Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Opiekunka dziecięca
  • Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
  • Data rozpoczęcia: 6 kwietnia 2025 12:27
  • Data zakończenia: 6 kwietnia 2025 12:28

Egzamin niezdany

Wynik: 0/40 punktów (0,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Aby zapewnić prawidłowy rozwój psychomotoryczny dwuletnich, prawidłowo rozwijających się dzieci w żłobku, opiekunka powinna przede wszystkim

A. ograniczać naturalną chęć do zabawy ruchowej dzieci, gdy uzna, że są zmęczone.
B. organizować poranne ćwiczenia składające się z co najmniej dziewięciu nowych aktywności.
C. organizować systematycznie dzieciom zabawy ruchowe i ćwiczenia podstawowe.
D. wymagać od dzieci precyzyjnego wykonywania ćwiczeń ruchowych.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Fajnie, że organizujesz regularne zabawy i ćwiczenia dla małych dzieci! To naprawdę ważne dla ich rozwoju psychomotorycznego. Dwuletnie maluchy mają naturalną chęć do odkrywania świata i zabawy, a to wspiera ich umiejętności motoryczne, społeczne i emocjonalne. Jak wiadomo, zabawa to fundament ich nauki. Możesz spróbować wielu różnych aktywności, jak bieganie, skakanie czy nawet gry zespołowe. To świetny sposób, by dzieci były aktywne i rozwijały umiejętności interpersonalne. Regularne zajęcia pomagają im poczuć się stabilnie emocjonalnie i lepiej przystosować do grupy. A co najważniejsze, to też poprawia ich koordynację i ogólną sprawność fizyczną, co jest kluczowe w tym okresie, gdy rozwijają swoje zdolności ruchowe.

Pytanie 2

Dobrze rozwijające się dziecko zaczyna wydawać dźwięki około

A. 8. miesiąca życia
B. 6. miesiąca życia
C. 2. miesiąca życia
D. 4. miesiąca życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź wskazuje, że dziecko zaczyna gaworzyć około 6. miesiąca życia, co jest zgodne z normami rozwoju mowy ustalonymi przez specjalistów w dziedzinie pediatrii i logopedii. Gaworzenie to kluczowy etap w rozwoju językowym, w którym dzieci zaczynają eksperymentować z dźwiękami i intonacją, co jest niezbędne dla dalszego rozwoju mowy. W tym okresie rodzice mogą zauważyć, że dziecko zaczyna wydawać różnorodne dźwięki, łączy samogłoski i spółgłoski, co jest pierwszym krokiem do tworzenia słów. Ważnym aspektem jest interakcja z dzieckiem – czytanie książek, śpiewanie piosenek czy rozmowa z nim sprzyjają rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych. Umożliwiają one dziecku nie tylko naukę nowych dźwięków, ale również rozumienie kontekstu, w jakim są używane. Wsparcie rodziców i opiekunów w tym etapie jest kluczowe, aby dziecko mogło płynnie przejść do bardziej złożonych form komunikacji, co jest potwierdzone przez standardy rozwoju mowy, takie jak wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia.

Pytanie 3

Zgodnie z aktualnie obowiązującą ustawą o opiece nad dziećmi do lat 3, w przypadku, gdy w grupie żłobkowej znajduje się dziecko, które nie ukończyło pierwszego roku życia, to jeden opiekun może sprawować opiekę najwyżej nad

A. sześciorgiem dzieci
B. czworgiem dzieci
C. pięciorgiem dzieci
D. ośmiorgiem dzieci

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zgodnie z ustawą o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, w przypadku, gdy w grupie żłobkowej znajduje się dziecko, które nie ukończyło pierwszego roku życia, maksymalna liczba dzieci, jaką może obsługiwać jeden opiekun, wynosi pięć. Jest to kluczowy przepis, który ma na celu zapewnienie odpowiedniego poziomu opieki oraz bezpieczeństwa maluchów, które w tym wieku wymagają szczególnej uwagi i wsparcia. Dzieci poniżej roku życia są znacznie bardziej podatne na różne zagrożenia, co wymaga większej uwagi ze strony opiekunów. Dlatego przyjęcie niższej normy w porównaniu do starszych dzieci, które mogą być pod opieką w większej liczbie, jest zgodne z rekomendacjami instytucji zajmujących się opieką nad dziećmi, jak np. UNICEF. Przykład praktyczny tego przepisu można zobaczyć w żłobkach, gdzie organizowane są zajęcia, podczas których opiekunowie mają możliwość indywidualnego podejścia do każdego dziecka, co przekłada się na efektywność nauki i komfort maluchów.

Pytanie 4

Niemowlę w wieku 3-4 miesięcy, które rozwija się prawidłowo, potrafi

A. pełzać do przodu.
B. leżąc na brzuchu, opierając się na rękach, unosić górną część tułowia.
C. obracać się na bok.
D. przewracać się z pozycji na brzuchu na plecy.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Niemowlęta w wieku 3-4 miesięcy rozwijają się w sposób, który obejmuje szereg kluczowych umiejętności motorycznych. Odpowiedź, że niemowlę leżąc na brzuchu, opierając się na rękach, unosi górną część tułowia jest prawidłowa, ponieważ jest to oznaka prawidłowego rozwoju mięśni ramion, pleców oraz stabilności w obrębie tułowia. W tym okresie życia niemowlęta zaczynają angażować mięśnie grzbietu i brzucha, co przygotowuje je do kolejnych etapów rozwoju, takich jak przewracanie się czy siedzenie. Przykładem zastosowania tej umiejętności w praktyce jest wspieranie niemowlęcia w leżeniu na brzuchu podczas zabawy, co stymuluje rozwój sensoryczny oraz motorczny. Warto podkreślić, że zgodnie z wytycznymi pediatrycznymi, regularne czas na brzuchu (tummy time) jest kluczowe dla prawidłowego rozwoju motorycznego, ponieważ zapobiega płaskiej głowie i wspiera rozwój koordynacji ruchowej.

Pytanie 5

W przypadku wystąpienia kaszlu suchego u czteroletniego dziecka nie należy zalecać

A. obserwowania poziomu wilgotności powietrza w pomieszczeniu.
B. informowania dziecka o potrzebie ograniczenia aktywności.
C. zapewnienia wyższej niż zazwyczaj temperatury w pomieszczeniu.
D. nawilżania błon śluzowych ust dziecka.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dbanie o wyższą niż zwykle temperaturę w pomieszczeniu nie jest wskazane w przypadku suchego kaszlu u czteroletniego dziecka, ponieważ zbyt wysoka temperatura może prowadzić do dalszego wysuszenia błon śluzowych dróg oddechowych. W praktyce, optymalna temperatura w pomieszczeniu, w którym przebywa dziecko, powinna wynosić około 20-22°C. Ważne jest, aby unikać przesuszenia powietrza, co często ma miejsce w pomieszczeniach ogrzewanych. Zamiast podnosić temperaturę, lepszym rozwiązaniem jest zadbanie o odpowiednią wilgotność powietrza, co można osiągnąć poprzez użycie nawilżaczy powietrza lub umieszczanie misek z wodą w pomieszczeniu. Wspierając nawilżenie powietrza, można złagodzić objawy kaszlu, ponieważ wilgotne powietrze ułatwia oddychanie i pomaga w nawilżeniu błon śluzowych, co jest szczególnie istotne w przypadku dzieci z problemami oddechowymi. Warto również pamiętać o nawadnianiu organizmu, co dodatkowo wspiera procesy zdrowotne dziecka.

Pytanie 6

Która z technik artystycznych dostarczy dwuletniemu dziecku wielu bodźców dotykowych?

A. Wyklejanie plasteliną.
B. Wycinanki witrażowe.
C. Malowanie wałkiem.
D. Malowanie farbami.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wyklejanie plasteliną jest techniką, która dostarcza dwuletniemu dziecku szeroką gamę bodźców dotykowych, co jest kluczowe dla ich rozwoju sensorycznego. Plastelina, jako materiał plastyczny, ma wyjątkową teksturę, która zachęca dzieci do eksploracji i manipulacji. Dzieci w tym wieku uczą się poprzez dotyk, a modelowanie plasteliny angażuje ich zmysły, rozwija motorykę małą oraz koordynację ręka-oko. Przy użyciu plasteliny, dziecko może formować różne kształty, co sprzyja kreatywności i wyobraźni. Ta technika jest również zgodna z założeniami pedagogiki wczesnoszkolnej, które podkreślają znaczenie zabawy w nauce. W praktyce, wyklejanie plasteliną można łączyć z różnymi tematami edukacyjnymi, jak np. tworzenie zwierząt, przedmiotów codziennego użytku czy postaci z bajek, co dodatkowo angażuje dzieci w proces twórczy. Tego rodzaju aktywności sprzyjają nie tylko rozwojowi zdolności manualnych, ale także kształtowaniu wrażliwości artystycznej u najmłodszych.

Pytanie 7

Masa ciała 4-letniego chłopca plasuje się na 10 centylu, podczas gdy jego wzrost znajduje się na poziomie 90 centyla. Jakie wnioski można wyciągnąć z tych danych?

A. nadwagę
B. otyłość
C. niedowagę
D. wagę prawidłową

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że chłopiec ma niedowagę, jest prawidłowa, ponieważ analiza centyli wskazuje na to, że jego masa ciała znajduje się na poziomie 10 centyla. Oznacza to, że 10% dzieci w jego wieku ma niższą masę ciała, co wskazuje na potencjalne problemy zdrowotne związane z niedoborem masy. W praktyce, dzieci, które znajdują się na tak niskim centylu, mogą wymagać szczegółowej oceny dietetycznej oraz monitorowania wzrostu i rozwoju, aby upewnić się, że otrzymują odpowiednią ilość kalorii oraz składników odżywczych. Warto również podkreślić, że centyle są narzędziem stosowanym w pediatrii, które pozwala ocenić wzrost i rozwój dzieci w porównaniu do ich rówieśników. Podczas oceny stanu zdrowia dziecka, ważne jest, aby uwzględnić nie tylko masę ciała, ale także wzrost oraz inne czynniki, takie jak historia zdrowotna rodziny czy nawyki żywieniowe. Monitorowanie tych parametrów jest kluczowe dla wczesnego wykrywania problemów rozwojowych i interwencji w razie potrzeby.

Pytanie 8

Która z witamin jest kluczowa dla prawidłowego rozwoju układu kostnego oraz pełni istotną rolę w metabolizmie wapnia i fosforu?

A. Witamina K
B. Witamina D
C. Witamina A
D. Witamina C

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Witamina D odgrywa kluczową rolę w metabolizmie wapnia i fosforu, co jest niezbędne dla prawidłowego rozwoju kośćca. Jej główną funkcją jest wspomaganie wchłaniania wapnia w jelitach, co wpływa na mineralizację kości. Niedobór witaminy D może prowadzić do osłabienia kości i chorób takich jak osteoporoza czy krzywica w dzieciństwie. W praktyce, aby zapewnić odpowiedni poziom witaminy D, zaleca się ekspozycję na słońce, ponieważ organizm syntetyzuje tę witaminę pod wpływem promieniowania UVB. Ponadto, witamina D można znaleźć w niektórych produktach spożywczych, takich jak tłuste ryby, żółtka jaj, a także w suplementach diety. W kontekście zdrowia publicznego, wiele krajów zaleca rutynowe badania poziomu witaminy D, szczególnie w populacjach narażonych na jej niedobory, co jest zgodne z wytycznymi organizacji zdrowotnych. Przykładowo, normy dotyczące poziomu witaminy D w surowicy krwi, ustalone przez Instytut Medycyny, wskazują, że wartości powyżej 20 ng/ml są uważane za wystarczające do utrzymania zdrowia kości.

Pytanie 9

Jakie formy zabaw pomagają w zapobieganiu izolacji dzieci oraz sprzyjają ich integracji?

A. Z całą grupą.
B. W pojedynkę.
C. Sensomotoryczne.
D. Z użyciem przyborów.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "Z całą grupą" jest poprawna, ponieważ integracyjne zabawy w grupie są kluczowe dla budowania relacji społecznych między dziećmi. Takie aktywności stwarzają okazję do współpracy, komunikacji i wspólnego rozwiązywania problemów, co sprzyja zacieśnianiu więzi. Przykłady zabaw, które sprzyjają integracji to gry zespołowe, wspólne projekty artystyczne czy działania wymagające współpracy, takie jak budowanie konstrukcji z klocków. W kontekście standardów edukacji wczesnoszkolnej, programy nauczania często uwzględniają elementy pracy w grupie, co jest zgodne z teorią uczenia się społecznego, wskazującą na znaczenie interakcji międzyludzkich w procesie rozwoju. Warto również zauważyć, że zabawy w grupie mogą być dostosowane do różnorodnych potrzeb dzieci, co dodatkowo wspiera inkluzyjność i różnorodność w edukacji.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Pomieszczenie, w którym realizowany jest żłobek zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi do lat 3, powinno mieć przynajmniej

A. dwa pokoje, w tym jedno przystosowane do wypoczynku dzieci.
B. pięć pokoi, w tym dwa przystosowane do wypoczynku dzieci.
C. cztery pokoje, w tym dwa przystosowane do wypoczynku dzieci.
D. trzy pokoje, w tym jedno przystosowane do wypoczynku dzieci.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Lokal, w którym tworzony i prowadzony jest żłobek, powinien spełniać określone wymogi zawarte w Ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Przyjęta odpowiedź informuje, że wymagane są co najmniej dwa pomieszczenia, w tym jedno przystosowane do odpoczynku dzieci. Taki układ pomieszczeń jest zgodny z zasadami funkcjonalności i bezpieczeństwa, które mają na celu zapewnienie dzieciom odpowiednich warunków do rozwoju. Przykładem praktycznym może być podział przestrzeni na pomieszczenie do zabawy i edukacji oraz na sypialnię, co pozwala na efektywne zarządzanie czasem dzieci. W przypadku żłobków kluczowe jest również dostosowanie pomieszczeń do potrzeb najmłodszych, co obejmuje odpowiednie wyposażenie oraz przestrzeń do odpoczynku. Dbałość o takie standardy przyczynia się do poprawy jakości opieki nad dziećmi i ich bezpieczeństwa. Warto również zauważyć, że zgodność z przepisami prawnymi jest podstawowym obowiązkiem każdego prowadzącego żłobek, co ma istotne znaczenie dla rodziców, którzy powierzają dzieci w opiekę.

Pytanie 12

W jakim miesiącu życia dziecko, które rozwija się prawidłowo, zdobywa umiejętność samodzielnego siedzenia bez wsparcia i pomocy?

A. Szóstym
B. Dziewiątym
C. Dziesiątym
D. Siódmym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Umiejętność samodzielnego siadania jest jednym z kluczowych kamieni milowych w rozwoju dziecka. Zwykle następuje ona w dziewiątym miesiącu życia, kiedy to dziecko posiada już odpowiednią siłę mięśniową w obrębie tułowia oraz koordynację ruchową. W tym czasie, wiele dzieci zaczyna również wykonywać ruchy, które pozwalają im na stabilniejsze siedzenie, co w praktyce oznacza, że potrafią utrzymać równowagę bez podparcia. Warto zaznaczyć, że każdy maluch rozwija się w swoim własnym tempie, a standardy dotyczące rozwoju, takie jak te określone przez Amerykańską Akademię Pediatrii, wskazują na dziewiąty miesiąc jako typowy czas na opanowanie tej umiejętności. Rozwój zdolności siedzenia ma ogromne znaczenie dla dalszych etapów rozwoju, takich jak nauka raczkowania, a później chodzenia. Siedzenie wzmacnia również więzi społeczne, gdyż umożliwia dziecku angażowanie się w interakcje z otoczeniem, co jest istotne dla jego rozwoju emocjonalnego i poznawczego.

Pytanie 13

Dla dziecka z celiakią konieczne jest wprowadzenie diety

A. ubogotłuszczowej.
B. bogatobiałkowej.
C. bezlaktozowej
D. bezglutenowej.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dieta bezglutenowa jest kluczowym elementem leczenia celiakii, która jest autoimmunologiczną chorobą jelita cienkiego wywołaną nietolerancją glutenu – białka występującego w pszenicy, jęczmieniu i życie. Przyjmowanie glutenu prowadzi do uszkodzenia błony śluzowej jelita, co skutkuje rozwojem objawów takich jak biegunka, bóle brzucha oraz problemy z wchłanianiem składników odżywczych. Wprowadzenie diety bezglutenowej to jedyny skuteczny sposób na kontrolowanie objawów i zapobieganie powikłaniom zdrowotnym. Przykłady produktów dozwolonych w diecie bezglutenowej to ryż, kukurydza, ziemniaki oraz większość owoców i warzyw. Wyjątkowo ważne jest, aby osoby z celiakią były świadome ukrytych źródeł glutenu, które mogą występować w przetworzonych produktach spożywczych. Stosowanie diety bezglutenowej nie tylko łagodzi objawy, ale również wspiera regenerację jelit oraz poprawia ogólny stan zdrowia pacjenta. Warto korzystać z materiałów edukacyjnych i konsultacji z dietetykiem, aby zapewnić sobie zbilansowaną dietę, unikając jednocześnie produktów szkodliwych w kontekście celiakii.

Pytanie 14

Brak zaspokojenia potrzeby aktywności fizycznej u małego dziecka może prowadzić do opóźnień w jego rozwoju w zakresie

A. wzrostu i wagi ciała
B. lokomocji i funkcji poznawczych
C. nawyków i przyzwyczajeń
D. emocji i kontaktów społecznych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Niezaspokojenie potrzeby ruchu u małego dziecka prowadzi do opóźnień w rozwoju lokomocji oraz funkcji poznawczych, co ma kluczowe znaczenie dla ogólnego rozwoju dziecka. Ruch jest niezbędny do rozwijania podstawowych umiejętności motorycznych, takich jak bieganie, skakanie czy wspinanie się, które wpływają na koordynację oraz równowagę. Te umiejętności przekładają się na zdolność do eksploracji otoczenia, co jest istotne dla rozwijania funkcji poznawczych, takich jak myślenie, rozwiązywanie problemów oraz rozwijanie pamięci. Dzieci, które mają odpowiednie możliwości do ruchu, są bardziej skłonne do angażowania się w zabawy, które stymulują ich rozwój umysłowy oraz społeczny. Stosowanie zróżnicowanych form aktywności fizycznej, takich jak zabawy na świeżym powietrzu, taniec czy gry ruchowe, jest zgodne z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia, która podkreśla znaczenie aktywności fizycznej dla dzieci w celu wspierania ich rozwoju. Dlatego zapewnienie dzieciom odpowiednich warunków do ruchu jest kluczowym elementem wspierania ich rozwoju lokomocyjnego i poznawczego.

Pytanie 15

Według wytycznych Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, dziecko ma przeciwwskazanie do karmienia piersią, gdy występuje

A. cytomegalia
B. żółtaczka
C. infekcja wirusowa
D. galaktozemia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Galaktozemia jest metaboliczną chorobą wrodzoną, polegającą na braku enzymu odpowiedzialnego za rozkład galaktozy, co prowadzi do kumulacji tej substancji we krwi. Karmienie piersią w przypadku dzieci z galaktozemią jest przeciwwskazane, ponieważ mleko matki zawiera znaczną ilość galaktozy, co może prowadzić do poważnych powikłań zdrowotnych, takich jak uszkodzenie wątroby, zaćma czy uszkodzenia neurologiczne. Zgodnie ze standardami Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, w takich przypadkach zaleca się stosowanie specjalistycznych preparatów mlekozastępczych, które są bezgalaktozowe. W praktyce oznacza to, że wczesne rozpoznanie galaktozemii i wprowadzenie diety eliminującej galaktozę są kluczowe dla prawidłowego rozwoju dziecka oraz zapobiegania poważnym powikłaniom zdrowotnym. Edukacja rodziców na temat tej choroby i jej wpływu na dietę dziecka jest niezwykle ważna, aby zapewnić mu zdrowy rozwój.

Pytanie 16

W przypadku wystąpienia atopowego zapalenia skóry u niemowląt, co powinna zrobić opiekunka?

A. myć dziecko w wodzie z emolientami
B. kąpać dziecko w wodzie z dodatkiem szarego mydła
C. nakładać ciepłe okłady na obszary objęte wysypką
D. stosować miejscowe kortykosteroidy zaraz po zauważeniu wysypki

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Mycie dziecka w wodzie z dodatkiem emolientów jest kluczowym elementem pielęgnacji skóry u niemowląt z atopowym zapaleniem skóry. Emolienty, czyli substancje nawilżające, tworzą na powierzchni skóry warstwę ochronną, która zapobiega utracie wody oraz łagodzi podrażnienia. Zastosowanie emolientów w kąpieli ma na celu nie tylko nawilżenie, ale również zmniejszenie stanu zapalnego i świądu, co jest szczególnie istotne w przypadku atopowego zapalenia skóry. Warto pamiętać, że woda powinna być letnia, a czas kąpieli ograniczony, aby uniknąć nadmiernego wysuszenia skóry. Dodatkowo, po kąpieli zaleca się nałożenie emolientów na jeszcze wilgotną skórę, aby maksymalizować efekt nawilżenia. Praktyka ta jest zgodna z wytycznymi dermatologicznymi, które zwracają uwagę na regularne stosowanie emolientów jako podstawowej metody pielęgnacyjnej dla dzieci z AZS. Emolienty są dostępne w różnych formach, jak kremy, maści czy oleje, co pozwala na ich dostosowanie do indywidualnych potrzeb skóry dziecka.

Pytanie 17

Aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia nagłej śmierci łóżeczkowej u dziecka, w jego pierwszych miesiącach życia powinno się kłaść je do snu na

A. lewym boku
B. brzuchu
C. plecach
D. prawym boku

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Układanie niemowlęcia do snu na plecach jest zalecane przez specjalistów w dziedzinie pediatrii i zdrowia publicznego jako kluczowa strategia w zapobieganiu nagłej śmierci łóżeczkowej (SIDS). Badania wykazały, że śpiąc na plecach, dzieci mają mniejsze ryzyko uduszenia się, ponieważ ta pozycja minimalizuje możliwość zablokowania dróg oddechowych. W praktyce, rodzice powinni zawsze kłaść swoje niemowlęta na twardym, płaskim materacu, unikając miękkich poszewek, poduszek oraz wszelkich luźnych przedmiotów w łóżeczku, które mogą stwarzać zagrożenie. Co więcej, zaleca się, aby dzieci spały w tym samym pomieszczeniu co rodzice, ale na oddzielnym łóżeczku, co również wpływa na ich bezpieczeństwo. Eksperci, tacy jak American Academy of Pediatrics, sugerują, że praktyka ta powinna być przestrzegana przez co najmniej pierwsze sześć miesięcy życia dziecka, a nawet dłużej, aby zapewnić optymalne warunki dla zdrowego snu i rozwoju malucha.

Pytanie 18

Jakie potrzeby dziecka, które znajduje się w szpitalu, z uwagi na ograniczony zakres i niewielką różnorodność bodźców zmysłowych w tym otoczeniu, powinna szczególnie wziąć pod uwagę opiekunka?

A. Potrzeby biologiczne
B. Potrzeby akceptacji
C. Potrzeby poznawcze
D. Potrzeby bezpieczeństwa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór odpowiedzi dotyczącej potrzeb poznawczych dziecka przebywającego w szpitalu jest szczególnie trafny, ponieważ środowisko szpitalne charakteryzuje się ograniczoną ilością bodźców zmysłowych. Dzieci w takich warunkach mogą odczuwać nudę, co negatywnie wpływa na ich rozwój poznawczy. Potrzeby poznawcze obejmują różnorodne aspekty stymulacji intelektualnej, takie jak zabawy edukacyjne, interaktywne programy multimedialne czy różnorodne materiały do tworzenia. Kluczowe w tym kontekście jest zapewnienie im dostępu do aktywności, które rozwijają wyobraźnię i umiejętności rozwiązywania problemów. Przykładami mogą być gry planszowe czy zabawy sensoryczne, które angażują dzieci w twórcze myślenie. Dodatkowo, zgodnie z aktualnymi standardami opieki pediatrycznej zaleca się stosowanie terapii zajęciowej, która może wspierać rozwój poznawczy w warunkach szpitalnych. Takie podejście nie tylko zwiększa komfort dzieci, ale również sprzyja ich rehabilitacji i szybkiemu powrotowi do zdrowia.

Pytanie 19

W jakim czasie dziecko, które rozwija się prawidłowo, zaczyna wydawać dźwięki dwusylabowe, takie jak "ma-ma", "pa-pa", "ta-ta"?

A. Zazwyczaj w okolicach 5-6 miesiąca życia
B. Zwykle w okolicach 3-4 miesiąca życia
C. Przeważnie w okolicach 7-8 miesiąca życia
D. Około 9-10 miesiąca życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "około 5-6 miesiąca życia" jest prawidłowa, ponieważ na tym etapie rozwoju dziecko zaczyna eksplorować dźwięki i zabawę głosem. W tym czasie, w wyniku zarówno rozwoju fizycznego, jak i neurologicznego, dzieci często zaczynają łączyć sylaby w proste dźwięki, takie jak 'ma-ma' czy 'pa-pa'. Rozwój mowy w pierwszym roku życia jest kluczowy, ponieważ odzwierciedla umiejętności motoryki ustnej oraz zdolności do naśladowania dźwięków otoczenia. Warto również zauważyć, że zabawy dźwiękowe, takie jak śpiewanie czy powtarzanie dźwięków, wspierają rozwój komunikacji. Specjaliści zalecają interakcję z dzieckiem przez mówienie i śpiewanie, co przyspiesza ten proces. To zjawisko jest zgodne z teoriami rozwoju językowego, które podkreślają znaczenie wczesnej stymulacji w formie dźwięków i rytmu, co prowadzi do rozwoju umiejętności językowych. Dlatego w tym okresie warto aktywnie angażować się w rozmowy z dzieckiem, co wspiera jego naukę i rozwój mowy.

Pytanie 20

Mleko matki produkowane przez zdrową, prawidłowo odżywioną kobietę w pełni zaspokaja potrzeby niemowlęcia na wszystkie niezbędne substancje odżywcze przez pierwsze

A. siedem miesięcy życia
B. sześć miesięcy życia
C. osiem miesięcy życia
D. cztery miesiące życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pokarm kobiecy, znany jako mleko matki, jest uznawany za najbardziej odpowiednią formę żywienia niemowląt w pierwszych miesiącach życia. Do sześciu miesięcy życia, mleko matki dostarcza wszystkie niezbędne składniki odżywcze, w tym białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy i minerały, które są kluczowe dla prawidłowego rozwoju niemowlęcia. Zawiera również immunoglobuliny i inne substancje, które wspierają układ odpornościowy dziecka. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca wyłączne karmienie piersią przez pierwsze sześć miesięcy życia, co jest zgodne z badaniami wykazującymi, że mleko matki zmniejsza ryzyko wielu chorób, takich jak infekcje dróg oddechowych czy biegunki. Praktyczne przykłady zastosowania tej wiedzy obejmują edukację matek na temat korzyści z karmienia piersią, co może prowadzić do lepszych wyników zdrowotnych dzieci oraz wspierać ich prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny.

Pytanie 21

Jakie produkty zbożowe są odpowiednie dla dzieci z nietolerancją glutenu?

A. Kukurydziane.
B. Jęczmienne.
C. Pszenne.
D. Żytnie.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kukurydza to jedno z najpopularniejszych zbóż, które jest naturalnie wolne od glutenu, co czyni ją idealnym wyborem dla dzieci z nietolerancją tego białka. W przypadku celiakii, która jest najpowszechniejszą postacią nietolerancji glutenu, osoby dotknięte tym schorzeniem muszą unikać wszelkich produktów zawierających gluten, co obejmuje zboża takie jak pszenica, żyto i jęczmień. Kukurydziane produkty, takie jak polenty, mąka kukurydziana czy tortille, są doskonałym źródłem węglowodanów. Podczas zakupów warto zwracać uwagę na oznaczenia, takie jak „bezglutenowe”, które gwarantują, że produkt nie był skażony glutenem w trakcie produkcji. Warto także stosować kukurydzę w różnych formach, co pozwala na urozmaicenie diety dziecka. Zastosowanie kukurydzy w diecie dziecka z nietolerancją glutenu może przyczynić się do lepszego zbilansowania posiłków i dostarczenia niezbędnych składników odżywczych, przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa zdrowotnego. Dbanie o różnorodność w diecie jest kluczowe, aby uniknąć niedoborów pokarmowych.

Pytanie 22

Zajęcia artystyczne, w trakcie których do gniecenia, ugniatania i rozdzielania na kawałki używa się plasteliny, nauczycielka może zaplanować w pracy z dziećmi najwcześniej

A. w IV kwartale 1. roku życia
B. w IV kwartale 3. roku życia
C. w IV kwartale 2. roku życia
D. w IV kwartale 4. roku życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór opcji IV kwartal 2. roku życia jako właściwej odpowiedzi jest uzasadniony rozwojem umiejętności manualnych dzieci w tym okresie. W drugim roku życia, dzieci zaczynają intensywnie eksplorować świat zmysłami, a ich zdolności motoryczne stają się bardziej wyrafinowane. Gniecenie, ugniatanie i rwanie plasteliny to działania, które wspierają rozwój małej motoryki, co jest kluczowe dla dalszego rozwoju umiejętności rysunkowych i manualnych. W praktyce, opiekunka może zaplanować zajęcia, podczas których dzieci będą tworzyć proste formy, takie jak kulki czy wałki, co dodatkowo stymuluje ich kreatywność i wyobraźnię. Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi edukacji wczesnoszkolnej, takie zabawy plastyczne są nie tylko formą ekspresji artystycznej, ale również sposobem na rozwijanie zdolności społecznych, gdyż dzieci często pracują w grupach, ucząc się współpracy i dzielenia się materiałami. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie pedagogiki, które zalecają włączenie różnorodnych form aktywności artystycznej od najmłodszych lat.

Pytanie 23

Jaka z podanych piosenek jest najodpowiedniejsza do zaśpiewania dziecku przed snem w niemowlęctwie?

A. Zuzia lalka nieduża
B. Tańcowały dwa Michały
C. Mało nas do pieczenia chleba
D. Na Wojtusia z popielnika

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
"Na Wojtusia z popielnika" jest piosenką idealną do śpiewania niemowlętom przed snem. Jej łagodna melodia oraz prosta, powtarzalna struktura sprawiają, że wprowadza ona dziecko w stan relaksu, co jest kluczowe dla wyciszenia przed snem. Muzyka ma znaczący wpływ na rozwój dziecka, a piosenki tego typu wspierają nie tylko zasypianie, ale także rozwój językowy, ponieważ wprowadzają dziecko w świat dźwięków i rytmów. Dodatkowo, piosenka ta jest osadzona w polskiej tradycji ludowej, co może stanowić świetną podstawę do późniejszego przekazywania kultury i tradycji. Warto zauważyć, że praktyka śpiewania kołysanek jest wspierana przez liczne badania, które wskazują na korzystny wpływ muzyki na rozwój emocjonalny i społeczny dzieci. Tworząc ciepłą i bezpieczną atmosferę, piosenka ta przyczynia się do budowania więzi między rodzicem a dzieckiem, co jest kluczowe w okresie wczesnego rozwoju.

Pytanie 24

Częstotliwość tętna wynosząca 110^130 uderzeń na minutę jest uważana za właściwą u dziecka w przedziale wiekowym od

A. trzeciego do czwartego roku życia
B. pierwszego do drugiego roku życia
C. piątego do szóstego roku życia
D. siódmego do ósmego roku życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Szybkość tętna w przedziale 110-130 uderzeń na minutę jest uznawana za prawidłową dla dzieci w wieku między pierwszym a drugim rokiem życia z uwagi na ich wysoki poziom metabolizmu oraz rozwijające się układy sercowo-naczyniowe. Właściwe tętno u tej grupy wiekowej jest kluczowe dla oceny stanu zdrowia, zwłaszcza w kontekście prawidłowego rozwoju fizycznego i emocjonalnego. W praktyce, podczas rutynowych badań pediatrycznych, lekarze monitorują tętno dzieci, aby upewnić się, że ich układ krążenia funkcjonuje prawidłowo. Warto zauważyć, że wartości te mogą się różnić w zależności od poziomu aktywności dziecka, jego stanu emocjonalnego oraz warunków otoczenia. W kontekście dobrych praktyk, zaleca się, aby rodzice byli świadomi normalnych zakresów tętna dla różnych grup wiekowych, co pozwala na szybsze reagowanie w przypadku nieprawidłowości. Ponadto, znajomość tych wartości jest istotna w przypadku monitorowania dzieci z chorobami serca lub innymi schorzeniami, które mogą wpływać na tętno.

Pytanie 25

Stosowanie miękkiego pędzelka lub gąbki do delikatnego dotykania ust niemowlęcia w ruchach okrężnych to metoda, którą powinna wdrożyć opiekunka w sytuacji braku u niemowlęcia odruchu

A. Moro
B. szukania
C. Babińskiego
D. ssania

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dotykanie ust niemowlęcia miękkim pędzelkiem lub gąbką w ruchach okrężnych to skuteczna metoda stymulowania odruchu ssania, który jest kluczowy w procesie karmienia. Odruch ssania rozwija się w okresie niemowlęcym i jest niezbędny do prawidłowego pobierania pokarmu, co ma zasadnicze znaczenie dla zdrowia i rozwoju dziecka. Przez stymulację ust, można zachęcić niemowlę do aktywności związanej z jedzeniem, co może być szczególnie pomocne w przypadkach, gdy dziecko wykazuje trudności w nawiązywaniu prawidłowych wzorców karmienia. W praktyce, należy stosować delikatny nacisk oraz kontrolować reakcje niemowlęcia, aby dostosować technikę do jego potrzeb. Tego rodzaju ćwiczenia są zgodne z zaleceniami pediatrów i specjalistów z zakresu opieki nad dziećmi, którzy podkreślają znaczenie wczesnej interwencji i stymulacji sensorycznej dla rozwoju niemowląt. Dodatkowo, warto pamiętać, że odpowiednia stymulacja odruchu ssania może wpływać na poprawę rozwoju mowy w późniejszym etapie życia dziecka.

Pytanie 26

Zajęcia muzyczne dla przedszkolaków przyczyniają się do wszechstronnego rozwoju ich osobowości oraz

A. rozwijają naturalne talenty
B. zapewniają fundamenty wiedzy o otaczającym świecie
C. stymulują procesy poznawcze
D. uczą podejmowania decyzji w trudnych sytuacjach

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zajęcia umuzykalniające dla dzieci w wieku przedszkolnym mają kluczowe znaczenie dla wszechstronnego rozwoju osobowości, a ich wpływ na pobudzanie procesów poznawczych jest szczególnie istotny. Muzyka angażuje różne obszary mózgu, co przyczynia się do poprawy pamięci, uwagi oraz zdolności logicznego myślenia. Uczestnictwo w zajęciach muzycznych rozwija umiejętności takie jak rozpoznawanie rytmu, melodii i harmonii, co jest podstawą dla późniejszego przyswajania bardziej złożonych zagadnień muzycznych i nie tylko. Ponadto, poprzez interakcje w grupie, dzieci uczą się współpracy i komunikacji, co wzmacnia ich zdolności społeczne. Standardy edukacyjne w zakresie muzyki, takie jak te określone przez National Association for Music Education, podkreślają znaczenie edukacji muzycznej dla rozwoju kreatywności i zdolności krytycznego myślenia, co jest niezbędne w dzisiejszym świecie. Przykładowe zajęcia, które mogą pobudzać procesy poznawcze, to wspólne tworzenie muzyki, zabawy rytmiczne czy nauka piosenek, które wymagają koncentracji oraz aktywnego uczestnictwa.

Pytanie 27

Najskuteczniej zapobiega się próchnicy butelkowej poprzez

A. odpowiedni dobór butelki
B. staranne rozdrabnianie pokarmów stałych
C. właściwy wybór smoczka
D. prawidłową higienę jamy ustnej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa higiena jamy ustnej jest kluczowym czynnikiem w zapobieganiu próchnicy butelkowej, zwłaszcza u niemowląt i małych dzieci. Próchnica butelkowa, znana również jako próchnica wczesnego dzieciństwa, jest wynikiem długotrwałego kontaktu z cukrami, które znajdują się w mleku, sokach owocowych oraz innych napojach. Regularne czyszczenie zębów i dziąseł po każdym posiłku, nawet u dzieci, które jeszcze nie mają pełnego uzębienia, jest kluczowe. Należy zachować szczególną ostrożność, aby nie tylko ograniczyć spożycie słodkich napojów, ale także zadbać o ich usunięcie z jamy ustnej. Dobrym rozwiązaniem jest używanie miękkiej szczoteczki do zębów lub gazy nasączonej wodą do czyszczenia zębów malucha. Ponadto, aby minimalizować ryzyko wystąpienia próchnicy, zaleca się również wprowadzenie diety bogatej w węglowodany złożone oraz unikanie podawania dzieciom napojów słodzonych przed snem. Te praktyki są zgodne z wytycznymi Amerykańskiej Akademii Stomatologii Dziecięcej, które podkreślają znaczenie edukacji rodziców w zakresie profilaktyki próchnicy.

Pytanie 28

Jakie materiały dydaktyczne powinno się wybierać do pracy z małymi dziećmi?

A. Duże i w pełni kolorowe
B. Duże z licznymi małymi elementami
C. Małe z dużą ilością szczegółowych elementów
D. Małe i w odcieniach szarości

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór dużych i kolorowych plansz dydaktycznych do pracy z małymi dziećmi jest zgodny z zasadami efektywnego uczenia się i rozwoju poznawczego. Duże plansze przyciągają uwagę dzieci, co jest kluczowe w procesie nauki, ponieważ młodsze dzieci mają ograniczoną zdolność do skupienia się na małych detalach. Kolorowe elementy stymulują wzrok oraz pobudzają ciekawość, co sprzyja eksploracji i angażowaniu dzieci w aktywności edukacyjne. Zgodnie z teorią wielokrotnej inteligencji Howarda Gardnera, różnorodność bodźców wizualnych jest niezbędna do angażowania różnych rodzajów inteligencji. W praktyce, kolorowe plansze mogą być wykorzystywane w grach edukacyjnych, które rozwijają umiejętności motoryczne oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Na przykład, plansze przedstawiające różne zwierzęta lub kształty mogą być używane do nauki nazw i dźwięków, co jednocześnie rozwija słownictwo i umiejętności językowe dzieci. Warto również zauważyć, że zgodność z estetyką i zasadami projektowania przestrzeni edukacyjnej podkreśla znaczenie kolorów w tworzeniu inspirującego środowiska do nauki.

Pytanie 29

Jakie zasady powinna stosować opiekunka, aby przygotować chore dziecko do badania USG jamy brzusznej?

A. Zastosować środki uspokajające przed badaniem
B. Nie podawać posiłku przed badaniem
C. Zastosować środki przeczyszczające przed badaniem
D. Nie podawać płynów przed badaniem

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przygotowując dziecko do badania USG brzucha, ważne żeby nie dawało mu się jeść przed badaniem. Powinno być na czczo przez przynajmniej 4-6 godzin. To dlatego, że pełny brzuszek może zepsuć jakość obrazów. Jeśli dziecko ma jedzenie w żołądku, to wyniki mogą być niewłaściwe, co utrudnia lekarzom ocenę narządów jak wątroba, trzustka czy nerki. Pamiętajmy, że jak dziecko długo nie je, to musimy dbać o to, żeby piło wystarczająco dużo wody, bo odwodnienie też wpływa na jakość obrazów. W wielu miejscach, gdzie robią USG, personel trzyma się tych zasad, żeby badanie przebiegło jak najlepiej. Dbanie o te szczegóły to taka norma, która wspiera całą diagnostykę obrazową.

Pytanie 30

Zasada rozszerzenia diety małego dziecka, które nie akceptuje pokarmu o nowym smaku, powinna opierać się na

A. podawaniu pokarmu o nowym smaku jako ostatniej potrawy danego dnia.
B. jednoznacznym podaniu pokarmu o nowym smaku i wycofaniu się.
C. wielokrotnym serwowaniu pokarmu o nowym smaku bez wycofywania się.
D. dwa razy podaniu pokarmu o nowym smaku i wycofaniu się.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór wielokrotnego podawania pokarmu o nowym smaku bez wycofywania się jest zgodny z zasadami wprowadzania nowych pokarmów do diety małych dzieci. Metoda ta opiera się na założeniu, że dzieci mogą potrzebować czasu oraz wielu prób, aby zaakceptować nieznane smaki. Badania pokazują, że dzieci często odrzucają nowe smaki za pierwszym razem, co jest naturalnym elementem ich rozwoju. Dlatego istotne jest, aby rodzice lub opiekunowie regularnie oferowali nowe pokarmy, co może zwiększyć szansę na ich akceptację. W praktyce oznacza to, że jeśli dziecko odrzuci nowy smak, należy spróbować ponownie w ciągu kilku dni lub tygodni. Warto też pamiętać, że wprowadzanie nowych pokarmów powinno odbywać się w atmosferze spokoju i bez presji, co pozwala dziecku na samodzielne wyrażenie swoich preferencji. Taka strategia jest wspierana przez zalecenia ekspertów ds. żywienia dzieci oraz pediatrów, którzy podkreślają znaczenie pozytywnego nastawienia do różnorodności smaków w diecie.

Pytanie 31

Ciemieniucha u noworodka jest wynikiem niedojrzałości gruczołów

A. mlecznych
B. woskowinowych
C. łojowych
D. trawiennych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ciemieniucha, znana również jako łojotokowe zapalenie skóry, występuje u niemowląt głównie z powodu niedojrzałości gruczołów łojowych. Te gruczoły, które są odpowiedzialne za produkcję sebum, nie są jeszcze w pełni rozwinięte, co prowadzi do nadmiernej produkcji tłuszczu i powstawania charakterystycznych żółtawych łusek na skórze głowy i innych obszarach. W praktyce rodzice powinni dbać o odpowiednią higienę skóry dziecka, regularnie myjąc głowę delikatnym szamponem, co pozwala zredukować gromadzenie się sebum i złuszczonej skóry. Warto również stosować emolienty, które pomogą nawilżyć skórę i złagodzić podrażnienia. Zgodnie z zaleceniami pediatrów, ciemieniucha nie jest procesem niebezpiecznym, ale wymaga monitorowania, aby uniknąć ewentualnych infekcji. W przypadku nasilonych objawów lub braku poprawy, warto skonsultować się z dermatologiem dziecięcym, aby omówić odpowiednie metody leczenia i pielęgnacji.

Pytanie 32

Opiekunka zaspokaja potrzebę termoregulacji u dziecka poprzez

A. dostosowanie ilości płynów, które dziecko otrzymuje, do pory roku
B. przygotowanie kąpieli dla dziecka o temperaturze 39°C
C. zapewnienie dostępu dziecka do świeżego powietrza
D. dostosowanie ubioru dziecka do pory roku

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dostosowanie ubioru dziecka do pory roku jest kluczowym aspektem termoregulacji, ponieważ odpowiedni strój wpływa na zdolność organizmu do utrzymywania optymalnej temperatury ciała. W praktyce oznacza to, że opiekunka powinna wybierać ubrania dostosowane do warunków atmosferycznych, takie jak lekkie bawełniane ubrania latem czy ciepłe, izolujące warstwy zimą. W przypadku dzieci, ich skóra jest bardziej wrażliwa na zmiany temperatury, co sprawia, że nieodpowiedni ubiór może prowadzić do przegrzania lub wychłodzenia organizmu. Dobre praktyki obejmują także kontrolowanie, czy dziecko nie jest zbyt ciepło ubrane, co może prowadzić do potliwości i dyskomfortu. Warto również zwrócić uwagę na możliwość łatwego dostosowywania odzieży w zależności od zmieniających się warunków, na przykład poprzez dodawanie lub odejmowanie warstw. W kontekście standardów opieki nad dziećmi, zaleca się regularne monitorowanie temperatury ciała i dostosowywanie odzieży oraz otoczenia w celu zapewnienia optymalnych warunków do rozwoju i zdrowia.

Pytanie 33

Jakie objawy są typowe dla dzieci cierpiących na ADHD?

A. Zaburzenia koncentracji, jąkanie, impulsywność
B. Nadruchliwość, reakcje izolacyjne, impulsywność
C. Nadruchliwość, zaburzenia koncentracji, impulsywność
D. Impulsywność, tiki, nadruchliwość

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź numer 1 jest jak najbardziej trafna! Nadruchliwość, zaburzenia koncentracji i impulsywność to rzeczywiście kluczowe objawy ADHD u dzieci. Nadruchliwość to taka nadmierna energia, która może objawiać się w bieganiu, skakaniu czy ciągłym poruszaniu się. Zaburzenia koncentracji oznaczają, że dziecko ma trudności w skupieniu się na zadaniach, co może być problematyczne w szkole. Impulsywność to z kolei brak kontroli nad reakcjami, co czasem prowadzi do nierozważnych decyzji. Wiedza o tych objawach jest ważna nie tylko dla rodziców, ale i nauczycieli, aby mogli rozpoznać dzieci z ADHD i wprowadzić odpowiednie wsparcie. Dobrze jest też pamiętać, że rozpoznanie ADHD powinno opierać się na dokładnej ocenie tych symptomów, co ułatwia dalsze leczenie i pomoc.

Pytanie 34

Jakie badanie diagnostyczne umożliwia analizę struktury oraz funkcji przełyku, żołądka i opuszki dwunastnicy?

A. Gastroskopia
B. Bronchoskopia
C. Kolonoskopia
D. Urografia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Gastroskopia to inwazyjne badanie diagnostyczne, które pozwala na bezpośrednią ocenę budowy i funkcjonowania przełyku, żołądka oraz opuszki dwunastnicy. Badanie to polega na wprowadzeniu endoskopu przez jamę ustną, co umożliwia lekarzowi obserwację błony śluzowej tych narządów. Jest to nieocenione narzędzie w diagnostyce chorób takich jak choroba refluksowa, wrzody, nowotwory oraz inne patologie układu pokarmowego. Gastroskopia pozwala nie tylko na wizualizację, ale także na pobranie wycinków do badania histopatologicznego, co jest kluczowe w diagnostyce nowotworów. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia, gastroskopia powinna być wykonywana u pacjentów z objawami dyspeptycznymi, w celu wczesnego wykrywania potencjalnych chorób. Praktyka ta w znacznym stopniu przyczynia się do poprawy wyników leczenia i zwiększenia szans na przeżycie pacjentów z nowotworami przewodu pokarmowego.

Pytanie 35

Jaką zabawę rozwijającą umiejętność nawlekania powinna zaproponować opiekunka dzieciom w drugiej połowie trzeciego roku życia?

A. Układanie wieży z foremek.
B. Nawlekanie nitki na igłę i przewlekanie przez nią koralików
C. Budowanie piramidki PIKO.
D. Dwustronne sznurowanie drewnianego bucika.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dwustronne sznurowanie drewnianego bucika to doskonała zabawa manipulacyjna, która rozwija zdolności motoryczne oraz koordynację wzrokowo-ruchową dzieci w wieku trzech lat. W tym okresie życia maluchy zaczynają kształtować umiejętności związane z precyzyjnymi ruchami rąk, a sznurowanie wymaga zarówno skupienia, jak i koordynacji. Poprzez sznurowanie bucika dzieci uczą się nie tylko techniki nawlekania, ale także rozwijają zdolności poznawcze, takie jak rozwiązywanie problemów i planowanie działań. Warto zauważyć, że takie aktywności są zgodne z zasadami pedagogiki Montessori, która kładzie duży nacisk na rozwój samodzielności i umiejętności praktycznych. Przykładowe zastosowanie tej zabawy może obejmować organizowanie sesji, podczas których dzieci będą mogły ćwiczyć nawlekanie na różnych poziomach trudności, co dodatkowo wzbogaci ich doświadczenie edukacyjne.

Pytanie 36

Jakie z wymienionych działań zapobiegawczych w chorobach dziecięcych sprzyja stymulacji układu odpornościowego u dziecka?

A. Brak interakcji z innymi dziećmi
B. Dieta eliminacyjna
C. Zachowanie dziecka w czystości
D. Szczepienia ochronne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Szczepienia ochronne są kluczowym elementem profilaktyki zdrowotnej, szczególnie w chorobach wieku dziecięcego, ponieważ stymulują układ odpornościowy do produkcji przeciwciał przeciwko patogenom. Szczepienia działają na zasadzie wprowadzenia do organizmu osłabionych lub martwych form wirusów i bakterii, co pozwala układowi odpornościowemu na rozpoznanie zagrożeń oraz wykształcenie specyficznych przeciwciał. Przykładowo, szczepienie przeciwko odrze, śwince i różyczce (szczepionka MMR) znacząco obniża ryzyko zachorowania na te groźne choroby. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz krajowych programów szczepień, regularne immunizacje powinny być wprowadzane zgodnie z harmonogramem, co zapewnia nie tylko ochronę indywidualnego dziecka, ale także wspiera tzw. odporność zbiorowiskową, ograniczając rozprzestrzenianie się chorób zakaźnych w społeczeństwie. Warto również podkreślić, że w kontekście globalnych działań zdrowotnych, szczepienia są jednymi z najskuteczniejszych interwencji, które przyczyniły się do znacznego spadku zachorowalności i umieralności wśród dzieci na całym świecie.

Pytanie 37

Mleko matki, które jest przeznaczone dla zdrowych dzieci, można przechowywać w chłodziarce?

A. do 12-14 godzin
B. do 6 godzin
C. do 3-5 dni
D. maksymalnie do 14 dni

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Mleko matki, przeznaczone dla zdrowych dzieci, można przechowywać w lodówce przez okres od 3 do 5 dni. Jest to zgodne z zaleceniami Amerykańskiej Akademii Pediatrii oraz Światowej Organizacji Zdrowia, które wskazują, że odpowiednie przechowywanie mleka matki w lodówce przy temperaturze poniżej 4°C zapewnia jego bezpieczeństwo i zachowanie wartości odżywczych. Praktycznie oznacza to, że mleko powinno być przechowywane w pojemnikach przystosowanych do kontaktu z żywnością, a po wyjęciu z lodówki powinno być użyte w ciągu 24 godzin, aby zminimalizować ryzyko rozwoju bakterii. Warto również pamiętać, że mleko matki można mrozić, co wydłuża jego trwałość do około 6 miesięcy. Ten sposób przechowywania jest szczególnie ważny dla matek, które wracają do pracy lub mają trudności z karmieniem piersią, ponieważ mrożone mleko zachowuje większość składników odżywczych i przeciwciał, które wspierają rozwój odporności dziecka.

Pytanie 38

Cechy myślenia dziecka w trzecim roku życia to:

A. brak odwracalności, rozumowanie dedukcyjne i krytycyzm
B. egocentryzm, animizm i brak odwracalności
C. rozumowanie transdukcyjne, odwracalność i antropomorfizm
D. krytycyzm, egocentryzm i rozumowanie dedukcyjne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Myślenie dziecka w trzecim roku życia rzeczywiście charakteryzuje się egocentryzmem, animizmem oraz brakiem odwracalności. Egocentryzm w tym kontekście oznacza, że dziecko postrzega świat głównie z własnej perspektywy, co przejawia się w trudności w zrozumieniu punktu widzenia innych osób. Przykładem może być sytuacja, kiedy dziecko, pokazując zabawkę, zakłada, że każdy widzi ją tak samo jak ono. Animizm to przypisywanie cech żywych istotom przedmiotom nieożywionym, co prowadzi do sytuacji, gdzie dziecko może uważać, że jego ulubiona zabawka ma uczucia. Brak odwracalności oznacza, że dzieci w tym wieku nie potrafią jeszcze rozumieć, że pewne zmiany mogą być cofnięte. Na przykład, jeśli ciasto zostanie uformowane w inną postać, dziecko może mieć trudności z pojęciem, że można je z powrotem uformować. Zrozumienie tych cech myślenia dziecka jest kluczowe dla skutecznego wsparcia jego rozwoju oraz dostosowania metod nauczania i zabawy do jego etapu rozwoju.

Pytanie 39

W trakcie zabawy polegającej na identyfikacji przez dziecko odgłosów zwierząt odtwarzanych z płyty CD rozwijana jest

A. percepcja słuchowa
B. percepcja wzrokowa
C. koordynacja wzrokowo-ruchowa
D. słuch fonematyczny

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "percepcja słuchowa" jest naprawdę trafna. Kiedy dziecko bawi się w rozpoznawanie głosów zwierząt, to w pełni wykorzystuje swoje umiejętności słuchowe. Percepcja słuchowa to nic innego jak umiejętność słuchania i rozumienia dźwięków wokół nas, co jest super ważne, zwłaszcza w nauce mówienia i komunikacji. Moim zdaniem, zabawy, które angażują dzieci w odkrywanie dźwięków, są świetnym sposobem na naukę. Na przykład, nauczyciele mogą wykorzystać takie aktywności, żeby rozwijać zdolności związane z rozróżnianiem dźwięków, co z kolei pomaga w nauce czytania i pisania. Jak to mówią, im więcej dzieci słuchają różnorodnych dźwięków, tym lepiej rozwijają swoje umiejętności poznawcze i emocjonalne. Dobrze jest też, gdy w edukacji wprowadzamy różne formy aktywności słuchowych, bo to naprawdę pomaga w wszechstronnym rozwoju maluchów.

Pytanie 40

Która metoda nie będzie skuteczna w sytuacji wystąpienia napadów złości u dziecka w wieku dwóch lat?

A. Ignorowanie napadów złości, jeżeli dziecko nie stanowi zagrożenia dla siebie lub innych.
B. Zainscenizowanie napadu złości, aby pokazać dziecku, jak to wygląda.
C. Silne przytulanie, jeśli dziecko stwarza sytuację zagrażającą sobie lub innym.
D. Użycie tablicy gwiazdek w celu uniknięcia przyszłych epizodów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odegranie napadu złości w celu zademonstrowania dziecku, jak postępuje, jest strategią, która nie sprawdzi się w przypadku dwuletniego dziecka. Dwuletnie dzieci znajdują się w fazie rozwoju, w której uczą się rozpoznawania i regulacji emocji, a naśladowanie dorosłych w kontekście intensywnych emocji, takich jak złość, może prowadzić do wzmocnienia niepożądanych zachowań. Dzieci w tym wieku często nie rozumieją jeszcze, że to, co widzą, jest kontrolowanym działaniem, a nie naturalną reakcją. Zamiast tego, efektywne podejście polega na modelowaniu zachowań, które pomagają w regulacji emocji, takich jak wprowadzenie technik oddechowych lub malowanie emocji na papierze. W praktyce, zamiast udawać napad złości, warto pokazać dziecku, jak można wyrazić swoje uczucia w sposób konstruktywny. Używanie zrozumiałych słów i emocji, które dziecko może nazwać, wspiera jego rozwój emocjonalny oraz zdolności komunikacyjne. W kontekście dobrych praktyk w wychowaniu dzieci, kluczowe jest tworzenie przestrzeni dla zdrowego wyrażania emocji oraz nauka ich zarządzania.