Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 9 maja 2025 10:49
  • Data zakończenia: 9 maja 2025 11:05

Egzamin zdany!

Wynik: 26/40 punktów (65,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Według przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorcą jest

A. spółka cywilna
B. adwokat wykonujący zawód w kancelarii adwokackiej
C. nauczyciel zatrudniony na umowę o pracę
D. samorządowy zakład budżetowy
Wybór niepoprawnych odpowiedzi wskazuje na nieprecyzyjne rozumienie definicji przedsiębiorcy w kontekście polskiego prawodawstwa. Spółka cywilna, choć formalnie może być uznawana za podmiot gospodarczy, nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, ponieważ nie ma osobowości prawnej i sama w sobie nie prowadzi działalności - to jej wspólnicy są osobami fizycznymi, które muszą spełniać definicję przedsiębiorcy. Nauczyciel zatrudniony na podstawie umowy o pracę również nie jest przedsiębiorcą, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej, lecz wykonuje pracę w ramach stosunku pracy, co wyklucza go z definicji przedsiębiorcy. Samorządowy zakład budżetowy to jednostka organizacyjna, która nie prowadzi działalności gospodarczej dla zysku, lecz działa na podstawie budżetu państwowego, co nie spełnia warunków bycia przedsiębiorcą. Czym innym jest rola adwokata, który, świadcząc usługi prawne w ramach kancelarii, działa jako niezależny przedsiębiorca. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do takich wniosków, obejmują mylenie statusu zawodowego z przedsiębiorczością oraz niedostateczne zrozumienie przepisów prawnych dotyczących działalności gospodarczej, co jest niezwykle istotne w kontekście wykonywania różnorodnych zawodów regulowanych prawem."

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Dwunastolatek grający w piłkę uszkodził szybę w mieszkaniu obok osiedlowego boiska. Kto ponosi odpowiedzialność za naprawienie tej szkody?

A. tylko na sprawcy szkody
B. na rodzicach sprawcy
C. na rodzicach wszystkich uczestników gry solidarnie
D. na wszystkich grających solidarnie
Wiesz, sprawca szkody, jeśli jest małoletni, to jego rodzice muszą się tym zająć. Zgodnie z naszym prawem, jak mówi Kodeks cywilny, rodzice odpowiadają za czyny swoich dzieci, dopóki te są niepełnoletnie. Więc jeśli 12-latek wybił szybę, to rodzice muszą ponieść odpowiedzialność. Często w takich sytuacjach działa też ubezpieczenie OC, które może pokryć koszty naprawy. Fajnie jest wiedzieć, że takie zasady pomagają w ogólnym zrozumieniu, jak działa odpowiedzialność prawna w przypadku dzieci.

Pytanie 4

Jaką należność pracodawca może odebrać z pensji pracownika jedynie za jego pisemną zgodą?

A. Składkę za przynależność do związku zawodowego
B. Grzywnę nałożoną przez pracodawcę w myśl przepisów dotyczących odpowiedzialności porządkowej pracowników
C. Kwotę pobieraną na podstawie tytułu wykonawczego w celu zaspokojenia świadczeń alimentacyjnych
D. Zaliczka finansowa przyznana pracownikowi
Odpowiedź dotycząca składki z tytułu członkostwa w związku zawodowym jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami prawa pracy, potrącenia z wynagrodzenia pracownika mogą być dokonywane wyłącznie za jego zgodą na podstawie pisemnej. Składka na związek zawodowy jest jednym z nielicznych przypadków, w których takie potrącenie może mieć miejsce. Pracownik ma prawo decydować o tym, czy chce, aby jego wynagrodzenie było pomniejszane o tę składkę. Przykładowo, jeżeli pracownik należy do związku zawodowego i wyrazi zgodę na potrącenie składki, pracodawca może to zrealizować. Ten proces jest zgodny z zasadami dobrowolności wynikającymi z członkostwa w organizacjach związkowych oraz zapewnia, że pracownik ma kontrolę nad swoimi finansami. Dzięki temu mechanizmowi pracownik może aktywnie uczestniczyć w życiu związku zawodowego, co ma znaczne znaczenie dla negocjacji warunków pracy i płacy.

Pytanie 5

Robert Kowalczuk wynajął od Anety Marzec 10 hektarów ziemi na uprawę pszenicy. W tej sytuacji mamy do czynienia z zobowiązaniem powstałym

A. z aktu administracyjnego
B. z konstytutywnego orzeczenia sądu
C. z bezpodstawnego wzbogacenia
D. z czynności prawnej
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ dzierżawa ziemi jest umową cywilnoprawną, która jest jednym z typów czynności prawnych. W tym przypadku Robert Kowalczuk wydzierżawia od Anety Marzec 10 hektarów ziemi pod uprawę pszenicy, co stanowi klasyczny przykład zobowiązania wynikającego z umowy. Czynności prawne są podstawą prawa cywilnego, które regulują stosunki między osobami fizycznymi i prawnymi. W praktyce, umowy dzierżawy powinny być zawierane na piśmie, co zwiększa bezpieczeństwo prawne obu stron. Dobry praktyka w obrocie prawnym zaleca, aby takie umowy zawierały szczegółowe postanowienia dotyczące wysokości czynszu, terminów płatności oraz obowiązków stron. Zrozumienie, że dzierżawa jest czynnością prawną, jest kluczowe dla efektywnego zarządzania zasobami i prawami w obszarze gospodarczym.

Pytanie 6

Prawo do odmowy składania zeznań w charakterze świadka przysługuje

A. znajomemu strony postępowania.
B. krewnemu drugiego stopnia strony.
C. osobie związanej z stroną w stosunku przysposobienia.
D. partnerowi strony postępowania.
Odpowiedź dotycząca osoby pozostającej ze stroną w stosunku przysposobienia jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami prawa, osoba ta ma prawo odmowy zeznań w charakterze świadka. Prawo to wynika z przepisów Kodeksu postępowania cywilnego, które chronią relacje rodzinne oraz więzi emocjonalne. W przypadku przysposobienia, osoba przysposobiona traktowana jest na równi z biologicznym dzieckiem, co oznacza, że więź ta jest uznawana za na tyle silną, że zeznania tej osoby mogłyby naruszać prywatność i integralność rodziny. Praktycznie, sytuacje, w których osoba przysposobiona mogłaby być wezwano jako świadek, mogą dotyczyć wielu spraw, od spraw rozwodowych po kwestie majątkowe. W takich przypadkach, przyznane prawo do odmowy zeznań ma na celu ochronę więzi rodzinnych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie ochrony praw jednostki oraz rodziny w polskim systemie prawnym.

Pytanie 7

Jakie z poniższych działań należy do obowiązków zarządu powiatu?

A. Tworzenie aktów prawa miejscowego
B. Podjęcie uchwały dotyczącej wysokości podatków
C. Powołanie skarbnika powiatu na wniosek starosty
D. Zarządzanie mieniem powiatu
Gospodarowanie mieniem powiatu jest kluczowym zadaniem zarządu powiatu, które obejmuje wszelkie działania związane z zarządzaniem zasobami i majątkiem publicznym. Obejmuje to m.in. planowanie, realizację inwestycji, utrzymanie oraz sprzedaż i wynajem mienia. W praktyce oznacza to, że zarząd odpowiada za efektywne wykorzystanie środków finansowych oraz zapewnienie prawidłowego stanu technicznego obiektów będących własnością powiatu. Przykładem może być modernizacja dróg powiatowych, która wymaga nie tylko zrozumienia potrzeb lokalnej społeczności, ale również umiejętności zarządzania budżetem, przetargami oraz współpracy z innymi jednostkami samorządowymi. W ramach dobrych praktyk zarządzania mieniem, ważne jest również przeprowadzanie regularnych audytów oraz analiz, które pozwalają na optymalizację wydatków oraz identyfikację potencjalnych obszarów do poprawy, co w dłuższej perspektywie przyczynia się do zrównoważonego rozwoju regionu.

Pytanie 8

Organem wykonawczym i nadzorującym województwa jest

A. samorząd województwa
B. zarząd województwa
C. sekretarz województwa
D. sejmik województwa
Sejmik województwa jest organem stanowiącym i kontrolnym w polskim samorządzie wojewódzkim. Odpowiada za uchwalanie aktów prawnych dotyczących danego województwa, w tym budżetu oraz strategii rozwoju. Sejmik złożony jest z radnych, których wybory odbywają się co cztery lata na podstawie powszechnego głosowania. Przykładem działania sejmiku jest uchwała o przyjęciu regionalnej strategii rozwoju, która określa kluczowe kierunki działań w obszarze infrastruktury, gospodarki oraz ochrony środowiska. Sejmik współpracuje z innymi organami, takimi jak zarząd województwa, który wykonuje uchwały sejmiku i zarządza bieżącymi sprawami województwa. Zgodnie z ustawą o samorządzie wojewódzkim, sejmik ma również prawo do kontrolowania działalności zarządu, co zapewnia transparentność i odpowiedzialność w podejmowanych decyzjach. Dzięki temu sejmik pełni kluczową rolę w demokratycznym procesie zarządzania województwem, realizując zasady zrównoważonego rozwoju i partycypacji społecznej.

Pytanie 9

Umowa dotycząca zakazu konkurencji pomiędzy pracodawcą a pracownikiem posiadającym dostęp do szczególnie ważnych danych, których ujawnienie mogłoby spowodować szkodę dla pracodawcy, może zawierać

A. zakaz konkurencji wyłącznie w czasie zatrudnienia, bez możliwości zastrzeżenia prawa pracodawcy do odszkodowania w sytuacji, gdy poniesie on szkodę na skutek naruszenia przez pracownika zakazu konkurencji
B. zakaz konkurencji tylko w trakcie zatrudnienia, z zastrzeżeniem prawa pracodawcy do odszkodowania w określonej wysokości, jeśli poniesie on szkodę w wyniku naruszenia przez pracownika zakazu konkurencji
C. zakaz konkurencji w czasie zatrudnienia oraz po zakończeniu stosunku pracy, bez możliwości zastrzeżenia prawa pracodawcy do odszkodowania w przypadku, gdy poniesie on szkodę w wyniku naruszenia przez pracownika zakazu konkurencji
D. zakaz konkurencji w czasie zatrudnienia oraz po zakończeniu stosunku pracy, z zastrzeżeniem prawa pracodawcy do odszkodowania w określonej wysokości w przypadku poniesienia przez niego szkody w wyniku naruszenia przez pracownika zakazu konkurencji
Dobra robota, odpowiedź się zgadza. Umowa o zakazie konkurencji to coś, co ma sens zwłaszcza w firmach, gdzie pracownicy mogą mieć dostęp do tajemnic, które są dla pracodawcy naprawdę cenne. To jest ważne, żeby chronić te informacje, bo mogą one dać przewagę konkurencji, jeśli wyjdą na światło dzienne. Czasem takie umowy są stosowane nie tylko w trakcie pracy, ale też po jej zakończeniu. Przykładem może być firma zajmująca się technologią, która dużo inwestuje w nowe pomysły. Jeżeli pracownik odejdzie i zacznie pracować w innej firmie, to mógłby wykorzystać to, czego się nauczył, żeby zaszkodzić swojemu byłemu pracodawcy, co jest kiepskie. Dlatego często umowy zawierają klauzule o odszkodowaniach, żeby pracodawca miał jakieś zabezpieczenie. To wszystko jest zgodne z Kodeksem pracy i pokazuje, jak ważne jest dbanie o swoje interesy w biznesie.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Wskaż, która oferta bankowa ma najniższy koszt kredytu w wysokości 50 000 zł na okres jednego roku?

A. prowizja 1,5% oprocentowanie 8,5%
B. prowizja 2,0% oprocentowanie 10,0%
C. prowizja 1,5% oprocentowanie 9,5%
D. prowizja 2,5% oprocentowanie 11%
Wybrana odpowiedź, czyli prowizja 1,5% oraz oprocentowanie 8,5%, przedstawia najkorzystniejszy koszt kredytu na kwotę 50 000 zł udzielanego na rok. Aby obliczyć całkowity koszt kredytu, należy uwzględnić zarówno prowizję, jak i odsetki. W przypadku tej oferty, prowizja wynosi 1,5% z 50 000 zł, co daje 750 zł. Oprocentowanie 8,5% oznacza, że w ciągu roku zapłacimy 8,5% od kwoty głównej, co wynosi 4 250 zł. Zatem całkowity koszt kredytu wynosi 750 zł (prowizja) + 4 250 zł (odsetki) = 5 000 zł. Warto zaznaczyć, że przy ocenie ofert kredytowych warto również brać pod uwagę inne czynniki, takie jak elastyczność warunków spłaty, możliwość wcześniejszej spłaty oraz dodatkowe opłaty, które mogą się pojawić w trakcie trwania umowy. Dobrą praktyką jest porównywanie ofert za pomocą kalkulatorów kredytowych, które automatycznie uwzględniają wszystkie koszty i pozwalają na dokonanie świadomego wyboru.

Pytanie 13

Umowa, w której jedna strona zobowiązuje się do produkcji rzeczy określonych jedynie pod względem gatunku oraz do ich dostarczania w częściach lub w odstępach czasowych, a druga strona zobowiązuje się do ich przyjęcia oraz do uiszczenia zapłaty, to

A. leasing
B. sprzedaż handlowa
C. dostawa
D. kontraktacja
Pojęcia zawarte w odpowiedziach, które nie są poprawne, opierają się na niepełnym zrozumieniu zasad funkcjonowania umów handlowych. Kontraktacja, jako umowa, w której jedna strona zobowiązuje się do sprzedaży określonych towarów, nie obejmuje aspektu dostawy w regularnych odstępach czasu, co jest kluczowe w kontekście omawianego pytania. Sprzedaż handlowa również odnosi się do jednorazowego transferu towaru za wynagrodzeniem, bez konieczności ustalania periodycznych dostaw. W przypadku leasingu natomiast, mamy do czynienia z umową, w której jedna strona przekazuje drugiej prawo do korzystania z rzeczy, ale nie dotyczy to produkcji i dostarczania towarów w regularnych odstępach. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie różnych form współpracy handlowej z dostawą, co prowadzi do mylenia ich definicji. Warto zauważyć, że umowy dostawy są niezbędne w wielu branżach, ponieważ pozwalają na stabilność i przewidywalność w zaopatrzeniu, co jest istotne dla efektywności operacyjnej przedsiębiorstw.

Pytanie 14

Osoby sprawujące funkcje organu ponoszą odpowiedzialność konstytucyjną przed Trybunałem Stanu w przypadku naruszenia ustawy, związku z zajmowanym stanowiskiem?

A. wójta
B. ministra
C. starosty
D. wojewody
Pozostałe odpowiedzi, czyli wójt, starosta oraz wojewoda, nie są prawidłowe, ponieważ zakres odpowiedzialności konstytucyjnej przed Trybunałem Stanu dotyczy wyłącznie ministrów. Każda z tych funkcji pełni inną rolę w strukturze administracji publicznej. Wójt jest odpowiedzialny za zarządzanie gminą, co obejmuje lokalne sprawy, ale nie ma kompetencji do ponoszenia odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu w kontekście naruszeń przepisów prawa na poziomie krajowym. Również starosta, który zarządza powiatem, oraz wojewoda, który reprezentuje rząd w województwie, mają swoje odpowiedzialności, ale nie są poddawani takim samym rygorom odpowiedzialności konstytucyjnej jak ministrowie. Typowym błędem myślowym jest mylenie poziomów odpowiedzialności w administracji publicznej; każdy organ administracji ma swoje zadania i odpowiedzialności zgodne z ustawodawstwem. To prowadzi do nieporozumień dotyczących odpowiedzialności prawnej osób pełniących różne funkcje publiczne. W praktyce należy pamiętać, że odpowiedzialność przed Trybunałem Stanu dotyczy tylko tych, którzy mają bezpośredni wpływ na politykę rządową i podejmowanie decyzji na szczeblu centralnym.

Pytanie 15

Czas wymagany do nabycia prawa własności nieruchomości w wyniku zasiedzenia przez posiadacza samoistnego, który otrzymał posiadanie w dobrej wierze, wynosi

A. 20 lat
B. 40 lat
C. 30 lat
D. 10 lat
Wybór odpowiedzi innych niż 20 lat wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące przepisów dotyczących zasiedzenia. Odpowiedzi takie jak 10 lat, 30 lat czy 40 lat nie odpowiadają aktualnym regulacjom prawnym w Polsce. Zasiedzenie w dobrej wierze, które trwa krócej niż 20 lat, nie może prowadzić do nabycia prawa własności, co oznacza, że posiadacz nie może skutecznie dochodzić swoich praw do nieruchomości w oparciu o krótszy okres. W przypadku 10 lat, prawo to dotyczy ogólnych zasad zasiedzenia, które są stosowane w szczególnych przypadkach, ale nie w przypadku nieruchomości. Z kolei 30 i 40 lat to okresy, które mogą dotyczyć posiadania w złej wierze lub innych specyficznych sytuacji, jednak nie odpowiadają one ogólnym zasadom dotyczącym samoistnego posiadania w dobrej wierze. Często błędne interpretacje wynikają z mylenia różnych form posiadania oraz z niewłaściwego zrozumienia, czym jest posiadanie w dobrej wierze. Kluczowym aspektem w tej kwestii jest zrozumienie, że zasiedzenie ma na celu stabilizację stosunków własnościowych, a nie wydłużanie okresów nabycia własności w sposób nieuzasadniony. Dlatego tak istotne jest przyswojenie wiedzy na temat odpowiednich przepisów prawnych oraz ich praktycznego zastosowania.

Pytanie 16

Spadek otwiera się w momencie

A. złożenia oświadczenia o przyjęciu spadku
B. wniesienia testamentu
C. napisania testamentu
D. śmierci spadkodawcy
Otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy, co jest fundamentalną zasadą prawa spadkowego. Według Kodeksu cywilnego, spadek otwiera się z momentem zgonu osoby, która pozostawia po sobie majątek. W praktyce oznacza to, że wszelkie aktywa oraz zobowiązania zmarłego stają się częścią spadku, który dziedziczą spadkobiercy. Przykładowo, jeśli osoba zmarła posiadała nieruchomość, to jej prawo własności przechodzi na spadkobierców w momencie śmierci, niezależnie od tego, czy testament został spisany, czy nie. Warto również zaznaczyć, że otwarcie spadku wiąże się z koniecznością dokonania różnych formalności, takich jak sporządzenie protokołu dziedziczenia czy ewentualne przeprowadzenie postępowania spadkowego. Dobrą praktyką jest także konsultacja z prawnikiem specjalizującym się w prawie spadkowym, aby odpowiednio zrozumieć prawa i obowiązki wynikające z dziedziczenia.

Pytanie 17

W sytuacji, gdy postępowanie straciło sens z jakiejkolwiek przyczyny, organ administracji publicznej

A. wydaje decyzję o umorzeniu postępowania
B. wydaje postanowienie o umorzeniu postępowania
C. ma możliwość umorzenia postępowania
D. zawiesza postępowanie
Decyzja o umorzeniu postępowania jest formalnym dokumentem, który wydaje organ administracji publicznej w sytuacji, gdy postępowanie nie ma już sensu z uwagi na jego bezprzedmiotowość. Kluczowym aspektem jest to, że umorzenie postępowania powinno być dokonane w formie decyzji administracyjnej, co jest zgodne z zasadami zawartymi w Kodeksie postępowania administracyjnego. Przykładowo, gdy strona postępowania wycofuje swoje wnioski lub gdy stan faktyczny zmienia się w sposób, który uniemożliwia dalsze prowadzenie sprawy, organ ma obowiązek wydać decyzję o umorzeniu. Taka decyzja jest kluczowa, ponieważ zamyka postępowanie, a strony powinny być informowane o przyczynach umorzenia, co wpływa na przejrzystość i zaufanie do administracji publicznej. W praktyce, wydanie decyzji o umorzeniu postępowania ma na celu ochronę praw stron oraz zapewnienie efektywności działania organów administracyjnych, co jest zgodne z zasadami dobrego zarządzania.

Pytanie 18

Art. 20 Zgodnie z przepisami zawartymi w artykule 20 ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego, gdy osoba zobowiązana do zgłoszenia urodzenia lub zgonu nie jest w stanie porozumieć się z kierownikiem urzędu stanu cywilnego z uwagi na nieznajomość języka polskiego, powinna

A. posłużyć się tłumaczem wezwanym przez kierownika urzędu
B. przybyć do urzęd z tłumaczem
C. dotrzeć do urzęd z biegłym
D. dostarczyć przetłumaczone zgłoszenie
Rozważając odpowiedzi dotyczące sposobu zgłaszania urodzenia lub zgonu przez osobę nieznającą języka polskiego, można zauważyć błędne koncepcje w niektórych z nich. Przybycie do urzędu z własnym tłumaczem może wydawać się praktycznym rozwiązaniem, jednak w rzeczywistości nie jest zgodne z procedurą określoną w ustawie. Ustawodawca przewidział sytuację, w której to kierownik urzędu stanu cywilnego przejmuje odpowiedzialność za zapewnienie odpowiedniej komunikacji z osobą zgłaszającą. W związku z tym, obecność własnego tłumacza może wprowadzić zamieszanie oraz dodatkowe problemy, takie jak brak akceptacji tłumaczenia przez urzędników, co może prowadzić do opóźnień w procesie zgłaszania. Podobnie, przybycie do urzędu z biegłym również nie spełnia wymogów określonych w przepisach, ponieważ biegły nie jest tym samym co tłumacz, a jego obecność nie jest wymagana ani przewidziana przez ustawę w kontekście zgłaszania aktów stanu cywilnego. Przedstawienie przetłumaczonego zgłoszenia również nie znajduje podstaw w przepisach, ponieważ urzędnik stanu cywilnego ma obowiązek zapewnić odpowiedni tłumacz, w celu właściwego zrozumienia zgłaszanej kwestii. Takie podejście jest nie wyłącznie nieefektywne, ale może również naruszać procedury administracyjne, co w konsekwencji negatywnie wpływa na skuteczność obsługi obywateli.

Pytanie 19

Organ administracji publicznej podejmuje decyzję o umorzeniu postępowania administracyjnego w formie

A. decyzji administracyjnej, od której nie przysługuje odwołanie
B. postanowienia, na które nie przysługuje zażalenie
C. postanowienia, na które przysługuje zażalenie
D. decyzji administracyjnej, od której przysługuje odwołanie
Udzielenie odpowiedzi, że organ administracji publicznej umarza postępowanie administracyjne w drodze decyzji administracyjnej, od której przysługuje odwołanie, jest zgodne z przepisami prawa administracyjnego. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, umorzenie postępowania administracyjnego następuje w formie decyzji administracyjnej, co oznacza, że strona postępowania ma prawo do złożenia odwołania. Taki mechanizm ma na celu ochronę praw obywateli i zapewnienie im możliwości kwestionowania decyzji organów administracyjnych. Przykładem może być sytuacja, w której organ stwierdza, że nie ma podstaw do dalszego prowadzenia postępowania, jednakże strona, która się z tym nie zgadza, ma prawo złożyć odwołanie do wyższej instancji. Dobrą praktyką jest również, aby organ wskazywał w decyzji możliwości odwołania oraz terminy na jego złożenie, co wzmacnia przejrzystość i zrozumiałość procesu administracyjnego, a także buduje zaufanie do instytucji publicznych. W kontekście standardów administracyjnych, istotne jest przestrzeganie zasad legalności, rzetelności oraz zapewnienia stronom odpowiednich środków odwoławczych.

Pytanie 20

W jakim momencie spółka akcyjna uzyskuje status osoby prawnej?

A. Z momentem uchwalenia statutu spółki
B. Z momentem wniesienia kapitału zakładowego przez wspólników
C. Z momentem powołania zarządu spółki
D. Z chwilą wpisania do rejestru przedsiębiorców
Spółka akcyjna staje się osobą prawną w momencie, gdy zostanie wpisana do rejestru przedsiębiorców. To znaczy, że jak tylko to wpisanie jest zrobione, spółka może działać na własny rachunek. Może podpisywać umowy, mieć swój majątek czy nawet stawać przed sądem. Rejestracja to taki kluczowy moment dla spółki, bo to daje jej formalne życie jako odrębny byt. Na przykład, jeśli spółka chce podpisać umowę z kimś, to bez tego wpisu nie da rady, bo nie będzie uznawana jako legalny podmiot. Jak dobrze o tym pomyśleć, brak rejestracji może przynieść poważne skutki; spółka nie będzie mogła korzystać z wielu praw, jak na przykład aplikować o dotacje czy kredyty. Ważne też, żeby wiedzieć, że sama uchwała o powołaniu spółki czy jej statut nie nadają osobowości prawnej – one tylko określają, jak spółka będzie działać w środku.

Pytanie 21

Klasyfikacja rynku na podstawie określonych kryteriów na jednorodne grupy konsumentów, z których każda wymaga odmiennie dostosowanego produktu lub usługi oraz specyficznych działań promocyjnych to

A. segmentacja rynku
B. standaryzacja rynku
C. waloryzacja rynku
D. reglamentacja rynku
Segmentacja rynku to proces dzielenia rynku na jednorodne grupy nabywców, które mają zbliżone potrzeby, preferencje lub cechy demograficzne. Pozwala to firmom lepiej dostosować swoje produkty lub usługi do specyficznych oczekiwań klientów, co zwiększa efektywność działań marketingowych. Przykładem segmentacji może być rynek napojów, gdzie można wyróżnić grupy takie jak sportowcy, osoby dbające o zdrowie oraz młodzież, z których każda wymaga innych strategii marketingowych. Firmy mogą dostosować swoje kampanie reklamowe, promocje oraz pakowanie produktów do potrzeb konkretnych segmentów, co prowadzi do wyższej satysfakcji klientów oraz lepszej sprzedaży. Dobrym przykładem zastosowania segmentacji jest działalność firm kosmetycznych, które oferują produkty skierowane do różnych grup wiekowych czy typów skóry, co pozwala im budować silniejsze relacje z klientami i wyróżniać się na tle konkurencji. Warto również zauważyć, że segmentacja rynku jest zgodna z najlepszymi praktykami w marketingu, które zalecają personalizację oferty w celu maksymalizacji satysfakcji i lojalności klientów.

Pytanie 22

Za szkodę spowodowaną przez zwierzę, które dana osoba posiada, odpowiada ona na podstawie

A. gwarancji
B. czynu niedozwolonego
C. ryzyka
D. nienależytego wykonania zobowiązania
W kontekście potencjalnej odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez zwierzę, często pojawiają się mylne interpretacje związane z odpowiedzialnością z tytułu ryzyka, gwarancji czy nienależytego wykonania zobowiązania. Odpowiedzialność z tytułu ryzyka zazwyczaj odnosi się do sytuacji, w których osoba ponosi konsekwencje niezależnie od winy, co rzeczywiście ma miejsce w przypadku zwierząt. Jednakże, kluczowym elementem w tej kwestii jest, że Kodeks cywilny jasno wskazuje na odpowiedzialność deliktową jako podstawę, co czyni odpowiedzialność z tytułu ryzyka nieadekwatną w kontekście omawianego przypadku. Wzmianka o gwarancji nie ma zastosowania w kontekście odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez zwierzęta, ponieważ gwarancja odnosi się do zobowiązań umownych i zapewnienia określonej jakości lub funkcjonalności rzeczy, a nie do czynów, które mogą być wyrządzone przez zwierzęta. Nienależyte wykonanie zobowiązania dotyczy sytuacji, w których jedna ze stron nie wykonuje umowy zgodnie z jej warunkami, co również nie ma związku z odpowiedzialnością za szkody wyrządzone przez zwierzęta. Typowe błędy w myśleniu mogą wynikać z niepełnego zrozumienia różnic pomiędzy tymi pojęciami, co prowadzi do błędnych wniosków dotyczących odpowiedzialności w takich sytuacjach.

Pytanie 23

Zgodnie z przytoczonym przepisem z wnioskiem o wydanie nowego dowodu osobistego w terminie 30 dni przed upływem terminu jego ważności powinna wystąpić osoba,

Wyciąg z Ustawy o dowodach osobistych
(…)
Art. 46. 1. Wydanie nowego dowodu osobistego następuje w przypadku:
1)upływu terminu ważności dowodu osobistego (…);
2)zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego;
3)zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza;
4)utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza;
(…)
5)przekazania do organu gminy lub do placówki konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego.
6)(uchylony)
7)(uchylony)
2. Z wnioskiem o wydanie nowego dowodu osobistego występuje się:
1)co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego;
2)niezwłocznie – w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2–4.
3.(uchylony)
(…)

A. która zmieniła nazwisko.
B. u której uległa zmianie nazwa organu wydającego.
C. której dokument straci ważność w tym terminie.
D. której dokument uległ zniszczeniu.
Odpowiedź, która wskazuje na osobę, której dokument straci ważność w terminie 30 dni, jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami prawa, każdy obywatel ma obowiązek zadbać o aktualność swojego dowodu osobistego. W momencie, gdy ważność dowodu dobiega końca, wniosek o nowy dokument powinien być złożony w odpowiednim czasie, aby uniknąć sytuacji, w której osoba nie będzie mogła potwierdzić swojej tożsamości. Przykłady praktyczne obejmują sytuacje, w których obywatel planuje podróż zagraniczną, a jego dowód osobisty traci ważność wkrótce przed wyjazdem. W takiej sytuacji czas na złożenie wniosku jest kluczowy, aby nie napotkać komplikacji. Złożenie wniosku o nowy dowód osobisty na 30 dni przed upływem ważności dokumentu jest najlepszą praktyką, która zapewnia ciągłość w posiadaniu ważnego dokumentu tożsamości. Ponadto, znać należy obowiązujące standardy dotyczące procedur administracyjnych, które dotyczą wydawania dowodów osobistych, co ułatwia zrozumienie wymagań i terminów związanych z tym procesem.

Pytanie 24

Na podstawie przytoczonego przepisu wskaż, które spośród wymienionych danych powinny być zawarte w dokumencie paszportowym jedenastoletniej Ani.

Wyciąg z Ustawy o dokumentach paszportowych
(...)
Art. 18. 1. W dokumencie paszportowym zamieszcza się następujące dane:
1) nazwisko;
2) imię (imiona);
3) datę i miejsce urodzenia;
4) obywatelstwo;
5) płeć;
6) wizerunek twarzy i podpis posiadacza;
7) datę wydania i datę upływu ważności dokumentu paszportowego;
8) serię i numer dokumentu paszportowego;
9) numer PESEL;
10) nazwę organu wydającego;
11) dane biometryczne.
2. W dokumentach paszportowych wydawanych osobom małoletnim, które nie ukończyły 13 lat, nie zamieszcza się podpisu posiadacza.
3. W dokumentach paszportowych wydawanych osobom, które ukończyły 13 lat, nie zamieszcza się podpisu posiadacza, jeżeli osoby te z powodu niepełnosprawności nie mogą złożyć podpisu samodzielnie.
3a. W dokumentach paszportowych wydawanych osobom, które nie ukończyły 12 lat, nie zamieszcza się obrazu linii papilarnych.
(...)

A. Wizerunek twarzy.
B. Podpis posiadacza.
C. Obraz linii papilarnych.
D. Nazwiska i imiona rodziców.
Wybór wizerunku twarzy jako poprawnej odpowiedzi jest całkiem zgodny z tym, co mówią przepisy prawne o dokumentach paszportowych dla dzieci, które nie mają jeszcze 13 lat. Dokument paszportowy dla takich maluchów musi mieć aktualne zdjęcie, bo to niezwykle ważne do ich identyfikacji. Obraz twarzy ma pomóc urzędnikom bez problemu rozpoznać posiadacza paszportu. Co ciekawe, dla dzieci nie ma wymogu składania podpisu, co w sumie ułatwia życie, nie? Można się w tym zgubić, ale dla nas ważna jest ochrona dzieci i uproszczenie procedur. Warto też wiedzieć, że linie papilarne potrzebne są tylko dla dorosłych, co wynika z wytycznych na temat biometrii. Więc jak rodzice będą składać wniosek paszportowy dla swojego dziecka, powinni zadbać o aktualne zdjęcie, które spełni wszystkie normy ustalone przez odpowiednie instytucje. Fajnie jest też znać zmiany w przepisach, bo to pozwala na bezproblemowe załatwienie sprawy.

Pytanie 25

W Polsce do organów władzy wykonawczej zaliczamy

A. Sejm RP oraz Prezydent RP
B. Sejm RP oraz Rada Ministrów
C. Prezydent RP i Rada Ministrów
D. Sejm RP oraz Senat RP
Odpowiedź wskazująca na Prezydenta RP i Radę Ministrów jako organy władzy wykonawczej w Polsce jest poprawna, ponieważ w polskim systemie politycznym to właśnie te instytucje odpowiadają za realizację ustaw oraz kierowanie administracją państwową. Prezydent, jako głowa państwa, pełni kluczową rolę w zakresie reprezentacji kraju oraz w podejmowaniu decyzji strategicznych, w tym w zakresie obronności i polityki zagranicznej. Rada Ministrów, z premierem na czele, odpowiada za bieżące zarządzanie sprawami państwowymi, wprowadzanie w życie uchwał Sejmu oraz realizację polityki rządu. Przykładem ich współpracy może być proces uchwalania budżetu państwa, gdzie Rada Ministrów przedstawia projekt budżetu, który następnie jest analizowany i zatwierdzany przez Sejm. Przyjęcie takiego modelu władzy wykonawczej jest zgodne z zasadami demokratycznego państwa prawa, gdzie różne organy władzy współpracują dla dobra obywateli. Ważne jest, aby zrozumieć, że w Polsce nie istnieje jednolita władza wykonawcza, a podział kompetencji pomiędzy Prezydenta a Radę Ministrów jest kluczowy dla funkcjonowania systemu politycznego.

Pytanie 26

Jakie zagadnienia mieszczą się w zakresie zadań powiatu?

A. kształtowania i utrzymania ładu przestrzennego w województwie
B. cmentarzy gminnych
C. utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej
D. gminnego budownictwa mieszkaniowego
Odpowiedź na temat utrzymania obiektów użyteczności publicznej w powiatach jest jak najbardziej trafna. Wiesz, powiaty mają sporo do zrobienia, jeśli chodzi o infrastrukturę, która jest naprawdę ważna dla ludzi w lokalnych społecznościach. Zajmują się szkołami, szpitalami, drogami powiatowymi i innymi tego typu sprawami. Zresztą, dbanie o stan budynków użyteczności publicznej to nie jest tylko kwestia chęci, ale i konieczności. Wymaga to regularnych przeglądów, napraw i nie tylko. Powiaty muszą też trzymać się norm dotyczących bezpieczeństwa i efektywności energetycznej, co jest teraz dość istotne. Dobrze, gdy współpracują z lokalnymi społecznościami, bo to pomaga lepiej zrozumieć, co tak naprawdę potrzeba mieszkańcom i jak najlepiej wydawać pieniądze z budżetu.

Pytanie 27

Umowa, w której wykładowca zobowiązuje się do przeprowadzenia 40-godzinnego kursu dotyczącego funkcjonowania Giełdy Papierów Wartościowych, aby przygotować uczestników do państwowego egzaminu na maklera giełdowego, to umowa

A. leasingu
B. agencyjna
C. zlecenia
D. o dzieło
Umowa o dzieło różni się od umowy zlecenia w tym, że dotyczy wykonania określonego dzieła, a nie samej usługi. W kontekście kursu z zakresu funkcjonowania Giełdy Papierów Wartościowych, nauczyciel akademicki nie tworzy konkretnego dzieła, lecz świadczy usługi edukacyjne, które są bardziej związane z procesem nauczania niż z efektem końcowym. Ponadto, umowa agencyjna dotyczy działań podejmowanych w imieniu i na rzecz zleceniodawcy, co również nie ma zastosowania w tym przypadku, ponieważ nauczyciel nie działa jako przedstawiciel żadnej instytucji ani nie reprezentuje jej interesów. Umowa leasingu dotyczy natomiast wynajmu przedmiotów, co w ogóle nie odnosi się do świadczenia usług edukacyjnych. Typowym błędem myślowym jest utożsamienie charakteru usług edukacyjnych z tworzeniem dzieła, co prowadzi do mylnego wniosku o stosowaniu umowy o dzieło. Również niepoprawne może być myślenie, że umowa agencyjna lub leasingowa mogą dotyczyć takich kursów, gdyż ich definicje i zastosowania są zupełnie inne i nie pasują do kontekstu usług, które są wykonywane przez nauczyciela akademickiego. Właściwe zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowego stosowania odpowiednich form umowy w praktyce.

Pytanie 28

Kiedy spółka akcyjna nabywa osobowość prawną?

A. W momencie sporządzenia statutu spółki
B. W momencie wniesienia przez wspólników kapitału zakładowego
C. W momencie wyboru organów spółki
D. W momencie wpisu do rejestru przedsiębiorców
Wielu uczestników może mylnie sądzić, że osobowość prawną spółka akcyjna nabywa w momencie sporządzenia statutu. To podejście opiera się na błędnym zrozumieniu roli statutu, który jest jedynie wewnętrznym dokumentem określającym zasady działalności spółki, a nie czynnikiem nadającym jej osobowość prawną. Również wybór władz spółki, choć istotny w kontekście zarządzania, nie wpływa na uzyskanie osobowości prawnej. W rzeczywistości, osoby pełniące funkcje w zarządzie działają w imieniu spółki dopiero po jej rejestracji. Wniesienie kapitału zakładowego jest kolejnym krokiem wymaganym do utworzenia spółki, ale nie jest to moment, w którym spółka zyskuje osobowość prawną. Osoby myślące w ten sposób mogą nie dostrzegać kluczowego etapu, jakim jest formalny wpis do rejestru, który jednoznacznie definiuje, kiedy przedsiębiorstwo staje się podmiotem praw i obowiązków. Zaniedbanie tego kroku może prowadzić do niezgodności z przepisami prawa handlowego oraz potencjalnych problemów prawnych w przyszłości.

Pytanie 29

Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, absolutny zakaz zatrudniania w godzinach nadliczbowych oraz w porze nocnej odnosi się do

A. osób sprawujących opiekę nad dzieckiem do lat 4
B. pracowników powyżej 50 roku życia
C. osób niepełnosprawnych
D. kobiet w ciąży
Kobiety w ciąży są objęte szczególną ochroną w Kodeksie pracy, co wynika z potrzeby zapewnienia im bezpieczeństwa i dobrego stanu zdrowia w czasie ciąży. Zgodnie z przepisami, zatrudnianie kobiet w ciąży w godzinach nadliczbowych oraz w porze nocnej jest surowo zabronione. Taki zakaz ma na celu przede wszystkim ochronę zdrowia matki i dziecka, oraz minimalizację ryzyka wystąpienia komplikacji zdrowotnych. Przykładem praktycznego zastosowania tego przepisu może być sytuacja, w której pracodawca musi dostosować grafik pracy, aby zapewnić kobietom w ciąży odpowiednie godziny pracy. Dobrą praktyką jest także prowadzenie ewidencji czasu pracy, aby w sposób transparentny monitorować przestrzeganie tych przepisów. Warto również zaznaczyć, że ochrona kobiet w ciąży w zakresie pracy w nadgodzinach i w porze nocnej jest zgodna z międzynarodowymi standardami pracy, w tym Konwencją MOP nr 183, która podkreśla potrzebę ochrony zdrowia kobiet w ciąży i matek karmiących.

Pytanie 30

Osoba fizyczna zyskuje pełną zdolność do działania prawnego w momencie

A. przyjścia na świat
B. ukończenia 13 roku życia
C. ukończenia 16 roku życia
D. osiągnięcia pełnoletności
Wybrałeś jeden z niewłaściwych wariantów, jak 13 lat czy 16 lat. W polskim prawie wiek 13 lat w ogóle nie daje żadnych uprawnień prawnych, bo w tym czasie jesteś uważany za małoletniego. Takie osoby nie mogą podejmować większych decyzji bez zgody rodziców. 16 lat wprowadza jakieś tam ograniczone uprawnienia, jak podpisywanie umów na drobne sprawy, ale pełna zdolność i tak zaczyna się dopiero od 18. Urodzenie się jako moment nabycia pełnej zdolności też jest błędne, bo noworodek nie ma jeszcze prawa do żadnych działań prawnych. W wielu sytuacjach ludzie sądzą, że skompletowanie jakiegoś wieku oznacza, że mogą wszystko, ale to nie tak działa. To może prowadzić do nieporozumień, zwłaszcza gdy mówimy o umowach czy odpowiedzialności prawnej.

Pytanie 31

Jeżeli organ władzy jednostki samorządu terytorialnego nie przyjął budżetu do 31 stycznia roku budżetowego, wówczas ten budżet dla jednostki, w zakresie zadań własnych oraz zadań zleconych, powinien być ustalony do końca lutego roku budżetowego przez

A. komisarz rządowy
B. regionalna izba obrachunkowa
C. samorządowe kolegium odwoławcze
D. minister ds. finansów
Odpowiedzi takie jak samorządowe kolegium odwoławcze, komisarz rządowy oraz minister ds. finansów nie są właściwe w kontekście ustalenia budżetu jednostki samorządu terytorialnego po terminie. Samorządowe kolegium odwoławcze zajmuje się rozpatrywaniem odwołań od decyzji administracyjnych wydawanych przez organy gminy oraz starostwa powiatowego, jednak nie ma kompetencji do ustalania budżetu. Z kolei komisarz rządowy pełni funkcje nadzorcze w sytuacji, gdy gmina znajduje się w trudnej sytuacji finansowej, ale nie ma uprawnień do samodzielnego ustalania budżetu. Minister ds. finansów, mimo że zarządza polityką finansową kraju, nie ingeruje w lokalne budżety samorządowe, co wynika z zasady autonomii gmin. Zrozumienie roli każdego z tych organów jest kluczowe dla poprawnej oceny sytuacji budżetowej jednostek samorządu terytorialnego. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wniosków obejmują mylenie kompetencji organów oraz niedocenianie znaczenia autonomii finansowej samorządów. W kontekście prawa finansowego, kluczowe jest odróżnienie ról każdego z wymienionych organów, aby uniknąć błędnych interpretacji dotyczących zadań i odpowiedzialności w zakresie zarządzania budżetem lokalnym.

Pytanie 32

Anna L. złożyła prawidłowy wniosek do instytucji administracyjnej o rozpoczęcie postępowania administracyjnego. Sprawa ta wymagała przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego. Organ zakończył sprawę w ciągu 3 miesięcy. Nie było konieczności podejmowania czynności, dla których przepisy prawa określają szczególne terminy, postępowanie nie było wstrzymane ani nie wystąpiły opóźnienia z winy strony czy z przyczyn niezależnych od organu. Jaką zasadę postępowania administracyjnego naruszył organ administracji?

A. Szybkości postępowania
B. Obiektywnej prawdy
C. Przekonywania stron
D. Informowania stron
Odpowiedzi „Prawdy obiektywnej”, „Przekonywania stron” oraz „Informowania stron” nie odnoszą się bezpośrednio do naruszenia zasad postępowania administracyjnego w kontekście przedstawionego przypadku. Zasada prawdy obiektywnej odnosi się do obowiązku organu do ustalenia prawdy w sprawie i opiera się na rzetelnym gromadzeniu dowodów oraz analizie przedstawionych faktów. W sytuacji opisanej w pytaniu, nie można wskazać, że organ naruszył tę zasadę, ponieważ zrealizował swoje obowiązki w zakresie przeprowadzania postępowania wyjaśniającego. Zasada przekonywania stron koncentruje się na odpowiedniej argumentacji organu w podejmowanych decyzjach, co także nie znajduje zastosowania w omawianej sytuacji, gdyż nie jest to obszar, w którym można by mówić o naruszeniu. Z kolei zasada informowania stron dotyczy zapewnienia stronom postępowania dostępu do informacji na temat przebiegu sprawy. Chociaż jest to istotne, to w opisywanym przypadku kluczowym problemem było tempo rozpatrywania sprawy, a nie sposób informowania stron. Problemy te są często wynikiem przyzwyczajeń w instytucjach, które nie dostatecznie dbają o efektywność procesów administracyjnych, co prowadzi do niewłaściwych interpretacji przepisów i zasad postępowania.

Pytanie 33

W postępowaniu dotyczącym skarg i wniosków nie można skarżyć się na

A. niewłaściwe realizowanie obowiązków przez organy administracyjne
B. decyzję w indywidualnej sprawie podjętą bez uzyskania wymaganego przepisami stanowiska innego organu
C. naruszenie zasad praworządności przez organy administracyjne
D. przewlekłe oraz biurokratyczne rozpatrywanie spraw
Decyzja w indywidualnej sprawie wydana bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego organu nie może być przedmiotem skargi w postępowaniu w sprawie skarg i wniosków, ponieważ takie postępowanie dotyczy generalnie działań administracji publicznej, a nie konkretnych decyzji administracyjnych. W kontekście administracji publicznej, decyzje indywidualne mają swoje własne procedury odwoławcze, które są uregulowane w ustawodawstwie. W związku z tym, jeżeli osoba czuje się pokrzywdzona decyzją administracyjną, ma prawo odwołać się od niej do wyższej instancji lub skorzystać z innych środków prawnych, takich jak skarga do sądu administracyjnego. Tego typu podejście jest zgodne z zasadą praworządności oraz z zapewnieniem ochrony praw obywateli, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania systemu administracyjnego. Przykładowo, w sytuacji, gdy organ administracji wydał decyzję o odmowie pozwolenia na budowę, strona może złożyć odwołanie, a nie skargę w ramach skarg i wniosków, co przyczynia się do efektywności i transparentności procesów administracyjnych.

Pytanie 34

Zapis powtarzalny (pojedynczy) stosuje się na kontach

A. pozabilansowych
B. analitycznych
C. niebilansowych
D. syntetycznych
Zrozumienie różnicy między kontami analitycznymi, syntetycznymi, niebilansowymi i pozabilansowymi jest bardzo istotne, jeśli chcemy dobrze prowadzić księgi rachunkowe. Konta syntetyczne to takie, które ogólnie klasyfikują i podsumowują dane z kont analitycznych, więc one nie mają szczegółowych informacji o transakcjach. Na przykład, konto syntetyczne dla zapasów zbiera wszystkie transakcje związane z różnymi rodzajami zapasów, a szczegóły są na kontach analitycznych. Zrozumiałe jest, że konta niebilansowe i pozabilansowe mogą być mylące, bo one nie są wykorzystywane w kontekście zapisu powtarzanego. Konta niebilansowe zapisują transakcje, które nie wpływają na bilans firmy, jak konta kosztowe, a pozabilansowe do zobowiązań, które nie są formalnie w bilansie, jak gwarancje. Często ludzie mają problem ze zrozumieniem, jak różne konta współpracują, co prowadzi do błędnego przypisania ich funkcji. Kluczem do zarządzania informacjami finansowymi jest właściwe klasyfikowanie i zrozumienie roli tych kont.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Uzasadnienie stanowi niezbędny element

A. każdej decyzji, w przypadku której organ administracji uznał za konieczne dodanie uzasadnienia
B. każdej decyzji rozstrzygającej sporne interesy stron
C. każdej decyzji administracyjnej
D. każdej decyzji, od której przysługuje odwołanie
Wybór odpowiedzi, że uzasadnienie jest konieczne w każdej decyzji, co do której organ administracji uznał za potrzebne zamieszczenie uzasadnienia, nie uwzględnia istotnych aspektów związanych z charakterem decyzji administracyjnych. Istnieją decyzje, w przypadku których uzasadnienie nie jest obligatoryjne, a organ administracji ma prawo zdecydować, czy jego zamieszczenie jest konieczne. Wiele decyzji administracyjnych, takich jak te dotyczące drobnych spraw administracyjnych, nie wymaga szczegółowego uzasadnienia, co może prowadzić do błędnych wniosków. W kontekście odwołania, uzasadnienie jest wymagane w sytuacji, gdy decyzja jest zaskarżana, ale nie każda decyzja administracyjna wymaga takiego uzasadnienia. Odpowiedzi wskazujące na każdą decyzję administracyjną jako wymagającą uzasadnienia pomijają fundamentalne różnice pomiędzy różnymi kategoriami decyzji oraz zasadność ich wydania. Dodatkowo, twierdzenie, że uzasadnienie jest konieczne we wszystkich decyzjach, prowadzi do mylnego przekonania, że każda sprawa administracyjna jest równie skomplikowana, co może wprowadzać w błąd w kontekście praktyk administracyjnych. Niezrozumienie tych zasad może prowadzić do nieprawidłowego stosowania przepisów prawa, co jest niedopuszczalne w profesjonalnej praktyce administracyjnej.

Pytanie 37

Wskaż właściwość, która nie odnosi się do organu administracji publicznej?

A. Organ administracji publicznej funkcjonuje w ramach kompetencji przyznanych przez prawo
B. Organ administracji publicznej nie wykorzystuje środków przymusu
C. Organ administracji publicznej działa zgodnie z prawem oraz w jego granicach
D. Organ administracji publicznej działa dla dobra publicznego
Organ administracji publicznej nie stosuje środków przymusu, co oznacza, że jego działania są oparte na zasadach współpracy i dialogu z obywatelami. W praktyce oznacza to, że organy te dążą do rozwiązywania problemów społecznych poprzez zachęcanie do dobrowolnego przestrzegania przepisów i norm, a nie poprzez stosowanie przymusu. Przykładem może być działalność inspekcji sanitarnej, która poprzez edukację i doradztwo stara się przekonać przedsiębiorców do stosowania się do norm sanitarnych, zamiast stosować kary. Taka postawa wpisuje się w nowoczesne podejście do administracji publicznej, które stawia na partnerstwo i zaufanie między obywatelami a instytucjami. Dobre praktyki w tym zakresie obejmują stosowanie mediacji i negocjacji w konfliktach oraz promowanie inicjatyw obywatelskich, co zwiększa efektywność działania administracji i jej pozytywny wizerunek w społeczeństwie.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli określ, w którym roku odnotowano największy deficyt budżetowy.

Zestawienie dochodów i wydatków budżetu państwa w latach 2007 – 2010
Wyszczególnienie2007200820092010
DOCHODY (mld zł)220,7240,9250,8260,8
WYDATKI (mld zł)280,6290,6300,2315,6

A. W 2010 r.
B. W 2007 r.
C. W 2008 r.
D. W 2009 r.
Poprawna odpowiedź to 2007 rok, kiedy odnotowano największy deficyt budżetowy wynoszący 59,9 miliardów złotych. Deficyt budżetowy występuje, gdy wydatki rządu przekraczają jego dochody, co może prowadzić do wzrostu zadłużenia publicznego. Analizując tabelę, można zauważyć, że w 2007 roku różnica między wydatkami a dochodami była największa, co należy interpretować jako istotny sygnał ekonomiczny. W praktyce, zrozumienie deficytu budżetowego jest kluczowe dla zarządzania finansami publicznymi oraz planowania polityki fiskalnej. Wysoki deficyt może wymagać od rządu podjęcia działań mających na celu zrównoważenie budżetu, takich jak cięcia wydatków lub podwyżki podatków. Ponadto, zgodnie z dobrymi praktykami, rządy powinny dążyć do utrzymania deficytu na poziomie, który nie zagraża stabilności finansowej kraju, co jest zgodne z wytycznymi Międzynarodowego Funduszu Walutowego.