Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 20 marca 2025 12:41
  • Data zakończenia: 20 marca 2025 12:55

Egzamin niezdany

Wynik: 13/40 punktów (32,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie z podanych terminów powinno być umieszczone w nagłówku tabeli z cennikiem?

A. Podpis osoby wykonującej cennik.
B. Data.
C. Właściwości produktu.
D. Cena netto produktu.
Wybór 'Data' jako nagłówka tabeli cennika nie jest właściwy, ponieważ brak odniesienia do ceny sprawia, że tabela nie spełnia swojej podstawowej funkcji, jaką jest informowanie klientów o kosztach produktów. Data może być istotna w kontekście aktualizacji cennika, ale sama w sobie nie dostarcza żadnych informacji o produktach, które klient może chcieć zakupić. Natomiast wybór 'Właściwości produktu' jako nagłówka również nie jest odpowiedni. Chociaż właściwości produktów są ważne, kluczowym celem tabeli cennika jest przedstawienie cen, a nie szczegółowych charakterystyk. Właściwości mogą być uzupełnieniem w osobnym opisie, ale nie powinny dominować w tabeli cennika. 'Podpis osoby wykonującej cennik' również nie stanowi istotnej informacji dla klienta. Choć może to być ważne z punktu widzenia odpowiedzialności i autoryzacji dokumentu, klient zazwyczaj nie interesuje się, kto go przygotował, ale przede wszystkim jakie są ceny produktów. W efekcie, wybór tych niepoprawnych odpowiedzi wskazuje na brak zrozumienia, jakie informacje są kluczowe dla tabeli cennika oraz na niedostateczne skupienie się na potrzebach klienta w kontekście dokonywania zakupów.

Pytanie 2

Który z poniższych dokumentów powinien być dołączony do wykonanej usługi reklamowej?

A. Fakturę lub rachunek
B. Protokół reklamacyjny
C. Zawiadomienie o wysyłce
D. Potwierdzenie realizacji zamówienia
Faktura lub rachunek jest kluczowym dokumentem, który należy dołączyć do zrealizowanej usługi reklamowej, ponieważ stanowi formalne potwierdzenie transakcji między stronami. W kontekście przepisów prawa podatkowego i handlowego, faktura jest niezbędna do udowodnienia, że usługa została wykonana oraz że płatność została dokonana. W przypadku reklamacji, faktura umożliwia identyfikację zamówienia, co jest istotne dla prawidłowego rozpatrzenia sprawy. Z punktu widzenia praktycznego, brak faktury może prowadzić do odrzucenia reklamacji przez dostawcę usług. Na przykład, w przypadku zgłoszenia reklamacji dotyczącej usługi marketingowej, agencja reklamowa może wymagać faktury jako podstawy do weryfikacji zasadności roszczenia. Warto również zauważyć, że faktura zawiera szczegółowe informacje dotyczące daty realizacji usługi, rodzaju usługi oraz jej wartości, co jest istotne dla oceny sytuacji przez wszystkie strony zaangażowane w transakcję. Dobrą praktyką w branży jest przechowywanie kopii faktur oraz dokumentów reklamacyjnych w celu łatwego dostępu i ewentualnej analizy w przyszłości.

Pytanie 3

Papier, który jest przeznaczony do druku wizytówek, powinien być składowany w pomieszczeniu

A. ciemnym, z podwyższoną wilgotnością.
B. jasnym, z niską wilgotnością.
C. jasnym, z podwyższoną wilgotnością.
D. ciemnym, z obniżoną wilgotnością.
Odpowiedź 'zaciemnionym, z obniżonym poziomem wilgotności' jest prawidłowa, ponieważ papier przeznaczony do wydruku wizytówek jest materiałem wrażliwym na światło i wilgoć. Ekspozycja na światło słoneczne może prowadzić do degradacji jakości papieru, co może skutkować blaknięciem kolorów oraz zmniejszeniem jego trwałości. Dodatkowo, zbyt wysoka wilgotność powoduje, że papier może się zniekształcać, co negatywnie wpływa na jakość wydruku i precyzję cięcia wizytówek. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest przechowywanie papieru w ciemnym pomieszczeniu o stabilnym, obniżonym poziomie wilgotności, co pomaga zachować jego właściwości fizyczne i chemiczne. Takie praktyki są zgodne z zaleceniami standardów branżowych, takich jak ISO 9706, które wskazują na konieczność przechowywania materiałów papierniczych w odpowiednich warunkach dla zachowania ich długotrwałej jakości. Przechowywanie w takich warunkach zapewnia, że wydrukowane wizytówki będą miały odpowiednią jakość i estetykę, co jest kluczowe w kontekście profesjonalnego wizerunku firmy.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Minimalna rozdzielczość plików graficznych przesyłanych do druku powinna wynosić przynajmniej

A. 72 dpi
B. 300 dpi
C. 128 dpi
D. 640 dpi
Odpowiedź 300 dpi (punktów na cal) jest uznawana za standardową rozdzielczość materiałów graficznych przeznaczonych do druku. Przykładowo, gdy przygotowujemy grafikę do druku książek, ulotek czy plakatów, rozdzielczość 300 dpi zapewnia odpowiednią jakość obrazu oraz szczegółowość, co jest kluczowe dla profesjonalnej produkcji. Wydruki o niższej rozdzielczości, takie jak 72 dpi, są wystarczające jedynie dla materiałów wyświetlanych na ekranach komputerów czy w internecie, gdzie wysoka jakość nie jest tak istotna. Dlatego przy projektowaniu materiałów przeznaczonych do druku zawsze należy stawiać na 300 dpi, co jest powszechnie akceptowane w branży, aby uniknąć rozmycia i zniekształceń. Dobrą praktyką jest także sprawdzenie specyfikacji drukarni, z którą współpracujemy, ponieważ mogą występować różnice w wymaganiach dotyczących rozdzielczości, ale 300 dpi jest najczęściej stosowanym standardem. Ponadto, warto pamiętać, że w przypadku dużych formatów, takich jak banery, zaleca się stosowanie jeszcze wyższej rozdzielczości, aby zachować jakość obrazu z bliskiej odległości.

Pytanie 6

Która z form komunikacji, wskazanych w modelu FCB, jest stosowana w tworzeniu reklamy produktów spożywczych, kiedy zaangażowanie w zakup jest niskie, a motywacje do zakupu są racjonalne?

A. Przynosząca satysfakcję
B. Informacyjna
C. Emocjonalna
D. Tworząca nawyk
Odpowiedzi "Dająca satysfakcję", "Informacyjna" oraz "Emocjonalna" są nieprawidłowe, ponieważ każda z tych strategii koncentruje się na różnych aspektach komunikacji, które nie są odpowiednie dla produktów o niskim zaangażowaniu i racjonalnych motywach zakupowych. Strategia "Dająca satysfakcję" skupia się na emocjonalnych korzyściach płynących z produktu, co jest mniej skuteczne w kontekście artykułów spożywczych, gdzie decyzje są zazwyczaj podejmowane na podstawie wygody i ceny. W przypadku strategii "Informacyjnej" kluczowym celem jest dostarczenie konsumentowi rzetelnych informacji o produkcie, co może być istotne dla bardziej skomplikowanych lub drogich produktów, ale niekoniecznie dla codziennych zakupów żywnościowych, gdzie klienci często skłaniają się ku prostym wyborom. Strategia "Emocjonalna" również nie pasuje, ponieważ opiera się na wzbudzaniu emocji, co jest z reguły bardziej efektywne w przypadku produktów premium lub luksusowych, które wymagają większego zaangażowania w proces zakupu. Użytkownicy mogą popełniać błąd myśląc, że emocje i informacyjność są kluczem do sukcesu w każdym przypadku, co nie jest zgodne z praktykami dotyczącymi produktów o niskim zaangażowaniu. Kluczowym błędem jest więc niedocenianie siły nawyków w codziennym życiu konsumentów, co prowadzi do nieefektywnej komunikacji reklamowej.

Pytanie 7

W jaki sposób ustala się koszt dotarcia do tysiąca osób w obrębie grupy docelowej, używając wskaźnika?

A. TRP
B. CPT
C. CPP
D. GRP
Zrozumienie wskaźników związanych z kosztami dotarcia do grupy docelowej jest kluczowe w strategii marketingowej. CPP, czyli koszt na punkt ratingowy (Cost Per Point), odnosi się do kosztów związanych z osiągnięciem jednego punktu ratingowego w telewizji, co nie jest tym samym, co CPT. CPP ma zastosowanie głównie w kontekście telewizyjnych kampanii reklamowych, natomiast nie uwzględnia szerokiego zasięgu, jakim charakteryzuje się CPT. GRP, czyli ogólny wskaźnik dotarcia, jest miarą zasięgu w kampaniach reklamowych, ale nie dostarcza bezpośrednich informacji o kosztach dotarcia do tysiąca osób. TRP to wskaźnik pomiaru dotarcia i częstotliwości reklamy, który jest używany do analizy skuteczności kampanii, ale również nie odnosi się do kosztów dotarcia do tysiąca odbiorców. Te pomyłki mogą wynikać z niepełnego zrozumienia różnic między tymi wskaźnikami. Wybór niewłaściwego wskaźnika do analizy skuteczności kampanii reklamowej może prowadzić do błędnych wniosków i nieoptymalnych decyzji budżetowych. Znajomość różnic między CPT, CPP, GRP i TRP oraz ich zastosowanie w praktyce jest niezwykle ważna dla skutecznego planowania i realizacji kampanii reklamowych.

Pytanie 8

Który z wymienionych sposobów reklamy może być pokrywany z części budżetu reklamowego nazywanej above the line?

A. Udział w wystawach branżowych
B. Prezentacja w punkcie sprzedaży
C. Katalog branżowy
D. Projekcja przed filmem w kinie
Wybór informatora branżowego jako środka reklamy, który może być finansowany w ramach budżetu above the line, jest nieprawidłowy. Informatory branżowe zazwyczaj służą do komunikacji skierowanej do węższej grupy odbiorców, co czyni je bardziej odpowiednimi dla strategii below the line. Reklama below the line koncentruje się na bardziej bezpośrednich, personalizowanych kontaktach z klientami, na przykład przez materiały drukowane, które są skierowane do określonej grupy zawodowej lub branżowej. Udział w targach branżowych również nie jest finansowany z budżetu above the line, ponieważ takie wydarzenia mają na celu interakcję z wyselekcjonowaną publicznością i są ukierunkowane na budowanie relacji. Ekspozycja w punkcie sprzedaży jest kolejnym przykładem działań below the line, które są bardziej zindywidualizowane i skupione na bezpośrednim zachęcaniu do zakupu. Kluczowym błędem myślowym, który prowadzi do takiego wniosku, jest postrzeganie wszystkich form reklamy jako równorzędnych, bez uwzględnienia ich strategii i celów. Reklama above the line ma na celu dotarcie do masowego odbiorcy, co jest całkowicie sprzeczne z ideą bardziej niszowych działań, które charakteryzują się mniejszym zasięgiem, ale większym stopniem personalizacji i konwersji. Właściwe zrozumienie różnicy między tymi dwoma typami działań reklamowych jest fundamentalne dla efektywnego planowania kampanii marketingowych.

Pytanie 9

Osoba pracująca w agencji reklamowej na stanowisku sprzedawcy przestrzeni reklamowych posiada sprawdzoną metodę prowadzenia rozmów z klientami, która polega na "forsowaniu" produktu. Skutkuje to tym, że pracownik, prowadząc rozmowę sprzedażową, koncentruje się na

A. przyjęciu, że produkt sprzeda się sam
B. zmuszeniu klienta do dokonania zakupu poprzez wywieranie presji
C. poznaniu i odniesieniu się do potrzeb klienta
D. zaprezentowaniu produktu
Wybór innej odpowiedzi niż ta dotycząca presji na klienta sugeruje szereg nieporozumień dotyczących procesu sprzedaży. Zademonstrowanie produktu może być istotnym elementem, ale sama prezentacja nie gwarantuje sukcesu. W sprzedaży kluczowe jest połączenie prezentacji z analizą potrzeb klienta i dostosowaniem oferty do tych potrzeb. Zakładanie, że produkt sam się sprzeda, jest jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez sprzedawców, którzy nie dostrzegają roli aktywnej interakcji z klientem. Również zrozumienie i reagowanie na potrzeby klienta, mimo że jest szalenie ważne, nie jest zgodne z techniką "forsowania", ponieważ zakłada bardziej relacyjne podejście do sprzedaży, które może nie prowadzić do natychmiastowego wyniku. Kluczowym błędem myślowym jest przekonanie, że proces sprzedaży można uprościć do jednego z tych elementów, podczas gdy skuteczna sprzedaż wymaga złożonego zestawu umiejętności, takich jak zdolność do słuchania, zadawania właściwych pytań i dostosowywania komunikacji do specyficznych sytuacji oraz charakterystyki klienta. Zrozumienie, że sprzedaż to proces, a nie jednorazowa akcja, jest kluczowe dla każdego sprzedawcy.

Pytanie 10

Tworząc reklamę w prasie, należy po kolei zaplanować następujące kroki:

A. określenie celu reklamy, identyfikacja odbiorców, ustalenie budżetu, kreacja reklamy
B. ustalenie budżetu, określenie celu reklamy, identyfikacja odbiorców, kreacja reklamy
C. kreacja reklamy, identyfikacja odbiorców, ustalenie budżetu, określenie celu reklamy
D. określenie celu reklamy, kreacja reklamy, ustalenie budżetu, identyfikacja odbiorców
Podczas analizy błędnych odpowiedzi, należy zrozumieć, że kluczowym elementem projektowania skutecznej kampanii reklamowej jest odpowiednia kolejność działań. Wiele osób może pomylić priorytety, co prowadzi do nieefektywności kampanii. Na przykład, rozpoczęcie pracy od kreacji reklamy, zanim ustali się cel lub zidentyfikuje odbiorców, może skutkować tworzeniem materiałów, które nie odpowiadają na realne potrzeby rynku. Kolejnym błędem jest ustalenie budżetu przed zrozumieniem celu reklamy, co może prowadzić do ograniczeń, które uniemożliwią osiągnięcie zamierzonych efektów. Na etapie identyfikacji odbiorców ważne jest zrozumienie, że nie można utożsamiać grupy docelowej z szerokim rynkiem, co często prowadzi do ogólnych i mało skutecznych komunikatów. Elementy, takie jak ustalenie celu, muszą być obecne na początku procesu, ponieważ pozwalają ukierunkować wszystkie kolejne działania. Dobrą praktyką jest stosowanie modeli takich jak SMART (Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound) do ustalania celów, co może pomóc w uniknięciu typowych błędów myślowych. Efektywne kampanie reklamowe opierają się na solidnych fundamentach analitycznych oraz strategiach, a nie na przypadkowych decyzjach, co potwierdzają wyniki skutecznych działań marketingowych.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Do elementów marketingu mix 4P należy:

A. dystrybucja, public relations, cena, produkt
B. produkt, promocja, reklama, dystrybucja
C. cena, rabat, produkt, dystrybucja
D. produkt, cena, promocja, dystrybucja
Odpowiedź "produkt, cena, promocja, dystrybucja" jest poprawna, ponieważ te cztery elementy stanowią klasyczny model marketingu mix, znany jako 4P. Każdy z tych elementów odgrywa kluczową rolę w strategii marketingowej. Produkt odnosi się do towaru lub usługi, którą oferujesz, a jego cechy muszą odpowiadać potrzebom rynku. Cena jest wartością, jaką klienci są skłonni zapłacić, i powinna być ustalona w taki sposób, aby odzwierciedlała wartość postrzeganą przez klienta, a jednocześnie zapewniała rentowność przedsiębiorstwa. Promocja obejmuje wszelkie działania, które mają na celu komunikację ze rynkiem, w tym reklama, public relations czy promocje sprzedażowe. Dystrybucja to proces dostarczania produktu do klienta, co wymaga odpowiednich kanałów i logistyki. Przykładem skutecznego zastosowania modelu 4P może być wprowadzenie nowego smartfona na rynek, gdzie producent zdefiniuje jego unikalne cechy (produkt), ustali cenę w oparciu o analizę konkurencji (cena), zaplanuje kampanie reklamowe (promocja) i wybierze odpowiednie sklepy i platformy online do sprzedaży (dystrybucja). Właściwe zrozumienie i zastosowanie tych elementów jest kluczowe dla skutecznych strategii marketingowych, które są zgodne z aktualnymi standardami branżowymi.

Pytanie 13

W reklamie Fanta - niesamowity smak pomarańczy użyto

A. porównanie
B. personifikację
C. oksymoron
D. aliterację
Slogan 'fantastyczny smak pomarańczy' nie może być interpretowany jako oksymoron, ponieważ oksymoron to figura retoryczna, w której zestawione są dwa sprzeczne ze sobą pojęcia, tworząc zaskakujący efekt. Przykładem oksymoronu może być wyrażenie 'cicha burza', które łączy przeciwstawne koncepcje. W przypadku sloganu Fanta nie występuje taki kontrast, dlatego ta odpowiedź jest błędna. Również nie możemy mówić o personifikacji, która polega na przypisaniu cech ludzkich rzeczom nieożywionym lub abstrakcyjnym pojęciom. W zdaniu tym nie ma elementu nadającego ludzkie cechy smakowi pomarańczy, co czyni tę interpretację niewłaściwą. Porównanie, z kolei, to figura retoryczna, która zestawia dwa różne elementy, zazwyczaj przy użyciu słów takich jak 'jak' lub 'niczym'. W sloganie Fanta nie występuje tego typu zestawienie, co dowodzi, że to również nie jest poprawna odpowiedź. Analizując te błędne koncepcje, można zauważyć, że często dochodzi do nieporozumień w interpretacji figur retorycznych, co prowadzi do mylnych wniosków. Kluczowe jest zrozumienie, że każda figura retoryczna ma swoje specyficzne cechy i zastosowanie, które powinny być dokładnie rozważane, aby uniknąć takich błędów analitycznych.

Pytanie 14

Kiedy sprzedaż jest rejestrowana za pomocą kasy fiskalnej, dokumentacja sprzedaży w formie wydrukowanego paragonu fiskalnego powinna być

A. wręczona tylko tym klientom, którzy posiadają fakturę
B. wydana jedynie tym klientom, którzy o nią poproszą
C. wręczona każdemu konsumentowi
D. odłożona do koszyka obok kasy fiskalnej
Poprawna odpowiedź, że paragon fiskalny powinien być wręczany każdemu klientowi jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa. Zgodnie z ustawą o VAT, każdy sprzedawca zobowiązany jest do wydania paragonu fiskalnego przy każdej transakcji sprzedaży towarów lub usług. Paragon stanowi dowód dokonania transakcji i jest niezbędny dla klientów do ewentualnych reklamacji czy zwrotów. W praktyce, wręczanie paragonów umożliwia klientom zachowanie pełnej dokumentacji zakupów, co jest istotne z punktu widzenia ochrony praw konsumentów. Dodatkowo, paragon jest także niezbędny dla sprzedawcy w przypadku prowadzenia ksiąg rachunkowych, gdyż stanowi podstawowy dokument potwierdzający przychody. Nieprzestrzeganie tej zasady może prowadzić do konsekwencji prawnych, w tym kar finansowych nałożonych przez organy skarbowe. Dlatego ważne jest, aby sprzedawcy stosowali się do tej praktyki, co również wpływa na budowanie zaufania klienta do firmy.

Pytanie 15

Jakiej z podanych fraz powinien unikać sprzedawca, pragnąc zdobyć lojalnego klienta?

A. Ceny naszych usług są dostosowane do wysokiego poziomu jakości
B. To ostatnia okazja, aby wykorzystać tę ofertę
C. Współpraca z naszą agencją zwiększy szanse na pokonanie konkurencji
D. Proponujemy elastyczne terminy płatności oraz atrakcyjne rabaty
Pozostałe odpowiedzi, mimo że mogą wydawać się odpowiednie z perspektywy sprzedażowej, nie są wystarczająco skuteczne w kontekście długofalowego budowania relacji z klientem. Pierwsza opcja, mówiąca o dostosowanych cenach do wysokiego standardu usług, może sugerować elitarny charakter oferty, ale niekoniecznie promuje lojalność. Klienci mogą postrzegać takie podejście jako wykluczające, a nie przyciągające, zwłaszcza gdy nie mają pewności co do wartości, jaką otrzymują w zamian. Odpowiedź dotycząca dogodnych terminów płatności i korzystnych rabatów z kolei może być pozytywnie odbierana, jednak sama w sobie nie tworzy długotrwałej więzi. Klient, który podejmuje decyzję jedynie na podstawie rabatów, może być mniej lojalny w przyszłości, kiedy pojawią się atrakcyjniejsze oferty z konkurencji. Wreszcie, stwierdzenie, że współpraca z agencją zwiększa szanse na pokonanie konkurencji, choć może być traktowane jako zachęta, nie odnosi się bezpośrednio do wartości dla klienta. Klienci poszukują przede wszystkim korzyści dla siebie, a nie jedynie sposobów na poprawę pozycji sprzedawcy na rynku. Zrozumienie tych niuansów jest kluczowe dla skutecznego prowadzenia działań sprzedażowych oraz dla efektywnego budowania długotrwałych relacji z klientami.

Pytanie 16

Propozycja agencji marketingowej powinna zawierać działania związane z public relations, dlatego konieczne jest, aby uwzględnić

A. reklamę zewnętrzną.
B. publicity.
C. promocję sprzedaży.
D. sponsoring.
Sponsoring, publicity, reklama zewnętrzna oraz promocja sprzedaży to różne formy komunikacji marketingowej, ale tylko publicity mieści się w zakresie działań public relations. Sponsoring to forma wsparcia finansowego lub materialnego wydarzeń, organizacji lub osób, która ma na celu promocję marki, jednak nie jest to związek z budowaniem relacji z mediami czy opinią publiczną, co jest kluczowe w public relations. Reklama zewnętrzna, chociaż skuteczna w dotarciu do klientów, koncentruje się na bezpośrednim promowaniu produktów lub usług, a nie na budowaniu długoterminowego wizerunku. Promocja sprzedaży polega na krótkoterminowych akcjach mających na celu zwiększenie sprzedaży, ale nie wpływa na postrzeganie marki w dłuższej perspektywie. Dlatego w kontekście public relations te odpowiedzi są nieadekwatne, ponieważ nie prowadzą do kreowania pozytywnego wizerunku marki ani nie angażują publiczności w sposób, który ma na celu tworzenie relacji opartych na zaufaniu i przejrzystości. Typowym błędem jest mylenie tych form komunikacji, co prowadzi do błędnych założeń o roli public relations w strategii marketingowej. Właściwe zrozumienie różnic pomiędzy tymi elementami jest kluczowe dla skutecznego planowania działań komunikacyjnych.

Pytanie 17

Nowo powstała sieć prywatnych instytucji medycznych planuje umieszczenie reklam na bocznych powierzchniach blacharskich oraz szybach bezdrzwiowych miejskich autobusów. Który z wymienionych typów nośników powinien zostać użyty w tej kampanii?

A. Back
B. Dual busboard
C. Bus standard
D. Busboard
Wybierając inne nośniki, takie jak Dual busboard, Back czy Bus standard, można trochę stracić na efektywności kampanii. Dual busboard wygląda fajnie, bo reklama jest z obu stron autobusu, ale w praktyce to sporo kosztuje i jest więcej roboty przy organizacji. Poza tym nie każde autobusy da się do tego przystosować, co ogranicza opcje. Back, czyli reklama z tyłu autobusu, też może być kiepskim wyborem, bo nie każdy zwraca na nią uwagę, zwłaszcza w mieście, gdzie większość ludzi patrzy na przód i boki. A Bus standard, czyli reklama wewnętrzna, też nie zadziała dobrze, jeśli chcemy dotrzeć do dużej grupy ludzi na ulicy – bo widzą ją tylko pasażerowie. W sumie, żeby reklama przynosiła efekty, trzeba korzystać z takich nośników, które naprawdę przyciągną wzrok, a busboard to robi najlepiej.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

W końcowej fazie tworzenia reklamy telewizyjnej, zwanej postprodukcją, realizuje się czynności związane

A. z weryfikacją lokalizacji do kręcenia
B. z wyborem strojów
C. z dubbingowaniem
D. z kontrolą dekoracji
Zarządzanie produkcją reklamy telewizyjnej obejmuje różnorodne etapy, a postprodukcja jest jednym z najważniejszych elementów tego procesu. Nie jest jednak ograniczona jedynie do sprawdzenia dekoracji, wyboru kostiumów ani do analizy miejsc kręcenia. Te działania mają miejsce na wcześniejszych etapach produkcji. Sprawdzanie dekoracji to proces, który odbywa się na etapie przygotowania do kręcenia, gdzie dba się o estetykę i spójność wizualną scenografii. Wybór kostiumów również należy do wczesnych faz produkcji, gdzie projektanci i reżyserzy współpracują nad tym, aby stroje były zgodne z charakterem postaci oraz zamysłem artystycznym. Natomiast sprawdzanie miejsc wybranych do kręcenia jest kluczowe przed rozpoczęciem zdjęć, gdyż decyduje o odpowiednich ujęciach i warunkach do pracy. W rzeczywistości, postprodukcja koncentruje się na montażu, dźwięku, kolorze oraz ostatecznym szlifowaniu obrazu. Często zdarza się, że pominięcie etapu dubbingowania prowadzi do utraty jakości dźwięku, co jest nieakceptowalne w branży. W reklamach, gdzie przekaz musi być klarowny i przekonywujący, profesjonalne nagranie dźwięku jest niezbędne, aby osiągnąć zamierzony efekt. Krytyczne jest więc zrozumienie różnic pomiędzy poszczególnymi etapami produkcji, aby nie mylić ich funkcji i znaczenia w procesie tworzenia reklam.

Pytanie 20

Ile wynosi CPP dla telewizyjnej kampanii reklamowej, której parametry scharakteryzowano w przedstawionej tabeli?

ParametrWartość parametru
Koszt kampanii400 000,00 zł
Zasięg kampanii200
Częstotliwość kampanii40

A. 40,00 zł
B. 50,00 zł
C. 10 000,00 zł
D. 8 000,00 zł
Odpowiedź 50,00 zł jest jak najbardziej trafna! CPP, czyli Cena za Pojedynczy Punkt, to naprawdę ważny wskaźnik, gdy mówimy o skuteczności kampanii reklamowych. Wyliczamy go dzieląc całkowity koszt kampanii przez zasięg pomnożony przez częstotliwość. Czyli, krótko mówiąc, CPP mówi nam, ile kosztuje dotarcie do jednego procenta odbiorców przy jednym pokazie reklamy. Jak mamy kampanię w telewizji, to rozumienie CPP jest kluczowe do porównania efektywności różnych mediów. Na przykład, w planowaniu budżetu, marketerzy mogą porównywać, ile wydają na telewizję, radio czy internet. Gdy dobrze obliczymy CPP, to możemy lepiej zarządzać wydatkami na reklamy i celować w odpowiednią grupę odbiorców. Niski CPP zazwyczaj pokazuje, że kampania jest skuteczna, co jest przecież celem każdego marketera.

Pytanie 21

Sprzedawca urządzeń wędkarskich, pragnąc dokładnie zaprezentować wędkarzom swój produkt, powinien wykorzystać reklamę

A. w telewizji ogólnopolskiej
B. w prasie specjalistycznej
C. w radiu
D. w kinie
Chociaż reklama w kinie, radiu czy telewizji ogólnopolskiej może wydawać się uzasadnionym sposobem dotarcia do szerokiego grona odbiorców, w przypadku sprzedaży specjalistycznego sprzętu wędkarskiego nie jest to odpowiednia strategia. Przykładowo, reklama w kinie osiąga masowy zasięg, ale jej ogólny charakter nie pozwala na precyzyjne dotarcie do wędkarzy, którzy mogą nie być zainteresowani taką formą promocji. Podobnie, reklama w radiu ma tendencję do bycia powierzchowną, ograniczoną do krótkich spotów, które nie mogą przekazać szczegółowych informacji o produktach. Telewizja ogólnopolska, mimo że ma ogromny zasięg, skierowana jest do szerokiej publiczności, co sprawia, że przekaz reklamowy jest zbyt ogólny do wywołania zainteresowania konkretnej niszy, jaką są wędkarze. Wydaje się, że wiele osób sądzi, iż większy zasięg zawsze przekłada się na lepsze wyniki sprzedaży, jednak w praktyce może to być błędne myślenie. W przypadku produktów specjalistycznych, takich jak sprzęt wędkarski, kluczowe jest dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej, co można osiągnąć poprzez bardziej ukierunkowane formy reklamy, takie jak prasa branżowa. Warto również zauważyć, że wydatki na reklamy w mediach masowych mogą nie przynieść oczekiwanych rezultatów, jeżeli nie są skierowane do osób, które rzeczywiście rozważają zakup danego sprzętu. W związku z tym, najlepszym podejściem jest wybór kanałów komunikacyjnych, które są zgodne z zainteresowaniami i potrzebami docelowej grupy odbiorców.

Pytanie 22

Rodzaje takie jak strumieniowe, obiektowe, relacyjno-obiektowe oraz nierelacyjne to:

A. marketing mobilny
B. marketing internetowy
C. bazy danych
D. systemy CRM
Pytanie dotyczy rodzajów baz danych, a nie marketingu internetowego, systemów CRM czy marketingu mobilnego, co jest kluczowym błędem w myśleniu. Marketing internetowy i marketing mobilny koncentrują się na strategiach dotarcia do klientów za pośrednictwem różnych kanałów, takich jak media społecznościowe, e-maile czy aplikacje mobilne. Te dziedziny nie dotyczą struktur i organizacji danych, a zamiast tego skupiają się na metodach promocji i angażowania odbiorców. Systemy CRM (Customer Relationship Management) są narzędziami używanymi do zarządzania relacjami z klientami, które nie odnoszą się bezpośrednio do typów baz danych, ale raczej do sposobów zbierania i analizy danych dotyczących klientów. Takie nieporozumienia mogą prowadzić do mylnych wniosków o tym, jak różne technologie informatyczne są związane ze sobą oraz do nieprawidłowego doboru narzędzi w projektach IT. Aby skutecznie zarządzać danymi w erze cyfrowej, istotne jest zrozumienie różnic pomiędzy typami baz danych oraz ich zastosowaniami, co pozwoli uniknąć nieefektywnych decyzji dotyczących architektury systemów informatycznych. Warto pamiętać, że każda z wymienionych dziedzin ma swoje specyfikacje oraz zasady działania, które należy uwzględnić w procesie projektowania i implementacji systemów.

Pytanie 23

Głównym celem kampanii promocyjnej jest poinformowanie klientek zakładu fryzjerskiego o nowościach w zabiegach na włosy. Która z poniższych form reklamy umożliwi najlepsze dotarcie do grupy docelowej, jaką stanowią kobiety na co dzień poruszające się samochodami, słuchające jednocześnie lokalnych stacji radiowych?

A. Reklama w lokalnym radiu.
B. Reklama w lokalnej telewizji.
C. Plakat umieszczony w witrynie.
D. Ogłoszenie w lokalnym dzienniku.
Plakat umieszczony w oknie wystawowym nie jest optymalnym rozwiązaniem w kontekście dotarcia do kobiet korzystających z samochodów. Tego rodzaju reklama ma ograniczony zasięg, ponieważ tylko przechodnie mogą go zobaczyć, a nie ma możliwości dotarcia do osób, które spędzają czas w ruchu. Spot w lokalnej telewizji również nie jest idealny, ponieważ nie ma gwarancji, że kobiety, które są w ruchu, będą miały dostęp do telewizora w momencie emisji reklamy. Dodatkowo, koszt produkcji i emisji reklamy telewizyjnej jest znacznie wyższy, a lokalne stacje telewizyjne niekoniecznie przyciągają uwagę lokalnych odbiorców w sytuacji, gdy znajdą się oni poza domem. Ogłoszenie modułowe w lokalnym dzienniku natomiast może być ignorowane przez osoby preferujące bardziej interaktywne formy mediów. W erze cyfrowej, tradycyjne formy reklamy, takie jak prasa, mogą być mniej skuteczne, gdyż wiele kobiet preferuje korzystanie z mediów elektronicznych, takich jak radio, podczas jazdy. Te podejścia do reklamy mogą prowadzić do błędnego założenia, że tradycyjne media są wystarczające do komunikacji z dynamicznymi grupami odbiorców, co w rzeczywistości staje się coraz mniej skuteczne w kontekście rosnącej mobilności i zmieniających się preferencji konsumenckich.

Pytanie 24

Jakie zadania wykonuje copywriter w agencji reklamowej?

A. tworzenie oraz projektowanie haseł reklamowych
B. przeprowadzanie wywiadów rekrutacyjnych
C. ocena wyników finansowych przedsiębiorstwa
D. wykonywanie badań oraz ich analiza
Wybór odpowiedzi związanych z przeprowadzaniem badań, analizowaniem wyników finansowych czy prowadzeniem rozmów kwalifikacyjnych nie odnosi się do głównych obowiązków copywritera w agencji reklamowej. Copywriterzy koncentrują się na tworzeniu treści marketingowych, a ich rolą jest generowanie pomysłów i komunikatów, które przyciągną uwagę odbiorców. Przeprowadzanie badań i ich analiza są zajęciami bardziej związanymi z działem badawczym lub analitycznym w firmie. Chociaż copywriterzy mogą korzystać z wyników badań rynkowych dla lepszego zrozumienia odbiorców, nie są odpowiedzialni za ich przeprowadzanie. Analizowanie wyników finansowych jest zadaniem typowym dla księgowych lub analityków finansowych, a nie dla specjalistów zajmujących się tworzeniem treści. Prowadzenie rozmów kwalifikacyjnych to z kolei zadanie dla działu HR, a nie dla copywritera. Te błędne odpowiedzi mogą wynikać z mylenia ról w agencji reklamowej i niewłaściwego pojmowania, co oznacza praca w obszarze copywritingu. Kluczowe jest zrozumienie, że copywriterzy specjalizują się w tworzeniu treści, a nie w działaniach analitycznych czy rekrutacyjnych, co powinno być jasne w kontekście ich podstawowych obowiązków.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Dom mediowy, który zdobył nagrodę Firma Fair Play, zakupił czas antenowy (2 minuty) przed istotnym meczem piłkarskim. Pozostało mu jeszcze 30 sekund na sprzedaż reklamy. Wartość takiego spotu w tym czasie wynosi 100 000,00 zł. Dom mediowy liczył na duże zainteresowanie i planował prowadzić negocjacje twarde z reklamodawcami. Ostatecznie zainteresowały się tylko dwie firmy, gotowe zapłacić 30 000,00 zł za 30 sekund. Jaką strategię negocjacyjną powinien przyjąć dom mediowy?

A. Strategię unikania
B. Zmianę stylu negocjacji na miękkie
C. Zerwanie negocjacji
D. Kontynuację negocjacji twardych
Zmiana stylu negocjacji na miękkie jest właściwą strategią w tej sytuacji, ponieważ daje możliwość osiągnięcia kompromisu i zrealizowania przynajmniej części celów finansowych. Negocjacje miękkie koncentrują się na relacjach z klientami, a nie tylko na maksymalizacji zysków. W przypadku, gdy dom mediowy miał nadzieję na wyższą cenę, ale w obliczu braku zainteresowania, powinien dostosować swoje podejście. Przykładem może być sytuacja, w której firma oferuje rabaty lub dodatkowe korzyści dla reklamodawcy, co może zwiększyć wartość oferty. W branży mediowej, zbudowanie trwałych relacji z reklamodawcami jest kluczowe, ponieważ może przynieść dalsze zlecenia i długofalową współpracę. Takie podejście jest również zgodne z dobrymi praktykami, które podkreślają znaczenie elastyczności w negocjacjach oraz umiejętność dostosowywania strategii do zmieniających się okoliczności rynkowych.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Koszt netto sprzedaży koszulki z nadrukiem to 20,00 zł. Jaka będzie cena brutto przy 23% stawce VAT?

A. 22,30 zł
B. 15,40 zł
C. 17,70 zł
D. 24,60 zł
Aby obliczyć cenę brutto sprzedaży koszulki z nadrukiem, należy dodać podatek VAT do ceny netto. W tym przypadku cena netto wynosi 20,00 zł, a stawka VAT to 23%. Obliczenie ceny brutto wykonuje się według wzoru: Cena brutto = Cena netto + (Cena netto * Stawka VAT). Podstawiając wartości: Cena brutto = 20,00 zł + (20,00 zł * 0,23) = 20,00 zł + 4,60 zł = 24,60 zł. Warto zauważyć, że znajomość obliczania ceny brutto jest fundamentalna w działalności handlowej, ponieważ pozwala sprzedawcom i konsumentom zrozumieć rzeczywiste koszty produktów. Dodatkowo, poprawne obliczenie ceny brutto jest kluczowe z perspektywy księgowości i zgodności z przepisami prawa, co jest zgodne ze standardami rachunkowości w Polsce, gdzie VAT jest obowiązkowym podatkiem od towarów i usług.

Pytanie 29

Jaką procentową wartość marży przyjmuje agencja reklamowa, jeżeli cena sprzedaży netto zestawu gadżetów wynosi 110,00 zł, a wysokość marży zawartej w cenie sprzedaży to 10,00 zł?

A. 0,01%
B. 10,00%
C. 1,00%
D. 0,10%
Marża procentowa jest kluczowym pojęciem w zarządzaniu finansami przedsiębiorstwa, jednak wiele osób myli ją z marżą brutto lub stosuje błędne zasady w obliczeniach. Niepoprawne odpowiedzi często wynikają z niewłaściwego zrozumienia pojęcia ceny sprzedaży oraz kwoty marży. Na przykład, odpowiedzi wskazujące na zbyt niskie wartości, takie jak 1,00% czy 0,10%, mogą wynikać z błędnego podziału kwoty marży przez cenę sprzedaży netto bez uwzględnienia przeliczenia na procenty. To najczęściej spotykany błąd, który polega na tym, że użytkownik nie stosuje poprawnego wzoru do obliczeń. Kolejnym typowym błędem jest pomijanie kwoty marży w obliczeniach lub mylenie jej z innymi wskaźnikami finansowymi. Przykładem tego może być sytuacja, w której ktoś uważa, że marża jest po prostu różnicą między ceną sprzedaży a kosztami, co jest nieprecyzyjne, ponieważ kwota marży jest już uwzględniona w cenie sprzedaży. W praktyce, błędy te mogą prowadzić do nadmiernego lub zbyt niskiego ustalania cen, co w konsekwencji wpływa na rentowność firmy oraz jej pozycję na rynku. Warto zainwestować czas w zrozumienie tych pojęć, aby lepiej zarządzać finansami i podejmować skuteczne decyzje biznesowe.

Pytanie 30

Koszt produkcji plakatu w formacie A4 wynosi 2,00 zł, a planowany zysk firmy to 5% wydatków. Jaką cenę netto należy ustalić na sprzedaż?

A. 2,10 zł
B. 2,20 zł
C. 1,90 zł
D. 3,00 zł
Aby obliczyć cenę zbytu netto plakatu o formacie A4, należy uwzględnić zarówno koszty produkcji, jak i planowany zysk przedsiębiorstwa. Koszt wyprodukowania plakatu wynosi 2,00 zł. Zysk, który wynika z 5% poniesionych kosztów, obliczamy mnożąc koszt przez 0,05: 2,00 zł * 0,05 = 0,10 zł. Następnie, dodajemy tę kwotę do kosztu produkcji, co daje 2,00 zł + 0,10 zł = 2,10 zł. Dobrą praktyką w przedsiębiorstwie jest dokładne kalkulowanie kosztów oraz marży zysku, aby zapewnić rentowność operacyjną. Ustalając cenę zbytu, przedsiębiorcy powinni również brać pod uwagę rynek, konkurencję oraz wartości dodane, które mogą wpływać na postrzeganą wartość produktu. W ten sposób można skutecznie zarządzać ceną i zyskami firmy.

Pytanie 31

Do agencji reklamowej zgłosił się klient, który złożył zamówienie na 6 000 egzemplarzy ulotek, 300 plakatów oraz
600 wizytówek. Precyzyjnie określił szczegóły zamówienia i szybko podjął decyzję. Biorąc pod uwagę te cechy, klient ten jest

A. chaotyczny
B. innowator
C. rzeczowy
D. osobisty
Wybór odpowiedzi dotyczących klienta osobistego, innowatora lub chaotycznego nie oddaje rzeczywistego charakteru sytuacji przedstawionej w pytaniu. Klient osobisty to osoba, która nie tylko skupia się na konkretach, ale również na relacjach interpersonalnych, co w tym przypadku nie ma miejsca, ponieważ klient wykazał się szybkim podejmowaniem decyzji i konkretnym podejściem do zamówienia. Klient innowator charakteryzuje się poszukiwaniem nowych rozwiązań, kreatywnym podejściem do projektów oraz otwartością na eksperymenty, co nie jest zgodne z opisanym zachowaniem. Natomiast chaotyczny klient to ktoś, kto nie ma jasnych wytycznych i często zmienia zdanie, co również nie koresponduje z sytuacją opisaną w pytaniu. W rzeczywistości, błędne zrozumienie charakterystyki klientów może prowadzić do nieefektywnej współpracy i frustracji zarówno po stronie klienta, jak i agencji. Kluczem jest umiejętność rozpoznawania cech klientów, co pozwala lepiej dostosować strategię komunikacyjną oraz podejście do realizacji zamówień. W kontekście agencji reklamowych, zrozumienie różnic między rodzajami klientów jest niezbędne dla skutecznego zarządzania projektami oraz budowania długotrwałych relacji biznesowych.

Pytanie 32

Materiał typu mesh produkowany jest

A. z siatki perforowanej
B. z płyty kompozytowej
C. z poliwęglanu komorowego
D. z folii ploterowej
Materiał typu mesh jest często mylony z innymi tworzywami, przez co w odpowiedziach podane są różne błędne opcje. Poliwęglan komorowy to materiał o dużej odporności na uderzenia, wykorzystywany głównie w budownictwie i konstrukcjach transparentnych, takich jak zadaszenia, jednak nie ma on cech typowych dla mesh, takich jak przepuszczalność powietrza czy elastyczność. Z kolei folia ploterowa to materiał stosowany w druku cyfrowym, który ma na celu tworzenie grafik i oznakowań, a nie jest materiałem perforowanym, co wyklucza jego zastosowanie w kontekście mesh. Płyta kompozytowa, będąca połączeniem różnych materiałów, jest używana w budownictwie, meblarstwie lub przemyśle motoryzacyjnym, jednak także nie posiada charakterystyki mesh. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie wszystkich tworzyw syntetycznych z materiałami typu mesh. Kluczowe jest zrozumienie, że materiał mesh wyróżnia się swoją specyfiką, która dotyczy głównie jego struktury i funkcji, co nie ma miejsca w przypadku wymienionych opcji.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Prawo autorskie nie może przysługiwać

A. współautorom projektu
B. odtwórcom
C. dzieciom
D. osobom ubezwłasnowolnionym
Wybór opcji związanej z dziećmi, osobami ubezwłasnowolnionymi lub współautorami projektu może prowadzić do nieporozumień dotyczących podmiotów prawa autorskiego. Dzieci, choć mogą być młodsze i niewykształcone w zakresie prawa, mogą być twórcami, a ich prace są chronione prawem autorskim w taki sam sposób jak prace dorosłych. Ustawa o prawie autorskim nie wprowadza ograniczeń wiekowych, a każda osoba, która stworzy oryginalne dzieło, nabywa prawa autorskie, niezależnie od wieku. Osoby ubezwłasnowolnione również mogą być twórcami, a ich prace mogą być chronione przez prawo, chociaż zarządzanie ich prawami autorskimi może wymagać dodatkowych działań ze strony opiekunów prawnych. Współautorzy projektu natomiast mają prawo do współwłasności praw autorskich do dzieła, które stworzyli razem, co wskazuje, że ich wkład również jest istotny. Typowym błędem jest więc mylenie kwestii twórczości z ograniczeniami prawnymi dotyczącymi wieku czy stanu umysłowego, co prowadzi do fałszywych przekonań na temat zakresu ochrony prawa autorskiego.

Pytanie 38

W kampaniach społecznych często wykorzystuje się apel, który ma na celu wskazanie, co jest dobre, a co złe. Jaki typ apelu to reprezentuje?

A. Emocjonalny
B. Racjonalny
C. Rekomendacji
D. Moralny
Wybór odpowiedzi związanej z racjonalnym apelem opiera się na założeniu, że kampanie społeczne powinny logicznie przekonywać odbiorców za pomocą faktów i argumentów. Chociaż racjonalny apel ma swoje miejsce w kampaniach, jego głównym celem jest skłonienie do myślenia poprzez argumenty, a nie odwoływanie się do emocji czy wartości. Rekomendacje to z kolei sugestie dotyczące konkretnych działań, które powinny być podjęte, jednak nie odnoszą się bezpośrednio do moralnych wartości ani nie mobilizują emocji. Z kolei apel emocjonalny, choć skuteczny w przyciąganiu uwagi, nie koncentruje się na etycznych aspektach sytuacji, co czyni go mniej odpowiednim w kontekście działań społecznych, które wymagają silnego podkreślenia moralnych konsekwencji. W kampaniach, które mają na celu mobilizację społeczeństwa do aktywności, istotne jest, aby nie tylko przekonywać logicznie, ale także apelować do uczuć, wartości i przekonań jednostek. Dlatego pominiecie aspektu moralnego w odpowiedzi prowadzi do niepełnego zrozumienia, jak osiągnąć pożądane efekty w działaniach społecznych.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Agencja, która oferuje usługi reklamowe, postanowiła wdrożyć koncepcję marketingu-mix na podstawie formuły 7P, aby ułatwić klientom podejmowanie decyzji zakupowych oraz podkreślić dowody świadczące o jakości świadczonych usług. W celu zrealizowania tego celu powinna podjąć działania związane

A. ze świadectwem materialnym
B. z ceną usługi
C. z ludźmi mającymi kontakt z klientem
D. z procesami zachodzącymi w firmie
Wybór odpowiedzi związanej z ceną usługi jest nieadekwatny w kontekście budowania zaufania do jakości usług reklamowych. Cenę można postrzegać jako aspekt konkurencyjny, jednak sama w sobie nie dostarcza klientom informacji o wartości i jakości oferowanych usług. Dodatkowo, opieranie decyzji zakupowych wyłącznie na cenie może prowadzić do błędnych wniosków, ponieważ klienci mogą uznać tańsze usługi za gorsze, co nie zawsze jest prawdą. Z kolei odpowiedzi odnoszące się do procesów zachodzących w firmie lub ludzi mających kontakt z klientem, choć istotne, również nie są wystarczające, by w pełni zaspokoić potrzeby informacyjne klientów dotyczące jakości usług. Procesy i relacje międzyludzkie są kluczowe w świadczonych usługach, ale to właśnie konkretne dowody w postaci świadectw materialnych dają klientom rzeczywisty obraz kompetencji agencji. W praktyce, firmy często skupiają się na aspektach intangible, takich jak zaufanie czy reputacja, ale aby skutecznie komunikować te wartości, konieczne jest posiadanie namacalnych dowodów potwierdzających deklarowane standardy. Ignorując znaczenie świadectw materialnych, agencje mogą utrudnić klientom podjęcie decyzji oraz budowanie trwałych relacji, co w dłuższym okresie przekłada się na wyniki finansowe i reputację na rynku.