Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 13 kwietnia 2025 10:44
  • Data zakończenia: 13 kwietnia 2025 11:24

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Klient przybył do warsztatu z pojazdem, w którym wskazówka miernika temperatury płynu chłodzącego nieustannie wskazuje wartość około 50°C. Mechanik zajmujący się diagnostyką tego auta powinien zweryfikować działanie

A. chłodnicy
B. sterownika silnika
C. przewodów płynu chłodzącego
D. termostatu
Termostat odgrywa kluczową rolę w systemie chłodzenia silnika, regulując przepływ cieczy chłodzącej w obiegu w zależności od temperatury silnika. W prawidłowym działaniu termostatu, gdy silnik osiąga odpowiednią temperaturę roboczą, otwiera on zawór, umożliwiając cieczy chłodzącej krążenie przez chłodnicę. Utrzymująca się wskazówka temperatury w okolicy 50°C sugeruje, że silnik nie osiąga optymalnej temperatury roboczej, co może wynikać z tego, że termostat pozostaje w pozycji zamkniętej lub otwartej. Dlatego mechanicznym krokiem, który powinien zostać podjęty, jest sprawdzenie termostatu pod kątem jego sprawności. Przykładowo, jeżeli termostat jest uszkodzony, może to prowadzić do przegrzewania się silnika lub jego zbyt niskiej temperatury, co wpływa na wydajność silnika i zużycie paliwa. Standardy branżowe, takie jak normy SAE, zalecają regularne testowanie i wymianę termostatów w miarę potrzeb, aby zapewnić optymalną pracę silnika.

Pytanie 2

Podział zużytych elementów polega na

A. wydobywaniu z nich metali szlachetnych
B. ich oddaniu - jako części zapasowe
C. umieszczaniu ich w odpowiednich pojemnikach
D. przechowywaniu ich w stosach o maksymalnej wysokości 2 m
Segregacja zużytych części polega na ich umieszczaniu w odpowiednich pojemnikach, co jest kluczowym elementem efektywnego zarządzania odpadami. Odpowiednia segregacja pozwala na skuteczne przetwarzanie materiałów, co z kolei prowadzi do ich ponownego wykorzystania lub recyklingu. Przykładem może być segregacja części elektronicznych, które zawierają metale szlachetne i inne cenne surowce. Dobre praktyki branżowe, takie jak standardy ISO 14001 dotyczące zarządzania środowiskowego, podkreślają znaczenie segregacji w kontekście minimalizacji wpływu na środowisko. Dzięki odpowiedniemu umieszczaniu części w dedykowanych pojemnikach, można zredukować zanieczyszczenie, a także zwiększyć efektywność procesów recyklingowych. Umożliwia to także lokalnym zakładom przetwórczym łatwiejsze zbieranie i przetwarzanie surowców, co sprzyja zrównoważonemu rozwojowi i oszczędzaniu zasobów naturalnych.

Pytanie 3

Prawidłowo przygotowany dokument dotyczący obrotu materiałowego nie musi zawierać

A. danych osobowych kuriera realizującego dostawę
B. daty wystawienia dokumentu
C. nazwa materiału
D. liczby wydanego materiału
Dokument obrotu materiałowego, taki jak dowód dostawy, powinien zawierać kluczowe informacje, które umożliwiają prawidłowe śledzenie i zarządzanie materiałami. W kontekście tej odpowiedzi, dane osobowe kuriera realizującego dostawę nie są obligatoryjne, ponieważ głównym celem dokumentu jest rejestracja przepływu towarów, a nie identyfikacja osób. W praktyce, kluczowe elementy, jak data wystawienia, ilość wydanego materiału oraz nazwa materiału, są istotne dla kontroli zapasów oraz audytów. Przykładowo, w przypadku reklamacji lub weryfikacji stanu magazynowego, wiedza o ilości i rodzaju wydanego materiału jest niezbędna. Dobrą praktyką w branży jest stosowanie standardów takich jak ISO 9001, które nakładają obowiązek dokumentacji procesów i minimalizacji ryzyka błędów w obrocie materiałami.

Pytanie 4

Użycie układu OBD II w pojeździe umożliwia pracownikowi zyskanie dostępu do informacji

A. z tachografu pojazdu
B. z archiwum wizyt serwisowych oraz rodzajów przeprowadzanych napraw
C. z analizatora spalin na stacji diagnostycznej
D. z pokładowego systemu diagnostycznego pojazdu
Niepoprawne odpowiedzi dotyczą różnych aspektów diagnostyki i serwisowania pojazdów, które nie mają związku z systemem OBD II. Odczytywanie danych z historii wizyt serwisowych oraz zakresu wykonywanych napraw polega na przetwarzaniu danych z innych źródeł, takich jak bazy danych warsztatów, a nie na bezpośrednim dostępie do systemu pokładowego pojazdu. Chociaż takie dane mogą być użyteczne w kontekście utrzymania pojazdu, nie są one związane z funkcjonalnością OBD II, który skupia się na diagnostyce i monitorowaniu systemów w czasie rzeczywistym. Z kolei tachograf, który jest stosowany do rejestrowania czasu pracy kierowców oraz prędkości pojazdu, działa na zupełnie odmiennych zasadach i nie jest zintegrowany z systemem OBD II. Ostatnia odpowiedź, odnosząca się do analizatora spalin na stacji diagnostycznej, również znajduje się poza zakresem OBD II. Analizatory spalin zajmują się pomiarami emisji spalin w warunkach statycznych, podczas gdy OBD II monitoruje parametry pracy silnika na bieżąco. Typowym błędem myślowym jest mylenie tych różnych systemów oraz ich funkcji. Aby skutecznie diagnozować pojazdy, ważne jest zrozumienie specyfiki i zakresu działania poszczególnych narzędzi diagnostycznych oraz ich zastosowania w procesie serwisowym.

Pytanie 5

Odporność paliwa do silników z zapłonem iskrowym na niekontrolowany samozapłon wyraża liczba

A. cetanowa
B. oktanowa
C. propanowa
D. metanowa
Odpowiedź oktanowa jest poprawna, ponieważ oznacza ona zdolność paliwa do opierania się niekontrolowanemu samozapłonowi w silnikach z zapłonem iskrowym. Wyższa liczba oktanowa wskazuje, że paliwo jest bardziej odporne na spalanie samorzutne, co jest kluczowe dla uzyskania optymalnej pracy silnika oraz minimalizacji detonacji. Przykładowo, paliwa o liczbie oktanowej 95 są często stosowane w silnikach o wysokiej mocy, gdzie wymagane jest lepsze spalanie i wydajność. Zastosowanie paliwa o odpowiedniej liczbie oktanowej wpływa na efektywność energetyczną, a także na zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Zgodnie z normami branżowymi, takimi jak EN 228 w Europie, prawidłowy dobór paliwa do silnika jest fundamentalny dla jego długowieczności oraz zgodności z normami ekologicznymi.

Pytanie 6

Aby wydłużyć żywotność turbosprężarki, mechanik powinien poinformować klienta

A. o konieczności przegazowania silnika tuż po uruchomieniu w celu naoliwienia łożysk turbosprężarki
B. o regularnej wymianie płynu chłodniczego silnika
C. o niegaszeniu silnika zaraz po intensywnej jeździe
D. o braku zasad poprawiających trwałość turbosprężarki
Wybór odpowiedzi dotyczącej niewyłączania silnika zaraz po intensywnej jeździe jest prawidłowy, ponieważ ma kluczowe znaczenie dla trwałości turbosprężarki. Po intensywnej jeździe, szczególnie w warunkach dużego obciążenia, turbosprężarka jest gorąca, a jej łożyska są odpowiednio smarowane olejem silnikowym. Nagłe wyłączenie silnika powoduje, że olej przestaje krążyć, co prowadzi do ryzyka przegrzania i uszkodzenia łożysk. Aby zminimalizować te ryzyka, mechanik powinien zalecić klientowi pozostawienie silnika na biegu jałowym przez około 1-2 minuty, co pozwoli na schłodzenie turbosprężarki i zapewnienie, że olej dalej smaruje łożyska. Dobre praktyki w zakresie użytkowania silników z turbosprężarkami obejmują również regularne kontrole poziomu oleju oraz jego jakości, co znacząco wpływa na żywotność tego komponentu. Wiedza ta jest zgodna z zaleceniami producentów samochodów, którzy podkreślają znaczenie odpowiedniego postępowania z silnikiem po intensywnej pracy.

Pytanie 7

Kiedy należy obowiązkowo kontrolować ustawienie świateł mijania?

A. po wymianie żarówki P21W
B. podczas przeglądu technicznego
C. częściej niż dwa razy w roku
D. w trakcie codziennej obsługi pojazdu
Obowiązkowa kontrola ustawienia świateł mijania przeprowadzana jest w trakcie przeglądu technicznego, co jest zgodne z wytycznymi zawartymi w przepisach ruchu drogowego oraz normach bezpieczeństwa. Ustawienie świateł jest kluczowe dla bezpieczeństwa ruchu, ponieważ niewłaściwe ustawienie może prowadzić do oślepiania innych kierowców lub niewystarczającej widoczności w nocy. W ramach przeglądu technicznego przeprowadzane są kompleksowe testy, w tym pomiary odległości i kąta padania światła, co pozwala na precyzyjne dostosowanie świateł do wymogów prawnych. Dobre praktyki w serwisie samochodowym obejmują także wykorzystanie sprzętu do kalibracji świateł, co zapewnia, że pojazd będzie spełniał normy i gwarantował bezpieczeństwo. Regularne przeglądy techniczne są zatem nie tylko wymogiem prawnym, ale również odpowiedzialnością każdego kierowcy, który powinien dbać o stan techniczny swojego pojazdu, w tym prawidłowe ustawienie świateł, aby zminimalizować ryzyko wypadków.

Pytanie 8

W której części numeru V1N znajduje się informacja o dacie produkcji oraz dodatkowym numerze, który umożliwia identyfikację konkretnego pojazdu?

A. WMI oraz VDS
B. MS
C. VDS
D. VMI
Odpowiedzi VDS, VMI oraz WMI zawierają pewne błędne koncepcje w kontekście identyfikacji roku produkcji i unikalnego numeru pojazdu. Sekcja VDS, czyli Vehicle Descriptor Section, skupia się głównie na opisie modelu pojazdu, w tym jego nadwoziu, typie silnika oraz innych cechach technicznych, ale nie zawiera roku produkcji. W związku z tym, założenie, że VDS dostarcza informacji o roku produkcji, jest mylne. Z kolei sekcja VMI, czyli Vehicle Model Indicator, jest używana do identyfikacji konkretnego modelu oraz wersji danego pojazdu, a nie roku jego produkcji czy unikalnego identyfikatora. WMI, czyli World Manufacturer Identifier, identyfikuje producenta pojazdu, ale również nie niesie informacji o roku produkcji. Typowym błędem myślowym w tym przypadku jest mylenie funkcji poszczególnych sekcji oraz założenie, że wszystkie sekcje VIN zawierają te same informacje. Praktyka pokazuje, że zrozumienie konwencji VIN jest kluczowe w procesie sprzedaży i obsługi pojazdów, ponieważ błędna interpretacja tych sekcji może prowadzić do problemów w rejestracji, serwisie czy zapewnieniu zgodności z regulacjami prawnymi. Właściwe rozpoznanie funkcji każdej sekcji VIN jest niezbędne, aby uniknąć pomyłek i zagwarantować prawidłowe zarządzanie informacjami o pojeździe.

Pytanie 9

Do okresowej obsługi przyjechał pojazd, którego luzy zaworowe regulowane są przy pomocy płytek. Zgodnie z dokumentacją, dla zimnego silnika luzy te powinny wynosić od 0,20 do 0,25 mm dla zaworów ssących oraz od 0,25 do 0,30 mm dla zaworów wylotowych. W wyniku pomiarów na zimnym silniku, dla 2 cylindra zmierzono luz dla zaworu ssącego na poziomie 0,27 mm i dla wydechowego 0,29 mm. Na podstawie uzyskanych wyników pomiarów należy

A. zmienić obie płytki na niższe o 0,04 mm
B. stwierdzić, że luz zaworowy na 2 cylindrze jest poprawny
C. dla zaworu ssącego użyć płytki wyższej od 0,02 do 0,07 mm
D. zredukować płytkę zaworu ssącego o 0,02 do 0,05 mm
Odpowiedź, która sugeruje zastosowanie płytki wyższej dla zaworu ssącego od 0,02 do 0,07 mm jest prawidłowa, ponieważ uzyskany luz 0,27 mm mieści się w górnej granicy tolerancji wynoszącej 0,20 do 0,25 mm. Oznacza to, że luz ten jest zbyt duży, co może prowadzić do nieprawidłowej pracy silnika i obniżenia jego wydajności. W sytuacji, gdy luz jest zbyt duży, należy zastosować płytkę o większej grubości, aby zredukować ten luz. Na przykład, jeśli zastosujemy płytkę o grubości 0,02 mm, uzyskamy luz 0,25 mm, co jest równoznaczne z dolną granicą tolerancji. Zastosowanie płytki wyższej o 0,07 mm może zapewnić, że luz nie będzie przekraczał maksymalnej wartości, co jest kluczowe dla poprawnej funkcji zaworów. W praktyce, uwzględniając zmiany temperatury i ewolucję materiałów, dobór odpowiedniej płytki jest niezwykle istotny dla długowieczności silnika oraz jego sprawności. Dlatego przestrzeganie dokumentacji producenta oraz standardów regulacji luzów zaworowych jest niezbędne.

Pytanie 10

Zamiana progu w pojeździe powinna być zrealizowana przez

A. elektromechanika
B. blacharza
C. lakiernika
D. mechanika
Wymiana progu w pojeździe to zadanie, które powinno być oddane w ręce blacharza. Ten fachowiec ma doświadczenie w pracy z blachą i strukturyzowaniem nadwozia, co jest naprawdę ważne dla bezpieczeństwa auta. Wiesz, wymiana progu to nie taka prosta sprawa, bo trzeba dopasować nowe części do tych starych. Blacharz używa różnych narzędzi do cięcia, formowania czy spawania blach, żeby wszystko pasowało jak należy. Przykładowo, jeśli próg jest zniszczony na skutek korozji albo wypadku, to blacharz oceni, co tam się stało, usunie to, co zepsute, i zamontuje nowy próg. Po tym wszystkim, aby wszystko wyglądało dobrze i było zabezpieczone przed korozją, dobrze jest też przeprowadzić prace lakiernicze. Oczywiście, nie można zapominać o przestrzeganiu norm bezpieczeństwa, żeby pojazd po naprawie był w dobrym stanie.

Pytanie 11

Jakie narzędzie powinno być wykorzystane do oceny jakości naprawy powierzchni przylegania głowicy?

A. suwmiarka noniuszowa.
B. pryzmy pomiarowe.
C. liniał krawędziowy.
D. wzorcowe płytki.
Liniał krawędziowy jest narzędziem pomiarowym, które umożliwia precyzyjne kontrolowanie powierzchni przylegania głowicy. Dzięki swojej konstrukcji, składającej się z długiej, prostej krawędzi, liniał krawędziowy pozwala na wykrywanie ewentualnych nierówności oraz niedokładności w obrabianych powierzchniach. W praktyce, podczas kontroli jakości naprawy, liniał może być używany do oceny płaskości oraz równoległości różnych elementów, co jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowego montażu. W branży inżynieryjnej i produkcyjnej, stosowanie liniałów krawędziowych jest zgodne z normami ISO 1101 i ISO 2768, które definiują wymagania dotyczące tolerancji geometrycznych. Ze względu na swoją funkcjonalność, liniały krawędziowe są powszechnie stosowane w warsztatach mechanicznych, w obróbce metali oraz w inspekcji jakości, co czyni je niezbędnym narzędziem dla zapewnienia wysokiej jakości produktów końcowych.

Pytanie 12

Elementem samochodowym, którego moduł sterujący nie podlega naprawie, jest

A. wtryskiwacz elektromagnetyczny
B. przekładnia kierownicza
C. pompa wtryskowa
D. wtryskiwacz piezoelektryczny
Wtryskiwacz piezoelektryczny jest komponentem, w którym element sterujący, będący kluczowym dla jego działania, nie jest przeznaczony do regeneracji. W przeciwieństwie do tradycyjnych wtryskiwaczy, które mogą być naprawiane lub regenerowane, wtryskiwacze piezoelektryczne są projektowane jako jednostki, które wymagają wymiany w całości po wystąpieniu awarii. Technologia piezoelektryczna wykorzystuje materiały, które zmieniają kształt pod wpływem napięcia elektrycznego, co pozwala na bardzo precyzyjne sterowanie czasem wtrysku paliwa. W praktyce oznacza to, że wtryskiwacze te umożliwiają lepszą kontrolę nad procesem spalania, co przekłada się na wyższą efektywność silników i niższe emisje spalin. Mimo że ich koszt może być wyższy niż tradycyjnych rozwiązań, ich zalety w zakresie wydajności sprawiają, że są powszechnie stosowane w nowoczesnych silnikach Diesla i benzynowych, szczególnie w pojazdach o wysokiej wydajności.

Pytanie 13

Aby sprawdzić funkcjonowanie układu zasilania paliwem w nowoczesnym samochodzie z silnikiem benzynowym, jakie urządzenie należy zastosować?

A. dymomierza
B. testera diagnostycznego
C. analizatora spalin
D. oscyloskopu
Dymomierz, analizator spalin oraz oscyloskop to narzędzia, które mają swoje specyficzne zastosowania w diagnostyce i pomiarach, ale nie są właściwymi wyborami do kontroli układu zasilania paliwem. Dymomierz służy do pomiaru stężenia dymu w spalinach, co może być pomocne w przypadku diagnozowania zanieczyszczeń, ale nie dostarcza informacji o stanie układu zasilania paliwem. Jego zastosowanie jest ograniczone do analizy emisji spalin, a nie diagnostyki systemów zasilania. Analizator spalin natomiast skupia się na ocenie jakości spalania paliwa, co może być przydatne w kontekście emisji, ale nie pozwala na bezpośrednią diagnostykę elementów związanych z zasilaniem paliwem, takich jak pompy czy wtryskiwacze. Oscyloskop, choć niezwykle przydatny do analizy sygnałów elektrycznych, wymaga zaawansowanej wiedzy i doświadczenia, by móc interpretować wyniki związane z systemem zasilania. Bez odpowiednich danych z systemu diagnostycznego pojazdu, oscyloskop mógłby prowadzić do błędnych wniosków. Wybór narzędzi diagnostycznych powinien być oparty na zrozumieniu ich funkcji oraz celów, jakie mają spełniać w procesie diagnostyki. Ignorowanie podstawowych zasad diagnostyki może prowadzić do pomyłek i niewłaściwego rozwiązywania problemów, co skutkuje wydłużeniem czasu napraw oraz zwiększeniem kosztów utrzymania pojazdów.

Pytanie 14

Głównym dokumentem, który jest wymagany przy przyjęciu pojazdu do naprawy w warsztacie, jest

A. karta materiałowa
B. karta czasu naprawy
C. zlecenie naprawy
D. karta przeglądów
Zlecenie naprawy to kluczowy dokument, który formalizuje przyjęcie samochodu do warsztatu, określając zakres planowanych prac oraz ich kosztorys. Stanowi ono podstawę współpracy między klientem a warsztatem, a także jest istotnym punktem odniesienia w przypadku jakichkolwiek sporów dotyczących wykonanych usług. W ramach zlecenia naprawy powinny być zawarte takie informacje jak dane kontaktowe klienta, szczegóły dotyczące pojazdu, opis usterek, a także przewidywany czas realizacji napraw. Dzięki temu dokumentowi warsztat ma jasno określone zadania oraz może lepiej zarządzać swoimi zasobami i czasem. Przykładowo, jeśli klient zgłasza problem z układem hamulcowym, to na zleceniu naprawy powinno być zaznaczone, czy obejmuje to wymianę klocków hamulcowych, tarcz czy innych komponentów. Taki dokument jest również niezbędny w kontekście ewentualnych roszczeń gwarancyjnych, ponieważ potwierdza, jakie usługi zostały wykonane.

Pytanie 15

Diagnostyka pokładowa pojazdu w normie OBD I polega na

A. sprawdzaniu średniego zużycia paliwa przez silnik
B. pomiarze zbieżności kół przez urządzenie diagnostyczne
C. odczytaniu kodu błędu z urządzenia w formie migania lampki kontrolnej
D. zmierzeniu maksymalnej mocy silnika
Zgadza się, dobra odpowiedź! Odczytanie kodu błędu z lampki kontrolnej to kluczowa rzecz w diagnostyce pokładowej OBD I. W sumie, to takie proste, ale bardzo przydatne, bo pozwala na szybsze zidentyfikowanie problemów z emisją spalin. Standard OBD I, który pojawił się w latach 80., naprawdę pomógł mechanikom w rozwiązywaniu usterek, a kod błędu zapala się, gdy coś jest nie tak, na przykład z czujnikiem O2. Jak to się zapali, to można szybko odczytać błędy za pomocą prostego interfejsu diagnostycznego, co znacznie ułatwia naprawę. Moim zdaniem, znajomość tych kodów to podstawa dla każdego, kto zajmuje się samochodami, bo to przyspiesza pracę w warsztatach i pomaga przestrzegać norm ekologicznych.

Pytanie 16

W trakcie przeglądu technicznego, identyfikacja pojazdu opiera się na porównaniu

A. numeru silnika z informacjami zawartymi w dowodzie rejestracyjnym pojazdu
B. numeru rejestracyjnego znajdującego się na pojeździe z danymi zawartymi w dowodzie rejestracyjnym
C. numeru VIN w dowodzie rejestracyjnym pojazdu z numerem odczytanym na nadwoziu
D. informacji z karty pojazdu oraz dowodu rejestracyjnego
Numer VIN (Vehicle Identification Number) jest unikalnym identyfikatorem pojazdu, który pozwala na jednoznaczną identyfikację każdego egzemplarza. W kontekście badania technicznego, porównanie numeru VIN umieszczonego na pojeździe z tym zapisanym w dowodzie rejestracyjnym jest kluczowym procesem, który zapewnia zgodność danych. Tego rodzaju weryfikacja ma na celu eliminację potencjalnych oszustw związanych z kradzieżą pojazdów oraz nielegalnym obrotem. W praktyce, podczas badania technicznego, inspektorzy sprawdzają numer VIN, który jest zazwyczaj umieszczony w kilku miejscach na nadwoziu, takich jak tablica znamionowa, co gwarantuje jego dostępność. W przypadku różnic w numerze VIN, pojazd nie przejdzie badania technicznego, co ma na celu ochronę zarówno właścicieli pojazdów, jak i rynku motoryzacyjnego. Zgodnie z przepisami prawa, każda różnica w dokumentacji musi być dokładnie wyjaśniona, a pojazd może zostać poddany dalszej weryfikacji przez odpowiednie służby. Dbanie o prawidłową identyfikację pojazdów jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej oraz standardami bezpieczeństwa, co podkreśla wagę tego procesu.

Pytanie 17

Mechanicy potrzebują 2,5 godziny na jeden przegląd. Ile minimalnie stanowisk musi być w serwisie, aby wykonać przynajmniej 12 przeglądów w czasie ośmiogodzinnej zmiany?

A. 4
B. 5
C. 3
D. 6
Aby obliczyć minimalną liczbę stanowisk w serwisie, należy uwzględnić czas trwania jednego przeglądu oraz łączną liczbę przeglądów, które muszą być wykonane w danym czasie. Mechanicy wykonują jeden przegląd w czasie 2,5 godziny, co oznacza, że w ciągu ośmiogodzinnej zmiany każdy mechanik jest w stanie wykonać 3 przeglądy (8 godzin / 2,5 godziny = 3,2 przeglądu, zaokrąglając w dół do 3). Aby zrealizować co najmniej 12 przeglądów, potrzebujemy określić liczbę mechaników, czyli ilość stanowisk. Dzieląc wymaganą liczbę przeglądów (12) przez liczbę przeglądów, które może wykonać jeden mechanik w zmianie (3), otrzymujemy 4. Dlatego minimalna liczba stanowisk w serwisie powinna wynosić 4. W praktyce, aby zachować elastyczność i możliwość obsługi większej liczby klientów, zazwyczaj zaleca się posiadanie dodatkowego mechanika, co podnosi standardy obsługi oraz zmniejsza ryzyko przestojów w pracy serwisu.

Pytanie 18

Badania diagnostyczne alternatora oraz jego potencjalną naprawę powinien przeprowadzić

A. diagnosta samochodowy
B. mechanik
C. dekarz
D. elektromechanik
Elektromechanik jest specjalistą wykwalifikowanym w diagnostyce oraz naprawie układów elektrycznych i elektronicznych w pojazdach, w tym alternatorów. Ich praca obejmuje zarówno analizę problemów, jak i przeprowadzanie niezbędnych napraw. W kontekście alternatora, elektromechanik potrafi zdiagnozować problemy związane z jego wydajnością, jak również ustalić przyczyny ewentualnych awarii, takich jak uszkodzenia wirnika czy szczotek węglowych. Dobrą praktyką jest korzystanie z testerów diagnostycznych oraz oscyloskopów, co pozwala na szczegółowe zbadanie parametrów pracy alternatora. Przykładem zastosowania wiedzy elektromechanika może być sytuacja, w której pojazd nie uruchamia się z powodu braku ładowania akumulatora. Elektromechanik przeprowadza testy, aby ustalić, czy problem leży w alternatorze, a jeśli tak, to czy wymagana jest wymiana, czy jedynie naprawa uszkodzonych elementów. Wiedza na temat standardów jakości, takich jak ISO 9001, jest również kluczowa, ponieważ zapewnia, że wykonane prace są na wysokim poziomie, co przekłada się na bezpieczeństwo i niezawodność pojazdu.

Pytanie 19

Który wskaźnik efektywności pracy mechanika może wskazywać na to, że realizacja usługi odbywa się kosztem jakości naprawy?

A. 100%
B. 90%
C. 80%
D. 120%
Wskaźnik wydajności pracy mechanika na poziomie 120% sugeruje, że mechanik wykonuje znacznie więcej pracy niż standardowo przewidziane. W kontekście napraw samochodowych, może to oznaczać, że mechanik jest zmuszony do przyspieszania procesu naprawy, co często prowadzi do obniżenia jakości świadczonych usług. Przykładem może być sytuacja, w której mechanik skupia się na szybkim wykonaniu naprawy, by zrealizować więcej zleceń w krótszym czasie, co może skutkować niedokładnością w montażu części czy pominięciem istotnych kontrolnych działań. Dobre praktyki branżowe, takie jak standardy jakości ISO 9001, kładą nacisk na równowagę między wydajnością a jakością. Warto pamiętać, że wysoka wydajność nie powinna odbywać się kosztem staranności i szczegółowości, które są kluczowe w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 20

Stacje serwisowe autoryzowane w ramach firmowej sieci do realizacji napraw gwarancyjnych powinny korzystać z

A. części o zbliżonej jakości (PC/PT)
B. oryginalnych komponentów zamiennych producenta (OE)
C. nowych części zamiennych od innych wytwórców (OES)
D. oryginalnych komponentów ze znakiem producenta (OEM)
Odpowiedź 'oryginalnych części ze znakiem koncernu (OEM)' jest jak najbardziej trafna. Części OEM są produkowane przez tych samych ludzi, którzy stworzyli oryginały, więc ich jakość jest na najwyższym poziomie. Używanie takich części w autoryzowanych stacjach to standard, który naprawdę pomaga utrzymać samochód w dobrej formie. Na przykład, jak masz problem z silnikiem i trzeba wymienić coś jak pompa wody czy tłoki, to części OEM będą pasować jak ulał. Dzięki temu ryzyko, że coś się zepsuje, jest znacznie mniejsze. A co ważne, użycie oryginalnych części często wpływa na gwarancję, co jest istotne, żeby nie nabawić się kłopotów. W branży motoryzacyjnej, używanie części OEM to po prostu najlepsza praktyka, którą zaleca większość producentów, bo zapewnia bezpieczeństwo i długowieczność auta.

Pytanie 21

Jakie urządzenia używane w serwisie samochodowym podlegają regularnej inspekcji Urzędu Dozoru Technicznego?

A. Urządzenia do analizy spalin
B. Stacje diagnostyczne
C. Systemy odprowadzania spalin
D. Podnośniki i suwnice
Podnośniki i suwnice w warsztatach samochodowych są urządzeniami, które podlegają okresowej kontroli Urzędu Dozoru Technicznego (UDT) z uwagi na ich wpływ na bezpieczeństwo pracy. W Polsce, zgodnie z ustawą z dnia 21 grudnia 2000 roku o dozorze technicznym, urządzenia dźwigowe, takie jak podnośniki, muszą przechodzić regularne przeglądy oraz inspekcje, aby zapewnić ich bezpieczne użytkowanie. Przykładem zastosowania może być podnośnik hydrauliczny, który służy do podnoszenia pojazdów w celu przeprowadzania prac serwisowych. Niewłaściwe użytkowanie lub brak regularnych przeglądów tych urządzeń może prowadzić do poważnych wypadków, dlatego tak istotne jest przestrzeganie norm. UDT wymaga, aby podnośniki miały ważne świadectwa odbioru technicznego, a ich okresowe kontrole obejmują m.in. sprawdzenie stanu technicznego, sprawności systemów zabezpieczeń oraz ogólnej kondycji mechanicznej.

Pytanie 22

Dokumentacja serwisowa pojazdu zawiera

A. spis części zamiennych
B. marki oraz modele pojazdów tego rodzaju
C. lista narzędzi specjalistycznych
D. częstotliwość oraz zakres czynności serwisowych
Książka serwisowa to naprawdę ważny dokument, który mówi nam, jak często i co trzeba robić z autem, żeby dobrze działało. Znajdziesz w niej instrukcje dotyczące konserwacji i napraw, które są niezbędne, żeby nasze auto było w dobrej formie. Regularne przeglądy to nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale też wpływają na to, jak auto spala paliwo i jak długo będzie nam służyć. Przykładowo, producent może zalecać wymianę oleju co 10 000 km albo raz na rok, co jest w pełni zgodne z tym, co mówi branża. Prowadzenie książki serwisowej pozwala śledzić, co i kiedy robiliśmy z autem, co jest szczególnie przydatne, jeśli będziemy chcieli je sprzedać. Dobra dokumentacja serwisowa może podnieść wartość auta, bo nabywcy często szukają pojazdów, które miały regularną obsługę, zgodnie z tym, co zaleca producent. Dlatego, warto dbać o książkę serwisową, bo to nie tylko wymóg formalny, ale też korzystne dla naszej jazdy.

Pytanie 23

Jakie jest prawidłowe napięcie podczas ładowania akumulatora?

A. 12,0 ÷ 13,0 V
B. 13,0 ÷ 13,5 A
C. 12,1 ÷ 12,9 A
D. 13,8 ÷ 14,5 V
Wybór niepoprawnych odpowiedzi wskazuje na pewne nieporozumienia związane z właściwym napięciem ładowania akumulatorów. Odpowiedzi sugerujące zakresy napięciowe, takie jak 12,0 ÷ 13,0 V, są niewłaściwe, ponieważ mieszczą się poniżej minimalnego poziomu, który jest niezbędny do skutecznego ładowania akumulatorów. Napięcie w tym zakresie może nie tylko nie naładować akumulatora, ale również prowadzić do jego głębokiego rozładowania, co skutkuje uszkodzeniem ogniw. Ponadto, wybór opcji z jednostkami amperowymi, jak 12,1 ÷ 12,9 A oraz 13,0 ÷ 13,5 A, wykazuje nieporozumienie dotyczące pomiarów. Ampery odnoszą się do prądu, a nie napięcia, które jest kluczowym czynnikiem w procesie ładowania akumulatorów. Niewłaściwe przypisanie jednostek może prowadzić do poważnych błędów w diagnostyce i obsłudze akumulatorów. W praktyce, aby uniknąć takich pomyłek, istotne jest, aby osoby pracujące z pojazdami rozumiały podstawowe zasady dotyczące elektryczności oraz specyfikacje techniczne akumulatorów. Znajomość parametrów napięcia ładowania, a także umiejętność ich pomiaru i interpretacji stanowi kluczowy element w utrzymaniu sprzętu w dobrym stanie. Dlatego, aby poprawić swoje umiejętności w tym zakresie, warto uczestniczyć w kursach dotyczących elektrotechniki oraz korzystać z zasobów edukacyjnych dostępnych w branży.

Pytanie 24

Aby ocenić efektywność wtryskiwacza silnika ZI, należy użyć

A. manometru
B. wiskozymetru
C. menzurki pomiarowej
D. wakuometru
Menzurka to takie narzędzie, które świetnie nadaje się do precyzyjnego mierzenia objętości cieczy. W kontekście wtryskiwaczy silników ZI, to naprawdę ważne narzędzie, bo dzięki niemu możemy dokładnie zbadać, jak dużo paliwa dostarczają. Kiedy robimy testy wydajności, musimy zbierać paliwo do menzurki przez określony czas, co daje nam lepszy obraz sytuacji. Ważne, żeby te pomiary robić w stałych warunkach — zapewnić stabilne ciśnienie i odpowiednią temperaturę. Na przykład, w silnikach z wtryskiem bezpośrednim, pomiar objętości wtryskiwanego paliwa przy różnych obrotach silnika jest kluczowy, żeby sprawdzić, czy wtryskiwacz działa jak należy. Korzystając z menzurki, jesteśmy w stanie lepiej ocenić wydajność i zidentyfikować ewentualne problemy, takie jak zanieczyszczenia, co oczywiście pasuje do tego, co mówią producenci silników.

Pytanie 25

Analizując przyczyny nieprawidłowego zachowania pojazdu podczas jazdy - zbaczanie w jedną stronę - należy na początku zweryfikować

A. ciśnienie w ogumieniu
B. wyważenie kół
C. kąt pochylenia koła
D. zbieżność kół
Odpowiedź dotycząca ciśnienia w ogumieniu jest poprawna, ponieważ niewłaściwe ciśnienie jest jednym z najczęstszych powodów, dla których pojazd może ściągać w jedną stronę. Niskie ciśnienie w jednym z kół może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon oraz zmieniać sposób, w jaki pojazd reaguje na manewry kierownicą. W praktyce, podczas rutynowych przeglądów technicznych, zaleca się regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Należy pamiętać, że ciśnienie powinno być kontrolowane na zimnych oponach, aby uzyskać dokładne wyniki. Ponadto, nieprawidłowe ciśnienie ma wpływ na efektywność paliwową pojazdu oraz bezpieczeństwo jazdy, co jest zgodne z normami branżowymi dotyczącymi utrzymania pojazdów. Odpowiednie wartości ciśnienia można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu oraz na etykietach umieszczonych na drzwiach kierowcy lub w schowku. Przykładem praktycznym jest sytuacja, w której kierowca zauważa, że samochód ściąga w lewo. Po sprawdzeniu ciśnienia okazuje się, że lewe koło ma znacznie niższe ciśnienie niż prawe, co po napompowaniu do właściwego poziomu rozwiązuje problem.

Pytanie 26

Informatyczny system z centralną bazą danych dotyczącą pojazdów, ich właścicieli oraz osób uprawnionych do prowadzenia pojazdów to

A. powiatowe archiwum pojazdów i kierowców
B. centralna organizacja kierowców
C. centralna ewidencja pojazdów i kierowców
D. europejskie archiwum pojazdów i kierowców
Centralna ewidencja pojazdów i kierowców (CEPiK) to system informatyczny, który gromadzi i zarządza danymi o wszystkich zarejestrowanych pojazdach w Polsce, ich właścicielach oraz kierowcach. Jest to kluczowy element dla efektywności i bezpieczeństwa ruchu drogowego, pozwalający na szybką weryfikację stanu prawnego pojazdów oraz uprawnień kierowców. Dzięki tym informacjom organy zajmujące się bezpieczeństwem drogowym mogą podejmować odpowiednie działania, takie jak kontrola pojazdów, weryfikacja ważności ubezpieczeń czy sprawdzanie historii pojazdu. System ten pozwala również na integrację z innymi bazami danych, co zwiększa efektywność administracyjną. Na przykład, w sytuacji wypadku drogowego, policja ma dostęp do informacji o pojazdach i kierowcach, co przyspiesza proces dochodzenia i minimalizuje ryzyko nieprawidłowości. Warto zaznaczyć, że przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych jest kluczowe w kontekście funkcjonowania CEPiK, co jest zgodne z RODO i innymi standardami ochrony danych osobowych, zapewniając bezpieczeństwo informacji przechowywanych w systemie.

Pytanie 27

Na podstawie czego ustala się wartość odszkodowania powypadkowego?

A. kosztorys naprawy
B. rozliczenie rocznej składki
C. wycena pojazdu
D. określona suma ubezpieczenia
Kosztorys naprawy jest kluczowym dokumentem w procesie ustalania wartości odszkodowania powypadkowego. Jest to szczegółowe zestawienie kosztów, które są niezbędne do przywrócenia pojazdu do stanu sprzed szkody. Kosztorys uwzględnia zarówno ceny części zamiennych, jak i robocizny, co pozwala na precyzyjne określenie, ile kosztować będzie naprawa samochodu. Zgodnie z dobrą praktyką w branży ubezpieczeniowej, kosztorysy są często sporządzane przez wyspecjalizowane firmy rzeczoznawcze, które dysponują odpowiednim narzędziem i doświadczeniem, aby rzetelnie oszacować koszty. Przykładem zastosowania kosztorysu może być sytuacja, w której po wypadku ubezpieczyciel zleca wykonanie ekspertyzy, aby oszacować rzeczywiste wydatki na naprawę pojazdu. Warto również pamiętać, że w przypadku znacznych szkód warto skorzystać z drugiej opinii rzeczoznawcy, co może dodatkowo wpłynąć na wysokość odszkodowania.

Pytanie 28

Przyczyną poślizgu tarczy sprzęgłowej może być

A. uszkodzony tłumik drgań skrętnych tarczy sprzęgła
B. zatarte łożysko ślizgowe sprzęgła
C. pęknięta środkowa sprężyna sprzęgła
D. zbyt duży luz na pedale sprzęgła
Uszkodzony tłumik drgań skrętnych tarczy sprzęgłowej może wprowadzać zakłócenia w pracy układu, jednak nie jest bezpośrednią przyczyną ślizgania się tarczy. Tłumik drgań ma na celu redukcję drgań skrętnych, co jest istotne dla komfortu jazdy oraz trwałości komponentów, ale jego uszkodzenie nie powoduje utraty kontaktu pomiędzy tarczą a kołem zamachowym. Zbyt duży jałowy skok pedału sprzęgła może być kolejnym czynnikiem, ale nie wpływa bezpośrednio na mechaniczne połączenie, a raczej na ergonomię działania sprzęgła, skutkując nieefektywnym włączeniem lub wyłączeniem. Pęknięta centralna sprężyna sprzęgła, jak już wspomniano, jest najważniejsza w tym kontekście, ponieważ to ona bezpośrednio odpowiada za docisk tarczy. Zatarte łożysko ślizgowe sprzęgła również jest problemem, ale jego wystąpienie wywołuje inne objawy, zwykle związane z hałasem czy oporem, a niekoniecznie ze ślizganiem. W praktyce, często mylone są symptomy uszkodzeń, co prowadzi do błędnych diagnoz i kosztownych napraw, ponieważ problemy z układem sprzęgłowym wymagają precyzyjnej analizy i znajomości specyfiki działania poszczególnych komponentów.

Pytanie 29

Które z wymienionych skrótów odnosi się do systemu wspomagania hamowania (zwiększenie siły hamowania)?

A. ABS
B. BAS
C. ESP
D. ASR
ESP (Electronic Stability Program) to system, który monitoruje i stabilizuje tor jazdy pojazdu, zapobiegając poślizgom. Jego zasadniczym celem jest utrzymanie pojazdu na zadanej ścieżce, co osiąga się poprzez automatyczne hamowanie poszczególnych kół, gdy wykryje on utratę przyczepności. Chociaż ESP ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa, jego funkcja nie polega na wzmacnianiu siły hamowania, lecz na stabilizacji pojazdu w trudnych warunkach. ASR (Anti-Slip Regulation) to system zapobiegający poślizgowi kół napędowych poprzez ograniczenie mocy silnika lub hamowanie kół, gdy wykryje on utratę przyczepności, co również nie ma związku z asystowaniem w hamowaniu. ABS (Anti-lock Braking System) to system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania, co pozwala kierowcy na zachowanie kontroli nad pojazdem. Podczas gdy ABS znacząco poprawia bezpieczeństwo hamowania, nie wzmacnia on siły hamowania, lecz raczej zapobiega jego utracie w wyniku zablokowania kół. Zrozumienie różnicy między tymi systemami jest kluczowe, ponieważ prowadzi do często popełnianych błędów w interpretacji ich funkcji. Wybierając pojazd, warto zwracać uwagę na to, jakie systemy bezpieczeństwa są w nim zainstalowane, oraz jak każdy z tych systemów wpływa na ogólne bezpieczeństwo jazdy. Właściwe zrozumienie tych technologii może znacząco wpłynąć na świadome podejmowanie decyzji podczas zakupu samochodu oraz użytkowania go w codziennym życiu.

Pytanie 30

Częścią wyposażenia pojazdu, która nie podlega naprawie, jest

A. pirotechniczny napinacz pasów
B. przekładnia kierownicza
C. wał korbowy
D. kompresor układu klimatyzacji
Pirotechniczny napinacz pasów jest elementem wyposażenia pojazdu, który nie podlega regeneracji z powodu swojej konstrukcji i funkcji. Działa na zasadzie wykorzystania materiału pirotechnicznego, który w momencie kolizji uruchamia mechanizm napinający pasy bezpieczeństwa, zapewniając lepszą ochronę pasażerów. Po uruchomieniu napinacza jego elementy nie mogą być ponownie użyte, co oznacza, że po każdej aktywacji konieczna jest wymiana całego urządzenia. Z punktu widzenia bezpieczeństwa i standardów branżowych, takich jak normy ISO oraz regulacje dotyczące systemów pasów bezpieczeństwa, istotne jest, aby pirotechniczne napinacze były wymieniane po każdym użyciu. Nieprzestrzeganie tych standardów może prowadzić do poważnych konsekwencji w przypadku wypadku, ponieważ nieaktywny napinacz nie zapewni odpowiedniego zabezpieczenia. Dlatego użytkownicy powinni być świadomi, że pirotechniczne napinacze pasów wymagają regularnych przeglądów oraz wymiany w przypadku ich uruchomienia.

Pytanie 31

Na wydajność przerobową serwisu wpływają

A. liczba stanowisk obsługowo-naprawczych.
B. promocja w lokalnych mediach.
C. średnie miesięczne zużycie energii elektrycznej.
D. położenie geograficzne.
Liczba stanowisk obsługowo-naprawczych ma kluczowe znaczenie dla zdolności przerobowej serwisu. Im więcej stanowisk jest dostępnych, tym większa jest możliwość obsługi większej liczby klientów w krótszym czasie. To bezpośrednio wpływa na efektywność operacyjną i zdolność zaspokojenia popytu. Na przykład, w serwisach motoryzacyjnych, więcej stanowisk oznacza możliwość równoczesnej obsługi wielu pojazdów, co przekłada się na szybsze czasy realizacji usług i zwiększa satysfakcję klientów. Ponadto, w kontekście standardów branżowych, takich jak ISO 9001, efektywność operacyjna jest kluczowym wskaźnikiem jakości usług. Praktyki te pomagają również w optymalizacji procesów oraz lepszym zarządzaniu zasobami, co w dłuższej perspektywie prowadzi do poprawy rentowności serwisu. Właściwe zarządzanie stanowiskami pracy, w tym ich liczba, jest zatem fundamentalnym elementem strategii operacyjnej, która może przyczynić się do długoterminowego sukcesu przedsiębiorstwa.

Pytanie 32

Jakie są zasady przechowywania opon samochodowych?

A. z dala od wszelkich substancji chemicznych, rozpuszczalników lub substancji ropopochodnych.
B. w zamkniętych magazynach bez wentylacji.
C. na placach.
D. w zadaszonych przestrzeniach, takich jak wiaty.
Przechowywanie opon samochodowych w otwartych pomieszczeniach typu wiata oraz na placach jest niewłaściwe z wielu powodów. Otwarta przestrzeń naraża opony na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych, takich jak deszcz, śnieg czy promieniowanie UV, co może prowadzić do szybszego ich zużycia i degradacji. Woda oraz czynniki atmosferyczne mogą wnikać w strukturę opony, a wysoka temperatura oraz słońce mogą powodować pęknięcia i zmiany w elastyczności gumy. Przechowywanie w zamkniętych magazynach bez wentylacji również jest nieodpowiednie, gdyż brak cyrkulacji powietrza może prowadzić do gromadzenia się wilgoci, co sprzyja rozwojowi pleśni oraz zjawiskom korozji. Takie warunki mogą znacząco obniżyć jakość oraz bezpieczeństwo opon. Dodatkowo, brak uwzględnienia substancji chemicznych, które mogą mieć kontakt z oponami, prowadzi do typowego błędu myślowego, polegającego na niedocenianiu wpływu otoczenia na materiały. Zrozumienie, jakie czynniki wpływają na trwałość opon, jest kluczowe dla zapewnienia ich bezpieczeństwa oraz zachowania właściwości jezdnych.

Pytanie 33

Pracownik BOK, który przyjmuje samochód na przegląd gwarancyjny nie rejestruje w formularzu zlecenia

A. przebiegu
B. występowania uszkodzeń karoserii
C. numeru rejestracyjnego
D. stopnia zużycia klocków hamulcowych
W kontekście przeglądów gwarancyjnych, nieodnotowywanie różnych parametrów może prowadzić do nieporozumień co do zakresu obowiązków pracownika BOK. Odpowiedź dotycząca występowania uszkodzeń nadwozia sugeruje, że w ramach przeglądu gwarancyjnego pracownik powinien rejestrować stan zewnętrzny pojazdu. To podejście jest nieprawidłowe, ponieważ uszkodzenia nadwozia powinny być odnotowane tylko w przypadku, gdy mają one wpływ na funkcjonalność pojazdu lub gdy są objęte gwarancją. Podobnie, kwestia numeru rejestracyjnego, chociaż ważna dla identyfikacji pojazdu, nie jest kluczową informacją wymagającą odnotowania w formularzu przeglądu gwarancyjnego, ponieważ takie dane są zazwyczaj rejestrowane w inny sposób w systemach zarządzania pojazdami. Przebieg jest z kolei istotny, ale powinien być mierzony przy regularnych przeglądach, a nie w kontekście gwarancyjnym. Takie zrozumienie zakresu obowiązków pracownika i znaczenia odnotowywania konkretnych informacji jest kluczowe w kontekście zarządzania dokumentacją serwisową. Błędne podejście do kwestii odnotowywania tych danych może prowadzić do nieporozumień zarówno w zakresie obsługi klienta, jak i w kontekście ewentualnych roszczeń gwarancyjnych.

Pytanie 34

Certyfikat potwierdzający ukończenie szkolenia w zakresie obsługi i naprawy systemów wykorzystujących czynnik R134a uprawnia do obsługi

A. akumulatora kwasowego
B. układu hamulcowego
C. reaktora katalitycznego
D. układu klimatyzacji
Certyfikat potwierdzający odbycie przeszkolenia z zakresu obsługi i naprawy układów z czynnikiem R134a uprawnia do pracy z układami klimatyzacji, gdyż R134a jest powszechnie stosowanym czynnikiem chłodniczym w takich systemach. Układy klimatyzacji w pojazdach oraz w budynkach wykorzystują R134a ze względu na jego wysoką efektywność chłodzenia oraz niższą szkodliwość dla warstwy ozonowej w porównaniu do starszych czynników chłodniczych, takich jak R12. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy może być diagnostyka i serwisowanie klimy w samochodzie, gdzie technik musi być w stanie zlokalizować wycieki czynnika, wymienić kompresor lub osuszyć układ. Stosowanie się do standardów SAE J2772 dotyczących odzyskiwania czynników chłodniczych oraz przestrzeganie regulacji EPA w USA w zakresie ochrony środowiska to kluczowe aspekty, które powinien znać każdy technik. Wiedza na temat obsługi układów klimatyzacji wpływa na bezpieczeństwo i efektywność działania systemów oraz na komfort użytkowników.

Pytanie 35

Obsługę systemu klimatyzacji w pojeździe należy zlecić

A. specjaliście posiadającemu uprawnienia do przeprowadzania kontroli technicznych pojazdów
B. blacharzowi posiadającemu uprawnienia do pracy z gazami spawalniczymi
C. osobie dysponującej ważnym zaświadczeniem potwierdzającym ukończenie szkolenia w tym zakresie
D. mechanikowi używającemu maski ochronnej i okularów zabezpieczających
Odpowiedzi, które wskazują na inne osoby do obsługi układu klimatyzacji pojazdu, biorą pod uwagę niewłaściwy kontekst i wymagania dotyczące tego procesu. Diagności z uprawnieniami do przeprowadzania badań technicznych pojazdów są wyspecjalizowani w ocenie stanu technicznego pojazdów, lecz niekoniecznie mają odpowiednie umiejętności ani wiedzę konieczne do serwisowania układu klimatyzacji. Ich kompetencje koncentrują się na ogólnej diagnostyce, a nie na operacjach związanych z systemami klimatyzacyjnymi. Z kolei mechanik wyposażony w maskę przeciwgazową i okulary ochronne może wydawać się odpowiednią osobą, jednak sam sprzęt ochronny nie zastąpi kwalifikacji i wiedzy technicznej. Skuteczne zarządzanie układem klimatyzacji wymaga znajomości specyfikacji technicznych oraz umiejętności obsługi odpowiednich narzędzi i technologii, co nie jest uregulowane przez sam fakt posiadania sprzętu ochronnego. Wspominanie o blacharzu z uprawnieniami do posługiwania się gazami spawalniczymi jest kolejnym przykładem nieporozumienia, ponieważ umiejętności spawalnicze nie są związane z serwisowaniem klimatyzacji. Głównym zadaniem blacharza jest praca nad karoserią, a nie na układach chłodniczych. Zatem, kluczowym błędem jest utożsamianie różnych specjalizacji z wymaganiami technicznymi w obszarze klimatyzacji, co może prowadzić do nieefektywnej obsługi oraz potencjalnych zagrożeń dla środowiska oraz użytkowników pojazdów.

Pytanie 36

Podczas wymiany klocków hamulcowych zleconej przez klienta, mechanik odkrył uszkodzony elastyczny przewód hamulcowy. W związku z tym powinien

A. poinformować klienta o potrzebie rozszerzenia zlecenia
B. spróbować naprawić przewód wykorzystując metodę klejenia
C. zrealizować zlecenie, nie podejmując żadnych dodatkowych działań
D. wymienić przewód elastyczny, zastępując go bardziej wytrzymałym metalowym
W sytuacji, gdy mechanik podczas wymiany klocków hamulcowych zauważył pęknięty elastyczny przewód hamulcowy, powinien powiadomić klienta o konieczności rozszerzenia zlecenia. Elastyczne przewody hamulcowe są kluczowymi elementami systemu hamulcowego, które zapewniają właściwe działanie układu. Ich uszkodzenie może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak utrata ciśnienia w układzie hamulcowym, co w rezultacie może doprowadzić do awarii hamulców. Standardy branżowe, takie jak te ustalone przez organizacje takie jak SAE (Society of Automotive Engineers) czy ISO (International Organization for Standardization), podkreślają konieczność regularnych kontroli oraz wymiany uszkodzonych komponentów, aby zapewnić bezpieczeństwo użytkowników pojazdów. Warto zauważyć, że informowanie klienta o dodatkowych naprawach jest nie tylko etyczne, ale także profesjonalne, ponieważ pomagamy w utrzymaniu pojazdu w dobrym stanie technicznym. Dbanie o bezpieczeństwo na drodze powinno być priorytetem każdego mechanika, a podejmowanie decyzji zgodnych z najlepszymi praktykami branżowymi jest kluczowe.

Pytanie 37

Które z wymienionych urządzeń nie podlegają nadzorowi UDT?

A. Podnośnik nożycowy
B. Suwnica
C. Zbiorniki z acetylenem
D. Montażownica do kół
Montażownica do kół jest urządzeniem, które nie podlega kontroli Urzędów Dozoru Technicznego (UDT), ponieważ nie jest uznawana za urządzenie transportu bliskiego ani za urządzenie, które może stwarzać zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi. Montażownice są używane głównie w warsztatach samochodowych do zakupu i demontażu opon. Ich działanie opiera się na prostych mechanizmach, które nie wymagają skomplikowanych systemów zabezpieczeń, jak ma to miejsce w przypadku urządzeń transportowych. Przykładem zastosowania montażownicy jest warsztat zajmujący się obsługą pojazdów, gdzie personel wykorzystuje ją do szybkiej i efektywnej wymiany opon. Warto podkreślić, że mimo braku obowiązkowej kontroli UDT, operatorzy montażownic powinni przestrzegać zasad bezpieczeństwa oraz stosować się do dobrych praktyk branżowych, aby zminimalizować ryzyko wypadków. Dobrą praktyką jest także regularne przeglądanie stanu technicznego urządzenia oraz szkolenie pracowników w zakresie jego obsługi, co przyczynia się do zachowania wysokich standardów bezpieczeństwa.

Pytanie 38

Aby ustalić przyczynę przegrzewania się silnika, należy zbadać

A. typ płynu chłodniczego
B. zakres obrotów silnika
C. efektywność układu rozrządu
D. zakres temperatury działania termostatu
Zakres temperatury pracy termostatu jest kluczowym parametrem w prawidłowym funkcjonowaniu układu chłodzenia silnika. Termostat reguluje przepływ płynu chłodniczego do chłodnicy, co umożliwia utrzymanie optymalnej temperatury silnika. Jeśli zakres temperatury pracy termostatu jest zbyt niski, silnik może nie osiągnąć właściwej temperatury roboczej, co prowadzi do zwiększonego zużycia paliwa oraz emisji spalin. Z kolei zbyt wysoka temperatura może skutkować przegrzewaniem się silnika, co jest niebezpieczne i może prowadzić do poważnych uszkodzeń, takich jak wypalenie uszczelki głowicy. Regularne sprawdzanie i wymiana termostatu zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu to dobra praktyka, która może zapobiec wielu problemom. W przypadku wykrycia nieprawidłowości w pracy termostatu, zaleca się także kontrolę pozostałych elementów układu chłodzenia, takich jak pompa wodna i chłodnica, aby zapewnić kompleksowe podejście do problemu.

Pytanie 39

Jakim przyrządem dokonuje się pomiaru napięcia w układzie elektrycznym samochodu osobowego?

A. woltomierza o zakresie pomiarowym do 6 V
B. woltomierza o zakresie pomiarowym do 20 V
C. amperomierza o zakresie pomiarowym do 6 A
D. amperomierza o zakresie pomiarowym do 20 A
Pomiar napięcia w instalacji elektrycznej samochodu osobowego wykonuje się za pomocą woltomierza, który jest przystosowany do pomiaru napięć w zakresie do 20 V. Woltomierz umożliwia dokładne określenie wartości napięcia w obwodach elektrycznych pojazdu, co jest kluczowe dla diagnostyki i sprawności systemów elektrycznych. Wartość 20 V jest odpowiednia, ponieważ standardowe napięcia w systemach elektrycznych samochodów osobowych wynoszą zazwyczaj 12 V dla akumulatora oraz 14-15 V w trakcie pracy alternatora. Przykładowo, woltomierz pozwala na monitorowanie napięcia akumulatora, co może zasygnalizować problemy z jego naładowaniem lub uszkodzeniem. Dobre praktyki dotyczące pomiarów woltomierzem obejmują podłączenie go równolegle do obwodu, co zapewnia prawidłowy pomiar bez zakłócania pracy instalacji. Warto również pamiętać o kalibracji przyrządów pomiarowych oraz o stosowaniu odpowiednich akcesoriów pomiarowych zgodnych z normami, aby zapewnić bezpieczeństwo i dokładność pomiarów.

Pytanie 40

Aby właściwie zidentyfikować pojazd samochodowy i zamówić części zamienne do jego naprawy, należy podać

A. numer nadwozia/podwozia
B. markę, model oraz datę pierwszej rejestracji
C. markę, model oraz moc silnika
D. rok produkcji i markę auta
Numer nadwozia, znany również jako VIN (Vehicle Identification Number), jest unikalnym identyfikatorem przypisanym do każdego pojazdu. To 17-znakowy kod, który zawiera informacje o producencie, modelu, roku produkcji i miejscu produkcji pojazdu. W kontekście zamawiania części zamiennych, VIN jest niezwykle ważny, ponieważ umożliwia precyzyjne dopasowanie części do danego modelu. Na przykład, dwa pojazdy tego samego modelu mogą mieć różnice w wersjach silnikowych, wyposażeniu czy nawet w specyfikacjach regionalnych. Użycie numeru nadwozia pozwala uniknąć pomyłek, które mogą prowadzić do zakupu nieodpowiednich części. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, zawsze zaleca się podawanie VIN podczas zamówień związanych z częściami samochodowymi, co znacznie ułatwia proces naprawy i konserwacji pojazdów.