Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 5 lutego 2025 08:21
  • Data zakończenia: 5 lutego 2025 08:50

Egzamin niezdany

Wynik: 17/40 punktów (42,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Powierzenie na stałe zewnętrznej firmie realizacji procesów produkcyjnych lub usługowych, które wcześniej były realizowane w ramach własnego przedsiębiorstwa, określa się mianem

A. outsourcingiem
B. akredytywą
C. controllingiem
D. spedycją
Outsourcing to strategia zarządzania, która polega na zlecaniu zewnętrznym firmom realizacji określonych zadań produkcyjnych lub usługowych, które wcześniej były wykonywane wewnętrznie. Przykładem może być zlecanie obsługi IT, księgowości, czy produkcji komponentów na zewnątrz, co pozwala przedsiębiorstwu skoncentrować się na swoich kluczowych kompetencjach. W zastosowaniu praktycznym, outsourcing może prowadzić do znacznych oszczędności kosztów, zwiększenia efektywności oraz dostępu do specjalistycznej wiedzy. Dobre praktyki w zakresie outsourcingu obejmują dokładną analizę kosztów oraz potencjalnych ryzyk związanych z przekazywaniem funkcji do zewnętrznych dostawców. Ważne jest też wybieranie partnerów, którzy mają udokumentowane doświadczenie i pozytywne referencje w branży, aby zapewnić jakość i terminowość usług. Outsourcing powinien być częścią szerszej strategii operacyjnej firmy, bazującej na analizie SWOT oraz badaniach rynku, co pozwala na lepsze dostosowanie się do zmieniającego się otoczenia biznesowego.

Pytanie 2

Oblicz wartość netto przygotowania 100 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), jeśli koszt jednej jednostki wynosi 5,00 zł/pjł, a marża zysku to 30% kosztu.

A. 500,00 zł
B. 150,00 zł
C. 350,00 zł
D. 650,00 zł
Aby obliczyć cenę netto sformowania 100 paletowych jednostek ładunkowych, należy najpierw ustalić całkowity koszt jednostkowy. Koszt jednostkowy wynosi 5,00 zł za pjł, co oznacza, że koszt sformowania 100 pjł wynosi 5,00 zł * 100 = 500,00 zł. Następnie, aby obliczyć narzut zysku, trzeba zastosować określony procent. Narzut zysku wynosi 30% od kosztu, więc obliczamy to jako 30% z 500,00 zł, co daje 150,00 zł. Całkowity koszt, uwzględniający narzut, wynosi 500,00 zł + 150,00 zł = 650,00 zł. W praktyce, uwzględnianie narzutów jest kluczowym elementem w zarządzaniu kosztami i cenami w logistyce oraz produkcji, umożliwiając firmom prawidłowe ustalanie cen sprzedaży, co jest zgodne z dobrą praktyką w branży. Przykładem może być firma, która stara się zarządzać kosztami operacyjnymi, aby uzyskać zysk, co prowadzi do efektywnego planowania finansowego i lepszej konkurencyjności na rynku.

Pytanie 3

Proszek do pieczenia, działający jako środek spulchniający, jest surowcem o charakterze

A. roślinnym
B. syntetycznym
C. zwierzęcym
D. mineralnym
Wybór odpowiedzi dotyczącej pochodzenia roślinnego, mineralnego czy zwierzęcego jest błędny, ponieważ te kategorie surowców nie obejmują chemicznie wytworzonych substancji takich jak proszek do pieczenia. Pochodzenie roślinne sugeruje, że substancja ta powinna być pozyskiwana bezpośrednio z roślin, co jest mylne w przypadku proszku do pieczenia, który jest wynikiem syntez chemicznych. Z kolei odpowiedź sugerująca pochodzenie mineralne może wywoływać mylne skojarzenia z innymi rodzajami spulchniaczy, które rzeczywiście mogą być mineralnymi, jak na przykład gips. Odpowiedź nawiązująca do pochodzenia zwierzęcego jest również nietrafiona, ponieważ nie ma produktów zwierzęcych w składzie proszku do pieczenia. Warto zauważyć, że wiele osób może mylnie zakładać, że wszystkie dodatki do żywności mają naturalne pochodzenie, co jest nieprawdziwe. W przemyśle spożywczym coraz powszechniej stosuje się substancje syntetyczne ze względu na ich większą stabilność i przewidywalność efektów. Wybór odpowiedzi o pochodzeniu syntetycznym jest związany z nowoczesnymi trendami w technologii żywności, gdzie dodatki i konserwanty muszą spełniać określone normy bezpieczeństwa i efektywności, co jest kluczowe dla jakości produktów spożywczych.

Pytanie 4

Dokument, który określa zalecenia dotyczące temperatury transportu konkretnego towaru spożywczego oraz wymagania termiczne, jakie powinien spełniać środek przewozu, to konwencja

A. ADR
B. AETR
C. ATP
D. TIR
Odpowiedź ATP jest poprawna, ponieważ dotyczy umowy międzynarodowej regulującej przewóz artykułów żywnościowych w odpowiednich warunkach temperaturowych. ATP, czyli 'Accord Transport Perissable', to konwencja, która określa wymagania dotyczące transportu towarów łatwo psujących się, w tym żywności, w odpowiednich warunkach chłodniczych. Umowa ta jasno wskazuje, jakie temperatury powinny być utrzymywane podczas transportu, aby zapewnić bezpieczeństwo żywności oraz jej jakość. W praktyce, zgodność z wymogami ATP jest niezwykle istotna dla firm zajmujących się logistyką i dystrybucją produktów spożywczych, ponieważ niespełnienie tych norm może prowadzić nie tylko do utraty jakości towarów, ale również do poważnych konsekwencji prawnych. Standard ten jest powszechnie uznawany w Europie, co czyni go kluczowym elementem w łańcuchu dostaw żywności. Przykładem zastosowania ATP może być transport świeżych owoców i warzyw, które wymagają utrzymywania temperatury w określonym zakresie, aby zapobiec ich psuciu się podczas transportu.

Pytanie 5

Poniższa tabela ilustruje pakiet usług logistycznych oferowanych przez

Usługi transportoweUsługi spedycyjneUsługi manipulacyjne (za- i wyładunek)Usługi magazynowaniaUsługi komplementacji magazynowejInne usługi: marketingowe informacyjne np. finansowe

A. operatora transportowo- spedycyjnego.
B. przedsiębiorstwo logistyczne z ograniczonym zakresem usług.
C. przedsiębiorstwo logistyczne z rozwiniętym zakresem usług .
D. centrum logistyczne.
Operatory transportowo-spedycyjne oraz przedsiębiorstwa logistyczne z ograniczonym zakresem usług nie są w stanie dostarczyć pełni możliwości, jakie oferuje centrum logistyczne. Operatorzy transportowo-spedycyjni koncentrują się głównie na transportowaniu towarów oraz organizowaniu spedycji, co ogranicza ich ofertę do kilku podstawowych usług, takich jak przewóz i obsługa dokumentacji. To podejście może prowadzić do mylnego wrażenia, że wystarczą jedynie te działania, aby skutecznie zarządzać łańcuchem dostaw, co jest błędem. Przedsiębiorstwa logistyczne z ograniczonym zakresem usług zazwyczaj specjalizują się w nielicznych, wybranych aspektach logistyki, co w praktyce może skutkować brakiem elastyczności i niewystarczającym zaspokojeniem potrzeb klientów. Współczesna logistyka wymaga integracji różnorodnych usług, aby dostosować się do dynamicznego otoczenia rynkowego. Typowym błędem myślowym jest zatem mylenie operatorów i prywatnych przedsiębiorstw logistycznych z kompleksowym podejściem, które reprezentują centra logistyczne, gdzie współpraca różnych usług gwarantuje optymalizację procesów i zadowolenie klientów. Zrozumienie tej różnicy jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw, a także dla rozwoju strategii logistycznych zgodnych z wymaganiami rynku i dobrymi praktykami w branży.

Pytanie 6

Progresywny wzrost trendu zapotrzebowania oznacza

A. szybszy wzrost zapotrzebowania w odniesieniu do wzrostu proporcjonalnego
B. wolniejszy wzrost zapotrzebowania w odniesieniu do wzrostu proporcjonalnego
C. skokowy wzrost zapotrzebowania w odniesieniu do wzrostu proporcjonalnego
D. naprzemienny wzrost oraz spadek zapotrzebowania w odniesieniu do wzrostu proporcjonalnego
Progresywny wzrost trendu popytu oznacza, że popyt rośnie w tempie szybszym niż proporcjonalny wzrost innych wielkości, takich jak podaż czy ceny. W praktyce oznacza to, że w miarę jak rynek się rozwija, konsumenci wykazują rosnącą chęć nabywania dóbr lub usług, co stymuluje dalszy rozwój gospodarczy. Przykładem może być rozwój technologii, gdzie innowacje przyciągają coraz większą liczbę użytkowników, prowadząc do zwiększonego popytu na nowe produkty. Kluczowe dla zrozumienia tego zjawiska jest zauważenie, że przyspieszony wzrost popytu może być wynikiem zmieniających się preferencji konsumentów, sezonowości, a także ogólnej sytuacji gospodarczej. W kontekście standardów branżowych, organizacje muszą dostosowywać swoje strategie marketingowe i produkcyjne, aby sprostać rosnącemu popytowi, co może obejmować inwestycje w badania i rozwój, a także optymalizację procesów produkcyjnych, aby zaspokoić potrzeby rynku.

Pytanie 7

W ciągu miesiąca pracownik magazynu odebrał 42 przesyłki, z czego 6 przesyłek było niepełnych. Jaki jest wskaźnik niezawodności dostaw?

A. 50%
B. 99%
C. 14%
D. 86%
Wybór niepoprawnej odpowiedzi często wynika z błędnego podejścia do interpretacji danych. W przypadku obliczania wskaźnika niezawodności dostaw, kluczowe jest zrozumienie, co oznaczają dane liczby. Odpowiedzi takie jak 14%, 50% czy 99% mogą wydawać się logiczne, ale z perspektywy analizy statystycznej są one nieuzasadnione. Na przykład, wskaźnik 14% sugerowałby, że tylko niewielki odsetek dostaw był kompletny, co w tym przypadku jest błędne, gdyż mamy 36 dostaw kompletnych. Z kolei odpowiedź 50% pochodziłaby z mylnego założenia, że połowa dostaw jest pełna, co w kontekście podanych danych jest dalekie od prawdy. Z kolei 99% to liczba, która może wynikać z nadmiernego optymizmu lub błędnego założenia, że praktycznie wszystkie dostawy są niezawodne. Tego typu myślenie, oparte na błędnych założeniach, prowadzi do fałszywych wniosków i może zniekształcać rzeczywistość operacyjną. Niezawodność dostaw to kluczowy wskaźnik efektywności w logistyce, a jego właściwe obliczenie jest niezbędne do efektywnego zarządzania dostawcami oraz poprawy procesów w łańcuchu dostaw. W praktyce, aby uniknąć takich błędów, warto stosować standardy analizy danych oraz regularnie edukować zespół na temat istoty jakości dostaw.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Produkty charakteryzujące się wysoką sprzedażą ilościową oraz niskim błędem prognoz według klasyfikacji ABC/XYZ zaliczają się do grupy towarów

A. BY
B. AX
C. AY
D. BZ
Zgadzasz się, odpowiedź AX to strzał w dziesiątkę! W klasyfikacji ABC/XYZ towary z grupy A naprawdę są na czołowej pozycji, bo mają wysoką wartość sprzedaży. Z kolei te z grupy X to fajne produkty, które można przewidywać bez większych problemów. Przykład? No weźmy coś z codziennego życia, jak mleko czy chleb. Zawsze się sprzedają i łatwo przewidzieć, ile ich trzeba, więc jak najbardziej pasują do grupy A i X. Dzięki tej klasyfikacji firmy mogą lepiej zarządzać swoimi zapasami, co ma ogromne znaczenie, bo można uniknąć strat związanych z przeterminowaniem towarów. To naprawdę pomaga w planowaniu i może sprawić, że cała operacja będzie sprawna jak w zegarku. Klasyfikacja ABC/XYZ to po prostu dobre podejście w logistyce!

Pytanie 10

Firma otrzymała zlecenie na 64 sztuke skuterów. W magazynie znajduje się 72 koła do skuterów. W celu zrealizowania zamówienia, firma powinna zamówić

A. 56 kół
B. 72 koła
C. 64 koła
D. 8 kół
Zrozumienie liczby kół wymaganych do zrealizowania zamówienia może być mylące, szczególnie jeśli nie uwzględnia się odpowiednich obliczeń. Odpowiedzi takie jak 8 kół, 64 koła i 72 koła mogą wydawać się na pierwszy rzut oka zrozumiałe, ale nie biorą pod uwagę całkowitych potrzeb zamówienia. Odpowiedź sugerująca 8 kół może wynikać z błędnego założenia, że potrzebne są jedynie dodatkowe koła do zapasu, co jest mylne, ponieważ to nie wystarczy do realizacji zamówienia na 64 skutery. Z kolei wybór 64 kół ignoruje fakt, że 72 koła już znajdują się w magazynie, co oznacza, że firma w rzeczywistości nie potrzebuje zamawiać ich tyle, co zamówionych skuterów. Odpowiedź 72 koła sugeruje, że firma ma potrzebę pokrycia całkowitego zapotrzebowania bez uwzględnienia już istniejących zapasów, co jest fundamentalnym błędem w zarządzaniu zapasami. Ostatecznie, podejmowanie decyzji o zamówieniach wymaga dokładnego zrozumienia procesów produkcyjnych oraz potrzebnych zasobów, co jest kluczowe w każdej branży, a szczególnie w przemyśle motoryzacyjnym, gdzie precyzyjne planowanie jest niezbędne dla efektywnego funkcjonowania operacji.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Miesięczny koszt utrzymania magazynu o powierzchni 250 m2 wynosi 1 000 zł. Jaką wartość ma koszt jednostkowy utrzymania powierzchni magazynowej?

A. 4 zł/m2
B. 2 zł/m2
C. 5 zł/m2
D. 1 zł/m2
Koszt jednostkowy utrzymania powierzchni magazynowej oblicza się, dzieląc całkowity koszt utrzymania magazynu przez jego powierzchnię. W tym przypadku całkowity koszt wynosi 1 000 zł miesięcznie, a powierzchnia magazynu to 250 m2. Zastosowanie wzoru: 1 000 zł / 250 m2 daje wynik 4 zł/m2. Taki sposób kalkulacji jest powszechnie stosowany w zarządzaniu magazynami oraz w logistyce, gdzie precyzyjne określenie kosztów utrzymania jest niezbędne do efektywnego planowania budżetu i alokacji zasobów. Przykładowo, przedsiębiorstwa zajmujące się dystrybucją towarów mogą wykorzystać ten wskaźnik do porównania efektywności kosztowej różnych lokalizacji magazynowych, co jest kluczowe dla optymalizacji kosztów operacyjnych. Ustalając koszt jednostkowy, firmy mogą również lepiej ocenić opłacalność inwestycji w nowe powierzchnie magazynowe oraz podjąć decyzje o ich rozbudowie lub redukcji. W praktyce, monitorowanie tych wskaźników pozwala na wczesne identyfikowanie obszarów wymagających poprawy i wdrażanie działań naprawczych.

Pytanie 13

Stolarnia otrzymała zlecenie na wyprodukowanie 100 sztuk krzeseł. Zużycie lakieru na jedno krzesło wynosi 0,2 litra. Zapas bezpieczeństwa nie jest wymagany. Ile litrów lakieru powinno się zamówić do produkcji krzeseł, jeśli w magazynie znajduje się: lakier - 4 litry, krzesła polakierowane - 50 sztuk?

A. 3 litry
B. 12 litrów
C. 9 litrów
D. 6 litrów
Niepoprawne odpowiedzi mogą wynikać z kilku powszechnych błędów w obliczeniach lub niepełnego uwzględnienia wszystkich parametrów zamówienia. W przypadku odpowiedzi, które wskazują na 3 litry, 9 litrów czy 12 litrów, najczęściej nie są one zgodne z rzeczywistymi wymaganiami produkcyjnymi. Na przykład, odpowiedź sugerująca 3 litry nie uwzględnia całkowitych potrzeb na lakier, które wynoszą 20 litrów, co jest podstawowym błędem w zrozumieniu przepływu materiałów. Ponadto, brak analizy stanu magazynowego oraz niewłaściwe oszacowanie zużycia lakieru na etapie polakierowania 50 sztuk krzeseł prowadzi do znacznych rozbieżności w obliczeniach. Podobnie, maksymalne stany, takie jak 9 czy 12 litrów, mogą wynikać z mylnego założenia, że zapasy lakieru są wystarczające bez dokładnego obliczenia ich wpływu na całkowite potrzeby produkcyjne. W efekcie, niewłaściwe zrozumienie norm zużycia materiałów oraz zarządzania zapasami może prowadzić do nieprawidłowych decyzji w zakresie zamówień, co jest sprzeczne z najlepszymi praktykami w branży. Kluczowe jest zatem dokładne przeliczenie zapotrzebowania na surowce w kontekście wszystkich zrealizowanych procesów produkcyjnych.

Pytanie 14

W dziale logistyki zakładu przewieziono łącznie 5 000 ton ładunku na dystans 2 000 km, a miesięczne wydatki na transport wyniosły 1 000 000 zł. Jaki jest koszt 1 tonokilometra?

A. 4,00 zł/tkm
B. 2,00 zł/tkm
C. 0,01 zł/tkm
D. 0,10 zł/tkm
W przypadku niepoprawnych odpowiedzi, kluczowym błędem jest nieprawidłowe obliczenie kosztu 1 tonokilometra. Niektórzy mogą pomyśleć, że wystarczy podzielić miesięczny koszt transportu przez ilość przewiezionych ton. Takie podejście prowadzi do błędnych wniosków, ponieważ nie uwzględnia odległości, na jaką ładunek został przewieziony. Koszt jednostkowy transportu powinien być zawsze wyrażany w odniesieniu do przewiezionej masy i przebytej odległości, co jest standardem w logistyce. Istotnym aspektem jest to, że niektóre odpowiedzi mogą sugerować rażące nieporozumienia związane z jednostkami miary. Na przykład, obliczenie kosztu jako 0,01 zł/tkm mogłoby sugerować, że przewożenie 1 tony na 1 km kosztuje zaledwie 0,01 zł, co jest mało realistyczne w kontekście rzeczywistych kosztów transportu. Ponadto, odpowiedzi takie jak 4,00 zł/tkm czy 2,00 zł/tkm także nie są zgodne z obliczeniami, co może wynikać z nieuwzględnienia całkowitej ilości tonokilometrów. Właściwe podejście do obliczeń pozwala nie tylko na lepsze zrozumienie struktury kosztów, ale także na podejmowanie bardziej świadomych decyzji transportowych, co jest kluczowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 15

Dokument dotyczący przesunięcia międzymagazynowego (MM) wypełnia się w sytuacji, gdy

A. zostają przyjęte zakupione materiały do magazynu
B. materiały są wydawane z magazynu odbiorcy
C. następuje zwrot do magazynu materiałów, które nie zostały wykorzystane w procesie produkcji
D. dochodzi do przemieszczenia materiałów pomiędzy własnymi magazynami
Wybór innych odpowiedzi nie jest dobry, bo nie odnosi się do tego, co ważne w dokumencie przesunięcia międzymagazynowego. Jak się przyjmuje materiały do magazynu, to mamy inne formularze, na przykład dokumenty przyjęcia towaru (PZ). Tu nie chodzi o przemieszczanie materiałów wewnętrznie, tylko o ich wprowadzenie do systemu. Podobnie, wydanie materiałów z magazynu do odbiorcy dotyczy dystrybucji, a nie przesunięcia MM. A jeśli chodzi o zwrot materiałów niewykorzystanych w produkcji, to zwykle stosujemy inne dokumenty, jak dokument zwrotu towaru (ZW), więc to też nie jest przesunięcie MM. Wiesz, można się pomylić, jak się nie zna procedur i standardów w zarządzaniu magazynem. Ważne jest, żeby zrozumieć, czym różnią się różne typy dokumentów i jakie mają funkcje, bo to jest kluczowe dla efektywnego zarządzania zapasami i poprawnego organizowania procesów logistycznych w firmie.

Pytanie 16

Obiektem przeznaczonym do składowania luzem ziarna zbóż jest

A. magazyn piętrowy
B. wiata
C. silos
D. magazyn chłodniczy
Silosy są specjalistycznymi konstrukcjami zaprojektowanymi do przechowywania luzem ziarna zbóż, co czyni je najbardziej odpowiednim rozwiązaniem w tym kontekście. W przeciwieństwie do magazynów wielokondygnacyjnych, które są bardziej uniwersalne i mogą być używane do przechowywania różnorodnych materiałów, silosy są dedykowane do zadań związanych z zbożami. Posiadają one odpowiednie mechanizmy wentylacyjne, które zapobiegają rozwojowi pleśni oraz szkodników, a także umożliwiają kontrolę wilgotności, co jest kluczowe dla zachowania jakości ziarna. Silosy są często stosowane w przemyśle rolniczym oraz produkcji pasz, gdzie efektywność przechowywania i dostępność surowca mają ogromne znaczenie. Zarządzanie zapasami zbożowymi w silosach jest również zgodne z normami, takimi jak ISO 22000, które dotyczą systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności. Ich zastosowanie pozwala na maksymalizację wydajności oraz minimalizację strat. Warto zaznaczyć, że silosy mogą mieć różne formy, w tym silosy cylindryczne, stożkowe oraz kwadratowe, co umożliwia dostosowanie do specyficznych potrzeb. Użycie silosów w przechowywaniu ziarna w sposób efektywny wspiera zrównoważony rozwój oraz optymalizację procesów logistycznych.

Pytanie 17

Przedsiębiorstwo realizuje kontrakt na dostawę 5 samochodów. Przedstawiona tabela zawiera informacje o stanach magazynowych zapasów firmy. Ile podwozi i nadwozi powinna zamówić firma w celu zmontowania samochodów?

AsortymentZapas
w magazynie
Nadwozia
samochodowe
1 szt.
Podwozia
samochodowe
2 szt.

A. Podwozia 3 sztuki, nadwozia 3.
B. Podwozia 3 sztuki, nadwozia 4.
C. Podwozia 2 sztuki, nadwozia 2.
D. Podwozia 4 sztuki, nadwozia 3.
Wybór tej odpowiedzi wskazuje na nieporozumienie dotyczące podstawowych zasad potrzebnych do zmontowania samochodów oraz zarządzania zapasami. Aby zrozumieć, dlaczego podane liczby są błędne, należy najpierw zwrócić uwagę na wymagania dotyczące komponentów: do zbudowania jednego samochodu potrzebne jest zarówno podwozie, jak i nadwozie. Zatem, aby zmontować 5 samochodów, konieczne jest posiadanie co najmniej 5 podwozi i 5 nadwozi. Odpowiedzi, które wskazują na mniejszą liczbę podwozi lub nadwozi, nie uwzględniają tej podstawowej zasady produkcji. Ponadto, ważnym aspektem jest zrozumienie, że w zarządzaniu zapasami istnieją różne metody prognozowania potrzeb, które pozwalają na uniknięcie sytuacji, w których brakuje kluczowych komponentów. Typowym błędem jest zakładanie, że wyższa ilość jednego komponentu może zrekompensować niższą ilość innego, co może prowadzić do przestojów w produkcji. W praktyce, dobrym podejściem jest na bieżąco monitorować poziomy zapasów i dostosowywać zamówienia do rzeczywistych potrzeb produkcyjnych, korzystając z systemów ERP, które automatyzują te procesy i pomagają w podejmowaniu decyzji na podstawie danych.

Pytanie 18

Jaką metodę określania rozmiaru dostaw należy zastosować, jeśli mają one charakter cykliczny, dostępne środki transportu mają ustaloną nośność, a dostawca ustalił minimalną wielkość partii do wydania?

A. Stałego cyklu
B. Stałej wielkości
C. Maksymalnej dostawy
D. Partia na partie
Wybór niewłaściwej metody ustalania wielkości dostaw, jak np. partia na partie czy stałego cyklu, może prowadzić do wielu problemów w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Metoda partia na partie zazwyczaj skupia się na dostosowywaniu wielkości dostaw do zmieniających się potrzeb, co w sytuacji, gdy istnieją ograniczenia w postaci minimalnych partii wydania, może skutkować nadprodukcją lub niedoborami. W kontekście zarządzania zapasami, taka elastyczność może być problematyczna, gdyż nie gwarantuje stabilności, a tym samym nie sprzyja efektywności operacyjnej. Z kolei metoda stałego cyklu, która zakłada regularne dostawy w określonych odstępach czasu, jest mniej korzystna w sytuacji, gdy istnieją ograniczenia dotyczące wielkości dostaw. W takim przypadku przedsiębiorstwo może znaleźć się w sytuacji, gdzie nie jest w stanie zrealizować zamówień zgodnie z wymaganiami, co prowadzi do opóźnień i frustracji klientów. Kluczowe jest zrozumienie, że wybór metody dostaw nie powinien opierać się jedynie na preferencjach, ale na konkretnych potrzebach operacyjnych oraz specyfice dostaw. Dobrą praktyką jest zawsze dostosowywanie metod do rzeczywistych warunków operacyjnych oraz strategii przedsiębiorstwa, co zapewni lepszą kontrolę nad całym procesem logistycznym.

Pytanie 19

Do funkcji logistyki w obszarze dystrybucji przed dokonaniem transakcji nie zalicza się

A. obsługa zamówień
B. promocja towarów i przedsiębiorstw
C. zbieranie oraz przekazywanie danych o rynku
D. nawiązywanie relacji handlowych oraz ustalanie warunków umów
Nawiązywanie kontaktów handlowych, negocjowanie warunków umowy, zbieranie i przekazywanie informacji rynkowych oraz promocja produktów są kluczowymi elementami przedtransakcyjnych funkcji logistyki dystrybucji. Każda z tych czynności ma na celu budowanie podstaw dla przyszłych transakcji. Nawiązywanie kontaktów handlowych to proces, który polega na identyfikacji potencjalnych partnerów biznesowych oraz na tworzeniu relacji, które mogą prowadzić do zawarcia umowy. Negocjowanie warunków umowy to krok, który ma na celu ustalenie zasad współpracy, w tym ceny, terminów dostaw czy warunków płatności, co jest niezbędne do zapewnienia skuteczności operacji logistycznych. Zbieranie i przekazywanie informacji rynkowych to proces analityczny, który pozwala na lepsze zrozumienie dynamiki rynku, preferencji konsumentów oraz działań konkurencji. Dzięki tym informacjom firmy mogą dostosować swoje strategie marketingowe i logistyczne. Promocja produktów i firm jest z kolei odpowiedzialna za budowanie wizerunku marki oraz zwiększanie atrakcyjności oferty. Wiele firm stosuje różnorodne kanały promocji, takie jak reklama internetowa, kampanie w mediach społecznościowych czy marketing szeptany, aby dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców. Ignorowanie tych elementów przedtransakcyjnych może prowadzić do nieefektywności w procesie sprzedaży oraz w finalizacji zamówień.

Pytanie 20

Cena składowania jednej palety to 1 zł dziennie, koszt rozładunku wynosi 5 zł za paletę, a załadunku 6 zł za paletę. Całkowite wydatki związane z operacjami magazynowymi (rozładunek, składowanie, załadunek) dla 20 palet przez 10 dni będą równe?

A. 420 zł
B. 480 zł
C. 360 zł
D. 240 zł
W przypadku niepoprawnych odpowiedzi często dochodzi do pomyłek w obliczeniach związanych z kosztami operacyjnymi. Na przykład, jeśli ktoś obliczałby tylko jeden z kosztów, np. jedynie składowanie, mogłoby to prowadzić do znacznego zaniżenia całkowitych kosztów. Koszt składowania sam w sobie nie oddaje pełnego obrazu operacji magazynowych. Ponadto, niektórzy mogą błędnie sumować koszty, myląc się w mnożeniu lub dodawaniu, co również prowadzi do nieprawidłowych wyników. Często spotykanym błędem jest także nieuwzględnienie liczby palet przy obliczeniach, co skutkuje przeszacowaniem lub niedoszacowaniem kosztów. Przy takich błędach warto przypomnieć sobie zasady kalkulacji kosztów w logistyce, które mówią o tym, że wszystkie aspekty operacyjne muszą być brane pod uwagę w celu uzyskania rzetelnych wyników. Stosowanie dobrych praktyk w obliczeniach kosztów jest kluczowe, ponieważ niewłaściwe oszacowanie wydatków może prowadzić do błędnych decyzji finansowych oraz operacyjnych w zarządzaniu magazynem.

Pytanie 21

Jakie są rodzaje odpadów?

A. przemysłowe, komunalne, niebezpieczne
B. komunalne, niebezpieczne, surowcowe
C. przemysłowe, komunalne, bezpieczne
D. przemysłowe, niebezpieczne, naturalne
Odpady dzieli się na trzy główne kategorie: przemysłowe, komunalne oraz niebezpieczne. Odpady przemysłowe pochodzą z procesów produkcyjnych i mogą obejmować zarówno materiały niebezpieczne, jak i te, które są neutralne. Odpady komunalne to z kolei odpady generowane przez gospodarstwa domowe i instytucje, w tym odpady organiczne, papierowe czy plastikowe. Odpady niebezpieczne to te, które mogą stwarzać zagrożenie dla zdrowia ludzi lub środowiska, jak chemikalia, baterie czy odpady medyczne. Zgodnie z polskim prawodawstwem, segregacja tych odpadów jest kluczowa dla ich efektywnego przetwarzania i recyklingu. Przykładowo, odpady przemysłowe wymagają specjalnych procedur utylizacji, aby zminimalizować ich negatywny wpływ na środowisko. W praktyce, odpowiednia klasyfikacja odpadów jest nie tylko wymogiem prawnym, ale również działaniem na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Na podstawie norm ISO 14001 dotyczących zarządzania środowiskowego, firmy są zachęcane do wdrażania dobrych praktyk w zakresie gospodarowania odpadami, co przyczynia się do ich odpowiedzialnej produkcji i utylizacji.

Pytanie 22

Na podstawie liczby podmiotów w jednym etapie kanału dystrybucji wyróżniamy kanały

A. wąskie i długie
B. wąskie i szerokie
C. krótkie i szerokie
D. krótkie i długie
Nieprawidłowe podejścia do klasyfikacji kanałów dystrybucji często prowadzą do nieporozumień dotyczących ich struktury i funkcji. Klasyfikacja kanałów jako krótkie i długie nie ma uzasadnienia w praktykach rynkowych i nie odnosi się bezpośrednio do liczby podmiotów uczestniczących w procesie dystrybucji. Takie określenia mogą wprowadzać w błąd, ponieważ nie uwzględniają istoty relacji między producentem a detalistami. Krótkie kanały dystrybucji niekoniecznie oznaczają mniejszą liczbę uczestników; mogą one również odnosić się do czasu, który jest potrzebny na dostarczenie towaru do konsumenta. Brak uwzględnienia liczby podmiotów w klasyfikacji może prowadzić do pomyłek w strategii marketingowej. Ponadto, klasyfikacja wąskich i szerokich kanałów dystrybucji opiera się na praktykach zgodnych z teoriami marketingowymi, które podkreślają znaczenie zarządzania relacjami z partnerami handlowymi. Niezrozumienie tej klasyfikacji może powodować problemy w identyfikowaniu odpowiednich kanałów dystrybucji dla różnych grup docelowych, co jest kluczowe dla sukcesu rynkowego. Właściwe zrozumienie tych aspektów jest niezbędne dla skutecznego planowania działań marketingowych oraz efektywnej strategii sprzedażowej.

Pytanie 23

W ciągu miesiąca (30 dni) magazyn poniósł stałe wydatki w wysokości 45 000,00 zł oraz zmienne wydatki w wysokości 75 000,00 zł. Jaka jest dzienna jednostkowa kwota kosztów magazynowania zapasu, jeśli w magazynie średnio znajduje się 20 000 szt. zapasu?

A. 0,20 zł
B. 6,00 zł
C. 2,25 zł
D. 0,13 zł
Wiem, że wiele osób może się pomylić przy obliczeniach kosztów magazynowania, co często prowadzi do błędnych wniosków. Na przykład, jeżeli tylko weźmiesz pod uwagę koszty zmienne, czyli te 75 000 zł, i podzielisz to przez 20 000 sztuk, to wyjdzie Ci 3,75 zł na sztukę, co jest dużym błędem, bo nie uwzględnia kosztów stałych. Koszty stałe, takie jak 45 000 zł, są mega ważne, bo bez nich nie masz pełnego obrazu wydatków na magazyn. Takie rzeczy mogą później prowadzić do złych decyzji finansowych i problemów z budżetem. Dobrze jest zawsze pamiętać, by uwzględnić wszystkie koszty, bo to naprawdę pomaga w lepszym zarządzaniu finansami w magazynie.

Pytanie 24

Roczny wskaźnik kosztu przechowywania w magazynie wynosi 900,00 zł/pjł. Na nadchodzący rok przewiduje się zwiększenie wskaźnika o 10%. Jaka będzie wartość wskaźnika dla 1 pjł w nowym roku?

A. 900,09 zł/pjł
B. 909,00 zł/pjł
C. 900,90 zł/pjł
D. 990,00 zł/pjł
Wskaźnik kosztu miejsca składowania w magazynie w skali roku wynosi obecnie 900,00 zł za jednostkę przestrzenną (pjł). Aby obliczyć nową wartość wskaźnika po planowanym wzroście o 10%, należy zastosować prostą formułę: nowa wartość = obecna wartość + (obecna wartość * procent wzrostu). W tym przypadku obliczenia wyglądają następująco: 900,00 zł + (900,00 zł * 0,10) = 900,00 zł + 90,00 zł = 990,00 zł/pjł. Taki wskaźnik jest istotny dla zarządzania kosztami w magazynie, ponieważ pozwala na lepsze planowanie budżetu oraz optymalizację przestrzeni magazynowej. Ponadto, znajomość wskaźników kosztowych jest kluczowa w kontekście kalkulacji kosztów operacyjnych oraz oceny efektywności działalności magazynowej. Dobrze obliczone wskaźniki mogą wspierać menedżerów w podejmowaniu decyzji dotyczących inwestycji w infrastrukturę magazynową, co przekłada się na efektywność całego łańcucha dostaw.

Pytanie 25

Na ilustracji jest przedstawione wnętrze magazynu

Ilustracja do pytania
A. specjalnego.
B. otwartego.
C. półotwartego.
D. uniwersalnego.
Wybór odpowiedzi innej niż "specjalnego" może prowadzić do błędnych wniosków dotyczących charakterystyki przedstawionego magazynu. Odpowiedzi takie jak "otwarty" czy "półotwarty" sugerują przestrzenie, w których towary są przechowywane w sposób bardziej elastyczny, często bez kontroli temperatury i wilgotności. W rzeczywistości, magazyny otwarte nie są przystosowane do przechowywania produktów wrażliwych na zmiany środowiskowe, co jest kluczowe dla towarów takich jak żywność czy leki. Z kolei wybór "uniwersalnego" nie uwzględnia specyfiki towarów, które wymagają szczególnych warunków, a magazyny uniwersalne są często mniej efektywne w kontekście zarządzania przestrzenią i zasobami. W praktyce, magazyny specjalne muszą spełniać określone normy oraz wytyczne, co pozwala na zapewnienie odpowiednich warunków do przechowywania. Stosowanie się do standardów magazynowania ma fundamentalne znaczenie dla utrzymania wysokiej jakości produktów oraz minimalizacji ryzyka ich utraty lub uszkodzenia.

Pytanie 26

Podczas przeładunku przestrzeń ładunkowa pojazdu jest połączona z wnętrzem magazynu za pomocą

A. rampy przeładunkowej
B. gniazda magazynowego
C. bramy wjazdowej
D. regału magazynowego
Gniazdo magazynu to termin odnoszący się do przestrzeni dedykowanej dla konkretnego towaru lub grupy towarów w obrębie magazynu. Choć gniazdo magazynu jest istotne dla organizacji przestrzeni magazynowej, nie pełni funkcji łączenia przestrzeni ładunkowej pojazdu z wnętrzem hali magazynowej. Ponadto, regał magazynowy jest konstrukcją służącą do przechowywania towarów w sposób uporządkowany i przestrzenny, co również nie ma związku z procesem załadunku, gdyż nie dostarcza dostępu do przestrzeni ładunkowej pojazdu. Brama wjazdowa, mimo że jest istotnym elementem infrastruktury magazynowej, zapewnia dostęp do obiektu, ale nie jest bezpośrednim łącznikiem dla załadunku towarów do pojazdów. Kluczowym błędem myślowym jest mylenie tych elementów z rampą, która jest specjalnie zaprojektowana dla tego celu. Rampa przeładunkowa nie tylko umożliwia bezpieczne i efektywne załadunki, ale także minimalizuje ryzyko uszkodzenia towarów oraz zapewnia odpowiednie warunki do ich transportu. Właściwe zrozumienie funkcji rampy przeładunkowej jest kluczowe dla efektywności operacji logistycznych.

Pytanie 27

Zbiór poleceń zapisanych na nośniku cyfrowym, które pozwalają na funkcjonowanie elektronicznego urządzenia do skanowania kodów kreskowych i ich konwersji na sygnały elektryczne, zrozumiałe dla urządzenia komputerowego, to

A. software drukarki
B. antenna readera
C. tag radiowy
D. software skanera
Wybór anteny czytnika jako odpowiedzi sugeruje, że chyba nie do końca rozumiesz, jak działają różne części urządzenia do odczytu kodów kreskowych. Antena zazwyczaj nie ma nic wspólnego z przetwarzaniem kodów, bo jej zadanie to bardziej komunikacja bezprzewodowa, jak w technologii RFID. W przypadku kodów kreskowych to oprogramowanie skanera wykonuje główną robotę. Tag radiowy to tylko jednostka, która przechowuje dane, a nie instrukcja do przetwarzania. Oprogramowanie drukarki też nie ma nic wspólnego z odczytem kodów, bo to raczej do druku etykiet jest. To myślenie może wynikać z braku zrozumienia, jak funkcjonują różne elementy systemu, co prowadzi do błędów. Ważne jest, by wiedzieć, które komponenty i oprogramowanie odpowiadają za różne zadania związane z kodami, żeby uniknąć pomyłek. Użycie nieodpowiednich elementów może osłabić efektywność procesów biznesowych i zwiększyć ryzyko błędów, więc lepiej, żeby specjaliści w tej branży wiedzieli, co robią.

Pytanie 28

Jaki system informatyczny wykorzystywany jest w firmach produkcyjnych, aby określić ilość materiałów potrzebnych do planowanej produkcji?

A. MRP
B. DSS
C. DRP
D. CRM
MRP, czyli Material Requirements Planning, to system informatyczny ukierunkowany na zarządzanie zapotrzebowaniem na materiały w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Jego głównym celem jest zapewnienie, że odpowiednie ilości materiałów są dostępne w odpowiednim czasie, co jest kluczowe dla efektywnego planowania produkcji. System ten opiera się na danych dotyczących zamówień, prognoz sprzedaży oraz struktury produktów, co pozwala na precyzyjne określenie, jakie materiały i w jakich ilościach są potrzebne do realizacji planowanej produkcji. Przykładem zastosowania MRP może być fabryka produkująca meble, która na podstawie zamówień klientów i prognoz, może z wyprzedzeniem zaplanować zakupy drewna, okuć oraz innych komponentów, eliminując tym samym ryzyko opóźnień w produkcji spowodowanych brakiem materiałów. MRP jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw oraz produkcją, a jego wdrożenie przyczynia się do optymalizacji kosztów, redukcji zapasów oraz zwiększenia efektywności operacyjnej. Warto również zaznaczyć, że MRP może być zintegrowane z innymi systemami, takimi jak ERP, co pozwala na jeszcze lepsze zarządzanie procesami przedsiębiorstwa.

Pytanie 29

Jaki kanał dystrybucji wykorzystuje firma, gdy pomiędzy producentem a klientem występuje jedynie jeden pośrednik?

A. Wieloszczeblowy
B. Krótki
C. Długi
D. Bezpośredni
Kanał dystrybucji określany jako krótki charakteryzuje się obecnością jednego pośrednika pomiędzy producentem a konsumentem. Taki model dystrybucji jest efektywny w sytuacjach, gdy producent chce szybko dotrzeć do końcowego odbiorcy, jednocześnie korzystając z wiedzy i zasobów pośrednika, który zna rynek oraz preferencje klientów. Przykładem mogą być producenci kosmetyków, którzy sprzedają swoje produkty do sklepów detalicznych, które następnie oferują je bezpośrednio klientom. Krótkie kanały dystrybucji są często stosowane w branżach, gdzie szybkość dostarczenia towarów i budowanie relacji z klientem mają kluczowe znaczenie. Standardy branżowe, takie jak te zalecane przez organizacje zajmujące się zarządzaniem łańcuchem dostaw, promują efektywność i uproszczenie procesów dystrybucji, co czyni krótki kanał dystrybucji opcją preferowaną w wielu modelach biznesowych.

Pytanie 30

Zaplanuj liczbę pojazdów na miesiąc luty wiedząc, że dostępność pojazdu wynosi 20 dni w miesiącu, średnia długość trasy 5 dni, a średnia ładowność 5 ton.

MiesiącZapotrzebowanie
przewozu
[w tonach]
Styczeń1500
Luty1800
Marzec2100

A. 90 pojazdów.
B. 85 pojazdów.
C. 95 pojazdów.
D. 55 pojazdów,
Odpowiedź 90 pojazdów jest prawidłowa, ponieważ oznacza, że po przeanalizowaniu dostępnych zasobów oraz wymagań transportowych, obliczenia wskazują na realistyczne i efektywne zarządzanie flotą pojazdów. W lutym, przy dostępności pojazdu przez 20 dni oraz średniej długości trasy wynoszącej 5 dni, każdy pojazd może wykonać 4 pełne kursy w miesiącu. Przy założeniu, że przewozimy ładunek o łącznej masie 450 ton, co można obliczyć jako 90 ton (średnia ładowność 5 ton pomnożona przez 90 pojazdów), potrzebujemy 90 pojazdów, aby zrealizować zapotrzebowanie w ciągu miesiąca. Takie podejście odpowiada praktykom w zarządzaniu logistyką, gdzie kluczowe jest nie tylko posiadanie odpowiedniej liczby pojazdów, ale także ich efektywne wykorzystanie, co prowadzi do redukcji kosztów eksploatacji oraz optymalizacji czasu transportu.

Pytanie 31

Który wózek widłowy, o najwyższym współczynniku wykorzystania jego udźwigu, należy zastosować do przewozu podczas jednego cyklu dwóch paletowych jednostek ładunkowych (pjł) o masie brutto 0,9 t/pjł?

Wózek widłowy 1.Wózek widłowy 2.Wózek widłowy 3.Wózek widłowy 4.
Udźwig [kg]1 4001 9002 3002 500

A. Wózek widłowy 1.
B. Wózek widłowy 4.
C. Wózek widłowy 3.
D. Wózek widłowy 2.
Podczas analizy problemu przewozu dwóch paletowych jednostek ładunkowych istotne jest zrozumienie mocy oraz ograniczeń poszczególnych wózków widłowych. Wybór wózka widłowego 1, 3 lub 4 może wydawać się kuszący na pierwszy rzut oka, ale po dokładnym zbadaniu ich parametrów technicznych, wyraźnie ukazuje się ich niewłaściwość w kontekście tego zadania. Może się zdarzyć, że błędne odpowiedzi wynikają z niedostatecznego zrozumienia koncepcji udźwigu i jego realnych możliwości. Wózek, który nie osiąga co najmniej 94,7% swojego maksymalnego udźwigu, staje się niewłaściwy z perspektywy efektywności operacyjnej, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do problemów związanych z przerostem obciążeń. Wybierając wózek widłowy, zawsze należy brać pod uwagę nie tylko jego maksymalne parametry, ale także rzeczywiste warunki operacyjne oraz specyfikę przewożonych ładunków. Na przykład, wózek widłowy 3 może wydawać się odpowiedni, jednak jego zdolność do dźwigania mniejszych obciążeń nie spełnia wymogów bezpieczeństwa i efektywności. Należy również pamiętać, że wózki o niższych współczynnikach wykorzystania udźwigu mogą prowadzić do zwiększonego zużycia energii i skrócenia żywotności sprzętu. Takie podejście do wyboru wózka widłowego wykazuje brak zrozumienia dla norm bezpieczeństwa oraz dobrych praktyk w logistyce. Warto zainwestować czas w analizę parametrów technicznych oraz ich wpływu na efektywność pracy, co jest kluczowe w nowoczesnym zarządzaniu magazynem i transportem.

Pytanie 32

Przedsiębiorstwo otrzymało zamówienie na 100 szt. wyrobu gotowego X. Oblicz na podstawie zamieszczonej struktury wyrobu zapotrzebowanie netto na materiały A i B, jeżeli w magazynie aktualnie znajduje się: 10 szt. wyrobu gotowego X, 10 szt. materiału A oraz 10 szt. materiału B.

Ilustracja do pytania
A. Materiał A - 60 szt., materiał B - 170 szt.
B. Materiał A - 90 szt., materiał B - 180 szt.
C. Materiał A - 80 szt., materiał B - 170 szt.
D. Materiał A - 90 szt., materiał B - 190 szt.
Wybór błędnej odpowiedzi na to pytanie najczęściej wynika z niewłaściwej interpretacji sposobu obliczania zapotrzebowania na materiały. Często mylnie przyjmuje się, że zapotrzebowanie netto można obliczyć poprzez jedynie dodanie lub odejmowanie dostępnych ilości materiałów, bez uwzględnienia kontekstu ich wykorzystania w produkcji. Na przykład, w przypadku materiału A, niektórzy mogą błędnie zakładać, że wystarczy odjąć tylko dostępną ilość w magazynie od zapotrzebowania brutto. To podejście pomija kluczowy element, jakim jest uwzględnienie materiałów zawartych w gotowych wyrobach, co prowadzi do nadmiernej lub niewystarczającej kalkulacji zapotrzebowania. W przypadku materiału B problematyczne może być również założenie, że całkowite zapotrzebowanie wynosi 200 sztuk bez uwzględnienia stanów magazynowych, co również przyczynia się do nieprawidłowych wniosków. Takie pomyłki są przykładem typowych błędów myślowych, które mogą prowadzić do nieefektywnego zarządzania zasobami. Zastosowanie odpowiednich metod kalkulacji, takich jak ABC analizy lub Just-in-Time, ma kluczowe znaczenie dla dokładności obliczeń i wiarygodności prognoz produkcyjnych. Prawidłowe podejście do zapotrzebowania netto nie tylko optymalizuje zasoby, ale także minimalizuje koszty związane z utrzymywaniem zapasów.

Pytanie 33

Który z systemów służy do zarządzania łańcuchem dostaw?

A. EDI
B. CRM
C. SCM
D. DRP
SCM, czyli zarządzanie łańcuchem dostaw, to kompleksowy system, który integruje różne procesy biznesowe w celu optymalizacji przepływu towarów, informacji i finansów od dostawców do odbiorców. SCM pozwala na efektywne planowanie, realizację i monitorowanie działań związanych z dostawą produktów, co ma kluczowe znaczenie w dzisiejszym globalnym rynku. Przykładem zastosowania SCM może być system zarządzania magazynem, który automatycznie monitoruje stany zapasów i prognozuje zapotrzebowanie, co pozwala na minimalizację kosztów i zwiększenie efektywności operacyjnej. W ramach dobrych praktyk branżowych, wiele firm stosuje standardy takie jak APICS, które pomagają w implementacji skutecznych strategii zarządzania łańcuchem dostaw. Dzięki tym praktykom przedsiębiorstwa mogą nie tylko obniżyć koszty, ale również poprawić jakość usług, co jest niezbędne w konkurencyjnym środowisku rynkowym.

Pytanie 34

Korzystając ze schematu, oblicz czas dostawy towarów jednym środkiem transportu z Centrum Dystrybucji do odbiorcy X, a następnie do odbiorcy Y. Samochód jedzie ze średnią prędkością 60 km/h, a wyładunek u każdego odbiorcy trwa po 20 minut.

Ilustracja do pytania
A. 5 godzin 20 minut.
B. 3 godziny 50 minut.
C. 4 godziny 20 minut.
D. 4 godziny 30 minut.
Błędne odpowiedzi wynikają z nieprawidłowego zrozumienia zasad obliczania czasu dostawy. Wiele osób może założyć, że obliczenie czasu dostawy wymaga jedynie prostej kalkulacji czasu przejazdu, bez uwzględnienia czasu wyładunku, co może prowadzić do znacznego zaniżenia całkowitego czasu dostawy. Często pojawia się także mylne przekonanie, że czas wyładunku powinien być zsumowany tylko raz, niezależnie od liczby odbiorców. Takie podejście błędnie zakłada, że czas operacyjny nie wpływa na całkowity czas dostawy, co jest sprzeczne z praktykami w branży logistycznej. Ponadto, niektórzy mogą nie uwzględniać czasów przejazdu między odbiorcami, co skutkuje niedoszacowaniem całkowitego czasu. W praktyce, każda dostawa wymaga dokładnego zaplanowania, które obejmuje nie tylko czas podróży, ale również wszelkie operacje związane z obsługą towarów. Ignorując te aspekty, można wprowadzić w błąd, co może prowadzić do opóźnień i niezadowolenia klienta, co jest sprzeczne z normami jakości usług transportowych. Dlatego ważne jest, aby dokładnie analizować wszystkie elementy procesu dostawy oraz stosować standardowe procedury obliczania, aby zapewnić efektywność i terminowość dostaw.

Pytanie 35

Jaką część terytorium portu morskiego stanowi akwatorium?

A. Przeładunkową
B. Składową
C. Wodną
D. Lądową
Akwatorium to część obszaru portu morskiego, która odgrywa kluczową rolę w operacjach morskich, obejmując akwen wodny otaczający port. Stanowi ono przestrzeń, w której odbywają się manewry jednostek pływających, załadunki i wyładunki towarów oraz inne operacje związane z transportem morskim. W praktyce, akwatorium portowe jest specjalnie zaprojektowane i przystosowane do bezpiecznego cumowania statków, a jego wymiary oraz głębokość są zgodne z normami określonymi przez organizacje takie jak Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO). Akwatoria są często wyposażone w falochrony i inne struktury inżynieryjne, które zapewniają bezpieczeństwo operacji w trudnych warunkach pogodowych. Dodatkowo, odpowiednie oznakowanie i nawigacja w akwatoriach są niezbędne do minimalizacji ryzyka kolizji oraz innych incydentów w obrębie portu. Wiele nowoczesnych portów stosuje technologie, takie jak systemy zarządzania ruchem morskim, aby zoptymalizować operacje w akwatorium, co znacząco wpływa na efektywność i bezpieczeństwo transportu morskiego.

Pytanie 36

Główna zasada zarządzania zapasami to zapewnienie

A. minimalizacji wydatków na zakup, sprowadzanie oraz utrzymywanie zapasów
B. ciągłości oraz rytmiczności produkcji przy najwyższych kosztach związanych z zapasami
C. utrzymania zbyt wysokich poziomów zbędnych i nadmiarowych zapasów
D. maksymalizacji wydatków na zakup, import oraz utrzymanie zapasów
Podstawowa zasada zarządzania zapasami koncentruje się na minimalizacji kosztów związanych z zakupem, sprowadzaniem i utrzymywaniem zapasów. Kluczowym celem efektywnego zarządzania zapasami jest nie tylko ich dostępność, ale również optymalizacja kosztów operacyjnych. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwa powinny dążyć do utrzymania odpowiedniego poziomu zapasów, który zaspokoi potrzeby produkcyjne i sprzedażowe bez generowania nadmiernych wydatków. Przykładem może być wdrożenie metodologii Just-In-Time (JIT), która pozwala na dostarczanie surowców dokładnie w momencie ich potrzeb, co znacząco ogranicza koszty przechowywania i ryzyko przestarzałości produktów. Ponadto, techniki takie jak ABC Analysis pomagają w klasyfikacji zapasów według ich wartości i rotacji, co umożliwia skoncentrowanie się na najważniejszych pozycjach. W ten sposób przedsiębiorstwa mogą osiągnąć równowagę pomiędzy dostępnością zapasów a ich kosztami, co jest kluczowe dla zachowania konkurencyjności na rynku.

Pytanie 37

Roczne ustalenia dotyczące sprzedaży oraz produkcji w odniesieniu do ilości i rodzaju różnych grup produktów definiuje

A. strategia taktyczna
B. metoda planowania
C. plan operacyjny
D. system logistyczny firmy
Wybór innych odpowiedzi, takich jak procedura planowania, plan taktyczny czy system logistyczny, pokazuje, że coś może być nie tak z rozumieniem ról w zarządzaniu firmą. Procedura planowania to bardziej ogólny zarys działań, ale nie odnosi się do konkretnego harmonogramu ani planowania operacyjnego. Plan taktyczny dotyczy rzeczy średnioterminowych, które wspierają strategię firmy, a nie szczegółowego określenia rocznych ilości produktów. Co do systemu logistycznego, on zajmuje się raczej zarządzaniem przepływem towarów i informacji, a nie ustalaniem terminów na sprzedaż czy produkcję. Mylenie poziomu strategicznego z operacyjnym to typowy błąd; strategia to długofalowe cele, a plan operacyjny to konkretne działania. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe, żeby dobrze zarządzać i podejmować odpowiednie decyzje w firmie.

Pytanie 38

Jakie jest zadanie dystrybucji?

A. podnoszenie standardu jakości obsługi klienta przy jednoczesnym ograniczaniu kosztów
B. zmniejszanie standardu jakości obsługi klienta przy jednoczesnym zwiększaniu kosztów
C. podnoszenie standardu jakości obsługi klienta przy jednoczesnym zwiększaniu kosztów
D. zmniejszanie standardu jakości obsługi klienta przy jednoczesnym ograniczaniu kosztów
Błędne podejścia do dystrybucji, takie jak obniżanie poziomu jakości obsługi klienta przy jednoczesnym minimalizowaniu lub maksymalizowaniu kosztów, są sprzeczne z fundamentalnymi zasadami efektywnego zarządzania. Takie koncepcje często prowadzą do krótkoterminowych oszczędności finansowych, które w dłuższej perspektywie mogą okazać się kosztowne. Obniżenie jakości obsługi klienta skutkuje niezadowoleniem klientów, co z kolei wpływa na reputację firmy oraz może prowadzić do spadku sprzedaży. W przypadku maksymalizacji kosztów w kontekście obsługi klienta, istnieje ryzyko utraty elastyczności i zdolności do szybkiego reagowania na zmieniające się potrzeby rynku. Utrzymanie wysokiego poziomu jakości obsługi klienta, nawet przy minimalizowaniu kosztów, jest kluczowe dla budowania długotrwałych relacji z klientami. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że oszczędności kosztowe i jakość obsługi klienta są ze sobą sprzeczne, podczas gdy w rzeczywistości skuteczne zarządzanie procesami dystrybucji powinno skupiać się na równoważeniu tych elementów. Współczesne podejścia do zarządzania, takie jak Lean Management czy Six Sigma, mają na celu eliminację marnotrawstwa, co pozwala na jednoczesne obniżenie kosztów i poprawę jakości obsługi klienta.

Pytanie 39

Oblicz wskaźnik jakości obsługi klienta, jeśli w magazynie ustalono, że całkowita liczba wydań wyniosła 35 000 sztuk, z czego: właściwa liczba wydań to 31 000 sztuk, a błędna liczba wydań wyniosła 4 000 sztuk?

A. 11%
B. 10%
C. 87%
D. 89%
Wskaźnik poziomu obsługi klienta można obliczyć, dzieląc liczbę prawidłowych wydań przez łączną liczbę wydań i mnożąc przez 100. W tym przypadku mamy 31 000 prawidłowych wydań na 35 000 wszystkich wydań. Obliczenie to wygląda następująco: (31 000 / 35 000) * 100 = 88,57%, co zaokrąglone do najbliższej liczby całkowitej daje 89%. W praktyce wskaźnik ten jest kluczowym wskaźnikiem jakości obsługi klienta, który pozwala firmom ocenić efektywność procesów magazynowych oraz identyfikować obszary do poprawy. Utrzymywanie wysokiego poziomu wskaźnika obsługi klienta jest niezbędne dla zwiększenia satysfakcji klientów oraz lojalności wobec marki. Firmy, które regularnie monitorują ten wskaźnik, mogą wprowadzać udoskonalenia w swoim systemie dystrybucji, co przekłada się na lepszą jakość usług i mniejsze ryzyko błędów w przyszłości. Warto także uwzględnić, że dobre praktyki w zarządzaniu łańcuchem dostaw zalecają dążenie do wskaźników na poziomie co najmniej 95%, co może skłonić do dalszej analizy i optymalizacji procesów.

Pytanie 40

Dokument wysyłkowy "Routing order" jest przesyłany zagranicznemu eksporterowi w celu zrealizowania wysyłki towaru importowanego, przy czym odpowiedzialność za transport spoczywa na kupującym. Ta zasada odnosi się do formuły handlowej oznaczonej skrótem

A. XYZ
B. DES
C. EXW
D. ABC
Inne opcje, takie jak ABC, XYZ i DES, nie pasują tutaj, bo to nie są standardowe terminy w handlu międzynarodowym. ABC i XYZ są zupełnie nieznane w kontekście Incoterms, przez co nie nadają się do omawianego tematu. Korzystanie z takich terminów może wprowadzać zamieszanie i problemy w kontaktach handlowych, co potem potrafi generować opóźnienia i dodatkowe koszty. Z kolei DES (Delivered Ex Ship) też nie jest tym, o co chodzi w tym pytaniu. DES sugeruje, że sprzedawca odpowiada za dostarczenie towaru na statek, co nie zgadza się z ideą, że to kupujący ma ogarnąć transport. Często popełnia się błąd myślowy, myśląc, że skoro inne skróty też dotyczą transportu, to mogą pasować do EXW. To prowadzi do złych wniosków, które mogą zniekształcać efektywność operacji logistycznych i narazić firmy na niepotrzebne ryzyko w transakcjach międzynarodowych.