Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 30 maja 2025 17:01
  • Data zakończenia: 30 maja 2025 17:22

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Osoba, która zdobyła certyfikat potwierdzający ukończenie szkolenia w zakresie obsługi oraz naprawy systemów z czynnikiem R134a, ma prawo do obsługi

A. akumulatora kwasowego
B. reaktora katalitycznego
C. układu hamulcowego
D. układu klimatyzacji
Certyfikat potwierdzający przeszkolenie z zakresu obsługi i naprawy układów z czynnikiem R134a jest kluczowym dokumentem, który uprawnia do pracy z systemami klimatyzacyjnymi w pojazdach oraz w innych zastosowaniach. Czynnik R134a jest powszechnie stosowany w układach klimatyzacji, a umiejętność jego obsługi jest niezbędna dla zapewnienia efektywności oraz bezpieczeństwa tych systemów. Osoby posiadające taki certyfikat są zazwyczaj przeszkolone w zakresie diagnostyki, konserwacji, a także naprawy układów klimatyzacji, co obejmuje m.in. wymianę filtrów, napełnianie systemu czynnikiem oraz sprawdzanie szczelności. Praktyczna znajomość norm branżowych, takich jak SAE J2776, jest niezbędna do prawidłowego postępowania z czynnikami chłodniczymi. Przykładowo, nieodpowiednie obchodzenie się z czynnikiem R134a może prowadzić do jego wycieków, co jest nie tylko nieekologiczne, ale także niebezpieczne dla zdrowia ludzi i środowiska. Certyfikat jest więc gwarancją, że osoba jest odpowiednio przygotowana do obsługi układów klimatyzacji, co ma kluczowe znaczenie w branży motoryzacyjnej oraz w innych sektorach przemysłowych.

Pytanie 2

Gdy na kole kierownicy odczuwalne są drgania, powinno się najpierw

A. wymienić wał kierownicy i wyważyć koła pojazdu
B. wymienić kolumnę
C. wymienić końcówki drążków kierowniczych
D. Persona
Drgania odczuwalne na kole kierownicy mogą wywoływać różne elementy układu kierowniczego, a wybór niewłaściwego rozwiązania może prowadzić do poważnych konsekwencji. Wymiana końcówek drążków kierowniczych, mimo że może być częścią naprawy, nie jest odpowiednim pierwszym krokiem w tym przypadku. Wiele osób błędnie zakłada, że drgania są bezpośrednio związane z końcówkami drążków, jednak to zazwyczaj objaw innego problemu. Podobnie, wymiana wału kierownicy i wyważenie kół mogą być potrzebne, ale nie usuną źródła drgań, które może leżeć w samej kolumnie. Przykładowo, przeguby czy łożyska w kolumnie mogą być uszkodzone, co prowadzi do nieprawidłowego działania i odczuwalnych drgań. Często mechanicy mogą sugerować wymianę kolumny jako ostatnią opcję, co jest błędem, ponieważ to właśnie ten element ma kluczowe znaczenie dla stabilności kierowania. Ponadto, typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków to skupianie się na najbardziej oczywistych komponentach, zamiast analizy pełnego układu kierowniczego i jego elementów. Warto zatem zawsze przeprowadzać dokładną diagnostykę, zanim podejmiemy decyzję o naprawie, aby skutecznie zidentyfikować źródło problemu i zminimalizować ryzyko dalszych uszkodzeń.

Pytanie 3

Podczas dynamicznego manewru zawracania pojazdu, w przedniej części Z w rejonie koła wewnętrznego da się usłyszeć stuki oraz odczuwać wibracje. Powodem tego jest zużycie

A. końcówki drążka kierowniczego
B. wahacza
C. przegubu napędowego
D. amortyzatora
Wybór wahacza jako przyczyny stuków i wibracji w trakcie manewru zawracania może wydawać się na pierwszy rzut oka logiczny, jednak wahacze, choć istotne dla zawieszenia, pełnią inną funkcję. Wahacze są elementami zawieszenia, które łączą koła z nadwoziem pojazdu, a ich głównym zadaniem jest utrzymywanie kół w odpowiedniej pozycji oraz absorbowanie drgań. Uszkodzenia wahaczy mogą prowadzić do problemów z geometrią zawieszenia, co skutkuje nierównym zużyciem opon i pogorszeniem komfortu jazdy. Z drugiej strony, uszkodzenia amortyzatorów wpływają na zdolność pojazdu do tłumienia drgań, co może powodować wibracje, ale w nieco innym kontekście – raczej podczas jazdy po nierównościach, a nie podczas intensywnych manewrów. Końcówki drążka kierowniczego z kolei odpowiadają za precyzyjne kierowanie, a ich zużycie może powodować luzy w układzie kierowniczym, co również nie jest bezpośrednio związane z wydobywającymi się dźwiękami w czasie skrętu. Zrozumienie, jak poszczególne elementy układu napędowego i zawieszenia współpracują ze sobą, jest kluczowe dla prawidłowej diagnozy problemów z pojazdem. Dlatego ważne jest, aby kierowcy i mechanicy potrafili rozróżnić objawy związane z różnymi częściami, co może znacznie zwiększyć efektywność napraw oraz bezpieczeństwo użytkowania pojazdu.

Pytanie 4

Mechanik zajmujący się naprawą pojazdu powinien informować o problemach technicznych

A. pracownikowi księgowości.
B. osobie odpowiedzialnej za magazyn.
C. swojemu bezpośredniemu przełożonemu.
D. działowi kadr.
Zgłaszanie problemów technicznych bezpośredniemu przełożonemu jest kluczowym elementem procesu zarządzania jakością w warsztatach samochodowych. Przełożony ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa i efektywności pracy zespołu, a także może podjąć decyzje dotyczące dalszych działań, takich jak przydzielenie dodatkowych zasobów czy skierowanie sprawy do działu inżynieryjnego. Na przykład, jeśli mechanik zauważy poważny problem techniczny, którego nie da się usunąć w ramach aktualnych zasobów, powinien to zgłosić przełożonemu, aby ten mógł ocenić sytuację i podjąć odpowiednie kroki. Dobre praktyki w branży motoryzacyjnej sugerują, że każdy pracownik powinien być świadomy, kto jest jego bezpośrednim zwierzchnikiem, aby móc szybko i skutecznie zgłaszać wszelkie problemy. Ponadto, właściwa komunikacja między mechanikiem a przełożonym przyczynia się do minimalizacji przestojów w pracy, co jest niezbędne w kontekście efektywności operacyjnej warsztatu.

Pytanie 5

Ile stanowisk powinien dysponować serwis, jeśli jeden przegląd trwa 2,5 godziny, a w czasie ośmiogodzinnej zmiany należy zrealizować co najmniej 12 przeglądów?

A. 4 stanowiska
B. 6 stanowisk
C. 5 stanowisk
D. 3 stanowiska
Obliczenia dotyczące liczby stanowisk w serwisie wymagały dokładnego przemyślenia, jednak wiele osób może być skłonnych do oszacowania potrzebnej liczby na podstawie prostych proporcji. Na przykład, mogą sądzić, że jeśli jeden przegląd zajmuje 2,5 godziny, to wystarczy podzielić 8 godzin przez 2,5 godziny, aby uzyskać 3 stanowiska. Takie rozumowanie jest błędne, ponieważ nie uwzględnia wymagań dotyczących wykonania co najmniej 12 przeglądów. Niewłaściwe podejście polega na tym, że sądzimy, iż każde stanowisko jednoznacznie odpowiada jednej jednostce pracy bez uwzględnienia całkowitych wymagań czasowych. Kolejnym błędnym założeniem może być pomijanie konieczności zaokrąglania w górę, co w praktyce oznacza, że nie możemy mieć ułamkowych stanowisk. W branży motoryzacyjnej ważne jest, aby zawsze poważnie podchodzić do planowania zasobów, zachowując równowagę pomiędzy wydajnością a elastycznością, co w przypadku serwisów samochodowych przekłada się na zadowolenie klientów i zwiększoną konkurencyjność. Błędy w obliczeniach mogą prowadzić do niewystarczającej liczby pracowników, co z kolei może skutkować przeciążeniem i opóźnieniami w realizacji usług.

Pytanie 6

Które z wymienionych skrótów odnosi się do systemu wspomagania hamowania (zwiększenie siły hamowania)?

A. ESP
B. BAS
C. ASR
D. ABS
BAS, czyli Brake Assist System, to system asystujący podczas hamowania, który zwiększa siłę hamowania w sytuacjach awaryjnych. Działa na zasadzie analizy szybkości, z jaką kierowca naciska na pedał hamulca oraz odpowiedniego dostosowania ciśnienia w układzie hamulcowym, aby zapewnić maksymalne hamowanie. W praktyce oznacza to, że w przypadku nagłego hamowania, BAS automatycznie zwiększa siłę hamowania, co znacząco skraca drogę hamowania i może zapobiec kolizjom. Dzięki temu systemowi, który jest coraz częściej stosowany w nowoczesnych pojazdach, kierowcy zyskują dodatkowe wsparcie w krytycznych sytuacjach. Dobrą praktyką w branży motoryzacyjnej jest implementacja takich rozwiązań, które nie tylko poprawiają bezpieczeństwo, ale również zwiększają komfort jazdy, zwłaszcza w trudnych warunkach drogowych. Warto również zauważyć, że BAS często współpracuje z innymi systemami, takimi jak ABS czy ESP, co pozwala na jeszcze skuteczniejsze zarządzanie sytuacjami awaryjnymi.

Pytanie 7

Użycie układu OBD II w pojeździe umożliwia pracownikowi zyskanie dostępu do informacji

A. z tachografu pojazdu
B. z archiwum wizyt serwisowych oraz rodzajów przeprowadzanych napraw
C. z pokładowego systemu diagnostycznego pojazdu
D. z analizatora spalin na stacji diagnostycznej
Odpowiedź wskazująca, że skorzystanie z układu OBD II (On-Board Diagnostics II) pozwala na odczyt danych z pokładowego systemu diagnostycznego pojazdu, jest prawidłowa. OBD II to standard, który został wprowadzony w celu umożliwienia monitorowania stanu silnika oraz systemów emisji spalin w pojazdach osobowych. Dzięki temu mechanicy oraz technicy mogą szybko i skutecznie uzyskać dostęp do informacji diagnostycznych, takich jak kody błędów, parametry pracy silnika, a także dane dotyczące emisji. Przykładowo, przy użyciu odpowiedniego interfejsu OBD II oraz aplikacji diagnostycznych, można odczytać kody usterek, które informują o problemach z systemem spalania lub emisji. Standard ten jest powszechnie stosowany w branży motoryzacyjnej, co pozwala na łatwiejsze naprawy i diagnostykę pojazdów, a także współpracę między różnymi producentami i warsztatami. Umożliwia to również monitorowanie efektywności pojazdu, co jest istotne w kontekście ochrony środowiska oraz oszczędności paliwa.

Pytanie 8

Zlecenie na naprawę w autoryzowanym serwisie samochodowym powinno zawierać informację

A. o normie zużycia paliwa
B. o stanie paliwa w zbiorniku
C. o numerze rejestracyjnym pojazdu
D. o ciężarze własnym auta
Niektóre z odpowiedzi podanych w pytaniu mogą wydawać się logiczne na pierwszy rzut oka, jednakże nie mają one zastosowania w kontekście zlecenia naprawy w autoryzowanym warsztacie samochodowym. Informacja o numerze dowodu rejestracyjnego, mimo że ważna dla identyfikacji pojazdu, nie jest kluczowa dla procesu naprawy. Warsztaty zazwyczaj mają już zarejestrowane pojazdy i ich dane w systemach, co sprawia, że ta informacja jest zbędna. O masie własnej pojazdu również nie można mówić w kontekście naprawy – jest to parametr, który ma bardziej zastosowanie w kwestiach związanych z homologacją i badaniami technicznymi pojazdów niż z codziennymi naprawami. Norma zużycia paliwa, z kolei, dotyczy efektywności używania paliwa przez pojazd i nie ma bezpośredniego związku z naprawą, chyba że chodzi o wymianę elementów silnika lub układu paliwowego, co powinno być odrębnym tematem analizowanym na etapie diagnostyki. Zrozumienie, jakie informacje są istotne w danym kontekście, jest kluczowe dla właściwego funkcjonowania warsztatu oraz efektywności przeprowadzanych napraw, a ignorowanie tych zasad może prowadzić do błędnych wniosków i nieefektywności w procesie serwisowym.

Pytanie 9

Jakie miejsce oznacza rok produkcji pojazdu?

A. na ostatnim miejscu znaku VIS
B. na dziesiątym miejscu znaku VIN
C. na trzecim miejscu znaku WMI
D. na ósmym miejscu znaku VDS
Rok produkcji pojazdu jest kodowany na dziesiątym miejscu w numerze VIN (Vehicle Identification Number). Jest to kluczowa informacja, która pozwala na szybkie zidentyfikowanie roku produkcji konkretnego pojazdu, co jest istotne zarówno dla konsumentów, jak i dla specjalistów zajmujących się serwisowaniem i naprawą. Zgodnie z normą ISO 3779, numer VIN składa się z 17 znaków, które zawierają różne informacje o pojeździe, w tym producenta, model, miejsce produkcji oraz właśnie rok produkcji. W praktyce, odpowiedni zapis na dziesiątym miejscu daje możliwość łatwego ustalenia, czy pojazd jest objęty określonymi regulacjami prawnymi, gwarancjami czy też programami serwisowymi. Na przykład, w przypadku pojazdów wyprodukowanych po 1980 roku, znak odpowiadający za rok produkcji jest jednoznacznie określony, co pozwala na łatwą identyfikację w dokumentacji i przy sprzedaży używanych pojazdów. Dodatkowo, znajomość struktury VIN jest istotna w procesie weryfikacji historii pojazdu, co ma kluczowe znaczenie na rynku samochodów używanych.

Pytanie 10

Kto podejmuje decyzję o czasowym wstrzymaniu pojazdu z ruchu?

A. Prezydent miasta
B. Wojewódzki
C. Ministerstwo
D. Starosta
Decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu wydaje starosta, co jest zgodne z przepisami prawa o ruchu drogowym. Starosta, jako organ administracji samorządowej szczebla powiatowego, ma kompetencje do podejmowania decyzji w sprawach dotyczących pojazdów, w tym ich wycofania z ruchu ze względu na ich stan techniczny lub inne okoliczności. Przykładem może być sytuacja, gdy pojazd nie spełnia norm bezpieczeństwa lub ekologicznych, wówczas starosta może nałożyć obowiązek czasowego wycofania pojazdu do momentu jego naprawy. Takie regulacje są istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach oraz ochrony środowiska. Ponadto, starosta ma także uprawnienia do wydawania decyzji administracyjnych, co oznacza, że jego działania muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, a także uwzględniać zasady ogólne, takie jak zasada legalności czy równego traktowania obywateli. Właściwe wdrażanie tych regulacji przyczynia się do lepszego zarządzania ruchem drogowym i poprawy jakości życia w powiecie.

Pytanie 11

W jakim dziale serwisu nie ma możliwości przeprowadzania obsługi i naprawy?

A. Diagnostyka pojazdów
B. Hala naprawcza
C. Stacja kontroli technicznej pojazdów
D. Hala lakiernicza
Diagnostyka pojazdów, hala lakierni oraz hala napraw to obszary, w których można wykonywać różnorodne usługi związane z obsługą i naprawą pojazdów. W diagnostyce pojazdów specjaliści korzystają z zaawansowanych urządzeń komputerowych do oceny stanu technicznego samochodu, co umożliwia wykrycie potencjalnych problemów jeszcze przed ich wystąpieniem. Często mechanicy dokonują kalibracji systemów elektronicznych oraz analizują błędy zapisane w komputerach pokładowych pojazdów. Hala lakierni zajmuje się natomiast estetyką pojazdu, gdzie przeprowadzane są prace lakiernicze, takie jak malowanie, usuwanie rys oraz przygotowanie powierzchni. Co więcej, hala napraw jest miejscem, gdzie wykonuje się naprawy mechaniczne i elektryczne, co może obejmować wymianę części, takie jak hamulce czy układ kierowniczy. Osoby, które odpowiadają na powyższe pytanie, mogą mylić różne aspekty funkcjonowania tych działów, co prowadzi do błędnych konkluzji. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy z tych działów pełni odmienną rolę w cyklu życia pojazdu, a ich struktura organizacyjna i funkcjonalność są zgodne z normami branżowymi. Warto zwrócić uwagę na to, że podczas badań technicznych nie można dokonywać żadnych zmian, co jest istotne z punktu widzenia legalności oraz bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 12

Dokumentacja serwisowa pojazdu dostarczona przez producenta zawiera dane

A. o modelach oraz markach pojazdów tego typu
B. na temat ustawień zawieszenia
C. na temat częstotliwości oraz zakresu przeglądów serwisowych
D. dotyczące kosztów przeglądów serwisowych
Wybierając odpowiedzi dotyczące danych nastawczych zawieszenia lub informacji o markach i modelach pojazdów danego typu, można wprowadzić się w błąd co do funkcji książki serwisowej. Informacje o danych nastawczych zawieszenia są istotne, ale nie są one głównym celem dokumentu takiego jak książka serwisowa. Zawieszenie pojazdu, choć niezwykle ważne dla jego osiągów, nie jest tematem przewodnim książki serwisowej, która koncentruje się na aspektach eksploatacyjnych i serwisowych. Ponadto, książka serwisowa nie jest katalogiem marek i modeli pojazdów, lecz dokumentem specyficznym dla danego pojazdu, którego celem jest dostarczenie użytkownikowi informacji o wymaganych przeglądach i ich częstotliwości. Choć koszt przeglądów serwisowych jest istotnym czynnikiem, nie jest to informacja zawarta w książce serwisowej, ponieważ koszty mogą się różnić w zależności od regionu, serwisu oraz specyfiki pojazdu. Zrozumienie roli książki serwisowej i jej zawartości jest kluczowe dla prawidłowej eksploatacji i utrzymania pojazdu w dobrym stanie. Nieprzestrzeganie zaleceń dotyczących przeglądów może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak utrata jakości jazdy czy wzrost ryzyka awarii, co jest działaniem niezgodnym z dobrymi praktykami w obszarze zarządzania flotą i bezpieczeństwa pojazdów.

Pytanie 13

Dla pojazdu osobowego wyposażonego w silnik na benzynę, który spełnia normę EURO 4, maksymalna dozwolona zawartość CO w emisji spalin wynosi

A. 1,0 g/km
B. 2,5 g/km
C. 0,8 g/km
D. 0,5 g/km
Wybór niewłaściwej wartości maksymalnej dopuszczalnej zawartości CO w spalinach dla samochodów osobowych z silnikiem benzynowym spełniającym normę EURO 4 najczęściej wynika z niepełnego zrozumienia regulacji dotyczących emisji spalin. Odpowiedzi takie jak 0,8 g/km, 0,5 g/km czy 2,5 g/km są błędne, ponieważ nie odpowiadają normom ustanowionym przez Unię Europejską. Odpowiedzi 0,8 g/km i 0,5 g/km są zaniżone w stosunku do rzeczywistych wartości dopuszczalnych, co może wynikać z mylnego założenia, że normy stają się coraz bardziej restrykcyjne z roku na rok. Warto pamiętać, że normy EURO 4 wprowadziły konkretne limity, które były wyższe niż te, które można by pomylić z normami EURO 5 i EURO 6, które wprowadziły jeszcze bardziej rygorystyczne ograniczenia. Z kolei wartość 2,5 g/km jest znacząco wyższa niż przyjęte normy i sugeruje brak zrozumienia, że normy emisji spalin są stopniowo zaostrzane w celu ochrony środowiska. W praktyce, nieprzestrzeganie tych norm może prowadzić do konsekwencji prawnych dla producentów oraz wyższych kosztów dla użytkowników, związanych z karami za przekroczenie dopuszczalnych wartości emisji. Wiedza na temat norm emisji jest kluczowa nie tylko dla producentów, ale także dla konsumentów, którzy powinni być świadomi wpływu swoich wyborów na środowisko oraz na regulacje prawne dotyczące pojazdów, które zamierzają nabyć.

Pytanie 14

Przyczyną poślizgu tarczy sprzęgłowej może być

A. zbyt duży luz na pedale sprzęgła
B. uszkodzony tłumik drgań skrętnych tarczy sprzęgła
C. zatarte łożysko ślizgowe sprzęgła
D. pęknięta środkowa sprężyna sprzęgła
Pęknięta centralna sprężyna sprzęgła jest kluczowym czynnikiem, który może prowadzić do ślizgania się tarczy sprzęgłowej. Sprężyna ta odpowiada za dociskanie tarczy do koła zamachowego, co przekłada się na przekazywanie momentu obrotowego. Kiedy sprężyna jest uszkodzona, docisk jest niewystarczający, co powoduje poślizg tarczy i utratę mocy przekazywanej na koła. Praktycznym przykładem może być sytuacja, kiedy kierowca przyspiesza, a silnik pracuje na wysokich obrotach, jednak samochód nie przyspiesza proporcjonalnie do włożonego wysiłku. Tego rodzaju problemy mogą prowadzić do nadmiernego zużycia tarczy sprzęgłowej oraz innych komponentów układu napędowego. Regularne przeglądy i wymiany uszkodzonych elementów, w tym sprężyn, są zgodne z dobrymi praktykami branżowymi i pozwalają na dłuższą żywotność układu napędowego oraz zwiększają bezpieczeństwo jazdy.

Pytanie 15

Serwis samochodowy nabył z hurtowni 260 litrów oleju silnikowego oraz 50 sztuk filtrów oleju. Do wymiany oleju w jednym silniku wymagane jest 5 litrów oleju. Ile wymian można przeprowadzić dzięki zakupionym olejowi i filtrom?

A. 48
B. 55
C. 50
D. 52
Podczas rozwiązywania tego zadania, wiele osób może skupić się tylko na ilości oleju silnikowego, co prowadzi do błędnych wniosków. Na przykład, obliczenie wymian na podstawie samej ilości oleju daje nam 52 wymiany, ale to podejście nie uwzględnia kluczowego elementu, jakim są filtry oleju. Używanie więcej oleju, niż mamy dostępnych filtrów, jest błędem, ponieważ wymiana oleju zawsze powinna być przeprowadzona z nowym filtrem, zgodnie z normami branżowymi dotyczącymi konserwacji silników. Dobre praktyki wskazują, że bez względu na ilość oleju, ograniczenie stanowią filtry. Ponadto, skupienie się jedynie na jednym zasobie może prowadzić do nieefektywności i zwiększonego ryzyka uszkodzenia silnika, co jest z kolei sprzeczne z zasadami zrównoważonego zarządzania zasobami w serwisach motoryzacyjnych. Dlatego istotne jest podejście holistyczne, uwzględniające wszystkie elementy potrzebne do przeprowadzenia usługi, co pozwala uniknąć nieporozumień i zapewnia wysoką jakość świadczonych usług.

Pytanie 16

Dokumentacja techniczna dotycząca naprawy pojazdu obejmuje

A. rysunki konstrukcyjne części i zespołów
B. instrukcję do montażu oraz demontażu zespołów
C. techniczne warunki przyjęcia pojazdu
D. rysunki montażowe podzespołów oraz zespołów
Instrukcja montażu i demontażu zespołów jest kluczowym elementem dokumentacji technologicznej naprawy pojazdu. Zawiera szczegółowe wytyczne dotyczące kroków, jakie należy podjąć, aby właściwie zainstalować lub usunąć różne komponenty pojazdu. Prawidłowe wykonanie montażu jest niezbędne do zapewnienia ich właściwego funkcjonowania oraz bezpieczeństwa użytkowania pojazdu. Przykładowo, podczas wymiany silnika konieczne jest dokładne przestrzeganie instrukcji montażu, aby uniknąć uszkodzeń skomplikowanych systemów, takich jak układ chłodzenia czy elektryka. W branży motoryzacyjnej standardy oraz dobre praktyki, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie dokumentacji technicznej w procesie naprawy. Oprócz tego, instrukcje te mogą zawierać informacje o wymaganym narzędziu oraz momentach dokręcania, co jest niezwykle istotne dla zachowania integralności pojazdu. Dobrze opracowana dokumentacja technologiczna nie tylko ułatwia pracę mechaników, ale także wpływa na jakość przeprowadzanych napraw oraz ich zgodność z wymogami producenta.

Pytanie 17

Kierownik serwisu powinien wstrzymać pracownikowi dokonywany pomiar zadymienia spalin, jeśli

A. zauważył otwartą pokrywę silnika pojazdu
B. zauważył zamontowaną dekoracyjną końcówkę wydechu
C. stwierdził brak dokumentacji pojazdu
D. stwierdził nieszczelność w układzie wydechowym
Odpowiedzi, które wskazują na ozdobną końcówkę wydechu, otwartą pokrywę silnika oraz brak dokumentów pojazdu, nie są uzasadnione w kontekście przeprowadzania pomiaru zadymienia spalin. Zauważenie zamontowanej ozdobnej końcówki wydechu nie jest podstawą do przerwania pomiaru; estetyka wydechu nie ma wpływu na jego funkcjonalność ani na wyniki emisji. Ponadto, otwarta pokrywa silnika nie wpływa bezpośrednio na układ wydechowy ani na wyniki pomiarów zadymienia. Tego typu sytuacje, choć mogą sugerować inne problemy, nie są bezpośrednio związane z procesem pomiarowym. Brak dokumentów pojazdu również nie jest powodem do wstrzymania pomiaru, chociaż jest to problem administracyjny, a nie techniczny. Kluczowe jest, aby kierownik warsztatu był świadomy, że każde z tych podejść może prowadzić do pomiarów, które nie odzwierciedlają rzeczywistej sytuacji pojazdu. Dobrą praktyką w tego typu sytuacjach jest kierowanie się zasadą, że wszystkie elementy układu wydechowego muszą być w dobrym stanie technicznym, aby pomiary były rzetelne, co podkreśla praktyka w branży motoryzacyjnej i standardy dotyczące emisji spalin.

Pytanie 18

Aby wydłużyć żywotność turbosprężarki, mechanik powinien poinformować klienta

A. o konieczności przegazowania silnika tuż po uruchomieniu w celu naoliwienia łożysk turbosprężarki
B. o regularnej wymianie płynu chłodniczego silnika
C. o braku zasad poprawiających trwałość turbosprężarki
D. o niegaszeniu silnika zaraz po intensywnej jeździe
Odpowiedzi sugerujące konieczność przegazowania silnika zaraz po uruchomieniu, częstą wymianę płynu chłodniczego czy twierdzenie o braku zasad zwiększających trwałość turbosprężarki są mylne i opierają się na nieporozumieniach dotyczących funkcjonowania silników z turbosprężarkami. Przegazowanie silnika po uruchomieniu może prowadzić do niepotrzebnego zużycia paliwa i nie ma znaczącego wpływu na smarowanie łożysk turbosprężarki, które powinno być już zapewnione przez olej silnikowy krążący w układzie. Wymiana płynu chłodniczego ma swoje znaczenie w kontekście ogólnego funkcjonowania silnika, jednak nie odnosi się bezpośrednio do trwałości turbosprężarki. Kluczowym czynnikiem jest natomiast odpowiednia temperatura pracy i ciągłość smarowania. Ponadto, stwierdzenie, że nie ma zasad zwiększających trwałość turbosprężarki, jest całkowicie błędne, ponieważ istnieją sprawdzone praktyki, takie jak odpowiednie użytkowanie i serwisowanie silnika, które mają na celu wydłużenie żywotności turbosprężarki. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do poważnych uszkodzeń, takich jak awarie łożysk, które w efekcie skutkują kosztownymi naprawami i czasem przestoju pojazdu.

Pytanie 19

Z rury wydechowej pojazdu z silnikiem diesla wyposażonym w mechaniczną pompę wtryskową wydobywa się znaczna ilość czarnego dymu. Co w tej sytuacji powinno zostać sprawdzone?

A. układ chłodzenia
B. wtryskiwacze
C. szczelność tłumika końcowego
D. filtr paliwa
Wtryskiwacze w silniku wysokoprężnym odgrywają kluczową rolę w procesie spalania, a ich prawidłowe działanie jest niezbędne do osiągnięcia optymalnej wydajności silnika. W przypadku, gdy z rury wydechowej pojazdu wydobywa się czarny dym, wskazuje to na nadmiar paliwa w mieszance paliwowo-powietrznej, co często jest wynikiem niesprawnych wtryskiwaczy. Może to być spowodowane ich zanieczyszczeniem, uszkodzeniem lub niewłaściwym ustawieniem. Regularne kontrole wtryskiwaczy oraz ich czyszczenie lub wymiana zgodnie z rekomendacjami producentów są kluczowe dla utrzymania silnika w dobrej kondycji. Dobrą praktyką jest również korzystanie z wysokiej jakości paliw, co może zmniejszyć ryzyko osadzania się zanieczyszczeń na wtryskiwaczach. W przypadku wykrycia problemu z czarnym dymem, zaleca się przeprowadzenie diagnostyki komputerowej, aby zidentyfikować ewentualne błędy w systemie wtryskowym oraz ocenić stan poszczególnych wtryskiwaczy. Takie podejście pozwala na szybką i efektywną naprawę, co przyczynia się do zmniejszenia emisji szkodliwych substancji oraz poprawy osiągów silnika.

Pytanie 20

Do zasadniczych zadań w obszarze gospodarki magazynowej części zamiennych nie należy

A. utrzymywanie zapasów części na określonym poziomie
B. pakowanie materiałów i komponentów
C. analiza kosztów funkcjonowania magazynu
D. kompletowanie zestawów
Gospodarka magazynowa części zamiennych obejmuje szereg kluczowych zadań, które są niezbędne dla efektywnego zarządzania zapasami i zapewnienia ciągłości dostaw. Konfekcjonowanie materiałów i części polega na przygotowywaniu i pakowaniu produktów w sposób, który umożliwia ich szybkie wykorzystanie lub sprzedaż. To zadanie ma kluczowe znaczenie dla wydajności operacyjnej, ponieważ odpowiednie przygotowanie materiałów wpływa na czas realizacji zamówień oraz jakość dostarczanych produktów. Utrzymanie zapasów na określonym poziomie jest kolejnym fundamentalnym zadaniem, które ma na celu zminimalizowanie ryzyka wystąpienia braków towarowych oraz nadmiernych zapasów, co może prowadzić do nieefektywności kosztowej. Praktyczne zastosowanie tej zasady wymaga znajomości metod prognozowania popytu oraz optymalizacji poziomu zapasów, co jest uznawane za standard w branży. Kompletowanie zestawów, z kolei, umożliwia skompletowanie niezbędnych części w jednym zestawie, co przyspiesza proces dostawy i polepsza satysfakcję klientów. Pomimo że analiza kosztów działalności magazynu jest istotna dla oceny efektywności finansowej operacji, nie jest kluczowym zadaniem w kontekście bezpośredniego zarządzania zapasami. Często popełnianym błędem jest mylenie kosztów z operacyjnym działaniem magazynu, co prowadzi do niewłaściwego zrozumienia ról poszczególnych zadań w procesie zarządzania. Zrozumienie, które działania są kluczowe dla funkcjonowania magazynu, a które mają charakter pomocniczy, jest niezbędne do skutecznego zarządzania procesami magazynowymi.

Pytanie 21

Podczas przyjmowania samochodu do serwisu, klient zgłasza drżenie kierownicy występujące przy określonych prędkościach. Aby przeprowadzić diagnozę, należy przede wszystkim sprawdzić

A. wyrównoważenie kół
B. sprawność układu hamulcowego
C. sprawność amortyzatorów
D. luzy w układzie kierowniczym
Luzy w układzie kierowniczym mogą prowadzić do nieprecyzyjnego prowadzenia pojazdu, ale nie są bezpośrednią przyczyną drgań przy określonych prędkościach. Jeśli w układzie kierowniczym występują luzy, objawy zazwyczaj manifestują się jako trudności w utrzymaniu kierunku jazdy, a nie jako drgania. Z kolei sprawność amortyzatorów jest istotna dla stabilności pojazdu, jednak ich uszkodzenie najczęściej objawia się nierównym zużyciem opon lub nadmiernym przechyłem nadwozia w zakrętach, a nie drganiami kierownicy. Niewłaściwie działający układ hamulcowy mógłby wpływać na stabilność pojazdu przy hamowaniu, ale nie jest bezpośrednią przyczyną drgań kierownicy przy stałych prędkościach. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do takich wniosków, to pomylenie objawów z przyczynami. W praktyce, aby prawidłowo zdiagnozować źródła problemu, warto skoncentrować się na specyfice zgłaszanych objawów, co wymaga solidnej wiedzy technicznej oraz umiejętności analizy danych. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla skutecznej diagnostyki i naprawy pojazdów.

Pytanie 22

Oblicz koszt zakupu narzędzi wymienionych w tabeli.

L.P.NazwaIlośćj.m.Cena brutto [zł]
1Suwmiarka metalowa zwykła L150 0,02 mm2szt.16,99
2Grubościomierz zegarowy 0,1 mm mini1szt.23,99
3Mikrometr 0-25 mm2szt.24,99
4Suwmiarka elektroniczna plastikowa L1502szt.32,99
5Mikrometr 25-50 mm2szt.44,99
6Suwmiarka zegarowa metalowa L1502szt.49,89
7Głębokościomierz 0-200 mm/100 mm1szt.59,00
8Podstawa do mikrometra1szt.69,00
9Zestaw pomiarowy: czujnik + statyw1szt.89,00
10Kątomierz 0-3201szt.108,00
11Kątomierz 0-3601szt.118,00
12Średnicówka 18-35 x 0,01 mm1szt.124,00
13Średnicówka 50-160 x 0,01 mm1szt.118,99

A. 1 049,68 zł
B. 980,68 zł
C. 1 073,67 zł
D. 879,83 zł
Dobra robota, poprawna odpowiedź to 1 049,68 zł. Z tego, co widzę, Twoje obliczenia kosztów narzędzi powinny opierać się na tym, że każdy z kosztów trzeba by pomnożyć przez ilość, którą masz. To ważne, żeby wszystko dokładnie policzyć, bo nawet mały błąd może sporo namieszać. Na przykład, jeśli narzędzie A kosztuje 200 zł i bierzesz 3 sztuki, to wiadomo, że za nie płacisz 600 zł (200 zł razy 3). Tego typu dokładne podejście bardzo się sprawdza, jeśli chcesz trzymać w ryzach swój budżet. Takie liczenie to klucz do lepszego planowania finansowego i unikania niespodzianek przy zakupach.

Pytanie 23

W specyfikacji opony 195/60 R 14 85H samochodu, liczba 85 wskazuje na

A. szerokość obręczy
B. indeks prędkości
C. średnicę osadzenia
D. indeks nośności
Odpowiedzi wskazujące na "szerokość obręczy" i "średnicę osadzenia" są mylące, ponieważ te parametry są określane przez inne liczby w oznaczeniu opony. Szerokość obręczy jest reprezentowana przez pierwszą liczbę w oznaczeniu, czyli 195 mm w tym przypadku, co odnosi się do maksymalnej szerokości opony. Średnica osadzenia, z kolei, jest oznaczona przez liczbę 14, która odnosi się do średnicy felgi, na którą opona jest montowana. Indeks prędkości, natomiast, jest oznaczany literą, która pojawia się po indeksie nośności. Wybór niewłaściwego indeksu nośności, średnicy czy szerokości może prowadzić do poważnych konsekwencji dla bezpieczeństwa jazdy. Typowym błędem myślowym jest mylenie tych parametrów i nieznajomość ich znaczenia, co może prowadzić do nieodpowiedniego doboru opon, co w efekcie wpływa na stabilność pojazdu i komfort jazdy. Warto zatem zaznajomić się z tymi oznaczeniami i zrozumieć ich wpływ na działanie pojazdu.

Pytanie 24

Olej silnikowy po zużyciu powinien być

A. spalany w piecu CO w warsztacie
B. oddany do utylizacji
C. wykorzystany do konserwacji na przykład drewna
D. oczyszczony i znowu użyty w silniku
Zużyty olej silnikowy to coś, co trzeba traktować poważnie. Zawiera różne szkodliwe substancje, które mogą być niebezpieczne dla środowiska. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest oddać go do utylizacji. Takie postępowanie jest zgodne z przepisami, a także dobrze wpisuje się w to, co powinniśmy robić jako odpowiedzialni kierowcy. Olej można przetwarzać w specjalnych zakładach, które zajmują się jego recyklingiem. Dzięki temu można ponownie wykorzystać surowce, co jest korzystne. Właściwe zarządzanie takim olejem jest kluczowe, by zmniejszyć zanieczyszczenie gleby i wód gruntowych. Wszyscy, którzy mają do czynienia z olejem silnikowym, powinni wiedzieć, jak się z nim obchodzić, żeby nie zaszkodzić naszemu środowisku.

Pytanie 25

Kto przeprowadza kontrolę ustawienia świateł samochodu w SKP?

A. diagnosta
B. elektromechanik
C. mechanik
D. elektryk
Diagnosta zajmuje się przeprowadzaniem szczegółowych kontroli technicznych pojazdów, w tym m.in. ustawienia świateł. To on ocenia, czy stan techniczny aut jest zgodny z przepisami i normami, które obowiązują w branży. Kiedy chodzi o ustawienie świateł, to diagnosta wykonuje różne pomiary, żeby upewnić się, że wszystko jest tak, jak powinno. Dobrze ustawione światła są mega ważne, bo ich złe ustawienie może oślepiać innych kierowców albo po prostu za biednie oświetlać drogę, co stwarza ryzyko wypadków. Dlatego diagnosta musi znać się na regulacji świateł i używać odpowiedniego sprzętu, jak tester świateł. Ważne jest też, żeby stale się dokształcał w tej dziedzinie, bo to ma ogromne znaczenie dla jakości jego pracy i bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 26

Po wymianie lewego przedniego wahacza konieczne jest przeprowadzenie pomiarów

A. tylko kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
B. luzu na kierownicy
C. efektywności tłumienia drgań
D. geometrii przednich kół
Po wymianie wahacza przedniego lewego, kluczowe jest dokonanie pomiarów geometrii kół przednich, aby zapewnić prawidłowe parametry prowadzenia pojazdu. Wahacz jest elementem zawieszenia, który wpływa na ustawienie kół i ich kąt nachylenia. Nieprawidłowe ustawienie geometrii kół może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon, pogorszenia stabilności pojazdu oraz zwiększonego zużycia paliwa. Pomiar geometrii kół obejmuje kontrolę takich parametrów jak kąt wyprzedzenia sworznika zwrotnicy, kąt pochylenia kół, zbieżność oraz kąt wychylenia. Standardy branżowe, np. normy ISO dotyczące obsługi i naprawy pojazdów, podkreślają znaczenie precyzyjnego ustawienia geometrii w kontekście bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Praktyczne przykłady to poddanie pojazdu testowi na stanowisku do pomiaru geometrii, co pozwala na dokładne dostosowanie ustawień po wymianie wahacza, minimalizując ryzyko nieprawidłowego prowadzenia pojazdu.

Pytanie 27

Producent przewidział przeglądy regularne pojazdu co 20 000±500 km i nie rzadziej niż raz na rok.
Klient zgłosił się do warsztatu, aby ustalić termin następnego przeglądu, przy przebiegu jego pojazdu wynoszącym 38 300 km i ostatnim przeglądzie, który miał miejsce dokładnie 9 miesięcy temu. Kiedy należy ustalić termin kolejnego przeglądu okresowego?

A. za trzy miesiące lub przy stanie licznika 40 000±500 km
B. za trzy miesiące
C. dokładnie za 1 700 km
D. przy stanie licznika 40 000±500 km
Odpowiedź, że następny przegląd okresowy powinien odbyć się za trzy miesiące lub przy stanie licznika 40 000±500 km, jest prawidłowa ze względu na zasady przewidziane przez producenta dotyczące serwisowania pojazdu. Producent zaleca dokonywanie przeglądów co 20 000 km, ale z dopuszczalnym odchyleniem ±500 km, co oznacza, że przegląd powinien nastąpić pomiędzy 19 500 km a 20 500 km, a w tym przypadku oznacza to, że należy to zrobić przy przebiegu 40 000 km. Ponadto, ponieważ ostatni przegląd miał miejsce 9 miesięcy temu, a producent wymaga, aby przeglądy odbywały się nie rzadziej niż raz w roku, to klient musi również uwzględnić czas od ostatniego przeglądu. W rezultacie, niezależnie od przebiegu, następny przegląd powinien zostać zrealizowany za trzy miesiące, aby spełnić wymogi czasowe. Praktyczne stosowanie tych zasad pozwala na zapewnienie odpowiedniego utrzymania pojazdu oraz minimalizację ryzyka awarii, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, w której regularne przeglądy są kluczowe dla bezpieczeństwa i wydajności pojazdu.

Pytanie 28

Po wymianie lewego przedniego elastycznego przewodu hamulcowego w samochodzie, co powinien zrobić mechanik w pierwszej kolejności?

A. odpowietrzyć układ hamulcowy
B. przeprowadzić jazdę testową
C. sprawdzić czas hamowania
D. sprawdzić moc hamowania
Odpowietrzenie układu hamulcowego po wymianie giętkiego przewodu hamulcowego to bardzo ważna sprawa, jeśli chodzi o działanie hamulców. Jak wymieniasz ten przewód, to może się zdarzyć, że w układzie zostanie powietrze, co potem wpływa na skuteczność hamowania. Bezpieczeństwo w motoryzacji jest mega istotne, a regulacje mówią jasno – trzeba pozbyć się wszelkich pęcherzyków powietrza, żeby jeździć bezpiecznie. Można to zrobić na przykład przez naciśnięcie pedału hamulca i odkręcenie odpowietrznika. I tu ważne, żeby to robić systematycznie, żeby mieć pewność, że wszystko jest w porządku. Jeśli nie odpowietrzysz dobrze, to hamulce mogą być za słabe, co może prowadzić do poważnych problemów na drodze.

Pytanie 29

Jak powinien zareagować mechanik, gdy stały klient serwisu zgłasza problem z układem wtryskowym pojazdu, a on nie ma wiedzy na temat budowy oraz technologii naprawy tego systemu?

A. Podjąć się naprawy układu, a następnie zapisać na kurs dotyczący napraw układów wtryskowych tego rodzaju
B. Przyjąć zlecenie, a naprawę powierzyć specjalistycznemu warsztatowi
C. Przyjąć zlecenie i wymienić wszystkie komponenty układu wtryskowego na nowe
D. Spróbować przeprowadzić naprawę układu, ponieważ zdobędzie nowe doświadczenia
Wybór opcji zlecenia naprawy wyspecjalizowanemu zakładowi jest zgodny z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Mechanik, który nie ma wystarczającej wiedzy na temat budowy oraz technologii naprawy układu wtryskowego, powinien skierować taką naprawę do specjalisty. Współpraca z wyspecjalizowanym warsztatem gwarantuje, że prace zostaną przeprowadzone przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje oraz doświadczenie. W przypadku układów wtryskowych, które są kluczowe dla efektywności silnika i emisji spalin, należy zwracać szczególną uwagę na jakość używanych komponentów oraz technikę naprawy. Współczesne układy wtryskowe są złożone i niepoprawnie przeprowadzona naprawa może prowadzić do dalszych uszkodzeń oraz zwiększonych kosztów naprawy. Dlatego zlecenie naprawy wyspecjalizowanemu zakładowi jest nie tylko bezpieczne, ale również oszczędne w dłuższym okresie. Dodatkowo, mechanik może nawiązać współpracę z takim zakładem, co może przynieść korzyści w przyszłości, gdy klienci zgłoszą podobne usterki.

Pytanie 30

W pojeździe osobowym właściwe napięcie ładowania alternatora powinno wynosić

A. od 13,8 do 14,5 V
B. od 12,4 do 13,5 V
C. dokładnie 12 V
D. od 12 do 13 V
Napięcie ładowania alternatora w samochodzie personalnym powinno oscylować w okolicach 13,8 do 14,5 V. To są istotne wartości, które zapewniają, że elektryka w aucie działa jak należy. Jeśli napięcie jest niższe, to może to świadczyć o problemach z alternatorem, jak na przykład uszkodzone uzwojenia czy diody prostownicze, co może skutkować tym, że akumulator się nie ładował. A jak napięcie będzie za wysokie, to możemy uszkodzić elektronikę w aucie lub sam akumulator, co wiąże się z wydatkami na naprawę. Z moich obserwacji wynika, że mechanicy podczas diagnozowania usterek używają multimetru do sprawdzenia napięcia na akumulatorze, gdy silnik chodzi. Jak wszystko jest w normie, to znaczy, że alternator działa poprawnie. Te parametry są opisane w dokumentach producentów aut i różnych standardach branżowych, więc naprawdę warto je znać, żeby pojazd długo i bezproblemowo jeździł.

Pytanie 31

Okresowe badanie techniczne nowego auta osobowego, które ma zainstalowaną instalację LPG, powinno być przeprowadzone

A. przed upływem roku, licząc od dnia wyprodukowania auta
B. przed upływem roku od daty pierwszej rejestracji
C. przed upływem 3 lat, licząc od daty zakupu
D. po 6 miesiącach od momentu zakupu pojazdu
Okresowe badanie techniczne nowego samochodu osobowego, zwłaszcza tego wyposażonego w instalację LPG, należy wykonać przed upływem roku od dnia pierwszej rejestracji. Jest to zgodne z wymogami prawnymi, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa i sprawności pojazdów poruszających się po drogach. Badania techniczne są kluczowe, ponieważ pozwalają na wczesne wykrycie potencjalnych usterek i niedoskonałości, co może zapobiec poważniejszym problemom technicznym w przyszłości. Przykładowo, w przypadku pojazdów z instalacją gazową, regularne przeglądy są szczególnie ważne, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie systemu, który jest bardziej wrażliwy na jakość paliwa oraz na stan techniczny silnika. Dobre praktyki branżowe sugerują, że właściciele powinni nie tylko przestrzegać terminów badań, ale także korzystać z usług autoryzowanych stacji kontroli pojazdów, które dysponują odpowiednim wyposażeniem oraz wiedzą, aby skutecznie ocenić stan techniczny pojazdu. Ponadto, regularne przeglądy pomagają w utrzymaniu wartości rynkowej samochodu, co jest istotne w przypadku przyszłej sprzedaży.

Pytanie 32

Symbol 195/70 R14 91V odnosi się do opony

A. diagonalnej z opasaniem o średnicy montażu 14 cali
B. radialnej o średnicy montażu 14 cali
C. radialnej przeznaczonej do maksymalnej prędkości 195 km/h
D. diagonalnej przeznaczonej do maksymalnej prędkości 195 km/h
Odpowiedź 'radialnej o średnicy osadzenia 14 cali' jest poprawna, ponieważ oznaczenie 195/70 R14 91V odnosi się do opony radialnej, której średnica felgi wynosi 14 cali. Opony radialne charakteryzują się użyciem włókien bieżnika ustawionych w kierunku promieniowym, co zapewnia lepsze właściwości jezdne, większą przyczepność oraz wydajność paliwową. Przykładem zastosowania opon radialnych mogą być nowoczesne pojazdy osobowe, które wymagają opon o optymalnych parametrach podczas jazdy na różnych nawierzchniach. Oznaczenie '70' wskazuje na stosunek wysokości profilu opony do jej szerokości, co wpływa na komfort jazdy i stabilność. Dodatkowo, indeks prędkości 'V' oznacza, że opona jest przystosowana do jazdy z maksymalną prędkością 240 km/h. Warto także zaznaczyć, że standardy oznaczeń opon są uregulowane przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO), co zapewnia jednolitość w identyfikacji parametrów opon na rynku.

Pytanie 33

Pracownicy magazynu komponentów i materiałów eksploatacyjnych są odpowiedzialni za

A. roboty kontrolne
B. rozliczenia materiałowe
C. identyfikowanie nietypowych przyczyn awarii
D. przyjmowanie pojazdu do naprawy
Rozliczanie materiałowe to kluczowy proces w zarządzaniu magazynem części i materiałów eksploatacyjnych. Obejmuje ono monitorowanie i kontrolowanie zasobów, co pozwala na efektywne zarządzanie stanem magazynowym oraz planowanie zakupów. W praktyce, rozliczanie materiałowe polega na dokumentowaniu przyjęć i wydaniach materiałów, co jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania procesu produkcyjnego oraz naprawczego. Na przykład, w przypadku warsztatów samochodowych, pracownicy magazynu muszą dokładnie śledzić, jakie części zostały użyte do napraw poszczególnych pojazdów, aby móc później wystawić odpowiednie faktury oraz przeprowadzić analizę kosztów. Ponadto, dobre praktyki w zarządzaniu magazynem uwzględniają zastosowanie systemów informatycznych, które umożliwiają automatyzację tych procesów, co zwiększa efektywność i minimalizuje ryzyko błędów. W zgodzie z normami ISO 9001, rozliczanie materiałowe wspiera ciągłe doskonalenie procesów oraz zwiększa przejrzystość operacyjną w firmie.

Pytanie 34

Jaką minimalną głębokość bieżnika powinny mieć opony samochodu osobowego?

A. 1,5 mm
B. 1,6 mm
C. 3,5 mm
D. 2,1 mm
Dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika opon dla pojazdów osobowych wynosi 1,6 mm. Jest to standard określony w przepisach prawnych wielu krajów, w tym w Polsce, który ma na celu zapewnienie odpowiedniej przyczepności opon do nawierzchni drogi. Opony z bieżnikiem o głębokości 1,6 mm są w stanie skutecznie odprowadzać wodę, co zmniejsza ryzyko aquaplaningu i poprawia stabilność pojazdu w trudnych warunkach pogodowych. Przykładowo, w czasie deszczu, opony z minimalną głębokością bieżnika są mniej narażone na poślizg, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa kierowcy oraz pasażerów. Dobrą praktyką jest regularne sprawdzanie głębokości bieżnika, aby upewnić się, że opony nie osiągnęły granicy zużycia, co z kolei wpływa na efektywność hamowania oraz komfort jazdy. Użytkownicy powinni pamiętać, że w niektórych sytuacjach, na przykład przy intensywnym użytkowaniu pojazdu lub w trudnych warunkach, zaleca się wymianę opon nawet przed osiągnięciem minimalnej głębokości ze względów bezpieczeństwa.

Pytanie 35

Serwis zajmujący się obsługą lub naprawą nie ma obowiązku dostarczenia klientowi

A. wstępnej wyceny oraz terminu realizacji
B. informacji o zakresie wykonanych prac
C. informacji o konieczności naprawy innych komponentów
D. pojazdu zastępczego na okres naprawy
Prawidłowa odpowiedź dotyczy obowiązków serwisów zajmujących się naprawą pojazdów. Prawo nie nakłada na serwis obowiązku zapewnienia klientowi pojazdu zastępczego na czas naprawy. W praktyce wiele warsztatów oferuje taką usługę jako wartość dodaną, aby zwiększyć komfort klienta i jego satysfakcję. Przykładem mogą być duże sieci serwisowe, które, w celu przyciągnięcia klientów, wprowadzają programy wynajmu samochodów zastępczych. Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku naprawy w autoryzowanych serwisach, klienci częściej mogą liczyć na taką usługę. W kontekście standardów branżowych, serwisy powinny jasno komunikować dostępność pojazdów zastępczych oraz ich zasady wynajmu, ale nie są zobowiązane do ich zapewnienia. W związku z tym klienci powinni przed umówieniem wizyty upewnić się, czy taki pojazd będzie dostępny.

Pytanie 36

Kto ustala wymagania dotyczące wyposażenia specjalistycznego dla Stacji Kontroli Pojazdów?

A. Inspekcja Transportu Drogowego
B. starosta
C. minister właściwy do spraw transportu
D. Urząd Dozoru Technicznego
Odpowiedź "minister właściwy do spraw transportu" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z ustawą o transporcie drogowym, to ministerstwo odpowiedzialne za transport w danym kraju ustala szczegółowe wymagania dotyczące wyposażenia specjalistycznego dla Stacji Kontroli Pojazdów. W ramach swoich kompetencji, minister ma na celu zapewnienie odpowiednich standardów bezpieczeństwa oraz jakości usług świadczonych przez stacje kontroli pojazdów. Przykładowo, ministerstwo może wprowadzać nowe regulacje dotyczące technologii wykorzystywanych w diagnostyce pojazdów, co bezpośrednio wpływa na poprawę bezpieczeństwa na drogach. Dobre praktyki w tej dziedzinie zakładają, że wymagania te są opracowywane na podstawie analizy stanu technicznego pojazdów oraz potrzeb rynkowych, co sprzyja dostosowywaniu się do dynamicznie zmieniających się warunków związanych z motoryzacją. Warto również zwrócić uwagę na współpracę z organizacjami branżowymi oraz instytucjami naukowymi, co pozwala na wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań, które mogą wpłynąć na podniesienie jakości kontroli pojazdów.

Pytanie 37

Nieodzownym elementem wyposażenia Podstawowej Stacji Kontroli Pojazdów jest

A. miernik poziomu dźwięku
B. próbnik ciśnienia sprężania
C. urządzenie do diagnostyki i serwisowania układów klimatyzacyjnych
D. lampa stroboskopowa
Miernik poziomu dźwięku jest kluczowym urządzeniem w Podstawowej Stacji Kontroli Pojazdów (PSKP), ponieważ pozwala na dokładną ocenę emisji hałasu generowanego przez pojazdy, co jest zgodne z przepisami prawa o ruchu drogowym. Umożliwia on pomiar głośności dźwięków emitowanych przez samochody, co jest istotne dla określenia, czy pojazd spełnia normy hałasu. Przykładowo, w przypadku kontroli pojazdu podejrzewanego o nadmierny hałas, użycie miernika poziomu dźwięku pozwala na szybkie i precyzyjne określenie, czy wartości te mieszczą się w dozwolonych limitach. Pomiar ten jest również istotny w kontekście ochrony środowiska oraz komfortu użytkowników dróg. Standardy branżowe, takie jak norma ISO 362 dotycząca pomiarów hałasu z pojazdów, podkreślają znaczenie takich pomiarów w diagnostyce i ocenie pojazdów. Dobrą praktyką jest regularne kalibrowanie urządzenia, aby zapewnić dokładność pomiarów, co z kolei wpływa na rzetelność kontroli technicznej pojazdów.

Pytanie 38

Usunięcie wgniecenia z przedniego pasa pojazdu powinno być wykonane

A. w pomieszczeniu diagnostyki pojazdowej
B. na stanowisku z ramą prostowniczą
C. na stanowisku z kanałem najazdowym
D. na stanowisku z podnośnikiem nożycowym
Naprawa wgniecenia pasa przedniego pojazdu powinna być przeprowadzona na stanowisku wyposażonym w ramę prostowniczą, ponieważ ta technologia pozwala na precyzyjne przywrócenie geometrii nadwozia. Rama prostownicza jest zaprojektowana w taki sposób, aby zapewnić stabilne wsparcie dla pojazdu podczas naprawy. Dzięki temu możliwe jest dokładne pomiarowanie oraz korygowanie wgnieceń, co jest kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa i właściwego funkcjonowania pojazdu. W przypadku wgnieceń, które wpływają na elementy strukturalne, precyzyjne przywrócenie oryginalnych kształtów jest istotne, aby uniknąć problemów z późniejszym użytkowaniem pojazdu, takich jak niestabilność podczas jazdy czy nierównomierne zużycie opon. W praktyce, zastosowanie ramy prostowniczej umożliwia również wykrywanie i eliminowanie innych uszkodzeń, które mogłyby być niezauważone bez przeprowadzenia szczegółowej analizy geometrycznej pojazdu. Tego rodzaju procedury są zgodne z obowiązującymi standardami branżowymi, które zalecają stosowanie odpowiednich narzędzi i technik naprawczych w celu zapewnienia bezpieczeństwa i jakości wykonanej pracy.

Pytanie 39

Zbiornik sprężonego powietrza, który znajduje się obok warsztatu, podlega nadzorowi ze strony

A. Centralnej Jednostki Certyfikacji
B. Urzędu Dozoru Technicznego
C. Starostwa Powiatowego
D. Ministerstwa Transportu i Budownictwa
Urząd Dozoru Technicznego (UDT) jest odpowiedzialny za nadzór oraz kontrolę urządzeń i instalacji technicznych, w tym zbiorników sprężonego powietrza. Zgodnie z przepisami prawa, takie zbiorniki muszą być regularnie poddawane inspekcjom, aby zapewnić ich bezpieczne użytkowanie. UDT przeprowadza zarówno kontrole okresowe, jak i jednorazowe, weryfikując m.in. stan techniczny, dokumentację oraz zgodność z normami. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być konieczność przeprowadzenia przeglądu zbiornika przed jego pierwszym uruchomieniem oraz co pięć lat w przypadku użytkowania. Takie działania są zgodne z normami PN-EN 13445, które dotyczą ciśnieniowych zbiorników stalowych, a także z przepisami dyrektyw Unii Europejskiej. Przestrzeganie wymogów UDT ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa pracowników oraz ciągłości produkcji w zakładach przemysłowych.

Pytanie 40

Elementem samochodowym, którego moduł sterujący nie podlega naprawie, jest

A. wtryskiwacz elektromagnetyczny
B. pompa wtryskowa
C. przekładnia kierownicza
D. wtryskiwacz piezoelektryczny
Wtryskiwacz piezoelektryczny jest komponentem, w którym element sterujący, będący kluczowym dla jego działania, nie jest przeznaczony do regeneracji. W przeciwieństwie do tradycyjnych wtryskiwaczy, które mogą być naprawiane lub regenerowane, wtryskiwacze piezoelektryczne są projektowane jako jednostki, które wymagają wymiany w całości po wystąpieniu awarii. Technologia piezoelektryczna wykorzystuje materiały, które zmieniają kształt pod wpływem napięcia elektrycznego, co pozwala na bardzo precyzyjne sterowanie czasem wtrysku paliwa. W praktyce oznacza to, że wtryskiwacze te umożliwiają lepszą kontrolę nad procesem spalania, co przekłada się na wyższą efektywność silników i niższe emisje spalin. Mimo że ich koszt może być wyższy niż tradycyjnych rozwiązań, ich zalety w zakresie wydajności sprawiają, że są powszechnie stosowane w nowoczesnych silnikach Diesla i benzynowych, szczególnie w pojazdach o wysokiej wydajności.