Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 15 maja 2025 14:35
  • Data zakończenia: 15 maja 2025 14:50

Egzamin zdany!

Wynik: 35/40 punktów (87,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Tabela ilustruje wielkość współczynnika pokrycia zapasem potrzeb zgłaszanych przez odbiorców w trzech kolejnych kwartałach. Planuje się wzrost wskaźnika o 10% w stosunku do III kwartału, ile wyniesie wartość tego wskaźnika w IV kwartale?

I kwartałII kwartałIII kwartał
1,31,52.0

A. 2,02
B. 2,2
C. 2,4
D. 2,04
Odpowiedź 2,2 jest prawidłowa, ponieważ obliczenia wskazują na wzrost wartości współczynnika pokrycia zapasem o 10% w porównaniu do III kwartału, w którym wynosił on 2,0. Aby obliczyć nową wartość, należy zastosować wzór: nowa wartość = stara wartość + (stara wartość * procent wzrostu). W tym przypadku: 2,0 + (2,0 * 0,10) daje 2,0 + 0,2 = 2,2. W praktyce, analiza wskaźników pokrycia zapasem jest kluczowa w zarządzaniu łańcuchem dostaw oraz w planowaniu produkcji. Umożliwia ona monitorowanie zdolności firmy do zaspokojenia popytu klientów, co jest niezbędne w kontekście optymalizacji zapasów oraz minimalizacji kosztów związanych z ich utrzymywaniem. Wartości wskaźników mogą być również używane do porównań branżowych, co pozwala na ocenę efektywności działania firmy na tle konkurencji. Takie analizy są zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu operacyjnym, umożliwiając podejmowanie świadomych decyzji strategicznych. Prawidłowe zrozumienie matematycznych podstaw tych wskaźników jest niezbędne dla efektywnego zarządzania każdą organizacją produkcyjną.

Pytanie 2

Na podstawie kryterium lokalizacji, magazyny logistyczne klasyfikowane są na magazyny:

A. transportowo-spedycyjne, produkcyjne, handlowe
B. handlowe, zdecentralizowane, półotwarte
C. transportowo-spedycyjne, odpadów, specjalne
D. wysokiego składowania, produkcyjne, zamknięte
Magazyny logistyczne można klasyfikować według lokalizacji w kilka kategorii, z których najważniejsze to magazyny transportowo-spedycyjne, produkcyjne oraz handlowe. Magazyny transportowo-spedycyjne pełnią kluczową rolę w łańcuchu dostaw, umożliwiając szybkie i efektywne zarządzanie towarami w trakcie ich transportu. Przykładem mogą być centra dystrybucyjne, które służą jako punkty przeładunkowe dla produktów. Magazyny produkcyjne są z kolei zintegrowane z procesami produkcji, co pozwala na efektywne składowanie surowców oraz półfabrykatów, a także wspomaga organizację pracy w fabrykach. Z kolei magazyny handlowe koncentrują się na przechowywaniu towarów gotowych do sprzedaży, co jest kluczowe dla efektywności operacyjnej detalistów. W praktyce, zrozumienie tych kategorii pozwala na lepsze planowanie przestrzeni magazynowej, optymalizację procesów logistycznych oraz zwiększenie efektywności zarządzania zapasami, co przekłada się na obniżenie kosztów operacyjnych i poprawę obsługi klienta.

Pytanie 3

Zarządzaniem nazywamy procesy związane z planowaniem, organizowaniem i kontrolowaniem poziomu zapasów, które dana jednostka gospodarcza utrzymuje

A. dostawcami
B. odbiorcami
C. czasami
D. zapasami
Odpowiedź 'zapasami' jest prawidłowa, ponieważ zarządzanie zapasami obejmuje wszystkie procesy związane z planowaniem, organizacją oraz kontrolą ilości i jakości towarów przechowywanych przez firmę. Efektywne zarządzanie zapasami jest kluczowe dla zapewnienia płynności operacyjnej przedsiębiorstwa, minimalizacji kosztów związanych z przechowywaniem i maksymalizacji zadowolenia klientów. Przykładowo, firma produkcyjna musi precyzyjnie określić ilość surowców potrzebnych do produkcji, aby uniknąć zarówno niedoborów, które spowodują opóźnienia w produkcji, jak i nadmiaru, który wiąże się z dodatkowymi kosztami składowania. W praktyce przedsiębiorstwa stosują różne metody, takie jak metoda Just-In-Time (JIT) czy systemy ERP do monitorowania i optymalizacji poziomów zapasów. Dobre praktyki w zarządzaniu zapasami są zgodne z standardami, które promują efektywność i obniżenie kosztów operacyjnych.

Pytanie 4

Zapas elementów instalacji gazowej, montowanej na specjalne życzenie klienta w warsztacie samochodowym, powinien być zamawiany według systemu

A. partia na partię.
B. ciągłego przeglądu.
C. min-max.
D. stałej dostawy.
Odpowiedź "partia na partię" jest prawidłowa, ponieważ w kontekście zamawiania zapasów podzespołów instalacji gazowej montowanej na specjalne życzenie klienta, metoda ta pozwala na elastyczne zarządzanie stanami magazynowymi w oparciu o rzeczywiste potrzeby produkcyjne. System zamówień partyjnych umożliwia regulację dostaw w zależności od aktualnego popytu oraz specyficznych wymagań klienta, co jest szczególnie istotne w branży motoryzacyjnej, gdzie zmiany w projekcie mogą być częste. Przykładem może być sytuacja, gdy warsztat samochodowy otrzymuje zamówienie na modyfikację pojazdu z niestandardowymi komponentami, co wymaga zamówienia określonej ilości części. System partii na partię pozwala na zamówienie tylko tych elementów, które są aktualnie potrzebne, minimalizując ryzyko przeterminowania i generowania nadmiarowych zapasów. Dodatkowo, stosowanie tego systemu wspiera podejście Just-In-Time, które jest zgodne z nowoczesnymi standardami zarządzania produkcją, przyczyniając się do optymalizacji procesów i kosztów magazynowania.

Pytanie 5

Logistyka zajmuje się procesami wyboru dostawców oraz zarządzania zapasami, biorąc pod uwagę ograniczenia rynkowe

A. produkcji
B. kooperacji
C. zaopatrzenia
D. dystrybucji
Odpowiedź "zaopatrzenia" jest poprawna, ponieważ logistyka zaopatrzenia koncentruje się na procesach wyboru dostawców oraz zarządzania zapasami, co jest kluczowe dla zapewnienia ciągłości produkcji i efektywności operacyjnej. W praktyce, logistyka zaopatrzenia obejmuje identyfikację oraz ocenę potencjalnych dostawców, negocjowanie warunków zakupu oraz zarządzanie relacjami z dostawcami. Efektywne zarządzanie zapasami, z kolei, ma na celu minimalizację kosztów przy jednoczesnym zapewnieniu wystarczającej dostępności materiałów. Przykładem zastosowania dobrych praktyk w logistyce zaopatrzenia jest wdrożenie systemów Just-In-Time, które pozwalają na optymalizację poziomów zapasów oraz redukcję kosztów magazynowania. Standardy takie jak ISO 9001 mogą pomóc w utrzymaniu wysokiej jakości procesów zaopatrzenia, co przekłada się na lepszą jakość produktów końcowych. Zrozumienie tych procesów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 6

Oblicz wartość netto przygotowania 100 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), jeśli koszt jednej jednostki wynosi 5,00 zł/pjł, a marża zysku to 30% kosztu.

A. 350,00 zł
B. 650,00 zł
C. 500,00 zł
D. 150,00 zł
W analizie odpowiedzi na to pytanie, wiele błędów koncepcyjnych z różnych odpowiedzi wynika z braku zrozumienia podstawowych zasad kalkulacji kosztów oraz narzutów zysku. Na przykład, niektórzy mogą pomyśleć, że koszt sformowania paletowych jednostek ładunkowych można ustalić jedynie na podstawie kosztu jednostkowego bez uwzględnienia narzutu. Taki sposób myślenia jest niepoprawny, ponieważ narzut zysku jest kluczowy dla ustalenia całkowitych kosztów związanych z produkcją oraz zapewnienia rentowności. Ponadto, inne odpowiedzi mogą sugerować, że narzut powinien być obliczany na podstawie całkowitego kosztu, co prowadzi do zafałszowania rzeczywistej ceny, którą należy ustalić. W praktyce, obliczenia te muszą być dokładne, aby zapewnić, że wszystkie koszty, w tym koszty operacyjne i zyski, są odpowiednio uwzględnione w kalkulacjach. Kluczowe jest zrozumienie, że ceny muszą być ustalane na podstawie całkowitych kosztów, aby firma mogła przetrwać na konkurencyjnym rynku. Prawidłowe ustalanie cen, uwzględniające koszty i narzuty, jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu finansami oraz cenotwórstwie.

Pytanie 7

W grupie X analiz XYZ dostępny jest asortyment

A. wydawany sporadycznie
B. wolno rotujący
C. wydawany w dużych ilościach
D. wydawany okazjonalnie
Odpowiedź "wydawany w dużych ilościach" jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do kategorii asortymentu, który jest regularnie dostępny i często wykorzystywany w analizach XYZ. W praktyce oznacza to, że produkty te są łatwe do zamówienia i dostępne w znacznych ilościach, co sprzyja efektywnemu zarządzaniu zapasami oraz optymalizacji procesów sprzedażowych. W kontekście standardów branżowych, zarządzanie asortymentem powinno bazować na analizach rotacji zapasów, co pozwala dostosować ofertę do realnych potrzeb rynku. Przykładem mogą być produkty FMCG (szybko rotujące dobra konsumpcyjne), które wymagają stałej dostępności i są regularnie uzupełniane w magazynach. Właściwe zrozumienie pojęcia asortymentu oraz jego klasyfikacji jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw oraz maksymalizacji zysków. Wspieranie takich praktyk jest zgodne z zasadami lean management, które promują usuwanie marnotrawstwa i zwiększanie wartości dostarczanej klientom.

Pytanie 8

Na podstawie załączonego cennika ustal, jaką opłatę pobierze terminal za składowanie jednego pełnego kontenera 40ft przez okres 8 dni.

KONTENERYJ.m.PełnePuste
20ft40ft20ft40ft
1.Sztauerka statkowaszt.264,00343,00176,00232,00
2.Przeładunek burta-plac lub odwrotnieszt.123,00160,0089,00115,00
3.Przeładunek plac-samochód/wagon lub odwrotnieszt.123,00160,0089,00115,00
4.Opłata bezpieczeństwa (ISPS)szt.7,407,40--
5.Manipulacjaszt.253,00329,00253,00329,00
Składowanie:
6.7 dni wliczone w stawkę przeładunkową-----
7.Od 8 do 14 dniaszt./dzień10,7021,4010,7021,40
8.Od 15 do 21 dniaszt./dzień21,4043,4021,4043,40
9.Od 22 do 28 dniaszt./dzień27,5054,6027,5054,60
10.Od 29 dniaszt./dzień47,4095,0047,4095,00
Stawki taryfy wyrażone są w złotych polskich.

A. 43,40 zł
B. 42,80 zł
C. 10,70 zł
D. 21,40 zł
Twoja odpowiedź jest dobra, bo zgadza się z cennikiem. Składowanie pełnego kontenera 40ft przez pierwsze 7 dni jest bezpłatne, więc nie musisz się martwić o dodatkowe opłaty. Zaczyna się liczyć dopiero od 8 dnia, wtedy stawka wynosi 21,40 zł za dzień. W logistyce to jest mega ważne, żeby zrozumieć te zasady, bo pozwala to lepiej zarządzać kosztami. A pamiętaj, że różne terminale mogą mieć różne zasady, więc zawsze dobrze sprawdzić cennik, zanim planujesz transport. Dzięki temu unikasz niespodzianek w budżecie. Słyszałem, że im więcej wiesz o kosztach składowania, tym lepiej sobie radzisz w logistyce, więc warto się tym zainteresować.

Pytanie 9

Przedsiębiorstwo otrzymało zamówienie na 840 drzwi wewnętrznych "Classic" - DCS. W magazynie znajduje się 120 drzwi, z czego 20 szt. to zapas zabezpieczający. Ile zawiasów - ZS, zgodnie z przedstawioną strukturą wyrobu gotowego, należy wydać do produkcji brakujących drzwi w celu realizacji otrzymanego zamówienia?

Struktura wyrobu gotowego

Ilustracja do pytania
A. 2 220 szt.
B. 2 160 szt.
C. 2 460 szt.
D. 740 szt.
Odpowiedź 2 220 szt. jest prawidłowa, ponieważ prawidłowo uwzględnia wszystkie elementy potrzebne do obliczenia wymaganej liczby zawiasów. Aby obliczyć całkowitą liczbę brakujących drzwi, zaczynamy od zamówienia, które wynosi 840 drzwi, a następnie odejmujemy liczbę drzwi dostępnych w magazynie, czyli 120 sztuk. Należy jednak pamiętać, że z tych 120 drzwi, 20 sztuk stanowi zapas zabezpieczający, co oznacza, że w rzeczywistości dostępnych do produkcji jest tylko 100 drzwi. Dlatego brakujące drzwi to 840 - 100 = 740 sztuk. Ponieważ każde drzwi wymagają 3 zawiasów, musimy obliczyć 740 * 3, co daje 2 220 zawiasów. Taki proces obliczeń ilustruje stosowanie zasad zarządzania zapasami i produkcją, które są kluczowe w branży produkcyjnej. Dobre praktyki w tym zakresie sugerują, aby zawsze mieć na uwadze zapas zabezpieczający, aby uniknąć przestojów w produkcji i zapewnić płynność realizacji zamówień.

Pytanie 10

Produkcja paliw poprzez spalanie odpadków nazywana jest recyklingiem

A. surowcowym
B. materiałowym
C. organicznym
D. energetycznym
Odpowiedź "energetyczny" jest prawidłowa, ponieważ wytwarzanie paliw w wyniku spalania odpadów odnosi się do procesu odzyskiwania energii z materiałów, które w przeciwnym razie zostałyby zutylizowane. Recykling energetyczny polega na przekształceniu odpadów w energię, co można osiągnąć poprzez spalanie, fermentację czy zgazowanie. Tego typu praktyki są uznawane za istotny element gospodarki o obiegu zamkniętym, gdzie odpady traktowane są jako źródło wartościowych surowców zamiast problemu. W praktyce, instalacje do spalania odpadów są projektowane w taki sposób, aby maksymalizować generację energii, przy jednoczesnym minimalizowaniu wydobycia wód gruntowych oraz emisji gazów cieplarnianych. Przykładem może być współspalanie odpadów w piecach przemysłowych, co pozwala na zmniejszenie zużycia paliw kopalnych oraz ograniczenie ilości odpadów składowanych na wysypiskach. Warto również zaznaczyć, że zgodnie z dyrektywą unijną dotyczącą zarządzania odpadami, recykling energetyczny stanowi jeden z kluczowych elementów dążenia do bardziej zrównoważonej i mniej odpadowej gospodarki.

Pytanie 11

Analizowana i uśredniona wielkość dostaw lub wartość sprzedaży to

A. trend
B. wartości średnie
C. wahania sezonowe
D. wahania losowe
Wartości średnie są kluczowym narzędziem analitycznym, które pozwala na syntetyzowanie danych dotyczących wielkości dostaw oraz wartości sprzedaży. Stanowią one odwzorowanie centralnej tendencji zbioru danych i umożliwiają porównywanie wyników z różnych okresów lub lokalizacji. Przykładowo, w analizie sprzedaży w handlu detalicznym, obliczenie średniej wartości sprzedaży na dzień pozwala menedżerom na lepsze planowanie zapasów i strategii marketingowych. Wartości średnie mogą być wykorzystywane w różnych kontekstach, takich jak prognozowanie popytu, identyfikowanie sezonowości oraz ocena efektywności działań sprzedażowych. W branży finansowej, analitycy mogą na przykład obliczać średnie stopy zwrotu z inwestycji w celu oceny ich rentowności w dłuższym okresie. Przy obliczaniu wartości średnich, ważne jest również uwzględnienie ewentualnych wpływów sezonowych, by uzyskać bardziej precyzyjne wyniki. W praktyce, stosowanie wartości średnich w połączeniu z innymi miarami statystycznymi, takimi jak mediana czy odchylenie standardowe, pozwala uzyskać pełniejszy obraz analizy danych.

Pytanie 12

Jaką kwotę netto będzie kosztować usługa składowania 10 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) w magazynie, jeżeli opłata za jedną pjł wynosi 15,00 zł, a magazyn zastosuje 20% narzut na zysk?

A. 180,00 zł
B. 120,00 zł
C. 140,00 zł
D. 300,00 zł
Odpowiedź 180,00 zł jest poprawna, ponieważ obliczenia zaczynamy od ustalenia całkowitego kosztu przechowania 10 paletowych jednostek ładunkowych. Koszt utrzymania jednej pjł wynosi 15,00 zł, więc dla 10 pjł całkowity koszt wynosi 15,00 zł x 10 = 150,00 zł. Następnie, aby obliczyć wartość netto usługi przechowania, należy uwzględnić narzut zysku, który wynosi 20%. Narzut ten obliczamy jako 20% z 150,00 zł, co daje 30,00 zł. Całkowity koszt usługi z narzutem wynosi zatem 150,00 zł + 30,00 zł = 180,00 zł. W praktyce takie podejście pozwala magazynom na ustalenie cen usług w sposób, który pokrywa nie tylko koszty bezpośrednie, ale także zapewnia odpowiedni zysk. Ustalanie cen z narzutem jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu logistyką, pozwalając na efektywne planowanie finansowe.

Pytanie 13

Na podstawie tygodniowego planu sprzedaży wyrobów gotowych, zamieszczonego w tabeli, określ wielkość produkcji w tym okresie, jeżeli w magazynie znajduje się 200 szt. wyrobów gotowych, w tym zapas bezpieczeństwa wynoszący 50 szt.

Dzień tygodniaponiedziałekwtorekśrodaczwartekpiąteksobota
Plan sprzedaży, szt.300150230120250100

A. 900 szt
B. 1 000 szt.
C. 950 szt.
D. 1 150 szt.
Odpowiedź 1000 sztuk jest poprawna, ponieważ jej uzyskanie wymaga przeanalizowania bilansu wyrobów gotowych w kontekście zaplanowanej sprzedaży. Suma planowanej sprzedaży wynosi 1150 sztuk. W magazynie posiadamy 200 sztuk wyrobów gotowych, jednak z tej ilości 50 sztuk to zapas bezpieczeństwa, który nie może być wykorzystany do produkcji. Dlatego też efektywnie dostępna ilość wyrobów gotowych wynosi 150 sztuk (200 - 50). Aby obliczyć wymaganą wielkość produkcji, należy od sumy planowanej sprzedaży odjąć ilość wyrobów dostępnych do sprzedaży, co daje 1150 - 150 = 1000 sztuk. Takie podejście jest zgodne z zasadami zarządzania zapasami, które podkreślają znaczenie zapewnienia odpowiedniego poziomu produktów, aby zaspokoić popyt, jednocześnie uwzględniając nieprzewidziane okoliczności. Kluczowe jest zrozumienie, że zapas bezpieczeństwa to element strategii minimalizacji ryzyka braku towaru, co jest istotne w praktykach logistycznych i produkcyjnych.

Pytanie 14

Redukcja liczby magazynów może prowadzić do wzrostu wydatków

A. produkcji
B. przepływu informacji
C. transportu
D. zatrudnienia
Zmniejszenie liczby magazynów może rzeczywiście prowadzić do wzrostu kosztów transportu. W praktyce, gdy firmy decydują się na redukcję liczby magazynów, zazwyczaj zmieniają lokalizację swoich punktów składowania towarów. W rezultacie, produkty mogą musieć przebyć dłuższe dystanse, aby dotrzeć do klientów lub do następnego etapu produkcji. Zwiększone odległości transportowe przekładają się na wyższe koszty paliwa, a także na więcej godzin pracy kierowców, co prowadzi do wzrostu ogólnych wydatków związanych z logistyką. Dobrą praktyką w zarządzaniu łańcuchem dostaw jest analiza geograficznych i demograficznych potrzeb rynku, aby zminimalizować te koszty. Ponadto, optymalizacja tras transportowych i wykorzystanie nowoczesnych technologii, takich jak systemy zarządzania transportem (TMS), mogą pomóc w efektywnym zarządzaniu kosztami transportu, nawet w przypadku ograniczonej liczby magazynów.

Pytanie 15

Magazyn dysponuje przestrzenią składowania o wielkości 14 500 m3. W przeciętnym czasie w tym magazynie umieszczony jest ładunek o pojemności 10 875 m3. Jakie jest przeciętne wykorzystanie strefy składowania?

A. 0,95
B. 0,25
C. 1,30
D. 0,75
Średni współczynnik wykorzystania strefy składowania oblicza się, dzieląc objętość ładunku przez całkowitą przestrzeń składowania. W tym przypadku wynosi on 10 875 m3 / 14 500 m3 = 0,75. Oznacza to, że 75% dostępnej przestrzeni magazynowej jest wykorzystywane do przechowywania towarów. W praktyce, odpowiedni współczynnik wykorzystania przestrzeni składowania jest kluczowy dla efektywności operacyjnej magazynu. Wysoki współczynnik może wskazywać na dobrą organizację i optymalne zarządzanie przestrzenią, co przekłada się na niższe koszty operacyjne oraz lepszą dostępność towarów. Przykładowo, w branży logistycznej optymalizacja stref składowych i minimalizacja niewykorzystanej przestrzeni są kluczowe dla efektywności procesów magazynowych. Standardy takie jak ISO 28000 podkreślają znaczenie efektywności w zarządzaniu łańcuchem dostaw oraz przestrzenią magazynową.

Pytanie 16

Zbiór metod służących do określenia zapotrzebowania na materiały oraz podzespoły na niższym etapie struktury produktu definiuje

A. planowanie potrzeb
B. specyfikacja dostaw
C. harmonogramowanie
D. moduł produkcyjny
Moduł produkcyjny, harmonogramowanie oraz specyfikacja dostaw to terminy, które, choć związane z procesami produkcyjnymi, nie odnoszą się bezpośrednio do określenia zapotrzebowania na materiały i podzespoły na poziomie niższym w hierarchii wyrobu. Moduł produkcyjny zazwyczaj odnosi się do konkretnej sekcji lub jednostki w systemie produkcyjnym, koncentrując się na realizacji zadań produkcyjnych, a nie na planowaniu potrzeb. Harmonogramowanie to proces układania planów produkcyjnych, które wskazuje, kiedy i jakie operacje powinny być przeprowadzone, ale nie zajmuje się szczegółowo prognozowaniem zapotrzebowania na materiały. Z kolei specyfikacja dostaw ma na celu określenie wymagań dotyczących dostawców i materiałów, ale nie obejmuje całościowego podejścia do planowania potrzeb, które wymaga analizy i prognozowania. W wyniku tego, błędna interpretacja tych terminów może prowadzić do nieefektywnego zarządzania zapasami i produkcją. Kluczowym błędem myślowym jest mylenie planowania potrzeb z innymi procesami operacyjnymi, co skutkuje niedoszacowaniem znaczenia planowania potrzeb w kontekście optymalizacji łańcucha dostaw. Zrozumienie różnic między tymi pojęciami jest kluczowe dla efektywnego zarządzania procesami produkcyjnymi.

Pytanie 17

Określ właściwą sekwencję działań w procesie analizy łańcucha dostaw.

A. Przepływ produktów w łańcuchu dostaw -> planowanie sieci i łańcuchów dostaw -> analiza i prognozowanie
B. Analiza i prognozowanie -> przepływ produktów w łańcuchu dostaw -> planowanie sieci i łańcuchów dostaw
C. Analiza i prognozowanie -> planowanie sieci i łańcuchów dostaw -> przepływ produktów w łańcuchu dostaw
D. Planowanie sieci i łańcuchów dostaw -> analiza i prognozowanie -> przepływ produktów w łańcuchu dostaw
Odpowiedź wskazująca na kolejność: analiza i prognozowanie -> planowanie sieci i łańcuchów dostaw -> przepływ produktów w sieci dostaw jest prawidłowa, ponieważ każdy z tych kroków jest od siebie zależny i niezbędny w skutecznym zarządzaniu łańcuchem dostaw. Na etapie analizy i prognozowania zbierane są dane dotyczące popytu, dostępności surowców oraz trendów rynkowych, co pozwala na podejmowanie świadomych decyzji. Następnie, na podstawie tych analiz, następuje planowanie sieci dostaw, które obejmuje lokalizację magazynów, wybór dostawców oraz ustalenie tras transportowych. Dzięki właściwie rozplanowanej sieci, przepływ produktów staje się bardziej efektywny, co przekłada się na obniżenie kosztów i skrócenie czasu dostaw. Przykładowo, firmy korzystające z narzędzi takich jak SAP APO czy Oracle SCM potrafią w sposób zintegrowany zarządzać tymi procesami, co stanowi standard w branży. Efektywna analiza, planowanie oraz zarządzanie przepływem produktów to kluczowe elementy, które przyczyniają się do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej na rynku.

Pytanie 18

Zewnętrzna logistyka firmy wiąże się z organizowaniem

A. kanałów dystrybucji
B. procesów produkcyjnych
C. procesów i środków magazynowania
D. wewnętrznych dróg transportowych
Planowanie procesów produkcyjnych, procesów i środków magazynowania oraz wewnętrznych dróg transportowych, mimo że są istotnymi elementami logistyki, nie są częścią logistyki zewnętrznej. Procesy produkcyjne dotyczą organizacji i zarządzania wytwarzaniem dóbr, co jest bardziej związane z logistiką wewnętrzną, która koncentruje się na efektywności operacyjnej w obrębie samego przedsiębiorstwa. Wewnętrzne drogi transportowe odnoszą się do poruszania się towarów w ramach zakładów produkcyjnych i magazynów, co również wykracza poza ramy logistyki zewnętrznej. Procesy i środki magazynowania natomiast obejmują zarządzanie stanami magazynowymi oraz przestrzenią magazynową, co również jest bardziej związane z logistyką operacyjną niż z zewnętrzną. Często można spotkać się z błędnym założeniem, że logistyka zewnętrzna to po prostu całość działań logistycznych, co prowadzi do pomyłek w definiowaniu odpowiednich ról i zadań w organizacji. Aby uniknąć tego rodzaju nieporozumień, kluczowe jest zrozumienie, że logistyka zewnętrzna koncentruje się na interakcjach z klientami i dostawcami, a nie na procesach wewnętrznych firmy. Efektywne zarządzanie logistyką zewnętrzną wymaga dbałości o szczegóły dotyczące dostarczania produktów, co może prowadzić do poprawy zadowolenia klienta i zwiększenia lojalności wobec marki.

Pytanie 19

Podstawowy system komputerowy stosowany w prognozowaniu zapotrzebowania na materiały w procesie produkcji?

A. CRM
B. MRP II
C. MRP
D. WMS
MRP, czyli Material Requirements Planning, to kluczowy system informatyczny stosowany w zarządzaniu produkcją, którego celem jest planowanie potrzeb materiałowych na podstawie prognozowanej produkcji oraz aktualnych zapasów. Dzięki zastosowaniu MRP przedsiębiorstwa mogą efektywnie zarządzać swoimi zasobami, minimalizując koszty związane z nadmiernym gromadzeniem materiałów, a jednocześnie unikając opóźnień w procesie produkcyjnym. Na przykład, w firmie produkującej meble, system MRP umożliwia określenie, ile drewna, okuć i innych materiałów jest potrzebnych na podstawie zamówień klientów. Zastosowanie MRP pozwala na optymalizację procesów logistycznych, a także poprawia dokładność prognoz i umożliwia lepsze planowanie produkcji. W kontekście standardów branżowych, MRP jest integralną częścią systemów ERP, co zapewnia spójność danych i wspiera procesy decyzyjne w organizacji. Warto również zaznaczyć, że MRP jest podstawą dla bardziej zaawansowanych systemów, takich jak MRP II czy ERP, które oferują dodatkowe funkcjonalności, obejmujące zarządzanie finansami i zasobami ludzkimi.

Pytanie 20

Czas od momentu, gdy pojawia się potrzeba uzupełnienia zapasów, do chwili, gdy są one dostarczane i gotowe do użycia, to cykl

A. produkcji.
B. dostaw.
C. uzupełnienia zapasów.
D. opracowania zamówienia.
Okres od wystąpienia potrzeby uzupełnienia zapasów do momentu, gdy są one dostarczane i gotowe do wykorzystania, określany jest jako cykl uzupełnienia zapasów. Jest to kluczowy element zarządzania łańcuchem dostaw, ponieważ efektywne uzupełnianie zapasów wpływa na płynność operacyjną organizacji oraz jej zdolność do realizacji zamówień klientów. W praktyce, cykl ten obejmuje wszystkie etapy związane z identyfikacją zapotrzebowania, tworzeniem zamówień, negocjacjami z dostawcami, transportem oraz magazynowaniem. Właściwe zrozumienie tego cyklu pozwala na lepsze planowanie, minimalizację kosztów i zwiększenie efektywności. Standardy takie jak Just-In-Time (JIT) podkreślają znaczenie synchronizacji dostaw z produkcją, co zmniejsza konieczność posiadania dużych zapasów i ogranicza ryzyko ich przestarzałości. Przykładem efektywnego zastosowania tego cyklu może być branża e-commerce, gdzie szybkie uzupełnianie zapasów jest kluczowe dla utrzymania satysfakcji klienta.

Pytanie 21

Najważniejszą cechą transportu lotniczego jest

A. wysokie wydatki na przewóz
B. szybkość transportu
C. wysoka dostępność
D. niskie wydatki na transport
Szybkość przewozu to jedna z kluczowych zalet transportu lotniczego. Dzięki zaawansowanej technologii i ciągłemu rozwojowi floty samolotowej, czas dostawy towarów na znaczne odległości jest znacznie krótszy w porównaniu do innych środków transportu, takich jak transport drogowy czy kolejowy. Na przykład, przesyłki międzynarodowe mogą być dostarczane w ciągu 24-48 godzin, co jest niezwykle istotne w branżach wymagających szybkiej reakcji, takich jak e-commerce czy medycyna. Dodatkowo, loty cargo są często dostosowywane do specyficznych potrzeb klientów, co pozwala na elastyczność i szybkość dostaw. W kontekście globalizacji i wzrostu handlu międzynarodowego, zdolność transportu lotniczego do szybkiego przemieszczania towarów zwiększa konkurencyjność przedsiębiorstw. Warto również zauważyć, że szybkość transportu lotniczego jest szczególnie istotna w przypadku produktów łatwo psujących się, które wymagają natychmiastowej dystrybucji. Takie praktyki są zgodne z normami branżowymi, które kładą nacisk na efektywność logistyczną.

Pytanie 22

Zapasy powstające w wyniku systematycznego powtarzania cyklu to zapasy

A. sezonowy
B. cykliczny
C. zabezpieczający
D. spekulacyjny
Zapas cykliczny odnosi się do zapasów, które są gromadzone w regularnych odstępach czasu w odpowiedzi na przewidywalne zmiany w popycie. Tego typu zapas jest typowy dla branż, gdzie sezonowość i powtarzalność zamówień są na porządku dziennym, jak na przykład w przemyśle spożywczym lub modowym. W praktyce przedsiębiorstwa często analizują dane sprzedażowe z wcześniejszych lat, aby prognozować popyt w nadchodzących cyklach. Dzięki temu, mogą skutecznie planować produkcję i unikać nadmiaru lub niedoboru towaru. Dobrym przykładem może być firma odzieżowa, która na wiosnę regularnie wprowadza nową kolekcję, opierając produkcję na zapotrzebowaniu z poprzednich lat. Cykliczne podejście do zarządzania zapasami pozwala na bardziej efektywne wykorzystanie zasobów, optymalizację kosztów oraz zwiększenie poziomu satysfakcji klienta poprzez dostępność produktów w odpowiednich momentach.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Zasada HIFO (ang. Highest in First Out) wskazuje

A. pierwsze przyszło, jako pierwsze wychodzi.
B. pierwsze traci ważność, jako pierwsze wychodzi.
C. najdroższe przyszło, jako pierwsze wychodzi.
D. najtańsze przyszło, jako pierwsze wychodzi.
Zasada HIFO (ang. Highest in First Out) jest metodą obiegu zapasów, która polega na tym, że najdroższe produkty są sprzedawane jako pierwsze. W kontekście zarządzania zapasami, korzystanie z tej zasady jest szczególnie istotne w branżach, gdzie ceny surowców mogą być zmienne i istotnie wpływać na koszty ogólne. W praktyce, stosując HIFO, przedsiębiorstwo może lepiej zarządzać swoimi kosztami oraz zyskiem brutto, gdyż sprzedając droższe towary najpierw, minimalizuje ryzyko strat finansowych związanych z obniżką cen w przyszłości. Przykładem może być sektor technologiczny, gdzie nowe modele sprzętu wchodzą na rynek z wyższymi cenami, a starsze modele szybciej tracą na wartości. Warto zaznaczyć, że HIFO jest zgodne z zasadami rachunkowości, które wymagają, aby sprawozdania finansowe odzwierciedlały rzeczywisty stan majątku przedsiębiorstwa. Stosowanie HIFO wspiera również analizę kosztów i rentowności, co jest kluczowe dla podejmowania decyzji strategicznych w działalności firmy.

Pytanie 26

Korzystając z danych zawartych w tabelach, wskaż warunki przechowywania jaj w pomieszczeniach magazynowych.

Wymagania dotyczące wilgotności względnej powietrza podczas przechowywania towarów
Optymalna wilgotność względna powietrzaRodzaj towaru
85 ÷ 90%kwiaty, świeże owoce i warzywa,
mrożonki owocowe i warzywne, ryby
65 ÷ 80%jaja, miód
60 ÷ 70%mąka, cukier, sól, zboże, suszone owoce, papier,
drewno
50%żelazo, wyroby metalowe, deski


Wymagania dotyczące temperatury powietrza podczas przechowywania towarów
Temperatura przechowywaniaRodzaj towaru
20°Cmąka, cukier, sól
15°Coleje jadalne, deski
4°C ÷ 10°Cmargaryna, mleko
3°C ÷ 10°Cmasło, smalec, jaja
0°C ÷ 10°Cowoce, warzywa
-18°C ÷ -26°Cmrożone mięso wieprzowe, drób, ryby

A. Temperatura 3°C ÷ 10°C, wilgotność względna 85 ÷ 90%
B. Temperatura 4°C ÷ 10°C, wilgotność względna 65 ÷ 85%
C. Temperatura 0°C ÷ 10°C, wilgotność względna 60 ÷ 70%
D. Temperatura 3°C ÷ 10°C, wilgotność względna 65 ÷ 80%
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z danymi zawartymi w tabelach, optymalne warunki przechowywania jaj obejmują temperaturę od 3°C do 10°C oraz wilgotność względną powietrza na poziomie 65% do 80%. Te parametry są kluczowe, aby zapewnić świeżość i jakość jaj, minimalizując ryzyko psucia się oraz rozwoju patogenów. W praktyce, utrzymanie właściwej temperatury jest istotne z punktu widzenia zapobiegania kondensacji wody na powierzchni jaj, co mogłoby prowadzić do ich zanieczyszczenia. Wilgotność powyżej 80% może sprzyjać rozwojowi pleśni oraz bakterii, natomiast zbyt niska wilgotność może prowadzić do utraty wody przez jaja, co negatywnie wpływa na ich jakość. Dobre praktyki branżowe sugerują regularne monitorowanie i kontrolowanie tych warunków w pomieszczeniach magazynowych, co jest zgodne z normami HACCP, zapewniającymi bezpieczeństwo żywności.

Pytanie 27

Cyklem dostaw realizowanym przez dostawcę określamy czas, który mija od momentu

A. złożenia zamówienia do czasu jego weryfikacji
B. złożenia zamówienia do momentu jego potwierdzenia
C. potwierdzenia zamówienia do momentu dostarczenia towaru do odbiorcy
D. planowania dostaw surowców aż do chwili akceptacji zamówienia
Cyklem dostawy dla dostawcy określamy czas, który zaczyna się od momentu potwierdzenia zamówienia przez dostawcę i kończy się w momencie dostarczenia towaru do odbiorcy. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania łańcuchem dostaw, które akcentują znaczenie monitorowania poszczególnych etapów procesu logistycznego. Przykładowo, w branży produkcyjnej, precyzyjne śledzenie cyklu dostawy pozwala na lepsze planowanie zapasów oraz ograniczenie kosztów związanych z opóźnieniami. Warto zaznaczyć, że efektywne zarządzanie cyklem dostaw wpływa nie tylko na zadowolenie klientów, ale także na wydajność całego procesu. W praktyce, dostawcy często korzystają z systemów ERP (Enterprise Resource Planning), które automatyzują procesy związane z potwierdzaniem zamówień i monitorowaniem dostaw. W rezultacie, zrozumienie cyklu dostawy jako kluczowego elementu łańcucha dostaw jest niezbędne dla dostawców, chcących utrzymać konkurencyjność na rynku.

Pytanie 28

Gdy łączny koszt przechowywania wynosi 6 000 zł, a powierzchnia magazynu to 6 000 m , jaka jest wartość wskaźnika kosztu utrzymania powierzchni magazynowej?

A. 1,10 zł
B. 1,00 zł
C. 1,30 zł
D. 1,20 zł
Zobacz, jak się oblicza wskaźnik kosztu utrzymania powierzchni magazynowej. To jest proste: bierzesz całkowity koszt magazynowania i dzielisz go przez powierzchnię magazynu. W twoim przypadku mamy 6 000 zł jako koszt i 6 000 m² jako powierzchnię. Czyli obliczenia wyglądają tak: 6 000 zł podzielone przez 6 000 m² to wychodzi 1,00 zł/m². Taki wskaźnik jest naprawdę ważny, bo pozwala na szybką ocenę kosztów magazynu, czy to w różnych miejscach, czy na przestrzeni czasu. W praktyce, wiedza o tym koszcie może pomóc, gdy chcesz optymalizować przestrzeń, renegocjować umowy wynajmu albo myśleć o inwestycjach w magazyny. Fajnie jest też porównywać ten wskaźnik z innymi firmami w branży. To daje lepszy obraz konkurencyjności danej lokalizacji. Takie analizy są istotne, szczególnie jak planujesz budżet czy strategię operacyjną.

Pytanie 29

Zespół firm współdziałających w procesie dostarczania towarów od dostawców do licznych odbiorców określa się mianem

A. kanału dystrybucji
B. sieci dystrybucji
C. punktu dystrybucji
D. ogniwa dystrybucji
Sieć dystrybucji to struktura, która obejmuje szereg przedsiębiorstw i podmiotów współpracujących w celu efektywnego dostarczania towarów od producentów do końcowych odbiorców. W ramach sieci dystrybucji koordynowane są działania związane z transportem, magazynowaniem, a także zarządzaniem informacjami, co pozwala na optymalizację całego procesu dostaw. Przykładami zastosowania sieci dystrybucji są systemy logistyczne dużych detalistów, takich jak Amazon, które wykorzystują rozbudowaną sieć centrów dystrybucji oraz partnerów transportowych, aby szybko i efektywnie zaspokajać potrzeby klientów. Sieć dystrybucji jest kluczowym elementem strategii supply chain management, która dąży do minimalizacji kosztów przy jednoczesnym zwiększeniu satysfakcji klientów. Dobre praktyki w zakresie budowania sieci dystrybucji obejmują analizę lokalizacji magazynów, wybór odpowiednich partnerów transportowych oraz wykorzystanie technologii informacyjnej do monitorowania i optymalizacji procesów.

Pytanie 30

W zależności od rodzaju konstrukcji, magazyny klasyfikowane są na

A. materiałów sztukowych, materiałów sypkich, cieczy i gazów
B. przemysłowe, dystrybucyjne i rezerwowe
C. niezmechanizowane, zmechanizowane i zautomatyzowane
D. otwarte, półotwarte i zamknięte
Odpowiedź, że magazyny dzielą się na otwarte, półotwarte i zamknięte, jest prawidłowa, ponieważ klasyfikacja ta odnosi się do fizycznej struktury budowli oraz ich funkcji w logistyce. Magazyny otwarte to przestrzenie, które nie mają dachu ani ścian, co umożliwia swobodny dostęp do składowanych towarów, idealne dla materiałów, które są odporne na warunki atmosferyczne. Magazyny półotwarte mają częściowo zadaszone obszary, co zapewnia częściową ochronę towarów, ale nadal umożliwia łatwy dostęp. Magazyny zamknięte natomiast są w pełni zadaszone i zabezpieczone, co zapewnia maksymalną ochronę przechowywanych produktów, szczególnie w przypadku wrażliwych towarów, takich jak chemikalia czy elektronika. Przykłady zastosowania tej klasyfikacji można dostrzec w centrach dystrybucyjnych, które często wykorzystują różne typy magazynów w zależności od charakterystyki przechowywanych produktów oraz wymagań logistycznych. Warto również zaznaczyć, że ta klasyfikacja jest zgodna z najlepszymi praktykami w branży, co zwiększa efektywność zarządzania przestrzenią magazynową.

Pytanie 31

Zakład produkujący komputery przenośne otrzymał zamówienie na wykonanie 60 szt. komputerów. Ustal, ile procesorów powinien zamówić zakład produkcyjny, aby zamówienie zostało zrealizowane. Weź pod uwagę zapas w magazynie i stan produkcji w toku.

Pozycja
w kartotece
magazynowej
Zapas
w magazynie
w szt.
Produkcja w toku
w szt.
Karta graficzna8010
Czytnik karty pamięci1305
Procesor35-
Akumulator35-

A. 35 szt.
B. 15 szt.
C. 25 szt.
D. 45 szt.
Aby zrealizować zamówienie na 60 komputerów, zakład produkcyjny musi zamówić odpowiednią liczbę procesorów. W tym przypadku, mając już w magazynie 35 procesorów, firma musi zamówić dodatkowe 25 sztuk, aby spełnić wymogi zamówienia. Tego typu kalkulacje są kluczowe w zarządzaniu produkcją i pozwalają na efektywne planowanie zasobów. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży, przed przystąpieniem do produkcji, przedsiębiorstwo powinno przeprowadzić analizę stanu zapasów oraz przewidywanej produkcji, aby uniknąć opóźnień i zwiększyć efektywność. Warto również stosować systemy ERP, które pomagają w monitorowaniu stanów magazynowych oraz automatyzują procesy zamówień. Dodatkowo, przedsiębiorstwa muszą brać pod uwagę zmienność rynku i sezonowość, aby odpowiednio planować swoje zasoby.

Pytanie 32

System bezpośredniego przesyłania dokumentów handlowych między firmami to metodologia

A. GS1
B. ERP
C. ADC
D. EDI
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z mylnego zrozumienia terminologii oraz funkcji poszczególnych systemów. Chociaż ADC (Automatic Data Capture) odgrywa istotną rolę w automatyzacji procesów zbierania danych, nie jest systemem przeznaczonym do bezpośredniego transferu dokumentów handlowych między przedsiębiorstwami. ADC skupia się na technologii zbierania danych, takiej jak skanery kodów kreskowych czy RFID, a nie na integracji procesów biznesowych. GS1 to organizacja zajmująca się opracowywaniem standardów dla identyfikacji produktów, ale sama w sobie nie jest systemem wymiany dokumentów. Z kolei EDI (Electronic Data Interchange) to technologia służąca do elektronicznej wymiany danych, jednak nie jest ona systemem ERP. Wiele osób myli te terminy, co skutkuje nieprawidłowymi konkluzjami. Kluczowe jest zrozumienie, że ERP to zintegrowany system zarządzania, który łączy różne procesy, podczas gdy EDI i ADC często są jego komponentami, lecz pełnią inne funkcje. Zastosowanie EDI w ramach ERP umożliwia skuteczny transfer danych, ale samo w sobie EDI nie zapewnia pełnej funkcjonalności zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. Warto zwrócić uwagę na różnice między tymi pojęciami, aby uniknąć pomyłek w przyszłości.

Pytanie 33

Znak umieszczony na samochodzie przeznaczonym do transportu towarów niebezpiecznych oznacza, że transportowane materiały są

Ilustracja do pytania
A. samozapalne.
B. promieniotwórcze.
C. żrące.
D. wybuchowe.
Znak umieszczony na samochodzie, który mówi o materiałach samozapalnych, to naprawdę ważny Element w kwestii bezpieczeństwa, gdy przewozimy niebezpieczne towary. To oznaczenie z płomieniem nad linią jest zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak te od ONZ czy IMDG. Materiały samozapalne, a są to różne chemikalia i organiczne substancje, mogą się same zapalić, gdy dostaną się do powietrza lub pod wpływem ciepła. To stwarza poważne ryzyko w trakcie transportu. Na przykład, metale takie jak magnez czy niektóre oliwy roślinne mogą do tego prowadzić. Dlatego oznaczenie pojazdów, które przewożą te materiały, jest konieczne – informuje pracowników i innych ludzi o potencjalnym zagrożeniu. Przepisy mówią, że każdy transport niebezpiecznych towarów musi być odpowiednio oznaczony, co zwiększa bezpieczeństwo i zmniejsza ryzyko wypadków.

Pytanie 34

Korzystając z zamieszczonej tabeli, wskaż przenośnik, który należy zastosować do transportu jednostek ładunkowych o szerokości wynoszącej 110 cm i wadze 30 kg każda?

PrzenośnikRolkowyTaśmowyWibracyjnyŁańcuchowy
Maksymalne obciążenie20 kg150 kg10 kg200 kg
Maksymalna szerokość550 mm1 000 mm350 mm2 000 mm

A. Taśmowy.
B. Łańcuchowy.
C. Rolkowy.
D. Wibracyjny.
Przenośnik łańcuchowy to naprawdę dobre rozwiązanie do transportu ładunków o szerokości 110 cm i wadze 30 kg każda. Jego parametry techniczne idealnie pasują do tego, co potrzebujemy. W porównaniu do innych typów przenośników, łańcuchowe mają dużą nośność, więc mogą przenosić cięższe rzeczy – nawet do 200 kg. W praktyce często widuje się je w magazynach, fabrykach czy przemyśle spożywczym, gdzie przewozi się ciężkie i spore towary. Co ważne, dzięki swojej konstrukcji, przenośniki łańcuchowe radzą sobie z różnymi produktami, co czyni je bardzo uniwersalnymi. Ich maksymalna szerokość to aż 2000 mm, więc bez problemu obsłużą ładunki o szerokości 110 cm, minimalizując ryzyko uszkodzeń. Wybór właściwego przenośnika jest naprawdę kluczowy dla sprawnej logistyki, a branżowe standardy jasno mówią, że przenośniki łańcuchowe są w tej sytuacji najlepsze. To potwierdza, że są niezawodne i wszechstronne.

Pytanie 35

Jaką wartość ma końcowy zapas towaru w sieci dystrybucji, jeżeli dostarczono 1 800 szt., początkowy zapas wynosił 2 000 szt., a klient odebrał 3 500 szt.?

A. 500 szt.
B. 1 500 szt.
C. 1 700 szt.
D. 300 szt.
Aby obliczyć zapas końcowy towaru w sieci dystrybucji, stosujemy prosty wzór: Zapas końcowy = Zapas początkowy + Dostawa - Sprzedaż. W tym przypadku mamy do czynienia z zapasem początkowym wynoszącym 2000 sztuk, dostawą w wysokości 1800 sztuk oraz sprzedażą (odbiorem przez klienta) na poziomie 3500 sztuk. Podstawiając te wartości do wzoru, otrzymujemy: Zapas końcowy = 2000 + 1800 - 3500, co daje 300 sztuk. Zrozumienie tego procesu jest kluczowe w zarządzaniu zapasami, pozwala na efektywne planowanie oraz minimalizację ryzyka nadwyżek lub niedoborów towarów. W praktyce firmy stosują różne strategie zarządzania zapasami, takie jak Just-In-Time (JIT), aby utrzymać optymalne poziomy zapasów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Przykładowo, w przypadku sezonowego wzrostu popytu, odpowiednie prognozowanie i dostosowanie strategii zamówień mogą znacząco poprawić wyniki finansowe przedsiębiorstwa.

Pytanie 36

Tabela zawiera wyniki z przeprowadzonej przez przedsiębiorstwo analizy rynku dostawców. Oceny przedsiębiorstw dokonano według przyjętych kryteriów. Ustal liczbę punktów przyznanych każdemu z nich.

Kryterium ocenyOcena ogólna – ważona / w pkt/
Dostawca IDostawca II
Cena3532
Jakość3317
Terminy dostaw1518
Dodatkowe usługi1711

A. dostawca I - wsk. 72 dostawca II - wsk. 87.
B. dostawca I - wsk. 82 dostawca II - wsk. 78.
C. dostawca I - wsk. 100 dostawca II - wsk. 100.
D. dostawca I - wsk. 100 dostawca II - wsk. 82.
Wielu uczestników testu może źle interpretować wyniki analizy dostawców, co prowadzi do różnych pomyłek w przypisywaniu punktów. Często błędne odpowiedzi wynikają z nieprawidłowego sumowania wartości lub z niezrozumienia, jak różne kryteria powinny być ważone. Na przykład, w odpowiedziach wskazujących 100 punktów dla dostawcy I, użytkownicy mogą pomylić się, zakładając, że wszyscy dostawcy zasługują na maksymalną ocenę, co jest mało realistyczne. To podejście nie uwzględnia różnic w jakości usług lub produktów oraz nie bierze pod uwagę negatywnych aspektów, które mogą wpływać na końcową ocenę. Ważne jest, aby pamiętać, że ocena dostawcy powinna być oparta na obiektywnych kryteriach, które dokładnie odzwierciedlają ich rzeczywistą wydajność. W praktyce, każdy błąd w przypisaniu punktów może wynikać również z braku zrozumienia koncepcji ważenia kryteriów w ocenie, co jest istotnym elementem w procesie podejmowania decyzji. Uczestnicy powinni być świadomi, że przeszłe wyniki mogą nie odzwierciedlać aktualnej sytuacji na rynku, dlatego regularna aktualizacja kryteriów oceny i ich wag jest kluczowa dla uzyskania rzetelnych danych.

Pytanie 37

Określ właściwą sekwencję elementów w strukturze kodu EAN-13.

A. Numer towaru, cyfra kontrolna, prefiks towaru, numer kodujący
B. Numer kodujący, numer towaru, cyfra kontrolna, prefiks kraju
C. Prefiks kraju, numer kodujący, numer towaru, cyfra kontrolna
D. Cyfra kontrolna, prefiks kraju, numer kodujący, numer towaru
Poprawna odpowiedź to prefiks kraju, numer jednostki kodującej, numer towaru oraz cyfra kontrolna. Kod EAN-13 jest stosowany na całym świecie do identyfikacji produktów i składa się z 13 cyfr podzielonych na cztery istotne elementy. Prefiks kraju, który zajmuje pierwsze cyfry, identyfikuje kraj, w którym dany produkt został zarejestrowany. Następnie znajduje się numer jednostki kodującej, który jest unikalny dla danego producenta i odnosi się do konkretnego produktu. Kolejnym elementem jest numer towaru, który określa dany produkt w ramach oferty producenta. Ostatnią cyfrą jest cyfra kontrolna, która służy do weryfikacji poprawności całego kodu. Przykładem zastosowania kodu EAN-13 jest jego wykorzystanie w handlu detalicznym, gdzie skanery odczytują kod podczas transakcji, co przyspiesza proces zakupowy oraz zapewnia dokładność inwentaryzacji. Dzięki zastosowaniu standardu EAN-13, możliwe jest efektywne śledzenie towarów na całym świecie i ułatwienie zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 38

Jakie są negatywne aspekty transportu drogowego?

A. wykorzystanie przewozów "door-to-door"
B. bardzo korzystna oferta czasowa transportu
C. najlepsza dostępność przestrzenna transportu
D. szkodliwy wpływ na środowisko naturalne
Dobra robota z wyborem tej odpowiedzi! Transport samochodowy rzeczywiście ma niezły wpływ na nasze środowisko. Tak naprawdę to jeden z głównych winowajców, jeśli chodzi o emisje gazów cieplarnianych i zanieczyszczenia powietrza. Samochody, zarówno osobowe, jak i ciężarowe, emitują spore ilości CO2 oraz inne szkodliwe substancje, co przyczynia się do zmiany klimatu i problemów zdrowotnych. Na przykład w USA transport drogowy odpowiada za około 29% wszystkich gazów cieplarnianych. Jest to nieco niepokojące. Hałas, jaki generują pojazdy, również nie sprzyja komfortowi życia w miastach. Dlatego warto myśleć o alternatywkach, jak transport kolejowy czy jazda na rowerze, które są znacznie lepsze dla naszej planety. Normy emisji, jak te Euro 6, oraz rozwój elektryków to kroki w dobrą stronę, ale ciągle trzeba nad tym pracować.

Pytanie 39

Jaką kwotę trzeba będzie zapłacić za rozładunek 360 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), jeżeli koszt wynajmu wózka widłowego to 0,50 zł/pjł, a wydatki na godzinę pracy kierowcy wózka wynoszą 20,00 zł? Rozładunek jednej pjł trwa przeciętnie 1 minutę.

A. 180,00 zł
B. 300,00 zł
C. 200,00 zł
D. 120,00 zł
Poprawna odpowiedź wynosi 300,00 zł, co można obliczyć na podstawie podanych danych. Koszt wynajęcia wózka widłowego to 0,50 zł za jedną paletową jednostkę ładunkową (pjł). Dla 360 pjł koszt wynajmu wynosi 0,50 zł * 360 = 180,00 zł. Ponadto, czas rozładunku jednej pjł wynosi 1 minutę, co oznacza, że rozładunek 360 pjł zajmie 360 minut, czyli 6 godzin. Koszt pracy kierowcy wózka widłowego to 20,00 zł za godzinę, co daje koszt 6 godzin równy 20,00 zł * 6 = 120,00 zł. Łączny koszt rozładunku to suma kosztu wynajmu wózka i kosztu pracy kierowcy: 180,00 zł + 120,00 zł = 300,00 zł. Praktyczne zastosowanie tego obliczenia pokazuje, jak istotne jest precyzyjne szacowanie kosztów w logistyce, zwłaszcza przy planowaniu budżetu operacyjnego oraz optymalizacji procesów magazynowych.

Pytanie 40

Podstawową zasadą w zarządzaniu zapasami jest

A. zapewnienie ciągłości produkcji oraz systematyczności w obsłudze klientów, mimo wysokich kosztów zapasów
B. maksymalizowanie wydatków na zakup oraz utrzymanie zapasów
C. zapobieganie powstawaniu nadmiarowych i niepotrzebnych zapasów oraz ich optymalne wykorzystanie
D. gromadzenie nadmiarowych zapasów i kierowanie ich do produkcji
Podstawową zasadą zarządzania zapasami jest niedopuszczanie do powstawania nadmiernych i zbędnych zapasów oraz optymalne ich zagospodarowanie. Kluczowym celem efektywnego zarządzania zapasami jest osiągnięcie równowagi między posiadaniem wystarczających ilości surowców a minimalizowaniem kosztów związanych z ich przechowywaniem. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwa powinny wdrażać metody pozwalające na dokładne prognozowanie popytu oraz zarządzanie cyklem życia produktów. Przykładem może być wdrożenie systemu Just-in-Time (JIT), który zmniejsza potrzebę gromadzenia dużych zapasów, co przekłada się na niższe koszty magazynowania oraz większą elastyczność w produkcji. Ponadto, dobrym podejściem jest regularne przeglądanie i analizowanie poziomu zapasów przy pomocy wskaźników, takich jak rotacja zapasów czy wskaźnik nadmiaru. Takie działania pozwalają na szybsze reagowanie na zmiany w popycie i dostosowywanie się do rynkowych wymagań, co w dłuższej perspektywie wpływa na rentowność i konkurencyjność firmy.