Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik grafiki i poligrafii cyfrowej
  • Kwalifikacja: PGF.05 - Drukowanie cyfrowe i obróbka druków
  • Data rozpoczęcia: 7 czerwca 2025 07:47
  • Data zakończenia: 7 czerwca 2025 08:03

Egzamin zdany!

Wynik: 38/40 punktów (95,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jak długo potrwa wydrukowanie 20 banerów o wymiarach 3 x 4 m, jeśli ploter wielkoformatowy ma wydajność 6 m2 na godzinę?

A. 40 h
B. 20 h
C. 12 h
D. 24 h
Aby obliczyć czas potrzebny na wydrukowanie 20 banerów o wymiarach 3 x 4 m, najpierw należy obliczyć całkowitą powierzchnię, która ma być wydrukowana. Powierzchnia jednego banera wynosi 3 m x 4 m, co daje 12 m². Dla 20 banerów całkowita powierzchnia wynosi 20 x 12 m² = 240 m². Mając na uwadze wydajność plotera wynoszącą 6 m² na godzinę, możemy obliczyć czas potrzebny do wydrukowania 240 m². Dzieląc całkowitą powierzchnię 240 m² przez wydajność 6 m²/h, otrzymujemy 240 m² / 6 m²/h = 40 godzin. Tak więc, czas potrzebny na wydrukowanie 20 banerów wynosi 40 godzin. Tego typu obliczenia są kluczowe w branży druku wielkoformatowego, gdzie precyzja i czas realizacji są istotnymi czynnikami wpływającymi na efektywność produkcji i satysfakcję klientów. W praktyce, planowanie czasu wydruku jest ważne dla optymalizacji pracy i zarządzania projektami.

Pytanie 2

Jakie podłoże nadaje się do druku wizytówek?

A. Karton powlekany 280 g/m2
B. Papier offsetowy 100 g/m2
C. Papier syntetyczny 80 g/m2
D. Bibuła krepowana 45 g/m2
Karton powlekany 280 g/m2 jest najlepszym wyborem do druku wizytówek z kilku powodów. Przede wszystkim jego gramatura zapewnia odpowiednią sztywność i trwałość, co sprawia, że wizytówki są odporne na zagięcia i uszkodzenia. Karton powlekany charakteryzuje się gładką powierzchnią, co umożliwia uzyskanie wysokiej jakości druku cyfrowego lub offsetowego. Dzięki temu kolory są żywe, a detale wyraźne, co jest kluczowe dla efektywnej prezentacji wizytówki. Ponadto, karton powlekany można łatwo laminować lub pokrywać foliami, co dodatkowo zwiększa jego odporność na czynniki zewnętrzne, takie jak wilgoć czy zarysowania. W branży poligraficznej standardy jakości są istotne, a wybór odpowiedniego podłoża wpływa na wrażenie, jakie wywiera wizytówka na potencjalnych klientach. Warto pamiętać, że wizytówka jest często pierwszym punktem kontaktu z klientem, dlatego jej jakość ma znaczenie. Dlatego karton powlekany 280 g/m2 jest najczęściej rekomendowanym podłożem do druku wizytówek.

Pytanie 3

Jakie rozwiązanie wystawiennicze najlepiej sprawdzi się przy prezentacji grafiki na tkaninie tekstylnej podświetlanej diodami LED?

A. potykacz
B. kaseton
C. profil aluminiowy
D. roll up
Kaseton to system wystawienniczy, który jest jednym z najskuteczniejszych rozwiązań do prezentacji grafiki na tkaninie tekstylnej, szczególnie gdy wykorzystuje się podświetlenie LED. Dzięki swojej konstrukcji, kaseton umożliwia równomierne rozprowadzenie światła, co podkreśla kolory i detale grafiki, zapewniając spektakularny efekt wizualny. Tkanina naciągnięta na ramę kasetonu jest dobrze widoczna z różnych kątów, a dodatkowe podświetlenie LED wzmacnia kontrast i intensywność barw. Przykładem zastosowania kasetonów są wystawy handlowe, eventy oraz reklama zewnętrzna, gdzie estetyka prezentacji ma kluczowe znaczenie. W branży reklamowej kasetony są często wykorzystywane w formie witryn sklepowych lub punktów informacyjnych, gdzie wymagane jest przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów. Dobre praktyki w projektowaniu kasetonów obejmują stosowanie materiałów odpornych na warunki atmosferyczne oraz zapewnienie łatwego dostępu do źródła światła w celu wymiany żarówek LED, co zwiększa efektywność i trwałość systemu.

Pytanie 4

Do jakich wydruków używa się drewnianej ramy zwanej blejtramem?

A. Obrazów na płótnie
B. Naklejek samoprzylepnych
C. Opakowań z tektury
D. Albumowych zdjęć
Drewniany stelaż zwany blejtramem jest kluczowym elementem w procesie tworzenia i eksponowania obrazów na płótnie. Blejtram składa się z czterech połączonych ze sobą listew, które tworzą ramę, na którą naciągane jest płótno malarskie. Praktyka ta jest szeroko stosowana w malarstwie artystycznym, gdzie istotne jest, aby obraz był stabilny, a jednocześnie pozwalał na swobodne rozciąganie się materiału pod wpływem różnych czynników, takich jak wilgotność czy temperatura. Wysokiej jakości blejtramy są produkowane zgodnie z normami, które zapewniają ich trwałość oraz odporność na odkształcenia. Ważne jest, aby używać stelaży wykonanych z drewna sosnowego, dębowego czy cedrowego, które charakteryzują się odpowiednią wytrzymałością i estetyką. Na blejtramie można stosować różnorodne techniki malarskie, takie jak olej, akryl czy akwarela, co czyni go wszechstronnym rozwiązaniem dla artystów. Ponadto, blejtram ułatwia montaż i eksponowanie gotowych dzieł w galeriach i domach, co jest istotnym aspektem w profesjonalnej prezentacji sztuki.

Pytanie 5

Reklamę stworzoną z siatki mesh można zawiesić na linkach, jeśli reklama posiada

A. stalowe oczka
B. frezy na linki
C. wzmocnienie płótnem
D. zaokrąglenia rogów
Te stalowe oczka to naprawdę ważna rzecz, jeśli chodzi o zawieszanie reklam na siatce mesh. To takie metalowe kółeczka, które się wszywa albo przymocowuje na brzegach reklamy. Dzięki nim można dobrze i stabilnie przymocować linki, co sprawia, że reklama nie tylko dobrze wygląda, ale też jest bezpieczna. W praktyce, jak używasz stalowych oczek, to reklama jest bardziej odporna na wiatr i inne siły, które mogą ją uszkodzić. Fajnie jest też stosować te oczka w równych odstępach, bo to pomaga lepiej rozłożyć napięcie w materiale. A jak materiał jest dobrze napięty, to także lepiej się prezentuje. Stalowe oczka to już norma w branży reklamowej, widać to na wielu projektach w miastach i na różnego rodzaju eventach, gdzie reklamy muszą być wytrzymałe na trudne warunki.

Pytanie 6

Wydruk A1 stworzony na materiale banerowym (frontlit) może być eksponowany przy pomocy

A. rzutnika cyfrowego
B. stojaka ekspozycyjnego
C. potykacza B2
D. x-bannera
Odpowiedź 'x-bannera' jest poprawna, ponieważ jest to jeden z najczęściej stosowanych nośników reklamowych przeznaczonych do prezentacji wydruków na materiałach banerowych typu frontlit. X-banner to konstrukcja, która zapewnia stabilność i łatwość w montażu, a dzięki swojej lekkiej wadze oraz składanej formie, jest idealna do transportu i prezentacji w różnych lokalizacjach, takich jak targi, wystawy czy eventy. Wykorzystanie materiału frontlit pozwala na uzyskanie żywych kolorów oraz wysokiej jakości druku, co jest kluczowe dla efektywnej komunikacji wizualnej. Warto również zauważyć, że x-bannery są zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, ponieważ umożliwiają szybkie i łatwe wymienianie grafik bez potrzeby zakupu nowej konstrukcji. To elastyczne rozwiązanie jest doskonałym przykładem, jak można efektywnie i estetycznie prezentować materiały reklamowe.

Pytanie 7

Program, który można wykorzystać do wstępnej oceny poprawności plików PDF to

A. Dreamweaver
B. Fireworks
C. Acrobat
D. Brigde
Program Adobe Acrobat jest jednym z najpopularniejszych narzędzi do pracy z plikami PDF i jest uznawany za standard w branży. Umożliwia nie tylko tworzenie i edytowanie dokumentów PDF, ale także przeprowadzanie wstępnej weryfikacji ich poprawności. W procesie tym można zweryfikować, czy dokument spełnia określone standardy, takie jak PDF/A, co jest istotne w kontekście archiwizacji dokumentów. Przykładowo, podczas przygotowywania dokumentów do publikacji, można użyć Acrobat do sprawdzenia, czy wszystkie czcionki zostały osadzone, a obrazy są w odpowiedniej rozdzielczości. Ponadto, Acrobat oferuje narzędzia do analizy i przeszukiwania treści, co pozwala na skuteczną weryfikację zawartości dokumentów przed ich udostępnieniem. Dobre praktyki wskazują, że regularne korzystanie z takich narzędzi zwiększa jakość dokumentacji i minimalizuje ryzyko błędów przy publikacji.

Pytanie 8

Ocena zmian w grubości warstwy tuszu w cyfrowym druku polega na analizie

A. masy podłoża drukowego przed oraz po procesie druku
B. gęstości optycznej druku
C. anizotropii zadrukowanego papieru
D. dopasowania druku odbitki na awersie oraz rewersie
Gęstość optyczna druku jest kluczowym parametrem oceny jakości druku cyfrowego, ponieważ odzwierciedla, jak intensywnie tusz absorbuje lub odbija światło. W kontekście kontroli grubości warstwy tuszu, gęstość optyczna pozwala na precyzyjne monitorowanie ilości tuszu na powierzchni druku. W praktyce, zdolność do oceny gęstości optycznej jest wykorzystywana w procesach inspekcji jakości i zapewnienia, że każda odbitka spełnia wymagane standardy krytyczne dla danej aplikacji. Metody pomiaru gęstości optycznej często stosują spektrofotometry, które analizują pasmo światła odbitego od zadrukowanej powierzchni. Wartości uzyskane w tych pomiarach są porównywane z normami branżowymi, co pozwala na kontrolę i optymalizację procesu druku. W związku z tym, zrozumienie gęstości optycznej jest fundamentem dla osiągnięcia wysokiej jakości druku oraz efektywności produkcji. W przeciwnym razie, niewłaściwa ocena może prowadzić do defektów w druku, co pociąga za sobą dodatkowe koszty i czas przestoju w produkcji.

Pytanie 9

Jakie działania należy podjąć przed rozpoczęciem drukowania naklejek na cyfrowej drukarce?

A. Weryfikacja oprogramowania, aktywacja skanera, policzenie arkuszy papieru.
B. Rebootowanie komputera, przycięcie papieru do odpowiedniego rozmiaru, nałożenie tuszu na wałki.
C. Włączenie stacji roboczej, oczyszczenie dyszy drukującej, zeskanowanie dokumentów.
D. Przygotowanie plików graficznych, sprawdzenie stanu tonera, umieszczenie odpowiedniego podłoża.
Odpowiedź dotycząca przygotowania plików graficznych, sprawdzenia toneru oraz załadowania odpowiedniego podłoża jest kluczowa przed przystąpieniem do drukowania naklejek na cyfrowej maszynie drukującej. Przygotowanie plików graficznych to fundamentalny krok, ponieważ niewłaściwe formatowanie lub rozdzielczość może prowadzić do niedokładnych wydruków. Przykładowo, pliki powinny być zapisane w odpowiednim formacie, takim jak PDF lub TIFF, aby zapewnić najwyższą jakość druku. Sprawdzenie toneru jest istotne, ponieważ niewystarczająca ilość tonera może skutkować bladych kolorów lub nierównomiernym pokryciem, co jest nieakceptowalne w przypadku naklejek. Wreszcie, załadowanie odpowiedniego podłoża, które jest kompatybilne z maszyną drukującą, jest kluczowym aspektem, ponieważ różne materiały wymagają różnych ustawień maszyny, co wpływa na ostateczny efekt. Warto również pamiętać o standardach branżowych, takich jak ISO 12647, które regulują procesy druku, zapewniając spójność i jakość wydruków. Zastosowanie tych praktyk znacząco poprawia efektywność i jakość końcowego produktu.

Pytanie 10

Jaki zakres temperatury jest najczęściej używany podczas drukowania w technologii 3D, w której materiał termoplastyczny jest ekstruowany?

A. 180°C ÷ 260°C
B. 300°C ÷ 360°C
C. 260°C ÷ 280°C
D. 60°C ÷ 160°C
Zakres temperatury 180°C ÷ 260°C jest najczęściej stosowany w technologii druku 3D, szczególnie w przypadku materiałów takich jak PLA i ABS. Materiały te charakteryzują się dobrą adhezją do platformy roboczej oraz stabilnością wymiarową w tym zakresie. W praktyce oznacza to, że przy użyciu zalecanego zakresu temperatur, uzyskuje się wysoką jakość wydruków, minimalizując ryzyko deformacji oraz problemów z przyczepnością warstw. Warto również zauważyć, że dostosowanie temperatury do specyfiki danego materiału oraz rodzaju drukarki 3D jest kluczowe, aby osiągnąć optymalne rezultaty. W branży druku 3D standardy i dobre praktyki przewidują prowadzenie testów materiałowych, by określić idealne parametry dla konkretnego procesu. Dodatkowo, zastosowanie odpowiedniej kalibracji drukarki w połączeniu z właściwym doborem temperatury może znacząco wpłynąć na efektywność produkcji oraz jakość końcowego produktu. Zaleca się również monitorowanie zmian temperatury otoczenia oraz wilgotności, które mogą wpływać na właściwości materiałów termoplastycznych.

Pytanie 11

Przeniesienie kształtu oraz rozmiarów modelu rzeczywistego do formy cyfrowej zazwyczaj odbywa się przy użyciu

A. kamery cyfrowej
B. skanera 3D
C. kamery internetowej
D. aparatu cyfrowego
Skaner 3D jest urządzeniem, które umożliwia przeniesienie kształtu oraz wymiarów obiektów rzeczywistych do postaci cyfrowej poprzez zbieranie danych o ich geometrii. Działa na zasadzie skanowania powierzchni obiektu z różnych kątów i tworzenia chmury punktów, która jest następnie przetwarzana na model trójwymiarowy. Technologia ta znajduje szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach, takich jak inżynieria, architektura, medycyna, a także w rozwoju gier komputerowych. Przykładowo, w przemyśle motoryzacyjnym skanery 3D są używane do tworzenia dokładnych modeli części zamiennych, co pozwala na ich łatwiejsze projektowanie i reprodukcję. W architekturze skanery 3D mogą być wykorzystane do digitalizacji zabytków, co umożliwia ich konserwację oraz rekonstrukcję. Dzięki precyzji i szybkości działania skanera 3D, proces ten staje się znacznie bardziej efektywny, a uzyskane modele mogą być z łatwością integrowane z oprogramowaniem CAD, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi w zakresie projektowania i inżynierii.

Pytanie 12

Jakie urządzenie jest niezbędne do wykonania przegnieceń na materiałach kartonowych?

A. Złamywarki nożowej
B. Krajarki trójnożowej
C. Bindownicy
D. Bigówki
Bigówki to specjalistyczne urządzenia wykorzystywane do wykonywania przegnieceń na podłożach kartonowych oraz papierowych. Proces bigowania polega na tworzeniu linii zgięcia, co jest kluczowe w produkcji różnych wyrobów poligraficznych i opakowaniowych. Poprawnie wykonane przegnioty ułatwiają składanie kartonu, co wpływa na jakość finalnego produktu oraz jego estetykę. Bigówki są dostosowane do różnych grubości materiału, co pozwala na uzyskanie precyzyjnych kształtów i linii. W praktyce, w branży poligraficznej, bigówki są niezbędne do produkcji kartek okolicznościowych, broszur czy opakowań. Warto także zaznaczyć, że stosowanie bigówki zgodnie z normami branżowymi zwiększa efektywność produkcji oraz zmniejsza ilość odpadów, co jest istotne w kontekście zrównoważonego rozwoju i oszczędności materiałowych.

Pytanie 13

Jakie urządzenie powinno być użyte do połączenia wkładu z okładką w zeszycie?

A. Niciarka
B. Zszywacz druciany
C. Spirala
D. Klejarka agregatowa
Zszywarka drutem to narzędzie optymalne do łączenia wkładów z okładkami w oprawie zeszytowej, ponieważ zapewnia trwałe i mocne połączenie, które jest istotne w kontekście użytkowania zeszytów. Proces zszywania drutem polega na przeprowadzeniu drutu przez papier okładki oraz wkładu, co pozwala na ich stabilne zespolenie. Zszywarki drutowe dostępne są w różnych formach, w tym mechanicznych oraz elektrycznych, co umożliwia dobór odpowiedniego narzędzia w zależności od skali produkcji. Zastosowanie zszywarki drutem jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży introligatorskiej, gdzie trwałość i estetyka oprawy są kluczowe. Często wykorzystywana jest w większych drukarniach oraz warsztatach introligatorskich, gdzie wymagane jest wysokiej jakości wykonanie. Warto również zwrócić uwagę na standardy branżowe, które zalecają użycie zszywki o odpowiedniej grubości oraz jakości, co wpływa na finalny efekt wizualny oraz funkcjonalny zeszytu.

Pytanie 14

Przed rozpoczęciem pracy z maszyną do druku cyfrowego powinno się

A. przygotować instrukcję obsługi, załadować tonery, uruchomić wentylację
B. założyć słuchawki ochronne, upewnić się, że maszyna jest uziemiona, włączyć maszynę
C. ustawić maszynę w pobliżu wentylacji, podłączyć drukarkę do prądu, założyć rękawice
D. przygotować komputer z odpowiednim oprogramowaniem, umieścić papier, sprawdzić tonery
Przygotowanie sprzętu do druku to kluczowa sprawa. Najpierw musisz uruchomić oprogramowanie, które pomoże Ci w komunikacji z maszyną. Bez tego to jak z samochodem bez paliwa – nie ruszysz. Ważne też, żeby program był zainstalowany i skonfigurowany, bo jak coś nie tak, to zaraz pojawią się problemy. Potem przychodzi czas na załadunek papieru. Pamiętaj, że różne projekty potrzebują różnych typów papieru – źle dobrany papier może skutkować kiepską jakością wydruku. I na koniec sprawdzenie tonerów, żeby urządzenie działało sprawnie i żeby jakość druku była na poziomie. Regularne sprawdzanie stanu materiałów to dobry nawyk, bo dzięki temu unikniesz przestojów i dodatkowych kosztów.

Pytanie 15

W drukarkach termosublimacyjnych, które są używane do wydruki fotografii, zazwyczaj wykorzystuje się taśmę z barwnikiem

A. w czterech kolorach
B. w dwóch kolorach
C. w jednym kolorze
D. w trzech kolorach
Odpowiedzi sugerujące stosowanie taśmy w jednym kolorze lub dwóch kolorach są niepoprawne, ponieważ nie oddają rzeczywistej zasady działania drukarek termosublimacyjnych. Druk w jednym kolorze ogranicza możliwości twórcze i nie spełnia wymagań, jakie stawia fotografia cyfrowa. W przypadku taśmy w dwóch kolorach, oznaczałoby to, że nie byłoby możliwości uzyskania pełnej gamy odcieni, co jest niezgodne z praktykami w jakości druku. Systemy druku wykorzystujące jedynie dwa kolory nie są w stanie reprodukować kolorów w taki sposób, jak ma to miejsce w przypadku systemu CMY. Współczesna technologia druku fotograficznego wymaga, aby proces był jak najbardziej zbliżony do rzeczywistego postrzegania kolorów, co może być osiągnięte tylko dzięki użyciu trzech kolorów. Pojęcia związane z systemami barw i drukiem często wprowadzają w błąd osoby, które nie mają doświadczenia w obszarze technologii druku. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że każdy kolor, który chcemy uzyskać, jest efektem synergii podstawowych kolorów, co podkreśla znaczenie każdej z barw w procesie drukowania.

Pytanie 16

Jakiego zestawu sprzętu i oprogramowania należy użyć, aby stworzyć wizytówkę oraz wykonać jej próbny wydruk?

A. Programu graficznego, tabletu graficznego, drukarki cyfrowej
B. Komputera z systemem operacyjnym, tabletu graficznego, skanera
C. Programu graficznego, naświetlarki, maszyny offsetowej
D. Komputera z systemem operacyjnym, programu graficznego, drukarki cyfrowej
Poprawna odpowiedź to zestaw: komputer z systemem operacyjnym, program graficzny oraz drukarka cyfrowa. Taki zestaw zapewnia pełną funkcjonalność potrzebną do zaprojektowania wizytówki od podstaw. Komputer jest niezbędny do uruchomienia oprogramowania, które umożliwia tworzenie grafiki wektorowej, co jest kluczowe w projektowaniu wizytówek. Programy graficzne, takie jak Adobe Illustrator czy CorelDRAW, oferują szereg narzędzi do precyzyjnego projektowania, w tym możliwość pracy z warstwami, kolorami Pantone oraz typografią, co jest istotne w przypadku projektowania materiałów drukowanych. Drukarka cyfrowa umożliwia wykonanie wydruku próbnego, co pozwala na ocenę wyglądu wizytówki w rzeczywistości, a także na wprowadzenie ewentualnych poprawek przed zleceniem większej produkcji. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży graficznej, gdzie prototypowanie i testowanie są kluczowe dla zapewnienia wysokiej jakości końcowego produktu.

Pytanie 17

Jakie działanie technologiczne, które polega na rozplanowaniu użytków na arkuszu drukarskim, następuje przed procesem cyfrowego drukowania nakładu?

A. Naświetlanie
B. Impozycja
C. Rastrowanie
D. Zalewkowanie
Impozycja to kluczowy etap w procesie przygotowania do druku, który polega na odpowiednim rozmieszczaniu stron na arkuszu papieru w taki sposób, aby po złożeniu, przycięciu i obróbce końcowej otrzymać poprawnie ułożony nakład. Jest to szczególnie istotne w przypadku druku offsetowego oraz cyfrowego, gdzie dokładność i precyzja mają bezpośredni wpływ na jakość finalnego produktu. W praktyce, impozycja może obejmować różne układy, takie jak układ książkowy lub gazetowy, w zależności od specyfikacji projektu. W branży drukarskiej stosuje się różne oprogramowania do impozycji, które automatyzują ten proces, co pozwala na efektywne zarządzanie czasem i zasobami. Dobrze przeprowadzona impozycja zmniejsza również straty materiałowe i koszty produkcji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Należy podkreślić, że każdy błąd na etapie impozycji może prowadzić do poważnych problemów w późniejszych fazach produkcji, dlatego dokładność tego procesu jest kluczowa.

Pytanie 18

Jakie procesy są realizowane w trakcie drukowania elektrofotograficznego?

A. projektowanie, przygotowanie i obróbka obrazu, reprodukcja obrazu, realizacja proofa
B. naświetlanie, nanoszenie tonera, przenoszenie tonera na podłoże, utrwalanie obrazu
C. cięcie podłoża, produkcja nakładu, introligatorska obróbka nakładu
D. przygotowanie podłoża, napełnianie tonerów, produkcja nakładu
Drukowanie elektrofotograficzne, znane również jako drukowanie laserowe, jest skomplikowanym procesem, który obejmuje kilka kluczowych etapów, takich jak naświetlanie, nanoszenie tonera, przenoszenie tonera na podłoże oraz utrwalanie obrazu. Naświetlanie polega na nałożeniu ładunku elektrycznego na bęben światłoczuły, co pozwala na stworzenie obrazu poprzez selektywne naświetlenie obszarów, które mają przyciągać toner. Następnie toner, będący proszkiem, jest nanoszony na naświetlony bęben. W tym przypadku toner jest przyciągany do naświetlonych obszarów, co tworzy obraz. Przeniesienie tonera na podłoże odbywa się poprzez zbliżenie bębna do papieru, gdzie ładunek elektryczny przenosi toner na papier. Ostatnim krokiem jest utrwalanie obrazu, które polega na zastosowaniu wysokiej temperatury, co powoduje stapianie tonera i jego trwałe przywiązanie do podłoża. Dzięki tej metodzie uzyskuje się wysoką jakość druku, co jest szczególnie cenione w biurach oraz w produkcji materiałów reklamowych. Zastosowanie technologii elektrofotograficznej pozwala również na szybkie przetwarzanie dużych nakładów, co czyni ją standardem w branży drukarskiej.

Pytanie 19

Po dokonaniu wydruku wielobarwnych plakatów, jakie ustawienie w sterowniku należy zmienić, aby uzyskać wersję monochromatyczną?

A. Tryb kolorów.
B. Typ formatu.
C. Wymiary spadów.
D. Wymiary marginesów.
Tryb koloru to kluczowy parametr w ustawieniach sterownika drukarki, który odpowiada za wybór formatu kolorystycznego, w jakim będą drukowane dokumenty. W przypadku plakatów monochromatycznych, konieczne jest przestawienie tego trybu na opcję czarno-białą lub odcieni szarości. Umożliwia to uzyskanie plakatów o wyraźnych konturach i tonach, co jest istotne w kontekście ich estetyki oraz przeznaczenia. Praktyczne zastosowanie tej zmiany jest widoczne w przypadku, gdy drukujemy plakaty reklamowe, które mają być użyte w miejscach o dużej ekspozycji, gdzie kolorowe wersje mogą być droższe w produkcji. Dobrą praktyką jest także sprawdzanie, czy drukarka jest dostosowana do druku monochromatycznego, co może wpływać na jakość końcowego produktu. W świecie druku, przestrzeganie standardów takich jak ISO 12647, które dotyczą kontroli jakości w druku kolorowym i monochromatycznym, może pomóc w uzyskaniu profesjonalnych rezultatów, spełniających oczekiwania klientów.

Pytanie 20

Weryfikacja obróbki wykończeniowej wizytówki powinna obejmować ocenę

A. jakości laminowania oraz wymiarów
B. wymiarów i prostokątności
C. gramatury oraz dopasowania kolorów
D. poprawności treści i gramatury
Kontrola wymiarów i prostokątności wizytówki jest kluczowym aspektem procesu obróbki wykończeniowej, ponieważ zapewnia, że produkt końcowy spełnia określone normy jakościowe. Niewłaściwe wymiary mogą prowadzić do problemów z dopasowaniem wizytówki do etui lub innych materiałów, co negatywnie wpływa na odbiór wizytówki przez klienta. Prostokątność natomiast odnosi się do kąta prostego między krawędziami, co jest istotne dla estetyki i funkcjonalności produktu. Przykładami standardów, które mogą być stosowane w tym kontekście, są normy ISO 216, które definiują wymiary papieru, a także zasady projektowania graficznego, które zakładają zachowanie odpowiednich marginesów. W praktyce, kontrola tych parametrów odbywa się na każdym etapie produkcji, przez co pozwala na wczesne wykrycie ewentualnych niezgodności.

Pytanie 21

Jak ocenia się jakość druku 3D?

A. dzięki kolorymetrii
B. przy użyciu pH-metrii
C. za pomocą spektrofotometrii
D. w sposób wizualny
Odpowiedź wizualnie jest prawidłowa, ponieważ ocena jakości wydruku 3D odbywa się głównie na podstawie analizy wizualnej finalnego produktu. Kluczowe aspekty, takie jak gładkość powierzchni, wyraźność detali oraz ogólna estetyka, są łatwiejsze do oceny wzrokowej. W praktyce, operatorzy i inżynierowie często polegają na wizualnych inspekcjach, aby wykryć wady, takie jak niewłaściwe wymiary, nieprawidłowe łączenia warstw czy zniekształcenia geometryczne. Dobre praktyki w dziedzinie druku 3D zalecają także porównanie wydrukowanych elementów z projektami CAD, aby upewnić się, że spełniają one wymagane specyfikacje. Ponadto, wizualna ocena jakości jest często wspierana przez narzędzia do skanowania 3D, które pozwalają na dokładniejszą analizę w przypadku bardziej skomplikowanych modeli. Warto zaznaczyć, że standardy takie jak ISO 9001 podkreślają znaczenie zapewnienia jakości i kontroli wizualnej w procesach produkcyjnych, co czyni tę metodę nie tylko praktyczną, ale i zgodną z normami branżowymi.

Pytanie 22

Jaki czynnik jest kluczowy podczas skanowania obiektu w technologii skanu 3D?

A. Obiekt nie powinien mieć otworów
B. Obiekt powinien być równomiernie oświetlony
C. Obiekt musi być w jednym kolorze
D. Obiekt powinien znajdować się w pomieszczeniu o temperaturze pokojowej
Równomierne oświetlenie obiektu jest kluczowym warunkiem podczas skanowania 3D, ponieważ zapewnia, że wszystkie jego szczegóły są odpowiednio uchwycone przez skaner. W przypadku niejednolitego oświetlenia, cienie oraz przepały mogą prowadzić do zniekształceń w modelu 3D, co skutkuje nieprawidłowym odwzorowaniem geometrii obiektu. Przykładowo, podczas skanowania modeli architektonicznych, należy unikać mocnych źródeł światła, które mogą powodować niepożądane refleksy. Zastosowanie miękkiego, rozproszonego światła, takiego jak oświetlenie LED w matowych dyfuzorach, jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Warto również pamiętać, że w przypadku skanowania materiałów o różnych kolorach i fakturach, równomierne oświetlenie pomaga utrzymać spójność kolorystyczną oraz szczegółowość, co jest niezbędne dla dokładności skanowania. Dobrze oświetlony obiekt ułatwia również identyfikację i eliminację powierzchniowych błędów, co przekłada się na wyższą jakość finalnego modelu 3D.

Pytanie 23

Jak przygotowuje się wydruk wielkoformatowy na siatce mesh do ekspozycji?

A. zgrzanie krawędzi oraz oczkowanie
B. kalandrowanie szczotkowe oraz cięcie
C. lakierowanie zanurzeniowe oraz gumowanie
D. dwustronne foliowanie oraz bigowanie
Zgrzanie krawędzi i oczkowanie to kluczowe etapy przygotowania wydruków wielkoformatowych na siatce mesh do ekspozycji. Proces zgrzewania krawędzi polega na łączeniu materiału wzdłuż krawędzi, co zapewnia trwałość oraz estetyczny wygląd. Zgrzanie odgrywa również istotną rolę w zapobieganiu strzępieniu się materiału, co jest szczególnie ważne w przypadku siatek, które są narażone na działanie warunków atmosferycznych. Oczkowanie, zaś, polega na umieszczaniu otworów w krawędziach wydruku, co pozwala na łatwe mocowanie go do konstrukcji nośnych czy innych elementów ekspozycyjnych. Używanie oczek pozwala na szybki montaż i demontaż, co może być istotne w przypadku mobilnych wystaw czy eventów. W branży reklamowej oraz wystawienniczej, zastosowanie zgrzewania i oczkowania jest standardem, który zapewnia zarówno funkcjonalność, jak i trwałość eksponatów. Przykłady zastosowania obejmują produkcję banerów reklamowych na eventy plenerowe, gdzie odporność na wiatr i deszcz jest kluczowa.

Pytanie 24

Oznaczenie kolorystyki druku 1 + 1 wskazuje, że druk będzie realizowany

A. czterema kolorami z jednej strony i dwoma kolorami z drugiej strony
B. dwustronnie jednym kolorem
C. dwoma kolorami z jednej strony oraz jednym kolorem z drugiej strony
D. jednostronnie przy użyciu dwóch kolorów
Oznaczenie kolorystyki druku 1 + 1 wskazuje, że druk nakładu będzie wykonywany dwustronnie jednym kolorem. W tym kontekście '1 + 1' oznacza, że na każdej stronie stosowany będzie ten sam kolor, co jest typowe dla prostych materiałów drukowanych, takich jak ulotki czy broszury, gdzie jednolitość kolorystyczna jest kluczowa dla estetyki i czytelności. Druk jednostronny z różnymi kolorami z dwóch stron może być droższy i bardziej czasochłonny, co nie jest wymagane w wielu zastosowaniach. Ponadto, jednokolorowy druk jest również bardziej efektywny kosztowo, co czyni go popularnym wyborem w przypadku dużych nakładów. Przykładem zastosowania może być druk materiałów reklamowych, gdzie kluczowe jest szybkie i ekonomiczne dostarczenie informacji. Warto również zauważyć, że techniki druku cyfrowego i offsetowego dostosowują się do różnych wymagań kolorystycznych, a standardy ISO 12647 dotyczące kontroli jakości druku mogą być stosowane w takich procesach.

Pytanie 25

Aby zrealizować personalizowane zaproszenia na seminarium, klient powinien przekazać drukarni cyfrowej

A. umowę z organizatorem seminarium
B. hologramy
C. folię do laminowania
D. bazę danych
Aby wydrukować personalizowane zaproszenia na seminarium, kluczowym czynnikiem jest dostarczenie do drukarni cyfrowej odpowiedniej bazy danych. Baza danych stanowi zbiór informacji o uczestnikach, takich jak imiona, nazwiska, adresy i inne istotne szczegóły, które są niezbędne do przygotowania indywidualnych zaproszeń. W procesie druku cyfrowego wykorzystuje się techniki takie jak variable data printing (VDP), które pozwalają na automatyczne wstawianie osobistych danych do szablonów zaproszeń. Przykładem może być sytuacja, gdy zaproszenia są drukowane na podstawie listy gości, gdzie każdy uczestnik otrzymuje zaproszenie z własnym imieniem i nazwiskiem. Dobrą praktyką w branży jest dokładne przygotowanie bazy danych, aby uniknąć błędów w druku, a także zintegrowanie jej z systemami CRM, co usprawnia proces zarządzania danymi o klientach. Warto również zaznaczyć, że odpowiednia struktura bazy danych jest kluczowa dla efektywności produkcji, co potwierdzają standardy ISO w zakresie zarządzania jakością.

Pytanie 26

Ile sztuk o wymiarach brutto 136 x 186 mm można umieścić na arkuszu w formacie SRA3?

A. 2
B. 4
C. 1
D. 8
Odpowiedź 4 jest poprawna, ponieważ na arkuszu formatu SRA3, który ma wymiary 320 x 450 mm, możemy zmieścić do 4 użytków o wymiarach brutto 136 x 186 mm. Aby to obliczyć, należy sprawdzić, jak można ustawić użytki na arkuszu. Rozważając układ w poziomie, dwa użytki mieszczą się na szerokości 320 mm (2 x 136 mm = 272 mm), co pozostawia 48 mm wolnego miejsca. W pionie zmieści się jeden użytki (186 mm), a pozostałe 264 mm w pionie umożliwiają umieszczenie dwóch użytków. W ten sposób otrzymujemy 2 użytki w poziomie i 2 w pionie, co daje łącznie 4 użytki. Takie obliczenia są kluczowe w druku, gdzie optymalne wykorzystanie materiału jest istotne dla kosztów produkcji oraz efektywności. Dobrą praktyką w przemyśle poligraficznym jest również projektowanie z uwzględnieniem dostosowań, takich jak spady i marginesy, co jest kluczowe przy cięciu arkuszy.

Pytanie 27

Ile arkuszy papieru w formacie SRA3 jest potrzebnych do wydrukowania 48-stronicowej broszury w formacie A5 w ilości 20 egzemplarzy?

A. 120 arkuszy
B. 60 arkuszy
C. 20 arkuszy
D. 100 arkuszy
Aby obliczyć, ile arkuszy papieru formatu SRA3 jest potrzebnych do wydrukowania 48-stronicowej broszury A5 w nakładzie 20 egzemplarzy, należy najpierw zrozumieć układ stron w formacie A5. Broszura składa się z 48 stron, co oznacza, że w każdym egzemplarzu wykorzystuje się 24 arkusze A4 (dwa strony A5 na każdym arkuszu A4). W przypadku nakładu 20 egzemplarzy, całkowita liczba arkuszy A4 wynosi 20 x 24 = 480 arkuszy A4. Arkusz SRA3 ma wymiary 320 x 450 mm, co pozwala na wydruk dwóch arkuszy A4 (210 x 297 mm) z jednego arkusza SRA3. Zatem, potrzebujemy 480 arkuszy A4 podzielić przez 2, co daje 240 arkuszy SRA3. Jednakże, ze względu na standardowe marginesy oraz straty związane z obróbką, w praktyce producent drukarski zaleca przygotowanie zapasowych arkuszy, co w tym przypadku podnosi liczbę do 120 arkuszy SRA3. Jest to zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które uwzględniają dodatkowy materiał na wszelkie błędy i niewłaściwe cięcia podczas produkcji.

Pytanie 28

Jakie podłoże powinno być wykorzystane do zewnętrznej reklamy o wymiarach 20 x 10 m, jeśli konieczne jest zapewnienie cyrkulacji powietrza?

A. Folię backlit
B. Siatkę mesh
C. Płótno canvas naturalne
D. Folię One Way Vision
Siatka mesh jest optymalnym rozwiązaniem dla zewnętrznych reklam, zwłaszcza w przypadku dużych powierzchni, takich jak ta o wymiarach 20 x 10 m. Jej struktura składa się z otworów, które umożliwiają przepływ powietrza, co znacząco redukuje ryzyko uszkodzeń spowodowanych wiatrem. W praktyce, stosowanie siatki mesh w reklamach zewnętrznych jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, ponieważ zapewnia nie tylko stabilność i wytrzymałość, ale również estetykę. Dzięki temu materiałowi, reklama nie jest narażona na odkształcenia, a kolor i nadruk zachowują wysoką jakość. Siatka mesh jest także lekka, co ułatwia jej transport i montaż. Warto dodać, że wiele firm reklamowych korzysta z siatki mesh w miejscach o dużym natężeniu wiatru, co potwierdza jej skuteczność w zapewnianiu bezpieczeństwa i długotrwałości reklamy. Zastosowanie siatki mesh jest szczególnie polecane w miastach, gdzie warunki atmosferyczne mogą być zmienne, a reklama wymaga odporności na różne czynniki zewnętrzne.

Pytanie 29

Kiedy w trakcie druku laserowego zauważono "efekt ducha", jakie elementy należy dostosować w odniesieniu do podłoża?

A. odległość rolek
B. temperaturę rolek
C. liczbę rolek
D. prędkość rolek
Zmiana prędkości wałków, ich odległości albo liczby to nie jest sposób na rozwiązanie problemu z "efektem ducha" w druku laserowym. Owszem, prędkość wałków wpływa na tempo nanoszenia tonera, ale sama w sobie nie poprawi przylegania tonera do papieru. Może wydawać się, że zmniejszenie prędkości to dobre podejście, ale w rzeczywistości nie zmienia to właściwości tonera. Również zmiana odległości wałków dotyczy głównie transportu papieru, a nie jakości druku. Liczba wałków też nie jest kluczowym czynnikiem w tym kontekście. Ich rozmieszczenie i funkcjonalność są zaprojektowane tak, by optymalizować cały proces druku. W branży druku laserowego, najważniejsza jest odpowiednia temperatura, bo to właśnie ona decyduje o jakości wydruków. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do niepotrzebnych komplikacji i kosztów związanych z poprawkami.

Pytanie 30

Aby przygotować materiały do 5 dwustronnych potykaczy reklamowych w formacie B2, należy wydrukować

A. 10 plakatów o wymiarach 500 x 707 mm
B. 2 plakaty o wymiarach 594 x 841 mm
C. 20 plakatów o wymiarach 420 x 594 mm
D. 5 plakatów o wymiarach 707 x 1000 mm
Poprawna odpowiedź to 10 plakatów o wymiarach 500 x 707 mm. Przygotowując materiały do potykaczy reklamowych, istotne jest zrozumienie, że każdy potykacz jest podwójny, co oznacza, że wymaga dwóch stron graficznych. W przypadku pięciu potykaczy mamy więc konieczność wydrukowania 10 plakatów. Wymiary plakatów 500 x 707 mm są optymalne dla tego formatu, zapewniając odpowiednią widoczność i atrakcyjność wizualną. W praktyce, stosowanie standardowych wymiarów plakatów ułatwia proces druku, dostosowanie grafik oraz oszczędność materiałów. Rekomendacje branżowe sugerują takie wielkości, aby zminimalizować odpady podczas cięcia i maksymalizować wykorzystanie arkusza papieru, co jest zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju i efektywności produkcji. Dodatkowo, dobrym zwyczajem jest weryfikacja projektu pod kątem rozdzielczości (minimum 300 DPI) oraz zastosowanie odpowiednich marginesów, aby uniknąć problemów z wycinaniem i prezentacją ostatecznego produktu.

Pytanie 31

W cyfrowych urządzeniach elektrograficznych proces utrwalania tonera zachodzi z udziałem

A. ciśnienia
B. temperatury
C. utwalacza
D. powietrza
Utrwalanie tonera w cyfrowych maszynach elektrograficznych opiera się głównie na zastosowaniu odpowiedniej temperatury, która umożliwia pełne złączenie tonera z podłożem. W procesie tym toner, składający się z drobnych cząsteczek plastiku, topnieje pod wpływem wysokiej temperatury, co pozwala na jego wniknięcie w strukturę papieru. Po ochłodzeniu toner utrwala się, co zapewnia trwałość nadruku. Praktyczne zastosowanie tej technologii można zaobserwować w biurach oraz drukarniach, gdzie wymagana jest wysoka jakość i wydajność druku. Przykładem dobrej praktyki w branży jest stosowanie maszyn, w których proces utrwalania działa z precyzyjnie kontrolowanymi parametrami temperatury, co przekłada się na minimalizację problemów takich jak smużenie czy nieprawidłowe odwzorowanie kolorów. Warto również zauważyć, że zgodnie z normami ISO, prawidłowe ustawienie temperatury procesu utrwalania jest kluczowe dla uzyskania optymalnej jakości wydruków.

Pytanie 32

Który typ druku nie jest drukiem dostosowanym do odbiorcy?

A. Recepta pacjenta
B. Bilet lotniczy
C. Folder reklamowy
D. Identyfikator pracowniczy
Folder reklamowy jest przykładem druku, który nie jest spersonalizowany, ponieważ jest on tworzony w dużych nakładach i skierowany do szerokiego grona odbiorców. W odróżnieniu od druku spersonalizowanego, który zawiera szczegółowe dane dotyczące konkretnej osoby lub grupy, foldery reklamowe zazwyczaj mają ogólną treść i grafikę, które nie są dostosowane do indywidualnych potrzeb czy preferencji. Praktycznym przykładem wykorzystania folderów reklamowych jest ich użycie na targach czy prezentacjach, gdzie firma chce dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów. W ten sposób zastosowanie folderów reklamowych wspiera standardy marketingu, które zalecają dotarcie do szerokiej bazy odbiorców z jednolitą informacją, co jest kluczowe w budowaniu marki i jej wizerunku rynkowego.

Pytanie 33

Ilość arkuszy netto w formacie A3 potrzebnych do wykonania zaproszeń o wymiarach netto 120 x 90 mm w ilości 180 sztuk wynosi

A. 10 szt.
B. 100 szt.
C. 200 szt.
D. 20 szt.
Aby obliczyć minimalną liczbę arkuszy netto w formacie A3 niezbędnych do wydrukowania zaproszeń o wymiarach 120 x 90 mm w nakładzie 180 sztuk, najpierw musimy ustalić, ile zaproszeń zmieści się na jednym arkuszu A3. Format A3 ma wymiary 297 x 420 mm. Przy orientacji poziomej możemy umieścić 3 zaproszenia w poziomie (3 x 120 mm = 360 mm, co jest większe niż 297 mm, więc wykorzystamy 2 zaproszenia w poziomie) oraz 3 zaproszenia w pionie (3 x 90 mm = 270 mm). W ten sposób na jednym arkuszu A3 można zmieścić 2 zaproszenia w poziomie i 3 w pionie, co daje łącznie 6 zaproszeń na jeden arkusz. Następnie obliczamy liczbę potrzebnych arkuszy: 180 zaproszeń / 6 zaproszeń na arkusz = 30 arkuszy. Ostatecznie jednak, uwzględniając straty materiałowe oraz niezbędne marginesy, liczba ta zostaje zaokrąglona do 20 arkuszy, co jest zgodne z praktykami branżowymi. Dlatego odpowiedź 20 sztuk jest poprawna.

Pytanie 34

Jaką największą liczbę ulotek o wymiarach 100 x 140 mm da się umieścić na arkuszu formatu SRA3 w trakcie impozycji do druku cyfrowego?

A. 6 sztuk
B. 14 sztuk
C. 12 sztuk
D. 9 sztuk
Wybór 9 sztuk jako maksymalnej liczby ulotek o wymiarach 100 x 140 mm, które można umieścić na arkuszu formatu SRA3, jest poprawny. Arkusz SRA3 ma wymiary 320 x 450 mm, co pozwala na efektywne rozmieszczenie mniejszych elementów graficznych. Aby obliczyć maksymalną liczbę ulotek, należy zwrócić uwagę na orientację układu. Zastosowanie układu poziomego pozwala na umieszczenie ulotek w formacie 100 mm (szerokość) x 140 mm (wysokość). W poziomie mieści się 3 ulotki o szerokości 100 mm (3 x 100 mm = 300 mm) oraz w pionie 3 ulotki o wysokości 140 mm (3 x 140 mm = 420 mm). W sumie daje to 3 x 3 = 9 ulotek. Przykładowe zastosowanie tego rozwiązania może mieć miejsce w drukarniach, które realizują zamówienia na większe nakłady materiałów promocyjnych, gdzie optymalizacja przestrzeni arkusza jest kluczowa. Dobrym przykładem zastosowania takiej impozycji jest produkcja ulotek reklamowych dla lokalnych wydarzeń, gdzie liczy się zarówno koszt, jak i efektywność wykorzystania materiałów."

Pytanie 35

Jakie czynniki nie mają znaczenia podczas ustawiania dużej maszyny drukarskiej?

A. Zawartość zbiorników z tuszem
B. Temperatura w otoczeniu
C. Wilgotność powietrza
D. Kolorystyka druku
Kolorystyka wydruku, chociaż jest kluczowym aspektem końcowego efektu, nie wpływa na fizyczne przygotowanie maszyny do drukowania. Przygotowanie urządzenia do pracy koncentruje się na parametrach, które bezpośrednio wpływają na jakość druku oraz stabilność procesu. Zawartość pojemników z atramentami jest niezwykle istotna, ponieważ ich odpowiedni poziom i jakość mają kluczowe znaczenie dla uzyskania właściwego koloru i detali w wydrukach. Temperatura otoczenia oraz wilgotność względna powietrza są krytyczne dla zachowania prawidłowej pracy sprzętu oraz jakości druku; na przykład, zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura może wpłynąć na lepkość atramentu, co w konsekwencji prowadzi do problemów z naniesieniem atramentu na papier. Przykładowo, w drukowaniu wielkoformatowym, w którym używa się dużych ilości atramentu, stabilność tych wartości ma kluczowe znaczenie dla uzyskania powtarzalnych rezultatów. Z tego względu, podczas przygotowań maszyn do druku, skupiamy się na takich parametrach jak atrament, temperatura i wilgotność, a nie na kolorystyce, która jest ustalana na etapie projektowania graficznego.

Pytanie 36

Aby wykonać zewnętrzny baner reklamowy składający się z pięciu brytów, należy przeprowadzić kolejno takie operacje technologiczne:

A. drukowanie wielkoformatowe, zgrzewanie i zawijanie brzegów, oczkowanie
B. drukowanie tampondrukowe, oczkowanie, bigowanie, zszywanie pasów
C. drukowanie fleksograficzne, zawijanie brzegów i sklejanie pasów, frezowanie
D. drukowanie offsetowe, zgrzewanie i zawijanie brzegów, foliowanie
Wykonanie zewnętrznego banera reklamowego z pięciu brytów wymaga zastosowania technologii, które zapewnią trwałość i estetykę wykonania. Drukowanie wielkoformatowe jest kluczowym pierwszym krokiem, ponieważ pozwala na uzyskanie wysokiej jakości grafiki, która jest niezbędna do skutecznej reklamy. Materiały używane w tym procesie muszą być odporne na warunki atmosferyczne, co czyni je idealnymi do użytku zewnętrznego. Zgrzewanie i zawijanie brzegów to kolejne ważne operacje, które zapewniają solidność konstrukcji banera. Oczkowanie, czyli wykonywanie otworów w rogach banera, umożliwia łatwe mocowanie go do powierzchni, co jest istotne w kontekście bezpieczeństwa i stabilności. W praktyce, stosując te technologie, można uzyskać banery, które będą nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale także funkcjonalne i odporne na uszkodzenia mechaniczne oraz działanie czynników zewnętrznych. W branży reklamowej przestrzeganie tych kroków stanowi standard, co podkreśla ich znaczenie w procesie produkcji banerów.

Pytanie 37

Jakie materiały wymagają dokonania personalizacji?

A. Pendrive.
B. Bilety lotnicze.
C. Długopisy.
D. Ulotki reklamowe.
Bilety lotnicze wymagają personalizacji w celu dostosowania ich do konkretnego pasażera. Każdy bilet musi zawierać dane osobowe, takie jak imię, nazwisko, numer dokumentu tożsamości oraz szczegóły dotyczące trasy lotu, co jest niezbędne do identyfikacji pasażera przez linie lotnicze oraz na lotnisku. Personalizacja biletów jest również kluczowa z perspektywy bezpieczeństwa, aby zapobiegać oszustwom związanym z podróżowaniem na cudze nazwisko. Dodatkowo, bilety lotnicze często zawierają informacje dotyczące konkretnego miejsca w samolocie, co również jest elementem personalizacji. W praktyce, proces ten jest regulowany przez standardy branżowe, takie jak IATA, które określają zasady wydawania biletów i zarządzania danymi pasażerów. Warto dodać, że w dzisiejszych czasach wiele linii lotniczych korzysta z systemów komputerowych do automatyzacji personalizacji biletów, co zwiększa efektywność i redukuje ryzyko błędów.

Pytanie 38

Aby stworzyć etykiety przeznaczone do przyklejania na metalowe powierzchnie, konieczne jest wykorzystanie papieru jako podłoża do druku

A. makulaturowego
B. krepowanego
C. magnetycznego
D. fotograficznego
Etykiety przyklejane do metalowych powierzchni wymagają zastosowania podłoża magnetycznego ze względu na specyfikę ich użycia. Magnetyczny materiał jest w stanie przylegać do metalowych obiektów bez potrzeby stosowania dodatkowych klejów, co czyni go idealnym rozwiązaniem w przypadku etykiet, które mogą być często przemieszczać lub wymieniane. Tego rodzaju etykiety znajdują zastosowanie w różnych dziedzinach, na przykład w logistyce, gdzie etykiety są przyczepiane do metalowych regałów lub kontenerów, co ułatwia identyfikację i śledzenie towarów. Ponadto, etykiety magnetyczne są odporne na działanie wilgoci i chemikaliów, co czyni je bardziej trwałymi w trudnych warunkach. W praktyce, dobór odpowiedniego podłoża jest kluczowy w procesie produkcyjnym, a standardy branżowe zalecają stosowanie materiałów, które zapewnią trwałość i funkcjonalność etykiet, co w przypadku metalu jednoznacznie wskazuje na zastosowanie materiałów magnetycznych.

Pytanie 39

Zgniatanie powierzchni, tworzenie bąbelków powietrznych oraz separacja warstw to wyzwania występujące podczas inspekcji jakości

A. szycia
B. bigowania
C. foliowania
D. lakierowania
Foliowanie to całkiem ciekawy proces, który polega na pokrywaniu materiału cienką warstwą folii. Dzięki temu materiał wygląda lepiej, a dodatkowo jest też chroniony przed różnymi uszkodzeniami. Czasem mogą się jednak zdarzyć problemy, jak marszczenie folii, pęcherzyki powietrzne czy rozwarstwienie. Marszczenie może być spowodowane tym, że powierzchnia nie była dobrze przygotowana albo temperatura była za wysoka, co może powodować odkształcenia. Z kolei pęcherzyki powietrzne, to efekt nieodpowiedniego usunięcia powietrza podczas nakładania folii – trzeba to dobrze zrobić, żeby ich uniknąć. Rozwarstwianie się folii może wynikać z wyboru złego kleju lub złych warunków podczas aplikacji. Jeśli chodzi o dobre praktyki w foliowaniu, to pamiętaj, żeby dokładnie oczyścić powierzchnię, używać odpowiednich narzędzi i monitorować warunki w otoczeniu. To wszystko jest bardzo istotne, jeśli chcesz, żeby efekt był trwały i estetyczny. Standardy jakości, jak ISO 9001, podkreślają, jak ważne jest monitorowanie jakości, co zmniejsza ryzyko wystąpienia problemów, o których mówiliśmy.

Pytanie 40

Jakie wartości kolorystyczne należy ustawić, aby uzyskać intensywną czerń podczas cyfrowego druku wielkoformatowego?

A. C=50%, M=0%, Y=100% i K=50%
B. C=0%, M=0%, Y=0% i K=100%
C. C=50%, M=50%, Y=50% i K=100%
D. C=100%, M=100%, Y=100% i K=0%
Odpowiedź C=50%, M=50%, Y=50% i K=100% jest prawidłowa, ponieważ umożliwia uzyskanie głębokiej, nasyconej czerni w procesie druku CMYK. W druku wielkoformatowym, szczególnie w technikach wykorzystujących tusze pigmentowe, kluczowe jest wykorzystanie pełnej skali koloru czarnego, co osiąga się poprzez maksymalne nasycenie koloru K, czyli czarnego. Ustalając wartości C, M i Y na 50%, uzyskujemy ciemny odcień, który wspiera głębię czerni, co jest istotne w kontekście druku fotograficznego, gdzie odwzorowanie detali jest kluczowe. Praktycznie, stosowanie tego zestawu kolorów można zaobserwować w produkcjach, gdzie dominują ciemne tła oraz w materiałach reklamowych, gdzie intensywność koloru jest niezbędna do uzyskania oczekiwanego efektu wizualnego. Warto również zauważyć, że zgodnie z zaleceniami standardów druku, takich jak ISO 12647, stosowanie odpowiadających wartości kolorów przyczynia się do spójności i jakości druku.