Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik przemysłu mody
  • Kwalifikacja: MOD.03 - Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych
  • Data rozpoczęcia: 4 kwietnia 2025 09:48
  • Data zakończenia: 4 kwietnia 2025 10:13

Egzamin niezdany

Wynik: 19/40 punktów (47,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Kołnierz bluzki koszulowej zbyt mocno przylega do szyi. Aby naprawić tę wadę, należy wypruć kołnierz oraz

A. zwęzić podkrój szyi z przodu i z tyłu, skrócić kołnierz i wszyć go
B. zwęzić podkrój szyi z przodu, skrócić kołnierz i wszyć go
C. poszerzyć podkrój szyi z przodu, wykroić dłuższy kołnierz i wszyć go
D. poszerzyć i pogłębić podkrój szyi, wykroić dłuższy kołnierz i wszyć go
To nie jest dobra odpowiedź. Zwężanie podkroju szyi wcale nie rozwiązuje problemu, a wręcz może pogorszyć komfort, bo jeśli kołnierz już jest ciasny, to dalsze zwężenie tylko to zaostrzy. Zwężenie podkroju z przodu albo z tyłu raczej nie pomoże, a może wprowadzić nowe trudności. Skracanie kołnierza też nie jest dobrym pomysłem, bo zmniejsza materiał i w sytuacji, gdy mamy mały podkrój, tylko pogłębi to problem. Poszerzenie podkroju szyi i wykrojenie dłuższego kołnierza to standardowe rozwiązania w krawiectwie, które dają większą swobodę ruchu i lepsze dopasowanie. Czasem błędne podejście wynika z pomylenia, co się chce osiągnąć. Dostosowanie wymiarów powinno iść w kierunku poprawy komfortu i estetyki. Kiedy mamy problem z uciskającymi kołnierzami, to warto zawsze sprawdzić, gdzie dokładnie jest ten problem i jak to zmienić, żeby efekty były zadowalające.

Pytanie 2

Klientka posiadająca wymiary 164/88/94 zamówiła u krawcowej uszycie krótkiego żakietu z materiału w asymetryczną kratę o szerokości 150 cm. O ile % maksymalnie powinna być zwiększona norma zużycia tego materiału?

A. 8 %
B. 10 %
C. 12 %
D. 14 %
Poprawna odpowiedź wynika z analizy wymagań dotyczących zużycia materiału na uszycie krótkiego żakietu. Klientka o wymiarach 164/88/94 oznacza, że krój żakietu musi uwzględniać dodatkową przestrzeń dla komfortu oraz odpowiedniego dopasowania. Asymetryczna krata o szerokości 150 cm wymaga odpowiedniej kalkulacji, aby uniknąć marnotrawstwa materiału. W praktyce, dla tkanin z wyraźnym wzorem, takim jak krata, dodatkowe zużycie materiału na dopasowanie wzoru oraz minimalizację rozbieżności w układzie wzoru jest kluczowe. Standardy branżowe wskazują, że przy wzorach asymetrycznych oraz w przypadku szwów, które mogą wymagać dodatkowych zapasów, normę można zwiększyć o około 8%. To podejście zapewnia zadowolenie klientki z końcowego produktu, uwzględniając estetykę oraz funkcjonalność."

Pytanie 3

Jakie symbole wskazują na wymiary ciała potrzebne do stworzenia form spódnicy-spodni na podstawie form przedniej i tylnej podstawowej spódnicy?

A. ot, ZUo, ZKo
B. ZTv, ot, obt
C. ZWo, ou, obt
D. ot, obt, TU
Wybór innych opcji nie jest zgodny z wymaganiami dotyczącymi tworzenia form spódnicy-spodni. Na przykład, odpowiedzi zawierające symbol 'ZTv' są niewłaściwe, ponieważ ten wymiar odnosi się do wzrostu, a nie jest kluczowy przy projektowaniu odzieży dolnej, gdzie najważniejszymi parametrami są obwody. W podobny sposób, 'ZUo' i 'ZKo' również nie są standardowymi wymiarami wykorzystywanymi w tym kontekście. 'ZUo' mógłby sugerować inne wymiary, ale w rzeczywistości nie są one istotne dla dopasowania spódnic czy spodni. Z kolei 'ZWo' oraz 'ou' także nie odnoszą się do kluczowych wymiarów potrzebnych do wykonania form; mogą one dotyczyć innych aspektów odzieży, ale nie są istotne w kontekście tej konkretnej pracy. Prawidłowe określenie wymiarów ciała, takich jak talii, bioder i długości tułowia, jest kluczowe, aby uniknąć typowych błędów, takich jak nieodpowiednie dopasowanie lub niewygoda noszenia. Ignorowanie właściwych wymiarów często prowadzi do problemów z jakością końcowego produktu oraz niezadowolenia klientów.

Pytanie 4

Pomiar krawiecki "łuk długości przodu do piersi" powinien być realizowany w kierunku pionowym od punktu

A. karkowego, przez brodawkę piersiową do punktu podpiersiowego
B. rylcowego, przez punkt szyjny przedni do chrząstki tarczykowej
C. szyjnego bocznego, przez punkt karkowy do punktu brodawkowego
D. karkowego, przez punkt szyjny boczny do punktu brodawkowego
Inne odpowiedzi na to pytanie niestety są błędne i nie biorą pod uwagę ważnych punktów anatomicznych, które są istotne przy krawiectwie. Pierwsza błędna opcja mówi o pomiarze od punktu rylcowego przez szyjny przedni do chrząstki tarczykowej. Rylcowy punkt to nie jest dobry wybór, bo to nie jest naturalny punkt na ciele do takiego pomiaru. Chrząstka tarczykowa też nie ma znaczenia w kontekście odzieżowym, a to może dać niezbyt dobre dopasowanie. Kolejna nieprawidłowa odpowiedź zaczyna pomiar od punktu szyjnego bocznego przez karkowy do brodawki piersiowej. Znowu, zaczynasz od złego punktu, więc efekty mogą być kiepskie. Ostatnia odpowiedź, która mówi o pomiarze od karkowego do brodawki piersiowej w kierunku podpiersiowym, też nie jest prawidłowa, bo to zmienia proporcje i estetykę odzieży. Podsumowując, te błędy wskazują na brak znajomości podstawowych zasad pomiarów krawieckich i anatomicznych punktów, a to jest mega ważne, żeby osiągnąć dobre wyniki w szyciu.

Pytanie 5

Przy ustalaniu ceny za wykonaną usługę z użyciem własnych materiałów, punkt usługowy bierze pod uwagę koszty bezpośrednie, które zawierają koszty

A. materiałów oraz akcesoriów krawieckich, jak również robocizny
B. robocizny oraz działań administracyjnych
C. zarządzania punktem usługowym oraz materiałów i akcesoriów krawieckich
D. działań administracyjnych i zarządzania punktem usługowym
Patrząc na błędne odpowiedzi, widać, że sporo osób myli koszty bezpośrednie z innymi wydatkami. Koszty administracyjne i zarządzania to przykłady kosztów pośrednich, które są niezbędne do działania firmy, ale nie da się ich przypisać do konkretnej usługi. Często błędne zrozumienie kosztów bezpośrednich i pośrednich prowadzi do nieprawidłowego oszacowania cen usług, co może wpłynąć na rentowność. Wiele osób myśli, że wszystkie wydatki są bezpośrednie, co wcale nie jest prawdą. Koszt robocizny jest ważny, ale trzeba go analizować w kontekście konkretnego zlecenia. Dobrze zrozumieć, jak to wszystko działa, bo to klucz do dobrego zarządzania finansami w firmie.

Pytanie 6

Gdzie znajduje zastosowanie zamek kryty jako zapięcie?

A. w bluzie dresowej
B. w cienkiej kurtce
C. w spodniach roboczych
D. w sukience popołudniowej
Cienkie kurtki, spodnie robocze i bluzy dresowe to odzież, która często jest projektowana z uwzględnieniem praktycznych aspektów, takich jak wygoda, funkcjonalność oraz łatwość użytkowania. Cienkie kurtki, zazwyczaj noszone w warunkach niezbyt wymagających, częściej wykorzystują zamki zewnętrzne, które są bardziej odporne na uszkodzenia i łatwiejsze w naprawie. W przypadku spodni roboczych, które muszą wytrzymać intensywne użytkowanie, zamek kryty może być mniej praktyczny, ponieważ jego ukryta konstrukcja może utrudnić szybkie zapięcie lub rozpięcie w sytuacjach, które wymagają szybkiego działania. Bluzy dresowe z kolei są projektowane z myślą o swobodzie ruchów, co często skutkuje zastosowaniem zamków zewnętrznych, które są bardziej dostępne i łatwiejsze do użycia podczas sportowych aktywności. Dlatego też, wybór zamków w tych kategoriach odzieży oparty jest na potrzebach użytkownika oraz specyfice zastosowania. Typowym błędem jest przyjmowanie, że zamki kryte są uniwersalne i mogą być zastosowane w każdej kategorii odzieży, co nie uwzględnia różnorodności funkcji, które odzież spełnia w różnych kontekstach. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe w projektowaniu odzieży, gdzie estetyka i funkcjonalność muszą iść w parze.

Pytanie 7

Wybierając materiał na suknię dla osoby wysokiej i szczupłej, należy dążyć do wizualnego poszerzenia i skrócenia figury. Taki efekt można osiągnąć, stosując tkaniny o

A. drobnych motywach kwiatowych
B. wzorach w rozmyciu
C. podłużnych prążkach
D. poprzecznych paskach
Poprzeczne pasy to doskonały wybór dla wysokich i szczupłych sylwetek, ponieważ ich poziome linie optycznie poszerzają ramiona i biodra. Takie tkaniny działają na zasadzie wizualnego rozładowania długości sylwetki, co skutkuje uzyskaniem bardziej proporcjonalnego wyglądu. W praktyce, jeśli projektujesz suknię dla osoby o takiej figurze, warto zwrócić uwagę na dobór szerokości pasów oraz ich kolorystyki — szerokie, kontrastowe pasy mogą działać bardziej wyraziście, podczas gdy węższe, zbliżone do koloru tkaniny będą dawały delikatniejszy efekt. Dodatkowo, użycie poprzecznych pasów w strefach, które chcemy uwydatnić, na przykład w okolicach talii, może jeszcze bardziej podkreślić kobiecą sylwetkę. To podejście jest zgodne z zasadami stylizacji, które podkreślają znaczenie harmonii proporcji ciała w modzie.

Pytanie 8

Na której linii przodu bluzki damskiej podstawowej umiejscowiona jest konstrukcyjna zaszewka piersiowa?

A. Środka przodu
B. Podkroju szyi
C. Talii
D. Boku
Umiejscowienie zaszewki piersiowej w konstrukcji bluzki jest kluczowym elementem, który wpływa na jej formę i dopasowanie. Wybór odpowiadający podkrojowi szyi sugeruje, że zaszewka powinna znajdować się w górnej części bluzki, co jest niezgodne z zasadami klasycznej konstrukcji odzieży. Zaszewki piersiowe mają na celu modelowanie materiału w rejonie biustu, a ich umiejscowienie w podkroju szyi nie zapewnia odpowiedniego wsparcia ani dopasowania. Wskazanie na bok bluzki jako miejsce dla zaszewki piersiowej również jest błędne, ponieważ zaszewki w tej lokalizacji służą głównie do dopasowania w talii i nie są przeznaczone do modelowania biustu. Podobnie, zaszewka umieszczona w talii nie ma związku z kształtowaniem linii biustu, a jej funkcja koncentruje się na wysmukleniu sylwetki w dolnej części bluzki. W kontekście projektowania odzieży, ważne jest, aby znać klasyczne zasady dotyczące umiejscowienia zaszewek, co znacząco wpływa na estetykę i funkcjonalność odzieży. Typowym błędem myślowym jest założenie, że zaszewki mogą być umieszczane dowolnie, co prowadzi do powstawania odzieży, która nie leży dobrze na ciele i nie spełnia oczekiwań użytkowników. Dlatego znajomość anatomii sylwetki i zasad konstrukcji odzieży jest kluczowa dla uzyskania optymalnych efektów w projektowaniu bluzek damskich.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Nieprawidłowy transport zszywanej warstwy materiałów może być spowodowany niewłaściwym

A. nawleczeniem bębenka mechanizmu chwytacza
B. dociskaniem stopką zszywanych warstw materiałów
C. prowadzeniem nici górnej ze szpulki do uszka igły
D. ustawieniem mechanizmów igielnicy i chwytacza
Wybór nieodpowiednich mechanizmów w procesie szycia może prowadzić do nieprawidłowego transportu materiałów, jednak nie jest to głównym czynnikiem wpływającym na jakość szwów. Położenie mechanizmów igielnicy i chwytacza jest istotne, ale ich właściwa konfiguracja zazwyczaj nie ma bezpośredniego wpływu na jakość docisku materiałów. W rzeczywistości te elementy powinny działać zgodnie z założeniami producenta, co zazwyczaj nie prowadzi do problemów z transportem. Prowadzenie nici górnej z szpulki do uszka igły także ma swoje znaczenie, ale jest to bardziej kwestia prawidłowego nawlekania, które nie ma wpływu na jakość docisku materiałów w trakcie szycia. Nawleczenie bębenka mechanizmu chwytacza również nie powinno być źródłem problemów transportowych, o ile bębenek jest prawidłowo zamocowany i nawleczony. Te elementy, mimo że są ważne dla ogólnego funkcjonowania maszyny, nie są bezpośrednimi przyczynami nieprawidłowego transportu zszywanej warstwy materiałów. Często mylone są przyczyny i skutki, co prowadzi do błędnych wniosków dotyczących jakości szycia. Zrozumienie roli docisku w procesie szycia jest kluczowe dla osiągnięcia wysokiej jakości produktów, a ignorowanie tego aspektu może prowadzić do frustracji i niskiej jakości wykonania.

Pytanie 13

Jaką ilość materiału bawełnianego o szerokości 150 cm będzie potrzebował krawiec do uszycia damskich spodni rybaczek o długości 80,0 cm, dla osoby o obwodzie bioder 96,0 cm?

A. 160 cm
B. 80 cm
C. 88 cm
D. 176 cm
Odpowiedzi 80 cm, 160 cm i 176 cm są błędne z paru powodów. Jak wybierzesz 80 cm, to może wyglądać na to, że to wystarczająca długość dla spodni o długości 80 cm. Ale nie bierzesz pod uwagę zapasów materiału na szwy i podłożenie, co jest kluczowe. Typowy zapas na szwy to jakieś 1-1,5 cm na stronę, więc w przypadku nóg spodni to może być dodatkowe 4-6 cm. Z kolei 160 cm to za dużo, bo powoduje marnowanie materiału i wyższe koszty. No i nadmiar tkaniny bywa niewygodny, więc nie ma sensu. Odpowiedź 176 cm jest jeszcze gorsza z tej samej przyczyny - robi jeszcze większe straty w materiale. Problem w tym, że nie rozumiesz zasad doboru tkaniny i źle liczysz, co powinno opierać się na dokładnych pomiarach i specyfice kroju. Jak szyjesz spodenki rybaczki, trzeba wszystko przemyśleć i zastosować zasady optymalizacji, co jest ważne w produkcji.

Pytanie 14

Do przyszywania guzików konieczne jest używanie maszyny specjalistycznej, która jest wyposażona między innymi w

A. transport ręczny
B. urządzenie tnące
C. mechanizm wypychacza
D. mechanizm zygzaka
Maszyna do przyszywania guzików wyposażona w mechanizm zygzaka jest kluczowym narzędziem w branży odzieżowej, ponieważ pozwala na szybsze i bardziej precyzyjne przyszywanie guzików. Mechanizm zygzaka umożliwia wykonanie ściegów zygzakowych, które są znacznie bardziej elastyczne i trwałe niż tradycyjne ściegi prostokątne. Dzięki temu guziki są przyszywane z większą pewnością, co znacząco wpływa na ich trwałość i funkcjonalność. W praktyce, maszyny te są używane w produkcji odzieży masowej, gdzie wymagane są powtarzalne i jednolite efekty. Stosowanie mechanizmu zygzaka jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które zalecają użycie tej techniki w celu zwiększenia odporności na uszkodzenia mechaniczne. Warto również dodać, że zygzak w tym kontekście nie tylko wzmacnia mocowanie, ale także estetykę, umożliwiając wykorzystanie różnorodnych wzorów ściegów, co może być ważnym elementem wykończenia odzieży.

Pytanie 15

Jakie dodatkowe czynniki, oprócz rozmiarów klienta i kroju odzieży, mają istotny wpływ na ilość materiału wykorzystywanego w produkcji na miarę?

A. Użyte dodatki krawieckie
B. Umiejętności pracownika
C. Oczekiwania klienta
D. Szerokość materiału
Kwalifikacje pracownika, wymagania klienta oraz zastosowane dodatki krawieckie są istotnymi elementami w procesie produkcji odzieży, jednak nie mają one bezpośredniego wpływu na ilość materiału niezbędnego do wykonania odzieży. Kwalifikacje pracownika, choć mogą wpływać na jakość wykonania i efektywność produkcji, nie determinują optymalizacji zużycia materiału. Bardzo dobrze wykwalifikowany pracownik może nie mieć wpływu na to, ile materiału jest potrzebne, jeśli nie zostanie uwzględniona szerokość tkaniny. Wymagania klienta również są istotne, ale koncentrują się głównie na preferencjach estetycznych i funkcjonalnych, a nie technicznych aspektach produkcji. Z kolei zastosowane dodatki krawieckie, takie jak guziki czy suwaki, wpływają na finalny wygląd odzieży, ale nie są czynnikiem decydującym o ilości materiału. Typowym błędem myślowym jest założenie, że czynniki te są w stanie samodzielnie wpłynąć na efektywność produkcji. W rzeczywistości optymalne wykorzystanie materiału wymaga przemyślanej analizy i uwzględnienia szerokości materiału, co jest kluczowe dla ograniczenia kosztów i odpadów, a także dla zrównoważonego rozwoju w przemyśle odzieżowym.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

W skład wyposażenia stębnówki nie wchodzi

A. lamownik
B. linijka magnetyczna
C. podkładka teflonowa
D. zwijacz
Wybór lamownika, zwijacza czy linijki magnetycznej jako elementów oprzyrządowania stębnówki może wynikać z niepełnego zrozumienia ich funkcji w procesie szycia. Lamownik jest niezbędnym narzędziem, które umożliwia estetyczne zabezpieczanie krawędzi materiału, co jest kluczowe w produkcji odzieży. To narzędzie pozwala na równomierne i precyzyjne wykończenie krawędzi, co wpływa na jakość końcowego produktu. Zwijacz, z kolei, jest używany do efektywnego zarządzania nitką, co jest istotne, aby uniknąć plątania się nici podczas szycia. W kontekście stębnówki, elementy te odgrywają zatem kluczową rolę w zapewnieniu wydajności i dokładności pracy. Linijka magnetyczna to narzędzie, które pomaga w prowadzeniu tkaniny wzdłuż określonej linii, co jest szczególnie przydatne w przypadku szycia prostych szwów. Wybór podkładki teflonowej jako elementu oprzyrządowania stębnówki jest mylny, ponieważ jej zastosowanie jest bardziej adekwatne w pracy z materiałami, które wymagają specjalnych warunków szycia, zamiast być integralną częścią stębnówki. Zrozumienie odpowiednich narzędzi i ich zastosowania to klucz do efektywnego i profesjonalnego szycia w każdym warsztacie rzemieślniczym.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Podaj powód, dla którego nić górna przerywa się podczas szycia?

A. Źle założona nić górna
B. Zbyt duży nacisk stopki
C. Niewłaściwe wciągnięcie nici w chwytaczu
D. Uszkodzone ostrze igły
Źle nawleczona nić górna jest jedną z najczęstszych przyczyn zrywania się nici podczas szycia. Gdy nić nie jest odpowiednio nawleczona przez igłę lub nie przechodzi przez odpowiednie prowadnice, może powodować nadmierne napięcie, co z kolei prowadzi do zerwania. Ważne jest, aby podczas nawlekania nici zwracać uwagę na prawidłowy przebieg nici. Należy upewnić się, że nić przechodzi przez wszystkie prowadnice oraz, że jest prawidłowo umiejscowiona w uchwycie igły. Każda maszyna do szycia może mieć nieco inny mechanizm nawlekania, dlatego warto zapoznać się z instrukcją obsługi dla konkretnego modelu. Dobrą praktyką jest również regularne sprawdzanie stanu nici oraz ich jakości, aby uniknąć problemów podczas szycia. Wiedza ta jest niezbędna, aby zapewnić płynność pracy i uniknąć frustracji związanej z częstym zrywaniem nici.

Pytanie 20

Jaką maksymalną grubość materiału można wykorzystać, gdy do rozkroju użyto krajarki z nożem tarczowym o kształcie wielokątnym?

A. 240 mm
B. 300 mm
C. 70 mm
D. 40 mm
Wiesz, co jest ciekawe? Wysokość materiału, który możemy pociąć na krajarkach z nożem tarczowym wielokątnym, nie powinna przekraczać 40 mm. To trochę ograniczenie, ale ma swoje uzasadnienie. Noże tego typu są zaprojektowane do cięcia cienkich rzeczy, jak papier czy tektura. Mówiąc prościej, jeśli chcemy dobrze i precyzyjnie pociąć, to nie możemy przesadzać z wysokością. W branży opakowaniowej to bardzo ważne, bo dokładny rozkrój materiałów wpływa na jakość końcowego produktu. A, żeby wszystko działało jak należy, musimy używać odpowiednich narzędzi i trzymać się norm. To naprawdę wpływa na bezpieczeństwo i efektywność. Z mojego doświadczenia wynika, że dobrze jest znać te zasady, bo one są kluczowe.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Przy tworzeniu modelu sukni damskiej typu princeska, gdzie należy przenieść konstrukcyjną zaszewkę piersiową?

A. boku
B. podkroju pachy
C. podkroju szyi
D. barku
Wybierając inne miejsca na zaszewkę piersiową w sukni princeski, możesz natknąć się na sporo problemów, które wpłyną na całość i komfort noszenia. Jak zaszewka znajdzie się pod krojem szyi, na boku czy pod pachą, zamiast na barku, to może to skończyć się niewłaściwym dopasowaniem i zniekształceniem sylwetki. Zaszewka pod krawatem szyi sprawiłaby, że materiał mógłby się marszczyć w okolicach ramion, co w eleganckich strojach jest mało wskazane. Z kolei zaszewka na boku może ograniczyć ruchy, co jest istotne w sukni z z wysublimowanym kroju. A przeniesienie zaszewki pod pachą? To już totalna katastrofa – może to prowadzić do brzydkiego wykończenia i braku wsparcia dla biustu. Wiele osób błędnie myśli, że zaszewki można umieszczać gdzie się chce, a to nie uwzględnia ich funkcji w modelowaniu ciała. Dlatego ważne jest, żeby zaszewki były umiejscowione zgodnie z najlepszymi praktykami, które biorą pod uwagę anatomię i proporcje ciała, co wpływa na wygląd i komfort odzieży.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Jakie maszyny wykorzystuje się do przyszywania karczka do przodu bluzki?

A. Stębnówkę i szczepiarkę
B. Stębnówkę i overlock
C. Fastrygówkę oraz stębnówkę
D. Podszywarkę oraz stębnówkę
Stębnówka i overlock to maszyny kluczowe w procesie doszywania karczka do przodu bluzki. Stębnówka, jako maszyna do szycia, zapewnia solidne i estetyczne połączenie materiałów, co jest niezbędne w przypadku detali takich jak karczek. Umożliwia wykonywanie szwów prostych o odpowiedniej wytrzymałości, co jest szczególnie ważne w miejscach narażonych na naprężenia. Overlock, z kolei, spełnia funkcję zabezpieczenia krawędzi materiałów, co zapobiega strzępieniu się tkanin. Użycie overlocka w tym procesie pozwala na uzyskanie estetycznego wykończenia, które jest zgodne z nowoczesnymi standardami krawieckimi. W praktyce, po doszyciu karczka do przodu bluzki, overlock jest zazwyczaj używany do zabezpieczenia krawędzi, co znacząco poprawia trwałość odzieży. Takie połączenie maszyn jest zgodne z dobrymi praktykami w branży odzieżowej, gdzie dbałość o detale i jakość wykonania jest kluczowa dla satysfakcji klienta.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Szablon elementu odzieżowego to model, powiększony o rozmiary dodatków

A. technologicznych
B. konstrukcyjnych
C. modelowych
D. na szwy i podwijania
Odpowiedzi, które nie odnoszą się do dodatków na szwy i podwinięcia, mogą prowadzić do nieporozumień dotyczących konstrukcji odzieży. Odpowiedzi takie jak "konstrukcyjne" czy "modelowe" sugerują bardziej ogólne aspekty projektowania odzieży, które nie uwzględniają specyficznych wymagań dotyczących szwów i wykończeń. Konstrukcja odzieży rzeczywiście obejmuje różne aspekty, takie jak dobór materiałów czy formowanie kształtu, ale kluczowe jest, aby modelowanie szablonów zawierało konkretne wymiary na szwy, które są niezbędne do prawidłowego zszycia elementów. Ponadto, odpowiedź "technologicznych" może prowadzić do mylnych wniosków, ponieważ technologia odzieżowa odnosi się do zastosowania nowoczesnych procesów produkcji, materiałów i narzędzi, a nie do wymagań konstrukcyjnych, takich jak dodawanie miejsca na szwy. Właściwe zrozumienie tych podstawowych koncepcji jest kluczowe, aby uniknąć typowych błędów projektowych, które mogą prowadzić do wadliwego wyrobu odzieżowego, a także do nieodpowiedniego dopasowania i wykończenia gotowego produktu.

Pytanie 29

W procesie modelowania formy przodu bluzki podstawowej, konstrukcyjną zaszewkę piersiową można umiejscowić w dowolnym punkcie na liniach konturowych, co zależy od

A. szkicu bluzki
B. charakterystyki materiału
C. modelu, fasonu bluzki
D. zdobień i detali
Przeniesienie zaszewki piersiowej w bluzce to ważna decyzja, bo to, jak bluzka będzie wyglądać i leżeć, zależy od fasonu. Na przykład, jeśli bluzka jest luźniejsza, to zaszewka może być gdzie indziej niż w bluzce dopasowanej, która ma za zadanie lepiej podkreślić biust. Zaszewka nie tylko sprawia, że materiał lepiej się układa, ale też wpływa na to, jak komfortowo coś się nosi. Moim zdaniem, dobrze dobrana zaszewka to klucz do ładnego kroju, który będzie fajnie wyglądać w różnych sytuacjach. Dlatego warto mieć na uwadze, że jak zmienia się model bluzki, to czasem trzeba też przesunąć zaszewkę, żeby wszystko wyglądało w porządku.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Zgodnie z przedstawionym rysunkiem instruktażowym wskaż metodę przyszycia rękawa do podkroju pachy?

Ilustracja do pytania
A. Wszycie główki rękawa do podkroju pachy oraz obrzucenie krawędzi wspólnie
B. Wszycie główki rękawa do podkroju pachy oraz obszycie krawędzi lamówką
C. Obszycie lamówką krawędzi główki i podkroju pachy oraz zszycie ich razem
D. Obrzucenie osobno krawędzi główki oraz podkroju pachy i zszycie ich razem
Zastosowanie różnych metod wszywania rękawa do podkroju pachy, takich jak obracanie krawędzi lub zszywanie oddzielnych elementów, może prowadzić do niepożądanych efektów estetycznych i funkcjonalnych. Obrzucenie oddzielnie krawędzi główki rękawa oraz podkroju pachy, a następnie ich zszycie, może skutkować widocznymi szwami, które nie tylko szpecą projekt, ale mogą również powodować dyskomfort podczas noszenia odzieży. Tego typu podejście nie uwzględnia ważnych aspektów, takich jak odpowiednie dopasowanie oraz wsparcie strukturalne, które są kluczowe dla prawidłowego kształtu rękawa. Ponadto, technika ta może prowadzić do osłabienia krawędzi, co zwiększa ryzyko strzępienia i uszkodzeń materiału. Z kolei obrzucenie krawędzi i ich zszycie razem, bez zastosowania lamówki, może sprawić, że projekt stanie się mniej estetyczny. Warto również zauważyć, że niektóre metody wymagają znajomości konkretnego materiału oraz jego właściwości, co może prowadzić do błędów w wyborze odpowiednich narzędzi i technik. W praktyce, kluczowe jest, aby stosować sprawdzone metody, które zapewniają zarówno estetyczne, jak i funkcjonalne wykończenie odzieży, a także pamiętać o znaczeniu przygotowania i testowania rozwiązań przed realizacją projektu.

Pytanie 32

Aby przyszyć sztruksowe łatki na wysokości łokci w obu rękawach dziecięcej bluzy przy użyciu maszyny do szycia zygzakowego, trzeba:

A. wypruć rękawy, przyszyć łaty, wszyć rękawy
B. rozpruć rękawy, przyszyć łaty, zszyć rękawy
C. rozpruć rękaw, przyszyć łatę, zszyć rękaw
D. wypruć rękaw, przyszyć łatę, wszyć rękaw
Odpowiedź polegająca na rozpruciu rękawów, naszyciu łat oraz zszyciu ich z powrotem jest prawidłowa, ponieważ zapewnia pełną kontrolę nad procesem naprawy. Rozprucie rękawów pozwala na dokładne umiejscowienie łaty na uszkodzonej części, co jest istotne w kontekście estetyki oraz trwałości wykonania. Przy użyciu maszyny stębnowej zygzakowej możliwe jest uzyskanie elastycznego, mocnego szwu, który poradzi sobie z dużymi obciążeniami, co jest szczególnie ważne w przypadku odzieży dziecięcej. Zszycie rękawów po naszyciu łat również jest kluczowym etapem, ponieważ zapewnia integralność strukturalną elementu. Warto pamiętać, że podczas tego procesu należy stosować odpowiednie nici oraz ustawienia maszyny, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w szyciu. Na przykład, dla sztruksu zaleca się użycie nici poliesterowych, które są odporne na rozciąganie i działanie czynników zewnętrznych, co dodatkowo zwiększa trwałość naprawy. Taki sposób postępowania jest zgodny z ogólnymi standardami branżowymi, które zalecają staranność w przymocowywaniu łat, co nie tylko poprawia wygląd, ale także funkcjonalność odzieży.

Pytanie 33

Aby wydłużyć za krótki rękaw bluzki wizytowej, jakie wykończenie dołu rękawa można zastosować?

A. obręb
B. lamówkę
C. ściąg dziergany
D. falbankę
Falbanka to efektowny i praktyczny sposób na wydłużenie rękawa bluzki wizytowej. Wykorzystując falbankę, możemy nie tylko dodać modny akcent do odzieży, ale także skutecznie zwiększyć długość rękawa. Falbanka może być szyta na brzegu rękawa, co pozwala na stworzenie efektu warstwowego, a także na maskowanie ewentualnych niedoskonałości. Tego typu wykończenie jest szczególnie popularne w odzieży damskiej, gdzie estetyka i detale są kluczowe. W praktyce, falbanki można tworzyć na różne sposoby – od prostych, jednolitych materiałów po bardziej złożone konstrukcje z koronkami czy aplikacjami. Warto również pamiętać, że przy szyciu falbanek należy stosować odpowiednią długość szwu, aby uzyskać pożądany efekt marszczenia, co także wpisuje się w standardy krawieckie. Przykładem zastosowania falbanki w rękawie może być bluzka koktajlowa, w której falbanka na zakończeniu rękawa tworzy elegancki i kobiecy wygląd, idealny na różne okazje.

Pytanie 34

Który z wymienionych elementów krawieckich używa się, między innymi, do usztywnienia paska w męskich spodniach?

A. Gimp.
B. Pasmanteria.
C. Gurt.
D. Bortę.
Gurt jest dodatkiem krawieckim, który odgrywa kluczową rolę w usztywnieniu paska w spodniach męskich. Jest to pas materiału, zazwyczaj wykonany z mocnej tkaniny lub innego trwałego materiału, który zapewnia odpowiednią sztywność i stabilność. Gurt jest szczególnie ważny w konstrukcji spodni, ponieważ wpływa na ich estetykę oraz funkcjonalność, a także zapewnia komfort noszenia. W praktyce, użycie gurta w paskach pozwala na utrzymanie ich formy i zapobiega deformacji w trakcie użytkowania. Standardy branżowe zalecają stosowanie gurta o określonej szerokości i gramaturze, co zapewnia optymalną równowagę między elastycznością a sztywnością. Warto również zwrócić uwagę, że gurt może być używany w różnych projektach krawieckich, w tym w odzieży roboczej, sportowej i codziennej, co czyni go wszechstronnym dodatkiem w krawiectwie.

Pytanie 35

Podczas układania form spódnicy podstawowej na wełnianej tkaninie, istotne jest, aby przestrzegać zasady

A. środek przodu wzdłuż nitki wątku, linia talii zgodnie z nitką osnowy
B. środek przodu wzdłuż nitki osnowy, środek tyłu zgodnie z nitką wątku
C. dolna linia przodu i tyłu zgodnie z nitką osnowy
D. środek przodu oraz tyłu wzdłuż nitki osnowy
Wybór odpowiedzi, w której środek przodu i tyłu spódnicy podstawowej układa się po nitce osnowy, jest zgodny z zasadami konstrukcji odzieżowej. Nitka osnowy, jako główny element tkaniny, ma kluczowe znaczenie dla stabilności i kształtu odzieży. Ułożenie form w ten sposób zapewnia, że spódnica zachowa właściwy kształt oraz nie będzie się deformować podczas noszenia. W przypadku tkanin wełnianych, które często mają wyraźnie zdefiniowane kierunki osnowy i wątku, stosowanie tej zasady pozwala na zminimalizowanie ryzyka wystąpienia niepożądanych efektów, takich jak rozciąganie czy fałdowanie materiału. Przykładowo, przy szyciu spódnicy o prostym kroju, umieszczenie formy we właściwym kierunku pozwala na uzyskanie estetycznego i trwałego efektu wizualnego, co jest kluczowe w modzie.

Pytanie 36

Jaką tkaninę wybierzesz do uszycia damskiego płaszcza na zimę?

A. Flanelę
B. Flausz
C. Pikę
D. Welur
Welur, choć może wydawać się atrakcyjnym wyborem ze względu na swoją miękkość i elegancki wygląd, ma ograniczenia w kontekście użytkowania zimowego. Jest to materiał, który nie zapewnia wystarczającej izolacji termicznej, co może prowadzić do odczuwania zimna w chłodniejsze dni. Flanelka, z kolei, jest tkaniną o cieplejszej strukturze, ale jej zastosowanie w płaszczach zimowych może być ograniczone ze względu na brak odpowiedniej odporności na działanie wody oraz utratę kształtu pod wpływem wilgoci. Pikę, z kolei, jest tkaniną bardziej techniczną, stosowaną głównie w odzieży sportowej lub casualowej, a jej właściwości nie są przystosowane do zimowego ubioru, co może prowadzić do problemów z komfortem. Wybór niewłaściwej tkaniny do płaszcza zimowego może skutkować nie tylko dyskomfortem termicznym, ale także niewłaściwym dopasowaniem do zmieniających się warunków pogodowych. Właściwe zrozumienie charakterystyki tkanin i ich zastosowania jest kluczowe, aby uniknąć błędów przy wyborze materiałów, co jest istotne w kontekście branży odzieżowej, gdzie wymagania klientów są coraz wyższe.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Aby wykonać ozdobny ścieg stębnówki, należy ustawić dźwignię regulującą długość ściegu na wartość

A. 1 mm
B. 4 mm
C. 2 mm
D. 3 mm
Wybór innej wartości skoku ściegu, takiej jak 2 mm, 3 mm, czy 1 mm, może prowadzić do niepożądanych efektów w przypadku ozdobnej stębnówki. Skok ściegu mniejszy niż 4 mm, zwłaszcza 2 mm, może skutkować zbyt ciasnymi ściegami, co w efekcie wprowadza nieestetyczne wrażenie oraz obniża jakość szycia. Taki krótki skok może też prowadzić do trudności w utrzymaniu równomiernego rozkładu ściegu, co jest kluczowe w dekoracyjnych zastosowaniach, gdzie estetyka jest na pierwszym miejscu. Z kolei skok 3 mm, mimo że jest bliższy wartości poprawnej, może nie zapewnić wystarczającej wyrazistości, co wpływa na końcowy wygląd wykończenia. Użycie skoku 1 mm jest najmniej zalecane w kontekście ozdobnych stębnówek, ponieważ skutkuje bardzo drobnym i gęstym ściegiem, który może zostać całkowicie zatarte w tkaninie, a jego dekoracyjny efekt zostanie zniwelowany. Takie wybory mogą wynikać z błędnych przekonań o ich uniwersalności, a także z braku znajomości specyfiki materiałów i techniki szycia. Praktyka pokazuje, że zrozumienie funkcji regulacji skoku ściegu oraz jego wpływu na finalny efekt szycia jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu w pracy z maszyną do szycia. Dlatego ważne jest, aby podczas ustawiania maszyny do szycia kierować się zaleceniami producentów oraz standardami branżowymi, które wskazują, że optymalny skok dla ozdobnych stębnówek powinien mieścić się w zakresie 4 mm, co pozwala na uzyskanie najlepszych efektów estetycznych.

Pytanie 40

Jaką maksymalną temperaturę powinno mieć żelazko, aby prasować lniane spodnie?

A. 180°C
B. 150°C
C. 200°C
D. 110°C
Spodnie lniane można prasować żelazkiem nagrzanym maksymalnie do 200°C, ponieważ len jest włóknem, które dobrze znosi wysokie temperatury. W rzeczywistości, prasowanie lnianych ubrań w takiej temperaturze pozwala na skuteczne usunięcie wszelkich zagnieceń, co jest kluczowe w przypadku tego materiału, który ma tendencję do gniecenia się. Ważne jest, aby przed prasowaniem zapewnić odpowiedni poziom wilgotności tkaniny, co można osiągnąć poprzez spryskanie spodni wodą lub prasowanie ich na lekko wilgotno. Dobrą praktyką jest także używanie ściereczki ochronnej, aby uniknąć bezpośredniego kontaktu żelazka z materiałem, co może prowadzić do przypalenia lub błyszczenia tkaniny. Warto pamiętać, że len jest włóknem naturalnym, które ma właściwości odprowadzające wilgoć, co sprawia, że jest idealny na ciepłe dni. Prasowanie go w odpowiedniej temperaturze zapewnia nie tylko estetyczny wygląd, ale również przedłuża żywotność odzieży, co podkreśla znaczenie prawidłowej pielęgnacji tekstyliów.