Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 11 stycznia 2025 16:43
  • Data zakończenia: 11 stycznia 2025 16:55

Egzamin zdany!

Wynik: 34/40 punktów (85,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Wskaż typy numeryczne o stałej precyzji

A. bool char, string
B. float, double
C. int, short, long
D. long long, long double
Typy stałoprzecinkowe, takie jak int, short i long, przechowują liczby całkowite bez części ułamkowej. Są to podstawowe typy danych w wielu językach programowania, używane do przechowywania liczb całkowitych różnej wielkości.

Pytanie 2

Jakie ma znaczenie operator "==" w języku C++?

A. Negacja logiczna
B. Zwiększenie wartości zmiennej o 1
C. Przypisanie wartości do zmiennej
D. Porównanie dwóch wartości
Operator `==` w języku C++ oraz w wielu innych językach programowania, takich jak Java, Python czy JavaScript, jest używany do porównywania dwóch wartości. Jeśli wartości są równe, zwracana jest wartość logiczna `true`, w przeciwnym razie `false`. Operator ten jest niezbędny w instrukcjach warunkowych i pętlach, umożliwiając programowi podejmowanie decyzji na podstawie porównań. Przykładem użycia jest `if (a == b)`, co oznacza: jeśli zmienna `a` jest równa zmiennej `b`, wykonaj określony blok kodu.

Pytanie 3

Podaj przykład incydentu w miejscu pracy?

A. kontuzja stawu skokowego, która zdarzyła się w trakcie bezpośredniej drogi do miejsca zatrudnienia
B. złamanie nogi w trakcie urlopu wypoczynkowego przyznanego przez pracodawcę
C. złe samopoczucie spowodowane przewlekłą chorobą zatrudnionego, które wystąpiło w biurze
D. oparzenie dłoni, które miało miejsce podczas nieobowiązkowego szkolenia w czasie prywatnym pracownika
Oparzenie ręki podczas doszkalania w czasie wolnym to już inna sprawa. To nie jest wypadek przy pracy, bo przecież nie chodziło o obowiązki służbowe. Zresztą, jak masz jakieś przewlekłe schorzenie i czujesz się źle, to też nie można tego zaklasyfikować jako wypadek. A złamanie nogi na urlopie? No, to też nie spełnia definicji wypadku przy pracy, bo było poza czasem pracy.

Pytanie 4

Z podanej definicji pola licznik można wywnioskować, iż

Ilustracja do pytania
A. bieżąca wartość pola jest wspólna dla wszystkich instancji klasy
B. pole nie może być zmieniane w kodzie klasy
C. bieżąca wartość pola jest wspólna dla wszystkich instancji klasy i nie może być zmieniana
D. pole jest związane z określoną instancją klasy i jego wartość jest unikalna tylko dla tej instancji
Aktualna wartość pola licznik jest wspólna dla wszystkich instancji klasy, co oznacza, że jest to pole statyczne (static). Wartość takiego pola zmienia się globalnie dla całej klasy, a nie dla poszczególnych obiektów.

Pytanie 5

Który z wymienionych typów danych należy do typu logicznego?

A. int
B. float
C. bool
D. char
Typ danych 'bool' (boolean) jest typem logicznym, który przechowuje jedną z dwóch wartości: 'true' lub 'false'. Typy logiczne są nieodłącznym elementem programowania, ponieważ umożliwiają implementację warunków i pętli sterujących przepływem programu. Typ 'bool' znajduje zastosowanie w praktycznie każdym języku programowania, w tym C++, Java, Python i C#. Operacje logiczne, takie jak 'AND', 'OR' i 'NOT', opierają się na wartościach typu 'bool', co czyni je podstawą dla algorytmów decyzyjnych i strukturalnych. Zastosowanie typów logicznych zwiększa czytelność kodu i pozwala na efektywne zarządzanie warunkami logicznymi.

Pytanie 6

Jaką strukturę danych obrazuje zamieszczony kod w języku C#?

Ilustracja do pytania
A. tablicę jednowymiarową
B. tablicę dwuwymiarową
C. stos
D. listę
Kod w języku C# reprezentuje tablicę dwuwymiarową, która jest deklarowana za pomocą podwójnych nawiasów kwadratowych. Tablica taka pozwala na przechowywanie danych w formie macierzy.

Pytanie 7

Jakie jest wymagane minimalne natężenie światła w biurze na stanowisku pracy?

A. 500 lx
B. 800 lx
C. 200 lx
D. 100 lx
Oświetlenie na poziomie 100 lx czy 200 lx jest na pewno za słabe do pracy biurowej. Tego typu natężenia nadają się bardziej do korytarzy czy miejsc, gdzie nie ma za dużo aktywności wzrokowej. Z kolei 800 lx to już dość dużo, ale w biurze może być zbyt mocne i prowadzić do zmęczenia oczu. Jasne, że natężenie światła zależy od tego, co się robi, ale dla zwykłych biur 500 lx to zdecydowanie najlepszy wybór, bo pasuje do przepisów i zapewnia komfort.

Pytanie 8

Jaki model zarządzania projektami przewiduje, że wszystkie etapy są realizowane jeden po drugim, bez możliwości wrócenia do wcześniejszych faz?

A. Model spiralny
B. Model kaskadowy (waterfall)
C. Metodyki zwinne (Agile)
D. Model przyrostowy
Model spiralny pozwala na wielokrotne przechodzenie przez różne fazy projektu, co daje większą elastyczność. Model przyrostowy umożliwia realizację projektu w etapach, co pozwala na dostarczanie częściowych wersji produktu. Metodyki zwinne (Agile) opierają się na iteracjach i umożliwiają powrót do poprzednich etapów, w zależności od potrzeb i informacji zwrotnych od klienta.

Pytanie 9

Jakie elementy zostaną wyświetlone w przeglądarce po wykonaniu kodu źródłowego stworzonego za pomocą dwóch funkcjonalnie równoważnych fragmentów?

Ilustracja do pytania
A. trzy paragrafy, w każdym z nich tekst o treści: {tag}
B. jeden paragraf zawierający wszystkie elementy tablicy tags w kolejności
C. Trzy paragrafy, każdy odpowiadający kolejnemu elementowi tablicy tags
D. jeden paragraf z pierwszym elementem tablicy tags
Kod generuje trzy paragrafy, każdy z kolejnym elementem tablicy tags. Jest to standardowy sposób iteracji po elementach tablicy i renderowania ich jako oddzielnych elementów HTML. W praktyce, takie podejście jest szeroko stosowane w aplikacjach frontendowych, gdzie dynamicznie tworzone elementy interfejsu użytkownika są generowane na podstawie tablic lub list danych. Każdy element tablicy jest iterowany i osobno przekształcany w znacznik HTML, co pozwala na łatwe zarządzanie i aktualizowanie treści strony w czasie rzeczywistym. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami dotyczącymi manipulacji DOM i zapewnia wysoką wydajność aplikacji.

Pytanie 10

Którego nagłówka używamy w C++ do obsługi plików?

A. <fstream>
B. <iostream>
C. <fileio.h>
D. <stdio.h>
Nagłówek '<fstream>' w języku C++ jest używany do pracy z plikami, umożliwiając odczyt i zapis danych na dysku. Biblioteka fstream udostępnia klasy 'ifstream', 'ofstream' i 'fstream', które pozwalają na operacje wejścia i wyjścia plików. 'ifstream' służy do odczytu plików, 'ofstream' do zapisu, a 'fstream' umożliwia zarówno odczyt, jak i zapis. Praca z plikami jest kluczowa w wielu aplikacjach, od prostych narzędzi do przetwarzania danych po złożone systemy zarządzania plikami i bazami danych. Dzięki 'fstream' programiści mogą efektywnie zarządzać danymi na różnych poziomach aplikacji.

Pytanie 11

W jaki sposób określa się wypadek związany z pracą?

A. Nagłe zdarzenie związane z pracą, powodujące uraz lub śmierć
B. Każde zdarzenie, które wymaga interwencji technicznej w miejscu zatrudnienia
C. Każdy incydent wynikający z działania osób trzecich
D. Każde zdarzenie, które prowadzi do opóźnienia w wykonaniu obowiązków
Wypadek przy pracy to nagłe zdarzenie związane z wykonywaną pracą, które powoduje uraz lub śmierć pracownika. Wypadki te mogą być wynikiem zaniedbań, nieprzestrzegania zasad BHP lub nieodpowiedniego zabezpieczenia stanowiska pracy. Przykładami wypadków przy pracy są upadki z wysokości, porażenia prądem, oparzenia chemiczne lub uszkodzenia ciała przez maszyny. Pracodawca jest zobowiązany do zgłaszania każdego wypadku przy pracy, prowadzenia dochodzenia w celu ustalenia przyczyn i wdrażania działań zapobiegających powtórzeniu się podobnych sytuacji. Wypadki przy pracy są jedną z głównych przyczyn absencji oraz roszczeń pracowniczych, dlatego prewencja i edukacja w zakresie BHP są niezwykle istotne.

Pytanie 12

Diagramem, który służy do śledzenia realizacji zadań przez członków zespołu projektowego, może być

A. Venna
B. aktywnosci UML
C. związków encji
D. Gantta
Diagram Gantta to narzędzie do wizualizacji harmonogramu projektów. Umożliwia śledzenie postępów i zarządzanie zadaniami, co czyni go niezwykle przydatnym w monitorowaniu pracy zespołu. Każde zadanie jest przedstawione jako pasek, którego długość odpowiada czasowi trwania zadania. Diagram Gantta umożliwia również identyfikację zależności między zadaniami oraz zarządzanie zasobami, co czyni go kluczowym narzędziem w zarządzaniu projektami IT.

Pytanie 13

Co to jest dokumentacja instruktażowa programu?

A. Kolekcją testów jednostkowych oraz ich wyników
B. Instrukcją opisującą, jak używać funkcji programu
C. Dokumentem przedstawiającym plany rozwoju oprogramowania
D. Zbiorem szczegółów technicznych dotyczących kodu źródłowego
Instrukcja wyjaśniająca, jak korzystać z funkcji programu, to podstawowy element dokumentacji pomocy programu. Tego rodzaju dokumentacja jest skierowana do użytkowników końcowych i zawiera opisy interfejsu, funkcji oraz dostępnych narzędzi. Instrukcja użytkownika może obejmować zrzuty ekranu, filmy instruktażowe oraz FAQ (często zadawane pytania), co ułatwia szybkie wdrożenie w obsługę aplikacji. Celem dokumentacji pomocy jest nie tylko wyjaśnienie podstawowych funkcji programu, ale także zwiększenie komfortu użytkownika i minimalizacja problemów związanych z obsługą oprogramowania. Przejrzysta i dobrze napisana instrukcja wpływa na pozytywne doświadczenia użytkowników, redukując liczbę zgłoszeń do działu wsparcia technicznego.

Pytanie 14

Jednym z kroków przy publikacji aplikacji mobilnej w sklepie Google Play są testy Beta, które charakteryzują się tym, że są one

A. przeprowadzane na podstawie dokumentu zawierającego przypadki testowe
B. przeprowadzane przez grupę docelowych użytkowników aplikacji
C. podzielone na testy funkcjonalne, wydajnościowe oraz skalowalności
D. realizowane przez zespół testerów zatrudnionych przez firmę Google
Testy Beta są kluczowym etapem w procesie publikacji aplikacji mobilnej w sklepie Google Play, ponieważ pozwalają na uzyskanie cennych informacji zwrotnych od rzeczywistych użytkowników aplikacji. W tej fazie aplikacja jest udostępniana ograniczonej grupie docelowych użytkowników, którzy są zainteresowani testowaniem oprogramowania przed jego oficjalnym wydaniem. Użytkownicy ci mają możliwość zgłaszania błędów, proponowania ulepszeń oraz oceny funkcjonalności, co jest niezwykle ważne, aby zapewnić, że produkt spełnia wymagania rynku. Przykładem zastosowania testów Beta może być aplikacja społecznościowa, która w pierwszej fazie testowania pozwala wybranej grupie użytkowników na dzielenie się swoimi doświadczeniami. Otrzymane dane są następnie analizowane w celu wprowadzenia niezbędnych poprawek przed pełnym wprowadzeniem aplikacji na rynek. Ponadto, przeprowadzanie testów Beta jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży oprogramowania, zgodnie z metodykami Agile, które podkreślają znaczenie interakcji z użytkownikami oraz ich wkładu w rozwój produktów.

Pytanie 15

W klasie o nazwie samochod przypisano atrybuty: marka, rocznik, parametry[]. Atrybuty te powinny zostać zdefiniowane jako

A. pola
B. funkcje
C. metody
D. interfejsy
Pola klasy to jej atrybuty, które przechowują dane dotyczące obiektów. Definiują one stan obiektu i mogą przyjmować różne wartości w zależności od instancji klasy. W przypadku klasy samochod cechy takie jak marka, rocznik czy parametry to właśnie pola, które odzwierciedlają właściwości poszczególnych obiektów.

Pytanie 16

Zaproponowany fragment kodu w języku Java wypełnia tablicę elementami:

Ilustracja do pytania
A. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
B. 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2
C. 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20
D. 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Kod w języku Java wypełnia tablicę liczbami parzystymi od 2 do 20. W pętli inkrementacja wynosi 2, co skutkuje dodawaniem kolejnych parzystych liczb. To popularne rozwiązanie przy iteracji po wartościach, które mają spełniać określone warunki, np. podzielność przez 2.

Pytanie 17

Który z wymienionych mechanizmów umożliwia ograniczenie dostępu do wybranych sekcji aplikacji webowej?

A. Formularze dynamiczne
B. System logowania i kontroli dostępu
C. Pliki CSS statyczne
D. Mechanizm renderowania treści
System logowania i kontroli dostępu to kluczowy mechanizm, który pozwala na ograniczenie dostępu do niektórych części aplikacji webowej. Logowanie umożliwia uwierzytelnienie użytkowników i przypisanie im odpowiednich ról, co definiuje poziom dostępu do zasobów. Dzięki mechanizmom autoryzacji możliwe jest kontrolowanie, które funkcje lub sekcje aplikacji są dostępne dla poszczególnych użytkowników. Kontrola dostępu może być realizowana za pomocą tokenów JWT (JSON Web Token), sesji lub kluczy API, co zapewnia dodatkowe warstwy zabezpieczeń. Wdrożenie takich systemów jest nieodzowne w aplikacjach webowych oferujących różne poziomy funkcjonalności, takich jak panele administracyjne, portale użytkowników czy aplikacje bankowe. Odpowiednie zarządzanie uprawnieniami jest fundamentem bezpieczeństwa aplikacji.

Pytanie 18

Jak przedstawia się liczba dziesiętna 255 w systemie szesnastkowym?

A. 100
B. FF
C. EF
D. FE
Liczba dziesiętna 255 jest reprezentowana w systemie szesnastkowym jako FF. Aby zrozumieć, dlaczego tak jest, należy przyjrzeć się procesowi konwersji z systemu dziesiętnego na szesnastkowy. System dziesiętny oparty jest na podstawie 10, co oznacza, że używa dziesięciu cyfr od 0 do 9. W systemie szesnastkowym, który ma podstawę 16, używane są cyfry od 0 do 9 oraz litery od A do F, gdzie A odpowiada 10, B - 11, C - 12, D - 13, E - 14, a F - 15. Aby przeliczyć 255 na system szesnastkowy, dzielimy tę liczbę przez 16. Pierwsza operacja daje nam 15 jako wynik całkowity oraz 15 jako resztę, co w systemie szesnastkowym jest reprezentowane literą F. Dalsze dzielenie 15 przez 16 daje wynik 0 oraz resztę 15, co również jest reprezentowane jako F. Zatem, zapisując reszty w odwrotnej kolejności, otrzymujemy FF. Taki zapis jest używany w różnych standardach, takich jak HTML i CSS, gdzie kolory są przedstawiane w formacie szesnastkowym. Przykładem może być kolor czerwony, którego zapis to #FF0000, co oznacza maksymalną wartość czerwonego składnika i zera dla niebieskiego oraz zielonego. Warto znać te konwersje, zwłaszcza w programowaniu i projektowaniu stron internetowych, gdzie często pracuje się z wartościami szesnastkowymi.

Pytanie 19

Jaki kod może być związany z treścią wygenerowaną w trakcie działania programu Java?

Ilustracja do pytania
A. Kodu 4
B. Kodu 2
C. Kodu 1
D. Kodu 3
Kod 4 jest prawidłowym rozwiązaniem generującym przedstawioną treść. Prawidłowo wykorzystuje składnię i logikę języka Java, co skutkuje poprawnym działaniem programu i zgodnym wynikiem w konsoli.

Pytanie 20

Jaki modyfikator umożliwia dostęp do elementu klasy z każdego miejsca w kodzie?

A. Static
B. Protected
C. Public
D. Private
Modyfikator 'Public' umożliwia dostęp do składowych klasy z dowolnego miejsca w programie, zarówno w ramach tej samej klasy, jak i poza nią. To najbardziej otwarty modyfikator dostępu, który pozwala na tworzenie interfejsów API, umożliwiających korzystanie z publicznych metod i właściwości przez inne klasy oraz moduły. W praktyce oznacza to, że publiczne metody są widoczne globalnie, co pozwala na ich wywoływanie bez ograniczeń. Jest to przydatne w przypadkach, gdy dana funkcjonalność musi być dostępna w różnych częściach programu lub aplikacji.

Pytanie 21

Jakie słowa kluczowe są stosowane w języku C++ do zarządzania wyjątkami?

A. try i raise
B. except i finally
C. try i catch
D. throw i handle
Słowa kluczowe 'try' i 'catch' są podstawą obsługi wyjątków w języku C++. Umożliwiają one przechwytywanie i obsługę błędów, które mogą wystąpić podczas wykonywania programu. Blok 'try' zawiera kod, który jest monitorowany pod kątem błędów, a blok 'catch' przechwytuje i przetwarza zgłoszony wyjątek, zapobiegając nieoczekiwanemu zakończeniu programu. Mechanizm ten jest kluczowy dla tworzenia niezawodnego i odpornego na błędy oprogramowania. Dzięki 'try' i 'catch' programista może implementować logikę naprawczą lub logować błędy, co zwiększa stabilność i bezpieczeństwo aplikacji.

Pytanie 22

Które z wymienionych sformułowań najlepiej definiuje oprogramowanie typu ransomware?

A. Programy zbierające prywatne dane bez zgody użytkownika
B. Oprogramowanie stosowane do realizacji ataków DDoS
C. Oprogramowanie uniemożliwiające dostęp do danych w celu wymuszenia zapłaty
D. Złośliwe aplikacje wyświetlające reklamy
Oprogramowanie typu ransomware to rodzaj złośliwego oprogramowania, które ma na celu zablokowanie dostępu do danych użytkownika, a następnie wymuszenie okupu w zamian za ich przywrócenie. Ransomware działa na zasadzie szyfrowania plików na zainfekowanym urządzeniu, co uniemożliwia użytkownikowi korzystanie z danych. Po dokonaniu szyfrowania, ofiara otrzymuje wiadomość z żądaniem okupu, zazwyczaj w kryptowalutach, które mają na celu anonimowość transakcji. Przykłady ransomware to oprogramowanie takie jak WannaCry oraz Petya, które spowodowały globalne ataki, skutkując znacznymi stratami finansowymi dla wielu organizacji. Zgodnie z definicjami i standardami, takimi jak NIST (National Institute of Standards and Technology), ransomware jest klasyfikowane jako jedno z najpoważniejszych zagrożeń dla bezpieczeństwa informacji. Warto również zauważyć, że ransomware rozwija się, a jego twórcy stosują różne techniki, aby zwiększyć skuteczność ataków, takie jak wykorzystywanie luk w oprogramowaniu oraz phishing, aby zainfekować systemy użytkowników.

Pytanie 23

W zaprezentowanym kodzie stworzono abstrakcyjną klasę figura oraz klasę prostokąta, która dziedziczy po niej, zawierającą zdefiniowane pola i konstruktory. Wskaż minimalną wersję implementacji sekcji /* metody klasy */ dla klasy Prostokat:

Ilustracja do pytania
A. C
B. D
C. A
D. B
Inne implementacje albo pomijają wymagane metody, co prowadzi do błędów kompilacji, albo zawierają niepotrzebne rozszerzenia, które wykraczają poza minimalny zakres. Pomijanie wymaganych konstruktorów powoduje, że klasa nie dziedziczy poprawnie po klasie nadrzędnej.

Pytanie 24

Co to jest automatyzacja testowania procesów?

A. Używaniem narzędzi oraz skryptów do wykonywania testów w sposób automatyczny bez udziału człowieka
B. Sprawdzaniem poprawności działania aplikacji na urządzeniach przenośnych
C. Integracją testów w środowisku deweloperskim
D. Kompilowaniem kodu w celu zwiększenia efektywności
Automatyzacja procesu testowania to zastosowanie narzędzi, skryptów i technologii do przeprowadzania testów oprogramowania w sposób zautomatyzowany, bez konieczności ciągłej ingerencji człowieka. Automatyzacja pozwala na szybkie i wielokrotne uruchamianie testów regresyjnych, co znacząco zwiększa efektywność testowania, redukuje czas potrzebny na wykrycie błędów i umożliwia jednoczesne testowanie wielu funkcji. Narzędzia takie jak Selenium, JUnit czy TestNG pozwalają na tworzenie skryptów testowych, które automatycznie weryfikują poprawność działania aplikacji na różnych urządzeniach i w różnych środowiskach. Automatyzacja testów to nie tylko oszczędność czasu, ale także wyższa dokładność i powtarzalność testów, co minimalizuje ryzyko przeoczenia krytycznych błędów.

Pytanie 25

Z analizy złożoności obliczeniowej różnych algorytmów sortowania na dużych zbiorach danych (przekraczających 100 elementów) wynika, że najefektywniejszą metodą jest algorytm sortowania

Ilustracja do pytania
A. przez zliczanie
B. bąbelkowego
C. przez scalanie
D. kubełkowego
Sortowanie przez zliczanie jest jedną z najszybszych metod sortowania w przypadku określonych typów danych wejściowych. W szczególności działa ono efektywnie, gdy znamy ograniczenia co do zakresu wartości w zbiorze danych, ponieważ jego złożoność obliczeniowa wynosi O(n+k), gdzie n to liczba elementów do posortowania, a k to zakres wartości. Dzięki temu, w przeciwieństwie do metod sortowania porównawczego, takich jak sortowanie przez scalanie czy bąbelkowe, sortowanie przez zliczanie może osiągnąć liniową złożoność czasową, jeśli k jest stosunkowo małe w porównaniu do n. Algorytm ten działa poprzez zliczanie wystąpień każdego elementu, co pozwala na szybkie umieszczenie go w odpowiedniej pozycji w posortowanej tablicy. Przykładowe zastosowania sortowania przez zliczanie to sortowanie wyników egzaminów czy organizacja danych liczbowych w określonym przedziale, co jest często spotykane w analizach statystycznych. Standardy branżowe często korzystają z tej metody, gdy operujemy na dużych zbiorach danych o ograniczonym zakresie, co jest zgodne z najlepszymi praktykami efektywnego przetwarzania danych.

Pytanie 26

W jakim języku programowania kod źródłowy musi być skompilowany do kodu maszynowego konkretnej architektury procesora przed jego uruchomieniem?

A. PHP
B. Java
C. Perl
D. C++
C++ to język kompilowany, co oznacza, że kod źródłowy jest najpierw przekształcany do kodu maszynowego przed jego uruchomieniem. Dzięki temu aplikacje napisane w C++ działają szybciej i są bardziej efektywne, ale wymagają kompilacji na każdą platformę oddzielnie.

Pytanie 27

Algorytm wyszukiwania sekwencyjnego z wykorzystaniem wartownika opiera się na założeniu, że

A. szukany element powinien wystąpić wielokrotnie w zbiorze
B. zbiór ma zawsze 100 elementów
C. na końcu analizowanego zbioru należy dodać wartownika
D. zbiór danych wejściowych musi być uporządkowany
Algorytm sekwencyjnego wyszukiwania elementu z wartownikiem jest techniką optymalizacji procesu wyszukiwania w strukturach danych, która znacząco zwiększa efektywność operacji w przypadkach, gdy zbiór danych jest duży. Wartownik to specjalny element, który jest dodawany na końcu przeszukiwanego zbioru, co pozwala na uproszczenie warunków zakończenia pętli przeszukiwania. Kiedy algorytm przeszukuje zbiór, porównuje każdy element z poszukiwanym, a gdy znajdzie element, może zakończyć działanie. Dodanie wartownika pozwala uniknąć potrzeby sprawdzania, czy aktualnie przeszukiwany element jest ostatnim z oryginalnego zbioru, co z kolei zmniejsza liczbę porównań i przyspiesza proces wyszukiwania. W praktyce algorytm ten jest szczególnie użyteczny w przypadku niewielkich zbiorów danych, gdzie efektywność jest kluczowa. Przykładem zastosowania może być edytor tekstu, w którym użytkownik wyszukuje konkretne słowa w dokumencie, a dodanie wartownika usprawnia ten proces. Zgodnie z zasadami wydajnego programowania, ta technika stanowi jeden z podstawowych mechanizmów stosowanych w algorytmice, co czyni ją fundamentalnym konceptem w nauce o komputerach.

Pytanie 28

Na zaprezentowanych ilustracjach znajduje się okno aplikacji w wersji początkowej oraz po wprowadzeniu danych. Przyjmując, że pole "Dostępne środki" służy do wprowadzania wartości typu rzeczywistego, wskaż elementy struktury, które najlepiej odpowiadają tym danym?

Ilustracja do pytania
A. Kod 4
B. Kod 3
C. Kod 2
D. Kod 1
Dla pola 'Dostępne środki', które powinno przechowywać wartości rzeczywiste, odpowiednią strukturą jest ta zawierająca typ danych float lub double. Są to typy zmiennoprzecinkowe umożliwiające przechowywanie liczb z częścią ułamkową, co jest kluczowe przy operacjach finansowych i precyzyjnych obliczeniach. Wybór odpowiedniej struktury danych gwarantuje dokładność i minimalizuje ryzyko błędów związanych z zaokrągleniami.

Pytanie 29

Przedstawione kody zawierają realizację funkcji oraz jeden zdefiniowany test automatyczny, który weryfikuje działanie funkcji w przypadku, gdy argumentem jest liczba ujemna. W miejscu kropek trzeba dodać drugi test, który sprawdzi funkcjonalność funkcji, kiedy argumentem jest liczba dodatnia. Który z poniższych kodów jest odpowiedni do tego testu?

Ilustracja do pytania
A. Odpowiedź C
B. Odpowiedź A
C. Odpowiedź D
D. Odpowiedź B
Błędne odpowiedzi A B oraz D wynikają z niepoprawnego zrozumienia działania funkcji fun1 która przekształca wartość ujemną na dodatnią ale nie zmienia wartości dodatnich Odpowiedź A sugeruje że funkcja powinna dodać 1 do wartości co nie jest zgodne z jej definicją Funkcja nie wykonuje operacji arytmetycznych poza mnożeniem ujemnych liczb przez -1 co w odpowiedzi A nie ma zastosowania Wynik testu oczekiwany jako result+1 nie odzwierciedla poprawnego działania funkcji Odpowiedź B natomiast błędnie zakłada że funkcja przekształca dodatnie liczby w ujemne co nie jest prawdą Funkcja jedynie zmienia znak dla ujemnych wartości więc test oczekujący że 2 przekształci się w -2 jest niepoprawny Odpowiedź D z kolei zakłada że funkcja zmienia znak liczby dodatniej 1 do wartości -1 co również nie jest zgodne z założeniami funkcji Fun1 powinna zwracać tę samą wartość dla liczby dodatniej Funkcje jednostkowe są kluczowym narzędziem do zapewnienia niezawodności kodu i ich prawidłowe zrozumienie jest niezbędne do skutecznego testowania oprogramowania W kontekście tego pytania jedynie odpowiedź C prawidłowo odzwierciedla poprawne zachowanie funkcji dla wartości dodatnich co jest zgodne z jej implementacją

Pytanie 30

Jakiego kwalifikatora powinno się użyć dla metody, aby umożliwić do niej dostęp jedynie z wnętrza tej klasy oraz klas dziedziczących, a także, by metoda ta nie była dostępna w żadnej funkcji?

A. reinterpret_cast
B. protected
C. private
D. public
Metoda oznaczona jako 'protected' jest dostępna tylko z poziomu klasy oraz jej klas potomnych. Chroni to przed bezpośrednim dostępem spoza klasy, zapewniając większe bezpieczeństwo kodu i ograniczenie dostępu.

Pytanie 31

Jaka jest podstawowa funkcja narzędzia do zarządzania projektami?

A. Zarządzanie zadaniami i czasem w projekcie
B. Opracowanie bazy danych dla projektu
C. Produkcja animacji komputerowych
D. Poprawa wydajności kodu programu
Zarządzanie zadaniami i czasem to naprawdę kluczowa sprawa w projektach. Dzięki narzędziom takim jak Microsoft Project, Jira, Trello, czy Monday, zespoły mogą lepiej planować, przydzielać role i śledzić, co się dzieje. Możliwości tych narzędzi pozwalają ustalać deadline’y, priorytety, a nawet automatycznie przypominają o zbliżających się terminach. To super pomaga w unikaniu opóźnień i pozwala lepiej zorganizować pracę. Wizualizacja projektu w formie osi czasu czy tablicy kanban też jest mega przydatna, bo wszystko staje się bardziej czytelne.

Pytanie 32

Jakie jest przeznaczenie komentarzy w kodzie źródłowym programu?

A. Do dokumentowania działania kodu i ułatwienia jego zrozumienia
B. Do definiowania zmiennych globalnych
C. Do optymalizacji wydajności kodu
D. Do uruchamiania kodu w trybie debugowania
Komentarze w kodzie źródłowym programu pełnią kluczową rolę w dokumentowaniu działania aplikacji. Dzięki nim programiści mogą opisywać, co robią poszczególne fragmenty kodu, jakie funkcje realizują oraz jakie są zależności między modułami. Komentarze nie wpływają na działanie programu, ale znacząco ułatwiają pracę nad nim w przyszłości, zwłaszcza gdy projekt jest rozwijany przez wielu programistów lub po dłuższej przerwie. Komentarze poprawiają czytelność kodu, minimalizując ryzyko błędów wynikających z niejasności lub złej interpretacji działania aplikacji. W dobrze napisanym kodzie komentarze są używane strategicznie – opisują kluczowe algorytmy, niestandardowe rozwiązania oraz obszary wymagające szczególnej uwagi. Przejrzysty i dobrze udokumentowany kod to fundament skalowalnych i łatwych w utrzymaniu aplikacji.

Pytanie 33

Wykorzystując React.js oraz Angular, stworzono funkcjonalnie równoważne kody źródłowe. Aby móc w metodzie handleSubmit pokazać zawartość kontrolki input w miejscu oznaczonym ???, należy odwołać się do atrybutu o nazwie

Ilustracja do pytania
A. nazwa1
B. nazwa3
C. nazwa2
D. nazwa4
Aby wyświetlić zawartość kontrolki input w metodzie handleSubmit, należy odwołać się do atrybutu nazwa1. W React.js przypisanie referencji do elementu za pomocą ref lub state umożliwia dostęp do wartości tego elementu.

Pytanie 34

Jaką złożoność obliczeniową posiada podany algorytm?

Ilustracja do pytania
A. O(1)
B. O(n log n)
C. O(n)
D. O(n2)
O(n log n) – to typowa złożoność dla algorytmów sortowania, na przykład quicksort czy mergesort. O(1) – to oznacza, że algorytm działa w stałym czasie, niezależnie od wielkości danych, co tu nie pasuje. O(n^2) – to z kolei złożoność dla algorytmów, które mają kwadratową wydajność, jak na przykład sortowanie bąbelkowe, ale to nie jest to, czego szukamy w tym przypadku.

Pytanie 35

Jakie elementy powinny być uwzględnione w dokumentacji testowej aplikacji?

A. Harmonogram wdrożenia aplikacji
B. Opis procedur testowych oraz rezultaty wykonanych testów
C. Specyfikacje techniczne serwera
D. Zalecenia dotyczące optymalizacji kodu
Opis procedur testowych i wyników przeprowadzonych testów to kluczowy element dokumentacji testów aplikacji. Tego rodzaju dokumentacja obejmuje szczegółowe instrukcje dotyczące metod testowania, użytych narzędzi oraz kroków niezbędnych do przeprowadzenia testów jednostkowych, integracyjnych i systemowych. W dokumentacji znajdują się również raporty z wynikami testów, które wskazują, czy aplikacja działa zgodnie z wymaganiami oraz jakie błędy zostały wykryte. Testy pozwalają na wczesne wychwycenie problemów i eliminację błędów przed wdrożeniem aplikacji na produkcję, co znacząco zwiększa jakość oprogramowania. Dokumentacja testowa jest także nieocenionym źródłem informacji dla zespołów QA (Quality Assurance), umożliwiając śledzenie historii testów i zapewnienie, że wszystkie elementy aplikacji zostały przetestowane zgodnie z procedurami.

Pytanie 36

Jakie kwestie związane z percepcją są uwzględnione w rekomendacjach standardu WCAG 2.0?

A. zapewnienia odpowiedniego czasu na zapoznanie się i przetworzenie informacji
B. jasności i dokładności w dostarczonych treściach na stronie
C. umożliwienia interakcji między elementami użytkownika za pomocą klawiatury
D. prezentacji elementów interfejsu użytkownika
Rekomendacje WCAG 2.0 dotyczące percepcji koncentrują się na zapewnieniu dostępności treści dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich zdolności percepcyjnych. Obejmuje to m.in. dostarczanie tekstów alternatywnych dla obrazów, odpowiednie kontrasty i możliwość odczytu treści przez czytniki ekranowe. Percepcja jest jednym z kluczowych filarów dostępności i jej odpowiednie wdrożenie znacząco zwiększa użyteczność aplikacji i stron internetowych.

Pytanie 37

Jaki typ testów ocenia funkcjonalność aplikacji z punktu widzenia użytkownika końcowego?

A. Testy zgodności
B. Testy obciążeniowe
C. Testy funkcjonalne
D. Testy użyteczności
Testy użyteczności to kluczowy element w procesie tworzenia aplikacji, który koncentruje się na analizie i ocenie interakcji użytkownika z produktem. Celem testów użyteczności jest sprawdzenie, jak łatwa i intuicyjna w obsłudze jest aplikacja, czy użytkownik jest w stanie efektywnie osiągnąć swoje cele oraz jakie są potencjalne bariery w korzystaniu z aplikacji. Testy te dostarczają cennych informacji na temat UX (User Experience) i pozwalają na wczesne wykrycie problemów związanych z designem oraz funkcjonalnością.

Pytanie 38

W jakim przypadku należy umieścić poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej?

A. w sytuacji urazu pleców, gdy osoba jest świadoma
B. gdy wystąpi omdlenie i brak tętna
C. w przypadku omdlenia, gdy osoba jest przytomna
D. w przypadku urazu kręgosłupa
Ułożenie poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej jest kluczowym krokiem w sytuacjach medycznych, zwłaszcza w przypadku omdlenia, gdy osoba jest przytomna i oddycha. Ta pozycja ma na celu zapewnienie drożności dróg oddechowych, co jest niezbędne, aby uniknąć zadławienia się własnymi wymiotami lub śliną. W sytuacji, gdy osoba traci przytomność, lecz nadal oddycha, ułożenie jej na boku minimalizuje ryzyko aspiracji i wspiera naturalne funkcje oddechowe. Ważne jest, aby przyjąć tę pozycję, ale również monitorować stan poszkodowanego, sprawdzając jego oddech i reakcje. Zgodnie z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji, w takich sytuacjach kluczowe jest, aby osoba była w pełni zabezpieczona i nie mogła się przewrócić. Przykłady zastosowania tej techniki obejmują sytuacje, gdzie osoba straciła przytomność na skutek omdlenia związanego z nagłym spadkiem ciśnienia krwi lub innymi czynnikami. Wykorzystanie pozycji bocznej bezpiecznej jest standardem w pierwszej pomocy i jest szkolone w ramach kursów dla ratowników oraz medyków.

Pytanie 39

Który z poniższych przypadków stanowi test niefunkcjonalny?

A. Sprawdzenie obsługi formularza rejestracji
B. Testowanie wydajności aplikacji pod dużym obciążeniem
C. Weryfikacja poprawności logowania użytkownika
D. Sprawdzenie działania przycisku
Testowanie wydajności aplikacji pod dużym obciążeniem to przykład testu niefunkcjonalnego. Jego celem jest ocena, jak aplikacja zachowuje się przy dużej liczbie użytkowników lub operacji jednocześnie. Testy te pozwalają na identyfikację wąskich gardeł i optymalizację kodu oraz infrastruktury serwerowej. W ramach testów obciążeniowych analizowane są parametry takie jak czas odpowiedzi, zużycie zasobów (CPU, RAM) oraz stabilność aplikacji w warunkach skrajnego obciążenia. Testowanie wydajności jest kluczowe w aplikacjach webowych, e-commerce oraz systemach o dużej liczbie transakcji, gdzie każdy przestój może generować straty finansowe i negatywnie wpływać na doświadczenia użytkownika.

Pytanie 40

W aplikacji mobilnej, aby określić warianty grafiki w zależności od wielkości ekranu, należy (uwaga: odpowiedzi wariantowe dla dwóch systemów - sugerować się systemem omawianym na zajęciach)

A. iOS: dodać do nazw plików sufiksy @2x, @3x. Android: umieścić grafikę w odpowiednich folderach drawable: -hdpi, -xhpi, xxhdpi
B. iOS: utworzyć katalogi hdpi, lhpi, xhpi i dodać do nich grafiki. Android: utworzyć katalogi 32x32, 64x64, 96x96 i dodać do nich grafiki
C. iOS: dodać do nazw sufiksy #2x, #3x. Android: dodać do nazw sufiks rozdzielczości: -32x32, -64x64, -96x96
D. iOS: dodać do nazw sufiksy oznaczające rozdzielczość, np. 32ppi. Android: umieścić grafikę w odpowiednich katalogach: 32ppi, 64ppi, 96ppi
Kiedy chcemy, żeby grafiki w aplikacjach mobilnych wyglądały dobrze na różnych ekranach, musimy zastosować odpowiednie strategie, które zależą od platformy. Na iOS używa się przyrostków @2x lub @3x, co oznacza, że grafiki są przygotowane dla ekranów Retina, które mają wyższą gęstość pikseli. Na Androidzie z kolei, grafiki umieszcza się w folderach drawable z takimi nazwami jak -hdpi, -xhdpi czy -xxhdpi. Dzięki temu system wie, jaką wersję grafiki wybrać w zależności od rozdzielczości urządzenia. Moim zdaniem, taki system pozwala na super jakość obrazów i lepszą wydajność aplikacji.