Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik stylista
  • Kwalifikacja: MOD.03 - Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych
  • Data rozpoczęcia: 3 marca 2025 11:01
  • Data zakończenia: 3 marca 2025 11:21

Egzamin niezdany

Wynik: 14/40 punktów (35,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Jakie będzie zużycie tkaniny w kratę o szerokości 150 cm, przeznaczonej na płaszcz dla klientki o typowych wymiarach?

długość płaszcza110 cm
długość rękawa60 cm

A. 210 cm
B. 333 cm
C. 180 cm
D. 170 cm
Odpowiedzi 333 cm, 180 cm i 170 cm wskazują na różne błędne podejścia do obliczenia zużycia tkaniny na płaszcz. Odpowiedź 333 cm przekracza standardowe wymagania, co może sugerować nadmierne uwzględnienie zapasu materiału. W praktyce, dodawanie aż tak dużych ilości tkaniny jest nieekonomiczne i niezgodne z dobrymi praktykami. W przypadku 180 cm oraz 170 cm, odpowiedzi te mogą wynikać z błędnej interpretacji długości płaszcza czy rękawów lub pominięcia zapasu. Często zdarza się, że podczas obliczeń pomijane są istotne elementy, takie jak zapasy na szwy oraz ewentualne poprawki, co prowadzi do zaniżenia potrzebnej ilości materiału. Ważne jest, aby w każdym przypadku dokładnie analizować projekt, uwzględniając wszystkie aspekty, takie jak styl płaszcza, długość rękawów oraz sposób wykończenia. Dobrym podejściem jest także konsultacja z doświadczonym krawcem lub projektantem, którzy mogą dostarczyć cennych wskazówek dotyczących optymalnego zużycia tkaniny, co w efekcie pozwoli uniknąć zarówno marnotrawstwa materiału, jak i błędów konstrukcyjnych.

Pytanie 3

Jakiego przyrządu pomocniczego należy użyć do obszycia krawędzi żakietu damskiego Chanel taśmą ozdobną?

A. Linijki odległościowej
B. Lamownika
C. Stopki do marszczenia
D. Stopki do naszywania taśm
Wybór niewłaściwego przyrządu do obszywania krawędzi, takiego jak linijka odległościowa, jest błędny, ponieważ linijka ma na celu przede wszystkim pomiar i nie posiada funkcji przyszywania materiałów. Jej zastosowanie w kontekście ozdabiania brzegów odzieży nie daje możliwości efektywnego przyszycia taśmy, co jest kluczowe w przypadku estetycznych elementów wykończeniowych. Ponadto, stopka do marszczenia nie jest odpowiednia, gdyż jej głównym zadaniem jest tworzenie marszczeń, a nie przyszywanie taśmy do krawędzi. Marszczenie i obszywanie to zupełnie różne techniki szycia, które wymagają zastosowania odpowiednich narzędzi. Z kolei stopka do naszywania taśm, choć bardziej odpowiednia niż pozostałe wymienione, nie jest idealnym rozwiązaniem dla cienkich taśm ozdobnych, które wymagają większej precyzji. Wybór odpowiednich narzędzi krawieckich jest kluczowy w procesie szycia, a stosowanie niewłaściwych przyrządów może prowadzić do nieestetycznych efektów oraz obniżenia jakości wykonania. W praktyce, dobrze dobrany lamownik zapewnia nie tylko estetykę, ale również trwałość wykończenia, co jest niezbędne, zwłaszcza dla odzieży o wysokich standardach jakości, takich jak kreacje marki Chanel.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Za zbyt głęboki podkrój spodni można poprawić na przykład poprzez

A. ścięcie górnej części przodu i tyłu
B. pogłębienie podkroju z przodu
C. doszycie karczka z przodu i z tyłu
D. pogłębienie podkroju z tyłu
Ścięcie przodu i tyłu spodni u góry to naprawdę fajny sposób, żeby ogarnąć zbyt głęboki podkrój. Dzięki temu zmienia się kształt górnej części spodni i lepiej układa się na sylwetce. Jak mamy głęboki podkrój, to często widać, że materiał nie leży tak, jakbyśmy chcieli, albo po prostu nie wygląda estetycznie. Przycięcie górnych krawędzi w odpowiednich miejscach zmniejsza objętość materiału, co znacznie poprawia wygląd i komfort noszenia. Z mojej perspektywy, podczas robienia takich poprawek warto zwrócić uwagę na proporcje między przodem a tyłem, żeby wszystko ładnie wyglądało. No i nie zapomnijmy o precyzyjnych pomiarach i przymiarach, bo to naprawdę pomaga uniknąć różnych problemów później z użytkowaniem ubrań. Dobrze jest też zrobić próbne przymiarki i używać narzędzi takich jak szpilki czy taśmy miernicze, bo to daje lepsze efekty.

Pytanie 6

Na rozmiar dodatku konstrukcyjnego (luzu) w obwodzie klatki piersiowej (opx) dla dobrze dopasowanej bluzki z tkaniny, która zachowuje swoje wymiary, wpływa przede wszystkim,

A. dodatek funkcjonalny
B. dodatek technologiczny
C. grubość warstw zewnętrznych
D. grubość warstw odzieżowych znajdujących się pod bluzką
Dodatek funkcjonalny w bluzkach to mega ważna sprawa, bo to on decyduje o tym, czy będzie nam wygodnie chodzić. Dzięki niemu możemy się swobodnie ruszać, a bluzka wciąż dobrze wygląda. Kiedy projektujemy bluzkę z tkaniny, która nie zmienia swojego rozmiaru, ten dodatek powinien być dostosowany do tego, z czego jest uszyta i jaką ma formę. Na przykład, jak robimy bluzkę z elastycznego materiału, to dajemy trochę więcej luzu, żeby można było robić różne ruchy. Z kolei przy twardszych tkaninach można już pomyśleć o mniejszym dodatku. Warto też pamiętać o tym, co lubi użytkownik i jaką ma sylwetkę. Dobre praktyki mówią, żeby dobrze przemyśleć ten dodatek na etapie projektowania, bo to wpływa na funkcjonalność i wygląd ciucha.

Pytanie 7

Który typ szablonów jest używany do wskazywania miejsc zapięć w produkcie?

A. Odzieżowy
B. Pomocniczy
C. Przemysłowy
D. Podstawowy
Zrozumienie roli różnych rodzajów szablonów jest istotne w kontekście produkcji odzieży, dlatego ważne jest, aby rozważyć różnice między szablonami przemysłowymi, podstawowymi, pomocniczymi i odzieżowymi. Szablony przemysłowe są zazwyczaj stosowane do masowej produkcji, gdzie celem jest optymalizacja procesów i redukcja kosztów, a niekoniecznie oznaczanie miejsc zapięć. Wykorzystanie tych szablonów w kontekście zapięć może prowadzić do uproszczeń, które wpłyną na funkcjonalność finalnego wyrobu. Szablony podstawowe odnoszą się do ogólnych kształtów i konstrukcji odzieży, natomiast ich zastosowanie do oznaczania zapięć jest zbyt ogólnikowe i nie precyzuje konkretnych miejsc. Z kolei szablony odzieżowe, które koncentrują się na formach odzieży, również nie spełniają funkcji oznaczania zapięć, ponieważ nie dostarczają wystarczających informacji o lokalizacji tych punktów. Często mylnie przyjmuje się, że każdy szablon może pełnić wszystkie funkcje, co prowadzi do błędnych wniosków o ich zastosowaniu. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy rodzaj szablonu ma swoje specyficzne zastosowanie, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Efektywne projektowanie i produkcja odzieży wymagają precyzyjnego podejścia do różnorodnych aspektów, w tym odpowiedniego oznaczania zapięć, co może być osiągnięte jedynie poprzez zastosowanie właściwego rodzaju szablonu.

Pytanie 8

Oblicz szerokość zaszewki bocznej w podstawowej spódnicy dla klientki z wymiarami: obwód pasa = 72,0 cm, obwód bioder = 96,0 cm?

A. 8 cm
B. 6 cm
C. 4 cm
D. 2 cm
Wyznaczenie szerokości zaszewki boku w spódnicy podstawowej dla klientki o obwodzie pasa wynoszącym 72,0 cm i obwodzie bioder 96,0 cm jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniego dopasowania i komfortu noszenia. W tym przypadku, poprawna odpowiedź wynosząca 6 cm opiera się na proporcji pomiędzy obwodem pasa a obwodem bioder. W standardowych praktykach krawieckich, zaszewka boku powinna wynosić około 10% różnicy pomiędzy tymi dwoma obwodami. Różnica wynosi 24 cm, co oznacza, że powinna być podzielona na dwie zaszewki, każda z nich ma więc szerokość 6 cm. Taki układ zapewnia, że spódnica będzie dobrze przylegała do ciała, a jednocześnie pozostawi wystarczającą przestrzeń na swobodę ruchów. W praktyce, odpowiednia szerokość zaszewki pozwala na estetyczne uformowanie sylwetki oraz zapobiega nieestetycznym marszczeniom materiału. Dlatego znajomość tych zasad jest niezbędna dla każdego, kto zajmuje się szyciem odzieży na miarę, szczególnie w kontekście indywidualnych wymiarów klientek.

Pytanie 9

Jakie urządzenia krojące nadają się do podziału nakładu o wysokości 70 mm na części?

A. Wykrojniki
B. Krajarkę tarczową
C. Nożyce elektryczne
D. Krajarkę taśmową
Nożyce elektryczne, mimo że są urządzeniem stosunkowo wszechstronnym, nie są przystosowane do cięcia materiałów o wysokości 70 mm. Ich konstrukcja i mechanizm działania sprawiają, że najlepiej sprawdzają się przy cienkich materiałach, podczas gdy grubsze nakłady mogą stanowić zbyt duże obciążenie, co prowadzi do szybszego zużycia narzędzia oraz obniżenia jakości cięcia. W przypadku krajarki taśmowej, chociaż jest ona w stanie ciąć materiały wzdłuż, jej zastosowanie do cięcia grubych nakładów może być problematyczne z uwagi na ograniczenia konstrukcyjne, takie jak długość taśmy oraz jej elastyczność. Wykrojniki, z kolei, są przeznaczone do produkcji powtarzalnych kształtów, a nie do cięcia na sekcje, co z kolei czyni je nieodpowiednimi w tym kontekście. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do wyboru niewłaściwego urządzenia, obejmują skupienie się jedynie na ogólnych możliwościach maszyny, bez uwzględnienia specyfiki materiału oraz wysokości nakładu, co w przemyśle jest kluczowe dla efektywności i jakości procesów produkcyjnych.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Wymień cechy charakterystyczne materiału stosowanego na podszewkę typu kolanówka?

A. Lekka, o gładkiej powierzchni, wysokiej odporności na abrasion oraz na pot i zgniatanie
B. O splocie skośnym łamanym lub wzmacnianym, charakteryzująca się dużą odpornością na ścieranie
C. O splocie atłasowym, barwnie tkana, przeważnie w szerokie białe oraz wąskie czarne paski
D. Gęsta, lekka, o splocie płóciennym, niskiej przesuwalności nitek oraz wysokiej wytrzymałości na wypychanie
Wszystkie inne odpowiedzi zawierają nieścisłości i błędne założenia dotyczące tkanin przeznaczonych na podszewki typu kolanówka. Opis tkaniny o splocie atłasowym jest mylący, ponieważ ten typ splotu, mimo że jest estetyczny, nie zapewnia wymaganej wytrzymałości i trwałości. Tkaniny atłasowe zazwyczaj mają gładką, połyskliwą powierzchnię, co czyni je niewłaściwymi do intensywnego użytkowania, gdzie odzież narażona jest na przetarcia i uszkodzenia. Ponadto, kolorowe paski mogą wpływać na funkcjonalność tkaniny, ponieważ mogą być mniej uniwersalne w zastosowaniach roboczych. Inna odpowiedź, mówiąca o tkaninie o dużej odporności na ścieranie, ale niezupełnie opisująca jej gęstość i rodzaj splotu, również jest niewłaściwa. Odporność to tylko jeden z aspektów, na który należy zwrócić uwagę; kluczowe jest, aby tkaniny były również lekkie i dobrze dopasowane do sylwetki. Tkaniny gęste, ale zbyt ciężkie, mogą ograniczać ruchy, co jest niepożądane. Wreszcie, błędne jest także twierdzenie, że tkaniny o splocie skośnym będą odpowiednie dla podszewki kolanówki, gdyż splot ten jest bardziej elastyczny i przeznaczony do innych zastosowań, takich jak odzież sportowa. Te nieporozumienia mogą prowadzić do niewłaściwego doboru materiałów w procesie produkcji odzieży, co w efekcie wpływa na komfort oraz trwałość wyrobów.

Pytanie 12

Jakie urządzenia powinno się zastosować do finalizacji damskiego żakietu uszytego z wełny?

A. Automat do wykrawania, podszywarka
B. Dziurkarka odzieżowa, guzikarka
C. Krajarka ręczna, żelazko elektryczno-parowe
D. Prasa do klejenia, dziurkarka bieliźniana
Dziurkarka odzieżowa i guzikarka to naprawdę ważne maszyny, jeśli chodzi o wykańczanie odzieży, szczególnie żakietów damskich z wełny. Dziurkarka pomaga w precyzyjnym wycinaniu otworów na guziki i inne zapięcia. Bez tego, no, trudno byłoby uzyskać estetyczny i funkcjonalny efekt końcowy. Guzikarka z kolei jest super istotna, bo szyje guziki, a te nie tylko przytrzymują wszystko w ryzach, ale też ładnie wyglądają. W przypadku wełny, która jest dość wymagająca, te maszyny pomagają dopasować wszystkie elementy tak, żeby były mocno przymocowane i estetyczne. Pamiętaj, że w produkcji odzieży ważne są akcesoria dobrej jakości, bo to wpływa na trwałość i wygląd końcowego produktu. Wybierając odpowiednie maszyny, jak te, działasz zgodnie z najlepszymi praktykami w branży, co na pewno zadowoli klientów.

Pytanie 13

Aby chronić odzież wykonaną z wełny przed skurczeniem oraz eliminować nadmierny połysk, należy zastosować

A. odprasowanie
B. przeprasowanie
C. prasowanie
D. dekatyzowanie
Sprasowanie, odprasowanie oraz przeprasowanie to techniki, które mogą wydawać się zbliżone do dekatyzowania, ale mają różne cele i efekty. Sprasowanie odnosi się do procesu, w którym przy użyciu wysokiej temperatury i ciśnienia wygładza się tkaniny, jednak nie ma wpływu na ich strukturę ani właściwości. Użycie tej metody na wełnie może nawet prowadzić do jej uszkodzenia, co jest sprzeczne z zasadami pielęgnacji delikatnych materiałów. Odprasowanie natomiast polega na usunięciu zagnieceń z tkaniny przy użyciu pary lub żelazka, co również nie rozwiązuje problemu kurczenia się wełny. Przeprasowanie, z drugiej strony, jest terminem stosowanym w kontekście wygładzania odzieży po praniu, ale i w tym przypadku nie wpływa na stabilizację włókien. Kolejnym typowym błędem myślowym jest przekonanie, że wszystkie te procesy mają na celu osiągnięcie tego samego rezultatu, co prowadzi do mylnego wyboru metody w odniesieniu do wełny. W rzeczywistości, dla zachowania jakości i trwałości odzieży wełnianej, kluczowe jest zastosowanie odpowiedniego procesu dekatyzowania przed dalszym użytkowaniem lub obróbką materiału.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Zmiana bluzy dresowej polega na jej skróceniu oraz wykończeniu rękawów ściągaczami. Jaka będzie całkowita cena usługi, jeżeli cena jednego gotowego ściągacza wynosi 8,00 zł, a koszt robocizny wynosi 30,00 zł?

A. 38,00 zł
B. 30,00 zł
C. 62,00 zł
D. 46,00 zł
Poprawna odpowiedź wynika z prawidłowego zsumowania kosztów związanych z przeróbką bluzy dresowej. Cena jednego ściągacza wynosi 8 zł, a ponieważ mamy do czynienia z dwiema rękawami, całkowity koszt ściągaczy wynosi 2 x 8 zł = 16 zł. Koszt robocizny, oszacowany na 30 zł, należy dodać do kosztu materiałów. W efekcie całkowity koszt usługi wynosi 16 zł (ściągacze) + 30 zł (robocizna) = 46 zł. Te obliczenia ilustrują typowy proces wyceny usług krawieckich, w którym uwzględnia się zarówno materiały, jak i czas pracy specjalisty. W praktyce, w branży krawieckiej jest to standardowe podejście do kalkulacji kosztów, które pomaga w ustaleniu rozsądnych cen oraz zapewnia, że wszystkie wydatki związane z realizacją usługi są pokryte. Tego typu kalkulacje są istotne nie tylko dla estetyki odzieży, ale również dla rentowności działalności krawieckiej.

Pytanie 16

Korzystając z usług punktu, klientka złożyła zamówienie na uszycie bluzki podstawowej z jednolitej tkaniny o szerokości 90 cm. Zmierzono jej wymiary: długość bluzki – 65 cm, długość rękawa – 60 cm, obwód klatki piersiowej – 88 cm. Ile tkaniny będzie potrzebne do realizacji tego zamówienia?

A. 125 cm
B. 275 cm
C. 209 cm
D. 137 cm
Wybierając odpowiedzi 137 cm, 275 cm lub 125 cm, można napotkać na różne nieporozumienia dotyczące obliczeń zużycia tkaniny. W przypadku 137 cm, wrażenie, że wystarczy tak mało materiału, może wynikać z ignorowania długości rękawa i potrzeby zapasu na szwy. Nawet przy krótkim rękawie, długość 65 cm bluzki wymaga znacznie więcej materiału niż sugeruje ta odpowiedź. Warto zauważyć, że przy tkaninach o szerokości 90 cm, założenie, że wystarczy 137 cm, prowadzi do ryzyka, że materiał nie pokryje całkowitych wymiarów wymaganych do uszycia bluzki. Z kolei wybór 275 cm jest absurdalnie przeszacowany, co może sugerować nadmierne zapotrzebowanie, niemające uzasadnienia w rzeczywistych wymiarach. W kontekście produkcji odzieży, nadmiar tkaniny nie tylko generuje dodatkowe koszty, ale także wpływa na efektywność procesu produkcyjnego. Natomiast 125 cm nie uwzględnia długości rękawa, co jest typowym błędem, ponieważ każdy z elementów bluzki musi być odpowiednio długi, aby zapewnić komfort i estetykę. Dlatego ważne jest, aby przy obliczeniach zużycia tkaniny nie pomijać kluczowych wymiarów oraz rezerw materiałowych, co jest istotne w praktyce krawieckiej.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Do punktu usługowego zgłosiła się klientka z prośbą o wszycie zamka błyskawicznego do spodni i wydłużenie nogawek. Jaka będzie cena wykonania usługi, jeżeli w zakładzie obowiązuje cennik usług określony w przedstawionej tabeli?

Cennik usług
Rodzaj usługiCena
Poszerzenie lub zwężenie wyrobu20,00 zł
Skrócenie lub wydłużenie długości wyrobu, rękawów, nogawek15,00 zł
Wszycie zamka20,00 zł

A. 40,00 zł
B. 20,00 zł
C. 35,00 zł
D. 15,00 zł
Odpowiedź 35,00 zł jest jak najbardziej trafna! Klientka poprosiła o dwie usługi: wszycie zamka błyskawicznego i wydłużenie nogawek spodni. Jeśli spojrzymy na cennik, to widzimy, że za wszycie zamka płacimy 20,00 zł, a za wydłużenie nogawek 15,00 zł. Jak to dodasz, to wychodzi właśnie 35,00 zł. Właśnie tak powinno się podchodzić do wyceny w krawiectwie – klarownie i dokładnie. Ważne, żeby przy realizacji takich zleceń dobrze określić, co ma być zrobione, bo to wpływa na zadowolenie klienta. Dobrą praktyką jest też informowanie ludzi o kosztach przed rozpoczęciem pracy. Dzięki temu unikniemy nieporozumień, a klient zyska zaufanie do nas jako usługodawcy. Generalnie, umiejętność korzystania z cenników i ich aplikacja jest naprawdę kluczowa, żeby dobrze zarządzać zakładem krawieckim i na tym jeszcze dobrze zarobić.

Pytanie 19

Jakie urządzenie należy zastosować do finalnego prasowania damskich spodni?

A. manekina do prasowania
B. agregatu prasowalniczego
C. prasy płaskiej
D. wytwornicy pary
Zastosowanie prasy płaskiej w końcowym prasowaniu spodni damskich może wydawać się logiczne, jednak w rzeczywistości nie jest to najodpowiedniejsze podejście. Prasy płaskie są zaprojektowane do pracy z płaskimi powierzchniami i mogą nie być w stanie skutecznie układać formy odzieży, co prowadzi do zniekształceń. W przypadku spodni, szczególnie tych z bardziej skomplikowanymi detalami, takie podejście może skutkować nierównym prasowaniem i nieestetycznymi zagnieceniami. Wytwornica pary, chociaż jest narzędziem skutecznym w usuwaniu zagnieceń, nie zawsze zapewnia odpowiednie formowanie odzieży, co w przypadku spodni jest kluczowe dla ich finalnego wyglądu. Użycie agregatu prasowalniczego, z kolei, może być zbyt intensywne i sprawić, że tkanina straci swoją naturalną elastyczność oraz estetykę. Poprawne prasowanie odzieży wymaga zrozumienia charakterystyk materiału oraz zastosowania odpowiednich technik. Niezrozumienie tego może prowadzić do wyboru niewłaściwych narzędzi, co w rezultacie obniża jakość końcowego produktu i może wpłynąć na niezadowolenie klientów. W branży odzieżowej kluczowe jest stosowanie najlepszych praktyk, które uwzględniają zarówno techniczne aspekty prasowania, jak i estetykę wykończenia, co tylko potwierdza znaczenie manekinów w tym procesie.

Pytanie 20

Która z podanych przyczyn nie prowadzi do złamania igły podczas szycia?

A. Niewłaściwe nawinięcie nitki dolnej na szpuleczkę bębenka
B. Zbyt cienka igła
C. Nieprawidłowe umiejscowienie bębenka w mechanizmie chwytacza
D. Zbyt wysokie napięcie nitki górnej
Zbyt mocne napięcie nitki górnej oraz źle założony bębenek to jedne z najczęstszych powodów, dla których igły łamią się podczas szycia. Gdy napięcie jest za wysokie, igła może być nadmiernie obciążona i to prowadzi do jej złamania, gdy przechodzi przez tkaninę. Lepiej regularnie sprawdzać napięcie, żeby dopasować je do materiału. Złe założenie bębenka też może powodować problemy z podawaniem nitki, co skutkuje zacięciami i jeszcze większym obciążeniem igły. Ważne jest, żeby trzymać się instrukcji producenta przy montażu bębenka i przeprowadzać przeglądy maszyny. Zbyt cienka igła przy grubych materiałach może nie wytrzymać i złamać się. Zrozumienie zasad działania maszyn oraz ich konserwacji to klucz do uniknięcia problemów z łamaniem igieł i zapewnienia długiej pracy sprzętu.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Jaki pomiar krawiecki wykonuje się z punktu ramiennego do bocznego punktu rylcowego?

A. Łuk szerokości przodu przez piersi
B. Łuk szerokości barków
C. Łuk długości kończyny górnej
D. Łuk długości pleców
Wybór odpowiedzi związanej z łukiem szerokości przodu przez piersi, łukiem szerokości barków czy łukiem długości pleców wskazuje na niedostateczne zrozumienie podstawowych pomiarów krawieckich. Łuk szerokości przodu przez piersi odnosi się do pomiaru na szerszej części klatki piersiowej, co jest istotne przy projektowaniu odzieży, ale nie związane jest z pomiarem długości rękawa. Ten pomiar jest kluczowy w kontekście dopasowania odzieży w okolicy piersi, ale nie ma zastosowania w kontekście długości kończyny górnej. Podobnie, łuk szerokości barków jest mierzony od jednego barku do drugiego, co służy do określenia szerokości górnej części odzieży, ale nie obejmuje pomiaru od ramienia do rylca bocznego. Z kolei łuk długości pleców dotyczy pomiaru od podstawy szyi do talii, co jest użyteczne przy projektowaniu pleców odzieży, ale także nie odnosi się do długości rękawów. Te nieprawidłowe odpowiedzi mogą wynikać z pomylenia różnych obszarów ciała oraz ich zastosowania w kontekście krawiectwa. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy z tych pomiarów ma swoje specyficzne zastosowania, a pomiar długości kończyny górnej jest unikalny w kontekście dokładnego dopasowania rękawów. Właściwe rozróżnienie tych pomiarów jest fundamentalne dla osiągnięcia wysokiej jakości wykonania odzieży, co jest kluczowe w branży odzieżowej.

Pytanie 24

Przed przekazaniem klientce uszytej sukienki warto zweryfikować, czy wyrób odpowiednio się układa na

A. stole
B. manekinie
C. wieszaku
D. figurze
Odpowiedź 'figurze' jest prawidłowa, ponieważ sprawdzanie, jak sukienka układa się na figurze, jest kluczowym aspektem procesu krawieckiego. Figury, które imitują ludzką sylwetkę, pozwalają na lepsze zobrazowanie, jak materiał zachowuje się na ciele, co jest niezwykle istotne dla oceny dopasowania oraz komfortu noszenia odzieży. Dobrą praktyką jest przymierzanie gotowego wyrobu na figurze, aby ocenić całościowy wygląd, linie i proporcje. Na przykład, jeśli sukienka ma określony krój, który ma podkreślać talię, to tylko na figurze można dokładnie zobaczyć, czy ten efekt jest osiągnięty. W branży modowej zaleca się również, aby każda sukienka była prezentowana na figurze przed jej oddaniem klientce, co pozwala na ewentualne korekty i poprawki. W praktyce, figury krawieckie są wykorzystywane nie tylko do przymiarek, ale również do prezentacji odzieży podczas pokazów mody oraz sesji zdjęciowych, co podkreśla ich znaczenie w procesie tworzenia odzieży.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Jaka jest norma zużycia tkaniny jedwabnej o szerokości 90 cm, którą należy wykorzystać do uszycia prostej sukienki o długości 80 cm dla szczupłej klientki, z krótkim rękawem o długości 30 cm?

A. 120 cm
B. 190 cm
C. 210 cm
D. 110 cm
Zrozumienie norm zużycia tkaniny jest kluczowe w krawiectwie, a błędne odpowiedzi w tym teście mogą wynikać z kilku powszechnych nieporozumień. Na przykład, odpowiedzi takie jak 120 cm czy 110 cm pomijają istotne aspekty, takie jak długość rękawów i niezbędne zapasy na szwy. Zbyt niski wynik może sugerować, że nie uwzględniono szerokości materiału oraz odpowiednich zapasów, co prowadzi do niepełnej analizy potrzebnej ilości tkaniny. Z kolei odpowiedzi 190 cm i 210 cm mogą wskazywać na niepoprawną interpretację zapasów na szwy oraz układ tkaniny na wykroju. Kluczowe jest, aby w obliczeniach uwzględnić również marginesy na wykończenia, które są standardową praktyką. Dlatego, przy obliczaniu wymaganej ilości materiału, zaleca się stosowanie sprawdzonych norm i standardów krawieckich, co zwiększa precyzję oraz jakość ostatecznego wyrobu. Nieprawidłowe podejście do tego zagadnienia może prowadzić do znacznych strat materiałowych oraz niezadowolenia klientek z gotowego produktu.

Pytanie 27

Przeróbka kamizelki bez podszewki polega na dostosowaniu jej do figury klientki oraz przyszyciu 4 guzików pobranych z magazynu zakładu. Koszt jednego guzika to 1,00 zł, a cena robocizny została oszacowana na 30,00 zł. Jaką kwotę należy zapłacić za wykonanie usługi?

A. 33,00 zł
B. 32,00 zł
C. 34,00 zł
D. 31,20 zł
No to super, że wybrałeś 34,00 zł! To jest prawidłowa odpowiedź, bo musimy dodać koszt robocizny, który wynosi 30,00 zł, do kosztu guzików. Każdy guzik kosztuje 1,00 zł, a potrzebujemy 4, więc to 4 x 1,00 zł daje nam 4,00 zł. Jak to zsumujemy, to mamy 30,00 zł za robociznę plus 4,00 zł za guziki, co daje 34,00 zł. To normalne, że w takich wycenach trzeba wszystko zsumować, żeby klient wiedział, za co dokładnie płaci. Dobrze jest mieć jasność w każdej transakcji, bo to pomaga zarówno nam, jak i klientom. Dzięki temu możemy lepiej planować, co do budżetu na przyszłość.

Pytanie 28

Jakie wymiary są konieczne do stworzenia konstrukcji spódnicy z kołowego wycinka?

A. ZTv, ot, obt, dk
B. ZWo, TD, ot, opx
C. ZWo, TD, ot, obt
D. ZWo, TD, ot, dk
Analizując błędne odpowiedzi, można zauważyć, że pomijają one kluczowe aspekty pomiarów niezbędnych do wykonania spódnicy z wycinka koła. Wymiar ZTv, który pojawia się w jednej z odpowiedzi, nie jest standardowym parametrem w kontekście konstrukcji odzieżowej, co może prowadzić do nieporozumień w zakresie konstrukcji i dopasowania. Dodatkowo, wymiar dk, który również się pojawia, nie jest bezpośrednio związany z klasycznymi pomiarami wymaganymi do wykonania spódnicy, co potwierdza jego niewłaściwe użycie w tym kontekście. Pojęcie obt, czyli obwód dołu, jest kluczowe w projektowaniu, ponieważ nie tylko wpływa na estetykę, ale również na funkcjonalność odzieży. Często mylnie uważa się, że wystarczy tylko jeden z wymiarów, by stworzyć spódnicę, jednak strategia ta ignoruje wyważoną konstrukcję, która wymaga uwzględnienia wszystkich wymiarów. Zaniedbanie choćby jednego z nich może prowadzić do niewłaściwego dopasowania oraz niezadowolenia z efektu końcowego. W procesie projektowania odzieży istotne jest stosowanie się do dobrych praktyk, które zalecają dokładne pomiary oraz ich wzajemną korelację, co zapewnia lepsze rezultaty i satysfakcję użytkownika.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Jak należy przeprowadzić pomiar krawiecki, aby uzyskać wymiar ciała oznaczony symbolem RvRv?

A. W pionie od bocznego punktu szyjnego do brodawkowego
B. W pionie od punktu ramiennego do bocznego punktu rylcowego
C. W poziomie pomiędzy punktami pachowymi przednim i tylnym
D. W poziomie pomiędzy ramionami od strony tylnej
Pomiar krawiecki jest techniką wymagającą precyzyjnych i odpowiednich metod, aby uzyskać właściwe wyniki. Niestety, koncepcje zawarte w niepoprawnych odpowiedziach często opierają się na nieprawidłowym zrozumieniu anatomii i wymagań dotyczących pomiarów. Wykonywanie pomiaru w kierunku poziomym pomiędzy punktami pachowymi nie uwzględnia specyfiki budowy ciała, co może prowadzić do niedokładnych rezultatów, szczególnie w przypadku osób o różnorodnej sylwetce. Użycie punktów pachowych do określenia wymiaru RvRv jest niewłaściwe, ponieważ te punkty nie dają pełnego obrazu geometrii ramion. Podobnie, pomiar w kierunku pionowym od punktu szyjnego bocznego do punktu brodawkowego związany jest z innymi wymiarami, które nie są zgodne z wymaganiami dla RvRv. To podejście mogłoby być użyteczne w innych kontekstach, ale nie w tym konkretnym przypadku. Analogicznie, pomiar od punktu ramiennego do punktu rylcowego bocznego również nie jest odpowiedni, ponieważ koncentruje się na zupełnie innych częściach ciała, co może prowadzić do błędnych wniosków na temat potrzebnych wymiarów. Typowym błędem myślowym w takich sytuacjach jest skupienie się na punktach, które są nieistotne w kontekście konkretnego wymiaru, co skutkuje nieprawidłowym dopasowaniem odzieży.

Pytanie 32

Szablon krawiecki to model, w którym uwzględniono

A. punkty montażowe i konstrukcyjne
B. dodatki technologiczne i konstrukcyjne
C. dodatki do szwów i podwinięć
D. linie konturowe i pomocnicze
Odpowiedź "dodatki na szwy i podwinięcia" jest prawidłowa, ponieważ szablon odzieżowy jest dokumentem, który pozwala na precyzyjne wykonanie odzieży, uwzględniając wszystkie detale związane z uszyciem i wykończeniem. Dodatki na szwy i podwinięcia są kluczowymi elementami, które zapewniają odpowiednią szerokość szwów, umożliwiają ich bezpieczne wykończenie oraz wpływają na estetykę gotowego produktu. Przykładami mogą być dodawane zapasy materiału na szwy, które są niezbędne do prawidłowego zszycia elementów odzieży, a także podwinięcia, które umożliwiają estetyczne wykończenie krawędzi tkaniny. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży odzieżowej, każdy szablon powinien uwzględniać te dodatki, aby uniknąć późniejszych problemów przy szyciu i wykańczaniu odzieży. Zastosowanie poprawnych dodatków na szwy i podwinięcia ma również bezpośredni wpływ na trwałość odzieży oraz komfort jej noszenia, co jest niezwykle istotne dla klientów. Dlatego wiedza na temat właściwego uwzględniania tych elementów w szablonach jest niezbędna dla każdego projektanta odzieży.

Pytanie 33

Kołnierz, którego budowa opiera się na wykreślonym kącie prostym, to kołnierz

A. szalowy
B. marynarski
C. koszulowy na stójce
D. okrągły be-be
Kołnierze okrągłe be-be, marynarskie oraz szalowe nie są oparte na konstrukcji kąta prostego, co czyni je nieodpowiednimi w kontekście tego pytania. Kołnierz okrągły be-be ma zaokrąglony kształt, co sprawia, że jego krawędzie nie są ustawione prostopadle do siebie. Tego typu kołnierz często stosuje się w odzieży casualowej i nieformalnej, co nie odpowiada wymaganiom formalnych okazji. Kołnierz marynarski z kolei, mimo że może być uznawany za elegancki, również nie opiera się na kącie prostym, a jego charakterystyczny kształt i sposób noszenia są bardziej związane z odzieżą żeglarską i casualową. Warto zwrócić uwagę na to, że marynarski kołnierz ma tendencję do rozchodzenia się na boki, co nie sprzyja formalności. Kołnierz szalowy, będący bardziej swobodnym stylem, charakteryzuje się brakiem klasycznych krawędzi, co także wyklucza go z kontekstu kołnierza opartego na kącie prostym. Te błędne koncepcje wynikają często z braku zrozumienia technicznych aspektów konstrukcji odzieżowej oraz norm obowiązujących w modzie formalnej. W praktyce, nieodpowiedni dobór kołnierza może prowadzić do nieefektywnego wizerunku oraz braku spójności w stylizacji, co jest szczególnie istotne w kontekście profesjonalnych sytuacji.

Pytanie 34

Jaki symbol wskazuje na wymiar kontrolny sylwetki istotny przy projektowaniu tyłu bluzki damskiej dla osoby z problemami postawy?

A. SyTy
B. SySvXp
C. SvTt
D. SvXpTp
Jak nie wybierzesz symbolu SvTt, to omijasz bardzo ważny wymiar, który jest kluczowy przy modelowaniu odzieży dla osób z wadami postawy. Wybierając SyTy, SySvXp czy SvXpTp, możesz zauważyć, że te symbole dotyczą innych kwestii w krawiectwie, które nie mają wiele wspólnego z korekcją tyłu bluzki. SyTy może dotyczyć ogólnych wymiarów, ale nie bierze pod uwagę potrzeb osób z problemami postawy. A SySvXp i SvXpTp to z kolei inne parametry, które dotyczą szerokości i głębokości, ale nie wystarczą do odpowiedniego dopasowania w bardziej zaawansowanym modelowaniu. W praktyce, nie korzystając z wymiaru SvTt w projektowaniu, można napotkać problemy z dopasowaniem, co kończy się tym, że ubranie nie leży tak, jak powinno, a to może prowadzić do dyskomfortu. Wiadomo, że dobre podejście do wymiarowania i modelowania odzieży, zwłaszcza dla osób z problemami posturalnymi, to nie tylko kwestia techniki, ale też etyki, bo chodzi o to, żeby noszona odzież była komfortowa i ładna.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Wybierając materiał na suknię dla osoby wysokiej i szczupłej, należy dążyć do wizualnego poszerzenia i skrócenia figury. Taki efekt można osiągnąć, stosując tkaniny o

A. podłużnych prążkach
B. wzorach w rozmyciu
C. drobnych motywach kwiatowych
D. poprzecznych paskach
Rozmyte wzory, drobne kwiaty oraz podłużne prążki nie są odpowiednimi wyborami dla wysokości i szczupłości sylwetki, jeśli celem jest optyczne poszerzenie oraz skrócenie figury. Rozmyte wzory mogą wprowadzać chaos w odbiorze wizualnym, nie dając wyraźnego efektu, który można byłoby osiągnąć za pomocą bardziej wyrazistych elementów. Tego typu nadruki często prowadzą do zniekształcenia proporcji i nie wspierają zamierzonego efektu. Drobne kwiaty, chociaż uznawane za romantyczne i eleganckie, również nie poszerzają sylwetki — w rzeczywistości mogą jeszcze bardziej uwydatniać szczupłe kształty, co nie jest pożądanym efektem w tym przypadku. Podłużne prążki, choć mogą wydawać się na pierwszy rzut oka atrakcyjne, działają całkowicie odwrotnie niż poprzeczne. Optycznie wydłużają sylwetkę, co w przypadku osób wysokich może prowadzić do niekorzystnego wrażenia "chudości". W związku z tym, projektanci mody powinni kierować się zasadą, że wzory i tkaniny muszą być dobierane do sylwetki w taki sposób, aby harmonizować i korygować jej cechy, a nie je podkreślać w sposób, który może być niekorzystny. Dobrą praktyką jest zawsze konsultowanie się z aktualnymi standardami w modzie oraz trendami, które pomagają w dobieraniu odpowiednich materiałów do danej figury.

Pytanie 39

Szablonowy układ do krojenia tkaniny może być użyty w sposób dwukierunkowy?

A. bawełnianej o nierównym wzorze
B. podszewkowej o splocie płóciennym
C. wełnianej z długimi włóknami
D. jedwabnej z widocznym blaskiem
Krojenie tkanin, na przykład bawełny z asymetrycznym wzorem, jedwabiu, który ma ładny połysk, czy wełny z długim włosem, to naprawdę spora sztuka. Może być różnie i czasem wychodzi nie tak, jak byśmy chcieli. Bawełna z tym wzorem wymaga dużo uwagi przy układaniu szablonów, bo inaczej wzór może nie wyjść, co jest dość skomplikowane z tym układem dwukierunkowym, bo tkanina potrafi się przesuwać. Jedwab, przez swoją gładkość i delikatność, wymaga specjalnych technik, żeby nie rozciągnąć ani nie uszkodzić materiału podczas krojenia. A ten jedwab z połyskiem to już inna bajka – nie zawsze wytrzymuje taką presję z układu dwukierunkowego, więc krawędzie mogą być nierówne. Wełna z długim włosem też nie jest łatwa, bo potrafi się przesuwać, co utrudnia robienie dokładnych kształtów. Jeżeli nie stosujemy odpowiednich technik do tych tkanin, to możemy zmarnować materiał i potem mieć problemy z produkcją. W takich przypadkach naprawdę warto dopasować metodę krojenia do tego, co mamy w rękach, bo to nie tylko zwiększy efektywność, ale też poprawi jakość gotowego produktu.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.