Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 29 maja 2025 21:24
  • Data zakończenia: 29 maja 2025 21:32

Egzamin zdany!

Wynik: 37/40 punktów (92,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie są wymiary rozdzielczości full HD?

A. 1280 x 800
B. 1920 x 1080
C. 640 x 482
D. 720 x 576
Rozdzielczość full HD, określana jako 1920 x 1080, jest standardem, który zyskał ogromną popularność w branży elektroniki użytkowej, w tym telewizorach, monitorach komputerowych oraz urządzeniach mobilnych. Oznacza ona, że wyświetlacz ma 1920 pikseli w poziomie oraz 1080 pikseli w pionie, co razem daje około 2 miliony pikseli, a tym samym wyraźny i szczegółowy obraz. Taki poziom rozdzielczości jest szczególnie istotny w kontekście filmów wysokiej jakości, gier wideo oraz zastosowań profesjonalnych, takich jak edycja wideo czy grafika komputerowa. Ponadto, full HD stało się standardem w transmisji telewizyjnej oraz streamingowej, co oznacza, że wiele treści jest tworzonych z myślą o tej rozdzielczości. Używając urządzeń obsługujących full HD, użytkownicy mogą cieszyć się lepszymi doświadczeniami wizualnymi, co jest szczególnie ważne w dobie rosnącej jakości materiałów wideo. Warto również zauważyć, że rozdzielczość full HD jest często punktem wyjścia dla wyższych standardów, takich jak 4K, które stają się coraz bardziej popularne.

Pytanie 2

Użycie zdjęcia objętego licencją by-nc-nd do celów prezentacyjnych umożliwia

A. pokazywanie zdjęcia z podaniem nazwy autora
B. pokazywanie zdjęcia z identyfikacją autora i linkiem do źródła
C. pokazywanie zdjęcia bez podania nazwy autora
D. zmianę zdjęcia bez zgody twórcy
Odpowiedź, która wskazuje na prezentowanie zdjęcia ze wskazaniem autora i podaniem linku do źródła jest prawidłowa w kontekście licencji by-nc-nd. Licencja ta, czyli 'attribution-noncommercial-no derivatives', zezwala na korzystanie z utworów tylko w sposób ograniczony. Użytkownicy mają prawo do prezentacji utworów, ale muszą podać odpowiednie uznanie autorowi oraz dostarczyć link do oryginalnego źródła. Ważne jest, aby zrozumieć, że nie można dokonywać jakichkolwiek modyfikacji zdjęcia, co oznacza, że każda prezentacja powinna być wierna oryginałowi. Przykłady zastosowania tej zasady można znaleźć w materiałach edukacyjnych, blogach artystycznych oraz na stronach internetowych portali non-profit, które promują twórczość artystów, jednocześnie respektując ich prawa autorskie. Praktyka podawania źródła jest również zgodna z zaleceniami różnych organizacji zajmujących się prawami autorskimi, co podkreśla znaczenie etycznego korzystania z cudzych prac.

Pytanie 3

Które z transformacji umożliwia zachowanie proporcji obrazu?

A. Perspektywa
B. Pochylenie
C. Wypaczenie
D. Skalowanie
Skalowanie jest techniką, która pozwala na zmianę rozmiaru obiektu w przestrzeni, zachowując jego proporcje. Oznacza to, że jeżeli powiększamy lub pomniejszamy obraz, wszystkie jego wymiary zmieniają się w tym samym stosunku, co zapobiega zniekształceniom. Przykładem zastosowania skalowania może być przygotowanie grafik do druku, gdzie istotne jest, aby proporcje obrazu pozostały nienaruszone, aby uniknąć rozmycia lub deformacji. W praktyce w programach graficznych, takich jak Adobe Photoshop czy GIMP, można ustawić opcję 'Zachowaj proporcje' podczas skalowania, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Ponadto, w kontekście stron internetowych, odpowiednie skalowanie obrazów zapewnia ich estetyczny wygląd na różnych urządzeniach, co jest kluczowe w designie responsywnym. Posiadanie umiejętności poprawnego skalowania jest więc istotne dla każdej osoby pracującej w obszarze grafiki komputerowej oraz web designu.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Który z formatów pozwala na zapis obrazu oraz dźwięku?

A. MP3
B. AVI
C. WAV
D. MIDI
Format AVI (Audio Video Interleave) jest kontenerem multimedialnym, który umożliwia przechowywanie zarówno wideo, jak i dźwięku w jednym pliku. Jest to format opracowany przez firmę Microsoft w 1992 roku i pozostaje popularny ze względu na swoją wszechstronność. AVI obsługuje różne kodeki, co oznacza, że można w nim zapisywać wideo w różnych rozdzielczościach i jakości, a także różne formaty audio. Przykładowo, można go używać do zapisywania filmów w rozdzielczości HD z odpowiednią ścieżką dźwiękową, co jest praktyczne w produkcji filmowej oraz podczas edycji wideo. W kontekście standardów branżowych, AVI jest często wykorzystywany w aplikacjach do edycji wideo, takich jak Adobe Premiere Pro czy Sony Vegas, co czyni go fundamentem pracy w przemyśle filmowym. Z tego powodu, wybór AVI jako formatu do zapisu multimediów jest korzystny, gdyż pozwala na elastyczność w manipulacji danymi audio-wideo.

Pytanie 7

Jakie narzędzie należy zastosować do realizacji operacji pokazanej na obrazku?

Ilustracja do pytania
A. Kadrowanie
B. Wybór prostokątny
C. Obramowanie
D. Wybieranie plasterków
Na tym obrazku widzimy, jak wygląda kadrowanie. To taka fajna opcja, która pozwala wyciąć wybraną część zdjęcia, żeby lepiej dopasować je do kompozycji albo zmienić jego rozmiar. Używając narzędzia kadrowania w programach graficznych, na przykład w Photoshopie, można naprawdę dużo zdziałać. Ta siatka, która się pokazała, jest super pomocna, bo dzięki niej łatwiej ustalić, jak ma wyglądać nasz kadr, pamiętając przy tym o zasadach kompozycji, jak na przykład trójpodział.

Pytanie 8

Który standard rozdzielczości wideo zapewnia najwyższą jakość obrazu?

A. 720p
B. 1080p
C. 4K
D. 1080i
Rozdzielczość 4K, znana także jako Ultra HD, oferuje znacznie wyższą jakość obrazu w porównaniu do innych standardów, co wynika z jej natywnej rozdzielczości 3840 x 2160 pikseli. To cztery razy więcej pikseli niż w przypadku 1080p (1920 x 1080), co przekłada się na znacznie większą szczegółowość obrazu, lepsze odwzorowanie kolorów oraz większą głębię detali, szczególnie na dużych ekranach. W praktyce oznacza to, że filmy w rozdzielczości 4K mogą być poddawane większym zbliżeniom bez utraty jakości, co jest szczególnie istotne w produkcjach filmowych, gdzie detale są kluczowe dla odbioru wizualnego. W kontekście standardów branżowych, 4K stało się normą w produkcji filmów oraz w transmisjach telewizyjnych, zwłaszcza przy rosnącej popularności platform streamingowych takich jak Netflix czy Amazon Prime Video, które oferują treści w tej rozdzielczości. Warto również zauważyć, że przejście na 4K wymaga odpowiedniego sprzętu, takiego jak telewizory i monitory wspierające tę rozdzielczość, oraz odpowiednich źródeł sygnału, co jest kluczowe dla zapewnienia najwyższej jakości obrazu.

Pytanie 9

Zapisanie pliku w określonym formacie pozwala na uzyskanie dodatkowych danych, takich jak ekspozycja zdjęcia, ogniskowa oraz czułość

A. JPEG
B. TIFF
C. RAW
D. EXIF
Odpowiedź EXIF jest prawidłowa, ponieważ format ten odnosi się do metadanych dodawanych do plików graficznych, które zawierają istotne informacje o zdjęciu, takie jak czas naświetlania, ustawienia ekspozycji, ogniskowa, a także czułość ISO. EXIF, czyli Exchangeable Image File Format, jest standardem stosowanym w fotografii cyfrowej, który umożliwia przechowywanie danych technicznych dotyczących obrazu bezpośrednio w pliku graficznym, co jest szczególnie przydatne podczas edycji zdjęć czy archiwizacji. Przykładowo, fotografowie często korzystają z tych informacji do analizy swoich technik oraz do optymalizacji przyszłych sesji zdjęciowych. W praktyce, większość aparatów cyfrowych i smartfonów automatycznie zapisuje metadane w formacie EXIF, co pozwala na łatwe przeglądanie i zarządzanie zdjęciami w oprogramowaniu graficznym. Warto zwrócić uwagę, że metadane EXIF mogą również zawierać dane lokalizacji, co jest szczególnie pomocne w kontekście fotografii podróżniczej. W związku z tym, zrozumienie i umiejętność odczytywania danych EXIF jest niezbędne dla każdego profesjonalnego fotografa.

Pytanie 10

W jakim modelu kolorów powinny być zorganizowane pliki zdjęciowe przeznaczone do umieszczenia w internetowym projekcie multimedialnym?

A. Bichromia
B. Pantone
C. CMY
D. RGB
Tryb barwny RGB (Red, Green, Blue) jest standardem wykorzystywanym w projektach internetowych oraz na ekranach komputerowych. Działa on na zasadzie additive color mixing, co oznacza, że kolory są tworzone poprzez łączenie różnych intensywności światła czerwonego, zielonego i niebieskiego. W kontekście multimedialnych projektów internetowych, gdzie obrazy są wyświetlane na monitorach, tryb RGB jest najbardziej optymalny, ponieważ wszystkie urządzenia wyświetlające dane na bazie światła, takie jak monitory, telewizory czy projektory, operują właśnie w tym modelu. Przykładem może być stworzenie grafiki na stronę internetową, gdzie każdy kolor użyty w obrazie powinien być definiowany w przestrzeni RGB, aby zapewnić, że będzie on wyglądał tak samo na różnych urządzeniach. Dodatkowo, wiele narzędzi graficznych i edytorów zdjęć, takich jak Adobe Photoshop, domyślnie używa RGB dla projektów przeznaczonych do wyświetlania na ekranie. Warto więc znać ten tryb oraz jego zastosowania, aby efektywnie tworzyć i publikować treści wizualne w Internecie.

Pytanie 11

Liczba tekstu, który można umieścić na jednym slajdzie

A. powinna zawierać od 6 do 10 linijek
B. nie może być większa niż 20 linijek
C. może być dowolna
D. jest uzależniona jedynie od rozmiaru ekranu, na którym będzie prezentowana, z zachowaniem czytelności
Kiedy robisz prezentację, ważne jest, żeby tekst na slajdach był krótki i zwięzły. Najlepsza praktyka to 6-10 linijek. Dzięki temu odbiorcy łatwiej będą ogarniać to, co mówisz, i skoncentrują się na najważniejszych punktach. Wiesz, badania pokazują, że jak jest za dużo tekstu, to można się pogubić i nie skupić na tym, co naprawdę istotne. A w biznesie, gdzie liczy się czas, warto, żeby każdy mógł szybko przyswoić informacje. Dlatego stosując tę zasadę, zwiększamy szansę, że to co mówisz, zostanie lepiej zapamiętane.

Pytanie 12

Która z ilustracji jest właściwie przypisana do wartości przysłony?

Ilustracja do pytania
A. F 32
B. F 64
C. F 1,4
D. F 11
Ilustracja oznaczona jako F 32 prawidłowo przedstawia przysłonę o małym otworze. Wyższa wartość przysłony, taka jak F 32, oznacza, że otwór przysłony jest mniejszy, co ogranicza ilość światła wpadającego na matrycę aparatu. Taka wartość jest często używana w fotografii krajobrazowej lub sytuacjach, gdzie zależy na dużej głębi ostrości, czyli wyostrzeniu większej części obrazu, zarówno pierwszego planu, jak i tła.

Pytanie 13

Jakie urządzenie umożliwia zyskanie materiałów cyfrowych w formacie wideo?

A. Kolorymetr
B. Aparat bezlusterkowy
C. Skaner optyczny
D. Tablet graficzny
Aparat bezlusterkowy to urządzenie, które umożliwia rejestrowanie materiałów wideo oraz zdjęć. W przeciwieństwie do tradycyjnych aparatów lustrzanych, aparaty bezlusterkowe nie mają lustra odbijającego, co czyni je bardziej kompaktowymi i lżejszymi, co jest istotne dla mobilności. Aparaty te często oferują zaawansowane funkcje, takie jak nagrywanie w wysokiej rozdzielczości (np. 4K), co jest niezbędne w produkcji filmowej oraz tworzeniu treści wideo. Dzięki wymiennym obiektywom, użytkownicy mają możliwość dostosowania sprzętu do różnych warunków oświetleniowych i typów scen, co zwiększa wszechstronność takich urządzeń. Warto wspomnieć, że aparaty te są zgodne z wieloma standardami branżowymi, takimi jak HDMI, co umożliwia ich podłączenie do zewnętrznych monitorów czy systemów do montażu wideo. W kontekście dobrych praktyk w tworzeniu materiałów wideo, istotne jest również korzystanie z odpowiednich akcesoriów, takich jak statywy czy stabilizatory, które mogą poprawić jakość nagrywanego obrazu. Wykorzystanie aparatu bezlusterkowego w produkcji wideo staje się standardem, zwłaszcza w branży cyfrowej, gdzie jakość obrazu ma kluczowe znaczenie.

Pytanie 14

Czym charakteryzują się elementy prezentacji stworzonych w programie PowerPoint?

A. slajdy, warstwy dopasowania oraz style
B. slajdy, chronometraż, przejścia oraz WordArt
C. animacje, filtry artystyczne oraz filtry fotograficzne
D. animacje, klatki, maski przycinania oraz oś czasu
Odpowiedź \"slajdy, chronometraż, przejścia oraz WordArt\" jest prawidłowa, ponieważ odzwierciedla kluczowe elementy używane w programie PowerPoint do skutecznego tworzenia prezentacji. Slajdy stanowią podstawowy nośnik informacji, na którym umieszczane są tekst, obrazy, wykresy i inne obiekty. Chronometraż to funkcja, która pozwala na synchronizację czasową poszczególnych slajdów oraz elementów w prezentacji, co jest szczególnie istotne w kontekście prowadzenia wystąpienia. Przejścia to efekty animacji, które pojawiają się, gdy jeden slajd ustępuje miejsca drugiemu, co zwiększa dynamikę prezentacji i utrzymuje uwagę widzów. WordArt to narzędzie do stylizacji tekstu, które umożliwia tworzenie estetycznych i przyciągających uwagę nagłówków i napisów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie projektowania graficznego. Użycie tych elementów pozwala na tworzenie profesjonalnych i angażujących prezentacji, które są nie tylko informacyjne, ale także estetyczne."

Pytanie 15

Co oznacza ekspozycja w kontekście rejestracji obrazu?

A. rozszczepienie światła na składnikowe barwy
B. naświetlenie elektronicznego detektora obrazu
C. wyświetlenie obrazu na wyświetlaczu LCD aparatu
D. zapisanie obrazu optycznego na nośniku danych
Ekspozycja podczas rejestracji obrazu odnosi się do procesu naświetlania elektronicznego detektora obrazu, co jest kluczowe w cyfrowym przetwarzaniu obrazów. W praktyce oznacza to, że światło pada na matrycę sensora, która rejestruje intensywność i kolor światła, tworząc finalny obraz. W przypadku aparatów cyfrowych detektor obrazu, najczęściej w postaci matrycy CCD lub CMOS, odpowiada za przekształcenie światła na sygnał elektryczny. Zrozumienie tego procesu jest niezbędne dla każdego fotografa, ponieważ odpowiednia ekspozycja wpływa na jakość zdjęć, ich jasność oraz szczegółowość. W praktyce, dobór czasu naświetlania, przysłony oraz czułości ISO pozwala na kontrolowanie ekspozycji i w efekcie uzyskanie pożądanych rezultatów wizualnych. Profesjonalni fotografowie często posługują się histogramami i technikami bracketingu, aby zapewnić optymalną ekspozycję w różnych warunkach oświetleniowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 16

Jakim symbolem literowym oznaczana jest płyta DVD przystosowana tylko do odczytu?

A. RW
B. R
C. RAM
D. ROM
Odpowiedź 'ROM' to nic innego jak 'Read-Only Memory'. W przypadku płyt DVD mówiąc o 'ROM', mamy na myśli nośniki, które są zaprogramowane tak, żeby można je było jedynie odczytywać. W praktyce to oznacza, że nie da się na nich nic zapisywać ani modyfikować. DVD-ROMy są popularne, bo są często używane do rozsyłania gier, filmów czy oprogramowania. Przykładowo, jak kupujesz grę na DVD, to dostajesz ją właśnie na takim nośniku, co w sumie ratuje cię od męczenia się z pobieraniem ogromnych plików z sieci. Poza tym, mają one swoje zabezpieczenia, żeby troszkę ukrócić piractwo. W przeciwieństwie do DVD-RW, które pozwalają na wielokrotne zapisywanie danych, te nośniki są stworzone do jednorazowego użycia, co czyni je świetnym wyborem dla archiwizacji czy przechowywania danych, które nie muszą być ciągle zmieniane. Chyba to jest zgodne z tym, co obowiązuje w branży, bo wiadomo, że trzeba mieć jasno określone typy nośników optycznych.

Pytanie 17

Jakie są zalecenia przy wykonywaniu kopii zapasowych projektów multimedialnych?

A. tworzenie kopii jedynie plików natywnych, w których projekty zostały stworzone
B. usuwanie oryginalnych plików i przechowywanie tylko ukończonych projektów
C. jednoczesne zapisanie plików w chmurze oraz na dysku lokalnym
D. przechowywanie materiałów cyfrowych nie częściej niż raz na miesiąc
Odpowiedź, która sugeruje jednoczesne zapisanie plików w chmurze i na dysku lokalnym, jest poprawna, ponieważ stanowi najlepszą praktykę w zakresie tworzenia kopii zapasowych. Posiadanie dwóch kopii zapasowych w różnych lokalizacjach znacząco zwiększa bezpieczeństwo danych. W przypadku awarii sprzętu, uszkodzenia plików lub zagubienia danych, przynajmniej jedna z kopii będzie dostępna. Współczesne podejście do zarządzania danymi rekomenduje strategię 3-2-1, która mówi o trzech kopiach danych, przechowywanych na dwóch różnych nośnikach z jedną kopią w lokalizacji off-site, co w praktyce oznacza użycie zarówno lokalnego dysku, jak i chmury. Dzięki synchronizacji danych w chmurze można także uzyskać dostęp do projektów z różnych urządzeń, co zwiększa elastyczność pracy. Przykładami usług chmurowych, które mogą być wykorzystane do przechowywania danych, są Google Drive, Dropbox czy OneDrive. Taka strategia minimalizuje ryzyko utraty danych i zapewnia integralność projektów multimedialnych, co jest kluczowe w profesjonalnych środowiskach produkcyjnych.

Pytanie 18

Jak ogniskowa obiektywu aparatu cyfrowego wpływa na kąt widzenia?

A. Dłuższa ogniskowa sprawia, że kąt widzenia jest szerszy.
B. Ogniskowa jest wprost proporcjonalna do kąta widzenia.
C. Krótsza ogniskowa skutkuje szerszym kątem widzenia.
D. Ogniskowa i kąt widzenia są od siebie niezależne.
Długofalowe zrozumienie wpływu ogniskowej na kąt widzenia jest kluczowe w fotografii, a wiele osób myli te pojęcia. Wiele odpowiedzi błędnie sugeruje, że ogniskowa i kąt widzenia są niezależne. W rzeczywistości, ogniskowa jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na kąt widzenia. Jeżeli ktoś stwierdza, że ogniskowa jest wprost proporcjonalna do kąta widzenia, to myli przyczynowo-skutkowe związki. Zwiększając ogniskową, kąt widzenia maleje, a nie rośnie. Obiektywy o długiej ogniskowej, jak teleobiektywy, koncentrują światło w węższym zakresie, co skutkuje bardziej 'spłaszczonym' obrazem, a szerokie kadry można uzyskać jedynie za pomocą krótkich ogniskowych. Właściwe zrozumienie tego zjawiska może pomóc w uniknięciu typowych błędów, takich jak wybór obiektywu, który nie odpowiada zamierzeniom fotograficznym. Użytkownicy często mylą obiektywy do ujęć dalekich z tymi, które są przeznaczone do szerokich przestrzeni, co prowadzi do nieodpowiednich i nieefektywnych ujęć. Konsekwencja w nauce tych podstawowych zasad pomoże w podejmowaniu lepszych decyzji w zakresie doboru sprzętu oraz w osiąganiu zamierzonych efektów wizualnych.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Ile maksymalnie barw można użyć na jednym slajdzie, aby zachować przejrzystość projektu multimedialnego?

A. 5 barw
B. 6 barw
C. 2 barwy
D. 4 barwy
Użycie 4 kolorów na slajdzie to naprawdę fajna zasada, która opiera się na tym, jak odbieramy kolory i jakie mają znaczenie wizualne. Jak ograniczysz paletę barw, to projekt wydaje się bardziej spójny i czytelny, co jest mega ważne w prezentacjach. Na przykład, w biznesowych slajdach można wykorzystać dwa kolory podstawowe, takie jak niebieski i szary, a do tego dodać dwa akcentowe jak pomarańczowy i zielony, żeby fajnie podkreślić istotne informacje. Dobrze dobrane kolory naprawdę mogą wpływać na to, co czują odbiorcy, co w komunikacji wizualnej ma ogromne znaczenie. Co więcej, badania pokazują, że ograniczenie kolorów do czterech ułatwia zrozumienie treści, a to jest na pewno ważne. W grafice i prezentacjach warto też pamiętać o kontraście i dostępności, a przy mniejszej liczbie kolorów jest to dużo łatwiejsze do ogarnięcia. Te zasady pojawiają się często w różnych materiałach dotyczących projektowania i są uznawane za dobre praktyki.

Pytanie 22

W kolorowych monitorach obrazy tworzone są poprzez syntezę addytywną emitowanego światła. Otrzymujemy kolor biały na ekranie dzięki

A. emisyjnej produkcji wszystkich barw
B. połączeniu kolorów: czerwonego, zielonego, niebieskiego o maksymalnej intensywności
C. połączeniu kolorów podstawowych: czerwonej, niebieskiej oraz żółtej
D. braku emisji światła
Odpowiedź, że kolor biały na ekranie uzyskiwany jest poprzez złożenie kolorów: czerwonego, zielonego, niebieskiego z maksymalną jasnością, jest poprawna, ponieważ odnosi się do zasady syntezy addytywnej światła. W tej metodzie kolory tworzy się przez dodawanie różnych długości fal światła. W przypadku monitorów, które działają na zasadzie RGB (czerwony, zielony, niebieski), każdy z tych kolorów może być emitowany z różną intensywnością. Kiedy wszystkie trzy kolory są wyemitowane z maksymalną jasnością, ich połączenie w percepcji ludzkiego oka daje efekt koloru białego. Praktyczne zastosowanie tego zjawiska widoczne jest w technologii wyświetlania, gdzie stosuje się panele LCD, OLED czy LED, które korzystają z tej samej zasady. Standardy takie jak sRGB czy Adobe RGB definiują, jak kolory są reprodukowane na różnych urządzeniach, co jest kluczowe w projektowaniu graficznym oraz w fotografii. Właściwe zrozumienie syntezy addytywnej jest istotne dla inżynierów i projektantów pracujących w branży wizualnej, aby mogli efektywnie kontrolować i przewidywać, jak kolory będą się prezentować na różnych nośnikach.

Pytanie 23

Aby stworzyć graficzno-tekstową kompozycję na stronie internetowej, powinno się wykorzystać program

A. Puzzle Flow
B. Adobe AfterEffects
C. Adobe Photoshop
D. Audacity
Adobe Photoshop to jeden z najpopularniejszych programów graficznych, wykorzystywanych do tworzenia kompozycji graficzno-tekstowych na stronach internetowych. Oferuje bogaty zestaw narzędzi do edycji grafiki rastrowej, co czyni go idealnym narzędziem do projektowania wizualnych elementów stron, takich jak banery, przyciski, ikony czy tła. Program pozwala na zaawansowane manipulacje obrazem, w tym warstwy, maski, filtry oraz efekty, które wspierają twórcze podejście w projektowaniu. Przykładem zastosowania Photoshop w praktyce może być stworzenie grafiki promującej nową usługę na stronie internetowej, gdzie projektant łączy tekst z obrazem, dbając o estetykę i czytelność. W kontekście standardów branżowych, korzystanie z Adobe Photoshop umożliwia projektantom przestrzeganie zasad UX/UI, poprzez tworzenie intuicyjnych i atrakcyjnych wizualnie interfejsów. Dlatego też, wybór tego oprogramowania przy tworzeniu stron internetowych jest zgodny z aktualnymi trendami i najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 24

W przypadku zastosowań multimedialnych rozdzielczość cyfrowego obrazu definiuje się jako liczbę

A. par linii na jednostkę długości
B. pikseli na jednostkę długości
C. punktów na jednostkę długości
D. linii na jednostkę długości
Rozdzielczość obrazu cyfrowego określa liczbę pikseli, które są używane do tworzenia obrazu. Piksel, będący podstawową jednostką obrazu cyfrowego, jest najmniejszym elementem, który może być wyświetlony na ekranie. W multimedialnych zastosowaniach, takich jak grafika komputerowa, wideo czy aplikacje interaktywne, rozdzielczość jest kluczowym parametrem, który wpływa na jakość wizualną. Wysoka rozdzielczość, mierzona w pikselach na jednostkę długości, zapewnia większą szczegółowość i wyrazistość obrazu, co jest szczególnie istotne w kontekście profesjonalnej produkcji filmowej, gier komputerowych oraz fotografii. Na przykład, standard rozdzielczości Full HD wynosi 1920x1080 pikseli, co wskazuje na ilość pikseli w poziomie i pionie. W praktyce oznacza to, że im więcej pikseli na jednostkę długości, tym lepsza jakość obrazu, co przekłada się na lepsze doświadczenia użytkownika oraz bardziej atrakcyjne i realistyczne wizualizacje. W kontekście standardów, branża filmowa i telewizyjna przyjęła różne standardy rozdzielczości, takie jak 4K i 8K, które znacznie zwiększają liczbę pikseli, a tym samym szczegółowość obrazu.

Pytanie 25

W przypadku gdy dystrybucja utworu będącego własnością innej osoby przynosi stały zysk osobie, która go rozpowszechnia, to takiej osobie może zostać wymierzona kara pozbawienia wolności do

A. 5 lat
B. 1 roku
C. 3 lat
D. 2 lat
Odpowiedź "5 lat" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z ustawodawstwem dotyczącym ochrony praw autorskich, w sytuacjach, gdy osoba uzyskuje zyski z rozpowszechniania utworów będących cudzą własnością, może jej grozić kara pozbawienia wolności do 5 lat. Prawo to ma na celu ochronę twórców i ich praw do własności intelektualnej, co jest kluczowe w kontekście zachowania zdrowego ekosystemu kulturowego i ekonomicznego. Przykładem może być sytuacja, w której osoba rozpowszechnia filmy, muzykę lub inne utwory bez odpowiednich zezwoleń, czerpiąc z tego zyski finansowe. Takie działanie narusza prawa autorskie i jest traktowane jako poważne przestępstwo, które może prowadzić do wysokich kar. W branży kreatywnej, przestrzeganie praw autorskich jest absolutnie kluczowe, a ich naruszanie staje się coraz bardziej złożonym problemem, szczególnie w erze cyfrowej, gdzie dostęp do treści jest łatwiejszy, a ich ochrona wymaga zaawansowanych strategii.

Pytanie 26

Który z programów nie jest odpowiedni do tworzenia kolaży z zestawu zdjęć?

A. Adobe Photoshop
B. Prezi
C. Corel Paint Shop Pro
D. Shape Collage
Prezi to narzędzie do tworzenia prezentacji, które opiera się na interaktywnych slajdach i wizualizacjach, a nie na edycji grafiki czy komponowaniu kolaży. W przeciwieństwie do programów takich jak Adobe Photoshop, Shape Collage czy Corel Paint Shop Pro, Prezi nie oferuje funkcji do manipulacji obrazami w celu tworzenia kolaży. Programy te są dedykowane do edycji zdjęć oraz tworzenia bardziej skomplikowanych kompozycji graficznych, które mogą łączyć wiele obrazów w jeden spójny projekt. Na przykład, Adobe Photoshop umożliwia zaawansowaną edycję warstw i efektów, co jest niezbędne przy tworzeniu profesjonalnych kolaży. Z kolei Shape Collage jest specjalistycznym narzędziem, którego celem jest automatyczne generowanie kolaży na podstawie wybranych zdjęć. Warto zaznaczyć, że w branży graficznej kluczowe jest wybieranie odpowiednich narzędzi w zależności od celu projektu, a zrozumienie funkcjonalności programów jest kluczowe dla efektywnej pracy.

Pytanie 27

Program Audacity to aplikacja, która pozwala na

A. pisanie skryptów do stron internetowych.
B. darmową edycję plików dźwiękowych.
C. wyłącznie komercyjną obróbkę plików dźwiękowych.
D. tworzenie animacji.
Program Audacity to zaawansowane narzędzie do edycji dźwięku, które oferuje użytkownikom możliwość edytowania, nagrywania oraz miksowania plików audio. Jego darmowa dostępność sprawia, że jest popularnym wyborem wśród amatorów i profesjonalistów zajmujących się obróbką dźwięku. Audacity wspiera różne formaty audio, takie jak WAV, MP3 czy OGG, co pozwala na elastyczność przy pracy z materiałem dźwiękowym. Przykłady praktycznego zastosowania Audacity obejmują produkcję podcastów, tworzenie efektów dźwiękowych dla filmów oraz remiksowanie utworów muzycznych. Dzięki wbudowanym efektom, takim jak kompresja, zmiana tonacji czy echa, użytkownicy mogą łatwo dostosować dźwięk do swoich potrzeb. Co więcej, program wspiera również rozszerzenia, co pozwala na dodawanie nowych funkcji i efektów, co czyni go jeszcze bardziej wszechstronnym narzędziem w zakresie edycji dźwięku. Ponadto, dzięki aktywnej społeczności użytkowników, dostępnych jest wiele samouczków i zasobów online, które pomagają w pełnym wykorzystaniu możliwości programu.

Pytanie 28

Addytywna metoda tworzenia kolorów stosowana w zarządzaniu barwą polega na

A. odejmowaniu świateł o podstawowych kolorach: niebieskozielonym, purpurowym, żółtym
B. odejmowaniu świateł o podstawowych kolorach: czerwonym, zielonym, niebieskim
C. dodawaniu świateł o podstawowych kolorach: niebieskozielonym, purpurowym, żółtym
D. dodawaniu świateł o podstawowych kolorach: czerwonym, zielonym, niebieskim
Odpowiedź dotycząca dodawania świateł o barwach podstawowych: czerwonej, zielonej i niebieskiej jest poprawna, ponieważ ta metoda stanowi podstawę addytywnej syntezy barw, wykorzystywanej szeroko w różnych technologiach, takich jak telewizory, monitory komputerowe czy oświetlenie LED. W addytywnej syntezie barw, różne źródła światła emitujące te trzy podstawowe kolory są łączone, co prowadzi do powstania nowych barw. Na przykład, łącząc czerwone i zielone światło uzyskujemy kolor żółty, a dodając niebieskie do czerwonego otrzymujemy purpurowy. Zrozumienie tej metody jest kluczowe w projektowaniu i kalibracji urządzeń wyświetlających, gdzie precyzyjne odwzorowanie kolorów ma istotne znaczenie. W praktyce, w branży graficznej czy filmowej, znajomość addytywnej syntezy barw umożliwia uzyskanie pożądanych efektów wizualnych, co jest zgodne z normami kolorystycznymi, takimi jak sRGB czy Adobe RGB, które definiują przestrzenie kolorów i ich zastosowanie w różnych mediach.

Pytanie 29

Program Adobe Lightroom pozwala na

A. wektoryzowanie cyfrowego obrazu.
B. tworzenie oraz edytowanie grafiki wektorowej.
C. definiowanie i modyfikowanie grafiki rastrowej.
D. tworzenie obrazu wektorowego.
Adobe Lightroom to naprawdę świetne narzędzie, które skupia się na edytowaniu i organizacji zdjęć rastrowych. Główna jego funkcja to to, że pomaga fotografom zarządzać zdjęciami oraz ich edytować. Możesz tu korzystać z różnych zaawansowanych narzędzi, jak na przykład korekcja kolorów, regulacja ekspozycji, retusz i inne. Co super, to to, że Lightroom pozwala na nieliniowe edytowanie, więc możesz wprowadzać zmiany bez obaw, że nadpiszesz oryginalne pliki. To jest ważne, bo zachowujesz jakość zdjęć. Używa się go w różnych sytuacjach, na przykład do przygotowania zdjęć do social mediów, tworzenia albumów fotograficznych, a nawet edytowania zdjęć do portfolio. Lightroom stosuje zasady zarządzania kolorem, co sprawia, że efekty wizualne są naprawdę spójne i profesjonalne. W fotografii stał się prawie standardem, z którego korzystają zarówno amatorzy, jak i zawodowcy, więc jeśli chcesz podnieść jakość swoich zdjęć, to na pewno jest to narzędzie dla Ciebie.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

W wyniku podwyższenia głębi bitowej obrazu

A. zmniejsza się rozmiar pliku oraz ilość wyświetlanych kolorów
B. zwiększa się wyrazistość obrazu i maleje ilość wyświetlanych kolorów
C. zwiększa się rozmiar pliku oraz ilość wyświetlanych kolorów
D. zwiększa się ilość wyświetlanych kolorów i maleje wyrazistość obrazu
Zwiększenie głębi bitowej obrazu oznacza, że każdy piksel jest reprezentowany przez większą liczbę bitów, co przekłada się na szerszą paletę kolorów, które mogą być wyświetlane. Na przykład w przypadku obrazu 8-bitowego mamy 256 kolorów, podczas gdy w obrazie 16-bitowym liczba ta wzrasta do 65 536 kolorów. Taka różnorodność barw pozwala na uzyskanie bardziej szczegółowych i realistycznych obrazów, co jest szczególnie istotne w zastosowaniach takich jak fotografia cyfrowa, grafika komputerowa czy medycyna. Ponadto, większa głębia bitowa skutkuje również zwiększeniem rozmiaru pliku, ponieważ więcej danych jest potrzebne do przechowywania informacji o każdym pikselu. Na przykład, obrazy RAW w fotografii często mają głębokość bitową 14 lub 16 bitów na kanał, co pozwala na zachowanie większej ilości informacji o kolorze i detalu. W praktyce, zastosowanie zaawansowanych formatów obrazu, takich jak TIFF czy PNG, pozwala na efektywne zarządzanie dużymi plikami, które korzystają z wyższej głębi bitowej, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 32

Aby używać cyfrowych obrazów z przezroczystym tłem w projekcie fotokastu, jakie pliki należy przygotować w odpowiednim formacie?

A. RAW
B. MPEG
C. JPEG
D. PNG
Odpowiedź PNG jest prawidłowa, ponieważ format PNG (Portable Network Graphics) obsługuje przezroczystość, co jest kluczowe przy wykorzystaniu obrazów z przezroczystym tłem w projektach fotokastów. PNG jest formatem stratnym, co oznacza, że kompresja nie wpływa na jakość obrazu, a dodatkowo obsługuje paletę kolorów, różne poziomy przezroczystości oraz zachowuje szczegóły w przypadku grafik z dużą ilością kolorów i detali. W praktyce, jeśli planujesz stworzyć fotokast z obrazami, które mają być nałożone na inne elementy wizualne, PNG zapewni, że tło będzie odpowiednio przezroczyste, co pozwoli na płynne integrowanie obrazów. Przykłady zastosowania obejmują grafikę do prezentacji, które często wymagają dodania logo lub innych elementów graficznych na tle, gdzie istotna jest przezroczystość. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, PNG jest preferowanym formatem w projektach graficznych, gdzie jakość i klarowność obrazu są priorytetowe.

Pytanie 33

Jakie sformułowanie najlepiej opisuje grafikę wektorową?

A. Podczas skalowania grafiki następuje zwiększenie intensywności kolorów
B. Podczas powiększania obrazów nie ma degradacji jakości
C. Podczas powiększania obrazów występuje degradacja jakości
D. Podczas skalowania grafiki następuje zmniejszenie intensywności kolorów
Poprawna odpowiedź wskazuje na kluczową cechę grafiki wektorowej, która odróżnia ją od grafiki rastrowej. Grafika wektorowa jest oparta na matematycznych równaniach, co pozwala na skalowanie obrazów do dowolnych rozmiarów bez utraty jakości. Przykładem zastosowania grafiki wektorowej jest tworzenie logotypów, które muszą być wyraźne i czytelne w różnych rozmiarach – od wizytówek po bilboardy. Dzięki temu, projektując logo w programie wektorowym, można je zmieniać w dowolny sposób, nie martwiąc się o pikselizację. Standardy takie jak SVG (Scalable Vector Graphics) oraz EPS (Encapsulated PostScript) są często stosowane w branży, co potwierdza popularność i przydatność grafiki wektorowej w profesjonalnych projektach graficznych. Dodatkowo, grafika wektorowa jest bardziej elastyczna w edytowaniu, co umożliwia łatwe wprowadzanie zmian w projektach bez wpływu na jakość końcowego produktu.

Pytanie 34

Aby móc używać plików .psd do produkcji fotokastu, należy

A. zwektoryzować plik
B. zrasteryzować plik
C. zmienić format pliku
D. zmienić rozdzielczość pliku
Wskazanie 'zmienić format pliku' to dobra odpowiedź, bo pliki .psd, które są głównymi plikami w Photoshopie, trzeba przekonwertować na format, który będzie lepiej działał w programach do tworzenia fotokastów. Najczęściej używane formaty to .jpg, .png albo .gif. Na przykład, jak mamy plik graficzny z warstwami w .psd, to musimy go wyeksportować jako obraz rastrowy, żeby wszystko wyglądało tak jak trzeba w fotokastach. Dobrze jest też pamiętać, żeby plik miał odpowiednią rozdzielczość, bo inaczej obraz może być słabej jakości. W branży graficznej ważne jest, żeby umieć zmieniać formaty plików, żeby działały w różnych programach i były użyteczne. Standardowe formaty jak .jpg czy .png są najczęściej wybierane, bo są bardzo uniwersalne i wszędzie akceptowane.

Pytanie 35

Programem, który nie służy do projektowania stron internetowych jest

A. Microsoft Expression Web.
B. Pajączek.
C. Adobe Photoshop.
D. HotDog.
Pajączek, HotDog oraz Microsoft Expression Web to programy, które są odpowiedzialne za tworzenie i edytowanie stron internetowych. Ich funkcjonalności obejmują wsparcie dla języków takich jak HTML, CSS oraz JavaScript, co pozwala na bezpośrednie manipulowanie kodem strony i dostosowywanie jej struktury do potrzeb użytkowników. Wybierając te narzędzia, można edytować kod, a także korzystać z funkcji podglądu w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w procesie projektowania. Typowym błędem myślowym jest mylenie programów graficznych z narzędziami do kodowania. Narzędzia takie jak Photoshop są doskonałe do tworzenia wizualnych elementów, ale nie oferują funkcji potrzebnych do programowania strony internetowej. Warto pamiętać, że skuteczne tworzenie stron internetowych wymaga znacznie więcej niż tylko umiejętności graficznych; wymaga również zrozumienia technologii webowych oraz zasad tworzenia dostępnych, responsywnych i funkcjonalnych stron. Programy do tworzenia stron internetowych powinny wspierać cały proces, od pisania kodu, przez testowanie, aż po publikację, co czyni je bardziej odpowiednimi niż oprogramowanie graficzne.

Pytanie 36

Interaktywna prezentacja powinna być przygotowana w taki sposób, aby

A. odbiorca miał możliwość wpływania na jej przebieg
B. zawierała animacje 3D
C. uruchamiała się automatycznie po umieszczeniu płyty w napędzie
D. była wyświetlana automatycznie i nie wymagała zaangażowania odbiorcy
Interaktywne prezentacje są projektowane z myślą o angażowaniu odbiorców, co jest kluczowe dla efektywnego przekazywania informacji. Odpowiedź, w której odbiorca ma możliwość wpływania na przebieg prezentacji, jest prawidłowa, ponieważ interaktywność pozwala na dostosowanie treści do potrzeb użytkowników oraz ich dynamiki reakcji. Dobrą praktyką w projektowaniu takich prezentacji jest wykorzystanie narzędzi umożliwiających m.in. zadawanie pytań, przeprowadzanie quizów czy umożliwianie nawigacji przez różne sekcje materiału. Przykładowo, w prezentacji dotyczącej nowych technologii, uczestnicy mogą być zaangażowani w dyskusję na temat zastosowania AI w różnych dziedzinach, co pozwala im na lepsze zrozumienie tematu i wyrażenie swoich opinii. Zwracanie uwagi na interaktywność w prezentacjach jest potwierdzone przez standardy takie jak SCORM czy xAPI, które wskazują na konieczność angażowania użytkownika w proces uczenia się, co przyczynia się do lepszego przyswajania wiedzy i umacniania jej w pamięci długoterminowej.

Pytanie 37

Tworzenie animacji w programie Adobe Photoshop realizowane jest poprzez

A. skrypt Procesor obrazów
B. panel Nawigator
C. polecenie Stykówka
D. panel Oś czasu
Panel Oś czasu w programie Adobe Photoshop służy do projektowania przebiegu animacji poprzez umożliwienie użytkownikowi zarządzania kluczowymi klatkami oraz czasem ich trwania. W przeciwieństwie do innych narzędzi, takich jak Nawigator czy procesory obrazów, Oś czasu jest dedykowana do animacji, co czyni ją kluczowym elementem w tworzeniu ruchomych obrazów. Umożliwia użytkownikom dodawanie i edytowanie warstw w określonych punktach czasu, co pozwala na precyzyjne kontrolowanie każdego aspektu animacji. Dobrą praktyką jest korzystanie z funkcji wygładzania przejść pomiędzy klatkami, co nadaje animacji bardziej płynny i profesjonalny wygląd. Można również wyeksportować animację do formatu GIF lub jako film, co daje szerokie możliwości prezentacji. Zrozumienie działania panelu Oś czasu i umiejętność jego wykorzystania są kluczowe dla każdego, kto planuje tworzyć efektywne wizualizacje i animacje w Photoshopie.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Jakie narzędzie wykorzystuje się do modyfikacji wypełnienia w postaci gradientu kolorów?

A. Pióro
B. Gradient
C. Wiadro z farbą
D. Kroplomierz
Gradient to narzędzie, które umożliwia tworzenie przejść tonalnych, co jest kluczowym elementem w grafice komputerowej i projektowaniu wizualnym. Dzięki gradientowi można uzyskać płynne przejścia między różnymi kolorami, co nadaje projektom głębię i dynamikę. Użycie gradientu jest szczególnie istotne w przypadku tworzenia tła, przycisków oraz innych elementów interfejsu użytkownika, gdzie estetyka i czytelność są kluczowe. Przykładowo, w programach graficznych takich jak Adobe Photoshop czy Illustrator, narzędzie to pozwala na zastosowanie różnych typów gradientów, takich jak liniowy, radialny czy kątowy, co daje projektantom swobodę w eksperymentowaniu z kolorami. W praktyce, dobrze dobrany gradient może przyciągać wzrok, podkreślać istotne elementy wizualne, a także poprawiać hierarchię informacji na stronie. Zastosowanie gradientów zgodnie z zasadami teorii koloru i ich zestawień pozwala na tworzenie harmonijnych kompozycji, które są zgodne ze standardami branżowymi, takimi jak WCAG, co wpływa na dostępność i użyteczność projektów.

Pytanie 40

Który z parametrów użytych przy rejestracji przedstawionego obrazu wpłynął na uzyskanie efektu blur wody?

Ilustracja do pytania
A. Czas naświetlania
B. Ogniskowa
C. Liczba przysłony
D. Rozdzielczość
Efekt rozmycia wody na przedstawionym zdjęciu został osiągnięty dzięki zastosowaniu długiego czasu naświetlania. Pozwala on na uchwycenie ruchu wody w postaci gładkiego, rozmytego efektu. Taka technika jest często stosowana w fotografii krajobrazowej, aby nadać wodospadom, rzekom czy morzu dynamiczny, ale jednocześnie płynny wygląd.