Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 13 kwietnia 2025 11:30
  • Data zakończenia: 13 kwietnia 2025 11:51

Egzamin zdany!

Wynik: 33/40 punktów (82,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Oblicz, jaki będzie łączny brutto koszt naprawy układu wydechowego pojazdu. Cena netto całego układu wydechowego wynosi 250,00 zł, czas wymiany to 1,5 godziny, stawka netto za jedną roboczogodzinę to 80,00 zł, a podatek VAT wynosi 23%. Klientowi udzielono zniżki w wysokości 5%.

A. 410,00 zł
B. 370,00 zł
C. 455,10 zł
D. 432,35 zł
Żeby policzyć całkowity koszt naprawy układu wydechowego, musisz wziąć pod uwagę kilka ważnych rzeczy. Na początku mamy koszt samego układu, który wynosi 250 zł. Potem, czas wymiany to 1,5 godziny, a stawka za roboczogodzinę to 80 zł. Więc koszt robocizny obliczamy, mnożąc czas przez stawkę: 1,5 godz. razy 80 zł, co daje 120 zł. Dodajemy to do kosztu układu, czyli 250 zł + 120 zł = 370 zł. Teraz trzeba dodać VAT, który wynosi 23%. Podatek wyniesie 370 zł razy 0,23, co daje 85,10 zł, więc łączny koszt brutto wynosi 370 zł + 85,10 zł = 455,10 zł. Ale pamiętaj, klient dostaje rabat 5% na koszt netto. To z 370 zł daje 18,50 zł, więc po rabacie końcowa kwota to 370 zł - 18,50 zł = 351,50 zł. Po dodaniu VAT-u do tej rabatowanej kwoty: 351,50 zł razy 0,23 daje 80,85 zł, więc łączny koszt brutto wynosi 351,50 zł + 80,85 zł = 432,35 zł. Takie obliczenia są zgodne z dobrymi praktykami i powinny być stosowane przy wycenach w motoryzacji.

Pytanie 2

Podstawowe dokumenty dotyczące przychodu towarów w magazynie to

A. Mm
B. Pz
C. Wz
D. Rw
Wydaje mi się, że odpowiedzi 1, 3 i 4 mogą wyglądać na sensowne, ale w rzeczywistości są niepoprawne w kontekście przychodu magazynowego. Wz, czyli Wniosek Zakupu, to dokument do zamawiania, ale nie ma on nic wspólnego z przyjmowaniem towarów do magazynu. To taki dokument, który tylko inicjuje zamówienie, a nie rejestruje, że towar rzeczywiście został przyjęty. A Mm, czyli Miesięczne Menu, to w ogóle nie to, co nas interesuje, bo odnosi się do planowania posiłków w restauracjach, a nie do zarządzania magazynem. Z kolei Rw, czyli Rozchód Wewnętrzny, dotyczy wydania towarów z magazynu, a nie ich przyjęcia. Dlatego inne odpowiedzi niż Pz są błędne, bo nie mówią o dokumentach związanych z przyjęciem towaru do magazynu. W magazynach bardzo ważne jest, żeby używać właściwych dokumentów, żeby uniknąć bałaganu w ewidencji towarów i błędów w dokumentach.

Pytanie 3

Który z elementów w samochodzie nie wpływa na polepszenie bezpieczeństwa biernego?

A. Zagłówki
B. Poduszki powietrzne
C. Lusterka wsteczne
D. Pasy bezpieczeństwa
Lusterka wsteczne są istotnym elementem wyposażenia pojazdu, jednak nie mają one bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo bierne. Bezpieczeństwo bierne odnosi się do pasywnych systemów ochrony, które minimalizują skutki wypadków, takich jak pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne oraz zagłówki. Pasy bezpieczeństwa chronią pasażerów przed wychodzeniem z fotela w czasie kolizji, poduszki powietrzne amortyzują uderzenie, a zagłówki zapobiegają urazom głowy. W przeciwieństwie do tych elementów, lusterka wsteczne mają na celu jedynie zapewnienie lepszej widoczności i zwiększenie świadomości sytuacyjnej kierowcy, co może pośrednio przyczynić się do uniknięcia wypadków, ale nie zmniejsza skutków już zaistniałych zdarzeń. Dlatego lusterka wsteczne nie spełniają funkcji bezpieczeństwa biernego i nie są klasyfikowane jako elementy wpływające na ochronę w razie wypadku.

Pytanie 4

Jakie elementy pojazdu nie mogą być ponownie wykorzystane (są zabronione prawnie) do handlu po rozbiórce na stacji demontażu?

A. Czujniki parkowania
B. Klocki hamulcowe
C. Opony
D. Błotniki
Klocki hamulcowe są elementem układu hamulcowego, który w momencie zużycia odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa na drodze. Po rozbiórce samochodu na stacji demontażu, klocki hamulcowe nie mogą być ponownie przeznaczone do sprzedaży z powodu ryzyka, jakie wiąże się z ich używaniem w pojazdach. Zgodnie z regulacjami prawnymi, ich ponowne wprowadzenie do obiegu może prowadzić do poważnych awarii układu hamulcowego, co zagraża bezpieczeństwu kierowców i innych uczestników ruchu drogowego. Warto zauważyć, że klocki hamulcowe są poddawane intensywnemu zużyciu i ich stan techniczny jest kluczowy dla efektywności hamowania. Usunięcie ich z obiegu wspiera standardy bezpieczeństwa i dobre praktyki branżowe, które nakładają na producentów i dystrybutorów obowiązek zapewnienia, że sprzedawane komponenty są w pełni sprawne i nie zagrażają użytkownikom. Na przykład, w wielu krajach obowiązują przepisy, które wymagają testowania klocków hamulcowych przed ich wprowadzeniem na rynek wtórny, co nie ma miejsca dla klocków używanych, co czyni je niebezpiecznymi do dalszego użytkowania.

Pytanie 5

Na stanowisku pracy z wiertarką stołową powinna być umieszczona tabliczka wskazująca na potrzebę stosowania ochrony

A. przeciwpyłowej
B. wzroku
C. przeciwporażeniowej
D. słuchu
Odpowiedź dotycząca konieczności stosowania ochrony wzroku w przypadku korzystania z wiertarki stołowej jest prawidłowa, ponieważ podczas pracy z tego typu narzędziem istnieje ryzyko wystąpienia niebezpiecznych odłamków materiału oraz pyłów, które mogą dostawać się do oczu. Ochrona wzroku, jak gogle czy osłony twarzy, jest kluczowa w minimalizowaniu ryzyka urazów, co jest zgodne z normami BHP oraz standardami pracy w warsztatach. Przykładem mogą być sytuacje, w których obrabiany materiał, na przykład metal czy drewno, nieoczekiwanie pęka lub zrywa się, generując odłamki, które mogą trafić w oczy operatora. W związku z tym, każda stacja robocza wyposażona w wiertarkę stołową powinna być odpowiednio oznakowana, aby przypominać o konieczności używania takich środków ochrony osobistej. Dodatkowo, warto zwrócić uwagę, że w wielu regulacjach oraz przewodnikach branżowych, takich jak normy ISO, podkreśla się znaczenie ochrony wzroku jako podstawowego elementu zabezpieczającego pracowników przed urazami w miejscu pracy.

Pytanie 6

Utrata mocy silnika oraz pojawiający się biały dym z układu wydechowego silnika diesla sugerują konieczność sprawdzenia

A. stanu uszczelki pod głowicą
B. kolektora wydechowego
C. dawki paliwa
D. kąta wyprzedzenia wtrysku
Kąt wyprzedzenia wtrysku jest jednym z kluczowych parametrów w silnikach wysokoprężnych, jednak jego niewłaściwe ustawienie rzadziej prowadzi do białego dymu. Zamiast tego, nieprawidłowy kąt wyprzedzenia może powodować niewłaściwe spalanie paliwa, co objawia się bardziej czarnym dymem. Sprawdzanie kolektora wydechowego również nie jest wystarczającym krokiem w przypadku opisanego problemu; jego nieszczelności mogą wpływać na wydajność silnika, ale na ogół nie są bezpośrednio związane z emisją białego dymu. Dawka paliwa jest istotnym elementem, ale jej regulacja nie jest odpowiednia w przypadku, gdy dym białej barwy sugeruje problemy z płynem chłodniczym. Typowe błędy myślowe polegają na myleniu objawów silnika; wiele osób może przypuszczać, że problemy z mocą i dymem wynikają z niewłaściwego dawkowania paliwa, co prowadzi do nieefektywnej diagnozy. Niezrozumienie, że biała emisja dymu w kontekście silnika wysokoprężnego najczęściej wskazuje na uszkodzenie uszczelki pod głowicą, może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, które są trudne i kosztowne w naprawie. Dlatego tak ważne jest, by właściwie identyfikować i rozumieć symptomy, co jest kluczowym elementem efektywnej diagnostyki w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 7

Bieżące, gwarancyjne, pogwarancyjne oraz reklamacyjne naprawy wykonuje pracownik

A. napraw mechanicznych
B. biura wsparcia klienta
C. diagnosta
D. napraw powypadkowych
Naprawy mechaniczne to naprawdę ważny temat w branży motoryzacyjnej. Wbrew pozorom, obejmują one dużo więcej niż tylko zmieniające się opony. Mechanicy muszą mieć solidną wiedzę i umiejętności, żeby móc skutecznie diagnozować różne problemy i przeprowadzać naprawy zgodnie z najlepszymi praktykami. Wyobraź sobie, że mechanik zajmuje się naprawą hamulców, wymianą oleju albo naprawą silnika. To tylko kilka z wielu zadań, które mogą go spotkać. Dobrze jest również znać nowoczesne systemy diagnostyczne, które naprawdę przyspieszają cały proces szukania usterek. Żeby naprawy były wykonane na odpowiednim poziomie, muszą spełniać normy ISO i inne regulacje, co z kolei przekłada się na bezpieczeństwo i trwałość. W końcu, dobrze zrobione naprawy to większa satysfakcja klientów i mniejsze ryzyko awarii w przyszłości.

Pytanie 8

Pomiar emisji spalin dymomierzem absorpcyjnym przeprowadza się w pojeździe z silnikiem oznaczonym jako

A. MPI
B. SPI
C. DTI
D. FSI
Odpowiedź DTI jest prawidłowa, ponieważ oznacza silniki Diesla z bezpośrednim wtryskiem, które są odpowiednie do pomiaru spalin dymomierzem absorpcyjnym. Dymomierze absorpcyjne są używane do oceny emisji zanieczyszczeń, takich jak cząstki stałe i węgiel, w spalinach silników. W standardzie ISO 11614 przedstawiono metody pomiaru dymu i zanieczyszczeń dla silników, co jest kluczowe w kontekście ochrony środowiska i spełniania norm emisji. Praktyczne zastosowanie pomiaru spalin polega na ocenie efektywności procesów spalania oraz na identyfikacji ewentualnych problemów technicznych, które mogą prowadzić do nadmiernych emisji. Dla silników DTI, dymomierz absorpcyjny jest szczególnie użyteczny, ponieważ pozwala na precyzyjne określenie ilości emitowanego dymu, co jest niezbędne w diagnostyce i regulacji parametrów silnika, aby spełnić wymagania norm emisji. W efekcie, użytkowanie dymomierzy absorpcyjnych przekłada się na lepsze zrozumienie procesów spalania oraz na poprawę jakości powietrza.

Pytanie 9

Obowiązkowe oznaczenie, które powinno być stosowane na elementach wykonanych z tworzyw sztucznych w pojazdach, musi zawierać sygnaturę rodzaju materiału oraz

A. numer serii.
B. tylko rok produkcji.
C. rok i miesiąc produkcji.
D. jego masę.
Odpowiedź wskazująca na rok i miesiąc produkcji jako obowiązkowe oznaczenie na elementach z tworzyw sztucznych stosowanych w pojazdach jest poprawna, ponieważ zgodnie z europejskimi normami oraz przepisami prawa, każdy element z tworzyw sztucznych powinien być oznaczony informacjami umożliwiającymi jego identyfikację. Oznaczenie to jest istotne w kontekście zarządzania jakością oraz zapewnienia bezpieczeństwa użytkowania pojazdów. Przykładem zastosowania tej praktyki może być proces recyklingu, gdzie informacje o dacie produkcji są kluczowe w ocenie przydatności materiału do ponownego użycia. Oznaczenie to umożliwia również śledzenie ewentualnych wad produktów oraz ich historycznej analizy. W branży motoryzacyjnej standardy takie jak ISO 11469 oraz ISO 1043 nakładają obowiązek stosowania odpowiednich oznaczeń, co przyczynia się do podniesienia jakości i bezpieczeństwa produktów. Dobrze zorganizowany system oznaczeń pozwala producentom na efektywne zarządzanie cyklem życia produktu oraz zgodnością z regulacjami środowiskowymi.

Pytanie 10

Jakie urządzenie nie jest wymagane jako podstawowe wyposażenie Stacji Kontroli Pojazdów?

A. tester diagnostyczny
B. opóźnieniomierz
C. tester szczelności uszczelki pod głowicą
D. dymomierz
Tester szczelności uszczelki pod głowicą nie jest urządzeniem obowiązkowym w wyposażeniu Stacji Kontroli Pojazdów, co wynika z jego specyficznego zastosowania. To narzędzie jest wykorzystywane głównie w warsztatach mechanicznych do diagnozowania problemów związanych z uszczelkami silnika. Jego działanie polega na pomiarze ciśnienia w układzie, co pozwala na wykrycie ewentualnych nieszczelności. Stacje Kontroli Pojazdów koncentrują się na podstawowych aspektach bezpieczeństwa i emisji spalin, które są regulowane przez przepisy prawa. Dla przykładu, dymomierz, tester diagnostyczny oraz opóźnieniomierz są kluczowymi urządzeniami służącymi do oceny emisji spalin, ogólnego stanu technicznego pojazdu oraz kontroli parametrów pracy silnika. Używanie testera szczelności jest zazwyczaj związane z bardziej szczegółowymi naprawami, a nie rutynowymi kontrolami technicznymi, co wyjaśnia, dlaczego nie jest wymagany w stacjach kontroli pojazdów.

Pytanie 11

Klient zgłosił się do serwisu z reklamacją usługi. Które z poniższych działań nie jest właściwe?

A. Wysłuchanie klienta, a następnie przeprosiny za powstałą sytuację oraz podjęcie działań naprawczych
B. Poinformowanie klienta, że jesteś zajęty i przekierowanie go na późniejszy termin
C. Wysłuchanie reklamacji klienta z odpowiednią uwagą i zrozumieniem
D. Przeprowadzenie identyfikacji klienta oraz określenie charakteru zgłaszanego problemu
Poinformowanie klienta o byciu zajętym i odesłanie go na termin późniejszy jest zachowaniem nieprawidłowym, ponieważ nie spełnia podstawowych standardów obsługi klienta. W relacjach z klientami kluczowe jest, aby każdy klient czuł się wysłuchany i doceniony, niezależnie od sytuacji. Dobre praktyki branżowe wskazują, że każda reklamacja powinna być traktowana priorytetowo, a klient powinien otrzymać wsparcie w momencie zgłaszania problemu. Prawidłowym podejściem jest aktywne słuchanie klienta, co pozwala na zrozumienie jego oczekiwań i problemów. Przykładowo, jeśli klient zgłasza reklamację związaną z jakością usługi, skuteczne byłoby zidentyfikowanie problemu i natychmiastowe wdrożenie kroków naprawczych, co zwiększa jego zadowolenie oraz lojalność wobec firmy.

Pytanie 12

Podstawowym wyposażeniem warsztatu zajmującego się diagnostyką oraz naprawą systemów zawieszeń pojazdów jest

A. urządzenie typu szarpak
B. stanowisko do testowania na rolkach
C. płyta najazdowa
D. maszyna do wyważania kół
Urządzenie typu szarpak jest kluczowym elementem wyposażenia warsztatu zajmującego się diagnostyką i naprawą układów zawieszenia pojazdów. Jego podstawowym zadaniem jest symulacja warunków drogowych, co pozwala na dokładne pomiary i oceny stanu zawieszenia. Dzięki szarpakom można przeprowadzać testy zawieszenia w zakresie takich parametrów jak tłumienie, sprężystość oraz ogólna charakterystyka pracy amortyzatorów. W praktyce, operatorzy wykorzystują to urządzenie do oceny, czy amortyzatory działają prawidłowo i czy nie występują inne nieprawidłowości w układzie zawieszenia. Ponadto, szarpaki są zgodne z normami diagnostycznymi obowiązującymi w branży motoryzacyjnej, takimi jak normy SAE i ISO, co potwierdza ich niezawodność i przydatność w codziennej praktyce warsztatowej. Warto dodać, że regularne korzystanie z szarpaka w procesie diagnostycznym pozwala na wcześniejsze wykrywanie usterek, co wpływa na bezpieczeństwo pojazdów na drogach oraz satysfakcję klientów.

Pytanie 13

Jak wykonuje się pomiar napięcia, jakie generuje sonda λ?

A. manometrem o zakresie pomiarowym 0÷1,0 MPa
B. woltomierzem o zakresie pomiarowym 0÷200 mV
C. omomierzem o zakresie pomiarowym 0÷200 Ω
D. amperomierzem o zakresie pomiarowym 0÷200 mA
Pomiar napięcia generowanego przez sondę λ, znany również jako sonda lambda, jest kluczowym elementem w systemach kontroli emisji spalin w pojazdach. Sonda lambda mierzy stosunek powietrza do paliwa, co pozwala na optymalizację procesu spalania. Użycie woltomierza o zakresie pomiarowym 0÷200 mV jest odpowiednie, ponieważ sygnał wyjściowy sondy lambda w trybie pracy normalnej znajduje się w tym zakresie. Przy pomiarach poniżej i powyżej tego zakresu możemy otrzymać nieprawidłowe odczyty, co prowadzi do błędnej oceny jakości mieszanki paliwowo-powietrznej. W praktyce, pomiary te są często realizowane w warsztatach samochodowych, gdzie diagnostyka systemów wydechowych wymaga precyzyjnych narzędzi do pomiaru napięcia. W branży motoryzacyjnej stosuje się także standardy, takie jak ISO 15031, które określają procedury testowe, w tym metody pomiaru sygnałów emitowanych przez sondy lambda, co pozwala na skuteczną diagnostykę problemów emisji spalin.

Pytanie 14

Aby ocenić efektywność wtryskiwacza silnika ZI, należy użyć

A. wakuometru
B. wiskozymetru
C. menzurki pomiarowej
D. manometru
Menzurka to takie narzędzie, które świetnie nadaje się do precyzyjnego mierzenia objętości cieczy. W kontekście wtryskiwaczy silników ZI, to naprawdę ważne narzędzie, bo dzięki niemu możemy dokładnie zbadać, jak dużo paliwa dostarczają. Kiedy robimy testy wydajności, musimy zbierać paliwo do menzurki przez określony czas, co daje nam lepszy obraz sytuacji. Ważne, żeby te pomiary robić w stałych warunkach — zapewnić stabilne ciśnienie i odpowiednią temperaturę. Na przykład, w silnikach z wtryskiem bezpośrednim, pomiar objętości wtryskiwanego paliwa przy różnych obrotach silnika jest kluczowy, żeby sprawdzić, czy wtryskiwacz działa jak należy. Korzystając z menzurki, jesteśmy w stanie lepiej ocenić wydajność i zidentyfikować ewentualne problemy, takie jak zanieczyszczenia, co oczywiście pasuje do tego, co mówią producenci silników.

Pytanie 15

W pojeździe przyniesionym do warsztatu, w którym klient zgłasza sporadyczne zapalanie się kontrolki poduszki powietrznej kierowcy, należy

A. wymienić uszkodzoną poduszkę powietrzną na nową
B. wymienić bezpiecznik od poduszki powietrznej
C. wymienić zwijacz poduszki powietrznej znajdujący się w kierownicy
D. rozpocząć diagnostykę układu poprzez podłączenie komputera diagnostycznego
Poprawna odpowiedź wskazuje na konieczność rozpoczęcia diagnostyki układu od podłączenia komputera diagnostycznego. W przypadku sporadycznie włączającej się kontrolki poduszki powietrznej, przeprowadzenie diagnostyki jest kluczowym krokiem, ponieważ pozwala na identyfikację potencjalnych błędów w systemie. Komputer diagnostyczny może odczytać kody błędów z modułu sterującego poduszką powietrzną, co umożliwia precyzyjne zlokalizowanie problemu. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które zalecają stosowanie diagnostyki komputerowej jako pierwszego kroku w rozwiązywaniu problemów z elektroniką pokładową. Dzięki temu mechanik może uniknąć niepotrzebnej wymiany elementów, które mogą być sprawne. Regularne korzystanie z diagnostyki komputerowej, zwłaszcza przy zgłaszaniu sporadycznych problemów, pozwala na szybsze i bardziej efektywne rozwiązywanie problemów oraz zwiększa bezpieczeństwo pojazdu poprzez zapewnienie prawidłowego działania układów bezpieczeństwa, takich jak poduszki powietrzne.

Pytanie 16

Elektromechanik wykonał pomiar gęstości elektrolitu w temperaturze otoczenia. W różnych komorach akumulatora otrzymał wyniki w zakresie 1,285-1,30 g/cm3. Uzyskany rezultat wskazuje

A. na pełne naładowanie
B. na zbyt wysoką gęstość elektrolitu
C. na zasiarczenie
D. na konieczność doładowania
Nieprawidłowe podejście do analizy gęstości elektrolitu w akumulatorze może prowadzić do błędnych wniosków dotyczących jego stanu. Uznanie, że gęstość elektrolitu na poziomie 1,285-1,30 g/cm3 oznacza konieczność doładowania, jest mylące, ponieważ wartości te sugerują, że akumulator jest w stanie naładowania, a nie w przeciwnym przypadku. Doładowanie akumulatora jest zazwyczaj zalecane, gdy gęstość spada poniżej 1,225 g/cm3, co jest znakiem, że akumulator jest częściowo rozładowany. Wskazanie na pełne naładowanie w przypadku tak wysokiej gęstości również jest błędne, ponieważ wartości powyżej 1,265 g/cm3 mogą wskazywać na problemy z akumulatorem. Ponadto, zasiarczenie akumulatora, które jest skutkiem długotrwałego rozładowania, nie ma bezpośredniego związku z wysoką gęstością elektrolitu. W rzeczywistości, zasiarczenie prowadzi do obniżenia gęstości, gdyż siarczan ołowiu gromadzi się na płytach. Typowe błędy myślowe w tej analizie obejmują mylenie stanu naładowania akumulatora z jego gęstością, co podkreśla znaczenie prawidłowego zrozumienia zasad działania elektrolitów w akumulatorach oraz konieczności regularnego pomiaru gęstości dla zapewnienia optymalnych warunków pracy.

Pytanie 17

Przyczyną "wypadania zapłonów" w silniku z zapłonem iskrowym jest awaria

A. termostatu
B. cewki zapłonowej
C. regulatora ciśnienia
D. świec żarowych
Cewka zapłonowa jest kluczowym elementem układu zapłonowego silnika z zapłonem iskrowym, odpowiedzialnym za generowanie wysokiego napięcia potrzebnego do zainicjowania zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach. Uszkodzenie cewki zapłonowej prowadzi do tzw. wypadania zapłonów, co objawia się nieregularną pracą silnika, spadkiem mocy oraz zwiększonym zużyciem paliwa. W praktyce, cewka może ulegać awarii z powodu wysokich temperatur, drgań, czy też starzenia się materiałów. Dobre praktyki w diagnostyce awarii zapłonowych obejmują regularne sprawdzanie stanu cewki oraz innych elementów układu zapłonowego, takich jak świece zapłonowe i przewody zapłonowe. Przykładem może być pomiar oporu cewki oraz sprawdzenie, czy na wyjściu generowane jest odpowiednie napięcie. W przypadku stwierdzenia uszkodzenia, wymiana cewki zapłonowej jest niezbędna dla przywrócenia prawidłowej pracy silnika oraz uniknięcia dalszych uszkodzeń innych podzespołów.

Pytanie 18

Klientów, którzy dostarczają serwisowi zasadniczą część dochodu, określa się mianem klientów

A. indywidualnych
B. strategicznych
C. menadżerów
D. opcjonalnych
Pojęcia takie jak klienci indywidualni, opcjonalni czy menadżerowie nie oddają sedna tematu dotyczącego kluczowych klientów w kontekście przychodów firmy. Klienci indywidualni to zazwyczaj osoby fizyczne, które dokonują zakupów na własny użytek, co niekoniecznie przekłada się na znaczący wpływ na przychody przedsiębiorstwa. Klienci opcjonalni, z drugiej strony, to klienci, których obecność nie jest niezbędna dla działalności firmy, co wyklucza ich z grona klientów strategicznych. Menadżerowie, choć istotni dla zarządzania, nie są kategorią klientów, lecz pracownikami firmy wpływającymi na decyzje dotyczące strategii sprzedaży i marketingu. Przy wyborze strategii zarządzania relacjami z klientami, błędem jest skupianie się na mniej istotnych grupach, co może prowadzić do marnotrawstwa zasobów i nieefektywności w działaniach marketingowych. Kluczowe jest zrozumienie, że klienci strategiczni to tacy, którzy mają istotny wpływ na przychody i rozwój firmy, a ich identyfikacja jest kluczowym elementem strategii biznesowej.

Pytanie 19

Warsztat samochodowy, który nie ma umowy z dystrybutorem pojazdów, to warsztat

A. sieciowy
B. specjalistyczny
C. autoryzowany
D. niezależny
Warsztat niezależny to taki, który działa niezależnie od autoryzacji producenta pojazdów czy dystrybutora. W praktyce oznacza to, że nie jest zobowiązany do przestrzegania specyficznych standardów ani procedur narzuconych przez producentów, co daje mu większą elastyczność w zakresie oferty usług oraz napraw. Tego typu warsztaty mogą często oferować konkurencyjne ceny oraz szerszą gamę usług, co przyciąga klientów, którzy szukają alternatywy dla autoryzowanych serwisów. Niezależne warsztaty mogą także stosować części zamienne, które nie są oryginalnymi produktami producenta, co często pozwala na obniżenie kosztów naprawy. Warto zwrócić uwagę, że niezależne warsztaty muszą przestrzegać ogólnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa i jakości usług, jednak mają większą swobodę w wprowadzaniu innowacji i dostosowywaniu oferty do potrzeb lokalnych klientów. Znajomość rynku lokalnego i umiejętność dostosowania się do zmieniających się trendów sprawia, że warsztaty niezależne mogą skutecznie konkurować z autoryzowanymi serwisami.

Pytanie 20

Który z wymienionych materiałów, wykorzystywanych w konstrukcji samochodów i podlegających recyklingowi, jest klasyfikowany jako odpad niebezpieczny?

A. Tworzywa sztuczne
B. Kompozyt
C. Ołów
D. Szkło
Ołów to taki materiał, który w budowie samochodów jest naprawdę ważny, bo ma specyficzne właściwości. Znajduje swoje miejsce w akumulatorach kwasowo-ołowiowych, które są kluczowe dla elektryczności w autach. Ale z drugiej strony, ołów jest toksyczny i może być niebezpieczny dla zdrowia ludzi i środowiska. Dlatego przy recyklingu takich akumulatorów trzeba być ostrożnym i przestrzegać różnorakich standardów, jak te z ISO oraz przepisy dotyczące odpadów niebezpiecznych. Odpady z ołowiem muszą być zbierane, transportowane i przetwarzane w odpowiedni sposób, żeby nie zanieczyszczać środowiska. W praktyce, recykling ołowiu pozwala na odzyskanie tego surowca, co zmniejsza potrzebę pozyskiwania nowych materiałów, a przy tym ogranicza niebezpieczne skutki dla zdrowia i natury.

Pytanie 21

Olej silnikowy po zużyciu powinien być

A. oczyszczony i znowu użyty w silniku
B. wykorzystany do konserwacji na przykład drewna
C. oddany do utylizacji
D. spalany w piecu CO w warsztacie
Zużyty olej silnikowy to coś, co trzeba traktować poważnie. Zawiera różne szkodliwe substancje, które mogą być niebezpieczne dla środowiska. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest oddać go do utylizacji. Takie postępowanie jest zgodne z przepisami, a także dobrze wpisuje się w to, co powinniśmy robić jako odpowiedzialni kierowcy. Olej można przetwarzać w specjalnych zakładach, które zajmują się jego recyklingiem. Dzięki temu można ponownie wykorzystać surowce, co jest korzystne. Właściwe zarządzanie takim olejem jest kluczowe, by zmniejszyć zanieczyszczenie gleby i wód gruntowych. Wszyscy, którzy mają do czynienia z olejem silnikowym, powinni wiedzieć, jak się z nim obchodzić, żeby nie zaszkodzić naszemu środowisku.

Pytanie 22

Podczas użytkowania samochodu, ochrona lakierowanych części nadwozia przed rdzą jest realizowana przez

A. mycie
B. odtłuszczanie
C. szpachlowanie
D. woskowanie
Woskowanie to jedna z najskuteczniejszych metod zabezpieczania lakierowanych elementów nadwozia pojazdu przed korozją. Proces ten polega na nałożeniu warstwy wosku ochronnego, który tworzy barierę między lakierem a szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak wilgoć, sól, czy zanieczyszczenia. Woskowanie ma na celu nie tylko ochronę przed korozją, ale także poprawę wyglądu pojazdu poprzez nadanie mu połysku. W praktyce, woskowanie powinno być wykonywane regularnie, zwłaszcza przed sezonem zimowym, kiedy drogi są posypywane solą. Ponadto, istnieją różne rodzaje wosków, takie jak woski naturalne, syntetyczne czy ceramiczne, które oferują różne poziomy ochrony i trwałości. Zgodnie z zaleceniami producentów samochodów oraz specjalistów z branży detailingowej, woskowanie powinno być częścią regularnej konserwacji pojazdu, co znacznie przedłuża żywotność lakieru i zabezpiecza go przed degradacją.

Pytanie 23

Jaką metodą wykonuje się naprawę nieszczelności w miedzianej chłodnicy cieczy chłodzącej?

A. kołkowania
B. spawania
C. lutowania
D. zgrzewania
Lutowanie jest metodą naprawczej stosowaną do uszczelniania nieszczelności w miedzianych chłodnicach cieczy chłodzącej ze względu na jego zdolność do łączenia materiałów metalowych w sposób, który zapewnia trwałe i szczelne połączenie. W procesie lutowania, mniej topny materiał lutowniczy, często na bazie cyny, jest używany do wypełnienia szczeliny pomiędzy połączonymi elementami. Ta technika jest szczególnie efektywna w przypadku miedzi ze względu na jej doskonałe przewodnictwo cieplne oraz łatwość w lutowaniu. Lutowanie pozwala na osiągnięcie połączeń o wysokiej wytrzymałości i odporności na korozję, co jest kluczowe w aplikacjach motoryzacyjnych i przemysłowych. Ponadto, zgodność z normami, takimi jak ISO 9453, wskazuje na standardy dotyczące materiałów lutowniczych, co pozwala na uzyskanie profesjonalnych i trwałych efektów. W praktyce, lutowanie miedzianych elementów znajduje zastosowanie nie tylko w naprawach, ale także w produkcji nowych układów chłodniczych, co podkreśla jego wszechstronność i znaczenie w branży.

Pytanie 24

Zbyt wysokie napięcie ładowania akumulatora może być spowodowane przez

A. defekt regulatora napięcia
B. zbyt duże zużycie szczotek węglowych
C. niewłaściwy poziom elektrolitu w akumulatorze
D. wadliwość oświetlenia w pojeździe
Uszkodzenie regulatora napięcia jest jedną z głównych przyczyn zbyt wysokiego napięcia ładowania akumulatora. Regulator napięcia, który jest integralną częścią systemu ładowania, odpowiada za kontrolowanie napięcia generowanego przez alternator. Jego podstawowym zadaniem jest zapewnienie, że napięcie nie przekracza określonych wartości, co chroni akumulator przed przeładowaniem oraz wydłuża jego żywotność. W przypadku awarii regulatora, napięcie może wzrosnąć znacznie powyżej norm, co prowadzi do uszkodzenia akumulatora, a także innych komponentów elektrycznych pojazdu. Przykładem może być sytuacja, gdy napięcie ładowania przekracza 14,4 V, co jest maksymalnym dopuszczalnym poziomem dla większości akumulatorów kwasowo-ołowiowych. W praktyce, regularne sprawdzanie stanu regulatora napięcia w trakcie przeglądów technicznych oraz zastosowanie wysokiej jakości komponentów zgodnych z normami producentów mogą znacznie zredukować ryzyko uszkodzeń. Znajomość tej kwestii jest niezbędna dla mechaników oraz techników zajmujących się diagnostyką i naprawą systemów elektrycznych w pojazdach.

Pytanie 25

Dokumentacja techniczna dotycząca naprawy pojazdu obejmuje

A. rysunki konstrukcyjne części i zespołów
B. instrukcję do montażu oraz demontażu zespołów
C. techniczne warunki przyjęcia pojazdu
D. rysunki montażowe podzespołów oraz zespołów
Instrukcja montażu i demontażu zespołów jest kluczowym elementem dokumentacji technologicznej naprawy pojazdu. Zawiera szczegółowe wytyczne dotyczące kroków, jakie należy podjąć, aby właściwie zainstalować lub usunąć różne komponenty pojazdu. Prawidłowe wykonanie montażu jest niezbędne do zapewnienia ich właściwego funkcjonowania oraz bezpieczeństwa użytkowania pojazdu. Przykładowo, podczas wymiany silnika konieczne jest dokładne przestrzeganie instrukcji montażu, aby uniknąć uszkodzeń skomplikowanych systemów, takich jak układ chłodzenia czy elektryka. W branży motoryzacyjnej standardy oraz dobre praktyki, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie dokumentacji technicznej w procesie naprawy. Oprócz tego, instrukcje te mogą zawierać informacje o wymaganym narzędziu oraz momentach dokręcania, co jest niezwykle istotne dla zachowania integralności pojazdu. Dobrze opracowana dokumentacja technologiczna nie tylko ułatwia pracę mechaników, ale także wpływa na jakość przeprowadzanych napraw oraz ich zgodność z wymogami producenta.

Pytanie 26

Spalanie zużytego oleju i opon samochodowych w piecach przemysłowych to proces recyklingu?

A. energetyczny
B. hydrometalurgiczny
C. produktowy
D. chemiczny
Spalanie zużytego oleju i opon samochodowych w piecach przemysłowych zalicza się do recyklingu energetycznego. W tym procesie wykorzystuje się wartość energetyczną zawartą w tych odpadach, co pozwala na ich efektywne wykorzystanie jako paliwa w przemysłowych piecach. Przykładami zastosowania są piekarnie przemysłowe oraz zakłady cementowe, gdzie odpady te mogą stanowić alternatywne źródło energii. Wykorzystanie odpadów w ten sposób wspiera gospodarkę cyrkulacyjną, przyczyniając się do redukcji ilości odpadów i zmniejszenia zużycia konwencjonalnych paliw. Warto zaznaczyć, że aby spalanie było uznawane za recykling energetyczny, powinno odbywać się w piecach spełniających normy emisji oraz wydajności, co zapewnia minimalizację negatywnego wpływu na środowisko zgodnie z dyrektywami unijnymi, takimi jak dyrektywa 2008/98/WE o odpadach.

Pytanie 27

Na podstawie książki serwisowej, którą klient dostaje w momencie zakupu pojazdu, można określić

A. dodatkowe akcesoria pojazdu
B. częstość przeprowadzania przeglądów
C. wydatki związane z użytkowaniem pojazdu
D. procedury serwisowe
Częstotliwość przeglądów to naprawdę ważny temat, który można ogarnąć na podstawie książki serwisowej twojego samochodu. Znajdziesz w niej konkretne info o tym, jak często powinieneś robić przeglądy, co jest kluczowe, żeby wszystko chodziło jak w zegarku i było bezpieczne. Regularne przeglądy są zgodne z tym, co zalecają producenci i różne normy branżowe, jak ISO 9001, które dotyczą jakości. Na przykład, jeśli producent mówi, że przegląd trzeba robić co 15 000 km albo raz w roku, to trzymanie się tego schematu pozwala z wyprzedzeniem wyłapać jakieś usterki i uniknąć większych awarii oraz kosztownych napraw. Co więcej, w książce mogą być też wskazówki dotyczące konserwacji, jak na przykład wymiana oleju, co jest mega istotne dla długowieczności silnika. Dlatego warto zrozumieć, jak ważne są te przeglądy zapisane w książce serwisowej, bo to podstawa, by cieszyć się sprawnym i niezawodnym autem.

Pytanie 28

Który z wymienionych programów nie służy do zarządzania serwisem?

A. Warsztat 3
B. IC_Sklep
C. Autodata
D. Firma 2000
Autodata to program, który koncentruje się na dostarczaniu informacji technicznych dotyczących pojazdów, takich jak schematy elektryczne, dane serwisowe oraz specyfikacje części. Jest to narzędzie, które wspomaga mechaników w diagnostyce i naprawach, ale nie jest zaprojektowane do zarządzania serwisem, co oznacza, że nie oferuje funkcji, takich jak zarządzanie zleceniami, fakturowanie czy harmonogramowanie pracy. Przykładowo, mechanik korzystając z Autodata może szybko znaleźć odpowiednie dane dotyczące konkretnego modelu pojazdu, co przyspiesza proces naprawy. Z kolei programy takie jak IC_Sklep, Warsztat 3 czy Firma 2000 są dedykowane do zarządzania serwisami, oferując kompleksowe rozwiązania, które obejmują zarówno zarządzanie klientami, prowadzenie dokumentacji, jak i ścisłe monitorowanie stanów magazynowych. Znajomość funkcji poszczególnych programów jest kluczowa dla sprawnego zarządzania warsztatem i obiegu informacji, co potwierdzają standardy branżowe dotyczące efektywności i organizacji w usługach motoryzacyjnych.

Pytanie 29

Przed rozpoczęciem sezonu zimowego, istotne jest, aby w magazynie autoryzowanego serwisu uzupełnić przede wszystkim zapasy

A. oleju silnikowego
B. oleju przekładniowego
C. płynu hamulcowego
D. cieczy chłodzącej
Ciecz chłodząca odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu optymalnej temperatury pracy silnika, zwłaszcza w warunkach zimowych. Utrzymanie odpowiedniego stanu cieczy chłodzącej w pojeździe jest istotne dla zapobiegania przegrzewaniu się silnika oraz zamarzaniu płynu w niskich temperaturach. Standardy branżowe sugerują, że przed nadejściem zimy należy sprawdzić, czy mieszanka etylenu glikolu i wody w systemie chłodzenia ma odpowiednie proporcje, aby obniżyć temperaturę zamarzania. W praktyce, warto także przeprowadzić konserwację układu chłodzenia, co może obejmować czyszczenie chłodnicy oraz sprawdzenie stanu węży i złączy. Dobrą praktyką jest także monitorowanie poziomu cieczy chłodzącej, aby w razie potrzeby uzupełnić ją w odpowiednim czasie. Dbanie o właściwy stan cieczy chłodzącej nie tylko zwiększa żywotność silnika, ale także poprawia efektywność spalania paliwa i zmniejsza emisję spalin, co jest zgodne z obecnymi normami ekologicznymi.

Pytanie 30

Do dokumentacji ewidencyjnej odpadów w warsztacie samochodowym nie wlicza się kart

A. przekazania odpadu
B. ewidencji zużytego sprzętu elektrycznego
C. naprawy pojazdu
D. ewidencji odpadów
Wybór "naprawy pojazdu" to dobry strzał! Dokumenty ewidencji odpadów w warsztacie są tylko dla tych śmieci, które powstają podczas pracy, jak zużyte oleje czy filtry. Naprawa pojazdu to nie to samo co odpady - chodzi tu głównie o usługi, a odpowiednie materiały i substancje to coś innego. W realiach serwisu ważne jest, żeby prowadzić porządną ewidencję odpadów według prawa, bo to pozwala na lepsze zarządzanie i mniejsze szkody dla środowiska. Na przykład, są karty przekazania odpadu, które pomagają w dokumentowaniu co się z tymi odpadami dzieje, co jest mega istotne, żeby trzymać się przepisów. Dbanie o takie rzeczy w warsztacie nie tylko ułatwia życie, ale też pokazuje, że firma zależy na ochronie środowiska.

Pytanie 31

Podczas przeprowadzania codziennej obsługi auta, zwykle pomija się kontrolę

A. funkcjonowania świateł zewnętrznych pojazdu
B. estetyki karoserii samochodu
C. zawartości toksycznych składników spalin
D. stanu poziomu paliwa w zbiorniku
Odpowiedź dotycząca pominięcia sprawdzenia zawartości składników szkodliwych spalin w codziennej obsłudze pojazdu jest prawidłowa, ponieważ standardowe procedury kontrolne koncentrują się na aspektach, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i funkcjonalność pojazdu. Skontrolowanie działania świateł zewnętrznych, poziomu paliwa oraz czystości karoserii jest istotne dla zapewnienia bezpiecznej jazdy, natomiast analiza spalin należy do bardziej zaawansowanych procedur diagnostycznych, które są zalecane w określonych interwałach serwisowych. W praktyce, regularne przeglądy techniczne, które są wymagane przepisami prawa, powinny obejmować ocenę emisji spalin, co ma na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko oraz zapewnienie zgodności z normami ekologicznymi, takimi jak EURO. Zatem pominięcie tego kroku podczas codziennej obsługi nie wpływa na bieżące bezpieczeństwo jazdy, ale powinno być monitorowane w ramach ogólnego zarządzania emisjami pojazdu.

Pytanie 32

W trakcie przeglądu technicznego, identyfikacja pojazdu opiera się na porównaniu

A. informacji z karty pojazdu oraz dowodu rejestracyjnego
B. numeru rejestracyjnego znajdującego się na pojeździe z danymi zawartymi w dowodzie rejestracyjnym
C. numeru silnika z informacjami zawartymi w dowodzie rejestracyjnym pojazdu
D. numeru VIN w dowodzie rejestracyjnym pojazdu z numerem odczytanym na nadwoziu
Numer VIN (Vehicle Identification Number) jest unikalnym identyfikatorem pojazdu, który pozwala na jednoznaczną identyfikację każdego egzemplarza. W kontekście badania technicznego, porównanie numeru VIN umieszczonego na pojeździe z tym zapisanym w dowodzie rejestracyjnym jest kluczowym procesem, który zapewnia zgodność danych. Tego rodzaju weryfikacja ma na celu eliminację potencjalnych oszustw związanych z kradzieżą pojazdów oraz nielegalnym obrotem. W praktyce, podczas badania technicznego, inspektorzy sprawdzają numer VIN, który jest zazwyczaj umieszczony w kilku miejscach na nadwoziu, takich jak tablica znamionowa, co gwarantuje jego dostępność. W przypadku różnic w numerze VIN, pojazd nie przejdzie badania technicznego, co ma na celu ochronę zarówno właścicieli pojazdów, jak i rynku motoryzacyjnego. Zgodnie z przepisami prawa, każda różnica w dokumentacji musi być dokładnie wyjaśniona, a pojazd może zostać poddany dalszej weryfikacji przez odpowiednie służby. Dbanie o prawidłową identyfikację pojazdów jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej oraz standardami bezpieczeństwa, co podkreśla wagę tego procesu.

Pytanie 33

Przy ocenie jakości przeprowadzonej naprawy, dotyczącej wymiany czujnika temperatury płynu chłodzącego w nowoczesnym pojeździe, należy przede wszystkim zweryfikować

A. ciśnienie w układzie chłodzenia
B. błędy w sterowniku silnika
C. funkcjonowanie układu ogrzewania
D. zużycie paliwa
Błędy w sterowniku silnika są kluczowym elementem do sprawdzenia po wymianie czujnika temperatury cieczy chłodzącej, ponieważ nowoczesne pojazdy korzystają z zaawansowanych systemów diagnostycznych, które monitorują różne parametry silnika. Czujnik temperatury cieczy chłodzącej odgrywa istotną rolę w utrzymaniu optymalnej pracy silnika, a jego nieprawidłowe działanie może prowadzić do błędnych odczytów, które z kolei wpływają na strategię wtrysku paliwa i ogólne parametry pracy silnika. W przypadku, gdy czujnik nie działa prawidłowo lub został źle zamontowany, sterownik silnika może zapisać błędy, co skutkuje zaświeceniem się kontrolki błędu silnika (check engine). Sprawdzanie błędów w sterowniku silnika po wymianie czujnika jest więc praktyką zgodną z zaleceniami producentów i standardami branżowymi, co pozwala na wczesne wykrycie problemów i uniknięcie poważniejszych awarii. Dodatkowo, analiza błędów może pomóc w identyfikacji innych potencjalnych usterek, co zwiększa bezpieczeństwo i niezawodność pojazdu.

Pytanie 34

Jakie urządzenie wchodzące w skład Stacji Kontroli Pojazdów wymaga regularnej kalibracji?

A. przyrząd do pomiaru opóźnienia w hamowaniu
B. przyrząd do pomiaru ciśnienia powietrza w oponach pojazdu
C. czytnik diagnostyczny do układów OBD II/EOBD
D. urządzenie do wymuszenia szarpnięć na kołach
Wybór innych odpowiedzi, takich jak urządzenie do wymuszenia szarpnięć kołami, czytnik diagnostyczny OBD II/EOBD lub przyrząd do pomiaru opóźnienia hamowania, wskazuje na pewne nieporozumienia w zakresie funkcji oraz wymagań dotyczących kalibracji urządzeń w Stacji Kontroli Pojazdów. Urządzenie do wymuszenia szarpnięć kołami, które jest wykorzystywane do symulacji warunków drogi, w tym nieprawidłowego stanu nawierzchni, nie wymaga tak częstej kalibracji jak przyrząd do pomiaru ciśnienia powietrza. Jego pomiary są bardziej związane z funkcjonowaniem układu zawieszenia pojazdu, a nie bezpośrednio z bezpieczeństwem opon. Z kolei czytnik diagnostyczny OBD II/EOBD, choć również istotny w diagnostyce pojazdów, nie jest urządzeniem, które wymaga regularnej kalibracji w tradycyjnym sensie. Jego funkcja diagnostyczna polega na odczytywaniu i interpretacji danych z systemów pojazdu, co jest innego rodzaju operacją niż pomiar ciśnienia opon. Przyrząd do pomiaru opóźnienia hamowania również nie jest w tym kontekście tak kluczowy, ponieważ jego kalibracja jest zazwyczaj mniej krytyczna od tej, która dotyczy pomiaru ciśnienia w ogumieniu. Zrozumienie różnic w funkcji każdego z urządzeń oraz ich wymagań kalibracyjnych jest kluczowe dla bezpieczeństwa i efektywności kontroli technicznych pojazdów, a nieprawidłowe postrzeganie tej kwestii może prowadzić do niedoszacowania ryzyka związanego z niewłaściwym ciśnieniem w oponach.

Pytanie 35

W jakim dziale serwisu nie ma możliwości przeprowadzania obsługi i naprawy?

A. Diagnostyka pojazdów
B. Hala naprawcza
C. Stacja kontroli technicznej pojazdów
D. Hala lakiernicza
Stacja kontroli pojazdów jest miejscem, w którym przeprowadzane są badania techniczne pojazdów, a nie ich naprawy. Głównym celem stacji kontroli jest ocena stanu technicznego pojazdu oraz zapewnienie, że spełnia on wymagania bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Na stacji kontroli pracownicy przeprowadzają szczegółowe inspekcje, takie jak testy hamulców, sprawdzanie oświetlenia, emisji spalin oraz innych kluczowych parametrów. Na przykład, podczas badania technicznego samochodu osobowego, mechanik sprawdza nie tylko stan mechaniczny, ale również systemy elektroniczne pojazdu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, stacje kontroli pojazdów nie są uprawnione do wykonywania napraw, co zapewnia obiektywność i neutralność przeprowadzanych badań. To podejście odpowiada standardom europejskim, które kładą nacisk na bezpieczeństwo i odpowiedzialność w obszarze motoryzacyjnym.

Pytanie 36

Gdzie odbywa się proces recyklingu samochodów?

A. punktach zbiórki surowców wtórnych
B. stacjach demontażu pojazdów
C. autoryzowanych stacjach serwisowych
D. stacjach kontrolnych pojazdów
Stacje demontażu pojazdów odgrywają kluczową rolę w procesie recyklingu samochodów, ponieważ są to wyspecjalizowane obiekty, które zajmują się bezpiecznym i efektywnym rozkładaniem pojazdów na części. W takich stacjach następuje demontaż wszelkich komponentów, w tym metali, tworzyw sztucznych, szkła i innych materiałów, które mogą być poddane recyklingowi. Zgodnie z europejską dyrektywą 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji, stacje te muszą spełniać określone normy dotyczące zarządzania odpadami oraz ochrony środowiska. Przykładem dobrych praktyk jest proces odzyskiwania olejów silnikowych i płynów eksploatacyjnych, które są zbierane i przetwarzane w sposób minimalizujący ich wpływ na środowisko. Ponadto, w stacjach demontażu stosowane są innowacyjne technologie, takie jak automatyzacja i segregacja komponentów, co zwiększa efektywność recyklingu i pozwala na uzyskanie wyższej jakości surowców wtórnych, które mogą być ponownie wykorzystane w produkcji nowych pojazdów lub innych wyrobów przemysłowych.

Pytanie 37

Wydając pojazd po wykonaniu przeglądu oraz naprawy, pracownicy serwisu powinni przede wszystkim wyjaśnić klientowi

A. metody, które zostały użyte podczas naprawy pojazdu
B. procedurę zamawiania materiałów eksploatacyjnych, które były użyte w trakcie obsługi
C. metodę weryfikacji części, które zostały wymienione podczas naprawy
D. wszystkie informacje zawarte w kosztorysie naprawy
Wydając samochód po przeglądzie i naprawie, kluczowe jest, aby obsługa serwisu przedstawiła klientowi wszystkie zapisy widniejące w kosztorysie naprawy. Kosztorys jest dokumentem, który nie tylko przedstawia szczegółowy opis wykonanych prac, ale również wyjaśnia zastosowane materiały oraz ich koszty. Transparentność tych informacji buduje zaufanie klienta do serwisu i pozwala mu zrozumieć, za co płaci. Przykładem praktycznego zastosowania tego podejścia może być sytuacja, gdy klient ma pytania co do wysokich kosztów naprawy. Jeśli serwis przedstawi szczegółowy kosztorys, klient będzie mógł zobaczyć, jakie konkretne usługi i części były użyte, co może pomóc w rozwianiu ewentualnych wątpliwości. Dobre praktyki w branży serwisowej zalecają również, aby kosztorys był zgodny z normami, co przyczynia się do jasności i przejrzystości w komunikacji z klientem, a także do spełnienia wymogów prawnych związanych z dokumentacją usług serwisowych.

Pytanie 38

W którym dokumencie jest umieszczany nowy właściciel pojazdu?

A. Instrukcja obsługi
B. Dowód rejestracyjny
C. Homologacja
D. Karta pojazdu
Niepoprawne odpowiedzi na to pytanie mogą wynikać z nieporozumień dotyczących ról poszczególnych dokumentów związanych z pojazdami. Instrukcja obsługi jest dokumentem, który dostarcza użytkownikom informacji na temat prawidłowej eksploatacji i konserwacji pojazdu, jednak nie ma nic wspólnego z rejestracją własności. Homologacja to proces certyfikacji, który potwierdza, że dany model pojazdu spełnia określone normy techniczne i bezpieczeństwa, ale również nie odnosi się do kwestii własności. Dowód rejestracyjny jest dokumentem stwierdzającym, że pojazd jest zarejestrowany, jednak to karta pojazdu jest miejscem, gdzie wpisywani są właściciele. Często pojawia się mylne przeświadczenie, że dowód rejestracyjny jest wystarczający do udokumentowania zmian własności. W praktyce, niewłaściwe postrzeganie roli karty pojazdu w obrocie prawno-rejestrowym może prowadzić do nieporozumień oraz problemów z udowodnieniem praw własności. Dlatego tak ważne jest, aby osoby zajmujące się zakupem lub sprzedażą pojazdów były świadome, jakie dokumenty są odpowiedzialne za konkretne aspekty rejestracji i obrotu własnością pojazdów.

Pytanie 39

Które z wymienionych urządzeń nie podlegają nadzorowi UDT?

A. Suwnica
B. Montażownica do kół
C. Zbiorniki z acetylenem
D. Podnośnik nożycowy
Montażownica do kół jest urządzeniem, które nie podlega kontroli Urzędów Dozoru Technicznego (UDT), ponieważ nie jest uznawana za urządzenie transportu bliskiego ani za urządzenie, które może stwarzać zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi. Montażownice są używane głównie w warsztatach samochodowych do zakupu i demontażu opon. Ich działanie opiera się na prostych mechanizmach, które nie wymagają skomplikowanych systemów zabezpieczeń, jak ma to miejsce w przypadku urządzeń transportowych. Przykładem zastosowania montażownicy jest warsztat zajmujący się obsługą pojazdów, gdzie personel wykorzystuje ją do szybkiej i efektywnej wymiany opon. Warto podkreślić, że mimo braku obowiązkowej kontroli UDT, operatorzy montażownic powinni przestrzegać zasad bezpieczeństwa oraz stosować się do dobrych praktyk branżowych, aby zminimalizować ryzyko wypadków. Dobrą praktyką jest także regularne przeglądanie stanu technicznego urządzenia oraz szkolenie pracowników w zakresie jego obsługi, co przyczynia się do zachowania wysokich standardów bezpieczeństwa.

Pytanie 40

W sytuacji wykrycia zużycia opony w formie ząbkowania, na początku powinno się przeprowadzić analizę

A. drążków kierowniczych
B. amortyzatorów
C. przegubów napędowych
D. półosi napędowych
Badanie drążków kierowniczych, półosi napędowych oraz przegubów napędowych w odniesieniu do ząbkowania opon może być mylące i prowadzić do nieprawidłowych wniosków. Drążki kierownicze, choć istotne dla precyzji kierowania, nie są bezpośrednio odpowiedzialne za stabilność opon. Problemy z drążkami mogą prowadzić do nieprawidłowego ustawienia geometrii, ale to nie one są główną przyczyną ząbkowania. Półosie napędowe i przeguby napędowe dotyczą przede wszystkim przenoszenia napędu na koła, a nie wpływu na kontakt opon z nawierzchnią. Ich zużycie może powodować drgania i hałasy, ale nie prowadzi do ząbkowania w takim stopniu, jak niewłaściwe działanie amortyzatorów. Przykładowo, zmiana kierunku jazdy w pojeździe z uszkodzonymi półosiami może powodować problemy z napędem, ale nie jest to przyczyna ząbkowania. Często jest to efekt braku zrozumienia, że ząbkowanie opon jest wynikiem niewłaściwego odciążenia i braku równowagi podczas jazdy, co jest bezpośrednio związane z działaniem amortyzatorów. W praktyce, dobrze jest przeprowadzać regularne przeglądy całego układu zawieszenia, aby identyfikować i korygować te problemy na wczesnym etapie.