Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 8 stycznia 2025 19:16
  • Data zakończenia: 8 stycznia 2025 19:30

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Zaprezentowane oznaczenie praw Creative Commons umożliwia bezpłatne wykorzystywanie utworu

Ilustracja do pytania
A. w celu dokonywania zmian lub remiksowania
B. pod warunkiem zachowania go w pierwotnej formie
C. pod warunkiem udostępnienia go na takiej samej licencji
D. w celach komercyjnych
Odpowiedź dotycząca możliwości zmiany lub remiksowania utworu jest prawidłowa w kontekście oznaczeń Creative Commons takich jak CC BY lub CC BY-NC. Licencje te umożliwiają korzystanie z utworu w sposób zmieniony czy remiksowany pod warunkiem spełnienia określonych wymogów. CC BY wymaga jedynie przypisania autorstwa, co daje twórcom dużą elastyczność w adaptacji i modyfikacji dzieła, co znajduje zastosowanie w projektach edukacyjnych, artystycznych czy badawczych. Działania takie mogą obejmować tworzenie adaptacji, tłumaczeń, mashupów czy nowych kreatywnych form bazujących na oryginale. CC BY-NC natomiast ogranicza użycie komercyjne, ale nadal zezwala na modyfikacje w niekomercyjnych kontekstach. Remiksowanie muzyki, tworzenie nowych wersji wideo czy projektów graficznych są popularnymi praktykami w społeczności twórców, co promuje innowacje i rozwój kultury open source. Ważne jest, aby użytkownicy byli świadomi warunków licencji i poprawnie przypisywali autorstwo, co nie tylko spełnia wymogi prawne, ale również wspiera etos współpracy i uczciwości w społeczności twórczej. Zaangażowanie w twórczość w oparciu o licencje Creative Commons przyczynia się do propagowania wiedzy i kultury oraz wspiera zrównoważony rozwój społeczności twórczych.

Pytanie 2

Działania przedstawione w filmie korzystają z narzędzia

A. generatora GUI przekształcającego kod do języka XAML
B. generatora kodu java
C. kompilatora dla interfejsu graficznego
D. debuggera analizującego wykonujący kod
Debugger analizuje wykonywany kod, ale nie zajmuje się tworzeniem interfejsów graficznych. Kreator kodu Java jest narzędziem wspomagającym generowanie kodu aplikacji, a nie GUI. Kompilator interfejsu graficznego odpowiada za przekształcanie gotowego kodu, ale nie za tworzenie interaktywnych elementów wizualnych w czasie rzeczywistym.

Pytanie 3

Który z poniższych przykładów stanowi aplikację mobilną wykorzystującą bazę danych?

A. Aplikacja kalkulator
B. Aplikacja wyświetlająca lokalny czas
C. Aplikacja gromadząca listę kontaktów użytkownika
D. Aplikacja do robienia zdjęć
Aplikacja przechowująca listę kontaktów użytkownika korzysta z bazy danych do przechowywania, odczytywania i zarządzania danymi. Tego typu aplikacje mobilne muszą efektywnie zarządzać dużą ilością danych i zapewniać ich szybki dostęp. Bazy danych, takie jak SQLite czy Firebase, są szeroko stosowane w aplikacjach mobilnych, umożliwiając przechowywanie kontaktów, wiadomości, notatek i innych informacji użytkownika. Dzięki bazom danych możliwe jest także synchronizowanie danych pomiędzy urządzeniami i przechowywanie ich w chmurze.

Pytanie 4

Jakie działanie wykonuje polecenie "git pull"?

A. Pobiera zmiany z zdalnego repozytorium i scala je z lokalnym
B. Eliminuje plik z repozytorium
C. Tworzy nową gałąź w repozytorium
D. Zachowuje zmiany w lokalnym repozytorium
Polecenie 'git pull' pobiera najnowsze zmiany ze zdalnego repozytorium i scala je z lokalnym repozytorium. Jest to jedno z podstawowych poleceń w Git, pozwalające na synchronizację lokalnej kopii projektu z wersją przechowywaną w chmurze lub na serwerze. Dzięki 'git pull' programiści mogą na bieżąco aktualizować swoje repozytoria i unikać konfliktów, które mogłyby wyniknąć z pracy na nieaktualnej wersji kodu. Proces ten automatycznie łączy pobrane zmiany, co eliminuje konieczność ręcznego kopiowania plików lub komend.

Pytanie 5

Jaką rolę odgrywa pamięć operacyjna (RAM) w komputerowym systemie?

A. Umożliwienie tworzenia kopii zapasowej danych użytkownika
B. Tymczasowe magazynowanie danych i instrukcji dla procesora
C. Trwałe przechowywanie systemu operacyjnego
D. Zarządzanie transferem danych pomiędzy urządzeniami wejścia/wyjścia
Pamięć operacyjna, znana jako RAM (Random Access Memory), odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu systemu komputerowego. Jej głównym zadaniem jest tymczasowe przechowywanie danych i instrukcji, które są niezbędne dla procesora w trakcie wykonywania programów. Kiedy uruchamiamy aplikację, jej kod oraz dane są ładowane z pamięci masowej (np. dysku twardego) do pamięci RAM, co umożliwia szybki dostęp do nich przez procesor. Dzięki dużej prędkości działania pamięć operacyjna znacząco przyspiesza procesy obliczeniowe, ponieważ operacje na danych przechowywanych w RAM są wielokrotnie szybsze niż na danych znajdujących się na dysku twardym. Współczesne komputery często wyposażone są w kilka gigabajtów pamięci RAM, co pozwala na efektywne zarządzanie wieloma uruchomionymi aplikacjami jednocześnie. Standardy takie jak DDR4 i DDR5 określają nie tylko wydajność, ale również szybkość przesyłania danych, co ma kluczowe znaczenie w kontekście wydajności systemu komputerowego. W efekcie, pamięć operacyjna jest niezbędna do płynnego działania systemu operacyjnego oraz aplikacji, a jej pojemność i szybkość mają bezpośredni wpływ na ogólną wydajność komputera.

Pytanie 6

Który algorytm sortowania opiera się na metodzie "dziel i zwyciężaj"?

A. Sortowanie szybkie (QuickSort)
B. Sortowanie przez wybór
C. Sortowanie przez wstawianie
D. Sortowanie bąbelkowe
Sortowanie przez wybór polega na wyszukiwaniu najmniejszego elementu w każdej iteracji i umieszczaniu go na początku tablicy, co prowadzi do złożoności O(n²). Sortowanie bąbelkowe również działa w czasie O(n²) i nie wykorzystuje strategii dziel i zwyciężaj. Sortowanie przez wstawianie polega na stopniowym umieszczaniu elementów w odpowiedniej pozycji, ale nie dzieli tablicy na mniejsze części jak QuickSort, co sprawia, że jest mniej wydajne dla dużych zbiorów danych.

Pytanie 7

Jak zrealizować definiowanie własnego wyjątku w języku C++?

A. Utworzyć klasę, która dziedziczy po std::exception
B. Skorzystać z domyślnej metody obsługi błędów
C. Wykorzystać blok try z pustym blokiem catch
D. Automatycznie wywołać funkcję throw
Użycie standardowej funkcji obsługi błędów, takiej jak 'perror()', nie pozwala na zdefiniowanie własnego wyjątku – 'perror()' wyświetla komunikat o błędzie, ale nie zgłasza wyjątku. Blok 'try' z pustym blokiem 'catch' nie tworzy nowego wyjątku, lecz jedynie przechwytuje istniejące wyjątki. Wywołanie 'throw' automatycznie nie definiuje nowego wyjątku – 'throw' służy do zgłaszania istniejącego wyjątku, ale definicja własnego wyjątku wymaga utworzenia nowej klasy dziedziczącej po 'std::exception'.

Pytanie 8

Który z poniższych opisów najlepiej definiuje kompilator?

A. Program łączący dynamiczne biblioteki z kodem źródłowym
B. Narzędzie do analizy kodu w czasie rzeczywistym
C. System monitorujący zmiany w kodzie źródłowym
D. Narzędzie przekształcające kod źródłowy na plik wykonywalny
Analiza kodu w czasie rzeczywistym to zadanie debuggera, który umożliwia śledzenie i analizowanie działania programu na bieżąco, a nie kompilatora. Program łączący dynamiczne biblioteki to linker, który działa po skompilowaniu kodu źródłowego i łączy pliki obiektowe oraz biblioteki w jeden program wykonywalny. System śledzący zmiany w kodzie źródłowym to system kontroli wersji, jak Git, który monitoruje zmiany w plikach projektu, ale nie zajmuje się tłumaczeniem kodu na język maszynowy.

Pytanie 9

Zaprezentowany wykres ilustruje wyniki przeprowadzonych testów

Ilustracja do pytania
A. użyteczności
B. funkcjonalności
C. ochrony
D. wydajności
Wykres przedstawia czasy odpowiedzi strony internetowej co jest kluczowe w kontekście testów wydajnościowych. Testy wydajnościowe mają na celu zmierzenie jak system radzi sobie pod określonym obciążeniem i jak szybko potrafi odpowiedzieć na zapytania użytkowników. Tego typu analiza pomaga zidentyfikować potencjalne wąskie gardła w infrastrukturze IT. Przykładowo jeżeli czasy odpowiedzi DNS lub połączenia są zbyt długie może to wskazywać na potrzebę optymalizacji serwerów DNS lub infrastruktury sieciowej. Testy te są nieodłącznym elementem zapewnienia jakości oprogramowania a ich prawidłowe wykonanie wpływa na doświadczenia użytkowników końcowych. Dobra praktyka w branży IT zakłada regularne przeprowadzanie testów wydajnościowych w celu monitorowania stabilności systemu w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. Warto również zauważyć że narzędzia takie jak JMeter czy LoadRunner są powszechnie używane do przeprowadzania takich testów co umożliwia symulację różnorodnych scenariuszy obciążenia i analizę wyników w czasie rzeczywistym.

Pytanie 10

Zasada programowania obiektowego, która polega na ukrywaniu elementów klasy tak, aby były one dostępne wyłącznie dla metod tej klasy lub funkcji zaprzyjaźnionych, to

A. hermetyzacja
B. dziedziczenie
C. wyjątki
D. polimorfizm
Hermetyzacja (enkapsulacja) to zasada programowania obiektowego polegająca na ukrywaniu wewnętrznych składowych klasy przed innymi klasami i udostępnianiu ich tylko poprzez publiczne metody (gettery i settery). Dzięki temu ogranicza się dostęp do danych i chroni je przed nieautoryzowaną modyfikacją, co zwiększa bezpieczeństwo i czytelność kodu.

Pytanie 11

W jakim języku został stworzony framework Angular?

A. C#
B. Typescript
C. Postscript
D. PHP
Angular został napisany w TypeScript, który jest nadzbiorem JavaScriptu i wprowadza statyczne typowanie. TypeScript pozwala na lepszą organizację kodu, co czyni Angular bardziej stabilnym i efektywnym narzędziem do tworzenia aplikacji webowych.

Pytanie 12

Wskaż poprawny pod względem składniowym kod dla formatu JSON, który jest używany do wymiany danych między backendem a frontendem aplikacji.

Ilustracja do pytania
A. Kod1
B. Kod4
C. Kod2
D. Kod3
Kod1 niestety jest błędny. W JSON klucze i wartości muszą być w podwójnych cudzysłowach, a nie w pojedynczych. Pojedyncze cudzysłowy tutaj nie działają i będą powodować błąd podczas próby parsowania. Kod3 to nie JSON, tylko przykład XML, który używa znaczników do oznaczania danych, ale w kontekście JSON nie pasuje. Kod4 z kolei przypomina bardziej zapis w jakimś języku programowania, na przykład C. Używasz składni, której parsery JSON nie rozpoznają, bo brakuje nawiasów klamrowych i podwójnych cudzysłowów. Często błędy w JSON wynikają z niewłaściwego użycia znaków interpunkcyjnych i złego formatowania, co może prowadzić do problemów z działaniem aplikacji. Dlatego naprawdę warto zadbać o poprawną składnię JSON, żeby wszystko działało bez zarzutów.

Pytanie 13

Jaką strukturę danych można zrealizować, korzystając jedynie z wymienionych poniżej metod:

Ilustracja do pytania
A. kolejka
B. drzewo binarne
C. stos
D. tablica
Stos (LIFO) to struktura danych, w której elementy dodawane są na wierzchołek i zdejmowane w odwrotnej kolejności (Last In, First Out). Podstawowe operacje to 'push' (dodanie elementu) i 'pop' (usunięcie elementu). Stos jest szeroko stosowany w algorytmach rekurencyjnych, wycofywaniu operacji (undo) i zarządzaniu pamięcią.

Pytanie 14

Przedstawiony fragment dotyczy funkcji resize w języku C++. Ta funkcja obniży długość elementu string, gdy wartość parametru

Ilustracja do pytania
A. c jest większa od aktualnej długości łańcucha
B. n jest większa od aktualnej długości łańcucha
C. c jest mniejsza od aktualnej długości łańcucha
D. n jest mniejsza od aktualnej długości łańcucha
Parametr c nie ma bezpośredniego wpływu na długość łańcucha. Zwiększenie długości nie powoduje skrócenia, a parametr n większy od długości łańcucha prowadzi do wypełnienia go dodatkowymi znakami, a nie skrócenia.

Pytanie 15

Jakie działania należy podjąć, aby uniknąć nieskończonej rekurencji w danej funkcji?

A. Wykorzystać automatyczny debugger w kompilatorze
B. Dodać warunek zakończenia w funkcji
C. Zastosować iterację zamiast rekurencji
D. Rozszerzyć zakres zmiennych globalnych
Warunek stopu to taki kluczowy element w rekurencji, który właściwie mówi, kiedy funkcja powinna przestać się wywoływać. Jak masz ten warunek, to funkcja wraca z wynikiem zamiast kręcić się w kółko, co mogłoby prowadzić do jakiegoś szaleństwa, tzn. przepełnienia stosu. Myślę, że warto zwrócić uwagę, że dodanie tego warunku to naprawdę podstawowa sprawa w programowaniu, bo bez niego wszystko może się posypać i przestanie działać tak, jak powinno.

Pytanie 16

Wartość liczby 1AF, zapisana w systemie szesnastkowym, po przeliczeniu na system dziesiętny wynosi

A. 257
B. 431
C. 6890
D. 26
Słuchaj, liczba szesnastkowa 1AF to w systemie dziesiętnym 431. Przeliczenie robimy tak: (1 * 16^2) + (10 * 16^1) + (15 * 16^0). To jest jedna z podstawowych rzeczy, które musisz znać przy konwersji liczb. Szczególnie przydaje się to w programowaniu i ogólnie w informatyce, gdzie często mamy do czynienia z różnymi systemami liczbowymi.

Pytanie 17

Jakie z wymienionych narzędzi jest szeroko stosowane do debugowania aplikacji internetowych?

A. Blender
B. Git
C. Postman
D. Chrome DevTools
Git jest systemem kontroli wersji, który pomaga zarządzać kodem źródłowym i śledzić zmiany, ale nie służy do debugowania aplikacji webowych. Postman to narzędzie do testowania API, które pozwala na wysyłanie zapytań HTTP, ale nie umożliwia debugowania interfejsów webowych ani modyfikacji DOM. Blender jest narzędziem do modelowania 3D i animacji, nie mającym związku z debugowaniem aplikacji webowych.

Pytanie 18

Który z paradygmatów programowania najbardziej akcentuje dziedziczenie oraz polimorfizm?

A. Programowanie obiektowe
B. Programowanie proceduralne
C. Programowanie strukturalne
D. Programowanie funkcyjne
Programowanie obiektowe (OOP) to paradygmat, który kładzie największy nacisk na dziedziczenie i polimorfizm. Dziedziczenie pozwala na tworzenie nowych klas na podstawie już istniejących, co umożliwia ponowne wykorzystanie kodu i jego rozszerzanie. Polimorfizm umożliwia definiowanie metod o tej samej nazwie, ale z różnym zachowaniem w zależności od kontekstu lub obiektu, co zwiększa elastyczność i modularność kodu. Programowanie obiektowe jest szeroko stosowane w językach takich jak Java, C++, Python czy C#, ponieważ pozwala na budowanie skalowalnych i łatwych w utrzymaniu aplikacji.

Pytanie 19

Jakie jest wymagane minimalne natężenie światła w biurze na stanowisku pracy?

A. 100 lx
B. 500 lx
C. 200 lx
D. 800 lx
Minimalne natężenie oświetlenia, jakie powinno być w biurze, to 500 lx (luksów). To taki standard, który ustalono w normach BHP i ergonomii. Dzięki temu lepiej się pracuje przy komputerze i łatwiej robić zadania, które wymagają dobrego wzroku. Odpowiednie oświetlenie zdecydowanie zmniejsza zmęczenie oczu i poprawia koncentrację, co jest istotne, żeby uniknąć bólów głowy i być bardziej efektywnym w pracy. Ważne, żeby światło było równomierne i nie odbijało się na monitorze, bo to może rozpraszać. Warto dbać o takie warunki, bo to zmniejsza ryzyko problemów ze wzrokiem, a komfort pracy jest mega ważny, zwłaszcza gdy ktoś spędza dużo czasu przed komputerem.

Pytanie 20

Jakie składniki są kluczowe w dynamicznym formularzu logowania?

A. Pola tekstowe do wprowadzania danych użytkownika
B. Nagłówek HTTP
C. Tabela w bazie danych
D. Plik graficzny
Pola tekstowe do wprowadzania danych użytkownika są kluczowym elementem dynamicznego formularza logowania. Umożliwiają one użytkownikowi wprowadzenie informacji, takich jak nazwa użytkownika i hasło, co jest niezbędne do uwierzytelnienia w systemie. Formularze HTML wykorzystują tagido tworzenia pól tekstowych, a ich interakcja z użytkownikiem może być wspierana przez JavaScript lub inne technologie frontendowe, które walidują dane i zapewniają bezpieczeństwo procesu logowania. Pola tekstowe mogą być wzbogacone o atrybuty, takie jak 'required', 'pattern' czy 'type', które dodatkowo zabezpieczają formularz i ułatwiają użytkownikowi poprawne wypełnienie danych.

Pytanie 21

W przypadku przedstawionych kodów źródłowych, które są funkcjonalnie równoważne, wartość, która zostanie zapisana w zmiennej b po wykonaniu operacji, to

Ilustracja do pytania
A. 596
B. 5.96
C. 6
D. 5
W tym zadaniu mamy do czynienia z fajnym przykładem konwersji liczby 5.96 na liczbę całkowitą w różnych językach, takich jak Python czy C++. Kiedy robimy rzutowanie, to po prostu odcinamy część ułamkową, co daje nam 5 w zmiennej b. To jest trochę klasyczne rzutowanie albo konwersja typu, gdzie w większości języków po prostu się to robi. Ciekawostką jest, że w Pythonie działa to przez funkcję int(), która zawsze zaokrągla w dół. A w C++ czy Javie używasz po prostu (int) i efekt jest ten sam. Warto też zwrócić uwagę, że przy liczbach ujemnych rzutowanie działa inaczej, bo zawsze zmierza w stronę zera. Z doświadczenia wiem, że warto być świadomym użycia takich konwersji, bo w niektórych przypadkach, jak operacje finansowe, nawet małe różnice mogą się okazać bardzo istotne.

Pytanie 22

Jakie są główne różnice między środowiskiem RAD (Rapid Application Development) a klasycznymi IDE w odniesieniu do aplikacji mobilnych?

A. RAD pozwala na szybsze budowanie aplikacji dzięki narzędziom do wizualnego designu i automatycznego generowania kodu
B. RAD działa tylko na urządzeniach z systemem iOS
C. RAD koncentruje się wyłącznie na procesie debugowania aplikacji
D. RAD nie obsługuje interfejsu użytkownika
RAD (Rapid Application Development) umożliwia szybsze tworzenie aplikacji mobilnych dzięki narzędziom do wizualnego projektowania i automatycznego generowania kodu. RAD koncentruje się na iteracyjnym podejściu do rozwoju oprogramowania, w którym prototypy są budowane i testowane w krótkich cyklach, co pozwala na szybkie dostosowywanie aplikacji do zmieniających się wymagań użytkowników. W kontekście aplikacji mobilnych, RAD skraca czas tworzenia poprzez graficzne narzędzia do budowy interfejsów, gotowe komponenty oraz integrację z backendem. Frameworki RAD, takie jak OutSystems, Mendix czy Flutter, pozwalają na szybkie wdrażanie i modyfikację aplikacji mobilnych, co znacząco zwiększa efektywność programistów.

Pytanie 23

Oznaczenie ochrony przeciwpożarowej przedstawione na symbolu wskazuje na

Ilustracja do pytania
A. punkt remote release
B. system alarmowy przeciwpożarowy
C. rozdzielnię elektryczną
D. przełącznik zasilania
Ten symbol to alarm pożarowy. Jest naprawdę ważny w systemach przeciwpożarowych, bo pozwala szybko dać znać o zagrożeniu. Dzięki temu można dużo szybciej zadbać o bezpieczeństwo w różnych budynkach.

Pytanie 24

Jaką złożoność obliczeniową posiada podany algorytm?

Ilustracja do pytania
A. O(n log n)
B. O(n2)
C. O(n)
D. O(1)
Złożoność obliczeniowa tego algorytmu to O(n). To znaczy, że jak dodajemy więcej elementów, to czas działania algorytmu rośnie w liniowy sposób. To jest całkiem fajne, bo sprawdza się w wielu praktycznych sytuacjach.

Pytanie 25

Narzędzie przeznaczone do rozwijania aplikacji w systemie WPf (ang. Windows Presentation Foundation) to

A. NetBeans
B. Visual Studio
C. PyCharm
D. XamarinStudio
Visual Studio jest dedykowanym narzędziem do implementacji aplikacji w środowisku WPF (Windows Presentation Foundation). Umożliwia projektowanie interfejsów użytkownika i zarządzanie projektami opartymi na XAML.

Pytanie 26

Co oznacza akronim IDE w kontekście programowania?

A. Integrated Development Environment
B. Interaktywny Silnik Programistyczny
C. Interaktywny Edytor Debugowania
D. Zintegrowane Środowisko Debugowania
IDE, czyli Zintegrowane Środowisko Programistyczne, to naprawdę przydatne narzędzie. Zajmuje się nie tylko edytowaniem kodu, ale łączy w sobie kompilator, debugger i wiele innych rzeczy, które pomagają w tworzeniu oprogramowania. Dzięki IDE można szybciej pisać programy i lepiej ogarniać projekty. A najpopularniejsze z nich, jak Visual Studio, IntelliJ IDEA czy Eclipse, wspierają różne języki programowania, więc są bardzo uniwersalne. Moim zdaniem, korzystanie z IDE to prawie obowiązek dla każdego programisty!

Pytanie 27

Sposób deklaracji Klasa2 wskazuje, że

Ilustracja do pytania
A. Klasa1 dziedziczy od Klasa2
B. Klasa2 stanowi klasę bazową
C. Klasa1 jest dzieckiem Klasy2
D. Klasa2 dziedziczy od Klasa1
Deklaracja Klasa2 jako klasy dziedziczącej po Klasa1 oznacza, że Klasa2 przejmuje wszystkie publiczne i chronione (protected) pola oraz metody klasy bazowej (Klasa1). Dziedziczenie to jeden z filarów programowania obiektowego, który umożliwia ponowne wykorzystanie kodu i rozszerzanie funkcjonalności istniejących klas. Dzięki temu Klasa2 może nie tylko korzystać z metod Klasa1, ale także nadpisywać je, co jest kluczowe dla implementacji polimorfizmu. Dziedziczenie pozwala na budowanie hierarchii klas, co prowadzi do lepszego zarządzania kodem i ułatwia jego skalowalność. Przykładem może być klasa Pojazd, z której dziedziczy klasa Samochod, rozszerzając jej funkcjonalność o dodatkowe cechy i metody specyficzne dla samochodów.

Pytanie 28

Jakie jest główne zadanie portali społecznościowych?

A. Zarządzanie handlem produktami i usługami
B. Tworzenie kopii zapasowych plików
C. Udostępnianie informacji i interakcja między użytkownikami
D. Analiza rezultatów działalności gospodarczej
Główna funkcja portali społecznościowych polega na umożliwieniu użytkownikom tworzenia, udostępniania oraz wymiany treści, a także komunikacji w czasie rzeczywistym. Portale takie jak Facebook, Twitter czy Instagram pozwalają na interakcję poprzez posty, komentarze, polubienia oraz wiadomości prywatne. Użytkownicy mogą dzielić się zdjęciami, filmami, artykułami lub osobistymi przemyśleniami, co sprzyja budowaniu społeczności i nawiązywaniu relacji. Funkcjonalności te są zgodne z najlepszymi praktykami UX/UI, które kładą nacisk na intuicyjność i łatwość obsługi. W kontekście SEO, portale społecznościowe są także ważne ze względu na możliwość generowania ruchu na zewnętrzne strony internetowe poprzez linki i udostępnienia. Przykładem może być wykorzystanie platformy Instagram do promocji produktów, gdzie użytkownicy mogą kliknąć w linki do sklepu. Takie działania zwiększają widoczność marki w Internecie oraz angażują odbiorców, co jest kluczowe dla efektywnej strategii marketingowej.

Pytanie 29

Jakie są różnice między dialogiem modalnym a niemodalnym?

A. Dialog modalny jest ograniczony wyłącznie do aplikacji konsolowych
B. Dialog modalny wymaga zamknięcia, aby powrócić do głównego okna aplikacji, natomiast dialog niemodalny tego nie wymaga
C. Dialog modalny działa w tle, podczas gdy dialog niemodalny jest zawsze wyświetlany na pierwszym planie
D. Dialog modalny umożliwia interakcję z innymi oknami aplikacji, a dialog niemodalny tego nie pozwala
Dialog modalny to okno dialogowe, które wymaga interakcji użytkownika przed powrotem do głównego okna aplikacji. Tego rodzaju okna są często wykorzystywane do wyświetlania komunikatów, potwierdzeń lub formularzy wymagających danych wejściowych. Modalność zapewnia, że użytkownik nie może przejść do innej części aplikacji bez uprzedniego zamknięcia okna dialogowego. To rozwiązanie pomaga w wymuszeniu ważnych akcji, takich jak potwierdzenie usunięcia pliku lub zatwierdzenie płatności. Dialog niemodalny natomiast pozwala na interakcję z resztą aplikacji nawet wtedy, gdy okno dialogowe jest otwarte, co sprawdza się w mniej krytycznych sytuacjach, np. podczas wyświetlania dodatkowych opcji.

Pytanie 30

Który z wymienionych frameworków jest charakterystyczny dla aplikacji komputerowych pisanych w C#?

A. React
B. Qt
C. WPF (Windows Presentation Foundation)
D. Spring
WPF (Windows Presentation Foundation) to framework firmy Microsoft, który jest powszechnie wykorzystywany do tworzenia aplikacji desktopowych w języku C#. WPF pozwala na projektowanie zaawansowanych interfejsów użytkownika (UI) z wykorzystaniem XAML (Extensible Application Markup Language), co umożliwia oddzielenie logiki aplikacji od warstwy prezentacyjnej. WPF wspiera grafikę wektorową, animacje oraz różne efekty wizualne, co czyni go idealnym narzędziem do budowy nowoczesnych, estetycznych aplikacji dla systemu Windows. Integracja z .NET i Visual Studio umożliwia szybkie tworzenie aplikacji oraz korzystanie z bogatych bibliotek i gotowych komponentów UI. WPF jest szczególnie ceniony za elastyczność, obsługę danych i możliwość tworzenia aplikacji responsywnych.

Pytanie 31

W jaki sposób można załadować tylko komponent z biblioteki React?

A. import Component from 'react'
B. import { Component } from 'react'
C. import React.Component from 'react'
D. import [ Component ] from 'react'
Aby zaimportować komponent z biblioteki React, należy użyć składni import { Component } from 'react'. Pozwala to na importowanie konkretnego komponentu, co jest bardziej optymalne i zapewnia czytelność kodu.

Pytanie 32

Jakie są kluczowe etapy realizacji projektu programistycznego?

A. Projektowanie, testowanie, aktualizacja, implementacja
B. Analiza, implementacja, testowanie, aktualizacja
C. Planowanie, projektowanie, debugowanie, konserwacja
D. Planowanie, analiza, implementacja, wdrożenie
Projektowanie i debugowanie to istotne części implementacji, ale nie występują jako odrębne fazy cyklu życia projektu. Testowanie jest istotne, ale stanowi część fazy wdrożenia lub implementacji. Aktualizacja następuje po wdrożeniu i konserwacji systemu, więc nie jest to podstawowa faza w cyklu życia projektu, lecz element utrzymania i rozwoju oprogramowania.

Pytanie 33

Który komponent systemu komputerowego zajmuje się transferem danych pomiędzy procesorem a pamięcią RAM?

A. Karta graficzna
B. Mostek północny (Northbridge)
C. Kontroler DMA
D. Zasilacz
Kontroler DMA (Direct Memory Access) to komponent, który umożliwia transfer danych pomiędzy urządzeniami peryferyjnymi a pamięcią RAM bez bezpośredniego zaangażowania procesora. Choć odgrywa on istotną rolę w wydajności systemu, nie jest odpowiedzialny za bezpośrednią komunikację pomiędzy procesorem a pamięcią RAM. Jego zadaniem jest odciążenie procesora, ale nie zastępuje funkcji mostka północnego. Karta graficzna, z kolei, jest odpowiedzialna za renderowanie grafiki i przetwarzanie obrazów, a jej działanie jest ściśle związane z zadaniami wizualnymi, a nie z przesyłaniem danych pomiędzy CPU a RAM. Zasilacz natomiast jest komponentem, który dostarcza energię elektryczną do wszystkich części komputera. Choć niezbędny do funkcjonowania systemu, zasilacz nie ma żadnego wpływu na przesyłanie danych czy komunikację pomiędzy procesorem a pamięcią. W związku z tym, żaden z wymienionych elementów nie może pełnić roli mostka północnego, co czyni je niewłaściwymi odpowiedziami na to pytanie.

Pytanie 34

Jakie jest najważniejsze właściwość algorytmów szyfrowania symetrycznego?

A. Szyfrowanie wyłącznie tekstowych plików
B. Funkcjonowanie bez użycia klucza
C. Zastosowanie odmiennych kluczy do szyfrowania i deszyfrowania
D. Zastosowanie identycznego klucza do szyfrowania oraz deszyfrowania
Algorytmy asymetryczne działają inaczej, bo wykorzystują różne klucze do szyfrowania i deszyfrowania, jak np. RSA. To totalnie różni je od algorytmów symetrycznych. No i są też algorytmy, które nie potrzebują klucza, takie jak hashowanie (MD5, SHA), które robią unikalne skróty danych, ale nie da się ich odwrócić. A jeśli chodzi o szyfrowanie plików tekstowych, to to tylko mały kawałek tego, co algorytmy symetryczne potrafią, bo mogą szyfrować właściwie wszystkie dane, bez względu na to, w jakim formacie są.

Pytanie 35

Wskaź kod, który spowoduje wyświetlenie okna dialogowego przedstawionego na ilustracji. Dla uproszczenia kodu, zrezygnowano z atrybutów znaczników

Ilustracja do pytania
A. kod 2
B. kod 4
C. kod 3
D. kod 1
Odpowiedź, którą wybrałeś, to kod 2, i nie ma co do tego wątpliwości. Dobrze, że zauważyłeś wszystkie elementy, które były w oknie dialogowym. W tym kodzie masz TextBox na górze, który pozwala na wpisanie tekstu. Dwa CheckBoxy po lewej stronie to te typowe pola wyboru, które też były widoczne. Po prawej stronie masz trzy RadioButtony, które tworzą grupę przycisków - to jest właśnie to, co powinno być. Na dole widoczny jest przycisk Button z napisem Test, co też jest zgodne z obrazkiem. Takie rozmieszczenie to klucz do stworzenia dobrego interfejsu. Wiesz, w praktyce w wielu aplikacjach używa się właśnie tych elementów do prostych formularzy. Jeżeli rozumiesz, jak te komponenty działają i jak je ze sobą łączyć, to naprawdę dobrze ci to pójdzie w przyszłości w tworzeniu ładnych i funkcjonalnych interfejsów.

Pytanie 36

Jak określa się proces transferu danych z lokalnego komputera na serwer?

A. Wysyłanie danych
B. Pobieranie danych
C. Przesyłanie danych
D. Streaming
Proces przesyłania danych z komputera lokalnego na serwer nazywany jest wysyłaniem danych. To kluczowy element komunikacji w sieciach komputerowych, który wskazuje na transfer informacji z jednego punktu do drugiego. Wysyłanie danych odbywa się za pomocą różnych protokołów, takich jak FTP (File Transfer Protocol), HTTP (Hypertext Transfer Protocol) czy SFTP (Secure File Transfer Protocol). Przykładem może być przesyłanie plików z komputera na zdalny serwer, co jest powszechnie wykorzystywane w przypadku tworzenia stron internetowych. W kontekście aplikacji, wysyłanie danych może dotyczyć również przesyłania formularzy do bazy danych. Ważne jest, aby dane były odpowiednio pakowane i kodowane w celu zapewnienia ich integralności oraz bezpieczeństwa. Stosowanie protokołów szyfrowania, takich jak SSL/TLS, dodatkowo zabezpiecza proces, co jest istotne w dobie rosnących zagrożeń cybernetycznych. Zbierając wszystkie te elementy, wysyłanie danych jest fundamentalnym procesem w architekturze nowoczesnych systemów informatycznych.

Pytanie 37

Zgodnie z dokumentacją dotyczącą menu Navbar z biblioteki Bootstrap 4, w celu stworzenia menu należy zdefiniować listę

Ilustracja do pytania
A. < ul class="navbar-nav" > ... < /ul>
B. < ol class="a, .nav-item" > ... < /ol>
C. < ul class="a, .nav-item" > ... < /ul>
D. < ol class="navbar-nav" > ... < /ol>
Aby utworzyć menu nawigacyjne w Bootstrap 4, należy użyć listy

Pytanie 38

Który z wymienionych składników jest charakterystyczny dla środowiska IDE przeznaczonego do tworzenia aplikacji mobilnych?

A. Kompilator, debugger, emulator urządzenia mobilnego
B. Narzędzia do analizy danych, serwer webowy, przeglądarka internetowa
C. Edytor graficzny, narzędzia analityczne, klient FTP
D. Edytor tekstowy, przeglądarka internetowa, system kontroli wersji
Kompilator, debugger i emulator urządzenia mobilnego to podstawowe narzędzia w każdym środowisku IDE przeznaczonym do tworzenia aplikacji mobilnych. Kompilator jest odpowiedzialny za przekształcenie kodu źródłowego na plik wykonywalny, co pozwala na uruchomienie aplikacji na urządzeniu. Debugger umożliwia wykrywanie i eliminowanie błędów, co jest kluczowe dla prawidłowego działania aplikacji. Emulator pozwala na symulowanie działania aplikacji na różnych urządzeniach i systemach, co ułatwia testowanie bez potrzeby fizycznego dostępu do wielu modeli telefonów czy tabletów. Taki zestaw narzędzi jest standardem w Android Studio, XCode oraz Visual Studio, co umożliwia pełen cykl tworzenia aplikacji mobilnych – od kodowania, przez testowanie, aż po wdrażanie.

Pytanie 39

Jakie znaczenie ma termin "przesłanianie metody" w kontekście programowania obiektowego?

A. Tworzenie nowej metody w klasie bazowej
B. Przenoszenie metod z jednej klasy do drugiej
C. Zastosowanie tej samej nazwy metody w klasie bazowej i pochodnej, ale z inną implementacją w klasie pochodnej
D. Zmiana metody prywatnej na metodę publiczną
Przesłanianie metody to mechanizm, w którym metoda w klasie pochodnej ma taką samą nazwę, typ zwracany i listę parametrów jak metoda w klasie bazowej, ale zawiera inną implementację. To kluczowy element polimorfizmu, umożliwiający dostosowanie zachowania klasy pochodnej do jej specyficznych potrzeb, przy zachowaniu spójnego interfejsu. Przesłanianie metod pozwala na elastyczne projektowanie kodu i jest szeroko stosowane w dużych projektach, aby umożliwić rozszerzalność oraz ponowne wykorzystanie istniejącej logiki. W C++ przesłanianie osiąga się za pomocą słowa kluczowego 'virtual' w klasie bazowej, a następnie redefinicji metody w klasie pochodnej.

Pytanie 40

Jaką właściwość ma sieć synchroniczna?

A. Transmisja danych odbywa się w wyznaczonych interwałach czasowych
B. Gwarantuje większą elastyczność w przesyłaniu danych
C. Nie jest konieczna synchronizacja zegarów
D. Przekazywanie danych zachodzi w sposób niesystematyczny
Sieć synchroniczna charakteryzuje się tym, że transmisja danych odbywa się w ustalonych odstępach czasu, co oznacza, że wszystkie urządzenia w sieci są zsynchronizowane do jednego zegara. Taki sposób przesyłania danych pozwala na precyzyjne określenie momentu, w którym dane są wysyłane i odbierane, co redukuje opóźnienia i błędy w komunikacji. Przykładem sieci synchronicznej jest system TDM (Time Division Multiplexing), który dzieli czas na różne sloty, przydzielając każdy slot konkretnemu użytkownikowi lub urządzeniu. Dzięki temu każdy uczestnik sieci ma gwarancję, że w swoim czasie dostanie dostęp do medium transmisyjnego. Standardy takie jak SONET (Synchronous Optical Network) i SDH (Synchronous Digital Hierarchy) są przykładami technologii, które wykorzystują synchronizację do efektywnego przesyłania danych na dużych odległościach. Takie podejście jest powszechnie stosowane w telekomunikacji, gdzie wysoka wydajność i niezawodność transmisji są kluczowe dla jakości usług.