Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 29 maja 2025 02:09
  • Data zakończenia: 29 maja 2025 02:35

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Zanim pozostawisz opryskiwacz na okres zimowy w otwartej wiacie, co powinieneś zrobić w pierwszej kolejności?

A. wymienić zużyte lub uszkodzone elementy robocze na nowe
B. starannie wyczyścić zewnętrzne powierzchnie
C. usunąć ciecz roboczą ze zbiornika i pompy
D. dokręcić wszystkie poluzowane połączenia gwintowe
Usunięcie cieczy roboczej ze zbiornika i pompy przed zimowym postojem opryskiwacza jest kluczowym krokiem w jego konserwacji. Pozostawienie resztek cieczy, zwłaszcza chemikaliów, może prowadzić do wielu problemów, takich jak zatykanie węży, uszkodzenie elementów wewnętrznych oraz korozja. W przypadku niskich temperatur, niewłaściwie zabezpieczone substancje chemiczne mogą zamarzać, co skutkuje uszkodzeniem pompy i innych komponentów. Standardy branżowe zalecają dokładne opróżnienie zbiornika oraz pompy, a następnie spłukanie ich wodą, aby usunąć wszelkie pozostałości. Na przykład, w przypadku stosowania pestycydów, resztki mogą prowadzić do niebezpiecznych reakcji chemicznych, co podkreśla znaczenie tego kroku. Regularne przestrzeganie tej procedury przyczynia się do dłuższej żywotności sprzętu oraz jego sprawności operacyjnej.

Pytanie 3

Jakiego układu w wysokoprężnym silniku spalinowym dotyczy wałek krzywkowy?

A. Zapłonowego
B. Wydechowego
C. Rozrządu
D. Korbowego
Wałek krzywkowy jest kluczowym elementem układu rozrządu silnika spalinowego, odpowiedzialnym za synchronizację otwierania i zamykania zaworów. Jego zadaniem jest przekształcanie ruchu obrotowego silnika w ruch liniowy zaworów, co jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego cyklu pracy silnika. Przykładem zastosowania wałka krzywkowego jest silnik z systemem DOHC (Double Overhead Camshaft), który często stosuje się w silnikach o wysokich osiągach, zapewniając precyzyjne sterowanie zaworami. Dzięki zastosowaniu wałka krzywkowego, możliwe jest optymalizowanie pracy silnika na różnych obrotach, co wpływa na jego wydajność i moc. Dobre praktyki inżynieryjne w tym zakresie obejmują regularne sprawdzanie luzów zaworowych, co zapewnia ich prawidłowe działanie i wydłuża żywotność silnika. Zrozumienie roli wałka krzywkowego jest zatem kluczowe dla każdego mechanika i inżyniera pracującego w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 4

Aby współpracować z prasoowijarką, która ma zmienne wymagania dotyczące ciśnienia oraz przepływu oleju, należy wybrać ciągnik z hydrauliką typu

A. MHR
B. EHR
C. LS
D. CP
Odpowiedź "LS" jest poprawna, ponieważ oznacza układ hydrauliki z systemem Load Sensing, który jest idealny do współpracy z maszynami wymagającymi zmiennego zapotrzebowania na ciśnienie i wydatek oleju. System ten dostosowuje ciśnienie i przepływ oleju w zależności od aktualnych potrzeb podłączonej maszyny, co pozwala na efektywne i oszczędne wykorzystanie energii. Dzięki automatycznemu dostosowaniu parametrów hydrauliki, maszyny takie jak prasoowijarki mogą pracować z optymalną wydajnością, co jest kluczowe w pracach polowych, gdzie czas i efektywność mają ogromne znaczenie. Przykładowo, przy zastosowaniu prasoowijarki, która wymaga zmiennego ciśnienia w trakcie pracy, system LS dostosowuje wydatek oleju w zależności od obciążenia, co pozwala na uniknięcie niepotrzebnego zużycia paliwa i oleju hydraulicznego, a także minimalizuje ryzyko przegrzania systemu. W branży rolniczej, stosowanie hydrauliki Load Sensing stało się standardem, co podkreśla jego ważność i efektywność w codziennym użytkowaniu.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Jakie będą wydatki na wymianę końcówek rozpylających w silniku czterocylindrowym, jeśli cena jednej wynosi 25 zł, a koszt robocizny to 50 zł za sztukę?

A. 200 zł
B. 150 zł
C. 300 zł
D. 225 zł
Wymiana końcówek rozpylających w silniku czterocylindrowym to prosta sprawa, wystarczy dobrze policzyć. Każda końcówka kosztuje 25 zł, więc cztery końcówki to razem 100 zł. Do tego dochodzi robocizna, która wynosi 50 zł za sztukę. Jak policzymy, 4 końcówki razy 50 zł dają nam 200 zł. Więc całkowity koszt to 100 zł za części plus 200 zł za robociznę, czyli razem 300 zł. Takie obliczenia to norma w motoryzacji, bo trzeba brać pod uwagę zarówno ceny części, jak i to, co trzeba zapłacić za pracę. Myślę, że warto zwrócić uwagę na jakość części zamiennych i profesjonalizm serwisu, bo to wpływa na to, jak długo silnik będzie działał i jak będzie jeździł.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

W sezonie zimowym zużycie paliwa przez ciągnik wzrasta o 10% w porównaniu do letniego. O ile zwiększy się koszt paliwa przypadający na 1 mtg pracy, jeśli w lecie zużycie wynosi 6 litrów na mth, a cena paliwa pozostaje na poziomie 4,50 zł za 1 litr?

A. 3,80 zł
B. 2,50 zł
C. 2,70 zł
D. 3,40 zł
Poprawna odpowiedź wynika z obliczenia wzrostu kosztu paliwa w wyniku zwiększonego zużycia w okresie zimowym. W lecie zużycie paliwa wynosi 6 litrów na mth, co przy cenie paliwa 4,50 zł za litr daje koszt 27 zł za mth (6 litrów * 4,50 zł/litr). W zimie, ze względu na wzrost zużycia o 10%, zużycie wynosi 6,6 litrów (6 litrów * 1,10). Koszt w zimie zatem wynosi 29,70 zł za mth (6,6 litrów * 4,50 zł/litr). Różnica kosztów między zimą a latem wynosi 2,70 zł (29,70 zł - 27 zł). Ważne jest dla użytkowników, aby zrozumieli, jak zmiany warunków atmosferycznych mogą wpływać na efektywność operacyjną oraz koszty eksploatacji maszyn. W praktyce, operatorzy powinni monitorować zużycie paliwa i dostosowywać harmonogramy pracy oraz strategię zarządzania flotą, aby zminimalizować wzrost kosztów związanych z sezonowymi zmianami.

Pytanie 9

Podczas przechowywania maszyn rolniczych łożyska powinny być

A. przedmuchane sprężarką
B. umyte pod ciśnieniem
C. oczyszczone w nafcie
D. napełnione smarem
Wypełnienie łożysk maszyn rolniczych smarem przed ich długoterminowym przechowywaniem jest kluczowym działaniem, które ma na celu zapewnienie ich trwałości oraz niezawodności w przyszłym użytkowaniu. Smar tworzy film ochronny, który zabezpiecza metalowe części przed korozją oraz minimalizuje ryzyko zużycia i uszkodzeń mechanicznych. W praktyce, przed przechowaniem, łożyska powinny być dokładnie oczyszczone z zanieczyszczeń, a następnie wypełnione odpowiednim smarem, zgodnie z zaleceniami producenta. Na rynku dostępne są różne rodzaje smarów, w tym smary litowe czy syntetyczne, które różnią się właściwościami i zastosowaniem. Warto dopasować rodzaj smaru do konkretnej aplikacji, biorąc pod uwagę czynniki, takie jak temperatura pracy czy obciążenie. Dobre praktyki w zakresie przechowywania maszyn rolniczych zalecają również regularne kontrole stanu łożysk, aby upewnić się, że smar nie uległ degradacji oraz że nie pojawiły się oznaki korozji. Zastosowanie smaru jest więc nie tylko zabiegiem prewencyjnym, ale także kluczowym elementem utrzymania sprawności technicznej maszyn rolniczych.

Pytanie 10

Cyklon stanowi część przenośnika

A. ślizgowego
B. wstrząsowego
C. pneumatycznego
D. ślimakowego
Cyklon jest elementem przenośnika pneumatycznego, który służy do transportu materiałów sypkich lub granulowanych za pomocą strumienia powietrza. Działa na zasadzie wytwarzania podciśnienia, co pozwala na przenoszenie materiałów przez rury, co jest niezwykle efektywne w wielu branżach, w tym w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i chemicznym. Przenośniki pneumatyczne charakteryzują się wysoką mobilnością oraz możliwością transportu na długich dystansach, co sprawia, że są preferowane w zakładach o ograniczonej przestrzeni. Przykładem zastosowania cyklonów jest ich użycie w systemach odsysania pyłów, gdzie cyklon działa jako separator, oddzielając cząstki stałe od powietrza. Zgodnie z normami branżowymi, takimi jak ISO 9001, ważne jest, aby systemy transportowe były wydajne i spełniały określone standardy jakości, co czyni cyklon nie tylko praktycznym, ale i kluczowym elementem z perspektywy efektywności operacyjnej.

Pytanie 11

Klinowe paski po ich demontażu z urządzenia powinny zostać umyte

A. w ciepłej wodzie z mydłem lub w roztworze alkoholu glicerynowego o stężeniu 10%
B. w oleju napędowym oraz zabezpieczyć w płynnej parafinie
C. w wodzie z amoniakiem i pokryć warstwą smaru grafitowego
D. w benzynie, terpentynie bądź innym podobnym rozpuszczalniku
Prawidłowa odpowiedź to mycie pasków klinowych w ciepłej wodzie z mydłem lub roztworze alkoholu glicerynowego o stężeniu 10%. Taka metoda czyszczenia jest zalecana, ponieważ usuwa zanieczyszczenia, tłuszcz oraz resztki smarów, które mogą obniżyć efektywność działania paska klinowego. Użycie ciepłej wody zwiększa skuteczność detergentów, co wspomaga proces czyszczenia. Zastosowanie alkoholu glicerynowego, który działa jako środek dezynfekujący, może dodatkowo zminimalizować rozwój mikroorganizmów na powierzchni paska. Przykłady zastosowania tej metody obejmują serwisowanie maszyn, gdzie paski klinowe są narażone na intensywną eksploatację i zanieczyszczenia. Regularne czyszczenie pasków klinowych zgodnie z tym standardem może znacznie wydłużyć ich żywotność oraz poprawić wydajność maszyn. Warto również pamiętać o okresowej inspekcji stanu pasków, co wpisuje się w ogólne zasady utrzymania ruchu i prewencji w przemyśle.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Silnik, którego cykl roboczy trwa przez dwa obroty wału korbowego, a podczas fazy dolotu zachodzi zasysanie mieszanki paliwowej z powietrzem, to silnik

A. czterosuwowy z zapłonem iskrowym
B. dwusuwowy z zapłonem samoczynnym
C. dwusuwowy z zapłonem iskrowym
D. czterosuwowy z zapłonem samoczynnym
Pojęcia związane z silnikami dwusuwowymi z zapłonem samoczynnym oraz z zapłonem iskrowym często mogą wprowadzać w błąd. Silniki dwusuwowe, mimo że są prostsze w budowie i mają mniej ruchomych części, działają na zupełnie innej zasadzie. W silniku dwusuwowym cykl pracy przebiega w ciągu jednego obrotu wału korbowego, co oznacza, że zarówno dolot, jak i wydech odbywają się jednocześnie. To prowadzi do mniej efektywnego spalania paliwa oraz wyższych emisji spalin, co nie jest zgodne z obecnymi standardami ochrony środowiska. Ponadto, silniki z zapłonem samoczynnym, takie jak silniki diesla, różnią się zasadniczo od silników z zapłonem iskrowym. W silnikach diesla powietrze jest sprężane do bardzo wysokich ciśnień, co powoduje wzrost temperatury i zapłon paliwa w momencie wtrysku, a nie za pomocą iskry. Zrozumienie różnic między tymi typami silników jest kluczowe dla efektywnego projektowania oraz doboru silnika do konkretnego zastosowania. Typowe błędy myślowe prowadzące do pomyłek w odpowiedzi to mylenie zasad pracy silników oraz ich cyklów, co może skutkować wyborem niewłaściwego rozwiązania technologicznego.

Pytanie 15

Paliwo do silników o zapłonie samoczynnym, oznaczone symbolem B20, składa się z

A. 20% bioetanolu i 80% pozostałych paliw płynnych
B. 80% bioestru oraz 20% standardowego oleju napędowego
C. 20% bioestru i 80% normalnego oleju napędowego
D. 20% benzyny oraz 80% standardowego oleju napędowego
Odpowiedź 20% bioestru i 80% normalnego oleju napędowego jest zgodna z definicją paliwa B20, które jest używane w silnikach z zapłonem samoczynnym. Bioestr jest odnawialnym źródłem energii, które powstaje z tłuszczów roślinnych lub zwierzęcych, a jego stosowanie przyczynia się do redukcji emisji gazów cieplarnianych i zależności od paliw kopalnych. Przykładem zastosowania paliwa B20 jest wykorzystanie go w ciężarówkach i pojazdach transportowych, gdzie długotrwałe użytkowanie pozwala na zmniejszenie kosztów eksploatacji dzięki tańszym surowcom. Dodatkowo, stosowanie bioestru w połączeniu z olejem napędowym poprawia właściwości smarujące paliwa, co wpływa na wydajność silnika. Zgodnie z normami ASTM D6751 oraz EN 14214, mieszanka taka jest uznawana za bezpieczną i efektywną dla środowiska. W praktyce oznacza to, że kierowcy i przedsiębiorstwa transportowe mogą wprowadzać bardziej zrównoważone praktyki, zmniejszając ślad węglowy swoich flot.

Pytanie 16

Zanim przystąpisz do czyszczenia i naprawy maszyny rolniczej z zabrudzeniami pochodzącymi z gleby, powinieneś umyć ją stosując

A. rozpuszczalnik uniwersalny
B. olej napędowy
C. środek emulgacyjny
D. czystą wodę
Użycie czystej wody do mycia maszyny rolniczej z zabrudzeniami pochodzenia ziemnego jest najlepszym rozwiązaniem z kilku powodów. Czysta woda skutecznie usuwa zanieczyszczenia, takie jak błoto czy kurz, które często gromadzą się na maszynach podczas pracy w polu. Woda nie wprowadza dodatkowych chemikaliów, co jest szczególnie istotne w kontekście ochrony środowiska oraz zachowania właściwych standardów sanitarnych. W praktyce, przed przystąpieniem do jakiejkolwiek weryfikacji czy naprawy maszyny, zaleca się jej dokładne umycie w celu zapewnienia bezpieczeństwa pracy. Zanieczyszczenia mogą powodować uszkodzenia elementów mechanicznych lub elektrycznych, dlatego ich usunięcie jest kluczowe. Ponadto, przed przystąpieniem do konserwacji lub inspekcji, czysta woda może również pomóc w lepszym zidentyfikowaniu ewentualnych uszkodzeń, które mogłyby być zasłonięte przez zabrudzenia.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Przyczyną problemów z osiągnięciem prawidłowego ciśnienia roboczego w opryskiwaczu polowym, mimo działania pompy jest

A. zbyt wysokie ciśnienie w zbiorniku powietrza.
B. uszkodzenie dysz.
C. zatkany filtr ssawny opryskiwacza
D. zbyt niskie ciśnienie w zbiorniku powietrza.
Uszkodzenie rozpylaczy może prowadzić do nierównomiernego rozkładu cieczy roboczej, ale w kontekście niskiego ciśnienia nie jest to główny problem. Rozpylacze są zaprojektowane, aby działać w określonym zakresie ciśnień i ich uszkodzenie może wpływać na skuteczność oprysku, jednakże nie bezpośrednio na ciśnienie w systemie. Zbyt niskie ciśnienie w powietrzniku teoretycznie mogłoby wpływać na ciśnienie robocze, ale zasadniczo dotyczy to tylko systemów pneumatycznych, gdzie powietrze wspomaga rozpylenie substancji. W przypadku opryskiwaczy polowych kluczowe jest ciśnienie cieczy roboczej, a nie powietrza, co czyni tę odpowiedź niewłaściwą. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie w powietrzniku również nie może być bezpośrednią przyczyną problemu z ciśnieniem roboczym, lecz może prowadzić do niepożądanych skutków, takich jak nadmierny rozprysk cieczy. Zatkany filtr ssawny pozostaje najczęstszą przyczyną niskiego ciśnienia w systemie, zatem ignorowanie tej kwestii prowadzi do błędnych wniosków. Zrozumienie funkcji każdego elementu systemu opryskiwacza jest kluczowe dla jego prawidłowego działania oraz efektywności zabiegów ochrony roślin.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Brak możliwości osiągnięcia optymalnej wartości podciśnienia w rurociągu powietrznym dojarki konwiowej może wynikać z

A. nieprawidłowego kierunku obrotów silnika elektrycznego
B. nieszczelności systemu powietrznego
C. nadmiernej wilgotności powietrza
D. wysokiego poziomu mleka w konwi
Nieszczelność układu powietrznego jest kluczowym czynnikiem wpływającym na uzyskanie optymalnej wartości podciśnienia w rurociągu powietrznym dojarki konwiowej. W przypadku nieszczelności, powietrze atmosferyczne może dostawać się do układu, co obniża efektywność systemu oraz rozprasza podciśnienie. Przykładem może być uszkodzona uszczelka lub pęknięcie w przewodach, które prowadzi do spadku ciśnienia. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001 dla systemów zarządzania jakością, podkreślają znaczenie regularnych przeglądów oraz konserwacji urządzeń, co ma na celu zapewnienie ich sprawności i minimalizację ryzyka nieszczelności. W praktyce, monitorowanie i utrzymanie odpowiedniego stanu technicznego elementów układu powietrznego, a także przeprowadzanie testów szczelności, jest kluczowe dla poprawnego działania dojarki oraz zapewnienia wysokiej jakości procesu udoju. Prawidłowe ciśnienie podciśnienia jest także istotne z perspektywy wydajności energetycznej, co wpływa na efektywność całego systemu.

Pytanie 24

W jakim silniku proces tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej odbywa się w gaźniku?

A. Niskoprężnym dwusuwowym
B. Niskoprężnym z systemem wtrysku
C. Wysokoprężnym czterosuwowym
D. Wysokoprężnym z rotacyjną pompą
Odpowiedź "Niskoprężnym dwusuwowym" jest prawidłowa, ponieważ w silnikach tego typu mieszanka paliwowo-powietrzna jest rzeczywiście tworzona w gaźniku. Gaźnik w silniku niskoprężnym dwusuwowym wykorzystuje zasadę Venturiego do wytworzenia podciśnienia, które zasysa mieszankę paliwowo-powietrzną z komory gaźnika do cylindra. Dwusuwowe silniki są znane ze swojej prostoty oraz wysokiej mocy w stosunku do objętości skokowej, co czyni je popularnymi w aplikacjach, takich jak motoryzacja, kosiarki do trawy czy skutery. Warto także zauważyć, że w silnikach dwusuwowych proces spalania zachodzi w każdym obrocie wału korbowego, co zwiększa ich wydajność, ale również stwarza wyzwania związane z emisją spalin. Znajomość działania gaźnika w silnikach dwusuwowych jest kluczowa dla prawidłowego serwisowania i diagnozowania ewentualnych usterek, co jest istotne w kontekście standardów ekologicznymi i emisji spalin. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy można zaobserwować podczas regulacji mieszanki paliwowo-powietrznej w gaźniku, co wpływa na osiągi silnika.

Pytanie 25

Podczas regulacji luzu w łożyskach stożkowych przy użyciu nakrętki, należy dokręcić ją do momentu, kiedy

A. nie pojawią się wyraźne opory przy obrocie, a następnie dokręcić nakrętkę o podany kąt
B. nie pojawią się wyraźne opory przy obrocie, a następnie odkręcić nakrętkę o podany kąt
C. pojawią się wyraźne opory przy obrocie, a następnie odkręcić nakrętkę o podany kąt
D. pojawią się wyraźne opory przy obrocie, a następnie dokręcić nakrętkę o podany kąt
Regulacja luzu w łożyskach stożkowych wymaga zrozumienia mechaniki ich działania oraz konsekwencji wynikających z niewłaściwego ustawienia luzu. Odpowiedzi, które sugerują dokręcanie nakrętki bez wystąpienia oporów przy obrocie, opierają się na błędnym założeniu, że swobodne obracanie się łożyska jest wystarczające do zapewnienia jego prawidłowej pracy. W rzeczywistości, brak oporów może prowadzić do luźnego osadzenia elementów tocznych, co zwiększa ryzyko ich uszkodzenia oraz przyspiesza proces zużycia. Dokręcenie nakrętki o podany kąt bez wcześniejszego wystąpienia oporów jest również niewłaściwe, ponieważ ignoruje kluczowy element regulacji jakim jest moment obrotowy. Takie podejście może prowadzić do niewłaściwego luzu, co równa się zwiększonemu tarciu i w konsekwencji do przegrzewania łożyska. Z kolei odkręcenie nakrętki po jej dokręceniu do momentu oporu, przy braku zrozumienia potrzeby precyzyjnego dostosowania luzu, podważa fundamenty inżynieryjne dotyczące jakości i trwałości łożysk. W praktyce, ignorowanie tych zasad prowadzi do awarii, które mogą wiązać się z kosztownymi naprawami i przestojami w produkcji. Wyposażenie pracowników w wiedzę na temat poprawnej regulacji luzu oraz stosowanie się do standardów branżowych są kluczowe dla zapewnienia długotrwałej niezawodności maszyn.

Pytanie 26

Co powoduje nagrzewanie się piasty przedniego koła ciągnika?

A. nieprawidłowe ustawienie zbieżności kół
B. zbyt duży luz promieniowy łożyska stożkowego
C. zatarcie sworznia zwrotnicy
D. zbyt mały luz poosiowy łożyska stożkowego
Zatarcie sworznia zwrotnicy, chociaż może wpływać na ogólne zachowanie pojazdu, nie jest bezpośrednią przyczyną grzania się piasty koła. Sworzeń zwrotnicy odpowiada za umożliwienie ruchu kół w kierunku, a jego zatarcie prowadzi do ograniczenia ruchu, co może powodować trudności w prowadzeniu, ale niekoniecznie generuje nadmierne ciepło w obrębie piasty. Ponadto, za duży luz promieniowy łożyska stożkowego może wpływać na stabilność i prowadzenie pojazdu, jednakże w rzeczywistości, taki luz rzadziej prowadzi do przegrzewania niż jego zbyt mała wartość. Zbyt duży luz może skutkować luźnością elementów, co prowadzi do wibracji, ale nie do wzrostu temperatury. Z kolei złe ustawienie zbieżności kół jest problemem, który wpływa na zużycie opon i stabilność jazdy, ale także nie jest bezpośrednią przyczyną grzania się piasty. W praktyce, aby zrozumieć, dlaczego te odpowiedzi są błędne, warto zauważyć, że każde z tych zjawisk wpływa na inne aspekty eksploatacji ciągnika. Zrozumienie, jak różne komponenty pojazdu współdziałają ze sobą, jest kluczowe w diagnostyce usterek i profilaktyce. Właściwe analizy i pomiary są istotne w celu uniknięcia mylnych diagnoz.

Pytanie 27

Oblicz wydatki na paliwo potrzebne do skoszenia zboża z terenu o powierzchni 120 ha, zakładając, że kombajn ma wydajność eksploatacyjną równą 0,6 ha/h, zużycie paliwa wynosi 10 l/h, a cena za litr wynosi 4 zł?

A. 8 000 zł
B. 9 600 zł
C. 7 200 zł
D. 8 800 zł
Aby obliczyć koszt paliwa potrzebnego do skoszenia zboża z powierzchni 120 ha, musimy najpierw ustalić czas pracy kombajnu. Przy wydajności eksploatacyjnej wynoszącej 0,6 ha/h, czas potrzebny do skoszenia całej powierzchni wyniesie 120 ha / 0,6 ha/h = 200 h. Następnie, biorąc pod uwagę spalanie paliwa na poziomie 10 l/h, całkowite zużycie paliwa wyniesie 200 h * 10 l/h = 2000 l. Z uwagi na cenę paliwa wynoszącą 4 zł/litr, całkowity koszt paliwa wyniesie 2000 l * 4 zł/l = 8000 zł. Te obliczenia pokazują, jak istotne jest precyzyjne szacowanie kosztów operacyjnych w rolnictwie, co pozwala na efektywne zarządzanie budżetem produkcyjnym. Przykłady dobrych praktyk obejmują regularne monitorowanie wydajności maszyn oraz analizę cen paliw, co może pomóc w planowaniu kosztów na przyszłość.

Pytanie 28

W jakim typie silnika spalinowego wykorzystuje się system zasilania wtryskowego typu Common Rail?

A. Rotacyjnym Rotorcam
B. Czterosuwowym z zapłonem iskrowym
C. Obrotowym Wankla
D. Czterosuwowym z zapłonem samoczynnym
Czterosuwowy silnik z zapłonem iskrowym, rotacyjny silnik Rotorcam oraz obrotowy silnik Wankla nie są zaprojektowane do stosowania systemu zasilania wtryskowego Common Rail, co wynika z fundamentalnych różnic w ich konstrukcji i zasadzie działania. Silniki z zapłonem iskrowym, takie jak benzynowe, opierają się na mieszance powietrza i paliwa, która jest wtryskiwana do cylindra, a następnie zapalana przez iskrę generowaną przez świecę zapłonową. W przeciwieństwie do tego, silniki Diesla z zapłonem samoczynnym pracują na zasadzie sprężania powietrza, co pozwala na osiągnięcie znacznie wyższych temperatur i ciśnień, niezbędnych do zapłonu paliwa bez konieczności używania iskry. Rotacyjny silnik Rotorcam oraz silnik Wankla mają zupełnie inną geometrię i zasadę działania, które uniemożliwiają zastosowanie systemu Common Rail. Te silniki wykorzystują ruch obrotowy do generowania mocy, co stawia je w innej kategorii technologicznej. Ponadto, wiele osób błędnie utożsamia różne rodzaje zasilania w silnikach spalinowych, nie dostrzegając kluczowych różnic w cyklu pracy i sposobie wtrysku paliwa. Zrozumienie tych różnic jest niezbędne do prawidłowego wyboru i zastosowania odpowiednich technologii w motoryzacji, co jest istotne, szczególnie w kontekście rosnących wymagań dotyczących efektywności energetycznej i ochrony środowiska.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Który z poniższych płynów eksploatacyjnych powinno się wykorzystać do uzupełnienia poziomu płynu hamulcowego?

A. DOT 4
B. DYNAGEL 2000
C. HIPOL 30
D. API - GL 4
Wybierając niewłaściwy płyn do hamulców, można narazić się na poważne problemy z bezpieczeństwem pojazdu. HIPOL 30 to olej przekładniowy i nie nadaje się do układów hamulcowych, bo nie ma odpowiednich właściwości. Jego zastosowanie może zatykać przewody hamulcowe, co jest naprawdę niebezpieczne i może doprowadzić do awarii hamulców. Podobnie API - GL 4 to olej do skrzyni biegów, a nie do hamulców, więc tu też się nie sprawdzi. Użycie takich płynów do hamulców może wywołać różne nieprzewidywalne reakcje chemiczne i obniżyć wydajność systemu, co zagraża bezpieczeństwu kierowcy i innych. DYNAGEL 2000, mimo że jest używany w motoryzacji, też nie spełnia wymagań płynów hamulcowych, co może wpłynąć na hamowanie. Przede wszystkim płyn hamulcowy musi mieć odpowiednią lepkość i wysoką temperaturę wrzenia, bo inaczej może być naprawdę źle. Dlatego wybór DOT 4 jest kluczowy dla bezpieczeństwa i poprawnej pracy pojazdu.

Pytanie 32

Które z urządzeń pozwala na śrutowanie ziarna, a także na rozdrabnianie siana oraz siekanie roślin okopowych?

A. Śrutownik walcowy
B. Rozdrabniacz bijakowy
C. Śrutownik tarczowy
D. Rozdrabniacz uniwersalny
Rozdrabniacz uniwersalny to urządzenie zaprojektowane z myślą o wielofunkcyjnym zastosowaniu w przemyśle rolniczym. Jego kluczowym atutem jest zdolność do śrutowania ziarna, rozdrabniania siana oraz siekania okopowych, co czyni go niezwykle wszechstronnym narzędziem. Dzięki zastosowaniu różnorodnych przystawek i regulacji, możliwe jest dostosowanie rozmiaru i struktury materiału wyjściowego do konkretnych potrzeb użytkownika. W praktyce, rozdrabniacz uniwersalny jest wykorzystywany w gospodarstwach rolnych do przygotowywania paszy dla zwierząt, co przyczynia się do zwiększenia efektywności produkcji oraz poprawy jakości paszy. Standardy jakości sprzętu, zalecane przez organizacje branżowe, podkreślają znaczenie wyboru urządzeń, które nie tylko spełniają wymogi efektywności, ale także są przyjazne dla użytkownika i środowiska. Warto również zwrócić uwagę na możliwość pracy z różnymi rodzajami surowców, co sprawia, że inwestycja w rozdrabniacz uniwersalny jest opłacalna w dłuższej perspektywie czasowej.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Ciągnik rolniczy o szerokości kół 150 cm może być użyty do przeprowadzania prac w międzyrzędziach o szerokości:

A. 45, 50 i 67,5 cm
B. 30, 45 i 50 cm
C. 30, 50 i 75 cm
D. 42, 50 i 62,5 cm
Ciągnik rolniczy o rozstawie kół 150 cm jest przystosowany do wykonywania różnych zabiegów agrotechnicznych, w tym do pracy w międzyrzędziach. Wybór międzyrzędzi o szerokości 30, 50 i 75 cm jest właściwy, ponieważ są to rozstawy, które umożliwiają efektywne wykorzystanie ciągnika w uprawach o wąskich rzędach. Zastosowanie takich rozstawów jest zgodne z zasadami dobrej praktyki rolniczej, które zalecają dobór maszyn do szerokości rzędów, aby zminimalizować uszkodzenia roślin oraz zmaksymalizować efektywność zabiegów pielęgnacyjnych. Na przykład, w przypadku uprawy roślin strączkowych, gdzie często stosuje się mniejsze międzyrzędzia, wykorzystanie ciągnika w tych ramach pozwala na dokładniejsze nawożenie oraz kontrolę chwastów. Dodatkowo, wybór rozstawów 30, 50 i 75 cm wpływa na lepsze wykorzystanie powierzchni użytków rolnych, co jest kluczowe w nowoczesnym rolnictwie.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Paliwo przeznaczone do silników z zapłonem samoczynnym oznaczane jako B20 składa się z

A. 80% bioestru oraz 20% standardowego oleju napędowego
B. 20% bioestru oraz 80% standardowego oleju napędowego
C. 20% benzyny oraz 80% standardowego oleju napędowego
D. 20% bioetanolu oraz 80% innych płynnych nośników energii
W przypadku pozostałych odpowiedzi pojawiają się istotne nieporozumienia dotyczące składników paliwa. Na przykład, stwierdzenie, że B20 zawiera 80% bioestru i 20% normalnego oleju napędowego, jest błędne, ponieważ takie proporcje nie są zgodne z definicją B20. Ponadto, bioestry są używane jako substytut oleju napędowego, a nie jako jego dodatki w tak dużych ilościach. Propozycja zawierająca 20% bioetanolu i 80% innych paliw płynnych pomija kluczowy aspekt, że bioetanol jest stosowany głównie w silnikach zapłonowych i nie jest typowym składnikiem paliwa dla silników z zapłonem samoczynnym, takich jak te używające oleju napędowego. Inna opcja, sugerująca 20% benzyny i 80% normalnego oleju napędowego, wprowadza w błąd, ponieważ benzyna nie jest kompatybilna z większością silników wysokoprężnych, co może prowadzić do uszkodzeń silnika. W kontekście norm emisji spalin oraz zrównoważonego rozwoju, takie mieszanki nie spełniają wymogów i mogą powodować zwiększone zużycie paliwa oraz więcej emisji zanieczyszczeń. Kluczowe jest, aby użytkownicy pojazdów byli dobrze poinformowani na temat prawidłowego stosowania paliw oraz ich składników, co jest niezbędne dla zachowania efektywności silników i ochrony środowiska.

Pytanie 37

Brak dopływu cieczy roboczej do rozpylaczy przy uruchomionej pompie i otwartym zaworze sterującym opryskiwacza może wynikać

A. z nieszczelności na odcinku między zbiornikiem a pompą
B. z niewystarczającego poziomu oleju w pompie
C. z defektu membrany w powietrzniku pompy
D. z zbyt niskiego ciśnienia w powietrzniku pompy
Odpowiedzi sugerujące zbyt niski poziom oleju w pompie, uszkodzenie membrany w powietrzniku pompy oraz zbyt niskie ciśnienie w powietrzniku pompy mogą wydawać się na pierwszy rzut oka logiczne, jednak nie wyjaśniają one bezpośrednio przyczyny braku przepływu cieczy roboczej do rozpylaczy. Niski poziom oleju w pompie może prowadzić do jej uszkodzenia, ale nie jest to bezpośrednia przyczyna braku przepływu cieczy, ponieważ pompa nawet przy niskim poziomie oleju może działać, jednak z mniejszą wydajnością. Uszkodzenie membrany w powietrzniku pompy może wpływać na ciśnienie w systemie, ale nie jest jedynym czynnikiem warunkującym przepływ cieczy, gdyż problem ten może występować również przy prawidłowej membranie. Z kolei zbyt niskie ciśnienie w powietrzniku pompy, wynikające z niedostatecznego ciśnienia powietrza, również nie skutkuje bezpośrednio brakiem przepływu, ponieważ ciśnienie to jest odpowiedzialne głównie za wytwarzanie aeracji w systemach spryskiwania, a nie za sam przepływ cieczy. W rzeczywistości, kluczowym czynnikiem jest integralność systemu hydraulicznego, a nieszczelności mają znaczący wpływ na efektywność operacyjną systemu. Dlatego istotne jest, aby operatorzy i technicy dobrze rozumieli, że przed przystąpieniem do diagnozy problemów z przepływem cieczy należy dokładnie sprawdzić stan wszystkich połączeń oraz węży, co najczęściej prowadzi do właściwego zidentyfikowania źródła problemu.

Pytanie 38

Jakie będą wydatki na wynajem sprzętu do zbioru i transportu 10 ha kukurydzy, mając na uwadze, że efektywność godzinowa sprzętu wynosi 4 ha, a koszt godziny jego pracy to 800 zł?

A. 1800 zł
B. 2000 zł
C. 1650 zł
D. 2400 zł
Aby obliczyć koszt wynajęcia zestawu do zbierania kukurydzy, należy najpierw zrozumieć, że wydajność godzinowa zestawu wynosi 4 ha. Oznacza to, że w ciągu jednej godziny zestaw jest w stanie zebrać 4 hektary kukurydzy. W przypadku wynajęcia zestawu do zebrania 10 ha, musimy obliczyć czas potrzebny na wykonanie tej pracy. Dzielimy powierzchnię 10 ha przez wydajność 4 ha/h, co daje 2,5 godziny. Ponieważ koszt wynajęcia zestawu wynosi 800 zł za godzinę, całkowity koszt wynajęcia zestawu wyniesie 2,5 godziny x 800 zł/h = 2000 zł. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży rolniczej, gdzie precyzyjne obliczenia kosztów pracy maszyn są kluczowe dla efektywności finansowej. Warto pamiętać, że dokładne planowanie i oszacowanie kosztów może znacząco wpłynąć na rentowność całego przedsięwzięcia.

Pytanie 39

Który z poniższych olejów powinien być użyty do uzupełnienia miski w mokrym filtrze powietrza w ciągniku rolniczym?

A. Napędowy
B. Przekładniowy
C. Hydrauliczny
D. Silnikowy
Olej silnikowy jest przeznaczony głównie do smarowania silników spalinowych, ale w przypadku mokrego filtra powietrza w ciągniku rolniczym pełni również istotną funkcję. Wykorzystanie oleju silnikowego do napełnienia miski filtra powietrza zapewnia odpowiednie smarowanie elementów filtra, co wpływa na jego efektywność w oczyszczaniu powietrza. Olej silnikowy, dzięki swoim właściwościom, pozwala na eliminację zanieczyszczeń i zwiększa skuteczność filtracji, co przekłada się na wydajność pracy silnika. Przykładem zastosowania oleju silnikowego w filtrach powietrza są ciągniki, które pracują w trudnych warunkach, gdzie obecność pyłów i innych cząsteczek w powietrzu może znacząco wpływać na ich działanie. Praktyka stosowania oleju silnikowego w mokrych filtrach powietrza jest zgodna z zaleceniami producentów sprzętu rolniczego oraz standardami branżowymi, co potwierdza jego skuteczność i bezpieczeństwo w eksploatacji.

Pytanie 40

Co należy zrobić przed rozpoczęciem montażu połączenia wtłaczanego?

A. wykonać radełkowanie elementu obejmowanego
B. sprawdzić wymiary elementu obejmującego oraz obejmowanego
C. nagrzać element obejmowany
D. ochłodzić element obejmujący
Kiedy myślisz o nagrzewaniu części przed montażem, może się to wydawać sensownym pomysłem, ale w praktyce może to przynieść różne problemy. Chociaż nagrzewanie ma na celu zwiększenie rozszerzalności cieplnej materiału, w rzeczywistości może to prowadzić do zmian w strukturze materiału, a nawet pojawienia się naprężeń wewnętrznych, które osłabiają połączenie. Radełkowanie części też nie jest najlepszym pomysłem, bo może osłabić materiał i wprowadzić defekty, które wpłyną negatywnie na wytrzymałość. Jeśli chodzi o oziębianie części, to może skutkować skurczeniem materiału i zbyt ciasnym dopasowaniem, co znowu prowadzi do obciążeń i ryzyka uszkodzenia. Fajnie byłoby pamiętać, że pomijanie dokładności wymiarów w montażu to ryzykowne podejście, które może zagrażać bezpieczeństwu i wydajności. Ignorowanie standardów jakości, jak ISO 9001, które przypominają o dokładnych pomiarach, to błąd, który może się na Ciebie zemścić w przyszłości.