Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 8 kwietnia 2025 17:12
  • Data zakończenia: 8 kwietnia 2025 17:42

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

W sprzęgle, które ślizga się przy starcie, zauważono spadek sztywności sprężyn dociskowych. Jakie działania należy podjąć w celu naprawy?

A. wymienić wszystkie sprężyny na nowe
B. wymienić sprężyny najbardziej zużyte
C. założyć podkładki pod sprężyny
D. sprężyny poddać młotkowaniu
Wymiana wszystkich sprężyn na nowe w przypadku stwierdzenia utraty sztywności sprężyn dociskowych jest kluczowym krokiem w przywracaniu prawidłowego działania sprzęgła. W miarę eksploatacji pojazdu sprężyny mogą ulegać osłabieniu, co prowadzi do problemów ze ślizganiem się sprzęgła. Wymieniając wszystkie sprężyny, zapewniamy równomierne i harmonijne działanie systemu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w mechanice pojazdowej. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być sytuacja, w której kierowca zauważa, że sprzęgło nie reaguje prawidłowo, a po wymianie sprężyn na nowe, sprzęgło działa jak nowe. Warto również zaznaczyć, że wybór odpowiednich sprężyn, zgodnych z normami producenta, jest istotny dla trwałości i efektywności całego układu napędowego, co podkreślają standardy jakości w branży motoryzacyjnej, takie jak ISO 9001. Praktyka wymiany wszystkich sprężyn eliminuje ryzyko dalszych usterek i zapewnia bezpieczeństwo jazdy.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

W przypadku napotkania problemów przy rozkładaniu połączenia śrubowego należy

A. użyć klucza zaciskowego
B. zmniejszyć stosowany moment
C. schłodzić połączenie
D. podgrzać połączenie
Zastosowanie klucza zaciskowego do demontażu połączenia śrubowego może wydawać się logiczne, jednak nie jest to optymalna metoda w przypadku trudności. Klucz zaciskowy może prowadzić do uszkodzenia elementów połączenia, zwłaszcza gdy są one mocno zardzewiałe lub zablokowane. Niezastosowanie odpowiedniego momentu podczas używania klucza może skutkować poślizgiem narzędzia, a tym samym zniszczeniem gwintów, co w przyszłości może uniemożliwić prawidłowe skręcenie połączenia. Zimne oziębianie połączenia również nie jest zalecane, ponieważ może prowadzić do skurczenia materiału, co w niektórych przypadkach może utrudnić demontaż, zamiast go ułatwić. Zmniejszenie momentu przy demontażu to kolejna strategia, która nie przynosi oczekiwanych rezultatów, gdyż może prowadzić do niewłaściwego rozłożenia sił i dalszych trudności w odkręcaniu śruby. W takich sytuacjach warto rozważyć inne metody, takie jak zastosowanie odpowiednich środków chemicznych do rozpuszczenia rdzy, co w praktyce jest często bardziej efektywne niż manipulowanie z użyciem narzędzi, które mogą uszkodzić elementy konstrukcyjne.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Zbyt duże wahania ciśnienia cieczy w opryskiwaczu polowym podczas jego eksploatacji mogą być spowodowane

A. niskiem poziomem cieczy w zbiorniku
B. niewłaściwie dobranymi dyszami
C. zbyt niskim ciśnieniem powietrza w powietrzniku
D. nieodpowiednią gęstością cieczy
Nadmierne pulsowanie ciśnienia cieczy w opryskiwaczu polowym najczęściej wynika z niskiego ciśnienia powietrza w powietrzniku. W przypadku opryskiwaczy, odpowiednie ciśnienie powietrza jest kluczowe dla równomiernego rozprowadzenia cieczy roboczej. Zbyt niskie ciśnienie prowadzi do niestabilności strumienia cieczy, co skutkuje pulsacjami. Praktyczny przykład to sytuacja, gdy operator opryskiwacza ustawia niewłaściwe ciśnienie w powietrniku, co prowadzi do zmiennej aplikacji chemikaliów, co z kolei wpływa na skuteczność zabiegów ochrony roślin. Standardy branżowe, takie jak normy ISO dotyczące maszyn rolniczych, zalecają regularne sprawdzanie i kalibrację systemów ciśnieniowych, aby zapewnić optymalną wydajność. Dobre praktyki obejmują również szkolenie operatorów w zakresie właściwego ustawienia ciśnienia oraz monitorowania jego wartości podczas pracy, co umożliwia bieżącą korektę i zapobiega problemom z aplikacją cieczy.

Pytanie 8

Jeśli w pasach słomy za kombajnem widoczne są kłosy z niewymłóconym ziarnem, mimo że zespół młócący jest prawidłowo ustawiony, to co może być tego przyczyną?

A. zużyciem zespołu omłotowego
B. zapchaniem zespołu czyszczącego
C. przepełnionym zbiornikiem ziarna
D. zbyt dużą prędkością nagarniacza
Przyczyny występowania kłosów z niewymłóconym ziarnem są złożone i mogą być mylnie interpretowane w kontekście nieprawidłowych ustawień maszyny. Zapchanie zespołu czyszczącego, mimo że również może prowadzić do problemów w młóceniu, nie jest bezpośrednią przyczyną pozostawiania kłosów w słomie. Zespół czyszczący ma na celu usuwanie zanieczyszczeń oraz plew po młóceniu, a nie oddzielanie ziarna od kłosów. Zbyt duża prędkość nagarniacza również nie jest adekwatnym wyjaśnieniem, ponieważ jego zadaniem jest tylko transportowanie zboża do zespołu omłotowego, a nie decydowanie o efektywności oddzielania ziarna. Co więcej, przepełniony zbiornik ziarna może prowadzić do problemów z załadunkiem, ale nie ma żadnego wpływu na proces omłotu. W rzeczywistości, takie błędne wnioski mogą wynikać z niepełnego zrozumienia działania maszyny oraz jej poszczególnych komponentów. Kluczowe jest, aby użytkownicy kombajnów mieli świadomość roli, jaką odgrywa każdy element, oraz pamiętali o regularnych przeglądach i konserwacji urządzeń, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży rolniczej.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Aby wyciągnąć tłoki z korbowodami z silnika ciągnika, nie demontując wału korbowego, co należy zrobić?

A. usunąć głowicę i miskę olejową
B. wymontować silnik, a potem układ korbowo-tłokowy
C. zdjąć pokrywę rozrządu
D. rozpołowić ciągnik pomiędzy silnikiem a osią przednią
Demontaż głowicy i miski olejowej jest kluczowym krokiem w procesie wymontowania tłoków z korbowodami z silnika ciągnikowego przy zachowaniu wału korbowego w miejscu. Głowica silnika jest elementem, który zamyka komorę spalania oraz umożliwia zamontowanie układu rozrządu, a jej demontaż pozwala na łatwy dostęp do cylindrów i tłoków. Z kolei misa olejowa, która zbiera olej smarujący, musi zostać usunięta, aby uzyskać możliwość wyjęcia korbowodów oraz tłoków z silnika. Przykładowo, w silnikach wysokoprężnych, często spotyka się konieczność wymiany pierścieni tłokowych, co wymaga dostępu do tłoków. W takiej sytuacji, demontaż głowicy i miski olejowej pozwala na wykonanie tej operacji bez konieczności demontowania wału korbowego, co jest zgodne z najlepszymi praktykami serwisowymi, minimalizując czas przestojów oraz ryzyko uszkodzeń. Procedura ta jest standardowo stosowana w warsztatach zajmujących się naprawą ciągników oraz innych maszyn rolniczych, co podkreśla jej zastosowanie i realność w codziennej praktyce.

Pytanie 15

Jakie jest zastosowanie hydrauliki zewnętrznej w ciągniku rolniczym?

A. podnoszenia układu zawieszenia ciągnika
B. uruchamiania hamulca głównego
C. zasilania siłowników urządzeń współpracujących
D. wspierania układu kierowniczego
Wybierając inne odpowiedzi, można zauważyć pewne nieporozumienia w zakresie funkcji hydrauliki zewnętrznej w ciągnikach rolniczych. Na przykład, uruchamianie hamulca zasadniczego ciągnika nie wykorzystuje hydrauliki zewnętrznej. W rzeczywistości układ hamulcowy w ciągnikach często działa na zasadzie mechanizmu opartego na ciśnieniu powietrza lub hydraulice wewnętrznej, a nie poprzez zewnętrzne siłowniki. Użycie hydrauliki w hamulcach wymaga odpowiedniego projektowania układu, często z wykorzystaniem oddzielnych jednostek i nie jest typowym zastosowaniem hydrauliki zewnętrznej. Ponadto, wspomaganie układu kierowniczego, chociaż istotne w kontekście komfortu i bezpieczeństwa jazdy, również nie jest funkcją zewnętrznej hydrauliki ciągnika. Wspomaganie to zazwyczaj odbywa się w ramach układu hydraulicznego wewnętrznego, który działa na zasadzie niegościśnionego płynu. Podobnie, podnoszenie układu zawieszenia ciągnika nie jest bezpośrednim zadaniem hydrauliki zewnętrznej, bowiem systemy zawieszenia często posługują się innymi mechanizmami, takimi jak sprężyny lub amortyzatory. Te nieporozumienia mogą wynikać z ogólnej znajomości układów hydraulicznych, jednak ważne jest, aby rozróżnić ich konkretne zastosowania w kontekście działania ciągnika rolniczego.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Traktor w ciągu roku pracuje przez 1 000 godzin. Koszt paliwa, wynoszący 4 zł za litr, to 5 litrów na godzinę. Roczne wydatki na jego konserwację wynoszą 2 000 zł. Pomijając inne wydatki, oblicz koszt godziny użytkowania tego traktora.

A. 27 zł/h
B. 22 zł/h
C. 11 zł/h
D. 7 zł/h
Obliczenie godzinowego kosztu użytkowania ciągnika jest kluczowe dla efektywnego zarządzania kosztami operacyjnymi w rolnictwie. W tym przypadku, ciągnik pracuje przez 1000 godzin rocznie. Zużycie paliwa wynosi 5 litrów na godzinę, co przy cenie paliwa wynoszącej 4 zł za litr daje koszt paliwa równy 20 zł na godzinę. Dodatkowo, roczne wydatki na naprawy wynoszą 2000 zł, co przy 1000 godzinach pracy przekłada się na dodatkowy koszt 2 zł na godzinę. Łączny koszt użytkowania ciągnika to więc 20 zł/h + 2 zł/h = 22 zł/h. Taki sposób kalkulacji kosztów jest zgodny z zasadami rachunkowości zarządczej, które zalecają uwzględnienie wszystkich związanych z eksploatacją kosztów, aby uzyskać rzetelny obraz efektywności operacyjnej. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy pomoże w podejmowaniu świadomych decyzji biznesowych, takich jak ustalanie stawek za usługi świadczone przy użyciu ciągnika.

Pytanie 18

Aby uzyskać optymalne warunki spalania paliwa w silniku diesla, powinno się używać oleju napędowego o wartości liczby cetanowej w granicach

A. 20
B. 50
C. 100
D. 10
Wybór niewłaściwej liczby cetanowej w paliwie do silników wysokoprężnych może prowadzić do wielu problemów technicznych, które negatywnie wpływają na wydajność i trwałość silnika. Niższe wartości liczby cetanowej, takie jak 20 czy 10, mogą powodować trudności w uruchamianiu silników, szczególnie w warunkach chłodnych. Silniki wyposażone w systemy wtrysku paliwa wymagają odpowiedniej reakcji na zapłon, aby zapewnić odpowiednie ciśnienie i czas wtrysku, co jest kluczowe dla efektywności spalania. Zbyt niski poziom liczby cetanowej zwiększa ryzyko powstawania tzw. 'knocking' oraz wydłuża czas zapłonu, co prowadzi do spadku osiągów silnika oraz wzrostu zużycia paliwa. Ponadto, wartości liczby cetanowej powyżej 50, takie jak 100, mogą nie być praktyczne i mogą prowadzić do nadmiernego ciśnienia w komorze spalania, co również może spowodować uszkodzenia. Dlatego istotne jest, aby stosować olej napędowy o liczbie cetanowej zgodnej z zaleceniami producenta oraz standardami, co pozwoli na zoptymalizowanie pracy silnika i wydłużenie jego żywotności.

Pytanie 19

Olej silnikowy CD SAE 15W-40 można określić jako olej

A. wielosezonowy, stworzony dla silników dwusuwowych
B. letni, przeznaczony do silników z zapłonem iskrowym
C. zimowy, przeznaczony do silników z zapłonem iskrowym
D. wielosezonowy, dedykowany do silników wysokoprężnych
Pojęcia zawarte w niepoprawnych odpowiedziach wskazują na mylenie klasyfikacji olejów oraz ich przeznaczenia. Niezrozumienie, że olej 15W-40 to olej wielosezonowy, prowadzi do błędnych koncepcji, jak np. jego klasyfikacja jako oleju zimowego. Oleje zimowe, takie jak 0W-20, są zaprojektowane do pracy w bardzo niskich temperaturach, co nie dotyczy oleju 15W-40, który jest optymalny w szerszym zakresie temperatur. Oferowanie go do silników z zapłonem iskrowym jest również niepoprawne, ponieważ olej ten jest dedykowany głównie silnikom wysokoprężnym, które wymagają lepszych właściwości smarnych i ochrony przed zanieczyszczeniami. Ponadto, klasy oleju jak CD obejmują normy dotyczące silników diesla, co wyklucza jego użycie w silnikach dwusuwowych, które wymagają całkowicie innych specyfikacji olejów. Typowym błędem myślowym jest przypisywanie właściwości oleju na podstawie jego oznaczenia, bez uwzględnienia przeznaczenia oraz wymagań technicznych silników, do których ma być stosowany. Takie nieporozumienia mogą skutkować niewłaściwym doborem oleju, co z kolei wpływa na wydajność silnika oraz jego trwałość.

Pytanie 20

Przed przystąpieniem do spawania elementów żeliwnych o skomplikowanych kształtach, należy je

A. dokładnie przepłukać bieżącą wodą
B. podgrzać w całości lub częściowo
C. oczyścić mechanicznie
D. oczyścić chemicznie
Oczyszczanie chemiczne, mechaniczne, a nawet mycie bieżącą wodą, mimo że są ważnymi procesami w obróbce materiałów, nie są wystarczające jako jedyne przygotowanie elementów żeliwnych przed spawaniem. Oczyszczanie chemiczne może usunąć zanieczyszczenia, takie jak rdza czy tłuszcz, jednak nie rozwiązuje problemu kruchości żeliwa w niskich temperaturach. Z kolei oczyszczanie mechaniczne może prowadzić do uszkodzenia powierzchni materiału, co może pogorszyć jakość spoiny. Mycie wodą, choć pomaga w usunięciu luźnych zanieczyszczeń, nie wpłynie znacząco na właściwości materiału. Kluczowym błędem jest nieuznawanie znaczenia podgrzewania, które jest fundamentalne w kontekście spawania żeliwa. Nieprzygotowanie elementów poprzez podgrzewanie może prowadzić do powstawania pęknięć, a tym samym do nieodwracalnych uszkodzeń. W praktyce, wiele problemów związanych z jakością spoin można przypisać niewłaściwemu przygotowaniu materiału. Dlatego, zrozumienie i wdrażanie prawidłowych metod przygotowawczych, takich jak podgrzewanie, jest kluczowe dla zapewnienia trwałości i niezawodności spawanych elementów.

Pytanie 21

Sita żaluzjowe w kombajnie przy omłocie podstawowych rodzajów zbóż powinny być ustawione tak, że szczeliny na sitach górnych są

A. o 3÷4 mm mniejsze niż na dolnych
B. o 3÷4 mm większe niż na dolnych
C. takie same jak na sitach dolnych
D. trzykrotnie większe niż na dolnych
Dobrze, że zauważyłeś, jak ważne jest ustawienie sit w kombajnie przy omłocie zbóż. Twoja odpowiedź o tym, że górne sitka powinny być 'o 3÷4 mm większe niż na dolnych', jest rzeczywiście prawidłowa. Górne sitka mają za zadanie oddzielać większe ziarna od tych mniejszych resztek. No i wiesz, ich szczeliny muszą być takie, żeby pasowały do rodzaju zbóż, które zbieramy. Dla pszenicy czy żyta lepiej sprawdzają się te większe szczeliny, bo wtedy ziarna przechodzą łatwiej, a większe zanieczyszczenia, takie jak źdźbła, zostają zatrzymane. W branży mamy standardy, które mówią, jak to wszystko powinno być ustawione, żeby zminimalizować straty i zwiększyć wydajność. Trzeba też pamiętać, że operatorzy powinni na bieżąco sprawdzać te ustawienia, bo różne warunki zbioru, wilgotność ziarna czy jego jakość mogą mieć duże znaczenie. Dostosowanie szczelin sit to nie tylko teoria, ale praktyka, która ma realny wpływ na efektywność upraw i ich opłacalność.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

W jakim typie silnika spalinowego mieszanka powietrzno-paliwowa jest tworzona na zewnątrz cylindra, a cykl jego pracy realizowany jest podczas jednego obrotu wału korbowego?

A. Dwusuwowym z ZI
B. Czterosuwowym z ZS
C. Czterosuwowym z ZI
D. Dwusuwowym z ZS
No to odpowiedź "Dwusuwowy z ZI" jest absolutnie trafna. W silnikach dwusuwowych z zapłonem iskrowym, cała magia dzieje się na zewnątrz cylindra, co jest dość ciekawe. W takich silnikach jeden cykl pracy to po prostu jeden obrót wału korbowego, co sprawia, że wszystko jest prostsze. Mniej ruchomych części to mniej problemów, prawda? Takie silniki można znaleźć w różnych małych sprzętach, jak kosiarki czy piły łańcuchowe, a nawet w skuterach. Chociaż w samochodach ich nie widać za często, to motorowery i skutery na pewno korzystają z ich zalet, bo są lekkie i proste w budowie. Z mojego doświadczenia, dobrze zaprojektowany silnik dwusuwowy z ZI potrafi naprawdę nieźle namieszać, jeśli chodzi o moc przy niewielkich rozmiarach, co jest super ważne, gdy miejsce jest na wagę złota.

Pytanie 24

Który element ciągnika można naprawić bez konieczności demontażu pokrywy podnośnika?

A. Zawór bezpieczeństwa cylindra hydraulicznego
B. Mechanizm różnicowy
C. Rozdzielacz w układzie hydraulicznym
D. Zbiornik sprężonego powietrza
Zarówno zawór bezpieczeństwa cylindra hydraulicznego, jak i rozdzielacz w układzie hydraulicznym odgrywają kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu systemu hydraulicznego ciągnika. Zawór bezpieczeństwa jest odpowiedzialny za ochronę układu przed nadmiernym ciśnieniem, co oznacza, że wymaga dostępu do wnętrza podnośnika, aby prawidłowo go wymienić lub naprawić. Rozdzielacz, z kolei, jest kluczowym elementem, który kieruje płyn hydrauliczny do odpowiednich odbiorników w systemie, co również wiąże się z koniecznością demontażu pokrywy podnośnika dla zapewnienia odpowiedniego dostępu do jego komponentów. Mechanizm różnicowy, który jest integralną częścią napędu, również wymaga demontażu pokrywy, aby uzyskać dostęp do jego wewnętrznych elementów, takich jak zębatki czy łożyska. W kontekście serwisowania ciągników, ważne jest, aby zrozumieć, że niewłaściwe podejście do naprawy tych podzespołów może prowadzić do poważnych uszkodzeń układu hydraulicznego oraz obniżenia efektywności pracy maszyny. Typowym błędem jest założenie, że wszystkie komponenty można serwisować bez demontażu pokrywy, co może skutkować ignorowaniem kluczowych procedur konserwacyjnych, które są zgodne z zaleceniami producentów oraz najlepszymi praktykami w branży. Takie podejście może prowadzić do nieefektywnej pracy ciągnika oraz zwiększenia ryzyka awarii.

Pytanie 25

Jakie będą wydatki na energię elektryczną potrzebną do redukcji wilgotności ziarna o 5 %, jeśli suszarnia jest wyposażona w elektryczną dmuchawę o mocy 10 kW? Do zmniejszenia wilgotności o jeden procent dmuchawa musi być włączona przez 20 godzin. Koszt 1 kilowatogodziny wynosi 0,5 zł?

A. 500 zł
B. 100 zł
C. 400 zł
D. 200 zł
Jeśli wybrałeś złą odpowiedź, to pewnie dlatego, że coś poszło nie tak przy obliczeniach albo nie do końca zrozumiałeś, jak moc, czas i koszty energii się ze sobą wiążą. Być może nie pomyślałeś, że dmuchawa musi pracować przez cały czas, żeby osiągnąć ten 5% spadek wilgotności. Na przykład, jak ktoś obliczy tylko koszt dla 1% wilgotności i nie pomyśli o tym, że musi to zrobić pięciokrotnie, to może dojść do błędnego wniosku, że koszt to 100 zł – i to jest błędne. Warto też zrozumieć, że sama moc w kilowatach nie mówi wszystkiego, bo nie ma kontekstu czasu pracy. W przemyśle często robi się takie obliczenia, które pokazują zarówno moc urządzenia, jak i czas, co jest kluczowe, żeby efektywnie wykorzystać energię. W dobrych praktykach jest, żeby każdy proces technologiczny był dokładnie analizowany pod względem kosztów, co pozwala znaleźć miejsca do poprawy i oszczędności. Warto też przemyśleć, jak różne czynniki, jak zmiany cen energii czy różnice w wydajności sprzętu, mogą wpłynąć na ostateczny koszt. Moim zdaniem, to dość istotna kwestia.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Podczas weryfikacji kąta wyprzedzenia wtrysku paliwa z wykorzystaniem momentoskopu, w silniku wyposażonym w sekcyjną pompę wtryskową, rurkę z kapilarą należy zamontować na

A. króćcu pompy wtryskowej dowolnego z cylindrów
B. króćcu pompy wtryskowej pierwszego cylindra
C. przewodzie wysokiego ciśnienia zamiast wtryskiwacza
D. przewodzie doprowadzającym paliwo do pompy wtryskowej
Odpowiedź "króćcu pompy wtryskowej pierwszego cylindra" jest poprawna, ponieważ wtryskiwanie paliwa w silnikach z sekcyjną pompą wtryskową jest ściśle związane z czasem i precyzją wtrysku. Montując rurkę z kapilarą na króćcu pompy wtryskowej pierwszego cylindra, uzyskujemy najbardziej dokładny pomiar kąta wyprzedzenia wtrysku. To wynika z faktu, że proces wtrysku paliwa w silnikach wielocylindrowych odbywa się w ściśle określonej sekwencji, a pierwszy cylinder zazwyczaj inicjuje cykl spalania. Praktyczne zastosowanie tego pomiaru polega na optymalizacji pracy silnika, co przekłada się na jego sprawność oraz zmniejszenie emisji spalin. Standardy branżowe, takie jak normy emisji spalin, wymagają precyzyjnego ustawienia kątów wtrysku, aby silnik pracował zgodnie z zaleceniami producenta oraz spełniał wymogi ochrony środowiska. Dodatkowo, w przypadku diagnostyki silnika, odpowiednia regulacja kąta wtrysku jest kluczowa dla jego osiągów oraz niezawodności, co jest istotne w kontekście utrzymania floty pojazdów czy analizy problemów technicznych.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Silniki spalinowe, które mają dwa wałki rozrządu umiejscowione w głowicy, są oznaczane symbolem

A. ABS
B. DOHC
C. ESP
D. SOHC
Wybór odpowiedzi ESP, ABS i SOHC wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące terminologii używanej w kontekście silników spalinowych. ESP, czyli Electronic Stability Program, to system wspomagający stabilność pojazdu, który nie ma bezpośredniego związku z budową silnika. Z kolei ABS, czyli Anti-lock Braking System, to technologia zapobiegająca blokowaniu kół podczas hamowania, co również nie odnosi się do wałków rozrządu. SOHC, czyli Single Overhead Camshaft, oznacza pojedynczy wałek rozrządu w głowicy silnika. Choć silniki SOHC mają swoje zastosowanie, ich konstrukcja nie pozwala na tak efektywne sterowanie zaworami jak w silnikach DOHC. Pojedynczy wałek rozrządu musiałby być odpowiedzialny za kontrolowanie zarówno zaworów dolotowych, jak i wydechowych, co często skutkuje większymi ograniczeniami w zakresie wydajności i mocy silnika. Wybierając te odpowiedzi, można myśleć, że wszystkie aspekty rozrządu są równoważne, jednak w kontekście nowoczesnych silników, konstrukcja DOHC jest zdecydowanie bardziej efektywna i elastyczna. Zrozumienie różnic w tych systemach jest kluczowe dla właściwego projektowania i nawigacji w technologiach silnikowych.

Pytanie 30

Na podstawie danych zawartych w tabeli koszt brutto naprawy dojarki polegający na wymianie łopatek pompy i gum strzykowych jednego aparatu udojowego, wraz z robocizną, wyniesie

Lp.Nazwa części / usługiCena netto [zł]VAT [%]
1Silikonowe gumy strzykowe (komplet)80,0023
2Łopatki pompy (komplet)120,0023
3Robocizna100,008

A. 354 zł
B. 300 zł
C. 369 zł
D. 346 zł
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi może wynikać z kilku błędnych założeń dotyczących kalkulacji kosztów naprawy. Na przykład, kwoty takie jak 346 zł, 300 zł czy 369 zł nie uwzględniają pełnego zakresu wydatków związanych z wymianą części i robocizną. Kluczowym błędem w takich kalkulacjach jest pomijanie niektórych kosztów, takich jak VAT, który może znacząco wpłynąć na łączny koszt naprawy. W przypadku niektórych odpowiedzi, możliwe jest również zakwestionowanie przyjętych cen jednostkowych poszczególnych elementów, co prowadzi do zaniżenia lub zawyżenia ostatecznych wartości. Warto zauważyć, że w praktyce często dochodzi do sytuacji, w których właściciele sprzętu rolniczego pomijają robociznę lub nie uwzględniają dodatkowych kosztów transportu części, co może prowadzić do niedoszacowania całkowitych wydatków. Praktyki te są niezgodne z etyką zawodową oraz zasadami rzetelnego zarządzania finansami, które nakładają obowiązek pełnego ujawniania wszystkich potencjalnych kosztów związanych z serwisowaniem sprzętu. Aby uniknąć takich pomyłek, zaleca się zawsze dokładne przeliczenie kosztów oraz konsultacje z profesjonalistami w dziedzinie serwisowania sprzętu rolniczego.

Pytanie 31

Analiza olejowa, będąca częścią diagnostyki silnika spalinowego, jest testem, który umożliwia oszacowanie stanu technicznego

A. pompy wtryskowej
B. łożysk ślizgowych wału
C. pierścieni tłokowych
D. wtryskiwaczy
Wybór pompy wtryskowej, wtryskiwaczy czy łożysk ślizgowych wału jako odpowiedzi na pytanie o próby olejowe odzwierciedla typowe nieporozumienia związane z diagnostyką silników spalinowych. Pompa wtryskowa i wtryskiwacze są elementami układu paliwowego, które odpowiadają za dostarczanie paliwa do silnika, a ich stan nie jest bezpośrednio oceniany poprzez analizę oleju. Problemy z tymi komponentami zazwyczaj objawiają się w inny sposób, np. poprzez zwiększone zużycie paliwa czy trudności z uruchomieniem silnika, a nie poprzez parametry oleju. Właściwa diagnostyka tych elementów opiera się na badaniach ciśnienia w układzie wtryskowym oraz analizie jakości paliwa. Co więcej, łożyska ślizgowe wału, mimo że są krytycznymi komponentami silnika, również nie są bezpośrednio diagnozowane za pomocą prób olejowych. Ich stan wpływa na tarcie i stabilność wału, ale nie bezpośrednio na właściwości oleju, który krąży w silniku. Dlatego niezwykle ważne jest, aby zrozumieć różnice pomiędzy różnymi metodami diagnostycznymi i ich odpowiednie zastosowanie, co może zapobiec pomyłkom i niewłaściwym naprawom. Skupiając się na konkretnej metodzie diagnostyki, jaką jest próba olejowa, uzyskujemy bardziej precyzyjny obraz stanu silnika oraz dokładniejsze wskazówki dotyczące jego konserwacji.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Aby zrealizować wymianę gumowej membrany powietrznika w pompie przeponowej opryskiwacza ciągnikowego, konieczne jest zdemontowanie

A. głowicy prawej
B. głowicy lewej
C. układu mimośrodowego
D. pokrywy powietrznika
Wymiana membrany gumowej powietrznika w pompie przeponowej opryskiwacza ciągnikowego wymaga demontażu pokrywy powietrznika, ponieważ to właśnie w jej wnętrzu znajduje się ta membrana. Pokrywa powietrznika jest elementem, który chroni i utrzymuje odpowiednie ciśnienie w systemie. Przy demontażu tej pokrywy uzyskujemy dostęp do wnętrza powietrznika, co umożliwia wymianę zużytej membrany na nową. W praktyce, regularna wymiana membran jest kluczowa dla zachowania efektywności i niezawodności opryskiwacza, a także dla zapewnienia równomiernego rozprowadzania cieczy. Stosowanie się do zaleceń producenta oraz standardów branżowych, takich jak regularne kontrole i konserwacja, pomaga w uniknięciu poważniejszych awarii oraz zwiększa żywotność urządzenia. Warto również pamiętać o stosowaniu odpowiednich narzędzi oraz technik przy demontażu, aby uniknąć uszkodzenia komponentów systemu.

Pytanie 36

Na podstawie cennika zamieszczonego w tabeli, oblicz koszt wymiany oleju silnikowego i filtra oleju, jeżeli wymiana wykonana będzie w ciągu 0,5 godziny, a wymagana ilość oleju w układzie wynosi 15 dm3.

Tabela: Cennik
Lp.NazwaCena brutto [PLN]
1Filtr oleju50
2Superol 15W/40 5 dm³50
3Roboczogodzina100

A. 200 PLN
B. 850 PLN
C. 150 PLN
D. 250 PLN
Aby obliczyć całkowity koszt wymiany oleju silnikowego i filtra oleju, należy uwzględnić kilka kluczowych elementów: koszt oleju, koszt filtra oraz koszt robocizny. W tym przypadku, wymagane jest 15 dm³ oleju, co przy założonej cenie za litr oleju przekłada się na określoną kwotę. Jeśli cena za litr oleju wynosi np. 20 PLN, koszt oleju wyniesie 300 PLN (15 dm³ = 15 litrów). Następnie, koszt filtra oleju również powinien być wzięty pod uwagę – załóżmy, że jego cena to 50 PLN. Ostatecznie, koszt robocizny za pół godziny pracy mechanika, przy stawce 100 PLN za roboczogodzinę, wynosi 50 PLN. Sumując te wartości: 300 PLN (olej) + 50 PLN (filtr) + 50 PLN (robocizna) = 400 PLN. W tej sytuacji koszt 250 PLN mógłby wynikać z innej stawki robocizny lub ceny oleju, co może wskazywać na błąd w danych. Kluczowe jest, by zawsze dokładnie przeanalizować ceny i stawki, aby uzyskać prawidłowy kosztorys.

Pytanie 37

Jakie ciśnienie powinno być w powietrzniku pompy membranowej opryskiwacza, gdy ciśnienie robocze wynosi 0,6 MPa?

A. 0,4 MPa
B. 0,7 MPa
C. 0,1 MPa
D. 0,9 MPa
Poprawna odpowiedź to 0,4 MPa, co jest zgodne z zasadami pracy pomp przeponowych w opryskiwaczach. W przypadku ciśnienia roboczego wynoszącego 0,6 MPa, odpowiednie ciśnienie w powietrzniku powinno być dostosowane w taki sposób, aby zapewnić efektywne działanie systemu oraz optymalne rozprowadzenie cieczy. W praktyce, ciśnienie w powietrzniku jest często ustawiane na poziomie około 0,4 MPa, co pozwala na utrzymanie stabilności ciśnienia roboczego i zapobiega zjawisku nadmiernego ciśnienia, które mogłoby uszkodzić sprzęt lub prowadzić do nieskutecznego oprysku. Dobrą praktyką jest regularne monitorowanie ciśnienia w powietrzniku oraz jego dostosowywanie w zależności od warunków pracy i rodzaju stosowanej cieczy. Właściwe ustawienie ciśnienia sprzyja również efektywnemu rozpyleniu oraz minimalizuje ryzyko strat materiałowych, co jest kluczowe w kontekście efektywności kosztowej i ochrony środowiska.

Pytanie 38

Jakiego środka eksploatacyjnego powinno się użyć w hydraulicznym systemie sterowania sprzęgłem w samochodzie?

A. Płyn do systemu hamulcowego
B. Olej przekładniowy
C. Olej hydrauliczny
D. Płyn do systemu wspomagania
Jeśli wybierzesz inne płyny, jak na przykład do układu wspomagania, olej przekładniowy czy olej hydrauliczny, to znaczy, że nie do końca rozumiesz, jak działają hydrauliczne układy w autach. Płyn do wspomagania, choć jest hydrauliczny, nie jest do sprzęgła, bo ma inne składniki, które mogą uszkodzić uszczelki lub prowadzić do korozji. Olej przekładniowy zazwyczaj jest zbyt gęsty i może mieć problemy z temperaturą wrzenia, przez co mechanizm sprzęgłowy nie działa tak, jak powinien. A olej hydrauliczny, mimo że wydaje się, że może pasować, nie zawsze spełnia wymagania układu hamulcowego, co może prowadzić do różnych awarii. Wybór złego płynu to ryzyko gorszego przenoszenia siły, a to już potem wpływa na prowadzenie auta. Dlatego ważne, żeby używać płynu odpowiedniego do układów hamulcowych, zgodnego z normami i zaleceniami producentów. Rozumienie tych różnic to klucz do bezpieczeństwa i sprawnego działania hydrauliki w każdym pojeździe.

Pytanie 39

Brak efektywnego cięcia roślin nożycowo-palcowym zespołem tnącym, będący powodem zatkania zespołu, jest wynikiem

A. zwiększenia odległości między krawędzią nożyka a krawędzią przeciwtnącą palca
B. chwilowym zatrzymywaniem listwy nożowej w końcowych pozycjach listwy
C. zmianą prędkości listwy nożowej (przyspieszaniem i zwalnianiem)
D. zbyt niską prędkością roboczą kosiarki w porównaniu do prędkości listwy z nożykami
Chociaż wszystkie podane odpowiedzi mogą wydawać się logiczne w kontekście problemów z zespołem tnącym, żadna z nich nie odnosi się bezpośrednio do kluczowego problemu, jakim jest zwiększenie szczeliny między nożykiem a krawędzią palca. Chwilowe zatrzymywanie się listwy nożowej w skrajnych położeniach listwy może prowadzić do przerw w cięciu, ale nie jest to główny czynnik zapychania się zespołu. Tego typu problemy są zazwyczaj skutkiem niewłaściwego ustawienia maszyny lub zużycia elementów tnących. Zmiana prędkości listwy nożowej może wpłynąć na jakość cięcia, ale nie jest bezpośrednią przyczyną zapychania się. Prawidłowa prędkość robocza kosiarki jest istotna, ale jeśli szczelina jest zbyt szeroka, nawet najszybsza prędkość nie pomoże w prawidłowym ścinaniu roślin. Zrozumienie, że to właśnie regulacja szczeliny wpływa bezpośrednio na efektywność cięcia, jest kluczowe dla poprawnego działania zespołów tnących. Błędy analizy problemów wynikają często z mylenia objawów z przyczynami; w tym przypadku skoncentrowanie się na regulacji elementów tnących i ich wzajemnych odległości jest fundamentalne dla zapewnienia sprawności operacyjnej maszyny.

Pytanie 40

Oblicz całkowite koszty roczne związane z przeglądami technicznymi P3 oraz P4 nowego ciągnika, biorąc pod uwagę, że w ciągu roku przepracuje on 600 mth, a jego cykl przeglądów to: P2 co 100 mth, P3 co 200 mth, P4 co 400 mth oraz P5 co 800 mth. Koszty przeglądów wynoszą odpowiednio: P3 - 450 zł oraz P4 - 600 zł. Na początku roku licznik motogodzin wynosił 0 mth.

A. 1 500 zł
B. 1 050 zł
C. 900 zł
D. 2 100 zł
Wybór innych odpowiedzi może wynikać z kilku typowych błędów w obliczeniach lub zrozumieniu cyklu przeglądów technicznych. Na przykład, niektórzy mogą mylnie przyjąć, że przegląd P3 powinien odbywać się rzadziej niż co 200 mth, co prowadzi do zaniżenia liczby przeglądów. Innym częstym błędem jest nieodpowiednie uwzględnienie kosztów przeglądów P4, które są również kluczowe dla obliczenia całkowitych rocznych wydatków na serwis. Ponadto, niektórzy mogą błędnie interpretować, że przeglądy są wykonywane tylko na koniec roku, co jest mylące, ponieważ przeglądy są z góry ustalone na podstawie przepracowanych motogodzin. Niezrozumienie cykli przeglądów może prowadzić do sytuacji, w której użytkownik zakłada, że wystarczy wykonać jeden przegląd podczas całego roku, co z kolei wprowadza w błąd przy podawaniu kosztów. Zastosowanie dobrych praktyk w zakresie zarządzania kosztami i harmonogramowaniem przeglądów technicznych jest kluczowe dla zapewnienia efektywności operacyjnej oraz zminimalizowania ryzyk związanych z ewentualnymi awariami sprzętu. Regularne przeglądy nie tylko pomagają w utrzymaniu maszyny w dobrym stanie, ale także mogą przyczynić się do zmniejszenia ogólnych kosztów eksploatacji w dłuższym okresie.