Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 7 czerwca 2025 07:30
  • Data zakończenia: 7 czerwca 2025 07:56

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który z poniższych podmiotów w obszarze finansów publicznych reguluje swoje zobowiązania w stosunku do budżetu państwowego, stosując metodę budżetowania brutto?

A. Jednostka budżetowa państwowa
B. Zakład budżetowy samorządowy
C. Wykonawcza agencja
D. Fundusz celowy państwowy
Państwowy fundusz celowy, samorządowy zakład budżetowy oraz agencja wykonawcza różnią się w metodach rozliczania z budżetem państwa. Państwowy fundusz celowy ma na celu realizację określonych zadań publicznych i może stosować model budżetowania celowego, który opiera się na przychodach i wydatkach, a nie na pełnym ujmowaniu. Znajomość tej różnicy jest kluczowa, ponieważ budżetowanie celowe skupia się na wydatkowaniu środków na konkretne cele, a nie na całościowym obrazie finansowym. Samorządowy zakład budżetowy, z kolei, również ma odmienne zasady działania; może przyjmować różnorodne źródła finansowania, a jego budżet często jest pomniejszany o przychody z działalności. Agencje wykonawcze, które realizują zadania zlecone przez administrację publiczną, również operują według innych zasad budżetowych, mogąc korzystać z modelu budżetowania zwanego budżetowaniem mieszanym, które łączy elementy budżetowania brutto oraz celowego. Zrozumienie różnic w metodach budżetowania i zasadach rozliczania w sektorze finansów publicznych jest niezbędne, aby właściwie ocenić rolę poszczególnych jednostek i ich wpływ na zarządzanie finansami publicznymi. Warto przy tym zaznaczyć, że nieznajomość tych zasad może prowadzić do mylnych wniosków dotyczących skuteczności i efektywności działania poszczególnych instytucji. Ponadto, błędne podejście do tematu budżetowania może skutkować nieprawidłową alokacją zasobów i utratą zaufania do instytucji publicznych.

Pytanie 2

Zadania i kompetencje w obszarze edukacji, określone w ustawie Prawo oświatowe oraz innych przepisach, na terenie województwa w imieniu wojewody realizuje

A. kurator oświaty
B. minister odpowiedzialny za edukację i wychowanie
C. marszałek województwa
D. sejmik województwa
Kurator oświaty jest osobą odpowiedzialną za nadzór pedagogiczny w danym województwie, co jest zgodne z zapisami obowiązującymi w ustawie Prawo oświatowe. Jego zadania obejmują m.in. kontrolowanie jakości kształcenia w szkołach, wspieranie dyrektorów placówek oświatowych oraz podejmowanie działań mających na celu poprawę wyników edukacyjnych. Przykładem praktycznego zastosowania jego kompetencji może być organizowanie szkoleń dla nauczycieli oraz prowadzenie nadzoru nad realizacją podstawy programowej w szkołach. Kurator oświaty działa w imieniu wojewody, co oznacza, że reprezentuje administrację rządową w zakresie polityki oświatowej na poziomie lokalnym. Dodatkowo, jego rola w zakresie współpracy z innymi instytucjami, takimi jak organy samorządowe czy organizacje pozarządowe, jest kluczowa dla realizacji projektów edukacyjnych oraz integracji różnych działań na rzecz oświaty. Na mocy przepisów, kurator oświaty podejmuje także decyzje administracyjne dotyczące np. zezwolenia na zakładanie nowych szkół czy ich likwidację, co dodatkowo podkreśla jego wpływ na system edukacji w regionie.

Pytanie 3

Jak nazywa się zorganizowany rynek, gdzie odbywa się licytacja różnorodnych towarów?

A. aukcja
B. wystawa
C. giełda towarowa
D. przetarg
Aukcja jest formą zorganizowanego rynku, na którym odbywa się licytacja niejednorodnych towarów, co oznacza, że każdy sprzedawany przedmiot może mieć unikalne cechy i wartość. Na aukcjach uczestnicy składają oferty, które mogą rosnąć w miarę postępu licytacji, co zwiększa konkurencję między kupującymi i potencjalnie podnosi cenę towaru. Przykłady zastosowania aukcji można znaleźć w różnych branżach, od sztuki po nieruchomości. Na przykład, aukcje sztuki, takie jak te organizowane przez renomowane domy aukcyjne, pozwalają na sprzedaż unikalnych dzieł, które nie mają ustalonej ceny rynkowej. W branży nieruchomości aukcje mogą być stosowane do sprzedaży domów w sytuacjach, gdy istnieje duże zainteresowanie i konkurencja, co może prowadzić do uzyskania wyższej ceny. Dobre praktyki na aukcjach obejmują jasne określenie zasad licytacji, transparentność w pozyskiwaniu informacji o przedmiotach oraz zapewnienie fair play dla wszystkich uczestników.

Pytanie 4

Jakie z wymienionych czynności należy do zadań Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

A. Zarządzanie krajowym rejestrem urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON
B. Prowadzenie dochodzeń dotyczących przestępstw skarbowych
C. Rejestrowanie osób bezrobotnych oraz poszukujących pracy
D. Wymierzanie i pobieranie składek na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
Wymierzanie i pobieranie składek na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych jest jednym z kluczowych zadań Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Fundusz ten ma na celu zabezpieczenie pracowników w przypadku niewypłacalności ich pracodawców, co jest szczególnie istotne w kontekście ochrony praw pracowniczych. ZUS jest odpowiedzialny za ścisłe monitorowanie i egzekwowanie obowiązków związanych z opłacaniem składek na ten fundusz, co obejmuje zarówno kontrolę płatności, jak i doradztwo dla pracodawców. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy może być sytuacja, w której firma ogłasza upadłość, a jej pracownicy mogą ubiegać się o wypłatę gwarantowanych świadczeń. Prawidłowe funkcjonowanie tego systemu opiera się na ścisłej współpracy między ZUS a pracodawcami oraz na przejrzystości w raportowaniu składek, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie ubezpieczeń społecznych.

Pytanie 5

Zatrudnianie kobiet w pracach szczególnie trudnych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet jest

A. dopuszczalne na podstawie pisemnego wniosku pracownicy
B. możliwe, jeśli związek zawodowy wyrazi na to zgodę
C. zabronione i stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika
D. możliwe, jeżeli lekarz na to zezwoli
Dopuszczenie zatrudniania kobiet na stanowiskach, które wiążą się z pracą uciążliwą lub szkodliwą, na podstawie pisemnego wniosku pracownicy, nie znajduje uzasadnienia w obowiązujących przepisach prawnych. Tego typu podejście sugeruje, że pracownica mogłaby świadomie decydować się na pracę w warunkach, które są szkodliwe dla jej zdrowia, co jest nie tylko nieetyczne, ale także łamie zasady ochrony praw pracowników. Podobnie, zgoda lekarza na pracę w szkodliwych warunkach nie wyłącza odpowiedzialności pracodawcy za zapewnienie bezpiecznych warunków pracy. Lekarz może jedynie ocenić stan zdrowia pracownicy, ale nie ma prawa przekraczać granic, które wyznaczają przepisy prawa pracy, które absolutnie zabraniają takich praktyk. Wciąganie związków zawodowych w proces decyzyjny dotyczący zatrudniania kobiet w niebezpiecznych warunkach również nie stanowi usprawiedliwienia dla działań sprzecznych z prawem. Związki zawodowe mają na celu ochronę praw pracowników, a ich akceptacja na takie zatrudnienie byłaby sprzeczna z tym celem. Osoby podejmujące decyzje o zatrudnieniu kobiet w warunkach szkodliwych często kierują się błędnym rozumieniem przepisów lub lekceważące ich znaczenie, co może prowadzić do poważnych konsekwencji zarówno dla pracowników, jak i dla pracodawców.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Zgodnie z ustawą zasadniczą RP nadzór nad funkcjonowaniem jednostek samorządu terytorialnego sprawuje

A. minister odpowiedzialny za administrację
B. sejmik województwa
C. wojewoda
D. marszałek województwa
Marszałek województwa pełni inną rolę w strukturze samorządu terytorialnego, zajmując się głównie zarządzaniem sprawami województwa oraz reprezentowaniem go na zewnątrz. Sejmik województwa, jako organ stanowiący, koncentruje się na podejmowaniu uchwał dotyczących polityki województwa, jednak nie ma kompetencji do nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego. Minister właściwy do spraw administracji ma inne zadania związane z koordynowaniem działań administracji rządowej w danym obszarze, a nie bezpośrednim nadzorem nad samorządami. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do tych niepoprawnych odpowiedzi, to mylenie różnych ról i funkcji w ramach administracji publicznej. Nadzór wojewody nad samorządem wynika z zasady decentralizacji władzy, gdzie samorządy wykonują swoje zadania, ale podlegają również kontroli ze strony organów rządowych w celu zapewnienia zgodności z przepisami prawa. Każdy z wymienionych organów ma swoją specyfikę i kompetencje, które są jasno określone w aktach prawnych, a ich nieprawidłowe rozumienie może prowadzić do błędnych wniosków na temat struktury administracyjnej w Polsce.

Pytanie 8

Okres ustanowienia użytkowania wieczystego wynosi

A. nie mniej niż 40 lat i nie więcej niż 99 lat
B. nie mniej niż 30 lat i nie więcej niż 79 lat
C. nie mniej niż 10 lat i nie więcej niż 39 lat
D. nie mniej niż 20 lat i nie więcej niż 59 lat
Użytkowanie wieczyste jest formą prawa do korzystania z gruntu, które jest ustanawiane na czas określony, nie krótszy niż 40 lat i nie dłuższy niż 99 lat. Takie uregulowanie ma na celu zapewnienie stabilności w długoterminowych inwestycjach, co jest istotne zarówno dla inwestorów, jak i dla jednostek samorządowych. Przykładowo, osoby lub firmy, które nabywają użytkowanie wieczyste, mogą na tym gruncie budować obiekty, a nawet zaciągać kredyty, co przyczynia się do rozwoju gospodarczego i urbanistycznego. Ważne jest, aby użytkowanie wieczyste było odnawialne po upływie terminu, co daje możliwość przedłużenia umowy na kolejne lata. W Polsce, zasady dotyczące użytkowania wieczystego regulowane są przez ustawę o gospodarce nieruchomościami, co stanowi standard w dziedzinie prawa cywilnego. Oprócz tego, użytkowanie wieczyste wiąże się z obowiązkiem uiszczania opłat rocznych, które są uzależnione od wartości gruntu. Takie podejście sprzyja systematycznemu zarządzaniu gruntami i ich odpowiedniemu wykorzystaniu.

Pytanie 9

Dokument PW-przyjęcie wyrobów gotowych jest jednocześnie dowodem księgowym

A. obcym, zbiorczym, potwierdzającym
B. własnym, wewnętrznym, magazynowym
C. własnym, pierwotnym, zewnętrznym
D. obcym, wewnętrznym, dyspozycyjnym
Odpowiedź 'własnym, wewnętrznym, magazynowym' jest poprawna, ponieważ dokument PW (przyjęcie wyrobów gotowych) jest dowodem księgowym wystawianym przez jednostkę, która przyjmuje towar na stan magazynowy. Jest to dokument wewnętrzny, co oznacza, że dotyczy procesów zachodzących w obrębie organizacji, a nie jest wystawiany przez podmiot zewnętrzny. Klasyfikacja dokumentów księgowych jako 'własne' odnosi się do faktu, że są one generowane przez jednostkę, której dotyczą, a ich celem jest udokumentowanie operacji gospodarczej, co jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa i standardami rachunkowości. Przykładowo, taki dokument jest niezbędny dla prawidłowego wprowadzenia towarów do systemu ERP, co z kolei wpływa na zarządzanie zapasami oraz procesy logistyczne. Umożliwia to także późniejsze rozliczenie kosztów oraz kontrolę stanów magazynowych, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania przedsiębiorstwem. Zastosowanie takiego dokumentu jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które zalecają stosowanie precyzyjnych dokumentacji wewnętrznych dla zapewnienia transparentności i zgodności z obowiązującymi regulacjami.

Pytanie 10

Wojewódzki Sąd Administracyjny podjął decyzję kończącą postępowanie w danej sprawie. Jaki środek zaskarżenia przysługuje stronie?

A. Zażalenie do Sądu Najwyższego
B. Zażalenie do Naczelnego Sądu Administracyjnego
C. Skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego
D. Skarga kasacyjna do Sądu Najwyższego
Wybór niewłaściwych środków zaskarżania, takich jak zażalenie do Sądu Najwyższego czy skarga kasacyjna do Sądu Najwyższego, oparty jest na nieprawidłowym rozumieniu kompetencji i hierarchii sądów w systemie prawnym. Zażalenie do Sądu Najwyższego nie jest właściwe w kontekście postanowień wydawanych przez Wojewódzki Sąd Administracyjny, ponieważ ten sąd nie jest właściwy do rozpatrywania tego typu spraw. Sąd Najwyższy w Polsce pełni funkcję organu, który nadzoruje i kontroluje system sądownictwa, ale nie jest miejscem, gdzie można składać zażalenia na postanowienia sądów administracyjnych. W przypadku postanowień wydawanych przez Wojewódzki Sąd Administracyjny, strona ma prawo złożyć skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Innym popularnym błędem jest mylenie charakterystyki skargi kasacyjnej z innymi środkami odwoławczymi. Skarga kasacyjna ma na celu kontrolę legalności orzeczenia, a nie jego merytoryczne rozpatrzenie, co różni ją od innych form zaskarżania. W efekcie, wybór niewłaściwego środka zaskarżania może prowadzić do odrzucenia wniosku przez sąd, co jest efektem braku zrozumienia zasady działania systemu sądownictwa oraz właściwych procedur odwoławczych.

Pytanie 11

Prawo do nieodpłatnego korzystania z cudzej rzeczy na czas określony lub nieokreślony przysługuje korzystającemu na podstawie umowy?

A. użyczenia
B. leasingu
C. najmu
D. darowizny
Odpowiedź "użyczenia" jest jak najbardziej trafna! Umowa użyczenia to taki układ, gdzie jedna osoba (użyczający) przekazuje drugiej (biorący) coś do korzystania, ale za darmo, i na jakiś czas. To różni się od najmu, bo tam trzeba płacić. Typowo można to zobaczyć, gdy ktoś pożycza kumplowi auto na weekend. Dobrze, żeby taka umowa jasno mówiła, kiedy można korzystać i w jakim stanie jest ta rzecz, bo potem mogą być nieprzyjemności. Według Kodeksu cywilnego, biorący ma oddać rzecz w takim samym stanie, w jakim ją dostał. To znaczy, że jak coś się zniszczy, to on za to odpowiada. Fajnie jest znać te zasady, bo pomaga to zrozumieć prawa właścicieli i tych, którzy coś pożyczają.

Pytanie 12

Która z wymienionych osób nie ma możliwości odmowy złożenia zeznań jako świadek?

A. Była małżonka świadka
B. Matka świadka
C. Brat świadka
D. Konkubina świadka
Konkubina strony nie ma prawa odmówić złożenia zeznań w charakterze świadka, ponieważ w polskim systemie prawnym nie przysługują jej żadne przywileje dotyczące odmowy zeznań, które mają zastosowanie do najbliższych członków rodziny. Zgodnie z Kodeksem postępowania cywilnego, świadkiem może być każda osoba, która zna okoliczności sprawy. W przypadku konkubiny, nie jest ona uznawana za osobę bliską w sensie prawnym, co oznacza, że nie może powoływać się na prawo do odmowy zeznań. W praktyce, oznacza to, że jeśli byłoby konieczne jej zeznanie w sprawie dotyczącej partnera, jest zobowiązana do stawienia się przed sądem i udzielenia informacji. To podejście ma na celu zapewnienie, że wszystkie istotne dowody mogą być zbierane w toku postępowania, co jest kluczowe dla wymiaru sprawiedliwości oraz prawidłowego rozstrzygania sporów. Przykładowo, jeśli konkubina była świadkiem wydarzenia, które jest przedmiotem sporu, jej zeznania mogą się okazać kluczowe dla wyjaśnienia sprawy.

Pytanie 13

Który z wymienionych podatków uznaje się za podatek pośredni?

A. Podatek od towarów i usług
B. Podatek dochodowy od osób fizycznych
C. Podatek od czynności cywilnoprawnych
D. Podatek od nieruchomości
Podatek od nieruchomości, podatek dochodowy od osób fizycznych oraz podatek od czynności cywilnoprawnych to wszystkie podatki bezpośrednie, co oznacza, że są one naliczane w sposób bezpośredni od dochodów, majątku czy określonych czynności prawnych. Podatek od nieruchomości jest oparty na wartości nieruchomości i zakupie, co sprawia, że jego obciążenie dotyczy właścicieli nieruchomości, a nie konsumentów końcowych. Podatek dochodowy od osób fizycznych jest naliczany bezpośrednio od dochodu uzyskanego przez osobę, na co ma wpływ jej całkowity dochód oraz zastosowane ulgi podatkowe. Z kolei podatek od czynności cywilnoprawnych odnosi się do transakcji prawnych, takich jak umowy sprzedaży czy darowizny, gdzie obciążenie podatkowe dotyczy osób wykonujących te czynności. Często mylnie przyjmuje się, że każdy podatek powinien być traktowany w ten sam sposób, nie uwzględniając różnic w ich strukturze oraz sposobie naliczania. Kluczowym błędem jest brak zrozumienia, że podatki pośrednie są zasadniczo wliczane w ceny towarów i usług, natomiast podatki bezpośrednie obciążają dochody lub majątek jednostek. Właściwe rozróżnienie między tymi typami podatków jest niezbędne dla prawidłowego zrozumienia systemu podatkowego oraz jego wpływu na działalność gospodarczą i codzienne życie obywateli.

Pytanie 14

Faktura VAT z transakcji zakupu stanowi dokument księgowy

A. korygującym
B. własnym
C. bankowym
D. obcym
Faktura zakupu VAT jest dokumentem, który potwierdza dokonanie transakcji między stronami, co czyni ją dowodem księgowym. W praktyce, faktura ta jest zaliczana do dowodów obcych, ponieważ jest wystawiana przez sprzedawcę towarów lub usług, a kupujący ją otrzymuje. Przykładem zastosowania takiej faktury jest sytuacja, gdy firma nabywa materiały biurowe od dostawcy; w momencie zakupu otrzymuje fakturę, która potwierdza transakcję oraz umożliwia odliczenie VAT od naliczonego podatku. Zgodnie z przepisami prawa podatkowego, dokument ten musi zawierać określone dane, takie jak numer NIP sprzedawcy i nabywcy, datę wystawienia, a także szczegółowy opis towarów lub usług. Faktura obca jest kluczowym dokumentem dla prawidłowego prowadzenia księgowości, ponieważ umożliwia prawidłowe rozliczenie się z urzędami skarbowymi. W kontekście audytu, posiadanie takich faktur pozwala na wiarygodne udokumentowanie wydatków firmy.

Pytanie 15

Osoba z ograniczoną zdolnością do czynności prawnych to

A. osoba ubezwłasnowolniona w pełni
B. osoba, która nie osiągnęła 13 lat
C. osoba, która skończyła 18 lat i nie jest ubezwłasnowolniona
D. osoba ubezwłasnowolniona częściowo
Osoby, które odpowiedziały, że ograniczoną zdolność do czynności prawnych ma osoba, która nie ukończyła 13 lat, mogą mylić pojęcie zdolności do czynności prawnych z wiekiem. W polskim prawodawstwie osoby poniżej 13. roku życia nie mają zdolności do czynności prawnych, co oznacza, że nie mogą samodzielnie podejmować decyzji prawnych ani dokonywać czynności prawnych bez zgody przedstawiciela ustawowego. Taki błąd wynika często z nieznajomości zasad dotyczących zdolności prawnej. Kolejna nieprawidłowa odpowiedź, dotycząca osób ubezwłasnowolnionych całkowicie, wskazuje na typowe nieporozumienie dotyczące zakresu ubezwłasnowolnienia. Osoby te nie mają w ogóle zdolności do czynności prawnych, co oznacza, że wszystkie ich czynności wymagają pełnej opieki prawnej. Z kolei stwierdzenie, że osoba, która ukończyła 18 lat i nie jest ubezwłasnowolniona, ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych, jest również mylne, ponieważ osiągnięcie pełnoletności automatycznie przyznaje zdolność do czynności prawnych, o ile osoba nie została ubezwłasnowolniona. W praktyce, nieznajomość tych zasad prowadzi do błędów w zrozumieniu praw osób z ograniczeniami, ich zdolności do działania oraz konieczności ochrony ich interesów prawnych, co jest kluczowe w kontekście zapewnienia prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.

Pytanie 16

W przypadku gdy nieruchomość znajduje się na obszarze dwóch organów, rozstrzyganie spraw jej dotyczących przypada

A. organowi, na terenie którego jest zameldowany właściciel tej nieruchomości
B. organowi, w którym mieszka właściciel tej nieruchomości
C. każdemu organowi, na obszarze którego znajduje się część tej nieruchomości
D. organowi, na którego obszarze usytuowana jest większa część nieruchomości
Odpowiedź wskazująca na organ, na którego obszarze znajduje się większa część nieruchomości, jest poprawna ze względu na zasady jurysdykcji administracyjnej w Polsce. Ustawa o samorządzie gminnym oraz przepisy dotyczące podziału kompetencji organów administracji publicznej wskazują, że w przypadku nieruchomości położonej na terenach właściwości kilku organów, decydujące znaczenie ma lokalizacja największej części nieruchomości. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której działka graniczy z dwoma gminami. Jeżeli większa część tej działki znajduje się w jednej z gmin, to właśnie ten organ będzie odpowiedzialny za wszelkie decyzje dotyczące inwestycji, zagospodarowania przestrzennego czy wydawania pozwoleń. Taka zasada zapewnia klarowność oraz jednoznaczność w rozstrzyganiu spraw administracyjnych, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu nieruchomościami.

Pytanie 17

Aby przedsiębiorcy mogli prowadzić działalność gospodarczą w obszarze ochrony osób i mienia, muszą uzyskać

A. pozwolenie
B. licencję
C. koncesję
D. zgodę
Wybrane odpowiedzi, takie jak "zgoda", "licencja" czy "pozwolenie", nie odzwierciedlają poprawnych wymogów prawnych związanych z działalnością gospodarczą w zakresie ochrony osób i mienia. Odpowiedź "zgoda" sugeruje brak formalnej regulacji, co jest błędne, ponieważ takie działanie musi być podparte odpowiednim aktem prawnym. Zgoda nie jest wystarczająca, aby zapewnić przestrzeganie standardów bezpieczeństwa, co jest kluczowe w tej branży. Natomiast odpowiedź "licencja" może być mylona z koncesją, jednak w polskim prawodawstwie pojęcie licencji odnosi się głównie do działalności, która nie wymaga tak szczegółowej kontroli jak działalność ochroniarska. Licencje dotyczą często mniejszych regulacji, które nie zapewniają pełnej ochrony społecznej ani nie gwarantują wysokiej jakości usług. Odpowiedź "pozwolenie" również nie jest właściwa, gdyż w kontekście ochrony osób i mienia nie odnosi się do systemu koncesji, który jest znacznie bardziej restrykcyjny i wymagający. Ogólnie rzecz biorąc, typowe błędy myślowe prowadzące do takich nieprawidłowych odpowiedzi polegają na nieznajomości różnic między różnymi formami regulacji prawnych oraz błędnym założeniu, że każda forma działalności wymaga jedynie ogólnego pozwolenia, co w przypadku działalności ochroniarskiej jest niewłaściwe.

Pytanie 18

W trakcie toczącego się postępowania administracyjnego strona, która złożyła wniosek, straciła zdolność do dokonywania czynności prawnych. Jak powinien w tej sytuacji postąpić organ administracyjny?

A. Pozostawić wniosek w aktach sprawy bez rozstrzygania
B. Wyznaczyć pełnomocnika do reprezentowania strony
C. Umorzyć prowadzone postępowanie administracyjne
D. Zawiesić postępowanie administracyjne
Podejmowanie decyzji w sytuacji, gdy strona postępowania utraciła zdolność do czynności prawnych, wymaga zrozumienia przepisów i zasad regulujących postępowanie administracyjne. Wyznaczenie pełnomocnika w tej sytuacji ma swoje ograniczenia, ponieważ jeśli strona nie ma zdolności do czynności prawnych, nie może sama wyznaczyć pełnomocnika ani podejmować decyzji dotyczących swojego reprezentowania. W przypadku umorzenia postępowania, organ administracji zrywa proces bez dalszego rozpatrywania sprawy, co nie jest adekwatne w sytuacji, gdy strona tylko chwilowo utraciła zdolność do działania. Umorzenie może prowadzić do niekorzystnych skutków dla strony, która mogłaby chcieć kontynuować postępowanie po przywróceniu zdolności. Pozostawienie podania w aktach bez rozpoznania jest również nieodpowiednie, ponieważ nie rozwiązuje problemu i nie daje stronie możliwości skorzystania z przysługujących jej praw w przyszłości. Właściwym działaniem w takiej sytuacji jest zawieszenie postępowania, co pozwala na jego wznowienie, gdy strona odzyska zdolność do czynności prawnych. Działania alternatywne do zawieszenia mogą prowadzić do naruszenia praw strony oraz nieefektywności postępowania administracyjnego, co jest niezgodne z dobrą praktyką administracyjną.

Pytanie 19

Dnia 14 lipca 2017 r. Marcinowi Nowakowi została doręczona decyzja administracyjna, wydana w dniu 11 lipca 2017 r. wraz z pouczeniem o możliwości wniesienia odwołania w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Termin do wniesienia odwołania upłynął dnia

Kalendarz lipiec 2017 r.
Pn310172431
Wt4111825
Śr5121926
Czw6132027
Pt7142128
So18152229
N29162330

A. 28 lipca 2017 r.
B. 27 lipca 2017 r.
C. 24 lipca 2017 r.
D. 26 lipca 2017 r.
Poprawna odpowiedź to 28 lipca 2017 r., ponieważ zgodnie z polskim prawem administracyjnym terminy do wniesienia odwołania licz się w dniach kalendarzowych. W przypadku Marcina Nowaka, decyzja administracyjna została doręczona 14 lipca 2017 r., co oznacza, że termin na złożenie odwołania zaczyna biec od dnia doręczenia. Licząc 14 dni od 14 lipca, docieramy do 28 lipca jako ostatniego dnia na wniesienie odwołania. W praktyce, ważne jest, aby osoby korzystające z prawa do odwołania znały mechanizmy liczenia terminów, aby skutecznie bronić swoich interesów. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, terminy są kluczowe w kontekście skuteczności działań prawnych. Dlatego właściwe obliczenie terminów na wniesienie odwołania ma kluczowe znaczenie, by uniknąć negatywnych konsekwencji prawnych związanych z ich przekroczeniem.

Pytanie 20

Kto jest organem odpowiedzialnym za przeprowadzanie egzekucji administracyjnej w zakresie obowiązków finansowych?

A. dyrektor oddziału ZUS.
B. odpowiedni organ jednostki samorządu lokalnego.
C. przewodniczący powiatowej inspekcji, służby lub straży.
D. wojewoda
Jak myślisz o egzekucji administracyjnej w Polsce, to można się pogubić w rolach różnych organów. Na przykład, jednostki samorządu terytorialnego czy wojewody mają swoje zadania, ale nie zajmują się bezpośrednio ściąganiem należności. Oczywiście, organ samorządowy ma do czegoś innego prawo, na przykład do ściągania lokalnych podatków, ale już składki na ubezpieczenia społeczne to nie ich działka. Kierownicy służb mają za zadanie dbać o bezpieczeństwo, a nie zajmować się egzekucją. Generalnie, te odpowiedzi są błędne, bo nie pokazują, jak naprawdę podzielone są obowiązki w prawie administracyjnym, co potem może prowadzić do nieporozumień.

Pytanie 21

W której z wymienionych okoliczności występuje odpowiedzialność kontraktowa?

A. Kierowca potrącił pieszego na przejściu dla pieszych
B. Uciekające zwierzę zniszczyło pole tulipanów
C. Dziecko pomalowało farbami witrynę sklepową
D. Firma budowlana nie zrealizowała inwestycji w ustalonym terminie
Odpowiedzialność kontraktowa to temat, który dotyczy sytuacji, gdy jedna strona umowy nie robi tego, co powinna. Czyli jak na przykład, jeśli firma budowlana spóźnia się z oddaniem budynku. Przykład? No, deweloper mógł obiecać, że budynek będzie gotowy na konkretną datę, ale jeśli tak się nie stanie, to inwestor ma poważny problem. W takim wypadku, zgodnie z prawem, inwestor ma prawo żądać odszkodowania za te straty, które powstały przez to opóźnienie. To jest właśnie ta odpowiedzialność kontraktowa. Trzeba się też mieć na uwadze, że według Kodeksu cywilnego, można żądać nie tylko pieniędzy, ale też uwzględnia się inne szkody, które wynikły z tego, że umowa nie została wypełniona.

Pytanie 22

Pracownik, który ukończył trzyletnią zasadniczą szkołę zawodową i posiada pięcioletni staż pracy został zatrudniony na Vi etatu. Jaki wymiar urlopu wypoczynkowego przysługuje temu pracownikowi w roku kalendarzowym?

Wyciąg z Kodeksu pracy

Art. 154. § 1. Wymiar urlopu wynosi:

1) 20 dni - jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat;

2) 26 dni - jeżeli pracownik jest zatrudniony co najmniej 10 lat.

§ 2. Wymiar urlopu dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy tego pracownika, biorąc za podstawę wymiar urlopu określony w § 1; niepełny dzień urlopu zaokrągla się w górę do pełnego dnia.

(…)

Art. 155. § 1. Do okresu pracy, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się z tytułu ukończenia:

1) zasadniczej lub innej równorzędnej szkoły zawodowej - przewidziany programem nauczania czas trwania nauki, nie więcej jednak niż 3 lata,

2) średniej szkoły zawodowej - przewidziany programem nauczania czas trwania nauki, nie więcej jednak niż 5 lat,

3) średniej szkoły zawodowej dla absolwentów zasadniczych (równorzędnych) szkół zawodowych - 5 lat,

4) średniej szkoły ogólnokształcącej - 4 lata,

5) szkoły policealnej - 6 lat,

6) szkoły wyższej - 8 lat.

Okresy nauki, o których mowa w pkt 1-6, nie podlegają sumowaniu.

(…)

A. 13 dni.
B. 26 dni.
C. 20 dni.
D. 10 dni.
Odpowiedź 10 dni jest poprawna, ponieważ zgodnie z Kodeksem pracy, pracownikom zatrudnionym krócej niż 10 lat przysługuje 20 dni urlopu wypoczynkowego. W przypadku pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze godzin, jak w omawianym przypadku, wymiar urlopu obliczamy proporcjonalnie do wymiaru etatu. Pracownik zatrudniony na 1/2 etatu otrzymuje 10 dni urlopu, co jest połową standardowego wymiaru. Ważne jest, aby pracownicy byli świadomi tego, że zasady dotyczące urlopu wypoczynkowego są ustalone w Kodeksie pracy i mają na celu zapewnienie równowagi między pracą a wypoczynkiem. Przykładem może być sytuacja, gdy pracownik zatrudniony na 1/2 etatu regularnie wykorzystuje przysługujący mu urlop, co wpływa na jego zdrowie psychiczne oraz efektywność w pracy. Znajomość przysługujących dni urlopowych jest kluczowa dla pracowników, aby mogli planować swoje obowiązki zawodowe oraz życie osobiste, przestrzegając jednocześnie obowiązujących norm prawnych.

Pytanie 23

Jedna strona zobowiązuje się, za wynagrodzeniem w postaci prowizji, w ramach swojego przedsiębiorstwa do zakupu lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek drugiej strony, jednakże w swoim imieniu. Podana definicja dotyczy umowy

A. zlecenia
B. komisu
C. leasingu
D. agencyjnej
Definicja umowy komisu, która mówi o zobowiązaniu jednej strony do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek drugiej strony, ale w imieniu własnym, jest dokładnym odzwierciedleniem istoty tej umowy. Komis to umowa, w której jedna strona, komisariusz, podejmuje się działania na rzecz drugiej strony, komitenta. Komisariusz działa w swoim imieniu, ale na rzecz i ryzyko komitenta, co oznacza, że wszystkie zobowiązania i odpowiedzialność związane z transakcją leżą po stronie komitenta. Przykładem mogą być sklepy, które sprzedają produkty na zasadzie komisu, gdzie sprzedawca wystawia towar na sprzedaż, ale formalnie pozostaje on własnością dostawcy, aż do momentu sprzedaży. W praktyce umowy komisu są szeroko stosowane w handlu, szczególnie w branży odzieżowej, antyków, czy dzieł sztuki, gdzie sprzedawcy mogą oferować produkty w imieniu ich właścicieli, przy jednoczesnym obciążeniu ich prowizją za dokonanie sprzedaży.

Pytanie 24

Umowa, na mocy której finansujący zobowiązuje się, w ramach działalności swojego przedsiębiorstwa, zakupić rzecz od konkretnego zbywcy na warunkach ustalonych w tej umowie i przekazać tę rzecz korzystającemu do używania lub używania oraz pobierania pożytków przez oznaczony czas, a korzystający zobowiązuje się do zapłaty finansującemu w ustalonych ratach wynagrodzenia pieniężnego, które nie będzie niższe niż cena lub wynagrodzenie za nabycie rzeczy przez finansującego, to umowa?

A. depozytu
B. wynajmu
C. leasingu
D. zbycia
Leasing to umowa, która pozwala na korzystanie z różnych rzeczy, jak na przykład auta czy maszyny, bez konieczności ich kupowania na własność. W zasadzie, to finansujący kupuje tę rzecz od sprzedawcy, a potem oddaje ją do użytku osobie, która płaci za korzystanie z niej. Ciekawe jest to, że osoba korzystająca zgadza się na regularne płatności, które muszą być co najmniej równe cenie nabycia. Z mojego doświadczenia, leasing jest szczególnie popularny w firmach, bo pozwala na używanie sprzętu biurowego czy pojazdów, co ułatwia zarządzanie finansami. Dzięki leasingowi, przedsiębiorstwa mogą lepiej planować swoje wydatki i elastyczniej podchodzić do inwestycji. No i w księgowości różnią się dwa rodzaje leasingu – operacyjny i finansowy – co ma wpływ na to, jak firmy podejmują decyzje dotyczące inwestycji.

Pytanie 25

Pracodawca ma obowiązek przeszkolić pracownika w zakresie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy

A. przed dopuszczeniem do pracy
B. w ciągu trzech miesięcy od rozpoczęcia pracy
C. w trakcie pierwszego roku zatrudnienia
D. w ciągu jednego miesiąca od rozpoczęcia pracy
Odpowiedź "przed dopuszczeniem do pracy" jest zgodna z przepisami Kodeksu pracy oraz zasadami BHP, które nakładają na pracodawcę obowiązek przeszkolenia pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed rozpoczęciem wykonywania jakichkolwiek zadań. Szkolenie wstępne BHP powinno obejmować informacje na temat ogólnych zasad bezpieczeństwa, zagrożeń występujących w miejscu pracy oraz procedur postępowania w sytuacjach awaryjnych. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy jest sytuacja, gdy nowy pracownik musi być świadomy zagrożeń związanych z używaniem maszyn lub chemikaliów, z którymi będzie miał do czynienia. Wprowadzenie nowych pracowników w zasady BHP przyczynia się do redukcji wypadków i urazów, co jest kluczowe nie tylko dla ochrony zdrowia pracowników, ale także dla efektywności organizacji. Należy pamiętać, że niewłaściwe przeszkolenie lub jego brak może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych dla pracodawcy, a także negatywnie wpłynąć na morale zespołu. Dlatego należy traktować te szkolenia jako integralny element procesu zatrudnienia, a nie tylko formalność.

Pytanie 26

Do kompetencji należy uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego?

A. wójta oraz jego zastępcy.
B. rady gminy.
C. pracowników urzędu gminy.
D. zarządu gminy.
Zrozumienie, że uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego jest wyłączną kompetencją rady gminy, jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania administracji lokalnej. Odpowiedzi wskazujące na inne organy, takie jak zarząd gminy, wójt czy pracownicy urzędu gminy, są niepoprawne, ponieważ te podmioty mają różne, ale uzupełniające się role w procesie planowania. Zarząd gminy, składający się z wójta oraz jego zastępców, może przygotowywać projekty uchwał oraz wykonywać uchwały podjęte przez radę, lecz sama kompetencja uchwałodawcza leży wyłącznie w gestii rady. Wójt, jako organ wykonawczy, również nie ma prawa do samodzielnego uchwalania planów, choć może uczestniczyć w procesie poprzez inicjatywy oraz konsultacje. Pracownicy urzędów gminy zajmują się realizacją uchwał rady oraz prowadzeniem procedur administracyjnych związanych z planowaniem przestrzennym, ale ich rola nie obejmuje podejmowania decyzji o charakterze strategicznym, które są zastrzeżone dla rady. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wniosków często wynikają z nieznajomości struktury organów samorządowych oraz ich kompetencji. Ważne jest zrozumienie, że decyzje dotyczące zagospodarowania przestrzennego mają dalekosiężne skutki dla mieszkańców oraz środowiska, stąd ich podejmowanie wymaga udziału odpowiedniego organu, jakim jest rada gminy.

Pytanie 27

Postępowanie administracyjne przeprowadza się w formie rozprawy

A. zawsze, gdy organ podejmuje dowód z zeznań świadków oraz przesłuchania uczestników.
B. na żądanie każdej ze stron.
C. między innymi, gdy umożliwi to przyspieszenie lub uproszczenie toku postępowania.
D. w każdej sprawie, która jest rozpatrywana.
Rozważając niepoprawne odpowiedzi, należy zwrócić uwagę na kilka kluczowych kwestii. Stwierdzenie, że rozprawę przeprowadza się w postępowaniu w każdej sprawie, jest błędne, ponieważ nie ma takiej potrzeby w przypadku mniej skomplikowanych spraw, gdzie wystarczające może być rozpatrzenie dokumentów i dowodów złożonych na piśmie. Przykładem mogą być kwestie administracyjne dotyczące niewielkich opłat skarbowych czy wydawania zaświadczeń, gdzie nie zachodzi potrzeba bezpośredniego przesłuchania stron. Kolejnym błędnym podejściem jest twierdzenie, że rozprawa musi odbywać się na każde żądanie strony. Prawo administracyjne nie przewiduje automatycznego prawa do rozprawy w każdej sytuacji, a decyzja o jej przeprowadzeniu należy do organu administracyjnego, który ocenia, czy jest to uzasadnione w kontekście danej sprawy. Z kolei stwierdzenie, że rozprawa jest zawsze konieczna, gdy organ przeprowadza dowód z zeznań świadków i przesłuchania stron, jest uproszczeniem. Przeprowadzenie dowodu nie zawsze wymaga formy rozprawy; możliwe jest także dokonanie ustaleń w inny sposób, co jest regulowane Kodeksem postępowania administracyjnego. Typowym błędem myślowym jest zatem mylenie przesłuchania dowodowego z obowiązkową formą rozprawy. W praktyce organ administracyjny podejmuje decyzję o przeprowadzeniu rozprawy bazując na analizie sprawy, co jest zgodne z zasadą efektywności postępowania administracyjnego.

Pytanie 28

Indeksy jednopodstawowe oraz łańcuchowe są klasyfikowane jako miary

A. asymetrii
B. dyspersji
C. dynamiki
D. korelacji
Indeksy jednopodstawowe i łańcuchowe są narzędziami analitycznymi stosowanymi do oceny dynamiki zmian w danych ekonomicznych i finansowych. Indeks jednopodstawowy, znany również jako indeks prosty, mierzy zmiany wartości danego wskaźnika w porównaniu do określonego punktu odniesienia, co pozwala na śledzenie trendów w czasie. Z kolei indeks łańcuchowy, który uwzględnia zmiany w kolejnych okresach, umożliwia analizę fluktuacji wartości w cyklu czasowym. Te miary są kluczowe w analizach wskaźników makroekonomicznych, takich jak PKB, inflacja czy wskaźniki produkcji. Przykładowo, w analizie inflacji, indeks cen konsumpcyjnych (CPI) wykorzystuje indeksy jednopodstawowe do oceny zmiany cen w czasie, co jest niezbędne dla podejmowania strategicznych decyzji przez przedsiębiorstwa oraz polityków. W praktyce, umiejętność interpretacji tych indeksów jest niezbędna dla analityków, ekonomistów oraz decydentów, co potwierdzają standardy dotyczące analizy danych ekonomicznych.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Co wchodzi w skład procesu zarządzania dokumentacją?

A. przyjmowania, rejestrowania, dekretacji, załatwiania sprawy, wysyłania odpowiedzi
B. dekretacji, rejestrowania korespondencji, załatwiania sprawy
C. rejestrowania korespondencji, załatwiania sprawy, dekretacji, wysyłania odpowiedzi
D. przyjmowania korespondencji, dekretacji, wysyłania odpowiedzi
Jeśli wybrałeś odpowiedź, która nie uwzględnia wszystkich ważnych kroków w zarządzaniu dokumentacją, to może to oznaczać, że nie do końca rozumiesz ten proces. Odpowiedzi, które pomijają takie rzeczy jak przyjmowanie czy rejestrowanie korespondencji, mogą sugerować, że nie masz pełnego obrazu organizacji dokumentów. Przecież przyjmowanie korespondencji to nie tylko formalność, ale kluczowy krok do dalszych działań. Jak nie ma rejestrowania, to robi się chaos informacyjny, bo ciężko potem śledzić, co dostaliśmy i od kogo. Dekretacja też jest super istotna, bo tylko wtedy dokumenty trafiają do odpowiednich osób, a to przyspiesza wszystko. Odpowiedzi, które nie biorą pod uwagę wysyłania odpowiedzi, mogą wprowadzać w błąd, sugerując, że sprawa jest załatwiona, mimo braku formalnej informacji dla zainteresowanych. Często zdarza się, że ludzie nie rozumieją, jak ważne są te wszystkie kroki, co prowadzi do problemów, opóźnień i braku przejrzystości. Żeby to wszystko działało jak należy, trzeba zrozumieć pełny cykl obiegu dokumentów i trzymać się dobrych praktyk, jak te z norm ISO, które podkreślają, jak ważna jest dokumentacja w zarządzaniu jakością.

Pytanie 31

Instytucja prawna uregulowana w przytoczonym przepisie to

Wyciąg z Kodeksu cywilnego
(…)
Art. 919. § 1. Kto przez ogłoszenie publiczne przyrzekł nagrodę za wykonanie oznaczonej czynności, obowiązany jest przyrzeczenia dotrzymać.
(…)

A. czyn niedozwolony.
B. akt administracyjny.
C. bezpodstawne wzbogacenie
D. przyrzeczenie publiczne
Przyrzeczenie publiczne, uregulowane w art. 919 § 1 Kodeksu cywilnego, to instytucja prawna, która pozwala na ogłoszenie publicznego przyrzeczenia nagrody za wykonanie określonej czynności. Osoba składająca przyrzeczenie jest zobowiązana do jego dotrzymania, co w praktyce oznacza, że jeśli ktoś spełni warunki ogłoszone w przyrzeczeniu, ma prawo do nagrody. Tego typu instytucja znajduje zastosowanie w różnych dziedzinach życia, w tym w promowaniu wydarzeń, działań społecznych czy nawet w marketingu. Przykładem może być sytuacja, w której firma ogłasza nagrodę za zgłoszenie innowacyjnego pomysłu, co zachęca uczestników do kreatywności. Warto również zwrócić uwagę na standardy dobrych praktyk, które podkreślają znaczenie jasności i precyzji w formułowaniu treści przyrzeczenia, aby uniknąć nieporozumień oraz potencjalnych sporów prawnych. Zrozumienie tej instytucji jest kluczowe dla efektywnego korzystania z jej możliwości oraz dla stabilności relacji prawnych.

Pytanie 32

Rodzice Julki, która 1 maja 2016 roku ukończyła cztery lata, złożyli w dniu 24 lipca 2016 r. wniosek o dowód osobisty dla córki. Dowód został wydany w dniu 22 sierpnia 2016 r. Zgodnie z przepisami Ustawy o dowodach osobistych dowód ten będzie ważny do

Wyciąg z instrukcji kancelaryjnej będącej załącznikiem do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych
(…)
§ 5.1. Dokumentacja tworząca akta sprawy to dokumentacja, która została przyporządkowana do sprawy i otrzymała znak sprawy.
(…)
§ 6.1. Dokumentacja nietworząca akt sprawy, to dokumentacja, która nie została przyporządkowana do sprawy, a jedynie do klasy z wykazu akt.
2. Dokumentację, o której mowa w ust. 1, mogą stanowić w szczególności:
1)zaproszenia, życzenia, podziękowania, kondolencje, jeżeli nie stanowią części akt sprawy;
2)niezamawiane przez podmiot oferty, które nie zostały wykorzystane;
3)publikacje (dzienniki urzędowe, czasopisma, katalogi, książki, gazety, afisze, ogłoszenia) oraz inne druki, chyba że stanowią załącznik do pisma;
4)dokumentacja finansowo-księgowa, w szczególności rachunki, faktury, inne dokumenty księgowe;
5)listy obecności;
6)karty urlopowe;
7)dokumentacja magazynowa;
8)środki ewidencyjne archiwum zakładowego;
9)dane w systemach teleinformatycznych dedykowanych do realizowania określonych, wyspecjalizowanych zadań, w szczególności dane z określonego rejestru, dane przesyłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej automatycznie tworzące rejestr;
10)rejestry i ewidencje, w szczególności środków trwałych, wypożyczeń sprzętu, materiałów budowlanych, zbiorów bibliotecznych.
(…)

A. 24 lipca 2021 r.
B. 22 sierpnia 2021 r.
C. 24 lipca 2026 r.
D. 22 sierpnia 2026 r.
Odpowiedź 22 sierpnia 2021 r. jest poprawna, ponieważ zgodnie z polskimi przepisami, dowód osobisty wydany osobie niepełnoletniej, która nie ukończyła 5 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat. Julka, która miała 4 lata w momencie składania wniosku o dowód, otrzymała dokument wydany 22 sierpnia 2016 r. W związku z tym, jego ważność upływa dokładnie 22 sierpnia 2021 r. Ustawa o dowodach osobistych reguluje te zasady, zapewniając jasne ramy dla obowiązywania dokumentów tożsamości. W praktyce oznacza to, że po upływie tego terminu, Julka będzie musiała wystąpić o nowy dowód osobisty, a jej rodzice powinni zwrócić uwagę na termin ważności dokumentu, aby uniknąć problemów związanych z tożsamością i podróżowaniem. Ważne jest, aby być na bieżąco z wymaganiami prawnymi dotyczącymi dokumentów tożsamości, co ma kluczowe znaczenie w codziennym życiu oraz w sytuacjach wymagających potwierdzenia tożsamości.

Pytanie 33

Finansowym dokumentem, dzięki któremu emitent zarządza swoimi funduszami ulokowanymi w banku, jest

A. akcja
B. obligacja
C. weksel
D. czek
Czek to trochę jak kawałek papieru, który pomaga w przekazywaniu pieniędzy. Wystawca, czyli ten, kto go pisze, mówi bankowi: ‘Czy możesz dać tej osobie tyle pieniędzy?’ I bank to robi. Jest to mega wygodne, zwłaszcza w biznesie, gdzie liczy się czas i bezpieczeństwo. Wyobraź sobie, że masz firmę i musisz zapłacić za towar. Używasz czeku i masz zapłacone bez noszenia gotówki w kieszeni. Fajnie, nie? Czeki są regulowane przez prawo, co daje im jakąś pewność. Używa się ich często między firmami, szczególnie gdy jedna z nich nie ma konta bankowego. No i warto pamiętać, że wystawianie i obieg czeków to nie tylko formalność, ale też coś, co trzeba umieć, żeby nie wpaść w kłopoty.

Pytanie 34

Za zabezpieczenie informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej, w której takie dane są wytwarzane, przetwarzane, przekazywane lub przechowywane, odpowiada

A. kierownik archiwum zakładowego.
B. kierownik działu.
C. pełnomocnik ochrony.
D. kierownik jednostki.
Kierownik jednostki jest odpowiedzialny za zapewnienie ochrony informacji niejawnych w swojej organizacji, ponieważ to on ma pełną kontrolę nad wszystkimi procesami, w których te informacje są wytwarzane, przetwarzane, przekazywane lub przechowywane. W świetle Ustawy o ochronie informacji niejawnych, kierownik jednostki zobowiązany jest do tworzenia i wdrażania odpowiednich polityk oraz procedur, które uwzględniają zarządzanie ryzykiem związanym z bezpieczeństwem informacji. Przykładem może być opracowanie planu ochrony, który określa zasady dostępu do danych oraz procedury reagowania na incydenty związane z bezpieczeństwem informacji. Dobre praktyki branżowe, takie jak standardy ISO/IEC 27001, podkreślają znaczenie przypisania odpowiedzialności za bezpieczeństwo informacji do najwyższego szczebla zarządzania, co zapewnia, że ochrona danych nie jest traktowana jako drugi plan, ale jako integralna część strategii organizacyjnej. Ponadto kierownik jednostki powinien regularnie przeprowadzać audyty i szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych, aby zapewnić, że wszyscy pracownicy są świadomi swoich obowiązków oraz potencjalnych zagrożeń.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Konto bilansowe jest wykorzystywane do rejestrowania

A. wyłącznie zmian elementów aktywów
B. różnic pomiędzy aktywami a pasywami
C. wyłącznie zmian elementów pasywów
D. zmian elementów aktywów i pasywów
Ewidencjonowanie zmian składników pasywów lub aktywów w sposób jednostronny prowadzi do niepełnego obrazu sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. W praktyce oznacza to, że koncentrując się tylko na jednym rodzaju składników, można przeoczyć istotne zależności między aktywami a pasywami, co może skutkować błędnymi wnioskami finansowymi. Na przykład, jeśli firma jedynie ewidencjonuje zmiany w pasywach, może nie dostrzegać wzrostu aktywów, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do niewłaściwych decyzji dotyczących zarządzania finansami. Również ograniczenie się tylko do różnic między składnikami aktywów i pasywów zubaża proces analizy finansowej. Takie podejście nie uwzględnia dynamicznych interakcji pomiędzy tymi dwoma kategoriami, które są kluczowe dla oceny całościowej kondycji finansowej przedsiębiorstwa. Kluczowym błędem myślowym jest przekonanie, że konta bilansowe mogą pełnić funkcję jednego, izolowanego narzędzia do monitorowania zmian. W rzeczywistości, aby uzyskać pełny obraz finansowy, konieczne jest zrozumienie, jak te elementy oddziałują na siebie nawzajem, co jest zgodne z zasadami rzetelności i przejrzystości w sprawozdawczości finansowej.

Pytanie 38

Pracownik urzędu gminy uzupełnił formularz Spis spraw w roku 2023, pod numerem 24, dotyczący wezwania do zapłaty podatku. Klasyfikacyjny symbol tej sprawy w rejestrze akt to 3120, a oznaczenie jednostki organizacyjnej to FP. Jaki kod powinien mieć zarejestrowany przypadek?

A. 3120/24/2023
B. FP.3120.24.2023
C. 3120.24.2023
D. FP-3120-24/2023
Odpowiedź FP.3120.24.2023 jest prawidłowa, ponieważ odpowiada ustalonym zasadom klasyfikacji spraw w urzędach gminnych. Znak identyfikacyjny sprawy składa się z oznaczenia komórki organizacyjnej (FP), symbolu klasyfikacyjnego sprawy (3120) oraz numeru sprawy (24), a także roku rejestracji (2023). W tym przypadku, struktura FP.3120.24.2023 jasno odzwierciedla wszystkie te elementy w sposób zgodny z praktykami stosowanymi w administracji publicznej. Tego typu system identyfikacji spraw jest istotny dla zapewnienia przejrzystości i łatwości w odnajdywaniu dokumentów w archiwach. Przykładem zastosowania tej metody może być sytuacja, gdy referent musi szybko znaleźć dokumenty związane z konkretnym wezwaniem do zapłaty podatku; poprawna klasyfikacja pozwala na efektywne zarządzanie dokumentacją. Warto również zauważyć, że stosowanie jednolitego systemu oznaczeń wspiera procesy audytowe i kontrolne, co przyczynia się do lepszego zarządzania informacjami w urzędzie.

Pytanie 39

Do założenia spółki wymagany jest minimalny kapitał zakładowy w wysokości 5 000 zł?

A. z ograniczoną odpowiedzialnością
B. komandytowej
C. komandytowo-akcyjnej
D. akcyjnej
Odpowiedź "z ograniczoną odpowiedzialnością" jest jak najbardziej trafna, bo minimalny kapitał zakładowy dla spółki z o.o. to właśnie 5 000 zł. To bardzo popularna forma w Polsce, zwłaszcza że wspólnicy nie odpowiadają swoim majątkiem osobistym za długi spółki. Więc w razie kłopotów finansowych, ich prywatne finanse są bezpieczne. Wielu ludzi wybiera spółkę z o.o., bo to daje większą elastyczność w zarządzaniu i ochrania ich osobisty majątek. Co ważne, spółki z o.o. muszą prowadzić księgowość i sprawozdawczość finansową, co zwiększa przejrzystość ich działania. Zgodnie z przepisami, wspólnicy mogą wnosić wkłady w gotówce lub też w formie rzeczy, co daje im różne możliwości inwestycyjne. Warto mieć to na uwadze przy zakładaniu własnej firmy.

Pytanie 40

Oznaczenie dokumentu symbolem B5 wiąże się z obowiązkiem

A. poddania ekspertyzie po upływie 5 lat w celu ustalenia dalszej przydatności
B. przekazania do archiwum państwowego w ciągu 5 lat
C. zniszczenia w ciągu 5 lat od daty jego stworzenia
D. przechowywania przez 5 lat
Oznaczenie akt symbolem B5 rzeczywiście obliguje do ich przechowywania przez okres 5 lat. Jest to zgodne z przepisami prawa dotyczącego archiwizacji dokumentów, które wymagają, aby określone kategorie akt były przechowywane przez odpowiedni czas, aby zapewnić ich dostępność w razie potrzeby. Przechowywanie dokumentów przez ten czas pozwala na ich późniejsze wykorzystanie w sytuacjach kontrolnych, sądowych czy audytowych. Przykładem mogą być akta dotyczące transakcji finansowych, które muszą być zachowane dla celów ewentualnych przeglądów przez organy podatkowe. Dobrą praktyką w zarządzaniu dokumentami jest stosowanie elektronicznych systemów archiwizacji, które ułatwiają przechowywanie, wyszukiwanie oraz zabezpieczanie danych. Warto także pamiętać, że po upływie okresu przechowywania, dokumenty powinny być odpowiednio zniszczone, co jest kolejnym krokiem w procesie zarządzania dokumentacją.