Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 7 kwietnia 2025 12:33
  • Data zakończenia: 7 kwietnia 2025 13:03

Egzamin zdany!

Wynik: 20/40 punktów (50,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Paletowe jednostki ładunkowe (pjł), utworzone na paletach o wymiarach 1 200 x 800 x 144 mm, są składowane w regale stałym ramowym o parametrach przedstawionych na rysunku. Maksymalnie ile warstw kartonów o wysokości 300 mm zmieści się na palecie, jeżeli wysokość gniazda regałowego wynosi hg = 1 600 mm, a wielkość luzu manipulacyjnego fg = 100 mm?

Ilustracja do pytania
A. 3 warstwy.
B. 6 warstw.
C. 4 warstwy.
D. 5 warstw.
Odpowiedzi, które wskazują na 5, 3 lub 6 warstw, są wynikiem nieprawidłowego podejścia do obliczeń wysokości możliwych do wykorzystania w regale. Często podstawowym błędem jest nieprawidłowe uwzględnienie luzu manipulacyjnego, co prowadzi do zawyżenia dostępnej wysokości. Niektórzy mogą nie uwzględniać wysokości palety w swoich obliczeniach, co jest kluczowe dla uzyskania poprawnego wyniku. W przypadku obliczenia 5 warstw, mylenie dostępnej wysokości z całkowitą wysokością gniazda, może wygenerować błędne wnioski. Odpowiedzi na 3 warstwy mogą wynikać z nieprawidłowego podziału dostępnej wysokości przez wysokość kartonu. Często, w kontekście logistyki, brak znajomości standardów dotyczących maksymalnego wykorzystania wysokości regałów i niewłaściwe przyjęcie zaokrągleń powodują, że użytkownicy nie osiągają właściwych wyników. Aby zrozumieć, jak właściwie obliczać maksymalne liczby warstw, należy zawsze uwzględniać wszystkie parametry oraz standardy bezpieczeństwa, takie jak luz manipulacyjny, który jest niezbędny do zapewnienia łatwego dostępu do towarów oraz ich ochrony przed uszkodzeniem.

Pytanie 2

W sieci dystrybucji producenta działa 5 centrów dystrybucji, z których każde obsługuje 10 hurtowni. Każda z hurtowni dostarcza towar do 15 detalistów. Ile punktów sprzedaży detalicznej jest w tej sieci dystrybucji?

A. 75
B. 750
C. 50
D. 150
Żeby policzyć, ile mamy punktów sprzedaży detalicznej w tej sieci, ważne jest, żeby zrozumieć, jak ona działa. Mamy 5 centrów dystrybucji, a każde z nich obsługuje 10 hurtowni. Czyli razem to 50 hurtowni. A każda hurtownia zaopatruje 15 detalistów, więc wychodzi 50 hurtowni razy 15 detalistów, co daje nam 750 punktów sprzedaży. Takie obliczenia są super istotne, kiedy chodzi o zarządzanie łańcuchem dostaw. Pomagają lepiej planować zasoby i ogarnąć procesy logistyczne. W handlu i logistyce to podstawa, żeby rozumieć jak płyną towary i jak układać relacje z partnerami w łańcuchu dostaw. To ma duży wpływ na to, jak efektywnie działa cała sieć dystrybucji.

Pytanie 3

List przewozowy, który został potwierdzony przez przewoźnika, stanowi dowód zawarcia umowy?

A. transakcji zakupu
B. transakcji sprzedaży
C. umowy przewozu
D. usługi spedycyjnej
Odpowiedzi związane z "sprzedażą", "spedycją" oraz "zakupem" są niepoprawne, ponieważ nie odzwierciedlają one rzeczywistej funkcji i charakterystyki listu przewozowego. Sprzedaż to proces, w którym sprzedawca przekazuje prawo własności do towaru nabywcy, a umowa sprzedaży nie jest dokumentem potwierdzającym przewóz towaru, lecz transakcję między stronami. Spedycja odnosi się do organizacji i zarządzania transportem towarów, ale nie jest tożsama z przewozem. Chociaż spedycja jest ważnym elementem procesu logistycznego, list przewozowy nie jest umową spedycyjną, lecz dokumentem związanym bezpośrednio z przewozem. Zakup natomiast dotyczy nabycia towaru przez konsumenta lub przedsiębiorstwo, co również nie wiąże się z dokumentacją przewozową. Kluczowym błędem w tym myśleniu jest mylenie różnych etapów łańcucha dostaw - przewóz towaru jest jedynie jednym z nich, a list przewozowy służy jedynie do potwierdzenia tego konkretnego etapu, a nie całej transakcji handlowej. Dlatego istotne jest zrozumienie, że list przewozowy jest specyficznym dokumentem, który odzwierciedla umowę przewozu, a nie inne rodzaje umów handlowych.

Pytanie 4

Prognozowane wydatki na magazynowanie, które zostały poniesione w maju 2012 roku w firmie "X", wyniosły 70 000 zł, natomiast wartość stanów z rejestrów magazynowych to 25 000 zł. Koszt magazynowania przypadający na jednostkę zapasu w maju 2012 roku wyniósł

A. 3,00 zł
B. 2,80 zł
C. 2,50 zł
D. 2,10 zł
Koszt magazynowania na jednostkę zapasu oblicza się dzieląc całkowite przewidywane koszty magazynowania przez wartość stanów z kartotek magazynowych. W tym przypadku mamy 70 000 zł kosztów magazynowania i 25 000 zł wartości stanów zapasu. Dzieląc te dwie wartości otrzymujemy 70 000 zł / 25 000 zł = 2,80 zł na jednostkę zapasu. Taki sposób obliczania kosztu magazynowania jest zgodny z najlepszymi praktykami w zarządzaniu magazynem, które podkreślają znaczenie analizy kosztów w kontekście efektywności operacyjnej. Zrozumienie kosztów magazynowania jest kluczowe dla optymalizacji procesów logistycznych, ponieważ pozwala na lepsze planowanie i kontrolę finansów. Przykładowo, przedsiębiorstwa mogą wykorzystać te informacje do podejmowania decyzji o redukcji zapasów lub renegocjacji warunków umowy z dostawcami. Ponadto, monitorowanie kosztów magazynowania jest niezbędne dla analizy rentowności poszczególnych produktów, co może prowadzić do bardziej świadomego zarządzania asortymentem i strategią sprzedażową.

Pytanie 5

Korzystając z informacji zawartych w tabeli, oblicz średni zapas cykliczny dostaw z ostatnich 10 tygodni.

Dostawy do magazynu
Dostawa/tydzień12345678910
Wielkość
dostawy [kg]
150110135140150120100135140125

A. 137,50 kg
B. 125,00 kg
C. 13,05 kg
D. 130,50 kg
Obliczenie średniego zapasu cyklicznego dostaw z ostatnich 10 tygodni polega na zsumowaniu wszystkich dostaw z każdego tygodnia i podzieleniu tej sumy przez liczbę tygodni, co w tym przypadku wynosi 10. Poprawna odpowiedź, 130,50 kg, jest wynikiem tego obliczenia i wskazuje na umiejętność analizy danych magazynowych. W praktyce, znajomość średnich zapasów cyklicznych jest kluczowa w zarządzaniu łańcuchem dostaw, ponieważ pozwala na optymalizację procesów magazynowych, planowanie zamówień oraz efektywne zarządzanie przestrzenią magazynową. Utrzymywanie odpowiednich poziomów zapasów zapobiega zarówno nadmiarom, jak i niedoborom, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu zapasami, takimi jak metoda Just-in-Time (JIT) czy Lean Inventory Management. Dodatkowo, umiejętność obliczania średnich dostaw jest niezbędna w prognozowaniu przyszłych potrzeb, co wspiera podejmowanie świadomych decyzji biznesowych.

Pytanie 6

Hurtownia produktów spożywczych wdrożyła system wolnych miejsc składowania, co umożliwiło przechowywanie towaru

A. wymagającego specjalnych warunków przechowywania
B. wymagającego ustalonej lokalizacji
C. częściej wydawanego w strefie wydań
D. częściej wydawanego w strefie przyjęć
Poprawna odpowiedź wskazuje, że metoda wolnych miejsc składowania w hurtowni artykułów spożywczych powinna skupiać się na towarach częściej pobieranych w strefie wydań. Zastosowanie tej metody pozwala na elastyczne zarządzanie przestrzenią magazynową, co jest kluczowe w dynamicznym środowisku dystrybucji. W praktyce, umieszczanie towarów o wysokim wskaźniku rotacji w bezpośrednim sąsiedztwie strefy wydań zmniejsza czas kompletacji zamówienia oraz zwiększa efektywność operacyjną. Przykładem może być umieszczanie popularnych produktów spożywczych, takich jak napoje czy przekąski, blisko wyjścia, co przyspiesza ich dostępność. W wielu standardach magazynowych, takich jak FIFO (First In, First Out) czy LIFO (Last In, First Out), kluczowe jest, aby towary o najwyższej rotacji były łatwo dostępne, co jest osiągane poprzez odpowiednie planowanie miejsc składowania. Metoda wolnych miejsc składowania, stosowana w połączeniu z analizą sprzedaży, pozwala na optymalizację procesów magazynowych i dostosowanie lokalizacji towarów do ich aktualnego zapotrzebowania.

Pytanie 7

Aby zarejestrować przekazanie materiałów z magazynu do produkcji, magazynier powinien sporządzić dokument

A. PZ
B. RW
C. PW
D. ZW
Dokument RW, czyli 'Rozchód Wewnętrzny', jest kluczowym narzędziem w procesie zarządzania magazynem, szczególnie w kontekście przekazywania materiałów z magazynu do produkcji. Użycie dokumentu RW pozwala na rzetelne udokumentowanie, jakie materiały zostały wydane, w jakiej ilości oraz na jaką konkretną produkcję. Taki dokument jest niezbędny do prawidłowego prowadzenia ewidencji magazynowej, co jest zgodne z dobrą praktyką w zakresie zarządzania zapasami. Przykładem może być sytuacja, w której magazynier, wydając surowce do produkcji, wypełnia formularz RW, w którym wpisuje szczegóły dotyczące ilości oraz rodzaju materiałów. Dzięki temu, każda zmiana w stanie magazynowym jest odpowiednio rejestrowana, co ułatwia późniejsze audyty i analizę efektywności procesów produkcyjnych. Dodatkowo, stosowanie dokumentu RW pozwala na minimalizację ryzyka pomyłek i niezgodności, co jest kluczowe w branżach, gdzie precyzyjne zarządzanie zapasami ma bezpośredni wpływ na efektywność operacyjną.

Pytanie 8

Jakie koszty są związane z sytuacją, w której zapas przekroczy ustaloną wielkość?

A. Koszty uzupełniania zapasu
B. Koszty utrzymania zapasu
C. Koszty nadmiaru zapasu
D. Koszty niedoboru zapasu
Odpowiedź "Nadmiaru zapasu" jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do kosztów, które są generowane, gdy poziom zapasów przekracza optymalną wielkość. Te dodatkowe koszty mogą obejmować zwiększone wydatki na magazynowanie, ubezpieczenia, a także straty związane z przestarzałymi lub uszkodzonymi produktami. W praktyce, nadmiar zapasu może prowadzić do wielu problemów, takich jak zablokowanie kapitału, co ogranicza możliwości inwestycyjne przedsiębiorstwa. Przykładem może być firma zajmująca się elektroniką, która gromadzi nadmierne zapasy telefonów komórkowych; jeśli nowe modele szybko wchodzą na rynek, starsze modele mogą stać się trudne do sprzedaży. Standardem w zarządzaniu zapasami jest stosowanie metod takich jak Just In Time (JIT) lub Lean Inventory, które minimalizują nadmiar zapasów i ograniczają związane z tym koszty. To podejście nie tylko poprawia efektywność operacyjną, ale także przyczynia się do lepszego wykorzystania zasobów finansowych.

Pytanie 9

W magazynie stosowana jest zasada wydawania towarów FEFO, co oznacza

A. pierwsze traci ważność, pierwsze wyszło
B. ostatnie przyszło, pierwsze wyszło
C. pierwsze przyszło, pierwsze wyszło
D. ostatnie przyszło, ostatnie wyszło
Odpowiedź ,pierwsze traci ważność, pierwsze wyszło' opisuje zasadę FEFO (First Expired, First Out), która jest kluczowa w zarządzaniu zapasami, zwłaszcza w branżach, gdzie daty ważności produktów odgrywają istotną rolę, jak przemysł spożywczy czy farmaceutyczny. Zasada ta polega na tym, że produkty, które mają najkrótszy okres ważności, są wydawane jako pierwsze. Dzięki zastosowaniu tej zasady przedsiębiorstwa mogą minimalizować straty związane z przestarzałymi towarami, co wpływa na efektywność operacyjną i ekonomikę magazynowania. Przykładem może być supermarket, który organizuje swoje półki w taki sposób, aby najstarsze daty ważności były na przedzie, co ułatwia klientom wybór i zwiększa rotację produktów. W praktyce oznacza to, że zarządzanie zapasami powinno być ściśle powiązane z monitorowaniem dat ważności oraz odpowiednią organizacją przestrzeni magazynowej, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 10

W tabeli zostały podane całkowite koszty związane z magazynowaniem, w okresie od stycznia do marca 2012 r. Wartość rozchodu występującego w magazynie w tym okresie wyniosła 1 500 zł. Całkowity koszt magazynowania materiałów, przypadający na przyjętą wartościową jednostkę rozchodu wynosi

Miesiące w roku 2012Całkowite koszty w złotych
Koszty stałeKoszty zmienne
styczeń do marca2 500,-3 500,-

A. 6 zł
B. 4 zł
C. 2 zł
D. 5 zł
Wybór niepoprawnej odpowiedzi najczęściej wynika z błędnego zrozumienia zasad, jakimi kieruje się obliczanie kosztów magazynowania. Niektórzy mogą myśleć, że koszty jednostkowe można uzyskać poprzez prostą kalkulację, nieuwzględniającą wszystkich kosztów związanych z magazynowaniem. Odpowiedzi o wartości 2 zł, 5 zł czy 6 zł mogą sugerować, że respondenci zignorowali fakt, iż wszystkie koszty powinny być sumowane przed podzieleniem przez wartość rozchodu. Może to prowadzić do nieprawidłowych wniosków o rentowności magazynu. W praktyce, popełnianie takich błędów może skutkować nieefektywnym zarządzaniem zapasami oraz zaniżeniem lub zawyżeniem kosztów produkcji. Warto zwrócić uwagę na kluczowe elementy, takie jak koszty stałe i zmienne, które wpływają na całkowity koszt. Ignorowanie ich może prowadzić do fałszywych założeń i decyzji strategicznych, które nie są oparte na rzetelnych danych. Dlatego ważne jest, aby przed podjęciem decyzji, starannie przeanalizować wszystkie aspekty związane z kosztami magazynowania, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu operacyjnym.

Pytanie 11

W magazynie, jaką zasadę składowania określa metoda rotacji zapasów?

A. kategoryzowaniu towarów według częstotliwości ich wydania
B. przydzieleniu produktom stałych lokalizacji magazynowych
C. podziale ładunków w oparciu o ich masę
D. lokowaniu towarów w miejscach, gdzie jest dostępna przestrzeń
Odpowiedź dotycząca grupowania towarów na podstawie częstotliwości pobrań jest zgodna z zasadami rotacji zapasów, które są kluczowe dla efektywnego zarządzania magazynem. Metoda ta, często określana jako zasada ABC, polega na analizie danych dotyczących ruchu towarów i klasyfikacji ich według częstotliwości pobrań. Towary, które są najczęściej pobierane, są umieszczane w łatwo dostępnych miejscach, co znacznie skraca czas kompletacji zamówień. Przykładowo, w magazynie, gdzie sprzedawane są artykuły spożywcze, najczęściej kupowane produkty, takie jak napoje czy przekąski, powinny być umiejscowione na poziomie oczu, aby pracownicy mogli je szybko zlokalizować. Tego rodzaju rotacja zapasów nie tylko poprawia efektywność operacyjną, ale również wpływa na zadowolenie klientów, którzy otrzymują zamówienia szybciej. Warto również zwrócić uwagę na standardy takie jak Lean Management, które podkreślają eliminację marnotrawstwa i optymalizację procesów magazynowych, co jest w pełni zgodne z metodą rotacji zapasów.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Firma złożyła zamówienie na 24 600 kg cukru w hurtowni. W dniu dostawy do magazynu przywieziono 33 paletowe jednostki ładunkowe (pjł) tego cukru. Cukier był pakowany w workach po 25 kg. Na każdej palecie worki z cukrem były ułożone w 8 warstwach, a w każdej warstwie znajdowały się 4 worki. Po przeprowadzeniu kontroli ilościowej magazynier zauważył,

A. niedobór 1 800 kg cukru
B. niedobór 64 worków cukru
C. nadwyżkę 72 worków cukru
D. nadwyżkę 1 600 kg cukru
Odpowiedź wskazująca na nadwyżkę 72 worków cukru jest prawidłowa, ponieważ wynika z dokładnych obliczeń dotyczących ilości towaru dostarczonego do magazynu. Hurtownia dostarczyła 33 palety cukru, a każda paleta zawierała 8 warstw, w których z kolei znajdowały się 4 worki. To daje nam 33 palety x 8 warstw/paleta x 4 worki/warstwę = 1056 worków cukru. Każdy worek waży 25 kg, zatem 1056 worków to 1056 x 25 kg = 26 400 kg cukru. Przedsiębiorstwo zamówiło 24 600 kg, więc dostarczono 26 400 kg - 24 600 kg = 1 800 kg nadwyżki. Po przeliczeniu na worki, 1 800 kg podzielone przez 25 kg/worek daje 72 worki nadwyżki. Takie obliczenia są niezwykle istotne w logistyce i zarządzaniu zapasami, gdzie precyzyjne rozliczenie dostaw wpływa na efektywność operacyjną. Dobrą praktyką jest ciągłe monitorowanie stanów magazynowych, co pozwala na unikanie nadwyżek oraz niedoborów, a także optymalizację kosztów.

Pytanie 14

Poniższy dokument informuje o

Poznań, dnia 21 czerwca 2012 r.
Potwierdzenia zamówienia nr 34/06/2012
Potwierdzam przyjęcie zamówienia nr. 34/06/2012 z dnia 18.06.2012 r. Przedsiębiorstwa ABC Sp. z o.o. do realizacji

Dostawca „1"
Jan Nowak

A. wycofaniu zamówienia.
B. realizacji zamówienia.
C. zakupie towaru.
D. sprzedaży towaru.
Odpowiedź "realizacji zamówienia" jest poprawna, ponieważ dokument przedstawiony na zdjęciu to Potwierdzenie zamówienia, które formalizuje przyjęcie zamówienia do realizacji przez daną firmę. W kontekście zarządzania łańcuchem dostaw i logistyki, potwierdzenie zamówienia jest kluczowym dokumentem, który informuje zarówno dostawcę, jak i klienta o statusie zamówienia. W praktyce, takie potwierdzenie zawiera nie tylko szczegóły dotyczące zamówionych towarów, ale również informacje o termiach dostawy oraz warunkach płatności. Dobrą praktyką jest, aby przedsiębiorstwa zawsze dokumentowały ten proces, co pomaga w unikaniu nieporozumień i błędów w realizacji zamówień. Właściwe zrozumienie dokumentacji zamówień jest niezbędne dla zapewnienia efektywności operacyjnej oraz satysfakcji klientów, co jest niewątpliwie kluczowe w dzisiejszym konkurencyjnym otoczeniu biznesowym.

Pytanie 15

Koszt produkcji 1 litra mleka w mleczarni wynosi 1,00 zł. Zakład sprzedaje mleko z 20% marżą. Jaką kwotę stanowi cena brutto za 1 litr mleka, jeżeli obowiązuje 5% stawka VAT?

A. 1,26 zł
B. 2,00 zł
C. 1,05 zł
D. 1,25 zł
Aby obliczyć cenę brutto mleka, musimy najpierw znać cenę netto, a potem dodać VAT. Koszt produkcji jednego litra mleka to 1,00 zł. Do tego, jeśli dodamy 20% zysku, to wychodzi: 1,00 zł + 0,20 zł = 1,20 zł. Potem, żeby dostać cenę brutto, dodajemy 5% VAT do tej kwoty. Czyli: 1,20 zł + 0,06 zł = 1,26 zł. Tak obliczona cena jest jak najbardziej zgodna z tym, co widzimy na rynku, bo inne produkty spożywcze też mają podobne stawki VAT. Wiedza o takich obliczeniach jest mega ważna w branży mleczarskiej, bo pozwala na odpowiednie ustalanie cen i lepsze rozumienie, jak koszty i podatki wpływają na rentowność produkcji.

Pytanie 16

W firmie istnieje zapotrzebowanie brutto na 1500 szt. elementu X, który jest częścią produkowanego wyrobu. Stwierdzono, że w magazynie firmy odnotowano 100 szt. tego elementu, a firma oczekuje na dostawę 250 szt. elementu X. Jakie jest pozostałe zapotrzebowanie netto na element X?

A. 1850 szt.
B. 1150 szt.
C. 1750 szt.
D. 1400 szt.
Aby obliczyć zapotrzebowanie netto na element X, należy najpierw zrozumieć terminologię używaną w logistyce i zarządzaniu zapasami. Zapotrzebowanie brutto to całkowita ilość elementów, którą przedsiębiorstwo potrzebuje do produkcji, w tym przypadku wynosząca 1500 sztuk. Następnie od tego zapotrzebowania należy odjąć dostępne zasoby, takie jak te znajdujące się w magazynie oraz oczekiwane dostawy. W tym przypadku mamy 100 sztuk w magazynie oraz 250 sztuk w oczekiwaniu na dostawę. Po zsumowaniu dostępnych elementów (100 + 250 = 350 sztuk) i odjęciu ich od zapotrzebowania brutto, otrzymujemy zapotrzebowanie netto: 1500 - 350 = 1150 sztuk. W praktyce, takie obliczenia są kluczowe dla zapewnienia ciągłości produkcji i optymalizacji zarządzania zapasami, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w obszarze supply chain management. Przedsiębiorstwa regularnie przeprowadzają analizę zapotrzebowania, aby zminimalizować ryzyko braków i nadmiaru zapasów.

Pytanie 17

Czynność wykonywana w etapie magazynowania towarów to

A. selekcja
B. rozpoznawanie
C. wyładunek
D. przechowywanie
Sortowanie, rozładunek oraz identyfikacja to procesy, które nie są bezpośrednio związane z fazą przechowywania towarów. Sortowanie odnosi się do działania polegającego na grupowaniu przedmiotów według określonych kryteriów, co jest istotne, ale zazwyczaj ma miejsce przed samym magazynowaniem, aby ułatwić późniejsze procesy logistyczne. Rozładunek natomiast koncentruje się na procesie usuwania towarów z transportu, co jest pierwszym krokiem w łańcuchu dostaw. Bez tego etapu, towar nie miałby możliwości dotarcia do magazynu, ale nie ma on nic wspólnego z ich późniejszym przechowywaniem. Identyfikacja towarów, choć ważna dla ścisłego śledzenia zapasów, jest także procesem wstępnym, który ma miejsce przed umieszczeniem produktów w magazynie. Często pojawia się mylne przekonanie, że te procesy można traktować zamiennie z przechowywaniem, jednak każdy z nich ma swoją specyfikę oraz znaczenie w łańcuchu dostaw. Aby skutecznie zarządzać magazynowaniem, należy zrozumieć różnice między tymi procesami, co pomoże w optymalizacji operacji logistycznych oraz zwiększeniu efektywności całego systemu. W kontekście zarządzania zapasami, kluczowe jest, aby zrozumieć, że wszystkie te procesy muszą być ze sobą dobrze zintegrowane, aby mogły funkcjonować harmonijnie.

Pytanie 18

Na którym rysunku jest przedstawione wnętrze magazynu wielokondygnacyjnego?

Ilustracja do pytania
A. Na rysunku 3.
B. Na rysunku 2.
C. Na rysunku 4.
D. Na rysunku 1.
Odpowiedzi na rysunkach 1, 2 i 4 nie przedstawiają wnętrza magazynu wielokondygnacyjnego, co może prowadzić do nieporozumień w interpretacji wizualnych przedstawień. Często błędna identyfikacja takich struktur wynika z braku znajomości cech charakterystycznych dla magazynów wielopoziomowych. Na rysunku 1 mogło być przedstawione wnętrze jednego poziomu magazynowego, które nie odzwierciedla złożoności konstrukcji wielokondygnacyjnej. Podobnie, rysunek 2 mógł skupiać się na zewnętrznej fasadzie budynku lub jego ogólnym układzie, co nie dostarcza informacji o wewnętrznej organizacji przestrzeni składowania. Rysunek 4 mógł natomiast przedstawiać inną formę magazynu, np. magazyn o konstrukcji rozłożystej bez pięter, co również nie spełnia kryteriów wielokondygnacyjności. Kluczowe jest zrozumienie, że magazyny wielokondygnacyjne są projektowane w celu optymalizacji przechowywania towarów na wielu poziomach, co wiąże się z użyciem specjalistycznych urządzeń do transportu i składowania. Niepoprawne odpowiedzi mogą pochodzić z niepełnej analizy wizualnej lub z braku wiedzy na temat różnorodności form magazynów. Zrozumienie, jakie cechy odróżniają magazyny wielokondygnacyjne od innych typów, jest fundamentalne dla skutecznego zarządzania przestrzenią magazynową oraz dla podnoszenia efektywności operacyjnej w branży logistycznej.

Pytanie 19

Materiał i surowce zgromadzone w magazynie, które są stosowane do produkcji wyrobu już wycofanego z wytwarzania, stanowią zapas

A. promocyjny
B. sezonowy
C. zbędny
D. rezerwowy
Odpowiedź 'zbędny' jest poprawna, ponieważ surowce i materiały składowane w magazynie, które nie są już wykorzystywane do produkcji wyrobu, który został wycofany z rynku, stanowią zapas uznawany za zbędny. Z perspektywy zarządzania zapasami, zapasy zbędne to te, które nie mają obecnego i przyszłego zastosowania w procesie produkcyjnym. Przykładem może być sytuacja, w której producent wycofuje produkt z powodu zmiany preferencji konsumentów lub wprowadzenia nowej technologii, a pozostałe surowce i materiały stają się nieprzydatne. W takich przypadkach firmy powinny rozważyć różne strategie zarządzania tymi zapasami, takie jak ich sprzedaż, recykling lub przekazanie do utylizacji. Dobre praktyki w obszarze zarządzania zapasami sugerują regularne audyty i przeglądy stanu zapasów, aby zminimalizować koszty związane z utrzymywaniem zbędnych zasobów.

Pytanie 20

Opłata za wynajem obiektów magazynowych jest rodzajem kosztu

A. stałym związanym z uzupełnianiem zapasów
B. stałym powiązanym z utrzymywaniem zapasów
C. zmiennym związanym z uzupełnianiem zapasów
D. zmiennym powiązanym z utrzymywaniem zapasów
Wybór odpowiedzi, która klasyfikuje koszt dzierżawy budowli magazynowych jako zmienny, jest nieprawidłowy ze względu na fundamentalne różnice między kosztami stałymi a zmiennymi. Koszty zmienne są ściśle powiązane z poziomem produkcji lub sprzedaży, co oznacza, że ich wysokość zmienia się proporcjonalnie do ilości towarów lub usług. Przykłady kosztów zmiennych obejmują materiały eksploatacyjne, wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w zależności od produkcji czy koszty transportu. W przeciwieństwie do tego, koszty dzierżawy są związane z umową, która zazwyczaj nie zmienia się w krótkim okresie, co czyni je stałymi. Typowym błędem myślowym jest mylenie pojęcia zmienności kosztów z ich elastycznością. Często przedsiębiorcy mogą zakładać, że skoro koszt wynajmu może być renegocjowany, to jest on zmienny, co prowadzi do błędnych wniosków w zakresie planowania finansowego. Dodatkowo, klasyfikacja kosztów dzierżawy jako zmiennych może prowadzić do niedoszacowania ogólnych kosztów operacyjnych i zniekształcenia analiz rentowności magazynu. Takie podejście nie jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania finansami i może skutkować nieefektywnym gospodarowaniem budżetem przedsiębiorstwa.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Która zasada organizacji procesu wytwarzania polega na wytwarzaniu tej samej liczby produktów w jednakowych odstępach czasowych?

A. Zasada liniowości
B. Zasada koncentracji
C. Zasada specjalizacji
D. Zasada rytmiczności
Zasada specjalizacji koncentruje się na przypisaniu określonych zadań do pracowników lub maszyn, co ma na celu zwiększenie ich efektywności przez umożliwienie im skupienia się na wąskim zakresie działań. Choć prawidłowo stosowana może prowadzić do większej wydajności, nie ma związku z równym rozkładem produkcji w czasie. W praktyce, nadmierna specjalizacja może prowadzić do monotoniczności pracy, co z kolei może wpływać na morale pracowników i ich zaangażowanie. Zasada liniowości odnosi się do struktury procesu produkcyjnego, gdzie poszczególne etapy są ułożone w sposób liniowy, co ma na celu uproszczenie przepływu materiałów. Tego rodzaju organizacja może być skuteczna, ale nie zapewnia rytmiczności produkcji. Z kolei zasada koncentracji dotyczy skupienia zasobów na jednym lub kilku wybranych produktach, co może zwiększać efektywność w krótkim okresie, ale nie sprzyja równomiernemu wytwarzaniu wyrobów w czasie. Wybór tych nieprawidłowych zasad wskazuje na typowe błędy myślowe, gdzie mylnie zakłada się, że organizacja procesu produkcyjnego może być skuteczna bez uwzględnienia rytmu produkcji, co jest kluczowe dla optymalizacji i realizacji celów produkcyjnych.

Pytanie 23

Przykładem przyjęcia z zewnątrz jest przyjęcie do magazynu

A. materiałów, które nie zostały użyte w procesie produkcji, a które wcześniej zostały wydane z tego magazynu
B. produktów gotowych z etapu produkcji
C. nabytych surowców koniecznych do wytwarzania produktów gotowych
D. towarów, które zostały przeniesione z magazynu produkcyjnego
Zakupione materiały niezbędne do produkcji wyrobów gotowych stanowią klasyczny przykład przyjęcia zewnętrznego w kontekście zarządzania magazynem. Przyjęcie zewnętrzne odnosi się do sytuacji, w której towary są dostarczane do magazynu z zewnątrz firmy. W tym przypadku, materiały kupione od dostawców są wprowadzane do ewidencji magazynowej, co jest kluczowe dla dalszego procesu produkcji. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy znajduje odzwierciedlenie w procedurach odbioru towarów, które powinny być zgodne z normami ISO 9001, zapewniającymi wysoką jakość procesów oraz minimalizowanie ryzyka błędów. W kontekście przyjęć zewnętrznych, ważne jest również prowadzenie dokładnej dokumentacji, co umożliwia monitoring stanów magazynowych oraz planowanie przyszłych zakupów. Dobre praktyki wskazują na konieczność kontrolowania jakości dostarczanych materiałów przed ich przyjęciem do magazynu, co pomaga w zapewnieniu wysokiej jakości finalnych wyrobów gotowych.

Pytanie 24

Gdy rzeczywisty poziom zapasu w magazynie jest niższy od tego, co wskazuje ewidencja księgowa, mamy do czynienia z

A. niedoborem
B. nadwyżką
C. zyskiem
D. równowagą
Niedobór zapasu występuje w sytuacji, gdy rzeczywisty stan magazynowy jest mniejszy od stanu wynikającego z ewidencji księgowej. Taka sytuacja może wynikać z różnych przyczyn, takich jak błędy w inwentaryzacji, kradzieże, uszkodzenia towarów, bądź nieprawidłowe zapisy w systemie księgowym. W praktyce, przedsiębiorstwa powinny regularnie prowadzić inwentaryzacje, aby zidentyfikować i zrozumieć przyczyny niedoborów. Zgodnie z dobrymi praktykami zarządzania zapasami, istotne jest także stosowanie systemów ERP, które automatyzują procesy związane z ewidencją stanu magazynowego, co minimalizuje błędy ludzkie. Warto także wdrożyć ścisłe procedury kontroli, takie jak stosowanie kodów kreskowych czy RFID w celu śledzenia ruchów towarów i zapewnienia zgodności między stanem rzeczywistym a ewidencją.

Pytanie 25

Korzystając z danych zawartych w tabelach, określ terminy zamówienia poszczególnych komponentów uwzględniając czas realizacji zamówień przez poszczególnych dostawców.

luty5678910111213
Komponent 1
Planowane rozpoczęcie produkcji100
Zamówienie surowców
Komponent 2
Planowane rozpoczęcie produkcji200
Zamówienie surowców

DostawcaPrzedmiot dostawyCzas realizacji zamówienia
Dostawca 1Komponent 15 dni
Dostawca 2Komponent 23 dni

A. Komponent 1 – 5 lutego, komponent 2 – 10 lutego
B. Komponent 1 – 10 lutego, komponent 2 – 13 lutego
C. Komponent 1 – 6 lutego, komponent 2 – 13 lutego
D. Komponent 1 – 7 lutego, komponent 2 – 10 lutego
W przypadku błędnych odpowiedzi, często obserwuje się brak uwzględnienia rzeczywistych czasów realizacji zamówień dostawców, co prowadzi do nieprawidłowych obliczeń. Na przykład, odpowiedzi, które wskazują na datę zamówienia dla komponentu 1 jako 6 lutego, nie biorą pod uwagę, że czas realizacji wynosi 5 dni. Takie podejście może wynikać z pominięcia kluczowej zasady w planowaniu, jaką jest analiza czasów oczekiwania w łańcuchu dostaw. Kolejnym typowym błędem jest ignorowanie rzeczywistego wpływu dostawców na terminy realizacji, co skutkuje podawaniem dat zamówień, które są niewłaściwe. Zrozumienie, że terminy zamówień powinny być ściśle skorelowane z czasami realizacji, jest kluczowe dla efektywnego zarządzania produkcją. Wiele firm stosuje metodę Just-In-Time, gdzie precyzyjne obliczenia i planowanie zamówień mają kluczowe znaczenie dla płynności produkcji. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do poważnych zakłóceń w harmonogramie produkcji, co jest szczególnie niebezpieczne w środowisku, gdzie konkurencja jest wysoka. Warto zatem dokładnie analizować dane przed podejmowaniem decyzji, aby uniknąć takich błędów.

Pytanie 26

Jaką metodę wydawania towarów należy zastosować, jeżeli pierwsze w kolejności mają być wydawane towary, które najpóźniej dotarły?

A. FEFO
B. FIFO
C. HIFO
D. LIFO
Odpowiedzi FIFO, FEFO i HIFO są przykładami różnych strategii zarządzania zapasami, które nie odpowiadają na pytanie o metodę wydawania towarów, gdzie pierwsze mają być wydawane te, które ostatnio przyszły. FIFO, czyli First In, First Out, to najczęściej stosowana metoda w branżach, gdzie produkty mają ograniczoną trwałość, jak żywność czy leki. Przy tej metodzie towary, które przybyły jako pierwsze, są wydawane jako pierwsze, co zapewnia, że starsze zapasy są zużywane przed nowymi. FEFO (First Expired, First Out) również koncentruje się na ważności produktów, jednak skupia się na datach ważności, co sprawia, że starsze, ale niekoniecznie pierwsze w kolejności towary są wydawane jako pierwsze. HIFO (Highest In, First Out) natomiast to metoda, która koncentruje się na wartości towarów; przy tej metodzie najdroższe towary są sprzedawane jako pierwsze, co może być korzystne w kontekście maksymalizacji zysków, ale w żadnym wypadku nie odpowiada na postawione pytanie. Każda z tych metod ma swoje zastosowanie, ale nie uwzględniają one zasady LIFO, co może prowadzić do błędnych wniosków i decyzji w zarządzaniu zapasami. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw i zapewnienia prawidłowego obiegu towarów.

Pytanie 27

Odpady, których wytworzeniu nie udało się zapobiec w firmie, powinny być przede wszystkim

A. umieszczone w pojemnikach na odpady komunalne
B. przechowywane w wyznaczonym miejscu
C. poddane odzyskowi
D. zlikwidowane
Wydaje mi się, że odpowiedzi takie jak "składowane w określonym miejscu" czy "unieszkodliwione" nie są najlepsze, bo nie wspierają idei zrównoważonego rozwoju. Składowanie odpadow to tylko odkładanie problemu na później, bo i tak zajmują miejsce i mogą zanieczyszczać środowisko. Poza tym, unieszkodliwienie często kończy się na wysypiskach albo w piecu, co nie wykorzystuje potencjału surowcowego tych odpadów. Umieszczanie ich w kontenerach na odpady komunalne to kolejny przykład, że brakuje segregacji, a to jest kluczowe w zarządzaniu śmieciami. Dzisiaj musimy myśleć o segregacji już u źródła, co pozwala na skuteczny recykling. Z praktyki wiem, że myślenie o odpadach jako problemie, a nie jako szansie na nowe zasoby, to spory błąd. Unia Europejska podkreśla, że najpierw należy odzyskać odpady, zanim je unieszkodliwimy, więc warto wziąć to pod uwagę.

Pytanie 28

Podmiotami gospodarczymi zajmującymi się świadczeniem usług logistycznych, które obejmują przyjmowanie, magazynowanie, dystrybucję oraz wydawanie towarów, jak również usługi pomocnicze, oferowane przez niezależne firmy względem nadawcy lub odbiorcy, są

A. centra logistyczne
B. centra zaopatrzeniowe
C. obiekty przeładunkowe
D. terminale transportowe
Czasami ludzie mylą pojęcia, takie jak terminale transportowe, centra zaopatrzeniowe i obiekty przeładunkowe z centrami logistycznymi. Każde z nich ma swoją rolę w łańcuchu dostaw, ale nie są to tożsame rzeczy. Terminale transportowe to głównie miejsca przeładunku, gdzie towar zmienia środki transportu. To istotne, ale nie pokrywa pełnego zakresu tego, co robią centra logistyczne. A centra zaopatrzeniowe to bardziej o zbieraniu materiałów potrzebnych do produkcji, a nie magazynowaniu i dystrybucji gotowych produktów. Obiekty przeładunkowe zaś skupiają się na krótkoterminowym składowaniu towarów w trakcie transportu. Dlatego ważne jest, żeby dobrze rozumieć różnice między tymi terminami. To pomoże unikać błędów, które mogą zwiększyć koszty i obniżyć jakość usług.

Pytanie 29

Firma zrealizowała zlecenie na dostarczenie towaru do klienta w pięciu partiach. Czas ich dostarczenia wynosił odpowiednio: 8 godzin, 7 godzin, 9 godzin, 7 godzin oraz 9 godzin. Przy planowaniu dostaw na kolejny okres przyjęto, że norma długości średniego cyklu dostawy wyniesie

A. 10 godzin
B. 7 godzin
C. 9 godzin
D. 8 godzin
Prawidłowa odpowiedź to 8 godzin, ponieważ średni czas realizacji dostaw można obliczyć przez zsumowanie wszystkich czasów dostaw i podzielenie ich przez liczbę dostaw. W tym przypadku suma czasów wynosi 40 godzin (8 + 7 + 9 + 7 + 9), a liczba dostaw to 5. Zatem średni czas dostawy wynosi 40 godzin / 5 dostaw = 8 godzin. W praktyce znajomość średniego czasu dostawy jest kluczowa dla optymalizacji procesów logistycznych oraz planowania przyszłych zleceń. W branży transportowej i logistycznej, organizacje często korzystają z takich statystyk do przewidywania czasów realizacji oraz poprawy efektywności operacyjnej. Średni czas dostawy jest również ważnym wskaźnikiem w zarządzaniu łańcuchem dostaw, ponieważ umożliwia firmom podejmowanie bardziej świadomych decyzji dotyczących zarządzania zapasami i optymalizacji ścieżek transportowych, co w konsekwencji może przyczynić się do zwiększenia satysfakcji klienta i redukcji kosztów operacyjnych.

Pytanie 30

Ile wyniesie koszt transportu ładunku o masie 18 000 kg na dystansie 200 km, jeśli cena za tonokilometr wynosi 0,30 zł?

A. 1 080,00 zł
B. 10 800,00 zł
C. 600,00 zł
D. 60,00 zł
Koszt przewozu ładunku oblicza się na podstawie kilku kluczowych czynników, takich jak waga ładunku, odległość transportu oraz jednostkowy koszt tonokilometra. Odpowiedzi, które wskazują na kwoty 60 zł, 600 zł, czy 10 800 zł, mogą wynikać z błędnych obliczeń lub niedokładnego zrozumienia koncepcji tonokilometra. W przypadku 60 zł, prawdopodobnie pominięto przeliczenie ładunku na tony oraz odległość. Odpowiedź 600 zł może sugerować, że ktoś pomylił jednostkowy koszt tonokilometra z całkowitym kosztami, co jest częstym błędem przy szacowaniu kosztów transportu. Z kolei 10 800 zł mogłoby wynikać z błędnego pomnożenia, np. z nadmiernego uwzględnienia jednostkowego kosztu. Koszt tonokilometra powinien zawsze być mnożony przez rzeczywistą wagę ładunku w tonach oraz odległość w kilometrach, co pokazuje standardowe podejście w logistyce. Zrozumienie tych zasad jest niezbędne, aby unikać kosztownych błędów w planowaniu transportu i umożliwić efektywne zarządzanie zasobami oraz finansami w branży transportowej.

Pytanie 31

Najlepszym rozwiązaniem dla magazynów, które gromadzą znaczne ilości jednego rodzaju towaru w paletowych jednostkach ładunkowych, są regały

A. półkowe narożne
B. zblokowane wjezdne
C. wspornikowe przesuwne
D. paletowe rzędowe
Wybór niewłaściwego typu regałów do magazynowania towarów może znacznie obniżyć efektywność operacyjną. Regały wspornikowe przesuwne są przeznaczone głównie do składowania długich i ciężkich przedmiotów, takich jak rury czy profile metalowe, a nie dla paletowych jednostek ładunkowych. Ich konstrukcja nie sprzyja optymalizacji przestrzeni w przypadku składowania dużych ilości tego samego towaru. Regały paletowe rzędowe, chociaż mogą być użyteczne w szerokim zakresie zastosowań, również nie zapewniają maksymalnej efektywności w kontekście dużych jednostek ładunkowych, co może prowadzić do nieodpowiedniego wykorzystania dostępnej przestrzeni. Z kolei regały półkowe narożne są typowo stosowane do składowania mniejszych towarów, jak elektroniczne komponenty lub dokumenty, a nie do dużych jednostek ładunkowych. W przypadku regałów zblokowanych wjezdnych, ich konstrukcja umożliwia bezpośredni wjazd wózków widłowych, co jest kluczowe dla efektywnej operacji składowania. Wybór niewłaściwego rozwiązania może skutkować opóźnieniami w procesach logistycznych, a także zwiększeniem kosztów operacyjnych związanych z transportem i składowaniem. Dlatego ważne jest, aby przy doborze regałów brać pod uwagę specyfikę towarów oraz wymagania dotyczące przestrzeni magazynowej.

Pytanie 32

Przedstawiony znak umieszczony na pojeździe oznacza, że przewożone są materiały

Ilustracja do pytania
A. zakaźne.
B. zapalne.
C. ciekłe zapalne.
D. wybuchowe.
Wiesz co? Odpowiedź, którą wybrałeś, była na miejscu. Ten symbol na zdjęciu to międzynarodowy znak ostrzegawczy dla materiałów zakaźnych, co znaczy, że mogą one być niebezpieczne dla zdrowia ludzi i zwierząt. Nazywa się to "biohazard" i jest mega ważne, zwłaszcza podczas transportu rzeczy, które mogą wywołać choroby. Przykładowo, laby medyczne muszą przewozić próbki z zachowaniem tych zasad. Bezpieczeństwo w transporcie, czy to lotniczym, morskim, czy lądowym, to temat bardzo poważny. Wiesz, że są przepisy ONZ i inne normy, które to regulują? To wszystko po to, żeby ludzie i otoczenie były bezpieczne. Jak się nie przestrzega tych zasad, to może być naprawdę niebezpiecznie. Dlatego tak ważne jest, żeby rozumieć te oznaczenia, zwłaszcza w medycynie, biologii i logistyce.

Pytanie 33

Przedstawione w tabeli stawki taryfowe mają charakter

Odległość
w km
Strefa 1Strefa 2Strefa 3
w zł
1190195205
2220230242
3250265279
4280300316
5310335353

A. progresywny.
B. degresywny.
C. malejący.
D. stały.
Stawki taryfowe nie są progresywne, co oznacza, że nie rosną w zależności od ilości przejechanych kilometrów w sposób, który charakteryzuje ten typ taryfy. Progresywne stawki oznaczają, że im więcej kilometrów pokonujemy, tym wyższa stawka za każdy dodatkowy kilometr, co może prowadzić do sytuacji, w której klienci płacą znacznie więcej za dłuższe trasy. W przypadku stawek degresywnych, z kolei, początkowe stawki są wyższe, a następnie maleją w miarę pokonywania kolejnych kilometrów, co także nie ma miejsca w omawianym przykładzie. Malejące stawki funkcjonują podobnie do degresywnych, jednak w tym przypadku zmniejszająca się stawka dotyczy ogólnych kosztów w miarę wydłużania trasy. Posiadanie takich taryf mogłoby prowadzić do nieprzewidywalności kosztów dla użytkowników, co jest sprzeczne z zasadą przejrzystości w ustalaniu cen. Użytkownicy często mylą te pojęcia z powodu nieprecyzyjnych wyjaśnień dotyczących taryf lub niewłaściwego zrozumienia funkcjonowania systemów taryfowych. Kluczowe jest, aby zrozumieć, że stawki taryfowe mogą przybierać różnorodne formy, ale w tym przypadku mamy do czynienia z taryfą stałą, która zapewnia bezpieczeństwo finansowe i przewidywalność kosztów dla klientów.

Pytanie 34

Które urządzenie jest przedstawione na ilustracji?

Ilustracja do pytania
A. Paletyzator.
B. Dźwignik.
C. Układnica magazynowa.
D. Suwnica bramowa.
Układnica magazynowa to zaawansowane urządzenie, które odgrywa kluczową rolę w automatyzacji procesów magazynowych. Dzięki swojej konstrukcji, składającej się z pionowych słupów oraz poziomych belek, układnica umożliwia składowanie oraz kompletację towarów na różnych poziomach regałów. Jest to szczególnie cenne w magazynach, gdzie przestrzeń jest ograniczona, a efektywność operacji ma kluczowe znaczenie. Układnice magazynowe są często wykorzystywane w centrach dystrybucji oraz dużych magazynach, gdzie automatyzacja pozwala na zwiększenie wydajności oraz redukcję kosztów pracy. Ponadto, stosowanie układnic sprzyja poprawie bezpieczeństwa operacji magazynowych, eliminując ryzyko błędów ludzkich podczas składowania towarów. W praktyce, systemy zarządzania magazynem (WMS) integrują się z układnicami, co pozwala na optymalizację procesów przepływu towarów, zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 35

Jaką wartość brutto będzie miało jedno opakowanie torfu ogrodniczego, jeśli jego koszt produkcji wynosi 10,00 zł, a firma aplikuje 20% narzut na zysk oraz 8% stawkę VAT?

A. 12,00 zł
B. 12,96 zł
C. 10,80 zł
D. 21,60 zł
Jak patrzę na błędne odpowiedzi, to widzę kilka ważnych rzeczy związanych z obliczaniem ceny sprzedaży brutto. Na przykład, sporo osób pomija narzut zysku, co skutkuje tym, że wyliczenia są niepoprawne. Niektórzy myślą, że cena brutto to tylko koszt produkcji powiększony o VAT, ale to za proste. Cena brutto powinna obejmować zarówno koszty, jak i planowany zysk. Inna sprawa to źle obliczany VAT. Przy 8% niektórzy mogą nie wiedzieć, od jakiej kwoty to policzyć, co prowadzi do złych wyników. Ważne, żeby pamiętać, że VAT liczymy od wartości netto, nie od kosztów produkcji. Ignorując to, łatwo o błędy i problemy z przepisami podatkowymi. Jak nie zrozumiesz różnych kroków, takich jak narzut zysku czy obliczanie VAT, to mogą być poważne konsekwencje dla finansów firmy. Dlatego warto znać zasady obliczania cen sprzedaży i umieć je zastosować w praktyce, bo to jest kluczowe dla zarządzania finansami w firmie.

Pytanie 36

Na podstawie przedstawionego cennika oblicz koszt składowania 8 pustych kontenerów 20 ft i 6 pełnych kontenerów 40 ft w kontrolowanej temperaturze przez 4 dni.

Cennik
Koszt składowania jednego pustego kontenera 20 ft: 30,00 zł/dzień
Koszt składowania jednego pustego kontenera 40 ft: 40,00 zł/dzień
Koszt składowania jednego pełnego kontenera 20 ft: 45,00 zł/dzień
Koszt składowania jednego pełnego kontenera 40 ft: 60,00 zł/dzień
Koszt składowania jednego pełnego kontenera 20 ft w kontrolowanej temperaturze: 70,00 zł/dzień
Koszt składowania jednego pełnego kontenera 40 ft w kontrolowanej temperaturze: 85,00 zł/dzień

A. 3 000,00 zł
B. 750,00 zł
C. 600,00 zł
D. 2 640,00 zł
W przypadku udzielenia odpowiedzi, która nie jest poprawna, warto przyjrzeć się konstrukcji całego procesu obliczania kosztów składowania. Nieprawidłowe podejście może wynikać z braku zrozumienia, jak różne czynniki wpływają na koszty. Na przykład, odpowiedzi, które sugerują znacznie niższe kwoty, mogą być skutkiem pominięcia istotnych elementów, takich jak czas składowania, różnice w typach kontenerów czy ich załadunek. Często występującym błędem jest zakładanie, że pusty kontener kosztuje mniej, nie uwzględniając przy tym opłat stałych związanych z przestrzenią magazynową. Warto także zaznaczyć, że w branży logistycznej ceny składowania są regulowane przez szereg czynników, w tym lokalizację, sezonowość oraz popyt na usługi składowania. Zrozumienie tych mechanizmów oraz umiejętność analizy cenników to kluczowe umiejętności w codziennej pracy specjalistów z zakresu logistyki. W efekcie, nieprawidłowe odpowiedzi mogą wynikać z powierzchownego podejścia do analizy kosztów, co prowadzi do błędnych wniosków.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

W trakcie dnia roboczego firma zajmująca się napełnianiem oleju rzepakowego do butelek o objętości 0,75 litra napełnia 12 500 sztuk butelek. Jaką ilość litrów oleju zapasu zabezpieczającego powinno mieć przedsiębiorstwo, aby zagwarantować ciągłość produkcji przez 5 dni roboczych?

A. 37 500 litrów
B. 9 375 litrów
C. 46 875 litrów
D. 12 500 litrów
W przypadku podanych odpowiedzi, wiele osób może napotkać trudności w obliczeniach związanych z zapotrzebowaniem na olej. Na przykład, odpowiedzi takie jak 9 375 litrów czy 12 500 litrów mogą wynikać z niewłaściwego mnożenia lub niepełnego uwzględnienia czasu produkcji. Często myślenie o napełnianiu butelek jest mylone z ilością oleju potrzebną na jeden dzień bez uwzględnienia całkowitych wymagań na 5 dni. 9 375 litrów to wartość, która mogłaby odpowiadać tylko napełnieniu butelek przez jeden dzień, przy pomyłce w obliczeniach. Z kolei 12 500 litrów może sugerować, że ktoś nie pomnożył dziennego zużycia przez liczbę dni roboczych, co prowadzi do niedoszacowania zapasu. Z kolei 37 500 litrów jest także nieprawidłowe, ponieważ zastanawiając się nad tym, można zauważyć, że wynik ten pochodzi z błędnych założeń dotyczących dziennego zapotrzebowania i liczby dni pracy. Aby uniknąć takich pomyłek, kluczowe jest dobrze zrozumienie podstawowych pojęć związanych z planowaniem produkcji i zarządzaniem zapasami. W praktyce, stosowanie technik takich jak analiza ABC lub just-in-time może znacząco poprawić efektywność w gospodarowaniu zasobami i minimalizować ryzyko przestojów w produkcji.

Pytanie 39

Jaką wartość stawki za 1 km ustaliło przedsiębiorstwo transportowe, biorąc pod uwagę, że koszty stałe wyniosły 35 000 zł, koszty zmienne 5 000 zł, średni przebieg pojazdu to 20 000 km, a zysk wynosił 10%? (UWAGA: Na egzaminie w tym pytaniu przyznawany jest 1 punkt, niezależnie od odpowiedzi)

A. 4,40 zł/km
B. 3,80 zł/km
C. 3,50 zł/km
D. 4,50 zł/km
Stawka 3,50 zł/km została obliczona na podstawie całkowitych kosztów działalności przedsiębiorstwa przewozowego, które były sumą kosztów stałych i zmiennych oraz zysku, który wynosił 10%. Koszty stałe wyniosły 35 000 zł, a koszty zmienne 5 000 zł, co razem daje 40 000 zł. Zysk, wynoszący 10% tych kosztów, to 4 000 zł. Łączne koszty do pokrycia wyniosły więc 44 000 zł. Dzieląc tę kwotę przez przeciętny przebieg pojazdu wynoszący 20 000 km, otrzymujemy stawkę za kilometr równą 2,20 zł/km, co wyklucza pozostałe odpowiedzi. W przypadku przedsiębiorstw przewozowych, ustalanie stawek za kilometr jest kluczowym elementem strategii cenowej, a także wpływa na rentowność i konkurencyjność na rynku. Przykładowo, w branży transportowej, dokładne określenie kosztów i odpowiednia stawka mogą znacząco wpłynąć na podejmowanie decyzji w zakresie inwestycji w nowy sprzęt czy optymalizację tras przewozowych. Zastosowanie tej wiedzy w praktyce pozwala na bardziej efektywne zarządzanie finansami w firmie.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.