Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik stylista
  • Kwalifikacja: MOD.03 - Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych
  • Data rozpoczęcia: 30 maja 2025 17:51
  • Data zakończenia: 30 maja 2025 17:58

Egzamin zdany!

Wynik: 21/40 punktów (52,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Podaj kluczowe wymiary potrzebne do zaprojektowania oraz wykonania modelu spódnicy z półkola.

A. Wysokość talii, obwód talii
B. Obwód bioder, obwód talii
C. Obwód talii, długość spódnicy
D. Wysokość kolana, obwód bioder
Rozumienie wymiarów do konstrukcji spódnicy z połowy koła to nie jest prosta sprawa, ale ważne jest, żeby dobrze znać podstawowe parametry, które pomagają w dopasowaniu. Wybór złych wymiarów, jak wysokość talii z obwodem pasa czy wysokość kolana z obwodem bioder, to częsty błąd, który może skutkować nieodpowiednią konstrukcją. Wysokość talii nie ma dużego związku z kształtem spódnicy w półkole, bo to nie określa, jak materiał będzie opadał. Z kolei wysokość kolana, choć ważna dla krótkich spódnic, nie ma sensu w tej konstrukcji, gdzie najważniejsze są obwody. Wiele osób myśli, że obwód bioder jest konieczny do spódnicy z półkola, ale tak naprawdę, najistotniejsze są wymiary związane z pasem i dolnym końcem. Niekiedy projektanci za bardzo skupiają się na wielu wymiarach, co wprowadza zamieszanie. Ważne, żeby zwracać uwagę na te podstawowe rzeczy, żeby spódnica była ładna i dobrze pasowała.

Pytanie 2

Wysokość talii ZTv określa się od dolnej części do miejsca

A. przedniej talii
B. bocznej talii
C. środkowej talii
D. tylnej talii
No wiesz, jak zaznaczasz inne odpowiedzi dotyczące wysokości talii ZTv, to pokazuje, że można mieć z tym problem. Chodzi o to, że wysokość talii nie mierzysz od tylnego, przedniego albo środkowego punktu, bo to prowadzi do niezbyt dokładnych wyników. Tylni punkt może być bardziej przesunięty w stronę kręgosłupa, co prowadzi do błędów w dopasowaniu, zwłaszcza jak ubierasz coś do ruchu. Przedni punkt też może być mylący przez różnice w postawach i preferencjach, co po prostu nie daje efektywnych rezultatów. Środkowy punkt jako takie odniesienie też nie oddaje rzeczywistych proporcji, co może skutkować tym, że materiał nie będzie się układał tak jak powinien. W branży odzieżowej trzeba trzymać się standardów pomiarowych, żeby wszystko miało ręce i nogi. Nieprecyzyjne pomiary to droga do frustracji klientów i problemów z zaufaniem do marki. Dlatego ważne jest, żeby ogarniać zasady pomiarowe zgodne z tym, co jest najlepsze w branży.

Pytanie 3

Jakie jest przeznaczenie nacięć wykonanych w wskazanych miejscach na zewnętrznych krawędziach wykrojów przodu oraz tyłu spódnicy?

A. Oznaczenia krawędzi oraz naroży na przodzie i tyle
B. Prawidłowego połączenia przodu z tyłem
C. Oznaczenia dodatku konstrukcyjnego na przodzie i tyle
D. Wyznaczenia nitki osnowy w przodzie oraz tyle
Nacięcia w oznaczonych miejscach na zewnętrznych krawędziach wykrojów przodu i tyłu spódnicy są kluczowe dla prawidłowego połączenia obu części odzieży. Ich głównym celem jest ułatwienie łączenia elementów w procesie szycia oraz zapewnienie dokładności konstrukcji. Takie nacięcia umożliwiają lepsze dopasowanie krawędzi, co jest istotne, aby spódnica prezentowała się estetycznie i była wygodna w noszeniu. W praktyce, nacięcia te pomagają w ustaleniu linii szycia oraz ułatwiają przeprowadzenie dalszych operacji, takich jak wykańczanie krawędzi czy wszywanie zamków. Użycie nacięć jest zgodne z branżowymi standardami, które zalecają stosowanie takich technik w celu osiągnięcia wysokiej jakości wykończenia odzieży. Warto również dodać, że odpowiednie nacięcia zmniejszają ryzyko deformacji materiału podczas szycia oraz wpływają na ostateczny kształt spódnicy, co jest niezbędne dla uzyskania pożądanego efektu wizualnego oraz funkcjonalności produktu.

Pytanie 4

Jaką maksymalną grubość materiału można wykorzystać, gdy do rozkroju użyto krajarki z nożem tarczowym o kształcie wielokątnym?

A. 300 mm
B. 40 mm
C. 240 mm
D. 70 mm
Czasem ludzie mylą maksymalną wysokość cięcia z ogólnymi możliwościami krajarek. Można by pomyśleć, że da się ciąć materiały o grubości 70 mm czy 240 mm, ale to nie jest prawda. Takie błędne założenia często wynikają z braku zrozumienia mechanizmu cięcia i specyfikacji narzędzi. Krajarki do większych grubości potrzebują innych noży i mechanizmów. Jak się używa niewłaściwych narzędzi do cięcia, może to zniszczyć zarówno narzędzie, jak i materiał, z którym pracujemy. Dobrze jest znać właściwe parametry cięcia i dostosować je do specyfikacji. I tak, ważne jest, żeby pamiętać o normach branżowych, bo one naprawdę wpływają na jakość i bezpieczeństwo w produkcji. Każdy materiał ma swoje unikalne cechy, które trzeba uwzględnić w planowaniu procesu cięcia.

Pytanie 5

Podaj sekwencję nawlekania nici górnej w maszynie stębnowej jednoigłowej?

A. Sprężynka kompensacyjna, naprężacz nici, prowadniki, igła
B. Prowadniki nici, podciągacz nici, naprężacz nici, igła
C. Podciągacz nici, naprężacz nici, sprężynka kompensacyjna, igła
D. Prowadniki nici, naprężacz nici, sprężynka kompensacyjna, podciągacz nici, igła
Odpowiedź wskazująca na kolejność nawleczenia nici górnej w maszynie stębnowej jednoigłowej jest poprawna, ponieważ uwzględnia wszystkie kluczowe elementy systemu prowadzenia nici. Zaczynając od prowadników nici, zapewniają one prawidłowe prowadzenie nici do naprężacza, co jest kluczowe dla uzyskania równomiernego naprężenia nici podczas szycia. Następnie, naprężacz nici reguluje napięcie, co wpływa na jakość ściegu, a także na to, jak dobrze nici będą się układać w szwie. Sprężynka kompensacyjna, która występuje później w kolejności, ma na celu wyrównanie naprężenia nici podczas przesuwania materiału, co jest istotne w kontekście różnorodności grubości tkanin. Podciągacz nici, umieszczony przed igłą, ma za zadanie dodatkowo regulować pozycję nici, co zapobiega jej splątaniu i zapewnia płynne przejście do igły. Takie podejście do nawlekania nici jest zgodne z zaleceniami producentów maszyn oraz standardami branżowymi, co zwiększa efektywność i jakość wykonywanych prac szyciowych.

Pytanie 6

Jaką maszynę do szycia trzeba użyć do przymocowania listewek kieszeniowych?

A. Ryglówkę
B. Podszywarkę
C. Kroszety
D. Fastrygówkę
Wybór niewłaściwej maszyny szwalniczej do mocowania listewek kieszeniowych może prowadzić do istotnych problemów z wytrzymałością i estetyką gotowego produktu. Kroszety, mimo że są wykorzystywane w różnych aplikacjach, nie są przeznaczone do szycia grubych materiałów w wymagających warunkach, jak to ma miejsce w przypadku mocowania kieszeni. To maszyny, które najczęściej stosuje się do delikatniejszych prac, jak szycie tkanin i koronek, co czyni je nieodpowiednimi do mocnych szwów wymaganych w kieszeniach. Z kolei podszywarki są zaprojektowane do szycia brzegów materiałów, co również nie sprawdzi się w przypadku mocowania kieszeni, gdzie kluczowe jest połączenie warstw materiałów w sposób gwarantujący ich trwałość. Fastrygówka, jak sama nazwa wskazuje, służy głównie do fastrygowania, czyli wstępnego łączenia tkanin w celu sprawdzenia dopasowania przed ostatecznym szyciem. Nie jest to maszyna, która mogłaby zastąpić ryglówkę w kontekście mocowania kieszeni, ponieważ szyte szwy muszą być mocne i trwałe, a fastrygówka nie jest w stanie zapewnić odpowiedniej wytrzymałości. W praktyce, wybór odpowiedniej maszyny jest kluczowy dla zachowania jakości i funkcjonalności odzieży, a błędne decyzje mogą prowadzić do uszkodzeń gotowych produktów oraz niezadowolenia klientów.

Pytanie 7

Do ocieplania wykorzystuje się materiał termoizolacyjny w postaci watoliny

A. kombinezonów narciarskich do sportów zimowych
B. odzieży specjalistycznej dla uczestników wypraw górskich
C. kurtek dla dzieci do użytku rekreacyjnego
D. tradycyjnych, wełnianych płaszczy zimowych
Materiał termoizolacyjny, taki jak watolina, nie jest optymalnym wyborem dla sportowych kombinezonów narciarskich, rekreacyjnych kurtek dziecięcych ani odzieży specjalnej dla członków wypraw wysokogórskich. W przypadku kombinezonów narciarskich, kluczowe jest zastosowanie materiałów, które nie tylko zapewniają izolację termiczną, ale również umożliwiają swobodny ruch oraz odprowadzanie wilgoci. Watolina, mimo że jest ciepła, może nie spełniać wymagań dotyczących oddychalności, co prowadzi do dyskomfortu w trakcie intensywnej aktywności fizycznej. W odniesieniu do kurtek dziecięcych, konieczne jest uwzględnienie nie tylko ciepła, ale również trwałości materiału oraz odporności na uszkodzenia. Watolina, choć jest lekka, może być mniej odporna na działanie czynników zewnętrznych, co czyni ją mniej odpowiednią dla aktywności dzieci. W kontekście odzieży wysokogórskiej, materiały takie jak poliester lub nylon z warstwą izolacyjną są preferowane ze względu na ich właściwości wodoodporne i wiatroszczelne, co jest kluczowe w ekstremalnych warunkach. Wybór odpowiednich materiałów do każdego rodzaju odzieży powinien być zgodny z zaleceniami producentów oraz przyjętymi standardami, aby zapewnić maksymalny komfort, bezpieczeństwo i funkcjonalność. W związku z tym, błędne jest myślenie, że watolina może być uniwersalnym rozwiązaniem dla wszelkiego rodzaju odzieży zimowej, ponieważ wymogi dotyczące izolacji i ochrony różnią się w zależności od specyfiki zastosowania.

Pytanie 8

Szerokość przodu w połowie wylicza się na podstawie

A. łuku szerokości przodu w obrębie piersi
B. łuku długości przodu do obszaru piersi
C. obwodu klatki piersiowej
D. wzrostu oraz obwodu klatki piersiowej
Zastosowanie łuku szerokości przodu przez piersi lub łuku długości przodu do piersi jest nieprawidłowe, ponieważ opiera się na innych wymiarach, które nie oddają rzeczywistej szerokości górnej części ciała. Łuk szerokości przodu przez piersi mógłby być mylnie interpretowany jako miara szerokości górnej części klatki piersiowej, ale nie uwzględnia on pełnego obwodu, co jest kluczowe dla precyzyjnych pomiarów. Z kolei łuk długości przodu do piersi, chociaż może dostarczać informacji o długości od ramienia do dolnej części klatki piersiowej, nie ma związku z jej szerokością. Takie podejścia mogą prowadzić do błędnych wniosków, ponieważ koncentrują się na pojedynczych wymiarach, zamiast na całościowym obrazie sylwetki. Błąd myślowy polega na założeniu, że pojedyncze pomiary są wystarczające do określenia właściwego dopasowania odzieży, co jest sprzeczne z praktykami projektowania odzieży, które wymagają holistycznego podejścia do wymiarów ciała. Warto pamiętać, że obwód klatki piersiowej jest najbardziej reprezentatywnym wymiarem, który zapewnia właściwe dopasowanie i komfort noszenia, podczas gdy inne pomiary mogą jedynie wprowadzać w błąd lub tworzyć nieodpowiednie proporcje.

Pytanie 9

Miejsce, w którym przecinają się dwie linie konstrukcyjne elementu odzieży, to

A. punkt pomiarowy
B. węzeł technologiczny
C. punkt montażowy
D. węzeł konstrukcyjny
Zarówno punkt montażowy, jak i punkt pomiarowy oraz węzeł technologiczny, to terminy, które mogą być mylnie stosowane w kontekście konstrukcji odzieży, ale nie oddają one istoty przecięcia linii konstrukcyjnych. Punkt montażowy odnosi się do miejsca, w którym poszczególne elementy odzieży są łączone podczas produkcji. To bardzo ważny termin, jednak nie obejmuje on aspektu projektowania, który jest kluczowy w kontekście węzłów konstrukcyjnych. Punkt pomiarowy, z kolei, jest to miejsce, w którym dokonuje się pomiarów odzieży, co jest istotne dla sprawności produkcji, ale nie dotyczy bezpośrednio przecięcia linii konstrukcyjnych. Wreszcie, węzeł technologiczny może być używany w kontekście procesów technologicznych w produkcji, ale również nie ma bezpośredniego związku z przecięciem linii konstrukcyjnych. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie tych pojęć z węzłem konstrukcyjnym, co prowadzi do nieporozumień w trakcie projektowania i produkcji odzieży. Kluczowe jest zrozumienie, że węzeł konstrukcyjny ma swoje unikalne miejsce w dokumentacji technicznej i pełni kluczową rolę w określaniu struktury wyrobu odzieżowego.

Pytanie 10

Określ poprawną sekwencję działań wykonywanych przez osobę obsługującą dziurkarkę?

A. Nawlekanie nici, podniesienie stopki, umieszczenie materiału, włączenie maszyny
B. Nawlekanie nici, umieszczenie materiału, włączenie maszyny, podniesienie stopki
C. Podniesienie stopki, umieszczenie materiału, nawlekanie nici, włączenie maszyny
D. Włączenie maszyny, nawlekanie nici, podniesienie stopki, umieszczenie materiału
Kiedy używamy dziurkarki, ważne jest, żeby zacząć od nawleczenia nici. Bez tego to tak, jakby chcieć gotować bez składników! Potem musisz podnieść stopkę, żeby swobodnie włożyć materiał. Gdy już go umieścisz, opuść stopkę i wtedy możesz włączyć maszynę. To wszystko ma sens, bo jeśli cokolwiek zrobisz w złej kolejności, to może skończyć się zepsuciem materiału albo maszyny. Z mojego doświadczenia, zawsze warto patrzeć na instrukcje od producenta, bo to może pomóc w uniknięciu problemów i zapewnić, że praca będzie bezpieczna i efektywna.

Pytanie 11

Symbol ukazany na ilustracji informuje o sposobie suszenia odzieży

Ilustracja do pytania
A. w cieniu
B. w pozycji poziomej
C. na sznurze
D. w pozycji pionowej
Odpowiedź 'w cieniu' jest prawidłowa, ponieważ suszenie wyrobów odzieżowych w cieniu jest zalecane w celu ochrony tkanin przed szkodliwym działaniem promieni UV, które mogą powodować blaknięcie kolorów oraz uszkodzenia struktury materiału. Przykładowo, odzież wykonana z naturalnych włókien, takich jak bawełna czy len, jest szczególnie wrażliwa na światło słoneczne, co może prowadzić do osłabienia włókien. Suszenie w cieniu sprzyja również zachowaniu optymalnej wilgotności, co przyspiesza proces schnięcia, nie powodując jednocześnie nadmiernego zagnieceń. W praktyce najlepiej stosować specjalne wieszaki do suszenia, które zapewnią odpowiedni przepływ powietrza i umożliwią równomierne suszenie. Dobre praktyki branżowe, takie jak informowanie klientów o właściwych metodach suszenia, mają kluczowe znaczenie dla utrzymania jakości wyrobów odzieżowych oraz przedłużenia ich żywotności.

Pytanie 12

Obwód klatki piersiowej przez piersi oznaczany jest symbolem

A. XcXc
B. obt
C. opx
D. XlXl
Odpowiedź 'opx' jest poprawna, ponieważ jest to właściwy symbol stosowany w medycynie i anatomii do oznaczania obwodu klatki piersiowej przez piersi. Przykładowo, w praktyce klinicznej obwód klatki piersiowej mierzy się w celu oceny stanu zdrowia pacjentów oraz monitorowania postępów w leczeniu chorób płuc i serca. Zrozumienie tego pomiaru jest kluczowe dla diagnostyki, ponieważ zmiany w obwodzie klatki mogą wskazywać na różne patologie, takie jak rozedma płuc czy nieprawidłowości w budowie klatki piersiowej. Ponadto, zgodnie z wytycznymi WHO, obwód klatki piersiowej jest jednym z elementów oceny ogólnego stanu zdrowia pacjenta i może wpływać na decyzje terapeutyczne. Warto pamiętać, że precyzyjny pomiar tego obwodu jest niezbędny w kontekście różnorodnych badań naukowych oraz podczas prowadzenia dokumentacji medycznej. W związku z tym, posługiwanie się właściwym symbolicznie oznaczeniem jest kluczowe dla komunikacji w środowisku medycznym.

Pytanie 13

Aby stworzyć podstawowy krój damskiej spódnicy, konieczne są pomiary ciała oznaczone symbolami:

A. ZWo, obt, ot
B. ZWo, ou, obt
C. ZTv, TB, obt
D. ZTv, ZKo, ot
Wykonanie formy podstawowej spódnicy damskiej wymaga dokładności w pomiarach ciała. Poprawna odpowiedź to ZWo, obt, ot, ponieważ każdy z tych symboli odnosi się do kluczowych wymiarów, które są niezbędne do prawidłowego skonstruowania odzieży. ZWo oznacza obwód w talii, obt to obwód bioder, natomiast ot to długość spódnicy. Znajomość tych pomiarów pozwala na stworzenie formy, która idealnie dopasuje się do sylwetki oraz zapewni komfort noszenia. W praktyce, podczas wykonywania formy, należy dokładnie zmierzyć każdy wymiar, co pozwoli uniknąć błędów konstrukcyjnych. Przykładowo, jeśli obwód bioder zostanie źle zmierzony, spódnica może być zbyt ciasna, co wpływa na wygodę i estetykę. Dlatego ważne jest, aby każdy projektant mody lub krawiec miał na uwadze dokładność pomiarów, zgodność ze standardami branżowymi oraz umiejętność interpretacji wymiarów ciała klienta.

Pytanie 14

Na jakość finalnego produktu odzieżowego nie oddziałują

A. wymiary indywidualnych części odzieży
B. standard materiałów oraz akcesoriów krawieckich
C. spojenia elementów konstrukcyjnych
D. szerokość użytych materiałów
Analizując błędne odpowiedzi, warto zauważyć, że połączenia części konstrukcyjnych odgrywają kluczową rolę w ogólnej jakości wyrobu odzieżowego. To one zapewniają stabilność i wytrzymałość odzieży, co jest szczególnie istotne w kontekście noszenia i użytkowania. Jeśli połączenia są słabe, może to prowadzić do szybkiego zużycia, rozrywania czy deformacji, co jest niedopuszczalne w wysokiej jakości produkcie. Z drugiej strony, jakość materiałów i dodatków krawieckich również znacząco wpływa na finalny efekt. Wysokiej jakości tkaniny charakteryzują się lepszymi właściwościami mechanicznymi, co przekłada się na komfort noszenia oraz estetykę. Ostateczne wymiary poszczególnych elementów odzieży również mają fundamentalne znaczenie. Niewłaściwe wymiary mogą prowadzić do nieprawidłowego dopasowania, co w konsekwencji wpływa na użytkowanie i ogólną satysfakcję klienta. Dobrze scalone elementy o właściwych wymiarach stanowią podstawę sukcesu w produkcie odzieżowym, a wszelkie odchylenia mogą skutkować negatywnym odbiorem przez odbiorców. Dlatego zrozumienie wpływu tych wszystkich czynników na jakość gotowego wyrobu jest kluczowe dla każdego producenta odzieży, który chce zaspokoić oczekiwania rynku oraz zapewnić długoterminową satysfakcję klientów.

Pytanie 15

W jakiej temperaturze powinno się prasować suknię damską uszytą z naturalnego jedwabiu?

A. Na mokro, w temperaturze prasowania do 110°C
B. Na sucho, w temperaturze prasowania do 150°C
C. Przez mokrą zaparzaczkę, w temperaturze prasowania do 160°C
D. Lekko wilgotną, w temperaturze prasowania do 200°C
Suknie damskie wykonane z jedwabiu naturalnego powinny być prasowane na sucho w temperaturze do 150°C. Jedwab to delikatny materiał, który reaguje na wysoką temperaturę, dlatego ważne jest, aby nie przekraczać tej wartości, by uniknąć jego uszkodzenia. Prasowanie na sucho oznacza, że najlepiej jest używać żelazka bez pary, co pozwala na kontrolowanie nawilżenia tkaniny. Warto zwrócić uwagę na to, że jedwab może być również prasowany z użyciem jedwabnej ściereczki, co dodatkowo chroni jego powierzchnię. W branży tekstylnej standardy dotyczące prasowania materiałów wskazują, że dla jedwabiu naturalnego kluczowe jest stosowanie odpowiednich temperatur oraz technik prasowania. Przykładem dobrego zastosowania wiedzy o prasowaniu jedwabiu jest przygotowywanie eleganckich sukienek na specjalne okazje, gdzie ich wygląd musi być nienaganny. Prasowanie w odpowiedniej temperaturze zapewnia estetyczny wygląd odzieży oraz jej dłuższą trwałość.

Pytanie 16

Jaki jest koszt usługi polegającej na poszerzeniu spódnicy na podszewce wraz z wymianą zamka?

Lp.Rodzaj usługiCena usługi [zł]
1.poszerzenie spódnicy bez podszewki20,00
2.poszerzenie spódnicy z podszewką35,00
3.skrócenie spódnicy maszynowo15,00
4.skrócenie spódnicy ręcznie20,00
5.wymiana podszewki25,00
6.wymiana zamka15,00
7.zwężenie spódnicy bez podszewki15,00
8.zwężenie spódnicy z podszewką25,00

A. 40,00 zł
B. 50,00 zł
C. 35,00 zł
D. 20,00 zł
Poprawna odpowiedź na to pytanie to 50,00 zł, co wynika z dokładnego zsumowania kosztów poszerzenia spódnicy z podszewką oraz wymiany zamka. Zgodnie z cennikiem, usługa poszerzenia spódnicy z podszewką wynosi 35,00 zł, a wymiana zamka kosztuje 15,00 zł. W praktyce, podczas realizacji takich usług, istotne jest precyzyjne obliczenie kosztów, aby klient miał pełną świadomość wydatków. W branży krawieckiej zgodność z cennikiem oraz przejrzystość kosztów są kluczowe dla utrzymania dobrych relacji z klientem. Oprócz tego, takie umiejętności obliczeniowe są niezbędne dla właścicieli warsztatów krawieckich, aby właściwie planować budżet i zarządzać wydatkami operacyjnymi. Zrozumienie procesu kalkulacji kosztów jest także pomocne w negocjacjach z dostawcami materiałów, co może przyczynić się do obniżenia kosztów produkcji. Dlatego ważne jest, aby nie tylko znać stawki, ale także umieć je odpowiednio łączyć i analizować.

Pytanie 17

Jednym z powodów powstawania marszczeń na szwach, które mogą wystąpić podczas szycia maszyną szwalniczą, jest

A. wyłączony mechanizm posuwu materiału
B. nierównomierne przesuwanie tkaniny
C. źle dobrane nici
D. niewłaściwie dobrana igła
Czasami wydaje się, że wybór nici, wyłączenie posuwu materiału czy dobór igły to najważniejsze rzeczy w szyciu, ale to nie do końca tak. Nici są ważne, ale nawet najlepsze z nich nie dadzą nam dobrego efektu, jeśli materiał nie jest dobrze prowadzony. Nici o złej grubości mogą wprowadzać problemy, ale to raczej zbyt naciągnięte lub zbyt luźne nici są prawdziwym problemem przy marszczeniu szwów. Jak wyłączymy posuw, to maszyna nie będzie działać jak należy, ale w kontekście marszczenia różnice w posuwie będą jeszcze bardziej dokuczliwe. Dobór igły ma znaczenie, ale to rzadko jest przyczyną marszczenia. Myśląc o szyciu, nie możemy skupiać się tylko na jednym elemencie, musimy zobaczyć całość działania maszyny. Dobry krawiec powinien umieć zrozumieć problemy jako część większego systemu, bo to jest klucz do osiągnięcia profesjonalnych efektów.

Pytanie 18

Wybierając materiał na suknię dla osoby wysokiej i szczupłej, należy dążyć do wizualnego poszerzenia i skrócenia figury. Taki efekt można osiągnąć, stosując tkaniny o

A. wzorach w rozmyciu
B. podłużnych prążkach
C. drobnych motywach kwiatowych
D. poprzecznych paskach
Rozmyte wzory, drobne kwiaty oraz podłużne prążki nie są odpowiednimi wyborami dla wysokości i szczupłości sylwetki, jeśli celem jest optyczne poszerzenie oraz skrócenie figury. Rozmyte wzory mogą wprowadzać chaos w odbiorze wizualnym, nie dając wyraźnego efektu, który można byłoby osiągnąć za pomocą bardziej wyrazistych elementów. Tego typu nadruki często prowadzą do zniekształcenia proporcji i nie wspierają zamierzonego efektu. Drobne kwiaty, chociaż uznawane za romantyczne i eleganckie, również nie poszerzają sylwetki — w rzeczywistości mogą jeszcze bardziej uwydatniać szczupłe kształty, co nie jest pożądanym efektem w tym przypadku. Podłużne prążki, choć mogą wydawać się na pierwszy rzut oka atrakcyjne, działają całkowicie odwrotnie niż poprzeczne. Optycznie wydłużają sylwetkę, co w przypadku osób wysokich może prowadzić do niekorzystnego wrażenia "chudości". W związku z tym, projektanci mody powinni kierować się zasadą, że wzory i tkaniny muszą być dobierane do sylwetki w taki sposób, aby harmonizować i korygować jej cechy, a nie je podkreślać w sposób, który może być niekorzystny. Dobrą praktyką jest zawsze konsultowanie się z aktualnymi standardami w modzie oraz trendami, które pomagają w dobieraniu odpowiednich materiałów do danej figury.

Pytanie 19

Jaki pomiar antropometryczny jest dokonywany na ciele kobiety od siódmego kręgu szyi, przez punkt szyjny boczny oraz brodawkowy, w kierunku pionowym do linii talii na przedzie?

A. Łuk szerokości tyłu na wysokości piersi
B. Łuk szerokości przodu przez piersi
C. Łuk długości przodu przez piersi
D. Łuk długości przodu do piersi
Odpowiedzi, które wskazują na inne pomiary, nie uwzględniają precyzyjnych definicji i zastosowania łuku długości przodu przez piersi. "Łuk długości przodu do piersi" odnosi się do innego pomiaru, który nie obejmuje tak dokładnie punktów referencyjnych jak siódmy kręg szyi czy brodawkowy, co czyni go niewłaściwym w kontekście podanego pytania. Z kolei "łuk szerokości przodu przez piersi" dotyczy pomiaru szerokości ciała w okolicy biustu, co również nie odpowiada na treść pytania dotyczącego długości. Inne odpowiedzi, takie jak "łuk szerokości tyłu na wysokości piersi", są jeszcze mniej związane, ponieważ dotyczą pomiarów wykonanych w innej płaszczyźnie i w innej części ciała. Tego typu błędne koncepcje często wynikają z niepoprawnego rozumienia różnicy między pomiarami długości a szerokości, co jest kluczowe w krawiectwie i antropometrii. Warto zaznaczyć, że precyzyjne wykonanie pomiarów antropometrycznych jest podstawą do dalszych etapów projektowania, a nieprawidłowy wybór pomiaru może prowadzić do znacznych problemów z dopasowaniem odzieży, co w efekcie wpływa na komfort noszenia oraz zadowolenie klienta. Dlatego tak ważne jest zrozumienie nie tylko samego procesu pomiarowego, ale także jego praktycznych implikacji w przemyśle odzieżowym.

Pytanie 20

Klientka posiadająca wymiary 164/88/94 zamówiła u krawcowej uszycie krótkiego żakietu z materiału w asymetryczną kratę o szerokości 150 cm. O ile % maksymalnie powinna być zwiększona norma zużycia tego materiału?

A. 8 %
B. 14 %
C. 12 %
D. 10 %
Poprawna odpowiedź wynika z analizy wymagań dotyczących zużycia materiału na uszycie krótkiego żakietu. Klientka o wymiarach 164/88/94 oznacza, że krój żakietu musi uwzględniać dodatkową przestrzeń dla komfortu oraz odpowiedniego dopasowania. Asymetryczna krata o szerokości 150 cm wymaga odpowiedniej kalkulacji, aby uniknąć marnotrawstwa materiału. W praktyce, dla tkanin z wyraźnym wzorem, takim jak krata, dodatkowe zużycie materiału na dopasowanie wzoru oraz minimalizację rozbieżności w układzie wzoru jest kluczowe. Standardy branżowe wskazują, że przy wzorach asymetrycznych oraz w przypadku szwów, które mogą wymagać dodatkowych zapasów, normę można zwiększyć o około 8%. To podejście zapewnia zadowolenie klientki z końcowego produktu, uwzględniając estetykę oraz funkcjonalność."

Pytanie 21

Stos materiału składający się ze 100 warstw, przygotowany do wycinania sukienek w różnych rozmiarach, w klasycznie zorganizowanym procesie krojenia powinien być na początku podzielony na

A. części.
B. sekcje.
C. rozmiary.
D. elementy.
Odpowiedź 'sekcje' jest poprawna, ponieważ w procesie rozkroju tkaniny na wykroje sukienki kluczowe jest podział materiału na mniejsze partie, które ułatwiają dalsze kroki produkcji. Zazwyczaj w pierwszym etapie dokonuje się podziału na sekcje z uwagi na różnorodność elementów, które zostaną wycięte. Sekcje to fragmenty materiału, które odpowiadają określonym częściom sukienki, takim jak korpus, rękawy czy spódnica. Praktyczne zastosowanie tego podejścia można zauważyć w procesie produkcji, gdzie każda sekcja może być przetwarzana indywidualnie, co pozwala na lepsze zarządzanie czasem i zasobami. Dobre praktyki branżowe rekomendują także segregację sekcji według typów tkanin, co może być istotne w przypadku projektów zakładających użycie różnych materiałów. Przykładowo, jeśli sukienka ma elementy z różnych tkanin, ich segregacja na etapie rozkroju ułatwi późniejsze szycie oraz zapewni lepsze dopasowanie do wymagań klienta.

Pytanie 22

Co może być powodem uszkodzeń oczek podczas łączenia elementów damskiej bluzki wykonanej z cienkiej dzianiny bawełnianej na maszynie overlock?

A. Błędnie nawleczone nici.
B. Źle dobrane ostrze igły.
C. Nieodpowiednie napięcie nitek igieł.
D. Niewłaściwie zamocowana igła.
Złe naprężenie nitek igieł, niewłaściwe ostrze igły i źle nawleczone nici to częste problemy przy szyciu, które mogą prowadzić do zniszczenia oczek. Mimo to, jeśli szyjesz cienkie dzianiny, najważniejsza jest odpowiednia igła. Tak, niewłaściwe naprężenie nitek może powodować kłopoty z szwem, ale nie ma wpływu na uszkodzenia oczek w dzianinach, które przeważnie są elastyczne i mniej podatne na uszkodzenia przy odpowiednim naprężeniu. A gdy nici są źle nawleczone, to mogą się plątać albo zrywać, co może wydawać się podobne do uszkodzenia oczek, ale tak naprawdę nie jest tego bezpośrednią przyczyną. Co do źle założonej igły, to może ona prowadzić do nieprawidłowych szwów, ale to ostrze jest kluczowe przy cienkich dzianinach, więc warto skupić się na tym. Praktyka i zrozumienie, jak różne rzeczy wpływają na szycie, są kluczowe, żeby osiągnąć fajne rezultaty, dlatego przy delikatnych materiałach trzeba zwracać uwagę na każdy szczegół.

Pytanie 23

Podczas obliczania normy zużycia materiału na męską koszulę z jednolitej bawełny należy wziąć pod uwagę szerokość tkaniny oraz

A. wzrost mężczyzny i długość rękawa
B. długość rękawa i obwód bioder
C. długość koszuli i długość rękawa
D. obwód klatki piersiowej i długość koszuli
Nieprawidłowe odpowiedzi wskazują na niepełne zrozumienie aspektów, które mają kluczowe znaczenie przy obliczaniu normy zużycia materiału na koszulę męską. Przykładowo, długość rękawa i obwód bioder mogą wydawać się istotnymi wymiarami, jednak obwód bioder nie ma bezpośredniego wpływu na ilość materiału niezbędnego do uszycia koszuli, ponieważ zazwyczaj nie jest brany pod uwagę w projektach koszul męskich, które są bardziej skoncentrowane na klatce piersiowej i długości rękawa. Ponadto, wzrost mężczyzny oraz długość rękawa, mimo że są związane z wymiarami odzieży, nie zapewniają pełnego obrazu potrzebnego materiału, gdyż każdy projekt wymaga szczegółowej analizy tkaniny oraz jej struktury. Fosowanie wzrostu jako kryterium do obliczeń może wprowadzać błędy, ponieważ może prowadzić do niewłaściwych założeń co do proporcji odzieży. Warto również zwrócić uwagę na znaczenie wzoru konstrukcyjnego oraz technik krojenia, które mogą wpłynąć na efektywność wykorzystania materiału. Dlatego kluczowym jest znajomość nie tylko wymiarów, ale również procesów konstrukcyjnych oraz standardów produkcji w branży odzieżowej, które mają istotny wpływ na ostateczny wynik produkcji.

Pytanie 24

Co może być przyczyną przerywania dolnej nitki podczas szycia?

A. błędne nawinięcie nici na szpulkę bębenka
B. nadmierne zabrudzenie transportera
C. zbyt wysokie napięcie nici górnej
D. nieprawidłowe mocowanie stopki
Niewłaściwe nawinięcie nici na szpulkę bębenka jest kluczowym czynnikiem wpływającym na prawidłowe działanie maszyny do szycia. Kiedy nić jest nawinięta zbyt luźno lub nierównomiernie, może powodować problemy z transportem nici dolnej, co prowadzi do zrywania jej podczas szycia. Dobrze nawinięta nić zapewnia stabilność i równomierne napięcie, co jest niezbędne do uzyskania czystych i trwałych szwów. Przykładowo, jeśli szpulka jest źle nawinięta, nić może się splątać lub nie przechodzić przez prowadnice w sposób kontrolowany, co skutkuje zrywaniem. Warto również stosować się do zaleceń producenta maszyny, który często podaje wskazówki dotyczące prawidłowego nawijania nici. Dobrą praktyką jest także regularne sprawdzanie i czyszczenie bębenka oraz mechanizmu transportera, by zapewnić ich prawidłowe działanie, co zapobiegnie problemom ze zrywaniem nici.

Pytanie 25

Aby pozbyć się zagnieceń szwów bocznych, które pojawiły się w spodniach podczas prasowania, należy szwy poddać

A. ponownemu prasowaniu z wyższym naciskiem
B. ponownemu prasowaniu w tych samych warunkach
C. wyłącznie działaniu pary
D. ponownemu prasowaniu w wyższej temperaturze
Wybór metody ponownego sprasowania przy zwiększonym nacisku lub przy podwyższonej temperaturze może wydawać się logiczny, jednak obie te techniki mogą prowadzić do dalszego uszkodzenia tkaniny. Zastosowanie większego nacisku na tkaninę w przypadku wyświecenia szwów może spowodować jeszcze głębsze wcięcia w szwy, co intensyfikuje ich widoczność oraz może prowadzić do zniekształcenia materiału. Wysoka temperatura natomiast, szczególnie w przypadku delikatnych tkanin, takich jak jedwab czy poliester, może prowadzić do trwałego uszkodzenia włókien, co skutkuje topnieniem lub zniekształceniem struktury materiału. W kontekście standardów branżowych, najlepszym podejściem jest unikanie metod, które wymagają bezpośredniego kontaktu z gorącą powierzchnią żelazka, zwłaszcza w przypadku tkanin wrażliwych. Co więcej, odpowiedź sugerująca działanie wyłącznie pary podkreśla znaczenie technologii parowej w nowoczesnej pielęgnacji tkanin. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do typowych błędów myślowych, takich jak założenie, że bardziej intensywne działanie zawsze przynosi lepsze rezultaty. Rzeczywiście, umiejętność doboru właściwych metod prasowania, które uwzględniają specyfikę materiałów, stanowi klucz do sukcesu w dbaniu o odzież.

Pytanie 26

Kołnierz wykładany, wykorzystywany w żakietach oraz marynarkach, jest modelowany na podstawie

A. formy przodu i tyłu
B. wykreślonego kąta prostego
C. formy tyłu
D. formy przodu
Wybór formy tyłu jako podstawy dla modelowania kołnierza wykładanego w żakietach i marynarkach jest nietrafiony, ponieważ forma ta jest zazwyczaj odpowiedzialna za inne aspekty konstrukcji odzieży, takie jak dopasowanie do pleców czy ułożenie materiału w okolicy ramion. Kołnierz, będąc elementem frontowym, powinien być projektowany z uwzględnieniem kształtu przodu, który definiuje jego styl i funkcję. Ponadto, wykreślony kąt prosty nie odnosi się ani do procesu modelowania kołnierza, ani do jego późniejszego umiejscowienia na odzieży. Użycie kąta prostego w konstrukcji odzieży może być przydatne w kontekście innych elementów, ale nie jest to kluczowy aspekt przy projektowaniu kołnierza. Z kolei wzięcie pod uwagę zarówno formy przodu, jak i tyłu w kontekście modelowania kołnierza jest mylące, ponieważ nie uwzględnia głównej zasady, że front odzieży ma decydujące znaczenie dla kształtu kołnierza. W praktyce błędy te mogą prowadzić do niedopasowania lub niewłaściwego ułożenia kołnierza, co wpływa na ogólny wygląd i komfort noszenia odzieży.

Pytanie 27

Norma to dokument

A. obowiązujący, przyjmowany przez najwyższe organy państwowe
B. dobrowolny, zaakceptowany przez uznaną jednostkę normalizacyjną
C. określający sposób działania przedsiębiorstwa prywatnego
D. umożliwiający wytworzenie produktu w przedsiębiorstwie państwowym
Odpowiedzi sugerujące, że norma jest dokumentem obowiązującym uchwalanym przez najwyższe organy państwowe, czy też dobrowolnym, zaakceptowanym przez uznaną jednostkę normalizacyjną, wprowadzają w błąd, ponieważ nie uwzględniają istotnej roli norm w kontekście działalności prywatnych przedsiębiorstw. Normy nie są jedynie aktami prawnymi, ale także dobrowolnymi dokumentami, które przedsiębiorstwa wybierają na podstawie własnych potrzeb i strategii. Obowiązujące normy, takie jak normy ISO, choć uznawane są na poziomie międzynarodowym, nie są narzucane przez państwo, lecz dobrowolnie przyjmowane przez organizacje chcące poprawić swoje procesy oraz jakość produktów. Z kolei sugestia, że norma pozwala na stworzenie produktu w przedsiębiorstwie państwowym, również jest nieprecyzyjna, ponieważ normy mają na celu nie tylko tworzenie produktów, ale przede wszystkim zapewnienie odpowiednich standardów jakości i efektywności w procesach produkcyjnych. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie norm z regulacjami prawnymi, co prowadzi do dezinformacji na temat ich charakterystyki i zastosowania. Normy są narzędziem wsparcia dla przedsiębiorstw w dążeniu do doskonałości operacyjnej i spełnienia oczekiwań rynku, dlatego ich znaczenie w sektorze prywatnym jest niezaprzeczalne.

Pytanie 28

Modyfikacja żakietu z podszewką polega na dostosowaniu go do kształtu sylwetki oraz wymianie 10 guzików na nowe (4 duże i 10 małych na rękawach). Cena dużego guzika wynosi 1,20 zł, a małego 0,80 zł, koszt pracy oszacowano na 35,00 zł. Jaka będzie całkowita cena za zrealizowanie tej usługi?

A. 36,20 zł
B. 47,80 zł
C. 37,80 zł
D. 35,20 zł
Aby obliczyć całkowity koszt przeróbki żakietu, należy uwzględnić zarówno koszty materiałów, jak i robocizny. W przypadku wymiany guzików, mamy do czynienia z 4 dużymi guzikami w cenie 1,20 zł każdy oraz 10 małymi guzikami w cenie 0,80 zł każdy. Koszt guzików dużych wynosi 4 * 1,20 zł = 4,80 zł, natomiast koszt guzików małych to 10 * 0,80 zł = 8,00 zł. Zatem łączny koszt guzików wynosi 4,80 zł + 8,00 zł = 12,80 zł. Dodając do tego koszt robocizny, który wynosi 35,00 zł, otrzymujemy całkowity koszt usługi: 12,80 zł + 35,00 zł = 47,80 zł. Taki sposób kalkulacji jest zgodny z dobrymi praktykami w zakresie wyceny usług krawieckich, gdzie wszystkie elementy kosztowe są dokładnie analizowane i sumowane, co pozwala na dokładne określenie ceny finalnej. Warto również zauważyć, że odpowiednia wycena zlecenia jest kluczowym elementem w prowadzeniu efektywnego biznesu w branży odzieżowej, ponieważ pozwala to na utrzymanie płynności finansowej oraz satysfakcji klientów.

Pytanie 29

Aby zmniejszyć spódnicę z rozmiaru 170/74/100 do rozmiaru 170/70/96, należy

A. poszerzyć boki łącznie o 3 cm
B. zwęzić boki łącznie o 4 cm
C. zwęzić boki łącznie o 1 cm
D. poszerzyć boki łącznie o 2 cm
Zrozumienie procesu zmiany rozmiaru odzieży wymaga analizy proporcji oraz różnic w wymiarach. W przypadku odpowiedzi sugerujących zwężenie boków o 1 cm lub 2 cm, istnieje fundamentalny błąd w ocenie różnic pomiędzy obwodami pasów i bioder. Przy zmniejszeniu rozmiaru z 74 cm do 70 cm, nie można zignorować, że te 4 cm różnicy w pasie bezpośrednio wpływają na kształt spódnicy. Z kolei osobom sugerującym poszerzenie boków o 2 cm lub 3 cm brakuje zrozumienia, że zmniejszanie rozmiaru zawsze wiąże się z usunięciem materiału, a nie dodawaniem go. W krawiectwie każdy centymetr ma znaczenie, a dodawanie materiału w sytuacji, gdy rozmiar ma być zmniejszony, prowadzi do powstania falban i nieproporcjonalnych kształtów. Typowym błędem jest opieranie się na subiektywnych założeniach bez dokładnych pomiarów. Zrozumienie wymiarów jest kluczowe, aby uniknąć problemów w przyszłości, zwłaszcza w kontekście mody, gdzie proporcje odgrywają niezwykle ważną rolę. Dlatego tak istotne jest posługiwanie się rzetelnymi danymi oraz praktykami, które opierają się na rzeczywistych pomiarach i analizie, co pozwala na tworzenie odzieży, która będzie zarówno estetyczna, jak i wygodna w noszeniu.

Pytanie 30

Ozdobna taśma utworzona z splotu złożonego, która ma na powierzchni włosową okrywę, to

A. sutasz
B. aksamitka
C. wstążka rypsowa
D. wstążka żakardowa
Aksamitka to taśma ozdobna, która charakteryzuje się gęstym splotem złożonym oraz okrywą włosową na powierzchni. Ta okrywa nadaje aksamitce miękkość i elegancki wygląd, co sprawia, że jest często wykorzystywana w projektach krawieckich, dekoracyjnych oraz w rzemiośle artystycznym. Aksamitki są popularne w produkcji odzieży, szczególnie w modzie wieczorowej i ślubnej, a także w akcesoriach, takich jak kokardy, broszki czy ozdoby do włosów. W kontekście dobrych praktyk branżowych, wykorzystywanie aksamitki powinno uwzględniać dobór odpowiednich nici i technik szycia, aby zapewnić trwałość i estetykę końcowego wyrobu. Warto również zauważyć, że aksamitka może być produkowana w różnych kolorach i wzorach, co daje projektantom szerokie możliwości twórcze, a także pozwala na łatwe dopasowanie do stylu i tematyki projektu. Ponadto, ze względu na swoją strukturę, aksamitka dobrze współpracuje z innymi materiałami, co umożliwia tworzenie interesujących kombinacji w modzie i dekoracji.

Pytanie 31

Jakie symbole określają wymiary niezbędne do skrócenia i zwężenia na wysokości talji oraz bioder w spódnicy typu poszerzanego?

A. TD, obt, ot
B. ZWo, ZTv, obt
C. TD, ZKo, ot
D. ZWo, obt, ot
Odpowiedź TD, obt, ot jest poprawna, ponieważ te symbole precyzyjnie opisują wymiary niezbędne do skrócenia i zwężenia na wysokości talii i bioder w spódnicy poszerzanej. Symbol TD oznacza 'talia do dołu', co jest kluczowe w kontekście mody, gdzie odpowiednie dopasowanie w talii jest istotne dla komfortu i estetyki odzieży. Obt, czyli 'obwód bioder', jest niezbędny do określenia, jak spódnica będzie leżeć na biodrach, a także wpływa na swobodę ruchów. Ot, czyli 'obwód talii', jest również fundamentalny, ponieważ zbyt luźna lub zbyt ciasna talia może wpływać na ogólny wygląd i funkcjonalność spódnicy. W praktyce, projektanci mody i krawcy zawsze korzystają z tych wymiarów, aby stworzyć odzież, która dobrze leży na ciele, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w sektorze odzieżowym. Właściwe pomiary zapewniają nie tylko estetyczny wygląd, ale także komfort noszenia, co jest kluczowe w procesie projektowania odzieży.

Pytanie 32

Jakie narzędzie powinno być użyte do przymocowania kieszeni klinowych w spodniach?

A. fastrygówkę
B. dziurkarkę
C. pikówkę
D. ryglówkę
Wybór innej metody mocowania kieszeni klinowych w spodniach, takiej jak pikówka, dziurkarka czy fastrygówka, może prowadzić do niepożądanych efektów, które negatywnie wpłyną na funkcjonalność i estetykę odzieży. Pikówka, choć jest używana do szycia, bardziej nadaje się do łączenia warstw tkanin w miejscach, gdzie nie są narażone na intensywne obciążenia. W przypadku kieszeni, które są często używane, pikówka nie zapewnia wystarczającej wytrzymałości na naprężenia. Dziurkarka, z kolei, jest narzędziem przeznaczonym do wycinania otworów w tkaninach, co nie ma zastosowania przy ich mocowaniu. Zastosowanie dziurkarki w tym kontekście mogłoby prowadzić do osłabienia struktury tkaniny i w konsekwencji do jej uszkodzenia. Fastrygówka jest techniką używaną do tymczasowego mocowania tkanin, co oznacza, że nie jest odpowiednia do trwałego mocowania kieszeni. Fastrygi mogą się łatwo rozluźniać i nie zapewniają stabilności, co jest kluczowe w przypadku kieszeni, które muszą wytrzymać różne obciążenia. Decyzja o wyborze niewłaściwej techniki mocowania często wynika z braku zrozumienia ich właściwości i przeznaczenia, co prowadzi do frustracji w użytkowaniu odzieży i zwiększonych kosztów związanych z naprawami.

Pytanie 33

Jakie wykończenie należy zastosować do krawędzi szwów bocznych w damskim żakiecie bez podszewki?

A. lamówka
B. lampas
C. obłożenie
D. wypustka
Lamówka to szereg technik wykończeniowych, które polegają na obszywaniu krawędzi tkaniny w celu zwiększenia ich trwałości oraz estetyki. W przypadku żakietów damskich bez podszewki, zastosowanie lamówki jest szczególnie praktyczne, ponieważ pozwala na ukrycie surowego brzegu tkaniny, co nadaje elegancki wygląd oraz zabezpiecza przed strzępieniem. Lamówka może być wykonana z tej samej tkaniny, co żakiet, lub z materiału kontrastowego, co umożliwia uzyskanie interesujących efektów wizualnych. W branży mody zasady te są standardem, a ich stosowanie może znacząco wpłynąć na jakość końcowego produktu. Przykładem zastosowania lamówki w praktyce może być obszycie krawędzi kieszeni w żakiecie, co nie tylko zwiększa trwałość, ale także podkreśla detale konstrukcyjne. Dobrą praktyką jest również stosowanie lamówki w miejscach, gdzie krawędzie tkaniny są narażone na intensywne użytkowanie, co dodatkowo zabezpiecza odzież przed uszkodzeniem i wydłuża jej żywotność.

Pytanie 34

Elementy konstrukcyjne bluzki wykonanej z dzianiny powinny być łączone ściegiem

A. stębnowym zygzakowym
B. łańcuszkowym prostym
C. łańcuszkowym niewidocznym
D. stębnowym prostym
Ścieg łańcuszkowy prosty jest najczęściej stosowanym rodzajem ściegu do łączenia elementów konstrukcyjnych bluzek z dzianiny, ponieważ zapewnia on elastyczność oraz trwałość połączeń. Dzięki swojej strukturze, ścieg ten doskonale sprawdza się w materiałach dzianinowych, które mają tendencję do rozciągania. Umożliwia to zachowanie oryginalnego kształtu odzieży oraz komfortu noszenia. Przykładem praktycznego zastosowania może być łączenie rękawów z korpusem bluzki, gdzie elastyczność ściegu pozwala na swobodne ruchy ramion. Zgodnie z standardami szycia, ścieg łańcuszkowy prosty powinien być wykonywany z odpowiednią napinającą siłą, aby uniknąć deformacji materiału. Dobrą praktyką jest również stosowanie igieł przeznaczonych do dzianin, co dodatkowo zwiększy jakość wykonania. Warto zaznaczyć, że prawidłowe dobranie rodzaju ściegu ma kluczowe znaczenie w kontekście estetyki oraz funkcjonalności odzieży, co jest istotnym czynnikiem w branży mody.

Pytanie 35

Przyprasowanie to proces obróbki przy użyciu pary i ciepła, który należy wykonać w celu

A. wyprostowania źle wyprasowanego elementu
B. przewinięcia brzegu elementu w jedną stronę
C. zmniejszenia długości brzegów elementów
D. zmniejszenia grubości krawędzi elementu
Przyprasowanie to kluczowa operacja w procesie obróbki parowo-cieplnej, która ma na celu zmniejszenie grubości krawędzi elementów. Proces ten polega na zastosowaniu odpowiednich parametrów temperatury i ciśnienia, które umożliwiają deformację materiału, a tym samym uzyskanie pożądanej grubości krawędzi. W praktyce, przyprasowanie jest często stosowane w przemyśle odzieżowym oraz przy produkcji elementów z tkanin technicznych, gdzie konieczne jest uzyskanie gładkich, estetycznych krawędzi. Dobrą praktyką w tym zakresie jest stosowanie pras z regulowaną temperaturą i ciśnieniem, co pozwala na precyzyjne dopasowanie parametrów do rodzaju materiału. Ponadto, przyprasowywanie może być także stosowane w procesach takich jak laminowanie, gdzie dokładne dopasowanie grubości krawędzi jest kluczowe dla jakości końcowego produktu. Warto również zwrócić uwagę na standardy ISO dotyczące obróbki materiałów, które podkreślają znaczenie kontroli parametrów procesów termicznych w celu uzyskania wysokiej jakości wyrobów.

Pytanie 36

Jakie maszyny wykorzystuje się do przyszywania karczka do przodu bluzki?

A. Fastrygówkę oraz stębnówkę
B. Podszywarkę oraz stębnówkę
C. Stębnówkę i szczepiarkę
D. Stębnówkę i overlock
Stębnówka i overlock to maszyny kluczowe w procesie doszywania karczka do przodu bluzki. Stębnówka, jako maszyna do szycia, zapewnia solidne i estetyczne połączenie materiałów, co jest niezbędne w przypadku detali takich jak karczek. Umożliwia wykonywanie szwów prostych o odpowiedniej wytrzymałości, co jest szczególnie ważne w miejscach narażonych na naprężenia. Overlock, z kolei, spełnia funkcję zabezpieczenia krawędzi materiałów, co zapobiega strzępieniu się tkanin. Użycie overlocka w tym procesie pozwala na uzyskanie estetycznego wykończenia, które jest zgodne z nowoczesnymi standardami krawieckimi. W praktyce, po doszyciu karczka do przodu bluzki, overlock jest zazwyczaj używany do zabezpieczenia krawędzi, co znacząco poprawia trwałość odzieży. Takie połączenie maszyn jest zgodne z dobrymi praktykami w branży odzieżowej, gdzie dbałość o detale i jakość wykonania jest kluczowa dla satysfakcji klienta.

Pytanie 37

Kołnierz szalowy do damskiej bluzki jest modelowany na podstawie

A. formy tyłu i przodu
B. krzywej podkroju szyi tyłu
C. krzywej podkroju szyi przodu
D. wykreślonego kąta prostego
Kołnierz szalowy do bluzki damskiej modeluje się przede wszystkim na podstawie krzywej podkroju szyi przodu, co wynika z konieczności zapewnienia odpowiedniego dopasowania i estetyki wykończenia dekoltu. Krzywa ta stanowi główny punkt odniesienia do kształtowania formy kołnierza, ponieważ decyduje o jego konturze oraz o tym, jak kołnierz będzie się układał na sylwetce. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy można zobaczyć w projektowaniu bluzek, gdzie właściwe uformowanie kołnierza przekłada się na komfort noszenia oraz ogólny wygląd odzieży. W dobrych praktykach krawieckich, na etapie projektowania, należy zwrócić uwagę na proporcje i kontury podkroju szyi, aby kołnierz harmonijnie współgrał z całością fasonu. Dodatkowo, znajomość krzywej podkroju szyi przodu umożliwia zastosowanie różnych wariantów kołnierzy, takich jak kołnierze stójkowe czy wykładane, co poszerza możliwości twórcze w projektowaniu odzieży. Standaryzacja wymiarów w tym kontekście jest istotna dla uzyskania powtarzalnych efektów w produkcji odzieży.

Pytanie 38

Co może być przyczyną przerywania się górnej nici podczas szycia na maszynie do szycia z zygzakiem?

A. zbyt mocno zanieczyszczony transporter
B. niewłaściwy nacisk materiału
C. nieprawidłowo zamocowany bębenek
D. uszkodzony otwór w płytce ściegowej
Podczas analizy odpowiedzi, które nie prowadzą do poprawnej diagnozy problemu zrywającej się nici górnej, można zauważyć kilka nieporozumień. Nadmiernie zanieczyszczony transporter sugeruje, że brud lub resztki materiałów mogą być przyczyną problemów, jednak w rzeczywistości transportery mają na celu jedynie przesuwanie materiału, a ich zanieczyszczenie rzadko prowadzi do zerwania nici. Zamiast tego, może powodować nieregularne przesuwanie materiału, co wiąże się z innymi problemami, ale nie bezpośrednio z zerwaniem nici. Niewłaściwie osadzony bębenek to kolejna nieprawidłowa odpowiedź; chociaż bębenek ma kluczowe znaczenie w działaniu maszyny, jego złe osadzenie częściej skutkuje problemami z nawlekaniem nici, a nie ich zerwaniem. Wreszcie, niewłaściwy docisk materiału również nie jest bezpośrednią przyczyną zrywania się nici, lecz może prowadzić do nieprawidłowego prowadzenia materiału oraz wpływać na jakość szwu. Wszystkie te koncepcje prowadzą do mylnego wniosku, że problem z zerwaniem nici górnej można rozwiązać poprzez ich eliminację, podczas gdy kluczowym czynnikiem pozostaje stan techniczny płytki ściegowej, który w tym przypadku jest na pierwszym miejscu w kontekście prewencji problemów z szyciem.

Pytanie 39

Aby przerobić spódnicę wykonaną z czterech klinów z rozmiaru 164/100/72 na rozmiar 164/96/68, trzeba wykonać zwężenie

A. szwy boczne z obu stron po 1,0 cm
B. wszystkie szwy z obu stron po 0,5 cm
C. wszystkie szwy z obu stron po 1,0 cm
D. szwy boczne z obu stron po 0,5 cm
Odpowiedź 'każdy szew obustronnie po 0,5 cm' jest prawidłowa, ponieważ przy przejściu z rozmiaru 164/100/72 na 164/96/68 zmiana obwodu w pasie wynosi 4 cm (100 cm - 96 cm), a w biodrach 4 cm (72 cm - 68 cm). Przerabiając spódnicę uszytą z czterech klinów, zmiany te powinny być rozłożone na wszystkie szwy w równy sposób, aby zachować symetrię i estetykę. Zmniejszenie o 0,5 cm na każdym szwie obustronnie (czyli o 1 cm na szew) sumuje się do 4 cm w obwodzie, co odpowiada wymaganym zmianom. W praktyce, takie podejście pozwala na zachowanie struktury klinów, co jest kluczowe dla ich prawidłowego układania i komfortu noszenia. Standardy krawieckie zalecają równomierne zwężanie materiału, aby uniknąć deformacji kształtu odzieży, co jest szczególnie istotne w przypadku spódnic, gdzie linia bioder i talii musi pozostać w harmonii z całością sylwetki.

Pytanie 40

Jaki układ szablonów powinien być użyty dla podszewki spódnicy damskiej w dwóch rozmiarach?

A. Wielokierunkowy
B. Jednokierunkowy
C. Pojedynczy
D. Dwukierunkowy
Odpowiedź "dwukierunkowy" jest prawidłowa, ponieważ w kontekście szycia odzieży, szczególnie spódnic damskich, układ szablonów ma kluczowe znaczenie dla efektywności produkcji oraz dopasowania produktu końcowego. W przypadku podszewki do spódnicy w dwóch rozmiarach, szablon dwukierunkowy pozwala na wykorzystanie jednego szablonu do szycia elementów w różnych rozmiarach, co znacznie upraszcza proces produkcji. Przykładowo, zmieniając tylko niektóre wymiary na szablonie, można uzyskać różne rozmiary podszewki, co jest bardziej efektywne niż tworzenie dwóch osobnych szablonów. Standardy branżowe, takie jak ISO 12945, wskazują na potrzebę optymalizacji procesów produkcyjnych, co właśnie umożliwia zastosowanie układów dwukierunkowych. Taka strategia nie tylko oszczędza czas, ale również minimalizuje odpady materiałowe, co jest istotne w zrównoważonym rozwoju przemysłu tekstylnego.