Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 20 marca 2025 13:54
  • Data zakończenia: 20 marca 2025 13:56

Egzamin niezdany

Wynik: 4/40 punktów (10,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Czym zajmuje się konwencja COTIF?

A. transportem morskim.
B. międzynarodowym przewozem towarów koleją.
C. przewozem towarów wymagających szybkiego transportu wodnego.
D. przewozem towarów samolotami.
Konwencja COTIF (Convention concerning International Carriage by Rail) stanowi kluczowy dokument regulujący międzynarodowy przewóz towarów koleją. Przyjęta w 1980 roku, konwencja ta ma na celu uproszczenie procedur związanych z przewozem towarów oraz zapewnienie spójnych zasad odpowiedzialności przewoźników. Przykładowo, w praktyce COTIF zdefiniowała zasady dotyczące umowy przewozu, prawa i obowiązki przewoźnika oraz nadawcy, a także zasady dochodzenia roszczeń w przypadku utraty lub uszkodzenia towaru. Współczesne podejście do transportu kolejowego kładzie duży nacisk na efektywność logistyczną, co czyni COTIF istotnym narzędziem w międzynarodowym handlu. Wiedza na temat COTIF jest niezbędna dla specjalistów zajmujących się logistyką oraz prawem transportowym, a także dla firm przewozowych, które operują na rynku międzynarodowym. Znajomość konwencji pozwala na lepsze zrozumienie przepisów dotyczących odpowiedzialności oraz procedur celnych, co przekłada się na bardziej efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw.

Pytanie 5

Według zasad HACCP, przestrzeń ładunkowa środka transportu przewożącego towary łatwo psujące się powinna być schłodzona do temperatury wskazanej w dokumentacji przewozowej?

A. przed załadunkiem
B. w trakcie przewozu
C. podczas załadunku
D. po załadunku i zamknięciu drzwi
Wybór odpowiedzi, które wskazują na schłodzenie komory ładunkowej podczas lub po załadunku, opiera się na błędnym zrozumieniu zasad HACCP oraz zarządzania bezpieczeństwem żywności. W rzeczywistości, jeśli komora ładunkowa nie jest odpowiednio schłodzona przed umieszczeniem w niej artykułów szybko psujących się, może to prowadzić do ich narażenia na niebezpieczne warunki. W momencie załadunku temperatura w komorze powinna być już stabilna, aby uniknąć wzrostu temperatury produktów, co może prowadzić do ich zepsucia. Ponadto, propozycje schłodzenia dopiero po załadunku ograniczają możliwość monitorowania i kontroli temperatury w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe dla zachowania jakości żywności. Kiedy transport jest w ruchu, odpowiednie warunki powinny być zapewnione od samego początku, co oznacza, że schłodzenie komory po załadunku jest niewłaściwe. Praktyki te mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, ponieważ żywność może stać się przedmiotem kontaminacji lub rozwoju patogenów. Kluczowe jest, aby zrozumieć, że tylko poprzez wcześniejsze schłodzenie można zapewnić, że ładunek dotrze do miejsca przeznaczenia w odpowiednie i bezpieczne warunki, co jest zgodne z międzynarodowymi normami i regulacjami w zakresie transportu żywności.

Pytanie 6

Firma zajmująca się transportem stosuje marżę na poziomie 15 %, a podatek od świadczonych usług wynosi 23%. Jaki będzie całkowity koszt za usługi, których koszt wytworzenia to 2 800,00 zł?

A. 3 690,90 zł
B. 3 220,00 zł
C. 3 444,00 zł
D. 3 960,60 zł
Aby obliczyć koszt brutto za usługi transportowe, należy najpierw uwzględnić marżę, która w tym przypadku wynosi 15%. Koszt wytworzenia usługi wynosi 2 800,00 zł, co oznacza, że dodajemy do tego 15% marży: 2 800,00 zł * 0,15 = 420,00 zł. Następnie dodajemy tę kwotę do kosztu wytworzenia: 2 800,00 zł + 420,00 zł = 3 220,00 zł. Jednak to jeszcze nie jest koniec obliczeń. Koszt brutto obejmuje także podatek VAT, który wynosi 23%. Aby obliczyć VAT, obliczamy 23% z kwoty 3 220,00 zł: 3 220,00 zł * 0,23 = 740,60 zł. Następnie dodajemy tę kwotę do wartości netto: 3 220,00 zł + 740,60 zł = 3 960,60 zł. W praktyce takie obliczenia są niezwykle istotne dla przedsiębiorstw, aby określić właściwe ceny oferowanych usług, uwzględniając zarówno koszty produkcji jak i wymagania podatkowe. Dzięki temu przedsiębiorstwo może zapewnić sobie odpowiednią rentowność.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Jakie urządzenie powinien posiadać środek transportu drogowego, który wykonuje przejazdy po drogach płatnych w systemie viaTOLL, aby automatycznie i elektronicznie naliczać opłaty za korzystanie z dróg?

A. Skaner biometryczny
B. Czytnik RFID
C. Urządzenie viaBOX
D. Skaner kodów kreskowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Urządzenie viaBOX jest kluczowym elementem systemu viaTOLL, który umożliwia automatyczne i elektroniczne naliczanie opłat za przejazd drogami płatnymi w Polsce. viaBOX działa na zasadzie komunikacji bezprzewodowej z bramkami poboru opłat, umożliwiając automatyczne rejestrowanie przejazdów oraz naliczanie odpowiednich opłat na podstawie kategorii pojazdu i przebytej trasy. Działa to w oparciu o identyfikację pojazdu i przekazywanie danych do centralnego systemu rozliczeniowego. Przykładem efektywnego zastosowania viaBOX jest obsługa flot transportowych, gdzie setki pojazdów mogą być monitorowane i rozliczane w czasie rzeczywistym. System ten jest zgodny z europejskimi standardami inteligentnych systemów transportowych, co zapewnia jego interoperacyjność i efektywność. Dobrą praktyką jest regularne sprawdzanie działania urządzenia oraz aktualizowanie oprogramowania, by zapewnić zgodność z wymaganiami systemu. Dzięki zastosowaniu viaBOX, przewoźnicy mogą skupić się na optymalizacji swoich tras i redukcji kosztów operacyjnych, mając pewność, że wszystkie opłaty zostaną automatycznie naliczone.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Do jednorazowego transportu ładunku drogowego o masie powyżej 12 ton wykorzystuje się środki transportowe

A. dostawcze
B. niskotonażowe
C. wysokotonażowe
D. średniotonażowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'wysokotonażowy' jest prawidłowa, ponieważ do przewozu ładunków o masie przekraczającej 12 ton wymagany jest odpowiedni rodzaj taboru, który może bezpiecznie i efektywnie obsługiwać takie obciążenia. Wysokotonażowy tabor transportowy, na ogół składający się z ciężarówek i naczep, jest zaprojektowany z myślą o przewozie ciężkich ładunków, co oznacza, że jego konstrukcja, silnik oraz systemy jezdne są dostosowane do transportu dużych mas. Przykładem mogą być samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 18 ton lub więcej, które często są używane w transporcie towarów budowlanych, przemysłowych czy logistycznych. Zastosowanie odpowiedniego taboru jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze oraz zgodności z przepisami transportowymi, które regulują maksymalne dopuszczalne masy ładunków, a także odpowiednie normy techniczne i eksploatacyjne dla pojazdów. W praktyce, niewłaściwy dobór taboru może prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno finansowych, jak i prawnych, dlatego ważne jest, aby osoby odpowiedzialne za logistykę i transport miały świadomość tych norm i przepisów.

Pytanie 12

W tabeli przedstawiono zebrane przez przedsiębiorstwo informacje dotyczące wykonywanych zleceń.
Ile wynosi jego współczynnik terminowości realizacji zleceń?

Zlecenie (numer)Uzgodniony termin realizacji zleceniaRzeczywisty termin wykonania zlecenia
103.06.202003.06.2020
210.06.202010.06.2020
312.06.202013.06.2020
413.06.202014.06.2020
515.06.202015.06.2020

A. 0,67
B. 0,40
C. 1,00
D. 0,60

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Współczynnik terminowości realizacji zleceń, który wynosi 0,60, oblicza się jako stosunek liczby zleceń zrealizowanych w terminie do ogólnej liczby zleceń. W tym przypadku, na podstawie analizy przedstawionych danych, 3 z 5 zleceń zostało wykonanych zgodnie z ustalonym harmonogramem. Takie podejście do obliczania terminowości wykonywania zleceń jest zgodne z powszechnie przyjętymi standardami w zarządzaniu projektami i operacjami, gdzie kluczowym wskaźnikiem efektywności jest zdolność do dotrzymywania ustalonych terminów. W przedsiębiorstwach, gdzie realizacja zleceń jest kluczowa, monitorowanie współczynnika terminowości pozwala na optymalizację procesów oraz identyfikację potencjalnych obszarów do poprawy. Przykładowo, jeśli terminowość spada, może to sugerować konieczność przeglądu procesów produkcyjnych, zarządzania zasobami lub komunikacji z klientami. Systematyczne śledzenie tego wskaźnika sprzyja lepszemu planowaniu oraz zwiększa satysfakcję klientów, co jest fundamentalne dla sukcesu każdej organizacji.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Na podstawie przedstawionych wskaźników, wskaż z którym przewoźnikiem powinien współpracować spedytor, jeżeli zależy mu na terminowości dostaw.

PrzewoźnikWskaźnik
awaryjności środka
transportu
uszkodzeń podczas
przewozów
niezawodności dostawwykorzystania środków
transportu
A.0,030,100,850,93
B.0,020,050,980,85
C.0,080,150,960,80
D.0,200,100,800,99

A. Z przewoźnikiem A.
B. Z przewoźnikiem C.
C. Z przewoźnikiem B.
D. Z przewoźnikiem D.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przewoźnik B został wybrany jako najlepsza opcja dla spedytora, ponieważ posiada najwyższy wskaźnik niezawodności dostaw wynoszący 0,98. W kontekście logistyki i transportu, terminowość dostaw jest kluczowym czynnikiem wpływającym na satysfakcję klienta oraz efektywność całego procesu. Praktyka pokazuje, że współpraca z przewoźnikami o wysokiej niezawodności przyczynia się do minimalizacji opóźnień i usprawnienia zarządzania łańcuchem dostaw. Warto również zauważyć, że przewoźnik B utrzymuje akceptowalny poziom awaryjności i uszkodzeń, co dodatkowo potwierdza jego kompetencje. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, wskazują na konieczność monitorowania i oceny wydajności dostawców, co w przypadku przewoźnika B zostało spełnione. Taki wybór nie tylko wspiera terminowość dostaw, ale również zmniejsza ryzyko kosztów związanych z reklamacjami i uszkodzeniami, co jest niezwykle istotne w kontekście ochrony reputacji firmy i lojalności klientów.

Pytanie 17

W modelu wahadłowym organizacji zadań transportowych, po dostarczeniu ładunku z miejsca załadunku do miejsca wyładunku, pojazd

A. przemieszcza się bez ładunku do kolejnego miejsca rozładunku
B. wraca do miejsca nadania przesyłki
C. przemieszcza się do punktu przeładunkowego w celu załadunku na mniejszy środek transportu
D. wraca do miejsca docelowego przesyłki

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'wraca do miejsca nadania przesyłki' jest prawidłowa, ponieważ w modelu wahadłowym organizacji zadań transportowych kluczowym elementem jest optymalizacja tras pojazdów. Po dostarczeniu towaru do miejsca wyładunku, pojazd powinien wrócić do miejsca nadania, aby maksymalnie wykorzystać swoje możliwości przewozowe. Ten model stawia na efektywność operacyjną, zmniejszając koszty transportu i czas przestoju. Przykładem może być działalność firmy zajmującej się transportem towarów, gdzie po dostarczeniu przesyłki do sklepu, pojazd powinien wrócić do magazynu, aby przygotować się do kolejnego kursu. Taki proces jest zgodny z najlepszymi praktykami w logistyce, gdzie cykl życia transportu jest dokładnie monitorowany, a powracające pojazdy nie są obciążone dodatkowym kosztem transportu bezładunkowego. Zatem, efektywność logistyczna oraz optymalizacja tras to kluczowe czynniki sukcesu w branży transportowej.

Pytanie 18

Jeśli zgodnie z taryfą firmy przewozowej koszt transportu do 250 km wynosi 650,00 zł, a opłata za każdy kilometr powyżej 250 km to 3,20 zł/km, to jaką kwotę należy zapłacić za przewóz ładunku na odległość 530 km?

A. 896,00 zł
B. 1 546,00 zł
C. 530,00 zł
D. 1 45,000 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, którą zaznaczyłeś, jest jak najbardziej trafna. Udało Ci się dobrze policzyć koszty przewozu dla trasy 530 km. Wiesz, że za pierwsze 250 km mamy ustaloną cenę 650,00 zł. Potem musisz dodać koszty za kolejne kilometry. Czyli mamy 530 km minus te 250 km, co daje 280 km do doliczenia. A stawka za każdy dodatkowy kilometr to 3,20 zł. Więc robiąc obliczenia: 280 km razy 3,20 zł/km, wychodzi 896,00 zł. Potem dodajemy to do naszej podstawowej opłaty: 650,00 zł plus 896,00 zł, co daje łącznie 1 546,00 zł. Widać, że te obliczenia są zgodne z tym, co się praktykuje w transportowej branży. Fajnie, że to ogarnąłeś!

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Automatyczne rozpoznawanie, wykorzystywane do rejestrowania oraz odczytywania danych za pomocą technologii radiowej, jest określane skrótem

A. RFID
B. WMS
C. MRP
D. ECR

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
RFID, czyli Radio Frequency Identification, to technologia automatycznej identyfikacji, która wykorzystuje fale radiowe do przesyłania danych pomiędzy tagiem a czytnikiem. Tag RFID zawiera chip i antenę, które umożliwiają komunikację z czytnikiem, co pozwala na szybki i efektywny zapis oraz odczyt informacji. Technologia ta znajduje szerokie zastosowanie w różnych branżach, od logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw po identyfikację zwierząt. Przykładem zastosowania RFID w logistyce może być śledzenie przesyłek w magazynach, gdzie tagi RFID umieszczone na paletach umożliwiają automatyczne skanowanie i aktualizację stanów magazynowych w czasie rzeczywistym. Dodatkowo, standardy takie jak ISO/IEC 18000 regulują kwestie związane z RFID, co zapewnia interoperacyjność urządzeń i systemów. Dzięki zastosowaniu RFID można znacząco poprawić efektywność operacyjną, zredukować błędy ludzkie oraz zwiększyć przejrzystość procesów biznesowych.

Pytanie 21

Spedytor składa potencjalnemu zleceniodawcy ofertę na usługi spedycyjne, w której precyzuje kluczowe warunki sprzedaży usługi w formie

A. instrukcji
B. oferty
C. umowy
D. manifestu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "oferta" jest prawidłowa, ponieważ w kontekście usług spedycyjnych, oferta stanowi formalny dokument, w którym spedytor przedstawia szczegóły dotyczące proponowanych usług. Oferta zawiera kluczowe informacje, takie jak zakres usług, ceny, terminy realizacji oraz inne istotne warunki współpracy. Jest to podstawowy krok w procesie nawiązywania relacji biznesowych, gdyż pozwala zleceniodawcy na ocenę propozycji oraz podjęcie decyzji o współpracy. W praktyce, dobrze przygotowana oferta spedycyjna powinna zawierać także informacje o doświadczeniu spedytora, referencjach oraz detalach dotyczących ubezpieczenia towaru. Przygotowanie oferty zgodnie z zasadami dobrych praktyk branżowych, takich jak transparentność i jasność komunikacji, zwiększa szanse na akceptację oferty przez potencjalnego klienta. Warto także pamiętać, że oferta jest podstawą do późniejszych negocjacji, dlatego jej staranne sformułowanie jest kluczowe dla sukcesu w branży spedycyjnej.

Pytanie 22

Jaką ładowność ma samochodowy tabor dostawczy?

A. od 2 do 3,5 tony
B. do 1,9 tony
C. od 3,6 do 6 ton
D. od 6,1 do 8 ton

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'do 1,9 tony' jest poprawna, ponieważ ładowność samochodowego taboru dostawczego odnosi się do maksymalnej masy ładunku, którą taki pojazd może przewieźć. W przypadku samochodów dostawczych, które są klasyfikowane jako lekkie, maksymalne dopuszczalne obciążenie nie powinno przekraczać 1,9 tony. Przykłady zastosowania tej wiedzy obejmują optymalizację transportu towarów w mikroskalowych działalnościach gospodarczych, gdzie kluczowe jest utrzymanie ładowności w granicach przepisów prawa. W Polsce, zgodnie z normami dotyczącymi transportu, samochody dostawcze do 3,5 tony są traktowane jako lekkie i zwolnione z wielu regulacji, co czyni je atrakcyjnymi dla małych firm. Przestrzeganie norm dotyczących ładowności ma także istotne znaczenie z perspektywy bezpieczeństwa drogowego oraz efektywności transportu, co wpływa na redukcję kosztów operacyjnych.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

W tabeli zestawiono koszty związane z transportem własnym oraz z zakupem usług zewnętrznych. Miesięczna długość trasy transportowej wynosi 10 000 km. Analizując koszty ponoszone w skali roku, korzystanie z transportu własnego w stosunku do zakupu transportu obcego będzie

Pozycja kosztówTransport własnyTransport obcy
Materiały eksploatacyjne20 zł/km-
Płace15 zł/km-
Płace personelu obsługowego200 000 zł/rok30 000 zł/rok
Naprawy10 000 zł/rok-
Zakup usług zewnętrznych10 000 zł/rok100 zł/km

A. korzystniejsze o 7 610 000 zł
B. niekorzystne o 189 935 zł
C. niekorzystne o 7 610 000 zł
D. korzystniejsze o 189 935 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na korzystniejszy koszt transportu własnego o 7 610 000 zł jest prawidłowa, ponieważ analiza kosztów transportu własnego w porównaniu do zewnętrznych usług transportowych uwzględnia wiele istotnych czynników. Koszt transportu własnego zazwyczaj obejmuje wydatki na paliwo, utrzymanie pojazdów, wynagrodzenia kierowców, oraz odpisy amortyzacyjne. W przypadku korzystania z usług zewnętrznych, koszty te mogą być znacznie wyższe, zwłaszcza w dłuższej perspektywie czasowej. Analiza rocznych wydatków na transport pozwala na ich dokładne oszacowanie oraz przewidzenie wydatków na przyszłość, co jest zgodne z dobrymi praktykami zarządzania kosztami. Wybór transportu własnego może przynieść korzyści w postaci lepszej kontroli nad procesem logistycznym oraz elastyczności w dostosowywaniu tras. Przykład firm, które wykorzystują własny transport, pokazuje, że mogą one lepiej reagować na zmieniające się potrzeby rynku oraz optymalizować procesy dostaw. Korzystanie z własnych środków transportowych pozwala na bardziej efektywne planowanie i eliminację pośredników, co w dłuższej perspektywie prowadzi do znacznych oszczędności.

Pytanie 25

Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, określ na jaką maksymalną odległość, od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu, może wystawać ładunek umieszczony w skrzyni ładunkowej środka transportu, tak, aby nie nastąpiło przekroczenie dopuszczalnych norm.

Art.61.

6. Ładunek wystający poza płaszczyzny obrysu pojazdu może być na nim umieszczony tylko przy zachowaniu następujących warunków:

1) ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm;

2) ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów; w przypadku przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi przyczepy;

3) ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego.

7. Przy przewozie drewna długiego dopuszcza się wystawanie ładunku z tyłu za przyczepę kłonicową na odległość nie większą niż 5 m.

8. Ładunek wystający poza przednią lub boczne płaszczyzny obrysu pojazdu powinien być oznaczony. Dotyczy to również ładunku wystającego poza tylną płaszczyznę obrysu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m.

A. 2,55 m
B. 0,23 m
C. 3,00 m
D. 2,00 m

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 2,00 m, co jest zgodne z artykułem 61 pkt 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z tym przepisem, ładunek umieszczony w skrzyni ładunkowej pojazdu nie może wystawać z tyłu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu. Przekroczenie tej odległości może skutkować nie tylko naruszeniem przepisów, ale także zwiększa ryzyko wypadków drogowych. W praktyce, aby zapewnić bezpieczeństwo na drodze, ważne jest, aby ładunek był odpowiednio zabezpieczony oraz aby kierowca miał pełną świadomość wymogów dotyczących jego transportu. W przypadku transportu długich przedmiotów, takich jak rury czy belki, zaleca się również stosowanie odpowiednich oznaczeń, które informują innych uczestników ruchu o wystającym ładunku. To podejście nie tylko spełnia wymogi prawne, ale również przyczynia się do ogólnego bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Oblicz czas potrzebny na załadunek 20 palet na środki transportu drogowego, jeśli czas załadunku jednej palety to:
- podjęcie na placu: 0,10 min,
- umieszczenie na pojeździe: 0,20 min,
- przejazd w jedną stronę: 0,50 min
UWAGA: Wózek znajduje się w strefie składowania palet i musi wrócić tam po zakończeniu procesu ładunkowego.

A. 26 min 30 sek
B. 25 min 30 sek
C. 26 min
D. 16 min

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby policzyć, ile czasu zajmie załadunek 20 palet, trzeba pomyśleć o każdym etapie tego procesu. Czas na podjęcie jednej palety to 0,10 min, potem na odłożenie jej na środek transportu potrzebujemy 0,20 min, a na przejazd w jedną stronę używamy 0,50 min. I nie zapominajmy, że musimy też dodać czas, który zajmie powrót wózka do miejsca składowania. Więc dla 20 palet czas załadunku wyjdzie: (0,10 min + 0,20 min + 0,50 min) * 20 + 0,50 min (powrót wózka) = 26 min. W praktyce, zrozumienie tych czasów jest super ważne, gdy myślimy o logistyce, bo dzięki temu lepiej planujemy transport i zarządzamy zasobami. Moim zdaniem, dobrze jest też znać metody lean management, bo pomagają one w eliminacji marnotrawstwa i zwiększają efektywność naszych działań.

Pytanie 31

Nadawca przesyłki określił osiem kryteriów, które powinny być spełnione podczas transportu ładunku: terminowość, bezpieczeństwo, koszt, szybkość transportu, jakość świadczonej usługi, elastyczność dostaw, czas dostawy, możliwość monitorowania przewozu. Firma transportowa, która przyjęła zamówienie, nie zrealizowała dwóch z tych warunków. W jakim procencie spełnione zostały wymagania nadawcy?

A. 75%
B. 90%
C. 25%
D. 60%

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 75% jest prawidłowa, ponieważ przedsiębiorstwo transportowe spełniło 6 z 8 wymagań określonych przez nadawcę towaru. Aby obliczyć procent spełnionych wymagań, stosujemy prostą formułę: (liczba spełnionych wymagań / całkowita liczba wymagań) * 100%. W tym przypadku obliczenia wyglądają następująco: (6 / 8) * 100% = 75%. W praktyce, przedsiębiorstwa transportowe powinny dążyć do jak najwyższego poziomu spełnienia wymagań klientów, aby utrzymać konkurencyjność na rynku. Ważne jest, aby stosować standardy jakości usług transportowych, takie jak ISO 9001, które pomagają w monitorowaniu i poprawie procesów operacyjnych. Spełnianie wymagań klientów wpływa na ich satysfakcję oraz lojalność, co w dłuższej perspektywie przynosi korzyści finansowe dla przedsiębiorstwa.

Pytanie 32

Co oznacza skrót ERTMS?

A. Globalny Automatyczny System Zapobiegania Kolizjom
B. Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym
C. Elektryczne Ogrzewanie Rozjazdów
D. Polski System Sterowania Pociągiem

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Skrót ERTMS oznacza Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym, który jest kluczowym elementem nowoczesnej infrastruktury kolejowej w Europie. System ten został opracowany w celu zwiększenia bezpieczeństwa, poprawy efektywności oraz interoperacyjności transportu kolejowego w krajach członkowskich Unii Europejskiej. ERTMS składa się z dwóch głównych komponentów: systemu zarządzania ruchem (ETCS) oraz systemu komunikacji (GSM-R). ETCS pozwala na automatyczne sterowanie prędkością pociągu oraz na monitorowanie jego lokalizacji, co minimalizuje ryzyko kolizji. GSM-R to z kolei system komunikacji, który umożliwia wymianę informacji pomiędzy pociągami a centrum sterowania ruchem. Przykłady zastosowania ERTMS można zaobserwować w krajach takich jak Niemcy, Francja czy Włochy, gdzie wprowadzenie tego systemu znacząco podniosło bezpieczeństwo i efektywność transportu kolejowego. Dzięki ERTMS możliwe jest również korzystanie z jednolitych standardów technologicznych, co sprzyja zwiększonej integracji europejskich sieci kolejowych, ułatwiając przewozy transgraniczne.

Pytanie 33

W konosamencie w polu oznaczonym jako "Carrier Name" należy wpisać informacje

A. dostawcy
B. przewoźnika
C. odbiorcy
D. spedytora

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W konosamencie, który jest dokumentem transportowym, miejsce oznaczone jako 'Carrier Name' powinno zawierać nazwę przewoźnika odpowiedzialnego za transport towaru. Przewoźnik to firma lub osoba, która zajmuje się fizycznym przewozem ładunku i ma do tego odpowiednie uprawnienia. Wpisanie poprawnej nazwy przewoźnika jest kluczowe, gdyż dokument ten służy nie tylko jako dowód nadania, ale także jako umowa przewozowa, na mocy której przewoźnik podejmuje się realizacji transportu. Z perspektywy praktycznej, znajomość nazw przewoźników i ich zakresów działalności pomaga w efektywnym zarządzaniu łańcuchem dostaw. W kontekście regulacji prawnych, zgodnie z Międzynarodową Konwencją o Umowach Przewozu Drogowego Towarów (CMR), przewoźnik ma obowiązek przestrzegania określonych wymogów, co w efekcie wpływa na bezpieczeństwo i skuteczność transportu. Warto podkreślić, że poprawne wypełnienie konosamentu jest niezbędne do uniknięcia problemów prawnych w przypadku reklamacji czy sporu o odpowiedzialność za uszkodzenie lub zagubienie towaru.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Która z opłat, które są uiszczane w portach morskich za użytkowanie infrastruktury, stanowi opłatę za przystań?

A. Tymczasowe składowanie ładunku w portowych magazynach
B. Przejazd statku tranzytem przez teren portu
C. Zajęcie nabrzeża w czasie działań przeładunkowych
D. Wejście lub wyjście statku z portu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zajęcie nabrzeża w trakcie prac przeładunkowych to opłata przystaniowa, która odnosi się do korzystania z infrastruktury portowej w celu załadunku lub rozładunku towarów. Opłata ta jest kluczowym elementem funkcjonowania portów morskich, ponieważ zapewnia utrzymanie odpowiednich standardów infrastruktury oraz dostępność nabrzeży dla statków. Z praktycznego punktu widzenia, opłata przystaniowa jest naliczana w momencie, gdy statek cumuje przy nabrzeżu w celu przeładunku ładunku, co jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania operacji portowych. W wielu portach istnieją określone stawki za zajęcie nabrzeża, które mogą się różnić w zależności od typu towaru, wielkości statku oraz czasu cumowania. Standardy branżowe, takie jak te określone przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), podkreślają znaczenie efektywności w zarządzaniu infrastrukturą portową, co z kolei wpływa na konkurencyjność portów na rynku transportu morskiego.

Pytanie 36

Klient zlecił firmie transportowej przewóz ładunku w przedziale czasowym od 10:00 do 10:30. Dystans pomiędzy miejscem załadunku a miejscem rozładunku wynosi 180 km. Średnia prędkość pojazdu to 60 km/h. O której godzinie kierowca najpóźniej powinien wyruszyć, aby dostarczyć ładunek na czas?

A. O godzinie 6:30
B. O godzinie 8:30
C. O godzinie 8:00
D. O godzinie 7:30

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź o godzinie 7:30 jest prawidłowa, ponieważ aby dostarczyć ładunek na czas, kierowca musi uwzględnić czas przejazdu oraz czas, w którym ładunek musi być dostarczony. Odległość wynosząca 180 km przy średniej prędkości 60 km/h oznacza, że czas przejazdu wyniesie 3 godziny. Aby zdążyć na godzinę 10:00, kierowca powinien wyjechać najpóźniej o 7:00. Warto jednak dodać dodatkowe 30 minut na ewentualne problemy na drodze, co daje godzinę 7:30 jako ostateczny czas wyjazdu. Przekładając to na praktykę, przedsiębiorstwa transportowe często planują dodatkowy czas na nieprzewidziane okoliczności, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, aby zapewnić terminowość dostaw.

Pytanie 37

Maty antypoślizgowe wykorzystywane w czasie transportu ładunków mają na celu

A. zwiększenie tarcia pomiędzy ładunkiem a podłogą
B. wzmacnianie siły docisku ładunku do powierzchni podłogi
C. ochronę podłogi przed uszkodzeniami
D. zmniejszenie tarcia pomiędzy ładunkiem a podłogą

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Maty antypoślizgowe pełnią kluczową rolę w zapewnieniu stabilności przewożonych ładunków. Ich głównym zadaniem jest zwiększenie siły tarcia pomiędzy ładunkiem a podłogą, co zapobiega przesuwaniu się ładunków podczas transportu. Zastosowanie mat antypoślizgowych jest szczególnie istotne w branżach, gdzie transportuje się towary o niestabilnych kształtach lub dużych gabarytach, jak na przykład w logistyce, transporcie materiałów budowlanych czy w magazynach. W praktyce, maty te są wykonane z materiałów o wysokim współczynniku tarcia, co zwiększa ich skuteczność. Dobre praktyki wskazują na konieczność stosowania mat w przypadku transportu ładunków, które mogą łatwo ulegać przesunięciu, co może prowadzić do uszkodzeń zarówno towarów, jak i pojazdów transportowych. Warto również zauważyć, że stosowanie mat antypoślizgowych jest zgodne z normami bezpieczeństwa, które wymagają, aby ładunki były odpowiednio zabezpieczone przed przemieszczaniem się w trakcie transportu, co zmniejsza ryzyko wypadków i uszkodzeń.

Pytanie 38

Obrys płaskiej figury, który jest podstawą do ustalenia wolnej przestrzeni dla ruchu pojazdów szynowych, powinien być otoczony przez wszystkie budowle i przedmioty znajdujące się przy torze, co określa się mianem skrajni.

A. ładunku
B. wagonu
C. budowli
D. lokomotywy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Obrys figury płaskiej, który wyznacza wolną przestrzeń dla ruchu pojazdów szynowych, nazywamy skrajnią. To taka granica, gdzie nie powinno być żadnych przeszkód ani budowli, żeby wszystko działało bezpiecznie i sprawnie. To jest bardzo ważne, zwłaszcza gdy projektujemy tory i całą infrastrukturę kolejową. Jeśli nie będziemy przestrzegać tych zasad, to może być niebezpiecznie, nawet mogą zdarzyć się kolizje. Na przykład, przy projektowaniu peronów czy innych elementów blisko torów, trzeba trzymać się tych odległości. W Polsce są dokładne normy dotyczące skrajni, które trzeba mieć na uwadze przy budowie i modernizacji linii kolejowych. Skrajnia dla szybkich pociągów różni się od tej dla regionalnych, co pokazuje, jak ważne jest stosowanie odpowiednich standardów. Odpowiednia skrajnia zapewnia bezpieczeństwo pasażerów i sprawne działanie całego systemu kolejowego.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Jakie urządzenie jest wykorzystywane do transportu kontenerów serii ISO o długościach 10 ft, 20 ft, 30 ft lub 40 ft z naczep na wagony w systemie lo-lo (Lift On Lift Off)?

A. suwnica bramowa
B. przenośnik
C. obrotnica wagonowa
D. układnica

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przenośnik to kluczowy element w procesie transportu kontenerów w systemie lo-lo (Lift On Lift Off). Jego zadaniem jest efektywne przenoszenie kontenerów z naczep na wagony oraz odwrotnie. Przenośniki mogą być zbudowane w różnych konfiguracjach, co pozwala na ich zastosowanie w różnorodnych warunkach terminalowych. Przykładowo, przenośniki z ruchomą taśmą lub platformy przesuwniki mogą być wykorzystywane do transportu kontenerów o różnych rozmiarach, takich jak 10 ft, 20 ft, 30 ft czy 40 ft. Dzięki zastosowaniu takich urządzeń, proces załadunku i rozładunku kontenerów staje się bardziej zautomatyzowany i efektywny, co skraca czas obsługi kontenerów i zwiększa wydajność terminali. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, przenośniki powinny być regularnie serwisowane, aby zapewnić ich niezawodność oraz bezpieczeństwo operacji. Dbałość o standardy operacyjne oraz przestrzeganie procedur bezpieczeństwa są kluczowe dla efektywności i bezpieczeństwa operacji transportowych.