO TR zapewnia, że ciągnik pracuje w optymalnym zakresie obciążenia, co wpływa na jego żywotność oraz efektywność pracy. W praktyce, zbyt duże obciążenie silnika może prowadzić do jego przegrzewania oraz zwiększonego zużycia paliwa. W branży rolniczej, stosowanie agregatów o odpowiedniej mocy jest kluczowe dla efektywności operacyjnej i zmniejszenia kosztów. Dlatego dobór sprzętu, który współpracuje z ciągnikiem o właściwej mocy, jest niezbędny do uzyskania najlepszych wyników pracy. Dodatkowo, warto pamiętać, że stosowanie agregatów z odpowiednim zapotrzebowaniem mocy sprzyja lepszemu wykorzystaniu zasobów, co jest zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju w rolnictwie.

Pytanie 29

Pierwszym krokiem przed rozpoczęciem remontu skrzyni przekładniowej maszyny jest

A. uzupełnienie warstwy malarskiej
B. wykonanie pomiarów
C. spuszczenie oleju
D. zdemontowanie bocznych pokryw
Podejmowanie działań przed demontażem skrzyni przekładniowej wymaga szczególnego uwzględnienia procedur i kolejności prac. Przeprowadzanie pomiarów przed zainicjowaniem demontażu, choć może wydawać się istotne, nie jest kluczowym krokiem w kontekście bezpieczeństwa i właściwego przeprowadzenia remontu. W rzeczywistości, wykonanie pomiarów po rozpoczęciu prac może być bardziej sensowne, aby zweryfikować stan komponentów. Demontaż pokryw bocznych bez wcześniejszego spuszczenia oleju wiąże się z ryzykiem wycieku, co jest nie tylko niebezpieczne, ale również może prowadzić do zanieczyszczenia miejsca pracy. Dodatkowo, uzupełnianie powłok malarskich nie ma bezpośredniego związku z procesem remontu skrzyni przekładniowej i powinno być podejmowane po zakończeniu prac mechanicznych oraz w kontekście estetyki, a nie jako krok wstępny. Kluczowe jest, aby pamiętać, że przed przystąpieniem do jakichkolwiek działań związanych z remontem, należy najpierw zadbać o odpowiednią prozdrowotność i bezpieczeństwo, co właśnie podkreśla znaczenie spuszczenia oleju. Ignorowanie tej zasady może prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno dla zdrowia operatora, jak i dla funkcjonowania maszyny.

Pytanie 30

Aby ułatwić demontaż opony z obręczy koła, można zastosować na obrzeżach opony

A. nasmarowanie zużytym olejem
B. oblanie naftą
C. podgrzanie dmuchawą
D. zwilżenie wodą
Zwilżenie obrzeży opony wodą jest najskuteczniejszą metodą, gdyż woda działa jako środek smarny, co znacznie ułatwia demontaż opony z obręczy. Ta technika jest zgodna z dobrą praktyką w branży, ponieważ zmniejsza ryzyko uszkodzenia zarówno opony, jak i obręczy. Woda jest łatwo dostępna i nie wprowadza żadnych szkodliwych substancji chemicznych, które mogłyby wpłynąć na materiały opony. W praktyce, zwilżenie obrzeża opony wodą może także pomóc w usunięciu zanieczyszczeń, które mogłyby utrudnić demontaż. Warto zauważyć, że niektóre warsztaty stosują specjalne środki smarne na bazie wody, które są jeszcze bardziej efektywne, ale woda sama w sobie jest odpowiednia w większości sytuacji. Pamiętajmy, że celem jest nie tylko ułatwienie procesu, ale również zapewnienie bezpieczeństwa i zachowanie integralności komponentów.

Pytanie 31

Zjawisko podwójnego wysiewu (dwa nasiona w jednym punkcie) podczas siewu kukurydzy siewnikiem punktowym nadciśnieniowym jest spowodowane

A. nieprawidłową regulacją nacisku redlić siewnika
B. zbyt małą wartością ciśnienia
C. zbyt dużą wartością ciśnienia
D. nadmiernym poślizgiem kół traktora
Wysiew podwójny nasion kukurydzy może być mylony z innymi problemami związanymi z regulacją siewnika. Zbyt wysokie ciśnienie w systemie pneumatycznym, mimo że może wpływać na sposób podawania nasion, rzadko jest przyczyną wysiewu podwójnego. Wysokie ciśnienie może prowadzić do sytuacji, w której nasiona są zbyt mocno wtłaczane do gleby, co może skutkować ich uszkodzeniem lub złą jakością siewu, ale nie powoduje podwójnego wysiewu. Zła regulacja nacisku redlić siewnika może wpłynąć na głębokość wysiewu, ale nie jest bezpośrednio związana z podwójnym wysiewem nasion. Jeżeli redlice są źle ustawione, mogą prowadzić do nierównego wprowadzenia nasion do gleby, co w efekcie może skutkować nierównomiernym wschodem roślin, jednak nie zjawiskiem ich podwójnego umiejscowienia. Nadmierny poślizg kół ciągnika może prowadzić do nieprecyzyjnego siewu, ale nie jest to przyczyna powstawania wysiewu podwójnego. Często przyczyną takich błędów jest brak odpowiedniego przeszkolenia operatorów siewników oraz niewłaściwe postrzeganie działania mechanizmów siewnych. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, jak ciśnienie w systemie pneumatycznym wpływa na dokładność siewu, aby uniknąć takich sytuacji w przyszłości.

Pytanie 32

Co może być przyczyną, że silnik ciągnika osiąga temperaturę około 95°C, podczas gdy chłodnica wciąż jest zimna?

A. awarii pompy wodnej
B. problemów z czujnikiem temperatury
C. niesprawności wentylatora
D. wadliwego termostatu
Analizując pozostałe odpowiedzi, można zauważyć, że pompa wodna, wentylator oraz czujnik temperatury pełnią inne, choć ważne, funkcje w układzie chłodzenia silnika. Pompa wodna odpowiada za cyrkulację płynu chłodzącego, co jest kluczowe dla transportu ciepła z silnika do chłodnicy. Jeśli pompa jest niesprawna, silnik również może się przegrzewać, ale w tym przypadku chłodnica mogłaby stopniowo się nagrzewać, a nie pozostawać zimna. Wentylator z kolei działa na zasadzie wspomagania chłodzenia powietrzem chłodnicy i jego awaria mogłaby prowadzić do przegrzewania się silnika, ale to zwykle skutkuje podwyższoną temperaturą zarówno silnika, jak i chłodnicy. Czujnik temperatury odgrywa rolę w monitorowaniu temperatury silnika, jednak jego uszkodzenie nie ma bezpośredniego wpływu na działanie termostatu ani na przepływ płynu chłodzącego. Typowym błędem myślowym przy analizie tego typu problemów jest brak zrozumienia, że każdy z tych komponentów działa w układzie interaktywnie i ich funkcje są różne. Dlatego, gdy zauważamy, że silnik osiąga niebezpieczne temperatury, kluczowym krokiem jest diagnoza stanu termostatu, ponieważ to on decyduje o rozpoczęciu i zakończeniu obiegu płynu chłodzącego oraz wpływa na efektywność całego systemu chłodzenia.

Pytanie 33

Analiza olejowa, będąca częścią diagnostyki silnika spalinowego, jest testem, który umożliwia oszacowanie stanu technicznego

A. pierścieni tłokowych
B. pompy wtryskowej
C. wtryskiwaczy
D. łożysk ślizgowych wału
Wybór pompy wtryskowej, wtryskiwaczy czy łożysk ślizgowych wału jako odpowiedzi na pytanie o próby olejowe odzwierciedla typowe nieporozumienia związane z diagnostyką silników spalinowych. Pompa wtryskowa i wtryskiwacze są elementami układu paliwowego, które odpowiadają za dostarczanie paliwa do silnika, a ich stan nie jest bezpośrednio oceniany poprzez analizę oleju. Problemy z tymi komponentami zazwyczaj objawiają się w inny sposób, np. poprzez zwiększone zużycie paliwa czy trudności z uruchomieniem silnika, a nie poprzez parametry oleju. Właściwa diagnostyka tych elementów opiera się na badaniach ciśnienia w układzie wtryskowym oraz analizie jakości paliwa. Co więcej, łożyska ślizgowe wału, mimo że są krytycznymi komponentami silnika, również nie są bezpośrednio diagnozowane za pomocą prób olejowych. Ich stan wpływa na tarcie i stabilność wału, ale nie bezpośrednio na właściwości oleju, który krąży w silniku. Dlatego niezwykle ważne jest, aby zrozumieć różnice pomiędzy różnymi metodami diagnostycznymi i ich odpowiednie zastosowanie, co może zapobiec pomyłkom i niewłaściwym naprawom. Skupiając się na konkretnej metodzie diagnostyki, jaką jest próba olejowa, uzyskujemy bardziej precyzyjny obraz stanu silnika oraz dokładniejsze wskazówki dotyczące jego konserwacji.

Pytanie 34

Co należy zrobić przed rozpoczęciem montażu połączenia wtłaczanego?

A. wykonać radełkowanie elementu obejmowanego
B. nagrzać element obejmowany
C. sprawdzić wymiary elementu obejmującego oraz obejmowanego
D. ochłodzić element obejmujący
Sprawdzenie wymiarów części przed montażem połączenia wtłaczanego to naprawdę ważny krok. Dzięki temu masz pewność, że wszystko będzie dobrze dopasowane i będzie działać jak powinno. Jak wiadomo, jeśli coś jest źle wymierzone, to mogą pojawić się problemy z luzem, co może prowadzić do nieszczelności, a w efekcie do awarii. Z doświadczenia wiem, że w przemyśle motoryzacyjnym, gdzie takie połączenia są powszechne, dokładne pomiary są kluczowe dla prawidłowego działania silnika i zapobiegania przegrzewaniu. Warto korzystać z narzędzi pomiarowych, jak mikrometry czy suwmiarki, żeby uzyskać jak najwyższą dokładność. W standardach ISO także podkreślają, jak ważne są precyzyjne pomiary, jeśli chodzi o jakość i niezawodność połączeń. Dlatego sprawdzanie wymiarów to nie tylko dobra praktyka, ale wręcz konieczność, która wpływa na bezpieczeństwo i efektywność działania komponentów.

Pytanie 35

Wstępne sprężanie mieszanki powietrzno-paliwowej w komorze podtłokowej podczas cyklu pracy ma miejsce w silnikach

A. z turbodoładowaniem
B. niskoprężnych dwusuwowych
C. z wstępnym doładowaniem
D. wysokoprężnych czterosuwowych
W silnikach z wstępnym doładowaniem, wysokoprężnych czterosuwowych oraz z turbodoładowaniem mechanizm sprężania mieszanki paliwowo-powietrznej różni się znacznie od tego, który występuje w silnikach niskoprężnych dwusuwowych. Silniki z wstępnym doładowaniem polegają na zastosowaniu turbosprężarki lub sprężarki mechanicznej, która zwiększa ilość powietrza wprowadzającego do cylindra, co poprawia jego wydajność, ale nie umożliwia sprężania mieszanki w komorze podtłokowej. W silnikach wysokoprężnych czterosuwowych proces sprężania odbywa się w cylindrze, gdzie powietrze jest kompresowane do bardzo wysokiego ciśnienia przed wtryskiem paliwa, co jest zupełnie odmiennym podejściem. Podobnie, silniki z turbodoładowaniem również nie wykorzystują podtłokowej komory do wstępnego sprężania; zamiast tego wykorzystują ciśnienie generowane przez turbosprężarkę, co nie jest zgodne z zasadą działania niskoprężnych dwusuwowych. Typowym błędem myślowym jest mylenie mechanizmów sprężania i doładowania, co prowadzi do niepoprawnych wniosków dotyczących budowy i działania silników. Każdy z tych typów silników ma swoje unikalne cechy oraz zastosowania, które należy rozumieć w kontekście ich konstrukcji i przeznaczenia, a nie mylić z innymi kategoriami silników.

Pytanie 36

Jaki będzie koszt wynajęcia maszyny do sadzenia ziemniaków w celu obsadzenia działki o powierzchni 200 m × 500 m, jeśli jej wydajność wynosi 0,5 ha/h oraz cena wynajmu to 100 zł za godzinę jej pracy?

A. 2 500 zł
B. 1 000 zł
C. 2 000 zł
D. 1 500 zł
Poprawna odpowiedź wynika z dokładnego obliczenia kosztu wynajmu sadzarki do ziemniaków w kontekście podanych danych. Pole o wymiarach 200 m × 500 m ma powierzchnię 100 000 m², co odpowiada 10 ha (1 ha = 10 000 m²). Wydajność sadzarki wynosi 0,5 ha/h, co oznacza, że do obsadzenia całego pola potrzeba 20 godzin pracy (10 ha / 0,5 ha/h = 20 h). Koszt wynajmu wynosi 100 zł za godzinę, co z kolei daje całkowity koszt wynajmu równy 2000 zł (20 h × 100 zł/h = 2000 zł). Takie obliczenia są kluczowe w praktyce rolniczej, gdzie dokładne planowanie kosztów oraz efektywności maszyn ma istotny wpływ na rentowność działalności. Warto pamiętać, że stosując nowoczesne technologie oraz dokładne pomiary, rolnicy mogą optymalizować procesy, co prowadzi do zwiększenia wydajności i zmniejszenia kosztów produkcji. Stanowisko to jest zgodne z zasadami efektywności ekonomicznej i zrównoważonego rozwoju w rolnictwie.

Pytanie 37

Aby przewieźć i rozładować kamienie, gruz oraz ziemię, należy wykorzystać przyczepę

A. zbierającą szkieletową
B. skorupową z wywrotem
C. sztywną skrzyniową
D. z przenośnikiem podłogowym
Wybór przyczepy skorupowej z wywrotem do transportu i rozładunku kamieni, gruzu oraz ziemi jest uzasadniony jej konstrukcją oraz funkcjonalnością. Przyczepy te charakteryzują się specjalnie zaprojektowanym systemem wywrotu, który umożliwia szybki i efektywny rozładunek materiałów sypkich. Dzięki temu, proces transportu staje się bardziej efektywny, co jest szczególnie istotne w branżach budowlanej i zajmującej się pracami ziemnymi. Przykładem zastosowania może być transport gruzu z miejsca budowy do wysypiska – wywrotka pozwala na szybkie opróżnienie przyczepy w wyznaczonym miejscu, co znacząco przyspiesza proces pracy. Standardy jakościowe w branży transportowej, takie jak normy ISO, podkreślają znaczenie używania odpowiednich narzędzi do specyficznych zadań, co znajduje potwierdzenie w popularności przyczep wywrotów w praktyce budowlanej.

Pytanie 38

Nadmierne spalanie oleju silnikowego wraz z wydobywaniem się spalin w kolorze niebieskim wskazuje na uszkodzenie układu

A. wydechowego
B. smarowania
C. zasilania powietrzem
D. korbowo-tłokowego
Nadmierne zużycie oleju silnikowego oraz dymienie silnika spalinami o zabarwieniu niebieskim są kluczowymi objawami wskazującymi na uszkodzenie układu korbowo-tłokowego. W silnikach spalinowych olej silnikowy pełni wiele funkcji, w tym smarowanie, chłodzenie oraz uszczelnianie. W przypadku uszkodzenia uszczelek, pierścieni tłokowych lub ścian cylindrów, olej dostaje się do komory spalania, co prowadzi do powstawania dymu o niebieskim zabarwieniu. Zgodnie z normami branżowymi, takim jak SAE (Society of Automotive Engineers), prawidłowe działanie układu korbowo-tłokowego jest kluczowe dla zapewnienia efektywności silnika oraz minimalizacji emisji spalin. Przykładowo, w silnikach z uszkodzonymi pierścieniami tłokowymi, kluczowe jest ich wymienienie, aby przywrócić prawidłowe ciśnienie kompresji i zredukować zużycie oleju. Monitorowanie stanu układu korbowo-tłokowego jest zatem istotnym elementem diagnostyki oraz konserwacji silników spalinowych, co ma na celu zwiększenie ich żywotności oraz efektywności energetycznej."

Pytanie 39

Jakie powinno być rozmieszczenie kół ciągnika, aby sześciorzędowy pielnik o szerokości międzyrzędzia 45 cm mógł być zawieszony w sposób symetryczny za ciągnikiem?

A. 135 cm
B. 150 cm
C. 125 cm
D. 180 cm
Odpowiedź 180 cm jest prawidłowa, ponieważ dla sześciorzędowego pielnika o szerokości międzyrzędzia 45 cm, całkowita szerokość między rzędami wynosi 5 x 45 cm = 225 cm. Aby pielnik mógł być zawieszony symetrycznie za ciągnikiem, rozstaw kół ciągnika powinien być większy lub równy połowie tej szerokości, co daje 112,5 cm. Wybór 180 cm zapewnia dodatkowy margines stabilności podczas pracy w polu, co jest szczególnie przydatne w przypadku nierówności terenu. Ponadto, taki rozstaw kół umożliwia lepsze manewrowanie ciągnikiem, co jest istotne w wąskich międzyrzędziach. Praktyka wskazuje, że rozstaw kół w granicach 180 cm jest zgodny z zaleceniami producentów maszyn rolniczych, co przyczynia się do optymalizacji efektywności pracy w polu oraz minimalizacji uszkodzeń upraw. Wzorcowe rozstawy kół są również kluczowe dla zabezpieczenia równowagi maszyny, co wpływa na jej bezpieczeństwo i trwałość eksploatacyjną.

Pytanie 40

Jakie będą roczne wydatki na utrzymanie (amortyzacja + przechowywanie i konserwacja) agregatu uprawowego o wartości 15 tys. zł, zakładanym czasie użytkowania 10 lat oraz kosztach przechowywania i konserwacji wynoszących 2% ceny maszyny rocznie?

A. 1 500 zł
B. 1 950 zł
C. 1 650 zł
D. 1 800 zł
Roczny koszt utrzymania agregatu uprawowego wynosi 1 800 zł, co jest wynikiem dodania kosztu amortyzacji oraz kosztów przechowywania i konserwacji. Amortyzacja to proces rozłożenia wartości maszyny na przewidywany okres jej użytkowania. W tym przypadku, przy cenie agregatu wynoszącej 15 000 zł i okresie użytkowania 10 lat, roczna amortyzacja wynosi 1 500 zł (15 000 zł / 10 lat). Koszty przechowywania i konserwacji, które są ustalone na 2% wartości maszyny rocznie, wynoszą 300 zł (2% z 15 000 zł). Sumując te dwa elementy, otrzymujemy 1 500 zł + 300 zł = 1 800 zł. Zrozumienie kosztów utrzymania sprzętu jest kluczowe dla zarządzania finansami w gospodarstwie rolnym. Umożliwia to nie tylko lepsze planowanie budżetu, ale także podejmowanie decyzji o inwestycjach w nowe maszyny zgodnie z przewidywanymi wydatkami. Znajomość kosztów operacyjnych wspiera również efektywność produkcji rolnej, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania w branży rolniczej.