Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.02 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 15 kwietnia 2025 11:44
  • Data zakończenia: 15 kwietnia 2025 11:48

Egzamin niezdany

Wynik: 8/40 punktów (20,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Po uruchomieniu świateł mijania jeden z reflektorów nie działa. W obwodzie świateł mijania znajdują się przekaźnik oraz oddzielne bezpieczniki dla lewej i prawej strony pojazdu. Ustalono, że żarówka w reflektorze jest sprawna, co sugeruje uszkodzenie

A. bezpiecznika
B. styków roboczych przekaźnika
C. cewki przekaźnika
D. włącznika świateł mijania
Wybór innych odpowiedzi, takich jak włącznik świateł mijania, cewka przekaźnika czy styki robocze przekaźnika, jest mylny, ponieważ każdy z tych komponentów pełni inną funkcję w systemie świateł mijania. Włącznik świateł mijania jest odpowiedzialny za załączenie lub wyłączenie obwodu, a jego awaria spowodowałaby brak działania wszystkich świateł, a nie tylko jednego reflektora. Cewka przekaźnika, z kolei, jest kluczowym elementem odpowiedzialnym za uruchomienie przekaźnika, ale w przypadku uszkodzenia cewki można by się spodziewać, że oba reflektory przestaną działać. Styk roboczy przekaźnika również pełni rolę w przekazywaniu zasilania, a jego uszkodzenie wpływałoby na działanie całego obwodu. Kluczowym błędem myślowym w tych odpowiedziach jest nieodpowiednie zrozumienie roli poszczególnych komponentów w obwodzie. Wiedza o tym, że bezpiecznik jest pierwszą linią ochrony i że zajmuje się jedynie danym obwodem, pomoże w skutecznej diagnostyce i naprawie usterek w przyszłości.

Pytanie 5

Zniszczone przeguby kulowe półosi napędowych

A. nadaje się do nawęglania
B. powleka się galwanicznie
C. nadaje się do napawania
D. wymienia się na nowe
Poddawanie uszkodzonych przegubów kulowych półosi napędowych nawęglaniu lub napawaniu może wydawać się kuszącą opcją w celu ich regeneracji, jednak praktyka pokazuje, że te metody rzadko są skuteczne w przypadku tego typu elementów. Nawęglanie, proces mający na celu zwiększenie twardości powierzchni, może nie rozwiązać problemu uszkodzeń wewnętrznych, jak pęknięcia czy deformacje, które powstały podczas eksploatacji. Z kolei napawanie, polegające na dodawaniu materiału do uszkodzonej powierzchni, może prowadzić do zmiany właściwości materiałowych oraz tworzenia nieprzewidywalnych naprężeń, co z kolei może prowadzić do szybszego zużycia lub awarii w przyszłości. Problemy te wynikają z błędnego założenia, że uszkodzenia można w prosty sposób naprawić bez wymiany całego elementu. Powlekanie galwaniczne również nie jest praktycznym rozwiązaniem dla uszkodzonych przegubów, ponieważ ta metoda ma na celu głównie ochronę przed korozją i nie naprawia mechanicznych uszkodzeń. W związku z tym, kluczowe jest, aby zamiast próbować regenerować uszkodzone części, podejść do tematu z perspektywy długoterminowej i zainwestować w nowe, wysokiej jakości przeguby, co zapewni bezpieczeństwo oraz optymalną wydajność pojazdu.

Pytanie 6

Mosiądze są stopami miedzi i jakiego metalu?

A. z manganem
B. z cynkiem
C. z magnezem
D. z cyną
Mosiądze to stopy miedzi, które w największym stopniu zawierają cynk jako podstawowy składnik. Mosiądze charakteryzują się doskonałą odpornością na korozję oraz dobrą obrabialnością, co sprawia, że są szeroko wykorzystywane w przemyśle. Na przykład, mosiądze są powszechnie stosowane w produkcji elementów armatury, w tym zaworów, rur, oraz w aplikacjach elektronicznych, jako materiały do produkcji konektorów i złączy. Standardy takie jak ASTM B271 określają wymagania dla mosiężnych stopów, co zapewnia ich wysoką jakość i trwałość. Warto również zaznaczyć, że mosiądze mogą mieć różne proporcje miedzi i cynku, co wpływa na ich właściwości fizyczne i chemiczne, czyniąc je odpowiednimi do różnych zastosowań przemysłowych.

Pytanie 7

Podaj przybliżoną rezystancję żarnika żarówki P21W o parametrach 12 V / 21 W, która działa w obwodzie prądu stałego?

A. 36,75 Ω
B. 1,75 Ω
C. 0,57 Ω
D. 6,86 Ω
Wybrane inne wartości rezystancji mogą wydawać się atrakcyjne, lecz świadczą o zrozumieniu nieprawidłowych koncepcji dotyczących obliczeń elektrycznych. Wartości takie jak 0,57 Ω lub 1,75 Ω są zbyt niskie dla żarówki o określonej mocy i napięciu. Te błędne oszacowania mogą wynikać z mylnych przekonań co do działania elementów pasywnych w obwodach elektrycznych. Na przykład, zbyt niski poziom rezystancji sugeruje, że prąd mógłby być nieskończony, co przeczy zasadzie zachowania energii i nie jest możliwe w rzeczywistych warunkach. Z kolei wartość 36,75 Ω jest zbyt wysoka i wskazuje na istotne niedoszacowanie mocy, co prowadziłoby do niewłaściwego działania żarówki, a w skrajnych przypadkach mogłoby doprowadzić do jej uszkodzenia. W kontekście praktycznym, umiejętność dokładnego obliczania rezystancji jest kluczowa w inżynierii elektrycznej oraz elektronice, gdzie niewłaściwe oszacowania mogą skutkować poważnymi problemami operacyjnymi oraz zagrożeniami dla bezpieczeństwa.

Pytanie 8

W układzie szczęk hamulcowych typu simplex zużycie okładzin ciernych występuje zazwyczaj

A. największe w obszarze środkowym
B. największe w miejscu podporowym
C. największe przy rozpieraczu
D. jednolite na całym obwodzie
Zużycie okładzin ciernych w układzie hamulcowym nie jest równomierne na całym obwodzie, a różne odpowiedzi sugerują błędne zrozumienie dynamiki sił działających na układ hamulcowy. Największe zużycie przy podporze jest mylnym wnioskiem, ponieważ to nie punkt podparcia, ale miejsce największego nacisku, które występuje w pobliżu rozpieracza, przyczynia się do intensyfikacji zużycia. Wiele osób myli też pojęcie równomiernego zużycia z równomiernym rozkładem sił, co nie znajduje potwierdzenia w praktyce. Siły działające na okładziny są różne w różnych częściach, a ich rozkład wpływa na lokalne zużycie. Co więcej, założenie, że największe zużycie występuje w części środkowej, również jest błędne, ponieważ podczas hamowania to obszar wokół rozpieracza jest bardziej obciążony. Zrozumienie mechanizmów pracy układów hamulcowych oraz prawidłowe postrzeganie miejsc zużycia okładzin jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności hamowania.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Na schematach elektrycznych małymi literami alfabetu oznacza się

A. materiał izolacji
B. kolory przewodów
C. grubość przewodów
D. materiał przewodów
Na schematach elektrycznych kolory przewodów są kluczowym elementem, który umożliwia ich prawidłową identyfikację. Każda z wymienionych odpowiedzi odnosi się do aspektów przewodów, które jednak nie są oznaczane małymi literami alfabetu. Odpowiedź dotycząca grubości przewodów jest błędna, ponieważ grubość przewodów zwykle określa się za pomocą wartości w milimetrach lub zastosowania symboli graficznych, a nie liter. Materiał izolacji przewodów również nie jest oznaczany w ten sposób; dla oznaczenia materiałów stosuje się różne symbole oraz opisy, a nie litery. Co więcej, materiał przewodów, jak miedź czy aluminium, jest zazwyczaj określany w dokumentacji technicznej poprzez opisy lub specyfikacje, a nie przez litery. Zrozumienie tych różnic jest istotne dla bezpiecznego i efektywnego projektowania oraz realizacji instalacji elektrycznych, które muszą spełniać normy i standardy bezpieczeństwa. Uważne podejście do oznaczeń na schematach jest kluczowe dla zapobiegania pomyłkom w trakcie prac elektrycznych, co może prowadzić do poważnych konsekwencji bezpieczeństwa.

Pytanie 13

Przy testowaniu silnika na hamowni pracownik powinien być wyposażony w

A. maseczkę przeciwpyłową
B. hełm ochronny
C. ochronniki słuchu
D. rękawice kwasoodporne
Chociaż hełm ochronny, maseczka przeciwpyłowa oraz rękawice kwasoodporne mogą być przydatne w innych kontekstach przemysłowych, nie są one kluczowymi elementami ochrony w przypadku badań silników na hamowni. Hełm ochronny jest przeznaczony do ochrony głowy przed uderzeniami i upadkami, co nie jest istotnym zagrożeniem w tym konkretnym środowisku testowym. Maseczka przeciwpyłowa zapewnia ochronę przed pyłem, ale nie chroni przed hałasem, który jest głównym zagrożeniem podczas testów silników. Rękawice kwasoodporne są niezbędne w sytuacjach, gdy pracownik ma do czynienia z substancjami chemicznymi, ale nie są one wymagane w kontekście badań silników, gdzie ryzyko kontaktu z takimi substancjami jest minimalne. Wybór odpowiednich środków ochrony osobistej powinien opierać się na analizie ryzyka oraz specyfice wykonywanej pracy, co oznacza, że stosowanie tych alternatywnych elementów ochrony nie jest zasadne w tej konkretnej sytuacji. W praktyce, nieodpowiednie dobranie środków ochrony osobistej może prowadzić do fałszywego poczucia bezpieczeństwa i narażenia pracownika na realne zagrożenia zdrowotne.

Pytanie 14

Symbol CR na szybie reflektora wskazuje, że pojazd jest zaopatrzony w światła

A. mijania i do jazdy dziennej
B. pozycyjne i drogowe
C. pozycyjne i mijania
D. mijania i drogowe
Oznaczenie CR (czyli 'Clear Reflector') na szkle reflektora wskazuje, że samochód jest wyposażony w światła mijania i drogowe, które są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze. Światła mijania używane są do oświetlania drogi w warunkach nocnych, nie oślepiając jednocześnie kierowców jadących z przeciwka. Z kolei światła drogowe są projektowane do dalszego oświetlania drogi, co jest szczególnie przydatne na mniej oświetlonych trasach. W praktyce, stosowanie obu typów świateł zgodnie z ich przeznaczeniem poprawia widoczność oraz zmniejsza ryzyko wypadków. Zgodnie z normami ECE (Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ) oraz przepisami ruchu drogowego, posiadanie odpowiednich świateł w samochodzie jest obowiązkowe i powinno być regularnie sprawdzane, aby zapewnić ich prawidłowe działanie w każdej sytuacji drogowej.

Pytanie 15

Wskaż odpowiedni przyrząd do weryfikacji prawidłowego funkcjonowania układu klimatyzacji.

A. Pirometr
B. Galwanometr
C. Aerometr
D. Higrometr
Wybór innych przyrządów, jak galwanometr czy aerometr, to trochę mylące, bo nie do końca rozumiesz, do czego one służą. Galwanometr mierzy prąd, a to nie ma nic wspólnego z temperaturową kontrolą w klimatyzacji. Aerometr też jest nie w temacie, bo zajmuje się gęstością cieczy, a nie powietrza. Higrometr z kolei mierzy wilgotność, więc może być przydatny, ale nie zamieni pomiaru temperatury, który jest kluczowy w klimatyzacji. Często mylimy funkcje tych przyrządów, co może prowadzić do złych decyzji w diagnostyce i konserwacji. Ważne jest, żeby zrozumieć, jakie parametry są naprawdę istotne dla wydajności klimatyzacji.

Pytanie 16

Jakim materiałem eksploatacyjnym należy wymienić podczas okresowego serwisowania pojazdu po pierwszym roku użytkowania?

A. ciecz chłodząca
B. olej silnikowy
C. olej przekładniowy
D. płyn hamulcowy
Odpowiedzi takie jak 'płyn hamulcowy', 'ciecz chłodząca' i 'olej przekładniowy' wskazują na pewne nieporozumienia dotyczące funkcji i wymiany materiałów eksploatacyjnych w pojeździe. Płyn hamulcowy, choć niezwykle ważny dla bezpieczeństwa jazdy, nie jest materiałem, który wymienia się po pierwszym roku eksploatacji w ramach rutynowej obsługi, ale raczej w zależności od jego stanu, co zazwyczaj odbywa się co kilka lat. Ciecz chłodząca ma także swoją specyfikę; jej wymiana z reguły następuje co kilka lat lub w przypadku wykrycia nieszczelności lub przegrzania silnika. Olej przekładniowy, odpowiedzialny za smarowanie i ochronę mechanizmów przekładni, również nie jest przedmiotem rutynowej wymiany w tak krótkich odstępach czasu jak olej silnikowy. Często mylone jest pojęcie wymiany oleju silnikowego z innymi płynami eksploatacyjnymi, co prowadzi do błędnych wniosków. Kluczowe jest zrozumienie, że olej silnikowy ma szczególne wymagania dotyczące wymiany, a jego regularne monitorowanie i wymiana jest podstawą dobrego stanu technicznego silnika. Właściwe zrozumienie funkcji tych płynów i ich cykli wymiany jest istotne dla efektywnego zarządzania eksploatacją pojazdu.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Aby zweryfikować prawidłowe działanie czujnika temperatury w systemie chłodzenia, należy wykonać pomiar

A. zmiany rezystancji czujnika
B. zmiany pojemności elektrycznej czujnika
C. zmiany indukcyjności czujnika
D. generowanego sygnału wyjściowego
Pomiar zmiany indukcyjności czujnika nie jest odpowiedni, ponieważ czujniki temperatury nie operują na zasadzie indukcyjności. Indukcyjność jest właściwością obwodów elektrycznych, która odnosi się do zdolności elementów do gromadzenia energii w polu magnetycznym, co nie ma zastosowania w przypadku czujników temperatury. W przypadku zmiany pojemności elektrycznej czujnika, również nie jest to trafny wybór, ponieważ czujniki temperatury nie wykorzystują zmiany pojemności do pomiaru temperatury. Zmiana pojemności jest bardziej związana z czujnikami pojemnościowymi, które działają na zupełnie innych zasadach. Warto również zauważyć, że generowany sygnał wyjściowy, choć istotny w kontekście pracy czujnika, nie dostarcza bezpośrednich informacji o tym, jak czujnik reaguje na zmiany temperatury, ponieważ sygnał wyjściowy może być przetwarzany różnie w zależności od zastosowanej technologii. Niezrozumienie podstawowych zasad działania czujników temperatury, takich jak zależność między temperaturą a rezystancją, prowadzi do błędnych wniosków i praktyk, które mogą skutkować niewłaściwym działaniem układów chłodzenia i potencjalnymi uszkodzeniami sprzętu.

Pytanie 19

Po obróceniu kluczyka w stacyjce rozrusznik nie działa. Możliwą przyczyną może być uszkodzenie

A. wieńca zębatego koła zamachowego
B. zębnika rozrusznika
C. wyłącznika elektromagnetycznego
D. sprzęgła jednokierunkowego
Wyłącznik elektromagnetyczny jest kluczowym elementem układu rozrusznika, odpowiedzialnym za uruchomienie silnika. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce, sygnał elektryczny jest przesyłany do wyłącznika, który z kolei aktywuje rozrusznik. Jeśli wyłącznik jest uszkodzony, nie dochodzi do zasilania rozrusznika, co skutkuje brakiem reakcji na próby uruchomienia silnika. W praktyce, aby sprawdzić stan wyłącznika, technicy często używają multimetru do pomiaru ciągłości obwodu. W przypadku ustalenia, że wyłącznik nie działa, jego wymiana jest konieczna, aby przywrócić prawidłowe funkcjonowanie silnika. Standardy branżowe zalecają regularne sprawdzanie układów elektrycznych w pojazdach, co może zapobiec tego typu awariom oraz zwiększyć bezpieczeństwo i niezawodność eksploatacji pojazdu.

Pytanie 20

Który z wymienionych systemów w pojazdach samochodowych nie wymaga regularnej konserwacji?

A. Ładowania
B. Klimatyzacji
C. Zapłonowego
D. Paliwowego
Układ klimatyzacji, układ paliwowy i zapłonowy w samochodach nie mogą być zaniedbywane, bo potrzebują regularnej konserwacji. Klimatyzacja, jak wiadomo, wykorzystuje czynnik chłodniczy, więc trzeba czasami sprawdzić, czy wszystko szczelne, wymienić filtr kabinowy i uzupełnić czynnik chłodzący, żeby dobrze chłodziło. Jak tego się nie zrobi, to może być słabo z wydajnością albo nawet dojdzie do uszkodzenia. Z kolei układ paliwowy wymaga, aby na przykład czyścić filtry paliwa i sprawdzać wtryskiwacze, bo to kluczowe dla prawidłowego działania silnika. Jak z tym nie jest wszystko ok, to może być większe zużycie paliwa i problemy z odpaleniem silnika. A układ zapłonowy, który obejmuje świece, cewki i przewody, też potrzebuje co jakiś czas kontroli, bo ich zużycie wpływa na osiągi auta i emisję spalin. Ignorowanie tych rzeczy może prowadzić do poważnych usterek, więc nie da się tego lekceważyć.

Pytanie 21

Czas wymiany oleju silnikowego w aucie osobowym wynosił 0,5 godziny. Pojemność systemu smarowania to 4,0 dm3. Koszt 1 dm3 oleju silnikowego wynosi 20,00 zł netto, a cena filtra oleju to 30,00 zł netto. Jeśli stawka za 1 roboczogodzinę wynosi 60,00 zł netto, a VAT na części zamienne i usługi wynosi 22%, to jaką kwotę brutto powinien uiścić właściciel pojazdu za wymianę oleju silnikowego?

A. 170,80 zł
B. 160,80 zł
C. 140,00 zł
D. 150,80 zł
Niepoprawne odpowiedzi często wynikają z błędnych obliczeń. Wiele osób zapomina o kosztach robocizny, co prowadzi do tego, że całkowity koszt wymiany oleju jest zaniżany. Na przykład, jeśli weźmiemy pod uwagę tylko 80,00 zł za olej i 30,00 zł za filtr, dostajemy 110,00 zł, ale to nie jest cała kwota. Czasami ludzie myślą, że VAT dotyczy tylko części zamiennych, a to nieprawda, bo nalicza się go także na robociznę. Obliczając wydatki, trzeba zawsze pamiętać o wszystkim, co się z tym wiąże, łącznie z podatkami. Znalezienie właściwego podejścia do kosztów eksploatacyjnych jest naprawdę ważne, żeby dobrze zarządzać wydatkami na auto. Zrozumienie tych zasad pomoże uniknąć typowych błędów, które mogą prowadzić do nieporozumień w temacie utrzymania pojazdu.

Pytanie 22

Podczas diagnostyki silnika spalinowego z zapłonem samoczynnym ZS zauważono, że przy zwiększaniu obrotów silnika przewody chłodnicy powietrza są "zasysane". Co to sugeruje?

A. układu EGR
B. turbosprężarki
C. katalizatora
D. wtryskiwacza
Wybór odpowiedzi związanych z wtryskiwaczem, układem EGR czy katalizatorem nie jest poprawny, ponieważ każda z tych jednostek pełni inną, specyficzną funkcję w działalności silnika spalinowego z zapłonem samoczynnym. Wtryskiwacze są odpowiedzialne za precyzyjne dostarczanie paliwa do cylindrów, a ich uszkodzenie zazwyczaj objawia się problemami z mieszanką paliwowo-powietrzną. Natomiast układ EGR, czyli recyrkulacji spalin, działa na zasadzie wprowadzania części spalin z powrotem do cylindrów, co ma na celu redukcję emisji tlenków azotu. Uszkodzenie tego układu może prowadzić do zwiększenia emisji szkodliwych gazów, ale nie powoduje zasysania przewodów chłodnicy powietrza. Katalizator z kolei jest kluczowym elementem systemu oczyszczania spalin, a jego awaria wpływa na jakość wydobywających się spalin, ale również nie jest związana z opisaną sytuacją. Każda z tych koncepcji mylnie interpretuje zjawisko zasysania przewodów jako problem związany z innymi komponentami silnika, podczas gdy rzeczywista przyczyna może leżeć w niewłaściwej pracy turbosprężarki. Zrozumienie działania tych elementów jest kluczowe dla skutecznej diagnostyki i naprawy silników.

Pytanie 23

W samochodzie wykryto zbyt duże drżenie karoserii podczas ruszania. Jakie działania należy podjąć, aby usunąć tę usterkę?

A. Wymiana uszkodzonej poduszki zawieszenia silnika
B. Smarowanie przegubów wału
C. Zalecana wymiana oleju w silniku
D. Wymiana oleju w tylnym moście
Wymiana oleju w silniku, przesmarowanie przegubów wału oraz wymiana oleju w tylnym moście to działania, które w kontekście nadmiernego drżenia nadwozia nie adresują rzeczywistego problemu. Olej w silniku spełnia funkcję smarną, ale jego wymiana nie ma bezpośredniego wpływu na drgania nadwozia. Podobnie, przesmarowanie przegubów wału, choć istotne dla prawidłowego działania układu napędowego i ograniczenia tarcia, nie rozwiązuje problemu związane z zawieszeniem silnika. Wymiana oleju w tylnym moście to również zbędna czynność w przypadku drżeń, które są najczęściej symptomem uszkodzeń podzespołów zawieszenia. Typowe błędy myślowe polegają na utożsamianiu objawów z przyczynami; użytkownicy mogą sądzić, że wymiana oleju lub smarowanie przegubów rozwiąże problem, podczas gdy kluczowym elementem jest właśnie stan poduszek zawieszenia. Zrozumienie związku między drganiami a stanem tych podzespołów jest kluczowe dla skutecznej diagnostyki i naprawy pojazdu.

Pytanie 24

Czym jest liczba oktanowa paliwa?

A. odporność na detonacyjne spalanie
B. energetyczna wartość
C. kompozycja frakcyjna
D. skłonność do samozapłonu
No, tutaj się trochę mylisz. Składy frakcyjne i wartość opałowa paliwa to nie to samo co liczba oktanowa. Skład frakcyjny dotyczy tego, jakie składniki są w paliwie i jak to wpływa na jego właściwości, ale nie mówi o tym, jak paliwo spala się w silniku. Natomiast wartość opałowa to ilość energii, jaką dostajemy podczas spalania, ale to nie oznacza, że paliwo z wyższą wartością od razu działa lepiej w silniku. Ludzie często zakładają, że więcej energii w paliwie to lepsze osiągi, a to nie tak - najważniejsze jest, jak paliwo radzi sobie ze spalaniem stukowym, a to nie ma nic wspólnego z tymi innymi parametrami. Warto to zrozumieć, bo ma to ogromne znaczenie dla jazdy i trwałości silnika.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Do regularnych działań konserwacyjnych systemu klimatyzacji nie zalicza się

A. wymiana łożysk kompresora
B. uzupełnienie czynnika chłodzącego
C. wymiana osuszacza
D. wymiana oleju kompresora
Zarządzanie układami klimatyzacyjnymi wymaga zrozumienia różnicy pomiędzy czynnościami rutynowymi a bardziej skomplikowanymi procedurami konserwacyjnymi. Wymiana osuszacza jest podstawową czynnością, która ma na celu utrzymanie właściwego poziomu wilgotności w układzie, co jest niezbędne dla efektywnego działania klimatyzacji. Niedostateczna wymiana czynnika chłodzącego prowadzi do obniżenia wydajności chłodzenia, co może skutkować przegrzewaniem się kompresora. Podobnie, wymiana oleju kompresora jest kluczowa, ponieważ olej zapewnia nie tylko smarowanie, ale również chłodzenie komponentów, co jest niezbędne do ich długotrwałej pracy. Ignorowanie tych czynności może prowadzić do poważnych uszkodzeń układu, co często wiąże się z kosztownymi naprawami. Należy zauważyć, że wymiana łożysk kompresora jest skomplikowaną operacją, która zazwyczaj nie jest przeprowadzana w ramach rutynowej konserwacji, lecz w sytuacji, gdy występują objawy awarii, co stanowi istotny błąd myślowy, gdyż nieodpowiednie podejście do obsługi układu klimatyzacji może prowadzić do jego przedwczesnej degradacji.

Pytanie 29

Zastosowanie otwartego ognia w bezpośrednim sąsiedztwie z ładowanym akumulatorem stwarza ryzyko

A. trucizną
B. wybuchem
C. zanieczyszczeniem
D. zapłonem
Skażenie, zatrucie i pożar to koncepcje, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się związane z zagrożeniem wynikającym z używania otwartego ognia w obecności akumulatorów. Jednakże, nie oddają one pełnej specyfiki zagrożenia, jakie niesie ze sobą ta sytuacja. Skażenie odnosi się do obecności substancji szkodliwych w środowisku lub w produkcie, co nie jest bezpośrednio związane z używaniem ognia w kontekście akumulatorów. Zatrucie natomiast dotyczy szkodliwego wpływu substancji chemicznych na organizm ludzki, co również nie jest podstawowym ryzykiem związanym z otwartym ogniem w bezpośredniej bliskości akumulatorów. Z kolei pożar jest wynikiem zapłonu materiałów łatwopalnych, ale nie wskazuje na najbardziej katastrofalny skutek, jakim może być eksplozja. Typowym błędem myślowym jest pomijanie specyficznych mechanizmów wybuchowych, które mogą wystąpić w przypadku akumulatorów. W rzeczywistości, wybuch jest wynikiem zapłonu gazów, które mogą gromadzić się podczas ładowania akumulatorów. Dlatego kluczowe jest zrozumienie mechanizmów zagrożeń, aby skutecznie zapobiegać niebezpieczeństwom związanym z pracą z akumulatorami.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

Moduł BCM Body Control Module w pojeździe stanowi system

A. zapobiegającym zablokowaniu kół pojazdu
B. diagnostyki systemu pokładowego
C. hamowania w sytuacjach awaryjnych
D. zarządzania układami elektrycznymi nadwozia
Wybór odpowiedzi związanej z diagnostyką pokładową, zapobieganiem blokowaniu kół czy awaryjnym hamowaniem jest wynikiem niepełnego zrozumienia roli, jaką pełni system BCM. Diagnostyka pokładowa odnosi się do systemów, które monitorują stan pojazdu i sygnalizują użytkownikowi potencjalne problemy, natomiast BCM nie jest bezpośrednio odpowiedzialny za monitorowanie stanu technicznego, lecz za zarządzanie funkcjami elektrycznymi. Podobnie odpowiedź dotycząca zapobiegania blokowaniu kół sugeruje, że BCM ma wpływ na systemy kontroli trakcji, co jest zadaniem oddzielnych modułów sterujących, takich jak ABS czy ESC. Awaryjne hamowanie to funkcja związana z bezpieczeństwem, która również nie leży w gestii BCM, lecz jest zarządzana przez moduły specjalistyczne przeznaczone do tego celu. Również, w kontekście standardów branżowych, jak ISO 26262, każdy z tych systemów wymaga osobnego podejścia do inżynierii i testów, co podkreśla różnorodność funkcji w nowoczesnych pojazdach. Typowym błędem jest mylenie funkcji zarządzania układami elektrycznymi z innymi funkcjami bardziej związanymi z bezpieczeństwem i diagnostyką, co prowadzi do omawiania nieodpowiednich systemów w kontekście BCM.

Pytanie 34

Jakim symbolem oznaczona jest stal używana w łożyskach tocznych?

A. HS18-0-1 (SW18)
B. 100Cr6 (ŁH15)
C. C45 (Stal 45)
D. S185(St0)
Wybór innych opcji, jak HS18-0-1 (SW18), C45 czy S185, jest nieco chybiony, bo pokazuje, że nie do końca zrozumiałeś, jak działają różne rodzaje stali i jakie mają zastosowania w łożyskach. HS18-0-1 to stal narzędziowa, która lepiej sprawdza się w innych warunkach, gdzie ważna jest odporność na ciepło, ale niekoniecznie w łożyskach. C45 ma za mało węgla, więc nie da rady spełnić wymagań dla łożysk. A S185? To stal konstrukcyjna, która nie ma odpowiedniej twardości i wytrzymałości. Jak się wybiera złe materiały do łożysk, to mogą szybko się zużywać, co pokazuje, jak ważne jest, żeby znać właściwości materiałów, aby maszyny działały jak należy.

Pytanie 35

Jaki program komputerowy jest wykorzystywany do diagnostyki samochodowej?

A. KTS 750
B. Eurotax
C. Autodata
D. Grand Theft Auto
KTS 750 to zaawansowany program diagnostyczny, który służy do analizy i diagnozowania usterek w pojazdach. Oferuje szeroki zakres funkcji, w tym możliwość odczytu i kasowania kodów błędów, monitorowania parametrów w czasie rzeczywistym oraz przeprowadzania testów komponentów pojazdu. W praktyce, KTS 750 jest używany przez mechaników oraz techników w warsztatach samochodowych, co pozwala na szybką i efektywną identyfikację problemów. Wspiera wiele marek i modeli samochodów, co czyni go wszechstronnym narzędziem. Dobre praktyki diagnostyczne zalecają korzystanie z systemów, które nie tylko wskazują na błędy, ale również umożliwiają wykonanie koniecznych testów, co KTS 750 czyni znakomitym wyborem dla profesjonalnych usług. Przykładowo, w warsztacie można użyć tego narzędzia do zdiagnozowania problemów z układem hamulcowym, co wymaga dostępu do specyficznych danych producenta.

Pytanie 36

Po rozmontowaniu i naprawie alternatora należy zweryfikować jego działanie

A. pod obciążeniem w pojeździe
B. na stole probierczym pod obciążeniem
C. na stole warsztatowym
D. podczas jazdy testowej
Testowanie alternatora w pojeździe nie jest najlepszym pomysłem z paru powodów. Po pierwsze, warunki, jakie panują w aucie, są dużo bardziej skomplikowane i mogą się różnić, niż te na stole probierczym. Różne rzeczy, jak temperatura silnika, obciążenie od innych urządzeń czy stan akumulatora mogą zaburzyć wyniki testu, co może prowadzić do błędnych wniosków o stanie alternatora. Test w warsztacie, zresztą, też nie oddaje realistycznych warunków, które są ważne dla oceny pracy alternatora. Dodatkowo, jazda testowa, choć wydaje się sensowna, ma swoje wady, bo ciężko ocenić, czy alternator działa prawidłowo, a wyniki mogą być zbyt ogólne. Dlatego testowanie na stole probierczym pod obciążeniem to naprawdę najlepszy sposób, żeby dokładnie i wiarygodnie sprawdzić stan alternatora.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

W trakcie uzupełniania karty gwarancyjnej zamontowanego w pojeździe alternatora należy wskazać

A. datę pierwszej rejestracji pojazdu
B. dane kontaktowe właściciela pojazdu
C. moc jednostki napędowej pojazdu
D. datę montażu alternatora
Podanie daty zamontowania alternatora jest kluczowe dla prawidłowego wypełnienia karty gwarancyjnej, ponieważ pozwala na ustalenie terminu, od którego zaczyna obowiązywać gwarancja na ten element. Zgodnie z zasadami branżowymi, dokumentacja dotycząca montażu części zamiennych powinna zawierać szczegółowe informacje, takie jak data instalacji, co pozwala na skuteczne zarządzanie gwarancją oraz ewentualnymi reklamacjami. W przypadku awarii alternatora, znajomość daty jego montażu ułatwia zarówno serwisowi, jak i właścicielowi pojazdu, weryfikację uprawnień do gwarancji. Ponadto, dobrze prowadzona dokumentacja montażowa jest nie tylko standardem, ale również dobrym praktyką biznesową, która zwiększa zaufanie do usługodawcy oraz poprawia jakość obsługi klienta.