Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 7 czerwca 2025 19:04
  • Data zakończenia: 7 czerwca 2025 19:34

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie zadanie leży w zakresie obowiązków wójta?

A. Wydawanie paszportów
B. Nadanie obywatelstwa polskiego
C. Wydawanie dokumentów prawa jazdy
D. Dokonywanie wpisów w rejestrze stanu cywilnego
Dokonywanie wpisów w rejestrze stanu cywilnego to zadanie, które rzeczywiście należy do kompetencji wójta. Wójt, jako organ wykonawczy gminy, ma obowiązek prowadzenia rejestru stanu cywilnego, co obejmuje m.in. obiegi dokumentów dotyczących urodzeń, małżeństw i zgonów. Praktycznym przykładem tego działania jest rejestracja urodzenia dziecka, gdzie wójt potwierdza fakt narodzin na podstawie przedstawionych dokumentów. Warto zauważyć, że kompetencje wójta w tej dziedzinie są regulowane przez przepisy ustawy o aktach stanu cywilnego, która precyzuje zarówno procedury, jak i odpowiedzialność wójta w zakresie prowadzenia takich rejestrów. Zgodnie z dobrą praktyką, wójt powinien dbać o prawidłowy obieg informacji oraz zapewniać, że wszystkie wpisy są dokonywane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Pytanie 2

Gdy w trakcie postępowania administracyjnego w mediacji biorą udział wyłącznie strony tego postępowania, to według regulacji Kodeksu postępowania administracyjnego mediatorem może być

A. osoba fizyczna dysponująca pełną zdolnością do czynności prawnych oraz korzystająca z pełni praw publicznych
B. wyłącznie osoba znajdująca się na liście stałych mediatorów
C. jedynie adwokat bądź radca prawny
D. każda osoba fizyczna
Odpowiedź wskazująca, że mediatorem może być osoba fizyczna, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych, jest zgodna z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego. Prawo mediacji w sprawach administracyjnych nie wymaga, aby mediator był prawnikiem, jednak kluczowe jest, aby miał pełną zdolność do czynności prawnych oraz pełnię praw publicznych. Taki stan prawny umożliwia mediatorowi działanie w sposób niezależny i obiektywny, co jest niezbędne do skutecznego prowadzenia mediacji. Przykładem zastosowania tej wiedzy w praktyce są sytuacje, w których strony sporu administracyjnego decydują się na mediację, aby skutecznie rozwiązać konflikt bez konieczności postępowania sądowego. Odpowiednia znajomość procedur oraz umiejętności mediacyjne mogą przyczynić się do zażegnania sporów w sposób szybki i efektywny, co sprzyja oszczędności czasu oraz kosztów związanych z postępowaniami administracyjnymi. Warto podkreślić, że mediatorzy w takich sprawach powinni wykazywać się nie tylko znajomością przepisów, ale również umiejętnościami interpersonalnymi oraz zdolnością do rozwiązywania konfliktów.

Pytanie 3

Osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, która nie osiągnęła jakiego wieku, ma status młodocianego?

A. 14 lat
B. 17 lat
C. 18 lat
D. 21 lat
Poprawna odpowiedź to 18 lat, ponieważ zgodnie z polskim prawem, młodocianym pracownikiem jest osoba, która ukończyła 16 rok życia, ale nie przekroczyła 18 roku życia. Kodeks pracy precyzuje, że osoby w wieku od 16 do 18 lat mogą być zatrudnione na podstawie umowy o pracę, jednak z ograniczeniami dotyczącymi rodzaju wykonywanych prac oraz czasu pracy. Przykładem może być zatrudnienie młodocianego w charakterze pomocnika w sklepie, gdzie nie będą on narażony na niebezpieczne warunki pracy. Istotne jest, aby pracodawca zapewnił młodocianym odpowiednie warunki pracy oraz przestrzegał przepisów dotyczących ich zdrowia i bezpieczeństwa, co jest zgodne z normami zawartymi w Kodeksie pracy oraz regulacjach dotyczących pracy młodocianych. Młodociani pracownicy mają również prawo do korzystania z urlopów oraz zachowania odpowiednich godzin pracy, co jest kluczowe dla harmonijnego łączenia pracy z nauką.

Pytanie 4

Czym jest dowód księgowy zbiorczy?

A. OT - przyjęcie środka trwałego
B. KP - dowód wpłaty
C. LT - likwidacja środka trwałego
D. RK - raport kasowy
Raport kasowy (RK) jest zbiorczym dowodem księgowym, który dokumentuje wszystkie operacje gotówkowe w przedsiębiorstwie, zarówno wpływy, jak i wydatki. Właściwe prowadzenie raportu kasowego jest niezbędne dla zapewnienia transparentności finansowej oraz zgodności z przepisami prawa. Przykładowo, w przypadku firmy handlowej, raport kasowy stanowi ważne narzędzie do śledzenia codziennych transakcji, umożliwiając menedżerom lepsze zarządzanie płynnością finansową. Dzięki systematycznemu rejestrowaniu wpływów i wydatków w raporcie kasowym, przedsiębiorstwo może na bieżąco monitorować stan kasowy i planować przyszłe wydatki. Ponadto, zgodnie z ustawą o rachunkowości, raport kasowy powinien być sporządzany na koniec każdego dnia roboczego, co sprzyja utrzymaniu porządku w dokumentacji finansowej. Warto również zaznaczyć, że raport kasowy jest podstawą do dalszej analizy finansowej i sporządzania sprawozdań, co podkreśla jego znaczenie w systemie rachunkowości.

Pytanie 5

Kierownik firmy polecił pracownikowi działu kadr sporządzenie listy zatrudnionych, którzy w tym roku korzystają z urlopu macierzyńskiego. Jaki rodzaj przepływu informacji wystąpił w tej sytuacji?

A. Pionowy w górę.
B. Pionowy w dół.
C. Poziomy.
D. Równoległy.
Odpowiedź 'pionowy w dół' jest prawidłowa, ponieważ w tej sytuacji mamy do czynienia z przepływem informacji z wyższej instancji (dyrektor) do niższej (pracownik działu kadr). Dyrektor w swoim zadaniu zleca konkretne działania, co skutkuje przesłaniem polecenia do podwładnego. W kontekście organizacyjnym taki przepływ jest typowy, gdy kierownictwo zleca zadania pracownikom. W praktyce, odpowiedni system komunikacji wewnętrznej, który uwzględnia hierarchię w przedsiębiorstwie, zapewnia efektywność w realizacji zadań. Na przykład, w firmach, gdzie struktura organizacyjna jest wyraźnie określona, dyrektorzy regularnie przekazują informacje dotyczące polityki kadrowej, narzędzi zarządzania lub wprowadzenia zmian w regulaminach. Takie działania wzmacniają komunikację w firmie oraz przyczyniają się do budowania kultury organizacyjnej opartej na jasności i przejrzystości w przepływie informacji.

Pytanie 6

W jakiej sytuacji postępowanie administracyjne może być rozpoczęte z urzędu?

A. Wydanie zezwolenia na broń
B. Przyznanie dodatku na mieszkanie
C. Cofnięcie przedsiębiorcy zezwolenia na sprzedaż alkoholu
D. Zezwolenie na wycięcie drzewa z terenu nieruchomości
Cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu przez przedsiębiorcę to dość ważny proces. Organ administracyjny ma tu obowiązek działać, zwłaszcza gdy istnieją okoliczności mogące zagrażać zdrowiu lub bezpieczeństwu ludzi. Właśnie dlatego takie zezwolenia wydaje się na podstawie spełnienia określonych warunków. Jeśli na przykład ktoś sprzedaje alkohol nieletnim, to to już powód do podjęcia działań. Czasem organy dostają sygnały o nieprawidłowościach w działalności danego przedsiębiorcy i muszą wtedy zareagować. Ważne jest, żeby takie instytucje były aktywne w egzekwowaniu przepisów, bo to ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa lokalnej społeczności. Co więcej, czasem obywatele zgłaszają skargi na sprzedaż alkoholu, co pokazuje, jak istotna jest transparentność i odpowiedzialność w naszej administracji.

Pytanie 7

Sołectwa stanowią jednostki

A. podstawowego podziału terytorialnego kraju
B. podziału terytorialnego państwa w celach specjalnych
C. wsparcia dla gminy
D. wsparcia dla powiatów
Sołectwa są jednostkami pomocniczymi gminy, co oznacza, że pełnią rolę wspierającą w zarządzaniu lokalnymi sprawami na poziomie wiejskim. W Polsce, sołectwa są istotnym elementem struktury gminnej, ponieważ angażują mieszkańców w podejmowanie decyzji dotyczących ich lokalnych potrzeb i aspiracji. Przykładowo, sołectwa mogą organizować różnorodne wydarzenia społeczne, takie jak festyny, które wspierają integrację lokalnych społeczności, a także mogą podejmować decyzje dotyczące alokacji funduszy na poprawę infrastruktury. W praktyce, sołtysi oraz rady sołeckie mają prawo inicjować projekty, które zaspokajają potrzeby mieszkańców, co znacznie podnosi jakość życia w danej okolicy. Zgodnie z Ustawą o samorządzie gminnym, sołectwa mogą również pełnić funkcje doradcze w sprawach dotyczących rozwoju lokalnego oraz aktywnie uczestniczyć w tworzeniu planów zagospodarowania przestrzennego. Dlatego sołectwa są kluczowym narzędziem w budowaniu obywatelskiego zaangażowania i współpracy między mieszkańcami a administracją gminną.

Pytanie 8

Urząd wojewódzki to jednostka wspierająca, która zapewnia realizację zadań?

A. wojewodzie
B. marszałkowi województwa
C. sejmikowi województwa
D. zarządowi województwa
Urząd wojewódzki jest jednostką organizacyjną, która pełni rolę pomocniczą w administracji publicznej, działając na rzecz wojewody. Wojewoda, jako przedstawiciel rządu w terenie, ma za zadanie realizację polityki rządowej, a urząd wojewódzki wspiera go w wykonywaniu różnorodnych zadań związanych z administracją. Przykładowo, do zadań urzędu należy nadzór nad sprawami związanymi z bezpieczeństwem publicznym, zarządzaniem kryzysowym czy ochroną środowiska, które są kluczowe dla lokalnych społeczności. Dobre praktyki w zarządzaniu administracją publiczną podkreślają znaczenie współpracy pomiędzy wojewodą a urzędami, co przekłada się na efektywne realizowanie polityki regionalnej i narodowej. Ponadto, w kontekście reform administracyjnych w Polsce, rola urzędów wojewódzkich w zakresie koordynacji działań pomiędzy różnymi instytucjami publicznymi staje się coraz bardziej istotna, co potwierdza ich znaczenie na mapie administracyjnej kraju.

Pytanie 9

Jeśli PKB wynosi 160 000 mln dolarów, a liczba mieszkańców kraju to 40 min, to jakie jest PKB na jednego mieszkańca?

A. 40$
B. 4$
C. 400$
D. 4000$
Żeby obliczyć PKB na jednego mieszkańca, trzeba wziąć całkowitą wartość PKB i podzielić ją przez liczbę mieszkańców. W tym przypadku mamy 160 000 milionów dolarów PKB i 40 milionów ludzi. Jak to policzymy, dzielimy 160 000 przez 40, co daje 4000 dolarów na osobę. Takie obliczenia są naprawdę ważne w ekonomii – pomagają nam zobaczyć, jak wygląda standard życia w danym kraju. PKB na mieszkańca to istotny wskaźnik, który pozwala porównywać rozwój gospodarczy różnych państw. Na przykład, jeśli PKB per capita jest wysokie, może to oznaczać, że w kraju jest dobra gospodarka i ludzie zarabiają całkiem nieźle. Dlatego tak dużo raportów gospodarczych korzysta z tej analizy, żeby lepiej rozumieć sytuację ekonomiczną krajów na świecie.

Pytanie 10

Który z wymienionych podmiotów, zgodnie z przytoczonym przepisem, sprawuje nadzór nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg przez wójta?

Wyciąg z ustawy Kodeks postępowania administracyjnego
(…)
Art. 258. § 1. Nadzór i kontrolę nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków sprawują:
1)ministrowie – gdy chodzi o skargi załatwiane przez ministerstwa i inne jednostki organizacyjne bezpośrednio podległe ministrowi;
2)właściwi rzeczowo ministrowie we współdziałaniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej – gdy chodzi o skargi załatwiane przez organy administracji rządowej;
3)terenowe organy administracji rządowej – gdy chodzi o skargi załatwiane przez jednostki organizacyjne nadzorowane przez te organy;
4)organy wyższego stopnia oraz właściwe organy naczelne – gdy chodzi o skargi załatwiane przez pozostałe organy państwowe i organy państwowych jednostek organizacyjnych;
5)Prezes Rady Ministrów i wojewodowie – gdy chodzi o skargi załatwiane przez organy jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowe jednostki organizacyjne.
(…)

A. Właściwy w sprawie minister.
B. Wyłącznie Prezes Rady Ministrów.
C. Prezes Rady Ministrów i wojewodowie.
D. Wyłącznie wojewoda.
Odpowiedź "Prezes Rady Ministrów i wojewodowie" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z art. 258 § 1 pkt 5 Kodeksu postępowania administracyjnego, nadzór nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg przez organy jednostek samorządu terytorialnego, takie jak wójt, sprawują zarówno Prezes Rady Ministrów, jak i wojewodowie. Taki podział odpowiedzialności ma na celu zapewnienie, że skargi obywateli są traktowane poważnie i rozpatrywane zgodnie z przepisami prawa. Praktycznym zastosowaniem tego przepisu jest możliwość odwołania się od decyzji wójta, co może pomóc w rozwiązywaniu problemów mieszkańców. Z perspektywy standardów administracyjnych ważne jest, aby organy samorządowe były odpowiedzialne przed wyższymi instytucjami, co wzmacnia zaufanie publiczne do administracji. Dobre praktyki w zakresie zarządzania skargami wymagają również, aby nadzór był stosowany w sposób systematyczny oraz transparentny, co zwiększa efektywność działania jednostek samorządu terytorialnego.

Pytanie 11

Dokument, który służy jako podstawa do rejestrowania wydania sprzedanych materiałów, oznaczony jest symbolem

A. Wz
B. Mm
C. Pz
D. Rw
Symbole Pz, Rw i Mm odnoszą się do innych rodzajów dokumentów, które nie są bezpośrednio związane z rozchodem sprzedanych materiałów. Pz to dokument Przyjęcia z magazynu, który rejestruje przyjęcie towarów do magazynu. Uwzględniając przyjęcia, użytkownicy mogą pomylić te dwa symbole, jednak ich funkcje są diametralnie różne. Rw to dokument Rw (Rozchód wewnętrzny), stosowany głównie do rejestrowania przemieszczeń towarów między różnymi działami w firmie, co nie dotyczy sprzedaży do klienta. Mm oznacza dokument Mm (MM – Miejsce Magazynowe), który również nie jest związany z procesem sprzedaży, ponieważ dotyczy tylko lokalizacji magazynowych. Te niepoprawne odpowiedzi mogą prowadzić do mylnych wniosków, gdyż różne dokumenty pełnią specyficzne role w zarządzaniu materiałami i zapasami. Prawidłowe zrozumienie funkcji każdego z tych dokumentów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania procesami operacyjnymi w firmie. Błędy w identyfikacji dokumentów mogą skutkować nieprawidłowym księgowaniem, co w konsekwencji prowadzi do problemów z audytami finansowymi oraz naruszeniem przepisów dotyczących rachunkowości.

Pytanie 12

Jaką formę prawną przyjmuje szkoła gminna?

A. agencją wykonawczą
B. jednostką budżetową
C. samorządowym zakładem budżetowym
D. instytucją gospodarki budżetowej
Odpowiedzi takie jak "agencją wykonawczą", "samorządowym zakładem budżetowym" oraz "instytucją gospodarki budżetowej" wykazują różne nieporozumienia dotyczące struktury organizacyjnej i finansowania jednostek publicznych. Agencje wykonawcze są tworzonymi przez administrację publiczną podmiotami, które realizują konkretne zadania na rzecz państwa, ale nie są one bezpośrednio odpowiedzialne za edukację. W przeciwieństwie do szkół gminnych, agencje te działają w ramach zadań zleconych przez rząd lub samorządy, a ich struktura organizacyjna jest inna, ponieważ mają one na celu realizację projektów o charakterze czasowym i nie są jednostkami trwałymi. Samorządowy zakład budżetowy to forma organizacyjna, która może dotyczyć innych usług publicznych, takich jak usługi komunalne, ale szkoły gminne nie mogą być klasyfikowane w ten sposób, ponieważ ich głównym celem jest edukacja. Instytucje gospodarki budżetowej to jednostki, które prowadzą działalność gospodarczą na rzecz realizacji ustawowych celów, ale nie są one jednostkami budżetowymi w ścisłym tego słowa znaczeniu. Kluczowym błędem w rozumowaniu jest mylenie różnych form organizacyjnych i ich celów, co prowadzi do nieprecyzyjnych wniosków i utraty zrozumienia struktury sektora edukacji w Polsce.

Pytanie 13

Kierownik centralnego urzędów nie podlega

A. wojewodzie
B. Prezesowi Rady Ministrów
C. odpowiedniemu ministrowi
D. Radzie Ministrów
Kierownik urzędu centralnego, jako organ administracji rządowej, nie podlega wojewodzie, co wynika z zasady decentralizacji władzy wykonawczej w Polsce. Zgodnie z Konstytucją RP, wojewodowie reprezentują rząd w terenie, ale ich kompetencje i zakres działania nie obejmują kierowników urzędów centralnych, którzy są odpowiedzialni za realizację zadań na poziomie krajowym, podlegając bezpośrednio Prezesowi Rady Ministrów lub odpowiednim ministrom. Przykładem może być Ministerstwo Zdrowia, które ma swoje urzędy centralne, takie jak Narodowy Fundusz Zdrowia, a kierownicy tych instytucji są odpowiedzialni przed ministrem, a nie wojewodą. Zrozumienie tej struktury jest kluczowe dla efektywnego funkcjonowania administracji publicznej oraz zapewnienia odpowiedzialności i przejrzystości w działaniach państwowych.

Pytanie 14

Który z poniższych organów stanowi organ niezależnej administracji rządowej w województwie?

A. Dyrektor Urzędu Statystycznego
B. Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny
C. Kurator oświaty
D. Komendant Wojewódzki Policji
Wybór Komendanta Wojewódzkiego Policji, Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego czy Kuratora Oświaty jako organów niezespolonej administracji rządowej jest błędny, ponieważ te instytucje mają inny charakter i funkcje. Komendant Wojewódzki Policji jest częścią zespolonej administracji rządowej, działając w ramach struktury Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, co oznacza, że jego działania są ściśle powiązane z centralnym zarządzaniem policją w Polsce. Z kolei Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny, który podlega Głównemu Inspektorowi Sanitarnemu, zajmuje się kontrolą i nadzorem nad ochroną zdrowia publicznego, co również klasyfikuje tę instytucję jako część zespolonej administracji. Kurator Oświaty natomiast, odpowiedzialny za nadzór pedagogiczny i organizację systemu edukacji w województwie, również należy do struktury administracji zespolonej, gdyż współpracuje z Ministerstwem Edukacji i Nauki. Często mylone jest pojęcie administracji rządowej w kontekście zespolonej i niezespolonej administracji, co może prowadzić do błędnych wyborów. Ważne jest zrozumienie, że administracja niezespolona, reprezentowana przez Urząd Statystyczny, działa na zasadzie decentralizacji i ma bardziej niezależny charakter, co pozwala na większą elastyczność i lokalne dostosowanie działań do potrzeb społecznych.

Pytanie 15

Czym jest spółka cywilna?

A. jej zasady są określone w przepisach Kodeksu spółek handlowych
B. nie jest obdarzona osobowością prawną
C. stanowi podmiot prawa cywilnego
D. jest uznawana za przedsiębiorcę według ustawy o swobodzie działalności gospodarczej
Zrozumienie struktury prawnej spółki cywilnej wymaga precyzyjnego odróżnienia jej od innych form działalności gospodarczej. Odpowiedzi sugerujące, że spółka cywilna jest przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, mylnie wskazują na podmiotowość tej formy. Przepisy mówią o tym, że przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna, która prowadzi działalność gospodarczą. Spółka cywilna nie jest odrębną jednostką, lecz jedynie umową, co oznacza, że to konkretni wspólnicy działają jako przedsiębiorcy. Ponadto, stwierdzenie, że spółka cywilna posiada osobowość prawną, jest błędne, ponieważ spółka cywilna nie ma zdolności prawnej. Przykładem mogą być działalności, które doskonale funkcjonują w ramach spółek handlowych, gdzie osobowość prawna jest kluczowa dla ochrony wspólników przed odpowiedzialnością osobistą. Kolejny aspekt to błędne przekonanie o regulacjach Kodeksu spółek handlowych. Spółka cywilna nie podlega tym przepisom, a jej zasady są określone w Kodeksie cywilnym. W praktyce prowadzenie działalności w formie spółki cywilnej pociąga za sobą różne konsekwencje prawne i finansowe, które można zminimalizować poprzez odpowiedni dobór formy działalności. Dlatego kluczowe jest, aby przyszli przedsiębiorcy dokładnie analizowali swoje opcje i konsultowali się z prawnikami, aby uniknąć pułapek związanych z nieznajomością przepisów.

Pytanie 16

Właściwość organu administracyjnego, ustalana zgodnie z przepisami dotyczącymi zakresu jego działania, nazywa się właściwością

A. miejscową
B. rzeczową
C. instancyjną
D. terytorialną
Właściwość rzeczowa organu administracyjnego dotyczy tego, jakie sprawy dany organ może rozpatrywać. Ustala się to na podstawie przepisów prawa, które mówią, co mogą robić poszczególne organy władzy. Przykładowo, urząd skarbowy zajmuje się tylko sprawami podatkowymi, więc ma prawo wydawać decyzje w tych kwestiach. To jest ważne, bo dzięki temu wszystko działa sprawniej i jaśniej, co przekłada się na to, że obywatele mogą liczyć na lepszą obsługę. Weźmy na przykład sytuację, gdy ktoś stara się o pozwolenie na budowę. Wtedy odpowiedni organ to powiatowy inspektor nadzoru budowlanego, który podejmuje decyzję. Przepisy dotyczące właściwości rzeczowej są w Kodeksie postępowania administracyjnego, co zapewnia, że wszystko działa w miarę jednolicie i przewidywalnie.

Pytanie 17

Prawo do przygotowania projektu uchwały budżetowej gminy przysługuje jedynie

A. wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta
B. regionalnej izbie obrachunkowej
C. skarbnikowi gminy
D. radzie gminy
Inicjatywy w sprawie sporządzenia projektu uchwały budżetowej gminy nie mogą być podejmowane przez regionalne izby obrachunkowe, skarbników gminy ani radę gminy, co prowadzi do nieporozumień w zakresie odpowiedzialności za proces budżetowy. Regionalne izby obrachunkowe pełnią funkcję nadzorczą i kontrolną, a ich zadaniem jest opiniowanie budżetów i sprawozdań finansowych, a nie ich inicjowanie. Skarbnik gminy, mimo że jest kluczową postacią w zakresie zarządzania finansami gminy, nie ma uprawnień do samodzielnego wnioskowania o projekt budżetu, jego rola polega na przygotowywaniu danych niezbędnych do realizacji budżetu oraz jego wykonania. Rada gminy, jako organ uchwałodawczy, ma prawo do zatwierdzania budżetu, ale nie do jego inicjowania. Ta nieścisłość w zrozumieniu ról może prowadzić do błędów w planowaniu finansowym gminy. Ważne jest, aby zrozumieć, że inicjatywa budżetowa jest kluczowym elementem procesu planowania, który powinien być zcentralizowany wokół osób odpowiedzialnych za politykę i strategię rozwoju lokalnego. Stąd wynika, dlaczego tylko wójt, burmistrz lub prezydent miasta mają takie prawo – to oni odpowiadają za realizację polityki gminy i muszą mieć narzędzia do dostosowania budżetu do zmieniających się potrzeb społecznych.

Pytanie 18

Jeżeli organ doręcza pismo przez operatora pocztowego, w razie niemożności doręczenia pisma w sposób wskazany w art. 42 i 43 kpa, operator pocztowy przechowuje pismo przez okres 14 dni w swojej placówce pocztowej, a zawiadomienie o pozostawieniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru w terminie 7 dni, licząc od dnia pozostawienia zawiadomienia w placówce, umieszcza się w miejscu określonym w art. 44 § 2 kpa. W przypadku niepodjęcia przesyłki w terminie 7 dni

Wyciąg z Kodeksu postępowania administracyjnego
(…)
Art. 39.Organ administracji publicznej doręcza pisma za pokwitowaniem przez operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529 oraz z 2015 r. poz. 1830), przez swoich pracowników lub przez inne upoważnione osoby lub organy.
(…)
Art. 42.§ 1. Pisma doręcza się osobom fizycznym w ich mieszkaniu lub miejscu pracy.
§ 2. Pisma mogą być doręczane również w lokalu organu administracji publicznej, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
§ 3. W razie niemożności doręczenia pisma w sposób określony w § 1 i 2, a także w razie koniecznej potrzeby, pisma doręcza się w każdym miejscu, gdzie się adresata zastanie.
Art. 43.W przypadku nieobecności adresata pismo doręcza się, za pokwitowaniem, dorosłemu domownikowi, sąsiadowi lub dozorcy domu, jeżeli osoby te podjęły się oddania pisma adresatowi. O doręczeniu pisma sąsiadowi lub dozorcy zawiadamia się adresata, umieszczając zawiadomienie w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy to nie jest możliwe, w drzwiach mieszkania.
Art. 44.§ 1. W razie niemożności doręczenia pisma w sposób wskazany w art. 42 i 43:
1) operator pocztowy w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe przechowuje pismo przez okres 14 dni w swojej placówce pocztowej – w przypadku doręczania pisma przez operatora pocztowego;
2) pismo składa się na okres czternastu dni w urzędzie właściwej gminy (miasta) – w przypadku doręczania pisma przez pracownika urzędu gminy (miasta) lub upoważnioną osobę lub organ.
§ 2. Zawiadomienie o pozostawieniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru w terminie siedmiu dni, licząc od dnia pozostawienia zawiadomienia w miejscu określonym w § 1, umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata.
§ 3. W przypadku niepodjęcia przesyłki w terminie, o którym mowa w § 2, pozostawia się powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru przesyłki w terminie nie dłuższym niż czternaście dni od daty pierwszego zawiadomienia.
§ 4. Doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia okresu, o którym mowa w § 1, a pismo pozostawia się w aktach sprawy.
(…)

A. pozostawia się powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru przesyłki w terminie nie dłuższym niż 21 dni od daty pierwszego zawiadomienia. Doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia powyższego okresu.
B. pozostawia się powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru przesyłki w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty pierwszego zawiadomienia. Doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia powyższego okresu.
C. doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia siedmiodniowego okresu.
D. doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia czternastodniowego okresu.
Dobra robota z odpowiedzią! Wiesz, że zgodnie z artykułem 44 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego, jeśli nie odbierzesz przesyłki w ciągu 7 dni od pierwszego zawiadomienia, muszą ci wysłać kolejne? To drugie zawiadomienie mówi ci, że masz jeszcze 14 dni na odebranie przesyłki. To sprawia, że proces administracyjny działa sprawniej i nie ma nieporozumień. Jak na to patrzę, to naprawdę ważne, żeby każdy wiedział, jak to działa, bo jakbyś spóźnił się z odbiorem, to administracja może działać dalej, bo formalnie uznaje się, że przesyłka została doręczona. Ogólnie rzecz biorąc, te zasady są ważne dla przejrzystości w administracji publicznej i ułatwiają życie wszystkim stronom, które są w to zaangażowane.

Pytanie 19

Osoba fizyczna nabywa zdolność prawną od

A. urodzenia
B. ukończenia 21 lat
C. osiągnięcia pełnoletności
D. ukończenia 13 lat
Zdolność prawna to umiejętność nabywania praw i obowiązków, która przysługuje każdej osobie fizycznej od momentu urodzenia. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, każdy człowiek, niezależnie od swojego wieku, posiada zdolność prawną, co oznacza, że może stać się podmiotem praw i obowiązków. Ta zasada jest fundamentalna dla systemu prawnego, ponieważ umożliwia każdemu, w tym niepełnoletnim, nabywanie określonych praw, takich jak prawo do dziedziczenia czy prawo do ochrony prawnej. W praktyce oznacza to, że dzieci, nawet w wieku niemowlęcym, mogą być stronami w postępowaniach prawnych reprezentowanymi przez swoich rodziców lub opiekunów. Warto zauważyć, że zdolność prawna różni się od zdolności do czynności prawnych, która pojawia się dopiero po osiągnięciu pełnoletności, co w Polsce następuje w wieku 18 lat. W związku z tym znajomość zasad dotyczących zdolności prawnej jest kluczowa dla osób pracujących w obszarze prawa, szczególnie w kontekście ochrony praw dzieci i osób niepełnosprawnych.

Pytanie 20

Na podstawie danych zawartych w tabeli, określ cenę telewizora przy wielkości popytu 1000 sztuk

Wielkość popytuCena telewizora w zł
1002 500,00
5002 000,00
1 000...
1 5001 000,00
2 100500,00

A. mniej niż 2000 zł i więcej niż 2500 zł.
B. mniej niż 1000 zł i więcej niż 500 zł.
C. więcej niż 2000 zł i mniej niż 2500 zł.
D. więcej niż 1000 zł mniej niż 2000 zł.
Odpowiedź "więcej niż 1000 zł, mniej niż 2000 zł" jest prawidłowa, ponieważ opiera się na logicznym rozumowaniu zmian cen w zależności od popytu. Z danych w tabeli wynika, że cena telewizora przy popycie wynoszącym 500 sztuk wynosi 2000 zł, a przy popycie 1500 sztuk cena spada do 1000 zł. W związku z tym, w przypadku popytu na poziomie 1000 sztuk, cena musi leżeć między tymi dwoma wartościami. Analizując zmiany cen w zależności od popytu, możemy zauważyć, że w wielu branżach stosuje się podobne zasady, co jest zgodne z teorią popytu i podaży. Przykładem może być rynek elektroniki, gdzie wzrost popytu na produkty często prowadzi do zwiększenia ich ceny, ale w pewnym momencie, w odpowiedzi na przesycenie rynku, ceny mogą spadać. Dlatego rozumienie tej dynamiki jest kluczowe dla podejmowania decyzji zakupowych oraz strategii sprzedażowych, co jest niezbędne w praktyce biznesowej.

Pytanie 21

Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, kto jest stroną postępowania?

A. zawsze tylko wnioskodawca
B. organ, który prowadzi postępowanie
C. zawsze jedynie ten, przeciwko komu prowadzone jest postępowanie
D. w szczególności ten, kogo interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie
Wybór odpowiedzi, że stroną w postępowaniu administracyjnym jest między innymi ten, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie, jest prawidłowy i oparty na przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego. Zgodnie z art. 28 tego kodeksu, stroną w postępowaniu może być każdy, kto ma interes prawny w sprawie, a także ten, którego obowiązki są przedmiotem postępowania. Przykładem praktycznym może być sytuacja, gdy urząd administracji publicznej prowadzi postępowanie dotyczące pozwolenia na budowę. W takim przypadku stroną może być zarówno wnioskodawca (np. inwestor), jak i osoby trzecie, które mogą być dotknięte decyzją administracyjną, takie jak sąsiedzi, którzy mogą mieć zastrzeżenia do planowanej inwestycji. To podejście uznaje różnorodność interesów, które mogą być zaangażowane w proces administracyjny, co jest istotne dla zapewnienia sprawiedliwości administracyjnej oraz ochrony praw obywatelskich. W praktyce oznacza to, że przed podjęciem decyzji administracyjnej, organ powinien rozważyć wszystkie możliwe punkty widzenia oraz interesy stron, co w zgodzie z zasadą równości stron i transparentności postępowania.

Pytanie 22

Wyznacz wskaźnik wzrostu PKB w roku 2006 w porównaniu do roku 2005, mając na uwadze, że PKB w roku 2005 wynosił 200 mln euro, a w 2006 roku 230 mln euro?

A. 86%
B. 15%
C. 70%
D. 30%
Wskaźnik wzrostu PKB oblicza się na podstawie zmiany wartości produkcji gospodarczej między dwoma okresami. W tym przypadku, aby obliczyć wzrost PKB z 2005 r. do 2006 r., należy użyć wzoru: (PKB w 2006 r. - PKB w 2005 r.) / PKB w 2005 r. * 100%. Przykład: (230 mln euro - 200 mln euro) / 200 mln euro * 100% = 15%. Oznacza to, że w 2006 r. PKB wzrosło o 15% w stosunku do roku poprzedniego. Jest to istotna informacja, ponieważ wskaźnik wzrostu PKB jest kluczowym wskaźnikiem zdrowia gospodarki. Umożliwia on analizę tempa wzrostu gospodarczego oraz porównanie wyników różnych krajów i lat. W praktyce, menedżerowie i analitycy często wykorzystują ten wskaźnik do podejmowania decyzji inwestycyjnych oraz oceny efektywności polityki gospodarczej.

Pytanie 23

Jakie jest organem wykonawczym, który ma prawo do prowadzenia egzekucji z wynagrodzenia za pracę, z świadczeń z ubezpieczenia społecznego, z renty socjalnej, z wierzytelności pieniężnych oraz z kont bankowych, w przypadku egzekucji administracyjnej dotyczącej należności finansowych z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne?

A. dyrektor oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
B. naczelnik urzędu skarbowego
C. organ gminy, na terenie której działa zobowiązany
D. okręgowy inspektor pracy
Dyrektor oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) jest organem egzekucyjnym odpowiedzialnym za przeprowadzanie egzekucji administracyjnych w zakresie składek na ubezpieczenia społeczne. Zgodnie z przepisami prawa, ZUS ma uprawnienia do egzekwowania należności z wynagrodzenia za pracę, świadczeń z ubezpieczeń społecznych, renty socjalnej oraz wierzytelności pieniężnych. Przykładem zastosowania tego uprawnienia może być sytuacja, w której pracodawca nie wpłaca składek na ubezpieczenia społeczne swoich pracowników. W takim przypadku ZUS może wszcząć postępowanie egzekucyjne, a dyrektor oddziału ZUS jest odpowiedzialny za wydanie decyzji wykonawczej, która może obejmować zajęcie wynagrodzenia pracownika. Praktyka ta opiera się na zasadzie ochrony interesów społecznych oraz zapewnienia środków finansowych na system ubezpieczeń społecznych, co jest zgodne z ogólnymi zasadami prawa administracyjnego. Warto również zaznaczyć, że dyrektor ZUS działa w oparciu o przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, co gwarantuje stosowanie jednolitych standardów w całym kraju.

Pytanie 24

Jaką jednostkę samorządu terytorialnego obciążono obowiązkiem dostarczania mieszkańcom energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu?

A. Województwo
B. Gmina
C. Sołectwo
D. Powiat
Gmina jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego w Polsce, mającą na celu zaspokojenie potrzeb mieszkańców w zakresie wielu usług publicznych, w tym zaopatrzenia w energię elektryczną, cieplną oraz gaz. W ramach swoich kompetencji gmina odpowiada za organizację i nadzór nad systemami energetycznymi, wdrażając lokalne strategie rozwoju energetycznego, które mogą obejmować zarówno odnawialne źródła energii, jak i tradycyjne dostawy. Przykładem może być gmina, która realizuje projekty mające na celu instalację paneli słonecznych w budynkach użyteczności publicznej, co nie tylko zwiększa efektywność energetyczną, ale także wpływa na obniżenie kosztów energii dla mieszkańców. W praktyce gminy często współpracują z przedsiębiorstwami energetycznymi oraz innymi instytucjami, aby zapewnić ciągłość dostaw i jakość usług. Oparte na przepisach prawa lokalnego, gminy są odpowiedzialne za planowanie przestrzenne, co obejmuje również uwzględnienie potrzeb związanych z infrastrukturą energetyczną na swoim terenie.

Pytanie 25

Umowa dotycząca przeniesienia własności nieruchomości powinna być sporządzona w formie

A. pisemnej z urzędowo poświadczonym podpisem
B. pisemnej pod groźbą nieważności
C. aktu notarialnego
D. zwykłej pisemnej
Umowa przeniesienia własności nieruchomości musi być zawarta w formie aktu notarialnego, co jest zgodne z przepisami Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 158 Kodeksu cywilnego, umowy przenoszące własność nieruchomości wymagają formy aktu notarialnego, aby były skuteczne i nie mogły być zaskarżane z powodu nieważności. Tylko akt notarialny zapewnia odpowiednią pewność obrotu prawnego i ochronę stron umowy. Przykładem zastosowania tego przepisu jest zakup mieszkania, gdzie zarówno sprzedający, jak i kupujący muszą stawić się u notariusza, który sporządza akt notarialny, w którym zawarte są wszystkie istotne elementy umowy. Dodatkowo, akt notarialny jest dokumentem publicznym, co oznacza, że jego treść jest dostępna w publicznych rejestrach, co zwiększa transparentność transakcji. W praktyce, korzystanie z aktu notarialnego zabezpiecza też interesy stron, ponieważ notariusz ma obowiązek pouczyć je o skutkach prawnych zawieranej umowy oraz zapewnić, że wszystkie wymagania formalne zostały spełnione.

Pytanie 26

Która z wymienionych stron nie ma uprawnienia do złożenia skargi kasacyjnej?

A. Adwokat
B. Strona
C. Radca prawny
D. Rzecznik patentowy
Odpowiedź "Strona" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami prawa, to właśnie strona postępowania ma prawo wnieść skargę kasacyjną. Inne podmioty, takie jak adwokaci, rzecznicy patentowi oraz radcowie prawni, mogą reprezentować stronę i sporządzać skargę kasacyjną w jej imieniu, ale to strona jest podmiotem, który ma legitymację do działania w tym zakresie. Przykładowo, w sprawach cywilnych, osobą, która składa skargę kasacyjną, jest ta, która brała udział w postępowaniu przed sądem apelacyjnym, a zatem miała bezpośredni interes prawny. Ważne jest, aby zrozumieć, że rolą przedstawicieli prawnych jest wspieranie stron w postępowaniach, a nie zastępowanie ich w zakresie przysługujących praw procesowych.

Pytanie 27

Umowa pożyczki została zawarta 02.01.2019 r. Pożyczkobiorca zobowiązał się do jej zwrotu w ciągu tygodnia. Ostatnim dniem, w którym pożyczka powinna być zwrócona, jest

Kalendarz styczeń 2019
PN7142128
WT18152229
ŚR29162330
CZW310172431
PT4111825
SO5121926
N6132027

A. 7 stycznia 2019 r.
B. 10 stycznia 2019 r.
C. 9 stycznia 2019 r.
D. 8 stycznia 2019 r.
Poprawna odpowiedź to 9 stycznia 2019 r. Wynika to z tego, że umowa pożyczki została podpisana 2 stycznia 2019 r., a pożyczkobiorca miał tydzień na zwrot. Czyli, licząc od 2 stycznia, ostatnim dniem na zwrot jest 9 stycznia. Warto pamiętać, że w prawie cywilnym terminy są bardzo ważne, bo ich nieprzestrzeganie może prowadzić do różnych konsekwencji, jak na przykład odsetki za opóźnienie. Dobre praktyki mówią, że warto zwracać pożyczki na czas, żeby nie psuć relacji z pożyczkodawcą. Wiedza o terminach i zasadach związanych z umowami jest kluczowa, żeby nie wpaść w kłopoty i mieć zgodność z przepisami.

Pytanie 28

Dokument, który jest wydawany podczas postępowania administracyjnego i odnosi się do konkretnych zagadnień pojawiających się w trakcie postępowania, lecz nie rozstrzyga o meritum sprawy, to

A. odwołanie
B. postanowienie
C. zażalenie
D. decyzja
Postanowienie administracyjne jest aktem, który dotyczy szczegółowych kwestii związanych z postępowaniem administracyjnym, ale nie rozstrzyga o meritum sprawy. Jest to istotny element procedury administracyjnej, ponieważ umożliwia rozstrzyganie spraw pomocniczych, takich jak wnioski o zabezpieczenie dowodów, ustalenie terminów rozpraw czy wprowadzanie modyfikacji w postępowaniu. Z praktycznego punktu widzenia, postanowienia są niezwykle ważne, gdyż mogą wpływać na przebieg całego postępowania i jego efektywność. Na przykład, w przypadku postępowania w sprawie wydania decyzji administracyjnej, organ może wydać postanowienie dotyczące przeprowadzenia dodatkowego postępowania dowodowego. Takie działanie nie tylko przyspiesza proces, ale także zapewnia jego transparentność i rzetelność. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, postanowienia powinny być wydawane w formie pisemnej, a strony mają prawo do wniesienia zażalenia na nie, co zwiększa ochronę ich praw. Dobrą praktyką jest dokładne uzasadnienie postanowień, co sprzyja lepszemu zrozumieniu decyzji przez strony postępowania, a także przyczynia się do budowania zaufania do organów administracji publicznej.

Pytanie 29

Minimalna temperatura w biurach nie powinna wynosić mniej niż

A. 20°C
B. 25°C
C. 18°C
D. 16°C
Odpowiedź 18°C jest zgodna z zaleceniami dotyczącymi komfortu termicznego w pomieszczeniach biurowych. Według norm ISO 7730 oraz PN-EN 15251, temperatura w biurach powinna wynosić od 20°C do 24°C, jednak w sytuacjach, gdy nie ma możliwości utrzymania wyższej temperatury, 18°C jest uważane za dolną granicę komfortu. W praktyce, wiele biur stosuje tę granicę, aby zapewnić pracownikom odpowiednie warunki do pracy. Niska temperatura może prowadzić do dyskomfortu, obniżonej wydajności i wzrostu liczby błędów. Przykładem zastosowania może być biuro, w którym pracownicy zgłaszali skargi na zimno; wprowadzenie minimalnej temperatury 18°C pomogło poprawić ich samopoczucie i efektywność. Dostosowanie temperatury w biurze do tego standardu jest kluczowe nie tylko dla komfortu pracowników, ale także dla przestrzegania przepisów BHP.

Pytanie 30

Rozstrzyganie kwestii skarg dotyczących działań organów jednostek samorządu terytorialnego należy do kompetencji

A. regionalnych izb obrachunkowych
B. sądów powszechnych
C. sądu antymonopolowego
D. wojewódzkich sądów administracyjnych
Regionalne izby obrachunkowe pełnią funkcję kontrolną w zakresie finansów publicznych, jednak nie mają kompetencji do orzekania w sprawach skarg na akty nadzoru nad działalnością organów samorządu terytorialnego. Ich podstawowym zadaniem jest monitorowanie i kontrolowanie gospodarki finansowej jednostek samorządowych oraz przestrzegania zasad prawidłowego gospodarowania publicznymi środkami finansowymi. Sąd antymonopolowy z kolei zajmuje się sprawami związanymi z ochroną konkurencji i zwalczaniem praktyk monopolistycznych, co również nie dotyczy skarg związanych z nadzorem nad działalnością samorządów. Sąd powszechny, który ma szersze kompetencje w zakresie spraw cywilnych i karnych, nie posiada odpowiednich uprawnień do rozstrzygania sporów administracyjnych związanych z działalnością organów samorządu terytorialnego. Warto zauważyć, że nieprawidłowe przypisanie kompetencji do tych instytucji często wynika z braku zrozumienia ich specyfiki i ról, co prowadzi do mylnego wniosku, że mogą one zajmować się sprawami administracyjnymi, podczas gdy ich funkcje są ściśle określone przez przepisy prawa. W praktyce oznacza to, że każda instytucja ma swoje jasno określone zadania, a pomylenie tych ról może skutkować nieefektywnym rozwiązywaniem problemów i wydłużeniem procesów sądowych.

Pytanie 31

Na podstawie danych zawartych w tabeli, wskaż wartość zysku netto.

Wybrane pozycje z rachunku zysków i strat
Przedsiębiorstwa Produkcyjnego
WyszczególnienieWartość(w zł)
Wynik z działalności gospodarczej20 500 zł
Zyski nadzwyczajne500 zł
Wynik finansowy brutto21 000 zł
Podatek dochodowy3 990 zł
Wynik finansowy netto17 010 zł

A. 17 010 zł
B. 500 zł
C. 21 000 zł
D. 20 500 zł
Odpowiedź 17 010 zł jest prawidłowa, ponieważ dokładnie odzwierciedla sposób obliczania zysku netto na podstawie wyniku finansowego brutto oraz podatku dochodowego. Zysk netto obliczamy, odejmując podatek dochodowy od wyniku finansowego brutto. W tym przypadku, mając wynik finansowy brutto równy 21 000 zł oraz podatek dochodowy wynoszący 3 990 zł, możemy wykonać obliczenie: 21 000 zł - 3 990 zł = 17 010 zł. Takie podejście jest zgodne z ogólnymi zasadami rachunkowości, które wskazują, że zysk netto to rzeczywisty zysk przedsiębiorstwa po uwzględnieniu wszystkich obowiązkowych obciążeń podatkowych. W praktyce znajomość obliczania zysku netto jest kluczowa dla menedżerów oraz analityków finansowych, gdyż pozwala na ocenę rentowności firmy oraz podejmowanie decyzji inwestycyjnych. Warto zauważyć, że zysk netto jest także istotnym wskaźnikiem w analizie finansowej, a jego dokładne obliczenie pozwala na lepsze zrozumienie wyników finansowych przedsiębiorstwa. Dodatkowo, w kontekście raportowania finansowego, zysk netto jest często prezentowany w sprawozdaniach finansowych, co czyni go jednym z kluczowych elementów oceny kondycji finansowej firmy.

Pytanie 32

Który z poniższych dokumentów stanowi akt normatywny?

A. Rozporządzenie
B. Orzeczenie
C. Umowa
D. Postanowienie
Rozporządzenie jest aktem normatywnym, co oznacza, że stanowi ogólną regulację prawną, która ma zastosowanie w określonym porządku prawnym. Jest to akt prawny wydany przez organ władzy wykonawczej, który ma na celu szczegółowe uregulowanie kwestii wynikających z ustaw. Przykładem rozporządzenia może być rozporządzenie Ministra Zdrowia dotyczące zasad bezpieczeństwa sanitarno-epidemiologicznego. W praktyce, rozporządzenia są często stosowane do wdrożenia przepisów unijnych do krajowego porządku prawnego, a także do konkretizacji i doprecyzowania regulacji ustawowych. W związku z tym, rozporządzenia mają kluczowe znaczenie dla sprawności działania administracji publicznej, umożliwiając szybką reakcję na zmieniające się warunki oraz potrzeby społeczne. Warto również zauważyć, że rozporządzenia muszą być zgodne z wyższymi aktami prawnymi, co jest zgodne z zasadą hierarchii źródeł prawa, co czyni je istotnym elementem systemu prawnego.

Pytanie 33

Która z wymienionych kwestii może stanowić podstawę wniosku w postępowaniu dotyczącym skarg i wniosków?

A. Naruszenie zasadności działania przez organ administracji
B. Niewłaściwe wykonywanie zadań przez organ administracji
C. Długotrwałe rozpatrywanie spraw przez organ administracji
D. Ulepszenie funkcjonowania organu administracji
Wiesz, wydaje mi się, że poprawa działania organu administracji to naprawdę ważny temat. Jak myślisz, te wnioski, które składamy, mają dużą moc. Właściwie chodzi o to, żeby nie tylko zobaczyć, gdzie leży problem, ale też wymyślić, jak to wszystko naprawić. Na przykład, jakby ktoś zaproponował szybszą obsługę klientów w urzędzie gminy - to mogłoby naprawdę pomóc i zmniejszyć czas oczekiwania. Z tego, co się orientuję, najlepiej, jak takie wnioski są poparte jakimiś konkretnymi danymi czy analizami, bo wtedy łatwiej o zmianę. W praktyce, jeżeli dobrze wdrożymy takie wnioski, to ludzie mogą zacząć bardziej ufać instytucjom publicznym, a to z kolei poprawi jakość usług, które dostajemy.

Pytanie 34

Jednostka budżetowa działająca na rzecz państwa

A. ma zdolność prawną
B. finansuje swoje koszty z własnych dochodów
C. ma osobowość prawną
D. finansuje swoje koszty bezpośrednio z budżetu, a uzyskane dochody przekazuje do budżetu państwa
Państwowa jednostka budżetowa jest instytucją, która działa w oparciu o środki publiczne i zarządza nimi w sposób zgodny z przepisami prawa. Jej wydatki są pokrywane bezpośrednio z budżetu państwa, co oznacza, że nie generuje autonomicznych przychodów, które mogłyby być wykorzystywane na własne cele. Zamiast tego, dochody, które jednostka ta może uzyskać, są odprowadzane do budżetu państwa. Przykładem takiej jednostki może być szkoła publiczna, która działa na podstawie przydzielonych funduszy z budżetu gminy czy państwa. W praktyce, jednostki budżetowe muszą przestrzegać przepisów dotyczących wydatkowania środków publicznych, co znajduje odzwierciedlenie w ustawach takich jak Ustawa o finansach publicznych. Przez to, ich działalność podlega kontrolom, aby zapewnić efektywne wykorzystanie funduszy publicznych oraz transparentność działania. Warto zauważyć, że jednostki te nie posiadają osobowości prawnej, co różni je od innych form organizacyjnych, jak np. fundacje czy stowarzyszenia, które mogą samodzielnie zarządzać swoimi dochodami.

Pytanie 35

Na przykładzie zamieszczonego fragmentu klasyfikacji budżetowej, wskaż właściwą klasyfikację budżetową wydatku poniesionego przez liceum ogólnokształcące, dotyczącego zapłaty za zużytą energię elektryczną.

Według działówWedług rozdziałówWedług paragrafów
750 – Nauka
757 – Obsługa długu
      publicznego
758 – Różne rozliczenia
801 – Oświata i wychowanie
803 – Szkolnictwo wyższe
851 – Ochrona zdrowia
853 – Opieka społeczna
80110 – Gimnazja
80111 – Gimnazja specjalne
80113 – Dowożenie uczniów do
      szkół
80114 – Zespoły ekonomiczno-
      administracyjne szkół
80120 – Licea ogólnokształcące
80121 – Licea ogólnokształcące
      specjalne
80122 – Licea wojskowe
80130 – Szkoły zasadnicze
80131 – Licea i technika
      zawodowe
424 – Zakup pomocy naukowych,
      dydaktycznych i książek
426 – Zakup energii
      Paragraf ten obejmuje opłaty
      za    dostawę    energii
      elektrycznej, cieplnej i innej,
      gazu oraz wody.
428 – Zakup usług zdrowotnych
429 – Zakup świadczeń
      zdrowotnych dla osób
      nieobjętych obowiązkiem
      ubezpieczenia zdrowotnego
435 – Zakup usług dostępu do sieci
      Internet

A. Dział 730 Nauka, rozdział 80120 Licea ogólnokształcące, paragraf 426 Zakup energii.
B. Dział 801 Oświata i wychowanie, rozdział 80120 Licea ogólnokształcące, paragraf 426 Zakup energii.
C. Dział 803 Szkolnictwo wyższe, rozdział 80120 Licea ogólnokształcące, paragraf 426 Zakup energii.
D. Dział 801 Oświata i wychowanie, rozdział 80131 Licea i technika zawodowe, paragraf 426 Zakup energii.
Poprawna odpowiedź to "Dział 801 Oświata i wychowanie, rozdział 80120 Licea ogólnokształcące, paragraf 426 Zakup energii". Wydatki na energię elektryczną ponoszone przez liceum ogólnokształcące muszą być klasyfikowane zgodnie z obowiązującymi standardami klasyfikacji budżetowej. Zgodnie z przepisami, liceum ogólnokształcące należy do systemu oświaty, co w naturalny sposób przypisuje je do działu 801. Wybrany rozdział 80120 jest specyficzny dla placówek kształcenia średniego, co dodatkowo potwierdza poprawność tej klasyfikacji. Paragraf 426 odnosi się do zakupu energii, co jest kluczowe dla działalności każdej szkoły, aby zapewnić odpowiednie warunki do nauki. Przykładowo, w praktyce oznacza to, że każda placówka oświatowa powinna właściwie rozliczać swoje wydatki na energię, aby nie tylko przestrzegać przepisów, ale także efektywnie zarządzać swoim budżetem. Klasyfikacja budżetowa jest niezbędna do analizy wydatków i planowania przyszłych inwestycji. Właściwe przypisanie wydatków do odpowiednich działów i paragrafów zapewnia transparentność i kontrolę finansową w oświacie.

Pytanie 36

Jakie zasady zastosował organ publiczny, który zrealizował sprawę interesanta bez zbędnego opóźnienia, rozważając wszystkie okoliczności oraz biorąc pod uwagę kompletny materiał dowodowy?

A. Szybkości postępowania i prawdy obiektywnej
B. Praworządności i wyjaśniania zasadności przesłanek
C. Dwuinstancyjności i trwałości decyzji
D. Praworządności i pisemności
Zasada szybkości postępowania oraz prawdy obiektywnej to kluczowe elementy skutecznego działania organów administracji publicznej. Szybkość postępowania odnosi się do obowiązku administracji do załatwienia sprawy bez zbędnej zwłoki, co jest szczególnie istotne w kontekście ochrony praw interesantów oraz efektywności działania instytucji publicznych. Prawda obiektywna z kolei oznacza, że organ powinien dokładnie zbadać wszystkie okoliczności sprawy oraz uwzględnić wszelkie dowody, co zapewnia rzetelność podejmowanych decyzji. Przykładem zastosowania tych zasad może być sytuacja, w której organ administracji musi rozpatrzyć wniosek o wydanie zezwolenia na budowę. Sprawne przeprowadzenie procedury, przy jednoczesnym rozważeniu wszystkich aspektów, takich jak normy prawne, opinie społeczności czy analizy środowiskowe, przyczyni się do podejmowania decyzji zgodnych z interesem publicznym. W praktyce, stosowanie tych zasad prowadzi do wzrostu zaufania obywateli do instytucji publicznych oraz efektywniejszego wykorzystywania zasobów.

Pytanie 37

Referent zajmujący się administracją w wydziale organizacyjnym urzędu miejskiego zwraca się do referenta odpowiedzialnego za magazyn o szczegóły dotyczące stanu zapasów papieru. Jaki jest kierunek przepływu informacji w opisanym przypadku?

A. Poziomy
B. Pionowy w górę
C. Równoległy
D. Pionowy w dół
W analizowanej sytuacji omyłkowo przyjęte kierunki przepływu informacji mogą prowadzić do nieprawidłowych wniosków dotyczących struktury organizacyjnej i sposobu komunikacji w firmie. Odpowiedzi, które wskazują na pionowy przepływ informacji, zarówno w dół, jak i w górę, sugerują błędne zrozumienie dynamiki komunikacji. Pionowy przepływ w dół oznacza, że informacja jest przekazywana od przełożonego do podwładnego, co w tym przypadku nie znajduje zastosowania, ponieważ obie osoby są na tym samym poziomie hierarchicznym. Z kolei pionowy przepływ w górę zakłada, że pracownik przekazuje informacje do swojego przełożonego, co również nie ma miejsca w tej sytuacji. Błędne postrzeganie komunikacji jako jedynie pionowej może prowadzić do powstawania barier w przekazywaniu informacji, co negatywnie wpływa na wydajność zespołów. Równoległy przepływ informacji, zdefiniowany jako komunikacja pomiędzy różnymi jednostkami w organizacji, również nie jest adekwatny, ponieważ nie dotyczy współpracy z różnymi działami, lecz bezpośredniej wymiany informacji pomiędzy dwoma osobami na tym samym poziomie. Kluczowe jest, aby pracownicy rozumieli, że efektywna komunikacja w zespole opiera się na poziomych interakcjach, które sprzyjają współpracy i wymianie doświadczeń, a nie na hierarchicznych strukturach, które mogą ograniczać kreatywność i innowacyjność w organizacji.

Pytanie 38

Zatwierdzenie ugody administracyjnej może być odmówione przez organ administracji

A. zawartej przed organem administracji, który zajmuje się postępowaniem odwoławczym
B. nieuwzględniającej wymaganego stanowiska innego organu
C. sporządzonej w formie pisemnej
D. zawartej przed organem administracji, który prowadzi postępowanie w pierwszej instancji
Analizując pozostałe odpowiedzi, można zauważyć, że koncepcje w nich zawarte nie odzwierciedlają rzeczywistych zasad dotyczących zatwierdzenia ugody administracyjnej. Odpowiedź dotycząca ugody zawartej przed organem administracji w pierwszej instancji wskazuje na błędne rozumienie procedury administracyjnej. Choć proces ugodowy może się odbywać na tym etapie, to jednak nie warunkuje to zatwierdzenia, gdyż nie uwzględnia aspektu, czy wszystkie wymagane stanowiska zostały zebrane i uwzględnione. Odpowiedź sugerująca sporządzenie ugody w formie pisemnej jest również mylna, ponieważ choć forma pisemna jest zalecana jako standard dobrych praktyk, nie jest to jedyny wymóg prawny, który decyduje o możliwości zatwierdzenia ugody. Natomiast odniesienie do ugody zawartej przed organem odwoławczym jest sposobem myślenia, który nie uwzględnia, że organ odwoławczy działa w innym kontekście i na podstawie odwołań od wcześniejszych decyzji, co nie jest bezpośrednio związane z zatwierdzaniem ugody. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków obejmują nieuwzględnienie kontekstu proceduralnego oraz ograniczone rozumienie roli różnych organów administracyjnych w procesie ugodowym, co prowadzi do fałszywych wniosków na temat możliwości zatwierdzania ugód administracyjnych.

Pytanie 39

Według Kodeksu spółek handlowych organem zajmującym się sprawami spółki akcyjnej oraz reprezentującym ją na zewnątrz jest

A. zgromadzenie wspólników
B. rada nadzorcza
C. walne zgromadzenie
D. zarząd
Walne zgromadzenie to spotkanie, gdzie zjeżdżają się akcjonariusze, żeby podejmować ważne decyzje dla spółki, jak zatwierdzanie sprawozdań finansowych czy wybory do rady nadzorczej. Ale nie ma co liczyć, że to oni będą zarządzać codziennie firmą. Rada nadzorcza też jest istotna, bo nadzoruje zarząd i ocenia, jak im idzie, ale sama nie prowadzi spraw spółki. Współpraca między zarządem a radą nadzorczą jest ważna, jasne, ale każda z tych grup ma różne zadania i odpowiedzialności. Walne zgromadzenie nie ma uprawnień do zarządzania spółką w sensie operacyjnym, bo oni skupiają się na decyzjach strategicznych i zatwierdzaniu działań zarządu. Często ludzie mylą te różne organy z funkcją zarządzania, a według Kodeksu spółek, to tylko zarząd odpowiada za codzienne sprawy spółki. Trzeba uważać, bo błędne postrzeganie ról może skutkować nieefektywnym działaniem całej struktury i w końcu wpływa negatywnie na wyniki firmy i jej reputację.

Pytanie 40

Który z podanych podatków stanowi źródło przychodu dla budżetów jednostek samorządowych oraz rządu?

A. Podatek akcyzowy
B. Podatek od gier
C. Podatek od wartości dodanej
D. Podatek dochodowy od osób fizycznych
Podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) jest jednym z kluczowych źródeł dochodów dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz państwa. Jego główną funkcją jest pobieranie części dochodów uzyskanych przez ludzi za pracę oraz inne formy zysku. W Polsce, według ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stawki podatkowe są progresywne, co oznacza, że osoby o wyższych dochodach płacą wyższą stawkę procentową. Przykładem tego zastosowania może być sytuacja, gdzie osoba zatrudniona na umowę o pracę odprowadza podatek dochodowy, który następnie zasila lokalne oraz krajowe fundusze przeznaczone na edukację, infrastrukturę, czy usługi publiczne. Dzięki PIT, samorządy mogą realizować różnorodne inwestycje, które przyczyniają się do poprawy jakości życia obywateli. Warto również zauważyć, że ten podatek jest skorelowany z działalnością gospodarczą – przedsiębiorcy również są zobowiązani do płacenia PIT od osiąganych dochodów, co dodatkowo wpływa na stabilność finansową jednostek samorządowych.