Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 11 stycznia 2025 22:04
  • Data zakończenia: 11 stycznia 2025 22:11

Egzamin zdany!

Wynik: 37/40 punktów (92,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który z wymienionych algorytmów najczęściej wykorzystuje rekurencję?

A. Wyszukiwanie liniowe
B. Sortowanie przez wstawianie
C. Obliczanie liczb Fibonacciego
D. Sortowanie bąbelkowe
Algorytmy obliczania liczb Fibonacciego są jednym z najbardziej klasycznych przykładów rekurencji. Algorytm ten polega na wywoływaniu funkcji, która sama odwołuje się do siebie, aby obliczyć kolejne liczby w sekwencji. Rekurencyjna natura obliczeń Fibonacciego sprawia, że algorytm jest prosty i intuicyjny w implementacji, choć może być mniej wydajny niż wersje iteracyjne. Rekurencja jest szeroko stosowana w problemach matematycznych i algorytmicznych, gdzie rozwiązanie większego problemu można uzyskać poprzez rozwiązywanie mniejszych, podobnych podproblemów.

Pytanie 2

Która z wymienionych reguł należy do netykiety?

A. Unikanie używania dużych liter w komunikacji
B. Zaniechanie odpowiadania na wiadomości od innych użytkowników
C. Udostępnianie treści bez zgody właścicieli
D. Stosowanie nieformalnego języka w każdej rozmowie
Unikanie pisania wielkimi literami w wiadomościach jest kluczowym elementem netykiety, ponieważ tekst pisany dużymi literami w internecie jest powszechnie interpretowany jako krzyk. To zasada, która ma na celu utrzymanie kultury komunikacji online oraz zapewnienie komfortu odbiorcy. Gdy użytkownik korzysta z wielkich liter, może to być odbierane jako agresywne lub dominujące, co może prowadzić do nieporozumień oraz negatywnych reakcji. Przykładem może być sytuacja, w której osoba, pisząc do grupy na forum internetowym, używa wyłącznie wielkich liter, co może zniechęcić innych do interakcji. Dobrą praktyką jest pisanie w sposób przystępny i zrozumiały, co sprzyja pozytywnej atmosferze w komunikacji. Standardy netykiety, takie jak te przedstawione w dokumentach związanych z etyką w internecie, podkreślają znaczenie szacunku i zrozumienia w interakcjach online, co obejmuje również sposób formułowania wiadomości. Warto także pamiętać o tym, że różne platformy społecznościowe mają swoje zasady, które podkreślają unikanie pisania krzykiem, co potwierdza ogólne podejście do netykiety.

Pytanie 3

Jakie stwierdzenie najlepiej tłumaczy cel podziału programu na funkcje (metody)?

A. Umożliwia skrócenie kodu przez eliminację wszelkich komentarzy
B. Eliminuje potrzebę korzystania ze zmiennych globalnych
C. Ułatwia proces debugowania oraz ponowne wykorzystanie fragmentów kodu
D. Gwarantuje automatyczną kompilację programu
Dzielenie programu na funkcje (lub metody) jest jedną z kluczowych zasad programowania strukturalnego i obiektowego. Funkcje pozwalają na podzielenie dużych bloków kodu na mniejsze, łatwiejsze do zarządzania i ponownego wykorzystania fragmenty. Dzięki temu kod jest bardziej czytelny, zrozumiały i łatwiejszy do testowania. Ułatwia to także proces debugowania, ponieważ błędy można izolować w konkretnych funkcjach, zamiast przeszukiwać cały program. Ponadto funkcje umożliwiają wielokrotne używanie tego samego fragmentu kodu, co zwiększa efektywność i eliminuje konieczność powielania kodu, zmniejszając ryzyko błędów.

Pytanie 4

Jakie narzędzie jest wykorzystywane do zgłaszania błędów w projektach IT?

A. JIRA
B. Git
C. Photoshop
D. Blender
JIRA to jedno z najczęściej wykorzystywanych narzędzi do zarządzania projektami i raportowania błędów w projektach informatycznych. JIRA umożliwia śledzenie błędów, zarządzanie zadaniami oraz efektywne monitorowanie postępów prac nad projektem. Dzięki integracji z innymi narzędziami, takimi jak Confluence czy Bitbucket, JIRA stanowi kompleksowe rozwiązanie wspierające zespoły deweloperskie. Raportowanie błędów w JIRA pozwala na łatwe przypisywanie ich do odpowiednich członków zespołu, dodawanie załączników i komentarzy oraz monitorowanie statusu danego problemu, co usprawnia proces zarządzania jakością oprogramowania.

Pytanie 5

Który z wymienionych typów stanowi przykład typu znakowego?

A. string
B. char
C. boolean
D. float
Typ 'char' to przykład typu znakowego, który przechowuje pojedynczy znak (litera, cyfra, symbol). W językach takich jak C++, Java czy C, typ 'char' zajmuje jeden bajt pamięci i jest podstawą do obsługi operacji tekstowych oraz przetwarzania danych wejściowych. Typy znakowe są często wykorzystywane do manipulacji łańcuchami tekstowymi, przechowywania kodów ASCII i pracy z danymi wejściowymi. Znaki są podstawowym elementem budowy tekstów i mogą być łączone w tablice (ciągi znaków) lub przetwarzane indywidualnie.

Pytanie 6

Jakie jest zadanie interpretera?

A. wykonywanie skryptu krok po kroku
B. tłumaczenie kodu na kod maszynowy
C. optymalizacja większej części kodu, aby przyspieszyć jego wykonanie
D. analiza składni całego programu przed jego uruchomieniem
Interpreter to takie narzędzie, które wykonuje kod linijka po linijce. Działa to tak, że odczytuje program napisany w języku wysokiego poziomu, weryfikuje co tam w nim siedzi i od razu realizuje polecenia, co sprawia, że można fajnie testować kod. Na przykład w Pythonie można łatwo sprawdzić różne fragmenty kodu, co jest mega pomocne przy pisaniu i poprawianiu oprogramowania. Wiesz, od kompilatora różni się tym, że kompilator przetwarza cały kod od razu, tworząc kod maszynowy, który później działa na komputerze. Dzięki temu interpreter jest bardziej elastyczny, można szybko przetestować nowe pomysły, ale z drugiej strony, czasami nie działa tak efektywnie jak skompilowane programy, bo każda linia kodu jest analizowana na bieżąco. Więc w przypadku dużych i wymagających aplikacji lepiej sprawdzają się kompilatory, ale interpreter to skarb, zwłaszcza w nauce i prototypowaniu.

Pytanie 7

Który z poniższych elementów UI umożliwia graficzną nawigację pomiędzy różnymi sekcjami aplikacji?

A. Rozwijana lista
B. Przycisk opcji
C. Obszar tekstowy
D. Menu
Pasek menu to kluczowy element interfejsu użytkownika, który umożliwia wizualną nawigację pomiędzy różnymi sekcjami aplikacji. Paski menu są powszechnie stosowane w aplikacjach desktopowych i mobilnych, ponieważ pozwalają na szybki dostęp do różnych funkcji oraz ustawień. Dzięki ich hierarchicznej strukturze użytkownicy mogą łatwo odnaleźć potrzebne narzędzia i opcje, co zwiększa intuicyjność i wygodę korzystania z aplikacji.

Pytanie 8

W programowaniu obiektowym odpowiednikami zmiennych oraz funkcji w programowaniu strukturalnym są

A. pola i kwalifikatory dostępu
B. pola i metody
C. hermetyzacja oraz dziedziczenie
D. metody statyczne i abstrakcyjne
Odpowiednikami zmiennych i funkcji w programowaniu obiektowym są pola i metody. Pola przechowują dane (stan obiektu), a metody implementują logikę, pozwalając na manipulowanie tymi danymi i realizację zachowań klasy.

Pytanie 9

Jaką złożoność obliczeniową posiada podany algorytm?

Ilustracja do pytania
A. O(n2)
B. O(n)
C. O(n log n)
D. O(1)
Złożoność obliczeniowa tego algorytmu to O(n). To znaczy, że jak dodajemy więcej elementów, to czas działania algorytmu rośnie w liniowy sposób. To jest całkiem fajne, bo sprawdza się w wielu praktycznych sytuacjach.

Pytanie 10

Jakie są cechy testów interfejsu?

A. Analizują wydajność aplikacji w czasie rzeczywistym
B. Weryfikują zgodność aplikacji z przepisami prawnymi
C. Sprawdzają prawidłowość pracy elementów graficznych oraz interakcji użytkownika z aplikacją
D. Ulepszają kod aplikacji
Testy interfejsu użytkownika (UI) mają na celu sprawdzenie, czy elementy graficzne aplikacji są prawidłowo wyświetlane i czy interakcje użytkownika z aplikacją przebiegają zgodnie z założeniami. Testy UI pozwalają na wykrycie błędów w układzie, responsywności oraz dostępności aplikacji. Dzięki tym testom możliwe jest zapewnienie, że aplikacja jest intuicyjna i estetyczna, co bezpośrednio wpływa na satysfakcję użytkownika.

Pytanie 11

Który z wymienionych składników wchodzi w skład podstawowego wyposażenia środowiska IDE?

A. Edytor graficzny, przeglądarka kodu, narzędzia analityczne
B. Kompilator, serwer webowy, system kontroli wersji
C. Edytor tekstowy, przeglądarka internetowa, translator
D. Kompilator, edytor kodu, debugger
Edytor tekstowy, przeglądarka internetowa i translator nie są integralnymi komponentami środowiska IDE. Chociaż edytor tekstowy może być używany do pisania kodu, brakuje mu zaawansowanych funkcji dostępnych w edytorach IDE, takich jak podpowiedzi składniowe, automatyczne uzupełnianie kodu czy narzędzia do debugowania. Kompilator, serwer webowy i system kontroli wersji są ważne w środowisku webowym, ale nie wszystkie aplikacje desktopowe wymagają serwera webowego. Edytor graficzny i narzędzia analityczne mogą wspierać rozwój interfejsu, ale nie są to podstawowe narzędzia każdego IDE.

Pytanie 12

Jakie środowisko deweloperskie jest najczęściej używane do programowania w C#?

A. NetBeans
B. Visual Studio
C. Eclipse
D. PyCharm
Visual Studio to najczęściej wykorzystywane środowisko programistyczne (IDE) do tworzenia aplikacji w języku C#. Oferuje pełne wsparcie dla platformy .NET i umożliwia szybkie tworzenie aplikacji desktopowych, webowych i mobilnych. Visual Studio jest wyposażone w zaawansowane narzędzia do debugowania, projektowania interfejsów oraz integrację z systemami kontroli wersji. Dzięki rozbudowanemu ekosystemowi wtyczek i rozszerzeń Visual Studio jest idealnym rozwiązaniem zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych programistów, którzy tworzą aplikacje na system Windows oraz inne platformy.

Pytanie 13

Jakie zagrożenie związane z użytkowaniem cyberprzestrzeni ma wpływ na zdrowie fizyczne?

A. Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji
B. Depresja spowodowana cyberprzemocą
C. Problemy z kręgosłupem wynikające z długotrwałego siedzenia
D. Uzależnienie od gier komputerowych
Z mojej perspektywy, tak, depresja związana z cyberprzemocą to spory problem, ale mówimy tu o zdrowiu psychicznym, a nie fizycznym. Rzeczywiście, uzależnienie od gier może wpłynąć na to, jak się czujemy psychicznie i jak odnajdujemy się w społeczeństwie. Ale to nie jest to samo, co zagrożenie dla zdrowia fizycznego.

Pytanie 14

Co następuje, gdy błąd nie zostanie uchwycony przez blok catch?

A. Błąd zostanie zignorowany przez kompilator
B. Program zakończy działanie z błędem
C. Program kontynuuje działanie, pomijając błąd
D. Instrukcja throw zostanie automatycznie wykreślona
Jeśli wyjątek nie zostanie przechwycony przez blok 'catch', program zakończy działanie z błędem i wygeneruje komunikat o nieobsłużonym wyjątku. Jest to domyślne zachowanie w C++ i innych językach obsługujących wyjątki, co ma na celu zapobieganie dalszemu wykonywaniu kodu, który mógłby prowadzić do nieprzewidywalnych rezultatów. Obsługa wyjątków jest kluczowym elementem zapewniania stabilności i bezpieczeństwa aplikacji – brak jej implementacji może prowadzić do awarii programu. Dlatego zaleca się, aby zawsze stosować odpowiednie bloki 'try-catch' wokół kodu, który może generować wyjątki.

Pytanie 15

Metoda przeszukiwania w uporządkowanych tablicach, która polega na podzieleniu tablicy na kilka części i wykonywaniu wyszukiwania liniowego tylko w tej części, gdzie może znajdować się poszukiwany element, w języku angielskim jest określana jako

A. Jump search
B. Exponential search
C. Binary search
D. Ternary search
Jump Search to metoda wyszukiwania w posortowanych tablicach, polegająca na przeskakiwaniu o określoną liczbę elementów. Jeśli przeskok prowadzi do wartości większej niż szukana, wyszukiwanie kontynuowane jest liniowo od poprzedniego przeskoku. Jest to bardziej efektywne niż liniowe przeszukiwanie, ale mniej efektywne niż wyszukiwanie binarne.

Pytanie 16

Jakie jest rozwiązanie dla dodawania binarnego liczb 1011 oraz 110?

A. 10001
B. 11001
C. 11101
D. 10101
Dodawanie binarne to podstawowa operacja w systemie liczbowym, który używa tylko dwóch cyfr: 0 i 1. W przypadku dodawania liczb binarnych, proces ten przypomina dodawanie w systemie dziesiętnym, jednak z pewnymi różnicami ze względu na ograniczony zestaw cyfr. Gdy dodajemy liczby 1011 i 110, należy ustawić je w kolumnach, podobnie jak w dodawaniu dziesiętnym. Zaczynamy od najmniej znaczącej cyfry. W pierwszej kolumnie mamy 1 + 0, co daje 1. W drugiej kolumnie mamy 1 + 1, co daje 0, ale musimy przenieść 1 do następnej kolumny (przeniesienie jest kluczowym elementem w dodawaniu binarnym). W trzeciej kolumnie dodajemy 1 (przeniesienie) + 0 + 1, co daje 0 i przenosimy 1 do następnej kolumny. W czwartej kolumnie dodajemy przeniesienie 1 + 1 (z liczby 1011), co daje 10 w systemie binarnym, co oznacza 0 i przeniesienie 1. Końcowym wynikiem dodawania daje 10001 w systemie binarnym. To podejście jest zgodne z zasadami arytmetyki binarnej, które są fundamentem działania komputerów i systemów cyfrowych, w których operacje na danych są realizowane w systemie binarnym.

Pytanie 17

Jakie są główne różnice między środowiskiem RAD (Rapid Application Development) a klasycznymi IDE w odniesieniu do aplikacji mobilnych?

A. RAD działa tylko na urządzeniach z systemem iOS
B. RAD nie obsługuje interfejsu użytkownika
C. RAD pozwala na szybsze budowanie aplikacji dzięki narzędziom do wizualnego designu i automatycznego generowania kodu
D. RAD koncentruje się wyłącznie na procesie debugowania aplikacji
RAD (Rapid Application Development) umożliwia szybsze tworzenie aplikacji mobilnych dzięki narzędziom do wizualnego projektowania i automatycznego generowania kodu. RAD koncentruje się na iteracyjnym podejściu do rozwoju oprogramowania, w którym prototypy są budowane i testowane w krótkich cyklach, co pozwala na szybkie dostosowywanie aplikacji do zmieniających się wymagań użytkowników. W kontekście aplikacji mobilnych, RAD skraca czas tworzenia poprzez graficzne narzędzia do budowy interfejsów, gotowe komponenty oraz integrację z backendem. Frameworki RAD, takie jak OutSystems, Mendix czy Flutter, pozwalają na szybkie wdrażanie i modyfikację aplikacji mobilnych, co znacząco zwiększa efektywność programistów.

Pytanie 18

W celu wdrożenia w aplikacji internetowej mechanizmu zbierania danych statystycznych na komputerach użytkowników, można użyć

A. sesje
B. ciasteczka
C. formulacje
D. buforowanie
Ciasteczka (cookies) to mechanizm przechowywania danych na komputerze użytkownika, który pozwala na gromadzenie statystyk, personalizację treści i śledzenie aktywności użytkownika. Jest to powszechne rozwiązanie w aplikacjach webowych.

Pytanie 19

Które z poniższych stwierdzeń najlepiej charakteryzuje tablicę asocjacyjną?

A. Tablica, która zmienia swoje wymiary w trakcie działania programu
B. Tablica, która przechowuje wartości, do których można uzyskać dostęp tylko za pomocą indeksów numerycznych
C. Tablica, która przechowuje wyłącznie dane tekstowe
D. Tablica przechowująca dane w formie par klucz-wartość
Tablica asocjacyjna to fajna rzecz, bo przechowuje dane w formie par klucz-wartość. W przeciwieństwie do zwykłych tablic, gdzie używasz numerów do indeksowania, tutaj możesz mieć różne unikalne klucze, na przykład teksty czy liczby. To naprawdę ułatwia wyszukiwanie informacji i organizowanie danych. W Pythonie nazywa się to 'słownikami', a w C++ używa się 'map'. Moim zdaniem, to świetne narzędzie do pracy z większymi zbiorami danych.

Pytanie 20

Który z wymienionych elementów stanowi przykład zbiorowej ochrony?

A. Okulary ochronne
B. Kask ochronny
C. Ekran akustyczny
D. Zatyczki do uszu
Ekran akustyczny to przykład środka ochrony zbiorowej, który redukuje poziom hałasu w miejscu pracy, chroniąc większą grupę pracowników jednocześnie. Środki ochrony zbiorowej mają na celu eliminowanie zagrożeń u źródła i zabezpieczanie całego środowiska pracy, a nie pojedynczych osób. Ekrany akustyczne są często stosowane w zakładach produkcyjnych, gdzie hałas maszyn może przekraczać dopuszczalne normy. Dzięki nim można zmniejszyć poziom hałasu i poprawić komfort pracy, bez konieczności wyposażania każdego pracownika w ochronniki słuchu. Środki ochrony zbiorowej są bardziej efektywne w długoterminowej perspektywie, ponieważ zmniejszają ryzyko dla wszystkich pracowników na danym stanowisku.

Pytanie 21

Zaznaczone elementy w przedstawionych obramowaniach mają na celu

Ilustracja do pytania
A. zapisanie tytułu okna do obiektu Tekst
B. przypisanie nazwy obiektu obrazującego okno aplikacji
C. ustawienie tytułu okna na "Tekst"
D. uzyskanie nazwy obiektu obrazującego okno aplikacji
Elementy w ramkach ustawiają tytuł okna na 'Tekst'. Jest to operacja zmiany właściwości okna, która pozwala użytkownikowi na dostosowanie tytułu wyświetlanego na pasku aplikacji.

Pytanie 22

Wynikiem wykonania poniższego fragmentu kodu jest wyświetlenie liczb z zakresu od 2 do 20, które są

Ilustracja do pytania
A. podzielne przez wartość zmiennej check.
B. parzyste.
C. podzielne przez wartość zmiennej test.
D. pierwsze.
Kod wypisuje liczby pierwsze, czyli takie, które mają dokładnie dwa dzielniki: 1 i samą siebie. Liczby pierwsze są podstawą w wielu dziedzinach matematyki i informatyki, szczególnie w kryptografii i algorytmach. Wyszukiwanie liczb pierwszych w danym przedziale to popularne zadanie, które pozwala na lepsze zrozumienie iteracji, pętli i warunków logicznych w programowaniu. Algorytm ten jest również wykorzystywany w optymalizacji algorytmów szyfrowania i generowania kluczy.

Pytanie 23

W jaki sposób definiuje się konstruktor kopiujący w ramach klasy?

A. Generuje nowy obiekt klasy bez przypisywania wartości
B. Generuje nowy obiekt i usuwa wcześniejszy
C. Tworzy nowy obiekt jako wierną kopię innego obiektu
D. Inicjuje obiekt klasy na podstawie klasy dziedziczącej
Konstruktor kopiujący to specjalny typ konstruktora, który tworzy nowy obiekt będący dokładną kopią innego obiektu tej samej klasy. Jest to niezwykle przydatne, gdy chcemy zduplikować istniejący obiekt, zachowując jego stan i wartości wszystkich składowych. Konstruktor kopiujący przyjmuje jako argument referencję do obiektu tej samej klasy, co pozwala na kopiowanie zarówno podstawowych typów danych, jak i dynamicznie alokowanych zasobów. Jego zastosowanie jest kluczowe w sytuacjach, gdy musimy pracować z obiektami dynamicznymi lub kopiować obiekty zarządzające wskaźnikami, aby uniknąć problemów związanych z wielokrotnym zwalnianiem tej samej pamięci.

Pytanie 24

Jakie jest podstawowe zadanie wykorzystania frameworka Node.js w aplikacjach internetowych?

A. Zarządzanie aplikacjami serwerowymi i realizacja przetwarzania asynchronicznego
B. Kreowanie graficznego interfejsu użytkownika
C. Weryfikacja API
D. Budowanie aplikacji mobilnych
Aplikacje mobilne to raczej domena takich narzędzi jak Android Studio czy React Native, które są zaprojektowane do tworzenia aplikacji na smartfony. Projektowanie interfejsów użytkownika raczej robimy w Adobe XD, Sketch czy Figma, a nie w Node.js, bo to nie do końca jego zadanie. Testowanie API to już inna bajka i zazwyczaj korzysta się z Postmana, a Node.js to bardziej środowisko do uruchamiania kodu, a nie do testów.

Pytanie 25

Jakie informacje można uzyskać na temat metod w klasie Point?

Ilustracja do pytania
A. Zawierają przeciążenie operatora.
B. Służą jako konstruktory w zależności od liczby argumentów.
C. Są przeciążone.
D. Zawierają błąd, ponieważ nazwy metod powinny być różne.
Metody klasy Point są przeciążone, co oznacza, że mogą mieć tę samą nazwę, ale różnią się liczbą lub typem parametrów. Przeciążenie metod to jedna z podstawowych technik programowania obiektowego, która pozwala na bardziej elastyczne projektowanie kodu. Dzięki temu programista może tworzyć metody dostosowane do różnych sytuacji, zachowując spójność nazw i intuicyjność użycia. To zwiększa czytelność i utrzymanie kodu, ponieważ wywołania metod o tej samej nazwie, ale różnych parametrach, są łatwe do zrozumienia i odnalezienia.

Pytanie 26

Jakie z następujących skutków może wystąpić w przypadku naruszenia prawa autorskiego?

A. Zakaz korzystania z oprogramowania open-source
B. Unieważnienie umowy licencyjnej użytkownika końcowego
C. Nałożenie grzywny lub kary więzienia
D. Obowiązek zamieszczenia publicznych przeprosin
Naruszenie prawa autorskiego może skutkować nałożeniem grzywny lub karą więzienia. W zależności od skali naruszenia oraz obowiązujących przepisów, osoba odpowiedzialna za naruszenie może zostać pociągnięta do odpowiedzialności karnej lub cywilnej. Kary mogą obejmować nie tylko grzywny finansowe, ale także konieczność wypłaty odszkodowań na rzecz twórcy lub właściciela praw autorskich. W niektórych przypadkach naruszenie praw autorskich na dużą skalę może prowadzić do kary pozbawienia wolności, co podkreśla wagę przestrzegania przepisów o ochronie własności intelektualnej.

Pytanie 27

Która metoda wyszukiwania potrzebuje posortowanej listy do prawidłowego działania?

A. Wyszukiwanie z hashem
B. Wyszukiwanie sekwencyjne
C. Wyszukiwanie liniowe
D. Wyszukiwanie binarne
Wyszukiwanie binarne wymaga posortowanej tablicy do działania, co pozwala na dzielenie tablicy na pół przy każdym kroku, redukując liczbę operacji do O(log n). Algorytm ten działa poprzez porównanie poszukiwanego elementu ze środkowym elementem tablicy – jeśli element jest mniejszy, wyszukiwanie kontynuuje w lewej części tablicy, a jeśli większy, w prawej. Dzięki tej efektywności, wyszukiwanie binarne jest szeroko stosowane w bazach danych, systemach plików oraz aplikacjach, które operują na dużych zbiorach danych. Wyszukiwanie binarne jest prostym, ale potężnym algorytmem, który znacząco skraca czas przeszukiwania dużych zbiorów.

Pytanie 28

Zaprezentowany diagram ilustruje wyniki przeprowadzonych testów:

Ilustracja do pytania
A. funkcjonalności
B. ochrony
C. wydajnościowych
D. użyteczności
Wykres obrazuje wyniki testów wydajnościowych, które pokazują, jak system lub aplikacja radzi sobie pod dużym obciążeniem. Testy te pomagają zidentyfikować wąskie gardła i umożliwiają optymalizację wydajności.

Pytanie 29

Jakie są typowe frameworki/biblioteki używane w aplikacjach webowych?

A. jquery, Joomla!, Wordpress, android Studio, Xamarin
B. Visual Studio, Eclipse, angular, React.js, Node.js
C. ASP.NET Core, Django, Angular, React.js, Node.js
D. ASP.NET Core, jQuery, Joomla!, Wordpress, Angular
Frameworki i biblioteki typowe dla aplikacji webowych to ASP.NET Core, Django, Angular, React.js i Node.js. Umożliwiają one tworzenie dynamicznych aplikacji front-end i back-end, zapewniając szeroką funkcjonalność, skalowalność oraz obsługę nowoczesnych technologii webowych.

Pytanie 30

Jaką wartość przyjmie etykieta label po wykonaniu podanego kodu, gdy zostanie on uruchomiony po naciśnięciu przycisku w aplikacji?

Ilustracja do pytania
A. liczby parzyste z przedziału od 0 do 100
B. suma liczb z przedziału od 0 do 100
C. liczby z przedziału od 0 do 100
D. suma liczb parzystych z przedziału od 0 do 100
Kod oblicza i zapisuje sumę liczb parzystych z przedziału od 0 do 100. Pętla iteruje przez kolejne liczby i dodaje te, które spełniają warunek parzystości, zapewniając poprawne wyniki.

Pytanie 31

Jaki typ złośliwego oprogramowania funkcjonuje w tle, zbierając dane o wprowadzanych hasłach?

A. Spyware
B. Keylogger
C. Trojan
D. Adware
Keylogger to takie złośliwe oprogramowanie, które działa w tle i rejestruje wszystkie naciśnięcia klawiszy. To naprawdę niebezpieczne, bo może przechwytywać hasła i inne ważne dane osobowe. Keyloggery mogą się dostawać na komputer na różne sposoby, na przykład przez zainfekowane pliki, złośliwe reklamy albo w ramach innych niebezpiecznych programów. Przykładami takich keyloggerów są Spyrix czy Perfect Keylogger, które mogą monitorować, co robisz na komputerze. Z punktu widzenia bezpieczeństwa, standardy takie jak ISO/IEC 27001 mówią, jak ważna jest ochrona informacji. Dlatego tak istotne jest, żeby użytkownicy mieli świadomość zagrożeń, jakie niosą keyloggery i używali dobrego oprogramowania antywirusowego, żeby chronić swoje urządzenia i dane.

Pytanie 32

Jakie aspekty powinny być brane pod uwagę przy tworzeniu struktury danych dla aplikacji?

A. Złożoność obróbki danych oraz ich efektywną organizację
B. Nie ma związku pomiędzy strukturą danych a efektywnością aplikacji
C. Tylko typ języka programowania
D. Tylko wymagania sprzętowe
Złożoność przetwarzania danych i ich optymalna organizacja to kluczowe elementy podczas projektowania struktury danych dla aplikacji. Dobrze zaprojektowana struktura danych wpływa na wydajność aplikacji, redukuje czas dostępu do informacji oraz minimalizuje zużycie zasobów. Optymalizacja algorytmów oraz wybór odpowiednich struktur danych, takich jak listy, drzewa czy tablice hashujące, ma bezpośredni wpływ na szybkość działania aplikacji.

Pytanie 33

Które z podejść do tworzenia aplikacji najlepiej uwzględnia przyszłe zmiany w funkcjonalności?

A. Tworzenie bez wcześniejszej specyfikacji technicznej
B. Zastosowanie modularnej architektury aplikacji
C. Pisanie kodu bez jakiejkolwiek dokumentacji
D. Skupienie się tylko na estetce aplikacji
Użycie modularnej architektury aplikacji to najlepsze podejście do projektowania systemów, które muszą uwzględniać przyszłe modyfikacje funkcjonalności. Modularność pozwala na podział aplikacji na mniejsze, niezależne komponenty, które mogą być rozwijane, testowane i aktualizowane niezależnie od siebie. Takie podejście zwiększa elastyczność, ułatwia zarządzanie kodem i pozwala na szybkie wdrażanie nowych funkcji bez konieczności ingerencji w cały system. Architektura modularna jest szczególnie przydatna w dużych projektach, gdzie zmiany są częste, a wymagania dynamicznie się zmieniają.

Pytanie 34

Jakie jest podstawowe działanie w ochronie miejsca zdarzenia?

A. Zagwarantowanie odpowiedniego oświetlenia
B. Zastosowanie sterylnych materiałów opatrunkowych
C. Usunięcie niebezpiecznych przedmiotów z otoczenia
D. Zagwarantowanie stabilności ciała rannego
Z mojego doświadczenia, usunięcie niebezpiecznych rzeczy z miejsca, gdzie doszło do wypadku, to naprawdę kluczowa sprawa. Dzięki temu zmniejszamy szanse na dodatkowe obrażenia i możemy lepiej pomóc poszkodowanemu, nie narażając siebie na ryzyko. Na przykład, warto odsunąć ostre narzędzia, wyłączyć działające maszyny czy podnieść ciężkie przedmioty, które mogłyby kogoś zranić. Takie działania są istotne w każdej sytuacji, czy to wypadek na drodze, czy w pracy.

Pytanie 35

Jaka jest podstawowa funkcja narzędzia do zarządzania projektami?

A. Opracowanie bazy danych dla projektu
B. Poprawa wydajności kodu programu
C. Produkcja animacji komputerowych
D. Zarządzanie zadaniami i czasem w projekcie
Zarządzanie zadaniami i czasem to naprawdę kluczowa sprawa w projektach. Dzięki narzędziom takim jak Microsoft Project, Jira, Trello, czy Monday, zespoły mogą lepiej planować, przydzielać role i śledzić, co się dzieje. Możliwości tych narzędzi pozwalają ustalać deadline’y, priorytety, a nawet automatycznie przypominają o zbliżających się terminach. To super pomaga w unikaniu opóźnień i pozwala lepiej zorganizować pracę. Wizualizacja projektu w formie osi czasu czy tablicy kanban też jest mega przydatna, bo wszystko staje się bardziej czytelne.

Pytanie 36

Po uruchomieniu podanego kodu w języku C++ w konsoli pojawi się ciąg liczb

Ilustracja do pytania
A. 2 3 4 5 6
B. 1 2 3 4 5 6
C. 2 3 4 5 6 7
D. 1 2 3 4 5
Kod w C++ wyświetla ciąg liczb '2 3 4 5 6', co wynika z iteracyjnego zwiększania wartości początkowej w pętli. Algorytm startuje od wartości 2 i zatrzymuje się przed osiągnięciem 7, co skutkuje wyświetleniem kolejnych liczb.

Pytanie 37

W jakiej sytuacji kolekcja typu lista okaże się bardziej wydajna niż tablica?

A. Gdy chcemy uzyskać dostęp do elementów przy pomocy indeksu
B. Gdy liczba elementów w kolekcji jest niezmienna
C. Gdy liczba elementów w kolekcji zmienia się dynamicznie
D. Gdy mamy pewność co do dokładnego rozmiaru kolekcji przed kompilacją
Lista to dynamiczna struktura danych, która pozwala na efektywne dodawanie i usuwanie elementów, zwłaszcza gdy liczba elementów zmienia się w trakcie działania programu. Listy są bardziej elastyczne niż tablice, ponieważ mogą dynamicznie dostosowywać swoją wielkość bez potrzeby alokacji dodatkowej pamięci. W przypadku dynamicznych operacji, takich jak częste wstawianie i usuwanie elementów, listy są znacznie bardziej wydajne niż tablice, które wymagają przesunięcia wszystkich elementów po każdej operacji. Listy świetnie sprawdzają się w implementacji kolejek, stosów oraz w strukturach, które muszą rosnąć i kurczyć się podczas działania aplikacji.

Pytanie 38

Jakie metody umożliwiają przesyłanie danych z serwera do aplikacji front-end?

A. metody POST
B. protokołem SSH
C. formatu JSON
D. biblioteki jQuery
JSON, czyli JavaScript Object Notation, to dość lekki format wymiany danych. Jest prosty do zrozumienia zarówno dla ludzi, jak i komputerów. To dlatego jest tak popularny w aplikacjach webowych, gdzie przesyła się dane między serwerem a klientem. Dzięki strukturze klucz-wartość łatwo jest mapować obiekty w JavaScript, co przyspiesza cały proces z danymi. Pomysł na zastosowanie? Na przykład, gdy przesyłasz dane użytkownika z serwera do swojej aplikacji, to często zamieniasz obiekt JavaScript na format JSON i wysyłasz go przez AJAX. A co ważne, JSON jest zgodny z różnymi standardami, więc możesz go używać praktycznie wszędzie. Co ciekawe, w nowoczesnych aplikacjach JSON jest zdecydowanie bardziej popularny niż XML, bo jest prostszy i mniej obciążający dla sieci. To wszystko sprawia, że strony ładują się szybciej, a użytkownicy mają lepsze doświadczenia.

Pytanie 39

W jaki sposób można ograniczyć problemy społeczne wynikające z nadmiernego używania internetu?

A. Całkowicie wycofać się z aktywności wirtualnych
B. Unikać spotkań z ludźmi w realnym świecie
C. Zwiększać czas spędzany przy ekranie
D. Zachować równowagę pomiędzy relacjami w sieci a tymi w rzeczywistości
Utrzymywanie równowagi między relacjami online i offline to kluczowy element zapobiegania problemom społecznym wynikającym z nadmiernego korzystania z internetu. Przeplatanie kontaktów wirtualnych z interakcjami twarzą w twarz wzmacnia więzi społeczne i poprawia umiejętności komunikacyjne. Równowaga między życiem cyfrowym a rzeczywistym pozwala unikać izolacji społecznej i wspiera rozwój empatii oraz zdolności interpersonalnych. Jest to szczególnie ważne w kontekście młodzieży, która może być bardziej podatna na negatywne skutki nadmiernej ekspozycji na treści online.

Pytanie 40

Przedstawione kody zawierają realizację funkcji oraz jeden zdefiniowany test automatyczny, który weryfikuje działanie funkcji w przypadku, gdy argumentem jest liczba ujemna. W miejscu kropek trzeba dodać drugi test, który sprawdzi funkcjonalność funkcji, kiedy argumentem jest liczba dodatnia. Który z poniższych kodów jest odpowiedni do tego testu?

Ilustracja do pytania
A. Odpowiedź D
B. Odpowiedź A
C. Odpowiedź C
D. Odpowiedź B
Poprawna odpowiedź to C ponieważ funkcja fun1 zwraca liczbę taką jaka jest z wyjątkiem sytuacji gdy liczba jest ujemna wtedy zwraca jej wartość bezwzględną Test C sprawdza wartość dodatnią 2 gdzie rezultat jest zgodny z oczekiwaniami i funkcja zwraca 2 co jest poprawnym wynikiem To testowanie zgodne z zasadą jednostkowych testów gdzie ważne jest aby funkcje były testowane na różne przypadki brzegowe w tym na wartości ujemne i dodatnie Implementacja jednostkowych testów pozwala na automatyczne sprawdzanie poprawności działania kodu co jest dobrą praktyką w programowaniu Szczególnie ważne jest aby testować funkcje krytyczne i te które mają potencjał do wystąpienia błędów związanych z nieoczekiwanymi danymi wejściowymi Przykład ten pokazuje jak ważne jest aby testy były dokładne i pokrywały różnorodne scenariusze użytkowania co pozwala na wczesne wychwycenie błędów i zapewnienie stabilności aplikacji W tej sytuacji testując wartość 2 zapewniamy że funkcja zachowuje się poprawnie dla wartości dodatnich co jest zgodne z oczekiwaniami programistycznymi
Strona wykorzystuje pliki cookies do poprawy doświadczenia użytkownika oraz analizy ruchu. Szczegóły