Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Opiekunka dziecięca
  • Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
  • Data rozpoczęcia: 4 czerwca 2025 02:16
  • Data zakończenia: 4 czerwca 2025 02:27

Egzamin zdany!

Wynik: 39/40 punktów (97,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jak często oddycha zdrowy donoszony noworodek?

A. Zbliżone do 85 oddechów/minutę
B. Zbliżone do 65 oddechów/minutę
C. Zbliżone do 25 oddechów/minutę
D. Zbliżone do 45 oddechów/minutę
Odpowiedź około 45 oddechów na minutę jest poprawna i mieści się w zakresach uznawanych za normę dla zdrowego donoszonego noworodka. Wartości te mogą się różnić w zależności od wieku dziecka oraz jego stanu zdrowia, jednak 40-60 oddechów na minutę to powszechnie akceptowane standardy. Częstotliwość oddychania noworodków jest znacznie wyższa niż u dorosłych, co wynika z ich mniejszych płuc oraz wyższych wymagań metabolicznych. W praktyce klinicznej, monitorowanie częstości oddechów u noworodków jest kluczowym elementem oceny ich stanu zdrowia. Zmiany w tej częstotliwości mogą wskazywać na różne stany patologiczne, takie jak infekcje, problemy z układem oddechowym czy problemy sercowo-naczyniowe. Dlatego dla lekarzy i pielęgniarek ważne jest, aby regularnie monitorować te parametry i reagować na wszelkie nieprawidłowości, zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia oraz lokalnych protokołów medycznych.

Pytanie 2

Co powinna zrobić opiekunka w przypadku atopowego zapalenia skóry u niemowlaka?

A. stosować miejscowe kortykosteroidy zaraz po wystąpieniu wysypki
B. myć dziecko w wodzie z emolientami
C. przygotować ciepłe okłady na obszary objęte wysypką
D. kąpać dziecko w wodzie z dodatkiem szarego mydła
Mycie dziecka w wodzie z dodatkiem emolientów jest zalecaną metodą w przypadku atopowego zapalenia skóry (AZS), szczególnie u niemowląt. Emolienty to substancje, które nawilżają skórę, tworząc na jej powierzchni okluzyjną warstwę, która zapobiega utracie wody i poprawia barierę lipidową skóry. Woda z emolientami łagodzi podrażnienia, redukuje swędzenie i wspomaga proces gojenia. Zastosowanie emolientów w wodzie do kąpieli jest zgodne z wytycznymi dermatologicznymi oraz standardami pielęgnacji skóry u dzieci z AZS. Przykłady emolientów to oleje roślinne, masła, jak masło shea, oraz specjalistyczne preparaty dostępne w aptekach. Należy unikać dodatków jak mydło, które może wysuszać skórę i nasilać objawy. Warto również pamiętać, że kąpiele powinny być krótkie i odbywać się w letniej wodzie, co również zmniejsza ryzyko podrażnień. Praktyka ta nie tylko przynosi ulgę, ale również jest kluczowa w codziennej pielęgnacji dzieci z AZS, co podkreślają liczne badania kliniczne.

Pytanie 3

Aby przygotować podstawową masę solną, oprócz wody, należy zastosować sól oraz mąkę w odpowiednich proporcjach?

A. 2:1
B. 1:1
C. 3:1
D. 1:2
Podstawowa masa solna, używana w różnych technikach plastycznych, jest przygotowywana w odpowiednich proporcjach, aby zapewnić jej odpowiednią konsystencję i trwałość. W przypadku mąki i soli, stosunek 1:1 oznacza, że do każdej jednostki mąki używamy tej samej jednostki soli. Taki balans jest kluczowy, ponieważ sól działa jako środek konserwujący, a jednocześnie nadaje masie odpowiednią teksturę. W praktyce, masa solna w proporcjach 1:1 jest łatwiejsza do modelowania i formowania, co jest szczególnie istotne w zastosowaniach artystycznych, takich jak rzeźbienie czy tworzenie dekoracji. Warto również zauważyć, że wprowadzenie dodatkowych składników, jak np. barwniki czy substancje stabilizujące, powinno odbywać się z zachowaniem tego podstawowego stosunku, aby nie wpłynęło negatywnie na właściwości masy. W branży artystycznej stosowanie tego standardu jest powszechnie uznawane za najlepszą praktykę, co potwierdzają liczne kursy i warsztaty prowadzone przez doświadczonych artystów.

Pytanie 4

Zastosowanie miękkiej szczoteczki do zębów lub gazika nawiniętego na palec powinno mieć miejsce, gdy u dziecka wyrośnie pierwszy

A. górny kieł
B. górny trzonowiec
C. dolny siekacz
D. dolny kieł
Odpowiedź "dolny siekacz" jest poprawna, ponieważ mycie zębów miękką szczoteczką lub gazikiem nawiniętym na palec zaleca się wprowadzić w momencie, gdy dziecko zaczyna mieć zęby, a najwcześniej pojawiają się dolne siekacze, zazwyczaj pomiędzy 6. a 12. miesiącem życia. Te zęby są bardziej narażone na próchnicę, dlatego ważne jest, aby od samego początku dbać o higienę jamy ustnej. Użycie miękkiej szczoteczki lub gazika jest kluczowe, aby uniknąć podrażnienia delikatnych dziąseł dziecka. Mycie zębów powinno odbywać się co najmniej dwa razy dziennie, a najlepiej po każdym posiłku, aby usunąć resztki pokarmowe i bakterie. Dobrą praktyką jest także stopniowe wprowadzanie dziecka do rutyny mycia zębów, aby przyzwyczaiło się do tego nawyku. Warto także zaznaczyć, że w pierwszym roku życia nie stosuje się pasty do zębów, a jedynie czystą wodę, co dodatkowo podkreśla delikatność tego procesu. Rekomendacje są zgodne z wytycznymi Amerykańskiej Akademii Stomatologicznej, które sugerują, aby rozpocząć higienę jamy ustnej od momentu pojawienia się pierwszych ząbków.

Pytanie 5

Aby ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka, należy zastosować

A. inwentarz rozwojowy
B. siatkę centylową
C. skalę Apgar
D. morfogram
Inwentarz rozwojowy to narzędzie, które umożliwia systematyczną ocenę rozwoju psychomotorycznego dziecka. Jest to zestaw pytań lub zadań, które pomagają specjalistom w identyfikacji osiągnięć rozwojowych na różnych płaszczyznach, takich jak motoryka, mowa, umiejętności społeczne czy poznawcze. Użycie inwentarzy rozwojowych jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie psychologii dziecięcej i pediatrii, gdzie regularne monitorowanie rozwoju ma kluczowe znaczenie dla wczesnej interwencji i wsparcia. Przykładowym inwentarzem jest Denver Developmental Screening Test, który pozwala na ocenę rozwoju dzieci od urodzenia do 6. roku życia. Inwentarze te są oparte na normach rozwojowych, co pozwala na porównanie indywidualnych osiągnięć dziecka z populacją. Właściwe zastosowanie inwentarzy rozwojowych przyczynia się do skutecznej diagnozy i planowania interwencji, co jest istotne w zapewnieniu dziecku optymalnych warunków do rozwoju.

Pytanie 6

Jaką strukturę powinny mieć dania przygotowane dla rocznego dziecka?

A. Homogenizowanej masy
B. Drobno posiekanych kawałków
C. Zblendowanego puree
D. Rozrzedzonej zupy
Drobno pokrojone kawałki to idealna konsystencja potraw dla 12-miesięcznego dziecka, ponieważ w tym wieku maluchy zaczynają rozwijać umiejętności gryzienia i żucia. Ważne jest, aby wprowadzać pokarmy stałe w formie kawałków, aby zachęcać do samodzielnego jedzenia i rozwijać umiejętności motoryczne. Drobne kawałki, takie jak gotowane warzywa, mięso czy owoce, łatwo chwytają małe rączki dziecka, co wspiera naukę samodzielności. Zgodnie z zaleceniami specjalistów ds. żywienia dzieci, w tym wieku wprowadzanie różnorodnych tekstur i smaków jest kluczowe dla rozwijania preferencji żywieniowych oraz zapobiegania awersjom pokarmowym w późniejszym życiu. Dobrą praktyką jest również obserwowanie reakcji dziecka na różne konsystencje, aby dostosowywać dietę do jego potrzeb i umiejętności.

Pytanie 7

Jaką substancję należy dodać do wody, w której kąpie się dziecko chore na ospę wietrzną?

A. roztworu nadmanganianu potasu
B. krochmalu
C. naparu rumianku
D. fizjologicznego roztworu soli kuchennej
Roztwór nadmanganianu potasu jest powszechnie zalecany do kąpieli dzieci z ospą wietrzną, ponieważ działa dezynfekująco i przeciwzapalnie. Manganian potasu, będący silnym środkiem utleniającym, pomaga w redukcji świądu oraz zapobiega powikłaniom związanym z nadkażeniem bakteryjnym, które może wystąpić w wyniku drapania zmian skórnych. Kąpiele w takim roztworze mogą również przynieść ulgę w objawach choroby, a jego stosowanie jest zgodne z zaleceniami wielu pediatrów. Przygotowując kąpiel, należy rozpuścić odpowiednią ilość nadmanganianu potasu w wodzie, aż uzyskamy jasno różowy roztwór, który jest bezpieczny dla skóry. Takie praktyki są częścią standardów opieki zdrowotnej dotyczących pielęgnacji dzieci z chorobami wirusowymi i są z powodzeniem stosowane w wielu placówkach medycznych.

Pytanie 8

Siedmio- lub ośmiomiesięczne dziecko, które rozwija się prawidłowo, korzysta głównie z chwytu

A. nakrywkowego
B. dłoniowego prostego
C. pęsetowego
D. nożycowego
Odpowiedź 'nożycowym' jest prawidłowa, ponieważ w wieku siedmiu do ośmiu miesięcy dzieci rozwijają zdolności motoryczne, które pozwalają im na posługiwanie się chwytem nożycowym. Ten rodzaj chwytu polega na używaniu kciuka oraz palca wskazującego do chwytania przedmiotów, co umożliwia dziecku precyzyjniejsze manipulowanie obiektami. W tym etapie rozwoju dzieci wykazują większą kontrolę nad swoimi ruchami, co wspiera ich samodzielność i eksplorację otoczenia. Przykłady zastosowania tego chwytu to chwytanie małych zabawek, jedzenia czy przedmiotów w codziennych interakcjach. Korzystanie z chwytu nożycowego jest istotnym krokiem w rozwoju umiejętności motorycznych, co jest zgodne z zaleceniami specjalistów zajmujących się rozwojem dzieci. Praktyczne zauważenie, jak dziecko przechodzi od chwytu dłoniowego prostego do nożycowego, może być dla rodziców i opiekunów ważnym wskaźnikiem postępów w rozwoju ich pociechy.

Pytanie 9

Jak powinni postępować opiekunowie 3-letniego dziecka, które odczuwa lęk przed zasypianiem w ciemności?

A. Trzymać dziecko za rękę aż do momentu zaśnięcia
B. Pozostać w zasięgu wzroku dziecka do chwili zaśnięcia
C. Zostawić w pokoju dziecka zapalone główne światło
D. Zostawić w pokoju dziecka lampkę, która nie rzuca cienia
Zostawienie w pokoju dziecka lampki, która świeci, ale nie rzuca cienia, to naprawdę świetny sposób na walkę z lękiem przed ciemnością. Takie delikatne światło, które nie jest zbyt intensywne, pomaga dzieciom poczuć się bezpieczniej i jednocześnie nie przeszkadza im w zasypianiu. Ciepła barwa światła działa uspokajająco. Wspomnę, że w przedszkolach często używają lampek, które można przyciemnić, co jest super, bo można dostosować jasność do tego, co dziecko akurat potrzebuje. Dobrze jest stosować lampy LED, są oszczędne i nie grzeją się za mocno. Dzięki takim lampkom można stworzyć fajne i komfortowe miejsce do spania, co wspiera rozwój dzieci.

Pytanie 10

U dziewczynki, która prawidłowo rozwijała się do 6-go miesiąca życia, zaobserwowano regres w zakresie umiejętności społecznych i psychomotorycznych, przestał się powiększać obwód głowy, wystąpiła utrata celowego użycia rąk oraz stereotypowe ruchy. Objawy te sugerują rozwój zespołu

A. Pataua
B. Klinefeltera
C. Downa
D. Retta
Zespół Retta jest rzadką, genetyczną chorobą neurodevelopmentalną, która w przeważającej większości przypadków dotyka dziewczynki. Charakteryzuje się normalnym rozwojem w pierwszych miesiącach życia, po czym następuje regres społeczny, psychomotoryczny oraz charakterystyczne objawy, takie jak utrata celowego użycia rąk i stereotypie ruchowe. W przypadku dziewczynki opisywanej w pytaniu, regres rozwoju po 6. miesiącu życia, spowolnienie wzrostu obwodu głowy oraz rozwój stereotypowych ruchów, takich jak klaskanie czy kręcenie rękami, są typowe dla tego zespołu. Zrozumienie tych objawów jest kluczowe dla wczesnej diagnozy i interwencji terapeutycznej. Standardy postępowania w przypadku zespołu Retta obejmują wczesną diagnozę i wsparcie w zakresie rehabilitacji oraz terapii zajęciowej, aby poprawić jakość życia pacjentek. W praktyce, terapeuci i lekarze mogą korzystać z testów oceny rozwoju psychomotorycznego oraz monitorować zmiany w zachowaniu, co pozwala na dostosowanie programów terapeutycznych do indywidualnych potrzeb pacjentek.

Pytanie 11

Wzrost ośmiomiesięcznego chłopca plasuje się na 25 centylu. Taki wynik wskazuje, że w tym przedziale wiekowym

A. 25% chłopców jest wyższych, a 75% niższych od badanego dziecka
B. 25 chłopców jest niższych, a 75 wyższych od badanego dziecka
C. 25 chłopców jest wyższych, a 75 niższych od badanego dziecka
D. 25% chłopców jest niższych, a 75% wyższych od badanego dziecka
Wysokość ciała na poziomie 25 centyla oznacza, że 25% chłopców w tym samym wieku ma wzrost niższy od badanego dziecka, a 75% jest wyższych. Takie dane pochodzą z siatki centylowej, która jest narzędziem używanym do oceny rozwoju dzieci i ich wzrostu w odniesieniu do populacji. Siatki centylowe są szeroko stosowane w pediatrii do monitorowania zdrowia dzieci oraz do oceny, czy rozwijają się one zgodnie z normami. Przykładem zastosowania tego wskaźnika może być analiza postępów dziecka w regularnych wizytach kontrolnych u pediatry, gdzie lekarz ocenia, czy wzrost i waga dziecka mieszczą się w odpowiednich przedziałach. Zrozumienie tych wartości centylowych jest kluczowe, ponieważ pozwala na wczesne wykrywanie ewentualnych problemów zdrowotnych czy rozwojowych oraz na wdrożenie odpowiednich interwencji, gdy zajdzie taka potrzeba. Wiedza o tym, jak interpretować wyniki z siatek centylowych, jest niezbędna dla profesjonalistów zajmujących się opieką nad dziećmi, aby mogli skutecznie doradzać rodzicom i opiekunom.

Pytanie 12

Eliminacja produktów bogatych w białko jest kluczową zasadą w diecie dziecka cierpiącego na

A. toksoplazmozę
B. celiakię
C. fenyloketonurię
D. chondrakalcynozę
Fenyloketonuria (PKU) jest dziedziczną chorobą metaboliczną, która polega na deficycie enzymu hydroksylazy fenyloalaninowej, odpowiedzialnego za metabolizowanie aminokwasu fenyloalaniny. W wyniku tego schorzenia, fenyloalanina gromadzi się w organizmie, co może prowadzić do uszkodzenia układu nerwowego oraz do opóźnienia rozwoju umysłowego i fizycznego dziecka. Właściwe zarządzanie dietą u dzieci z PKU jest kluczowe, a podstawową zasadą jest eliminacja produktów wysokobiałkowych, które są źródłem fenyloalaniny. Przykłady takich produktów to mięso, ryby, jaja, nabiał oraz niektóre rośliny strączkowe. W diecie dzieci z PKU stosuje się zatem specjalistyczne preparaty białkowe, które są niskofenylalaninowe i dostarczają niezbędnych aminokwasów bez nadmiaru fenyloalaniny. Wprowadzenie takiego podejścia jest zgodne z rekomendacjami dietetyków oraz standardami leczenia PKU, a także pozwala na uniknięcie poważnych konsekwencji zdrowotnych związanych z niewłaściwą dietą.

Pytanie 13

Podczas pomiaru temperatury ciała noworodka, opiekunka zauważyła, że wynosi ona 36,8°C. Co to oznacza dla dziecka?

A. ma temperaturę ciała poniżej normy
B. ma gorączkę
C. ma temperaturę ciała w granicach normy
D. jest w stanie podgorączkowym
Temperatura ciała noworodka wynosząca 36,8°C mieści się w normie, co oznacza, że organizm dziecka funkcjonuje prawidłowo. Zgodnie z obowiązującymi standardami, optymalny zakres temperatury ciała noworodków wynosi od 36,5°C do 37,5°C. Utrzymanie prawidłowej temperatury ciała jest kluczowe dla zdrowia noworodka, ponieważ ich układ termoregulacji jest jeszcze w fazie rozwoju. W praktyce, opiekunowie powinni regularnie monitorować temperaturę ciała, aby w porę zidentyfikować ewentualne problemy zdrowotne. Na przykład, jeżeli temperatura spadłaby poniżej 36,5°C, mogłoby to wskazywać na hipotermię, co jest stanem wymagającym szybkiej interwencji. Znajomość norm temperatury ciała oraz umiejętność ich interpretacji są kluczowe w pracy z noworodkami, ponieważ mogą one szybko reagować na zmiany środowiskowe, a odpowiednia temperatura ciała jest fundamentalna dla ich zdrowia i rozwoju.

Pytanie 14

Analizując dietę niemowlęcia, które jest karmione piersią, należy mieć na uwadze, że soki owocowe mogą zostać wprowadzone nie wcześniej niż

A. w 5. miesiącu życia dziecka
B. w 7. miesiącu życia dziecka
C. w 6. miesiącu życia dziecka
D. w 4. miesiącu życia dziecka
Wprowadzenie soków owocowych do diety niemowlęcia przed ukończeniem 7. miesiąca życia może prowadzić do szeregu problemów zdrowotnych. Wybór 4. miesiąca, 5. miesiąca lub 6. miesiąca jako odpowiedniego momentu nie jest zgodny z zaleceniami dotyczącymi wprowadzania nowych pokarmów. W pierwszych miesiącach życia układ pokarmowy niemowlęcia jest nadal w fazie rozwoju, a wczesne wprowadzenie soków owocowych może przyczynić się do zaburzeń trawienia, w tym kolki i biegunek. Soki owocowe często zawierają dużo cukrów i mogą obniżać apetyt na bardziej wartościowe pokarmy, co jest niebezpieczne dla zdrowego rozwoju. Należy również pamiętać, że niektóre soki, zwłaszcza te z cytrusów, mogą wywoływać reakcje alergiczne u niemowląt. Z tego powodu, przed 7. miesiącem życia, niemowlęta powinny być karmione wyłącznie mlekiem matki lub odpowiednim mlekiem modyfikowanym. Wprowadzenie soków owocowych powinno polegać na stopniowym dodawaniu ich do diety, zaczynając od niewielkich ilości, po należytym okresie na adaptację do nowych smaków i tekstur. Decyzja o wprowadzeniu tych produktów powinna być podejmowana z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka oraz w konsultacji z pediatrą.

Pytanie 15

Pielęgniarka zajmująca się dziećmi, pielęgnując skórę głowy dziecka dwu miesięcznego, które ma ciemieniuchę, powinna

A. myć główkę dziecka bez użycia dodatkowych zabiegów pielęgnacyjnych
B. smarować główkę dziecka oliwką na 15 minut przed kąpielą i wyczesywać delikatną szczoteczką
C. zapobiegać przegrzewaniu się główki dziecka poprzez chłodzenie jej zimnymi okładami
D. dezynfekować główkę dziecka spirytusem i dbać o jej ciepłotę zakładając czapeczkę
Smarowanie główki dziecka oliwką na 15 minut przed kąpielą oraz wyczesywanie miękką szczoteczką to zalecana metoda pielęgnacji skóry głowy pokrytej ciemieniuchą. Ciemieniucha, będąca łojotokowym zapaleniem skóry, jest powszechnym problemem u niemowląt, a jej pielęgnacja wymaga delikatnych i skutecznych działań. Oliwka nawilża skórę i zmiękcza łuski, co ułatwia ich usunięcie podczas kąpieli. Użycie miękkiej szczoteczki pozwala na delikatne usunięcie martwego naskórka bez podrażniania wrażliwej skóry dziecka. Dodatkowo, ważne jest, aby nie stosować zbyt agresywnych środków czyszczących, które mogą wysuszyć skórę i pogorszyć problem. Warto pamiętać, że regularna pielęgnacja oraz odpowiednie nawilżenie są kluczowe, aby zapobiegać powstawaniu ciemieniuchy. Zgodnie z wytycznymi pediatrycznymi, zaleca się monitorowanie stanu skóry głowy oraz konsultację z lekarzem w przypadku nasilających się objawów. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie pielęgnacji dzieci i zapewnia zdrową skórę głowy.

Pytanie 16

W co powinno być ubrane 6-miesięczne dziecko, które spędzi czas na werandzie w słoneczny dzień, gdy temperatura powietrza wynosi około 5°C?

A. W koszulkę i body
B. W kaftanik i śpioszki
C. W kombinezon, czapkę i rękawiczki
D. W sweterek i czapeczkę
Wybór ubrania dla 6-miesięcznego dziecka na werandowanie w niskiej temperaturze, takiej jak 5°C, powinien być starannie przemyślany, aby zapewnić odpowiednią ochronę przed zimnem i warunkami atmosferycznymi. Kombinezon, czapka i rękawiczki to optymalna kombinacja, ponieważ kombinezon jest odpowiednio ocieplony i zakrywa dużą część ciała, co minimalizuje ryzyko wychłodzenia, zwłaszcza w strefach, gdzie ciepło z ciała mogłoby być szybko tracone. Czapka chroni głowę, która jest jedną z części ciała, przez które tracimy najwięcej ciepła, a rękawiczki zabezpieczają dłonie, które są szczególnie wrażliwe na chłód. Ważne jest, aby nie zapominać o warstwie odzieży, która odprowadza wilgoć, co jest istotne, aby dziecko czuło się komfortowo. Dobrą praktyką jest także monitorowanie temperatury ciała dziecka, aby upewnić się, że nie jest ani przegrzane, ani zmarznięte, co można osiągnąć poprzez odpowiednie dostosowanie warstw odzieży.

Pytanie 17

Sześciomiesięczne niemowlę w prawidłowym rozwoju jest w stanie

A. przekręcić się z brzucha na plecy
B. usiedzieć z pozycji leżącej bez wsparcia
C. stać bez oparcia
D. stać przy podparciu
Przekręcanie się z brzuszka na plecy to jeden z kluczowych milowych kroków w rozwoju motorycznym niemowlęcia w wieku sześciu miesięcy. Ta umiejętność świadczy o rozwijającej się sile mięśniowej oraz koordynacji ruchowej, które są fundamentalne dla dalszego postępu w umiejętnościach motorycznych. Niemowlęta na tym etapie życia zaczynają eksplorować swoje ciało i otoczenie, co wpływa na ich rozwój poznawczy i emocjonalny. Warto zauważyć, że umiejętność ta jest istotna, ponieważ otwiera drzwi do kolejnych ruchów, takich jak pełzanie czy siedzenie. Aby wspierać rozwój tej umiejętności, rodzice mogą stymulować niemowlę, umieszczając zabawki w zasięgu wzroku, co zachęci je do obracania się. Standardy rozwoju dziecka, takie jak te opracowane przez Światową Organizację Zdrowia, podkreślają znaczenie takich umiejętności w kontekście ogólnego rozwoju dziecka, a praktyki te są powszechnie akceptowane przez specjalistów w dziedzinie pediatrii i psychologii rozwojowej.

Pytanie 18

Aby uniknąć sporów o zabawkę wśród 2-letnich dzieci, opiekunka powinna

A. izolować dzieci, które przejawiają agresję
B. zapewnić dzieciom ciągły dostęp do takich samych zabawek
C. umieszczać zabawki w miejscu, do którego dzieci mają trudny dostęp
D. zapewnić dzieciom dostęp do różnorodnych zabawek
Zapewnienie dzieciom stałego dostępu do identycznych zabawek jest kluczowym podejściem w zapobieganiu konfliktom między 2-letnimi dziećmi. W tym wieku dzieci często nie rozumieją jeszcze, czym jest dzielenie się, a posiadanie identycznych zabawek dla każdego dziecka zmniejsza ryzyko rywalizacji o jedną zabawkę. Przykładowo, jeśli w grupie bawi się troje dzieci, a każde z nich ma taką samą lalkę lub klocki, istnieje większa szansa, że dzieci będą mogły się skoncentrować na zabawie, zamiast walczyć o dostęp do konkretnego przedmiotu. Takie podejście jest zgodne z zasadami praktyki wczesnej edukacji, które podkreślają znaczenie interactywnej zabawy oraz współpracy w grupie. Umożliwia to również rozwijanie umiejętności społecznych poprzez wspólne zabawy, w których dzieci uczą się współdziałać i komunikować. Utrzymanie równych warunków sprzyja pozytywnemu doświadczeniu zabawy i minimalizuje frustracje, co jest istotne w tym wczesnym etapie rozwoju.

Pytanie 19

Zajęcia plastyczne obejmujące malowanie za pomocą rąk można najwcześniej wprowadzić w trakcie zabaw z dziećmi, które rozwijają się prawidłowo

A. w IV kwartale trzeciego roku życia
B. w IV kwartale drugiego roku życia
C. w I kwartale drugiego roku życia
D. w II kwartale trzeciego roku życia
Wprowadzenie zajęć plastycznych polegających na malowaniu rękami w I kwartale drugiego roku życia jest zgodne z etapami rozwoju motorycznego i poznawczego dziecka. W tym okresie dzieci rozwijają zdolności motoryczne, a ich umiejętności manipulacyjne stają się coraz bardziej złożone. Malowanie rękami angażuje zarówno ruchy dużych grup mięśniowych, jak i precyzyjne chwyty, co sprzyja rozwojowi koordynacji ruchowej. Dzieci w tym wieku są również bardzo ciekawe świata i chętne do eksploracji różnych materiałów oraz technik plastycznych. Umożliwienie im korzystania z rąk do malowania wspiera również ich kreatywność i wyrażanie emocji poprzez sztukę. W praktyce, nauczyciele powinni stosować różnorodne techniki, które pozwalają dzieciom na swobodną ekspresję, takie jak korzystanie z farb wodnych, materiałów naturalnych czy też przestrzeni do działania. Takie podejście jest zgodne z zaleceniami programów dydaktycznych, które promują rozwój poprzez zabawę, co jest istotnym elementem edukacji wczesnoszkolnej.

Pytanie 20

Według zaleceń Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, stosowanie mleka modyfikowanego z dodatkiem substancji zagęszczających jest wskazane u niemowląt

A. w przypadku niedowagi
B. w przypadku nadwagi
C. w przypadku refluksu
D. w przypadku zaparć
Zgodnie z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, stosowanie mleka modyfikowanego zawierającego substancje zagęszczające jest wskazane u niemowląt z refluksem. Refluks żołądkowo-przełykowy jest schorzeniem, które często występuje u niemowląt i objawia się cofaniem się treści pokarmowej do przełyku, co może prowadzić do dyskomfortu i bólu. Mleko modyfikowane z dodatkiem zagęszczaczy, takich jak skrobia, pomaga zwiększyć viskoelastyczność pokarmu, co zmniejsza ryzyko refluksu przez spowolnienie opróżniania żołądka i poprawę stabilności treści pokarmowej w żołądku. Przykłady stosowania takich preparatów to sytuacje, gdy niemowlę wykazuje objawy refluksu, takie jak wymioty czy nadmierne ulewanie. W takich przypadkach, zastosowanie mleka modyfikowanego z substancjami zagęszczającymi może być kluczowe dla poprawy komfortu życia dziecka oraz zmniejszenia ryzyka powikłań związanych z refluksem, takich jak zapalenie przełyku. Warto jednak, aby zmiany w diecie niemowlęcia były konsultowane z pediatrą, który dobierze odpowiednie rozwiązanie do indywidualnych potrzeb malucha.

Pytanie 21

Uszereguj etapy rozwoju mowy u dziecka od najbardziej wczesnego do najpóźniejszego
1. okres swoistej mowy dziecięcej
2. okres melodii
3. okres wyrazu
4. okres zdania

A. 1, 3, 2, 4
B. 3, 4, 1, 2
C. 2, 1, 3, 4
D. 2, 3, 4, 1
Twoja odpowiedź jest poprawna, ponieważ rozwój mowy dziecka przebiega przez określone etapy, które są zgodne z tą sekwencją. Okres melodii jest pierwszym etapem, w którym dzieci uczą się rytmu i intonacji mowy, ale nie używają jeszcze słów. Następnie następuje okres wyrazu, w którym dzieci zaczynają używać pojedynczych słów do wyrażania swoich myśli i potrzeb. Kolejnym etapem jest okres zdania, w którym mają one zdolność łączenia wyrazów w proste zdania, co pozwala na bardziej złożoną komunikację. Na końcu znajduje się okres swoistej mowy dziecięcej, który charakteryzuje się rozwinięciem umiejętności językowych, w tym gramatyki i słownictwa na poziomie bardziej zbliżonym do języka dorosłych. Zrozumienie tych etapów jest kluczowe w pracy z dziećmi, zwłaszcza w kontekście logopedii i wczesnej edukacji, gdzie znajomość prawidłowego rozwoju mowy pozwala na wczesne wykrywanie ewentualnych zaburzeń w komunikacji.

Pytanie 22

Aby złagodzić zbytnią suchość oraz uczucie swędzenia skóry u dziecka cierpiącego na atopowe zapalenie skóry, wskazane jest, aby wykąpać je w wodzie z dodatkiem

A. emolientu
B. sody
C. naparu z rumianku
D. naparu z nagietka
Emolienty to naprawdę ważne substancje, które pomagają w dermatologii, zwłaszcza dla dzieci. Kiedy mówimy o atopowym zapaleniu skóry, emolienty odgrywają kluczową rolę. Działają jak bariera na skórze, która zatrzymuje wodę, co jest mega istotne, bo dzieci często mają problem z przesuszoną i swędzącą skórą. Dodatkowo, pomagają złagodzić podrażnienia i stan zapalny, a to przynosi ulgę. Kąpiel w wodzie z emolientem naprawdę nawilża skórę i wspiera jej regenerację. Można na przykład używać parafiny, gliceryny albo różnych olejków roślinnych. Z mojego doświadczenia, fajnie jest aplikować emolienty zarówno w trakcie kąpieli, jak i po, żeby efekt nawilżenia był jeszcze lepszy. No i warto pamiętać, że dermatolodzy i pediatrzy polecają emolienty jako standard w terapii atopowego zapalenia skóry, więc to naprawdę niezbędny element, by pomóc dzieciom.

Pytanie 23

O nadwadze u dziecka może świadczyć wartość BMI, która na siatce centylowej znajduje się powyżej

A. 80 centyla
B. 70 centyla
C. 90 centyla
D. 60 centyla
Wskaźnik BMI (Body Mass Index) jest używany jako narzędzie do oceny masy ciała w stosunku do wzrostu. O nadwadze u dzieci świadczy wartości BMI, które znajdują się powyżej 90. centyla na siatkach centylowych. Oznacza to, że dziecko ma większą masę ciała niż 90% dzieci w tej samej grupie wiekowej i płci. Przykładowo, jeśli BMI dziecka wynosi 25 i znajduje się powyżej 90. centyla, to wskazuje na to, że jego masa ciała jest ponad przeciętną, co może prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak otyłość, cukrzyca typu 2 czy choroby sercowo-naczyniowe. W praktyce, pediatrzy i dietetycy wykorzystują te siatki centylowe jako narzędzie do monitorowania zdrowia dziecka oraz do podejmowania decyzji dotyczących interwencji dietetycznych i programów aktywności fizycznej. Regularne śledzenie wskaźnika BMI w kontekście siatek centylowych jest zgodne z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia oraz krajowych wytycznych dotyczących zdrowia dzieci i młodzieży.

Pytanie 24

Jakie działania opiekunki nie wpływają na wydłużenie czasu koncentracji trzyletniego dziecka na zabawie edukacyjnej?

A. Dopasowanie tematu zabawy do pasji dzieci
B. Zastosowanie nieznanych dzieciom materiałów dydaktycznych
C. Wprowadzanie coraz bardziej rozbudowanych wypowiedzi
D. Używanie zachęty oraz pochwał
Wprowadzanie coraz dłuższych wypowiedzi słownych nie wspiera, a wręcz osłabia zdolność koncentracji uwagi trzyletniego dziecka na zabawie dydaktycznej. W tym wieku dzieci charakteryzują się ograniczoną zdolnością do przetwarzania informacji, a ich uwaga łatwo się rozprasza. Długie i złożone wypowiedzi mogą być dla nich zbyt trudne do zrozumienia, co prowadzi do frustracji i utraty zainteresowania zabawą. Zamiast tego, warto stosować krótkie, zrozumiałe komunikaty, które są dostosowane do poziomu rozwoju dziecka. Praktycznym podejściem jest korzystanie z prostych pytań oraz zachęt, które zachęcają do aktywnego uczestnictwa. Dostosowanie tematu zabawy do zainteresowań dzieci oraz wprowadzanie nowych pomocy dydaktycznych są skutecznymi strategiami, które mogą przedłużyć czas skupienia uwagi. Badania w zakresie rozwoju dziecka wskazują, że angażujące i interesujące aktywności sprzyjają dłuższemu utrzymywaniu uwagi, co jest kluczowe w procesie nauczania.

Pytanie 25

Podniesienie motywacji dziecka z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną do podejmowania niezależnych działań w obszarze codziennych czynności wymaga

A. stosowania negatywnych wzmocnień
B. stawiania mu najprostszych wymagań
C. stosowania pozytywnych wzmocnień
D. stawiania mu wysokich wymagań
Stosowanie pozytywnych wzmocnień jest kluczowym elementem w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną, zwłaszcza w stopniu umiarkowanym. Pozytywne wzmocnienia dotyczą nagradzania pozytywnych zachowań, co skutkuje zwiększoną chęcią do podejmowania samodzielnych działań. Techniki te mogą obejmować zarówno werbalne uznanie za wykonanie zadania, jak i nagrody materialne lub zabawki. Dzięki tym metodom dziecko uczy się, że jego wysiłek i postępy w codziennych czynnościach przynoszą satysfakcjonujące rezultaty. Na przykład, jeżeli dziecko potrafi samodzielnie ubrać się, jego rodzic może pochwalić jego wysiłki, co wzmacnia motywację do kontynuacji tych działań w przyszłości. Zgodnie z teorią uczenia się, pozytywne wzmocnienia są bardziej efektywne niż kary, ponieważ wspierają rozwój autonomii i pewności siebie dzieci. Dlatego kluczowe jest, aby kadra pedagogiczna oraz rodzice stosowali pozytywne wzmocnienia jako integralną część procesu nauczania.

Pytanie 26

Jakie działania należy podjąć w sytuacji niewielkiego krwawienia z nosa u dziecka?

A. Dziecko powinno być posadzone, a jego głowa pochylona do przodu, należy delikatnie ucisnąć skrzydełka nosa palcem wskazującym i kciukiem
B. Dziecko powinno być posadzone, a jego głowa odchylona do tyłu, należy delikatnie ucisnąć skrzydełka nosa palcem wskazującym i kciukiem
C. Dziecko powinno leżeć, a na nos należy przyłożyć zimny okład
D. Dziecko powinno leżeć, a następnie należy czekać na samoistne zatrzymanie krwawienia
W przypadku niewielkiego krwawienia z nosa u dziecka najważniejsze jest przyjęcie właściwej pozycji oraz zastosowanie odpowiednich technik ucisku. Prawidłowa odpowiedź polega na posadzeniu dziecka i pochyleniu jego głowy do przodu. Taka pozycja ma kluczowe znaczenie, ponieważ pozwala na uniknięcie przesunięcia krwi w kierunku gardła, co mogłoby prowadzić do kaszlu lub zadławienia. Ucisk skrzydeł nosa palcem wskazującym i kciukiem ma na celu zamknięcie naczyń krwionośnych, co przyspiesza proces zatrzymania krwawienia. Praktyka ta jest zgodna z wytycznymi American Academy of Pediatrics oraz innych organizacji zajmujących się zdrowiem dzieci, które zalecają tę metodę jako pierwszą linię postępowania w przypadku epistaksji. Ważne jest, aby zachować spokój i nie panikować, a także monitorować stan dziecka, aby szybko zareagować w przypadku nasilenia krwawienia. Warto również zaznaczyć, że unikanie odchylania głowy do tyłu jest istotne, ponieważ może to skutkować niebezpiecznymi konsekwencjami.

Pytanie 27

Aby zapobiec krzywicy, zaleca się podawanie niemowlakom w pierwszych sześciu miesiącach życia witaminy D w dobowej dawce wynoszącej

A. 200 IU
B. 800 IU
C. 400 IU
D. 600 IU
Odpowiedź 400 IU jest prawidłowa, ponieważ zalecenia dotyczące profilaktyki krzywicy wskazują, że niemowlęta w pierwszym półroczu życia powinny otrzymywać witaminę D w dawce 400 IU dziennie. Witamina D odgrywa kluczową rolę w metabolizmie wapnia i fosforu, co jest niezbędne do prawidłowego rozwoju układu kostnego. Niedobór tej witaminy może prowadzić do krzywicy, schorzenia objawiającego się osłabieniem i deformacjami kości. W praktyce oznacza to, że niemowlęta karmione piersią, które są szczególnie narażone na niedobory, powinny otrzymywać suplementację witaminy D, aby zapewnić odpowiedni poziom tej substancji w organizmie. Warto pamiętać, że dawka 400 IU jest zalecana przez takie organizacje jak Amerykańska Akademia Pediatrii oraz Światowa Organizacja Zdrowia, co świadczy o jej powszechnej akceptacji wśród specjalistów. Zastosowanie tej dawki jest zgodne z aktualnymi standardami zdrowotnymi, co czyni ją najlepszą praktyką w zakresie profilaktyki zdrowotnej w tej grupie wiekowej.

Pytanie 28

Podczas dbania o właściwą mumifikację kikuta pępowinowego kluczowe jest staranne

A. pędzlowanie kikuta pępowiny roztworem gencjany
B. odkażanie kikuta pępowiny 70% alkoholem
C. oczyszczanie kikuta pępowiny nawilżonym gazikiem
D. osuszanie kikuta pępowiny suchym gazikiem
Osuszanie kikuta pępowiny suchym gazikiem jest kluczowym elementem pielęgnacji noworodka, gdyż zapewnia odpowiednie warunki do gojenia się tego miejsca. Kikut pępowinowy, pozostający po odcięciu pępowiny, może stać się siedliskiem dla drobnoustrojów, dlatego istotne jest, aby utrzymać go w suchości. Osuszanie kikuta zapobiega przyleganiu resztek wydzieliny czy krwi, co może prowadzić do infekcji. Praktyka ta jest zgodna z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia oraz polskich standardów pielęgnacji noworodków, które podkreślają znaczenie suchego środowiska dla prawidłowego gojenia. W praktyce, wykonując tę procedurę, należy używać sterylnych, jednorazowych gazików, aby minimalizować ryzyko zakażeń. Należy również unikać stosowania substancji drażniących, które mogą podrażnić delikatną skórę noworodka. Kluczowe jest, aby rodzice byli świadomi tych praktyk, aby mogli skutecznie dbać o zdrowie swojego dziecka.

Pytanie 29

Aby uniknąć anemii u zdrowo rozwijającego się dziecka w II półroczu życia, co należy dodać do jego diety?

A. serki, makarony, soki
B. jogurty, pieczywo, fasolę
C. kasze, ryby, owoce
D. jaja, mięso, warzywa
Odpowiedź "o jaja, mięso, warzywa" jest prawidłowa, ponieważ te składniki diety są bogate w żelazo oraz inne składniki odżywcze, które są kluczowe dla prawidłowego rozwoju niemowląt. Jaja dostarczają nie tylko żelaza, ale także białka, witamin z grupy B oraz choliny, co wspomaga rozwój mózgu. Mięso, zwłaszcza czerwone, jest jednym z najlepszych źródeł żelaza hemowego, które jest łatwiej przyswajalne przez organizm niż żelazo niehemowe znajdujące się w roślinach. Warzywa, zwłaszcza zielone liściaste, takie jak szpinak czy jarmuż, dostarczają nie tylko żelaza, ale również witamin i minerałów, które wspierają układ immunologiczny. Zaleca się wprowadzenie tych produktów do diety niemowlęcia między 6 a 12 miesiącem życia, aby zaspokoić rosnące potrzeby żywieniowe i zapobiec anemii z niedoboru żelaza, co jest powszechne u małych dzieci. Warto również pamiętać, że witamina C, obecna w wielu owocach i warzywach, zwiększa wchłanianie żelaza, dlatego warto łączyć te składniki w posiłkach.

Pytanie 30

Na błonie śluzowej policzków dziecka cierpiącego na pojawiają się białawe plamki Fiłatowa-Koplika?

A. odrę
B. świnkę
C. rólczkę
D. ospe
Białawe plamki Fiłatowa-Koplika są charakterystycznym objawem odry, infekcji wirusowej wywoływanej przez wirus odry (Measles virus). Te plamki, które pojawiają się na błonie śluzowej policzków, są często zauważane w okresie prodromalnym choroby, zanim wystąpią typowe objawy, takie jak wysoka gorączka, kaszel i wysypka. Warto zaznaczyć, że rozpoznanie odry opiera się na połączeniu klinicznych objawów oraz historii szczepień. W kontekście praktycznym, wczesne rozpoznanie odry jest kluczowe dla kontroli epidemii, ponieważ choroba jest wysoce zaraźliwa. Dobrą praktyką jest również monitorowanie stanu zdrowia dzieci, które mogły mieć kontakt z osobą chorą na odrę, oraz promowanie szczepień, które znacząco zmniejszają ryzyko zakażenia. Dzięki temu, zarówno w instytucjach edukacyjnych, jak i w praktykach medycznych, można skutecznie przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się tej groźnej choroby.

Pytanie 31

W przypadku stwierdzenia alergii u noworodka karmionego mlekiem modyfikowanym, w celu profilaktyki, zaleca się stosowanie mieszanki oznaczonej symbolem

A. R
B. GR
C. AR
D. HA
Odpowiedź, którą zaznaczyłeś, dotyczy mieszanek mlecznych uznawanych za hipoalergiczne. Takie mieszanki są stworzone specjalnie dla niemowlaków, które mogą mieć skłonności do alergii. Ich formuła jest dostosowana do potrzeb dzieci, które mogą być wrażliwe na białka mleka krowiego. Ciekawostka – w mieszankach HA białka są poddawane hydrolizowaniu, co znaczenie zmniejsza ryzyko wystąpienia reakcji alergicznych. Z praktyki wiem, że dobrze jest zawsze konsultować wybór mieszanki z pediatrą lub specjalistą od alergii, bo nie każde dziecko z alergiami potrzebuje tych preparatów. Dobrze jest też monitorować, jak dziecko reaguje na nowe pokarmy, żeby szybko zauważyć potencjalne alergeny i odpowiednio dostosować jego dietę. Warto pamiętać, że mieszanka HA to nie wszystko i nie powinna zastępować diety eliminacyjnej, zwłaszcza gdy alergia jest już stwierdzona, a raczej powinna być częścią szerszej strategii zapobiegawczej.

Pytanie 32

Aby zapewnić bezpieczeństwo dzieciom przebywającym w żłobku lub klubie dla dzieci, należy

A. ustawiać zabawki na wysokich półkach
B. zakazać dzieciom samodzielnego wyjmowania zabawek z regałów
C. przechowywać zabawki w zamkniętych szafkach
D. zadbać o przymocowanie regałów z zabawkami do ściany
Przytwierdzenie regałów z zabawkami do ściany jest kluczowym elementem zapewnienia bezpieczeństwa dzieci w żłobkach i klubach dziecięcych. Tego rodzaju zabezpieczenie ogranicza ryzyko przewrócenia się regałów, co może prowadzić do poważnych obrażeń u dzieci. W wielu krajach standardy bezpieczeństwa w placówkach opiekuńczych, takie jak normy wydawane przez organizacje zajmujące się bezpieczeństwem dzieci, zalecają stabilizację mebli, aby zapobiec ich przewróceniu. Przykładem praktycznego zastosowania jest użycie specjalnych uchwytów montażowych, które są dostępne w sklepach budowlanych. Warto również prowadzić regularne kontrole stanu wyposażenia, aby upewnić się, że wszystkie elementy są prawidłowo zamocowane. Edukacja personelu na temat znaczenia stabilności mebli, w tym regałów na zabawki, powinna być częścią szkoleń BHP, co pomoże w stworzeniu bezpiecznego środowiska dla dzieci.

Pytanie 33

Tworzenie form przestrzennych z naturalnych materiałów, takich jak kasztanowe ludziki lub zwierzątka z żołędzi połączonych przy pomocy patyczków, powinno być wprowadzone do zajęć z odpowiednio rozwijającym się dzieckiem

A. w trzecim roku życia
B. w czwartym roku życia
C. w drugim roku życia
D. w pierwszym roku życia
Samodzielne konstruowanie form przestrzennych z materiałów przyrodniczych, takich jak kasztany czy żołędzie, jest czynnością, która sprzyja rozwojowi motoryki małej oraz zdolności manualnych dzieci. W czwartym roku życia maluchy osiągają znaczący poziom sprawności manualnej, co pozwala na precyzyjniejsze łączenie elementów oraz formułowanie bardziej złożonych strukturalnych koncepcji. Zajęcia takie rozwijają również kreatywność i wyobraźnię przestrzenną, co jest niezbędne w dalszej edukacji artystycznej. Zgodnie z zaleceniami pedagogicznymi, dzieci w tym wieku są w stanie zrozumieć zasady współpracy z rówieśnikami, co dodatkowo wzmacnia ich umiejętności społeczne. Przykładowo, podczas tworzenia grupowych projektów z wykorzystaniem naturalnych materiałów, dzieci uczą się dzielenia zadań, co sprzyja ich rozwojowi interpersonalnemu. Te działania są zgodne z wytycznymi dotyczącymi edukacji wczesnoszkolnej, które podkreślają znaczenie zabawy w procesie uczenia się oraz korzystania z materiałów otaczającej nas przyrody.

Pytanie 34

Aby w działalności wychowawczej zastosować metodę swobodnego wyboru, należy

A. powierzyć dzieciom decyzję w sprawie wyboru zabawy.
B. organizować z dziećmi jak najwięcej zabaw muzycznych.
C. organizować z dziećmi jak najwięcej zabaw ruchowych.
D. powierzyć rodzicom decyzję w sprawie wyboru zabaw.
Odpowiedź, w której oddajemy dzieciom inicjatywę wyboru zabawy, jest zgodna z zasadami metody dowolności w pracy wychowawczej. Ta metoda opiera się na założeniu, że dzieci powinny mieć swobodę w podejmowaniu decyzji dotyczących aktywności, co sprzyja ich rozwojowi emocjonalnemu oraz społecznemu. Przykładami zastosowania tej metody mogą być sytuacje, w których dzieci wybierają spośród różnych zabaw dostępnych w danym momencie, co pozwala im na przejawianie własnych preferencji i zainteresowań. Takie podejście wspiera ich kreatywność, samodzielność oraz umiejętność współpracy w grupie. Ponadto, badania wskazują, że dzieci, które mają możliwość wyboru, są bardziej zaangażowane w zabawę, co przekłada się na lepsze wyniki w zakresie rozwoju poznawczego. Wprowadzenie metody dowolności jest również zgodne z nowoczesnymi standardami edukacyjnymi, które kładą nacisk na dziecko jako podmiot procesu wychowawczego, a nie jedynie odbiorcę treści edukacyjnych.

Pytanie 35

Zabawa w a-kuku u pięciomiesięcznego dziecka wspiera przede wszystkim

A. rozwój pamięci oraz orientacji przestrzennej.
B. stymulację układu oddechowego.
C. rozwój słuchu fonematycznego i muzycznego.
D. stymulację rozwoju grafomotorycznego.
Zabawa w a-kuku, znana również jako chowanie i odkrywanie, ma kluczowe znaczenie dla rozwoju pamięci i orientacji przestrzennej u pięciomiesięcznych dzieci. W tym wieku, dzieci zaczynają rozwijać swoje umiejętności poznawcze, a zabawy takie jak a-kuku pomagają im zrozumieć koncept stałości obiektów. Obserwując, jak rodzic czy opiekun chowa się lub zasłania, dziecko uczy się, że przedmioty i osoby mogą istnieć nawet wtedy, gdy nie są widoczne. To z kolei stymuluje rozwój ich pamięci. Orientacja przestrzenna natomiast polega na umiejętności postrzegania siebie w przestrzeni oraz rozumienia relacji pomiędzy obiektami. W ramach zabawy dziecko uczy się, jak poruszać się w swoim otoczeniu, co sprzyja nie tylko rozwojowi fizycznemu, ale również kognitywnemu. Dlatego też a-kuku jest nie tylko przyjemną zabawą, ale również cennym narzędziem wspierającym rozwój dziecka w kluczowych obszarach jego życia.

Pytanie 36

Sześciomiesięczne niemowlę, które rozwija się prawidłowo, jest w stanie

A. usiąść z pozycji leżącej bez wsparcia
B. stać z pomocą
C. stać samodzielnie
D. przekręcić się z brzuszka na plecy
Odpowiedź, że sześciomiesięczne niemowlę potrafi przekręcić się z brzuszka na plecy, jest prawidłowa, ponieważ jest to jeden z kluczowych etapów rozwoju motorycznego w tym okresie życia. W wieku sześciu miesięcy dzieci nabywają umiejętności pozwalające na ruchy rotacyjne, co jest istotnym krokiem w kierunku większej niezależności motorycznej. Przekręcanie się jest nie tylko oznaką rozwijającej się siły mięśniowej, ale także koordynacji ruchowej i świadomości ciała. Na tym etapie dzieci często zaczynają eksplorować swoje otoczenie, co sprzyja ich dalszemu rozwojowi sensorycznemu i poznawczemu. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest kluczowe dla rodziców i opiekunów, którzy powinni stymulować rozwój dziecka przez zabawy zachęcające do ruchu, takie jak układanie zabawek w zasięgu, by zmotywować dziecko do przekręcania się. Warto również pamiętać, że każde dziecko rozwija się indywidualnie, ale te umiejętności są zgodne z ogólnymi normami rozwojowymi.

Pytanie 37

Swędzenie w okolicy odbytu, brak apetytu oraz wzmożona nerwowość to typowe objawy kliniczne

A. tasiemczycy
B. glistnicy
C. owsicy
D. lambliozy
Owsica, będąca chorobą pasożytniczą wywołaną przez Enterobius vermicularis, jest schorzeniem, które rzeczywiście manifestuje się poprzez objawy takie jak świąd odbytu, utrata łaknienia oraz nerwowość. Świąd odbytu jest najbardziej charakterystycznym symptomem, zwłaszcza u dzieci, które mogą odczuwać dyskomfort, szczególnie w nocy, co prowadzi do problemów ze snem i zwiększonej drażliwości. Utrata łaknienia może wynikać z obecności pasożytów w przewodzie pokarmowym, które konkurują o składniki odżywcze. W praktyce klinicznej diagnoza owsicy jest rozpoznawana na podstawie objawów oraz testu na obecność jajeczek pasożyta, często zwanego testem klejowym. Leczenie opiera się na stosowaniu leków przeciwpasożytniczych, takich jak mebendazol czy albendazol, a także na edukacji pacjentów o higienie osobistej, co jest kluczowe w zapobieganiu reinfekcjom. Warto również podkreślić, że owsica jest jednym z najczęściej występujących zakażeń pasożytniczych u dzieci, co czyni jej rozpoznanie i leczenie istotnym zagadnieniem w pediatrii.

Pytanie 38

Według wytycznych dotyczących żywienia zdrowych niemowląt opracowanych przez Polskie Towarzystwo Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dziecka, podroby można wprowadzać do diety prawidłowo rozwijającego się malucha po osiągnięciu przez niego

A. 12. miesiąca życia
B. 36. miesiąca życia
C. 24. miesiąca życia
D. 18. miesiąca życia
Podanie podrobów niemowlętom dopuszczone jest według standardów Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dziecka po ukończeniu 36. miesiąca życia. W tym okresie układ pokarmowy dziecka jest na tyle rozwinięty, aby skutecznie trawić bogate w białko oraz żelazo składniki, które znajdują się w podrobach, takie jak wątroba czy serca. Warto zwrócić uwagę, że podroby są uznawane za wartościowe źródło składników odżywczych, ale ich wprowadzenie do diety powinno być przemyślane i dostosowane do etapu rozwoju dziecka. Zaleca się, aby rodzice zaczynali od niewielkich porcji, obserwując reakcje organizmu, co pozwoli zminimalizować ryzyko alergii pokarmowych. Podczas wprowadzania nowych produktów do diety, należy także kierować się zasadą stopniowego wprowadzania, co jest zgodne z zaleceniami ekspertów. Znajomość tych zasad pomoże zapewnić zdrowy rozwój dziecka oraz uniknąć potencjalnych problemów zdrowotnych.

Pytanie 39

Jakiego środka należy użyć do mycia oczu i twarzy niemowlęcia?

A. sterylnego gazika w wersji suchej
B. gazika zwilżonego tonikiem bezzapachowym
C. gazika nasączonego przegotowaną wodą
D. gazika nasączonego wodą z mydłem
Użycie gazika zwilżonego w przegotowanej wodzie do mycia oczu i twarzy niemowlęcia jest zgodne z zaleceniami pediatrów i standardami higieny. Przegotowana woda jest wolna od zanieczyszczeń oraz mikroorganizmów, co zmniejsza ryzyko infekcji, które mogą być szczególnie niebezpieczne dla niemowląt o wrażliwej skórze. Gazik, który powinien być jednorazowy i sterylny, pozwala na delikatne oczyszczenie skóry wokół oczu i twarzy bez podrażnień. W praktyce stosowanie przegotowanej wody zamiast mydła lub innych substancji chemicznych zapobiega wystąpieniu alergii oraz podrażnień skórnych. Ponadto, używanie gazika po każdej zmianie pieluszki lub po jedzeniu jest dobrym nawykiem, który wspiera ogólną higienę i zdrowie dziecka. W związku z tym, stosowanie przegotowanej wody z gazikiem jest najlepszym rozwiązaniem w codziennej pielęgnacji niemowlęcia, zgodnie z zaleceniami ekspertów w dziedzinie pediatrii oraz dermatologii.

Pytanie 40

Niemowlę, które jest zdrowe i znajduje się w drugim półroczu życia, nie miało wprowadzonej diety wzbogaconej o potrawy z warzywami, mięsem oraz żółtkiem jajka kurzego. Może to skutkować u dziecka

A. próchnicą
B. cukrzycą
C. krzywicą
D. anemią
Odpowiedź 'anemia' jest jak najbardziej trafna. Jeśli niemowlak w drugim półroczu życia nie dostaje do diety rzeczy bogatych w żelazo, jak na przykład mięso czy żółtka jaj, to może mieć potem niedobory. Anemia z braku żelaza to jedna z najczęstszych dolegliwości u dzieci i może poważnie wpływać na ich rozwój, zarówno fizyczny, jak i umysłowy. Żelazo jest potrzebne do produkcji hemoglobiny, która jest ważna do transportu tlenu we krwi. Warto wprowadzać różnorodne pokarmy w odpowiednim czasie, co polecają też takie instytucje jak Światowa Organizacja Zdrowia. Dobrze, że zwracasz uwagę na to, dlatego warto rozwijać dietę dziecka, wprowadzając m.in. mięso, ryby i jakieś warzywa. To naprawdę ważne dla zdrowia malucha.