Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 29 maja 2025 15:21
  • Data zakończenia: 29 maja 2025 15:34

Egzamin zdany!

Wynik: 21/40 punktów (52,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakim znakiem w cudzysłowie powinna kończyć się każda instrukcja w języku skryptowym Perl?

A. :
B. ;
C. .
D. ,
Poprawna odpowiedź to znak ';', który jest wymagany do zakończenia każdej komendy w języku skryptowym Perl. W Perl każdy pojedynczy wyraz polecenia musi być zakończony średnikiem, co pozwala interpreterowi na rozróżnienie między kolejnymi instrukcjami. Na przykład, w prostym skrypcie Perl, aby zdefiniować zmienną i przypisać jej wartość, zastosujemy zapis: '$a = 10;'. Zastosowanie średnika na końcu komendy jest standardem, który zapewnia poprawność składni i umożliwia właściwe wykonanie kodu. To podejście jest zgodne z analogicznymi praktykami w wielu językach programowania, takich jak C, C++ czy Java, gdzie również stosuje się średnik do oddzielania instrukcji. Prawidłowe zrozumienie reguł składniowych Perla jest kluczowe nie tylko dla poprawnego działania skryptów, ale również dla ich czytelności i utrzymania, co jest fundamentalne w programowaniu. Dobrą praktyką jest również stosowanie czytelnych nazw zmiennych i struktur, co w połączeniu z odpowiednim formatowaniem kodu, ułatwia jego późniejszą modyfikację oraz debugowanie.

Pytanie 2

Która z poniższych aplikacji nie jest programem do edycji tekstu?

A. Notatnik
B. Libre Office Impress
C. Libre Office Writer
D. Notepad++
Libre Office Impress to aplikacja do tworzenia prezentacji, która nie jest edytorem tekstu. Edytory tekstu, takie jak Libre Office Writer, Notepad++ czy Notatnik, służą do tworzenia i edytowania dokumentów tekstowych, natomiast Impress skupia się na przygotowywaniu wizualnych prezentacji z wykorzystaniem slajdów. W praktyce, edytory tekstu są wykorzystywane do pisania artykułów, raportów, lub notatek, podczas gdy Impress jest idealny do prezentacji multimedialnych, gdzie łączy się tekst z grafiką, wideo i innymi elementami wizualnymi. W kontekście standardów branżowych, zrozumienie różnicy między tymi narzędziami jest kluczowe, aby efektywnie używać odpowiedniego oprogramowania w zależności od potrzeb użytkownika. Właściwe dobieranie narzędzi wspiera efektywność pracy oraz zwiększa jakość tworzonych materiałów.

Pytanie 3

Jakiego obiektywu należy użyć, aby skorygować perspektywę wysokiego budynku podczas rejestracji obrazu?

A. Obiektyw makro
B. Obiektyw z konwerterem IR
C. Tilt-shift
D. Obiektyw z filtrem ir
Obiektyw tilt-shift jest idealnym narzędziem do korekty perspektywy w fotografii architektonicznej, szczególnie przy rejestracji wysokich budynków. Dzięki możliwości pochylania i przesuwania optyki, fotograf może precyzyjnie kontrolować płaszczyzny ostrości oraz perspektywę. W praktyce, korzystając z obiektywu tilt-shift, można zminimalizować zjawisko zbiegania się linii, co jest często problematyczne w tradycyjnych obiektywach, gdzie obiekty wydają się 'odchylać' w kierunku góry. Tego typu obiektywy są nieocenione w architekturze i krajobrazie, gdzie precyzyjne odwzorowanie proporcji jest kluczowe. Przykładem zastosowania jest fotografia budynków, gdzie stosuje się przesunięcie obiektywu, aby uzyskać realistyczne odwzorowanie wysokości i detali konstrukcyjnych. Obiektywy tilt-shift są zgodne z najlepszymi praktykami w fotografii architektonicznej, umożliwiając uzyskanie wyników na poziomie profesjonalnym.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Która proporcja odnosi się do typowego obrazu panoramicznego?

A. 3:6
B. 16:9
C. 4:3
D. 18:9
Proporcja 16:9 jest standardowym formatem obrazu wykorzystywanym w telewizji HD, wideo oraz w szerokich ekranach komputerowych. To tzw. 'panoramiczny' format, który zapewnia szerszy kąt widzenia i lepiej odwzorowuje rzeczywiste proporcje w porównaniu do tradycyjnych formatów, takich jak 4:3. Dzięki zastosowaniu 16:9, producenci filmowi oraz twórcy gier mogą prezentować swoje dzieła w bardziej immersyjny sposób, co zwiększa atrakcyjność wizualną. Przykładem zastosowania formatu 16:9 jest większość nowoczesnych telewizorów i monitorów, które oferują możliwość wyświetlania treści w tym formacie, co jest zgodne z aktualnymi standardami branżowymi. W kontekście produkcji multimedialnych, format ten jest również preferowany w platformach streamingowych, co sprzyja jednolitemu doświadczeniu użytkowników. Dodatkowo, w ostatnich latach format 16:9 stał się normą wśród aparatów fotograficznych oraz smartfonów, co sprawia, że jest on obecnie najczęściej stosowany w tworzeniu treści wizualnych.

Pytanie 6

Metoda segmentacji obrazu w Adobe Photoshopnie jest

A. na linii przycinania
B. oparta na warstwach
C. tworzona automatycznie
D. realizowana narzędziem do cięcia na kawałki
Zarówno odpowiedzi dotyczące przycinania na ścieżkach, opartej na warstwach, jak i generowanej automatycznie mogą prowadzić do nieporozumień, jeśli chodzi o metodologię dzielenia obrazu w Adobe Photoshop. Przycinanie na ścieżkach opiera się na tworzeniu zamkniętych kształtów, które definiują obszary do wycięcia. Użytkownicy często mylą tę technikę z narzędziem cięcie na plasterki, nie zdając sobie sprawy, że przycinanie na ścieżkach jest bardziej złożonym procesem, który pozwala na precyzyjne kształtowanie obszarów obrazu przy użyciu ścieżek wektorowych. Z kolei podejście oparte na warstwach umożliwia pracę z różnymi elementami obrazu jako odrębnymi jednostkami, co również nie jest związane z cięciem na plasterki. Automatyczne generowanie plików, na przykład poprzez eksportowanie warstw do plików PNG lub JPEG, jest procesem, który może wydawać się podobny, ale nie jest bezpośrednio związany z techniką cięcia na plasterki. Typowym błędem myślowym, który prowadzi do takich niepoprawnych wniosków, jest mylenie funkcji narzędzi graficznych z ich zastosowaniami w różnych kontekstach. Kluczowe jest zrozumienie, że każda z tych metod ma swoje specyficzne zastosowania i powinna być wykorzystywana zgodnie z wymaganiami projektu.

Pytanie 7

Jakie formaty graficzne są odpowiednie do zapisu prostych animacji rysunkowych przeznaczonych do multimedialnych prezentacji?

A. TIFF bądź BMP
B. GIF89a i TIFF
C. GIF89a oraz SVG
D. JPG albo SVG
Tak, wybór JPG, SVG, TIFF czy BMP z GIF89a albo TIFF nie jest dobry, jeśli chodzi o animacje. JPG to format, który jest super do zdjęć, ale niestety nie obsługuje animacji. On w ogóle usuwa sporo detali obrazu i przez to nie nadaje się do animacji, gdzie jakość klatek jest ważna. TIFF jest z kolei świetny do druku i archiwizacji, ale też nie ma wsparcia dla animacji. BMP to format bitmapowy, który ma probleme z dużymi rozmiarami plików i brakiem kompresji, więc też nie jest najlepszy do animacji. Kiedy chcesz robić animacje, musisz wiedzieć, jakie formaty to wspierają. Dużo osób myli te różne typy formatów i ich zastosowanie, co prowadzi do błędnych wyborów. Jeśli wybierzesz nieodpowiedni format, możesz stracić jakość i mieć kłopoty z wykorzystaniem go w projektach multimedialnych. Warto pamiętać, że animacje powinny być robione w formatach, które nie tylko ładnie wyglądają, ale też są funkcjonalne i łatwe do użycia w różnych kontekstach, a do tego najlepiej nadają się GIF i SVG.

Pytanie 8

Jaka głębia kolorów odpowiada 256 odcieniom na obrazie?

A. 24-bitowa
B. 1-bitowa
C. 8-bitowa
D. 32-bitowa
Głębia kolorów 1-bitowa oznacza, że obraz może przyjąć tylko dwa stany, co odpowiada jedynie czerni i bieli. To zbyt ograniczone dla szczegółowych obrazów, które wymagają większej palety kolorów. 32-bitowa głębia kolorów nie jest adekwatna w tym kontekście, ponieważ zazwyczaj odnosi się do głębi, która może obsługiwać miliony kolorów oraz przezroczystość, co nie jest potrzebne przy jedynie 256 kolorach. 24-bitowa głębia kolorów, często mylona z 8-bitową, zapewnia 16,7 miliona kolorów, co również nie pasuje do postawionego pytania. Przy takich nieprawidłowych wyborach, jak te, można zauważyć typowy błąd myślowy polegający na pomieszaniu pojęć związanych z głębią kolorów i ilością kolorów, które mogą być jednocześnie wyświetlane. Dla skutecznego projektowania graficznego i dokładnych prac obrazowych, zrozumienie tych różnic jest kluczowe. Znajomość głębi kolorów oraz ich zastosowań wpływa na wydajność i jakość materiałów graficznych, dlatego istotne jest, aby nie mylić terminologii oraz rozumieć, jakie są ograniczenia narzędzi, które wykorzystujemy w pracy.

Pytanie 9

Który typ skanera pozwala na uzyskanie bardzo szerokiej gamy kolorów podczas skanowania materiałów o wymiarach większych niż A3?

A. Bębnowy
B. Płaski
C. Rolkowy
D. Ręczny
Skanery rolkowe, ręczne i płaskie mają swoje zastosowania, ale nie są najlepszym wyborem do uzyskiwania bardzo dużej głębi kolorów przy skanowaniu dużych formatów. Skanery rolkowe, choć mogą być używane do skanowania długich materiałów, takich jak plakaty czy banery, często nie oferują tak wysokiej jakości kolorów jak skanery bębnowe. Ich mechanizm ruchu może wprowadzać zniekształcenia, a głębokość kolorów jest zazwyczaj ograniczona w porównaniu do możliwości bębnowych. Skanery ręczne są z kolei przeznaczone do skanowania mniejszych atrakcji, takich jak dokumenty czy zdjęcia, co czyni je mniej odpowiednimi do pracy z większymi formatami. W dodatku, ich jakość skanowania w kontekście głębi kolorów często nie spełnia wymagań profesjonalnych aplikacji. Skanery płaskie, mimo że mogą skanować duże formaty, również mają ograniczenia związane z głębią kolorów oraz rozdzielczością. Wiele z tych urządzeń opiera się na technologii CCD lub CIS, która, chociaż wystarczająca w wielu codziennych zastosowaniach, nie dorównuje jakości i detali uzyskiwanych przez skanery bębnowe. Użytkownicy mogą mylić wytrzymałość czy wszechstronność tych skanerów z ich jakością kolorystyczną, co prowadzi do błędnych wniosków o ich zastosowaniu w profesjonalnej skanowaniu wysokiej jakości.

Pytanie 10

W trakcie jakiej konwersji formatu obraz traci możliwość przezroczystości?

A. TIFF na BMP
B. PSD na GIF
C. BMP na JPG
D. GIF na TIFF
Wybór niepoprawnych odpowiedzi może wynikać z niepełnego zrozumienia, jak różne formaty obrazów obsługują przezroczystość. Przykładowo, konwersja formatu GIF na TIFF nie prowadzi do utraty przezroczystości, ponieważ zarówno GIF, jak i TIFF mogą obsługiwać kanał alfa. GIF wykorzystuje przezroczystość w ograniczony sposób (tylko jeden kolor może być przezroczysty), podczas gdy TIFF może obsługiwać bardziej zaawansowane opcje przezroczystości. Konwersja TIFF na BMP również nie skutkuje utratą przezroczystości, ponieważ BMP nie przechowuje informacji o przezroczystości, ale w trakcie konwersji TIFF można zachować przezroczystość i po prostu osadzić tło w BMP. Z kolei konwersja PSD na GIF jest nieco bardziej złożona, ponieważ PSD (format Photoshopa) może zawierać różne warstwy i efekty, w tym przezroczystość, które mogą być trudne do przeniesienia w pełni do formatu GIF. Często użytkownicy mogą mylić przezroczystość z innymi efektami, co prowadzi do błędnych wniosków o możliwościach danych formatów. Zrozumienie, które formaty przechowują informacje o przezroczystości, jest kluczowe w pracy z grafiką, ponieważ pomija się istotne aspekty, które wpływają na końcowy efekt wizualny.

Pytanie 11

Który z parametrów użytych przy rejestracji przedstawionego obrazu wpłynął na uzyskanie efektu blur wody?

Ilustracja do pytania
A. Liczba przysłony
B. Czas naświetlania
C. Rozdzielczość
D. Ogniskowa
Efekt rozmycia wody na zdjęciu został osiągnięty dzięki długiemu czasowi naświetlania. Ogniskowa wpływa na kąt widzenia i perspektywę zdjęcia, ale nie na efekt rozmycia ruchu. Rozdzielczość odnosi się do szczegółowości obrazu, a liczba przysłony kontroluje głębię ostrości i ilość światła wpadającego do obiektywu, ale nie wpływa bezpośrednio na uchwycenie ruchu. Czas naświetlania to kluczowy parametr pozwalający na rejestrowanie ruchu w dynamicznych scenach, takich jak płynąca woda.

Pytanie 12

Aby usunąć część ścieżki dźwiękowej w pliku MP3 w aplikacji Audacity, co należy zmienić?

A. bez zaznaczania, w każdym miejscu utworu
B. jedynie w zaznaczonym obszarze
C. tylko w jednym kanale
D. bez zaznaczania, na wszystkich kanałach
Odpowiedź, że należy dokonać zmiany tylko na zaznaczonym fragmencie, jest poprawna, ponieważ w programie Audacity operacje edycyjne są koncentrowane na wybranym obszarze ścieżki dźwiękowej. Oznacza to, że użytkownik musi najpierw zaznaczyć fragment dźwięku, który chce usunąć lub edytować. Taki sposób edycji jest standardem w większości programów do edycji dźwięku, ponieważ pozwala na precyzyjną kontrolę nad tym, które części utworu są modyfikowane. Przykładem praktycznego zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której użytkownik nagrał podcast, jednak w trakcie nagrania wystąpił niepożądany hałas w pewnym fragmencie. Zaznaczając ten fragment, można go szybko usunąć bez wpływu na pozostałe części nagrania, co jest kluczowe w produkcji audio. Warto również dodać, że takie podejście minimalizuje ryzyko przypadkowego usunięcia lub zmiany innych elementów utworu, co jest istotne z perspektywy profesjonalnej produkcji dźwięku, zgodnie z dobrymi praktykami edycyjnymi.

Pytanie 13

Jaką liczbę kanałów barwnych posiada obraz zapisany w przestrzeni kolorów sRGB?

A. Cztery kanały
B. Dwa kanały
C. Jeden kanał
D. Trzy kanały
Rozumienie, ile kanałów ma sRGB, jest mega ważne, bo może pomóc uniknąć pewnych nieporozumień, które prowadzą do błędnych wniosków. Jeśli myślisz, że sRGB ma tylko 2 kanały, to chyba nie do końca rozumiesz, jak działają modele kolorów. Są modele, które mogą mieć mniej kanałów, ale sRGB to zawsze te trzy podstawowe kolory. Inne odpowiedzi, które mówią o 1 lub 4 kanałach, też są na pewno błędne. Na przykład 1 kanał często dotyczy obrazów, gdzie nie ma kolorów, a 4 kanały to już inna bajka, związana raczej z drukiem, jak w CMYK. Żeby lepiej to zrozumieć, warto zapoznać się z tymi takimi modelami jak RGB i CMYK i ich zastosowaniem, bo to naprawdę pomoże w lepszym zarządzaniu kolorami w różnych projektach.

Pytanie 14

Jakie oprogramowanie pozwala na stworzenie prezentacji z wykorzystaniem nielinearnej nawigacji oraz układu myśli?

A. Prezi Desktop
B. Prezi Viewer
C. Adobe Photoshop
D. Adobe InDesign
Wybór niewłaściwego oprogramowania wynika z nieporozumienia dotyczącego funkcji poszczególnych narzędzi. Adobe Photoshop to program graficzny przeznaczony do edycji zdjęć i tworzenia grafik rastrowych, a nie do tworzenia prezentacji. Jego funkcjonalności koncentrują się na obróbce obrazów, co sprawia, że nie oferuje on opcji nawigacji nielinearnych czy układu mapy myśli. Podobnie, Adobe InDesign jest narzędziem do składu publikacji, które skupia się na tworzeniu układów graficznych dla drukowanych materiałów oraz e-booków. Choć może wspierać tworzenie dokumentów z elementami wizualnymi, nie jest przystosowane do interaktywnych prezentacji. Prezi Viewer to aplikacja do przeglądania prezentacji stworzonych w Prezi, ale nie umożliwia ich tworzenia ani edytowania. Użytkownicy mogą mylnie sądzić, że wszystkie te programy są odpowiednie do prezentacji, jednak kluczowym błędem jest nieznajomość ich specyfiki. Wybór odpowiedniego narzędzia do konkretnego celu jest fundamentem efektywnej komunikacji, a nieprawidłowe zrozumienie różnic między tymi programami prowadzi do nieoptymalnych rezultatów. Dobrą praktyką jest dokładne zapoznanie się z funkcjonalnościami narzędzi przed ich zastosowaniem, co pozwala na maksymalne wykorzystanie ich możliwości w odpowiednich kontekstach.

Pytanie 15

Jaką rozdzielczość powinno mieć zeskanowane zdjęcie negatywu, aby uzyskać obraz do druku powiększony 6 razy, przy rozdzielczości 300 ppi?

A. 1 800 ppi
B. 50 ppi
C. 300 ppi
D. 6 400 ppi
Czasami wybierając inne rozdzielczości skanowania, można się pogubić w tym, jak to wpływa na jakość wydruku. Na przykład, jeżeli ktoś wybiera 300 ppi, może pomyśleć, że skanowanie w tej samej rozdzielczości, co planuje wydrukować, to wystarczająco. Tylko że to nie do końca tak działa, bo przy powiększaniu obraz wymaga więcej pikseli na cal, żeby detale były zachowane. Kiedy skanujesz w 50 ppi, to obraz jest zbyt mało szczegółowy i w druku wychodzi rozmyty. Z drugiej strony, skanowanie w 6400 ppi to trochę przerost formy nad treścią, bo przewyższa to, co faktycznie potrzebujesz do normalnego druku. To może obciążyć komputer i sprawić, że pliki będą ogromne, co może być uciążliwe w obróbce. No i ogólnie rzecz biorąc, warto zrozumieć, że rozdzielczość skanowania musi być dostosowana do tego, jak chcesz powiększyć obraz, dlatego przy 300 ppi i 6-krotnym powiększeniu najlepszą wartością jest 1800 ppi. Z mojego doświadczenia, te zasady mają znaczenie w fotografii i pracy w grafice, gdzie jakość to podstawa.

Pytanie 16

Jaki język nie służy do tworzenia stron internetowych?

A. SQL
B. HTML
C. PHP
D. CSS
SQL to taki język, który używamy do ogarniania danych w bazach danych, a nie do robienia stron. Jak chcesz zbudować stronę, to sięga się po HTML, który strukturyzuje treść, i CSS, co odpowiada za jej wygląd. Z PHP to w ogóle jest fajna sprawa, bo to język skryptowy, który pozwala na generowanie treści HTML na serwerze, co daje nam dynamiczne strony. Wiadomo, w webowych aplikacjach SQL jest ważny, bo ogarnia komunikację z bazami danych, ale sam w sobie nie jest odpowiedzialny za to, jak strona wygląda. Kiedy robimy strony, to często korzystamy z kombinacji HTML, CSS i PHP, które razem tworzą ładne i działające witryny, a SQL wspiera nas w zarządzaniu danymi. Wydaje mi się, że znajomość SQL to must-have dla programistów, ale nie ma co oczekiwać, że będzie wpływało na wygląd stron bezpośrednio.

Pytanie 17

Jakie narzędzie w Adobe Photoshop pozwala na generowanie obiektów wektorowych?

A. Magiczna różdżka
B. Pieczenie
C. Kształt własny
D. Przejrzystość
Kształt własny w Adobe Photoshop to narzędzie, które pozwala na tworzenie obiektów wektorowych, co jest kluczowe w wielu aspektach projektowania graficznego. Obiekty wektorowe są tworzone na podstawie matematycznych równań, co pozwala na ich skalowanie bez utraty jakości. W przeciwieństwie do obrazów rastrowych, które składają się z pikseli, obiekty wektorowe są idealne do projektów, gdzie wymagana jest elastyczność, na przykład w logotypach, ikonach czy ilustracjach. Używając narzędzia kształt własny, możesz tworzyć różnorodne kształty, które można modyfikować w dowolny sposób, zachowując ich ostrość i detale. Ponadto, kształty wektorowe mogą być edytowane w dowolnym momencie, co stanowi dużą zaletę w procesie twórczym. Dobrym przykładem zastosowania kształtu własnego jest projektowanie logo, gdzie często wymagana jest precyzyjna geometria oraz możliwość łatwej zmiany kolorystyki i rozmiaru bez utraty jakości. Warto również zaznaczyć, że obiekty wektorowe są często stosowane w materiałach drukowanych, gdzie wysoka jakość obrazu jest kluczowa.

Pytanie 18

Efekt zaprezentowany na fotografii został osiągnięty dzięki

Ilustracja do pytania
A. wydzieleniu tła poprzez wyostrzenie.
B. wydzieleniu pierwszego planu oraz uzyskaniu rozmytego tła.
C. rozmyciu obrazu w obszarach o dużym kontraście.
D. wyostrzeniu wyłącznie obiektów o nieregularnych kształtach.
Odpowiedź dotycząca wyodrębnienia pierwszego planu i uzyskania rozmytego tła jest prawidłowa, ponieważ opisuje technikę, która pozwala na skoncentrowanie uwagi widza na głównym obiekcie zdjęcia, tworząc efekt głębi. W praktyce, techniki takie jak otwarta przysłona (niska wartość f), która prowadzi do płytkiej głębi ostrości, są powszechnie stosowane w fotografii portretowej i produktowej. Użycie takiej techniki umożliwia uzyskanie ostrości na głównym obiekcie, podczas gdy tło staje się miękkie i mniej wyraźne. Dzięki temu widz łatwiej skupia się na kluczowych elementach kompozycji. Warto podkreślić, że efekty te są zgodne z zasadami kompozycji wizualnej, które wskazują na znaczenie kontrastu i dynamiki w obrazie. W profesjonalnej fotografii stosowanie tej metody pozwala na tworzenie atrakcyjnych wizualnie i emocjonalnych narracji, co jest istotne w kontekście marketingu wizualnego i sztuki fotograficznej.

Pytanie 19

Czym jest parametr, który wpływa na płynność ruchu w trakcie filmowania?

A. typ formatu nagrywanego materiału
B. jakość rozdzielczości filmu
C. ilość klatek na sekundę
D. czas trwania ujęcia
Liczba klatek na sekundę, czyli FPS, to naprawdę ważny aspekt, który wpływa na to, jak płynnie widzimy ruch w filmach. Jak masz 60 FPS, to wszystko wygląda bardziej naturalnie, zwłaszcza w szybkich scenach akcji. Zwykle filmy w kinach kręci się w 24 FPS, co jest ok dla większości fabuł, ale w telewizji czy grach, gdzie dzieje się więcej, warto postawić na 30 lub 60 FPS. Gdy klatki są zbyt niskie, to może się wydawać, że obraz skacze, co nie jest miłe dla oka. Warto dostosować liczbę klatek do tego, co oglądamy, żeby jak najlepiej cieszyć się tym, co widzimy.

Pytanie 20

W jakim modelu kolorów powinny być zorganizowane pliki zdjęciowe przeznaczone do umieszczenia w internetowym projekcie multimedialnym?

A. CMY
B. RGB
C. Pantone
D. Bichromia
Tryb barwny RGB (Red, Green, Blue) jest standardem wykorzystywanym w projektach internetowych oraz na ekranach komputerowych. Działa on na zasadzie additive color mixing, co oznacza, że kolory są tworzone poprzez łączenie różnych intensywności światła czerwonego, zielonego i niebieskiego. W kontekście multimedialnych projektów internetowych, gdzie obrazy są wyświetlane na monitorach, tryb RGB jest najbardziej optymalny, ponieważ wszystkie urządzenia wyświetlające dane na bazie światła, takie jak monitory, telewizory czy projektory, operują właśnie w tym modelu. Przykładem może być stworzenie grafiki na stronę internetową, gdzie każdy kolor użyty w obrazie powinien być definiowany w przestrzeni RGB, aby zapewnić, że będzie on wyglądał tak samo na różnych urządzeniach. Dodatkowo, wiele narzędzi graficznych i edytorów zdjęć, takich jak Adobe Photoshop, domyślnie używa RGB dla projektów przeznaczonych do wyświetlania na ekranie. Warto więc znać ten tryb oraz jego zastosowania, aby efektywnie tworzyć i publikować treści wizualne w Internecie.

Pytanie 21

Aby zmienić kolor tła witryny internetowej, należy określić atrybut

A. style
B. tbody
C. bgcolor
D. colgroup
Atrybut bgcolor jest specyficznie przeznaczony do definiowania koloru tła elementów HTML, co czyni go właściwym narzędziem do zmiany tła strony internetowej. Historia tego atrybutu sięga czasów, kiedy zaczęto rozwijać HTML, a jego zastosowanie jest szczególnie widoczne w tagach takich jak , czy
. Przykładem użycia atrybutu bgcolor może być zastosowanie go w tabelach do wyróżniania poszczególnych komórek lub wierszy, co poprawia czytelność danych. Należy jednak pamiętać, że w najnowszych standardach HTML, w tym HTML5, preferuje się używanie CSS do stylizacji stron, w tym zmiany koloru tła. Przykładowo, zamiast używać bgcolor, bardziej zaleca się zastosowanie stylu CSS: 'style="background-color: #ff0000;"', co zapewnia lepszą separację treści od prezentacji i umożliwia łatwiejszą modyfikację stylów w przyszłości.
Pytanie 22

W jakiej jednostce wyraża się współczynnik odświeżania klatek w programie Adobe Flash?

A. kl/s
B. kl/t
C. kl/ts
D. kl/ms
Niepoprawne odpowiedzi zawierają różne jednostki, które nie są zgodne z powszechnie przyjętymi standardami w branży filmowej i animacyjnej. Wyrażenia takie jak 'kl/ts' i 'kl/t' są mylące, ponieważ nie wskazują na żaden standardowy pomiar prędkości wyświetlania klatek. 'kl/ts' sugeruje, że czas jest mierzony w sekundach, ale użycie 'ts' jako jednostki jest niejasne i nie jest stosowane w praktyce. Z kolei 'kl/t' nie odnosi się do żadnej znanej jednostki pomiaru czasu, co czyni tę odpowiedź całkowicie bezsensowną w kontekście wyświetlania wideo. 'kl/ms' również nie jest odpowiednie, ponieważ milisekundy są zbyt małą jednostką czasu do efektywnego pomiaru częstotliwości odtwarzania klatek w filmach czy animacjach. Tego rodzaju pomyłki mogą prowadzić do nieporozumień w komunikacji w branży oraz przy projektowaniu materiałów wizualnych, dlatego ważne jest, aby znać odpowiednie jednostki miary i ich zastosowanie. Użycie niewłaściwych jednostek może spowodować poważne problemy w produkcji oraz w końcowej jakości prezentacji, co podkreśla znaczenie zrozumienia podstawowych parametrów w pracy z multimediami.

Pytanie 23

Jakiego oprogramowania używa się do stworzenia prezentacji w formie "interaktywnej mapy"?

A. Adobe Flash
B. Adobe Photoshop
C. Prezi
D. Power Point
Wybór programów takich jak Adobe Photoshop, PowerPoint oraz Adobe Flash w kontekście tworzenia interaktywnych map prezentacji jest mylący i wynika z powszechnego błędnego zrozumienia funkcji tych narzędzi. Adobe Photoshop to oprogramowanie graficzne, które służy głównie do edycji zdjęć i tworzenia grafiki rastrowej. Choć można w nim stworzyć atrakcyjne wizualizacje, nie oferuje on interaktywnych funkcji wymaganych do stworzenia mapy prezentacji. PowerPoint, mimo że jest popularnym narzędziem do tworzenia prezentacji, skupia się głównie na statycznych slajdach oraz przejściach między nimi, co ogranicza jego możliwości w zakresie interaktywności. Z kolei Adobe Flash, pomimo swojego potencjału w tworzeniu animacji, jest obecnie technologią przestarzałą, która nie jest wspierana w nowoczesnych przeglądarkach internetowych. Użytkownicy często błędnie zakładają, że każde narzędzie do tworzenia wizualizacji może być użyte do interaktywnych prezentacji, co prowadzi do nieefektywnego wykorzystania oprogramowania. W rzeczywistości, aby tworzyć rzeczywiście interaktywne doświadczenia, należy korzystać z narzędzi dedykowanych takim celom, jak Prezi, które zapewniają odpowiednie funkcje, takie jak zooming interface i animacje, umożliwiające bardziej angażujące prezentacje.

Pytanie 24

Jaki operator w języku JavaScript służy do obliczania reszty z dzielenia?

A. operator *
B. operator /
C. operator %
D. operator +
Operator % w języku JavaScript jest używany do obliczania reszty z dzielenia dwóch liczb. Zastosowanie tego operatora jest niezwykle przydatne w wielu kontekstach, na przykład podczas ustalania, czy liczba jest parzysta czy nie. Możemy to zweryfikować, dzieląc liczbę przez 2 i sprawdzając, czy reszta wynosi 0. Przykładowo, wyrażenie 4 % 2 zwróci 0, co potwierdza, że liczba 4 jest parzysta. Operator ten jest również kluczowy w algorytmach, które wymagają cyklicznych powtórzeń lub rozdzielenia danych, takich jak w przypadku iteracji przez tablicę. Przykładowo, w przypadku 10 % 3 otrzymujemy 1, co wskazuje, że 10 dzieli się przez 3 z resztą 1. W kontekście najlepszych praktyk programowania, użycie operatora modulo powinno być przemyślane, aby uniknąć błędów logicznych, zwłaszcza w sytuacjach złożonych, jak na przykład w grach, gdzie często trzeba kontrolować stany i cykle. Warto również pamiętać, że operator ten działa zarówno na liczbach całkowitych, jak i zmiennoprzecinkowych, co czyni go wszechstronnym narzędziem w wielu scenariuszach programistycznych.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Jaki element konstrukcji odróżnia cyfrowy aparat fotograficzny od jego analogowego odpowiednika?

A. Mechanizm uruchamiania migawki
B. Wizjer
C. Obiektyw
D. Wyświetlacz LCD do przeglądania zdjęć
Wyświetlacz LCD w cyfrowych aparatach fotograficznych stanowi kluczowy element odróżniający je od ich analogowych odpowiedników. To innowacyjne rozwiązanie pozwala na natychmiastowy podgląd zrobionych zdjęć oraz nawigację po menu aparatu. Dzięki wyświetlaczom LCD użytkownicy mogą szybko przeglądać, edytować oraz zarządzać zdjęciami, co zwiększa efektywność pracy i komfort użytkowania. W praktyce, wyświetlacze LCD w nowoczesnych aparatach często oferują dodatkowe funkcje, takie jak możliwość fotografowania w trybie podglądu na żywo, co umożliwia lepsze kadrowanie i ustawienie ostrości. Ponadto, wyświetlacze te są często dotykowe, co znacząco ułatwia interakcję z urządzeniem. W kontekście standardów branżowych, obecność wyświetlaczy LCD staje się normą w większości cyfrowych aparatów, co odzwierciedla zmianę w podejściu do fotografii, gdzie wygoda użytkownika oraz natychmiastowy dostęp do efektów pracy stają się priorytetami dla producentów. Warto również zauważyć, że w analogowych aparatach brak wyświetlacza LCD wymuszał czekanie na wywołanie filmu, co mogło być czasochłonne i kosztowne.

Pytanie 27

Przy publikacji projektu multimedialnego, w którym wykorzystano cytaty z dzieł literackich, należy pamiętać, aby umieszczone fragmenty tekstu

A. pogrubić.
B. oznakować wypunktowaniem.
C. oznakować jako cytat.
D. pochylić.
Oznaczanie cytatów w projektach multimedialnych jest kluczowym elementem poszanowania praw autorskich oraz zachowania przejrzystości w prezentacji treści. Umieszczając cytaty, należy je wyraźnie oznaczyć, aby odbiorca mógł łatwo zidentyfikować, które fragmenty tekstu pochodzą od innych autorów. W praktyce oznaczenie cytatu może obejmować użycie cudzysłowów, a także wskazanie źródła, z którego pochodzi dany fragment. Takie podejście jest zgodne z ogólnymi zasadami cytowania oraz standardami akademickimi, które zalecają, aby cytaty były wyraźnie oddzielone od tekstu głównego. Na przykład, w publikacjach naukowych często stosuje się format APA lub MLA, które proponują specifikę w oznaczaniu cytatów, podkreślając wagę etyki w badaniach. Dobre praktyki wskazują, że poprawne oznaczenie cytatu nie tylko zwiększa wiarygodność projektu, ale także pozwala uniknąć zarzutów o plagiat, co jest kluczowe w każdej formie publikacji.

Pytanie 28

Pełne nasycenie trzech podstawowych kolorów w systemie RGB (255, 255, 255) prowadzi do uzyskania koloru

A. biały
B. czerwony
C. niebieski
D. czarny
Kolory czarny, czerwony i niebieski w modelu RGB mają różne reprezentacje i wartości, które mogą prowadzić do nieporozumień dotyczących podstawowych zasad kolorów. Czarny, na przykład, jest uzyskiwany, gdy wartości dla wszystkich trzech barw podstawowych są ustawione na 0 (0, 0, 0), co oznacza brak światła. To jest kluczowe w zrozumieniu, że czarny nie jest wynikiem pełnego nasycenia kolorów, ale przeciwnie - efektem ich całkowitej nieobecności. Czerwony (255, 0, 0) oraz niebieski (0, 0, 255) to przykłady kolorów, które są tworzone przez maksymalne nasycenie jednej składowej oraz wyłączenie pozostałych. Często mylnie przyjmuje się, że intensywne kolory są synonimem pełnego nasycenia wszystkich trzech barw, jednak takie podejście ignoruje fakt, że RGB to model addytywny. Takie błędne zrozumienie może prowadzić do niepoprawnych aplikacji w projektowaniu, gdzie zamiast białego tła wybiera się inne kolory, co obniża czytelność i estetykę wizualną. W praktyce projektowania graficznego oraz programowania istotne jest zrozumienie tych zasad, aby unikać problemów z kontrastem i widocznością na ekranach różnego typu.

Pytanie 29

W jakich formatach powinien być zapisany projekt statycznego banera, aby można go było opublikować w internecie?

A. JPEG i PNG
B. BMP i WMF
C. PNG i TIFF
D. RAW i GIF
Odpowiedź JPEG i PNG jest prawidłowa, ponieważ te formaty graficzne są najczęściej stosowane w publikacji materiałów wizualnych w internecie. Format JPEG (Joint Photographic Experts Group) charakteryzuje się kompresją stratną, co oznacza, że ​​jest idealny do zdjęć i obrazów o bogatej kolorystyce, gdzie niewielka utrata jakości nie wpływa na ogólne wrażenie wizualne. Z kolei format PNG (Portable Network Graphics) obsługuje przezroczystość oraz kompresję bezstratną, co czyni go doskonałym wyborem dla grafik z dużą ilością szczegółów, tekstu lub przezroczystości. Dzięki tym właściwościom, obydwa formaty są zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie publikacji online, umożliwiając szybkie ładowanie stron internetowych oraz zapewniając wysoką jakość wizualną. W kontekście projektowania banerów reklamowych, stosowanie JPEG i PNG gwarantuje, że obrazy będą wyglądać dobrze na różnych urządzeniach i w różnych rozdzielczościach, co jest kluczowe w dzisiejszym zróżnicowanym środowisku użytkowników.

Pytanie 30

Jakie materiały barwne są generowane w wyniku chemicznego procesu C-41?

A. diapozytywy
B. slajdy
C. materiały barwne pozytywowe
D. materiały barwne negatywowe
Materiały barwne wywoływane w procesie chemicznym C-41 to materiały negatywowe, co oznacza, że w wyniku ich obróbki uzyskuje się negatywowe obrazy. Proces C-41 jest standardowym sposobem wywoływania kolorowego filmu negatywowego, który jest szeroko stosowany w fotografii amatorskiej i profesjonalnej. W odróżnieniu od pozytywów, negatywy mają odwrotne kolory, co oznacza, że jasne obszary w rzeczywistości stają się ciemne, a ciemne obszary stają się jasne. W praktyce oznacza to, że negatywy są używane jako surowe materiały do produkcji odbitek i innych form reprodukcji. Warto zwrócić uwagę, że proces C-41 jest dostosowany do materiałów, które są dostępne na rynku, co czyni go jedną z najpopularniejszych metod wywoływania filmów, a jego standardy są powszechnie akceptowane w branży fotograficznej. Używanie materiałów barwnych negatywowych w praktyce może prowadzić do różnorodnych efektów artystycznych, ponieważ umożliwia manipulację kolorami podczas odbitki, co jest istotne w pracy każdego fotografa.

Pytanie 31

Która warstwa jest automatycznie zablokowana po otwarciu pliku w programie Adobe Photoshop?

A. warstwa dopasowania
B. warstwa korygująca
C. nowa warstwa
D. warstwa tła
Warstwa tła w programie Adobe Photoshop to domyślna warstwa, która jest automatycznie tworzona podczas otwierania nowego obrazu. Jest ona zablokowana, co oznacza, że nie można jej swobodnie edytować bez uprzedniego odblokowania. Blokada ta ma na celu ochronę oryginalnego obrazu, aby zapobiec przypadkowemu usunięciu lub modyfikacji jego zawartości. Użytkownicy mogą jednak łatwo odblokować tę warstwę, klikając na ikonę kłódki w panelu warstw. Praktyczne zastosowanie tej funkcjonalności w codziennej pracy z grafiką polega na tym, że pozwala to na bezpieczne edytowanie i nakładanie efektów na inne warstwy, nie zmieniając oryginalnego obrazu. Dobrą praktyką jest zawsze tworzenie kopii warstwy tła, a następnie pracowanie na tej kopii, aby mieć możliwość powrotu do pierwotnej wersji obrazu. Zrozumienie działania warstwy tła jest kluczowe dla efektywnego korzystania z narzędzi edycyjnych Photoshopa oraz dla organizacji kompleksowych projektów graficznych.

Pytanie 32

Jakie narzędzie w programie Adobe Photoshop umożliwia wypełnienie określonego obszaru gradacją tonalną i kolorystyczną?

A. Próbkowanie kolorów
B. Wiadro z farbą
C. Gradient
D. Kroplomierz
Gradient to narzędzie w Adobe Photoshop, które umożliwia wypełnienie obszaru płynnie przechodzącymi kolorami, co pozwala na uzyskanie efektów tonalnych i barwnych. Używając gradientu, użytkownicy mogą tworzyć różnorodne efekty wizualne, takie jak tła, cienie czy wypełnienia, które wyglądają bardziej profesjonalnie i estetycznie. Gradienty mogą być stosowane w różnych kontekstach, np. podczas projektowania stron internetowych, tworzenia grafik reklamowych czy edytowania zdjęć. W Photoshopie dostępne są różne typy gradientów, w tym linearne, radialne, kątowe, i bardziej zaawansowane, co daje użytkownikom dużą swobodę twórczą. Dobrą praktyką jest użycie gradientów w sposób, który komplementuje inne elementy projektu, aby uzyskać harmonijny efekt. Warto również pamiętać o możliwościach edytowania gradientów, co pozwala na dostosowanie ich do specyficznych potrzeb projektu. Używając gradientów, projektanci mogą wprowadzać subtelne zmiany, które znacznie poprawiają jakość wizualną ich prac.

Pytanie 33

Jaki obiektyw generuje obrazy z zastosowaniem perspektywy sferycznej?

A. Rybie oko.
B. Reprodukcyjny.
C. Makro.
D. Teleobiektyw.
Obiektyw rybie oko jest zaprojektowany w taki sposób, aby tworzyć obrazy z efektem perspektywy sferycznej, co oznacza, że może uchwycić znacznie szerszy kąt widzenia, nawet do 180 stopni lub więcej. Dzięki konstrukcji optycznej składającej się z soczewek mających dużą krzywiznę, obiektywy te deformują obraz, co skutkuje charakterystycznym ‘rybim okiem’ efektem. W praktyce, obiektywy rybie oko są często wykorzystywane w fotografii krajobrazowej, architektonicznej oraz w celach artystycznych, gdzie pożądane jest uzyskanie dramatycznych i nietypowych perspektyw. Ponadto, w filmowaniu oraz w fotografii 360 stopni, obiektywy te pozwalają na uchwycenie całej sceny w sposób, który nie jest możliwy do osiągnięcia przy użyciu standardowych obiektywów. Użycie takiego obiektywu wymaga jednak zrozumienia jego właściwości, aby móc efektywnie manipulować perspektywą i kompozycją kadru, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w fotografii i filmowaniu.

Pytanie 34

Który standard rozdzielczości wideo zapewnia najwyższą jakość obrazu?

A. 1080p
B. 720p
C. 1080i
D. 4K
Rozdzielczość 4K, znana także jako Ultra HD, oferuje znacznie wyższą jakość obrazu w porównaniu do innych standardów, co wynika z jej natywnej rozdzielczości 3840 x 2160 pikseli. To cztery razy więcej pikseli niż w przypadku 1080p (1920 x 1080), co przekłada się na znacznie większą szczegółowość obrazu, lepsze odwzorowanie kolorów oraz większą głębię detali, szczególnie na dużych ekranach. W praktyce oznacza to, że filmy w rozdzielczości 4K mogą być poddawane większym zbliżeniom bez utraty jakości, co jest szczególnie istotne w produkcjach filmowych, gdzie detale są kluczowe dla odbioru wizualnego. W kontekście standardów branżowych, 4K stało się normą w produkcji filmów oraz w transmisjach telewizyjnych, zwłaszcza przy rosnącej popularności platform streamingowych takich jak Netflix czy Amazon Prime Video, które oferują treści w tej rozdzielczości. Warto również zauważyć, że przejście na 4K wymaga odpowiedniego sprzętu, takiego jak telewizory i monitory wspierające tę rozdzielczość, oraz odpowiednich źródeł sygnału, co jest kluczowe dla zapewnienia najwyższej jakości obrazu.

Pytanie 35

Jakiej wielkości będzie Plik BMP o wymiarach 800 x 600 zapisany w 24-bitowej głębi kolorów?

A. 1,4 MB
B. 980 kB
C. 1,2 MB
D. 400 kB
Odpowiedzi zawierające wartości 980 kB, 1,2 MB oraz 400 kB są niepoprawne ze względu na błędne kalkulacje dotyczące rozmiaru pliku BMP. W przypadku pliku o rozdzielczości 800 x 600 pikseli i 24-bitowym kolorze, niektóre osoby mogą błędnie zinterpretować sposób obliczania rozmiaru pliku, pomijając kluczowe elementy, takie jak nagłówki czy nieprawidłowo przeliczając bajty na kilobajty lub megabajty. Typowym błędem jest także przyjęcie, że BMP można skompresować do mniejszych rozmiarów, co nie jest prawdziwe w kontekście tego formatu, gdyż jest on z natury nieskompresowany. Warto zwrócić uwagę, że przy konwersji jednostek z bajtów na kilobajty, używamy nie 1000, lecz 1024, co może prowadzić do dalszych nieporozumień. Ponadto, niektórzy mogą zafałszować swoje obliczenia, nie uwzględniając poprawnego rozrachunku z nagłówkami pliku BMP, które mają wpływ na całkowity rozmiar. Dobrze jest znać struktury plików graficznych oraz ich specyfikacje, aby właściwie ocenić wymagania dotyczące przestrzeni dyskowej w praktycznych aplikacjach graficznych.

Pytanie 36

Jakie narzędzia powinny być zastosowane w celu zabezpieczenia transmisji danych przy użyciu protokołu HTTP w module zamawiania/opłacania w sklepie internetowym firmy?

A. Kwalifikowany podpis elektroniczny
B. Hasło przekazywane klientowi w automatycznie generowanej wiadomości e-mail
C. Szyfrowanie PGP
D. Mechanizmy szyfrowania SSL i TLS
Słuchaj, używanie haseł przesyłanych przez e-maile jako sposobu na zabezpieczenie danych to nie jest najlepszy pomysł. Jasne, hasła są ważne, ale jeśli przesyłasz je w e-mailach, to narażasz je na przechwycenie przez hakerów. Bo te maile mogą być łatwe do odczytania przez niepowołane osoby, co prowadzi do nieautoryzowanego dostępu do kont. Co do kwalifikowanego podpisu cyfrowego, to on wprawdzie dodaje jakąś warstwę zabezpieczeń, ale nie szyfruje danych w trakcie ich przesyłania. Podpisy są bardziej do potwierdzania autentyczności, a nie do szyfrowania. PGP to jeszcze inna sprawa, bo to głównie służy do szyfrowania wiadomości e-mail, ale w przypadku szyfrowania połączeń w internecie nie jest to zbyt powszechne. Dużo ludzi myśli, że skoro coś jest szyfrowane, to już jest wszystko ok, ale w rzeczywistości SSL i TLS są niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa. Ignorowanie tego może prowadzić do sporych problemów z bezpieczeństwem.

Pytanie 37

Anti-aliasing to technika renderowania, która sprawia, że krawędzie są

A. wygładzone
B. poszarpane
C. ostre
D. elastyczne
Poszarpane krawędzie są efektem niskiej rozdzielczości oraz braku wygładzania, co może prowadzić do nieestetycznego wyglądu grafiki. Odpowiedź sugerująca, że krawędzie są poszarpane, nie uwzględnia faktu, że celem anti-aliasingu jest przeciwdziałanie temu zjawisku. Z kolei elastyczność krawędzi w kontekście renderowania jest pojęciem mylnym, ponieważ odnosi się do charakterystyki fizycznych obiektów, a nie do wizualizacji ich krawędzi w przestrzeni cyfrowej. Użycie terminu 'ostre' również jest nieodpowiednie w kontekście metod wygładzania, ponieważ oznacza, że krawędzie są wyraźne i zdefiniowane, co w rzeczywistości jest przeciwieństwem efektu, który próbuje osiągnąć anti-aliasing. Warto zauważyć, że w kontekście renderowania, krawędzie powinny być postrzegane jako płynne i harmonijne, a nie ostre czy poszarpane. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich konkluzji obejmują nieporozumienia co do podstawowych zasad renderowania oraz braku znajomości technik wygładzania, które są kluczowe w grafice komputerowej.

Pytanie 38

Aby umieścić na stronie internetowej z tłem w kolorze kremowym logo firmy w postaci czerwono-czarnej grafiki na białym tle, należy najpierw przeskalować logo, a następnie

A. ustawić przezroczystość na biały kolor tła i zapisać grafikę w formacie GIF89a lub PNG
B. ustawić kanał alfa na kolory czerwony lub czarny i zapisać plik w formacie PNG
C. ustawić przezroczystość na biały kolor tła i zapisać grafikę w formacie JPG lub TIFF
D. wystarczy zapisać grafikę w formacie GIF89a lub PNG
Zrozumienie odpowiednich technik i formatów graficznych jest kluczowe dla efektywnego projektowania wizualnego. Ustawienie przezroczystości na biały kolor tła w kontekście logo, które ma być umieszczone na stronie z kremowym tłem, jest niezwykle istotne, ponieważ białe tło logo może nie tylko wprowadzać harmonię w kompozycji, ale także wprowadzać niepożądane efekty wizualne. W przypadku zapisu plików w formacie JPG lub TIFF, niezależnie od ustawień przezroczystości, te formaty nie obsługują przezroczystości w taki sposób, jak PNG czy GIF89a. JPG kompresuje obraz stratnie, co może prowadzić do utraty jakości, a TIFF, mimo że jest formatem wysoce jakościowym, nie jest idealny do użytku w sieci. Ustawienie kanału alfa na kolory czerwony lub czarny, jak sugeruje jedna z niepoprawnych odpowiedzi, jest również mylne, ponieważ nie uwzględnia rzeczywistej potrzeby dopasowania koloru tła i nie zapewnia odpowiedniej przejrzystości. Zastosowanie nieodpowiednich formatów i ustawień może prowadzić do problemów z wyświetlaniem grafiki na różnych urządzeniach, co negatywnie wpływa na doświadczenia użytkowników. W branży projektowania graficznego, zrozumienie różnic pomiędzy formatami graficznymi, a także ich zastosowań, jest kluczowe dla osiągnięcia wysokiej jakości w projektach wizualnych.

Pytanie 39

Filmowanie w zbliżeniu odnosi się do ujęcia

A. osoby od pasa w górę.
B. całej sylwetki.
C. popiersia danej osoby.
D. osoby od szyi w górę.
Odpowiedzi, które wskazują na filmowanie całej postaci, popiersia osoby lub osoby od pasa w górę, nie są właściwe w kontekście definicji filmowania w zbliżeniu. Filmowanie całej postaci często określane jest jako ujęcie pełne, które ma na celu ukazanie zarówno postaci, jak i jej otoczenia. Choć takie ujęcie może być użyteczne w różnych sytuacjach, nie służy do szczegółowej analizy emocji postaci. Kolejny błąd to interpretacja popiersia jako zbliżenia. Popiersie obejmuje tylko górną część ciała, co nie koncentruje się wystarczająco na detalach twarzy. W praktyce filmowej, popiersie nie oddaje pełnego wrażenia, jakie można osiągnąć za pomocą zbliżenia, ponieważ nie ukazuje całego kontekstu emocjonalnego, który jest istotny dla widza. Ujęcie od pasa w górę z kolei, choć bliskie, również nie jest klasyfikowane jako zbliżenie, ponieważ nie dostarcza wystarczających szczegółów dotyczących wyrazu twarzy. Te odpowiedzi mogą prowadzić do mylnego wrażenia, że zbliżenie to po prostu każda forma bliskiego ujęcia, co jest nieprecyzyjne. W rzeczywistości zbliżenie jest techniką, która ma na celu wywołanie bliskości emocjonalnej i intymności, co można osiągnąć tylko poprzez skoncentrowanie się na twarzy bohatera.

Pytanie 40

Obraz cyfrowy formatu A4 zapisany w rozdzielczości zajmie najwięcej miejsca na dysku przy ustawieniu

A. 150 ppi
B. 72 ppi
C. 300 ppi
D. 96 ppi
Odpowiedzi o niższych wartościach ppi, takie jak 150 ppi, 96 ppi czy 72 ppi, prowadzą do nieprawidłowych wniosków o jakości obrazów cyfrowych. Użytkownicy często mylą ppi z innymi jednostkami miary, co skutkuje błędnym postrzeganiem rozdzielczości obrazów. Na przykład, rozdzielczość 150 ppi zapewnia jedynie zadowalającą jakość, nadającą się do niektórych zastosowań, ale nie do wydruku profesjonalnych materiałów. Użytkownicy mogą myśleć, że niższe wartości rozdzielczości wystarczą, jednak przy druku na dużych formatach ujawniają się braki w szczegółowości. Wartość 72 ppi, która często jest stosowana w kontekście obrazów internetowych, nie jest wystarczająca do druku, ponieważ obrazy tego typu są zazwyczaj rozmyte i nieczytelne w dużym formacie. Tego rodzaju błędne przekonania mogą wynikać z mylenia zastosowań cyfrowych z drukowanymi. Standardy branżowe jasno wskazują, że 300 ppi jest minimalną rozdzielczością dla jakości druku, co powinno być kluczowym czynnikiem przy wyborze rozdzielczości obrazów przeznaczonych do publikacji. Zrozumienie tych różnic jest istotne dla każdego, kto pracuje z grafiką, aby unikać rozczarowań związanych z jakością końcową produktów.