Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 09:15
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 09:24

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W dwóch przypadkach opisano mechanizm znany jako Binding. Jego celem jest

Ilustracja do pytania
A. wiązać właściwości (property) elementu interfejsu użytkownika z danymi lub właściwością innego obiektu
B. wiązanie oraz eksportowanie plików z różnych modułów aplikacji
C. zarządzanie mechanizmem obietnic (promises) lub obserwatora (observable) w programowaniu asynchronicznym
D. przetwarzanie zdarzeń kontrolek interfejsu użytkownika przez wywoływanie odpowiednich funkcji
Obsługa zdarzeń kontrolki (np. click) to inny mechanizm niż data binding. Binding nie jest związany bezpośrednio z mechanizmem obietnic (promises) ani eksportem plików – dotyczy bezpośrednio interakcji między danymi a interfejsem użytkownika.

Pytanie 2

Jaką wydajność posiada sieć, która przesyła 500 MB danych w czasie 10 sekund?

A. 400 Mbps
B. 40 Mbps
C. 500 Mbps
D. 50 Mbps
Przepustowość sieci to tak naprawdę miara, jak dobrze potrafimy przesyłać dane w określonym czasie, najczęściej podawana w bitach na sekundę (bps). Jeśli mamy 500 MB danych do przesłania w ciągu 10 sekund, to najpierw musimy zamienić megabajty na megabity. Pamiętaj, że 1 bajt to 8 bitów, więc 500 MB to 4000 Mb (500 MB * 8 = 4000 Mb). Jak już to zrobimy, dzielimy 4000 Mb przez 10 sekund i wychodzi nam 400 Mb/s. Ale warto też wspomnieć, że generalnie przepustowość mierzona jest w megabitach na sekundę. Tak więc 500 Mbps to w zasadzie to samo co 500 Mb/s w kontekście przesyłania danych. Podsumowując, obliczając 4000 Mb dzielone przez 10 sekund, dostajemy przepustowość 400 Mbps. Wiesz, to pokazuje, że przy takim transferze danych potrzeba sporego pasma, żeby wszystko działało jak należy. W dzisiejszych czasach, szybkość transferu danych to kluczowy element, żeby sieć była wydajna.

Pytanie 3

Który z wymienionych poniżej przykładów stanowi system informacji przetwarzany przez system informatyczny?

A. System wentylacyjny w biurowcach
B. System PESEL
C. System zarządzania oświetleniem drogowym
D. System do monitorowania temperatury serwerów
System PESEL (Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności) jest przykładem systemu informacji przetwarzanym przez system informatyczny, ponieważ gromadzi, przetwarza i udostępnia dane osobowe obywateli Polski. Jest to złożony system, który działa na bazie zintegrowanych baz danych, umożliwiający identyfikację osób, przydzielanie numerów PESEL oraz zarządzanie informacjami o statusie mieszkańców. System ten jest niezbędny dla organów administracji publicznej, umożliwiając im efektywne zarządzanie danymi obywateli w kontekście takich usług, jak wydawanie dowodów osobistych, rejestracja wyborców, a także w kontekście ochrony zdrowia i ubezpieczeń społecznych. PESEL jest zgodny z Europejskim Ogólnochronnym Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO), co dodatkowo podkreśla jego rolę jako kluczowego systemu informacyjnego w obiegu danych w Polsce. Przykłady zastosowań systemu PESEL obejmują obsługę wniosków o świadczenia socjalne oraz dostęp do e-usług, co świadczy o jego fundamentalnym znaczeniu w administrowaniu danymi ludnościowymi.

Pytanie 4

W podanym fragmencie kodu Java wskaż, która zmienna może pomieścić wartość "T"

Ilustracja do pytania
A. zm2
B. zm4
C. zm1
D. zm3
Zmienna o nazwie zm3 została zadeklarowana jako typu char co oznacza że może przechowywać pojedynczy znak w tym przypadku wartość T. Typ char w języku Java jest używany do przechowywania znaków Unicode co czyni go idealnym do obsługi liter jako danych. Każdy znak jest przechowywany jako 16-bitowa wartość liczby całkowitej co umożliwia reprezentację szerokiego zakresu symboli w tym litery cyfry i inne znaki specjalne. Przykładowymi zastosowaniami typu char są przypadki gdzie konieczne jest przechowywanie i przetwarzanie liter np. w sytuacjach gdy aplikacja wymaga manipulacji pojedyńczymi znakami w tekście czy analizą ich wartości w kontekście porównywania danych. Dobre praktyki przy pracy z typem char obejmują świadome zarządzanie pamięcią i unikanie niepotrzebnych konwersji do innych typów danych co może prowadzić do strat precyzji lub nieoczekiwanych rezultatów. Ważne jest także zrozumienie jak znaki są kodowane i dekodowane szczególnie w kontekście międzynarodowym gdzie prawidłowa obsługa znaków Unicode jest kluczowa dla zapewnienia kompatybilności i poprawnego działania aplikacji w różnych językach.

Pytanie 5

Jakie kwestie związane z percepcją są uwzględnione w rekomendacjach standardu WCAG 2.0?

A. umożliwienia interakcji między elementami użytkownika za pomocą klawiatury
B. prezentacji elementów interfejsu użytkownika
C. zapewnienia odpowiedniego czasu na zapoznanie się i przetworzenie informacji
D. jasności i dokładności w dostarczonych treściach na stronie
Inne zasady WCAG, takie jak obsługa klawiatury czy zrozumiałość treści, dotyczą odpowiednio nawigacji i struktury informacji. Elementy percepcyjne koncentrują się na warstwie wizualnej i słuchowej, umożliwiając użytkownikom z różnymi ograniczeniami percepcyjnymi dostęp do pełnej funkcjonalności strony.

Pytanie 6

Które z wymienionych działań stanowi zagrożenie dla emocjonalnego dobrostanu człowieka w sieci?

A. Przesyłanie niezaszyfrowanych plików
B. Zła postawa podczas pracy przy komputerze
C. Cyberstalking
D. Nadmierne korzystanie z mediów społecznościowych
Nadmierne korzystanie z mediów społecznościowych może negatywnie wpływać na samopoczucie i prowadzić do uzależnienia, ale samo w sobie nie stanowi formy prześladowania. Zła postawa podczas pracy przy komputerze prowadzi do problemów zdrowotnych, takich jak bóle pleców i karku, a nie wpływa na sferę emocjonalną. Przesyłanie niezaszyfrowanych plików zwiększa ryzyko naruszenia danych, ale nie oddziałuje na psychikę użytkownika.

Pytanie 7

Która z metod zarządzania projektem jest oparta na przyrostach realizowanych w sposób iteracyjny?

A. Metodyki zwinne (Agile)
B. Model spiralny
C. Model prototypowy
D. Model wodospadowy (waterfall)
Model kaskadowy, znany też jako waterfall, jest trochę inny. Działa sekwencyjnie, więc każda faza projektu musi się skończyć, zanim zaczniemy następną – nie ma tu miejsca na iteracje. Z kolei model prototypowy polega na tworzeniu próbnych wersji aplikacji, ale też nie skupia się na iteracyjnym dostarczaniu funkcjonalności. A model spiralny łączy w sobie aspekty prototypowania i podejścia kaskadowego, przy czym iteracje są długie i bardziej cykliczne, a nie krótkie i dynamiczne, jak w Agile.

Pytanie 8

W środowisku IDE przeznaczonym do tworzenia aplikacji okienkowych zdefiniowano okno Form1. Aby wprowadzić zmiany w ustawieniach, w kolejności: tytuł okna na górnym pasku, standardowy kursor na strzałkę oraz kolor tła okna, należy dostosować następujące pola w oknie Properties:

Ilustracja do pytania
A. Text, Cursor, BackColor
B. (Name), Cursor, BackgroundImage
C. (Name), UseWaitCursor, BackgroundImage
D. Text, UseWaitCursor, BackColor
Jak chcesz zmienić nazwę okna, kursor czy kolor tła w IDE, to trzeba popracować nad polami, czyli 'Text' (to jest nazwa), 'Cursor' (czyli kursor) i 'BackColor' (to kolor tła). Te ustawienia są kluczowe, bo dzięki nim możesz nadać swojemu oknu wygląd, który ci odpowiada, albo taki, który pasuje do wymagań projektu.

Pytanie 9

Który z wymienionych algorytmów jest algorytmem opartym na iteracji?

A. DFS (przeszukiwanie w głąb)
B. BubbleSort
C. QuickSort
D. Fibonacci (rekurencyjnie)
Bubble Sort to klasyczny przykład algorytmu iteracyjnego, który sortuje elementy tablicy poprzez wielokrotne porównywanie i zamianę sąsiadujących elementów. Algorytm ten działa w pętlach, aż wszystkie elementy zostaną odpowiednio uporządkowane. Chociaż jest jednym z najprostszych algorytmów sortowania, jego złożoność O(n^2) czyni go mniej efektywnym dla dużych zbiorów danych. Bubble Sort jest często wykorzystywany w nauczaniu podstaw algorytmiki, ponieważ łatwo zrozumieć jego działanie i implementację. Pomimo niskiej efektywności, bywa stosowany w przypadkach, gdy liczba elementów jest niewielka lub zbiór danych jest wstępnie posortowany.

Pytanie 10

Jakie są różnice między dialogiem modalnym a niemodalnym?

A. Dialog modalny wymaga zamknięcia, aby powrócić do głównego okna aplikacji, natomiast dialog niemodalny tego nie wymaga
B. Dialog modalny jest ograniczony wyłącznie do aplikacji konsolowych
C. Dialog modalny działa w tle, podczas gdy dialog niemodalny jest zawsze wyświetlany na pierwszym planie
D. Dialog modalny umożliwia interakcję z innymi oknami aplikacji, a dialog niemodalny tego nie pozwala
Dialog modalny to okno dialogowe, które wymaga interakcji użytkownika przed powrotem do głównego okna aplikacji. Tego rodzaju okna są często wykorzystywane do wyświetlania komunikatów, potwierdzeń lub formularzy wymagających danych wejściowych. Modalność zapewnia, że użytkownik nie może przejść do innej części aplikacji bez uprzedniego zamknięcia okna dialogowego. To rozwiązanie pomaga w wymuszeniu ważnych akcji, takich jak potwierdzenie usunięcia pliku lub zatwierdzenie płatności. Dialog niemodalny natomiast pozwala na interakcję z resztą aplikacji nawet wtedy, gdy okno dialogowe jest otwarte, co sprawdza się w mniej krytycznych sytuacjach, np. podczas wyświetlania dodatkowych opcji.

Pytanie 11

Przykład wywołania funkcji zamien w języku C++ może wyglądać w następujący sposób

Ilustracja do pytania
A. zamien(*a, *b); //a,b - zmienne całkowite
B. zamien(12, 34)
C. zamien(&a, &b); //x,y - zmienne całkowite
D. zamien(m,n); //m,n - zmienne całkowite
Wywołanie funkcji 'zamien' w formie zamien(&a, &b) jest poprawne, ponieważ przekazuje adresy zmiennych jako argumenty, co pozwala na modyfikację ich wartości w funkcji. Jest to standardowa technika używana w języku C++ do przekazywania parametrów przez wskaźniki lub referencje.

Pytanie 12

Jaki framework umożliwia tworzenie interaktywnych interfejsów użytkownika w języku TypeScript?

A. Angular
B. ASP.NET Core
C. Django
D. jQuery
Django to framework backendowy dla języka Python, który służy do budowy serwerów i aplikacji webowych, ale nie jest wykorzystywany do dynamicznych interfejsów użytkownika w przeglądarce. ASP.NET Core to framework od Microsoftu, przeznaczony głównie do budowy aplikacji webowych i API w języku C#, jednak nie bazuje na TypeScript. jQuery to lekka biblioteka JavaScript, która ułatwia manipulację DOM i obsługę zdarzeń, ale nie oferuje kompleksowych narzędzi do tworzenia dużych aplikacji frontendowych w TypeScript, takich jak Angular.

Pytanie 13

Użycie typu DECIMAL w SQL wymaga wcześniejszego określenia liczby cyfr przed przecinkiem oraz ilości cyfr za przecinkiem. Jest to zapis:

A. łańcuchowym
B. logicznym
C. stałoprzecinkowy
D. zmiennoprzecinkowy
Typ DECIMAL w języku SQL to typ zmiennoprzecinkowy, który umożliwia przechowywanie liczb z określoną liczbą miejsc po przecinku. Jest szeroko stosowany w finansach i innych dziedzinach wymagających dużej precyzji, ponieważ unika błędów zaokrągleń, które mogą wystąpić przy użyciu typów FLOAT lub REAL. Przechowywanie danych liczbowych w dokładny sposób ma kluczowe znaczenie w aplikacjach związanych z walutami i statystyką.

Pytanie 14

Jakie jest podstawowe zadanie wykorzystania frameworka Node.js w aplikacjach internetowych?

A. Zarządzanie aplikacjami serwerowymi i realizacja przetwarzania asynchronicznego
B. Kreowanie graficznego interfejsu użytkownika
C. Weryfikacja API
D. Budowanie aplikacji mobilnych
Aplikacje mobilne to raczej domena takich narzędzi jak Android Studio czy React Native, które są zaprojektowane do tworzenia aplikacji na smartfony. Projektowanie interfejsów użytkownika raczej robimy w Adobe XD, Sketch czy Figma, a nie w Node.js, bo to nie do końca jego zadanie. Testowanie API to już inna bajka i zazwyczaj korzysta się z Postmana, a Node.js to bardziej środowisko do uruchamiania kodu, a nie do testów.

Pytanie 15

Jakie są kluczowe różnice między typami stałoprzecinkowymi a zmiennoprzecinkowymi?

A. Typy stałoprzecinkowe przechowują liczby całkowite, a typy zmiennoprzecinkowe przechowują liczby z ułamkami dziesiętnymi
B. Typy stałoprzecinkowe wymagają większej ilości pamięci niż typy zmiennoprzecinkowe
C. Typy stałoprzecinkowe obsługują liczby ujemne, natomiast typy zmiennoprzecinkowe tylko dodatnie
D. Typy zmiennoprzecinkowe przechowują wyłącznie liczby ujemne
Główna różnica między typami stałoprzecinkowymi a zmiennoprzecinkowymi polega na tym, że stałoprzecinkowe przechowują liczby całkowite, podczas gdy zmiennoprzecinkowe przechowują liczby z częściami dziesiętnymi. Stałoprzecinkowe typy, takie jak 'int', są bardziej efektywne pod względem wydajności i zajmują mniej pamięci, co czyni je idealnym rozwiązaniem w przypadkach, gdzie precyzja dziesiętna nie jest wymagana. Z kolei typy zmiennoprzecinkowe, takie jak 'float' i 'double', umożliwiają dokładne reprezentowanie wartości niecałkowitych, co jest niezbędne w aplikacjach matematycznych i graficznych. Każdy z tych typów ma swoje zastosowanie w zależności od wymagań projektu.

Pytanie 16

W jakiej fazie cyklu życia projektu informatycznego następuje integracja oraz testowanie wszystkich modułów systemu?

A. Faza wdrożenia
B. Etap implementacji
C. Etap planowania
D. Faza analizy
Faza implementacji to etap cyklu życia projektu informatycznego, w którym następuje integracja i testowanie wszystkich modułów systemu. Po zakończeniu fazy projektowania i programowania, elementy aplikacji są łączone w jeden spójny system. Integracja polega na połączeniu komponentów, co umożliwia sprawdzenie ich współpracy oraz poprawności przepływu danych. Następnie przeprowadzane są testy integracyjne i systemowe, których celem jest wykrycie błędów w interakcji między modułami. Proces ten jest niezbędny, aby zapewnić stabilność aplikacji przed wdrożeniem do środowiska produkcyjnego. Skuteczna integracja minimalizuje ryzyko awarii i zwiększa niezawodność systemu.

Pytanie 17

Jakie informacje mogą być zapisywane w cookies przeglądarki?

A. Dane przechowywane w systemie baz danych
B. Prywatne dane użytkownika, na przykład hasła
C. Kod źródłowy aplikacji internetowej
D. Preferencje użytkownika, takie jak język lub styl strony
Preferencje użytkownika, takie jak język strony, motyw kolorystyczny lub preferencje dotyczące układu, są typowymi danymi przechowywanymi w ciasteczkach przeglądarki. Mechanizm ciasteczek pozwala na personalizację doświadczenia użytkownika i jest szeroko stosowany w aplikacjach webowych w celu dostosowania interfejsu do indywidualnych potrzeb. Cookies umożliwiają także zapamiętywanie sesji użytkownika, co pozwala uniknąć konieczności wielokrotnego logowania. Informacje te są przechowywane lokalnie w przeglądarce użytkownika i mogą być odczytywane przez aplikację podczas każdej wizyty. Stosowanie ciasteczek zgodnie z przepisami, takimi jak RODO (GDPR), wymaga informowania użytkownika o ich przeznaczeniu oraz uzyskiwania jego zgody na ich przechowywanie, co zapewnia transparentność i zgodność z prawem.

Pytanie 18

W jakich sytuacjach zastosowanie rekurencji może być bardziej korzystne niż użycie iteracji?

A. Kiedy liczba iteracji przewyższa maksymalny zakres zmiennej licznikowej
B. Kiedy program jest uruchamiany w środowisku wielowątkowym
C. Gdy kod źródłowy ma być zoptymalizowany dla starszych kompilatorów
D. Gdy algorytm wymaga naturalnego podziału na mniejsze podproblemy
Rekurencja jest bardziej efektywna od iteracji, gdy algorytm można naturalnie podzielić na mniejsze podproblemy. Przykładami są algorytmy podziału i zwycięzcy (divide and conquer), takie jak wyszukiwanie binarne, sortowanie szybkie (quick sort) czy obliczanie wartości liczb Fibonacciego. Rekurencja pozwala na bardziej eleganckie i przejrzyste rozwiązanie problemów, które mają strukturę rekurencyjną. W takich przypadkach kod jest krótszy i bardziej czytelny, co ułatwia jego konserwację i rozwój.

Pytanie 19

Jaki kod może być związany z treścią wygenerowaną w trakcie działania programu Java?

Ilustracja do pytania
A. Kodu 3
B. Kodu 4
C. Kodu 2
D. Kodu 1
Kod 4 jest prawidłowym rozwiązaniem generującym przedstawioną treść. Prawidłowo wykorzystuje składnię i logikę języka Java, co skutkuje poprawnym działaniem programu i zgodnym wynikiem w konsoli.

Pytanie 20

Jaką strukturę danych obrazuje zamieszczony kod w języku C#?

Ilustracja do pytania
A. listę
B. tablicę dwuwymiarową
C. tablicę jednowymiarową
D. stos
Kod w języku C# reprezentuje tablicę dwuwymiarową, która jest deklarowana za pomocą podwójnych nawiasów kwadratowych. Tablica taka pozwala na przechowywanie danych w formie macierzy.

Pytanie 21

Jak przedstawia się liczba dziesiętna 255 w systemie szesnastkowym?

A. FE
B. 100
C. FF
D. EF
Liczba dziesiętna 255 jest reprezentowana w systemie szesnastkowym jako FF. Aby zrozumieć, dlaczego tak jest, należy przyjrzeć się procesowi konwersji z systemu dziesiętnego na szesnastkowy. System dziesiętny oparty jest na podstawie 10, co oznacza, że używa dziesięciu cyfr od 0 do 9. W systemie szesnastkowym, który ma podstawę 16, używane są cyfry od 0 do 9 oraz litery od A do F, gdzie A odpowiada 10, B - 11, C - 12, D - 13, E - 14, a F - 15. Aby przeliczyć 255 na system szesnastkowy, dzielimy tę liczbę przez 16. Pierwsza operacja daje nam 15 jako wynik całkowity oraz 15 jako resztę, co w systemie szesnastkowym jest reprezentowane literą F. Dalsze dzielenie 15 przez 16 daje wynik 0 oraz resztę 15, co również jest reprezentowane jako F. Zatem, zapisując reszty w odwrotnej kolejności, otrzymujemy FF. Taki zapis jest używany w różnych standardach, takich jak HTML i CSS, gdzie kolory są przedstawiane w formacie szesnastkowym. Przykładem może być kolor czerwony, którego zapis to #FF0000, co oznacza maksymalną wartość czerwonego składnika i zera dla niebieskiego oraz zielonego. Warto znać te konwersje, zwłaszcza w programowaniu i projektowaniu stron internetowych, gdzie często pracuje się z wartościami szesnastkowymi.

Pytanie 22

Jakie metody można wykorzystać do przechowywania informacji o użytkownikach w aplikacji mobilnej na systemie Android?

A. W rejestrze systemu
B. Tylko w pamięci RAM
C. Wyłącznie w zewnętrznych bazach danych
D. Za pomocą plików SharedPreferences
Przechowywanie danych w rejestrze systemu jest typowe dla aplikacji desktopowych działających na systemach Windows i nie znajduje zastosowania w środowisku Android. Zewnętrzne bazy danych są używane do przechowywania dużych ilości danych, ale nie są optymalnym rozwiązaniem dla prostych preferencji użytkownika, ponieważ wymagają bardziej skomplikowanej konfiguracji. Przechowywanie danych wyłącznie w pamięci RAM jest rozwiązaniem tymczasowym – dane te są tracone po zamknięciu aplikacji lub ponownym uruchomieniu urządzenia, co czyni je niepraktycznymi do przechowywania trwałych ustawień użytkownika.

Pytanie 23

Dziedziczenie jest używane, gdy zachodzi potrzeba

A. asynchronicznej realizacji długotrwałych zadań
B. określenia zasięgu dostępności metod i pól danej klasy
C. wykorzystania stałych wartości, niezmieniających się w trakcie działania aplikacji
D. sformułowania klasy bardziej szczegółowej niż już stworzona
Dziedziczenie to fajna sprawa, bo pozwala nam tworzyć nowe klasy na bazie tych, które już mamy. Dzięki temu możemy zaoszczędzić dużo czasu na pisaniu kodu i jednocześnie dodawać nowe funkcje do tych klas. To naprawdę kluczowy element programowania obiektowego.

Pytanie 24

Gdzie są przechowywane informacje w sytuacji korzystania z chmury obliczeniowej?

A. Na zdalnych serwerach dostawcy usług
B. Na lokalnym serwerze użytkownika
C. Na nośnikach optycznych użytkownika
D. Na dysku twardym użytkownika
Dane w chmurze obliczeniowej są przechowywane przede wszystkim na zdalnych serwerach dostawcy usług chmurowych. Tego rodzaju przechowywanie danych ma na celu zapewnienie wysokiej dostępności, skalowalności oraz bezpieczeństwa. Dostawcy usług chmurowych, tacy jak Amazon Web Services, Microsoft Azure czy Google Cloud Platform, inwestują w infrastrukturę, która obejmuje centra danych rozmieszczone na całym świecie. Te centra danych są wyposażone w zaawansowane systemy zabezpieczeń, takie jak firewall'e, szyfrowanie danych i systemy detekcji intruzów. Dzięki temu użytkownicy mogą mieć pewność, że ich dane są bezpieczne. Dodatkowo, zdalne serwery oferują elastyczność w zakresie przydzielania zasobów obliczeniowych, co pozwala na dynamiczne reagowanie na zmieniające się potrzeby biznesowe. Warto również wspomnieć o standardach bezpieczeństwa, takich jak ISO 27001 czy SOC 2, które regulują sposób przechowywania i zarządzania danymi w chmurze, zapewniając zgodność z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 25

Jaki jest kluczowy zamysł wzorca "Kompozyt" (Composite)?

A. Określenie interfejsu komunikacji pomiędzy składnikami systemu
B. Stworzenie jednej klasy do zarządzania wieloma obiektami tego samego rodzaju
C. Umożliwienie klientom obsługi obiektów oraz ich zbiorów w spójny sposób
D. Danie możliwości dynamicznej zmiany zachowania obiektu
Zarządzanie wieloma obiektami tego samego typu to cecha wzorca Fabryka (Factory) lub Builder, a nie Kompozyt. Definiowanie interfejsu komunikacji między komponentami systemu to rola wzorca Mediator, który organizuje interakcje między różnymi obiektami. Umożliwienie dynamicznej zmiany zachowania obiektu jest domeną wzorca Strategia (Strategy) lub Dekorator (Decorator), które oferują elastyczność w zakresie modyfikacji zachowania podczas działania programu.

Pytanie 26

Którą funkcję w C++ można zastosować do dynamicznego przydzielania pamięci dla tablicy?

A. free()
B. malloc()
C. delete[]
D. sizeof()
Funkcja 'free()' służy do zwalniania pamięci zaalokowanej dynamicznie przez 'malloc()', ale nie alokuje pamięci. Funkcja 'sizeof()' zwraca rozmiar typu lub obiektu, ale nie alokuje pamięci dynamicznie – jest wykorzystywana do określania ilości pamięci potrzebnej dla danego typu. 'Delete[]' jest operatorem w C++, który usuwa tablicę dynamicznie zaalokowaną przy użyciu 'new[]', ale nie alokuje pamięci – jest to mechanizm zwalniania pamięci, a nie jej przydzielania.

Pytanie 27

Zgodnie z informacjami zawartymi w ramce, wskaż, który z rysunków ilustruje element przypisany do klasy Badge określonej w bibliotece Bootstrap?

Ilustracja do pytania
A. A
B. D
C. C
D. B
Klasa 'Badge' w Bootstrap jest używana do wyświetlania małych etykietek lub liczników, często w kontekście przycisków lub elementów nawigacyjnych. Badge pomaga wskazać np. liczbę nieprzeczytanych wiadomości, powiadomień lub status danego elementu. Jest to kluczowy element UI, który poprawia przejrzystość interfejsu użytkownika.

Pytanie 28

Jakie znaczenie ma poziom dostępności AAA w WCAG 2.0?

A. Średni standard dostępności
B. Najnizszy poziom dostępności
C. Dostosowanie tylko do użytkowników mobilnych
D. Najwyższy poziom dostępności
Poziom dostępności AAA w WCAG 2.0 oznacza najwyższy standard dostępności, który ma na celu zapewnienie, że treści internetowe są dostępne dla wszystkich użytkowników, w tym osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. WCAG, czyli Wytyczne dotyczące dostępności treści internetowych, są międzynarodowym standardem, który definiuje, jak tworzyć dostępne treści. Poziom AAA obejmuje wszystkie wytyczne z poziomów A i AA oraz dodatkowe wymagania, które są bardziej rygorystyczne. Przykładem może być konieczność zapewnienia alternatywnych opisów dla wszystkich mediów, w tym dla materiałów wideo i audio, a także użycie odpowiednich kontrastów kolorystycznych. W praktyce oznacza to, że strony internetowe muszą być projektowane z myślą o właściwej nawigacji, dostępnym oprogramowaniu czytającym oraz dostosowanych formatach tekstowych, które są łatwe do przetwarzania przez osoby z różnymi ograniczeniami. Wdrożenie poziomu AAA jest wyzwaniem, ale przyczynia się do bardziej inkluzywnego środowiska online.

Pytanie 29

Który z wymienionych elementów interfejsu użytkownika jest charakterystyczny dla aplikacji działającej na komputerze?

A. Przycisk (Button)
B. Routing
C. Strona HTML
D. API REST
Przycisk, czyli ten mały element, co go klikamy w aplikacjach, to naprawdę ważna część interfejsu. Używamy go, żeby coś zainicjować, na przykład zapisać dane czy wywołać jakąś funkcję. Fajnie, że można go dowolnie ustawiać – zmieniać wygląd, rozmiar, a nawet to, jak się zachowuje. Dzięki temu pasuje do każdej aplikacji. W dzisiejszych programach, jak WPF, te przyciski mogą mieć różne kolorowe ikony albo nawet animacje, co sprawia, że aplikacja wygląda super. Generalnie, bez przycisków użytkownik by się w aplikacji nie połapał, bo to dzięki nim możemy nawigować, zatwierdzać formularze czy otwierać nowe okna dialogowe.

Pytanie 30

Diagramem, który służy do śledzenia realizacji zadań przez członków zespołu projektowego, może być

A. aktywnosci UML
B. związków encji
C. Venna
D. Gantta
Diagram Gantta to narzędzie do wizualizacji harmonogramu projektów. Umożliwia śledzenie postępów i zarządzanie zadaniami, co czyni go niezwykle przydatnym w monitorowaniu pracy zespołu. Każde zadanie jest przedstawione jako pasek, którego długość odpowiada czasowi trwania zadania. Diagram Gantta umożliwia również identyfikację zależności między zadaniami oraz zarządzanie zasobami, co czyni go kluczowym narzędziem w zarządzaniu projektami IT.

Pytanie 31

Testy mające na celu identyfikację błędów w interfejsach między modułami bądź systemami nazywane są testami

A. integracyjnymi
B. jednostkowymi
C. wydajnościowymi
D. bezpieczeństwa
Testy integracyjne mają na celu wykrycie błędów w interfejsach i połączeniach między modułami lub systemami. Głównym celem tych testów jest sprawdzenie, czy różne komponenty aplikacji współpracują ze sobą zgodnie z oczekiwaniami. Testy integracyjne są przeprowadzane po testach jednostkowych, ale przed testami systemowymi. W praktyce testy te obejmują scenariusze, w których kilka modułów wymienia dane lub współdziała w ramach wspólnego procesu. Integracja jest kluczowa dla zapewnienia, że cały system działa jako spójna całość, co minimalizuje ryzyko błędów na etapie produkcji i poprawia jakość końcowego produktu. Przykładem może być test komunikacji między modułem autoryzacji użytkowników a modułem płatności w aplikacji e-commerce.

Pytanie 32

Jakie jest podstawowe zadanie funkcji zaprzyjaźnionej w danej klasie?

A. Umożliwienie funkcji dostępu do prywatnych atrybutów klasy
B. Generowanie kopii pól obiektu w innej klasie
C. Ograniczenie widoczności atrybutów klasy
D. Dodawanie nowych instancji do klasy
Dodawanie nowych obiektów do klasy to zadanie konstruktorów, a nie funkcji zaprzyjaźnionych. Tworzenie kopii pól obiektu w innej klasie może być realizowane za pomocą mechanizmów kopiujących lub metod publicznych, ale nie jest to funkcja zaprzyjaźniona. Ograniczenie zakresu widoczności pól klasy to efekt zastosowania modyfikatorów dostępu, takich jak private, protected lub public, a nie przyjaźni klasowej.

Pytanie 33

W jakiej okoliczności należy umieścić poszkodowanego w pozycji bezpiecznej?

A. Gdy poszkodowany jest świadomy, lecz ma uraz kończyny
B. Gdy poszkodowany jest nieprzytomny, ale oddycha
C. Gdy poszkodowany cierpi na krwotok zewnętrzny
D. Gdy poszkodowany nie oddycha
Ułożenie poszkodowanego w pozycji bezpiecznej jest konieczne, gdy osoba jest nieprzytomna, ale oddycha. Pozycja boczna ustalona zapobiega zadławieniu się językiem lub treścią żołądkową, co może wystąpić u osoby nieprzytomnej. To działanie jest kluczowe w przypadku osób po urazach głowy, zatruciach lub nagłych omdleniach. Dzięki tej pozycji drożność dróg oddechowych zostaje utrzymana, co znacząco zwiększa szanse na przeżycie do czasu przybycia służb medycznych.

Pytanie 34

Który z języków programowania jest powszechnie stosowany do tworzenia interfejsów użytkownika przy użyciu XAML?

A. C++
B. Objective-C
C. Java
D. C#
C++ jest często używany do tworzenia aplikacji desktopowych, ale w przypadku interfejsów użytkownika XAML jest bardziej związany z C#. Java jest językiem wykorzystywanym głównie do tworzenia aplikacji na Androida oraz aplikacji webowych i backendowych, ale nie jest typowo używany do programowania interfejsów w XAML. Objective-C to starszy język programowania dla systemów Apple i nie jest związany z XAML, który jest specyficzny dla technologii Microsoftu.

Pytanie 35

Który rodzaj kolekcji pozwala na dostęp do elementów w porządku FIFO (First In First Out)?

A. Tablica
B. Sekwencja
C. Kolejka
D. Kolekcja LIFO
Lista to struktura, która pozwala na dowolny dostęp do elementów i nie działa zgodnie z zasadą FIFO. Stos działa na zasadzie LIFO (Last In First Out), co oznacza, że ostatni dodany element jest usuwany jako pierwszy. Wektor to dynamiczna tablica, która umożliwia szybki dostęp do elementów za pomocą indeksów, ale nie działa zgodnie z zasadą FIFO.

Pytanie 36

Jaki z wymienionych komponentów jest kluczowy do inicjalizacji pola klasy podczas tworzenia instancji obiektu?

A. Konstruktor
B. Metoda statyczna
C. Instrukcja warunkowa
D. Funkcja zaprzyjaźniona
Konstruktor jest niezbędny do inicjalizacji pól klasy podczas tworzenia nowego obiektu. Bez konstruktora obiekt mógłby zostać utworzony w stanie nieokreślonym, co może prowadzić do błędów w działaniu programu. Konstruktor automatycznie przypisuje wartości do pól lub wykonuje inne niezbędne operacje przygotowawcze. Przykład w C++: `class Samochod { public: Samochod() { marka = "Nieznana"; } }`. W tym przypadku konstruktor ustawia domyślną wartość dla pola `marka`, co eliminuje konieczność ręcznego przypisywania wartości po utworzeniu obiektu.

Pytanie 37

Jakie środowisko deweloperskie jest powszechnie wykorzystywane do produkcji aplikacji webowych w języku Java?

A. XCode
B. PyCharm
C. Android Studio
D. Eclipse
Eclipse to jedno z najpopularniejszych środowisk programistycznych (IDE) wykorzystywanych do tworzenia aplikacji webowych w języku Java. Jest to potężne narzędzie, które wspiera zarówno tworzenie aplikacji desktopowych, jak i rozbudowanych systemów backendowych. Eclipse oferuje wiele wtyczek i rozszerzeń umożliwiających integrację z narzędziami do zarządzania bazami danych, serwerami aplikacji oraz systemami kontroli wersji. Dzięki temu programiści mogą efektywnie budować i testować aplikacje webowe napisane w Javie.

Pytanie 38

Który element dokumentacji technicznej jest istotny dla ustalenia metod ochrony danych w aplikacji?

A. Koncepcja interfejsu użytkownika
B. Harmonogram zarządzania zadaniami
C. Opis architektury klient-serwer
D. System ochrony aplikacji
System zabezpieczeń aplikacji to kluczowy element specyfikacji technicznej, który określa metody ochrony danych. Obejmuje on takie elementy jak szyfrowanie, kontrola dostępu, uwierzytelnianie oraz autoryzacja. Prawidłowo zaprojektowany system zabezpieczeń zapewnia ochronę przed atakami hakerskimi, nieautoryzowanym dostępem oraz utratą danych. W aplikacjach webowych i mobilnych systemy zabezpieczeń obejmują również techniki takie jak dwuskładnikowe uwierzytelnianie (2FA), zabezpieczenia API oraz regularne audyty bezpieczeństwa. Implementacja solidnych mechanizmów zabezpieczeń jest niezbędna, aby zapewnić zgodność z regulacjami prawnymi i zyskać zaufanie użytkowników.

Pytanie 39

Jakie znaczenie ma framework w kontekście programowania?

A. Program do graficznego projektowania interfejsów użytkownika
B. System operacyjny, który umożliwia uruchamianie aplikacji
C. Zbiór gotowych bibliotek, narzędzi i zasad ułatwiających tworzenie aplikacji
D. Moduł do zarządzania systemami baz danych
Framework to zbiór gotowych bibliotek, narzędzi i reguł, które wspierają tworzenie aplikacji poprzez dostarczanie struktury ułatwiającej pracę programistów. Frameworki definiują standardowe komponenty aplikacji, umożliwiając programistom skoncentrowanie się na logice biznesowej zamiast na podstawowej architekturze aplikacji. Przykłady popularnych frameworków to .NET, Angular, Django i Spring. Frameworki przyspieszają proces programowania, poprawiają jakość kodu i wspierają skalowalność aplikacji, co czyni je nieodłącznym elementem nowoczesnego programowania.

Pytanie 40

Zawarty w ramce opis licencji sugeruje, że mamy do czynienia z licencją

Ilustracja do pytania
A. Shareware
B. Open Source
C. OEM
D. Freeware
Opis licencji wskazuje na licencję Open Source, która umożliwia użytkownikom przeglądanie, modyfikowanie i dystrybucję kodu źródłowego. Oprogramowanie open source sprzyja innowacji, współpracy i elastyczności, pozwalając na dostosowanie aplikacji do własnych potrzeb. Licencje takie jak GPL, MIT czy Apache są popularnymi przykładami licencji open source.