Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 14 maja 2025 14:20
  • Data zakończenia: 14 maja 2025 14:31

Egzamin niezdany

Wynik: 13/40 punktów (32,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Co to jest dokumentacja instruktażowa programu?

A. Kolekcją testów jednostkowych oraz ich wyników
B. Dokumentem przedstawiającym plany rozwoju oprogramowania
C. Zbiorem szczegółów technicznych dotyczących kodu źródłowego
D. Instrukcją opisującą, jak używać funkcji programu
Instrukcja wyjaśniająca, jak korzystać z funkcji programu, to podstawowy element dokumentacji pomocy programu. Tego rodzaju dokumentacja jest skierowana do użytkowników końcowych i zawiera opisy interfejsu, funkcji oraz dostępnych narzędzi. Instrukcja użytkownika może obejmować zrzuty ekranu, filmy instruktażowe oraz FAQ (często zadawane pytania), co ułatwia szybkie wdrożenie w obsługę aplikacji. Celem dokumentacji pomocy jest nie tylko wyjaśnienie podstawowych funkcji programu, ale także zwiększenie komfortu użytkownika i minimalizacja problemów związanych z obsługą oprogramowania. Przejrzysta i dobrze napisana instrukcja wpływa na pozytywne doświadczenia użytkowników, redukując liczbę zgłoszeń do działu wsparcia technicznego.

Pytanie 2

Na jakim etapie cyklu życia projektu tworzony jest szczegółowy opis wymagań funkcjonalnych oraz niefunkcjonalnych?

A. Wdrożenie
B. Planowanie
C. Weryfikacja
D. Analiza
Implementacja to proces tworzenia kodu na podstawie wymagań, ale same wymagania powstają w fazie analizy. Testowanie to etap weryfikacji poprawności aplikacji, a nie moment zbierania wymagań. Planowanie koncentruje się na budżecie i harmonogramie, ale nie obejmuje dogłębnego opisu funkcjonalności i niefunkcjonalnych aspektów produktu.

Pytanie 3

Fragment kodu w języku JavaScript to

Ilustracja do pytania
A. definicja funkcji strzałkowej
B. prototyp interfejsu
C. definicja zmiennej typu tablicowego
D. prototyp metody klasy
Kod w JavaScript opisuje definicję funkcji strzałkowej, która jest nowoczesnym i bardziej zwięzłym sposobem definiowania funkcji. Funkcje strzałkowe mają też specyficzne zachowanie w kontekście 'this', co czyni je często preferowanymi przy pracy z obiektami i metodami callback.

Pytanie 4

Co oznacza termin 'immutability' w programowaniu funkcyjnym?

A. Funkcje mogą być przypisywane do zmiennych
B. Stan obiektu nie może być modyfikowany po jego utworzeniu
C. Kod może być wykonywany równolegle
D. Obiekty są automatycznie usuwane z pamięci
Termin 'immutability' w programowaniu funkcyjnym odnosi się do właściwości obiektów, które po utworzeniu nie mogą być modyfikowane. W kontekście programowania funkcyjnego, gdzie funkcje są kluczowym składnikiem, immutability jest fundamentalnym założeniem, które pozwala na tworzenie bardziej przewidywalnych i bezpiecznych aplikacji. Kiedy obiekty są niemodyfikowalne, każde ich 'zmiana' generuje nowy obiekt, zamiast aktualizować istniejący, co eliminuję problemy związane z nieprzewidywalnym stanem aplikacji. Przykładem może być język programowania Scala, gdzie kolekcje, takie jak List, są niemodyfikowalne z założenia. Z perspektywy dobrych praktyk, immutability przyczynia się do łatwiejszej analizy kodu, testowania jednostkowego oraz równoległego przetwarzania danych. Ponadto, programowanie funkcyjne, bazujące na tej koncepcji, sprzyja tworzeniu czystych, modularnych i łatwych do przetestowania aplikacji.

Pytanie 5

Która z poniższych nie jest prawidłową metodą zarządzania stanem w React?

A. Redux
B. useState hook
C. React.stateManager
D. Context API
Odpowiedzi, które wskazałeś, takie jak Redux, Context API oraz useState hook, są w rzeczywistości powszechnie uznawanymi metodami zarządzania stanem w React. Redux, jako zewnętrzna biblioteka, usprawnia zarządzanie stanem poprzez wprowadzenie centralnego store'a, który przechowuje wszystkie dane w aplikacji. Dzięki temu, każdy komponent może subskrybować zmiany w stanie, co pozwala na prostą synchronizację danych oraz ich śledzenie. Context API jest wbudowane w React i pozwala na udostępnianie danych między komponentami bez potrzeby przekazywania propsów, co znacząco upraszcza hierarchię komponentów i poprawia ich czytelność. Hook useState natomiast, jest prostym i intuicyjnym rozwiązaniem do zarządzania lokalnym stanem w komponentach funkcyjnych, co jest szczególnie przydatne w mniejszych projektach. Zrozumienie, dlaczego te metody są uznawane za poprawne, jest kluczowe, ponieważ pozwala na efektywne zarządzanie stanem w aplikacjach React. Często błędne wnioski wynikają z nieznajomości narzędzi dostępnych w ekosystemie React lub z mylnego przekonania, że dany sposób zarządzania stanem musi być uniwersalny. W rzeczywistości, najlepsze podejście zależy od skali oraz specyfiki projektu.

Pytanie 6

Jaki będzie wynik działania poniższego kodu w języku Java?

String a = "hello"; String b = "hello"; String c = new String("hello"); System.out.println(a == b); System.out.println(a == c); System.out.println(a.equals(c));

A. true, false, false
B. true, false, true
C. false, false, true
D. true, true, true
Wyniki, które wskazują, że zarówno porównanie 'a == c', jak i 'a.equals(c)' powinny zwracać 'true', opierają się na błędnym zrozumieniu, jak działa porównywanie obiektów w Javie. Warto zrozumieć, że operator '==' sprawdza, czy dwie referencje wskazują na ten sam obiekt w pamięci. W przypadku zmiennych 'a' i 'b', ponieważ obie są literałami tego samego ciągu, JVM optymalizuje ich przechowywanie, co skutkuje, że obie referencje prowadzą do tego samego obiektu. Natomiast zmienna 'c', utworzona za pomocą 'new String()', to zupełnie inny obiekt, mimo że jego wartość jest taka sama jak w 'a'. W związku z tym porównanie 'a == c' zwraca false. Z kolei metoda 'equals()' jest zaprojektowana do porównania wartości, a nie referencji, co oznacza, że 'a.equals(c)' zwróci true, ponieważ obie zmienne mają tę samą zawartość. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe, aby unikać typowych pułapek przy pracy z obiektami w Javie. Pamiętaj, aby zawsze preferować 'equals()' do porównywania stringów i innych obiektów, aby uzyskać prawidłowe wyniki.”

Pytanie 7

Który z wymienionych parametrów dysku twardego ma największy wpływ na jego wydajność?

A. Ilość pamięci podręcznej (Cache)
B. Pojemność dysku
C. Rodzaj złącza (SATA/PCIe)
D. Prędkość obrotowa talerzy (RPM)
Pojemność dysku jest istotnym parametrem, ale nie wpływa bezpośrednio na jego szybkość działania. Większa pojemność oznacza, że na dysku można przechowywać więcej danych, jednak nie przyspiesza to operacji odczytu i zapisu. Wydajność jest bardziej związana z tym, jak szybko dane mogą być przesyłane do i z dysku, co nie jest bezpośrednio związane z jego pojemnością. Rodzaj złącza, takiego jak SATA czy PCIe, również ma swoje znaczenie, ale w przypadku dysków HDD to prędkość obrotowa jest kluczowa dla szybkości pracy. Złącza PCIe, które są znacznie szybsze od SATA, są bardziej relevantne w kontekście dysków SSD, gdzie czas dostępu i szybkość transferu są znacznie wyższe niż w przypadku talerzowych dysków HDD. Na koniec, ilość pamięci podręcznej (Cache) dysku, choć ma znaczenie w usprawnieniu operacji odczytu i zapisu, to jej wpływ jest marginalny w porównaniu do prędkości obrotowej. Cache działa jako bufor, ale nie zastąpi wyższej prędkości obrotowej talerzy, która decyduje o tym, jak быстро można uzyskać dostęp do danych przechowywanych na dysku.

Pytanie 8

Podaj przykład incydentu w miejscu pracy?

A. złe samopoczucie spowodowane przewlekłą chorobą zatrudnionego, które wystąpiło w biurze
B. kontuzja stawu skokowego, która zdarzyła się w trakcie bezpośredniej drogi do miejsca zatrudnienia
C. oparzenie dłoni, które miało miejsce podczas nieobowiązkowego szkolenia w czasie prywatnym pracownika
D. złamanie nogi w trakcie urlopu wypoczynkowego przyznanego przez pracodawcę
Oparzenie ręki podczas doszkalania w czasie wolnym to już inna sprawa. To nie jest wypadek przy pracy, bo przecież nie chodziło o obowiązki służbowe. Zresztą, jak masz jakieś przewlekłe schorzenie i czujesz się źle, to też nie można tego zaklasyfikować jako wypadek. A złamanie nogi na urlopie? No, to też nie spełnia definicji wypadku przy pracy, bo było poza czasem pracy.

Pytanie 9

Kod przedstawiony w języku XML/XAML określa

Ilustracja do pytania
A. przełącznik
B. listę rozwijaną
C. stepper
D. suwak
Kod XML/XAML definiuje przełącznik (Switch), który jest standardową kontrolką używaną do reprezentowania dwustanowego wyboru (włącz/wyłącz). Jest to często stosowane w aplikacjach mobilnych i desktopowych do aktywowania i dezaktywowania funkcji. W XAML przełącznik jest łatwy do skonfigurowania za pomocą atrybutu 'IsToggled', co umożliwia programistom szybkie zarządzanie stanem kontrolki.

Pytanie 10

Wskaż programowanie, w którym możliwe jest stworzenie aplikacji mobilnej dla systemu Android?

A. Swift
B. C++
C. Obiective-C
D. Java
Java jest jednym z najważniejszych języków programowania wykorzystywanych do tworzenia aplikacji mobilnych na platformę Android. Został stworzony przez firmę Sun Microsystems i obecnie jest rozwijany przez Oracle. Java jest językiem obiektowym, co oznacza, że umożliwia programistom tworzenie aplikacji w sposób modularny i zorganizowany. W kontekście Androida, Java jest podstawowym językiem, w którym bazowe API (Application Programming Interface) zostało opracowane. Wysoka wydajność, bogata biblioteka klas oraz wsparcie dla programowania wielowątkowego sprawiają, że Java jest idealnym wyborem dla deweloperów aplikacji mobilnych. Przykładowo, do stworzenia prostego interfejsu użytkownika w aplikacji Android, programista może wykorzystać takie elementy jak TextView czy Button, które są częścią frameworka Android SDK. Współczesne praktyki wskazują również na wykorzystanie Java w połączeniu z Kotlinem, co pozwala na osiągnięcie lepszych rezultatów i zwiększa efektywność w pracy nad projektami mobilnymi.

Pytanie 11

Co to jest polimorfizm w programowaniu obiektowym?

A. Zdolność obiektów różnych klas do reagowania na tę samą metodę w sposób odpowiedni dla ich klasy
B. Mechanizm ukrywania szczegółów implementacji przed zewnętrznymi klasami
C. Zdolność klasy do posiadania wielu konstruktorów
D. Proces tworzenia nowej klasy na podstawie istniejącej
W programowaniu obiektowym pojawia się wiele koncepcji, które mogą być mylone z polimorfizmem, niemniej żadna z nich w pełni nie oddaje istoty tego pojęcia. Na przykład ukrywanie szczegółów implementacji, czyli enkapsulacja, to proces, który ma na celu zabezpieczenie danych obiektu przed nieautoryzowanym dostępem, ale nie ma związku z możliwością różnych klas do reagowania w ten sam sposób na jedną metodę. Z kolei dziedziczenie, które polega na tworzeniu nowej klasy na bazie istniejącej, to mechanizm, który pozwala na rozszerzanie funkcjonalności, ale wcale nie zapewnia, że obiekty klas dziedziczących będą miały tę samą metodę, ani że będą się zachowywały w sposób zgodny z polimorfizmem. Kolejnym błędnym podejściem jest myślenie, że polimorfizm odnosi się do posiadania wielu konstruktorów w tej samej klasie. Choć nadmiarowość konstruktorów jest ważna, to nie ma ona nic wspólnego z elastycznością obiektów i ich zdolnością do reagowania na te same metody. Zazwyczaj błędne rozumienie polimorfizmu wynika z niejasności w zakresie dziedziczenia i interfejsów, co może prowadzić do niepoprawnego projektowania systemów w programowaniu obiektowym. W praktyce polimorfizm oznacza, że obiekty różnych klas mogą być traktowane jako obiekty tej samej klasy, co jest istotne dla realizacji wielu wzorców projektowych.

Pytanie 12

Wynikiem wykonania poniższego fragmentu kodu jest wyświetlenie liczb z zakresu od 2 do 20, które są

Ilustracja do pytania
A. pierwsze.
B. podzielne przez wartość zmiennej check.
C. parzyste.
D. podzielne przez wartość zmiennej test.
Kod wypisuje liczby pierwsze, czyli takie, które mają dokładnie dwa dzielniki: 1 i samą siebie. Liczby pierwsze są podstawą w wielu dziedzinach matematyki i informatyki, szczególnie w kryptografii i algorytmach. Wyszukiwanie liczb pierwszych w danym przedziale to popularne zadanie, które pozwala na lepsze zrozumienie iteracji, pętli i warunków logicznych w programowaniu. Algorytm ten jest również wykorzystywany w optymalizacji algorytmów szyfrowania i generowania kluczy.

Pytanie 13

Która z operacji logicznych zwróci wartość "true", gdy obie zmienne są sobie równe?

A. x == y
B. x && y
C. x || y
D. x != y
Operator `==` w języku C++ i wielu innych językach programowania (np. Python, Java, JavaScript) służy do porównywania dwóch wartości. Zwraca `true`, jeśli obie wartości są sobie równe, oraz `false`, jeśli są różne. Przykład: `if (x == y)` sprawdza, czy zmienna `x` jest równa zmiennej `y`. Operator ten jest kluczowy w instrukcjach warunkowych oraz pętlach, gdzie konieczne jest porównywanie wartości w celu podejmowania decyzji na podstawie wyniku tego porównania.

Pytanie 14

Jaką wartość zwróci funkcja napisana w języku C++, jeżeli jej argumentem wejściowym jest tablica stworzona w sposób następujący: int tablica[6] = {3,4,2,4,10,0};?

Ilustracja do pytania
A. 10
B. 20
C. 23
D. 0
Funkcja w C++ zwraca sumę elementów tablicy, co daje wynik 23. Algorytm iteracyjnie dodaje wszystkie elementy do zmiennej sumującej, co jest typowym rozwiązaniem dla tego typu operacji.

Pytanie 15

Co to jest JWT (JSON Web Token)?

A. Otwarty standard do bezpiecznego przekazywania danych w formacie JSON
B. Biblioteka JavaScript do manipulacji danymi JSON
C. Format kompresji danych JavaScript i HTML w aplikacjach webowych
D. Protokół transferu plików JSON między serwerami
Odpowiedzi, które wskazują na bibliotekę JavaScript do manipulacji danymi JSON, format kompresji danych JavaScript i HTML, oraz protokół transferu plików JSON, nie oddają istoty JWT. JWT nie jest biblioteką ani technologią do manipulacji danymi, lecz standardem, który określa, jak można bezpiecznie przesyłać informacje między różnymi systemami. Manipulacja danymi JSON odbywa się zazwyczaj za pomocą różnych bibliotek w JavaScript, ale nie ma to bezpośredniego związku z JWT, który służy do autoryzacji oraz wymiany informacji w formie tokenów. W kontekście aplikacji webowych, kompresja danych JavaScript i HTML dotyczy technik optymalizacji wydajności, a nie metody zabezpieczania i przesyłania danych. Protokół transferu plików JSON również jest błędnym podejściem, ponieważ JWT nie zajmuje się transferem plików, lecz skupia się na przesyłaniu informacji, które mogą być używane do identyfikacji tożsamości użytkownika lub autoryzacji dostępu do zasobów. Przez mylenie tych koncepcji, można łatwo wpaść w pułapkę nieporozumień, co prowadzi do niewłaściwego stosowania technologii i nieefektywnego projektowania systemów. Zrozumienie, że JWT jest specyficznym narzędziem do zabezpieczania komunikacji, jest kluczowe dla projektantów systemów i programistów, którzy chcą stworzyć bezpieczne i wydajne aplikacje webowe.

Pytanie 16

Szablon MojaTablica oferuje funkcjonalność tablicy z indeksami oraz elementami różnych typów. W oparciu o pokazany kod, który wykorzystuje ten szablon do tworzenia tablicy asocjacyjnej, wskaż definicję, która posługuje się szablonem do zainicjowania tablicy, gdzie indeksami są liczby całkowite, a elementami są napisy?

Ilustracja do pytania
A. MojaTablica tab2 = new MojaTablica()
B. MojaTablica tab2 = MOjaTablica()
C. int tab2[] = new MojaTablica()
D. int tab2 = new MojaTablica()
Deklaracja int tab2[] = new MojaTablica(); jest nieprawidłowa, ponieważ int odnosi się do typów prostych, a nie do tablic asocjacyjnych. MojaTablica tab2 = MOjaTablica(); zawiera literówkę i nie inicjalizuje nowego obiektu. Int tab2 = new MojaTablica(); jest błędne, ponieważ tablica asocjacyjna nie może być przypisana do typu int – wymaga użycia typu zgodnego z definicją szablonu.

Pytanie 17

Które z wymienionych zastosowań najlepiej definiuje bibliotekę jQuery?

A. Ułatwienie manipulacji DOM oraz obsługi zdarzeń w JavaScript
B. Budowanie aplikacji mobilnych
C. Tworzenie interfejsów w programach desktopowych
D. Projektowanie struktur baz danych
jQuery to popularna biblioteka JavaScript, która ułatwia manipulację DOM (Document Object Model), obsługę zdarzeń oraz wykonywanie animacji na stronach internetowych. Dzięki jQuery programiści mogą znacznie skrócić ilość kodu potrzebnego do realizacji operacji na elementach HTML. Biblioteka ta zapewnia również wygodny sposób na wykonywanie asynchronicznych żądań HTTP (AJAX), co pozwala na dynamiczne pobieranie danych z serwera bez konieczności przeładowywania całej strony. jQuery jest szeroko stosowane w projektach, które wymagają interaktywności oraz lekkich efektów wizualnych. Choć w ostatnich latach jego popularność spadła na rzecz bardziej zaawansowanych frameworków takich jak React czy Angular, jQuery nadal jest cenione za prostotę, wydajność oraz bogaty ekosystem gotowych wtyczek i rozszerzeń.

Pytanie 18

Wynik dodawania liczb binarnych 1101 i 1001 to

A. 1110
B. 10111
C. 10110
D. 1001
Sumą liczb binarnych 1101 i 1001 jest 10110. Dodawanie binarne odbywa się analogicznie do dodawania dziesiętnego, z przeniesieniem jedności na kolejny bit, co prowadzi do poprawnego wyniku.

Pytanie 19

Który z objawów może sugerować zawał serca?

A. Spadek nastroju
B. Ból brzucha po spożyciu posiłku
C. Gorączka oraz dreszcze
D. Intensywny ból w klatce piersiowej promieniujący do lewej ręki
Silny ból w klatce piersiowej promieniujący do lewej ręki to klasyczny objaw zawału serca (ostrego zespołu wieńcowego). Ból ten często pojawia się nagle, jest intensywny, gniotący lub piekący i może towarzyszyć mu duszność, zawroty głowy, zimne poty i nudności. Zawał serca wynika z zablokowania jednej z tętnic wieńcowych, co prowadzi do niedokrwienia mięśnia sercowego. Szybka reakcja i wezwanie pomocy medycznej mogą uratować życie i zminimalizować uszkodzenia serca. Każda minuta jest kluczowa – nie należy czekać na ustąpienie objawów, lecz natychmiast zadzwonić na numer alarmowy 112 lub udać się do najbliższego szpitala.

Pytanie 20

Który z wymienionych przykładów ilustruje projektowanie interfejsu zgodnego z zasadami user experience (UX)?

A. Brak opcji cofnięcia już wykonanej akcji
B. Użycie czytelnych czcionek i intuicyjnego układu elementów
C. Przycisk umieszczony w przypadkowym miejscu aplikacji
D. Zastosowanie jedynie jednego koloru w całym interfejsie
Użycie czytelnych czcionek i intuicyjnego układu elementów to kluczowe zasady projektowania zgodne z user experience (UX). Przejrzystość i estetyka interfejsu zwiększają komfort użytkownika i ułatwiają korzystanie z aplikacji. Intuicyjny układ elementów pozwala na szybkie odnalezienie potrzebnych funkcji, co redukuje frustrację użytkownika i skraca czas potrzebny na realizację zadania. UX opiera się na badaniach dotyczących zachowań użytkowników i dostosowywaniu projektu do ich potrzeb.

Pytanie 21

Jakie są cechy biblioteki statycznej w zestawieniu z dynamiczną?

A. Jest wczytywana do pamięci podczas działania aplikacji
B. Zostaje dodana do pliku wykonywalnego w trakcie kompilacji
C. Nie potrzebuje obecności pliku wykonywalnego
D. Może być zmieniana w czasie działania programu
Biblioteki dynamiczne są ładowane do pamięci podczas działania programu, co pozwala na oszczędność miejsca i elastyczność w aktualizacjach. Twierdzenie, że biblioteka nie wymaga obecności pliku wykonywalnego, jest błędne – biblioteka musi być dostępna w systemie, aby program mógł z niej korzystać. Możliwość modyfikacji biblioteki w trakcie działania programu dotyczy tylko bibliotek dynamicznych, a nie statycznych, ponieważ kod bibliotek statycznych jest na stałe wkompilowany w aplikację.

Pytanie 22

Z jakiej kolekcji powinno się korzystać, aby przechowywać informacje związane z elementem interfejsu użytkownika w taki sposób, aby ten element był informowany przez kolekcję o dodaniu, usunięciu lub zmianie jej zawartości?

A. ReadOnlyCollection
B. ObservableCollection
C. KeyedCollection
D. Collection
ObservableCollection to taka fajna kolekcja, która potrafi na bieżąco informować interfejs użytkownika, kiedy coś się zmienia, na przykład jak dodasz, usuniesz albo zmienisz element. Dzięki temu wszystko w aplikacji, jak lista czy inne komponenty, od razu się aktualizuje, co naprawdę poprawia synchronizację i wydajność, zwłaszcza w projektach MVVM.

Pytanie 23

Jaki będzie wynik działania poniższego kodu w języku C#?

int x = 5; int y = 10; Console.WriteLine($"Suma {x} i {y} wynosi {x + y}");

A. Suma x i y wynosi 15
B. Suma 5 i 10 wynosi x + y
C. Error: niewłaściwa składnia
D. Suma 5 i 10 wynosi 15
W przypadku błędnych odpowiedzi warto zwrócić uwagę na kilka aspektów. Odpowiedź wskazująca, że wynik to 'Suma x i y wynosi 15', jest niepoprawna, ponieważ w sformatowanym ciągu tekstowym program odnosi się do wartości zmiennych, a nie do ich nazw. Wartości zmiennych są wykorzystywane w obliczeniach, a nie ich identyfikatory. Kiedy mówimy o 'Suma 5 i 10 wynosi x + y', także popełniamy błąd, ponieważ sformatowany ciąg nie wyświetli dosłownie 'x + y', lecz ich wartości. To wskazuje na nieporozumienie dotyczące interpolacji ciągów, która w C# dokonuje zamiany zmiennych na ich wartości i umieszcza je w tekście. Ostatnia propozycja, mówiąca o błędzie składni, jest także mylna, gdyż podany kod jest poprawny syntaktycznie i semantycznie. Typowe błędy często prowadzą do takich nieprawidłowych wniosków obejmują brak zrozumienia, jak działa interpolacja oraz nieznajomość podstawowych zasad programowania C#. Kluczowe jest zrozumienie, że używanie zmiennych w wyrażeniach tekstowych jest techniką, która pozwala programistom na bardziej dynamiczne i elastyczne tworzenie komunikatów, co jest nieocenione w kontekście tworzenia aplikacji interaktywnych.

Pytanie 24

Który z wymienionych elementów można zdefiniować jako psychofizyczny?

A. Stres i monotonia pracy
B. Nadmiar światła w miejscu pracy
C. Zanieczyszczenie powietrza
D. Promieniowanie elektromagnetyczne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Czynniki psychofizyczne w środowisku pracy obejmują takie elementy jak stres, monotonia pracy oraz nadmierne obciążenie organizmu. Są to zagrożenia, które mogą prowadzić do wypalenia zawodowego, depresji, spadku koncentracji i zwiększonego ryzyka popełniania błędów. Stres i monotonia pracy to jedne z najczęstszych psychofizycznych zagrożeń, które mogą wpływać nie tylko na zdrowie psychiczne, ale również na fizyczne samopoczucie pracownika. W celu ich minimalizacji organizacje wdrażają programy wsparcia psychologicznego, zapewniają przerwy, rotację obowiązków i dbają o dobrą atmosferę w pracy. Kluczowe jest także odpowiednie zarządzanie czasem pracy i eliminowanie monotonnych zadań na rzecz bardziej zróżnicowanych obowiązków.

Pytanie 25

Który z wymienionych elementów stanowi przykład złożonego typu danych?

A. struct
B. char
C. bool
D. int

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Typ 'struct' w C++ to super sprawa, bo pozwala na trzymanie różnych danych pod jedną nazwą. Dzięki temu można łatwo zorganizować zmienne, które różnią się typami. Wyobraź sobie, że możesz stworzyć strukturę, która będzie reprezentować na przykład samochód z jego marką, rocznikiem i ceną. To naprawdę ułatwia pracę z danymi! Każde pole w strukturze może mieć inny typ, co czyni 'struct' bardzo uniwersalnym narzędziem do modelowania różnych obiektów, jak ludzie czy produkty. W zasadzie, to takie logiczne pudełko, do którego wrzucasz różne informacje i masz do nich szybki dostęp.

Pytanie 26

Jaki tekst zostanie wyświetlony po uruchomieniu jednego z poniższych fragmentów kodu?

Ilustracja do pytania
A. {2+2}
B. {4}
C. {{2+2}}
D. 4

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kod zwraca liczbę 4, ponieważ {2+2} jest interpretowane jako wyrażenie matematyczne, a nie ciąg znaków. W frameworkach React czy Angular operacje matematyczne wykonywane są automatycznie w miejscach, gdzie oczekiwany jest wynik obliczenia.

Pytanie 27

Który z poniższych elementów jest częścią architektury PWA (Progressive Web App)?

A. Media Encoder
B. Service Worker
C. DOM Renderer
D. Virtual Machine

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Service Worker to kluczowy element architektury Progressive Web App (PWA), który umożliwia działania offline, zarządzanie pamięcią podręczną oraz lepsze doświadczenie użytkownika. Działa on jako pośrednik między aplikacją a serwerem, co pozwala na interceptowanie zapytań sieciowych i dostarczanie zasobów z pamięci podręcznej, gdy sieć jest niedostępna. Dzięki temu użytkownicy mogą korzystać z aplikacji nawet w trybie offline. Service Workers są również odpowiedzialne za powiadomienia push, co zwiększa interaktywność aplikacji. W praktyce oznacza to, że można zbudować aplikację, która działa płynnie na różnych platformach (desktop, mobilne), zachowując przy tym szybkość i responsywność. Warto zaznaczyć, że Service Workers muszą być zarejestrowane na stronie obsługiwanej przez HTTPS, co jest jednym z wymogów bezpieczeństwa. Stosowanie Service Workerów jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, a ich implementacja znacząco podnosi jakość i użyteczność aplikacji webowych.

Pytanie 28

Który z wymienionych sposobów może przyczynić się do optymalizacji kodu źródłowego?

A. Zamiana zmiennych globalnych na lokalne
B. Dodanie większej liczby komentarzy w kodzie
C. Zwiększenie ilości instrukcji warunkowych
D. Eliminacja nieużywanych zmiennych oraz funkcji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Usunięcie nieużywanych zmiennych i funkcji to jedna z najskuteczniejszych metod optymalizacji kodu źródłowego. Nadmiarowe zmienne i niepotrzebne funkcje mogą spowalniać aplikację, zwiększać jej zużycie pamięci i powodować problemy z czytelnością kodu. Ich eliminacja upraszcza kod, zmniejsza ryzyko błędów i poprawia wydajność programu. Oczyszczanie kodu to kluczowy element procesu refaktoryzacji, który pozwala na utrzymanie wysokiej jakości oprogramowania oraz lepszą organizację projektu. Dodatkowo, minimalizacja kodu pomaga w szybszym ładowaniu aplikacji webowych, co ma bezpośredni wpływ na doświadczenie użytkownika (UX) oraz pozycjonowanie w wyszukiwarkach (SEO).

Pytanie 29

Rozpoczęcie tworzenia procedury składowej o nazwie dodajUsera w MS SQL wymaga użycia poleceń

A. create dodajUsera procedure
B. add dodajUsera procedure
C. create procedure dodajUsera
D. add procedure dodajUsera

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W MS SQL procedury składowe tworzy się za pomocą polecenia 'CREATE PROCEDURE'. Jest to standardowa składnia używana do definiowania procedur, które mogą przechowywać złożone operacje SQL i być wielokrotnie wywoływane. Procedury pozwalają na automatyzację zadań, optymalizację kodu oraz zwiększenie wydajności poprzez zmniejszenie liczby zapytań przesyłanych do serwera.

Pytanie 30

W jakiej sytuacji kolekcja typu lista okaże się bardziej wydajna niż tablica?

A. Gdy chcemy uzyskać dostęp do elementów przy pomocy indeksu
B. Gdy mamy pewność co do dokładnego rozmiaru kolekcji przed kompilacją
C. Gdy liczba elementów w kolekcji jest niezmienna
D. Gdy liczba elementów w kolekcji zmienia się dynamicznie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Lista to dynamiczna struktura danych, która pozwala na efektywne dodawanie i usuwanie elementów, zwłaszcza gdy liczba elementów zmienia się w trakcie działania programu. Listy są bardziej elastyczne niż tablice, ponieważ mogą dynamicznie dostosowywać swoją wielkość bez potrzeby alokacji dodatkowej pamięci. W przypadku dynamicznych operacji, takich jak częste wstawianie i usuwanie elementów, listy są znacznie bardziej wydajne niż tablice, które wymagają przesunięcia wszystkich elementów po każdej operacji. Listy świetnie sprawdzają się w implementacji kolejek, stosów oraz w strukturach, które muszą rosnąć i kurczyć się podczas działania aplikacji.

Pytanie 31

Jakie znaczenie ma termin "hierarchia dziedziczenia" w kontekście programowania obiektowego?

A. Zespół metod i pól posiadających ten sam modyfikator dostępu
B. Układ klas, który ogranicza występowanie dziedziczenia wielokrotnego
C. Zbiór klas, które nie mają wspólnych powiązań
D. Układ klas w strukturę, w której klasy pochodne dziedziczą cechy od klas bazowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Hierarchia dziedziczenia to fundamentalna koncepcja programowania obiektowego, polegająca na organizacji klas w strukturę, w której klasy pochodne dziedziczą właściwości (pola i metody) od klas bazowych. Pozwala to na wielokrotne wykorzystanie kodu, co zwiększa jego modularność i zmniejsza redundancję. Klasa bazowa dostarcza ogólne cechy i metody, podczas gdy klasy pochodne rozszerzają lub modyfikują tę funkcjonalność, dostosowując ją do bardziej specyficznych wymagań. Przykładem jest klasa 'Pojazd', po której mogą dziedziczyć klasy 'Samochód' i 'Motocykl', zachowując wspólne atrybuty, takie jak 'maksymalna prędkość' czy 'masa'.

Pytanie 32

Jakie działanie powinno się wykonać w pierwszym kroku, oceniając stan osoby poszkodowanej?

A. Rozpocząć resuscytację krążeniowo-oddechową
B. Wezwać ambulans
C. Zadbać o własne bezpieczeństwo
D. Sprawdzić, czy występuje krwawienie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Bezpieczeństwo to naprawdę ważna sprawa, kiedy oceniamy stan kogoś, kto uległ wypadkowi. Jak nie zadbamy o siebie, to możemy się sami narazić i to jeszcze bardziej skomplikować całą akcję ratunkową. Ruch uliczny, prąd, jakieś toksyczne substancje... to wszystko może być niebezpieczne. Dopiero jak mamy pewność, że jest ok w okolicy, możemy zająć się poszkodowanym i myśleć o dalszych krokach ratunkowych.

Pytanie 33

Który z podanych algorytmów operujących na jednowymiarowej tablicy posiada złożoność obliczeniową O(n2)?

A. Wypisanie elementów
B. Wyszukiwanie binarne
C. Sortowanie szybkie
D. Sortowanie bąbelkowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sortowanie bąbelkowe, znane również jako bubble sort, to prosty algorytm sortowania, który działa na zasadzie wielokrotnego przechodzenia przez tablicę i porównywania sąsiadujących ze sobą elementów. Algorytm ten ma złożoność obliczeniową O(n^2), co oznacza, że w najgorszym przypadku liczba operacji porównania wzrasta kwadratowo wraz ze wzrostem liczby elementów w tablicy. Przykładowo, dla tablicy o 5 elementach algorytm może wykonać do 10 porównań. W praktyce sortowanie bąbelkowe jest rzadko stosowane w dużych zbiorach danych ze względu na swoją niską efektywność, jednak jest to dobry przykład do nauki podstaw algorytmów sortujących. Standardy algorytmów sortujących, takie jak te zawarte w podręcznikach algorytmiki, często używają sortowania bąbelkowego jako przykładu do omówienia prostych koncepcji związanych z sortowaniem. Warto zauważyć, że chociaż algorytm ten jest prosty do zrozumienia, jego złożoność czasowa sprawia, że nie jest on praktyczny do stosowania w produkcyjnych rozwiązaniach, gdyż bardziej optymalne algorytmy, jak sortowanie szybkie czy sortowanie przez scalanie, osiągają złożoność O(n log n).

Pytanie 34

Co należy do zadań interpretera?

A. wykonanie skryptu instrukcja po instrukcji
B. sprawdzanie składni całego programu przed jego uruchomieniem
C. przekładanie kodu na kod maszynowy
D. ulepszanie większej części kodu, aby przyspieszyć jego wykonanie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Interpreter wykonuje kod instrukcja po instrukcji, co oznacza, że analizuje i natychmiast uruchamia każdą linię programu. Takie podejście jest charakterystyczne dla języków takich jak Python, JavaScript czy PHP. Interpreter nie kompiluje całego programu na raz, co pozwala na szybkie testowanie i prototypowanie, ale może skutkować wolniejszym działaniem programu w porównaniu do skompilowanego kodu.

Pytanie 35

Jakie elementy zostaną wyświetlone w przeglądarce po wykonaniu kodu źródłowego stworzonego za pomocą dwóch funkcjonalnie równoważnych fragmentów?

Ilustracja do pytania
A. jeden paragraf zawierający wszystkie elementy tablicy tags w kolejności
B. trzy paragrafy, w każdym z nich tekst o treści: {tag}
C. jeden paragraf z pierwszym elementem tablicy tags
D. Trzy paragrafy, każdy odpowiadający kolejnemu elementowi tablicy tags

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kod generuje trzy paragrafy, każdy z kolejnym elementem tablicy tags. Jest to standardowy sposób iteracji po elementach tablicy i renderowania ich jako oddzielnych elementów HTML. W praktyce, takie podejście jest szeroko stosowane w aplikacjach frontendowych, gdzie dynamicznie tworzone elementy interfejsu użytkownika są generowane na podstawie tablic lub list danych. Każdy element tablicy jest iterowany i osobno przekształcany w znacznik HTML, co pozwala na łatwe zarządzanie i aktualizowanie treści strony w czasie rzeczywistym. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami dotyczącymi manipulacji DOM i zapewnia wysoką wydajność aplikacji.

Pytanie 36

Które z wymienionych sytuacji jest przykładem hermetyzacji w programowaniu obiektowym?

A. Tworzenie wielu metod o tej samej nazwie w różnych klasach
B. Ograniczenie dostępu do pól klasy poprzez modyfikatory dostępu
C. Wykorzystanie klasy nadrzędnej w innej klasie
D. Tworzenie klasy abstrakcyjnej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Hermetyzacja (ang. encapsulation) to mechanizm programowania obiektowego, który polega na ukrywaniu wewnętrznych danych obiektu oraz udostępnianiu dostępu do nich tylko za pośrednictwem metod publicznych (gettery i settery). Dzięki hermetyzacji dane klasy są chronione przed bezpośrednią modyfikacją, co zwiększa bezpieczeństwo i stabilność kodu. Przykład w C++: `class Konto { private: double saldo; public: void wplata(double kwota) { saldo += kwota; } }` – saldo jest polem prywatnym, które można modyfikować tylko poprzez metody publiczne, co zapobiega nieautoryzowanemu dostępowi.

Pytanie 37

Jakie narzędzie najlepiej wykorzystać do testowania API REST?

A. Git
B. Postman
C. Jasmine
D. Selenium

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Postman to jedno z najpopularniejszych narzędzi do testowania API REST, które oferuje wiele funkcji ułatwiających pracę z interfejsami programistycznymi. Jego intuicyjny interfejs użytkownika pozwala na łatwe wysyłanie zapytań HTTP, takich jak GET, POST, PUT, DELETE, co jest kluczowe w testowaniu API. Dzięki wsparciu dla kolekcji zapytań, użytkownicy mogą organizować i grupować swoje testy, co ułatwia zarządzanie projektem i iteracyjne testowanie. Ponadto, Postman umożliwia automatyzację testów poprzez skrypty testowe, które można uruchomić po wykonaniu zapytania, co pozwala na szybką weryfikację odpowiedzi API i ich zgodności z oczekiwaniami. Narzędzie wspiera także integracje z CI/CD, co czyni je idealnym dla zespołów pracujących w metodykach Agile. Postman jest zgodny z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak RESTful API design, co czyni go niezbędnym w każdym projekcie wykorzystującym API.

Pytanie 38

Który z wymienionych wzorców projektowych jest najbardziej odpowiedni do uproszczenia interfejsu złożonego systemu?

A. Fasada (Facade)
B. Singleton (Singleton)
C. Metoda szablonowa (Template method)
D. Kompozyt (Composite)

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wzorzec projektowy Fasada (Facade) upraszcza interfejs do złożonego systemu poprzez dostarczenie jednolitego punktu dostępu do wielu podsystemów. Dzięki temu klienci mogą korzystać z funkcji systemu za pomocą prostego interfejsu, co zwiększa czytelność kodu i ułatwia jego utrzymanie. Fasada jest szczególnie przydatna w dużych aplikacjach, gdzie wiele modułów wymaga skomplikowanej konfiguracji lub współdziałania. Wprowadzenie fasady ukrywa złożoność wewnętrzną systemu, jednocześnie zapewniając dostęp do niezbędnych funkcjonalności. To rozwiązanie jest często stosowane w systemach z wieloma interfejsami API, w architekturze mikroserwisów oraz przy integracji zewnętrznych bibliotek.

Pytanie 39

Zaprezentowany diagram ilustruje wyniki przeprowadzonych testów:

Ilustracja do pytania
A. ochrony
B. funkcjonalności
C. użyteczności
D. wydajnościowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wykres obrazuje wyniki testów wydajnościowych, które pokazują, jak system lub aplikacja radzi sobie pod dużym obciążeniem. Testy te pomagają zidentyfikować wąskie gardła i umożliwiają optymalizację wydajności.

Pytanie 40

Podczas programowania kontrolki stepper przedstawionej na ilustracji w aplikacji mobilnej, należy zarządzać zmienną, która zawsze przechowuje jej bieżącą wartość. Jakie zdarzenie można wykorzystać do osiągnięcia tej funkcjonalności?

Ilustracja do pytania
A. DescendantAdded
B. Unfocused
C. ValueChanged
D. SizeChanged

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zdarzenie ValueChanged jest kluczowe w kontekście programowania kontrolek takich jak stepper w aplikacjach mobilnych. To zdarzenie jest wywoływane zawsze, gdy wartość kontrolki zostaje zmieniona przez użytkownika, co umożliwia natychmiastowe przetwarzanie tej zmiany i aktualizację interfejsu użytkownika lub innych powiązanych komponentów. W praktyce, użycie zdarzenia ValueChanged to dobry przykład reaktywnego programowania, gdzie aplikacja reaguje na akcje użytkownika w czasie rzeczywistym. Przy implementacji takiego zdarzenia należy zadbać o poprawne sprawdzanie zakresu wartości, aby uniknąć błędów logicznych. Warto również pamiętać o optymalizacji wydajności takiej obsługi, zwłaszcza w aplikacjach złożonych z wielu komponentów zależnych od wartości steppera. Praktyczne zastosowanie tego zdarzenia można znaleźć w aplikacjach e-commerce, gdzie steppery mogą być używane do wyboru ilości produktów w koszyku, a zmiana wartości natychmiast wpływa na obliczenie ceny całkowitej. Używanie zdarzeń takich jak ValueChanged jest zgodne z dobrymi praktykami projektowania interfejsów użytkownika, poprawiając ich responsywność i interaktywność.