Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 14 stycznia 2025 16:26
  • Data zakończenia: 14 stycznia 2025 16:34

Egzamin zdany!

Wynik: 34/40 punktów (85,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który z podanych algorytmów można zrealizować zarówno w sposób iteracyjny, jak i rekurencyjny?

A. Algorytm generowania liczb losowych
B. Algorytm mapowania kluczy w tablicach asocjacyjnych
C. Algorytm wyszukiwania binarnego
D. Algorytm sortowania bąbelkowego
Sortowanie bąbelkowe to algorytm iteracyjny i nie ma naturalnej wersji rekurencyjnej, ponieważ jego działanie opiera się na powtarzających się pętlach. Algorytm mapowania kluczy w tablicach asocjacyjnych nie korzysta z rekurencji – jest to proces przypisywania wartości do odpowiednich kluczy, który realizowany jest w sposób iteracyjny. Algorytm generowania liczb losowych nie wymaga rekurencji ani iteracji – jest to operacja oparta na wywołaniu odpowiednich funkcji w zależności od użytej biblioteki i języka programowania.

Pytanie 2

Jaki środek ochronny najlepiej chroni przed hałasem w biurze?

A. Panele akustyczne wygłuszające
B. Mata antypoślizgowa
C. Lampy biurowe o niskim poziomie natężenia światła
D. Okna zamknięte
Wygłuszające panele akustyczne to jedno z najlepszych rozwiązań w celu ograniczenia hałasu w biurach i innych miejscach pracy. Panele te redukują odbicia dźwięku i zmniejszają natężenie hałasu, co przekłada się na poprawę koncentracji oraz zmniejszenie zmęczenia i stresu. W biurach typu open space panele akustyczne znacząco poprawiają komfort pracy, umożliwiając prowadzenie rozmów bez nadmiernego zakłócania pracy innych osób. Dodatkowo, wygłuszenie pomaga w ochronie zdrowia pracowników, redukując ryzyko utraty słuchu w miejscach, gdzie występuje wysoki poziom hałasu. Odpowiednie rozmieszczenie paneli pozwala także na lepsze zarządzanie akustyką całego pomieszczenia.

Pytanie 3

Jaki tekst zostanie wyświetlony po uruchomieniu jednego z poniższych fragmentów kodu?

Ilustracja do pytania
A. 4
B. {2+2}
C. {4}
D. {{2+2}}
Kod zwraca liczbę 4, ponieważ {2+2} jest interpretowane jako wyrażenie matematyczne, a nie ciąg znaków. W frameworkach React czy Angular operacje matematyczne wykonywane są automatycznie w miejscach, gdzie oczekiwany jest wynik obliczenia.

Pytanie 4

Kiedy w programie występuje problem z działaniem, a programista musi zweryfikować wartości znajdujące się w zmiennych w momencie działania aplikacji, to w tym celu należy zastosować

A. analizator składni
B. interpreter
C. debugger
D. wirtualną maszynę
Debugger to narzędzie, które pozwala na śledzenie wartości zmiennych i wykonywanie kodu linia po linii w czasie rzeczywistym. Jest nieoceniony w procesie wykrywania błędów logicznych i analizy działania aplikacji. Programista może ustawiać punkty przerwań (breakpoints), by zatrzymać wykonywanie programu w określonym miejscu i przeanalizować stan aplikacji.

Pytanie 5

Jakie składniki są kluczowe w dynamicznym formularzu logowania?

A. Pola tekstowe do wprowadzania danych użytkownika
B. Nagłówek HTTP
C. Plik graficzny
D. Tabela w bazie danych
Pola tekstowe do wprowadzania danych użytkownika są kluczowym elementem dynamicznego formularza logowania. Umożliwiają one użytkownikowi wprowadzenie informacji, takich jak nazwa użytkownika i hasło, co jest niezbędne do uwierzytelnienia w systemie. Formularze HTML wykorzystują tagido tworzenia pól tekstowych, a ich interakcja z użytkownikiem może być wspierana przez JavaScript lub inne technologie frontendowe, które walidują dane i zapewniają bezpieczeństwo procesu logowania. Pola tekstowe mogą być wzbogacone o atrybuty, takie jak 'required', 'pattern' czy 'type', które dodatkowo zabezpieczają formularz i ułatwiają użytkownikowi poprawne wypełnienie danych.

Pytanie 6

Na ilustracji pokazany jest fragment diagramu blokowego pewnego algorytmu. Ile razy warunek n<7 będzie badany?

Ilustracja do pytania
A. 6
B. 8
C. 7
D. 5
Odpowiedź 4 jest prawidłowa ponieważ algorytm rozpoczyna od n równego 1 i zwiększa tę wartość o jeden w każdej iteracji aż do momentu gdy n stanie się równe 7 Wtedy warunek n mniejsze od 7 przestaje być spełniony co oznacza że warunek ten jest sprawdzany łącznie 6 razy tj dla n równych 1 2 3 4 5 i 6 Jest to typowa pętla kontrolna często spotykana w programowaniu gdzie warunek pętli decyduje o jej zakończeniu W praktyce takie podejście pozwala na efektywne zarządzanie liczbą iteracji i zapewnia klarowność kodu Co więcej użycie pętli z warunkiem końcowym jest zgodne z dobrymi praktykami projektowania algorytmów gdyż minimalizuje ryzyko błędów logicznych poprzez jawne określenie końca pętli Ponadto zrozumienie mechanizmu działania pętli i jej warunków jest kluczowe dla optymalizacji algorytmów i efektywnego zarządzania zasobami co ma bezpośrednie przełożenie na wydajność aplikacji szczególnie w środowiskach wymagających dużej mocy obliczeniowej

Pytanie 7

Wskaż typy numeryczne o stałej precyzji

A. int, short, long
B. long long, long double
C. float, double
D. bool char, string
Typy stałoprzecinkowe, takie jak int, short i long, przechowują liczby całkowite bez części ułamkowej. Są to podstawowe typy danych w wielu językach programowania, używane do przechowywania liczb całkowitych różnej wielkości.

Pytanie 8

W jakim języku został stworzony framework Angular?

A. Typescript
B. Postscript
C. PHP
D. C#
Angular został napisany w TypeScript, który jest nadzbiorem JavaScriptu i wprowadza statyczne typowanie. TypeScript pozwala na lepszą organizację kodu, co czyni Angular bardziej stabilnym i efektywnym narzędziem do tworzenia aplikacji webowych.

Pytanie 9

Jakie będą skutki wykonania podanego fragmentu kodu w języku C++?

Ilustracja do pytania
A. do tablicy liczby, na jej początku, dodawane są nowe wartości
B. z tablicy liczby usuwane są elementy, z każdym obiegiem pętli eliminowany jest element z jej końca
C. z tablicy liczby usuwane są elementy, z każdym obiegiem pętli eliminowany jest element z jej początku
D. do tablicy liczby, na jej końcu, dodawane są nowe wartości
Kod w języku C++ dodaje kolejne wartości na końcu tablicy 'liczby' podczas każdej iteracji pętli. Operacja ta jest realizowana poprzez użycie wskaźnika lub iteratora wskazującego na ostatnią pozycję tablicy, co umożliwia efektywne dodawanie elementów bez konieczności przestawiania istniejących danych.

Pytanie 10

Jakie wyrażenie logiczne powinno być użyte, aby zweryfikować, czy zmienna x zawiera wartości ujemne lub znajduje się w zakresie (10, 100)?

A. x > 10 || x < 100 || x < 0
B. (x > 10 || x < 100) && x < 0
C. x > 10 || x < 100 || x < 0
D. (x > 10 && x < 100) || x < 0
Poprawnym wyrażeniem logicznym sprawdzającym, czy zmienna x przechowuje wartości ujemne lub z przedziału (10, 100) jest (x > 10 && x < 100) || x < 0. Logika ta gwarantuje, że wartość x spełnia jeden z dwóch warunków: mieści się w przedziale lub jest ujemna.

Pytanie 11

Które z wymienionych środowisk programistycznych jest rekomendowane do developing aplikacji w języku Python z użyciem frameworka Django?

A. Unity
B. XCode
C. PyCharm
D. Android Studio
PyCharm to jedno z najbardziej zaawansowanych środowisk programistycznych (IDE) dedykowanych do tworzenia aplikacji w języku Python. Jest to narzędzie preferowane przez programistów korzystających z frameworka Django, który jest popularnym rozwiązaniem do budowy aplikacji webowych. PyCharm oferuje rozbudowane wsparcie dla Django, umożliwiając szybkie tworzenie projektów, integrację z bazami danych oraz wygodne debugowanie aplikacji. IDE zapewnia również możliwość uruchamiania serwerów deweloperskich, podglądu zmian w czasie rzeczywistym oraz automatyczne uzupełnianie kodu, co znacząco zwiększa efektywność pracy nad aplikacjami webowymi. Dzięki PyCharm programiści mogą łatwo zarządzać migracjami bazy danych, tworzyć modele i szablony, co sprawia, że jest to narzędzie nieocenione w ekosystemie Django.

Pytanie 12

Na jakim etapie cyklu życia projektu tworzony jest szczegółowy opis wymagań funkcjonalnych oraz niefunkcjonalnych?

A. Wdrożenie
B. Weryfikacja
C. Planowanie
D. Analiza
Faza analizy to etap cyklu życia projektu, podczas którego powstaje szczegółowy opis wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych. W tym czasie zespół zbiera dane, analizuje potrzeby użytkowników i definiuje wymagania, które będą stanowić podstawę do projektowania i implementacji. Wynikiem analizy jest dokumentacja, która precyzyjnie opisuje wszystkie aspekty aplikacji, co zapewnia zgodność końcowego produktu z oczekiwaniami klienta. Prawidłowo przeprowadzona analiza jest kluczowa dla sukcesu projektu, ponieważ eliminuje niejasności i minimalizuje ryzyko błędów na późniejszych etapach.

Pytanie 13

Programista pragnie wybrać algorytm, który najszybciej przetwarza dane w jego aplikacji. Na podstawie złożoności obliczeniowej przedstawionej w tabeli, należy wskazać algorytm numer

Ilustracja do pytania
A. 4
B. 3
C. 1 lub 5
D. 2 lub 3
Algorytm numer 4 w tabeli złożoności obliczeniowej działa najszybciej, co wynika z jego niskiej złożoności czasowej. Algorytmy o niższej złożoności są bardziej efektywne przy dużych zbiorach danych.

Pytanie 14

Która z poniższych właściwości odnosi się do sieci bezprzewodowej?

A. Jest bardziej narażona na zakłócenia w przesyłaniu danych
B. Wymaga zastosowania przewodów do łączenia urządzeń
C. Nie potrzebuje zabezpieczeń, ponieważ jest domyślnie chroniona
D. Nie funkcjonuje w obszarach z dużą liczbą urządzeń
Sieci bezprzewodowe charakteryzują się tym, że wykorzystują fale radiowe do transmisji danych, co sprawia, że są bardziej podatne na zakłócenia. Zakłócenia te mogą pochodzić z różnych źródeł, takich jak inne urządzenia bezprzewodowe, mikrofalówki, czy nawet fizyczne przeszkody, takie jak ściany. W przypadku sieci Wi-Fi, które są powszechnie stosowane w domach i biurach, sygnał radiowy może być osłabiony przez metalowe obiekty oraz inne materiały budowlane. To zjawisko można zminimalizować, stosując nowoczesne standardy, takie jak IEEE 802.11ac, które oferują lepszą wydajność i stabilność sygnału. Praktycznym przykładem jest sytuacja, w której użytkownicy znajdują się w gęsto zabudowanym obszarze miejskim, gdzie wiele sieci Wi-Fi działa jednocześnie, co zwiększa ryzyko zakłóceń i wpływa na jakość połączenia. Zrozumienie tej cechy sieci bezprzewodowych jest kluczowe dla ich efektywnego użytkowania oraz projektowania.

Pytanie 15

Czym jest ochrona własności intelektualnej?

A. Zbiór informacji osobowych
B. Zestaw przepisów dotyczących ochrony prywatności
C. Rejestr plików przechowywanych w chmurze
D. Koncepcja prawa zabezpieczającego twórczość i innowacje
Własność intelektualna to zbiór praw chroniących twórczość i wynalazki, obejmujący patenty, prawa autorskie, znaki towarowe i wzory przemysłowe. Własność intelektualna pozwala twórcom na zarabianie na swoich dziełach oraz kontrolowanie, kto i w jaki sposób może z nich korzystać. W wielu krajach naruszenie praw własności intelektualnej wiąże się z poważnymi konsekwencjami prawnymi. Dla przedsiębiorstw i innowatorów ochrona własności intelektualnej jest kluczowa dla zabezpieczenia ich inwestycji oraz rozwijania nowych technologii.

Pytanie 16

Jakie jest główne zadanie debuggera w środowisku programowania?

A. Generowanie plików wykonywalnych
B. Analiza i usuwanie błędów w kodzie
C. Tworzenie kodu źródłowego
D. Kompilowanie kodu źródłowego
Debugger to narzędzie programistyczne służące do analizy i usuwania błędów w kodzie źródłowym. Pozwala na krokowe wykonywanie programu, śledzenie wartości zmiennych i identyfikowanie miejsc, w których występują błędy logiczne lub składniowe. Debugger umożliwia zatrzymanie wykonania programu w dowolnym miejscu, ustawienie tzw. breakpointów (punktów przerwania) i monitorowanie przepływu sterowania. Dzięki temu programista może dokładnie przeanalizować, dlaczego program nie działa zgodnie z oczekiwaniami i szybko znaleźć przyczynę problemu. Debuggery są dostępne w większości zintegrowanych środowisk programistycznych (IDE), takich jak Visual Studio, PyCharm czy IntelliJ IDEA.

Pytanie 17

W zamieszczonym fragmencie kodu Java wskaż nazwę zmiennej, która może przechować wartość 'T'

int zm1;
float zm2;
char zm3;
boolean zm4;

A. zm3
B. zm1
C. zm4
D. zm2
W przedstawionym kodzie zmienna 'zm3' jest zdolna przechowywać wartość 'T', co sugeruje, że jest to typ znakowy (char) lub string o odpowiedniej długości. To standardowa praktyka przy przechowywaniu pojedynczych znaków w języku Java.

Pytanie 18

Która z operacji logicznych zwróci wartość "true", gdy obie zmienne są sobie równe?

A. x || y
B. x && y
C. x == y
D. x != y
Operator `==` w języku C++ i wielu innych językach programowania (np. Python, Java, JavaScript) służy do porównywania dwóch wartości. Zwraca `true`, jeśli obie wartości są sobie równe, oraz `false`, jeśli są różne. Przykład: `if (x == y)` sprawdza, czy zmienna `x` jest równa zmiennej `y`. Operator ten jest kluczowy w instrukcjach warunkowych oraz pętlach, gdzie konieczne jest porównywanie wartości w celu podejmowania decyzji na podstawie wyniku tego porównania.

Pytanie 19

Który z wymienionych procesów NIE jest częścią etapu kompilacji?

A. Analiza działania programu w czasie rzeczywistym
B. Optymalizacja kodu
C. Tłumaczenie kodu źródłowego na język maszynowy
D. Weryfikacja błędów składniowych
Optymalizacja kodu to integralna część kompilacji, mająca na celu zwiększenie wydajności programu poprzez usunięcie zbędnych instrukcji i usprawnienie algorytmów. Tłumaczenie kodu źródłowego na język maszynowy jest głównym zadaniem kompilatora, który generuje plik wykonywalny. Weryfikacja błędów składniowych jest jednym z pierwszych etapów kompilacji, mającym na celu upewnienie się, że kod jest poprawny pod względem składni, zanim zostanie przekształcony na kod maszynowy.

Pytanie 20

Użycie typu DECIMAL w SQL wymaga wcześniejszego określenia liczby cyfr przed przecinkiem oraz ilości cyfr za przecinkiem. Jest to zapis:

A. łańcuchowym
B. stałoprzecinkowy
C. logicznym
D. zmiennoprzecinkowy
Typ DECIMAL w języku SQL to typ zmiennoprzecinkowy, który umożliwia przechowywanie liczb z określoną liczbą miejsc po przecinku. Jest szeroko stosowany w finansach i innych dziedzinach wymagających dużej precyzji, ponieważ unika błędów zaokrągleń, które mogą wystąpić przy użyciu typów FLOAT lub REAL. Przechowywanie danych liczbowych w dokładny sposób ma kluczowe znaczenie w aplikacjach związanych z walutami i statystyką.

Pytanie 21

Który z wymienionych frameworków jest charakterystyczny dla aplikacji komputerowych pisanych w C#?

A. React
B. Spring
C. Qt
D. WPF (Windows Presentation Foundation)
Qt to popularny framework do tworzenia aplikacji, ale jest przeznaczony głównie dla języków takich jak C++ i Python, a nie C#. Spring to framework do tworzenia aplikacji webowych i serwerowych w języku Java – nie jest przeznaczony do budowy aplikacji desktopowych na platformie Windows. React to biblioteka JavaScript używana do budowy interfejsów użytkownika aplikacji webowych, głównie w środowisku przeglądarki, co sprawia, że nie nadaje się do tworzenia tradycyjnych aplikacji desktopowych w języku C#.

Pytanie 22

Jednym z rodzajów testów funkcjonalnych, które można przeprowadzić na aplikacji webowej, jest ocena

A. wydajności aplikacji
B. poprawności wyświetlanych elementów aplikacji
C. bezpieczeństwa aplikacji
D. poziomu optymalizacji kodu aplikacji
Testy funkcjonalne w aplikacji webowej są super ważne, bo sprawdzają, czy wszystko działa jak należy. Mówiąc prościej, chodzi o to, żeby zobaczyć, czy wszystkie elementy na stronie są wyświetlane prawidłowo, jak przyciski i formularze. To też dotyczy tego, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z różnymi częściami strony. Moim zdaniem, dobrze przeprowadzone testy mogą naprawdę poprawić doświadczenie użytkownika.

Pytanie 23

Jakie jest podstawowe zadanie funkcji zaprzyjaźnionej w danej klasie?

A. Dodawanie nowych instancji do klasy
B. Generowanie kopii pól obiektu w innej klasie
C. Umożliwienie funkcji dostępu do prywatnych atrybutów klasy
D. Ograniczenie widoczności atrybutów klasy
Funkcja zaprzyjaźniona umożliwia dostęp do prywatnych i chronionych składowych klasy, z którą jest zaprzyjaźniona. To mechanizm, który pozwala na utrzymanie hermetyzacji, jednocześnie umożliwiając wybranym funkcjom lub klasom bezpośredni dostęp do wewnętrznych danych innej klasy. Funkcje zaprzyjaźnione często są stosowane do operacji, które wymagają dostępu do wewnętrznych danych klasy, ale nie powinny być jej metodami, np. operacje arytmetyczne lub porównawcze na obiektach tej klasy.

Pytanie 24

Tworząc aplikację opartą na obiektach, należy założyć, że program będzie zarządzany przez

A. moduły zawierające funkcje oraz zmienne globalne
B. definicję warunków końcowego rozwiązania
C. pętlę dyspozytora, która w zależności od zdarzenia wywoła właściwą funkcję
D. zbiór instancji klas współpracujących ze sobą
Moduły z funkcjami i zmiennymi globalnymi to podejście proceduralne, a nie obiektowe. Pętla dyspozytora odpowiada za sterowanie w aplikacjach event-driven, ale nie definiuje obiektów i klas. Warunki końcowe odnoszą się do programowania deklaratywnego, a nie obiektowego.

Pytanie 25

Jakie metody umożliwiają przesyłanie danych z serwera do aplikacji front-end?

A. biblioteki jQuery
B. formatu JSON
C. metody POST
D. protokołem SSH
JSON, czyli JavaScript Object Notation, to dość lekki format wymiany danych. Jest prosty do zrozumienia zarówno dla ludzi, jak i komputerów. To dlatego jest tak popularny w aplikacjach webowych, gdzie przesyła się dane między serwerem a klientem. Dzięki strukturze klucz-wartość łatwo jest mapować obiekty w JavaScript, co przyspiesza cały proces z danymi. Pomysł na zastosowanie? Na przykład, gdy przesyłasz dane użytkownika z serwera do swojej aplikacji, to często zamieniasz obiekt JavaScript na format JSON i wysyłasz go przez AJAX. A co ważne, JSON jest zgodny z różnymi standardami, więc możesz go używać praktycznie wszędzie. Co ciekawe, w nowoczesnych aplikacjach JSON jest zdecydowanie bardziej popularny niż XML, bo jest prostszy i mniej obciążający dla sieci. To wszystko sprawia, że strony ładują się szybciej, a użytkownicy mają lepsze doświadczenia.

Pytanie 26

Jakie środowisko deweloperskie jest najczęściej wykorzystywane do budowy aplikacji na platformę Android?

A. Visual Studio
B. PyCharm
C. Android Studio
D. XCode
Android Studio to oficjalne środowisko programistyczne (IDE) do tworzenia aplikacji na system Android. Zostało opracowane przez Google i zapewnia pełne wsparcie dla języków takich jak Java, Kotlin oraz C++. Android Studio oferuje narzędzia do projektowania interfejsu użytkownika (UI), emulatory urządzeń, a także debugger i profiler, które pozwalają na testowanie i optymalizację aplikacji. IDE to jest zintegrowane z Android SDK, co ułatwia dostęp do API systemu Android oraz narzędzi takich jak ADB (Android Debug Bridge). Android Studio to kluczowe narzędzie dla deweloperów mobilnych, umożliwiające szybkie wdrażanie aplikacji na różne urządzenia oraz publikację w Google Play Store.

Pytanie 27

Cytat przedstawia charakterystykę metodyki RAD. Pełne znaczenie tego skrótu można przetłumaczyć na język polski jako:

Ilustracja do pytania
A. prototypowanie wsparte testami jednostkowymi
B. zintegrowane środowisko programistyczne
C. środowisko szybkiego rozwoju aplikacji
D. środowisko refaktoryzacji aplikacji
RAD (Rapid Application Development) to metodyka szybkiego rozwoju aplikacji, kładąca nacisk na szybkie prototypowanie, minimalizację dokumentacji i bliską współpracę z klientem. Celem RAD jest skrócenie czasu potrzebnego na dostarczenie działającego oprogramowania poprzez iteracyjne tworzenie i testowanie prototypów. Taka metodologia jest często stosowana w dynamicznych projektach, gdzie wymagania mogą się zmieniać.

Pytanie 28

Zajmując się pracą w zespole oraz dbając o jego efektywne funkcjonowanie, nie powinniśmy

A. sumiennie i w ustalonym terminie realizować swoje zadania
B. przyjmować odpowiedzialności za swoje decyzje
C. wspierać się nawzajem
D. skupiać się jedynie na własnych korzyściach
Dbanie wyłącznie o własny interes jest niekorzystne w pracy zespołowej, ponieważ prowadzi do konfliktów i obniżenia efektywności grupy. Praca zespołowa wymaga współpracy, wzajemnego wsparcia i odpowiedzialności za wspólne działania, co sprzyja osiąganiu lepszych wyników.

Pytanie 29

W systemie RGB kolor Pale Green przedstawia się jako RGB(152, 251, 152). Jaki jest szesnastkowy kod tego koloru?

A. AO FE AO
B. 98FB98
C. 98 FE98
D. AO FB AO
Kolor Pale Green w systemie RGB jest reprezentowany przez wartości RGB(152, 251, 152). Aby przekształcić te wartości na format szesnastkowy, należy każdy z komponentów koloru (czerwony, zielony, niebieski) przekształcić na format heksadecymalny. Wartość 152 w systemie dziesiętnym odpowiada 98 w systemie szesnastkowym, a 251 w systemie dziesiętnym odpowiada FE w systemie szesnastkowym. Dlatego, łącząc te wartości w kolejności od komponentu czerwonego, zielonego, do niebieskiego, uzyskujemy kod szesnastkowy 98FE98. Kod ten może być używany w projektach graficznych oraz w CSS do definiowania kolorów tła, tekstów i innych elementów. Użycie formatu szesnastkowego w projektowaniu stron internetowych oraz w aplikacjach jest zgodne z zasadami standardu W3C dotyczącego kolorów w HTML i CSS, co zapewnia spójność wizualną i ułatwia pracę z kolorami.

Pytanie 30

Do zadań widoku w architekturze MVVM (Model_View-Viewmodel) należy

A. przechowywanie ściągniętych i przetworzonych informacji
B. przekazywanie danych do widoku oraz wymiana informacji z modelem
C. zarządzanie logiką aplikacji - obejmuje wdrażanie algorytmów
D. obsługa interakcji użytkownika, stworzenie UI
Logika aplikacji – To zadanie modelu lub ViewModel. Udostępnianie danych – To rola ViewModel, a nie widoku. Przechowywanie danych – Jest związane z modelem, nie widokiem, który zajmuje się prezentacją danych użytkownikowi.

Pytanie 31

W zaprezentowanym kodzie stworzono abstrakcyjną klasę figura oraz klasę prostokąta, która dziedziczy po niej, zawierającą zdefiniowane pola i konstruktory. Wskaż minimalną wersję implementacji sekcji /* metody klasy */ dla klasy Prostokat:

Ilustracja do pytania
A. B
B. D
C. A
D. C
Minimalna implementacja klasy Prostokat wymaga zaimplementowania podstawowych metod określonych w klasie abstrakcyjnej figura. Implementacja zawiera niezbędne pola i metody, które muszą być obecne, aby klasa mogła być skompilowana i działała poprawnie.

Pytanie 32

Zademonstrowana pętla wykorzystuje obiekt random do

Ilustracja do pytania
A. wielokrotnego generowania liczby, aby stworzyć ciąg z liczb pseudolosowych
B. uzupełnienia tablicy danymi w postaci liczb pseudolosowych
C. stworzenia losowego napisu o długości 8 znaków składającego się z liter
D. jednorazowego wylosowania znaku z określonego zestawu znaków
Kod generuje pojedynczy losowy znak z określonej puli znaków. Użycie obiektu random umożliwia tworzenie prostych mechanizmów losowania, co jest przydatne np. w generowaniu haseł lub tokenów.

Pytanie 33

Jaką funkcję spełniają atrybuty klasy w programowaniu obiektowym?

A. Umożliwiają przeprowadzanie operacji na obiektach
B. Zawierają informacje opisujące stan obiektu
C. Określają globalne stałe programu
D. Zapisują wartości lokalne w funkcjach
Zmienne lokalne w metodach przechowują wartości tymczasowe i są usuwane po zakończeniu wykonywania metody, co odróżnia je od pól klasy, które istnieją tak długo, jak istnieje obiekt. Stałe globalne programu są dostępne z każdego miejsca w kodzie, ale nie są związane z konkretną instancją obiektu – ich wartość nie zmienia się dla różnych obiektów. Operacje wykonywane na obiektach są definiowane przez metody klasy, a nie przez pola – pola jedynie przechowują dane, natomiast metody określają zachowanie obiektów i umożliwiają interakcję z nimi.

Pytanie 34

Wskaż odpowiedź, która używa parafrazowania jako metodę aktywnego słuchania, gdy klient mówi: "Interesuje mnie aplikacja, która działa szybko, niezależnie od tego, czy korzysta z niej kilku czy tysiąc użytkowników"?

A. Czuję pewne wątpliwości w Pani głosie. Czy mogę zadać kilka pytań?
B. Dlaczego Pani potrzebuje takiej aplikacji?
C. Ilu użytkowników planuje z niej skorzystać?
D. Jeśli dobrze zrozumiałam, chodzi o aplikację, która efektywnie obsługuje różne obciążenia
Parafraza to świetna technika, która pomaga zrozumieć, co rozmówca ma na myśli. Jak w tym przypadku – odpowiedź, która mówi: 'Jeśli dobrze rozumiem, chodzi o aplikację, która radzi sobie z różnym obciążeniem,' naprawdę dobrze oddaje to, co klient próbował przekazać. Klient podkreśla, że ważne jest dla niego, aby aplikacja była wydajna, niezależnie od tego, ile osób z niej korzysta. Użycie terminu 'radzi sobie z obciążeniem' jest trafne, bo dotyczy zdolności systemu do przystosowywania się do zmieniającej się liczby użytkowników i ich aktywności. To pokazuje, że konsultant dobrze zrozumiał potrzeby klienta i otwiera możliwości do dalszej rozmowy o technicznych detalach aplikacji, a to jest kluczowe w sprzedaży i budowaniu dobrych relacji z klientem.

Pytanie 35

Jak określa się proces transferu danych z lokalnego komputera na serwer?

A. Wysyłanie danych
B. Przesyłanie danych
C. Pobieranie danych
D. Streaming
Proces przesyłania danych z komputera lokalnego na serwer nazywany jest wysyłaniem danych. To kluczowy element komunikacji w sieciach komputerowych, który wskazuje na transfer informacji z jednego punktu do drugiego. Wysyłanie danych odbywa się za pomocą różnych protokołów, takich jak FTP (File Transfer Protocol), HTTP (Hypertext Transfer Protocol) czy SFTP (Secure File Transfer Protocol). Przykładem może być przesyłanie plików z komputera na zdalny serwer, co jest powszechnie wykorzystywane w przypadku tworzenia stron internetowych. W kontekście aplikacji, wysyłanie danych może dotyczyć również przesyłania formularzy do bazy danych. Ważne jest, aby dane były odpowiednio pakowane i kodowane w celu zapewnienia ich integralności oraz bezpieczeństwa. Stosowanie protokołów szyfrowania, takich jak SSL/TLS, dodatkowo zabezpiecza proces, co jest istotne w dobie rosnących zagrożeń cybernetycznych. Zbierając wszystkie te elementy, wysyłanie danych jest fundamentalnym procesem w architekturze nowoczesnych systemów informatycznych.

Pytanie 36

Jakie znaczenie ma określenie "klasa zaprzyjaźniona" w kontekście programowania obiektowego?

A. Klasa, w której wszystkie komponenty są publiczne
B. Klasa, która nie ma możliwości zawierania metod statycznych
C. Klasa, która ma dostęp do prywatnych i chronionych elementów innej klasy
D. Klasa, która może być dziedziczona przez inne klasy
Klasa zaprzyjaźniona (ang. 'friend class') to klasa, która ma dostęp do prywatnych i chronionych składowych innej klasy, dzięki specjalnej deklaracji 'friend' wewnątrz tej klasy. Jest to kluczowe narzędzie w programowaniu obiektowym, które umożliwia ściślejszą współpracę między klasami, jednocześnie zapewniając hermetyzację kodu w miejscach, gdzie jest to wymagane. Używanie klas zaprzyjaźnionych umożliwia bardziej efektywne zarządzanie zależnościami między klasami, co jest istotne w dużych projektach programistycznych. Klasy zaprzyjaźnione są często stosowane w bibliotekach standardowych i frameworkach, pozwalając na eleganckie rozwiązania problemów związanych z ukrywaniem implementacji i udostępnianiem tylko niezbędnych fragmentów kodu innym komponentom systemu.

Pytanie 37

Jakie z wymienionych działań jest fundamentalne w modelu kaskadowym?

A. Iteracyjne wprowadzanie modyfikacji na każdym poziomie
B. Zakończenie jednej fazy przed rozpoczęciem następnej
C. Przeprowadzanie testów systemu po zakończeniu każdej fazy
D. Równoległe prowadzenie wielu etapów projektu
Kończenie jednej fazy przed rozpoczęciem kolejnej to kluczowa cecha modelu kaskadowego (Waterfall). W tym podejściu projekt jest realizowany etapami – analiza, projektowanie, implementacja, testowanie i wdrożenie – bez możliwości powrotu do poprzednich faz. Dzięki temu model Waterfall jest przejrzysty i łatwy do zarządzania, szczególnie w projektach o stabilnych wymaganiach. Jednak jego ograniczeniem jest brak elastyczności, co może prowadzić do problemów, jeśli wymagania zmienią się w trakcie trwania projektu.

Pytanie 38

W środowisku IDE przeznaczonym do tworzenia aplikacji okienkowych zdefiniowano okno Form1. Aby wprowadzić zmiany w ustawieniach, w kolejności: tytuł okna na górnym pasku, standardowy kursor na strzałkę oraz kolor tła okna, należy dostosować następujące pola w oknie Properties:

Ilustracja do pytania
A. (Name), UseWaitCursor, BackgroundImage
B. Text, UseWaitCursor, BackColor
C. (Name), Cursor, BackgroundImage
D. Text, Cursor, BackColor
Jak chcesz zmienić nazwę okna, kursor czy kolor tła w IDE, to trzeba popracować nad polami, czyli 'Text' (to jest nazwa), 'Cursor' (czyli kursor) i 'BackColor' (to kolor tła). Te ustawienia są kluczowe, bo dzięki nim możesz nadać swojemu oknu wygląd, który ci odpowiada, albo taki, który pasuje do wymagań projektu.

Pytanie 39

Który z wymienionych typów danych należy do typu logicznego?

A. int
B. float
C. bool
D. char
Typ danych 'bool' (boolean) jest typem logicznym, który przechowuje jedną z dwóch wartości: 'true' lub 'false'. Typy logiczne są nieodłącznym elementem programowania, ponieważ umożliwiają implementację warunków i pętli sterujących przepływem programu. Typ 'bool' znajduje zastosowanie w praktycznie każdym języku programowania, w tym C++, Java, Python i C#. Operacje logiczne, takie jak 'AND', 'OR' i 'NOT', opierają się na wartościach typu 'bool', co czyni je podstawą dla algorytmów decyzyjnych i strukturalnych. Zastosowanie typów logicznych zwiększa czytelność kodu i pozwala na efektywne zarządzanie warunkami logicznymi.

Pytanie 40

Jaki typ złośliwego oprogramowania funkcjonuje w tle, zbierając dane o wprowadzanych hasłach?

A. Adware
B. Keylogger
C. Trojan
D. Spyware
Keylogger to takie złośliwe oprogramowanie, które działa w tle i rejestruje wszystkie naciśnięcia klawiszy. To naprawdę niebezpieczne, bo może przechwytywać hasła i inne ważne dane osobowe. Keyloggery mogą się dostawać na komputer na różne sposoby, na przykład przez zainfekowane pliki, złośliwe reklamy albo w ramach innych niebezpiecznych programów. Przykładami takich keyloggerów są Spyrix czy Perfect Keylogger, które mogą monitorować, co robisz na komputerze. Z punktu widzenia bezpieczeństwa, standardy takie jak ISO/IEC 27001 mówią, jak ważna jest ochrona informacji. Dlatego tak istotne jest, żeby użytkownicy mieli świadomość zagrożeń, jakie niosą keyloggery i używali dobrego oprogramowania antywirusowego, żeby chronić swoje urządzenia i dane.