Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 30 maja 2025 00:46
  • Data zakończenia: 30 maja 2025 00:58

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie zestawienie formatów umożliwia zapisanie dźwięków, tekstów oraz grafiki wektorowej?

A. PSD, DOC, MP3
B. DOC, JPG, MP3
C. DOC, CDR, PSD
D. CDR, MP3, DOC
Wybór innych odpowiedzi może prowadzić do nieporozumień dotyczących zdolności do przechowywania różnych typów materiałów cyfrowych. Na przykład, odpowiedź zawierająca PSD jako format pliku jest nieodpowiednia, ponieważ PSD (Photoshop Document) jest przeznaczony głównie do edycji obrazów rastrowych, a nie wektorowych. Choć może być użyteczny w pracy z grafiką, nie pokrywa wymagań dotyczących formatów wektorowych, takich jak CDR. Odpowiedzi z kombinacjami JPG i DOC również są niewłaściwe, ponieważ JPG to format kompresji stratnej, który nie nadaje się do grafiki wektorowej, a jego użycie w kontekście materiałów wymagających edycji prowadzi do utraty jakości. Ostatecznie, korzystanie tylko z DOC i JPG nie uwzględnia potrzeb związanych z przechowywaniem dźwięku, co ogranicza uniwersalność zestawu formatów. Ponadto, wybór formatów, które są niekompatybilne z określonymi rodzajami danych, może prowadzić do utraty informacji lub obniżenia jakości, co jest sprzeczne z najlepszymi praktykami zarządzania treścią cyfrową. W praktyce, kluczowe jest, aby wybierać formaty, które są dostosowane do specyficznych potrzeb danego projektu, co pomaga w zachowaniu jakości i dostępności materiałów.

Pytanie 2

Aby stworzyć zaawansowaną graficznie prezentację z obszerną zawartością tekstową oraz ilustracjami, powinno się skorzystać z programu

A. Adobe Photoshop
B. Prezi
C. Adobe Flash
D. Power Point
Adobe Flash to zaawansowane narzędzie do tworzenia animacji oraz interaktywnych prezentacji multimedialnych. Umożliwia użytkownikom tworzenie bogatych wizualnie treści z różnorodnymi efektami, co czyni go idealnym wyborem dla osób poszukujących możliwości prezentacji złożonych pomysłów lub projektów. Dzięki możliwości integracji z dźwiękiem i grafiką wektorową, Adobe Flash pozwala na tworzenie dynamicznych prezentacji, które są zarówno atrakcyjne, jak i informacyjne. Przykładowo, często wykorzystywane jest w edukacji, gdzie nauczyciele mogą prezentować skomplikowane koncepcje w przystępny sposób. W branży marketingowej, Flash jest stosowany do tworzenia interaktywnych reklam oraz prezentacji produktów, co znacznie zwiększa zaangażowanie odbiorców. Dobrze zaprojektowana prezentacja w Adobe Flash może przyciągnąć uwagę widza poprzez elementy animowane i interaktywne, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie prezentacji multimedialnych.

Pytanie 3

Przygotowując multimedialną prezentację o tonie melancholijnym i spokojnym, powinniśmy wybrać kolor

A. pomarańczowy.
B. czerwony.
C. zielony.
D. szarobłękitny.
Szarobłękitna barwa jest idealnym wyborem do tworzenia prezentacji o charakterze melancholijnym i spokojnym, ponieważ jej tonacja wywołuje uczucia refleksji i wyciszenia. W psychologii kolorów, zimne odcienie, takie jak błękit i szarość, są często kojarzone z tranquillity i introspekcją. Wywołują one uczucia spokoju, co jest kluczowe w kontekście melancholijnym. Przykładem zastosowania tej barwy może być użycie szarobłękitnego tła w slajdach, które wspiera przekaz emocjonalny prezentacji oraz ułatwia skupienie się na treści. Dobrym standardem w projektowaniu prezentacji jest również zapewnienie kontrastu między tekstem a tłem, co sprawia, że informacje są bardziej czytelne. Warto również dodać, że w praktyce artystycznej i graficznej, szarobłękitna paleta barw często używana jest w dziełach, które mają na celu wywołanie nostalgii lub głębszej refleksji, co idealnie pasuje do tematu prezentacji.

Pytanie 4

Grafika umożliwia tworzenie trójwymiarowych modeli, animacji oraz środowisk.

A. rastrowa
B. bitmapowa
C. 2D
D. 3D
Odpowiedź 3D jest poprawna, ponieważ grafika 3D pozwala na tworzenie trójwymiarowych postaci, animacji oraz scenografii, co jest niezbędne w różnych dziedzinach, takich jak gry komputerowe, filmy animowane czy wizualizacje architektoniczne. W procesie tworzenia grafiki 3D wykorzystuje się programy takie jak Blender, Autodesk Maya czy 3ds Max, które umożliwiają modelowanie obiektów w przestrzeni trójwymiarowej oraz animację ich ruchów. Dzięki zastosowaniu technik takich jak teksturowanie, oświetlenie oraz renderowanie, tworzone obiekty zyskują realizm i głębię, co jest szczególnie istotne w produkcjach filmowych oraz grach, gdzie immersja jest kluczowym elementem doświadczenia użytkownika. W branży gier komputerowych, grafika 3D jest nie tylko wykorzystywana do tworzenia postaci i otoczenia, ale także do symulacji fizyki obiektów, co podnosi jakość rozgrywki i wrażenia estetyczne. Bez grafiki 3D wiele nowoczesnych mediów i interaktywnych doświadczeń nie mogłoby istnieć, co potwierdza jej kluczowe znaczenie w dzisiejszym świecie technologii.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Która z właściwości nie definiuje formatu GIF?

A. Często używany w projektowaniu stron WWW
B. Ograniczona paleta kolorów
C. Pozwala na zapis oraz odtwarzanie animacji
D. Wykorzystywany do grafiki wektorowej
Często spotyka się błędne myślenie, że GIF nadaje się do grafiki wektorowej, ale to nieprawda. Wektorowa grafika działa na zupełnie innych zasadach, bo jest tworzona za pomocą matematycznych obiektów. Dzięki temu można ją skalować bez straty jakości, a GIF to format rastrowy, gdzie mamy do czynienia z siatkami pikseli. Używanie GIF-ów do wektorowej grafiki to trochę jak robienie spaghetti w pralce – nie wyjdzie. No i trzeba pamiętać, że GIF ma ograniczoną paletę kolorów, więc nie odda pełnej palety barw w bardziej złożonych obrazach. Kiedy ktoś myli GIF z formatami do grafiki wektorowej, takimi jak SVG, to mogą pojawić się niezłe nieporozumienia. Praktyka w grafice wymaga, żeby znali różnice między tymi formatami, jeśli chcą wykorzystać ich najlepsze cechy w swoich projektach.

Pytanie 7

Kompresja MP3 polega na usunięciu z sygnału tych informacji, które są najlepiej słyszalne?

A. wyeliminowaniu z sygnału tych danych, które są słabo słyszalne lub niesłyszalne
B. wyeliminowaniu z sygnału tych danych, które są najlepiej słyszalne
C. wzmocnieniu w sygnale tych danych, które są niesłyszalne
D. wyciszeniu w sygnale tych danych, które są słyszalne
Kompresja MP3 nie polega na eliminacji danych, które są najlepiej słyszalne, ani na ich wzmocnieniu lub wyciszeniu. Podejście, które sugeruje eliminowanie danych najlepiej słyszalnych, jest błędne, ponieważ wyklucza istotne fragmenty dźwięku, które mają kluczowe znaczenie dla jakości audio. Dodatkowo, wzmocnienie danych niesłyszalnych, co sugeruje jedna z odpowiedzi, jest nieefektywne, ponieważ takie dane nigdy nie będą odtwarzane przez użytkownika, a ich wzmacnianie tylko zwiększy rozmiar pliku bez wpływu na percepcję dźwięku. Wyciszenie danych słyszalnych również nie jest właściwym podejściem, ponieważ może prowadzić do utraty ważnych informacji audio, co negatywnie wpłynęłoby na jakość odtwarzania. Rozumienie psychoakustyki jest kluczowe w kontekście kompresji dźwięku; to właśnie ona tłumaczy, dlaczego niektóre dźwięki mogą być usuwane bez zauważalnych strat jakości. Typowym błędem jest przecenienie znaczenia danych, które są teoretycznie słyszalne, co prowadzi do nadmiernej obróbki dźwięku i pogorszenia jego jakości. Dlatego ważne jest, aby w procesie kompresji skupiać się na tym, co rzeczywiście jest słyszalne i istotne dla słuchacza.

Pytanie 8

Ilustracja obrazuje

Ilustracja do pytania
A. monitor podglądowy.
B. lampę nakamerową.
C. rejestrator dźwięku.
D. kamerę 360°.
Wybór kamery 360° jako odpowiedzi na to pytanie wskazuje na pewne nieporozumienie dotyczące funkcji i zastosowań różnych urządzeń nagrywających. Kamery 360° są przeznaczone do rejestrowania obrazu w pełnej sferze, co jest przydatne w tworzeniu materiałów wideo w wirtualnej rzeczywistości lub dla aplikacji, które wymagają panoramicznego widoku. Ich działanie koncentruje się na uchwyceniu wizualnych aspektów otoczenia, a nie na rejestracji dźwięku, co stanowi kluczową różnicę. Z kolei lampa nakamerowa jest używana do oświetlania sceny, co jest niezbędne w przypadku nagrywania w słabym oświetleniu, ale nie ma związku z rejestracją dźwięku. Monitor podglądowy służy do wizualizacji obrazu wideo podczas nagrywania, co również nie ma zastosowania w kontekście dźwięku. Wybierając rejestrator dźwięku, użytkownicy mogą zapewnić wysoką jakość i precyzję nagrania audio, co jest kluczowe w produkcjach profesjonalnych. Błędne rozumienie zastosowania tych urządzeń często prowadzi do pomijania istotnych aspektów procesu nagrywania, co wpływa na końcową jakość produkcji. Ważne jest, aby rozumieć, że każde z tych urządzeń ma swoją specyfikę i przeznaczenie, co powinno być uwzględnione w trakcie planowania procesu produkcyjnego.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Który znacznik HTML umożliwia wyróżnienie konkretnego tekstu za pomocą podświetlenia na stronie www?

A.
B.
C.
D.
Znacznik w HTML jest używany do wyróżniania tekstu poprzez jego podświetlenie, co ułatwia zwrócenie uwagi na ważne informacje. Standard W3C definiuje ten znacznik jako element semantyczny, który wskazuje, że dany fragment tekstu jest istotny w kontekście treści. Użycie jest szczególnie przydatne w sytuacjach, gdy chcemy wyróżnić fragmenty tekstu w artykułach, dokumentach lub na stronach internetowych, gdzie kluczowe informacje powinny być łatwo dostrzegalne przez użytkowników. Przykładowo, w aplikacjach edukacyjnych, gdzie uczniowie przeszukują teksty w celu znalezienia informacji, zastosowanie tego znacznika może pomóc im w szybszym dotarciu do istotnych fragmentów. Dobrą praktyką jest również stylizowanie elementu poprzez CSS, co pozwala na dostosowanie koloru tła i tekstu, aby pasowały do ogólnej estetyki strony. Ponadto, użycie wspiera dostępność, ponieważ czytniki ekranu mogą interpretować ten znacznik jako wyróżniony tekst, co ułatwia zrozumienie treści osobom z niepełnosprawnościami wzrokowymi.

Pytanie 11

W programach Adobe Photoshop i GIMP, zaznaczenie można przekształcić w

A. warstwę korekcyjną
B. inteligentny obiekt
C. ścieżkę
D. maskę dla tekstu
Zaznaczenie w programach takich jak Adobe Photoshop oraz GIMP można przekształcić w ścieżkę, co jest niezwykle przydatnym narzędziem w procesie edycji grafiki. Ścieżki są wektorowymi reprezentacjami kształtów, które pozwalają na precyzyjne zaznaczanie i modyfikowanie elementów obrazu. Przekształcenie zaznaczenia w ścieżkę umożliwia użytkownikom tworzenie skomplikowanych kształtów, które można później wykorzystywać do różnych celów, takich jak tworzenie maski, wycinanie elementów czy dodawanie efektów. Przykładem praktycznego zastosowania może być sytuacja, w której artysta graficzny chce wyizolować obiekt z tła. Zaznaczenie obiektu i przekształcenie go w ścieżkę pozwala na precyzyjne edytowanie i dostosowywanie kształtu obiektu, co w efekcie prowadzi do uzyskania wysokiej jakości końcowego produktu. Ponadto, ścieżki mogą być łatwo edytowane, co daje większą elastyczność w pracy nad projektem, a także pozwala na stosowanie ich w różnych technikach, takich jak tworzenie animacji czy ilustracji komputerowych.

Pytanie 12

Które z poniższych stwierdzeń odnosi się do obrazów tworzonych w programach do edycji grafiki rastrowej?

A. Można je powiększać bez utraty jakości
B. Można je zmieniać wielokrotnie bez utraty jakości
C. Składają się z określonej liczby pikseli
D. Są opisane matematycznie z użyciem figur geometrycznych
Obrazy rastrowe, znane również jako bitmapy, są zbudowane z pikseli, które tworzą siatkę. Każdy piksel ma określony kolor, a ich liczba i rozmieszczenie dają efekt wizualny. W związku z tym obrazy rastrowe mają ściśle określoną rozdzielczość, np. 1920x1080 pikseli. Zmiana rozmiaru takiego obrazu, na przykład powiększanie go, prowadzi do utraty jakości, ponieważ program musi interpolować dodatkowe piksele, co może skutkować rozmyciem. W praktyce, obrazy rastrowe są często wykorzystywane w projektowaniu stron internetowych, grafice cyfrowej czy edycji zdjęć. Standardy takie jak JPEG, PNG czy GIF to popularne formaty plików rastrowych. Zrozumienie tego, jak działają obrazy rastrowe, jest kluczowe dla każdego grafika i projektanta, ponieważ pozwala na skuteczniejsze zarządzanie jakością i rozmiarem obrazów w projektach graficznych.

Pytanie 13

W jakim przypadku oba odkrycia w kodzie HTML reprezentują ten sam kolor?

A. yellow; #ffff00
B. purple; #ff00ff
C. green; rgb(0, 255, 0)
D. rgb(128, 255, 0); #ff8000
'yellow; #ffff00' to dobry wybór, bo oba zapisy oznaczają ten sam kolor w różnych formatach. 'yellow' to po prostu nazwa koloru w CSS, a '#ffff00' to jego zapis w systemie HEX. W HEX mamy sześć cyfr, gdzie pierwsze dwie to czerwień, następne dwie to zieleń, a ostatnie dwie to niebieski. Przy '#ffff00' maksymalne wartości czerwonego i zielonego (ff) oraz zerowa niebieskiego (00) dają nam kolor żółty. Wiesz, w praktyce często korzysta się z nazw kolorów w CSS, bo są prostsze, ale jak zaczynasz coś bardziej skomplikowanego, jak programowanie grafiki czy projektowanie stron, to umiejętność obsługi notacji HEX i RGB jest naprawdę przydatna. W CSS3 jest mnóstwo nazw kolorów, które możesz wykorzystać, ale znajomość HEX i RGB jest także ważna, zwłaszcza jeśli chcesz się bawić grafiką i kodowaniem stron.

Pytanie 14

Celem użycia kolorów neutralnych w prezentacji jest

A. podkreślenie świeżości oraz estetyki prezentacji
B. zwrócenie uwagi oraz uwydatnienie treści
C. zmiękczenie oraz stonowanie zastosowanych kolorów
D. wywołanie odczucia spokoju i odprężenia
Kolory neutralne, takie jak odcienie szarości, beżu czy bieli, pełnią kluczową rolę w prezentacjach wizualnych, ponieważ pomagają w zmiękczaniu i stonowaniu intensywnych kolorów, które mogłyby dominować w przekazie. Użycie neutralnych tonów pozwala skupić uwagę odbiorców na istotnych treściach, minimalizując wizualne zakłócenia. W praktyce, stosowanie neutralnych kolorów może być widoczne w różnych elementach prezentacji, takich jak tło slajdów, co ułatwia akcentowanie głównych punktów i informacji. Dobrze dobrane kolory neutralne sprzyjają także lepszej czytelności tekstu, co jest zgodne z zasadami projektowania graficznego. W kontekście standardów branżowych, wiele wytycznych dotyczących projektowania prezentacji zaleca stosowanie kolorów neutralnych, aby utrzymać profesjonalny wygląd oraz zapewnić klarowność przekazu. Przy planowaniu prezentacji warto również rozważyć zastosowanie schematów kolorów, które uwzględniają zarówno kolory główne, jak i neutralne, aby tworzyć zharmonizowane i estetyczne kompozycje wizualne.

Pytanie 15

Jaki atrybut powinien być przypisany do elementu na stronie internetowej, aby wywołać działanie programu po najechaniu kursorem myszy na ten element?

A. onmouseup
B. onmousedown
C. onmouseout
D. onmouseover
Zdarzenia 'onmousedown', 'onmouseout' oraz 'onmouseup' są nieprawidłowymi odpowiedziami w kontekście pytania o reakcję na najechanie kursorem myszy. Zdarzenie 'onmousedown' jest wywoływane w momencie naciśnięcia przycisku myszy, co oznacza, że nie jest odpowiednie do wykrywania najazdu kursora. Działa to w przypadku drag-and-drop, ale nie nadaje się do prostych interakcji z elementami. Kolejne, 'onmouseout', jest używane, gdy kursor opuści dany element, co również nie spełnia wymagań dotyczących najeżdżania. To zdarzenie jest przydatne do kończenia efektów, które zostały uruchomione wcześniej, lecz samo w sobie nie może wywołać reakcji podczas najazdu. Wreszcie, 'onmouseup' jest wyzwalane w momencie zwolnienia przycisku myszy, co znowu nie jest zgodne z intencją najazdu kursora, co prowadzi do mylnego postrzegania tych zdarzeń jako równoważnych. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do wyboru tych odpowiedzi, mogą wynikać z mylenia koncepcji interakcji z elementami HTML oraz ich zdarzeniami. Zrozumienie różnicy pomiędzy tymi reakcjami jest kluczowe w programowaniu stron internetowych i tworzeniu efektywnych interfejsów użytkownika.

Pytanie 16

Co można wywnioskować z analizy histogramu?

A. wymiarów liniowych obrazu
B. rozkładu jasności pikseli w obrazie
C. liczby pikseli, które składają się na obraz
D. rozdzielczości obrazu
Analiza histogramu jest kluczowym narzędziem w przetwarzaniu obrazów, które dostarcza informacji o rozkładzie jasności pikseli w obrazie. Histogram przedstawia liczbę pikseli dla każdej wartości jasności, co umożliwia zrozumienie, jak światło i cienie są rozłożone w danym obrazie. Na przykład w przypadku zdjęć cyfrowych, histogram może pomóc w ocenie, czy obraz jest odpowiednio naświetlony, co jest kluczowe dla profesjonalnych fotografów. Poprzez analizę histogramu, możemy zidentyfikować obszary prześwietlone lub niedoświetlone, co może być pomocne w późniejszym etapie korekcji obrazu. Standardy takie jak sRGB i Adobe RGB opierają się na zarządzaniu kolorami, a histogramy dostarczają cennych informacji, które wspierają te procesy. Zrozumienie histogramu jest niezbędne dla każdego, kto pracuje z obrazami, ponieważ pozwala na lepsze podejmowanie decyzji w zakresie edycji i optymalizacji wizualnej.

Pytanie 17

Które oprogramowanie jest najbardziej odpowiednie do stworzenia statycznego banera reklamowego?

A. Word
B. Adobe Photoshop
C. Adobe After Effects
D. Publisher
Adobe Photoshop to wiodące oprogramowanie do edycji grafiki rastrowej, które idealnie nadaje się do tworzenia statycznych banerów reklamowych. Program oferuje zaawansowane narzędzia do manipulacji obrazem, co pozwala na uzyskanie wysokiej jakości wizualizacji. Dzięki szerokiemu zakresowi funkcji, takich jak warstwy, maski, filtry, oraz możliwość pracy z tekstem, Photoshop umożliwia projektowanie profesjonalnych i atrakcyjnych graficznych elementów reklamowych. Przykładowo, można łatwo zastosować efekty cieni, gradienty, czy też dopasować kolory, co jest kluczowe w procesie tworzenia spójnej identyfikacji wizualnej. W branży reklamowej standardem jest również wykorzystanie szablonów oraz własnych projektów, które można eksportować w formatach odpowiednich do druku lub publikacji internetowych. Photoshop jest kompatybilny z innymi produktami Adobe, co ułatwia współpracę z zespołem i integrację różnych zasobów graficznych. Warto również dodać, że umiejętność obsługi tego programu jest często wymagana przez pracodawców w branży kreatywnej, co czyni go niezbędnym narzędziem dla projektantów graficznych."

Pytanie 18

Jakie właściwości posiada odtwarzanie sekwencyjne?

A. Zmienny
B. Klatkowy
C. Poklatkowy
D. Proceduralny
Wybór odpowiedzi, które nie wskazują na poklatkowy charakter odtwarzania sekwencyjnego, może prowadzić do nieporozumień dotyczących fundamentalnych zasad działania tego procesu. Odpowiedź zmienny sugeruje elastyczność i zmienność w odtwarzaniu, co kontrastuje z naturą odtwarzania poklatkowego, gdzie każda klatka jest ustalona i niezmienna do momentu przejścia do następnej. Tego typu myślenie często wynika z błędnego założenia, że procesy w technologii powinny być płynne i dynamiczne, podczas gdy w rzeczywistości, w kontekście odtwarzania sekwencyjnego, istotne jest, aby każdy krok był precyzyjnie zdefiniowany. Odpowiedź proceduralny może mylnie kojarzyć się ze standardowym podejściem do programowania, jednak procedury niekoniecznie oznaczają sekwencyjność. Przy czym kluczowym punktem jest to, że procedura może obejmować różne modele wykonania, w tym równoległe przetwarzanie, co nie jest zgodne z ideą odtwarzania poklatkowego. Odpowiedzi klatkowy i poklatkowy mogą sprawiać wrażenie podobnych, ale klatkowy odnosi się do idei pojedynczych ram czasowych, co nie oddaje pełni sekwencyjnego procesu. Odtwarzanie poklatkowe to zatem nie tylko kwestia klatek, ale także ich uporządkowania i systematycznego podejścia do przetwarzania danych, co jest kluczowe w wielu zastosowaniach, od animacji po przetwarzanie wideo.

Pytanie 19

Program Adobe Lightroom pozwala na

A. tworzenie obrazu wektorowego.
B. tworzenie oraz edytowanie grafiki wektorowej.
C. definiowanie i modyfikowanie grafiki rastrowej.
D. wektoryzowanie cyfrowego obrazu.
Adobe Lightroom to naprawdę świetne narzędzie, które skupia się na edytowaniu i organizacji zdjęć rastrowych. Główna jego funkcja to to, że pomaga fotografom zarządzać zdjęciami oraz ich edytować. Możesz tu korzystać z różnych zaawansowanych narzędzi, jak na przykład korekcja kolorów, regulacja ekspozycji, retusz i inne. Co super, to to, że Lightroom pozwala na nieliniowe edytowanie, więc możesz wprowadzać zmiany bez obaw, że nadpiszesz oryginalne pliki. To jest ważne, bo zachowujesz jakość zdjęć. Używa się go w różnych sytuacjach, na przykład do przygotowania zdjęć do social mediów, tworzenia albumów fotograficznych, a nawet edytowania zdjęć do portfolio. Lightroom stosuje zasady zarządzania kolorem, co sprawia, że efekty wizualne są naprawdę spójne i profesjonalne. W fotografii stał się prawie standardem, z którego korzystają zarówno amatorzy, jak i zawodowcy, więc jeśli chcesz podnieść jakość swoich zdjęć, to na pewno jest to narzędzie dla Ciebie.

Pytanie 20

Obniżenie głębi bitowej zarejestrowanego obrazu spowoduje

A. redukcję ostrości obrazu i liczby zarejestrowanych kolorów
B. wzrost rozmiaru pliku oraz liczby zarejestrowanych kolorów
C. zwiększenie ostrości obrazu i liczby zarejestrowanych kolorów
D. zmniejszenie rozmiaru pliku oraz liczby zarejestrowanych kolorów
Zmniejszenie głębi bitowej obrazu to tak naprawdę zmniejszenie liczby bitów, które używamy do przedstawienia koloru każdego piksela. Często mówi się, że 8-bitowa głębia daje nam 256 kolorów, a 16-bitowa już 65 536. Więc jakby zmniejszając głębię, mamy mniej kolorów w obrazie, co na pewno wpływa na jego jakość. Jak masz mniej kolorów, to może pojawić się efekt posterowania, co nie wygląda najlepiej. Z drugiej strony, zmniejszenie liczby bitów do zapisu piksela to też mniejszy rozmiar pliku, co jest całkiem ważne, szczególnie w aplikacjach mobilnych czy przy transmisjach wideo. W takich sytuacjach, żeby zaoszczędzić czas ładowania i zużycie danych, trzeba dobrze przemyśleć głębię bitową. Programy takie jak JPEG czy PNG mają różne poziomy głębokości, co pokazuje, jak bardzo istotny jest wybór odpowiedniej głębi bitowej, jeśli chodzi o jakość obrazu i efektywność w przechowywaniu danych.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Na jakość digitalizowanego materiału wideo wpływa rodzaj

A. użytych efektów.
B. algorytmu oraz stopnia kompresji.
C. wykorzystanych filtrów.
D. przygotowania materiału wideo.
Wybór nieprawidłowych aspektów dotyczących jakości digitalizowanego wideo, takich jak zastosowane efekty, montaż czy filtry, prowadzi do niepełnego zrozumienia procesu obróbki wideo. Efekty wizualne, choć mogą znacząco poprawić atrakcyjność materiału, nie wpływają na pierwotną jakość źródłowego wideo. W rzeczywistości, dodanie efektów często wiąże się z dalszym przetwarzaniem obrazu, co może wymagać kolejnych kroków kompresji i wpływać na ostateczny wynik. Z kolei montaż materiału wideo, choć istotny dla narracji i struktury, nie ma bezpośredniego wpływu na jakość techniczną digitalizacji. Podobnie, zastosowanie filtrów, które mogą poprawić estetykę obrazu, nie oddziałuje na podstawowe parametry jakości, takie jak rozdzielczość, bitrate czy metodę kompresji. Zrozumienie, że jakość wideo jest w pierwszej kolejności wynikiem odpowiednich algorytmów kompresji oraz stopnia ich zastosowania, jest kluczowe w pracy z materiałami multimedialnymi. Przemawia za tym konieczność ciągłego monitorowania standardów branżowych, takich jak MPEG oraz przyjęte zasady dotyczące kodowania i dekodowania, w celu optymalizacji jakości obrazu, co jest istotne zarówno w kontekście produkcji profesjonalnych, jak i amatorskich materiałów wideo.

Pytanie 23

Jakie formaty służą wyłącznie do zapisu dźwięku?

A. WMA, AVI
B. MP3, WAV
C. MP4, WMV
D. OGG, DWG
Odpowiedź MP3, WAV jest poprawna, ponieważ oba formaty są powszechnie wykorzystywane do zapisywania dźwięku. MP3 (MPEG Audio Layer III) to skompresowany format audio, który zyskał na popularności ze względu na swoje właściwości kompresji stratnej, co pozwala na znaczne zmniejszenie rozmiaru pliku przy zachowaniu akceptowalnej jakości dźwięku. Używany jest w aplikacjach muzycznych, serwisach streamingowych oraz odtwarzaczach multimedialnych. WAV (Waveform Audio File Format) to natomiast format bezstratny, który zapewnia wysoką jakość dźwięku, gdyż zapisuje surowe dane audio bez kompresji. Jest często stosowany w produkcji muzycznej i postprodukcji dźwięku, gdzie jakość jest kluczowa. Oba formaty są zgodne z różnymi platformami i urządzeniami, co czyni je standardami w branży audio. Warto również wspomnieć, że istnieją inne formaty audio, takie jak OGG, ale MP3 i WAV pozostają najpopularniejszymi i najbardziej uniwersalnymi.

Pytanie 24

Na estetykę projektu wpływają

A. kolory, proporcje, kształty
B. czcionki, grafiki rastrowe, systemy wystawiennicze
C. forma, programy graficzne, typy plików
D. profile kolorów, techniki kadrowania, metody edycji
Estetyka projektu jest kluczowym elementem, który wpływa na odbiór i efektywność komunikacyjną wizualnych materiałów. Odpowiedź wskazująca na kolorystykę, proporcję i kształt jest poprawna, ponieważ te elementy są fundamentami projektowania graficznego. Kolorystyka wpływa na emocje i percepcję marki; odpowiednie zestawienie barw może przyciągnąć uwagę odbiorcy lub stworzyć pożądany nastrój. Proporcje odnoszą się do zasad kompozycji, takich jak Złota zasada czy zasada trójpodziału, które pomagają w osiągnięciu harmonii w układzie graficznym. Kształt, jako element wizualny, odgrywa rolę w rozpoznawalności oraz czytelności informacji. W praktyce każdy projektant powinien dążyć do zrozumienia tych zasad i ich zastosowania w pracy, aby tworzyć spójne i atrakcyjne wizualnie projekty, które będą zgodne z aktualnymi standardami branżowymi i dobrymi praktykami, co pozytywnie wpłynie na identyfikację wizualną i odbiór marki.

Pytanie 25

Rastrowy obraz cyfrowy jest zbudowany z

A. pikseli
B. krzywych
C. ścieżek
D. węzłów
Odpowiedź 'pikseli' jest jak najbardziej trafna, bo obraz rastrowy to nic innego jak właśnie siatka pikseli. Każdy z tych pikseli ma przypisany kolor, co sprawia, że cały obraz wygląda tak, a nie inaczej. W codziennym życiu raczej często spotykamy się z obrazami rastrowymi – weźmy na przykład zdjęcia w formacie JPEG czy PNG. Zmiana koloru tylko jednego piksela może naprawdę wpłynąć na to, jak całość się prezentuje. Fajnie jest też wiedzieć, że rozdzielczość obrazu ma znaczenie, bo im wyższa, tym lepsza jakość. To ważne, zwłaszcza jak myślimy o druku czy wyświetlaniu na dużych ekranach. Na koniec dodam, że obrazy rastrowe różnią się od wektorowych, które nie są oparte na pikselach, lecz na krzywych i ścieżkach, przez co mogą być powiększane bez straty jakości.

Pytanie 26

Czym jest kadrowanie obrazu?

A. wycięciem wybranego obiektu
B. zamianą pliku na inny format
C. eliminowaniem linii
D. poprawą kolorystyki obrazu
Kadrowanie obrazu to technika polegająca na wycięciu fragmentu zdjęcia lub obrazu, w celu skupienia uwagi na wybranym obiekcie lub elemencie kompozycji. Proces ten może zwiększyć estetykę zdjęcia, poprawić jego klarowność oraz uwypuklić najważniejsze elementy. Na przykład, w fotografii portretowej kadrowanie pozwala na skoncentrowanie się na twarzy modela, eliminując zbędne tło, co prowadzi do bardziej dynamicznego i interesującego ujęcia. W kontekście standardów projektowania graficznego, kadrowanie jest kluczowym etapem przygotowania materiałów wizualnych, gdyż wpływa na kompozycję, równowagę oraz dynamikę obrazu. Dobre praktyki w kadrowaniu obejmują stosowanie zasady trójpodziału, która sugeruje, aby najważniejsze elementy obrazu umieszczać na przecięciach linii dzielących obraz na dziewięć równych części. Zrozumienie tej techniki i umiejętność jej zastosowania są niezbędne dla każdego, kto pragnie osiągnąć sukces w dziedzinie fotografii lub projektowania graficznego.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Utwór, który może być używany wyłącznie w jego pierwotnej wersji, nie może być zmieniany, modyfikowany ani przekształcany, nosi oznaczenie

A. CC ND
B. CC BY
C. CC SA
D. CC NC
Oznaczenia CC BY, CC NC oraz CC SA nie odpowiadają na pytanie dotyczące zakazu modyfikacji utworu, co jest kluczowym elementem licencji CC ND. Licencja CC BY (Creative Commons Attribution) zezwala na modyfikację i adaptację utworu, pod warunkiem uznania autorstwa, co może prowadzić do sytuacji, w których utwór oryginalny zostaje zmieniony, a autor traci kontrolę nad sposobem, w jaki jego dzieło jest interpretowane. Z kolei CC NC (Creative Commons Non-Commercial) pozwala na wykorzystywanie utworów do celów niekomercyjnych, ale również umożliwia ich modyfikację. Użytkownik może wprowadzać zmiany, co stoi w sprzeczności z wymaganiem zachowania oryginalnej formy. Licencja CC SA (Creative Commons ShareAlike) umożliwia modyfikację utworów, ale wymaga, aby nowe dzieło również zostało udostępnione na tych samych zasadach. To oznacza, że użytkownicy mogą tworzyć nowe wersje, co również narusza ideę zachowania oryginalności. Typowym błędem myślowym jest mylenie intencji ochrony oryginalnego utworu z możliwością jego dalszego przekształcania. Właściwe zrozumienie tych licencji jest kluczowe, aby skutecznie wykorzystać zasoby twórcze, szanując prawa autorów oraz ich intencje.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

W jakim przypadku dwa zapisy w kodzie HTML reprezentują ten sam kolor?

A. purple; #ff00ff
B. yellow; #ffff00
C. rgb(128, 255, 0); #ff8000
D. green; rgb(0, 255, 0)
Odpowiedź "yellow; #ffff00" jest poprawna, ponieważ obie formy zapisu reprezentują ten sam kolor w standardzie RGB i w postaci szesnastkowej. W kodzie RGB kolor żółty jest definiowany jako (255, 255, 0), co oznacza maksymalne wartości dla czerwonego i zielonego kanału, a zerową dla niebieskiego. W zapisie szesnastkowym, kolor żółty jest reprezentowany jako #FFFF00, gdzie FF to maksymalna wartość dla czerwonego i zielonego kanału, a 00 dla niebieskiego. Używanie różnych formatów kolorów, jak RGB, HEX czy nazwy kolorów, jest powszechne w CSS i HTML, co pozwala na elastyczność w projektowaniu stron internetowych. Warto zaznaczyć, że przy stosowaniu kolorów w web designie warto trzymać się dobrych praktyk, takich jak zapewnienie odpowiedniego kontrastu między tekstem a tłem dla lepszej dostępności. Zrozumienie różnych systemów kolorów jest kluczowe dla każdego web developera, ponieważ pozwala na efektywne wykorzystanie kolorów do wzmocnienia wizualnej komunikacji na stronach internetowych.

Pytanie 31

Który sposób fotografowania umożliwia najbardziej zaawansowane dostosowanie wszystkich kluczowych parametrów w aparacie?

A. Auto
B. Tv – preselekcja czasu
C. Program
D. Manualny
Tryb manualny to najbardziej zaawansowany sposób fotografowania, który daje fotograficzce lub fotografowi pełną kontrolę nad wszystkimi podstawowymi parametrami ekspozycji, czyli czasem naświetlania, przysłoną oraz ISO. W trybie manualnym można indywidualnie ustawiać te wartości, co pozwala na precyzyjne dostosowanie parametrów do warunków oświetleniowych oraz artystycznych zamierzeń. Na przykład, w sytuacjach z trudnymi warunkami oświetleniowymi, takimi jak fotografowanie w blasku słońca lub w cieniu, możliwość manualnego dostosowania przysłony i czasu naświetlania umożliwia uzyskanie pożądanej głębi ostrości oraz zamrożenia ruchu. Dodatkowo, w trybie manualnym można swobodnie eksperymentować z efektami artystycznymi, takimi jak efekt bokeh, poprzez odpowiedni dobór wartości przysłony. Warto również zauważyć, że umiejętność korzystania z trybu manualnego jest często uważana za standard w profesjonalnej fotografii, co może mieć wpływ na postrzeganie profesjonalizmu fotografa. Wiedza o tym, jak łączyć różne ustawienia, jest kluczowa w dążeniu do uzyskania zamierzonych efektów wizualnych.

Pytanie 32

Jakiego oprogramowania należy użyć do stworzenia logo z możliwością bezstratnego zwiększania jego rozmiaru?

A. Corel Draw
B. PhotoPerfect
C. Picasa
D. Corel Photo-Paint
Corel Draw to program graficzny oparty na wektorach, co oznacza, że tworzone w nim obiekty graficzne można powiększać lub zmniejszać bez utraty jakości. Dzięki temu idealnie nadaje się do projektowania znaków firmowych, które często muszą być dostosowywane do różnych formatów, od wizytówek po billboardy. W przypadku Corel Draw, wykorzystując narzędzia takie jak Path, Shapes oraz Text, można tworzyć zaawansowane projekty, które są zgodne z branżowymi standardami, takimi jak PDF/X, co ułatwia współpracę z drukarniami. Warto również zauważyć, że Corel Draw umożliwia łatwe eksportowanie grafiki do różnych formatów, co jest istotne w kontekście przygotowywania materiałów reklamowych. Użycie wektorów w projektowaniu to dobra praktyka, ponieważ pozwala na zachowanie ostrości i szczegółowości grafiki niezależnie od rozmiaru, co jest kluczowe w profesjonalnej identyfikacji wizualnej firmy.

Pytanie 33

Element kokpitu WordPressa do zarządzania dodatkami widoczny na ilustracji jest oznaczony

Ilustracja do pytania
A. liczbą 3
B. liczbą 4
C. liczbą 2
D. liczbą 1
Element kokpitu WordPressa do zarządzania dodatkami, czyli wtyczkami, został oznaczony cyfrą 4. W tej sekcji możesz dodawać, usuwać oraz zarządzać wtyczkami, które rozszerzają funkcjonalność strony internetowej. Jest to kluczowe narzędzie, które pozwala na dostosowanie strony do indywidualnych potrzeb użytkownika.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Która z poniższych aplikacji nie jest programem do edycji tekstu?

A. Notatnik
B. Libre Office Impress
C. Libre Office Writer
D. Notepad++
Libre Office Impress to aplikacja do tworzenia prezentacji, która nie jest edytorem tekstu. Edytory tekstu, takie jak Libre Office Writer, Notepad++ czy Notatnik, służą do tworzenia i edytowania dokumentów tekstowych, natomiast Impress skupia się na przygotowywaniu wizualnych prezentacji z wykorzystaniem slajdów. W praktyce, edytory tekstu są wykorzystywane do pisania artykułów, raportów, lub notatek, podczas gdy Impress jest idealny do prezentacji multimedialnych, gdzie łączy się tekst z grafiką, wideo i innymi elementami wizualnymi. W kontekście standardów branżowych, zrozumienie różnicy między tymi narzędziami jest kluczowe, aby efektywnie używać odpowiedniego oprogramowania w zależności od potrzeb użytkownika. Właściwe dobieranie narzędzi wspiera efektywność pracy oraz zwiększa jakość tworzonych materiałów.

Pytanie 36

Process, który ma miejsce podczas edycji materiałów audio i wideo, aby zapobiec rozbieżności między słyszalnym dźwiękiem a ruchami ust aktora, to

A. renderowanie zarejestrowanego materiału audio-wideo
B. regulacja głośności ścieżki dźwiękowej
C. synchronizacja ścieżki audio z wideo
D. konwersja do formatu zapisu materiałów wideo
Synchronizacja ścieżki audio z wideo jest kluczowym procesem w produkcji materiałów wideo, który ma na celu dostosowanie dźwięku do obrazu tak, aby ruch ust aktora odpowiadał wypowiadanym słowom. Ta operacja jest istotna, ponieważ niezgodność między dźwiękiem a obrazem może prowadzić do dezorientacji widza i osłabienia immersji w przedstawianą historię. W praktyce, synchronizacja jest często realizowana przy użyciu profesjonalnych narzędzi montażowych, takich jak Adobe Premiere Pro czy Final Cut Pro, które oferują funkcje ułatwiające precyzyjne dopasowanie ścieżek audio do klatek wideo. Dobrą praktyką jest także korzystanie z tzw. 'clapperboard', czyli klapsa, który ułatwia późniejsze zgranie dźwięku z obrazem podczas postprodukcji. W branży filmowej przyjmuje się, że poprawna synchronizacja jest niezbędna do uzyskania wysokiej jakości produkcji, a jej zaniedbanie może negatywnie wpłynąć na odbiór filmu przez widza oraz jego profesjonalny wizerunek.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Urządzeniem wykorzystywanym do rejestrowania materiału wideo z dużych wysokości i w trudno dostępnych lokalizacjach jest

A. smartfon z selfie stick
B. kamera inspekcyjna
C. rekorder dyskowy
D. dron z kamerą
Odpowiedź "dron z kamerą" jest poprawna, ponieważ drony są specjalistycznymi urządzeniami zaprojektowanymi do wykonywania lotów z zamontowanymi kamerami. Umożliwiają one rejestrowanie obrazu wideo z dużych wysokości oraz w trudno dostępnych miejscach, co czyni je niezwykle użytecznymi w różnych dziedzinach, takich jak inspekcje budowlane, rolnictwo, filmowanie czy ratownictwo. Drony z kamerami mogą być wykorzystywane na przykład do monitorowania stanu infrastruktury, oceny szkód po katastrofach, a także do tworzenia materiałów filmowych z lotu ptaka. Warto również wspomnieć o standardach, takich jak FAA w Stanach Zjednoczonych, które regulują wykorzystanie dronów w przestrzeni powietrznej, co dodatkowo podkreśla ich rosnącą rolę w przemyśle. W kontekście technologicznym, drony często wyposażone są w technologie GPS, stabilizatory obrazu oraz wysokiej jakości czujniki, co zapewnia wysoką jakość nagrań oraz precyzyjność w działaniu. Użycie dronów w różnych sektorach przemysłu ukazuje ich wszechstronność i efektywność, co czyni je idealnym rozwiązaniem do rejestrowania wideo z miejsc, do których dostęp jest ograniczony.

Pytanie 39

Jakie odcienie powinny zostać uwzględnione w układzie strony internetowej opracowywanej w oparciu o kolory podstawowe?

A. Czerwony, fioletowy, pomarańczowy
B. Czerwony, żółty, niebieski
C. Fioletowy, pomarańczowy, zielony
D. Fioletowy, czarny, biały
Odpowiedzi, które zawierają fioletowy, pomarańczowy, czarny czy zielony, są oparte na błędnym rozumieniu teorii koloru. Fioletowy i pomarańczowy są kolorami pochodnymi, które powstają z mieszania kolorów podstawowych, więc nie powinny być uznawane za podstawowe kolory w kontekście tworzenia layoutu. Dodatkowo, kolory takie jak czarny i biały są często klasyfikowane jako kolory neutralne, które nie należą do palety kolorów podstawowych, a ich użycie wymaga szczególnej uwagi, aby nie zdominowały one projektu wizualnego. Typowym błędem w myśleniu jest również założenie, że jakiekolwiek kolory mogą być używane w projektowaniu bez uwzględnienia teorii koloru, co prowadzi do nieharmonijnych zestawień, które mogą być nieprzyjemne dla oka i zniechęcać użytkowników. Kluczowe jest, by w projektowaniu opierać się na solidnych podstawach teoretycznych, które zapewnią spójność wizualną i funkcjonalność strony. Właściwe zastosowanie kolorów podstawowych, w oparciu o zasady kontrastu i kompozycji, jest niezbędne dla stworzenia estetycznego i funkcjonalnego layoutu, który przyciągnie użytkowników i zwiększy ich zaangażowanie.

Pytanie 40

Jakie są zewnętrzne arkusze stylów dla języka HTML?

A. JAVA
B. PHP
C. BASIC
D. CSS
CSS, czyli Kaskadowe Arkusze Stylów, jest standardowym językiem używanym do opisywania wyglądu i formatowania dokumentów HTML. Jego głównym celem jest oddzielenie treści od prezentacji, co umożliwia wprowadzenie zmian w stylach bez konieczności modyfikacji samej treści. Przykładowo, jeśli chcesz zmienić kolor tekstu w całej aplikacji, wystarczy zaktualizować jedną regułę CSS, zamiast przeszukiwać i edytować każdy plik HTML. Standardy CSS pozwalają na tworzenie responsywnych i dobrze wyglądających stron internetowych, co jest kluczowe w dzisiejszym świecie, gdzie użytkownicy korzystają z różnych urządzeń. Dzięki CSS można wprowadzać m.in. style rozkładu, kolory, czcionki oraz zaawansowane techniki, takie jak animacje czy przejścia. Stosowanie CSS zgodnie z dobrymi praktykami, takimi jak użycie klas i identyfikatorów, poprawia czytelność kodu oraz umożliwia łatwiejsze utrzymanie strony. Warto również znać narzędzia takie jak preprocessory CSS (np. SASS, LESS), które znacznie poszerzają możliwości standardowego CSS, wprowadzając elementy takie jak zmienne czy zagnieżdżone reguły.