Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 15 maja 2025 16:14
  • Data zakończenia: 15 maja 2025 16:41

Egzamin zdany!

Wynik: 23/40 punktów (57,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Chcąc uzyskać obsadę 85 tysięcy nasion na hektar, przy rozstawie rzędów 70 cm, należy tak ustawić siewnik, aby odległość nasion w rzędzie wynosiła

Tabela: Odległość między nasionami w rzędzie [cm] w zależności od obsady i rozstawy rzędów.
Obsada roślin w tys./haRozstawa rzędów w cm
707580
7020,419,017,9
7519,017,816,7
8017,916,715,6
8516,815,714,7
9015,914,813,9
9515,014,013,2
10014,313,312,5

A. 16,8 cm
B. 14,7 cm
C. 17,9 cm
D. 15,7 cm
Odpowiedź 16,8 cm jest prawidłowa, ponieważ obliczenia oparte na podanych wartościach obsady i rozstawu rzędów wykazują, że dla uzyskania 85 tysięcy nasion na hektar przy rozstawie rzędów wynoszącym 70 cm, odległość między nasionami w rzędzie powinna wynosić 16,8 cm. W praktyce oznacza to, że planując siew, farmer musi dostosować ustawienia siewnika, aby zapewnić równomierne rozmieszczenie nasion, co jest kluczowe dla optymalnego wzrostu roślin. Przestrzeganie tych zasad jest zgodne z dobrymi praktykami agronomicznymi, które podkreślają znaczenie precyzyjnego siewu w kontekście wydajności produkcji rolniczej. Równomierne rozmieszczenie nasion pozwala na lepsze wykorzystanie dostępnych zasobów, takich jak woda i składniki odżywcze, co z kolei przekłada się na wyższe plony. Dodatkowo, właściwe ustawienie siewnika może redukować konieczność późniejszych zabiegów pielęgnacyjnych, co jest korzystne zarówno ekonomicznie, jak i ekologicznie.

Pytanie 3

W wykorzystaniu prasy zwijającej Z 570 do produkcji siana zastosowano sznurek polipropylenowy Tex 2000, oznaczony jako 500 m.kg. Jaką liczbę kłębków sznurka należy zorganizować do owinięcia 200 bel siana, jeżeli na jedną belę potrzeba 75 m sznurka, a jeden kłębek waży 5 kg?

A. 6
B. 15
C. 10
D. 2
Zrozumienie wymagań dotyczących ilości sznurka niezbędnego do owinięcia bel siana jest kluczowe dla efektywnego zarządzania procesem, jednak niektóre odpowiedzi mogą odzwierciedlać błędne podejścia do obliczeń. Na przykład, jeżeli ktoś wybiera zbyt małą liczbę kłębków, może nie uwzględniać całkowitej długości sznurka, którą należy użyć. Poprawna metoda obliczeń polega na najpierw oszacowaniu całkowitego zużycia sznurka na podstawie liczby bel oraz długości sznurka potrzebnego na jedną belę. Jeśli nie zostanie to uwzględnione, można dojść do wniosku, że wystarczy znacznie mniej kłębków, co jest błędne. Innym częstym błędem jest nieprawidłowe przeliczenie długości sznurka, które można uzyskać z jednego kłębka. W przypadku polipropylenowego sznurka Tex 2000, który ma wydajność 500 m/kg, istotne jest, aby przy obliczeniach używać właściwych jednostek. Zgubienie się w tych obliczeniach prowadzi do nieprawidłowych wartości i może skutkować niedoborem materiału, co w konsekwencji wpływa na jakość omotania i trwałość zwojów. W kontekście praktycznym, odpowiednie obliczenia pomagają w optymalizacji kosztów i efektywności produkcji, co jest istotnym aspektem w pracy każdego rolnika zajmującego się zbiorami siana.

Pytanie 4

Jakie jest źródło problemów z przełączaniem biegów, objawiających się "zgrzytami" i "trzaskami", mimo że elementy docisku oraz tarcza sprzęgła są w dobrym stanie?

A. Zbyt duży luz pedału sprzęgła
B. Zaolejenie tarczy sprzęgłowej
C. Ślizganie się tarczy sprzęgłowej
D. Zbyt mały luz pedału sprzęgła
Zbyt duży luz pedału sprzęgła jest kluczowym czynnikiem, który może prowadzić do trudności podczas zmiany biegów, objawiających się zgrzytami i trzaskami. W przypadku nadmiernego luzu, siła przenoszona na tarczę sprzęgła może być niewystarczająca do pełnego złączenia, co skutkuje nieprawidłowym załączaniem biegów. Praktycznie, może to skutkować sytuacjami, w których kierowca nie jest w stanie włączyć biegu, co może prowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów. Należy pamiętać, że odpowiednie wyregulowanie luzu pedału sprzęgła jest standardową praktyką w konserwacji pojazdów. W przypadku klasycznych układów sprzęgłowych, luz ten powinien być dostosowany do specyfikacji producenta, co zapewni optymalne działanie całego układu napędowego. Regularne kontrole i kalibracja tego elementu powinny być częścią rutynowych przeglądów samochodowych, aby zapewnić bezpieczeństwo i komfort jazdy. Utrzymanie odpowiedniego luzu pedału sprzęgła może zatem znacznie poprawić efektywność przenoszenia mocy oraz wygodę użytkownika, co jest kluczowe w kontekście zarówno codziennego użytkowania, jak i sportowej jazdy.

Pytanie 5

Aby przetransportować materiały sypkie w pionie z dolnego poziomu na wyższy, należy użyć przenośnika

A. rolkowego
B. taśmowego
C. wibracyjnego
D. kubełkowego
Choć przenośniki taśmowe, rolkowe i wibracyjne są szeroko stosowane w różnych aplikacjach transportowych, nie są one optymalne do transportu materiałów sypkich w pionie. Przenośniki taśmowe, pomimo że mogą transportować materiały w różnych kierunkach, zazwyczaj sprawdzają się lepiej w poziomym lub delikatnym nachylonym transporcie. Ich konstrukcja nie pozwala na skuteczne podnoszenie i zabezpieczanie produktów sypkich, co może prowadzić do strat materiału i zatorów. Przenośniki rolkowe z kolei bazują na grawitacyjnej lub mechanicznej przemieszczaniu produktów, co czyni je nieefektywnymi w kontekście materiałów sypkich, które wymagają zamkniętych pojemników do transportu, aby uniknąć rozpryskiwania się. Przenośniki wibracyjne, mimo że mogą być wykorzystane do transportu materiałów sypkich, są bardziej skoncentrowane na przesuwaniu ich w poziomie, a nie w pionie, co ogranicza ich zastosowanie w kontekście przenoszenia ciężkich i sypkich materiałów na wyższe poziomy. Wybór niewłaściwego typu przenośnika do danego zastosowania wynika często z braku zrozumienia specyfiki transportu materiałów sypkich i ich unikalnych właściwości, co może prowadzić do nieefektywności procesów logistycznych.

Pytanie 6

Jednym z działań, które należy wykonać przed pomiarem szczelności komory spalania w silniku typu Diesel jest

A. opróżnienie misy olejowej
B. zwiększenie luzów zaworowych
C. wymontowanie wszystkich wtryskiwaczy
D. dokręcenie głowicy silnika
Wymontowanie wszystkich wtryskiwaczy jest kluczowym krokiem przed przeprowadzeniem pomiaru szczelności komory spalania w silniku Diesla. Umożliwia to uniknięcie podawania paliwa do cylindrów podczas testu, co mogłoby zafałszować wyniki. Wtryskiwacze są elementami, które wprowadzają paliwo pod wysokim ciśnieniem, a ich obecność podczas pomiarów może prowadzić do błędnych odczytów ciśnienia sprężania, co jest istotnym wskaźnikiem stanu technicznego silnika. W praktyce, przed przystąpieniem do pomiaru, technicy często wykonują również wizualną inspekcję obszaru wokół wtryskiwaczy, aby upewnić się, że nie ma wycieków oleju lub paliwa, które mogłyby wpłynąć na wyniki. Dobrą praktyką jest także sprawdzenie, czy uszczelki wtryskiwaczy są w dobrym stanie, co może zapobiec dalszym problemom. Warto pamiętać, że standardy branżowe, takie jak ISO 9001, kładą nacisk na dokładność i rzetelność przeprowadzanych pomiarów, co czyni ten krok niezbędnym dla zapewnienia wysokiej jakości diagnostyki silnika.

Pytanie 7

Jaki jest koszt zbioru pszenicy z terenu o powierzchni 10 ha za pomocą kombajnu, który osiąga wydajność 2,5 ha na godzinę, jeżeli każda godzina pracy kombajnu wynosi 500 zł netto, a stawka VAT na tę usługę to 23%?

A. 2 460 zł
B. 2 000 zł
C. 1 800 zł
D. 2 690 zł
Aby obliczyć koszt zbioru pszenicy z powierzchni 10 ha, musimy najpierw określić czas potrzebny na zbiór. Kombajn o wydajności 2,5 ha na godzinę potrzebuje 4 godzin (10 ha ÷ 2,5 ha/godz.) na zebranie całej pszenicy. Następnie, koszt pracy kombajnu przez 4 godziny wyniesie 2000 zł (4 godz. × 500 zł/godz.). Jednakże, należy doliczyć podatek VAT w wysokości 23% na usługi, co daje dodatkowe 460 zł (2000 zł × 0,23). W sumie otrzymujemy 2460 zł (2000 zł + 460 zł). Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w zarządzaniu gospodarstwami rolnymi, gdzie precyzyjne planowanie kosztów i wydajności ma bezpośredni wpływ na rentowność produkcji. Znajomość kosztów operacyjnych pozwala na efektywne zarządzanie budżetem oraz podejmowanie bardziej informowanych decyzji dotyczących upraw i inwestycji.

Pytanie 8

Aby zapewnić dociążenie kół napędowych ciągnika pracującego z narzędziami lub maszynami przyczepianymi, konieczne jest zastosowanie ciągnika z regulacją

A. pozycyjną
B. mieszaną
C. siłową
D. ciśnieniową
Odpowiedzi siłowa, mieszana oraz pozycyjna nie są poprawne w kontekście dociążania kół napędowych ciągnika, ponieważ każda z nich odnosi się do innych aspektów regulacji i nie zapewnia optymalnego wsparcia dla maszyn przyczepianych. Regulacja siłowa, choć może być użyteczna w pewnych sytuacjach, nie dostarcza wystarczającego wsparcia w kontekście dynamicznego obciążenia, które jest kluczowe podczas pracy z różnymi narzędziami. Z kolei regulacja mieszana, łącząca różne aspekty, może wprowadzać zbędne komplikacje w obsłudze i nie zawsze gwarantuje efektywność, zwłaszcza w zmiennych warunkach roboczych. Regulacja pozycyjna, która skupia się na ustaleniu określonej pozycji roboczej narzędzia, również nie odpowiada na potrzebę dostosowania dociążenia w trakcie pracy, co jest istotne dla stabilności ciągnika. Te koncepcje mogą prowadzić do błędnych założeń, że dociążenie można osiągnąć bez dynamicznej regulacji ciśnienia. W praktyce, niewłaściwy dobór systemu dociążania może prowadzić do nieefektywnego wykorzystania mocy ciągnika, zwiększonego zużycia paliwa oraz potencjalnych problemów z bezpieczeństwem, takich jak poślizg czy utrata kontroli nad maszyną. Ostatecznie, kluczowe jest zrozumienie, że odpowiedni system dociążenia wpływa na wydajność i bezpieczeństwo pracy, co powinno być priorytetem w doborze sprzętu.

Pytanie 9

Dopuszczalna ładowność przyczepy T653/1 z nadstawami wynosi

Podstawowe dane techniczne – masa i ładowność
J. M.T653T653/1T653/2
Masa własna pojazdukg19501925(2105)1940(2120)
Dopuszczalna masa całkowitakg595071058120
Dane techniczne umieszczone w nawiasach dotyczą wersji przyczep ze ścianami oraz nadstawami.

A. 5950 kg
B. 1925 kg
C. 5000 kg
D. 2105 kg
Wybór złej odpowiedzi w kontekście dopuszczalnej ładowności przyczepy T653/1 z nadstawami może wynikać z kilku mylnych założeń. Często przyczyną błędów jest niepełne zrozumienie różnicy między masą całkowitą a masą własną pojazdu. Na przykład, odpowiedzi sugerujące 1925 kg czy 2105 kg mylą się, ponieważ są to wartości związane z masą własną przyczepy, a nie z jej ładownością. Takie podejścia mogą prowadzić do stwierdzenia, że ładowność to po prostu masa samej przyczepy, co jest nieprawidłowe. Przyczepa T653/1 ma masę własną 2105 kg, więc jeśli przyjmujemy błędne wartości, możemy pomylić się w obliczeniach, zakładając, że ładowność to suma mas własnych. Odpowiedź 5950 kg również wskazuje na mylną interpretację, ponieważ sugeruje, że można przewozić jeszcze więcej niż dopuszczalna masa całkowita, co jest sprzeczne z zasadami bezpieczeństwa i normami prawa. Ważne jest, aby pamiętać, że każde przeładowanie przyczepy może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak uszkodzenie pojazdu lub wypadki drogowe. Ostatecznie zrozumienie tych zasad oraz znajomość przepisów prawnych dotyczących transportu drogowego jest kluczowe dla prawidłowego użytkowania przyczep i zapewnienia bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 10

Jeśli filtr oleju silnikowego jest montowany od dołu w pozycji pionowej, to co należy zrobić przed jego przykręceniem?

A. napełnić go olejem silnikowym
B. podgrzać go w ciepłej wodzie
C. przeprowadzić test jego szczelności
D. napełnić go naftą lub benzyną ekstrakcyjną
Zalanie filtra oleju silnikowego przed jego zamontowaniem to naprawdę ważny krok. Dzięki temu filtr jest już napełniony olejem, co sprawia, że po uruchomieniu silnika od razu zaczyna działać jak trzeba. Jak filtr jest zamontowany od dołu, to bez oleju może być ryzykownie. Wiesz, jak to jest – suchy filtr to prosta droga do poważnych problemów. Właściwie, to każdy mechanik powie Ci, że nowe filtry powinny być zawsze napełnione olejem. Zajmuje to tylko chwilę, a może mieć dużą różnicę w tym, jak długo silnik będzie działał. Często można to zobaczyć w warsztatach, gdzie fachowcy robią to tak, jak zalecają producenci samochodów, co ma sens, prawda?

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Paliwo przeznaczone do silników z zapłonem samoczynnym oznaczane jako B20 składa się z

A. 80% bioestru oraz 20% standardowego oleju napędowego
B. 20% bioestru oraz 80% standardowego oleju napędowego
C. 20% bioetanolu oraz 80% innych płynnych nośników energii
D. 20% benzyny oraz 80% standardowego oleju napędowego
W przypadku pozostałych odpowiedzi pojawiają się istotne nieporozumienia dotyczące składników paliwa. Na przykład, stwierdzenie, że B20 zawiera 80% bioestru i 20% normalnego oleju napędowego, jest błędne, ponieważ takie proporcje nie są zgodne z definicją B20. Ponadto, bioestry są używane jako substytut oleju napędowego, a nie jako jego dodatki w tak dużych ilościach. Propozycja zawierająca 20% bioetanolu i 80% innych paliw płynnych pomija kluczowy aspekt, że bioetanol jest stosowany głównie w silnikach zapłonowych i nie jest typowym składnikiem paliwa dla silników z zapłonem samoczynnym, takich jak te używające oleju napędowego. Inna opcja, sugerująca 20% benzyny i 80% normalnego oleju napędowego, wprowadza w błąd, ponieważ benzyna nie jest kompatybilna z większością silników wysokoprężnych, co może prowadzić do uszkodzeń silnika. W kontekście norm emisji spalin oraz zrównoważonego rozwoju, takie mieszanki nie spełniają wymogów i mogą powodować zwiększone zużycie paliwa oraz więcej emisji zanieczyszczeń. Kluczowe jest, aby użytkownicy pojazdów byli dobrze poinformowani na temat prawidłowego stosowania paliw oraz ich składników, co jest niezbędne dla zachowania efektywności silników i ochrony środowiska.

Pytanie 14

Całkowita pojemność skrzyni przyczepy T653/1 z nadstawami wynosi

Podstawowe dane techniczne – Wymiary wewnętrzne skrzyni przyczepy
J. M.T653T653/1
Długośćmm40004000
Szerokość (przód)mm20102010
Szerokość (tył)mm20702070
Wysokośćmm500500 (1000)

A. 9,16 m3
B. 8,16 m3
C. 8,72 m3
D. 8,04 m3
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi na pytanie o całkowitą pojemność skrzyni przyczepy T653/1 z nadstawami wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące obliczeń objętości. Pojemność przyczepy jest uzależniona od dokładnych wymiarów jej wnętrza oraz zastosowanej metody konwersji jednostek. W przypadku podanych odpowiedzi, wiele osób może pomylić objętość z innymi parametrami technicznymi przyczepy, takimi jak długość, szerokość czy wysokość, które nie mają bezpośredniego odniesienia w obliczeniach związanych z pojemnością. Niezrozumienie znaczenia konwersji jednostek może prowadzić do błędnych oszacowań, na przykład poprzez pomyłkę w przeliczeniu milimetrów na metry sześcienne. Ponadto, pewne błędne odpowiedzi mogą wynikać z założenia, że pojemność można określać na podstawie wartości szacunkowych, które nie uwzględniają rzeczywistych wymiarów przyczepy. Dobrą praktyką w branży transportowej jest korzystanie z dokładnych danych technicznych dostarczanych przez producentów oraz prowadzenie własnych pomiarów, aby uniknąć pomyłek. Zrozumienie właściwej metody obliczeń oraz znaczenia precyzyjnych pomiarów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania transportem i minimalizacji ryzyk związanych z przewozem ładunków.

Pytanie 15

Silnik oznaczony jako TDI to typ silnika

A. wysokoprężny z turbosprężarką
B. wysokoprężny bez turbosprężarki
C. niskoprężny bez doładowania
D. niskoprężny z doładowaniem
Silnik TDI, czyli Turbocharged Direct Injection, to fajna jednostka napędowa, która działa na olej napędowy. Ma w sobie zarówno doładowanie, jak i bezpośredni wtrysk paliwa. To sprawia, że jest bardzo oszczędny i wydajny, dlatego często spotykamy go w samochodach osobowych i dostawczych. Dzięki doładowaniu silnik zyskuje więcej mocy, a jednocześnie mniej zanieczyszcza powietrze. A ten wtrysk paliwa? To totalnie zmienia grę – pozwala na lepsze spalanie, co przekłada się na lepsze osiągi. Wiele aut, jak Volkswagen Passat czy Audi A4, korzysta właśnie z tego silnika, więc wiadomo, że jest sprawdzony i niezawodny. Aha, i żeby silnik działał jak najlepiej, warto go regularnie serwisować. To trochę jak z dbaniem o siebie – lepiej zrobić to wcześniej, niż potem żałować!

Pytanie 16

Prądem o jakim natężeniu należy ładować akumulator, którego dane przedstawiono w tabeli, a producent zaleca ładowanie go prądem dwudziestogodzinnym?

Tabela: Dane znamionowe i elektryczne akumulatora
ParametrWartość
Pojemność znamionowa165 Ah
Natężenie prądu ładowania
I stopień 0,1Ω znamionowy
16,5 A
Natężenie prądu ładowania
II stopień 0,05Ω znamionowy
8,25 A
Maksymalne natężenie prądu ładowania.132 A

A. 165 A
B. 16,5 A
C. 132 A
D. 8,25 A
Wydaje mi się, że wybór 16,5 A, 165 A albo 132 A to kiepski pomysł. Dla akumulatora 165 Ah najlepsze jest ładowanie prądem 0,05C, co daje nam maksymalnie 8,25 A. Jak chcesz ładować go wyżej, to naprawdę ryzykujesz jego uszkodzenie, a to może prowadzić do szybszego zużycia lub nawet niebezpiecznych sytuacji, jak przegrzanie czy eksplozja. Często ludzie mylą różne prądy, czyli maksymalny, nominalny i ładowania, więc warto o tym pamiętać. Prąd maksymalny mówi, ile akumulator może przyjąć, a nominalny to to, co powinien dostawać w normalnych warunkach. Jak dasz za dużo prądu, to też nie naładujesz go całkowicie, co wpłynie na wydajność w przyszłości. Lepiej ładować akumulatory zgodnie z tym, co mówią producenci i różne normy, na przykład IEC, żeby wszystko działało bezpiecznie i efektywnie.

Pytanie 17

Jakie będą łączne koszty wynajmu sieczkarni o wydajności 1,5 ha/h oraz wypłaty dla operatora przy zbiorze kukurydzy z areału 12 ha? Koszt wynajmu sieczkarni wynosi 400 zł/h, a za godzinę pracy operatora trzeba zapłacić 50 zł?

A. 3400 zł
B. 3200 zł
C. 3600 zł
D. 3800 zł
W przypadku błędnych odpowiedzi można zauważyć różnorodne potrzeby w zakresie obliczeń dotyczących wynajmu sprzętu rolniczego. Na przykład, niektórzy mogą popełnić błąd, zakładając, że wynajem sieczkarni przez krótszy czas wystarczy na wykonie pracy. Ważne jest zrozumienie, że obliczenie czasu pracy maszyny jest kluczowe do ustalenia rzeczywistych kosztów. W przypadku, gdy czas pracy nie zostanie prawidłowo określony, mogą wystąpić znaczne różnice w końcowej kwocie do zapłaty. Ponadto, ignorowanie kosztów wynagrodzenia dla operatora jest powszechnym błędem, który prowadzi do niedoszacowania całkowitych kosztów operacyjnych. Każdy, kto zajmuje się produkcją rolną, musi wziąć pod uwagę zarówno koszty wynajmu sprzętu, jak i wynagrodzenia pracowników, co jest zgodne z dobrymi praktykami zarządzania finansami w gospodarstwie. Warto również docenić znaczenie starannego planowania i budżetowania, aby unikać niekompletnych obliczeń, które mogą prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych. Takie zrozumienie pozwala na efektywniejsze gospodarowanie zasobami i podejmowanie lepszych decyzji w kontekście inwestycji w sprzęt rolniczy.

Pytanie 18

W jaki sposób powinien funkcjonować sprawny amortyzator w układzie zawieszenia samochodu osobowego podczas nagłego obciążenia prowadzącego do maksymalnego ugięcia elementów sprężystych i następnie po zwolnieniu nacisku?

A. Po wykonaniu 1 lub 2 wahnięć nadwozie powinno wrócić do pozycji początkowej
B. Powinno wystąpić kilkanaście wahnięć o malejącej amplitudzie
C. Powinno nastąpić kilkanaście wahnięć, a ruch w dół powinien być wolniejszy niż w górę
D. Powinien utrzymać nadwozie w tej samej pozycji względem kół
Odpowiedź, że po wykonaniu 1 lub 2 wahnięć nadwozie powinno wrócić do pozycji początkowej, jest prawidłowa, ponieważ sprawny amortyzator ma za zadanie szybko zredukować ruchy nadwozia po gwałtownym obciążeniu. Amortyzatory działają na zasadzie tłumienia ruchów sprężyn zawieszenia, co jest kluczowe dla stabilności pojazdu i komfortu jazdy. Przykładem zastosowania tej zasady jest sytuacja, gdy samochód przejeżdża przez nierówności drogi — amortyzator powinien szybko zdusić wstrząsy, aby nadwozie nie unosiło się zbyt wysoko ani nie opadało zbyt nisko. Dobre praktyki w branży motoryzacyjnej zakładają, że amortyzatory powinny być projektowane tak, aby przy normalnym użytkowaniu nie generowały wielkiej liczby wahnięć, a jednocześnie skutecznie kontrolowały dynamikę ruchów. Po dwóch wahnięciach nadwozie powinno wrócić do stanu równowagi, co świadczy o efektywnej pracy amortyzatora, a także o właściwej reakcji układu zawieszenia na zmiany obciążenia.

Pytanie 19

Przystępując do demontażu zaworu hamulcowego w ciągniku rolniczym, który jest odpowiedzialny za uruchamianie hamulców pneumatycznych przyczepy, co należy zrobić?

A. wymontować regulator ciśnienia
B. oczyścić odolejacz
C. wymontować zbiornik powietrza
D. spuścić powietrze ze zbiornika
Spuszczenie powietrza ze zbiornika jest kluczowym krokiem przed przystąpieniem do demontażu zaworu hamulcowego stosowanego w hamulcach pneumatycznych przyczep. Powód jest prosty: pneumatyczne systemy hamulcowe działają na zasadzie ciśnienia powietrza, które napędza mechanizm hamulcowy. Jeśli powietrze nie zostanie spuszczone, istnieje ryzyko niekontrolowanego uwolnienia ciśnienia podczas demontażu, co może prowadzić do uszkodzeń elementów systemu, a także stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa operatora. Praktycznym przykładem może być sytuacja, w której mechanik, przystępując do pracy, nie zdaje sobie sprawy z obecności ciśnienia w układzie, co mogłoby skutkować niebezpiecznym wybuchem powietrza. Standardy BHP w branży motoryzacyjnej podkreślają konieczność pracy w bezpiecznym środowisku, co obejmuje zawsze spuszczenie ciśnienia przed przystąpieniem do jakichkolwiek napraw. W kontekście demontażu zaworu hamulcowego, przy zachowaniu odpowiednich środków ostrożności, zminimalizujemy ryzyko awarii oraz zapewnimy efektywność prowadzonych prac.

Pytanie 20

Aby usunąć gnojowicę ze zbiorników, należy użyć pompy

A. wirowej
B. tłokowej dwustronnego działania
C. tłokowej jednostronnego działania
D. skrzydełkowej
Wybór pompy do opróżniania zbiorników z gnojowicą powinien być przemyślany, ponieważ nie wszystkie rozwiązania techniczne są dostosowane do tego celu. Pompa tłokowa jednostronnego działania, mimo że często stosowana w innych aplikacjach, jest ograniczona w kontekście gnojowicy. Jej działanie opiera się na tłokach, które mogą mieć trudności z przetwarzaniem cieczy o wysokiej lepkości oraz z zawartością stałych cząstek, co czyni je mniej efektywnymi w tym zastosowaniu. Podobnie, pompa skrzydełkowa, chociaż wykorzystywana do transportu cieczy, nie jest odpowiednia do gnojowicy ze względu na ryzyko jej zatykania oraz niewystarczającej wydajności. Tłokowa pompa dwustronnego działania również nie jest optymalnym rozwiązaniem, ponieważ stosuje podobne mechanizmy do pompy jednostronnej, co ogranicza jej skuteczność w przypadku cieczy z dużą lepkością. Wybór pompy wirowej jako najbardziej odpowiedniej wynika z jej zdolności do transportu gnojowicy w sposób szybki i efektywny, co jest kluczowe w kontekście zarządzania odpadami w rolnictwie oraz ochrony środowiska. Pomylenie tych technologii może prowadzić do nieefektywnego zarządzania odpadami, zwiększenia kosztów eksploatacji oraz negatywnego wpływu na środowisko.

Pytanie 21

Który z poniższych materiałów jest najczęściej używany do produkcji tłoków w silnikach spalinowych?

A. Plastik
B. Aluminium
C. Miedź
D. Guma
Aluminium jest najczęściej stosowanym materiałem do produkcji tłoków w silnikach spalinowych. Wynika to z jego doskonałych właściwości fizycznych i mechanicznych, które są idealne dla tego rodzaju zastosowań. Przede wszystkim, aluminium jest lekkie, co jest kluczowe w kontekście elementów ruchomych takich jak tłoki. Lżejsze tłoki przyczyniają się do redukcji masy całkowitej silnika oraz zmniejszenia jego momentu bezwładności, co przekłada się na szybszą reakcję silnika na zmiany obciążenia. Dodatkowo, aluminium charakteryzuje się bardzo dobrą przewodnością cieplną, co jest istotne w kontekście odprowadzania ciepła generowanego podczas spalania mieszanki paliwowej w cylindrze. Dzięki temu, tłoki wykonane z aluminium mogą pracować w wyższych temperaturach bez ryzyka uszkodzenia. Co więcej, aluminium jest materiałem stosunkowo łatwym do obróbki, co pozwala na precyzyjne kształtowanie tłoków w procesach produkcyjnych. Współczesne technologie pozwalają na dalsze modyfikacje stopów aluminium, wzmacniając jego właściwości mechaniczne i odporność na zużycie, co dodatkowo zwiększa jego atrakcyjność jako materiału na tłoki w silnikach spalinowych.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Jednokomórkowe buraki, nasiona kukurydzy oraz marchwi powinny być siane przy użyciu siewnika

A. punktowego
B. rzędowego z woreczkowym mechanizmem wysiewającym
C. rzutowego
D. rzędowego z kołeczkowym mechanizmem wysiewającym
Odpowiedź punktowym siewnikiem jest prawidłowa, ponieważ ten typ siewnika jest idealny do wysiewu genetycznie jednokiełkowych roślin, takich jak buraki, marchew i kukurydza. Siewniki punktowe precyzyjnie umieszczają nasiona w odpowiednich odstępach i głębokościach, co jest kluczowe dla uzyskania równomiernych plonów. Dzięki ich konstrukcji, każde nasiono jest wsiewane w indywidualnym punkcie, co zapobiega ich rywalizacji o wodę i składniki odżywcze w początkowych fazach wzrostu. Przykładowo, w przypadku marchwi, której wymagania dotyczące odległości między nasionami są istotne, siewnik punktowy zapewnia optymalne warunki dla rozwoju roślin. Dobrą praktyką jest również dostosowanie ustawień maszyny do rodzaju gleby, co wpłynie pozytywnie na efektywność siewu i późniejsze zbiory. W standardach upraw zaleca się korzystanie z siewników punktowych do siewu roślin o podobnych wymaganiach, co zwiększa szansę na uzyskanie wysokich plonów.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Przed dłuższym przechowywaniem zdemontowanych pasków klinowych z przekładni pasowych w maszynach rolniczych, należy je umyć w

A. oleju napędowym
B. rozpuszczalniku ftalowym
C. ciepłej wodzie
D. oleju przekładniowym
Użycie oleju napędowego do czyszczenia pasków klinowych jest niewłaściwe z kilku powodów. Po pierwsze, olej napędowy jest substancją chemiczną, która nie tylko nie skutecznie usuwa zanieczyszczeń, ale również może prowadzić do degradacji materiałów, z których wykonane są paski. W przypadku gumy lub tworzyw sztucznych, kontakt z olejem napędowym może powodować ich pękanie, zmiękczanie lub inne formy uszkodzeń. Ponadto, olej napędowy może pozostawiać film, który utrudnia dalsze czyszczenie i konserwację. Ciepła woda, z drugiej strony, nie tylko rozpuszcza zanieczyszczenia, ale także nie reaguje chemicznie z materiałami pasków. Przechowywanie pasków po ich czyszczeniu w oleju przekładniowym może również stanowić błąd. Choć olej ten jest mniej szkodliwy niż olej napędowy, to jednak jego zastosowanie nie jest rekomendowane jako środek czyszczący z uwagi na jego lepkość oraz możliwość zatrzymywania zanieczyszczeń. Rozpuszczalnik ftalowy, podobnie jak olej napędowy, jest substancją chemiczną, która może negatywnie wpływać na integralność pasków, znacznie zwiększając ryzyko ich uszkodzenia. Takie podejścia do konserwacji mogą prowadzić do wcześniejszej wymiany części, co jest nieekonomiczne i nieefektywne w dłuższej perspektywie czasowej. Właściwe praktyki konserwacyjne w branży rolniczej wymagają znajomości właściwych metod czyszczenia i konserwacji, co przekłada się na wydajność i bezpieczeństwo maszyn.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Jakiego rodzaju przenośnik powinno się użyć do transportu materiałów w skrzynkach w poziomie, z opcją załadunku i rozładunku w dowolnych lokalizacjach?

A. Ślimakowy
B. Ślizgowy
C. Pneumatyczny
D. Rolkowy
Wybór przenośnika do transportu materiałów w skrzynkach w płaszczyźnie poziomej wymaga zrozumienia funkcji i możliwości różnych typów przenośników. Przenośnik ślizgowy, mimo iż stosowany w niektórych aplikacjach, nie zapewnia efektywnego transportu w poziomie, gdyż opiera się na tarciu. Umożliwia to jedynie ograniczony ruch ładunków, co sprawia, że nie jest to optymalne rozwiązanie do transportu skrzynek. Z kolei przenośnik ślimakowy, chociaż efektywny w transporcie materiałów w pionie, nie nadaje się do transportu poziomego, ponieważ jego konstrukcja jest przeznaczona do przesuwania materiałów w kierunku spiralnym, co nie odpowiada wymaganym funkcjom w tym przypadku. Pneumatyczny przenośnik, który wykorzystuje powietrze do transportu materiałów, również nie jest odpowiedni, szczególnie w kontekście ciężkich ładunków, jakimi są skrzynki. Jego użycie może być ograniczone przez wymagania dotyczące ciśnienia i rodzaju transportowanych materiałów. Dlatego wybór przenośnika rolkowego jest kluczowy; zapewnia on stabilność, wydajność i elastyczność operacyjną, które są niezbędne w nowoczesnych procesach logistycznych.

Pytanie 30

Opierając się na danych zawartych w tabeli, oblicz łączny koszt naprawy ciągnika rolniczego, polegającej na wymianie dwóch końcówek drążka i drążka kierowniczego podłużnego, jeżeli wiadomo, że naprawę wykona jeden pracownik w ciągu dwóch godzin. Należy uwzględnić regulację zbieżności po wykonaniu naprawy.

L.p.WyszczególnienieCena brutto [zł]
1Drążek poprzeczny150,00
2Drążek podłużny100,00
3Końcówka drążka25,00
4Regulacja zbieżności50,00
5Roboczogodzina50,00

A. 250 zł
B. 300 zł
C. 375 zł
D. 350 zł
Odpowiedź 300 zł jest poprawna, ponieważ uwzględnia wszystkie istotne elementy kosztowe związane z naprawą ciągnika rolniczego. Aby dokładnie obliczyć łączny koszt, należy zsumować wydatki na części oraz robociznę. Koszt dwóch końcówek drążka wynosi 50 zł, drążka kierowniczego podłużnego to dodatkowe 100 zł, a regulacja zbieżności to 50 zł. Warto pamiętać, że koszt robocizny, który za dwie godziny pracy wynosi 100 zł, również jest kluczowym elementem, który należy uwzględnić. W obliczeniach stosuje się dobrą praktykę, aby dokładnie zestawiać wszystkie wydatki związane z usługą, co pozwala na precyzyjne oszacowanie całkowitych kosztów. W branży naprawy maszyn rolniczych takie podejście jest nie tylko standardem, ale również gwarantuje, że klienci są świadomi wszystkich wydatków związanych z naprawą, co wpływa na ich zaufanie do usługodawcy. Stąd, łączny koszt naprawy wynosi 300 zł, co stanowi sumę wymienionych kosztów.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

W oparciu o cennik usług zakładów naprawczych sprzętu rolniczego wskaż zakład, który oferuje najniższą cenę za naprawę skrzyni ładunkowej roztrząsacza, polegającej na: poprawkach spawalniczych, przygotowaniu skrzyni do malowania i położeniu nowego lakieru.

WyszczególnienieZakład
1.2.3.4.
Poprawki spawalnicze [zł]250,00200,00150,00220,00
Przygotowanie do malowania [zł]450,00500,00550,00450,00
Nałożenie lakieru [zł]250,00300,00150,00330,00

A. Zakład 2.
B. Zakład 1.
C. Zakład 4.
D. Zakład 3.
Zakład 3 jest właściwym wyborem, ponieważ oferuje najniższą łączną cenę za naprawę skrzyni ładunkowej roztrząsacza, wynoszącą 850,00 zł. W kontekście usług naprawczych dla sprzętu rolniczego, kluczowe jest porównanie ofert różnych zakładów, aby zidentyfikować te, które oferują najlepszą jakość w rozsądnej cenie. Poprawki spawalnicze są istotnym etapem, który zapewnia trwałość i solidność skrzyni, a odpowiednie przygotowanie do malowania oraz nałożenie lakieru wpływa na estetykę oraz odporność na korozję. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, warto zawsze analizować całkowite koszty, aby uniknąć ukrytych wydatków. Zakład 3 stosuje konkurencyjny model cenowy, który może przyciągać klientów, a także inwestuje w technologie, które umożliwiają efektywne wykonanie napraw. Tego typu praktyki są kluczowe dla utrzymania wysokiej jakości usług i zadowolenia klientów w branży serwisowej.

Pytanie 34

Celem konserwacji maszyn rolniczych jest

A. eliminowanie wykrytych usterek oraz regulacja mechanizmów i zespołów
B. zabezpieczanie współdziałających elementów przed zanieczyszczeniem i kurzem
C. zapobieganie korozji oraz nadmiernemu zużyciu elementów roboczych
D. gwarantowanie odpowiedniego bezpieczeństwa i higieny pracy
Pojęcie konserwacji pojazdów rolniczych obejmuje szereg działań, które mają na celu utrzymanie ich w dobrym stanie technicznym. Nie można jednak ograniczać tego procesu wyłącznie do usuwania usterek czy regulacji zespołów i mechanizmów. Chociaż te działania są ważne, nie wystarczają do zapewnienia długotrwałej wydajności maszyn. Ochrona współpracujących części przed zabrudzeniem i kurzem, choć istotna, jest jedynie częścią procesu konserwacji i nie odnosi się bezpośrednio do kluczowych problemów, jakimi są korozja i zużycie. Z kolei zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy jest niezwykle ważne, ale nie jest to zasadniczy cel konserwacji maszyn rolniczych. Zrozumienie, że konserwacja ma na celu przede wszystkim zapobieganie uszkodzeniom i przedłużanie żywotności części, jest kluczowe. Typowym błędem jest mylenie działań prewencyjnych, które powinny być podejmowane na etapie eksploatacji, z reakcjami na występujące usterki. Właściwe podejście do konserwacji wymaga holistycznego spojrzenia na cały proces, w tym regularnego monitorowania stanu technicznego maszyn oraz wdrażania praktyk, które zapobiegają ich degradacji. Analiza i stosowanie skutecznych procedur konserwacyjnych, w tym odpowiednie planowanie przeglądów, są niezbędne dla utrzymania efektywności operacyjnej i minimalizacji kosztów napraw.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Jaką wysokość będzie miał miesięczny odpis amortyzacyjny urządzenia o wartości 300 000 zł, jeżeli przewidziany czas użytkowania wynosi 20 lat? (roczny odpis amortyzacyjny to: wartość urządzenia, podzielona przez czas użytkowania)

A. 125 zł
B. 1 500 zł
C. 1 250 zł
D. 15 000 zł
Wybór odpowiedzi, która wskazuje na kwoty inne niż 1 250 zł, może wynikać z kilku typowych błędów w myśleniu o amortyzacji. Przede wszystkim, nieprawidłowe obliczenia związane z amortyzacją mogą prowadzić do nieporozumień co do wartości miesięcznych i rocznych odpisów. Na przykład, wybór 125 zł sugeruje, że ktoś mógłby pomylić miesięczną kwotę z dzieleniem rocznego odpisu przez 100 zamiast przez 12. Natomiast odpowiedź 1 500 zł mogłaby wynikać z braku zrozumienia, że to jest kwota roczna, a nie miesięczna. Z kolei 15 000 zł to roczny odpis amortyzacyjny, co jest poprawne, lecz nie odpowiada na pytanie o miesięczny odpis. Te błędy często pojawiają się, gdy nie uwzględnia się pełnego kontekstu obliczeń związanych z amortyzacją. Warto pamiętać, że amortyzacja jest techniką księgową, która polega na systematycznym rozkładaniu kosztów nabycia aktywów na cały okres ich użytkowania. Ponadto, znajomość zasad amortyzacji jest kluczowa dla przedsiębiorstw, aby mogły one prawidłowo rozliczać swoje aktywa i planować wydatki na przyszłość. Zrozumienie różnicy między rocznymi i miesięcznymi odpisami jest niezbędne dla prowadzenia efektywnej księgowości oraz dla celów podatkowych.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Podczas łączenia ciągnika z maszyną konieczne było użycie wału przegubowego, który nie jest dedykowanym wałem dla tej maszyny. Który z wymienionych parametrów wału przegubowego powinno się zweryfikować przed połączeniem urządzeń?

A. Łatwość rozciągania się wału przy zmieniającym się położeniu maszyny
B. Minimalną długość zazębienia się elementów wału w pozycji roboczej
C. Minimalną długość wału w pozycji roboczej
D. Dokładność pasowania wielowypustu wału oraz wału napędowego maszyny
Sprawdzanie minimalnej długości wału w położeniu roboczym jest istotne, jednak nie wystarczające dla zapewnienia prawidłowego działania wału przegubowego. Ta długość ma znaczenie, ponieważ pozwala na optymalne rozmieszczenie sił działających na wał, ale sama w sobie nie rozwiązuje wszystkich problemów związanych z połączeniem wału z maszyną. W odpowiedziach, które nie zostały przez Ciebie wybrane, brakowało kluczowego elementu, jakim jest długość zazębienia. Nieprawidłowe ustawienie tej długości może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, takich jak zbyt luźne połączenie, co może skutkować awarią lub uszkodzeniem sprzętu. Dodatkowo, dokładność pasowania wielowypustu jest również istotna, jednak jej znaczenie w kontekście łączenia wałów przegubowych nie jest tak kluczowe jak długość zazębienia. Wielowypust wału i wału napędowego maszyny musi być dobrze dopasowany, ale to zazębienie zapewnia, że wał nie wypadnie podczas pracy. Łatwość rozsuwania się wału przy zmiennym położeniu maszyny to także ważny aspekt, jednak nie ma bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo i efektywność pracy. Użytkownicy często koncentrują się na wybranych parametrach, nie biorąc pod uwagę, że najważniejsze może być to, co wydaje się drugorzędne. Dlatego kluczowe jest, aby przy łączeniu maszyn zawsze zwracać szczególną uwagę na minimalną długość zazębienia się elementów wału w położeniu roboczym, co zapewni optymalną współpracę i bezpieczeństwo podczas pracy.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Jakie będą miesięczne wydatki na energię elektryczną związane z eksploatacją pompy hydroforowej, zakładając, że czas rozliczeniowy trwa 30 dni, silnik pompy ma moc 4 kW i działa przez jedną godzinę dziennie, a cena za kilowatogodzinę wynosi 0,5 zł?

A. 30 zł
B. 120 zł
C. 90 zł
D. 60 zł
Właściwe obliczenie miesięcznych kosztów energii elektrycznej związanych z użytkowaniem pompy hydroforu polega na zastosowaniu prostego wzoru. Moc pompy wynosi 4 kW, a czas pracy wynosi 1 godzinę dziennie przez 30 dni. Obliczamy zużycie energii elektrycznej: 4 kW * 1 godzina/dzień * 30 dni = 120 kWh. Następnie mnożymy to przez cenę za kilowatogodzinę, która wynosi 0,5 zł: 120 kWh * 0,5 zł/kWh = 60 zł. Takie podejście jest zgodne z powszechnie stosowanymi metodami kalkulacji kosztów energii w branży, co pozwala na precyzyjne planowanie budżetu operacyjnego. Zrozumienie tych obliczeń jest kluczowe dla każdego, kto zarządza urządzeniami elektrycznymi, ponieważ umożliwia to ocenę efektywności energetycznej i identyfikację obszarów, gdzie można wprowadzić oszczędności. W praktyce, regularne analizowanie kosztów zużycia energii pozwala na lepsze zarządzanie finansami oraz dobór odpowiednich technologii oszczędnościowych.