Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 8 stycznia 2025 07:16
  • Data zakończenia: 8 stycznia 2025 07:30

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Które z wymienionych pól klasy można zainicjalizować przed stworzeniem obiektu?

A. Static pole
B. Publiczne pole
C. Prywatne pole
D. Chronione pole
Pole statyczne można zainicjować przed utworzeniem obiektu klasy, ponieważ należy ono do samej klasy, a nie do jej instancji. Statyczne pola są inicjalizowane tylko raz, w momencie pierwszego użycia klasy lub jej statycznych metod. Dzięki temu można przechowywać dane wspólne dla wszystkich obiektów danej klasy, co jest kluczowe w optymalizacji pamięci i kodu. Przykładem może być licznik instancji klasy, który zwiększa swoją wartość za każdym razem, gdy tworzony jest nowy obiekt.

Pytanie 2

Jakie z wymienionych czynności można zrealizować przy pomocy składnika statycznego danej klasy?

A. Wywołanie destruktora klasy bez jej usuwania
B. Zachowanie wartości wspólnych dla wszystkich instancji klasy
C. Tworzenie prywatnych kopii pól dla każdej instancji
D. Umożliwienie dzielenia pól klasy pomiędzy zaprzyjaźnione klasy
Tworzenie prywatnych kopii pól dla każdego obiektu to cecha pól niestatycznych – każda instancja klasy ma swoją własną kopię takich pól. Dzielenie pól klasy pomiędzy zaprzyjaźnione klasy nie odnosi się do mechanizmu statycznego – przyjaźń między klasami pozwala na dostęp do prywatnych składowych, ale nie oznacza współdzielenia pól między instancjami. Destruktory nie mogą być wywoływane w sposób statyczny – są one automatycznie uruchamiane w momencie usunięcia obiektu, a nie przez klasę jako całość.

Pytanie 3

Zmienna o typie logicznym może mieć następujące wartości:

A. trzy dowolne liczby naturalne
B. true, false
C. 1, -1
D. 0 oraz każda liczba całkowita
Typ logiczny (boolean) może przyjąć jedynie dwie wartości: true (prawda) i false (fałsz). Jest to fundamentalna zasada w programowaniu, ponieważ zmienne logiczne są podstawą operacji warunkowych, pętli oraz sterowania przepływem programu. W językach takich jak C++, Java, Python i wielu innych, wartości logiczne pozwalają na budowanie złożonych struktur decyzyjnych. Dzięki nim programista może precyzyjnie kontrolować, które fragmenty kodu zostaną wykonane, co jest kluczowe w implementacji algorytmów oraz walidacji danych.

Pytanie 4

Jakie są cechy biblioteki statycznej w zestawieniu z dynamiczną?

A. Jest wczytywana do pamięci podczas działania aplikacji
B. Zostaje dodana do pliku wykonywalnego w trakcie kompilacji
C. Nie potrzebuje obecności pliku wykonywalnego
D. Może być zmieniana w czasie działania programu
Biblioteka statyczna jest dołączana do pliku wykonywalnego podczas procesu kompilacji. Oznacza to, że jej kod staje się integralną częścią aplikacji, co eliminuje konieczność ładowania jej w czasie wykonywania programu. Tego typu biblioteki charakteryzują się większym rozmiarem pliku wynikowego, ale oferują wyższą wydajność, ponieważ wszystkie funkcje są dostępne lokalnie, bez dodatkowych operacji ładowania. Przykładami bibliotek statycznych są pliki .lib w C/C++.

Pytanie 5

Algorytmu Euklidesa, przedstawionego na schemacie, należy użyć do obliczenia.

Ilustracja do pytania
A. Najmniejszej Wspólnej Wielokrotności
B. największego elementu w zbiorze liczb
C. Największego Wspólnego Dzielnika
D. najmniejszej liczby pierwszej w danym zakresie
Algorytm Euklidesa to klasyczna metoda stosowana do wyznaczania największego wspólnego dzielnika (NWD) dwóch liczb całkowitych. Działa na zasadzie iteracyjnego odejmowania mniejszej liczby od większej aż do momentu, gdy obie liczby staną się równe. Wtedy ta wspólna wartość jest największym wspólnym dzielnikiem. Algorytm jest bardzo efektywny, nawet dla dużych liczb, co czyni go powszechnie stosowanym w praktycznych zastosowaniach, takich jak kryptografia czy optymalizacja komputerowa. W kryptografii, szczególnie w systemach kluczy publicznych, takich jak RSA, obliczanie NWD jest kluczowe dla generowania kluczy. Algorytm Euklidesa jest też podstawą dla bardziej zaawansowanych algorytmów, takich jak rozszerzony algorytm Euklidesa, który umożliwia obliczenie również współczynników liczbowych używanych w teoretycznych dowodach matematycznych. Jego implemetacja jest również często wykorzystywana w bibliotekach matematycznych języków programowania, co świadczy o jego uniwersalności i znaczeniu w dzisiejszej technologii.

Pytanie 6

Który z wymienionych algorytmów sortujących posiada średnią złożoność obliczeniową równą O(n log n)?

A. Sortowanie szybkie (QuickSort)
B. Sortowanie przez wstawianie
C. Sortowanie bąbelkowe
D. Sortowanie przez wybór
QuickSort to naprawdę jeden z najlepszych sposobów na sortowanie. W zasadzie chodzi o to, że dzielimy naszą tablicę na dwie części, z pomocą takiego specjalnego elementu, który nazywamy pivotem. W praktyce działa to tak, że mamy część mniejszą i większą od tego pivota, a potem każdą z tych części sortujemy jeszcze raz, tak jakbyśmy powtarzali cały proces. Myślę, że to działa super, szczególnie na dużych zbiorach danych, i dlatego QuickSort jest naprawdę popularny w różnych programach i aplikacjach.

Pytanie 7

Jakie jest rozwiązanie dla dodawania binarnego liczb 1011 oraz 110?

A. 11101
B. 10101
C. 11001
D. 10001
Dodawanie binarne to podstawowa operacja w systemie liczbowym, który używa tylko dwóch cyfr: 0 i 1. W przypadku dodawania liczb binarnych, proces ten przypomina dodawanie w systemie dziesiętnym, jednak z pewnymi różnicami ze względu na ograniczony zestaw cyfr. Gdy dodajemy liczby 1011 i 110, należy ustawić je w kolumnach, podobnie jak w dodawaniu dziesiętnym. Zaczynamy od najmniej znaczącej cyfry. W pierwszej kolumnie mamy 1 + 0, co daje 1. W drugiej kolumnie mamy 1 + 1, co daje 0, ale musimy przenieść 1 do następnej kolumny (przeniesienie jest kluczowym elementem w dodawaniu binarnym). W trzeciej kolumnie dodajemy 1 (przeniesienie) + 0 + 1, co daje 0 i przenosimy 1 do następnej kolumny. W czwartej kolumnie dodajemy przeniesienie 1 + 1 (z liczby 1011), co daje 10 w systemie binarnym, co oznacza 0 i przeniesienie 1. Końcowym wynikiem dodawania daje 10001 w systemie binarnym. To podejście jest zgodne z zasadami arytmetyki binarnej, które są fundamentem działania komputerów i systemów cyfrowych, w których operacje na danych są realizowane w systemie binarnym.

Pytanie 8

Jaki rodzaj licencji umożliwia dowolne zmienianie oraz rozpowszechnianie kodu źródłowego?

A. Licencja komercyjna
B. Licencja GNU GPL
C. Licencja shareware
D. Licencja OEM
Licencja komercyjna ogranicza możliwość modyfikacji kodu i zazwyczaj wymaga zakupu oprogramowania na określonych warunkach. Licencja shareware pozwala na testowanie oprogramowania przed zakupem, ale nie uprawnia do modyfikacji ani redystrybucji kodu. Licencja OEM (Original Equipment Manufacturer) jest związana z oprogramowaniem dostarczanym przez producenta sprzętu i ogranicza możliwość instalacji na innym urządzeniu lub modyfikacji kodu źródłowego.

Pytanie 9

W jaki sposób można ograniczyć problemy społeczne wynikające z nadmiernego używania internetu?

A. Zwiększać czas spędzany przy ekranie
B. Unikać spotkań z ludźmi w realnym świecie
C. Całkowicie wycofać się z aktywności wirtualnych
D. Zachować równowagę pomiędzy relacjami w sieci a tymi w rzeczywistości
Utrzymywanie równowagi między relacjami online i offline to kluczowy element zapobiegania problemom społecznym wynikającym z nadmiernego korzystania z internetu. Przeplatanie kontaktów wirtualnych z interakcjami twarzą w twarz wzmacnia więzi społeczne i poprawia umiejętności komunikacyjne. Równowaga między życiem cyfrowym a rzeczywistym pozwala unikać izolacji społecznej i wspiera rozwój empatii oraz zdolności interpersonalnych. Jest to szczególnie ważne w kontekście młodzieży, która może być bardziej podatna na negatywne skutki nadmiernej ekspozycji na treści online.

Pytanie 10

Jaką funkcję pełnią mechanizmy ciasteczek w aplikacjach internetowych?

A. Do przechowywania informacji w bazie danych
B. Do zapisywania danych użytkownika na serwerze
C. Do zapisywania danych użytkownika w przeglądarce
D. Do generowania dynamicznych interfejsów dla użytkowników
Mechanizm ciasteczek (cookies) w aplikacjach webowych służy do przechowywania danych użytkownika bezpośrednio w przeglądarce. Ciasteczka mogą przechowywać różnego rodzaju informacje, takie jak preferencje językowe, identyfikatory sesji czy dane logowania, co pozwala na personalizację doświadczenia użytkownika oraz śledzenie jego aktywności na stronie. Dzięki ciasteczkom aplikacje webowe mogą zapamiętać użytkownika i dostosować treści do jego potrzeb przy kolejnych wizytach. Cookies są nieodłącznym elementem zarządzania stanem w aplikacjach stateless, takich jak te oparte na protokole HTTP. Mogą być one również wykorzystywane w systemach reklamowych i analitycznych do monitorowania zachowań użytkowników. Prawidłowe zarządzanie ciasteczkami i stosowanie odpowiednich polityk prywatności są kluczowe dla zgodności z przepisami RODO oraz regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych.

Pytanie 11

Jakie zasady stosuje programowanie obiektowe?

A. Podział kodu na funkcje i procedury
B. Zastosowanie wyłącznie algorytmów heurystycznych
C. Tworzenie aplikacji z wykorzystaniem relacyjnych baz danych
D. Rozwiązywanie problemów poprzez modelowanie ich przy pomocy klas i obiektów
Programowanie obiektowe polega na rozwiązywaniu problemów poprzez modelowanie ich za pomocą klas i obiektów. Klasy definiują strukturę i zachowanie obiektów, które są instancjami tych klas. Obiekty przechowują stan (dane) w polach i realizują funkcjonalność poprzez metody. Programowanie obiektowe pozwala na odwzorowanie rzeczywistych systemów, dziedziczenie cech, polimorfizm oraz hermetyzację danych, co prowadzi do bardziej modułowego i skalowalnego kodu. Przykłady języków obiektowych to C++, Java i Python.

Pytanie 12

Kod funkcji "wykonaj()" przedstawiony powyżej weryfikuje, czy

Ilustracja do pytania
A. konkretny element (argument) jest obecny w tablicy liczb całkowitych
B. konkretny element (argument) przypada w zakresie od 0 do 4
C. w tablicy liczb całkowitych znajdują się jedynie wartości 4, 15, -2, 9, 202
D. wszystkie elementy w tablicy odpowiadają wartości konkretnego elementu (argument)
Funkcja 'wykonaj()' sprawdza, czy określony element (argument) znajduje się w tablicy zawierającej liczby całkowite. Algorytm przeszukuje tablicę iteracyjnie, porównując element wejściowy z każdym elementem tablicy, co pozwala na efektywne odnalezienie wartości, jeśli istnieje.

Pytanie 13

Zaprezentowany diagram ilustruje wyniki przeprowadzonych testów:

Ilustracja do pytania
A. użyteczności
B. funkcjonalności
C. wydajnościowych
D. ochrony
Wykres obrazuje wyniki testów wydajnościowych, które pokazują, jak system lub aplikacja radzi sobie pod dużym obciążeniem. Testy te pomagają zidentyfikować wąskie gardła i umożliwiają optymalizację wydajności.

Pytanie 14

Celem mechanizmu obietnic (ang. promises) w języku JavaScript jest

A. ulepszenie czytelności kodu synchronicznego
B. zarządzanie funkcjonalnością związaną z kodem asynchronicznym
C. zastąpienie mechanizmu dziedziczenia w programowaniu obiektowym
D. zarządzanie przechwytywaniem błędów aplikacji
Mechanizm obietnic (Promises) w JavaScript umożliwia obsługę kodu asynchronicznego. Pozwala na efektywne zarządzanie operacjami, które mogą się zakończyć sukcesem lub błędem w przyszłości, np. pobieranie danych z API. Promisy umożliwiają unikanie tzw. 'callback hell' i poprawiają czytelność kodu.

Pytanie 15

Jakie pola powinny być umieszczone w klasie nadrzędnej w strukturze dziedziczenia?

A. Pola, które są tylko prywatne
B. Pola, które są wykorzystywane tylko w funkcjach statycznych
C. Pola, które są charakterystyczne jedynie dla pojedynczej klasy pochodnej
D. Pola, które są wspólne dla wszystkich klas pochodnych
W klasie bazowej w hierarchii dziedziczenia umieszcza się pola, które są wspólne dla wszystkich klas pochodnych. Dzięki temu klasy pochodne mogą dziedziczyć te same właściwości, co eliminuje konieczność ich wielokrotnego definiowania. Jest to jedna z głównych zalet programowania obiektowego, umożliwiająca reużywalność kodu i zwiększenie spójności w projekcie. Przykładem może być klasa 'Pracownik', która zawiera pola takie jak 'imię', 'nazwisko' i 'wynagrodzenie', a klasy pochodne, takie jak 'Inżynier' czy 'Księgowy', mogą dziedziczyć te same pola, dodając jedynie specyficzne właściwości dla swojej roli.

Pytanie 16

Jakie znaczenie ma termin "hierarchia dziedziczenia" w kontekście programowania obiektowego?

A. Układ klas w strukturę, w której klasy pochodne dziedziczą cechy od klas bazowych
B. Układ klas, który ogranicza występowanie dziedziczenia wielokrotnego
C. Zespół metod i pól posiadających ten sam modyfikator dostępu
D. Zbiór klas, które nie mają wspólnych powiązań
Hierarchia dziedziczenia to fundamentalna koncepcja programowania obiektowego, polegająca na organizacji klas w strukturę, w której klasy pochodne dziedziczą właściwości (pola i metody) od klas bazowych. Pozwala to na wielokrotne wykorzystanie kodu, co zwiększa jego modularność i zmniejsza redundancję. Klasa bazowa dostarcza ogólne cechy i metody, podczas gdy klasy pochodne rozszerzają lub modyfikują tę funkcjonalność, dostosowując ją do bardziej specyficznych wymagań. Przykładem jest klasa 'Pojazd', po której mogą dziedziczyć klasy 'Samochód' i 'Motocykl', zachowując wspólne atrybuty, takie jak 'maksymalna prędkość' czy 'masa'.

Pytanie 17

Które z wymienionych praw autorskich nie wygasa po pewnym czasie?

A. Autorskie prawa osobiste
B. Licencje wolnego oprogramowania
C. Autorskie prawa majątkowe
D. Prawa pokrewne
Autorskie prawa majątkowe wygasają zazwyczaj po 70 latach od śmierci autora, co oznacza, że po tym czasie utwory przechodzą do domeny publicznej. Prawa pokrewne, które dotyczą m.in. artystów wykonawców i producentów fonogramów, mają ograniczony czas trwania (zwykle 50 lat od publikacji). Licencje wolnego oprogramowania, takie jak GNU GPL, również podlegają określonym warunkom czasowym i mogą wygasnąć lub zostać zmienione, jeśli autor zdecyduje się na aktualizację licencji.

Pytanie 18

Do stworzenia zbioru danych potrzebnego do uruchomienia algorytmu sortowania bąbelkowego tablicy, wymagane są przynajmniej następujące typy:

A. dwa tablicowe, dwa do zamiany miejscami elementów
B. jeden tablicowy, dwa liczbowe do nadzorowania pętli, jeden do zamiany miejscami elementów
C. jeden tablicowy, jeden liczbowy do nadzorowania pętli, dwa do zamiany miejscami elementów
D. dwa tablicowe, jeden liczbowy do nadzorowania pętli
Do implementacji algorytmu sortowania bąbelkowego potrzebny jest jeden typ tablicowy, dwa liczbowe do kontroli iteracji pętli oraz jeden do zamiany elementów miejscami. Dwa liczniki pętli są niezbędne, aby iterować po tablicy wielokrotnie, zmniejszając zakres w każdej iteracji.

Pytanie 19

Jakie informacje przedstawia diagram Gantta?

A. Plan działań w projekcie
B. Relacje między różnymi projektami
C. Model przepływu danych
D. Strukturę plików w projekcie
Hierarchia plików w projekcie to struktura katalogów i plików organizująca kod źródłowy, ale nie przedstawia harmonogramu zadań. Powiązania między różnymi projektami mogą być zarządzane na poziomie systemów ERP lub narzędzi do zarządzania portfelami projektów, ale diagram Gantta skupia się na pojedynczym projekcie. Schemat przepływu danych to narzędzie inżynierii oprogramowania, które opisuje sposób przesyłania informacji między komponentami systemu, ale nie pełni funkcji harmonogramu projektowego.

Pytanie 20

Który z wymienionych wzorców projektowych jest najbardziej odpowiedni do uproszczenia interfejsu złożonego systemu?

A. Kompozyt (Composite)
B. Fasada (Facade)
C. Metoda szablonowa (Template method)
D. Singleton (Singleton)
Wzorzec Kompozyt (Composite) umożliwia traktowanie pojedynczych obiektów i ich grup w jednakowy sposób, co ułatwia zarządzanie hierarchicznymi strukturami. Metoda szablonowa (Template Method) definiuje szkielet algorytmu w klasie bazowej, pozwalając podklasom na dostosowanie poszczególnych kroków. Singleton to wzorzec zapewniający istnienie tylko jednej instancji klasy, co jest użyteczne w zarządzaniu zasobami systemowymi, ale nie służy do upraszczania interfejsu do złożonego systemu.

Pytanie 21

Programista może wykorzystać framework Angular do realizacji aplikacji:

A. rodzaju back-end
B. na komputerze
C. rodzaju front-end
D. mobilnej
Angular to świetne narzędzie do tworzenia aplikacji front-endowych. Chodzi o to, że odpowiada za to, co widzi użytkownik i jak może z tym interagować. Dzięki Angular możemy budować dynamiczne i responsywne aplikacje webowe. Z tego co widzę, używamy tam komponentów, modułów i rzeczy typu dwukierunkowe wiązanie danych, co naprawdę ułatwia życie. Bez wątpienia, Angular jest jednym z najpopularniejszych frameworków do robienia interfejsów użytkownika, co tylko potwierdza jego efektywność.

Pytanie 22

Podejście obiektowe w rozwiązywaniu problemów obejmuje między innymi:

A. zmienne, procedury oraz funkcje
B. wyzwalacze i polimorfizm
C. pola, metody, rekurencję oraz kwerendy
D. klasy, obiekty oraz hermetyzację
Obiektowe podejście obejmuje klasy, obiekty i hermetyzację. Te trzy elementy stanowią podstawę programowania obiektowego, umożliwiając organizację kodu i ochronę danych przed nieautoryzowanym dostępem.

Pytanie 23

Które z wymienionych działań zwiększa bezpieczeństwo transakcji online?

A. Nieaktualizowanie oprogramowania przeglądarki
B. Zastosowanie publicznego Wi-Fi do logowania się na konto bankowe
C. Udostępnianie informacji o karcie kredytowej w e-mailach
D. Weryfikowanie certyfikatów SSL na stronach zajmujących się transakcjami
Sprawdzanie certyfikatów SSL na stronach transakcyjnych to jeden z najważniejszych kroków w zapewnieniu bezpieczeństwa transakcji internetowych. Certyfikat SSL szyfruje dane przesyłane między użytkownikiem a serwerem, chroniąc je przed przechwyceniem przez osoby trzecie. Adresy stron z certyfikatem SSL zaczynają się od 'https', co wskazuje na bezpieczne połączenie. Certyfikaty SSL zapewniają integralność danych i są podstawą dla każdej strony internetowej obsługującej płatności lub przechowującej dane użytkowników. Zignorowanie tej kwestii naraża użytkowników na ataki typu man-in-the-middle i phishing.

Pytanie 24

Na jakim etapie cyklu życia projektu tworzony jest szczegółowy opis wymagań funkcjonalnych oraz niefunkcjonalnych?

A. Planowanie
B. Wdrożenie
C. Weryfikacja
D. Analiza
Faza analizy to etap cyklu życia projektu, podczas którego powstaje szczegółowy opis wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych. W tym czasie zespół zbiera dane, analizuje potrzeby użytkowników i definiuje wymagania, które będą stanowić podstawę do projektowania i implementacji. Wynikiem analizy jest dokumentacja, która precyzyjnie opisuje wszystkie aspekty aplikacji, co zapewnia zgodność końcowego produktu z oczekiwaniami klienta. Prawidłowo przeprowadzona analiza jest kluczowa dla sukcesu projektu, ponieważ eliminuje niejasności i minimalizuje ryzyko błędów na późniejszych etapach.

Pytanie 25

Co to jest choroba związana z wykonywaniem zawodu?

A. Choroba występująca tylko w sektorze przemysłowym
B. Każda choroba, która występuje w czasie pracy
C. Stan zdrowia, który uniemożliwia pracę przez okres krótszy niż tydzień
D. Choroba wynikająca z warunków pracy lub związanych z nimi czynników
Choroba zawodowa to stan zdrowotny spowodowany warunkami pracy lub czynnikami związanymi z wykonywaną profesją. Najczęściej wynika z długotrwałego narażenia na szkodliwe substancje, hałas, promieniowanie, pyły lub wykonywanie powtarzalnych czynności. Przykładem chorób zawodowych są pylica płuc, głuchota zawodowa czy zespół cieśni nadgarstka. Kluczowym elementem w zapobieganiu chorobom zawodowym jest odpowiednia profilaktyka, szkolenia BHP oraz dostosowanie środowiska pracy do zasad ergonomii. Pracodawcy są zobowiązani do monitorowania warunków pracy i wdrażania rozwiązań minimalizujących ryzyko wystąpienia chorób zawodowych.

Pytanie 26

Który fragment kodu ilustruje zastosowanie rekurencji?

Ilustracja do pytania
A. Blok 2
B. Blok 3
C. Blok 4
D. Blok 1
Blok 1 zawiera przykład użycia rekurencji, gdzie funkcja wywołuje samą siebie z innym parametrem, aż do spełnienia określonego warunku końcowego. Rekurencja jest powszechnie stosowana w algorytmach przeszukiwania, sortowania oraz rozwiązywania problemów podziel i zwyciężaj.

Pytanie 27

Która z wymienionych właściwości odnosi się do klasy pochodnej?

A. Nie ma możliwości dodawania nowych metod
B. Dziedziczy atrybuty i metody z klasy bazowej
C. Jest automatycznie usuwana po zakończeniu działania programu
D. Nie może być zastosowana w strukturze dziedziczenia
Cechą klasy pochodnej jest dziedziczenie pól i metod z klasy bazowej, co oznacza, że klasa pochodna automatycznie uzyskuje dostęp do wszystkich publicznych i chronionych składowych klasy nadrzędnej. Dzięki temu programista może rozwijać i modyfikować funkcjonalność istniejących klas, tworząc bardziej wyspecjalizowane obiekty. Dziedziczenie to kluczowy mechanizm umożliwiający wielokrotne użycie kodu, co prowadzi do zmniejszenia duplikacji i zwiększenia efektywności w zarządzaniu projektem. Klasa pochodna może również nadpisywać metody klasy bazowej, dostosowując ich działanie do swoich specyficznych potrzeb.

Pytanie 28

Zalecenia standardu WCAG 2.0 dotyczące percepcji koncentrują się na

A. zapewnieniu odpowiedniej ilości czasu na przeczytanie i zrozumienie treści
B. zrozumieniu i wiarygodności prezentowanych treści na stronie
C. umożliwieniu interakcji między komponentami użytkownika za pomocą klawiatury
D. prezentacji elementów interfejsu użytkownika
Pierwsza z niepoprawnych odpowiedzi odnosi się do zrozumienia i rzetelności w dostarczonych treściach na stronie, co jest ważnym aspektem, ale nie dotyczy bezpośrednio percepcji komponentów interfejsu użytkownika. Zrozumienie treści jest związane z czytelnością tekstu oraz jego strukturalną formą, co nie jest bezpośrednio związane z interfejsem. Kolejna niepoprawna odpowiedź, dotycząca zapewnienia wystarczającej ilości czasu na przeczytanie i przetworzenie treści, odnosi się bardziej do zasad dostępności dotyczących czasu, które są istotne dla użytkowników z różnymi zdolnościami przetwarzania informacji, ale nie dotyczą samej percepcji komponentów interfejsu. Ostatnia odpowiedź, dotycząca zapewnienia interakcji pomiędzy komponentami użytkownika przy użyciu klawiatury, również nie odnosi się bezpośrednio do percepcji, a bardziej do interakcji użytkownika z systemem. Choć interakcja jest istotna, kluczowe jest zrozumienie, że percepcja skupia się na sposobie, w jaki użytkownicy dostrzegają i interpretują te komponenty, a nie na ich interakcji. Dlatego też, te odpowiedzi, choć dotyczą ważnych kwestii dostępności, nie są zgodne z istotą pytania.

Pytanie 29

Który z poniższych elementów UI umożliwia graficzną nawigację pomiędzy różnymi sekcjami aplikacji?

A. Przycisk opcji
B. Rozwijana lista
C. Menu
D. Obszar tekstowy
Pasek menu to kluczowy element interfejsu użytkownika, który umożliwia wizualną nawigację pomiędzy różnymi sekcjami aplikacji. Paski menu są powszechnie stosowane w aplikacjach desktopowych i mobilnych, ponieważ pozwalają na szybki dostęp do różnych funkcji oraz ustawień. Dzięki ich hierarchicznej strukturze użytkownicy mogą łatwo odnaleźć potrzebne narzędzia i opcje, co zwiększa intuicyjność i wygodę korzystania z aplikacji.

Pytanie 30

Która z wymienionych sytuacji stanowi naruszenie praw autorskich?

A. Używanie programu typu open-source zgodnie z warunkami licencji
B. Nabycie licencji na oprogramowanie
C. Tworzenie kopii zapasowej legalnie zakupionego programu
D. Udostępnianie filmu objętego prawami autorskimi bez zgody właściciela
Publikowanie filmu chronionego prawami autorskimi bez zgody właściciela jest naruszeniem praw autorskich. Prawa autorskie chronią twórców przed nieuprawnionym kopiowaniem, dystrybucją i rozpowszechnianiem ich dzieł. W przypadku filmów, muzyki czy oprogramowania, każde użycie bez odpowiednich licencji lub zgody właściciela jest niezgodne z prawem. Twórcy mają prawo do wynagrodzenia za swoją pracę, a naruszenia mogą skutkować wysokimi grzywnami, a nawet postępowaniem sądowym. Przestrzeganie praw autorskich wspiera rozwój kultury i technologii, chroniąc interesy twórców.

Pytanie 31

Który z poniższych metod najlepiej zabezpiecza dane karty płatniczej podczas zakupów online?

A. Udostępnianie danych karty na platformach internetowych
B. Podawanie informacji o karcie w odpowiedzi na wiadomość e-mail od nieznajomego
C. Używanie wirtualnych kart płatniczych lub jednorazowych kodów
D. Przechowywanie numeru karty w przeglądarce internetowej
Korzystanie z wirtualnych kart płatniczych lub jednorazowych kodów to skuteczny sposób na ochronę danych karty płatniczej podczas transakcji internetowych. Wirtualne karty mają ograniczony okres ważności i są powiązane z określoną kwotą, co minimalizuje ryzyko kradzieży całego konta bankowego. Jednorazowe kody płatności wygasają po jednorazowym użyciu, co uniemożliwia ich ponowne wykorzystanie przez osoby trzecie. Dzięki tym metodom użytkownicy znacznie redukują ryzyko oszustw i nieautoryzowanych transakcji.

Pytanie 32

Jednym z rodzajów testów funkcjonalnych, które można przeprowadzić na aplikacji webowej, jest ocena

A. poziomu optymalizacji kodu aplikacji
B. wydajności aplikacji
C. bezpieczeństwa aplikacji
D. poprawności wyświetlanych elementów aplikacji
Bezpieczeństwo aplikacji to sprawa testów penetracyjnych, a nie funkcjonalnych. Wiesz, to trochę jak sprawdzenie, czy można się włamać do systemu, a nie sprawdzanie, czy przyciski działają. Co do optymalizacji kodu, to tam są testy wydajnościowe, ale nie związane bezpośrednio z tym, co testujemy w funkcjonalności. Zresztą, wydajność aplikacji to z kolei obszar testów obciążeniowych i stresowych. W skrócie, chodzi o to, jak system działa pod dużym obciążeniem, a nie jakie ma funkcje.

Pytanie 33

W przedstawionych funkcjonalnie równoważnych kodach źródłowych po przeprowadzeniu operacji w zmiennej b zostanie zapisany wynik:

Ilustracja do pytania
A. 5
B. 5.96
C. 6
D. 596
Wynik operacji zapisanej w zmiennej 'b' to 5. Jest to rezultat konwersji wartości zmiennoprzecinkowej na liczbę całkowitą, co oznacza odrzucenie części dziesiętnej. Taka operacja jest powszechna w programowaniu, gdy chcemy uzyskać tylko część całkowitą liczby, np. w algorytmach podziału, zaokrąglania w dół (floor) lub obliczania indeksów w tablicach.

Pytanie 34

Które urządzenie komputerowe jest najbardziej odpowiednie do graficznego projektowania w aplikacjach CAD?

A. Laptop z interfejsem dotykowym
B. Laptop z zintegrowanym układem graficznym
C. Serwer dysponujący dużą ilością pamięci RAM
D. Komputer stacjonarny z kartą graficzną NVIDIA Quadro
Niektóre z proponowanych rozwiązań nie są odpowiednie do pracy w programach CAD. Laptop z zintegrowaną kartą graficzną charakteryzuje się ograniczoną mocą obliczeniową i pamięcią wideo, co może prowadzić do problemów z wydajnością podczas pracy nad skomplikowanymi projektami graficznymi. Zintegrowane rozwiązania graficzne nie są w stanie przetwarzać wymagających obliczeń 3D, co jest kluczowe w projektowaniu CAD. Laptop z ekranem dotykowym, mimo że może oferować atrakcyjne funkcje interaktywne, nie zapewnia wymaganej mocy obliczeniowej ani wydajności graficznej. W przypadku programów CAD istotniejsze są parametry techniczne, a nie funkcjonalność dotykowa. Serwer z dużą ilością pamięci RAM, chociaż mógłby być użyteczny w kontekście obliczeń równoległych, nie jest odpowiednim rozwiązaniem dla indywidualnego użytkownika pracującego z programami graficznymi. Serwery są zazwyczaj zoptymalizowane do zadań obliczeniowych i nie są przeznaczone do pracy z interfejsem graficznym, co ogranicza ich użyteczność w codziennym projektowaniu CAD.

Pytanie 35

Jakie są typowe frameworki/biblioteki używane w aplikacjach webowych?

A. Visual Studio, Eclipse, angular, React.js, Node.js
B. ASP.NET Core, jQuery, Joomla!, Wordpress, Angular
C. ASP.NET Core, Django, Angular, React.js, Node.js
D. jquery, Joomla!, Wordpress, android Studio, Xamarin
Frameworki i biblioteki typowe dla aplikacji webowych to ASP.NET Core, Django, Angular, React.js i Node.js. Umożliwiają one tworzenie dynamicznych aplikacji front-end i back-end, zapewniając szeroką funkcjonalność, skalowalność oraz obsługę nowoczesnych technologii webowych.

Pytanie 36

Jakie z wymienionych funkcji są typowe dla narzędzi służących do zarządzania projektami?

A. Opracowywanie diagramów przepływu
B. Nadzorowanie postępu realizacji
C. Przeprowadzanie analizy statystycznej
D. Tworzenie interfejsu użytkownika
Monitorowanie postępu prac to jedna z kluczowych funkcji narzędzi do zarządzania projektami. Dzięki temu zespoły mogą śledzić realizację zadań, identyfikować opóźnienia oraz efektywnie alokować zasoby. Narzędzia takie jak Jira, Trello czy Asana pozwalają na wizualizację postępów, co ułatwia kontrolowanie harmonogramu oraz planowanie kolejnych etapów projektu. Monitorowanie postępu prac pomaga także w wykrywaniu wąskich gardeł i umożliwia szybkie podejmowanie decyzji, co znacząco zwiększa efektywność całego zespołu. Funkcja ta jest szczególnie istotna w zarządzaniu projektami IT, budowlanymi i kreatywnymi, gdzie koordynacja wielu zadań jest kluczowa dla sukcesu projektu.

Pytanie 37

Jednym z kroków publikacji aplikacji mobilnej w Google Play są testy Beta, które charakteryzują się tym, że są:

A. przeprowadzane przez grupę docelowych użytkowników aplikacji
B. realizowane przez zespół zatrudnionych testerów z Google
C. podzielone na testy dotyczące funkcjonalności, wydajności i skalowalności
D. prowadzone w oparciu o dokument zawierający przypadki testowe
Testy Beta w Google Play są wykonywane przez rzeczywistych użytkowników, którzy zgłaszają błędy i proponują zmiany. Jest to kluczowy etap testowania, który pozwala na ocenę aplikacji w warunkach zbliżonych do rzeczywistego użytkowania przed oficjalną premierą. Testy te pomagają wykrywać błędy, które mogły zostać pominięte podczas testów wewnętrznych.

Pytanie 38

Wynikiem wykonania poniższego fragmentu kodu jest wyświetlenie liczb z zakresu od 2 do 20, które są

Ilustracja do pytania
A. podzielne przez wartość zmiennej test.
B. podzielne przez wartość zmiennej check.
C. parzyste.
D. pierwsze.
Podzielność przez zmienną test lub check oznacza, że liczby są wielokrotnościami określonej wartości, ale niekoniecznie są liczbami pierwszymi. Liczby parzyste to liczby dzielące się przez 2, co oznacza, że tylko 2 jest liczbą pierwszą w tym zbiorze. Algorytmy wykrywające liczby parzyste lub wielokrotności nie są używane do znajdowania liczb pierwszych, ponieważ ich zakres i zastosowanie są zupełnie inne.

Pytanie 39

Jak zrealizować definiowanie własnego wyjątku w języku C++?

A. Wykorzystać blok try z pustym blokiem catch
B. Automatycznie wywołać funkcję throw
C. Utworzyć klasę, która dziedziczy po std::exception
D. Skorzystać z domyślnej metody obsługi błędów
Aby zdefiniować własny wyjątek w języku C++, należy stworzyć klasę dziedziczącą po standardowej klasie 'std::exception' lub jednej z jej pochodnych. Klasa ta może zawierać własne metody i pola, dostosowując obsługę błędów do specyficznych potrzeb aplikacji. Dziedziczenie z 'std::exception' umożliwia korzystanie z funkcji takich jak 'what()', która zwraca opis błędu. Dzięki temu programista może precyzyjnie określić typ i przyczynę wyjątku, co prowadzi do bardziej czytelnego i łatwiejszego w utrzymaniu kodu. Tworzenie własnych wyjątków jest szczególnie przydatne w dużych projektach, gdzie występuje potrzeba kategoryzacji i obsługi różnych typów błędów w zależności od ich źródła.

Pytanie 40

Kod zaprezentowany w filmie w języku C++ nie przechodzi kompilacji. Co należy zmodyfikować w tym kodzie, aby kompilacja odbyła się bez błędów?

A. poprawnie zapisać warunek w instrukcji if w linii 11, np. sprawdz(x)==true
B. dodać deklarację funkcji sprawdz przed funkcją main
C. naprawić błąd w funkcji sprawdz, który polega na braku nawiasów {} w pętli for
D. zadeklarować zmienną sprawdz przed jej wykorzystaniem w linii 11
Błąd warunku if – Choć poprawny, nie jest przyczyną problemu z kompilacją. Brak nawiasów – Może prowadzić do błędów logicznych, ale nie uniemożliwia kompilacji. Deklaracja zmiennej – Brak zmiennej to inny rodzaj błędu, który może pojawić się na późniejszym etapie.