Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 3 czerwca 2025 14:58
  • Data zakończenia: 3 czerwca 2025 15:08

Egzamin zdany!

Wynik: 37/40 punktów (92,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na prawidłowe wyświetlanie polskich znaków na stronie WWW wpływa

A. domyślny styl używanej przeglądarki internetowej
B. plik konfiguracyjny serwera
C. odpowiednie kodowanie w pliku HTML
D. ustawienie języka polskiego jako języka domyślnego w przeglądarce internetowej
Kodowanie w HTML to naprawdę ważna sprawa, jeśli chodzi o to, jak polskie znaki będą się wyświetlać na stronie. Najlepszym wyborem jest UTF-8, bo obsługuje wszystkie znaki europejskie, w tym te nasze diakrytyczne. Żeby przeglądarka wiedziała, jak ma rozumieć tekst, trzeba dodać w nagłówku HTML coś takiego jak. Wiedza ta jest przydatna zarówno przy tworzeniu nowych stron, jak i przy poprawkach w już istniejących, żeby wszystko dobrze się wyświetlało. Pamiętaj, że stosowanie dobrego kodowania to też przestrzeganie standardów, które poprawiają SEO i sprawiają, że strony lepiej są indeksowane przez wyszukiwarki. Moim zdaniem, naprawdę warto poświęcić czas na nauczenie się tych zasad, bo to klucz do stworzenia przyjaznych i dostępnych stron dla wszystkich użytkowników.

Pytanie 2

Elementy wyrazu, takie jak słowa kluczowe, nagłówki oraz wskazówki używane w projektach multimedialnych mają na celu

A. ukazanie struktury treści oraz organizacji komunikatu
B. zademonstrowanie możliwych interakcji
C. przemieszczanie się po strukturze projektu
D. wyróżnienie kluczowych informacji
Środki wyrazu, takie jak słowa kluczowe, nagłówki i wskazówki, pełnią kluczową rolę w komunikacji wizualnej i multimedialnej, koncentrując się na zaakcentowaniu najważniejszych informacji. Właściwe użycie tych elementów pozwala na wyodrębnienie kluczowych idei i faktów, co umożliwia odbiorcom szybsze przyswajanie treści. Na przykład, stosowanie wyraźnych nagłówków w prezentacjach czy dokumentach multimedialnych pomaga w kierunkowaniu uwagi widza na istotne punkty, co jest zgodne z zasadą „Złotej Reguły” w projektowaniu informacji, która zaleca, aby najważniejsze informacje były najbardziej widoczne. Ponadto, dobre praktyki w projektowaniu interfejsów użytkownika (UI) oraz doświadczeń użytkownika (UX) podkreślają znaczenie hierarchii wizualnej, gdzie akcentowanie kluczowych informacji poprzez kontrast, wielkość czcionki czy kolor jest kluczowe dla efektywności komunikacji. Zrozumienie i stosowanie tych zasad jest niezbędne w projektowaniu skutecznych materiałów edukacyjnych oraz w tworzeniu angażujących doświadczeń interaktywnych.

Pytanie 3

W którym typie plików liczba zapamiętanych kolorów nie przekracza 256?

A. GIF
B. EPS
C. JPG
D. CDR
Format GIF (Graphics Interchange Format) jest jednym z najpopularniejszych formatów graficznych, który obsługuje do 256 kolorów w palecie. Ograniczenie to wynika z zastosowania metody kompresji bezstratnej, która efektywnie sprawdza się w przypadku obrazów o ograniczonej liczbie kolorów, takich jak grafiki komputerowe, animacje czy ikony. Dzięki temu GIF jest często wykorzystywany w sieci do tworzenia prostych animacji oraz grafik o niskiej głębi kolorów. Przykłady zastosowania GIF obejmują animacje na stronach internetowych, emotikony oraz postacie w grach. W kontekście standardów branżowych, GIF jest powszechnie akceptowany przez przeglądarki internetowe i aplikacje, co czyni go wszechstronnym narzędziem w projektowaniu graficznym. W przeciwieństwie do innych formatów, takich jak JPG, który obsługuje miliony kolorów, GIF jest bardziej optymalny w przypadku mniejszych, prostszych grafik, gdzie nie ma potrzeby używania pełnej palety kolorów. Warto również zauważyć, że GIF jest formatem, który pozwala na zachowanie przezroczystości, co dodatkowo zwiększa jego użyteczność w projektach graficznych.

Pytanie 4

Przy publikacji projektu multimedialnego, w którym wykorzystano cytaty z dzieł literackich, należy pamiętać, aby umieszczone fragmenty tekstu

A. oznakować jako cytat.
B. pogrubić.
C. oznakować wypunktowaniem.
D. pochylić.
Oznaczanie cytatów w projektach multimedialnych jest kluczowym elementem poszanowania praw autorskich oraz zachowania przejrzystości w prezentacji treści. Umieszczając cytaty, należy je wyraźnie oznaczyć, aby odbiorca mógł łatwo zidentyfikować, które fragmenty tekstu pochodzą od innych autorów. W praktyce oznaczenie cytatu może obejmować użycie cudzysłowów, a także wskazanie źródła, z którego pochodzi dany fragment. Takie podejście jest zgodne z ogólnymi zasadami cytowania oraz standardami akademickimi, które zalecają, aby cytaty były wyraźnie oddzielone od tekstu głównego. Na przykład, w publikacjach naukowych często stosuje się format APA lub MLA, które proponują specifikę w oznaczaniu cytatów, podkreślając wagę etyki w badaniach. Dobre praktyki wskazują, że poprawne oznaczenie cytatu nie tylko zwiększa wiarygodność projektu, ale także pozwala uniknąć zarzutów o plagiat, co jest kluczowe w każdej formie publikacji.

Pytanie 5

Prawo cytatu umożliwia korzystanie z fragmentów utworu bez zgody jego autora?

A. zmodyfikowanie rozpowszechnionego utworu
B. wykorzystanie fragmentu rozpowszechnionego utworu
C. wykorzystanie fragmentu nierozpowszechnionego utworu
D. publikowanie całości nierozpowszechnionego utworu
Prawo cytatu, zgodnie z przepisami prawa autorskiego, umożliwia korzystanie z fragmentów rozpowszechnionych utworów bez potrzeby uzyskiwania zgody twórcy. Obejmuje to sytuacje, w których cytat jest używany w kontekście krytyki, analizy, recenzji lub naukowego opracowania. Przykładowo, w publikacjach akademickich, autorzy często cytują fragmenty książek lub artykułów, aby omówić lub skomentować przedstawione w nich zagadnienia. Ważne jest, aby cytat nie przekraczał rozsądnych granic, a jego użycie miało charakter dopełniający i związane było z komentowanym kontekstem. Zgodnie z dobrą praktyką, należy zawsze podać źródło, z którego pochodzi cytowany fragment, co nie tylko wskazuje na poszanowanie praw autorskich, ale także zwiększa wiarygodność publikacji. Należy pamiętać, że prawo cytatu nie obejmuje utworów, które nie zostały rozpowszechnione, w tym np. rękopisów, ponieważ ich publikacja i udostępnienie wiąże się z koniecznością uzyskania zgody od twórcy. Dlatego korzystanie z prawa cytatu w odpowiedni sposób jest kluczowe dla zachowania etyki i zgodności z przepisami prawa autorskiego.

Pytanie 6

CC-NC to typ licencji, która umożliwia

A. korzystanie z materiałów prywatnie, w celach komercyjnych oraz bez konieczności podawania autora
B. używanie materiałów komercyjnie jedynie po zgonie autora
C. dowolne dysponowanie materiałem, lecz wyłącznie w celach niekomercyjnych
D. swobodne używanie udostępnionych materiałów, jednak z obowiązkiem podania autora
Licencja CC-NC (Creative Commons - NonCommercial) pozwala na swobodne korzystanie z udostępnionych materiałów, jednak z obowiązkiem podania autora. Jest to istotne w kontekście ochrony praw autorskich, ponieważ pozwala twórcom zachować kontrolę nad swoim dziełem, jednocześnie umożliwiając innym korzystanie z niego w sposób, który nie jest związany z działalnością komercyjną. Przykładowo, uczniowie mogą wykorzystać teksty literackie lub obrazy w swoich projektach szkolnych, pod warunkiem, że wymienią autora. W praktyce oznacza to, że osoby chcące korzystać z takich materiałów powinny uwzględnić źródło, co promuje etykę w korzystaniu z cudzej twórczości. Licencje Creative Commons są szeroko stosowane w edukacji, sztuce oraz w różnych projektach społecznych, co czyni je ważnym narzędziem w budowaniu społeczności kreatywnych, w których twórcy mogą dzielić się swoimi dziełami przy jednoczesnym poszanowaniu praw autorskich. Dodatkowo, zasady licencji CC-NC są zharmonizowane z międzynarodowymi standardami ochrony własności intelektualnej, co czyni je niezwykle ważnymi w kontekście globalnym.

Pytanie 7

Powierzchnia pokryta warstwą może stanowić rozpraszacz doskonały?

A. żółci
B. bieli
C. zieleni
D. szarości
Rozpraszacz doskonały to taki materiał, który potrafi odbijać promieniowanie w różne kierunki, co jest naprawdę istotne w wielu dziedzinach, jak choćby akustyka czy fotonika. Weźmy na przykład białą farbę – to super przykład takiego materiału, bo ma świetny współczynnik odbicia. To znaczy, że efektywnie odbija większość światła, które na nią pada. Dzięki temu w pomieszczeniach ze białymi ścianami światło rozchodzi się równomiernie, co jest naprawdę fajne, bo poprawia widoczność i wygodę. Stąd też w studiach fotograficznych często korzysta się z białych powierzchni, żeby uzyskać jednolite oświetlenie. W laboratoriach optycznych to też ważne, bo trzeba zminimalizować efekty cienia. Nawiasem mówiąc, projektanci wnętrz często polecają jasne kolory, bo pomagają lepiej wykorzystać naturalne światło. Co ciekawe, w akustyce białe powierzchnie też działają na plus, bo potrafią równomiernie rozpraszać dźwięk, a to ma znaczenie w salach koncertowych czy wykładowych.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

W multimedialnej prezentacji przeznaczonej dla dzieci dominującą formą komunikacji jest

A. dźwięk
B. tekst
C. animacja
D. grafika
Grafika jest kluczowym elementem w prezentacjach multimedialnych skierowanych do dzieci, ponieważ wizualne przekazy są bardziej zrozumiałe i atrakcyjne dla młodego odbiorcy. Dzieci często lepiej przyswajają informacje w formie obrazów, które angażują ich wyobraźnię i pomagają w budowaniu zrozumienia omawianych tematów. Przykładem dobrego zastosowania grafiki może być wykorzystanie kolorowych ilustracji, animacji lub wykresów, które przedstawiają skomplikowane zagadnienia w prosty sposób. W branży edukacyjnej przyjmuje się, że wzrokowe materiały dydaktyczne, w tym infografiki, są zgodne z zasadami teorii wielokrotnego kodowania, która podkreśla znaczenie różnorodnych form przekazu dla efektywnego uczenia się. Dlatego w projektowaniu prezentacji dla dzieci, warto stosować bogate wizualnie materiały oraz zapewnić, aby grafika była odpowiednio dopasowana do wieku i poziomu zrozumienia odbiorców, co sprzyja lepszemu zapamiętywaniu i zainteresowaniu tematem.

Pytanie 10

Jakie elementy przedstawia obraz SVG opisany poniższym kodem?

<svg width="200" height="150">
<rect width="100" height="100" fill=#ff0000">

A. Prostokąt o wymiarach 200 x 150 pikseli wypełniony na niebiesko
B. Kwadrat o długości boku 100 pikseli wypełniony na czerwono
C. Kwadrat o długości boku 100 pikseli z niebieskim kolorem
D. Prostokąt o wymiarach 200 x 150 pikseli w kolorze czerwonym
Obraz SVG przedstawia kwadrat o boku 100 pikseli z czerwonym wypełnieniem, co jest zgodne z deklaracjami w kodzie SVG. W szczególności, elementdefiniuje prostokąt (w tym przypadku kwadrat, ponieważ szerokość i wysokość są równe 100 pikseli) oraz przypisuje mu kolor wypełnienia #ff0000, który jest odpowiednikiem koloru czerwonego w kodzie szesnastkowym. Wartości atrybutów width i height są kluczowe w określeniu rozmiarów obiektu graficznego w SVG. W praktyce taki kwadrat mógłby być użyty w designie stron internetowych, w grafice wektorowej lub w aplikacjach mobilnych, gdzie istotne jest precyzyjne określenie kolorów i kształtów. Używanie SVG jest preferowane w nowoczesnym web designie, ponieważ pozwala na skalowanie grafiki bez utraty jakości, co jest zgodne z zasadami responsywnego projektowania. Ponadto, kod SVG jest czytelny i edytowalny, co sprzyja efektywnemu zarządzaniu elementami wizualnymi na stronach internetowych.

Pytanie 11

W jakim formacie da się zrealizować animowany baner do publikacji w Internecie?

A. A1
B. JPEG
C. BMP
D. GIF
Format GIF (Graphics Interchange Format) jest jednym z najpopularniejszych sposobów na zapisywanie animacji przeznaczonych do publikacji w Internecie. GIF obsługuje animacje poprzez zapisywanie sekwencji obrazów w jednym pliku, co pozwala na wyświetlanie ich w pętli. Dzięki temu, animowane banery w formacie GIF mogą przyciągać uwagę użytkowników i są szeroko stosowane w marketingu internetowym, na stronach społecznościowych oraz w reklamach. GIF obsługuje 256 kolorów z palety, co czyni go idealnym do prostych animacji grafiki i efektów, ale nie nadaje się do bardziej złożonych wizualizacji, które wymagają pełnej gamy kolorów. Standard GIF jest powszechnie akceptowany przez wszystkie przeglądarki internetowe i platformy, co czyni go uniwersalnym rozwiązaniem dla twórców treści. Warto również dodać, że GIF-y mogą zawierać przezroczystość oraz efekt dźwiękowy, jednak dźwięk nie jest standardowo wspierany w GIF-ach, co sprawia, że dla bardziej zaawansowanych projektów warto rozważyć inne formaty, takie jak MP4 czy WebM, które oferują lepszą jakość i więcej możliwości. GIF pozostaje jednak najczęściej używanym formatem dla prostych animacji w Internecie.

Pytanie 12

Program Audacity to aplikacja, która pozwala na

A. pisanie skryptów do stron internetowych.
B. darmową edycję plików dźwiękowych.
C. wyłącznie komercyjną obróbkę plików dźwiękowych.
D. tworzenie animacji.
Program Audacity to zaawansowane narzędzie do edycji dźwięku, które oferuje użytkownikom możliwość edytowania, nagrywania oraz miksowania plików audio. Jego darmowa dostępność sprawia, że jest popularnym wyborem wśród amatorów i profesjonalistów zajmujących się obróbką dźwięku. Audacity wspiera różne formaty audio, takie jak WAV, MP3 czy OGG, co pozwala na elastyczność przy pracy z materiałem dźwiękowym. Przykłady praktycznego zastosowania Audacity obejmują produkcję podcastów, tworzenie efektów dźwiękowych dla filmów oraz remiksowanie utworów muzycznych. Dzięki wbudowanym efektom, takim jak kompresja, zmiana tonacji czy echa, użytkownicy mogą łatwo dostosować dźwięk do swoich potrzeb. Co więcej, program wspiera również rozszerzenia, co pozwala na dodawanie nowych funkcji i efektów, co czyni go jeszcze bardziej wszechstronnym narzędziem w zakresie edycji dźwięku. Ponadto, dzięki aktywnej społeczności użytkowników, dostępnych jest wiele samouczków i zasobów online, które pomagają w pełnym wykorzystaniu możliwości programu.

Pytanie 13

Jaką czynność należy wykonać, aby kolory były wyświetlane prawidłowo na ekranie?

A. Oświetlanie
B. Dostosowanie
C. Oddzielanie
D. Kalibrowanie
Kalibrowanie monitora to kluczowy proces, który zapewnia prawidłowe odwzorowanie kolorów w prezentowanych obrazach. Właściwie skalibrowany monitor dostarcza dokładne i spójne kolory, co jest niezwykle istotne w wielu dziedzinach, takich jak grafika komputerowa, fotografia czy projektowanie. Proces ten obejmuje dostosowanie ustawień jasności, kontrastu, nasycenia oraz temperatury kolorów, aby uzyskać jak najwierniejsze odwzorowanie barw. Przykładem zastosowania kalibracji jest praca profesjonalnych fotografów, którzy muszą mieć pewność, że kolory ich zdjęć będą wyglądały tak samo na monitorze, jak na wydrukach. W praktyce, kalibrację można przeprowadzać za pomocą specjalistycznych narzędzi, takich jak sondy kolorów, które automatyzują proces i zapewniają wysoką precyzję. W branży istnieją także normy, takie jak sRGB czy Adobe RGB, które stanowią standardy dla kalibracji kolorów, co pozwala na zachowanie spójności w pracy z różnymi urządzeniami wyświetlającymi obrazy.

Pytanie 14

Jakiego rodzaju materiał do drukowania fotografii dotyczy przedstawiony opis?

Ilustracja do pytania
A. Szkła hartowanego
B. Siatki mesh
C. Papieru błyszczącego
D. Papieru matowego
Opis odnosi się do właściwości papieru matowego, który charakteryzuje się delikatnie chropowatą strukturą, redukcją odbić światła oraz odpornością na pozostawianie odcisków palców. Jest to doskonały wybór do wydruków, gdzie istotna jest trwałość i estetyka bez refleksów, na przykład w albumach fotograficznych lub materiałach reklamowych.

Pytanie 15

W prezentacji stworzonej w programie PowerPoint nie wykorzysta się efektu

A. przejść
B. animacji wejściowej
C. animacji poklatkowej
D. animacji wychodzenia
Wszystkie inne odpowiedzi odnoszą się do efektów, które są dostępne w programie PowerPoint. Animacje wejścia są stosowane do wprowadzenia elementów na slajd, co skutecznie przyciąga uwagę widzów. Przykładowo, gdy wprowadzamy tekst czy grafikę, animacja wejścia może sprawić, że prezentacja będzie bardziej interesująca i dynamika wystąpienia wzrośnie. Animacje wyjścia działają odwrotnie, pozwalając na efektowne usunięcie obiektów z ekranu, co może być użyteczne w kontekście zakończenia tematu lub przejścia do kolejnego slajdu. Przejścia między slajdami, natomiast, to efekty, które występują podczas zmiany slajdów, mogą być stosowane, aby nadać prezentacji większy profesjonalizm i spójność. Często zdarza się, że użytkownicy mogą mylić pojęcie animacji poklatkowej z animacjami dostępnych w PowerPoint, co jest typowym błędem, ponieważ animacja poklatkowa to technika postprodukcji, a nie efekt bezpośrednio wykorzystywany w prezentacjach. Rozumienie różnicy pomiędzy tymi pojęciami jest kluczowe dla efektywnego tworzenia profesjonalnych prezentacji, które nie tylko przekazują informacje, ale także angażują audytorium.

Pytanie 16

Animację poklatkową, którą planujesz opublikować w programie Adobe Flash, powinieneś zapisać w formacie

A. SWF
B. XFL
C. FLA
D. JPEG
Odpowiedź z SWF jest na celowniku, bo to właśnie ten format plików jest standardem, którego używa Adobe Flash do tworzenia animacji oraz interaktywnych aplikacji. Pliki SWF (Shockwave Flash) zostały zaprojektowane tak, by działały w przeglądarkach oraz na różnych urządzeniach, dzięki czemu naprawdę są bardzo elastyczne w zastosowaniach internetowych. Dzięki SWF można kompresować i przechowywać animacje, co sprawia, że przesyłanie ich przez internet jest naprawdę szybkie i zmniejsza czas ładowania, co jest mega ważne dla użytkowników. Ten format obsługuje różne rzeczy, jak wektory, bitmapy, dźwięk czy wideo, co pozwala na tworzenie fajnych, wciągających treści multimedialnych. Kiedy myślisz o projektowaniu interaktywnej prezentacji albo gry, zapisanie jej w SWF to dobra opcja, bo masz pewność, że to zadziała na większości platform, ale pamiętaj, że użytkownicy muszą mieć odpowiednie oprogramowanie do odtwarzania. Ciekawym pomysłem jest też przetestowanie plików SWF w różnych przeglądarkach, żeby sprawdzić, czy animacja wyglada tak, jak powinna i działa jak należy.

Pytanie 17

Jakie narzędzia do retuszu muszą mieć określone źródło klonowania przed ich pierwszym użyciem?

A. Pędzel korygujący punktowy i pędzel historii
B. Korekta czerwonych oczu i łatka
C. Wyostrzanie i rozjaśnianie
D. Pędzel korygujący i stempel
Pędzel korygujący i stempel to narzędzia, które wymagają zdefiniowanego źródła klonowania przed ich użyciem, ponieważ ich działanie opiera się na przenoszeniu lub kopiowaniu pikseli z jednego obszaru obrazu do drugiego. W przypadku pędzla korygującego, użytkownik wybiera obszar, który ma być użyty jako źródło do korygowania defektów na obrazie, co pozwala na precyzyjne poprawki, takie jak usuwanie niedoskonałości skóry czy plam. Stempel działa na podobnej zasadzie, kopiuje fragmenty obrazu z jednego miejsca i nakłada je na inne, co jest niezwykle przydatne w retuszu zdjęć. W praktyce, dobre praktyki retuszerskie nakazują, aby przed przystąpieniem do pracy z tymi narzędziami, dokładnie zdefiniować źródło klonowania, aby uzyskać naturalne i spójne efekty. Niezdefiniowanie źródła może prowadzić do nieestetycznych rezultatów i zwiększonego ryzyka niejednorodności, co jest niepożądane w profesjonalnej obróbce zdjęć.

Pytanie 18

Który z aplikacji Adobe należy wybrać do montażu i edytowania filmu?

A. Reader
B. Premierę
C. Dreamweaver
D. Acrobat
Adobe Premiere to jeden z najpopularniejszych programów do montażu i edycji filmów. Jego zaawansowane funkcje, takie jak możliwość pracy z wieloma ścieżkami wideo i audio, a także wsparcie dla różnych formatów plików, czynią go idealnym narzędziem dla profesjonalnych montażystów i amatorów. Premiere pozwala na precyzyjne cięcie, łączenie oraz efektowne przejścia, co jest kluczowe w procesie edycji filmowej. Program posiada również bogaty zestaw efektów wizualnych i dźwiękowych, a dzięki integracji z innymi aplikacjami Adobe, takimi jak After Effects czy Photoshop, możliwe jest tworzenie zaawansowanej grafiki i animacji. Użytkownicy mogą korzystać z gotowych szablonów czy efektów, co przyspiesza proces produkcji. W branży filmowej i telewizyjnej, Premiere jest uważany za standard, co potwierdzają liczne nagrody i wyróżnienia. Warto zaznaczyć, że znajomość tego programu może znacząco zwiększyć możliwości zawodowe w dziedzinie produkcji wideo.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Wskaż oprogramowanie służące do zbierania oraz katalogowania materiałów cyfrowych, dystrybuowane na podstawie licencji komercyjnej?

A. Picasa
B. Adobe Lightroom
C. Kodi
D. Audio Manager
Adobe Lightroom to profesjonalne oprogramowanie stworzone z myślą o fotografach i osobach zajmujących się obróbką zdjęć, które oferuje zaawansowane funkcje gromadzenia, katalogowania oraz edycji materiałów cyfrowych. Program wspiera organizację zdjęć dzięki tagowaniu, ocenianiu oraz możliwości tworzenia albumów, co ułatwia zarządzanie dużymi zbiorami. Lightroom jest szczególnie ceniony w branży za intuicyjny interfejs oraz integrację z innymi produktami Adobe, co czyni go wszechstronnym narzędziem dla profesjonalistów. Umożliwia również synchronizację z urządzeniami mobilnymi, co daje możliwość dostępu do zdjęć w dowolnym miejscu. Użytkownicy mogą korzystać z zaawansowanych narzędzi do edycji, jak korekcja kolorów, retusz czy filtracja, co sprawia, że Adobe Lightroom jest standardowym rozwiązaniem w branży fotografii. Przy zastosowaniu dobrych praktyk, takich jak regularne tworzenie kopii zapasowych oraz organizowanie katalogów, użytkownicy mogą skutecznie zarządzać swoimi zasobami cyfrowymi, co jest niezbędne w profesjonalnej pracy z obrazem.

Pytanie 21

Wskaź najczęściej stosowaną skalę czułości w fotografii.

A. PN
B. ISO
C. DIN
D. GOST
Skala ISO (International Organization for Standardization) jest najpowszechniej używaną miarą czułości filmu fotograficznego, która pozwala na określenie, jak film reaguje na światło. Standard ISO definiuje czułość materiałów światłoczułych, przy czym im wyższa liczba ISO, tym większa czułość na światło, co umożliwia fotografowanie w trudnych warunkach oświetleniowych. Na przykład, film o czułości 100 ISO nadaje się do fotografii w jasnym świetle, podczas gdy film o czułości 800 ISO lepiej sprawdzi się w warunkach słabego oświetlenia. Praktyczne zastosowanie tej skali można zaobserwować w profesjonalnej fotografii, gdzie odpowiedni dobór czułości wpływa na jakość zdjęć, ich ziarnistość oraz ogólną ekspozycję. Stosowanie standardu ISO jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży fotograficznej, co czyni go niezastąpionym narzędziem dla każdego fotografa, niezależnie od poziomu zaawansowania. Warto również zwrócić uwagę, że zrozumienie skali ISO jest kluczowe dla efektywnego korzystania z ustawień aparatu, a także przy wyborze odpowiednich materiałów fotograficznych w zależności od warunków, w jakich chcemy pracować.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Jakiego skrótu należy użyć, aby wybrać wszystkie obiekty na danym slajdzie?

A. CTRL + A
B. CTRL + Z
C. CTRL + V
D. CTRL + C
Skrót CTRL + A to taki standardowy myk, który można znaleźć w wielu programach, w tym tych do robienia prezentacji. Dzięki niemu można szybko zaznaczyć wszystkie obiekty na slajdzie, co jest naprawdę przydatne, kiedy trzeba ogarnąć tekst, obrazki czy wykresy. Na przykład, jeżeli chcesz zmienić kolor czcionki albo wywalić wszystkie elementy, CTRL + A pozwoli ci na szybkie zaznaczenie wszystkiego, co znacznie przyspiesza robotę. W branży, umiejętność posługiwania się skrótami klawiszowymi jest mega ważna, bo to ułatwia pracę i pozwala na lepsze zarządzanie różnymi zadaniami. Ci, którzy znają te skróty, są w stanie robić rzeczy szybciej, co ma spore znaczenie w pracy zawodowej.

Pytanie 24

Na podstawie przedstawionej grafiki wskaż efekt, który został dodany do dźwięku.

Ilustracja do pytania
A. Zgłośnienie.
B. Wahwah.
C. Ściszenie.
D. Echo.
Ilustracja przedstawia efekt ściszenia zastosowany do ścieżki dźwiękowej. Widoczne jest stopniowe zmniejszanie amplitudy sygnału dźwiękowego w czasie, co prowadzi do wygaszenia dźwięku w końcowych partiach utworu. Tego typu modyfikacja jest często stosowana w postprodukcji audio w celu zakończenia utworu lub fragmentu nagrania w sposób płynny i estetyczny.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Filmowy obraz odpowiadający normom wyświetlania w proporcji 1,85:1 oraz rozdzielczości 4K ma wymiary

A. 1440 x 1880
B. 3996 x 2160
C. 3840 x 1607
D. 1920 x 1038
Odpowiedź 3996 x 2160 jest poprawna, ponieważ odpowiada standardowej rozdzielczości 4K, która wynosi 3840 x 2160 pikseli, gdy weźmiemy pod uwagę proporcję 1,85:1. Obliczając wymiary obrazu w tej proporcji, można wykorzystać wzór, w którym wysokość (H) jest równa szerokości (W) podzielonej przez 1,85. Przy rozdzielczości 4K, gdzie wysokość wynosi 2160 pikseli, szerokość powinna wynosić 2160 * 1,85, co daje około 3996 pikseli. Ta kombinacja zapewnia optymalne odwzorowanie obrazu w kinie oraz zgodność z obowiązującymi standardami branżowymi, co jest kluczowe dla produkcji filmowej. Proporcja 1,85:1 jest szeroko stosowana w filmach fabularnych, ponieważ pozwala na stworzenie atrakcyjnego obrazu, który dobrze sprawdza się w komercyjnych wyświetleniach. Przykładem takiego zastosowania mogą być filmy stworzony zgodnie z estetyką Hollywood, które wykorzystują tę proporcję dla lepszego wrażenia wizualnego oraz immersji widza.

Pytanie 27

Jeśli nielegalnie wykorzystuje się cudze materiały, osiągając zyski z powielonych treści w takim zakresie, że stały się one źródłem dochodów, to grozi kara grzywny oraz pozbawienie wolności do

A. 5 lat
B. 2 lat
C. 3 lat
D. 1 roku
Odpowiedź 5 lat jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z polskim prawem, w szczególności z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych, nielegalne wykorzystywanie cudzych materiałów, zwłaszcza gdy przynosi zyski i staje się źródłem dochodu, jest traktowane jako poważne naruszenie praw autorskich. W takim przypadku może zostać nałożona grzywna oraz kara pozbawienia wolności do 5 lat. Przykładem może być sytuacja, gdy przedsiębiorca wykorzystuje zdjęcia lub utwory muzyczne bez zgody właściciela praw, a następnie sprzedaje produkty zawierające te materiały. W takiej sytuacji, poszkodowany może dochodzić swoich praw w sądzie, a sprawcy grozi odpowiedzialność karna. Dobre praktyki branżowe zalecają uzyskiwanie licencji lub zgód na wykorzystanie materiałów chronionych prawem autorskim oraz przestrzeganie zasad fair use, co pozwala uniknąć konsekwencji prawnych oraz budować zaufanie w relacjach biznesowych.

Pytanie 28

W jakich formatach powinien być zapisany projekt statycznego banera, aby można go było opublikować w internecie?

A. PNG i TIFF
B. JPEG i PNG
C. RAW i GIF
D. BMP i WMF
Odpowiedź JPEG i PNG jest prawidłowa, ponieważ te formaty graficzne są najczęściej stosowane w publikacji materiałów wizualnych w internecie. Format JPEG (Joint Photographic Experts Group) charakteryzuje się kompresją stratną, co oznacza, że ​​jest idealny do zdjęć i obrazów o bogatej kolorystyce, gdzie niewielka utrata jakości nie wpływa na ogólne wrażenie wizualne. Z kolei format PNG (Portable Network Graphics) obsługuje przezroczystość oraz kompresję bezstratną, co czyni go doskonałym wyborem dla grafik z dużą ilością szczegółów, tekstu lub przezroczystości. Dzięki tym właściwościom, obydwa formaty są zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie publikacji online, umożliwiając szybkie ładowanie stron internetowych oraz zapewniając wysoką jakość wizualną. W kontekście projektowania banerów reklamowych, stosowanie JPEG i PNG gwarantuje, że obrazy będą wyglądać dobrze na różnych urządzeniach i w różnych rozdzielczościach, co jest kluczowe w dzisiejszym zróżnicowanym środowisku użytkowników.

Pytanie 29

Obrazy cyfrowe zapisane w przestrzeni kolorów sRGB w rozdzielczości 72 ppi są wykorzystywane do

A. realizacji całostronicowej reklamy w prasie
B. umieszczenia w projekcie multimedialnym przeznaczonym do publikacji w sieci
C. przygotowania reklamy w formie druku wielkoformatowego
D. umieszczenia na opakowaniu kartonowym w formie druku wysokiej jakości
Odpowiedź dotycząca umieszczenia obrazów cyfrowych w trybie barwnym sRGB w projekcie multimedialnym przeznaczonym do publikacji w internecie jest poprawna, ponieważ sRGB to standardowy model kolorów używany w internecie. Obrazy zapisane w tym formacie są zoptymalizowane do wyświetlania na ekranach komputerów oraz innych urządzeń, co sprawia, że idealnie nadają się do zastosowań online. Rozdzielczość 72 ppi oznacza, że obrazy te są przystosowane do wyświetlania, a nie do druku, gdzie zwykle wymagana jest wyższa rozdzielczość (na przykład 300 ppi). W praktyce, użycie sRGB w projektach internetowych pozwala na zachowanie spójności kolorystycznej podczas wyświetlania na różnych urządzeniach, co jest kluczowe w kontekście marketingu cyfrowego oraz designu stron internetowych. Przykładem może być umieszczanie grafik na stronach internetowych, w banerach reklamowych lub w prezentacjach multimedialnych. Ponadto, sRGB jest często domyślnym profilem kolorów w większości aplikacji graficznych, co ułatwia pracę projektantom. Wskazanie na ten standard w kontekście publikacji online jest zatem zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 30

Jak można dokonać korekty histogramu obrazu?

A. za pomocą ścieżek
B. poprzez balans kolorów
C. w wyniku modyfikacji poziomów
D. korzystając z filtrów
Odpowiedź "poziomów" jest jak najbardziej ok. Histogram to super narzędzie do analizowania, jak jasne są różne piksele w obrazie. Kiedy korygujesz histogram przez poziomy, tak naprawdę dostosowujesz wartości jasności, co pozwala na lepszy kontrast i poprawia jakość zdjęcia. W praktyce, zmiany, które robisz w poziomach mogą obejmować przesuwanie wartości jasności od minimum do maksimum, co sprawia, że tony stają się bardziej zrównoważone. Na przykład w programach jak Adobe Photoshop, narzędzie poziomów daje ci szansę na precyzyjne ustawienie jasności w różnych częściach histogramu, co jest mega ważne w pracy nad zdjęciami. Dobrą praktyką jest najpierw spojrzeć na histogram przed dalszą edycją, żeby osiągnąć jak najlepsze efekty. Dodatkowo, dostosowanie poziomów ma znaczenie, gdy pracujesz z różnymi źródłami światła, bo różnice w jasności mogą naprawdę wpłynąć na końcowy efekt wizualny.

Pytanie 31

Jaki znacznik HTML jest używany do pogrubiania tekstu?

A.
B.
C.
D. A.
Wszystkie wymienione opcje poza odpowiedzią A nie są odpowiednie do pogrubienia tekstu w HTML. Znacznikużywany był w przeszłości do zwiększania rozmiaru tekstu, ale nie ma on zastosowania w kontekście pogrubienia. Współczesne standardy HTML oraz CSS rekomendują stosowanie właściwości CSS, takich jak font-weight: bold, do osiągnięcia efektu pogrubienia, co jest bardziej elastyczne i zgodne z zasadami responsywnego projektowania. Użycie służy do oznaczania skrótów i nie ma związku z formatowaniem tekstu, co może prowadzić do nieporozumień w jego zastosowaniu. Znacznik
jest kontenerem, który grupuje inne elementy HTML, ale sam w sobie nie wpływa na formatowanie tekstu i nie jest przeznaczony do stylizacji. Typowe błędy, które mogą prowadzić do mylnego wyboru, obejmują mylenie celów różnych znaczników oraz brak znajomości semantyki HTML, co jest kluczowym aspektem w tworzeniu dostępnych i dobrze zorganizowanych stron internetowych. W związku z tym zaleca się, aby projektanci i deweloperzy zapoznali się z dokumentacją, taką jak specyfikacje W3C, aby lepiej zrozumieć, jak i kiedy używać odpowiednich znaczników oraz technik CSS do stylizacji tekstów w sposób zgodny z aktualnymi standardami.

Pytanie 32

Jakiego narzędzia w programie Adobe Illustrator należy użyć do stworzenia obiektu widocznego na zdjęciu?

Ilustracja do pytania
A. Siatka perspektywy
B. Wypaczenie marionetkowe
C. Tworzenie przejść
D. Generator kształtów
Narzędzie „Siatka perspektywy” w Adobe Illustrator pozwala na tworzenie obiektów w przestrzeni perspektywicznej. Dzięki tej funkcji możesz precyzyjnie umieszczać elementy na siatce i dopasowywać je do wybranego punktu zbiegu, co umożliwia tworzenie trójwymiarowych efektów i realistycznych scen w dwóch wymiarach. To narzędzie jest idealne do projektowania architektonicznych wizualizacji i innych prac, w których perspektywa odgrywa kluczową rolę.

Pytanie 33

Format, w jakim zapisany jest materiał wideo w postaci kontenera multimedialnego, to

A. AAC
B. MP3
C. MP4
D. WMA
Odpowiedzi MP3, AAC i WMA są błędne, ponieważ reprezentują one formaty kompresji audio, a nie kontenery multimedialne. MP3 jest jednym z najpopularniejszych formatów audio, znanym ze swojej efektywności w kompresji dźwięku. Umożliwia on odtwarzanie muzyki, ale nie obsługuje wideo, co czyni go nieodpowiednim wyborem w kontekście pytania. AAC, czyli Advanced Audio Codec, to również format audio, który oferuje lepszą jakość dźwięku przy mniejszych rozmiarach plików w porównaniu do MP3, ale podobnie jak MP3, nie jest formatem kontenera. Przeznaczony jest głównie do przesyłania dźwięku w mediach strumieniowych, jak Apple Music, jednak brak możliwości obsługi wideo wyklucza go z tej kategorii. WMA, czyli Windows Media Audio, to kolejny format audio opracowany przez Microsoft, który został zaprojektowany do kompresji dźwięku, jednak również nie zawiera wsparcia dla wideo. Wszystkie te formaty są skoncentrowane na audio, a nie na integracji różnych rodzajów mediów, co czyni je nieodpowiednimi w kontekście kontenerów multimedialnych. Wybór formatu kontenera, takiego jak MP4, jest kluczowy dla prawidłowego odtwarzania treści, ponieważ pozwala na współpracę z różnymi kodekami audio i wideo oraz zapewnia większą elastyczność w zarządzaniu multimediami.

Pytanie 34

Jaką licencję muszą posiadać pliki, aby można je było legalnie pobrać za darmo z internetowych repozytoriów i zastosować, na przykład, w prezentacji marketingowej przedsiębiorstwa?

A. Z domeny publicznej lub na licencji CC BY
B. Jedynie z domeny publicznej
C. Copyright
D. CC BY SA NC
Wybór odpowiedzi 'Z domeny publicznej lub na licencji CC BY' jest słuszny, ponieważ obie te kategorie pozwalają na swobodne wykorzystywanie materiałów bez obaw o naruszenie praw autorskich. Domena publiczna to zasoby, które nie są objęte prawami autorskimi, co oznacza, że każdy może z nich korzystać w dowolny sposób, w tym w marketingowej prezentacji firmy. Przykładami są klasyki literatury, obrazy czy muzyka, które nie mają już obowiązujących praw autorskich. Z kolei licencja Creative Commons BY (CC BY) pozwala na wykorzystanie utworów pod warunkiem podania autorstwa, co jest zgodne z zasadami etyki. Dzięki temu, można wykorzystać takie materiały w promocji, tworząc atrakcyjne treści wizualne i tekstowe, które przyciągną uwagę odbiorców. Ważne jest, aby zawsze sprawdzić szczegółowe warunki licencji, aby upewnić się, że sposób wykorzystania jest zgodny z jej postanowieniami. Zastosowanie tych zasad w praktyce pozwala na legalne i etyczne korzystanie z dostępnych zasobów.

Pytanie 35

Jakiego trybu kolorów używa się podczas skanowania zdjęć?

A. Monochromatyczny
B. CMYK
C. RGB
D. Skala szarości
Tryb barw RGB (Red, Green, Blue) jest preferowanym modelem kolorów w skanowaniu fotografii, ponieważ odzwierciedla sposób, w jaki ludzkie oko postrzega kolory. W tym modelu, kolory tworzone są przez mieszanie światła czerwonego, zielonego i niebieskiego w różnych proporcjach. Gdy skanery cyfrowe rejestrują zdjęcia, wykorzystują czujniki oparte na RGB, co pozwala na uchwycenie dużej palety kolorów oraz detali, które są istotne dla jakości obrazu. Przykładem może być skanowanie zdjęcia w formacie TIFF, które zachowuje pełną głębię kolorów w przestrzeni RGB. Standardy takie jak Adobe RGB i sRGB określają przestrzenie kolorów, które są powszechnie stosowane w branży graficznej i fotograficznej. Użycie RGB w skanowaniu jest zatem kluczowe dla zachowania wierności kolorów, co jest niezbędne w dalszym procesie edycji graficznej oraz drukowania, szczególnie w kontekście profesjonalnych aplikacji fotograficznych.

Pytanie 36

Aby móc odtwarzać dźwięk na komputerze, konieczne jest posiadanie

A. odtwarzacza CD
B. odtwarzacza DVD
C. karty sieciowej
D. karty dźwiękowej
Karta dźwiękowa jest kluczowym komponentem w systemie komputerowym, odpowiedzialnym za przetwarzanie i odtwarzanie dźwięków. To ona konwertuje sygnały cyfrowe z komputera na analogowe, które mogą być odtwarzane przez głośniki lub słuchawki. Wysokiej jakości karty dźwiękowe oferują różne funkcje, takie jak wsparcie dla wielu kanałów audio, co jest istotne w zastosowaniach multimedialnych, takich jak gry komputerowe, muzyka czy filmy. Umożliwiają także korzystanie z zaawansowanych technologii, takich jak Dolby Digital czy DTS, co poprawia jakość dźwięku. W praktyce, aby odtworzyć dźwięk, wystarczy zainstalować odpowiednie sterowniki i oprogramowanie, a następnie podłączyć głośniki lub słuchawki. Zastosowanie kart dźwiękowych jest standardem w branży, a ich obecność w laptopach oraz komputerach stacjonarnych jest niezbędna do komfortowego korzystania z multimediów. Bez karty dźwiękowej niemożliwe jest odtworzenie dźwięku, co pokazuje jej fundamentalną rolę w systemach komputerowych.

Pytanie 37

Która z kart pamięci charakteryzuje się najwyższą pojemnością?

A. SDHC (Secure Digital High Capacity)
B. SDXC (Secure Digital Extended Capacity)
C. SD (Secure Digital)
D. microSD
Karta pamięci SDXC (Secure Digital Extended Capacity) to standard, który został wprowadzony, aby zapewnić wyższą pojemność danych w porównaniu do wcześniejszych standardów, takich jak SDHC czy klasyczne karty SD. SDXC obsługuje pojemności od 32 GB do 2 TB, co czyni go idealnym wyborem dla profesjonalnych zastosowań, takich jak nagrywanie wideo w wysokiej rozdzielczości, zdjęcia w formacie RAW czy przechowywanie dużych baz danych. Warto również zauważyć, że karty SDXC są zgodne z protokołem exFAT, co pozwala na efektywniejsze zarządzanie przestrzenią dyskową i eliminację ograniczeń związanych z systemem FAT32, takich jak maksymalna wielkość pliku wynosząca 4 GB. W praktyce oznacza to, że użytkownicy, którzy potrzebują dużych pojemności, powinni wybierać karty SDXC, szczególnie w kontekście nowoczesnych urządzeń, takich jak lustrzanki cyfrowe, kamery 4K i systemy do przechowywania danych.

Pytanie 38

W trakcie projektowania graficznego symbolu, który będzie odzwierciedlał energię, dynamikę oraz całość, należy zastosować formę

A. wielokąta
B. koła
C. kwadratu
D. prostokąta
Fajny wybór koła jako kształtu do przekazania energii i ruchu w projekcie. Koło ma taki naturalny, symetryczny kształt, który nie ma krawędzi, przez co wygląda bardzo harmonijnie. W designie często kojarzone jest z cyklicznością, dynamiką i wiecznością, co świetnie pasuje do tematu energii. Zauważyłem, że wiele logotypów firm związanych z energią odnawialną wykorzystuje koło, bo to symbolizuje cykl życia w naturze. To też sprawia, że w interfejsach użytkownika, koła jako przyciski są super praktyczne, bo łatwo się je rozpoznaje. Dlatego dobrze jest w projektach graficznych trzymać się prostych kształtów, które oddają to, co chcemy przekazać. Koło, dzięki swojej prostocie, daje radę w różnych kontekstach wizualnych i zostaje w pamięci.

Pytanie 39

Który system kolorów wykorzystuje się do określenia różnicy w barwach?

A. CMYK
B. RGB
C. HSB
D. LAB
Model barw LAB, znany również jako CIELAB, jest szeroko stosowany w przemyśle graficznym oraz w zastosowaniach kolorystycznych do wyznaczania różnic barw. Jego główną zaletą jest to, że opiera się na percepcji ludzkiego oka, co pozwala na lepsze odwzorowanie kolorów w sposobie, w jaki je postrzegamy. W modelu LAB kolory są definiowane w trzech osiach: L* (jasność), a* (zielono-czerwony), oraz b* (niebiesko-żółty). Dzięki temu można w prosty sposób określić różnice między kolorami z użyciem metryki Euclidean, co czyni go idealnym do zastosowań wymagających precyzyjnych pomiarów kolorystycznych, takich jak kontrola jakości w produkcji czy też w analizie kolorów w fotografii. Przykładowo, przy tworzeniu profili ICC w druku cyfrowym, LAB jest często używany do konwersji między różnymi przestrzeniami kolorów, co zapewnia spójność wizualną. Ze względu na swoją neutralność i niezależność od medium, LAB jest standardem w wielu profesjonalnych systemach kolorystycznych, co czyni go kluczowym narzędziem w pracy z kolorami.

Pytanie 40

Tworząc kadr filmowy z użyciem planu amerykańskiego, należy ukazać postać aktora w ujęciu od

A. linii ramion w górę
B. linii podbródka do czubka głowy
C. kolan do czubka głowy
D. pasa w górę
Plan amerykański, znany również jako medium shot, ma na celu ukazanie postaci od kolan do czubka głowy, co pozwala widzowi na lepsze zrozumienie emocji aktora oraz sytuacji, w jakiej się znajduje. Tego typu kadr jest powszechnie stosowany w filmach, ponieważ skutecznie łączy zarówno detale twarzy, jak i ruchy ciała, dając widzowi pełniejszy obraz interakcji i dynamiki postaci. W praktyce, wykorzystując plan amerykański, można stosować różne techniki filmowe, takie jak zbliżenia na twarz w momentach intensywnych emocji, a następnie przejście do szerszego ujęcia, które obejmuje całe ciało, aby pokazać kontekst danej sceny. Zgodnie z zasadami sztuki filmowej, taki sposób kadrowania sprzyja budowaniu narracji i zaangażowaniu widza. Dlatego stosując plan amerykański, operatorzy i reżyserzy filmowi mogą efektywnie kreować atmosferę oraz emocjonalny przekaz.