Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 22:15
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 22:35

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Czas potrzebny na załadunek jednej paletowej jednostki ładunkowej (pjł) wózkiem widłowym do kontenera wynosi 3 minuty. Jak długo zajmie załadunek 24 pjł, jeśli po 30 minutach od rozpoczęcia załadunku użyto dodatkowo, równolegle, drugiego wózka widłowego?

A. 36 minut
B. 51 minut
C. 72 minuty
D. 63 minuty
Czas załadunku jednej paletowej jednostki ładunkowej (pjł) przy użyciu wózka widłowego wynosi 3 minuty. Aby obliczyć całkowity czas załadunku 24 pjł, należy najpierw ustalić czas, jaki zajmie załadunek 24 pjł jednym wózkiem. Dla jednego wózka czas ten wyniesie 3 minuty x 24 pjł, co daje 72 minuty. Jednakże, po 30 minutach od rozpoczęcia załadunku, do procesu załadunku dołącza dodatkowy, drugi wózek widłowy. Oznacza to, że po 30 minutach załadunku pierwszego wózka, zostało jeszcze do załadunku 18 pjł. W tym momencie do akcji wkracza drugi wózek, co pozwala podzielić czas załadunku 18 pjł na dwa wózki. Każdy z wózków załadowuje 9 pjł, co zajmie 27 minut (9 pjł x 3 minuty). Sumując to z początkowymi 30 minutami, otrzymujemy 30 minut + 27 minut = 57 minut. Ponieważ do momentu zakończenia załadunku dwoma wózkami zajmie to 51 minut, jest to czas, który rzeczywiście zajmie załadunek wszystkich jednostek. To podejście ukazuje efektywność wykorzystania zasobów oraz praktyczne zastosowanie strategii równoległego załadunku, co jest standardem w logistyce i magazynowaniu.

Pytanie 2

Regulacje dotyczące międzynarodowego transportu szybko psujących się produktów spożywczych określa konwencja

A. ADR
B. AGC
C. ADN
D. ATP
Odpowiedź ATP odnosi się do europejskiej konwencji dotyczącej transportu towarów wrażliwych na zmiany temperatury, w tym żywności szybko psującej się, która zapewnia odpowiednie standardy przewozu tych artykułów. Konwencja ATP, czyli 'Accord Transport Perissable', została ustanowiona, aby zapewnić bezpieczeństwo oraz jakość transportu produktów, które wymagają kontrolowanej temperatury, co jest kluczowe dla ochrony zdrowia publicznego. Przykładem zastosowania ATP jest transport świeżych owoców i warzyw, które muszą być przewożone w odpowiednich warunkach chłodniczych, aby zminimalizować ryzyko psucia się. Konwencja ta reguluje zarówno konstrukcję pojazdów chłodni, jak i warunki ich eksploatacji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży transportowej. Dzięki przestrzeganiu norm ATP, firmy transportowe mogą zyskać zaufanie klientów, a także uniknąć strat wynikających z nieodpowiedniego przewozu towarów, co jest niezwykle istotne w kontekście globalnej wymiany handlowej.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Jedną z istotnych cech transportu całopojazdowego jest

A. wiele miejsc załadunku i rozładunku ładunku
B. wykorzystywanie różnych narzędzi do przeładunku
C. wynagrodzenie za rzeczywistą lub przeliczeniową wagę przewożonego ładunku, a nie za wynajem całego pojazdu
D. realizacja transportu z jednego miejsca załadunku do jednego miejsca rozładunku ładunku
Niektóre odpowiedzi na pytanie o cechy przewozów całopojazdowych mogą być mylące, ponieważ nie uwzględniają kluczowych aspektów charakteryzujących ten rodzaj transportu. Przykład odpowiedzi wskazującej na wiele punktów nadania i odbioru ładunku nie jest adekwatny, ponieważ przewozy całopojazdowe z definicji zakładają, że towar jest transportowany z jednego miejsca do drugiego, co oznacza tylko jeden punkt nadania i jeden punkt odbioru. Koncepcja stosowania różnorodnych urządzeń przeładunkowych również nie pasuje do tej formy transportu, gdyż przewozy całopojazdowe zazwyczaj nie wymagają częstych przestojów związanych z przeładunkiem. Wreszcie, płatność za rzeczywistą lub przeliczeniową masę ładunku, a nie za wynajęcie całego pojazdu, odnosi się bardziej do systemów frachtowych stosowanych w transporcie drogowym, ale nie jest to cecha unikalna dla przewozów całopojazdowych. Tego typu nieporozumienia mogą wynikać z braku zrozumienia specyfiki transportu całopojazdowego i jego przewag nad innymi formami przewozu, co prowadzi do błędnych wniosków. W kontekście logistyki, świadomość różnic pomiędzy różnymi rodzajami transportu jest kluczowa dla efektywności operacyjnej i podejmowania właściwych decyzji organizacyjnych.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

W ramach działań organizacyjnych związanych z transportem ładunków nienormatywnych przy użyciu środków transportu drogowego należy

A. pilotować przewóz
B. przekazać przesyłkę odbiorcy
C. monitorować proces przewozu
D. uzyskać zezwolenie na dany rodzaj przewozu
Przekazanie przesyłki odbiorcy, pilotowanie przewozu oraz monitorowanie procesu przewozu są czynnościami, które choć istotne w całym procesie transportowym, nie są kluczowymi krokami organizacyjnymi w kontekście przewozu ładunków nienormatywnych. Przekazanie przesyłki odbiorcy następuje dopiero po zrealizowaniu transportu, a zatem nie jest to czynność związana z początkowymi etapami organizacji przewozu. Pilotowanie przewozu, które obejmuje towarzyszenie ładunkowi nienormatywnemu w celu zapewnienia bezpieczeństwa, jest istotne, ale wymaga uprzedniego uzyskania stosownych zezwoleń, co pokazuje, że nie może być traktowane jako pierwszorzędna czynność organizacyjna. Monitorowanie procesu przewozu, choć ważne, koncentruje się na nadzorze nad realizacją transportu i może być wdrażane jedynie w sytuacji, gdy wcześniejsze etapy, takie jak uzyskanie zezwoleń, zostały pomyślnie zrealizowane. Niezrozumienie hierarchii tych czynności prowadzi do ryzykownych błędów, które mogą skutkować opóźnieniami, problemami prawnymi i zagrożeniem dla bezpieczeństwa transportu.

Pytanie 7

Firma zajmująca się transportem wystawiła fakturę na kwotę 1 230,00 zł brutto za przewóz towaru na trasie 200 km. Jaką stawkę netto za kilometr należy przyjąć, jeśli usługa podlega 23% stawce VAT?

A. 244,00 zł
B. 6,15 zł
C. 23,00 zł
D. 5,00 zł
Aby obliczyć stawkę netto za kilometr w przypadku przewozu ładunku, należy najpierw ustalić kwotę netto faktury. Faktura wynosi 1 230,00 zł brutto, co obejmuje 23% VAT. Aby znaleźć wartość netto, musimy obliczyć kwotę brutto bez VAT. Można to zrobić, dzieląc kwotę brutto przez 1,23. W wyniku tego otrzymujemy 1 000,00 zł jako wartość netto. Następnie, aby uzyskać stawkę netto za kilometr, dzielenie kwoty netto przez liczbę kilometrów (200 km) prowadzi do wyniku 5,00 zł za kilometr. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy może być ustalanie kosztów transportu przy ofertach przewozu, gdzie precyzyjne obliczenie stawki netto jest kluczowe dla prawidłowego wyceny usług. Dobre praktyki w branży transportowej wymagają, aby przedsiębiorstwa jasno komunikowały stawki netto oraz uwzględniały VAT w ofertach, co pozwala na lepsze zrozumienie kosztów przez klientów i unika nieporozumień.

Pytanie 8

Koszt 1 godziny pracy operatora suwnicy wynosi 15,00 zł, natomiast roboczogodzina pracy suwnicy podczas załadunku to 25,00 zł. Jaką łączną kwotę należy zapłacić załadunek trwający 8 godzin?

A. 400,00 zł
B. 120,00 zł
C. 200,00 zł
D. 320,00 zł
Obliczenie całkowitego kosztu załadunku oparte jest na dwóch komponentach: stawce za pracę operatora suwnicy oraz roboczogodzinie pracy samej suwnicy. Stawka godzinowa operatora wynosi 15,00 zł, co oznacza, że przez 8 godzin jego pracy koszt wynosi 8 * 15,00 zł = 120,00 zł. Z drugiej strony roboczogodzina suwnicy przy załadunku kosztuje 25,00 zł. W związku z tym koszt pracy suwnicy przez 8 godzin to 8 * 25,00 zł = 200,00 zł. Łącząc obie kwoty, otrzymujemy całkowity koszt: 120,00 zł (operator) + 200,00 zł (suwnica) = 320,00 zł. Takie podejście do kalkulacji kosztów jest w pełni zgodne z zasadami rachunkowości kosztów oraz dobrymi praktykami w zarządzaniu projektami logistycznymi, gdzie precyzyjne obliczenia są kluczowe dla efektywności i rentowności operacji. W praktyce, takie wyliczenia pomagają w planowaniu budżetu i optymalizacji wydatków w branży transportowej i budowlanej.

Pytanie 9

Koszty związane z realizacją usług transportowych w minionym roku wyniosły 322 000,00 zł, natomiast w roku przed nim osiągnęły 280 000,00 zł. Jak zmieniły się wydatki na usługi transportowe w roku minionym w porównaniu do roku przed nim?

A. Zwiększyły się o 38 000,00 zł
B. Obniżyły się o 42 000,00 zł
C. Spadły o 13%
D. Wzrosły o 15%
Analiza błędnych odpowiedzi ujawnia typowe nieporozumienia związane z obliczaniem zmian kosztów. Przykładowo, odpowiedzi sugerujące zmniejszenie kosztów są mylące, ponieważ liczby jednoznacznie wskazują na wzrost. Warto zwrócić uwagę, że przy obliczaniu różnicy pomiędzy dwoma wartościami, podstawowym błędem jest zrozumienie, że porównujemy bezpośrednio wartości nominalne, nie uwzględniając struktury procentowej. W odpowiedziach, które wskazują na obniżenie kosztów o 13% lub 42 000 zł, brakuje właściwego zrozumienia, że wartości 322 000 zł i 280 000 zł wskazują na wzrost, a nie spadek. Ponadto, w przypadku wzrostu o 38 000 zł, obliczenia nie uwzględniają wpływu na procentowy wzrost w odniesieniu do wcześniejszego roku, co jest kluczowe w analizach ekonomicznych. Błędy te często wynikają z braku znajomości podstawowych zasad matematyki finansowej oraz niedostatecznej analizy kontekstu, co jest niezbędne do podejmowania właściwych decyzji biznesowych. W praktyce, osoby zajmujące się finansami powinny być biegłe w obliczeniach procentowych, aby móc prawidłowo interpretować zmiany kosztów i ich wpływ na działalność przedsiębiorstwa.

Pytanie 10

Aby przeprowadzić transport łatwo psujących się produktów spożywczych, konieczne jest zastosowanie przepisów zgodnych z konwencją

A. ADR
B. ATP
C. CMR
D. INTERBUS
Konwencja ATP (Aneks do Konwencji o międzynarodowym przewozie drogowym towarów, które wymagają szczególnego traktowania ze względu na ich szybko psującą się naturę) jest kluczowym dokumentem regulującym przewóz artykułów żywnościowych, które muszą być transportowane w ściśle określonych warunkach temperaturowych. Przepisy te gwarantują, że produkty, takie jak świeże owoce, warzywa, mięso czy nabiał, są transportowane w odpowiednich pojazdach zapewniających odpowiednią temperaturę. Przykładowo, przewóz mięsa wymaga, aby temperatura wewnątrz pojazdu nie przekraczała 4°C, co minimalizuje ryzyko rozwoju bakterii i zapewnia bezpieczeństwo żywności. Implementacja standardów ATP jest również istotna w kontekście ochrony zdrowia publicznego oraz zgodności z przepisami prawnymi. Przewoźnicy są zobowiązani do przestrzegania tych norm, co zwiększa jakość usług logistycznych, a także zapewnia, że produkty dotrą do odbiorcy w stanie świeżym i bezpiecznym do spożycia.

Pytanie 11

Firma zajmująca się transportem uzyskuje zysk jednostkowy wynoszący 0,15 zł/tkm. Aby zrealizować zamierzony zysk całkowity na poziomie 15 000,00 zł, przedsiębiorstwo powinno zrealizować przewozy w wielkości

A. 10 000 tkm
B. 100000 pkm
C. 100 000 tkm
D. l0 000 pkm
W kontekście analizy błędnych odpowiedzi, często pomylenie jednostek miary prowadzi do niewłaściwych wniosków przy obliczeniach związanych z zyskiem przedsiębiorstwa transportowego. Odpowiedzi takie jak 10 000 tkm oraz 100 000 pkm są niepoprawne, ponieważ wprowadzenie jednostek pkm (osobokilometr) zamiast tkm (tonokilometr) zmienia całkowity obraz sytuacji. W branży transportowej kluczowe jest zrozumienie, że zysk jednostkowy musi być odnoszony do odpowiednich jednostek dla konkretnego typu transportu. W przypadku usług transportowych, tkm jest miarą używaną do określenia wydajności przewozów towarowych. Odpowiedzi oparte na błędnym doborze jednostek prowadzą do kalkulacji, które nie mają sensu w kontekście planowania zysków. Dodatkowo, błędne oszacowanie ilości przewozów może skutkować niewłaściwym alokowaniem zasobów, co negatywnie wpływa na rentowność firmy. Przykładowo, jeśli przedsiębiorstwo założy, że osiągnie zysk przy przewozie 10 000 tkm, nieświadome jego rzeczywistych potrzeb, może zdecydować się na redukcję floty lub zmniejszenie liczby pracowników, co w dłuższej perspektywie może doprowadzić do niedoborów kapitałowych. Właściwe zrozumienie jednostek, zysków oraz ich związku z obliczeniami operacyjnymi jest kluczowe dla efektywności i stabilności finansowej przedsiębiorstw transportowych.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Międzynarodowa Unia Kolejowa UIC wybrała standard, który stanowi podstawę cyfrowego systemu łączności ruchomej

A. DGPS
B. UMTS
C. GSM-R
D. GPS
GSM-R, czyli Global System for Mobile Communications – Railway, to standard łączności ruchomej zaprojektowany specjalnie dla sektora kolejowego. Jest on oparty na technologii GSM, ale dostosowany do specyficznych potrzeb transportu kolejowego. UIC wybrała ten standard jako podstawę cyfrowego systemu komunikacji, ponieważ zapewnia on niezawodną i efektywną łączność pomiędzy pociągami, a także pomiędzy pociągami a infrastrukturą kolejową. Przykładem zastosowania GSM-R jest zarządzanie ruchem kolejowym, gdzie operatorzy mogą wymieniać informacje o statusie pociągów, ich prędkości oraz lokalizacji w czasie rzeczywistym. Standard ten umożliwia również realizację systemów zabezpieczeń, takich jak ETCS (European Train Control System), co zwiększa bezpieczeństwo operacji kolejowych. Dzięki zastosowaniu GSM-R, możliwe jest także wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań, takich jak automatyczne systemy sygnalizacyjne czy zarządzanie flotą pociągów, co przyczynia się do optymalizacji kosztów oraz poprawy jakości usług w transporcie kolejowym.

Pytanie 14

Analogowa tarcza tachografu jest używana do rejestrowania

A. średniego zużycia paliwa
B. czasu pracy kierowcy
C. średniej prędkości pojazdu
D. motogodzin pracy silnika pojazdu
Tarcza tachografu analogowego jest kluczowym narzędziem w branży transportowej, które służy do rejestrowania czasu pracy kierowcy. W kontekście regulacji prawnych, zgodnie z europejskim prawodawstwem, kierowcy muszą przestrzegać określonych norm dotyczących czasu prowadzenia pojazdu oraz czasu odpoczynku. Tarcza tachografu zapisuje dane w sposób automatyczny, co zapewnia ich wiarygodność i ułatwia kontrolę ze strony organów nadzorujących. Przykład praktyczny to sytuacja, w której inspektorzy transportu mogą w każdej chwili zanalizować dane z tachografu, aby upewnić się, że kierowca nie przekracza dozwolonych limitów pracy, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drogach. Wiedza na temat funkcji tachografu jest również istotna z punktu widzenia zarządzania flotą pojazdów, gdzie przestrzeganie norm czasu pracy przekłada się na lepsze planowanie tras oraz wydajność operacyjną przedsiębiorstwa. Dobrze jest także znać zasady dotyczące przechowywania i archiwizacji zapisów, które mogą być wymagane w przypadku kontroli lub audytu.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Budowa pojazdu wolnobieżnego ogranicza jego maksymalną prędkość do

A. 20 km/h
B. 25 km/h
C. 15 km/h
D. 23 km/h
Odpowiedź 25 km/h to strzał w dziesiątkę! Wiesz, w przepisach drogowych mówią, że pojazdy wolnobieżne to te, które nie mogą jechać szybciej niż 25 km/h. Na przykład, to różne ciągniki rolnicze czy maszyny budowlane. Zazwyczaj są zaprojektowane do działań, gdzie nie liczy się duża prędkość, ale raczej ich sprawność w trudnych warunkach. Muszą też mieć odpowiednie znaki i oświetlenie, żeby inne auta mogły je zauważyć. Co więcej, w wielu krajach przepisy dotyczące rejestracji tych pojazdów są dostosowane do ich niskiej prędkości, co może wpłynąć na ich koszty. Ogólnie, znajomość definicji i klasyfikacji tych pojazdów jest ważna nie tylko dla bezpieczeństwa, ale też dla tego, jak dobrze zarządzamy flotą pojazdów.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Transport, który wymaga specjalistycznego pojazdu, odpowiednich oznaczeń, przeszkolenia kierowcy oraz pisemnej instrukcji dla niego, to przewóz

A. materiałów niebezpiecznych
B. ładunków dłużycowych
C. żywych zwierząt
D. ładunków w kontenerach
Odpowiedź "materiałów niebezpiecznych" jest prawidłowa, ponieważ transport takich materiałów wymaga szczególnych środków ostrożności oraz specjalistycznego przygotowania. Przewóz materiałów niebezpiecznych, zgodnie z Międzynarodowymi Przepisami Transportu Drogowego Materiałów Niebezpiecznych (ADR), obliguje przewoźników do używania taboru przystosowanego do transportu substancji, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia, życia lub środowiska. Przykłady materiałów niebezpiecznych obejmują chemikalia, substancje łatwopalne, toksyczne gazy oraz materiały radioaktywne. Każdy pracownik zaangażowany w ten proces, w tym kierowcy, musi przejść specjalistyczne szkolenie oraz otrzymać pisemną instrukcję, aby zapewnić bezpieczeństwo podczas transportu. Użycie odpowiednich oznakowań na pojeździe jest również wymogiem, aby informować innych uczestników ruchu o przewożonych substancjach. Przestrzeganie tych zasad nie tylko minimalizuje ryzyko wypadków, ale także jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, co zapewnia profesjonalny i odpowiedzialny transport.

Pytanie 20

Transportowanie bardzo dużych ładunków, najkorzystniejsze ceny, wysoki poziom bezpieczeństwa, długi czas realizacji przewozu oraz potrzeba skorzystania z usług transportowych to charakterystyka transportu

A. samochodowego
B. kolejowego
C. lotniczego
D. morskiego
Transport morski jest jedną z najbardziej efektywnych metod przewozu dużych partii towarów, co czyni go korzystnym wyborem dla przedsiębiorstw zajmujących się handlem międzynarodowym. Oferuje on najniższe koszty przewozu w przeliczeniu na jednostkę ładunku, co jest istotne w kontekście dużych wolumenów. Przykładem mogą być kontenery pełne surowców, takich jak zboże czy ropa naftowa, które są transportowane z jednego kontynentu na drugi. Bezpieczeństwo przewozu jest również na wysokim poziomie, dzięki stosowanym normom i regulacjom, takim jak SOLAS (Konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu), które nakładają obowiązki na armatorów dotyczące zabezpieczania ładunków. Ważnym aspektem jest również czas trwania transportu, który zazwyczaj jest dłuższy niż w przypadku transportu lotniczego czy samochodowego, jednak równocześnie pozwala na skumulowanie dużych ilości towarów, co jest korzystne w kontekście logistyki i zarządzania łańcuchami dostaw. W praktyce, organizując transport morski, przedsiębiorcy często korzystają z usług freight forwarderów, którzy koordynują wszystkie aspekty przewozu, co dodatkowo zwiększa efektywność operacyjną.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Firma wynajęła ładowarkę na 6 godzin. Faktura za wynajem wynosi 1476,00 zł brutto. Jaką cenę jednostkową netto za wynajem ładowarki na 1 godzinę należy obliczyć, biorąc pod uwagę 23% stawkę VAT?

A. 170,00 zł
B. 303,00 zł
C. 246,00 zł
D. 200,00 zł
Aby obliczyć cenę jednostkową netto za wynajem ładowarki na 1 godzinę, należy najpierw ustalić wartość netto faktury. Faktura za wynajem wynosi 1476,00 zł brutto, co oznacza, że zawiera podatek VAT w wysokości 23%. Aby znaleźć wartość netto, należy podzielić kwotę brutto przez 1,23 (1 + 0,23). Wartość netto wynosi zatem 1476,00 zł / 1,23 = 1200,00 zł. Następnie, aby obliczyć cenę jednostkową netto za wynajem na 1 godzinę, dzielimy wartość netto przez liczbę godzin wynajmu, czyli 6. W ten sposób otrzymujemy 1200,00 zł / 6 = 200,00 zł za godzinę. Tego rodzaju obliczenia są powszechnie stosowane w branży wynajmu maszyn i urządzeń. Zrozumienie mechanizmów obliczania wartości netto i bruttto jest kluczowe dla wielu przedsiębiorstw, ponieważ pozwala na dokładne planowanie kosztów i efektywne zarządzanie budżetem. Wiedza ta ma zastosowanie nie tylko w wynajmie, ale także w analizie finansowej i podatkowej.

Pytanie 23

Zbiór zasad określających prawa i obowiązki stron w umowie spedycji znajduje się w

A. IMDGC
B. AGTC
C. SMGS
D. OPWS
Pierwsza z podanych odpowiedzi, AGTC, odnosi się do Umowy o Międzynarodowym Transportcie Kombinowanym, która reguluje jedynie transport kombinowany, a nie specyfikę umowy spedycji. Z kolei IMDGC, czyli Międzynarodowa Umowa o Dystrybucji Gospodarczej, koncentruje się głównie na regulacjach związanych z dystrybucją produktów, co nie odpowiada na pytanie dotyczące umowy spedycji. Natomiast SMGS, czyli Umowa o Międzynarodowym Przewozie Towarów Koleją, dotyczy wyłącznie transportu kolejowego, co również nie jest adekwatne w kontekście umowy spedycji. Użytkownicy mogą popełniać błąd, myląc te dokumenty z normami regulującymi spedycję, co często wynika z braku zrozumienia różnicy między różnymi typami umów transportowych. Warto zaznaczyć, że stosowanie niewłaściwych regulacji może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych oraz finansowych, dlatego istotne jest, aby wszystkie strony zaangażowane w proces spedycji miały świadomość obowiązujących przepisów oraz umów, które regulują ich współpracę. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw oraz budowania długotrwałych relacji biznesowych w branży transportowej.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Gdy zleceniodawca wynagradza za zdolność ładunkową (pojemność) zamówionego środka transportu, niezależnie od ilości i objętości towaru, który zostanie załadowany, to taki transport określa się

A. drobnicowym
B. kabotażowym
C. ponadgabarytowym
D. całopojazdowym
Nieprawidłowe odpowiedzi mogą wydawać się zrozumiałe, jednak ich interpretacja różni się zasadniczo od definicji przewozu całopojazdowego. Przewozy drobnicowe odnoszą się do transportu, w którym różne ładunki od różnych zleceniodawców są łączone w jednym pojeździe. W takim przypadku, zleceniodawcy płacą za zajmowaną przestrzeń, co sprzeczne jest z ideą przewozu całopojazdowego. Z kolei przewozy kabotażowe dotyczą transportu towarów na terytorium jednego kraju przez przewoźnika z innego państwa, co również nie odpowiada koncepcji zlecania pełnego pojazdu. Przewozy ponadgabarytowe natomiast dotyczą transportu towarów, które przekraczają standardowe wymiary lub masę i wymagają specjalnych zezwoleń oraz środków transportowych. Wybrane odpowiedzi mogą prowadzić do mylnego wrażenia, że każdy rodzaj transportu opiera się na tej samej zasadzie, co z kolei może skutkować niewłaściwym doborem metody transportu. Kluczowe jest zrozumienie, że wybór metody transportu powinien opierać się na specyfice ładunku oraz wymaganiach zleceniodawcy, co jest istotnym elementem zarządzania logistyką."

Pytanie 26

Ile cystern o pojemności 1 600 litrów należy zorganizować do transportu 45 600 litrów cieczy niebezpiecznej, jeśli poziom napełnienia zbiornika dla tej substancji <u><strong>nie może przekraczać</strong></u> 95%?

A. 28 cystern.
B. 27 cystern.
C. 29 cystern.
D. 30 cystern.
Aby obliczyć liczbę kontenerów-cystern o pojemności 1 600 litrów, które są potrzebne do przewozu 45 600 litrów cieczy niebezpiecznej, musimy uwzględnić maksymalny stopień napełnienia wynoszący 95%. Oznacza to, że każdy kontener-cysterna może pomieścić tylko 1 520 litrów cieczy (1 600 litrów * 0,95). Następnie, aby dowiedzieć się, ile kontenerów jest potrzebnych, dzielimy całkowitą objętość cieczy 45 600 litrów przez efektywną pojemność jednego kontenera: 45 600 litrów / 1 520 litrów = 30. W praktyce, takie obliczenia są kluczowe w logistyce, szczególnie w transporcie substancji niebezpiecznych, gdzie przestrzeganie norm i standardów bezpieczeństwa jest niezbędne. Stosowanie się do limitów napełnienia nie tylko zapewnia bezpieczeństwo, ale również zgodność z regulacjami prawnymi, takimi jak ADR (umowa europejska regulująca międzynarodowy transport drogowy towarów niebezpiecznych).

Pytanie 27

Licencję na prowadzenie zarobkowego transportu drogowego wydaje się na okres, który nie może być krótszy niż

A. 1 rok i nie dłuższy niż 10 lat
B. 2 lata i nie dłuższy niż 50 lat
C. 5 lat i nie dłuższy niż 40 lat
D. 5 lat i nie może być dłuższy niż 50 lat
Wiele osób może błędnie sądzić, że dłuższy okres obowiązywania licencji, jak na przykład 5 lat czy 10 lat, jest korzystniejszy dla przewoźników. Jednak takie podejście może prowadzić do stagnacji w branży transportowej oraz obniżenia jakości usług. Przykładowo, przedsiębiorcy, którzy otrzymują licencję na 5 czy 10 lat, mogą nie być odpowiednio zmotywowani do bieżącego dostosowywania się do zmieniających się przepisów czy standardów jakościowych. Dłuższe okresy licencji mogą w praktyce skutkować brakiem odpowiedniej kontroli nad działalnością przewoźników, co może prowadzić do nadużyć, a także do obniżenia standardów bezpieczeństwa. Ponadto, licencje na dłuższy okres to często mniejsze możliwości dla nowych graczy na rynku, którzy mogliby wprowadzać innowacje oraz zwiększać konkurencję. W konsekwencji, wybór 1 roku, jak również 5 lat lub 40 lat, nie spełniają założeń dotyczących elastyczności i odpowiedzialności w branży transportowej. Przemawiając za wprowadzeniem krótszego okresu licencji, należy podkreślić, że w dynamicznych realiach rynkowych, sektor transportowy wymaga regularnej weryfikacji i dostosowywania się do aktualnych trendów, co jest niemożliwe przy długoterminowych licencjach. Dlatego też, najlepszym rozwiązaniem jest 2-letni okres, który pozwala na bieżące monitorowanie i ocenę działalności przewoźników.

Pytanie 28

O której godzinie kierowca zakończy realizację przewozu, jeśli ma pokonać 120 km ze średnią prędkością 50 km/h, a rozpoczął usługę o godz. 8:00, wykonując 30-minutowy załadunek?

A. 10:30
B. 11:54
C. 10:24
D. 10:54
Zakończenie realizacji usługi transportowej przez kierowcę można obliczyć, korzystając z podstawowych wzorów z zakresu ruchu jednostajnego. Kierowca ma do pokonania dystans 120 km, podróżując ze średnią prędkością 50 km/h. Aby obliczyć czas potrzebny na przebycie tego dystansu, stosujemy wzór: czas = dystans / prędkość. W tym przypadku czas wynosi 120 km / 50 km/h = 2,4 godziny, co odpowiada 2 godzinom i 24 minutom. Przed rozpoczęciem jazdy kierowca spędza 30 minut na załadunek, co oznacza, że całkowity czas od rozpoczęcia usługi do jej zakończenia to 2 godziny i 24 minuty, powiększone o 30 minut załadunku, co daje 2 godziny i 54 minuty. Rozpoczynając o godzinie 8:00, dodajemy 2 godziny i 54 minuty, co prowadzi do godziny 10:54. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce, które zalecają dokładne planowanie czasu, aby zapewnić terminowość dostaw i zadowolenie klienta. Kluczowe jest także monitorowanie postępów transportu oraz uwzględnianie dodatkowych opóźnień, które mogą wystąpić na trasie.

Pytanie 29

Ciężarówka przetransportowała ładunek na dystansie 270 km. Czas jazdy wynosił 4 h, a czas postojów 1 h. Jakie było średnie tempo jazdy pojazdu?

A. 81,0 km/h
B. 54,0 km/h
C. 67,5 km/h
D. 40,5 km/h
Podczas analizy prędkości eksploatacyjnej warto zwrócić uwagę na to, że wiele osób popełnia błąd, myląc całkowity czas jazdy z czasem, w którym pojazd rzeczywiście poruszał się po drodze. Niekiedy przy obliczeniach uwzględnia się jedynie czas jazdy, co prowadzi do błędnych wyników i nieprawidłowego oszacowania efektywności transportu. Na przykład, w przypadku obliczenia przy użyciu czasu całkowitego (5 godzin), można łatwo dojść do wniosków, że prędkość wynosi 54 km/h (270 km / 5 h) bądź 40,5 km/h (gdy uzna się inną wartość bez właściwego ujęcia). Takie podejście jest nieprawidłowe, ponieważ nie uwzględnia specyfiki transportu drogowego, w którym czas postojów jest integralną częścią całkowitego czasu operacyjnego. Ignorowanie czasu postojów w obliczeniach, mimo że nie wpływa na prędkość jazdy, może prowadzić do nieprawidłowych wniosków na temat efektywności operacyjnej. W logistyce, właściwe obliczenia są kluczowe dla podejmowania decyzji, które mogą wpłynąć na koszty i czas dostawy. Warto również zaznaczyć, że niektóre odpowiedzi mogłyby wyjść z błędnych założeń dotyczących charakterystyki transportu, takich jak niewłaściwe przypisanie wartości do czasu jazdy czy ogólnych zasad planowania tras, co jest fundamentalne dla skutecznego zarządzania transportem.

Pytanie 30

Aby przewieźć 1 sztukę niepodzielnego ładunku o masie 37 ton, powinno się zastosować ciągnik

A. siodłowy z naczepą dwuosiową
B. balastowy z naczepy wieloosiową
C. rolniczy z przyczepą wieloosiową
D. rolniczy z HMBH dwuosiową
Wybór ciągnika rolniczego z HMBH dwuosiową, ciągnika rolniczego z przyczepą wieloosiową czy siodłowego z naczepą dwuosiową dla transportu ładunku o masie 37 ton to niezbyt trafne decyzje. Ciągniki rolnicze są głównie przystosowane do lżejszych ładunków i pracy na polu. HMBH dwuosiowa, czyli ta hydrauliczna maszyna, może nie dać sobie rady ze stabilnością ciężkiego ładunku, co zwiększa ryzyko niebezpiecznych sytuacji. Przyczepy wieloosiowe co prawda mogą podnieść nośność, ale nie są najlepszym rozwiązaniem, gdy chodzi o ciężkie ładunki, które wymagają dobrego rozłożenia masy. Siodłowe ciągniki z naczepą dwuosiową też nie podołają takiej wadze z powodu swoich ograniczeń konstrukcyjnych. Po prostu te pojazdy nie są stworzone do transportu ładunków rzędu 37 ton, co może spowodować ich uszkodzenie czy nawet awarie w trakcie transportu. Bardzo często ludzie niedoszacowują wymagań dotyczących stabilności i nośności, co w praktyce może prowadzić do ryzykownych sytuacji na drodze. Więc korzystanie z niewłaściwych środków transportu dla ciężkich ładunków to zły pomysł, bo to może prowadzić do uszkodzenia ładunku i łamania przepisów transportowych.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Aby załadować 880 000 kg rudy, wykorzystano żuraw, który jest w stanie załadować 220 t w ciągu jednej godziny. Koszt za godzinę pracy żurawia wynosi 530,00 zł netto. Jaką kwotę brutto należy zapłacić za usługę załadunku, jeśli obowiązuje 23% stawka VAT?

A. 2 120,00 zł
B. 2 607,60 zł
C. 1 632,40 zł
D. 26 076,00 zł
Aby obliczyć koszt brutto użycia żurawia do załadunku 880 000 kg rudy, najpierw musimy określić, ile godzin pracy żurawia jest potrzebne. Żuraw ładuje 220 ton na godzinę, więc do załadunku 880 000 kg, co odpowiada 880 ton, potrzebujemy: 880 t / 220 t/h = 4 godziny. Koszt jednej godziny pracy żurawia wynosi 530,00 zł netto, co oznacza, że koszt za 4 godziny wyniesie: 4 h * 530,00 zł/h = 2 120,00 zł netto. Aby obliczyć koszt brutto, musimy dodać 23% VAT: 2 120,00 zł * 0,23 = 487,60 zł. Zatem całkowity koszt brutto wynosi: 2 120,00 zł + 487,60 zł = 2 607,60 zł. Przykład ten pokazuje, jak ważne jest uwzględnienie podatków przy kalkulacji kosztów usług w branży budowlanej i transportowej, co jest standardem w prawidłowym zarządzaniu finansami projektów.

Pytanie 33

Wózek podnośnikowy czołowy może być użytkowany po zakończeniu badania technicznego przeprowadzonego przez Urząd Dozoru Technicznego. Ten przegląd ma ważność przez czas

A. 0,5 roku
B. 2 lat
C. 1 roku
D. 3 lat
Wybór odpowiedzi 0,5 roku, 1 roku lub 3 lat jest nieprawidłowy, ponieważ nie odnosi się do rzeczywistych wymogów dotyczących badań technicznych wózków podnośnikowych. W przypadku odpowiedzi 0,5 roku, wiele osób może mylić to z tym, jak często powinny być przeprowadzane przeglądy techniczne, co skutkuje błędnym przekonaniem, że okres ten jest wystarczający dla zapewnienia bezpieczeństwa. Z kolei odpowiedź 3 lat jest zbyt długim okresem, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji w eksploatacji wózków. W praktyce, wózki podnośnikowe muszą być regularnie kontrolowane, ponieważ ich intensywna eksploatacja oraz ciężkie warunki pracy mogą powodować szybkie zużycie komponentów. Nieprawidłowe podejście do tego tematu może prowadzić do sytuacji, w których wózek podnośnikowy, mimo pozornie dobrego stanu, będzie narażony na poważne awarie, potencjalnie zagrażające zdrowiu i życiu pracowników. Nawet niewielkie uszkodzenia mogą wpłynąć na bezpieczeństwo operacji. Dlatego tak ważne jest, aby pracodawcy oraz operatorzy nie lekceważyli przepisów UDT oraz przestrzegali zalecanych okresów do przeprowadzania badań technicznych. Zrozumienie i przestrzeganie tych zasad jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu pracy oraz dla utrzymania efektywności operacyjnej wózków podnośnikowych.

Pytanie 34

Nadzór techniczny nad urządzeniami zainstalowanymi m.in. na terenach kolejowych, statkach morskich oraz śródlądowych, w dokach, a także na obszarze portów i przystani należy do

A. Wojskowego Dozoru Technicznego
B. Państwowego Dozoru Technicznego
C. Transportowego Dozoru Technicznego
D. Urzędu Dozoru Technicznego
Odpowiedzi wskazujące na Transportowy Dozór Techniczny oraz Wojskowy Dozór Techniczny są mylne, ponieważ te instytucje mają zupełnie inny zakres odpowiedzialności. Transportowy Dozór Techniczny zajmuje się głównie kontrolą i nadzorem nad środkami transportu publicznego, jednak nie obejmuje to wszystkich aspektów dozoru technicznego, zwłaszcza w kontekście urządzeń stacjonarnych. Wojskowy Dozór Techniczny, z kolei, jest odpowiedzialny za urządzenia i technologie stosowane w sektorze obronnym, co znacznie odbiega od nadzoru technicznego związanego z transportem cywilnym czy działalnością portową. Ponadto, wybór odpowiedzi wskazującej na Państwowy Dozór Techniczny także jest błędny, ponieważ ta instytucja nie istnieje w polskim systemie legislacyjnym w kontekście dozoru technicznego, który jest sprawowany bezpośrednio przez Urząd Dozoru Technicznego. Wybierając błędne odpowiedzi, można się kierować nieprecyzyjnym zrozumieniem zakresu działalności poszczególnych instytucji, co jest powszechnym błędem. Kluczowe jest zrozumienie, że odpowiedzialność za nadzór techniczny nad urządzeniami w kontekście szerokiego spektrum zastosowań spoczywa na Urzędzie Dozoru Technicznego, a nie na instytucjach o ograniczonym zakresie działania.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Oblicz masę 15 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), które zawierają po 16 kartonów, gdy masa jednego kartonu wynosi 45 kg, a masa palety to 25 kg?

A. 16 800 kg
B. 11 175 kg
C. 18 000 kg
D. 10 800 kg
Aby obliczyć całkowitą masę 15 paletowych jednostek ładunkowych, musimy uwzględnić zarówno masę kartonów, jak i masę palet. Każda paletowa jednostka ładunkowa zawiera 16 kartonów, a masa jednego kartonu wynosi 45 kg. Zatem masa 16 kartonów na paletę wynosi 16 * 45 kg = 720 kg. Następnie dodajemy masę palety, która wynosi 25 kg, co daje całkowitą masę jednej paletowej jednostki ładunkowej równą 720 kg + 25 kg = 745 kg. Aby uzyskać całkowitą masę 15 palet, mnożymy tę wartość przez 15, co daje 15 * 745 kg = 11 175 kg. Tego rodzaju obliczenia są powszechnie stosowane w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie wiedza na temat obliczania masy ładunków jest kluczowa dla efektywnego planowania transportu i magazynowania. Dzięki temu można uniknąć przekroczenia nośności pojazdów transportowych oraz zoptymalizować procesy związane z załadunkiem i rozładunkiem towarów.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Jaką najwcześniejszą porę dostawy można ustalić w zleceniu dla przewoźnika, jeśli czas załadunku wynosi 2 godziny, długość trasy to 210 km, średnia prędkość pojazdu osiąga 60 km/h, a załadunek rozpoczyna się o 6:00?

A. 12:00
B. 13:30
C. 11:30
D. 10:00
Aby obliczyć najwcześniejszą godzinę dostawy, należy najpierw uwzględnić czas załadunku oraz czas przejazdu. Rozpoczynamy od załadunku, który trwa 2 godziny. Dlatego, jeśli załadunek zaczyna się o 6:00, zakończy się o 8:00. Następnie, aby obliczyć czas przejazdu, należy podzielić długość trasy (210 km) przez średnią prędkość pojazdu (60 km/h). Czas przejazdu wynosi zatem 210 km / 60 km/h = 3,5 godziny. Dodając ten czas do zakończenia załadunku (8:00), otrzymujemy 8:00 + 3,5 godziny, co daje 11:30. W praktyce, takie obliczenia są kluczowe w logistyce, gdyż pozwalają na efektywne planowanie dostaw, minimalizując opóźnienia i zwiększając satysfakcję klienta. Dobrą praktyką w branży transportowej jest również uwzględnianie potencjalnych nieprzewidzianych okoliczności, takich jak warunki drogowe, co może wpłynąć na rzeczywisty czas dostawy.

Pytanie 39

List przewozowy dla pojedynczej przesyłki lotniczej skonsolidowanej oznacza się skrótem

A. CIM
B. CMR
C. HAWB
D. SMGS
HAWB, czyli House Air Waybill, to dokument transportowy używany w lotnictwie do przewozu pojedynczej przesyłki w ramach większej konsolidacji. Jest to ważny dokument, który zawiera szczegółowe informacje na temat nadawcy, odbiorcy, rodzaju przesyłki oraz warunków przewozu. HAWB jest wystawiany przez agenta frachtowego lub przewoźnika lotniczego i pełni funkcję dowodu umowy przewozu. W przypadku konsolidacji, gdzie wiele przesyłek jest przewożonych w jednym locie, HAWB umożliwia identyfikację poszczególnych przesyłek. W praktyce, HAWB jest kluczowy dla operacyjnej efektywności, ponieważ pozwala na śledzenie przesyłek, a także na zarządzanie dokumentacją celno-skarbową. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, każdy HAWB powinien być starannie wypełniony i zgodny z międzynarodowymi standardami IATA, aby ułatwić sprawną obsługę i transport towarów.

Pytanie 40

Pociąg składa się z 32 wagonów. Każdy z nich powinien pomieścić 26 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Proces załadunku jednej pjł do wagonu zajmuje 5 minut. Jak długo minimalnie potrwa załadunek wszystkich pjł, jeżeli jeden wózek jednorazowo transportuje 1 pjł, a do załadunku używane są 4 wózki widłowe?

A. 17 h 20 min
B. 11 h 10 min
C. 11 h 06 min
D. 17 h 33 min
Aby obliczyć czas załadunku wszystkich paletowych jednostek ładunkowych, należy najpierw zrozumieć całkowitą liczbę pjł do załadowania. Mamy 32 wagony, a każdy z nich ma pomieścić 26 pjł, co daje 32 x 26 = 832 pjł. Każdy wózek widłowy załadowuje jedną pjł w 5 minut, więc czas załadunku jednej pjł przy pełnej obsadzie czterech wózków to 5 minut. W ciągu jednej minuty cztery wózki mogą załadować 4 pjł, co oznacza, że czas potrzebny na załadunek wszystkich 832 pjł wynosi (832 pjł / 4 pjł na minutę) x 5 minut = 1040 minut. Przekładając to na godziny, uzyskujemy 1040 minut / 60 minut = 17 godzin i 20 minut. Tak więc, prawidłowa odpowiedź to 17 h 20 min. Wiedza na temat efektywnego zarządzania załadunkiem i wykorzystania sprzętu, jak wózki widłowe, jest kluczowa w logistyce. Stosowanie technik optymalizacji czasu, takich jak równoległe załadunki i zwiększenie liczby wózków widłowych, może znacząco wpłynąć na wydajność procesu.