Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik stylista
  • Kwalifikacja: MOD.03 - Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych
  • Data rozpoczęcia: 19 marca 2025 06:52
  • Data zakończenia: 19 marca 2025 07:19

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Zleceniodawczyni poprosiła o uszycie płaszcza wełnianego z materiałów dostępnych w punkcie usługowym. Do wykonania produktu zużyto 1,80 m wełny w cenie 100,00 zł za 1 m oraz 1,5 m podszewki w cenie 8,00 zł za 1 m. Jakie będą koszty tkaniny oraz podszewki niezbędne do realizacji tego zlecenia?

A. 208,00 zł
B. 192,00 zł
C. 108,00 zł
D. 188,00 zł
Aby obliczyć całkowity koszt tkaniny i podszewki do uszycia płaszcza, należy pomnożyć ilości materiałów przez ich ceny. W tym przypadku zużyto 1,80 m wełny w cenie 100,00 zł za 1 m, co daje koszt 180,00 zł. Dodatkowo wykorzystano 1,5 m podszewki w cenie 8,00 zł za 1 m, co daje koszt 12,00 zł. Suma tych kosztów wynosi 180,00 zł + 12,00 zł = 192,00 zł. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w branży odzieżowej, ponieważ pozwalają dokładnie oszacować wydatki na materiały, co wpływa na wycenę usługi oraz rentowność produkcji. W praktyce, znajomość kosztów materiałów pozwala na lepsze planowanie budżetu oraz kontrolowanie wydatków. Dobrym zwyczajem jest także prowadzenie szczegółowej dokumentacji kosztów, aby móc w przyszłości analizować wydajność i efektywność procesów produkcyjnych.

Pytanie 2

Aby ocenić jakość zwężenia spódnicy zbyt szerokiej w biodrach, należy porównać wymiary spódnicy przed oraz po zwężeniu z wymiarami klientki. Szczególnie istotne jest zmierzenie spódnicy na linii

A. talii
B. środka tyłu
C. bioder
D. środka przodu
Odpowiedź 'bioder' jest poprawna, ponieważ zwężenie spódnicy w okolicy bioder ma kluczowe znaczenie dla uzyskania odpowiedniego dopasowania do sylwetki klientki. Dokładne pomiary w tej strefie pozwalają ocenić, jak spódnica układa się na biodrach i gdzie występują nadmiary materiału. W praktyce, aby odpowiednio zwęzić spódnicę, należy zmierzyć obwód bioder klientki oraz porównać go z wymiarem spódnicy. Zastosowanie takiej metody gwarantuje lepsze dopasowanie do sylwetki, co jest zgodne z dobrymi praktykami w krawiectwie. Warto również zauważyć, że wymiary bioder są kluczowe do stworzenia harmonijnego wyglądu, a także zapewnienia komfortu noszenia. Ponadto, przy zwężaniu spódnicy, dobrze jest zainwestować czas w dokładne pomiary, co znacząco wpływa na końcowy efekt estetyczny oraz satysfakcję klientki. Pomocne może być także zapoznanie się z tabelami rozmiarów, które ułatwiają porównanie wymiarów, a także dostosowanie konstrukcji spódnicy do indywidualnych potrzeb.

Pytanie 3

Jaką tkaninę "naturalną" charakteryzującą się dużą wytrzymałością wykorzystuje się do produkcji spodni na co dzień, przeznaczonych m.in. dla kobiet, mężczyzn oraz młodzieży?

A. Boston
B. Szewiot
C. Welwet
D. Denim
Denim to tkanina o dużej wytrzymałości, która jest powszechnie stosowana w produkcji spodni codziennego użytku, zarówno dla kobiet, mężczyzn, jak i młodzieży. Charakteryzuje się swoją trwałością oraz odpornością na zużycie, co czyni ją idealnym materiałem do odzieży, która jest noszona na co dzień. Denim jest zazwyczaj tkany w splocie skośnym, co dodatkowo zwiększa jego wytrzymałość. Przykładami zastosowania denimu są klasyczne dżinsy, które są nie tylko wygodne, ale również stylowe, a także szeroko akceptowane w modzie streetwear. W przemyśle odzieżowym denim jest dostępny w różnych wariantach, w tym elastanowym, co pozwala na większą elastyczność i komfort noszenia. Przestrzeganie standardów produkcji, takich jak odpowiednie pranie i wykańczanie, wpływa na jakość końcowego produktu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Warto również wspomnieć, że denim jest często używany w kontekście zrównoważonej mody, gdzie producenci zwracają uwagę na ekologiczne aspekty produkcji, wykorzystując organiczne bawełny czy zrównoważone procesy barwienia.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Podaj powód, dla którego nić górna przerywa się podczas szycia?

A. Źle założona nić górna
B. Zbyt duży nacisk stopki
C. Uszkodzone ostrze igły
D. Niewłaściwe wciągnięcie nici w chwytaczu
Uszkodzone żądło igły może być istotnym problemem, ale nie jest bezpośrednią przyczyną zerwania się nici górnej. W przypadku uszkodzenia żądła, igła może nie wnikać w materiał prawidłowo, co może powodować inne problemy, takie jak zacięcia tkaniny lub nieprawidłowe szycie. Niewłaściwe nawleczenie nici w chwytaczu może wpływać na ogólną wydajność maszyny, ale nie jest to główny powód zrywania się nici górnej. Jeśli nić jest źle nawleczona w chwytaczu, może to prowadzić do problemów z tworzeniem ściegu, jednak niekoniecznie musi skutkować zrywaniem nici. Duży docisk stopki również nie jest przyczyną zerwania się nici, choć może wpływać na zbyt mocne ściskanie materiału, co w konsekwencji może prowadzić do problemów z równym przesuwem tkaniny. Zrozumienie, jak różne elementy maszyny wpływają na proces szycia, jest kluczowe do uniknięcia błędów. Wiele osób ma tendencję do przypisywania zrywania nici do uszkodzeń mechanicznych, co nie zawsze jest prawdą. Niezwykle istotne jest również, aby regularnie serwisować sprzęt oraz dbać o jego właściwe ustawienie, aby zminimalizować wszelkie problemy związane z szyciem. Zrozumienie zasad działania maszyny do szycia oraz jej elementów jest kluczowe do skutecznego korzystania z tego narzędzia.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Która z poniższych przyczyn nie przyczynia się do łamania igły podczas szycia?

A. Niewłaściwe nawinięcie dolnej nitki na szpuleczkę bębenka
B. Zbyt cienka igła
C. Niewłaściwe umiejscowienie bębenka w mechanizmie chwytacza
D. Zbyt wysokie napięcie górnej nitki
Zbyt duże napięcie nitki górnej, niewłaściwe założenie bębenka w mechanizmie chwytacza oraz zbyt cienka igła to powszechne przyczyny, które mogą prowadzić do łamania się igły. Napięcie nitki górnej jest kluczowym czynnikiem w procesie szycia, ponieważ zbyt mocne napięcie powoduje, że igła jest narażona na nadmierne obciążenie podczas wbijania się w materiał. Może to skutkować nie tylko złamaniem igły, ale również uszkodzeniem materiału. Właściwe ustawienie bębenka jest równie istotne, ponieważ niewłaściwe umiejscowienie bębenka prowadzi do nierównomiernego przesuwania się nitki, co powoduje, że igła nie porusza się płynnie, co zwiększa ryzyko jej złamania. Zbyt cienka igła również nie jest przystosowana do dużego obciążenia, jakie może wystąpić podczas szycia grubych materiałów, co również może przyczynić się do jej pęknięcia. W praktyce, aby minimalizować ryzyko łamania igieł, niezbędne jest regularne sprawdzanie napięcia oraz dobieranie odpowiednich rodzajów igieł do materiałów, co jest zalecane w standardach branżowych.

Pytanie 8

Obliczając zużycie materiału na żakiet damski, należy wziąć pod uwagę długość żakietu oraz wymiary ciała oznaczone symbolami

A. opx, obt, RvNv
B. obt, ot, opx
C. RvNv, obt, os
D. RvRv, or, obt
Odpowiedź 'opx, obt, RvNv' jest całkiem na miejscu! Te symbole to kluczowe wymiary, które musisz znać, żeby dobrze obliczyć, ile materiału potrzebujesz na żakiet damski. 'opx' to obwód piersi, który jest mega ważny, bo dzięki niemu wiesz, jak materiał ma się układać na sylwetce. 'obt' to obwód talii - też istotny, bo wpływa na to, jak żakiet będzie wyglądał i jak będzie leżał. A 'RvNv' to długość żakietu, czyli musisz to znać, żeby wiedzieć, ile materiału sobie przygotować. W procesie projektowania odzieży te wymiary są naprawdę ważne, bo dokładne pomiary to podstawa, żeby żakiet dobrze pasował do sylwetki klienta. Z mojego doświadczenia, im lepiej wszystko zmierzysz, tym mniejsze ryzyko, że potem będą problemy z dopasowaniem, a to się przekłada na zadowolenie klientów.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Tył bluzki jest zbyt krótki w porównaniu do przodu. Aby naprawić ten błąd, należy wydłużyć tył w górę. Jaką miarę powinno się zmierzyć u klientki?

A. Łuk szerokości przodu przez piersi
B. Łuk szerokości tyłu na wysokości piersi
C. Łuk długości pleców
D. Łuk długości przodu
Łuk długości pleców jest kluczowym pomiarem, który pozwala na dokładne dopasowanie odzieży, zwłaszcza w kontekście bluzek. Długość pleców wpływa na to, jak odzież układa się na sylwetce klientki oraz na komfort noszenia. W przypadku, gdy tył bluzki jest za krótki w stosunku do przodu, odpowiednie zmierzenie łuku długości pleców pozwala na precyzyjne określenie, o ile należy wydłużyć tył. W praktyce pomiar ten wykonuje się od podstawy szyi do linii talii lub pożądanego miejsca na bluzce, co pozwala na lepsze odwzorowanie proporcji sylwetki. W branży krawieckiej i odzieżowej ważne jest, aby każdy projektant znał zasady prawidłowego pomiaru, zgodne z normami, takimi jak standardy ISO dotyczące rozmiarów odzieży. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie satysfakcjonującego efektu końcowego, który nie tylko będzie estetyczny, ale również wygodny w użytkowaniu.

Pytanie 15

Jaką czynność powinien zrealizować krawiec w pracowni krawieckiej po umiejscowieniu szablonów na materiale?

A. Oznaczyć linie środkowe elementów
B. Oznaczyć rozmiary dodatków na szwy i podwinięcia
C. Obrysować kontury szablonów na tkaninie
D. Naciągnąć materiał
Obrysowanie konturów szablonów na tkaninie jest kluczowym krokiem w procesie szycia, ponieważ pozwala na precyzyjne przeniesienie kształtu szablonu na materiał. To działanie umożliwia następnie dokładne wycinanie elementów odzieży, co jest niezbędne do zapewnienia, że wszystkie części będą odpowiednio pasować do siebie podczas szycia. Dobrą praktyką jest używanie odpowiednich narzędzi, takich jak kreda krawiecka lub znacznik do tkanin, które pozwalają na wyraźne i trwałe oznaczenie linii. Obrysowanie konturów powinno odbywać się z uwzględnieniem dodatków na szwy, co zapewnia miejsce na ostateczne wykończenie i zapobiega problemom przy łączeniu elementów. W praktyce krawieckiej, poprawne obrysowanie szablonów wpływa na estetykę oraz trwałość gotowego wyrobu. Niezależnie od rodzaju odzieży, zastosowanie tej techniki jest zgodne z normami branżowymi i jest niezbędne dla uzyskania profesjonalnego efektu końcowego.

Pytanie 16

Wymień cechy charakterystyczne materiału stosowanego na podszewkę typu kolanówka?

A. O splocie skośnym łamanym lub wzmacnianym, charakteryzująca się dużą odpornością na ścieranie
B. O splocie atłasowym, barwnie tkana, przeważnie w szerokie białe oraz wąskie czarne paski
C. Lekka, o gładkiej powierzchni, wysokiej odporności na abrasion oraz na pot i zgniatanie
D. Gęsta, lekka, o splocie płóciennym, niskiej przesuwalności nitek oraz wysokiej wytrzymałości na wypychanie
Odpowiedź dotycząca cech tkaniny przeznaczonej na podszewkę typu kolanówka jest poprawna, ponieważ takie tkaniny charakteryzują się gęstością, lekkością oraz splotem płóciennym, co zapewnia odpowiednią wytrzymałość na wypychanie. Tkaniny o gęstym splocie płóciennym są bardziej odporne na zużycie i uszkodzenia mechaniczne, co jest kluczowe w przypadku odzieży, która jest narażona na intensywne użytkowanie. Dzięki małej przesuwalności nitek, tkaniny te zachowują swój kształt i nie deformują się w wyniku ruchów ciała. W praktyce, tkaniny te są idealne do stosowania jako podszewki w odzieży roboczej, co zapewnia komfort użytkowania oraz trwałość. Użycie odpowiednich materiałów zgodnych z normami branżowymi, takimi jak EN ISO 20471 dla odzieży roboczej, podkreśla ich praktyczne zastosowanie i znaczenie w tworzeniu odzieży, która nie tylko spełnia standardy bezpieczeństwa, ale również jest funkcjonalna.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

W jakim celu nanosi się punkty montażowe na wykrój rękawa oraz na wykroje przodu i tyłu?

A. Oznaczenia dodatku konstrukcyjnego na rękawie oraz przodzie i tyłu
B. Oznaczenia krawędzi i narożników rękawa oraz przodu i tyłu
C. Prawidłowego połączenia rękawa z przodem i tyłem
D. Wyznaczania nitki osnowy na rękawie oraz przodzie i tyle
Zaznaczenie punktów montażowych na wykroju rękawa oraz na wykrojach przodu i tyłu jest kluczowym elementem procesu konstrukcji odzieży. Punkty te służą do precyzyjnego połączenia różnych elementów odzieży, co zapewnia ich właściwe dopasowanie, estetykę oraz funkcjonalność. Dobre praktyki w krawiectwie wskazują, że precyzyjne oznaczenie tych punktów pozwala na uniknięcie późniejszych problemów z dopasowaniem i układaniem materiału. Na przykład, podczas szycia rękawa do przodu bluzki, prawidłowe zaznaczenie punktu montażowego umożliwia uzyskanie eleganckiego wykończenia oraz komfortu noszenia. Dodatkowo, przestrzeganie tych zasad przyczynia się do podwyższenia jakości gotowego wyrobu. W branży odzieżowej standardy dotyczące montażu elementów odzieży polegają na tym, aby wszystkie punkty montażowe były wyraźnie oznaczone, co jest również niezbędne przy pracy z różnymi rodzajami tkanin oraz w kontekście różnorodnych technik szycia, takich jak szycie maszynowe czy ręczne.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Jaką metodę wykorzystuje się do modelowania podstawowych form spodni?

A. spatialną
B. odzieżową
C. w oparciu o siatkę konstrukcyjną
D. w oparciu o formę konstrukcyjną
Modelowanie form spodni podstawowych na podstawie siatki konstrukcyjnej jest podejściem, które zapewnia precyzyjne odwzorowanie proporcji i kształtów ciała. Siatka konstrukcyjna stanowi podstawę do tworzenia wykrojów, które są kluczowe w procesie projektowania odzieży. Dzięki zastosowaniu siatki, projektant może zdefiniować wymiary, takie jak obwody talii, bioder czy długość nogawki, co pozwala na uzyskanie idealnego dopasowania. W praktyce, siatka konstrukcyjna jest wykorzystywana jako narzędzie do skalowania form w zależności od rozmiaru końcowego produktu. W branży odzieżowej standardy, takie jak ISO 8559-1:2017, przedstawiają zasady dotyczące tworzenia siatek rozmiarowych, które uwzględniają różnorodność sylwetek. Przykładem zastosowania tej metody jest proces tworzenia wykroju spodni, gdzie na podstawie siatki konstrukcyjnej wykonuje się odpowiednie przekształcenia, by uzyskać formę, która jest zarówno estetyczna, jak i funkcjonalna, co jest kluczowe dla komfortu noszenia.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Jaką tkaninę powinno się wykorzystać do uszycia sukni kobiecej, której dekolt jest stworzony w formie delikatnie opadającej draperii tzw. "wody"?

A. Taftę
B. Brokat
C. Żorżetę
D. Organzę
Żorżeta jest tkaniną, która doskonale nadaje się do uszycia sukni damskiej z dekoltem w formie draperii, znanej jako 'woda'. Jej lekka struktura oraz giętkość pozwalają na uzyskanie efektownych, miękkich zagięć, co jest kluczowe w przypadku draperii. Żorżeta charakteryzuje się również delikatnym połyskiem i odpowiednią elastycznością, co sprawia, że staje się idealnym wyborem do ekskluzywnych kreacji wieczorowych oraz ślubnych. Użycie tej tkaniny w praktyce pozwala na uzyskanie wyjątkowego efektu wizualnego, a także zapewnia komfort noszenia. W branży mody żorżeta często jest wykorzystywana w kolekcjach projektantów, którzy chcą osiągnąć wyszukany wygląd oraz elegancję. Dodatkowo, żorżeta dobrze współpracuje z różnymi akcesoriami, takimi jak koronkowe wykończenia czy delikatne aplikacje, co zwiększa jej uniwersalność. Wybór żorżety jako materiału do sukni z draperią nie tylko podkreśla urodę projektu, ale także wpisuje się w obowiązujące trendy i standardy branżowe.

Pytanie 23

Jaką maszynę specjalistyczną należy wykorzystać do zabezpieczenia brzegów elementów odzieżowych przed strzępieniem?

A. Ryglówka
B. Overlock
C. Podszywarka
D. Pikówka
Overlock to maszyna specjalna, która jest niezbędna w produkcji odzieży, szczególnie w kontekście zabezpieczania krawędzi materiałów. Działa ona poprzez jednoczesne szycie i obrzucanie krawędzi materiału, co skutecznie zapobiega ich strzępieniu. Dzięki zastosowaniu odpowiednich igieł i nici, overlock tworzy estetyczne, elastyczne szwy, które nie tylko są trwałe, ale również zachowują się dobrze pod wpływem rozciągania. W praktyce, overlock jest często wykorzystywany do wykańczania szwów w bluzkach, sukienkach, spodniach i wielu innych elementach odzieży. Użycie tej maszyny zgodne jest z normami branżowymi, które zalecają stosowanie technik obrzucania w celu zapewnienia wysokiej jakości wykończeń. Warto również dodać, że overlock pozwala na szybszą produkcję dzięki swoim zaawansowanym funkcjom, co jest istotne w przemyśle odzieżowym, gdzie czas realizacji jest kluczowym czynnikiem konkurencyjności.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Jaką ilość materiału bawełnianego o szerokości 150 cm będzie potrzebował krawiec do uszycia damskich spodni rybaczek o długości 80,0 cm, dla osoby o obwodzie bioder 96,0 cm?

A. 176 cm
B. 80 cm
C. 160 cm
D. 88 cm
Odpowiedzi 80 cm, 160 cm i 176 cm są błędne z paru powodów. Jak wybierzesz 80 cm, to może wyglądać na to, że to wystarczająca długość dla spodni o długości 80 cm. Ale nie bierzesz pod uwagę zapasów materiału na szwy i podłożenie, co jest kluczowe. Typowy zapas na szwy to jakieś 1-1,5 cm na stronę, więc w przypadku nóg spodni to może być dodatkowe 4-6 cm. Z kolei 160 cm to za dużo, bo powoduje marnowanie materiału i wyższe koszty. No i nadmiar tkaniny bywa niewygodny, więc nie ma sensu. Odpowiedź 176 cm jest jeszcze gorsza z tej samej przyczyny - robi jeszcze większe straty w materiale. Problem w tym, że nie rozumiesz zasad doboru tkaniny i źle liczysz, co powinno opierać się na dokładnych pomiarach i specyfice kroju. Jak szyjesz spodenki rybaczki, trzeba wszystko przemyśleć i zastosować zasady optymalizacji, co jest ważne w produkcji.

Pytanie 26

Jakie jest zużycie materiału o szerokości 140 cm, które ma być użyte na krótkie spodnie damskie o długości 50 cm przy obwodzie bioder wynoszącym 100 cm?

A. 105 cm
B. 50 cm
C. 55 cm
D. 100 cm
Te inne odpowiedzi, mimo że mogą się wydawać sensowne, nie biorą pod uwagę kilku kluczowych rzeczy, które są istotne przy szyciu ubrań. Na przykład, 50 cm jest za mało, bo nie uwzględnia zapasu na szwy i wykończenia, co jest standardem w krawiectwie. Nawet jeśli długość spodni to 50 cm, to materiał potrzebny do ich uszycia musi mieć dodatkowe centymetry na szwy, zazwyczaj to jest 2-3 cm z każdej strony. Odpowiedź 100 cm też jest nietrafiona, bo zakłada, że nie można dobrze wykorzystać szerokości materialu 140 cm, co nie jest prawda. Tylko 105 cm to już w ogóle przesada, bo to nie jest realne zużycie i może wprowadzać w błąd w kontekście tego, co jest normalne. W szyciu odzieży ważne jest, żeby dobrze obliczyć, ile materiału będzie potrzebne, żeby nie marnować i dobrze zarządzać kosztami. Dlatego warto zrozumieć, jak działa tkanina i jakie ma właściwości, bo to kluczowe w modzie.

Pytanie 27

Przy ustalaniu ceny za wykonaną usługę z użyciem własnych materiałów, punkt usługowy bierze pod uwagę koszty bezpośrednie, które zawierają koszty

A. działań administracyjnych i zarządzania punktem usługowym
B. materiałów oraz akcesoriów krawieckich, jak również robocizny
C. zarządzania punktem usługowym oraz materiałów i akcesoriów krawieckich
D. robocizny oraz działań administracyjnych
Wybór odpowiedzi o kosztach materiałów i robocizny jest na pewno trafiony. Koszty bezpośrednie to wydatki, które można przypisać do produkcji konkretnej usługi. W przypadku usług krawieckich chodzi nie tylko o materiał, ale również o wynagrodzenie dla pracowników, którzy wykonują te usługi. Z mojego doświadczenia wynika, że przy tworzeniu kosztorysu krawieckiego warto dobrze oszacować, ile materiałów użyjemy, a także na ile godzin pracy musimy się przygotować. Na przykład, szyjąc sukienkę, trzeba uwzględnić nie tylko koszt tkaniny, ale też zapłatę dla krawcowej. To wszystko składa się na całkowity koszt usługi. Dobrze jest monitorować te wydatki, bo to pomaga utrzymać firmę na rynku i być konkurencyjnym.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

W procesie modelowania formy przodu bluzki podstawowej, konstrukcyjną zaszewkę piersiową można umiejscowić w dowolnym punkcie na liniach konturowych, co zależy od

A. modelu, fasonu bluzki
B. szkicu bluzki
C. charakterystyki materiału
D. zdobień i detali
Przeniesienie zaszewki piersiowej w bluzce to ważna decyzja, bo to, jak bluzka będzie wyglądać i leżeć, zależy od fasonu. Na przykład, jeśli bluzka jest luźniejsza, to zaszewka może być gdzie indziej niż w bluzce dopasowanej, która ma za zadanie lepiej podkreślić biust. Zaszewka nie tylko sprawia, że materiał lepiej się układa, ale też wpływa na to, jak komfortowo coś się nosi. Moim zdaniem, dobrze dobrana zaszewka to klucz do ładnego kroju, który będzie fajnie wyglądać w różnych sytuacjach. Dlatego warto mieć na uwadze, że jak zmienia się model bluzki, to czasem trzeba też przesunąć zaszewkę, żeby wszystko wyglądało w porządku.

Pytanie 30

Jakie pomiary powinny zostać wykonane na klientce w celu zaprojektowania form spódnicy kloszowej z półokręgu?

A. TD, ot
B. ZWo, obt, ot
C. ZKo, obt
D. ZTv, opx, ot
Aby prawidłowo zrozumieć, dlaczego pozostałe odpowiedzi są niepoprawne, warto przyjrzeć się poszczególnym pomiarom, które zostały zasugerowane. W przypadku odpowiedzi zawierających ZKo (zapięcie kołnierza) oraz obt (obwód bioder), należy zauważyć, że te pomiary nie mają zastosowania w kontekście spódnicy kloszowej. Zapięcie kołnierza dotyczy odzieży górnej, a nie dolnych części garderoby. Obwód bioder również nie jest kluczowy dla tego typu spódnicy, ponieważ kloszowa forma opiera się głównie na obwodzie talii, co wpływa na kształt spódnicy w dolnej części. Kolejnym błędnym podejściem jest uwzględnienie ZTv (zapięcia tył) i opx (obwód biustu), które są również niedostosowane do konstrukcji spódnicy kloszowej. Pamiętajmy, że spódnice tego rodzaju nie wymagają skomplikowanych rozwiązań konstrukcyjnych, jak ma to miejsce w przypadku odzieży górnej. Typowe błędy myślowe prowadzące do tych niepoprawnych wniosków często wynikają z niepełnego zrozumienia funkcji poszczególnych pomiarów oraz ich zastosowania w odniesieniu do specyficznych form odzieżowych. Aby skutecznie projektować odzież, ważne jest, aby dokładnie znać różnice między pomiarami i uwzględniać je w kontekście danego projektu.

Pytanie 31

Przyczyną zniszczenia nitek tkaniny podczas szycia bluzki damskiej z naturalnego jedwabiu jest

A. błędne umiejscowienie igły
B. zbyt mocny docisk stopki
C. niedostateczne naprężenie nici
D. nieprawidłowe ustawienie chwytacza
Zbyt duży docisk stopki jest kluczowym czynnikiem, który może prowadzić do uszkodzenia nitek materiału podczas szycia, szczególnie w przypadku delikatnych tkanin, takich jak jedwab naturalny. Wysokie ciśnienie wywierane przez stopkę może powodować, że materiał jest nadmiernie naciskany, co skutkuje jego naciągnięciem i zniekształceniem. Jedwab charakteryzuje się niską odpornością na rozrywanie, więc wszelkie nieodpowiednie ustawienia mogą prowadzić do przetarcia lub zerwania nici. Zastosowanie odpowiedniego docisku stopki jest zgodne z zaleceniami producentów maszyn do szycia, którzy często sugerują używanie specjalnych stopek do tkanin delikatnych. Stosowanie lekkiego docisku oraz odpowiedniej techniki szycia, takiej jak użycie podkładu lub tkaniny o niższej gramaturze, może znacząco poprawić jakość szycia. Warto również zwrócić uwagę na dobór nici i igły, które są dostosowane do typu materiału, co dodatkowo zminimalizuje ryzyko uszkodzenia. Takie praktyki są zgodne z najlepszymi standardami w przemyśle odzieżowym.

Pytanie 32

Jaką metodę obróbki tkanin należy wykorzystać, aby chronić odzież przed deszczem i wilgocią?

A. Kalandrowanie
B. Impregnowanie
C. Dekatyzowanie
D. Krochmalenie
Impregnowanie jest metodą wykończania tkanin, która polega na nanoszeniu na materiał substancji chemicznych, mających na celu stworzenie warstwy ochronnej, chroniącej przed wodą i wilgocią. Proces ten jest niezwykle istotny w produkcji odzieży, szczególnie w kontekście odzieży zewnętrznej, takiej jak kurtki czy płaszcze. W praktyce impregnacja może być realizowana na różne sposoby, w tym poprzez zanurzenie tkanin w roztworach impregnujących, natryskiwanie lub nanoszenie sprayem. Wysokiej jakości impregnaty wykazują nie tylko wodoodporność, ale również odporność na zabrudzenia, co znacząco wpływa na trwałość i estetykę odzieży. Ponadto, zgodnie z normami branżowymi, takie jak ISO 20471, impregnacja powinna być stosowana w połączeniu z innymi technikami wykończania, aby osiągnąć optymalne właściwości użytkowe odzieży. Na przykład, odzież robocza przeznaczona do pracy w trudnych warunkach musi spełniać odpowiednie normy dotyczące ochrony przed czynnikami atmosferycznymi. Dlatego impregnacja odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu komfortu i ochrony użytkowników w zmiennych warunkach pogodowych.

Pytanie 33

Jaką tkaninę należy wybrać na letnią męską koszulę?

A. Popelinę
B. Welwet
C. Etaminę
D. Flanelę
Etamina, jako materiał o luźnej strukturze i wyraźnym splocie, nie jest najlepszym wyborem na letnią koszulę męską. Chociaż jest lekka, jej charakterystyka sprawia, że nie zapewnia takiego komfortu noszenia jak popelina. Głównym powodem jest to, że etamina jest bardziej przeznaczona do zastosowań dekoracyjnych, takich jak firany czy zasłony, niż do odzieży użytkowej. Flanela to materiał stworzony do cieplejszych warunków atmosferycznych, jego grubość i właściwości izolacyjne sprawiają, że jest to tkanina odpowiednia na chłodniejsze pory roku. Flanela, często wykonana z wełny lub bawełny, zatrzymuje ciepło, co jest przeciwieństwem tego, czego potrzeba latem. Welwet, z kolei, to tkanina o bogatej fakturze, która także nie nadaje się na letnie koszule z powodu swojej grubości i mniej przewiewnej struktury. Jak widać, wybór odpowiedniej tkaniny na letnią koszulę opiera się na zrozumieniu właściwości materiałów i ich zastosowaniach, a powszechne mylenie tych tkanin prowadzi do niewłaściwego doboru ubrań, co wpływa na komfort i funkcyjność odzieży. Właściwe zrozumienie tych różnic jest kluczowe w projektowaniu odzieży, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży mody.

Pytanie 34

W produkcji miarowo-usługowej, kluczowym czynnikiem do określenia normy zużycia tkaniny wełnianej na wykonanie sukni wizytowej jest:

A. wzrost i obwody klientki, fason odzieży, szerokość i wzór tkaniny
B. wzrost, fason odzieży, szerokość i rodzaj tkaniny, cena usługi
C. wzrost i obwody klientki, szerokość tkaniny, cena usługi
D. wzrost, szerokość tkaniny, cena usługi
Wybór wzrostu i obwodów klientki, fasonu odzieży oraz szerokości i wzoru tkaniny jako podstawy do obliczenia normy zużycia tkaniny wełnianej na wykonanie sukni wizytowej jest zasadne z kilku powodów. Wzrost oraz obwody klientki są kluczowe, ponieważ pozwalają na dokładne dopasowanie odzieży, co jest niezbędne dla jej estetyki i komfortu noszenia. Fason odzieży wpływa na to, jak dużo materiału będzie potrzebne – różne kroje, takie jak sukienki obcisłe czy luźne, wymagają różnej ilości tkaniny. Szerokość tkaniny również ma duże znaczenie, ponieważ standardowe szerokości, na przykład 140 cm czy 160 cm, determinują, ile kawałków materiału można uzyskać z jednego metra. Wzór tkaniny jest istotny szczególnie w kontekście dopasowania wzoru do cięcia – właściwe umiejscowienie wzorów jest kluczowe dla estetyki gotowego produktu. Te elementy są zgodne z dobrymi praktykami w branży mody, gdzie precyzyjne pomiary oraz zrozumienie materiałów są kluczowe dla jakości wykonania odzieży.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Jak należy prasować damski płaszcz z wełnianego flauszu na podszewce?

A. z lewej strony na sucho, temperatura prasowania 110°C
B. z lewej strony przez mokrą zaparzaczkę, temperatura prasowania 120°C
C. z prawej strony lekko nawilżony materiał, temperatura prasowania 200°C
D. z prawej strony przez mokrą zaparzaczkę, temperatura prasowania 150°C
Prasowanie płaszcza damskiego z wełnianego flauszu wymaga szczególnej uwagi i znajomości właściwych metod, co niestety nie zostało uwzględnione w innych odpowiedziach. Na przykład prasowanie po lewej stronie na sucho w temperaturze 110°C nie jest rekomendowane. Wełna jest wrażliwa na wysoką temperaturę, która może prowadzić do skurczenia się tkaniny oraz powstawania niepożądanych zagnieceń. Zastosowanie suchej metody prasowania może dodatkowo narazić materiał na działanie wysokiej temperatury, co w konsekwencji może uszkodzić jego strukturę. Podobnie, prasowanie po prawej stronie lekko zwilżonym materiałem w temperaturze 200°C to zbyt wysoka temperatura dla wełny, co również może przyczynić się do zniszczenia włókien. Nieodpowiednia temperatura oraz brak nawilżenia podczas prasowania mogą prowadzić do spalenia tkaniny, co jest niestety powszechnym błędem, wynikającym z niezrozumienia właściwości materiałów. Ostatecznie, aby prawidłowo zadbać o wełniane płaszcze, zaleca się stosowanie odpowiednich metod prasowania zgodnych z najlepszymi praktykami, co przekłada się na długotrwałe użytkowanie odzieży.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Jakie akcesoria krawieckie można wykorzystać w męskiej marynarce?

A. Płótno krawieckie, kieszeniówkę, listewki celuloidowe
B. Kamelę, kieszeniówkę, wkładki do usztywniania kołnierzy
C. Bougram, rękawówkę, taśmę paskową typu gurt
D. Włosiankę, rękawówkę, filc podkołnierzowy
Wybór włosianki, rękawówki i filcu podkołnierzowego jako dodatków krawieckich do marynarki męskiej jest uzasadniony ich funkcjonalnością i zastosowaniem w produkcji odzieży formalnej. Włosianka, znana również jako włoska wstawka, jest wykorzystywana do usztywnienia i nadania odpowiedniego kształtu klapom marynarki, co jest kluczowe dla jej eleganckiego wyglądu. Rękawówka służy do stabilizacji rękawów, zapewniając im odpowiednią formę oraz komfort noszenia. Filc podkołnierzowy jest materiałem, który skutecznie wspiera kołnierz, co jest istotne w kontekście estetyki i trwałości produktu. Przykładem zastosowania tych dodatków jest produkcja garniturów, gdzie precyzyjne użycie odpowiednich materiałów wpływa na ostateczną jakość i wygodę noszenia. Zastosowanie tych elementów odzwierciedla najlepsze praktyki krawieckie, które dbają o zarówno estetykę, jak i funkcjonalność odzieży. Warto również zauważyć, że stosowanie materiałów o odpowiedniej gramaturze i elastyczności w procesie krawieckim ma kluczowe znaczenie dla zachowania formy i kształtu odzieży w czasie eksploatacji.

Pytanie 39

W firmie zajmującej się szyciem odzieży wykrój elementów odzieżowych najczęściej uzyskuje się

A. z nakładów formowanych w automatycznych systemach rozkroju
B. z materiałów w rozłożeniu
C. z materiałów w złożeniu
D. z nakładów wielowarstwowych utworzonych za pomocą warstwowarek
Wybór właściwej odpowiedzi, jaką są nakłady wielowarstwowe utworzone za pomocą warstwowarek, ma kluczowe znaczenie w procesie produkcji odzieży. Warstwowarki umożliwiają jednoczesne rozkrawanie kilku warstw materiału, co znacznie zwiększa efektywność i precyzję produkcji. Dzięki tej metodzie można zminimalizować straty materiałowe, które są nieuniknione przy tradycyjnych metodach rozkroju. W praktyce oznacza to, że z jednego arkusza materiału można uzyskać więcej wykrojów, co obniża koszty produkcji oraz skraca czas realizacji zamówień. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie optymalizacji procesów produkcyjnych, co czyni warstwowarki nie tylko praktycznym rozwiązaniem, ale również zgodnym z zasadami jakości. Warto również zauważyć, że użycie warstwowarek pozwala na uzyskanie większej powtarzalności w produkcie końcowym, co jest istotne z punktu widzenia jakości i satysfakcji klienta.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.