Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 4 kwietnia 2025 10:07
  • Data zakończenia: 4 kwietnia 2025 10:33

Egzamin zdany!

Wynik: 23/40 punktów (57,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Podczas serwisowania układu hamulcowego, mechanik przeprowadził wymianę płynu hamulcowego. Zużyty płyn powinien

A. zwrócić klientowi
B. wlać do kanalizacji
C. przekazać do utylizacji
D. odlać do ponownego użycia
Prawidłowa odpowiedź to oddanie zużytego płynu hamulcowego do utylizacji. Płyn hamulcowy zawiera substancje chemiczne, które mogą być szkodliwe dla zdrowia oraz środowiska. Dlatego istotne jest, aby nie wyrzucać go do śmieci ani nie wylewać do kanalizacji, ponieważ mogłoby to prowadzić do zanieczyszczenia wód gruntowych oraz środowiska. Utylizacja płynów hamulcowych powinna być przeprowadzana zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami prawnymi, takimi jak regulacje dotyczące odpadów niebezpiecznych. W praktyce, mechanicy powinni mieć dostęp do odpowiednich punktów zbiórki, które są przygotowane do odbioru tego rodzaju materiałów. Takie działania nie tylko chronią środowisko, ale również zapewniają bezpieczeństwo w miejscu pracy, minimalizując ryzyko kontaktu z niebezpiecznymi substancjami. Szkolenia z zakresu bezpiecznego obchodzenia się z chemikaliami oraz procedur utylizacji powinny być integralną częścią edukacji zawodowej mechaników.

Pytanie 2

Olej napędowy "zimowy" jest stosowany w celu

A. minimalizowania zużycia paliwa w warunkach niskiej temperatury
B. zapobiega tworzeniu się kryształków lodu z wody w nim obecnej
C. eliminuje nadmierne dymienie silnika w niskich temperaturach
D. zapobiega zablokowaniu filtra paliwa przez parafiny, które mogą się z niego wytrącać
Nieprawidłowe odpowiedzi dotyczące ograniczenia nadmiernego dymienia silnika, przeciwdziałania powstawaniu kryształków lodu z wody w paliwie oraz ograniczenia zużycia paliwa w niskich temperaturach mogą prowadzić do nieporozumień. Ograniczenie dymienia silnika nie jest bezpośrednio związane z rodzajem oleju napędowego, a bardziej z jego jakością oraz stanem silnika. Silniki nowoczesne są projektowane tak, aby minimalizować emisję szkodliwych substancji, a nadmierne dymienie może być spowodowane innymi czynnikami, jak niewłaściwe ustawienia wtrysku paliwa czy zużycie silnika. Z kolei tworzenie kryształków lodu z wody w paliwie to zjawisko, które występuje w przypadku zanieczyszczonego lub wilgotnego paliwa, a olej zimowy nie jest bezpośrednim rozwiązaniem tego problemu. Dobrą praktyką jest regularne kontrolowanie jakości paliwa oraz stosowanie filtrów, które eliminują wodę z układu paliwowego. Jeśli chodzi o zużycie paliwa w warunkach niskich temperatur, to olej napędowy nie ma bezpośredniego wpływu na efektywność spalania w zimie, lecz czynniki takie jak temperatura otoczenia, waga pojazdu oraz styl jazdy mają znacznie większe znaczenie. Rozpoznanie właściwych praktyk dotyczących użytkowania paliw w trudnych warunkach jest kluczowe dla zapewnienia efektywności i bezpieczeństwa eksploatacji pojazdów.

Pytanie 3

Zadanie wymiany zużytych amortyzatorów powinno być zlecone warsztatowi

A. mechaniki pojazdowej
B. diagnostyki pojazdów
C. regeneracji
D. elektryki i elektroniki
Wymiana zużytych amortyzatorów jest kluczowym aspektem utrzymania prawidłowego stanu technicznego pojazdu. Amortyzatory mają za zadanie nie tylko absorbować wstrząsy, ale również utrzymywać stabilność pojazdu podczas jazdy, co wpływa na bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Warsztaty mechaniki pojazdowej dysponują odpowiednią wiedzą i sprzętem, aby przeprowadzać zarówno diagnostykę, jak i wymianę tych komponentów. Przykładowo, użycie profesjonalnych narzędzi do demontażu i montażu amortyzatorów pozwala na uniknięcie uszkodzeń pozostałych elementów zawieszenia. Ponadto, mechanicy są w stanie ocenić stan pozostałych części układu zawieszenia, co jest istotne dla ogólnej sprawności pojazdu. Standardy takie jak ISO 9001 w zarządzaniu jakością w warsztatach mechanicznych również potwierdzają, że profesjonalna wymiana amortyzatorów powinna być przeprowadzana przez wykwalifikowany personel, aby zapewnić najwyższą jakość usług i bezpieczeństwo pojazdu.

Pytanie 4

Kto ma prawo przeprowadzić obowiązkowe badanie techniczne pojazdu w Stacji Kontroli Pojazdów?

A. mechanik samochodowy
B. pracownik Urzędu Dozoru Technicznego
C. diagnoza
D. pracownik biura obsługi klienta
Diagnosta, mechanik, czy pracownik UDT to różne role w branży motoryzacyjnej, które jednak nie są odpowiednie do przeprowadzania obowiązkowych badań technicznych pojazdów w Stacji Kontroli Pojazdów. Diagnosta jest osobą, która zajmuje się oceną stanu technicznego pojazdów, jednak jego rola obejmuje głównie analizę i interpretację wyników badań. W rzeczywistości, to pracownik BOK przeprowadza badania, a diagnosta poświadcza ich wyniki. Mechanik, choć posiada umiejętności związane z naprawą i konserwacją pojazdów, nie jest uprawniony do przeprowadzania badań technicznych. Często zdarza się, że osoby mylą te role, co prowadzi do błędnych wniosków o kompetencjach poszczególnych pracowników. Pracownik UDT (Urzędów Dozoru Technicznego) zajmuje się przede wszystkim nadzorem nad urządzeniami technicznymi, co również nie obejmuje badań technicznych pojazdów. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania systemu badań technicznych i zapewnienia bezpieczeństwa na drogach. Przykładowo, nieprzestrzeganie odpowiednich procedur i nieprawidłowe przypisanie ról może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych dla właścicieli pojazdów, a także stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego.

Pytanie 5

Jakie obowiązki ma mechanik pracujący w autoryzowanym serwisie?

A. odczytanie kodów błędów zapisanych w pamięci komputera pokładowego
B. wymiana amortyzatorów
C. wymiana regulatora napięcia w alternatorze
D. wymiana uszkodzonego panelu drzwiowego
Wymiana uszkodzonego poszycia drzwi, wymiana regulatora napięcia w alternatorze oraz odczytanie kodów błędów z pamięci komputera pokładowego to zadania, które mogą być wykonywane przez mechanika, jednak nie należą one do jego podstawowych obowiązków w autoryzowanym serwisie. Zajmowanie się poszyciem drzwi zakłada interwencję w karoserię, co zazwyczaj dotyczy blacharzy lub lakierników, a nie mechaników silnikowych, którzy koncentrują się na aspektach technicznych i mechanicznych pojazdów. Wymiana regulatora napięcia wprawdzie może być częścią pracy mechanika, ale bardziej specyficzne jest to zadanie dla elektryków samochodowych, którzy posiadają specjalistyczną wiedzę na temat układów elektrycznych w pojazdach. Odczytanie kodów błędów z pamięci komputera pokładowego jest czynnością, która, choć ważna w diagnostyce, stanowi bardziej wstępny etap diagnozowania usterek, a nie czynność naprawczą. Często błędne myślenie o tych zadaniach jako o kluczowych obowiązkach mechanika wynika z nieznajomości specyfiki różnych ról w serwisie. Rola mechanika w autoryzowanym serwisie jest ściśle związana z obsługą układów mechanicznych, a nie z dziedzinami pokrewnymi, co podkreśla znaczenie wnikliwej analizy zadań w kontekście ich odpowiedzialności i kompetencji.

Pytanie 6

Okresowa kontrola polegająca na weryfikacji stanu technicznego pojazdu, umożliwiająca jego dopuszczenie do ruchu, to forma obsługi

A. diagnostycznej
B. sezonowej
C. codziennej
D. jednostkowej
Odpowiedź diagnostyczna jest poprawna, ponieważ przegląd okresowy, który polega na kontroli stanu technicznego pojazdu, jest kluczowym elementem procesu diagnostycznego. Przeglądy te są przeprowadzane w celu oceny bezpieczeństwa, sprawności oraz zgodności pojazdu z obowiązującymi normami prawnymi. W ramach takich przeglądów technicznych wykonuje się szczegółowe inspekcje różnych układów pojazdu, takich jak układ hamulcowy, zawieszenie, oświetlenie i inne kluczowe komponenty. Przykładem zastosowania diagnostyki może być przygotowanie pojazdu do badań technicznych, które są wymagane do uzyskania ważnego przeglądu. Warto również zauważyć, że regularne przeglądy diagnostyczne pomagają w identyfikacji potencjalnych usterek zanim staną się poważnym problemem, co może zaoszczędzić czas i pieniądze na naprawy. Dobre praktyki w branży zalecają, aby przeglądy były przeprowadzane co najmniej raz w roku lub zgodnie z zaleceniami producenta, co wpisuje się w ramy koncepcji zarządzania jakością w obszarze motoryzacji.

Pytanie 7

Kto powinien zająć się przyjęciem samochodu do przeglądu gwarancyjnego od klienta?

A. inżynier serwisu
B. mistrz serwisowy
C. pracownik biura obsługi klienta
D. mechanik serwisowy
Wybór mistrza serwisowego, inżyniera serwisu lub mechanika serwisowego jako osoby odpowiedzialnej za przyjęcie samochodu na przegląd gwarancyjny jest nieprawidłowy. Mistrz serwisowy, mimo że pełni kluczową rolę w zarządzaniu procesami serwisowymi i nadzorowaniu pracy zespołu, nie jest pierwszym punktem kontaktowym dla klientów. Jego zadania koncentrują się na koordynacji działań w warsztacie oraz zapewnieniu jakości wykonania prac serwisowych. Z kolei inżynier serwisu jest odpowiedzialny za bardziej skomplikowane analizy techniczne oraz wsparcie w zakresie diagnostyki, co również wykracza poza jego pierwotne obowiązki związane z obsługą klienta. Mechanik serwisowy, z kolei, zajmuje się bezpośrednim wykonywaniem napraw i przeglądów technicznych pojazdów. Kluczowym błędem myślowym, który prowadzi do wyboru tych odpowiedzi, jest niezrozumienie hierarchii i podziału ról w serwisie samochodowym. Każda z tych ról jest istotna, ale nie spełniają one funkcji związanej z przyjmowaniem pojazdów na przegląd gwarancyjny. W branży motoryzacyjnej stosuje się podział odpowiedzialności, który ma na celu optymalizację procesów i zapewnienie wysokiej jakości obsługi klienta, co jest zgodne z normami ISO w zakresie świadczonych usług. Właściwe zrozumienie tych ról i ich zadań jest kluczowe dla poprawnego działania serwisu i zadowolenia klientów.

Pytanie 8

W sytuacji, gdy sprzęgło nie rozłącza się całkowicie, najpierw powinno się przeprowadzić

A. analizę lepkości oleju w skrzyni biegów
B. sprawdzenie poziomu oleju w skrzyni biegów
C. ocenę zaolejenia tarczy sprzęgła
D. pomiar skoku jałowego pedału sprzęgła
Rozważając inne odpowiedzi, kluczowe jest zrozumienie, dlaczego kontrola poziomu oleju w skrzyni biegów lub pomiar lepkości oleju nie są pierwszymi krokami w diagnozowaniu problemów ze sprzęgłem. Poziom oleju w skrzyni biegów z pewnością ma znaczenie dla ogólnej pracy tego układu, ale nie wpływa bezpośrednio na działanie sprzęgła, które jest elementem układu przeniesienia napędu. Podobnie, lepkość oleju odgrywa rolę w smarowaniu, ale rzadko jest bezpośrednio związana z problemami ze sprzęgłem. W diagnostyce, kluczowe jest skoncentrowanie się na przyczynach potencjalnych problemów, a nie na ogólnych aspektach oleju w skrzyni biegów. Sprawdzanie zaolejenia tarczy sprzęgła może być istotne, ale również nie jest to pierwsza czynność, jaką należy wykonać. Tarcza sprzęgła może być zaolejona z różnych powodów, lecz identyfikacja problemu z jej działaniem wymaga wcześniejszej analizy skoku pedału. W praktyce, wielokrotnie serwisanci popełniają błąd, koncentrując się na czynnikach drugorzędnych, co prowadzi do nieefektywnej diagnozy i potencjalnych kosztownych napraw. Zrozumienie hierarchii problemów oraz procedur diagnostycznych jest kluczowe dla efektywnej obsługi pojazdu oraz satysfakcji klienta.

Pytanie 9

Kto ustala wymagania dotyczące wyposażenia specjalistycznego dla Stacji Kontroli Pojazdów?

A. minister właściwy do spraw transportu
B. Inspekcja Transportu Drogowego
C. Urząd Dozoru Technicznego
D. starosta
Wybór innych opcji jest błędny głównie z powodu niepełnego zrozumienia struktury regulacji dotyczących stacji kontroli pojazdów. Starosta, mimo że pełni ważną rolę w administracji lokalnej, nie ma kompetencji do ustalania wymagań technicznych dla stacji kontroli pojazdów. Jego rola koncentruje się na aspektach lokalnych i administracyjnych, a nie na technicznych regulacjach krajowych. Z kolei Urząd Dozoru Technicznego zajmuje się nadzorem nad urządzeniami technicznymi i nie jest odpowiedzialny za tworzenie standardów dla stacji kontroli pojazdów, chociaż może współpracować w zakresie nadzoru nad niektórymi urządzeniami używanymi w tych stacjach. Inspekcja Transportu Drogowego, pomimo że jest kluczowym organem w zakresie egzekwowania przepisów transportowych, nie ustala wymagań dotyczących wyposażenia stacji, lecz raczej zajmuje się kontrolą ich działalności oraz stosowaniem obowiązujących przepisów. Powszechnym błędem jest mylenie funkcji tych instytucji z kompetencjami ministra transportu, co prowadzi do nieprecyzyjnych wniosków i błędów w ocenie ich odpowiedzialności. Właściwe zrozumienie podziału kompetencji oraz roli poszczególnych instytucji jest kluczowe dla poprawnego interpretowania przepisów prawnych w obszarze transportu i zarządzania stacjami kontroli pojazdów.

Pytanie 10

Przed przeprowadzeniem regulacji zbieżności przednich kół nie jest konieczne

A. ustawienie ciśnienia powietrza w oponach
B. sprawdzenie i dostosowanie luzu w łożyskach kół tylnych
C. sprawdzenie i eliminacja luzów w układzie kierowniczym
D. wyrównanie bicia kół
Wszystkie inne odpowiedzi dotyczą istotnych aspektów konserwacji i regulacji pojazdów, jednak nie mają one bezpośredniego związku z koniecznością przeprowadzenia regulacji zbieżności kół przednich. Regulacja ciśnienia powietrza w ogumieniu jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa jazdy i trwałości opon, ale jest działaniem, które można przeprowadzić niezależnie, przed lub po ustawieniu zbieżności. Kontrola i usunięcie luzów w układzie kierowniczym to istotny krok, który powinien być dokonany przy każdej regulacji zbieżności, gdyż luz w tym układzie może prowadzić do nieprawidłowego ustawienia kół. Również kompensacja bicia kół jest ważnym procesem, który należy wykonać, aby zapewnić komfort jazdy oraz zminimalizować zużycie podzespołów. Typowym błędem myślowym jest błędne założenie, że wszystkie te czynności muszą być wykonane przed regulacją zbieżności. W rzeczywistości, regulacja luzów w łożyskach tylnych nie jest konieczna, ponieważ nie wpływa na ustawienie zbieżności kół przednich. Prawidłowe podejście do tego zagadnienia opiera się na zrozumieniu, które elementy układu jezdnego są bezpośrednio związane z geometrią kół przednich, co jest zgodne z zaleceniami technicznymi producentów oraz obowiązującymi normami bezpieczeństwa.

Pytanie 11

Sonda lambda umieszczona w układzie wydechowym silnika dokonuje pomiaru zawartości w spalinach

A. azotu
B. dwutlenku węgla
C. tlenku węgla
D. tlenu
Sonda lambda to naprawdę ważny element w układzie wydechowym silnika spalinowego. Jej główne zadanie to mierzenie, ile tlenu jest w spalinach. Dzięki tym pomiarom, system sterujący silnikiem może lepiej dobierać powietrze do paliwa, co z kolei poprawia działanie silnika i zmniejsza emisję zanieczyszczeń. Na przykład w silnikach z zapłonem iskrowym bardzo ważne jest, żeby odpowiednio ustawić mieszankę powietrza i paliwa, bo to pomaga ograniczyć szkodliwe substancje, jak tlenki azotu. W dzisiejszych czasach, standardy emisji, takie jak Euro 6, wręcz wymagają stosowania sond lambda, żeby spełnić surowe normy. Działanie sondy lambda ma także wpływ na to, ile paliwa silnik zużywa, co jest istotne zarówno dla naszego portfela, jak i dla ochrony środowiska.

Pytanie 12

Przed rozpoczęciem sezonu zimowego, istotne jest, aby w magazynie autoryzowanego serwisu uzupełnić przede wszystkim zapasy

A. oleju silnikowego
B. płynu hamulcowego
C. cieczy chłodzącej
D. oleju przekładniowego
Wybór oleju przekładniowego, oleju silnikowego czy płynu hamulcowego jako najważniejszego płynu do uzupełnienia przed okresem zimowym wskazuje na niepełne zrozumienie funkcji poszczególnych płynów w pojeździe. Olej przekładniowy jest odpowiedzialny za prawidłowe działanie skrzyni biegów, ale jego stan nie ma bezpośredniego wpływu na temperaturę pracy silnika w zimie. Słaba jakość oleju przekładniowego może prowadzić do trudności w zmianie biegów, jednak nie jest to problem, który pojawia się głównie w okresie zimowym. Olej silnikowy, choć istotny dla smarowania silnika, nie jest kluczowym płynem, którego poziom należy sprawdzić przed zimą. Zmiana oleju silnikowego powinna być regularnie przeprowadzana, ale również tutaj nie chodzi o natychmiastowe uzupełnienie przed zimą. Płyn hamulcowy, choć niezwykle ważny dla bezpieczeństwa jazdy, nie jest tak krytyczny jak ciecz chłodząca w kontekście zimowych warunków. Zamarzająca ciecz chłodząca może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, takich jak pęknięcie bloków silnika. Dlatego kluczowe znaczenie dla właściwego funkcjonowania pojazdu w zimie ma zadbanie o stan cieczy chłodzącej, a nie tylko innych płynów, które mogą mieć mniejsze znaczenie w tym kontekście. Ignorowanie roli cieczy chłodzącej może prowadzić do poważnych awarii, które mogą być kosztowne w naprawie oraz niebezpieczne dla użytkownika pojazdu.

Pytanie 13

Aby skutecznie wykonać pomiar ciśnienia sprężania w nagrzanym silniku, stan techniczny akumulatora oraz rozrusznika powinien umożliwić uzyskanie prędkości obrotowej wału wynoszącej przynajmniej

A. 80-90 obr/min
B. 100-110 obr/min
C. 50-70 obr/min
D. 20-40 obr/min
Odpowiedź 100-110 obr/min jest poprawna, ponieważ przy przeprowadzaniu pomiaru ciśnienia sprężania na rozgrzanym silniku, kluczowe jest zapewnienie odpowiedniej prędkości obrotowej wału silnika. Wartość ta jest istotna, ponieważ zbyt niska prędkość obrotowa może nie zapewnić pełnej kompresji powietrza w cylindrach, prowadząc do nieprecyzyjnych wyników pomiaru. Z kolei zbyt wysoka prędkość obrotowa może generować dodatkowe ciśnienie, co również wpłynie na dokładność pomiaru. W standardach technicznych, takich jak specyfikacje producentów silników, często podaje się wymagania dotyczące prędkości obrotowej dla prawidłowego przeprowadzania takich testów. Przykładowo, w profesjonalnych warsztatach mechanicznych oraz podczas diagnostyki silników, stosowanie odpowiednich narzędzi, takich jak manometry do pomiaru ciśnienia sprężania, jest kluczowe. Dzięki prawidłowej prędkości obrotowej możliwe jest uzyskanie wiarygodnych wyników, które pozwalają na ocenę stanu silnika oraz wykrycie potencjalnych usterek, takich jak nieszczelności zaworów, uszczelki pod głowicą czy zużycie pierścieni tłokowych.

Pytanie 14

Podczas użytkowania samochodu, ochrona lakierowanych części nadwozia przed rdzą jest realizowana przez

A. mycie
B. woskowanie
C. szpachlowanie
D. odtłuszczanie
Woskowanie to jedna z najskuteczniejszych metod zabezpieczania lakierowanych elementów nadwozia pojazdu przed korozją. Proces ten polega na nałożeniu warstwy wosku ochronnego, który tworzy barierę między lakierem a szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak wilgoć, sól, czy zanieczyszczenia. Woskowanie ma na celu nie tylko ochronę przed korozją, ale także poprawę wyglądu pojazdu poprzez nadanie mu połysku. W praktyce, woskowanie powinno być wykonywane regularnie, zwłaszcza przed sezonem zimowym, kiedy drogi są posypywane solą. Ponadto, istnieją różne rodzaje wosków, takie jak woski naturalne, syntetyczne czy ceramiczne, które oferują różne poziomy ochrony i trwałości. Zgodnie z zaleceniami producentów samochodów oraz specjalistów z branży detailingowej, woskowanie powinno być częścią regularnej konserwacji pojazdu, co znacznie przedłuża żywotność lakieru i zabezpiecza go przed degradacją.

Pytanie 15

Podstawowe dokumenty dotyczące przychodu towarów w magazynie to

A. Rw
B. Wz
C. Pz
D. Mm
Wydaje mi się, że odpowiedzi 1, 3 i 4 mogą wyglądać na sensowne, ale w rzeczywistości są niepoprawne w kontekście przychodu magazynowego. Wz, czyli Wniosek Zakupu, to dokument do zamawiania, ale nie ma on nic wspólnego z przyjmowaniem towarów do magazynu. To taki dokument, który tylko inicjuje zamówienie, a nie rejestruje, że towar rzeczywiście został przyjęty. A Mm, czyli Miesięczne Menu, to w ogóle nie to, co nas interesuje, bo odnosi się do planowania posiłków w restauracjach, a nie do zarządzania magazynem. Z kolei Rw, czyli Rozchód Wewnętrzny, dotyczy wydania towarów z magazynu, a nie ich przyjęcia. Dlatego inne odpowiedzi niż Pz są błędne, bo nie mówią o dokumentach związanych z przyjęciem towaru do magazynu. W magazynach bardzo ważne jest, żeby używać właściwych dokumentów, żeby uniknąć bałaganu w ewidencji towarów i błędów w dokumentach.

Pytanie 16

Jakie urządzenie nie jest wymagane jako podstawowe wyposażenie Stacji Kontroli Pojazdów?

A. tester diagnostyczny
B. dymomierz
C. opóźnieniomierz
D. tester szczelności uszczelki pod głowicą
Tester szczelności uszczelki pod głowicą nie jest urządzeniem obowiązkowym w wyposażeniu Stacji Kontroli Pojazdów, co wynika z jego specyficznego zastosowania. To narzędzie jest wykorzystywane głównie w warsztatach mechanicznych do diagnozowania problemów związanych z uszczelkami silnika. Jego działanie polega na pomiarze ciśnienia w układzie, co pozwala na wykrycie ewentualnych nieszczelności. Stacje Kontroli Pojazdów koncentrują się na podstawowych aspektach bezpieczeństwa i emisji spalin, które są regulowane przez przepisy prawa. Dla przykładu, dymomierz, tester diagnostyczny oraz opóźnieniomierz są kluczowymi urządzeniami służącymi do oceny emisji spalin, ogólnego stanu technicznego pojazdu oraz kontroli parametrów pracy silnika. Używanie testera szczelności jest zazwyczaj związane z bardziej szczegółowymi naprawami, a nie rutynowymi kontrolami technicznymi, co wyjaśnia, dlaczego nie jest wymagany w stacjach kontroli pojazdów.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Podczas zleconej przez klienta wymiany klocków hamulcowych, mechanik zauważył, że elastyczny przewód hamulcowy jest pęknięty. W tej sytuacji powinien

A. spróbować naprawić przewód przy użyciu kleju
B. dokończyć realizację zlecenia, nie wykonując żadnych dodatkowych działań
C. wymienić przewód elastyczny na znacznie trwalszy metalowy
D. poinformować klienta o potrzebie wymiany przewodu elastycznego
Powiadomienie klienta o konieczności wymiany pękniętego elastycznego przewodu hamulcowego jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu. Przewody hamulcowe są elementami odpowiedzialnymi za przenoszenie ciśnienia hydraulicznego, które aktywuje hamulce. Ich uszkodzenie może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym niewłaściwego działania hamulców, co może zagrażać zarówno życia kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego. W przypadku zauważenia pęknięcia, mechanik powinien niezwłocznie poinformować właściciela pojazdu o zaistniałej sytuacji oraz o konieczności wymiany przewodu. Dobrą praktyką jest również przedstawienie klientowi możliwości wymiany przewodu na elementy o wyższej jakości, które mogą zapewnić dłuższą trwałość i lepsze parametry użytkowe. Zgodnie z normami bezpieczeństwa i najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, każdy mechanik powinien dążyć do tego, aby klient był świadomy wszelkich zagrożeń związanych z użytkowaniem pojazdu, które mogą wystąpić w wyniku zaniedbań serwisowych.

Pytanie 19

W jaki sposób najczęściej odbywa się komunikacja między przełożonym a mechanikiem, który wykonuje swoje obowiązki?

A. telefonicznie
B. za pośrednictwem poczty elektronicznej
C. w formie pisemnej
D. w sposób interpersonalny
Odpowiedź telefonicznie jest poprawna, ponieważ komunikacja przełożonego z mechanikiem często odbywa się w sposób natychmiastowy, co jest kluczowe w kontekście pracy w terenie, gdzie czas reakcji ma ogromne znaczenie. W środowisku mechaniki, gdzie problemy mogą występować nagle, konieczne jest szybkie uzyskanie informacji oraz przekazywanie instrukcji. Rozmowa telefoniczna umożliwia bezpośrednie i osobiste interakcje, co zwiększa efektywność komunikacji. Dzięki temu mechanik może szybko wyjaśnić wątpliwości, a przełożony może udzielić natychmiastowych wskazówek. Dobrą praktyką w branży jest także używanie telefonów komórkowych w terenie, co pozwala na utrzymanie kontaktu w czasie rzeczywistym, nawet gdy mechanik znajduje się w odległej lokalizacji. Warto również zauważyć, że takie podejście sprzyja budowaniu relacji opartych na zaufaniu i otwartości, co jest nieocenione w pracy zespołowej.

Pytanie 20

Na podstawie czego ustala się wartość odszkodowania powypadkowego?

A. rozliczenie rocznej składki
B. wycena pojazdu
C. określona suma ubezpieczenia
D. kosztorys naprawy
Rozważając inne podejścia do ustalania wartości odszkodowania, warto zauważyć, że rozliczenie składki rocznej nie ma bezpośredniego związku z wysokością odszkodowania. Składka ubezpieczeniowa jest jedynie opłatą za ochronę, a jej wysokość nie wpływa na to, jakie kwoty zostaną wypłacone w przypadku szkody. Podobnie określona suma ubezpieczenia, mimo że stanowi ważny element umowy ubezpieczeniowej, nie jest jedynym czynnikiem determinującym wysokość odszkodowania w przypadku szkód powypadkowych. Suma ubezpieczenia może czasami być niewystarczająca, szczególnie w przypadku dużych kosztów naprawy, co może prowadzić do nieporozumień. Warto również zwrócić uwagę na wycenę pojazdu, która jest procesem ustalania wartości rynkowej danego samochodu, ale nie odzwierciedla rzeczywistych kosztów naprawy. Ostatecznie, nieprawidłowe podejście do ustalania wartości odszkodowania może prowadzić do niedoszacowania szkód i niezadowolenia klientów, co potwierdza, jak istotne jest oparcie się na szczegółowym kosztorysie naprawy.

Pytanie 21

Co należy zrobić z zużytym płynem chłodzącym silnika po jego wymianie?

A. zwrócić właścicielowi pojazdu
B. wlać do kanalizacji
C. przekazać do utylizacji
D. oczyścić i ponownie wykorzystać
Odpowiedź 'przekazać do utylizacji' jest prawidłowa, ponieważ zużyty płyn chłodzący silnika klasyfikowany jest jako niebezpieczny odpad, który wymaga odpowiedniego postępowania zgodnego z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska. W Polsce, zgodnie z ustawą o odpadach, wszelkie odpady niebezpieczne muszą być zbierane, transportowane i unieszkodliwiane w sposób zapewniający bezpieczeństwo dla ludzi i środowiska. Przekazanie płynu do utylizacji powinno odbywać się w wyspecjalizowanych punktach, takich jak stacje demontażu pojazdów lub punkty zbiórki odpadów niebezpiecznych. To podejście nie tylko zabezpiecza środowisko przed szkodliwymi skutkami zanieczyszczenia, ale także podlega standardom branżowym, które nakładają obowiązki na producentów oraz użytkowników pojazdów. Przykładowo, w wielu lokalizacjach istnieją programy edukacyjne i informacyjne, które promują odpowiedzialne zarządzanie odpadami, co może pomóc w zwiększeniu świadomości na temat właściwego postępowania z zużytymi płynami eksploatacyjnymi.

Pytanie 22

Przy regulacji składu paliwa w silniku ZI należy wykorzystać

A. menzurką pomiarową.
B. analizatorem spalin.
C. wakuometr.
D. dymomierzem.
Analizator spalin jest kluczowym narzędziem w regulacji składu mieszanki silnika zapłonowego (ZI), ponieważ pozwala na dokładne pomiary stężenia gazów spalinowych, takich jak tlenek węgla (CO), dwutlenek węgla (CO2), tlen (O2) i węglowodory (HC). Te informacje są niezbędne do oceny efektywności spalania oraz do dostosowania mieszanki paliwowo-powietrznej w celu osiągnięcia optymalnych parametrów pracy silnika. Poprawne ustawienie mieszanki może znacząco wpływać na osiągi silnika, jego ekonomię paliwową oraz emisję szkodliwych substancji. Przykładowo, zbyt uboga mieszanka może prowadzić do przegrzewania silnika i uszkodzenia układu zapłonowego, podczas gdy zbyt bogata mieszanka zwiększa emisję spalin. Dlatego też, stosowanie analizatora spalin jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie diagnostyki silników oraz ochrony środowiska, zapewniając nie tylko poprawność działania silnika, ale również minimalizację jego wpływu na otoczenie.

Pytanie 23

Po przeprowadzonym napełnieniu układu płynem hamulcowym należy zrealizować odpowietrzanie, które zaczynamy od

A. dowolnego koła tylnej osi
B. koła przedniej osi najbliższego do pompy hamulcowej
C. dowolnego koła przedniej osi
D. koła tylnej osi najdalej od pompy hamulcowej
Odpowietrzenie układu hamulcowego powinno zaczynać się od koła tylnej osi, które jest najdalsze od pompy hamulcowej. Taki sposób odpowietrzania ma na celu usunięcie powietrza, które mogło dostać się do układu podczas wymiany płynu hamulcowego. Powietrze w układzie hamulcowym może powodować obniżenie efektywności hamowania, gdyż jest kompresowalne, w przeciwieństwie do płynu hamulcowego. W praktyce, rozpoczynając odpowietrzanie od najdalszego koła, zapewniamy, że wszelkie pęcherzyki powietrza będą mogły być skutecznie usunięte, zanim przejdziemy do bliższych kół. W większości pojazdów oznacza to, że odpowietrzanie zaczynamy od tylnego prawego koła, następnie przechodzimy do tylnego lewego, a potem do przedniego prawego i na końcu przedniego lewego. Taka procedura jest zgodna z zaleceniami wielu producentów i standardami branżowymi, co gwarantuje prawidłowe działanie układu hamulcowego.

Pytanie 24

Kolor żółty używany w oznaczeniach w miejscu pracy informuje pracowników

A. o potrzebie używania określonego środka ochrony indywidualnej
B. o zakazie dostępu
C. o drogach ewakuacyjnych, wyjściach ratunkowych
D. o zagrożeniach, utrudnieniach
Wybór odpowiedzi dotyczących konieczności stosowania określonego środka ochrony osobistej jest błędny, ponieważ kolor żółty nie jest bezpośrednio związany z oznaczeniami dotyczącymi środków ochrony osobistej. Oznaczenia te zazwyczaj wykorzystują inne kolory, takie jak niebieski dla zaleceń dotyczących stosowania środków ochrony osobistej. Uznanie żółtego oznaczenia za informujące o takich wymaganiach może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, gdyż pracownicy mogą zignorować konieczność stosowania odpowiednich zabezpieczeń, widząc jedynie kolor żółty. Kolejna niepoprawna koncepcja to przekonanie, że żółte oznaczenia informują o drogach ratunkowych i ewakuacyjnych. Takie informacje zazwyczaj są przedstawiane w kolorze zielonym, który symbolizuje bezpieczeństwo i drogi ewakuacyjne. Użycie koloru żółtego w tym kontekście może powodować zamieszanie i dezorientację w sytuacjach kryzysowych, co jest niepożądane w zarządzaniu bezpieczeństwem. Ostatnia z błędnych koncepcji dotyczy zakazu wstępu. Tego typu oznaczenia są zazwyczaj w kolorze czerwonym, który wyraźnie oznacza zakazy i ostrzeżenia. Mylenie tych kolorów i ich znaczenia może prowadzić do poważnych problemów w zakresie bezpieczeństwa, dlatego tak istotne jest, aby pracownicy dobrze rozumieli system oznaczeń stosowanych w miejscu pracy oraz ich odpowiednie konteksty i znaczenie.

Pytanie 25

Zamawianie części zamiennych w hurtowni, która obsługuje warsztat, jest zadaniem

A. diagnozującego
B. magazyniera
C. pracownika działu finansowego
D. mechanika przeprowadzającego naprawę
Zarządzanie zamówieniami i częściami zamiennymi w hurtowni jest zadaniem, które nie leży w kompetencjach działu księgowego. Pracownicy tego działu odpowiadają za kwestie finansowe, takie jak fakturowanie, kontrola płatności oraz analiza kosztów. Chociaż mogą wspierać proces zakupowy, nie mają odpowiednich uprawnień ani wiedzy dotyczącej specyfiki części zamiennych, co może prowadzić do nieoptymalnych decyzji zakupowych. Diagnosta z kolei zajmuje się oceną stanu technicznego pojazdów oraz identyfikacją potrzeb naprawczych, lecz nie uczestniczy bezpośrednio w zamawianiu części. Aspektem jego pracy jest doradztwo, a nie zarządzanie stanami magazynowymi. Mechanik wykonujący naprawy, mimo że zna potrzeby warsztatu, również nie jest odpowiedzialny za zamówienia. Jego głównym zadaniem jest naprawa pojazdów, a nie logistyczne aspekty związane z zaopatrzeniem. Typowym błędem jest mylenie ról w procesie obsługi klienta i nieprzypisanie odpowiedzialności do konkretnej funkcji w warsztacie. W każdej organizacji istotne jest przypisanie zadań do odpowiednich działów, co sprzyja efektywności i redukcji błędów operacyjnych.

Pytanie 26

Planowanie operacji magazynowych nie obejmuje

A. selekcji dostawców
B. ustalenia ilości zamawianych komponentów
C. oceny wydatków związanych z działalnością magazynową
D. kontroli kosztów stałych usług (prąd, woda)
Wybór liczby kupowanych części, weryfikacja kosztów stałych serwisu, analiza kosztów działalności magazynowej oraz wybór źródeł zakupu to elementy, które mogą wydawać się związane z planowaniem działalności magazynowej, ale niektóre z nich są istotnie mylone. Określenie liczby kupowanych części jest kluczowe dla zapewnienia odpowiednich stanów magazynowych i zapobiegania niedoborom, co jest niezbędne w zarządzaniu zapasami. Z kolei analiza kosztów działalności magazynowej pomaga w optymalizacji procesów, ale wiąże się bezpośrednio z aspektami operacyjnymi magazynu. Natomiast wybór źródeł zakupu ma ogromne znaczenie dla zapewnienia ciągłości dostaw, co jest ważne dla utrzymania efektywności operacyjnej. Najczęściej pojawiającym się błędem myślowym jest utożsamianie wszystkich kosztów operacyjnych z kosztami magazynowymi, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków dotyczących zarządzania. Koszty stałe serwisu, takie jak prąd i woda, dotyczą ogólnych wydatków przedsiębiorstwa, a nie specyficznych działań związanych z magazynowaniem. Zrozumienie tego rozróżnienia jest kluczowe dla skutecznego planowania i zarządzania operacjami magazynowymi, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 27

Czynniki serwisu, które wpływają na zdolność i czas realizacji usługi, to

A. zdolność usługowa serwisu
B. zaplecze magazynowe
C. zaplecze techniczne
D. zasoby finansowe
Zdolność usługowa serwisu odnosi się do całokształtu zasobów, które są niezbędne do efektywnego świadczenia usług. Obejmuje ona zarówno dostępność personelu, jak i umiejętności, które są kluczowe do realizacji zadań w określonym czasie. Przykładowo, w przypadku serwisu samochodowego, zdolność usługowa obejmuje liczbę wykwalifikowanych mechaników oraz ich doświadczenie w naprawach, co w bezpośredni sposób wpływa na czas oczekiwania na usługę. Dobrze zorganizowane serwisy regularnie oceniają swoją zdolność usługową w celu identyfikacji obszarów do poprawy, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania jakością, takimi jak ISO 9001. Dodatkowo, w kontekście doskonalenia zdolności usługowej, warto zainwestować w szkolenia dla pracowników oraz w nowoczesne narzędzia technologiczne, co pozwala na zwiększenie efektywności i skrócenie czasu realizacji usług.

Pytanie 28

Wzmożone ciśnienie powietrza w pneumatycznym systemie pojazdu może być wywołane

A. nieprawidłowo dostosowanym zaworem regulacji ciśnienia
B. zatykiem zaworu odwadniającego
C. usterką siłownika hamulca
D. zablokowaniem hamulca bezpieczeństwa
Odpowiedź dotycząca nieprawidłowo wyregulowanego zaworu regulacji ciśnienia jest poprawna, ponieważ zawory te odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia w układzie pneumatycznym pojazdu. Zawór regulacji ciśnienia odpowiada za kontrolowanie ilości powietrza dostarczanego do systemu, co jest istotne dla zapewnienia optymalnej pracy układów hamulcowych i innych urządzeń pneumatycznych. Niewłaściwe ustawienie tego zaworu może prowadzić do nadmiernego ciśnienia, co w konsekwencji może zagrażać integralności całego systemu. Przykładem może być sytuacja, gdy zawór jest ustawiony zbyt wysoko, co skutkuje nadmiernym obciążeniem siłowników hamulcowych, co może prowadzić do ich przedwczesnego zużycia. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, zalecają regularne kontrolowanie i kalibrację zaworów regulacyjnych, aby zapewnić ich prawidłowe działanie i tym samym bezpieczeństwo użytkowników pojazdów. Dlatego tak ważne jest, aby technicy i mechanicy regularnie przeprowadzali inspekcje i utrzymanie tych elementów w odpowiednim stanie, co przyczynia się do ogólnego bezpieczeństwa i sprawności pojazdu.

Pytanie 29

Klient, który oddaje swój pojazd do naprawy w serwisie, nie może być zobowiązany do zostawienia

A. dowodu rejestracyjnego
B. dowodu zawarcia ubezpieczenia OC pojazdu
C. wszystkich zapasowych kluczyków
D. sterownika autoalarmu
Pozostawianie dowodu zawarcia ubezpieczenia OC, dowodu rejestracyjnego lub sterownika autoalarmu w serwisie jest praktyką, która wydaje się uzasadniona, jednak wyklucza kluczowy aspekt bezpieczeństwa i ochrony prywatności. Klient ma prawo do ochrony swoich danych osobowych, a pozostawienie dowodu ubezpieczenia OC może narazić go na ryzyko nadużyć, zwłaszcza jeśli dokument ten zawiera wrażliwe informacje, takie jak imię i nazwisko oraz dane kontaktowe. Podobnie, dowód rejestracyjny, który jest publicznym dokumentem potwierdzającym własność pojazdu, może być użyty do nieuprawnionego działania. W przypadku sterownika autoalarmu, choć jego pozostawienie wydaje się mało ryzykowne, serwis nie powinien być odpowiedzialny za jego ewentualne uszkodzenia lub niewłaściwe użycie. Klienci często nadchodzą w nieznane, a obawa przed kradzieżą lub uszkodzeniem sprzętu w trakcie naprawy staje się kluczowym zagadnieniem. Ważne jest, aby klienci byli świadomi swoich praw i aby serwisy przestrzegały standardów ochrony danych osobowych, co do zasady powinno obejmować minimalizowanie ilości pozostawianych dokumentów i przedmiotów. W związku z tym, zachęca się do pozostawiania tylko niezbędnych przedmiotów, które są zgodne z praktykami bezpieczeństwa oraz nie narażają klienta na ewentualne straty.

Pytanie 30

Oblicz wartość 23% VAT od usługi naprawy układu hamulcowego, której cena netto wynosi 700 zł?

A. 161,00 zł
B. 169,30 zł
C. 155,00 zł
D. 143,10 zł
Odpowiedź 161,00 zł jest prawidłowa, ponieważ aby obliczyć wartość podatku VAT, należy pomnożyć wartość netto usługi przez stawkę VAT. W tym przypadku wartość netto wynosi 700 zł, a stawka VAT dla usług naprawczych wynosi 23%. Wzór do obliczenia kwoty VAT wygląda następująco: VAT = wartość netto × stawka VAT. Zatem obliczenia będą wyglądały tak: VAT = 700 zł × 0,23 = 161,00 zł. To obliczenie jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego, które wymagają od przedsiębiorców stosowania właściwych stawek VAT przy wystawianiu faktur. Przykładowo, w przypadku warsztatów samochodowych oferujących naprawy, poprawne obliczenie VAT jest kluczowe dla prawidłowego rozliczenia podatków oraz uniknięcia ewentualnych korekt ze strony urzędów skarbowych. Znajomość tego procesu jest istotna także w kontekście zarządzania finansami przedsiębiorstwa oraz w sytuacjach, gdy przedsiębiorca wystawia faktury dla klientów, bowiem prawidłowe naliczenie VAT wpływa na płynność finansową oraz reputację firmy w oczach klientów i organów skarbowych.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

Właściciel samochodu zgłosił się do warsztatu z problemem, gdzie wskaźnik temperatury płynu chłodzącego wskazuje maksymalnie 60°C. Co powinno się w pierwszej kolejności skontrolować?

A. termostatu
B. chłodnicy
C. szczelności głowicy
D. pompy wody
Wybór termostatu jako pierwszego elementu do sprawdzenia jest uzasadniony, ponieważ to właśnie on reguluje przepływ płynu chłodzącego przez silnik oraz chłodnicę. Jeśli wskaźnik temperatury płynu chłodzącego wskazuje na niską temperaturę, istnieje duże prawdopodobieństwo, że termostat jest zablokowany w pozycji otwartej, co uniemożliwia osiągnięcie optymalnej temperatury roboczej silnika. W praktyce, prawidłowe działanie termostatu jest niezbędne dla efektywnego funkcjonowania systemu chłodzenia, a jego awaria może prowadzić do przegrzania silnika lub zwiększonego zużycia paliwa. Zastosowanie termostatu o właściwej charakterystyce cieplnej jest standardowa praktyka w branży motoryzacyjnej, co pozwala na zachowanie optymalnych warunków pracy silnika oraz zwiększa jego żywotność. Warto także zaznaczyć, że regularne kontrole i wymiany termostatów powinny być częścią rutynowej konserwacji pojazdu, zgodnie z zaleceniami producentów samochodów.

Pytanie 34

Osoba odpowiedzialna za nadzór nad mechanikiem, który dokonuje wyważania koła przy otwartej osłonie ochronnej, powinna

A. zażądać natychmiastowego wyłączenia maszyny
B. sprawdzić funkcjonowanie wyłącznika zasilania maszyny
C. zlecić mechanikowi przeprowadzenie przeglądu maszyny po zakończeniu usługi
D. powiadomić pracownika Urzędu Dozoru Technicznego o usterce maszyny
Zażądać natychmiastowego wyłączenia maszyny w sytuacji, gdy mechanik pracuje przy otwartej osłonie zabezpieczającej, jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa. Otwarte osłony oznaczają, że istnieje ryzyko narażenia na działanie ruchomych części maszyny, co może prowadzić do poważnych obrażeń, a nawet wypadków śmiertelnych. W kontekście BHP (bezpieczeństwa i higieny pracy) oraz norm ISO, które nakładają obowiązek zapewnienia bezpiecznych warunków pracy, pilne wyłączenie maszyny jest priorytetem. Należy również pamiętać, że zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, operatorzy maszyn mają obowiązek przestrzegania procedur awaryjnych, które powinny być jasno określone w dokumentacji dotyczącej maszyn. W praktyce, jeśli podczas nadzoru zauważysz, że osłony są otwarte, twoim obowiązkiem jako osoby nadzorującej jest nie tylko zareagować, ale również upewnić się, że wszyscy pracownicy są świadomi zasad bezpieczeństwa i procedur awaryjnych, co w końcu prowadzi do kultury bezpieczeństwa w firmie.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Aby skutecznie przeprowadzić pomiar ciśnienia sprężania na rozgrzanym silniku, stan techniczny akumulatora oraz rozrusznika powinien zapewnić prędkość obrotową wału wynoszącą co najmniej

A. 100-110 obr/min
B. 20-40 obr/min
C. 80-90 obr/min
D. 50-70 obr/min
Aby uzyskać dokładne pomiary ciśnienia sprężania w silniku, należy zapewnić odpowiednią prędkość obrotową wału, która wynosi co najmniej 100-110 obr/min. Ta prędkość jest kluczowa, ponieważ przy niskich obrotach silnik może nie osiągnąć pełnego ciśnienia sprężania, co prowadzi do błędnych wyników. W praktyce, zbyt wolne obroty mogą skutkować niedostatecznym otwarciem zaworów, co wpływa na dokładność pomiaru. Standardowe procedury diagnostyczne, takie jak te zawarte w dokumentacji serwisowej producentów, często wskazują na 100-110 obr/min jako minimalne wymaganie do uzyskania wiarygodnych danych. Ponadto, zapewniając odpowiednią prędkość obrotową, zmniejszamy ryzyko zapowietrzenia układu, co również może negatywnie wpłynąć na pomiar. Przykładowo, w samochodach osobowych i ciężarowych, diagnostyka sprężania powinna być przeprowadzana w takich warunkach, aby zminimalizować błędy i uzyskać rzetelne wskazania, co jest niezwykle ważne w kontekście oceny stanu technicznego jednostki napędowej.

Pytanie 37

Mechanik został poproszony o wymianę elementu wykonawczego w hydraulicznych hamulcach. Powinien wymienić

A. cylinderek z tłoczkami
B. zawór rozdzielający
C. pedal hamulcowy
D. sprężynę
Wymiana cylindrów z tłoczkami w układzie hamulcowym to naprawdę istotna sprawa, bo dzięki temu hamowanie działa jak należy. Te cylindry to kluczowe elementy, które zamieniają ciśnienie płynu hamulcowego na siłę działającą na klocki hamulcowe. Bez nich mogłoby być niebezpiecznie! Niestety, cylindry mogą się zużywać lub uszkadzać, co prowadzi do awarii całego układu. Dlatego wymieniając je, warto zwrócić uwagę, żeby były zgodne z normami, na przykład standardami ISO – chodzi o bezpieczeństwo. Mechanik powinien zawsze sprawdzić, czy nowe cylindry pasują do tych oryginalnych, bo to ma ogromne znaczenie dla ich funkcjonowania i bezpieczeństwa samochodu. A tak na marginesie, regularne przeglądy i konserwacja układu hamulcowego mogą zapobiec wielu problemom i sprawić, że będą one działać dłużej.

Pytanie 38

Pomiar emisji spalin dymomierzem absorpcyjnym przeprowadza się w pojeździe z silnikiem oznaczonym jako

A. DTI
B. FSI
C. SPI
D. MPI
Odpowiedź DTI jest prawidłowa, ponieważ oznacza silniki Diesla z bezpośrednim wtryskiem, które są odpowiednie do pomiaru spalin dymomierzem absorpcyjnym. Dymomierze absorpcyjne są używane do oceny emisji zanieczyszczeń, takich jak cząstki stałe i węgiel, w spalinach silników. W standardzie ISO 11614 przedstawiono metody pomiaru dymu i zanieczyszczeń dla silników, co jest kluczowe w kontekście ochrony środowiska i spełniania norm emisji. Praktyczne zastosowanie pomiaru spalin polega na ocenie efektywności procesów spalania oraz na identyfikacji ewentualnych problemów technicznych, które mogą prowadzić do nadmiernych emisji. Dla silników DTI, dymomierz absorpcyjny jest szczególnie użyteczny, ponieważ pozwala na precyzyjne określenie ilości emitowanego dymu, co jest niezbędne w diagnostyce i regulacji parametrów silnika, aby spełnić wymagania norm emisji. W efekcie, użytkowanie dymomierzy absorpcyjnych przekłada się na lepsze zrozumienie procesów spalania oraz na poprawę jakości powietrza.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.