Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 5 kwietnia 2025 09:23
  • Data zakończenia: 5 kwietnia 2025 10:05

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na podstawie jakiego ubezpieczenia przysługuje odszkodowanie za naprawę samochodu, gdy sprawca szkody jest znany?

A. Auto Casco
B. Odpowiedzialności cywilnej
C. Następstw nieszczęśliwych wypadków
D. Assistance
Wybór innych ubezpieczeń jako źródła odszkodowania za naprawę pojazdu w przypadku znanego sprawcy szkody jest błędny z kilku powodów. Ubezpieczenie Assistance jest skierowane przede wszystkim na pomoc drogową i pomoc w sytuacjach awaryjnych, takich jak holowanie, naprawa na miejscu zdarzenia czy organizacja transportu zastępczego. Jednak nie pokrywa ono kosztów naprawy uszkodzonego pojazdu, gdy sprawca jest znany. Ubezpieczenie Auto Casco, które ma zastosowanie do szkód własnych, również nie jest właściwym wyborem w tej sytuacji, ponieważ działa w przypadku szkód, które nie mają przypisanego sprawcy lub gdy sprawca nie jest znany. W sytuacji, kiedy możemy zidentyfikować sprawcę, odpowiedzialność finansowa spoczywa na jego ubezpieczeniu OC, a nie na własnym AC. Ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) ma na celu zapewnienie odszkodowania za skutki zdrowotne nieszczęśliwych wypadków, ale również nie odnosi się do naprawy pojazdu. Właściwe zrozumienie tych ubezpieczeń jest kluczowe, aby uniknąć fałszywych założeń co do ich funkcji oraz odpowiedzialności w przypadku kolizji drogowych. Powszechne błędy w myśleniu mogą prowadzić do przekonania, że różnorodne polisy obejmują koszt naprawy pojazdów w każdej sytuacji, co jest nieprawdziwe i może skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi w przypadku szkód komunikacyjnych.

Pytanie 2

Do zadań serwisowych układu smarowania nie wlicza się

A. wymiany lub konserwacji filtrów
B. sprawdzenia stanu oleju w misce olejowej
C. kontroli ciśnienia oleju w trakcie jazdy
D. sprawdzenia szczelności uszczelki misy olejowej
Tak sobie myślę, że kontrola ciśnienia oleju i poziomu oleju to coś, co robimy codziennie. To w sumie bardzo ważne, bo jak nie sprawdzisz, to mogą być kłopoty. Niskie ciśnienie oleju może znaczy, że coś z silnikiem nie tak, a silnik się przegrzewa albo coś tam. Do tego poziom oleju w misce olejowej musi być ok, bo jak go zabraknie, to może być zatarcie, co w ogóle nie jest fajne. Wymiana filtrów też jest potrzebna, żeby olej był czysty, jak się ma zanieczyszczenia, to różnie bywa. Wszystko to jest ważne, bo jak się zaniedba te rzeczy, to silnik może ucierpieć. Naprawdę warto to ogarniać, żeby nie było problemów z autem.

Pytanie 3

Jak powinny być traktowane akumulatory samochodowe?

A. zregenerowane i sprzedane ponownie
B. przekazane do recyklingu
C. przechowywane w magazynie
D. odesłane do dystrybutora lub producenta
Składowanie akumulatorów samochodowych w magazynie jest nieodpowiedzialne, ponieważ akumulatory te mogą być niebezpieczne, zwłaszcza jeśli nie są przechowywane w odpowiedni sposób. Mogą one ulegać uszkodzeniom, co prowadzi do wycieków substancji chemicznych, które są szkodliwe dla zdrowia i środowiska. Oddawanie ich do regeneracji i ponownej sprzedaży może wydawać się korzystną opcją, jednak nie każdy akumulator nadaje się do regeneracji, a nieprawidłowy proces może prowadzić do dalszych zagrożeń. Odesłanie do dystrybutora lub producenta może być w niektórych przypadkach stosowane, ale nie jest to najlepsza metoda utylizacji. Ważne jest, aby zrozumieć, że akumulatory powinny być zawsze poddawane recyklingowi przez certyfikowane firmy, co gwarantuje ich odpowiedzialne przetwarzanie. W rzeczywistości, niewłaściwe postępowanie z zużytymi akumulatorami może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych, ponieważ zgodnie z przepisami o odpadach, producenci i sprzedawcy mają obowiązek zapewnienia efektywnej utylizacji. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla ochrony środowiska oraz zdrowia publicznego.

Pytanie 4

Przy wydawaniu części do naprawy pojazdu mechanikowi, pracownik magazynu zobowiązany jest do sporządzenia

A. arkusza spisowego
B. zlecenia serwisowego
C. dokumentu rozchodu międzymagazynowego
D. dokumentu rozchodu wewnętrznego części serwisowych
Wydanie części do naprawy pojazdu bez odpowiedniego dokumentowania tego procesu może prowadzić do licznych problemów w zarządzaniu zapasami. Arkusz spisowy, choć przydatny w niektórych kontekstach, nie jest odpowiednim narzędziem do ścisłego monitorowania wydania części. Jego zastosowanie może wprowadzać niejasności, ponieważ nie rejestruje on szczegółów dotyczących konkretnego wydania w danym momencie, co jest kluczowe dla kontroli zasobów. Zlecenie serwisowe, z drugiej strony, dotyczy głównie zlecenia pracy dla mechanika, a nie procesu rozchodu części. Jego użycie do dokumentacji wydania części może prowadzić do nieporozumień i trudności w identyfikacji, jakie części zostały faktycznie wykorzystane w danym zleceniu. Dokument rozchodu międzymagazynowego odnosi się do transferu towarów pomiędzy różnymi magazynami, a w kontekście wydania części do naprawy nie jest to właściwe podejście. Błędne wykorzystanie tych dokumentów może skutkować niezgodnościami w inwentaryzacji oraz problemami finansowymi związanymi z nieścisłościami w zapasach. Właściwe dokumentowanie rozchodu części serwisowych jest kluczowe dla zapewnienia transparentności i efektywności operacyjnej w każdym warsztacie. Niezrozumienie tego procesu może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym strat finansowych oraz obniżenia jakości usług świadczonych klientom.

Pytanie 5

Strategia rynkowa oparta na kooperacji w sektorze motoryzacyjnym w celu podniesienia jakości i efektywności świadczonych usług nie jest

A. budowa dróg komunikacyjnych
B. coobranding
C. powoływanie stowarzyszeń
D. zarządzanie flotą samochodową
Budowa dróg komunikacyjnych nie jest strategią rynkową opartą na współpracy w branży motoryzacyjnej, ponieważ jej celem jest przede wszystkim rozwój infrastruktury transportowej, a nie bezpośrednia współpraca między firmami motoryzacyjnymi. Współpraca w ramach branży motoryzacyjnej koncentruje się na poprawie jakości i efektywności usług poprzez różne formy kooperacji, takie jak tworzenie stowarzyszeń, coobranding czy zarządzanie flotą pojazdów. Przykładem współpracy są programy wspólnego marketingu, gdzie marki łączą siły w celu zwiększenia zasięgu swoich produktów. Dobrymi praktykami w tej dziedzinie są także wspólne badania nad nowymi technologiami, co pozwala na dzielenie się kosztami i ryzykiem. Przykładowo, kilka producentów samochodów może współpracować przy rozwoju technologii elektrycznych, co przyspiesza innowacje i zwiększa konkurencyjność na rynku. Takie podejścia są zgodne z nowoczesnymi trendami w branży motoryzacyjnej, które kładą nacisk na zrównoważony rozwój i efektywność operacyjną.

Pytanie 6

Dokumentem, który umożliwia wprowadzenie nowego rodzaju pojazdu do ruchu na obszarze Polski, jest

A. świadectwo homologacji
B. książka serwisowa
C. dowód rejestracyjny
D. karta pojazdu
Karta pojazdu, książka serwisowa i dowód rejestracyjny to dokumenty, które pełnią różne funkcje w procesie rejestracji i użytkowania pojazdów, ale nie są dokumentami homologacyjnymi. Karta pojazdu, będąca dokumentem wydawanym przez odpowiednie organy, zawiera informacje dotyczące pojazdu, takie jak jego parametry techniczne oraz historię rejestracji, ale sama w sobie nie potwierdza, że pojazd spełnia normy homologacyjne. Książka serwisowa to natomiast dokument, który jest używany do zapisywania informacji o serwisach, naprawach oraz przeglądach technicznych pojazdu. To narzędzie jest pomocne w utrzymaniu pojazdu w dobrym stanie technicznym, ale nie ma związku z procesem homologacji. Z kolei dowód rejestracyjny to dokument, który potwierdza, że pojazd został zarejestrowany w odpowiednim urzędzie, lecz również nie jest to dokument, który dopuszcza nowy typ pojazdu do ruchu. Powszechne nieporozumienia dotyczące tych dokumentów mogą wynikać z mylnego przekonania, że wszystkie dokumenty związane z pojazdem mają tę samą rolę. W rzeczywistości, świadectwo homologacji jest kluczowym dokumentem, który musi zostać uzyskany przed rejestracją pojazdu, a pozostałe dokumenty są uzupełnieniem dla jego eksploatacji.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Jaką metodę należy wykorzystać do oceny stopnia zużycia amortyzatorów?

A. Boge’a
B. Vickersa
C. Hartridge’a
D. Shore’a
Wybór metod, które mają ocenić zużycie amortyzatorów, może być mylący, bo nie każda się nadaje. Weźmy na przykład metodę Hartridge’a – ona jest głównie używana do testowania różnych układów wtryskowych i silnikowych, a nie do amortyzatorów. Tak więc, użycie tej metody w kontekście amortyzatorów to raczej nieporozumienie i może prowadzić do nieprecyzyjnych wyników. Podobnie sprawa wygląda z metodą Vickersa, która mierzy twardość materiałów – nie bardzo nadaje się to do oceny amortyzatorów. Osoby, które korzystają z tej metody, mogą nie zauważać, że twardość sama w sobie nie pokazuje zużycia, bo nie bierze pod uwagę, jak amortyzatory działają w ruchu. Metoda Shore’a z kolei jest głównie używana do pomiaru twardości elastomerów, więc też nie jest specjalnie stworzona do oceniania stanu technicznego amortyzatorów, chociaż może podać parę informacji o materiałach, z których są zrobione. W końcu, wybór złej metody może prowadzić do kiepskiej diagnostyki, co z kolei stwarza ryzyko dla bezpieczeństwa użytkowników aut. Dlatego ważne jest, żeby każda metoda była dopasowana do konkretnego elementu, a w przypadku amortyzatorów jedynym słusznym wyborem jest metoda Boge'a.

Pytanie 9

Kto powinien zająć się przyjęciem samochodu do przeglądu gwarancyjnego od klienta?

A. pracownik biura obsługi klienta
B. mechanik serwisowy
C. inżynier serwisu
D. mistrz serwisowy
Odpowiedź, że przegląd gwarancyjny powinien przyjąć pracownik biura obsługi klienta, jest prawidłowa. Pracownik ten pełni kluczową rolę w procesie obsługi klienta, będąc pierwszym punktem kontaktowym dla klientów przy dostarczaniu pojazdów na przegląd. Zgodnie z dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej, pracownicy biura obsługi klienta są odpowiedzialni za wstępną weryfikację dokumentacji oraz zapewnienie, że wszystkie wymagane informacje dotyczące przeglądu są zebrane przed przekazaniem samochodu do dalszej obsługi. Przykładem praktycznego zastosowania tej roli jest konieczność zweryfikowania, czy pojazd spełnia warunki gwarancyjne oraz czy klient dostarczył wszystkie niezbędne dokumenty, takie jak książka serwisowa. Taki proces pomaga uniknąć nieporozumień, które mogą prowadzić do wydłużenia czasu obsługi i niezadowolenia klienta. Pracownicy biura obsługi klienta są szkoleni w zakresie standardów obsługi, co zapewnia profesjonalne podejście i wysoką jakość świadczonych usług, co jest zgodne z standardami ISO w zakresie jakości w obszarze serwisowania pojazdów.

Pytanie 10

Analizując przyczynę zbyt wysokiego poziomu temperatury płynu chłodzącego w trakcie jazdy w optymalnych warunkach atmosferycznych, powinno się najpierw wykonać diagnostykę

A. czujnika temperatury silnika
B. termostatu
C. zaworu parowo-powietrznego
D. czujnika uruchamiania wentylatora chłodnicy
Termostat odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu temperaturą płynu chłodzącego w silniku. Jego podstawowym zadaniem jest regulacja przepływu płynu chłodzącego między silnikiem a chłodnicą, co ma na celu utrzymanie optymalnej temperatury pracy silnika. Jeśli termostat jest uszkodzony, może pozostać w pozycji zamkniętej, co prowadzi do nagromadzenia ciepła w silniku i nadmiernego wzrostu temperatury płynu chłodzącego. W takich sytuacjach, nawet przy normalnych temperaturach zewnętrznych, silnik może się przegrzewać. Przykładem praktycznym może być sytuacja, gdy podczas jazdy w warunkach miejskich, gdzie prędkość jest niska, a obciążenie silnika wysokie, uszkodzony termostat nie otworzy się, co skutkuje awarią silnika. Diagnostyka termostatu powinna obejmować sprawdzenie jego otwarcia w odpowiedniej temperaturze oraz wizualną inspekcję na obecność osadów lub uszkodzeń, co powinno być zgodne z procedurami zalecanymi przez producentów pojazdów. Dobre praktyki obejmują regularne serwisowanie układu chłodzenia, co pozwala na wczesne zauważenie problemów z termostatem.

Pytanie 11

Jaka jest minimalna wartość przepuszczalności światła dla bocznej przedniej szyby, aby pojazd mógł być dopuszczony do ruchu?

A. 75%
B. 85%
C. 70%
D. 80%
Wybór odpowiedzi wyższej niż 70% jest niepoprawny, ponieważ sugeruje, że pojazdy mogą być dopuszczone do ruchu przy wyższych wartościach przepuszczalności światła, co nie jest zgodne z obowiązującymi przepisami. Warto zaznaczyć, że przepuszczalność światła jest kluczowym wskaźnikiem, który wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Szyby o zbyt dużej przyciemnieniu mogą ograniczać widoczność kierowcy, co w szczególności jest istotne podczas jazdy nocą lub w trudnych warunkach pogodowych. W praktyce, normy te są ustalane na podstawie badań, które pokazują, że odpowiednia ilość światła docierającego do wnętrza pojazdu jest niezbędna do prawidłowego postrzegania otoczenia. Zbyt duża przepuszczalność, jak w przypadku odpowiedzi 85% czy 80%, może prowadzić do sytuacji, w których kontrola widoczności staje się niewystarczająca, a to z kolei zwiększa ryzyko wypadków. Ponadto, w wielu krajach określone są surowe kary za użytkowanie pojazdów, które nie spełniają wymogów dotyczących przepisów dotyczących szyb, co może skutkować nie tylko mandatem, ale także obowiązkiem dostosowania pojazdu do norm. Dlatego tak ważne jest, aby kierowcy byli świadomi wymogów dotyczących przepuszczalności światła, aby zapewnić sobie i innym uczestnikom ruchu drogowego odpowiednią ochronę.

Pytanie 12

Maksymalne ciśnienie oleju w systemie smarowania silnika powinno wynosić

A. 0,4-0,6 MPa
B. 0,05-0,6 MPa
C. powyżej 0,6 MPa
D. 0,05-0,4 MPa
Odpowiedzi wskazujące na ciśnienia niższe niż 0,4 MPa, takie jak 0,05-0,4 MPa, oraz te proponujące wartości wyższe niż 0,6 MPa, są nieprawidłowe z kilku powodów. Ciśnienia poniżej 0,4 MPa są niewystarczające do zapewnienia prawidłowego smarowania silnika. W takich warunkach olej nie jest skutecznie przetłaczany do wszystkich istotnych elementów silnika, co może prowadzić do ich nadmiernego zużycia z powodu zwiększonego tarcia. Ponadto, ciśnienie oleju poniżej zalecanego poziomu może powodować osadzanie się zanieczyszczeń w układzie smarowania, co dodatkowo obniża efektywność smarowania. Z drugiej strony, ciśnienia przekraczające 0,6 MPa mogą prowadzić do uszkodzeń uszczelek, przewodów olejowych oraz samego układu smarowania. Wysokie ciśnienie może także generować niekorzystne warunki pracy dla pompy olejowej. Typowym błędem jest założenie, że im wyższe ciśnienie, tym lepsze smarowanie, co jest mylną koncepcją. Kluczowe jest, aby utrzymywać ciśnienie w optymalnym zakresie, a nie przekraczać zalecanych wartości, co często bywa pomijane przez niektórych użytkowników pojazdów. Właściwe ciśnienie oleju jest niezbędne dla długowieczności i niezawodności silnika.

Pytanie 13

Podczas naprawy tulei cylindrów silników spalinowych, jaką metodą weryfikuje się precyzję wykonania naprawy?

A. średnicówki czujnikowej
B. mikrometru zewnętrznego
C. suwmiarki modułowej
D. przymiaru kreskowego
Średnicówka czujnikowa jest narzędziem pomiarowym, które pozwala na bardzo precyzyjne pomiary średnic otworów cylindrów. W procesie naprawy tulei cylindrów silników spalinowych kluczowe jest zapewnienie odpowiednich tolerancji oraz gładkości powierzchni, co ma bezpośredni wpływ na efektywność pracy silnika i jego trwałość. Średnicówki czujnikowe, dzięki zastosowaniu czujników elektronicznych, oferują dokładność pomiaru rzędu mikrometrów, co czyni je idealnym narzędziem do tak precyzyjnych aplikacji. W praktyce, po nawierceniu lub honowaniu cylindrów, mechanic często używa średnicówki czujnikowej do sprawdzenia średnicy oraz ewentualnych odchyleń od wymiarów nominalnych. Użycie tego narzędzia jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, co przekłada się na wysoką jakość wykonywanych napraw oraz optymalizację pracy silnika. Dodatkowo, regularne stosowanie średnicówki czujnikowej w kontroli jakości przyczynia się do długowieczności komponentów silnika.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Do obowiązków kierownika Biura Obsługi Klienta w serwisie samochodowym należy

A. usprawnianie i koordynacja systemu kontaktów z klientami
B. rekrutacja pracowników do BOK
C. diagnozowanie pojazdów
D. zarządzanie pracami naprawczymi
Kierowanie pracami naprawczymi, zatrudnianie pracowników do BOK oraz diagnozowanie pojazdów to zadania, które nie mieszczą się w obszarze odpowiedzialności kierownika Biura Obsługi Klienta. W rzeczywistości, kierowanie pracami naprawczymi należy do kompetencji menedżera serwisu lub technika, który zajmuje się bezpośrednim nadzorem nad procesami naprawy i zapewnieniem ich jakości. Zatrudnianie pracowników, choć ważne, jest zadaniem działu HR, który odpowiada za rekrutację i selekcję odpowiednich kandydatów, a nie bezpośrednio kierownika BOK. Diagnozowanie pojazdów jest funkcją techniczną, która wymaga specjalistycznej wiedzy i umiejętności, a zatem również nie leży w gestii kierownika BOK. Kierownik Biura Obsługi Klienta powinien skupiać się na strategiach poprawy jakości kontaktu z klientami, a nie na technicznych aspektach serwisowych. Błędy w myśleniu, które prowadzą do takich niepoprawnych wniosków, często wynikają z mylnego postrzegania ról i zadań w organizacji. Ważne jest, aby zrozumieć, że każdy członek zespołu ma swoje jasno określone obowiązki, a ich skuteczne wykonanie przyczynia się do ogólnej efektywności serwisu samochodowego.

Pytanie 16

Na stanowisku pracy z wiertarką stołową powinna być umieszczona tabliczka wskazująca na potrzebę stosowania ochrony

A. wzroku
B. słuchu
C. przeciwpyłowej
D. przeciwporażeniowej
Odpowiedź dotycząca konieczności stosowania ochrony wzroku w przypadku korzystania z wiertarki stołowej jest prawidłowa, ponieważ podczas pracy z tego typu narzędziem istnieje ryzyko wystąpienia niebezpiecznych odłamków materiału oraz pyłów, które mogą dostawać się do oczu. Ochrona wzroku, jak gogle czy osłony twarzy, jest kluczowa w minimalizowaniu ryzyka urazów, co jest zgodne z normami BHP oraz standardami pracy w warsztatach. Przykładem mogą być sytuacje, w których obrabiany materiał, na przykład metal czy drewno, nieoczekiwanie pęka lub zrywa się, generując odłamki, które mogą trafić w oczy operatora. W związku z tym, każda stacja robocza wyposażona w wiertarkę stołową powinna być odpowiednio oznakowana, aby przypominać o konieczności używania takich środków ochrony osobistej. Dodatkowo, warto zwrócić uwagę, że w wielu regulacjach oraz przewodnikach branżowych, takich jak normy ISO, podkreśla się znaczenie ochrony wzroku jako podstawowego elementu zabezpieczającego pracowników przed urazami w miejscu pracy.

Pytanie 17

Do podstawowych funkcji magazynu należy

A. poszukiwanie źródeł zaopatrzenia
B. techniczne wyposażenie warsztatu samochodowego
C. zbieranie materiałów i elementów zapewniających nieprzerwaną realizację procesów usługowych
D. tworzenie harmonogramu uzupełniania stanów magazynowych
Nadrzędnym zadaniem magazynu jest gromadzenie materiałów i części, co ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia ciągłości procesów usługowych. Magazynowanie to nie tylko przechowywanie surowców, ale także zarządzanie zapasami, co pozwala na efektywne planowanie produkcji oraz eliminację przestojów. Przykładowo, w branży produkcyjnej, odpowiednie gromadzenie komponentów umożliwia płynne wytwarzanie produktów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami, takimi jak Just-in-Time (JIT), które redukują zapasy do niezbędnego minimum i zwiększają efektywność operacyjną. Ponadto, magazyny muszą przestrzegać standardów bezpieczeństwa, zapewniając, że materiały są prawidłowo oznakowane i przechowywane w sposób, który minimalizuje ryzyko uszkodzenia lub utraty. Właściwe zarządzanie materiałami wpływa nie tylko na efektywność operacyjną, ale także na satysfakcję klientów, ponieważ terminowe dostawy i dostępność produktów są kluczowe w konkurencyjnych rynkach.

Pytanie 18

Przyjmując pojazd do naprawy w ramach zlecenia serwisowego, która informacja jest zbędna?

A. wartość na liczniku kilometrów
B. masa całkowita pojazdu
C. poziom paliwa w zbiorniku
D. identyfikator VIN
Odpowiedzi, które wskazują na potrzebę podania masy całkowitej pojazdu, ilości paliwa w zbiorniku, stanu licznika kilometrów oraz numeru VIN, mogą prowadzić do nieporozumień w kontekście serwisowania pojazdów. Masa całkowita pojazdu, chociaż istotna w wielu aspektach związanych z transportem i przepisami drogowymi, nie jest konieczna do dokumentacji podczas przyjęcia pojazdu do naprawy. Kluczowe informacje, takie jak stan licznika kilometrów, mają bezpośrednie znaczenie dla oceny stanu technicznego i planowania działań serwisowych. Licznik kilometrów dostarcza cennych danych na temat zużycia pojazdu, co jest niezbędne w kontekście ustalania harmonogramów przeglądów oraz napraw. Natomiast numer VIN jest fundamentalny w kontekście identyfikacji pojazdu, umożliwiając dostęp do jego historii oraz specyfikacji technicznych. Zrozumienie tych elementów jest kluczowe dla skutecznego zarządzania procesem serwisowym. Użytkownicy mogą popełnić błąd w myśleniu, przyjmując, że wszystkie informacje dotyczące pojazdu są równoważne, podczas gdy w rzeczywistości ich znaczenie jest zróżnicowane w kontekście konkretnych działań serwisowych. Właściwe podejście do dokumentowania informacji serwisowych powinno opierać się na analizie ich przydatności i znaczenia dla bezpieczeństwa oraz efektywności obsługi pojazdu.

Pytanie 19

Podczas przyjmowania pojazdu klienta do serwisu, pracownik wypełnia

A. kartę kontrolną.
B. wycenę naprawy.
C. zlecenie serwisowe.
D. zamówienie do magazynu.
Zlecenie serwisowe jest kluczowym dokumentem, który formalizuje przyjęcie pojazdu do naprawy w serwisie. Jego wypełnienie umożliwia szczegółowe określenie zakresu usług, które mają zostać wykonane, oraz identyfikację problemów zgłoszonych przez klienta. Zlecenie to stanowi podstawę do dalszych działań, w tym do stworzenia kosztorysu naprawy i wyceny. Przykładowo, w momencie przyjęcia samochodu do serwisu, mechanik może zauważyć dodatkowe usterki, które nie były wcześniej zgłoszone, i wówczas sporządzenie zlecenia serwisowego pozwala na ich uwzględnienie w całym procesie naprawy. Ponadto, zlecenie serwisowe może również zawierać informacje dotyczące części zamiennych, które będą potrzebne do realizacji naprawy, co jest zgodne z normami ISO w zakresie zarządzania jakością w serwisach samochodowych. Prawidłowo wypełnione zlecenie serwisowe staje się dokumentem nie tylko dla serwisu, ale także dla klienta, co zwiększa przejrzystość i zaufanie w relacji serwis-klient.

Pytanie 20

Podczas przyjęcia auta do reperacji zawsze dokonuje się

A. próby jazdy w obecności jego właściciela
B. obserwacji technicznej pojazdu samochodowego
C. próby jazdy bez obecności właściciela auta
D. dokładnej inspekcji zewnętrznej pojazdu
Dokładne oględziny zewnętrzne pojazdu to kluczowy etap przyjęcia go do naprawy, który pozwala na zidentyfikowanie wszelkich uszkodzeń oraz ustalenie stanu technicznego. Podczas tego procesu mechanik ocenia nie tylko widoczne elementy nadwozia, ale również stan szyb, oświetlenia oraz podzespołów zewnętrznych. Praktyczne zastosowanie tej praktyki obejmuje dokumentację stanu pojazdu w formie zdjęć oraz raportu, co jest istotne zarówno dla klienta, jak i dla warsztatu w kontekście ewentualnych roszczeń gwarancyjnych lub ubezpieczeniowych. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie systematycznego podejścia do kontroli jakości, co znajduje odzwierciedlenie w praktyce przeprowadzania szczegółowych oględzin. Również, w przypadku wykrycia uszkodzeń, mechanik może odpowiednio zaplanować zakres napraw oraz skonsultować się z właścicielem w celu uzyskania zgody na dodatkowe prace. Dlatego te oględziny są nie tylko formalnością, ale kluczowym krokiem w zapewnieniu bezpieczeństwa i efektywności naprawy.

Pytanie 21

Urząd Dozoru Technicznego przeprowadza przegląd okresowy dźwigów

A. raz w roku
B. co pół roku
C. co 24 miesiące
D. co 36 miesięcy
Odpowiedź "raz w roku" jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami zawartymi w Ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, przegląd okresowy podnośników, w tym wind, należy przeprowadzać co 12 miesięcy. Celem tego przeglądu jest zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników oraz sprawności urządzeń. Regularne przeglądy pozwalają na wczesne wykrywanie potencjalnych usterek, co może zapobiec poważnym awariom oraz wypadkom. W praktyce, firmy korzystające z podnośników powinny planować przeglądy w harmonogramie rocznym, aby utrzymać urządzenia w optymalnym stanie technicznym. Przykładem jest sytuacja, w której przeprowadzenie przeglądu we właściwym terminie pozwoliło na wykrycie zużycia elementów mechanicznych, co z kolei umożliwiło ich wymianę przed wystąpieniem poważniejszej awarii. Przeglądy te są również wymagane przez normy takie jak PN-EN 81 dotyczące bezpieczeństwa urządzeń dźwigowych, co podkreśla ich znaczenie w kontekście regulacji i standardów branżowych.

Pytanie 22

W warsztacie stwierdzono, że nierówna praca 4-cylindrowego silnika jest spowodowana uszkodzoną cewką zapłonową 2 cylindra. Właściciel w ramach naprawy pojazdu zlecił również wykonanie pomiaru ciśnienia sprężania w cylindrach silnika. Korzystając z danych zawartych w tabeli, oblicz koszt naprawy.

Części i materiałyCena[zł/szt.]
Świeca zapłonowa27,00
Cewka zapłonowa48,00
Robocizna100 zł/h
Pracochłonność czynności[rbh]
Diagnostyka układu zapłonowego0,2
Wymiana świecy zapłonowej0,1
Wymiana cewki zapłonowej0,08
Pomiar ciśnienia sprężania0,8

A. 156,00 zł
B. 170,00 zł
C. 135,00 zł
D. 304,00 zł
Wydaje mi się, że mogłeś źle zrozumieć, jak się oblicza koszty naprawy. Wiele osób często omija ważne szczegóły, na przykład dokładne wyliczenie kosztów robocizny czy części. Warto na przykład pamiętać, że trzeba uwzględnić pełną wartość robocizny przy diagnostyce i pomiarze ciśnienia sprężania, bo to może sporo namieszać w obliczeniach. Koszt cewki zapłonowej, który wynosi 48,00 zł, też powinien być dodany do robocizny, a nie traktowany jak samodzielna rzecz. Często ludzie robią też błąd, przyjmując za niską lub za wysoką stawkę za roboczogodzinę, co potem przekłada się na błędy w kosztorysach. Lepiej też brać pod uwagę czas na dodatkowe czynności serwisowe, bo inaczej łatwo można sporo przeszacować lub niedoszacować całkowity koszt naprawy. W motoryzacji ważne jest, żeby szczegółowo analizować każdy koszt, żeby mieć pewność, że wszystko jest jasne, zarówno dla nas, jak i dla klienta.

Pytanie 23

Głównym dokumentem, który jest wymagany przy przyjęciu pojazdu do naprawy w warsztacie, jest

A. zlecenie naprawy
B. karta materiałowa
C. karta przeglądów
D. karta czasu naprawy
Zlecenie naprawy to kluczowy dokument, który formalizuje przyjęcie samochodu do warsztatu, określając zakres planowanych prac oraz ich kosztorys. Stanowi ono podstawę współpracy między klientem a warsztatem, a także jest istotnym punktem odniesienia w przypadku jakichkolwiek sporów dotyczących wykonanych usług. W ramach zlecenia naprawy powinny być zawarte takie informacje jak dane kontaktowe klienta, szczegóły dotyczące pojazdu, opis usterek, a także przewidywany czas realizacji napraw. Dzięki temu dokumentowi warsztat ma jasno określone zadania oraz może lepiej zarządzać swoimi zasobami i czasem. Przykładowo, jeśli klient zgłasza problem z układem hamulcowym, to na zleceniu naprawy powinno być zaznaczone, czy obejmuje to wymianę klocków hamulcowych, tarcz czy innych komponentów. Taki dokument jest również niezbędny w kontekście ewentualnych roszczeń gwarancyjnych, ponieważ potwierdza, jakie usługi zostały wykonane.

Pytanie 24

Jak powinien postąpić pracownik serwisu z pozostałościami po wymianie zużytego oleju silnikowego?

A. Zneutralizować go przy pomocy sorbentu
B. Spalić go w piecu przystosowanym do oleju
C. Oddać go do utylizacji
D. Poddać go procesowi rafinacji
Oddanie zużytego oleju silnikowego do utylizacji jest kluczowym krokiem w zapewnieniu ochrony środowiska oraz przestrzeganiu przepisów dotyczących gospodarki odpadami. Zużyty olej silnikowy jest substancją niebezpieczną, która może zanieczyścić glebę i wody gruntowe, dlatego nie powinien być usuwany w sposób niekontrolowany, jak np. wylewanie go do kanalizacji czy na terenach zielonych. Utylizacja oleju odbywa się w zgodzie z regulacjami prawnymi i standardami branżowymi, które wymagają, aby odpady niebezpieczne były przetwarzane w specjalistycznych zakładach. W takich miejscach olej jest odpowiednio zbierany, przetwarzany, a następnie może być wykorzystywany ponownie, co przyczynia się do zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. Przykładem dobrych praktyk jest przekazywanie zużytego oleju do stacji serwisowych lub punktów zbiórki, które dysponują odpowiednim sprzętem i wiedzą, aby przeprowadzić właściwą utylizację. Dzięki takim działaniom, pracownicy serwisu przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju i ochrony zasobów naturalnych.

Pytanie 25

Analizując przyczyny nieprawidłowego zachowania pojazdu podczas jazdy - zbaczanie w jedną stronę - należy na początku zweryfikować

A. wyważenie kół
B. kąt pochylenia koła
C. ciśnienie w ogumieniu
D. zbieżność kół
Odpowiedź dotycząca ciśnienia w ogumieniu jest poprawna, ponieważ niewłaściwe ciśnienie jest jednym z najczęstszych powodów, dla których pojazd może ściągać w jedną stronę. Niskie ciśnienie w jednym z kół może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon oraz zmieniać sposób, w jaki pojazd reaguje na manewry kierownicą. W praktyce, podczas rutynowych przeglądów technicznych, zaleca się regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Należy pamiętać, że ciśnienie powinno być kontrolowane na zimnych oponach, aby uzyskać dokładne wyniki. Ponadto, nieprawidłowe ciśnienie ma wpływ na efektywność paliwową pojazdu oraz bezpieczeństwo jazdy, co jest zgodne z normami branżowymi dotyczącymi utrzymania pojazdów. Odpowiednie wartości ciśnienia można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu oraz na etykietach umieszczonych na drzwiach kierowcy lub w schowku. Przykładem praktycznym jest sytuacja, w której kierowca zauważa, że samochód ściąga w lewo. Po sprawdzeniu ciśnienia okazuje się, że lewe koło ma znacznie niższe ciśnienie niż prawe, co po napompowaniu do właściwego poziomu rozwiązuje problem.

Pytanie 26

Do kluczowych zadań logistyki magazynowej nie zalicza się

A. utrzymanie zapasów na ustalonym poziomie.
B. kompletowanie zestawów części.
C. ewidencja kosztów stałych serwisu.
D. pakowanie materiałów i części.
Ewidencja kosztów stałych serwisu nie jest bezpośrednio związana z głównymi zadaniami gospodarki magazynowej, które koncentrują się na zarządzaniu towarami i materiałami w magazynie. Główne zadania gospodarki magazynowej obejmują takie procesy jak kompletowanie zestawów części, konfekcjonowanie materiałów oraz utrzymanie zapasów na ustalonym poziomie. Kompletowanie zestawów części polega na zbieraniu odpowiednich elementów do produkcji lub dostawy, co jest kluczowe dla efektywności operacyjnej. Konfekcjonowanie materiałów i części to z kolei proces pakowania towarów do dalszej dystrybucji, co również ma znaczenie dla logistyki. Utrzymanie zapasów na ustalonym poziomie jest istotne dla zapewnienia ciągłości produkcji oraz minimalizacji kosztów związanych z nadmiernym magazynowaniem. Standardy branżowe, takie jak Lean Management, podkreślają znaczenie efektywności w zarządzaniu zapasami, co również wyklucza ewidencję kosztów serwisu jako kluczowe zadanie w tym zakresie.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Fakt stosowania smaru podczas zakupu opony na obręcz jest związany z

A. uszczelnieniem połączenia opona-obręcz
B. ochroną opony przed wpływem metalu
C. ochroną obręczy przed korozją
D. ochroną przed obrotem opony
Smar stosowany podczas montażu opony na obręczy ma kluczowe znaczenie dla uszczelnienia połączenia opona-obręcz. Efektywne uszczelnienie zapobiega dostawaniu się powietrza i innych zanieczyszczeń do wnętrza opony, co może prowadzić do jej deflacji i obniżenia wydajności. W praktyce, smarowanie obręczy przed osadzeniem opony ułatwia również proces montażu, redukując tarcie i ułatwiając właściwe dopasowanie elementów. Dobre praktyki branżowe zalecają stosowanie smarów specjalistycznych, które nie tylko poprawiają szczelność, ale również są odporne na działanie wysokich temperatur i ciśnienia. Przykładami takich smarów są preparaty silikonowe czy inne środki chemiczne przeznaczone do użytku w przemyśle motoryzacyjnym. Użycie smaru zwiększa również trwałość uszczelnień, co jest istotne z perspektywy długoterminowego użytkowania pojazdów. Ostatecznie, odpowiednie uszczelnienie połączenia opona-obręcz jest niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa i efektywności jazdy, co potwierdzają zarówno producenci opon, jak i wytyczne branżowe.

Pytanie 30

Pomiar emisji spalin dymomierzem absorpcyjnym przeprowadza się w pojeździe z silnikiem oznaczonym jako

A. SPI
B. DTI
C. FSI
D. MPI
Wybór opcji MPI, FSI czy SPI jest błędny z kilku powodów. MPI, czyli Multi-Point Injection, odnosi się do silników benzynowych, w których paliwo jest wtryskiwane do kolektora ssącego, co nie jest typowe dla silników Diesla, które wymagają innego podejścia do pomiaru spalin. FSI, znane jako Fuel Stratified Injection, również dotyczy silników benzynowych, gdzie paliwo jest wtryskiwane w różnych proporcjach w zależności od warunków pracy silnika, co nie jest adekwatne do testów dymności charakterystycznych dla silników Diesla. SPI, z kolei, oznacza Sequential Port Injection, co również odnosi się do silników benzynowych i jest niezgodne z tematem pytania, które dotyczy technologii pomiarowej dla silników Diesla. Te silniki, ze względu na sposób spalania i specyfikę emisji, nie mogą być poprawnie oceniane dymomierzami absorpcyjnymi, które są specjalnie zaprojektowane dla silników DTI. Wybór niewłaściwych oznaczeń silników prowadzi do mylnych wniosków dotyczących metod pomiaru i ich zastosowania, co jest kluczowe w kontekście norm emisji i ochrony środowiska. Przed przystąpieniem do pomiarów warto zapoznać się z różnymi typami silników oraz ich specyfiką, aby dobrać odpowiednie metody pomiarowe zgodne z wymaganiami branżowymi.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Na podstawie dostarczonych danych oblicz czas potrzebny na wymianę wszystkich tarcz hamulcowych oraz przednich zacisków hamulcowych w pojeździe.

Czas naprawy

Zacisk hamulca
Wymiana lewego przedniego zacisku hamulcowego (1,2 godziny)
Wymiana prawego przedniego zacisku hamulcowego (1,2 godziny)
Wymiana lewego tylnego zacisku hamulcowego (1,2 godziny)
Wymiana prawego tylnego zacisku hamulcowego (1,2 godziny)
Wymiana obu przednich zacisków hamulcowych (1,4 godziny)
Wymiana obu tylnych zacisków hamulcowych (1,6 godziny)
Wymiana wszystkich zacisków hamulcowych (2,5 godziny)
Tarcza hamulca
Wymiana lewej przedniej tarczy hamulcowej (0,6 godziny)
Wymiana prawej przedniej tarczy hamulcowej (0,6 godziny)
Wymiana obu przednich tarcz hamulcowych (0,9 godziny)
Wymiana lewej tylnej tarczy hamulcowej (1,1 godziny)
Wymiana prawej tylnej tarczy hamulcowej (1,1 godziny)
Wymiana obu tylnych tarcz hamulcowych (1,5godziny)
Wymiana wszystkich tarcz hamulcowych (2,4 godziny)




A. 3,8 godziny
B. 1,6 godziny
C. 2,5 godziny
D. 2,4 godziny
Czas wymiany wszystkich tarcz hamulcowych oraz przednich zacisków hamulcowych wynosi 3,8 godziny. Obliczenia można zacząć od zsumowania czasu wymiany wszystkich zacisków oraz tarcz. Wymiana obu przednich zacisków hamulcowych zajmuje 1,4 godziny, a wymiana wszystkich tarcz hamulcowych zajmuje 2,4 godziny. Suma tych czasów wynosi 1,4 godziny + 2,4 godziny = 3,8 godziny. W praktyce, znajomość czasu wymiany poszczególnych komponentów hamulcowych jest niezbędna dla mechaników i serwisów, aby odpowiednio planować czas wykonywania usług oraz wyceny. Warto również zaznaczyć, że zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, czas wymiany może się różnić w zależności od modelu pojazdu, stanu technicznego oraz używanych komponentów. Dlatego mechanicy powinni zawsze uwzględniać dodatkowy czas na ewentualne problemy podczas demontażu lub montażu hamulców, co może wpłynąć na całkowity czas naprawy.

Pytanie 33

W przypadku stwierdzenia niebezpiecznego wzrostu temperatury silnika, pracownik powinien przede wszystkim zweryfikować

A. działanie termostatu
B. poziom płynu chłodniczego
C. działanie pompy cieczy
D. zanieczyszczenie chłodnicy
Poziom płynu chłodniczego jest kluczowym czynnikiem wpływającym na efektywność układu chłodzenia silnika. Zbyt niski poziom płynu może prowadzić do przegrzewania się silnika, ponieważ nie ma wystarczającej ilości cieczy do absorbowania ciepła i jego odprowadzania. W praktyce, przed rozpoczęciem analizy innych komponentów układu, należy upewnić się, że poziom płynu jest odpowiedni. Standardowe procedury diagnostyczne sugerują, aby zawsze na początku sprawdzić poziom chłodziwa, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Regularne kontrole poziomu płynu i jego jakości, a także monitorowanie ewentualnych wycieków, są niezbędne do zapewnienia prawidłowego działania silnika. Należy także zwrócić uwagę na to, że niewłaściwy poziom płynu chłodniczego może nie tylko prowadzić do przegrzewania, ale też uszkodzeń silnika, co w dłuższej perspektywie generuje wysokie koszty napraw. Właściwe zarządzanie płynem chłodniczym to istotny element utrzymania sprawności układu chłodzenia i trwałości silnika.

Pytanie 34

Jakie urządzenia na stacji diagnostycznej pojazdów są zobowiązane do regularnej kontroli metrologicznej w Urzędzie Miar i WAG?

A. Urządzenie rolkowe do pomiarów hamulców oraz tester amortyzatorów
B. Analizator spalin oraz próbnik ciśnienia w ogumieniu
C. Szarpak i urządzenie do pomiaru geometrii kół
D. Miernik dźwięku oraz detektor gazów
Analizator spalin oraz próbnik ciśnienia w ogumieniu są urządzeniami, które podlegają okresowej kontroli metrologicznej w Urzędzie Miar i WAG. Analizator spalin służy do pomiaru emisji zanieczyszczeń gazowych, takich jak tlenki azotu, dwutlenek węgla czy węglowodory, co jest kluczowe dla oceny wpływu pojazdów na jakość powietrza. Z kolei próbnik ciśnienia w ogumieniu umożliwia monitorowanie stanu opon, co ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy oraz zużycie paliwa. Regularne kontrole metrologiczne zapewniają, że urządzenia te działają zgodnie z określonymi normami i standardami, co jest niezbędne dla utrzymania wysokiej jakości usług na stacjach kontroli pojazdów. Przykładowo, w przypadku analizatora spalin, jego dokładność pomiaru wpływa na prawidłowe klasyfikowanie pojazdów w kontekście emisji spalin, co jest istotne dla ochrony środowiska oraz przestrzegania przepisów prawa. Utrzymanie sprawności technicznej tych urządzeń jest zatem kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa oraz zgodności z regulacjami prawnymi.

Pytanie 35

Firma podjęła się naprawy alternatora, ustalając czas realizacji na 3 dni. W trakcie drugiego dnia pracownik odpowiedzialny za wykonanie zlecenia przedłożył zaświadczenie lekarskie na 7 dni. Jak powinno się prawidłowo kontynuować realizację zlecenia?

A. Należy pozostawić zleceniodawcy podjęcie decyzji o dalszym działaniu
B. Trzeba zainstalować nowy alternator
C. Należy poczekać na powrót pracownika z zwolnienia i wtedy przeprowadzić naprawę
D. Zlecenie trzeba anulować
Odpowiedź, że należy pozostawić zleceniodawcy podjęcie decyzji o dalszym działaniu jest prawidłowa, ponieważ w sytuacji, gdy pracownik odpowiedzialny za wykonanie zlecenia dostarcza zwolnienie lekarskie, należy wziąć pod uwagę interes zleceniodawcy. W praktyce, w takich przypadkach odpowiedzialne zakłady powinny komunikować się z klientem, aby uzyskać jego opinię na temat dalszych kroków. Dobrą praktyką jest zaprezentowanie różnych opcji, takich jak możliwość dokończenia naprawy przez innego pracownika lub odroczenie wykonania zlecenia na czas powrotu nieobecnego pracownika. Ważne jest, aby w takich sytuacjach zachować otwartą komunikację i być elastycznym, co może prowadzić do zadowolenia klienta oraz utrzymania dobrych relacji z nim. Przestrzeganie tych zasad pozwala nie tylko na efektywne zarządzanie zleceniami, ale także buduje reputację zakładu jako profesjonalnego i odpowiedzialnego partnera w biznesie.

Pytanie 36

Do stacji diagnostycznej przybył samochód osobowy wyposażony w urządzenie sprzęgające w celu wykonania przeglądu technicznego. Rok produkcji oraz pierwszej rejestracji tego pojazdu to 2012. Na jak długo będzie ważne wykonane badanie techniczne tego pojazdu?

A. Trzy lata od daty wykonania badania
B. Sześć miesięcy od daty wykonania badania
C. Rok od daty wykonania badania
D. Dwa lata od daty wykonania badania
Odpowiedź 'jednego roku od dnia przeprowadzenia badania' jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi dotyczącymi badań technicznych pojazdów osobowych, dla samochodów, które są starsze niż 5 lat, badania techniczne przeprowadzane są corocznie. W przypadku pojazdów z zamontowanym urządzeniem sprzęgającym, które jest przeznaczone do holowania, również zachowuje się ten sam cykl ważności, co w przypadku standardowych pojazdów osobowych. Przykładowo, jeśli badanie jest przeprowadzone w listopadzie 2023 roku, ważność tego badania będzie obowiązywała do listopada 2024 roku. Warto również pamiętać, że regularne badania techniczne są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze oraz wydajności pojazdu. Pojazdy, które nie przechodzą takich badań, mogą stwarzać zagrożenie zarówno dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Dlatego ważne jest, aby kierowcy dbali o regularne kontrole techniczne swojego pojazdu.

Pytanie 37

Dokument, który określa przewidywany koszt realizacji usługi, to

A. paragon fiskalny
B. karta normowania czasu pracy
C. faktura VAT
D. kosztorys naprawy
Kosztorys naprawy to dokument, który precyzyjnie określa przewidywane koszty związane z wykonaniem określonej usługi, w tym przypadku naprawy. Obejmuje on szczegółowy wykaz kosztów materiałów, robocizny oraz innych wydatków, które mogą wystąpić w trakcie realizacji projektu. Zastosowanie kosztorysu jest kluczowe w kontekście zarządzania projektami, ponieważ pozwala na dokładne planowanie budżetu, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży budowlanej i remontowej. Przykłady zastosowania kosztorysu obejmują przygotowanie oferty dla klienta, gdzie precyzyjnie wskazujemy, jakie usługi i materiały są uwzględnione w proponowanej cenie. Ponadto, kosztorys stanowi istotny dokument w procesie rozliczeń między wykonawcą a zamawiającym. W sytuacjach spornych, kosztorys może służyć jako punkt odniesienia do ustalenia rzeczywistych kosztów. Z punktu widzenia regulacji prawnych, dobrze sporządzony kosztorys może również być wymagany przez przepisy dotyczące zamówień publicznych, co podkreśla jego znaczenie w branży.

Pytanie 38

W warsztacie stwierdzono, że hałas słyszany podczas jazdy w okolicy prawego przedniego koła pochodzi z łożyska piasty koła. Na podstawie danych zawartych w tabeli oblicz, ile wynosi koszt naprawy, jeżeli wszystkie części i materiały klient zakupił w tym warsztacie.

Wyciąg z cennika części zamiennych oraz pracochłonności czynności naprawczych
Części i materiałyCena[zł/szt.]/brutto
Łożysko piasty koła przedniego43,00
Jednorazowa nakrętka piasty koła28,00
Pracochłonność czynności naprawczychrbh./brutto
Zamontowanie piasty koła przedniego0,6
Wymiana łożyska piasty koła przedniego0,5
Robocizna100 zł/h

A. 153,00 zł
B. 181,00 zł
C. 191,00 zł
D. 213,00 zł
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z kilku typowych błędów myślowych, które często pojawiają się podczas obliczania kosztów napraw. Zdarza się, że kalkulując całkowity koszt, pomija się istotne elementy, takie jak koszt robocizny lub nie uwzględnia się wszystkich niezbędnych części. Dla przykładu, jeżeli ktoś obliczy koszt tylko na podstawie ceny łożyska bez dodawania wartości nakrętki lub kosztów robocizny, otrzyma zaniżony wynik. Również nieprawidłowe pomnożenie stawki robocizny przez liczbę godzin może prowadzić do znaczących błędów w obliczeniach. W branży motoryzacyjnej zaleca się przed przystąpieniem do naprawy sporządzenie szczegółowego kosztorysu, który uwzględnia wszystkie elementy. Niezrozumienie procesu kalkulacji kosztów może prowadzić do frustracji klientów, a mechanicy mogą stracić na wiarygodności. Dlatego ważne jest, aby nie tylko znać ceny części, ale także umieć dokładnie oszacować czas potrzebny na wykonanie naprawy oraz koszt robocizny. Praktyka ta opiera się na standardach zawodowych i pozwala na zachowanie transparentności oraz zaufania w relacjach z klientami.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.

Strona wykorzystuje pliki cookies do poprawy doświadczenia użytkownika oraz analizy ruchu. Szczegóły