Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 13 kwietnia 2025 11:30
  • Data zakończenia: 13 kwietnia 2025 12:19

Egzamin zdany!

Wynik: 26/40 punktów (65,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Przekazując swój pojazd do stacji demontażu, właściciel nie ma obowiązku przedstawienia

A. dowodu osobistego
B. tablic rejestracyjnych
C. zaświadczenia o demontażu pojazdu
D. dowodu rejestracyjnego
Odpowiedź, że właściciel pojazdu nie jest obowiązany okazać zaświadczenia o demontażu pojazdu, jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami prawa, stacja demontażu pojazdów nie wymaga tego dokumentu przy przyjęciu pojazdu do demontażu. Zamiast tego, najważniejsze jest przedstawienie dowodu rejestracyjnego, który potwierdza, że pojazd jest zarejestrowany na danego właściciela oraz tablic rejestracyjnych, które są niezbędne do rejestracji pojazdu w systemie. W praktyce, gdy właściciel oddaje pojazd do demontażu, stacja powinna oni potwierdzić przyjęcie pojazdu w formie protokołu, który może być użyty w przyszłości do celów urzędowych. Dzięki temu, właściciel ma pewność, że jego obowiązki związane z posiadaniem pojazdu są spełnione, a stacja demontażu przestrzega wymogów prawnych. Warto zwrócić uwagę, że to zaświadczenie o demontażu pojazdu jest dokumentem, który jest wydawany po faktycznym dokonaniu demontażu, a nie przed jego rozpoczęciem. Dlatego nie jest wymagane w momencie oddania pojazdu.

Pytanie 2

Podczas naprawy pojazdu, konieczne jest korzystanie z informacji zawartych w instrukcji

A. prowadzenia pojazdu
B. użytkowania pojazdu
C. reguł dotyczących gwarancji
D. naprawy samochodu
Odpowiedź dotycząca naprawy samochodu jest właściwa, ponieważ instrukcje zawierają szczegółowe informacje oraz procedury dotyczące wykonania napraw. W dokumentacji producenta znajdują się dane dotyczące diagnostyki, wymaganych narzędzi, a także procedur krok po kroku do wykonania różnych napraw. Przykładowo, jeśli konieczne jest wymienienie układu hamulcowego, instrukcja może zawierać specyfikacje dotyczące momentów dokręcania, rodzajów używanych elementów oraz zalecanych procedur testowych po zakończeniu naprawy. Ponadto, posługiwanie się instrukcją pomaga w zachowaniu standardów jakości i bezpieczeństwa, co jest kluczowe w branży motoryzacyjnej. Dobre praktyki wskazują, że korzystanie z instrukcji producenta nie tylko przyspiesza proces naprawy, ale także minimalizuje ryzyko błędów, które mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak awarie czy zagrożenia dla bezpieczeństwa użytkowników pojazdu.

Pytanie 3

Pracownik BOK, który przyjmuje samochód na przegląd gwarancyjny nie rejestruje w formularzu zlecenia

A. stopnia zużycia klocków hamulcowych
B. przebiegu
C. numeru rejestracyjnego
D. występowania uszkodzeń karoserii
W kontekście przeglądów gwarancyjnych, nieodnotowywanie różnych parametrów może prowadzić do nieporozumień co do zakresu obowiązków pracownika BOK. Odpowiedź dotycząca występowania uszkodzeń nadwozia sugeruje, że w ramach przeglądu gwarancyjnego pracownik powinien rejestrować stan zewnętrzny pojazdu. To podejście jest nieprawidłowe, ponieważ uszkodzenia nadwozia powinny być odnotowane tylko w przypadku, gdy mają one wpływ na funkcjonalność pojazdu lub gdy są objęte gwarancją. Podobnie, kwestia numeru rejestracyjnego, chociaż ważna dla identyfikacji pojazdu, nie jest kluczową informacją wymagającą odnotowania w formularzu przeglądu gwarancyjnego, ponieważ takie dane są zazwyczaj rejestrowane w inny sposób w systemach zarządzania pojazdami. Przebieg jest z kolei istotny, ale powinien być mierzony przy regularnych przeglądach, a nie w kontekście gwarancyjnym. Takie zrozumienie zakresu obowiązków pracownika i znaczenia odnotowywania konkretnych informacji jest kluczowe w kontekście zarządzania dokumentacją serwisową. Błędne podejście do kwestii odnotowywania tych danych może prowadzić do nieporozumień zarówno w zakresie obsługi klienta, jak i w kontekście ewentualnych roszczeń gwarancyjnych.

Pytanie 4

Przyjmując pojazd do naprawy w ramach zlecenia serwisowego, która informacja jest zbędna?

A. masa całkowita pojazdu
B. wartość na liczniku kilometrów
C. poziom paliwa w zbiorniku
D. identyfikator VIN
Odpowiedzi, które wskazują na potrzebę podania masy całkowitej pojazdu, ilości paliwa w zbiorniku, stanu licznika kilometrów oraz numeru VIN, mogą prowadzić do nieporozumień w kontekście serwisowania pojazdów. Masa całkowita pojazdu, chociaż istotna w wielu aspektach związanych z transportem i przepisami drogowymi, nie jest konieczna do dokumentacji podczas przyjęcia pojazdu do naprawy. Kluczowe informacje, takie jak stan licznika kilometrów, mają bezpośrednie znaczenie dla oceny stanu technicznego i planowania działań serwisowych. Licznik kilometrów dostarcza cennych danych na temat zużycia pojazdu, co jest niezbędne w kontekście ustalania harmonogramów przeglądów oraz napraw. Natomiast numer VIN jest fundamentalny w kontekście identyfikacji pojazdu, umożliwiając dostęp do jego historii oraz specyfikacji technicznych. Zrozumienie tych elementów jest kluczowe dla skutecznego zarządzania procesem serwisowym. Użytkownicy mogą popełnić błąd w myśleniu, przyjmując, że wszystkie informacje dotyczące pojazdu są równoważne, podczas gdy w rzeczywistości ich znaczenie jest zróżnicowane w kontekście konkretnych działań serwisowych. Właściwe podejście do dokumentowania informacji serwisowych powinno opierać się na analizie ich przydatności i znaczenia dla bezpieczeństwa oraz efektywności obsługi pojazdu.

Pytanie 5

Dokument ten dotyczy technologii naprawy;

A. informujący pracownika o koszcie danej operacji naprawczej
B. określający faktyczne zużycie części zamiennych w trakcie naprawy
C. podający rzeczywisty czas pracy mechanika
D. zawierający wykaz wszystkich czynności naprawczych
Karta technologiczna naprawy jest kluczowym dokumentem w procesie serwisowania pojazdów, ponieważ zawiera szczegółowy spis wszystkich operacji naprawczych, które są niezbędne do przeprowadzenia na danym pojeździe. Dzięki temu mechanic może dokładnie śledzić, jakie prace zostały wykonane oraz jakie czynności są jeszcze do zrealizowania. Przykładowo, podczas naprawy skrzyni biegów, karta technologiczna może zawierać takie operacje jak demontaż, czyszczenie, wymiana uszczelek, czy ponowny montaż. Umożliwia to nie tylko skuteczne zarządzanie czasem pracy, ale także pozwala na dokładne oszacowanie kosztów naprawy. W praktyce, dobra karta technologiczna wpływa na efektywność procesu serwisowego oraz zadowolenie klientów, ponieważ zapewnia przejrzystość działań i umożliwia mechanikom przestrzeganie ustalonych standardów jakości. Używanie kart technologicznych jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak normy ISO dotyczące zarządzania jakością w serwisach samochodowych, co dodatkowo podkreśla ich znaczenie w codziennej pracy warsztatu.

Pytanie 6

Na etykiecie lub zawieszce potwierdzającej dokonanie wymiany oleju silnikowego pomija się dane

A. o rodzaju zastosowanej utylizacji
B. o przebiegu kilometrów podczas wymiany
C. o dacie przeprowadzonej wymiany
D. o typie wymienionego oleju
Odpowiedź dotycząca pominięcia informacji o rodzaju zastosowanej utylizacji jest poprawna, ponieważ normy dotyczące wymiany oleju silnikowego koncentrują się przede wszystkim na jego właściwościach eksploatacyjnych oraz dokumentacji wymiany. Na zawieszce lub naklejce potwierdzającej wymianę oleju powinny znaleźć się kluczowe informacje takie jak data dokonania wymiany, przebieg, a także rodzaj zastosowanego oleju, co jest istotne dla przyszłych kontroli i serwisowania pojazdu. Utylizacja zużytego oleju jest regulowana odrębnymi przepisami i nie jest bezpośrednio związana z samym procesem wymiany. W praktyce, właściwa utylizacja oleju silnikowego odbywa się zgodnie z lokalnymi przepisami ekologicznymi, które wymagają od warsztatów i serwisów przestrzegania zasad ochrony środowiska. Warto zaznaczyć, że prawidłowa dokumentacja wymiany oleju jest kluczowa dla zachowania gwarancji na silnik oraz dla historii serwisowej pojazdu, co może mieć znaczenie przy ewentualnej sprzedaży samochodu. Z tego powodu, pominięcie informacji o utylizacji jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które skupiają się na najistotniejszych aspektach serwisowych.

Pytanie 7

Kto przeprowadza okresową obsługę dźwigników samochodowych?

A. osoba z odpowiednimi uprawnieniami BHP
B. diagnosta pojazdów.
C. osoba posiadająca uprawnienia UDT.
D. mechanik pojazdów.
Osoba posiadająca uprawnienia UDT (Urząd Dozoru Technicznego) jest odpowiedzialna za okresową obsługę dźwigników samochodowych, co jest kluczowe dla zapewnienia ich bezpieczeństwa i sprawności. UDT reguluje przepisy dotyczące eksploatacji urządzeń transportu bliskiego, co obejmuje również dźwigniki. Regularne przeglądy, które są przeprowadzane przez osoby z odpowiednimi uprawnieniami, mają na celu identyfikację ewentualnych usterek oraz zapewnienie, że urządzenie spełnia normy bezpieczeństwa. Przykładem praktycznym jest sytuacja, gdy dźwignik używany w warsztacie samochodowym wymaga corocznego przeglądu. Specjalista z UDT dokonuje szczegółowej inspekcji mechanizmów, układów hydraulicznych oraz elementów nośnych, co pozwala na wczesne wykrycie potencjalnych zagrożeń. Warto również wspomnieć, że certyfikacja UDT jest uznawana w branży jako standard profesjonalizmu i jakości, co potwierdza wiarygodność przeprowadzonych prac serwisowych.

Pytanie 8

Zbiornik sprężonego powietrza, który znajduje się obok warsztatu, podlega nadzorowi ze strony

A. Ministerstwa Transportu i Budownictwa
B. Urzędu Dozoru Technicznego
C. Centralnej Jednostki Certyfikacji
D. Starostwa Powiatowego
Urząd Dozoru Technicznego (UDT) jest odpowiedzialny za nadzór oraz kontrolę urządzeń i instalacji technicznych, w tym zbiorników sprężonego powietrza. Zgodnie z przepisami prawa, takie zbiorniki muszą być regularnie poddawane inspekcjom, aby zapewnić ich bezpieczne użytkowanie. UDT przeprowadza zarówno kontrole okresowe, jak i jednorazowe, weryfikując m.in. stan techniczny, dokumentację oraz zgodność z normami. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być konieczność przeprowadzenia przeglądu zbiornika przed jego pierwszym uruchomieniem oraz co pięć lat w przypadku użytkowania. Takie działania są zgodne z normami PN-EN 13445, które dotyczą ciśnieniowych zbiorników stalowych, a także z przepisami dyrektyw Unii Europejskiej. Przestrzeganie wymogów UDT ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa pracowników oraz ciągłości produkcji w zakładach przemysłowych.

Pytanie 9

Podczas tankowania gazu LPG zawór odcinający powinien zadziałać, jeśli zbiornik został napełniony

A. w 100%
B. w 90%
C. w 80%
D. w 70%
Wybierając odpowiedzi, jak 70%, 100% czy 90%, idziesz w złym kierunku. Takie odpowiedzi wynikają z niepełnego zrozumienia tego, jak działa tankowanie gazu. Napełnianie butli do pełna, czyli 100%, to spore ryzyko, bo gaz pod wpływem ciepła może zwiększać objętość i ciśnienie w butli. To z kolei może doprowadzić do sytuacji, w której zawór bezpieczeństwa nie wytrzyma nadciśnienia, co może być niebezpieczne. Odpowiedzi 70% i 90% też są nietrafione, bo nie biorą pod uwagę standardowej zasady zatrzymania napełniania na 80%. Często ludzie bagatelizują te normy, a to może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Użytkownicy muszą pamiętać, że bezpieczne tankowanie to podstawa ich bezpieczeństwa i otoczenia. Dlatego warto trzymać się zasad, które są określone w przepisach dotyczących instalacji gazowych oraz zaleceniach producentów.

Pytanie 10

Podczas przyjęcia auta do reperacji zawsze dokonuje się

A. próby jazdy bez obecności właściciela auta
B. obserwacji technicznej pojazdu samochodowego
C. dokładnej inspekcji zewnętrznej pojazdu
D. próby jazdy w obecności jego właściciela
Dokładne oględziny zewnętrzne pojazdu to kluczowy etap przyjęcia go do naprawy, który pozwala na zidentyfikowanie wszelkich uszkodzeń oraz ustalenie stanu technicznego. Podczas tego procesu mechanik ocenia nie tylko widoczne elementy nadwozia, ale również stan szyb, oświetlenia oraz podzespołów zewnętrznych. Praktyczne zastosowanie tej praktyki obejmuje dokumentację stanu pojazdu w formie zdjęć oraz raportu, co jest istotne zarówno dla klienta, jak i dla warsztatu w kontekście ewentualnych roszczeń gwarancyjnych lub ubezpieczeniowych. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie systematycznego podejścia do kontroli jakości, co znajduje odzwierciedlenie w praktyce przeprowadzania szczegółowych oględzin. Również, w przypadku wykrycia uszkodzeń, mechanik może odpowiednio zaplanować zakres napraw oraz skonsultować się z właścicielem w celu uzyskania zgody na dodatkowe prace. Dlatego te oględziny są nie tylko formalnością, ale kluczowym krokiem w zapewnieniu bezpieczeństwa i efektywności naprawy.

Pytanie 11

Wśród urządzeń, które wymagają nadzoru technicznego, znajdują się

A. ręczne wciągarki łańcuchowe
B. podnośniki kolumnowe
C. dźwigniki przenośne ręczne
D. lewarki
Podnośniki kolumnowe są klasyfikowane jako urządzenia podlegające dozorowi technicznemu zgodnie z polskimi przepisami prawa oraz normami branżowymi. Zgodnie z Ustawą z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, urządzenia, które mogą stwarzać zagrożenie w przypadku awarii, muszą być poddawane regularnym kontrolom technicznym. Podnośniki kolumnowe, wykorzystywane w warsztatach samochodowych oraz w przemyśle, są przeznaczone do podnoszenia i podtrzymywania ciężkich obiektów, co wiąże się z ich dużym obciążeniem. Właściwe użytkowanie i regularny nadzór nad tymi urządzeniami minimalizuje ryzyko wypadków oraz uszkodzeń. W praktyce, urządzenia tego typu powinny być co najmniej raz w roku poddawane przeglądowi przez uprawnionego specjalistę, który oceni ich stan techniczny i bezpieczeństwo. Podnośniki kolumnowe są przykładem sprzętu, który wymaga szczególnej uwagi ze względu na potencjalne konsekwencje ich awarii, co w praktyce potwierdzają liczne normy, takie jak PN-EN 1493:2010, dotyczące podnośników samochodowych.

Pytanie 12

Po przeprowadzonej naprawie systemu zawieszenia należy zrealizować czynności kontrolne

A. na stanowisku rolkowym
B. na płycie najazdowej
C. metodą drgań wymuszonych
D. urządzeniem typu szarpak
Kontrola układu zawieszenia na stanowisku rolkowym może wydawać się atrakcyjną alternatywą, jednak nie oddaje pełnego obrazu jego działania. Stanowisko rolkowe jest bardziej odpowiednie do testowania hamulców i nie zapewnia odpowiednich warunków do oceny reakcji zawieszenia na dynamiczne obciążenia, jak to ma miejsce w rzeczywistych scenariuszach drogowych. Ponadto, używanie płyty najazdowej, choć przydatne do oceny geometrii zawieszenia, również nie dostarcza pełnej informacji o jego pracy pod obciążeniem. Metoda drgań wymuszonych, z kolei, może wydawać się zaawansowana, ale w praktyce nie dostarcza jednoznacznych wyników dotyczących rzeczywistego zachowania zawieszenia w warunkach drogowych. Często mylące jest myślenie, że każda z tych metod może zastąpić użycie szarpaka. Takie podejście może prowadzić do niewłaściwych napraw i zaniechań, co skutkuje obniżeniem bezpieczeństwa pojazdu. Właściwe testowanie układów zawieszenia wymaga precyzyjnych narzędzi, które mogą symulować rzeczywiste warunki eksploatacyjne, co jest kluczowe w zapewnieniu ich efektywności oraz bezpieczeństwa użytkowania.

Pytanie 13

Pojazd został dostarczony do serwisu po kolizji, w wyniku której zauważono uszkodzenie przedniego pasa, chłodnicy oraz reflektorów. Jak powinien być właściwie zaplanowany proces naprawy?

A. czyszczenie pojazdu, demontaż uszkodzonych elementów, naprawa blacharsko-lakiernicza, kontrola, montaż nowych komponentów, kontrola, jazda próbna
B. czyszczenie pojazdu, naprawa blacharsko-lakiernicza, demontaż uszkodzonych elementów, montaż nowych komponentów, jazda próbna
C. czyszczenie pojazdu, demontaż uszkodzonych elementów, montaż nowych komponentów, naprawa blacharsko-lakiernicza, jazda próbna
D. demontaż uszkodzonych elementów, montaż nowych komponentów, naprawa blacharsko-lakiernicza, kontrola, jazda próbna
Wybór innych odpowiedzi wskazuje na braki w zrozumieniu sekwencji działań niezbędnych do prawidłowej naprawy pojazdu. W przypadku odpowiedzi, które pomijają etap mycia pojazdu, niezbędnego do oceny stanu technicznego, ryzykuje się przeoczenie uszkodzeń, które mogą być niewidoczne w brudnym stanie. Pominięcie demontażu uszkodzonych części w pierwszych krokach może prowadzić do niepełnej diagnozy, co skutkuje dalszymi problemami w trakcie naprawy. W odpowiedzi, która umieszcza naprawę blacharsko-lakierniczą przed demontażem, zakłada się, że można wykonać naprawy bez znajomości rzeczywistego stanu uszkodzeń, co jest błędne. Naprawa powinna być zawsze poprzedzona dokładną analizą i demontażem uszkodzonych elementów. Kontrola jakości wykonanej naprawy jest kluczowym krokiem, który powinien być przeprowadzony zarówno po naprawach blacharskich, jak i po montażu nowych części. Ostatecznie, jazda próbna ma sens jedynie wtedy, gdy wszystkie wcześniejsze etapy zostały wykonane w odpowiedniej kolejności, w przeciwnym razie może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Właściwa sekwencja działań w procesie naprawy jest niezbędna do zapewnienia bezpieczeństwa i funkcjonalności pojazdu, a brak tej struktury może prowadzić do poważnych konsekwencji.

Pytanie 14

Przy regulacji składu paliwa w silniku ZI należy wykorzystać

A. menzurką pomiarową.
B. analizatorem spalin.
C. dymomierzem.
D. wakuometr.
Analizator spalin jest kluczowym narzędziem w regulacji składu mieszanki silnika zapłonowego (ZI), ponieważ pozwala na dokładne pomiary stężenia gazów spalinowych, takich jak tlenek węgla (CO), dwutlenek węgla (CO2), tlen (O2) i węglowodory (HC). Te informacje są niezbędne do oceny efektywności spalania oraz do dostosowania mieszanki paliwowo-powietrznej w celu osiągnięcia optymalnych parametrów pracy silnika. Poprawne ustawienie mieszanki może znacząco wpływać na osiągi silnika, jego ekonomię paliwową oraz emisję szkodliwych substancji. Przykładowo, zbyt uboga mieszanka może prowadzić do przegrzewania silnika i uszkodzenia układu zapłonowego, podczas gdy zbyt bogata mieszanka zwiększa emisję spalin. Dlatego też, stosowanie analizatora spalin jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie diagnostyki silników oraz ochrony środowiska, zapewniając nie tylko poprawność działania silnika, ale również minimalizację jego wpływu na otoczenie.

Pytanie 15

Warsztat zajmujący się naprawą i serwisowaniem pojazdów z układem klimatyzacyjnym ma obowiązek zgłaszać zużycie czynnika chłodniczego do

A. Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa
B. Urzędu Miar
C. Państwowej Inspekcji Sanitarnej
D. Instytutu Chemii Przemysłowej
Wybór nieprawidłowych instytucji w kontekście raportowania zużycia czynnika chłodniczego wskazuje na niepełne zrozumienie regulacji dotyczących ochrony środowiska oraz zarządzania substancjami chemicznymi. Państwowa Inspekcja Sanitarna koncentruje się głównie na zdrowiu publicznym i bezpieczeństwie, jednak nie zajmuje się bezpośrednio kwestiami związanymi z substancjami chłodniczymi w pojazdach. Urząd Miar natomiast odpowiada za metrologię i standardy pomiarowe, co nie jest związane z raportowaniem zużycia czynników chłodniczych. Instytut Chemii Przemysłowej jest jedyną instytucją, która specjalizuje się w tej dziedzinie, a jego rolą jest monitorowanie i regulacja stosowania substancji chemicznych, w tym czynników chłodniczych. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) zajmuje się przede wszystkim gazem i jego dystrybucją, co również nie ma bezpośredniego związku z klimatyzacją w pojazdach. Typowym błędem myślowym w tym kontekście jest zrozumienie regulacji jako zadań wykonywanych przez różne instytucje, które mogą nie mieć kompetencji w danym obszarze. Niezrozumienie specyfiki działań ICP oraz ich roli w monitorowaniu substancji chemicznych prowadzi do mylnych wniosków. Prawidłowe podejście do raportowania oraz regulacji jest kluczowe dla ochrony środowiska oraz zdrowia publicznego, a także dla zgodności z obowiązującymi przepisami prawa.

Pytanie 16

Podczas diagnozowania sprzęgła mechanik zauważył szarpanie przy puszczaniu pedału sprzęgła. Możliwą przyczyną tej usterki może być

A. zaolejona tarcza sprzęgła
B. wyciek płynu z układu wysprzęglnika
C. odkształcona tarcza dociskowa
D. zużycie łożyska oporowego sprzęgła
Rozważając inne potencjalne przyczyny szarpania sprzęgła, warto zauważyć, że zaolejona tarcza sprzęgła może prowadzić do problemów z jej przyczepnością, jednakże objawy związane z tym zjawiskiem są nieco inne. W przypadku zaolejenia, występuje zazwyczaj poślizg sprzęgła, co może skutkować trudnościami w przyspieszaniu, ale niekoniecznie szarpaniem przy zwalnianiu pedału. Niekiedy mechanicy mogą mylnie interpretować objawy związane z poślizgiem jako szarpanie, co może prowadzić do niewłaściwej diagnozy. Z kolei wyciek płynu z układu wysprzęglnika wpływa na jego prawidłową funkcję, co może skutkować problemami z uruchamianiem lub dociśnięciem sprzęgła, ale ponownie, typowym objawem jest niemożność włączenia biegu, a nie szarpanie. Zużycie łożyska oporowego sprzęgła także może powodować pewne nieprawidłowości w pracy sprzęgła, w tym hałasy czy trudności w zmianie biegów, ale nie prowadzi bezpośrednio do opisanego szarpania. Dlatego ważne jest, by podczas diagnostyki dokładnie analizować specyfikę objawów, co pozwoli na skuteczniejsze określenie źródła problemu oraz podjęcie właściwych działań naprawczych.

Pytanie 17

Gdzie w dowodzie rejestracyjnym pojazdu można odnaleźć dane dotyczące producenta pojazdu?

A. w dziesiątym miejscu numeru VIN
B. w trzech początkowych miejscach numeru VIN
C. w pierwszym miejscu segmentu VIS
D. w pierwszym miejscu segmentu VDS
Trzy pierwsze miejsca numeru VIN (Vehicle Identification Number) są kluczowe dla identyfikacji producenta pojazdu. Zgodnie z normą ISO 3779, te miejsca stanowią tzw. WMI (World Manufacturer Identifier), który jest unikalnym identyfikatorem przypisanym producentowi przez odpowiednie władze. WMI składa się z dwóch pierwszych znaków, które wskazują kraj producenta oraz trzeciego znaku, który identyfikuje producenta w tym kraju. Przykładowo, dla pojazdów wyprodukowanych w Niemczech, prefiksy mogą zaczynać się od liter W, a dla amerykańskich producentów od 1, 4 lub 5. Wiedza na temat VIN jest istotna nie tylko w kontekście rejestracji pojazdów, ale także w sytuacjach związanych z bezpieczeństwem, jak kampanie naprawcze, gdzie identyfikacja konkretnego modelu jest kluczowa. Poznanie numeru VIN umożliwia także dostęp do historii pojazdu oraz jego specyfikacji technicznych, co ma znaczenie dla potencjalnych nabywców na rynku wtórnym.

Pytanie 18

Jakie miejsce oznacza rok produkcji pojazdu?

A. na ostatnim miejscu znaku VIS
B. na ósmym miejscu znaku VDS
C. na dziesiątym miejscu znaku VIN
D. na trzecim miejscu znaku WMI
Rok produkcji pojazdu jest kodowany na dziesiątym miejscu w numerze VIN (Vehicle Identification Number). Jest to kluczowa informacja, która pozwala na szybkie zidentyfikowanie roku produkcji konkretnego pojazdu, co jest istotne zarówno dla konsumentów, jak i dla specjalistów zajmujących się serwisowaniem i naprawą. Zgodnie z normą ISO 3779, numer VIN składa się z 17 znaków, które zawierają różne informacje o pojeździe, w tym producenta, model, miejsce produkcji oraz właśnie rok produkcji. W praktyce, odpowiedni zapis na dziesiątym miejscu daje możliwość łatwego ustalenia, czy pojazd jest objęty określonymi regulacjami prawnymi, gwarancjami czy też programami serwisowymi. Na przykład, w przypadku pojazdów wyprodukowanych po 1980 roku, znak odpowiadający za rok produkcji jest jednoznacznie określony, co pozwala na łatwą identyfikację w dokumentacji i przy sprzedaży używanych pojazdów. Dodatkowo, znajomość struktury VIN jest istotna w procesie weryfikacji historii pojazdu, co ma kluczowe znaczenie na rynku samochodów używanych.

Pytanie 19

Urząd Dozoru Technicznego przeprowadza przegląd okresowy dźwigów

A. co 36 miesięcy
B. raz w roku
C. co 24 miesiące
D. co pół roku
Odpowiedzi sugerujące przegląd co 6 miesięcy, co 2 lata oraz co 3 lata są błędne, ponieważ nie odpowiadają obowiązującym przepisom prawa oraz dobrym praktykom w zakresie zarządzania bezpieczeństwem urządzeń technicznych. Przeprowadzanie przeglądów co 6 miesięcy może wydawać się korzystne, jednak nie jest to wymagane w przypadku większości podnośników, co wiązałoby się z niepotrzebnymi kosztami i obciążeniem dla firm. Z drugiej strony, przegląd co 2 lub 3 lata nie jest wystarczający, aby zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo i sprawność podnośników. W dłuższym okresie użytkowania sprzętu mogą wystąpić nieprzewidziane uszkodzenia lub zużycie, które mogą zagrażać bezpieczeństwu użytkowników. Oparcie się na zbyt długich interwałach przeglądów jest częstym błędem myślowym, wynikającym z niedoceniania ryzyka związanego z eksploatacją tych urządzeń. Dobrą praktyką jest regularne, coroczne monitorowanie stanu technicznego, co jest zgodne z przepisami i normami, w tym PN-EN 81, które wymagają, aby użytkownicy podnośników przestrzegali rygorystycznych norm bezpieczeństwa. Dbałość o terminowe przeglądy ma kluczowe znaczenie dla minimalizacji ryzyka awarii i incydentów.

Pytanie 20

Przyczyną zatarcia łożysk turbosprężarki może być

A. użycie paliwa o gorszej jakości
B. niewystarczający poziom płynu chłodzącego
C. wybór niewłaściwego oleju silnikowego
D. nadmierne obroty sprężarki
Zastosowanie nieodpowiedniego oleju silnikowego może prowadzić do zatarcia się łożysk turbosprężarki z kilku kluczowych powodów. Olej silnikowy pełni fundamentalną rolę w smarowaniu, chłodzeniu i ochronie komponentów silnika. W przypadku turbosprężarki, szczególnie istotne jest, aby olej charakteryzował się odpowiednimi właściwościami, takimi jak lepkość, temperatura, stabilność oksydacyjna oraz odporność na wysokie temperatury. Wybór oleju o niewłaściwej lepkości może skutkować niewystarczającym smarowaniem, co z kolei prowadzi do nadmiernego tarcia między ruchomymi częściami łożysk. W praktyce, oleje syntetyczne często oferują lepszą wydajność w ekstremalnych warunkach pracy, takich jak te, które występują w turbosprężarkach. Ponadto, oleje o niskiej jakości mogą zawierać zanieczyszczenia, które przyspieszają zużycie łożysk, co również może prowadzić do ich zatarcia. W związku z tym, stosowanie olejów zgodnych z zaleceniami producenta i spełniających standardy branżowe, takie jak API lub ACEA, jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania turbosprężarki.

Pytanie 21

W analizowanym pojeździe zauważono zwiększony poziom oleju silnikowego. Przyczyną tego mogą być uszkodzenia

A. uszczelki podgłowicowej
B. termostatu
C. pompy olejowej
D. pompy paliwowej
Uszczelka podgłowicowa jest kluczowym elementem w silniku spalinowym, odpowiadającym za szczelność pomiędzy głowicą cylindrów a blokiem silnika. Jej uszkodzenie może prowadzić do niepożądanych zjawisk, takich jak przedostawanie się płynu chłodzącego do komory spalania lub odwrotnie, co skutkuje zwiększonym poziomem oleju silnikowego. Gdy uszczelka jest nieszczelna, olej może przemieszczać się do układu chłodzenia lub do komory spalania, co prowadzi do jego nadmiaru. W praktyce, objawami uszkodzenia uszczelki podgłowicowej mogą być m.in. nadmierne dymienie, problemy z odpalaniem silnika oraz wzrost temperatury silnika. W przemyśle motoryzacyjnym, diagnostyka i naprawa uszczelki podgłowicowej są niezwykle istotne, ponieważ ich zaniechanie może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, co generuje duże koszty napraw. Dlatego ważne jest, aby mechanicy przestrzegali zaleceń producentów dotyczących kontroli i wymiany uszczelek, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie konserwacji i utrzymania pojazdów.

Pytanie 22

Strategia rynkowa, która opiera się na współpracy w sektorze motoryzacyjnym w celu podniesienia jakości i efektywności usług nie jest

A. car fleet management
B. budowa dróg komunikacyjnych
C. coobranding
D. tworzenie stowarzyszeń
Budowa dróg komunikacyjnych nie jest strategią rynkową opartą na współpracy w branży motoryzacyjnej, ponieważ jest to działanie infrastrukturalne, a nie inicjatywa biznesowa skoncentrowana na współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami. W branży motoryzacyjnej strategie oparte na współpracy często obejmują działania takie jak car fleet management, coobranding czy tworzenie stowarzyszeń, które mają na celu zwiększenie efektywności operacyjnej oraz jakości usług poprzez synergiczne działania między różnymi podmiotami. Przykładem może być zarządzanie flotą pojazdów, które polega na współpracy firm w celu optymalizacji kosztów operacyjnych oraz poprawy zarządzania zasobami. Dobre praktyki w branży wskazują, że efektywne współdziałanie pomiędzy różnymi aktorami na rynku przynosi znaczne korzyści, takie jak redukcja kosztów, zwiększenie innowacyjności oraz poprawa jakości obsługi klienta.

Pytanie 23

Do codziennej obsługi pojazdu należy przeprowadzenie kontroli

A. ustawienia świateł drogowych
B. luzów łożysk kół
C. temperatury krzepnięcia płynu chłodniczego silnika
D. działania świateł mijania
Działania świateł mijania są kluczowym elementem codziennej obsługi pojazdu, ponieważ zapewniają one odpowiednią widoczność w trudnych warunkach oświetleniowych, co wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Kontrola ich działania powinna być regularnie przeprowadzana, aby upewnić się, że zarówno przednie, jak i tylne światła działają poprawnie. W praktyce oznacza to nie tylko weryfikację, czy żarówki są sprawne, ale także, czy światła są odpowiednio ustawione. Nieprawidłowe ustawienie świateł mijania może prowadzić do oślepienia innych kierowców lub do niewystarczającej widoczności drogi. Zgodnie z przepisami ruchu drogowego, wszystkie pojazdy muszą być wyposażone w sprawne światła, a ich stan techniczny powinien być regularnie kontrolowany, np. przed dłuższą podróżą. Dobrą praktyką jest także sprawdzenie poziomu zużycia żarówek oraz ich czystości, ponieważ brudne reflektory mogą znacznie zmniejszyć efektywność oświetlenia. Warto również pamiętać o tym, że w niektórych pojazdach istnieje możliwość automatycznego włączania świateł mijania w zależności od warunków atmosferycznych, co dodatkowo podnosi komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Pytanie 24

W klasyfikacji jakościowej API ustala się zastosowanie

A. olejów silnikowych
B. paliw do silników ZS
C. cieczy chłodzących
D. płynów hydraulicznych
Odpowiedź 'olejów silnikowych' jest trafna. Wiesz, API, czyli American Petroleum Institute, ma różne zasady dotyczące jakości olejów. To jest mega ważne, bo w praktyce pozwala to dobrać odpowiedni olej do naszego auta. Na przykład, oleje z symbolem 'SN' są stworzone z myślą o silnikach benzynowych i mają naprawdę określone standardy, które pomagają w ich wydajności. Jeśli korzystasz z takich olejów, to silnik ma lepszą ochronę, paliwo działa efektywniej, a i zwiększa się jego wydajność. W praktyce, potrzebujemy takich olejów w różnych typach pojazdów, czy to osobowych, ciężarowych, a nawet w maszynach, co wpływa na ich długowieczność i niezawodność.

Pytanie 25

Pracownik wulkanizacji, który dostrzegł, że nabycie wózka do transportu kół znacząco poprawi efektywność pracy w zakładzie, powinien

A. zasygnalizować przełożonemu możliwość zwiększenia efektywności oraz polepszenia warunków pracy
B. nabyć wózek transportowy, a fakturę zakupu przekazać właścicielowi zakładu
C. wymusić na właścicielu zakładu zakup wózka transportowego
D. zarezerwować wózek i poinformować przełożonego o tym fakcie
Prawidłowa odpowiedź polegająca na poinformowaniu przełożonego o możliwości poprawy efektywności i warunków pracy jest kluczowa w kontekście zarządzania w firmach wulkanizacyjnych. Pracownik, dostrzegając potrzebę zakupu wózka transportowego, powinien podejść do tego zagadnienia w sposób systematyczny i zorganizowany. Przekazanie takiej informacji przełożonemu to nie tylko wykazanie inicjatywy, ale również zaangażowania w rozwój procesów roboczych. Dobrą praktyką w miejscu pracy jest komunikowanie sugestii, które mogą prowadzić do zwiększenia wydajności, poprawy bezpieczeństwa oraz komfortu pracy. Przykładowo, wózek transportowy zmniejsza czas potrzebny na przenoszenie kół, co z kolei przekłada się na sprawniejszą obsługę klientów i mniejsze ryzyko kontuzji. Warto również odnosić się do standardów branżowych, które promują efektywność i bezpieczeństwo, tak jak normy ISO dotyczące zarządzania jakością i ciągłego doskonalenia procesów."

Pytanie 26

Podczas przeprowadzania codziennej obsługi auta, zwykle pomija się kontrolę

A. estetyki karoserii samochodu
B. zawartości toksycznych składników spalin
C. stanu poziomu paliwa w zbiorniku
D. funkcjonowania świateł zewnętrznych pojazdu
Sprawdzanie działania świateł zewnętrznych, poziomu paliwa w zbiorniku oraz czystości karoserii jest kluczowe dla codziennej obsługi pojazdu. Działanie świateł zewnętrznych, takich jak kierunkowskazy czy światła stopu, jest niezbędne dla zapewnienia widoczności i bezpieczeństwa na drodze. Nieprawidłowe działanie tych świateł może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, w tym wypadków, dlatego ich kontrola powinna być rutynowym elementem przed każdą jazdą. Poziom paliwa w zbiorniku ma wpływ na zdolność do poruszania się pojazdem; jego niedobór może skutkować unieruchomieniem pojazdu w nieodpowiednim momencie, co stwarza zagrożenie na drodze. Czystość karoserii, choć może wydawać się mniej istotna, również odgrywa ważną rolę w utrzymaniu pojazdu w odpowiednim stanie, ponieważ zanieczyszczenia mogą prowadzić do korozji i uszkodzeń lakieru, co w dłuższym czasie wpływa na estetykę i wartość pojazdu. W kontekście codziennej obsługi pojazdu, pomijanie tych czynności może prowadzić do poważnych problemów. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że tylko aspekty techniczne i diagnostyczne są istotne, podczas gdy codzienna kontrola podstawowych elementów obywatelskiego bezpieczeństwa jest równie ważna. Właściwe podejście do codziennej obsługi pojazdu powinno obejmować kompleksowe podejście do zarówno technicznych, jak i estetycznych aspektów eksploatacji pojazdu.

Pytanie 27

W pojeździe, w którym właściciel zgłasza trudności z uruchomieniem zimnego silnika z powodu zbyt niskiej prędkości obrotowej rozrusznika, co należy zrobić w pierwszej kolejności?

A. wypiąć rozrusznik i ocenić stan łożysk wirnika
B. skontrolować stacyjkę rozruchową
C. wymienić akumulator
D. sprawdzić kondycję akumulatora oraz napięcie ładowania akumulatora
Sprawdzenie stanu akumulatora i napięcia ładowania akumulatora jest kluczowym krokiem w diagnostyce problemów z uruchamianiem silnika, zwłaszcza w warunkach niskotemperaturowych. Niska prędkość obrotowa rozrusznika często jest jednym z pierwszych objawów, które wskazują na niedostateczną moc dostarczaną przez akumulator. W praktyce, przed przystąpieniem do bardziej skomplikowanych operacji, takich jak demontaż rozrusznika, warto przeprowadzić podstawowe testy akumulatora. Akumulator powinien być w stanie dostarczyć odpowiednie napięcie (zazwyczaj minimum 12,4 V) oraz mieć wystarczającą pojemność, aby zasilać rozrusznik. Dobrą praktyką jest również sprawdzenie napięcia ładowania podczas pracy silnika, co powinno wynosić od 13,7 V do 14,7 V. Jeśli napięcie jest zbyt niskie, może to oznaczać problem z alternatorem, natomiast zbyt wysokie może wskazywać na uszkodzenie regulatora napięcia. Przeprowadzenie tych podstawowych kroków diagnostycznych jest zgodne z zaleceniami producentów i standardami branżowymi, co pozwala uniknąć niepotrzebnych kosztów związanych z wymianą komponentów, które mogą być w pełni funkcjonalne."

Pytanie 28

Co należy zrobić, gdy podczas wymiany świecy żarowej nastąpiło jej pęknięcie, a część grzewcza została złamana i utknęła w głowicy?

A. Należy wykręcić pozostałą część świecy, używając dedykowanych narzędzi
B. Należy wymienić głowicę, ponieważ urwaną świecę nie da się naprawić
C. Należy podłączyć przewody zasilające do pozostałej części grzewczej
D. Należy połączyć świecę w jedną całość, używając metody zgrzewania doczołowego
Wykręcenie pozostałej części świecy żarowej za pomocą specjalnych narzędzi jest prawidłowym podejściem w przypadku pęknięcia świecy. Tego rodzaju sytuacja jest stosunkowo powszechna, szczególnie w starszych pojazdach, gdzie osadzenie świec może być korodowane lub zanieczyszczone. Specjalne narzędzia, takie jak wykrętak do świec, pozwalają na precyzyjne usunięcie fragmentu świecy bez uszkadzania gwintów w głowicy cylindrów. Użycie odpowiednich narzędzi jest zgodne z dobrą praktyką i standardami branżowymi, które podkreślają znaczenie precyzji i minimalizacji ryzyka dodatkowych uszkodzeń. Należy również pamiętać, że w przypadku trudności, takich jak zbyt mocno osadzone elementy, warto zasięgnąć opinii specjalisty lub skorzystać z serwisu, aby uniknąć dalszych komplikacji. Wymiana świec powinna zawsze odbywać się zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, co zapewnia bezpieczeństwo i efektywność działania silnika.

Pytanie 29

Oblicz całkowity koszt wymiany komponentów układu rozrządu oraz paska alternatora i pompy wodnej. Kompletny rozrząd kosztuje 130 zł, pasek alternatora 50 zł, a pompa wodna 90 zł. Czas potrzebny na wykonanie to 1,5 godziny, a stawka za roboczogodzinę wynosi 160 zł?

A. 380 zł
B. 340 zł
C. 510 zł
D. 430 zł
Koszt wymiany elementów układu rozrządu oraz paska alternatora i pompy wodnej może wprawić w zakłopotanie, gdyż niektóre odpowiedzi wydają się logiczne, ale opierają się na błędnych kalkulacjach. Przy ustalaniu kosztów, ważne jest, aby nie pomieszać wartości poszczególnych komponentów z kosztami robocizny. W przypadku, gdy ktoś wybrał 430 zł, mogło to być wynikiem zsumowania części, ale bez uwzględnienia pełnych kosztów robocizny, co prowadzi do zaniżenia całkowitego wydatku. Inna możliwa odpowiedź, 380 zł, mogła powstać przez niepoprawne obliczenie kosztów robocizny, co również jest typowym błędem. Dlatego kluczowe jest, aby w obliczeniach uwzględniać wszystkie składowe, w tym czas pracy warsztatu oraz stawkę za roboczogodzinę. Ponadto, niektóre osoby mogą pomylić się w obliczeniach, gdyż mogą założyć, że koszt części zamiennych jest wystarczający do oszacowania całkowitych wydatków. W rzeczywistości, aby uzyskać dokładny kosztorys, należy zawsze uwzględniać zarówno wydatki na części, jak i robociznę, a także dodatkowe opłaty, które mogą wystąpić w trakcie wymiany części samochodowych. Dlatego przy wycenach w motoryzacji istotne jest zachowanie dokładności i pełnej transparentności, co przyczynia się do zaufania klientów oraz jakości świadczonych usług.

Pytanie 30

Jaką metodą realizuje się diagnostykę amortyzatorów?

A. Weissmana
B. inercyjną
C. Vickersa
D. Eusama
W analizie metod diagnostycznych amortyzatorów występuje szereg podejść, które mogą być mylnie stosowane. Metoda inercyjna, choć użyteczna w wielu aspektach mechaniki, nie jest odpowiednia do oceny wydajności amortyzatorów, ponieważ skupia się na pomiarze sił i momentów inercyjnych, a nie na dynamicznych reakcjach układu zawieszenia. Takie podejście może prowadzić do niepełnych informacji o stanie amortyzatorów, ponieważ nie uwzględnia ich pracy w czasie rzeczywistym w warunkach zmiennych. Z kolei metoda Vickersa, znana głównie z pomiarów twardości materiałów, ma zastosowanie w analizie właściwości mechanicznych, ale nie w diagnostyce amortyzatorów. Użycie tej metody w kontekście oceny amortyzatorów byłoby niecelowe i wprowadziłoby w błąd, ponieważ twardość materiału nie jest bezpośrednio związana z jego zdolnością do tłumienia drgań. Metoda Weissmana, z drugiej strony, dotyczy analizy sygnałów i może być używana w różnych dziedzinach, jednak nie jest standardowo stosowana w diagnostyce amortyzatorów. Użytkownicy mogą błędnie myśleć, że różne metody diagnostyki mechanicznej można stosować zamiennie, co jest dużym uproszczeniem. Kluczowe jest, aby przy wyborze metody diagnostycznej kierować się specyfiką i wymaganiami danej aplikacji, aby uzyskać wiarygodne i użyteczne wyniki.

Pytanie 31

Jakie jest dozwolone natężenie przyciemnienia dla szyb przednich oraz bocznych przednich?

A. 20%
B. 40%
C. 50%
D. 30%
Dopuszczalny stopień przyciemnienia szyb przednich oraz przednich bocznych wynosi 30%. Jest to zgodne z przepisami prawa, które mają na celu zapewnienie odpowiedniej widoczności i bezpieczeństwa na drodze. Przyciemnienie szyb wpływa na ilość światła, które dostaje się do wnętrza pojazdu, a nadmierne przyciemnienie może ograniczać widoczność kierowcy, co z kolei zwiększa ryzyko wypadków. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest wybór odpowiednich folii przyciemniających, które powinny spełniać wymogi prawne, a jednocześnie zapewnić komfort wizualny. W przypadku kontroli drogowej, policja może zweryfikować stopień przyciemnienia, dlatego ważne jest, aby kierowcy byli świadomi przepisów i stosowali się do nich. Warto również dodać, że inne szyby w pojeździe mogą mieć inne ograniczenia dotyczące przyciemnienia, co należy uwzględnić podczas ich modyfikacji. Przestrzegając ustalonych norm, dbamy o bezpieczeństwo swoje oraz innych uczestników ruchu drogowego.

Pytanie 32

Która z informacji dotyczących zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu jest nieprawdziwa?

A. Zawiera dane identyfikacyjne pojazdu
B. Kierujący pojazdem zobowiązany jest zawsze mieć je przy sobie
C. Zawiera wskazanie licznika przebiegu pojazdu w chwili przeglądu
D. Stanowi dokument potwierdzający realizację badania technicznego pojazdu
Właściwa odpowiedź wskazuje, że kierujący pojazdem nie musi zawsze mieć przy sobie zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym. W praktyce, dokument ten powinien być przechowywany w pojeździe, co oznacza, że w przypadku kontroli drogowej, funkcjonariusze mogą go zażądać, ale nie ma obowiązku posiadania go w momencie prowadzenia pojazdu. Przykładowo, podczas rutynowej kontroli technicznej, policjant może poprosić o okazanie zaświadczenia, jednak jego brak nie jest naruszeniem przepisów, o ile jest ono dostępne w pojeździe. Warto zaznaczyć, że zgodnie z przepisami prawa, zaświadczenie to jest ważne bezterminowo, dlatego kluczowe jest, aby kierowcy regularnie sprawdzali jego ważność i upewniali się, że pojazd posiada aktualne badania techniczne. Dokument ten zawiera istotne informacje, takie jak odczyt licznika przebiegu, dane identyfikacyjne pojazdu, a także datę wykonania ostatniego przeglądu, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 33

Aby potwierdzić właściwą diagnozę, po przeprowadzonym pomiarze, który wykazał zmniejszone wartości ciśnienia sprężania, zaleca się wykonanie

A. pomiary temperatury oleju
B. próby olejowej
C. pomiary średnicy tłoka
D. pomiary ciśnienia oleju
Próba olejowa jest kluczowym krokiem w weryfikacji prawidłowej diagnozy, szczególnie w przypadku obniżonych wartości ciśnienia sprężania. Wykonanie próby olejowej pozwala na ocenę szczelności układu tłokowo-cylindrowego oraz identyfikację potencjalnych nieszczelności. W trakcie próby olejowej do cylindra wprowadza się odpowiednią ilość oleju silnikowego, co zwiększa ciśnienie sprężania, jeśli przyczyną niskich wartości była nieszczelność. Zgodnie z najlepszymi praktykami, próba olejowa powinna być wykonywana po pomiarze ciśnienia sprężania, aby uzyskać pełny obraz stanu silnika. W przypadku, gdy ciśnienie wzrośnie po dodaniu oleju, można wnioskować o zużyciu pierścieni tłokowych lub uszkodzeniu cylindrów. To podejście jest zgodne z wytycznymi zawartymi w dokumentacji technicznej i jest powszechnie stosowane w diagnostyce silników spalinowych.

Pytanie 34

Oceniając naprawę powłoki lakierniczej elementów samochodowych, warto zwrócić uwagę na

A. wymiary malowanych części
B. charakterystyki zewnętrzne powłoki lakierowej
C. średnicę dyszy pistoletu do malowania
D. typ używanej sprężarki
Ocena naprawy powłoki lakierowej w kontekście podanych opcji może prowadzić do nieporozumień, jeśli nie skupimy się na istotnych aspektach. Na przykład, gabaryty malowanych elementów nie mają bezpośredniego wpływu na jakość powłoki lakierowej. Owszem, rozmiar elementu może wpływać na technikę malowania, jednak nie determinuje jakości lakieru ani jego aplikacji. Z kolei rodzaj zastosowanej sprężarki oraz wielkość dyszy pistoletu malarskiego są technicznymi parametrami, które mogą wpływać na proces malowania, ale nie są wystarczające dla oceny powłoki po nałożeniu. Sprężarka może być odpowiednia, a dysza dobrze dobrana, jednak to, jak lakier zostanie nałożony oraz jakie będą jego cechy zewnętrzne, ma kluczowe znaczenie dla końcowego efektu. W praktyce, często zdarza się, że elementy malowane przy użyciu tej samej sprężarki i dyszy mogą mieć różną jakość w zależności od umiejętności lakiernika oraz przygotowania powierzchni. Dlatego ważne jest, aby skupić się na właściwej ocenie powłoki lakierowej, uwzględniając jej cechy zewnętrzne, co pozwala na dokładniejszą analizę i zapewnia wysoką jakość końcowego produktu.

Pytanie 35

Bezpośrednią obsługą klientów w Autoryzowanym Serwisie Obsługi zajmuje się

A. kierownik serwisu
B. pracownik BOK
C. kierownik zmiany
D. mistrz brygadzista
Pracownik BOK (Biura Obsługi Klienta) to kluczowa rola w każdym autoryzowanym serwisie, odpowiedzialna za bezpośrednią obsługę klienta. Taki pracownik jest często pierwszym punktem kontaktu dla klientów, co oznacza, że ma za zadanie nie tylko przyjmować zgłoszenia, ale także przekazywać informacje o usługach, produktach oraz zasadach funkcjonowania serwisu. W praktyce oznacza to, że pracownik BOK musi być dobrze zaznajomiony z procedurami serwisowymi, ofertą firmy oraz umiejętnościami interpersonalnymi. Na przykład, gdy klient ma problem z urządzeniem, pracownik BOK powinien umieć szybko zidentyfikować problem, udzielić podstawowych porad oraz, jeśli to konieczne, umówić wizytę w serwisie. Dobrą praktyką jest również dokumentowanie zgłoszeń, co pozwala na śledzenie historii kontaktów oraz ułatwia późniejsze rozwiązywanie problemów. Umiejętność zarządzania czasem i priorytetami w kontekście obsługi klienta jest równie istotna, aby zaspokoić potrzeby klientów w sposób efektywny i profesjonalny.

Pytanie 36

W przypadku, gdy numer VIN jest nieczytelny z powodu korozji, kto ma uprawnienia do jego ponownego nadania?

A. Minister Transportu
B. Komenda Wojewódzka Policji
C. Inspekcja Transportu Drogowego
D. Wydział Komunikacji Urzędu Miejskiego
Wydział Komunikacji w Urzędzie Miejskim odpowiada za rejestrację pojazdów oraz wydawanie nowych numerów VIN, zwłaszcza gdy oryginalny numer jest niewidoczny przez rdzę albo inne uszkodzenia. Cała ta procedura jest dokładnie opisana w polskim prawie, które mówi, kto za co odpowiada w kontekście rejestracji aut. W praktyce, żeby dostać nowy numer VIN, osoba musi złożyć odpowiedni wniosek w Wydziale Komunikacji i pokazać dokumenty, które potwierdzą tożsamość i sytuację prawną pojazdu. Zazwyczaj trzeba też załączyć ekspertyzę techniczną, która potwierdza, że stary numer VIN jest nieczytelny. Jak dla mnie, to bardzo dobre podejście, bo wszystko jest przejrzyste i zgodne z prawem, przez co zmniejsza się ryzyko nadużyć. Dodatkowo, Wydział Komunikacji może współpracować z innymi instytucjami, jak Policja czy Inspekcja Transportu Drogowego, żeby zapewnić, że wszystko jest w porządku.

Pytanie 37

Osoba odpowiedzialna za nadzór nad mechanikiem, który dokonuje wyważania koła przy otwartej osłonie ochronnej, powinna

A. sprawdzić funkcjonowanie wyłącznika zasilania maszyny
B. zlecić mechanikowi przeprowadzenie przeglądu maszyny po zakończeniu usługi
C. zażądać natychmiastowego wyłączenia maszyny
D. powiadomić pracownika Urzędu Dozoru Technicznego o usterce maszyny
Podejmowanie działań w odpowiedzi na sytuację, w której mechanik pracuje przy otwartej osłonie zabezpieczającej, wymaga przemyślanej analizy. Sprawdzenie działania wyłącznika sieciowego maszyny przed podjęciem działań w zakresie bezpieczeństwa nie jest właściwe, ponieważ nie eliminuje ono bezpośredniego zagrożenia dla pracownika w chwili, gdy osłona jest otwarta. Takie podejście może prowadzić do mylnego przekonania, że maszyna jest bezpieczna, podczas gdy w rzeczywistości może stwarzać poważne ryzyko. Zlecanie przeglądu maszyny po zakończeniu usługi także nie jest odpowiednim działaniem, gdyż nie podejmuje natychmiastowych kroków w celu ochrony zdrowia pracownika. W wielu przypadkach, zwłaszcza w przemyśle, operatorzy i nadzorujący muszą działać w sposób proaktywny, a nie reaktywny. Powiadomienie Urzędu Dozoru Technicznego o niesprawności maszyny również nie jest odpowiednim działaniem w sytuacji kryzysowej, gdyż może to zająć zbyt wiele czasu, w którym pracownik pozostaje narażony na potencjalne niebezpieczeństwo. Kluczowym błędem myślowym w tych podejściach jest przekonanie, że działania konserwacyjne lub administracyjne mogą zastąpić natychmiastowe działania w zakresie bezpieczeństwa. W sytuacjach kryzysowych, priorytetem powinno być zawsze bezpieczeństwo pracowników i natychmiastowe wyeliminowanie zagrożeń.

Pytanie 38

Jaki dokument stanowi podstawę do realizacji przez serwis naprawy na prośbę klienta?

A. Karta zlecenia
B. Umowa o dzieło
C. Zlecenie wstępne
D. Umowa zlecenie
Karta zlecenia jest kluczowym dokumentem w procesie naprawy, gdyż zawiera szczegółowe informacje dotyczące usługi, jaką klient chce zlecić. To na jej podstawie serwis podejmuje działania, wycenia koszty oraz planuje harmonogram naprawy. Karta zlecenia powinna zawierać dane klienta, opis usterki, a także szczegóły dotyczące sprzętu lub urządzenia, które ma być naprawione. Przykładowo, w warsztacie samochodowym karta zlecenia może zawierać informacje o marce i modelu pojazdu, rodzaju usługi oraz przewidywanym czasie naprawy. Zastosowanie karty zlecenia jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, ponieważ umożliwia transparentność i uporządkowanie procesu naprawczego. Dobrze wypełniona karta zlecenia minimalizuje ryzyko nieporozumień i konfliktów z klientem, a także ułatwia dokumentację przebiegu naprawy, co jest istotne z punktu widzenia zarządzania jakością i obsługi klienta. Warto zauważyć, że w wielu branżach stosowanie takich dokumentów jest rekomendowane przez standardy ISO, co podkreśla ich znaczenie w profesjonalnym zarządzaniu procesami usługowymi.

Pytanie 39

Co zrobić, gdy podczas wymiany świecy żarowej pękła ona, a część grzewcza odłamała się i została w głowicy?

A. Należy wymienić głowicę, nie naprawia się urwanej świecy
B. Należy wykręcić pozostałą część świecy, stosując specjalne przyrządy
C. Należy podłączyć przewody zasilające do pozostałej części grzewczej
D. Należy zespolić świecę w całość, stosując metodę zgrzewania doczołowego
Odpowiedź dotycząca wykręcenia pozostałej części świecy żarowej przy użyciu specjalnych narzędzi jest prawidłowa, ponieważ w przypadku pęknięcia świecy ważne jest, aby usunąć wszelkie pozostałości, które mogą zakłócać działanie silnika. Pozostawienie fragmentu świecy w głowicy może prowadzić do poważnych uszkodzeń, takich jak uszkodzenie gwintu, a nawet uszkodzenie cylindra. Stosowanie odpowiednich narzędzi, takich jak zestaw do wykręcania świec, które są zaprojektowane do usuwania złamanych elementów, jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Przed przystąpieniem do wykręcania warto zastosować środki smarne, które mogą ułatwić proces usuwania. Dobrą praktyką jest również dokładne sprawdzenie stanu głowicy po usunięciu resztek świecy, aby upewnić się, że nie doszło do żadnych uszkodzeń. Tego rodzaju podejście nie tylko minimalizuje ryzyko dalszych problemów, ale również zwiększa bezpieczeństwo i niezawodność działania silnika. Warto pamiętać, że prawidłowa konserwacja i wymiana świec żarowych wpływają na efektywność spalania i ekonomikę paliwa.

Pytanie 40

Kto sprawuje kontrolę nad właściwym przebiegiem naprawy pojazdu przyjętego do serwisu?

A. doradca ds. napraw
B. pracownik biura obsługi klienta
C. wyłącznie kierownik serwisu
D. brygadzista
Kiedy mówimy o nadzorze nad naprawą pojazdów, warto zrozumieć odpowiedzialności różnych ról w serwisie. Kierownik serwisu, mimo wysokiej pozycji zarządzającej, często jest bardziej skoncentrowany na aspektach zarządzania finansami i strategii rozwoju serwisu, a nie na bezpośrednim nadzorze nad naprawami. Doradca do spraw napraw jest z kolei odpowiedzialny za kontakt z klientem i zrozumienie jego potrzeb, jednak nie posiada technicznych umiejętności, które są niezbędne do oceny jakości naprawy. Pracownik biura obsługi klienta ma za zadanie koordynowanie komunikacji między klientem a serwisem, a jego wiedza techniczna jest ograniczona, co sprawia, że nie jest on odpowiednią osobą do nadzoru nad technicznymi aspektami napraw. Typowym błędem myślowym jest przekonanie, że osoba zarządzająca lub osoba zajmująca się obsługą klienta ma wystarczające umiejętności do kontrolowania jakości naprawy, co jest niezgodne z praktykami branżowymi, gdzie kluczowym czynnikiem jest posiadanie technicznej wiedzy i doświadczenia w pracy z pojazdami. Z tego powodu, nadzór nad procesem naprawy powinien być powierzany osobie takiej jak brygadzista, który ma dostęp do wiedzy technicznej i umiejętności związanych z przeprowadzaniem napraw w sposób skuteczny i zgodny z normami jakościowymi.