Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.02 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 31 marca 2025 07:30
  • Data zakończenia: 31 marca 2025 07:51

Egzamin zdany!

Wynik: 20/40 punktów (50,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Klema pirotechniczna jest komponentem, który odpowiada za

A. odłączenie akumulatora w trakcie kolizji
B. wystrzał poduszek powietrznych
C. zwiększenie efektywności akumulatora przy rozruchu
D. zablokowanie pasów bezpieczeństwa w czasie kolizji
Klema pirotechniczna to element systemu bezpieczeństwa w samochodach, który odgrywa kluczową rolę w przypadku kolizji. Jej głównym zadaniem jest odłączenie akumulatora, co ma na celu zminimalizowanie ryzyka pożaru i zwarcia elektrycznego w wyniku uszkodzeń mechanicznych. W momencie wypadku, sygnał z systemu poduszek powietrznych uruchamia mechanizm, który odłącza zasilanie z akumulatora. Przykładem zastosowania jest systemy w nowoczesnych pojazdach, które muszą spełniać normy bezpieczeństwa, takie jak Euro NCAP, gdzie wymagane jest zaawansowane podejście do ochrony pasażerów. Użycie klem pirotechnicznych jest zgodne z dobrymi praktykami inżynieryjnymi, które dążą do zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników dróg.

Pytanie 3

Po aktywacji świateł drogowych żadna z żarówek H4 nie działa. Zauważono, że przekaźnik świateł drogowych jest włączony, co sugeruje awarię

A. jednej z żarówek
B. włącznika świateł drogowych
C. cewki przekaźnika
D. styku przekaźnika
Odpowiedź dotycząca uszkodzenia styku przekaźnika jest prawidłowa, ponieważ przekaźnik pełni kluczową rolę w załączaniu i wyłączaniu obwodu świateł drogowych. W przypadku, gdy przekaźnik jest załączony, ale żadne światła nie świecą, pierwszym krokiem diagnostycznym powinno być sprawdzenie, czy styk przekaźnika prawidłowo przewodzi prąd. Uszkodzony styk może prowadzić do braku połączenia elektrycznego, co uniemożliwia zasilenie żarówek. Dobrą praktyką jest także testowanie styków pod kątem korozji lub wypalenia, co jest powszechnym problemem w układach o dużym obciążeniu. Warto również zwrócić uwagę na zastosowanie przekaźników zgodnych z normami samochodowymi, aby zapewnić ich niezawodność w trudnych warunkach eksploatacji oraz na regularne przeprowadzanie przeglądów elementów elektrycznych pojazdu.

Pytanie 4

Jakie typy pomp cieczy chłodzącej są wykorzystywane w systemach chłodzenia silnika?

A. Zębate
B. Wirnikowe
C. Membranowe
D. Tłoczkowe
Pompy wirnikowe są najbardziej powszechnie stosowanym typem pomp cieczy chłodzącej w układach chłodzenia silników. Ich działanie opiera się na mechanizmie wirnika, który wprowadza ciecz w ruch, co pozwala na efektywne krążenie płynu chłodzącego w systemie. Dzięki swojej konstrukcji pompy wirnikowe charakteryzują się wysoką wydajnością oraz zdolnością do pracy przy różnych prędkościach obrotowych silnika. Przykładem zastosowania pompy wirnikowej są nowoczesne silniki samochodowe, w których zapewniają one optymalne chłodzenie, co wpływa na osiągi oraz żywotność jednostki napędowej. Standardy branżowe zalecają ich użycie ze względu na niezawodność i prostotę konstrukcji, co zmniejsza koszty konserwacji oraz zwiększa efektywność energetyczną układu chłodzenia.

Pytanie 5

Jakie dokumenty są wymagane, aby zarejestrować samochód w serwisie po okresie gwarancyjnym?

A. dowód rejestracyjny
B. prawo jazdy
C. dowód osobisty
D. karta pojazdu
Dowód rejestracyjny jest kluczowym dokumentem przy przyjęciu pojazdu do serwisu pogwarancyjnego, ponieważ potwierdza on legalne posiadanie pojazdu oraz zawiera istotne informacje o jego parametrach technicznych, takich jak marka, model, numer VIN czy data pierwszej rejestracji. Serwisanci wykorzystują te dane do identyfikacji pojazdu i weryfikacji jego stanu prawnego. W praktyce, brak dowodu rejestracyjnego może prowadzić do opóźnień w obsłudze klienta lub nawet odmowy przyjęcia pojazdu na serwis. Warto również zauważyć, że dowód rejestracyjny jest wymagany w kontekście przepisów prawa dotyczących ruchu drogowego oraz technicznych norm dotyczących serwisowania pojazdów. Utrzymanie dokumentacji serwisowej w porządku jest istotne z perspektywy zarówno klienta, jak i właściciela warsztatu, co wpływa na jakość świadczonych usług.

Pytanie 6

Który z poniższych komponentów nie podlega naprawie?

A. Wtryskiwacz paliwowy
B. Kurtyna powietrzna
C. Kompresor doładowujący
D. Rozrusznik
Kurtyna powietrzna, jako element zabezpieczający przed wnikaniem powietrza i zanieczyszczeń do wnętrza pojazdu, nie podlega regeneracji w tradycyjnym sensie. W odróżnieniu od wtryskiwaczy paliwa, które mogą być czyszczone i regenerowane, czy kompresorów doładowania, które mogą wymagać naprawy mechanicznej, kurtyny powietrzne są zaprojektowane jako komponenty jednorazowe. Ich właściwości ochronne, wynikające z zastosowania materiałów absorbujących energię, ulegają degradacji w wyniku działania sił i temperatur, co sprawia, że po aktywacji nie mogą być ponownie użyte. W praktyce oznacza to, że po wypadku lub aktywacji należy je wymienić na nowe, co jest zgodne z normami bezpieczeństwa stosowanymi w przemyśle motoryzacyjnym, takimi jak regulacje ECE R14.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

EGR (Exhaust Gas Recirculation) w pojeździe stanowi system

A. diagnostyki pokładowej
B. oczyszczania spalin
C. niedopuszczającym do zbyt dużego poślizgu kół pojazdu podczas przyspieszania
D. zapobiegającym blokadzie kół pojazdu
EGR, czyli system recyrkulacji spalin, jest istotnym elementem układów wydechowych, który ma na celu ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Działa poprzez wprowadzenie części spalin z powrotem do cylindrów silnika, co prowadzi do obniżenia temperatury spalania oraz zmniejszenia ilości tlenków azotu (NOx). Dzięki temu samochody spełniają rygorystyczne normy emisji, takie jak Euro 6. Przykładem zastosowania EGR są nowoczesne silniki diesel, gdzie efektywność recyrkulacji spalin przyczynia się do poprawy ekologicznych parametrów pojazdu, co jest kluczowe w kontekście rosnącej liczby regulacji dotyczących ochrony środowiska. Wprowadzenie EGR jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, a jego prawidłowe działanie może znacząco wpłynąć na wydajność i trwałość silnika.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Aby uzyskać dokładność pomiaru elementu o grubości 25,71 mm, jakie narzędzie powinno być zastosowane?

A. mikrometr
B. czujnik zegarowy
C. suwmiarka
D. przymiar liniowy
Mikrometr jest narzędziem pomiarowym zaprojektowanym do dokładnego pomiaru grubości oraz średnic małych elementów z precyzyjnością rzędu setnych części milimetra. Dzięki możliwości odczytu z podziałką, mikrometr pozwala na uzyskanie pomiarów z dokładnością do 0,01 mm, co czyni go idealnym narzędziem do osiągnięcia wymaganej grubości 25,71 mm. Przykładem praktycznego zastosowania mikrometru może być kontrola grubości materiałów w przemyśle metalowym lub obrabiarskim, gdzie dokładność jest kluczowa dla zapewnienia jakości wyrobów. Dobre praktyki w używaniu mikrometru obejmują regularne kalibrowanie narzędzia oraz odpowiednie operowanie nim, aby uniknąć uszkodzeń i zniekształceń pomiarów. W kontekście standardów branżowych, mikrometry są szeroko stosowane w inżynierii oraz w procesach kontroli jakości, co podkreśla ich niezastąpioną rolę w precyzyjnych pomiarach.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Gdy silnik w układzie L-Jetronic nie osiąga maksymalnej mocy, co należy wymienić?

A. ogranicznik obrotów silnika
B. wyłącznik termiczno-czasowy
C. przepustnicę
D. pumpę paliwa
Odpowiedź dotycząca przepustnicy może wprowadzać w błąd. Choć ona reguluje powietrze w silniku, to nie jest najczęstszym powodem, dlaczego silnik traci moc. Ogranicznik obrotów ma inne zadanie – chroni silnik przed za wysokimi obrotami, a nie ma nic wspólnego z niską mocą. Proszę pamiętać, że problemy z mocą mogą też się zdarzyć, gdy coś jest nie tak z wyłącznikiem termiczno-czasowym, który kontroluje wtrysk paliwa w zależności od temperatury silnika. Ludzie często mylą problemy z mocą z awarią przepustnicy, a to niezgodne z tym, jak należy diagnozować usterki. Kluczowe jest zrozumienie roli pompy paliwa i jej wpływu na pracę silnika. Warto zwrócić uwagę na ciśnienie paliwa oraz to, jak stabilne jest, bo to więcej mówi nam o tym, czy system dostarczania paliwa działa prawidłowo, a nie inne elementy, które mogą być w dobrym stanie.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Do prac związanych z obsługą i konserwacją przepustnicy silnika ZI nie wlicza się

A. skalibrowanie
B. odkurzenie z nagaru
C. sprawdzenie luzów
D. wymiana silnika krokowego
Wymiana silnika krokowego nie jest czynnością zaliczaną do obsługowo-konserwacyjnych zadań przepustnicy silnika zapłonowego wewnętrznego (ZI). Obsługa i konserwacja przepustnicy obejmują działania takie jak oczyszczanie z nagaru, które jest kluczowe dla prawidłowego działania silnika, ponieważ nagar może prowadzić do problemów z przepływem powietrza i ogólną efektywnością silnika. Weryfikacja luzów jest również istotna, aby zapewnić, że przepustnica działa płynnie i nie ma zjawiska zacięcia. Kalibracja przepustnicy jest niezbędna, aby dostosować jej ustawienia do wymagań silnika, co ma wpływ na optymalną pracę jednostki napędowej. Natomiast wymiana silnika krokowego, który pełni funkcję napędu przepustnicy, jest procedurą bardziej zaawansowaną i zazwyczaj przeprowadzana w związku z błędami diagnostycznymi lub uszkodzeniami, a nie w ramach rutynowej konserwacji.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Jakie ciśnienie w oponach których kół należy zweryfikować oraz w razie potrzeby uzupełnić przed rozpoczęciem inspekcji ustawienia świateł drogowych i mijania?

A. Wyłącznie kół przednich
B. Jedynie kół tylnych
C. Kół usytuowanych po przekątnej w pojeździe
D. Kół zarówno przednich, jak i tylnych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sprawdzanie ciśnienia w ogumieniu kół przednich i tylnych jest kluczowym krokiem przed przystąpieniem do kontroli ustawienia świateł drogowych i mijania. Prawidłowe ciśnienie w oponach wpływa na stabilność pojazdu, co jest niezbędne dla prawidłowego ustawienia świateł. Niewłaściwe ciśnienie może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon oraz wpływać na prawidłowe kierowanie pojazdem. Zgodnie z normami branżowymi, zaleca się, aby ciśnienie w oponach sprawdzać przynajmniej raz w miesiącu oraz przed dłuższymi podróżami. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której pojazd z niewłaściwym ciśnieniem opon może mieć światła skierowane w niewłaściwym kierunku, co stwarza zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego. Dlatego regularne kontrole są nie tylko obowiązkiem, ale również istotnym elementem zapewnienia bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 25

Dioda prostownicza charakteryzuje się rezystancją równą R=0 Ω w kierunku przewodzenia oraz 1500 Ω w kierunku zaporowym. Te wyniki sugerują, że dioda jest

A. uszkodzona
B. obszarowo sprawna
C. sprawna
D. obszarowo uszkodzona

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "uszkodzona" jest poprawna, ponieważ dioda prostownicza powinna wykazywać niską rezystancję w kierunku przewodzenia oraz wysoką w kierunku zaporowym. Rezystancja w kierunku przewodzenia wynosząca 0 Ω sugeruje, że dioda nie przewodzi prądu, co jest objawem jej uszkodzenia. W zdrowej diodzie w stanie przewodzenia powinna występować mała, ale niezerowa rezystancja, a w kierunku zaporowym dioda powinna wykazywać bardzo dużą rezystancję, co w tym przypadku wynosi 1500 Ω. Ta sytuacja wskazuje, że dioda nie działa poprawnie, co ma kluczowe znaczenie w układach elektronicznych, gdzie diody są stosowane do prostowania prądu. Przy zastosowaniach w zasilaczach czy falownikach, uszkodzone diody mogą prowadzić do dalszych uszkodzeń w układzie, dlatego regularne testowanie i diagnostyka komponentów są niezbędne.

Pytanie 26

Tabela przedstawia cennik części i usług. Ile będzie kosztować wymiana (części, robocizna i niezbędne regulacje) czujnika deszczu oraz przedniego lewego reflektora?

Lp.Część/usługaWartość [zł]/czas wykonania usługi [rbg]*
1.Czujnik deszczu120,00 zł
2.Wymiana czujnika deszczu0,20 rbg
3.Prawy reflektor230,00 zł
4.Lewy reflektor240,00 zł
5.Wymiana lewego reflektora1,30 rbg
6.Wymiana prawego reflektora1,10 rbg
7.Ustawianie i regulacja świateł0,5 rbg
*Koszt 1 roboczogodziny wynosi 100 zł

A. 560,00 zł.
B. 510,00 zł.
C. 440,00 zł.
D. 380,00 zł.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź wynosi 560,00 zł, co można uzasadnić poprzez dokładne obliczenie kosztów związanych z wymianą czujnika deszczu oraz przedniego lewego reflektora. W procesie tym kluczowe jest zsumowanie kosztów części oraz robocizny, a następnie dodanie wydatku na regulację świateł. Przykładowo, czujnik deszczu może kosztować 300,00 zł, a wymiana reflektora 200,00 zł, co daje łącznie 500,00 zł za części. Koszt robocizny, który może wynosić 50,00 zł, a także standardowa regulacja świateł wyceniana na 10,00 zł, sumuje się do dodatkowych 60,00 zł. Takie podejście jest zgodne z praktykami branżowymi, gdzie szczegółowe wyliczenia kosztów są niezbędne dla transparentności i zrozumienia przez klienta. Taki cennik uwzględnia również lokalne przepisy dotyczące bezpieczeństwa i jakości usług, które są kluczowe dla utrzymania standardów w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 27

Klasyczny system napędowy to taki, w którym silnik zainstalowany jest

A. poprzecznie z tyłu napędza oś tylną
B. wzdłużnie z przodu napędza oś tylną
C. poprzecznie z przodu napędza oś przednią
D. wzdłużnie z przodu napędza oś przednią

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'wzdłużnie z przodu napędza oś tylną' odzwierciedla klasyczny układ napędowy, który jest powszechnie stosowany w samochodach osobowych. W takim układzie silnik umieszczony jest w przedniej części pojazdu, a jego moment obrotowy przekazywany jest na oś tylną, co pozwala na uzyskanie lepszej trakcji, zwłaszcza w warunkach zimowych. Przykładem takich pojazdów są liczne modele samochodów sportowych oraz luksusowych. Klasyczny układ napędowy zapewnia optymalne rozłożenie masy, co wpływa na stabilność i właściwości jezdne pojazdu. W praktyce, projektanci samochodów często wybierają ten układ, ponieważ umożliwia on łatwiejszą konstrukcję zawieszenia oraz lepsze osiągi. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, ten układ pozwala również na efektywne zarządzanie dynamicznymi obciążeniami oraz zapewnia lepszą responsywność podczas manewrowania. Dodatkowo, w kontekście mocy silnika, umiejscowienie z przodu ułatwia dostęp do silnika w przypadku awarii lub konserwacji.

Pytanie 28

Który z wymienionych elementów nie powinien być naprawiany?

A. Turbosprężarki
B. Wtryskiwacza paliwa
C. Sterownika silnika
D. Modułu ABS

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Moduł ABS (Antilock Braking System) jest kluczowym elementem systemu bezpieczeństwa w pojazdach, który zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania, co pozwala na zachowanie kontroli nad pojazdem. Naprawa modułu ABS w warunkach domowych jest niewskazana ze względu na wysoką precyzję, jaką wymaga ten podzespół, a także na konieczność diagnostyki komputerowej. W przypadku awarii, najlepiej jest wymienić moduł na nowy lub regenerowany, spełniający normy producenta. Użycie regenerowanego modułu ABS od sprawdzonego dostawcy może być opłacalne, ale zawsze należy upewnić się, że spełnia on wszystkie normy jakościowe i bezpieczeństwa. Właściwa obsługa i konserwacja systemu ABS jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze, a ignorowanie problemów z tym systemem może prowadzić do poważnych wypadków.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Podczas manualnego ruchu przedniego koła w poziomej płaszczyźnie zauważono nadmierny luz, który znika po wciśnięciu hamulca przy tych samych ruchach. Który element mógł się zużyć?

A. Przegub kulowy zawieszenia
B. Łożyskowanie koła
C. Sworzeń kulisty wahacza
D. Element końcowy drążka kierowniczego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Łożyskowanie koła jest kluczowym elementem w układzie zawieszenia pojazdu, odpowiedzialnym za umożliwienie swobodnego obracania się koła. W przypadku stwierdzenia nadmiernego luzu, który znika po wciśnięciu hamulca, można sądzić, że łożysko koła jest zużyte lub uszkodzone. Kiedy łożysko traci swoje właściwości, pojazd może wydawać niepokojące dźwięki, a także wpływać na stabilność jazdy. Należy pamiętać, że regularna kontrola stanu łożysk jest istotna dla bezpieczeństwa pojazdu, a ich wymiana powinna być przeprowadzana zgodnie z zaleceniami producenta. Przykładowo, w niektórych pojazdach zaleca się wymianę łożysk co określony przebieg, co wpisuje się w dobre praktyki dotyczące konserwacji pojazdów i zapewnia ich niezawodność.

Pytanie 31

Aby sprawdzić ciągłość obwodu w elektrycznej instalacji pojazdu, powinno się zastosować

A. lampkę kontrolną.
B. areometr.
C. lampa stroboskopowa.
D. refraktometr.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Lampka kontrolna jest podstawowym narzędziem wykorzystywanym do oceny ciągłości obwodu elektrycznego w samochodach. Działa na zasadzie wskazania obecności prądu w obwodzie - gdy obwód jest zamknięty, lampka się zaświeca, co sygnalizuje, że nie ma przerwy w przewodnictwie. W praktyce, technicy często mierzą ciągłość obwodów elektrycznych, takich jak instalacje oświetlenia, systemy audio czy obwody sterujące, aby upewnić się, że wszystkie połączenia są prawidłowe. Użycie lampki kontrolnej jest zgodne z normami bezpieczeństwa oraz dobrymi praktykami w diagnostyce samochodowej, ponieważ pozwala szybko zidentyfikować usterki bez ryzyka uszkodzenia innych komponentów. Warto również pamiętać o regularnym sprawdzaniu narzędzi diagnostycznych, aby zapewnić ich skuteczność i niezawodność, co jest kluczowe w codziennej pracy serwisu.

Pytanie 32

Co należy zrobić w razie oblania ręki elektrolitem w celu udzielenia pierwszej pomocy?

A. należy nałożyć na oblałe miejsce opatrunek nasączony wodą utlenioną
B. należy posmarować oblałe miejsce tłustym kremem
C. powinno się polać oblane miejsce spirytusem
D. trzeba polewać oblane miejsce zimną wodą przez kilka minut

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Polewanie oblanego miejsca zimną wodą przez kilka minut to naprawdę najskuteczniejsza metoda pierwszej pomocy, jaką można zastosować, gdy skóra miała kontakt z elektrolitem. Ta zimna woda nie tylko lepiej usuwa chemikalia z ciała, ale również strefa poparzenia się schładza, co łagodzi ból i zapobiega dalszym uszkodzeniom skóry. W praktyce ważne jest, żeby nie stosować żadnych tłustych substancji, przykładowo tłustego kremu, bo one mogą zatrzymać elektrolity na skórze, co z pewnością nie poprawi sytuacji. Z tego, co czytałem w różnych materiałach, w takich przypadkach należy działać szybko – polewanie wodą powinno trwać co najmniej 10-20 minut, żeby naprawdę zminimalizować skutki chemiczne. Dobrze jest też pamiętać, że gdy ktoś obleje się silnymi kwasami lub zasadami, to najczęściej potrzebne jest dalsze leczenie medyczne, więc lepiej nie bagatelizować sprawy.

Pytanie 33

Jakie natężenie prądu powinien mieć standardowy bezpiecznik do ochrony dodatkowo zainstalowanego systemu podgrzewania dysz spryskiwacza o maksymalnej mocy 50W w instalacji elektrycznej 12V pojazdu?

A. 30 A
B. 10 A
C. 5 A
D. 20 A

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór bezpiecznika o wartości 5 A dla układu podgrzewania dysz spryskiwacza o maksymalnej mocy 50W w instalacji 12V jest prawidłowy ze względu na zastosowaną regułę obliczania natężenia prądu. Moc obliczamy ze wzoru P = U * I, gdzie P to moc w watatach, U to napięcie w woltach, a I to natężenie w amperach. Dla mocy 50W w instalacji 12V otrzymujemy I = P / U = 50W / 12V = 4,17A. W praktyce, dla dodatkowego marginesu bezpieczeństwa, zaleca się stosowanie bezpiecznika o wartości nieco wyższej, co czyni 5 A odpowiednim wyborem. W branży automotive stosowanie bezpieczników o odpowiedniej wartości jest kluczowe dla zapobiegania uszkodzeniom instalacji elektrycznej oraz zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników. Dobrą praktyką jest również regularne sprawdzanie stanu bezpieczników oraz ich wymiana po każdym zwarciu, aby utrzymać niezawodność systemu.

Pytanie 34

Przy wymianie oleju silnikowego na stanowisku istnieje ryzyko

A. wynikające z wibracji
B. elektryczne
C. mechaniczne
D. termiczne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź o zagrożeniach termicznych przy wymianie oleju silnikowego jest trafna. Jak wiadomo, ten proces generuje wysokie temperatury, które naprawdę mogą być niebezpieczne. Gorący olej może sięgać znacznych temperatur, więc kontakt z nim lub z nagrzanymi elementami silnika to spore ryzyko poparzeń. W moim doświadczeniu, zawsze warto mieć na sobie rękawice termoodporne i odpowiednią odzież, żeby się chronić. Jeśli chodzi o BHP, to każdy powinien być dobrze przeszkolony, jak bezpiecznie radzić sobie z gorącymi rzeczami. I jeszcze jedna rzecz – super pomysłem jest korzystanie ze specjalnych narzędzi, które pomagają uniknąć kontaktu z gorącymi częściami podczas serwisowania.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Jaką rezystancję ma żarnik żarówki marki P 2 W/12V działającej w obwodzie prądu stałego?

A. 0,72 kΩ
B. 72 Ω
C. 6 Ω
D. 0,166 Ω

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wartość rezystancji żarnika żarówki typu P 2 W/12V w obwodzie prądu stałego można obliczyć na podstawie prawa Ohma oraz mocy elektrycznej. Moc (P) żarówki wynosi 2 W, a napięcie (U) wynosi 12 V. Zgodnie ze wzorem P = U^2 / R, możemy przekształcić go, aby znaleźć rezystancję: R = U^2 / P. Podstawiając wartości, otrzymujemy R = 12^2 / 2 = 144 / 2 = 72 Ω. Taka wartość rezystancji jest istotna przy projektowaniu obwodów elektrycznych, aby zapewnić odpowiednie parametry pracy żarówki oraz uniknąć przeciążeń. Standardy branżowe, takie jak IEC 60400, podkreślają znaczenie dobierania odpowiednich komponentów w obwodach elektrycznych, aby zapewnić ich efektywność i bezpieczeństwo. W praktyce, znajomość rezystancji żarówek jest kluczowa przy dobieraniu zasilaczy oraz układów sterujących, co pozwala na optymalne działanie całego systemu oświetleniowego.

Pytanie 38

Regularna obsługa hydraulicznego układu hamulcowego wymaga wykonania pomiaru

A. gęstości płynu hamulcowego
B. temperatury wrzenia płynu hamulcowego
C. temperatury krzepnięcia płynu hamulcowego
D. lepkości płynu hamulcowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Temperatura wrzenia płynu hamulcowego jest kluczowym parametrem, który wpływa na bezpieczeństwo układu hamulcowego w pojazdach. W trakcie intensywnego użytkowania, jak w przypadku długotrwałego hamowania, płyn hamulcowy ulega podgrzewaniu, co może prowadzić do jego wrzenia. Jeśli płyn zacznie wrzeć, powstają pęcherzyki pary, co prowadzi do utraty skuteczności hamowania. Dlatego regularne pomiary temperatury wrzenia są niezbędne, aby zapewnić odpowiednią wydajność i bezpieczeństwo. W praktyce, standardy takie jak DOT (Department of Transportation) zalecają, aby temperatura wrzenia płynu hamulcowego była wyższa od temperatury pracy układu. Często sprawdza się to za pomocą testerów, które mogą szybko ocenić jakość płynu hamulcowego i wskazać, czy konieczna jest jego wymiana.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Podczas tankowania samochodu zasilającego się mieszanką propan - butan należy stosować środki ostrożności z uwagi na możliwe niebezpieczeństwo

A. toksyczności
B. eksplozji
C. nadmiernego pylenia
D. zanieczyszczenia terenu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "wybuchem" jest prawidłowa, ponieważ podczas tankowania pojazdów zasilanych paliwem propan-butan istnieje istotne ryzyko eksplozji. Paliwa gazowe, takie jak propan-butan, są łatwopalne i mogą tworzyć wybuchowe mieszaniny z powietrzem. W przypadku wycieku gazu i jego akumulacji w zamkniętych lub słabo wentylowanych przestrzeniach, nawet niewielkie zapłon może prowadzić do katastrofalnych skutków. Dlatego niezwykle ważne jest przestrzeganie standardów bezpieczeństwa, takich jak stosowanie odpowiednich detektorów gazu, zachowanie ostrożności przy podłączaniu węży i złączek oraz unikanie źródeł zapłonu w pobliżu stanowiska tankowania. Na przykład, zgodnie z normami NFPA 58 dotyczącymi przechowywania i transportu gazów płynnych, zaleca się stosowanie stref bezpieczeństwa oraz odpowiednich środków ochrony osobistej podczas obsługi tego typu paliw.