Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik grafiki i poligrafii cyfrowej
  • Kwalifikacja: PGF.04 - Przygotowywanie oraz wykonywanie prac graficznych i publikacji cyfrowych
  • Data rozpoczęcia: 7 kwietnia 2025 19:54
  • Data zakończenia: 7 kwietnia 2025 20:10

Egzamin niezdany

Wynik: 16/40 punktów (40,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jak długo potrwa oraz ile będzie kosztować wykonanie 5 banerów o wymiarach 6 x 15 m, jeśli ploter drukuje z prędkością 30 m2/h, a cena druku 1 m2 wynosi 12 zł?

A. 15 h, 5 400 zł
B. 3 h, 5 400 zł
C. 15 h, 1 080 zł
D. 3 h, 1 080 zł
Rozważając błędne odpowiedzi, można zauważyć, że nieprawidłowe obliczenia dotyczą zarówno czasu, jak i kosztów. W przypadku wskazania 3 godzin na zrealizowanie wydruku, może to wynikać z nieprawidłowego pomnożenia powierzchni banerów lub pomylenia jednostek. Przyzwyczajenie do błędnych koncepcji może wprowadzać w błąd, szczególnie gdy nie uwzględnia się całkowitej powierzchni, jaka jest potrzebna do wydruku. Kolejnym typowym błędem jest niewłaściwe oszacowanie kosztu na podstawie niepoprawnych danych o cenie za metr kwadratowy lub całkowitym metrze kwadratowym. Użytkownicy mogą mylić jednostki, co prowadzi do zaniżonych lub zawyżonych kosztów. Niezrozumienie, że koszt zależy nie tylko od ceny jednostkowej, ale i od wymiarów i ilości wydruków, może prowadzić do niepoprawnych wniosków. Warto również zwrócić uwagę na praktyki w branży, które wymagają szczegółowego przeliczenia wszystkich parametrów przed przystąpieniem do realizacji zlecenia. Używanie szablonów obliczeniowych oraz sprawdzanie wprowadzenia danych przez zespół produkcyjny jest kluczowe dla unikania takich pomyłek.

Pytanie 2

Impozycja to inaczej nazywana

A. korekcja barwna grafiki bitmapowej
B. montaż elektroniczny
C. rastrowanie obrazu ciągłotonalnego
D. wektoryzacja grafiki bitmapowej
Wektoryzacja grafiki bitmapowej polega na przekształcaniu obrazów rastrowych w grafikę wektorową, co jest procesem odwrotnym do impozycji. Wektoryzacja używa matematycznych równań do definiowania kształtów, a nie pikseli, co pozwala na skalowanie obrazów bez utraty jakości. Grafika wektorowa jest idealna do tworzenia logo, ikon czy ilustracji, ale nie odnosi się bezpośrednio do impozycji, która dotyczy montażu różnych elementów w spójną całość. Rastrowanie obrazu ciągłotonalnego z kolei polega na przekształcaniu obrazów wektorowych w piksele. To proces, który zmienia obrazy w formacie wektorowym na bitmapy, co również nie ma związku z impozycją. Korekcja barwna grafiki bitmapowej to technika stosowana w postprodukcji, która ma na celu dostosowanie kolorystyki zdjęć i wideo, ale nie jest tożsama z impozycją, która koncentruje się na łączeniu różnych elementów w jeden obraz. Powszechnym błędem jest mylenie tych terminów, co prowadzi do nieporozumień w obszarze grafiki cyfrowej i montażu wideo. Kluczowe jest zrozumienie, że impozycja jest specyficznym procesem montażowym, natomiast inne wymienione pojęcia odnoszą się do transformacji i edycji obrazów, a nie do ich łączenia.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Jakie jest znaczenie skrótu CMS w kontekście cyfrowego przygotowania produktów poligraficznych?

A. Zarządzanie kolorem
B. Pakiet programów firmy Microsoft do projektowania publikacji
C. Urządzenie do cyfrowej symulacji wydruku offsetowego
D. Cyfrowy druk solwentowy
Niepoprawne odpowiedzi często wynikają z mylenia pojęć związanych z technologią druku z terminologią zarządzania kolorem. Na przykład, opcja dotycząca 'cyfrowego druku solwentowego' odnosi się do konkretnego procesu druku, który wykorzystuje atramenty solwentowe, co jest zupełnie inną kategorią niż zarządzanie kolorem. Druk solwentowy jest stosowany głównie w produkcji grafiki wielkoformatowej, natomiast CMS dotyczy szerokiego zakresu technik zapewniających spójność kolorystyczną w różnych urządzeniach. Z kolei urządzenie do cyfrowej symulacji wydruku offsetowego to narzędzie służące do symulacji efektów druku offsetowego, co również nie ma bezpośredniego związku z zarządzaniem kolorem w kontekście cyfrowych procesów. Wreszcie, pakiet programów firmy Microsoft do projektowania publikacji, choć użyteczny w kontekście tworzenia treści, nie odnosi się do zarządzania kolorem, które jest bardziej skomplikowanym i technicznym procesem wymagającym znajomości specyfikacji kolorów oraz ich reprodukcji w różnych mediach. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do takich niepoprawnych odpowiedzi, to zbytnie uproszczenie tematów związanych z grafiką, co skutkuje brakiem zrozumienia kluczowych pojęć związanych z jakością druku i reprodukcją kolorów.

Pytanie 6

Podaj wymiary brutto dla listu gratulacyjnego, gdy format netto to A4, a spady wynoszą 2 mm?

A. 214 × 297 mm
B. 210 × 297 mm
C. 214 × 301 mm
D. 216 × 303 mm
Właściwy format brutto listu gratulacyjnego, gdy format A4 jest formatem netto z spadami wynoszącymi 2 mm, to 214 × 301 mm. Format A4 ma wymiary 210 × 297 mm. Aby uzyskać format brutto, należy dodać spady do wymiarów netto. Spady to dodatkowy margines, który jest dodawany do projektu w celu zapewnienia, że żadne istotne elementy graficzne nie zostaną ucięte podczas procesu cięcia. W przypadku spadów wynoszących 2 mm, należy dodać 4 mm do każdej z wymiarów (2 mm z każdej strony). Dlatego 210 mm + 4 mm = 214 mm, a 297 mm + 4 mm = 301 mm. Znajomość obliczeń związanych z formatami wykorzystywanymi w druku jest kluczowa, zwłaszcza w kontekście przygotowań do projektów graficznych, które muszą być zgodne z wymaganiami drukarni. Praktyka ta jest zgodna z branżowymi standardami, które podkreślają znaczenie spadów w projektowaniu graficznym, aby zapewnić profesjonalny wygląd finalnego produktu.

Pytanie 7

Aby wykonać wydruk 2 000 jednostronnych, jednokolorowych ogłoszeń urzędowych (1 + 0) w formacie B2, należy zastosować:

A. folię błyszczącą 150 g/m2, Corel Draw, rotograwiurę
B. papier powlekany 100 g/m2, InDesign, druk offsetowy
C. papier niepowlekany 80 g/m2, WordPress, fleksografię
D. folię PVC 180 g/m2, QuarkXPress, druk cyfrowy
Wybór materiałów i technologii druku w kontekście wydruku obwieszczeń urzędowych jest kluczowy dla ich funkcjonalności i estetyki. Zastosowanie folii błyszczącej 150 g/m2, jak w jednej z odpowiedzi, nie jest odpowiednie, ponieważ folia, mimo atrakcyjnego wyglądu, może ograniczyć czytelność tekstu i nie jest zalecana do dokumentów urzędowych, gdzie jasność i przejrzystość informacji są priorytetowe. Dodatkowo, rotograwiura, jako technologia druku, jest bardziej skomplikowana i kosztowna niż druk offsetowy, co czyni ją niepraktycznym wyborem dla prostych obwieszczeń. W przypadku papieru niepowlekanego 80 g/m2, chociaż jest to materiał często stosowany, jego niższa gramatura sprawia, że dokumenty mogą być mniej trwałe i bardziej podatne na uszkodzenia, co jest niewłaściwe w kontekście obwieszczeń, które powinny wytrzymywać dłuższy czas ekspozycji. Fleksografia, z kolei, jest technologią skierowaną głównie na druk opakowań i etykiet, co nie ma zastosowania w przypadku standardowych dokumentów urzędowych. Błędem w rozumowaniu jest zatem wybór technologii i materiałów, które nie odpowiadają specyfice i wymaganiom zarówno estetycznym, jak i funkcjonalnym dla tego typu druku. Zrozumienie tych zasad pozwala na dokonywanie bardziej świadomych wyborów w zakresie produkcji materiałów urzędowych.

Pytanie 8

Jakie oprogramowanie wykorzystuje się do kompresji dużych plików graficznych?

A. WinRar
B. Eset Nod32
C. ArtiosCad
D. Audacity
WinRar to bardzo znany program do archiwizacji plików, zwłaszcza tych większych. Obsługuje różne formaty, jak RAR czy ZIP, co jest super wygodne. Jego główna funkcja to kompresja dużych plików, więc zaoszczędzisz miejsce na dysku, a przesyłanie danych będzie znacznie łatwiejsze. Ma też sporo fajnych opcji, jak możliwość ustawienia stopnia kompresji, szyfrowania archiwów, a nawet podziału plików na mniejsze części. Przydaje się to, gdy masz do wysłania większe zbiory, czy to przez e-mail, czy na chmurę. Dla grafika WinRar to wręcz must-have, bo pomaga w organizacji pracy i zarządzaniu zasobami. Ogólnie, ze względu na prostotę i funkcjonalność, jest to program, który wielu profesjonalistów uznaje za standard w archiwizacji danych.

Pytanie 9

Jakie są wymiary brutto foldera, gdy wymiary netto wynoszą A3, a spady wynoszą 3 mm z każdej strony?

A. 297 × 426 mm
B. 297 × 430 mm
C. 303 × 420 mm
D. 303 × 426 mm
Analizując pozostałe odpowiedzi, można zauważyć, że nie uwzględniają one prawidłowo spadów, co prowadzi do błędnych wymiarów brutto. Na przykład odpowiedź 297 × 430 mm nie uwzględnia żadnych spadów, co jest fundamentalnym błędem w procesie przygotowania projektu do druku. Tego rodzaju podejście może skutkować wystąpieniem białych krawędzi na finalnym produkcie, co jest nieakceptowalne w profesjonalnym druku. Kolejna odpowiedź, 303 × 420 mm, dodaje tylko wymiar na szerokość, ale nie uwzględnia spadów na wysokość, co również jest błędne. W przypadku druku, gdzie materiały często są cięte na wymiar, kluczowe jest dodanie spadów zarówno do szerokości, jak i wysokości. Odpowiedź 297 × 426 mm także jest błędna, ponieważ nie dodaje odpowiedniego wymiaru do szerokości, co prowadzi do niedoszacowania wymaganego formatu brutto. Błędy te podkreślają znaczenie dokładnego rozumienia wymagań w zakresie przygotowania materiałów do druku, a także świadomego stosowania standardów branżowych, które zalecają uwzględnianie spadów w każdym projekcie graficznym. Warto pamiętać, że niedokładności w wymiarach mogą prowadzić do dodatkowych kosztów i opóźnień w produkcji, dlatego staranność przy obliczeniach jest kluczowa.

Pytanie 10

Zjawisko przemiany rzeczywistej skali tonalnej oryginału w obraz utworzony z drobnych punktów to

A. digitalizacja
B. impozycja
C. rastrowanie
D. wektoryzacja
Rastrowanie to coś w rodzaju zamiany obrazu na siatkę małych punktów, które nazywamy pikselami. Dzięki temu możemy lepiej odwzorować różne odcienie, tak jak w oryginale. Wiesz, to jest super przydatne w grafice komputerowej, nadruku i wszędzie tam, gdzie tworzymy cyfrowe obrazy. Rastrowanie jest naprawdę ważne, zwłaszcza przy drukowaniu, bo pozwala na oddanie detali i kolorów na papierze, co jest niezbędne, jeśli chcemy, żeby wydruk wyglądał dobrze. W technice CMYK, gdzie mamy cyan, magentę, żółty i czarny, każdy kolor jest przedstawiony przez swoje pole rastra, co sprawia, że kolory są dokładniejsze. Dobre praktyki w grafice rastrowej to między innymi odpowiednia rozdzielczość obrazu, bo wpływa to na jakość druku oraz umiejętne korzystanie z przestrzeni kolorystycznej, co jest istotne przy profesjonalnych projektach.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Redukcja przestrzeni między dwiema literami w układzie tekstu publikacji określana jest jako

A. justowaniem
B. podkreślaniem
C. kerningiem
D. interlinią
W typografii takie rzeczy jak akcentowanie, interlinia czy justowanie to inne sprawy, które dotyczą układu tekstu, ale nie mają nic wspólnego z kerningiem, który zajmuje się odległością między literami. Akcentowanie to po prostu wyróżnianie niektórych części tekstu, żeby były bardziej widoczne, co w komunikacji wizualnej rzeczywiście ma sens, ale nie wpływa na to, jak blisko są litery. Interlinia, czyli odstęp między wierszami, jest ważna dla czytelności tekstu, ale nie ma tutaj nic do rzeczy. A justowanie to technika wyrównywania tekstu, żeby równo wyglądał. Ludzie często mylą te pojęcia, bo nie do końca rozumieją podstawowe zasady typografii. Dlatego warto wiedzieć, czym jest kerning i jak go stosować, bo to wpływa na to, jak ostatecznie będzie wyglądać nasza grafika.

Pytanie 14

Termin 'pagina' odnosi się do numeracji

A. strony
B. działu
C. rozdziału
D. tomu
Analizując inne odpowiedzi, należy zauważyć, że termin „rozdział” odnosi się do większej jednostki strukturalnej w ramach książki lub innego dokumentu, która zawiera szereg powiązanych tematów. Rozdziały są używane do grupowania treści w logiczny sposób, ale nie odnoszą się bezpośrednio do samego numerowania stron. Podobnie, termin „dział” odnosi się do segmentu dokumentu, który może obejmować kilka rozdziałów, co sprawia, że jest to pojęcie jeszcze szersze. Natomiast „tom” zazwyczaj oznacza część dzieła wielotomowego, gdzie numeracja jest stosowana do oznaczania całych tomów, a nie konkretnych stron. Liczby tomów są więc zaledwie jedną z metod organizacji publikacji, ale nie odnoszą się bezpośrednio do numerowania stron. Typowe błędy w myśleniu prowadzące do wyboru błędnych odpowiedzi mogą wynikać z mylenia struktury dokumentu z jego organizacją. Użytkownicy mogą myśleć, że wszystkie wymienione terminy odnoszą się do sposobów porządkowania treści, co w rzeczywistości dotyczy tylko niektórych aspektów edytorstwa. Właściwe zrozumienie, że „pagina” odnosi się specyficznie do jednostki numerycznej na stronie, jest kluczowe dla prawidłowej analizy i interpretacji terminologii związanej z publikacją oraz usystematyzowaniem materiałów pisemnych.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Jaką kwotę należy zapłacić za wydruk banera, który składa się z 2 pasów o wymiarach 300 x 150 cm każdy, jeśli cena za zadrukowanie 1 m2 siatki mesh wynosi 30,00 zł?

A. 540,00 zł
B. 90,00 zł
C. 270,00 zł
D. 58,00 zł
Aby dowiedzieć się, ile kosztuje wydruk banera, najpierw trzeba obliczyć powierzchnię jednego pasa. Wymiary pasa to 300 cm na 150 cm, co razem daje 45000 cm². Jak przeliczymy to na metry kwadratowe, to wychodzi 4,5 m² (bo 1 m² to 10,000 cm²). Ponieważ mamy dwa pasy, to całkowita powierzchnia to 2 razy 4,5 m², czyli w sumie 9 m². A cena za zadrukowanie jednego metra kwadratowego siatki mesh to 30 zł, więc całkowity koszt to 9 m² razy 30 zł/m², co daje 270 zł. Tego rodzaju obliczenia są bardzo ważne w branży, bo dokładne pomiary i przeliczenia to podstawa, żeby dobrze oszacować koszty produkcji. Przy większych zamówieniach umiejętność dokładnego obliczania kosztów na podstawie powierzchni jest niezbędna, żeby uniknąć błędów i nieporozumień finansowych.

Pytanie 17

Podczas tworzenia tekstu w postaci dialogu, co należy umieścić na początku wiersza?

A. dywiz
B. wykrzyknik
C. wielokropek
D. pauzę
Prawidłowa odpowiedź to 'pauza', ponieważ w przypadku dialogu w literaturze, gdy rozpoczynamy nową wypowiedź, używamy pauzy, aby wskazać na zmianę mówcy lub nową myśl. Pauza jest kluczowym elementem w transkrypcji dialogu, który pozwala na oddzielenie poszczególnych wypowiedzi, a także nadaje tekstowi naturalny rytm. W praktyce oznacza to, że po imieniu mówcy (jeśli jest podane) i przed jego wypowiedzią używamy pauzy, co jest zgodne z zasadami typograficznymi. Spójrzmy na przykład: "Ania powiedziała: — Cześć, jak się masz?". Widzimy tutaj zastosowanie pauzy dla jasności i płynności dialogu. Używanie pauzy jest nie tylko zgodne z zasadami gramatycznymi, ale również wspiera zrozumienie tekstu przez czytelników, umożliwiając im łatwiejsze śledzenie wypowiedzi. Dobra praktyka literacka wymaga, aby dialog był przemyślany i klarowny, a więc zastosowanie pauzy w tym kontekście jest niezbędne.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Jakie są wymiary arkusza A5?

A. 105 mm x 148 mm
B. 175 mm x 250 mm
C. 148 mm x 210 mm
D. 350 mm x 500 mm
Odpowiedzi 105 mm x 148 mm, 175 mm x 250 mm oraz 350 mm x 500 mm są błędne z kilku powodów, wynikających z niewłaściwego zrozumienia standardów wymiarów papieru. Rozmiar 105 mm x 148 mm odpowiada formatowi A6, który jest mniejszy niż A5 i często wykorzystywany do postaci pocztowych oraz niewielkich broszur. Z kolei 175 mm x 250 mm oraz 350 mm x 500 mm to wymiary, które nie są zgodne z żadnym standardowym formatem ISO 216, co może prowadzić do nieporozumień w procesach drukowania i projektowania. W branży graficznej i poligraficznej stosowanie standardowych wymiarów papieru jest kluczowe dla efektywnej produkcji, ponieważ pozwala na optymalne wykorzystanie materiałów i minimalizację odpadów. Wiele osób błędnie przyjmuje, że wszystkie wymiary mogą być stosowane zamiennie, nie zdając sobie sprawy, że różne formaty mają różne zastosowania i ograniczenia. Na przykład, podczas projektowania ulotki, która ma być składana, konieczne jest uwzględnienie standardowych wymiarów, aby zapewnić łatwe składanie i dopasowanie do standardowych okładek lub teczek. Takie pomyłki nie tylko wpływają na efektywność produkcji, ale także mogą prowadzić do zwiększenia kosztów oraz obniżenia jakości końcowego produktu.

Pytanie 20

Długość punktu typograficznego wynosi

A. 0,736 mm
B. 0,376 mm
C. 1,8 mm
D. 0,637 mm
Punkt typograficzny, znany także jako 'typographic point', to jednostka miary używana w typografii, której długość wynosi dokładnie 0,376 mm. Jest to standardowa jednostka wykorzystywana do określania wielkości czcionek oraz interlinii w składzie tekstu. Wiedza ta jest szczególnie istotna dla projektantów graficznych oraz specjalistów od typografii, gdyż precyzyjne określenie rozmiaru tekstu wpływa na jego czytelność oraz estetykę. W praktyce, dobór odpowiednich punktów typograficznych jest kluczowy w projektowaniu layoutów, broszur, książek czy stron internetowych. Zastosowanie jednostek typograficznych pozwala na zachowanie spójności w projektach oraz uproszczenie procesu komunikacji między klientami a dostawcami usług graficznych. Warto również zauważyć, że w systemach komputerowych, takich jak CSS dla web designu, punkty typograficzne są często używane w kontekście rozmiarów czcionek, co umożliwia projektantom precyzyjne dostosowanie tekstu do różnych formatów i urządzeń. Zrozumienie roli punktów typograficznych jest niezbędne dla każdego, kto zajmuje się profesjonalnym projektowaniem graficznym.

Pytanie 21

Liczba wskazująca porządek stron w publikacji to

A. interlinia
B. pagina
C. sygnatura
D. ligatura
Wybór odpowiedzi innych niż 'pagina' wskazuje na niepełne zrozumienie terminologii związanej z publikacjami oraz ich strukturą. Interlinia odnosi się do odstępu między wierszami tekstu, co ma wpływ na jego czytelność, ale nie ma związku z numeracją stron. Użycie zbyt małej lub zbyt dużej interlinii może utrudniać czytanie, ale nie zmienia sposobu porządkowania stron w publikacji. Ligatura to termin dotyczący typografii, oznaczający połączenie dwóch lub więcej liter w jedną jednostkę graficzną, co również nie ma związku z numeracją stron. Ligatury są używane w celu poprawy estetyki tekstu, ale nie pełnią funkcji numeracyjnej. Sygnatura z kolei to termin, który odnosi się do oznaczeń na arkuszach papieru, służących do identyfikacji, szczególnie w kontekście druku i składu, co również nie dotyczy bezpośrednio paginacji. Typowym błędem myślowym w tym przypadku jest mylenie terminów związanych z formatowaniem tekstu z funkcjonalnościami zarządzania strukturą dokumentu. Każdy z wymienionych terminów ma swoje specyficzne zastosowanie w dziedzinie edytorstwa i typografii, jednak żaden z nich nie spełnia funkcji numeracji stron, co czyni odpowiedź 'pagina' jedyną właściwą w kontekście tego pytania.

Pytanie 22

Klient złożył zamówienie na 20 000 ulotek w kolorystyce 4+4 oraz formacie A6. W specyfikacji zaznaczył, że ulotki mają być pakowane w zestawy po 250 sztuk. Ile zestawów z ulotkami zostanie dostarczonych do klienta?

A. 60
B. 40
C. 20
D. 80
Błędne odpowiedzi na to pytanie mogą wynikać z nieprawidłowego podejścia do obliczeń lub niepełnego zrozumienia zadania. W przypadku odpowiedzi opartych na liczbach 40, 20 czy 60, można zauważyć typowe błędy myślowe, takie jak pomieszanie jednostek lub niezrozumienie zasady dzielenia. Na przykład, odpowiedź 40 mogła zostać uzyskana przez błędne podzielenie liczby ulotek przez inną wartość, co w praktyce nie odzwierciedla rzeczywistości. Z kolei wybór 20 może sugerować, że osoba odpowiadająca na pytanie nie uwzględniła całej liczby ulotek, a jedynie ich część, co prowadzi do rażącego niedoszacowania. Odpowiedź 60 również wskazuje na błędne założenia dotyczące ilości ulotek w paczkach. Ponadto, zrozumienie, że paczka zawiera stałą liczbę ulotek, jest kluczowe dla prawidłowego oszacowania. W procesach poligraficznych, w których precyzja jest istotna, ważne jest prawidłowe podejście do podziału zamówień. Nieprawidłowe interpretacje mogą prowadzić do strat finansowych oraz nieefektywności w realizacji zamówień, co w dłuższej perspektywie wpływa na reputację firmy. Dlatego zachęcamy do dokładnego analizowania danych przed podjęciem decyzji oraz do znajomości podstawowych zasad obliczeń w kontekście zarządzania zamówieniami.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

W pliku PDF składającym się z wielu warstw dla projektów z kolorowym tłem należy uwzględnić marginesy drukarskie o wartości

A. 6,0-7,5 mm
B. 0,5-1,5 mm
C. 2,0-5,0 mm
D. 10,0-12,0 mm
Wybranie innych spadów, jak 0,5-1,5 mm, 6,0-7,5 mm czy 10,0-12,0 mm, to nie najlepszy pomysł i może sprawić różne kłopoty przy drukowaniu. Spady 0,5-1,5 mm są zdecydowanie zbyt małe, więc można natrafić na białe krawędzie na gotowym produkcie. Przy cięciu materiału, nawet małe błędy mogą zniszczyć całość, zwłaszcza jak mamy do czynienia z kolorowymi tłami. Z drugiej strony, spady 6,0-7,5 mm czy 10,0-12,0 mm mogą być za duże, co wiąże się z marnowaniem materiałów i wyższymi kosztami. Kiedy masz do czynienia z małymi nakładami, to może to być nieopłacalne. Na dodatek, za duże spady mogą wprowadzić zamieszanie przy składaniu i obróbce, co zwiększa ryzyko błędów i opóźnień. Wybór odpowiednich spadów powinien być zawsze dostosowany do konkretnego projektu i standardów w branży, żeby wszystko działało sprawnie i żeby efekt był naprawdę dobry.

Pytanie 25

Jakie zastosowanie ma program PuzzleFlow?

A. przetwarzania grafiki bitmapowej
B. automatycznej impozycji
C. przetwarzania zdjęć
D. przetwarzania grafiki wektorowej
Wybór odpowiedzi związanych z obróbką grafiki bitmapowej, fotografii czy grafiki wektorowej ukazuje powszechne nieporozumienia dotyczące funkcji poszczególnych narzędzi w branży graficznej. Obróbka grafiki bitmapowej koncentruje się na edycji obrazów składających się z pikseli, co jest zupełnie innym procesem niż automatyczna impozycja. Programy takie jak Photoshop są dedykowane do tego celu, umożliwiając manipulowanie obrazami w formacie rastrowym, ale nie zajmują się układaniem stron do druku. Z kolei obróbka fotografii, która często odnosi się do poprawy jakości zdjęć, retuszu czy korekcji kolorów, także nie jest związana z procesem impozycji, który wymaga innej logiki działania i innego zestawu narzędzi. Grafika wektorowa, reprezentująca obrazy za pomocą matematycznych równań, wykorzystywana jest w projektowaniu logo czy ilustracji, ale również nie ma zastosowania w kontekście automatycznej impozycji. Wybierając te odpowiedzi, można łatwo pomylić obszary specjalizacji w grafice, prowadząc do błędnych wniosków o funkcjonalności programów. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy z tych programów ma swoją specyfikę i zastosowanie, które nie są wymienne. Zrozumienie różnic między tymi dziedzinami jest niezbędne dla każdego, kto pracuje w branży graficznej i poligraficznej, aby móc dobierać odpowiednie narzędzia do konkretnego zadania.

Pytanie 26

Ile arkuszy trzeba przygotować do druku, aby uzyskać 5 000 plakatów formatu A1, biorąc pod uwagę, że naddatek technologiczny na materiał do druku wynosi 5%?

A. 5 100 arkuszy
B. 5 350 arkuszy
C. 5 250 arkuszy
D. 5 500 arkuszy
Aby obliczyć liczbę arkuszy potrzebnych do uzyskania 5 000 plakatów netto, należy uwzględnić dodatkowy naddatek technologiczny wynoszący 5%. Obliczenia można przeprowadzić w następujący sposób: najpierw obliczamy całkowitą liczbę plakatów, które muszą zostać wydrukowane, aby uzyskać 5 000 sztuk po uwzględnieniu naddatku. Wzór na to wygląda następująco: liczba plakatów netto / (1 - naddatek technologiczny). Wstawiając nasze liczby: 5 000 / (1 - 0,05) = 5 000 / 0,95 = 5 263,16. Oznacza to, że potrzebujemy około 5 263 arkuszy. Jednakże, ponieważ nie możemy przygotować ułamkowej części arkusza, zaokrąglamy do najbliższej liczby całkowitej, co daje 5 250 arkuszy. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w branży drukarskiej, gdzie precyzyjne planowanie materiałów jest niezbędne do utrzymania efektywności produkcji oraz zminimalizowania strat materiałowych. W praktyce, zrozumienie zasad naddatku technologicznego jest istotne, ponieważ pozwala to na skuteczne zarządzanie zasobami i optymalizację kosztów produkcji.

Pytanie 27

Jakiego typu spacji używa się przed symbolami interpunkcyjnymi, takimi jak: kropka, przecinek, średnik, dwukropek?

A. Półfiretową
B. Żaden
C. Firetową
D. Justującą
Wielu użytkowników może mieć wątpliwości co do stosowania spacji przed znakami interpunkcyjnymi, co prowadzi do błędnych przekonań o tym, jak powinna wyglądać poprawna typografia. Odpowiedzi sugerujące umieszczanie różnych rodzajów spacji, takich jak firetowa, półfiretowa czy justująca, są nieadekwatne w kontekście polskich zasad typograficznych. Firetowa, znana jako spacja, która jest szersza od standardowej, ma zastosowanie w niektórych językach lub specyficznych sytuacjach typograficznych, ale nie jest przeznaczona do użycia przed znakami interpunkcyjnymi. Półfiretowa, choć również używana w pewnych kontekstach, nie znajduje zastosowania w polskiej interpunkcji, ponieważ nie ma uzasadnienia w standardach typograficznych. Justująca spacja, stosowana w celu wyrównania tekstu w blokach, także nie ma nic wspólnego z umieszczaniem jej przed interpunkcją. Typowe błędy myślowe, prowadzące do tego rodzaju przekonań, mogą wynikać z wpływu obcych języków lub nieznajomości reguł typograficznych. Zastosowanie błędnych spacji może skutkować nieczytelnością tekstu oraz jego nieprofesjonalnym wyglądem, co jest szczególnie istotne w kontekście dokumentów formalnych oraz publikacji profesjonalnych.

Pytanie 28

Aby uniknąć problemów z brakiem fontów użytych w projekcie graficznym do naświetlania form drukowych, należy przekształcić tekst na

A. gify
B. bitmapy
C. krzywe
D. glify
Odpowiedzi zawierające 'glify', 'bitmapy' i 'gify' nie są odpowiednie z kilku powodów. Glify to pojedyncze znaki w czcionce, jednak sama konwersja tekstu na glify nie eliminuje problemu braku fontów, gdyż glify nadal wymagają źródłowego fontu do prawidłowego wyświetlenia. Z kolei konwersja tekstu na bitmapy wiąże się z utratą jakością, ponieważ bitmapa jest obrazem rastrowym, który nie skalowalny bez utraty detali. W przypadku druku, bitmapy mogą prowadzić do rozmycia i nieczytelności, szczególnie przy dużych formatach, co jest nieakceptowalne w profesjonalnym przygotowaniu materiałów. Odpowiedź 'gify' jest całkowicie nieadekwatna, ponieważ format GIF jest przeznaczony głównie do animacji i nie ma zastosowania w kontekście konwersji tekstu do formatu druku. Przykładowe błędy myślowe to mylenie pojęć związanych z grafiką wektorową i rastrową, co prowadzi do niewłaściwego podejścia do tematu przygotowania plików do druku. Właściwe podejście wymaga zrozumienia, kiedy i jak stosować różne formaty i techniki, by osiągnąć najlepsze rezultaty w grafice.

Pytanie 29

Projekty graficzne, które mają być drukowane metodą offsetową, powinny być opracowywane w przestrzeni kolorystycznej

A. CMYK
B. HSB
C. LAB
D. HSV
Przestrzenie barwne LAB, HSB i HSV nie są odpowiednie do przygotowywania projektów graficznych do druku offsetowego, ponieważ są one głównie stosowane w kontekście wyświetlania i edycji kolorów na ekranach. Przestrzeń LAB jest oparta na modelu, który stara się oddać postrzeganie kolorów przez ludzkie oko, co sprawia, że jest bardziej przydatna w kolorystycznej analityce i porównaniach, ale nie ma zastosowania w druku. Z kolei HSB i HSV to modele barwne, które skupiają się na odcieniu, nasyceniu i jasności. Te przestrzenie są często używane w programach graficznych do dostosowywania kolorów, ponieważ pozwalają na intuicyjne manipulowanie kolorami w kontekście cyfrowym. Jednakże, ponieważ nie odpowiadają one rzeczywistym procesom druku, mogą prowadzić do poważnych rozbieżności w rezultatach końcowych. Często, projektanci mylą te przestrzenie z CMYK, sądząc, że kolory, które widzą na ekranie, będą identyczne po wydrukowaniu. To podejście jest błędne, ponieważ ekran emituje światło i używa innego modelu kolorów (RGB), który nie jest w stanie dokładnie oddać kolorów uzyskiwanych z atramentów w druku offsetowym. Z tego powodu, kluczowe jest, aby każdy projekt przeznaczony do druku był zawsze przygotowany z użyciem przestrzeni CMYK, co zapewnia spójność i dokładność kolorów w ostatecznym produkcie.

Pytanie 30

Kolorowe, niepożądane wzory na wydrukach, które pojawiają się w wyniku użycia niewłaściwych kątów rastra, to

A. błysk
B. spadek
C. rozetka
D. mora
Wybór rozety jako odpowiedzi wskazuje na powszechne nieporozumienie dotyczące terminologii druku oraz zjawisk związanych z reprodukcją kolorów. Rozeta to efekt optyczny, powstający w wyniku niewłaściwego zestawienia dwóch lub więcej wzorów, które mają podobne, ale nie identyczne parametry, co prowadzi do powstania nowych, złożonych wzorów wizualnych. Z kolei blik to zjawisko odbicia światła, które może wystąpić w druku, ale ma zupełnie inny charakter i nie jest związane z niewłaściwymi kątami rastra. Spad to termin odnoszący się do obszaru, który znajduje się poza krawędzią finalnego wydruku, który jest zwykle dodawany w celu uniknięcia białych krawędzi po obcięciu. Wybór tych odpowiedzi może być wynikiem błędnego zrozumienia podstawowych koncepcji związanych z techniką druku oraz braku znajomości standardowych praktyk w branży. Warto zauważyć, że unikanie mor jest kluczowe dla jakości druku, a stosowanie odpowiednich kątów rastra oraz zrozumienie pojawiających się zjawisk optycznych jest podstawą pracy w dziedzinie poligrafii. Dlatego też fundamentalne jest, aby drukarze i projektanci dążyli do ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji i znajomości technologii druku, aby zapewnić jak najwyższą jakość swoich produktów.

Pytanie 31

Jakie podłoże najlepiej nadaje się do drukowania folderów reklamowych na cyfrowej drukarce elektrofotograficznej?

A. Papier syntetyczny 60 g/m2
B. Tektura lita 420 g/m2
C. Karton powlekany 250 g/m2
D. Papier niepowlekany offsetowy 150 g/m2
Papier syntetyczny 60 g/m2, choć lekki i elastyczny, nie jest odpowiednim wyborem do druku folderów reklamowych na cyfrowej drukarce elektrofotograficznej. Jego niska gramatura 60 g/m2 sprawia, że jest zbyt cienki i łatwo ulega uszkodzeniom, co w kontekście folderów reklamowych, które powinny być trwałe i estetyczne, jest poważnym ograniczeniem. Takie materiały mogą nie zapewniać odpowiedniego wsparcia dla złożonych grafik. Z kolei papier niepowlekany offsetowy 150 g/m2, choć jest lepszym wyborem niż papier syntetyczny, nie daje takich rezultatów wizualnych jak karton powlekany. Brak powłoki ogranicza intensywność kolorów i może prowadzić do zamazania detali, co jest niepożądane w materiałach reklamowych. Na koniec, tektura lita 420 g/m2, choć bardzo wytrzymała, jest zbyt gruba dla folderów; może to prowadzić do problemów z ich składaniem oraz transportem. Zbyt duża sztywność może także ograniczyć ich funkcjonalność. Wybór niewłaściwego podłoża wpływa nie tylko na jakość druku, ale także na wrażenia użytkowników, co jest kluczowe w kontekście marketingowym. Warto zwrócić uwagę na właściwości fizyczne materiałów oraz ich zastosowanie w kontekście druku, aby uniknąć typowych błędów w projektowaniu i produkcji materiałów reklamowych.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Jaką masę mają 200 arkuszy papieru o formacie B1 (1000 x 700 mm) oraz gramaturze 100 g/m2?

A. 14 kg
B. 20 kg
C. 10 kg
D. 64 kg
Odpowiedź 14 kg jest poprawna, ponieważ obliczenie masy papieru można przeprowadzić, korzystając z wzoru: masa = powierzchnia x gramatura. Format B1 ma wymiary 1000 mm x 700 mm, co daje powierzchnię jednego arkusza równą 1 m² (1 m² = 1000 mm x 700 mm / 1,000,000 mm²). Przy gramaturze 100 g/m², masa jednego arkusza wynosi 0,1 kg. Dla 200 arkuszy masa wynosi 200 x 0,1 kg = 20 kg. Jednak, aby poprawnie obliczyć masę wszystkich arkuszy, musimy uwzględnić, że 200 arkuszy będzie zajmowało powierzchnię 200 m², co w połączeniu z gramaturą daje masę równą 14 kg, zgodnie z zalecanymi praktykami branżowymi dotyczącymi obliczeń masy papieru. Zrozumienie tego procesu jest kluczowe w przemyśle papierniczym i drukarskim, gdzie dokładne obliczenia pozwalają na lepsze zarządzanie materiałami oraz kosztami produkcji.

Pytanie 36

Koszt arkusza kartonu dekoracyjnego w formacie A1+ wynosi 5,00 zł. Jaka będzie łączna cena kartonu niezbędnego do wydruku 800 sztuk kolorowych zaproszeń w formacie A4, biorąc pod uwagę 20% zapas technologiczny?

A. 800 zł
B. 750 zł
C. 600 zł
D. 650 zł
Obliczając koszt materiałów do wydrukowania zaproszeń, kluczowe jest, aby dokładnie zrozumieć, jak obliczyć całkowitą powierzchnię potrzebną do realizacji zamówienia. W przypadku niepoprawnych odpowiedzi często pojawia się błąd w obliczeniach powierzchni lub w oszacowaniu naddatku technologicznego. Wiele osób może zignorować fakt, że naddatek technologiczny jest niezbędnym elementem, który uwzględnia straty związane z cięciem, błędami w druku czy innymi nieprzewidzianymi okolicznościami. Ignorowanie tego aspektu prowadzi do niedoszacowania materiałów potrzebnych do realizacji zamówienia. Dodatkowo, błędne obliczenie kosztów jednostkowych arkuszy kartonu, może prowadzić do znacznych różnic w końcowej kwocie. Warto także zwrócić uwagę na standardy branżowe dotyczące kalkulacji kosztów produkcji, które zalecają dodawanie naddatków na poziomie co najmniej 15-30% w zależności od specyfiki projektu. Niektóre osoby mogą również popełniać błąd, myląc różne formaty kartonu oraz ich ceny, co prowadzi do jeszcze większych nieporozumień. Efektem końcowym jest nieprawidłowe oszacowanie całkowitych kosztów, co może wpłynąć na rentowność projektu. Zrozumienie tych mechanizmów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania kosztami w produkcji poligraficznej.

Pytanie 37

Największy nadmiar technologiczny przy ustalaniu kosztów wytwarzania kalendarzy planszowych powinien być przewidywany w trakcie procesów

A. wykonywania form drukowych
B. drukowania
C. introligatorskich
D. projektowania graficznego
Wybór odpowiedzi związanych z introligatorskimi, wykonywaniem form drukowych czy projektowaniem graficznego jest błędny z kilku powodów. Procesy introligatorskie, choć istotne dla finalizacji produktu, zazwyczaj generują mniejszy naddatek technologiczny względem procesu drukowania. Introligatornia obejmuje takie etapy jak składanie, zszywanie czy oprawa, które są mniej skomplikowane technologicznie i wymagają mniejszych nakładów. Wyposażenie introligatorni można często znormalizować, co ogranicza potencjalne straty. W odniesieniu do wykonywania form drukowych, kluczowe są przygotowania przed drukiem, ale etapy te są głównie związane z kosztami stałymi i innymi przygotowaniami, które nie mają tak dużego wpływu na naddatek technologiczny, jak samo drukowanie. Projektowanie graficzne natomiast, mimo że ma fundamentalne znaczenie dla wyglądu końcowego produktu, nie generuje bezpośrednich naddatków związanych z produkcją, a jego koszty są często jednorazowe i nie dotyczą bezpośrednio procesu wytwarzania. Tego typu błędne rozumowanie może wynikać z mylnego przekonania, że każdy etap procesu produkcji jest równie istotny w kontekście kosztów, podczas gdy w rzeczywistości kluczowe są te etapy, które mają największy wpływ na wydajność i jakość, a zatem również na naddatek technologiczny.

Pytanie 38

Oprogramowaniem służącym do tworzenia wielostronicowego katalogu z grafiką i tekstem, a także do generowania pliku PDF zgodnego ze standardem do druku, jest

A. Gimp
B. Adobe InDesign
C. IrfanView
D. Adobe Bridge
IrfanView to solidny program graficzny, który doskonale sprawdza się w przetwarzaniu zdjęć i obrazów, jednak nie jest zaprojektowany do składu dokumentów wielostronicowych. Użytkownicy mogą błędnie uznać, że IrfanView wystarczy do stworzenia katalogu ofertowego, sądząc, że jego możliwości edycyjne są wystarczające. Podobnie, Adobe Bridge, który ma funkcję organizowania plików graficznych, nie oferuje narzędzi do składu dokumentów. Jego głównym celem jest zarządzanie mediami, co czyni go narzędziem pomocniczym, ale nie wystarczającym do profesjonalnego przygotowania publikacji. Gimp, będący programem do edycji grafiki rastrowej, również nie nadaje się do składu dokumentów, mimo że pozwala na edycję obrazów. W przypadku projektowania katalogu, użytkownicy mogą napotkać trudności w organizacji tekstu i obrazów w sposób, który byłby estetyczny i zgodny z zasadami typografii. Problemy mogą wynikać z braku narzędzi do wielostronicowego układu i ograniczeń w formatach eksportu, co jest istotne dla zachowania wysokiej jakości druku. Dlatego, wybierając odpowiednie oprogramowanie do składu, warto zwrócić uwagę na dedykowane aplikacje, takie jak Adobe InDesign, które oferują odpowiednie funkcjonalności, niezbędne w profesjonalnym procesie tworzenia publikacji.

Pytanie 39

Ile matryc drukarskich jest koniecznych do zrealizowania wydruku czterostronicowego zaproszenia w technice wielobarwnej (CMYK) z elementami lakieru wybiórczego na stronach pierwszej i czwartej?

A. 5 matryc
B. 8 matryc
C. 4 matryce
D. 6 matryc
Analizując odpowiedzi, można zauważyć, że niektóre z nich zakładają niewłaściwe zrozumienie procesu druku i liczby form wymaganych do wykonania zadania. Przykładowo, oszacowanie 8 form mogłoby wynikać z błędnego założenia, że każdy kolor i dodatkowe efekty, takie jak lakierowanie, wymagają oddzielnych form dla każdej strony. Takie podejście nie bierze pod uwagę, że w przypadku druku z wykorzystaniem technologii offsetowej, możliwe jest zastosowanie jednej formy do zadrukowania różnych stron, o ile nie zachodzi potrzeba indywidualnego nałożenia kolorów lub efektów. Z kolei wskazanie tylko 4 form sugeruje, że lakierowanie wybiórcze nie wymaga osobnej formy, co jest nieprawidłowe - lakierowanie to oddzielny proces, który musi być uwzględniony w liczbie form. W praktyce, każdy z tych błędów prowadzi do nieprecyzyjnego zaplanowania procesu produkcji, co może skutkować problemami w realizacji zamówienia, wydłużeniem czasów produkcji i potencjalnymi dodatkowymi kosztami. Zrozumienie, jak efekty takie jak lakierowanie wybiórcze, wpływają na liczbę wymaganych form, jest kluczowe dla efektywnego zarządzania projektem drukarskim i realizacji produktu o wysokiej jakości.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.