Pytanie 1
Na podstawie wydruku z przeprowadzonej analizy spalin silnika z zapłonem iskrowym oraz danych zamieszczonych w tabeli wskaż składnik spalin, którego stężenie przekracza dopuszczalne wartości.
Wydruk analizy spalin | Zawartość składników w spalinach silnika z zapłonem iskrowym | ||
Bieg jałowy CO 0,67% vol CO KOR 0,74% vol HC 98 ppm vol CO2 15,5% vol O2 0,12% vol Lambda 0,98 Obr/min 850 Olej 86°C | |||
Prędkość obrotowa silnika [obr/min] | bieg jałowy | 2000 – 3000 | |
Zawartość maksymalna CO [%] [vol] | 0,5 | 0,3 | |
Zawartość maksymalna HC [ppm][vol] | 100 | 100 | |
Zawartość optymalna CO2 [%] [vol] | 14,5 – 16,0 | 14,5 – 16,0 | |
Zawartość optymalna O2 [%] [vol] | 0,0 – 0,2 | 0,0 – 0,2 |
Brak odpowiedzi na to pytanie.
Tlenek węgla (CO) to naprawdę niebezpieczny składnik spalin. W samochodach z zapłonem iskrowym jego stężenie musimy mieć na oku, bo w biegu jałowym potrafi przekroczyć dozwoloną wartość 0,5% obj. i dochodzić nawet do 0,67% obj. Z tego co wiem, CO jest gazem bezbarwnym i bezwonnym, dlatego tak łatwo o zatrucie. Ważne jest, aby monitorować jego stężenie, bo to ma duże znaczenie dla diagnostyki silników spalinowych i przestrzegania norm, na przykład Euro 6. Ustawienie mieszanki paliwowo-powietrznej oraz regulacja wydechu mogą naprawdę pomóc w zmniejszeniu emisji CO. W branży motoryzacyjnej dobrym zwyczajem są regularne przeglądy i stosowanie filtrów oraz katalizatorów. To wszystko nie tylko spełnia wymogi prawne, ale też pomaga w ochronie zdrowia ludzi i środowiska.