Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 22 maja 2025 22:51
  • Data zakończenia: 22 maja 2025 23:17

Egzamin niezdany

Wynik: 11/40 punktów (27,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Aby zweryfikować poprawność ustawienia kół zębatych w przekładni głównej, przed rozpoczęciem obracania kół w celu obserwacji śladów ich współdziałania, powierzchnię koła talerzowego należy pokryć

A. smarem grafitowym
B. olejem przekładniowym
C. tuszem traserskim
D. kredą szkolną
Wybór niewłaściwych substancji do pokrywania powierzchni koła talerzowego przed sprawdzeniem współpracy kół zębatych przekładni głównej prowadzi do wielu problemów. Kredą szkolną, mimo że jest łatwo dostępna, nie zapewnia wystarczającej trwałości i precyzji śladu. Odciski kredowe znikają szybko, co utrudnia dokładną analizę. Ponadto, ich drobne cząsteczki mogą wprowadzać zanieczyszczenia, co negatywnie wpływa na dokładność pomiarów. Smar grafitowy, z kolei, jest stosowany do smarowania, ale nie jest przeznaczony do tego typu aplikacji. Może on zniekształcić wyniki testu, tworząc fałszywe odciski, co prowadzi do błędnych wniosków na temat ustawienia zębów. Olej przekładniowy, choć ma swoje miejsce w smarowaniu, również nie jest odpowiedni do tej analizy, ponieważ jego lepkość i właściwości smarne mogą zafałszować rzeczywisty kontakt między zębami. Często w praktyce inżynieryjnej błędy w doborze substancji są wynikiem niedostatecznej wiedzy lub rutyny, dlatego kluczowe jest stosowanie sprawdzonych metod, takich jak użycie tuszu traserskiego, aby zapewnić wysoką jakość i niezawodność pracy przekładni.

Pytanie 2

Otwór zsypowy w burcie przyczepy rolniczej służy do

A. rozładunku materiałów sypkich do przenośnika ślimakowego
B. rozładunku roślin okopowych
C. załadunku, bez potrzeby demontażu tylnej burty
D. załadunku materiałów sypkich z użyciem przenośników pneumatycznych i ślimakowych
Zrozumienie funkcji otworu zsypowego w burcie przyczepy rolniczej wymaga uwzględnienia kilku kluczowych aspektów, które nie zostały właściwie zaadresowane w innych odpowiedziach. Odpowiedzi sugerujące, że otwór zsypowy umożliwia załadunek materiałów sypkich za pomocą przenośników pneumatycznych lub ślimakowych, są mylące, ponieważ otwory te służą głównie do rozładunku, a nie załadunku. Takie podejście prowadzi do nieprawidłowych wniosków, ponieważ załadunek materiałów sypkich powinien być realizowany przez inne mechanizmy, takie jak ładowarki czy przenośniki, które są dostosowane do tego celu. Ponadto, stwierdzenie, że otwór zsypowy służy do rozładunku roślin okopowych, jest również nieprecyzyjne, ponieważ te rośliny wymagają innych metod transportu i rozładunku, które zapewniają ich integralność i minimalizują straty. W branży rolniczej istotne jest, aby stosować odpowiednią technologię do każdego etapu pracy, co obejmuje dostosowanie procesów załadunku i rozładunku do specyfikacji materiałów. Typowe błędy myślowe w tym kontekście mogą wynikać z braku znajomości specyfiki używanych maszyn i ich możliwości. Zrozumienie, jak konkretny element wyposażenia, jak otwór zsypowy, wpływa na całość procesu transportowego, jest kluczowe dla optymalizacji pracy w gospodarstwie rolnym.

Pytanie 3

Podczas przeglądu układu chłodzenia silnika ciągnika rolniczego okazało się, że konieczna jest wymiana termostatu, paska napędu pompy wodnej oraz kompletnego zbiorniczka wyrównawczego. Na podstawie danych zawartych w tabeli oblicz kwotę jaką zapłaci klient za tą usługę.

Lp.Nazwa częściCena [ zł/szt. ]Koszt wymiany [zł ]
1Termostat150,00100,00
2Uszczelka termostatu10,00-
3Pasek napędu pompy50,0030,00
4Zbiornik wyrównawczy (surowy)120,0050,00
5Korek zbiornika wyrównawczego20,00-

A. 530,00 zł
B. 330,00 zł
C. 410,00 zł
D. 520,00 zł
Wybór innej odpowiedzi niż 530,00 zł może wynikać z kilku błędnych założeń dotyczących kosztów związanych z usługą wymiany części układu chłodzenia. Często pojawia się mylne przekonanie, że koszty wymiany są niższe niż w rzeczywistości, co może prowadzić do niedoszacowania całkowitego wydatku. Na przykład, jeśli ktoś tylko zsumuje ceny poszczególnych części, pomijając koszty robocizny, wówczas może dojść do wniosku, że całkowity koszt usługi powinien wynosić mniej niż rzeczywisty. Dodatkowo, niektórzy mogą nie uwzględniać dodatkowych kosztów wynikających z czasochłonności naprawy, co jest szczególnie istotne w przypadku bardziej złożonych operacji serwisowych. Takie podejście do obliczeń nie tylko wprowadza w błąd, ale również może skutkować negatywnymi konsekwencjami dla relacji z klientem. Kluczowe jest zrozumienie, że w branży serwisowej precyzyjne oszacowanie kosztów zarówno części, jak i robocizny jest nie tylko praktyką najlepiej przemyślaną, ale także zgodną z zasadami etyki zawodowej. Dlatego zawsze warto szczegółowo analizować wszystkie składowe kosztu usługi, aby mieć pełny obraz sytuacji i móc rzetelnie informować klientów o rzeczywistych wydatkach.

Pytanie 4

Przygotowując ciągnik C-360 do wymiany hydraulicznej pompy podnośnika, powinno się odessać olej

A. z mostu napędowego i skrzyni biegów
B. z misy olejowej
C. z siłownika hydraulicznego
D. z obudów zwolnic
Spuszczenie oleju z obudów zwolnic jest nieodpowiednie, ponieważ te obudowy nie mają bezpośredniego związku z wymianą pompy podnośnika hydraulicznego. Olej w obudowach zwolnic służy do smarowania przekładni, a nie układu hydraulicznego. Ponadto, spuszczanie oleju z siłownika hydraulicznego jest również błędne, ponieważ w tym przypadku nie tylko nie eliminujemy problemu z pompą, ale możemy także uszkodzić siłownik w wyniku jego odwodnienia. Wymiana oleju w misie olejowej dotyczy silnika i nie ma związku z układem hydraulicznym. Prawidłowe podejście do konserwacji ciągnika wymaga zrozumienia, że różne systemy mają swoje specyficzne potrzeby i nie można ich ze sobą mylić. Typowym błędem jest zakładanie, że wszystkie oleje w maszynie są wymienne, co może prowadzić do nieprawidłowego funkcjonowania różnych układów i skrócenia ich żywotności. Dlatego ważne jest, aby podczas pracy z ciągnikiem rozumieć zasady funkcjonowania poszczególnych układów oraz ich wzajemne interakcje.

Pytanie 5

Co powoduje nagrzewanie się piasty przedniego koła ciągnika?

A. nieprawidłowe ustawienie zbieżności kół
B. zatarcie sworznia zwrotnicy
C. zbyt mały luz poosiowy łożyska stożkowego
D. zbyt duży luz promieniowy łożyska stożkowego
Za mały luz poosiowy łożyska stożkowego jest kluczowym czynnikiem, który może prowadzić do przegrzewania się piasty koła. Luz poosiowy łożyska zapewnia odpowiednią swobodę ruchu wewnętrznych elementów łożyska, co jest niezbędne dla ich prawidłowego działania. Gdy luz jest zbyt mały, mogą wystąpić nieprawidłowe obciążenia na elementy łożyska, prowadzące do nadmiernego tarcia i wzrostu temperatury. W praktyce, aby zapobiec takim problemom, należy regularnie kontrolować i dostosowywać luz poosiowy w łożyskach, stosując się do wytycznych producenta. Przykładem może być wykorzystanie narzędzi pomiarowych do oceny luzu, co powinno być częścią rutynowego przeglądu technicznego ciągnika. Zachowanie odpowiednich norm luzu poosiowego nie tylko zwiększa żywotność łożysk, ale także poprawia bezpieczeństwo i efektywność pracy maszyny. W kontekście branżowym, zgodne z normami ISO lub innymi standardami jakościowymi, zapewnienie odpowiedniego luzu poosiowego jest kluczowym krokiem w utrzymaniu pojazdów rolniczych w najlepszym stanie.

Pytanie 6

Jakie kołowe środki transportu wewnętrznego występują w gospodarstwie rolnym?

A. wózki i taczki ręczne
B. wciągarki kołowrotowe
C. pneumatyczne urządzenia transportowe
D. samochody dostawcze i ciężarowe
Odpowiedzi takie jak wciągarki kołowrotowe, samochody dostawcze i ciężarowe oraz pneumatyczne urządzenia transportowe nie są kołowymi środkami transportu wewnętrznego typowymi dla gospodarstwa rolnego. Wciągarki kołowrotowe służą przede wszystkim do podnoszenia i transportu ładunków w pionie, co nie jest ich głównym zastosowaniem w obszarze transportu wewnętrznego. Poza tym, ich użycie wiąże się z dodatkowymi wymaganiami, takimi jak zapewnienie odpowiednich zabezpieczeń, co może być niepraktyczne w codziennej pracy w gospodarstwie. Samochody dostawcze i ciężarowe, mimo że są używane w rolnictwie do transportu towarów na większych odległościach, nie są typowym elementem transportu wewnętrznego; ich zastosowanie wymaga nie tylko przestrzeni, ale także paliwa i konserwacji, co czyni je mniej efektywnymi w obrębie samego gospodarstwa. Z kolei pneumatyczne urządzenia transportowe zazwyczaj znajdują zastosowanie w przemysłowych procesach transportowych, takich jak transport materiałów sypkich, a ich wprowadzenie w gospodarstwie rolnym wiąże się z wysokimi kosztami oraz technologicznymi wymaganiami, które mogą przewyższać korzyści. W obliczu tych faktów, klarowne jest, że w gospodarstwie rolnym najbardziej praktycznym i efektywnym rozwiązaniem są właśnie wózki i taczki ręczne, które zapewniają elastyczność i łatwość w użytkowaniu.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Korzystając z danych przedstawionych w tabeli, dobierz koło łańcuchowe na wale koła napędowego (I) i koło łańcuchowe na przyrządzie sadzącym (II), aby między ziemniakami w rzędzie uzyskać odstęp 35 cm.

Tabela kół napędowych sadzarki SA2-074
Odstęp w rzędzieKoło łańcuchowe na wale koła napędowego
(I)
Koło łańcuchowe na przyrządzie sadzącym
(II)
21 cm25 zębów30 zębów
25 cm25 zębów30 zębów
30 cm19 zębów30 zębów
35 cm19 zębów35 zębów
40 cm19 zębów40 zębów

A. 19 zębów na kole łańcuchowym (I) i 35 zębów na kole łańcuchowym (II)
B. 25 zębów na kole łańcuchowym (I) i 30 zębów na kole łańcuchowym (II)
C. 35 zębów na kole łańcuchowym (I) i 19 zębów na kole łańcuchowym (II)
D. 19 zębów na kole łańcuchowym (I) i 40 zębów na kole łańcuchowym (II)
Wybór odpowiedzi, które nie uwzględniają właściwej liczby zębów na kołach łańcuchowych, prowadzi do sytuacji, w której odległość między ziemniakami nie odpowiada wymaganym 35 cm. W przypadku koła (I) z 35 zębami oraz koła (II) z 19 zębami, uzyskamy zbyt dużą prędkość przesuwu, co skutkuje niepożądanym zmniejszeniem odstępu między roślinami. Podobnie, wybór koła (I) z 19 zębami i koła (II) z 40 zębami również nie jest optymalny, ponieważ koło z większą liczbą zębów zmienia dynamikę pracy maszyny, powodując zwiększenie odstępu, ale w sposób nieprzewidywalny i nieoptymalny. Także decyzja o zastosowaniu kół zębnych o wartościach 25 i 30 zębami może prowadzić do braku zgodności z wymaganym odstępem, gdyż różne kombinacje liczby zębów wpływają na proporcjonalność i równomierność sadzenia. Typowym błędem myślowym w takich sytuacjach jest pomijanie bezpośredniego związku między liczbą zębów na kołach łańcuchowych a efektem końcowym, jakim jest równomierne rozmieszczenie roślin w rzędzie. W praktyce, aby osiągnąć zamierzony efekt, istotne jest przemyślane podejście oparte na zrozumieniu działania urządzeń rolniczych oraz znajomości zasad mechaniki maszyn, co pozwala na prawidłowe dobieranie komponentów do ich pracy.

Pytanie 9

Korzystając z danych zawartych w tabeli, określ koszt wymiany oleju w pompach wozów asenizacyjnych Meprozet 6000 i Joskin 6000, jeżeli wymiana oleju w jednym wozie zajmuje 0,5 godziny, a cena zaroboczogodzinę to 30 zł.

Typ/model wozu asenizacyjnegoPojemność zbiornika oleju [l]Cena oleju [zł/l]
Meprozet 20000,820,00
Joskin 60001,020,00
Joskin 30001,050,00
Meprozet 60001,550,00

A. 125,00 zł
B. 90,00 zł
C. 155,00 zł
D. 110,00 zł
Wybierając odpowiedzi 90,00 zł, 155,00 zł czy 110,00 zł, można zauważyć różne błędy w obliczeniach i ocenie kosztów. Koszt 90,00 zł sugeruje, że uwzględniono tylko część kosztów eksploatacyjnych, co świadczy o pominięciu istotnych wydatków, takich jak koszt oleju lub robocizny. Z kolei odpowiedź 155,00 zł zawyża całkowity koszt, co może sugerować nieprawidłowe dodawanie kosztów lub uwzględnienie dodatkowych, nieistniejących elementów. Odpowiedź 110,00 zł również wskazuje na nieprawidłowe oszacowanie kosztów robocizny lub oleju. Typowe błędy, które prowadzą do takich wyników, to nieprawidłowe założenia dotyczące czasu pracy i kosztów materiałów eksploatacyjnych. W praktyce, aby uniknąć takich pomyłek, kluczowe jest staranne zbieranie danych oraz ich właściwa analiza w kontekście całkowitych kosztów operacyjnych. Warto zwrócić uwagę, że w branży serwisowej dokładność w obliczeniach przekłada się na transparentność kosztów oraz zaufanie klientów. Właściwe obliczenia nie tylko pomagają w zarządzaniu finansami, ale także w optymalizacji procesów serwisowych, co jest niezbędne do osiągnięcia sukcesu w branży.

Pytanie 10

Jakie są powody wyraźnych wibracji podczas uruchamiania rozdrabniacza bijakowego, mimo że łożyska są sprawne i nie występują uszkodzenia mechaniczne?

A. Niedostateczne wyważenie bijaków
B. Zbyt duże otwarcie zasuwy w koszu zasypowym
C. Niewłaściwie dobrane sita
D. Niewystarczająco napięte pasy przekładni
Słuchaj, jeśli sita są źle dobrane, to mogą wprowadzać zamieszanie w jakości rozdrabnianego materiału, ale nie są one bezpośrednio odpowiedzialne za drgania, kiedy rozdrabniacz zaczyna działać. Sita są ważne dla filtracji, ale trzeba je wybierać na podstawie wielkości cząstek i rodzaju materiału, a nie na podstawie wibracji. A co do pasów przekładni – jak są słabo naciągnięte, to mogą się ślizgać, co wpływa na wydajność, ale znowu, nie jest to główny powód drgań. Przy otwartej zasuwie w koszu zasypowym mogą się robić problemy z przepływem materiału, ale to też nie ma bezpośredniego wpływu na stabilność maszyny w kontekście drgań. Często ludzie mylą objawy, jakimi są drgania, z ich przyczynami. Ważne jest, żeby zrozumieć, że jest wiele rzeczy, które mogą wpływać na działanie urządzenia, a ustalanie źródła problemu powinno być robić w sposób systematyczny, zwracając uwagę na wyważenie bijaków, bo to jest kluczowe dla prawidłowej pracy sprzętu.

Pytanie 11

Który sklep oferuje najniższą cenę zakupu części do naprawy brony talerzowej, polegającej na wymianie 5 talerzy gładkich, 5 uzębionych, jednej tulei oraz 10 nakładek?

L.p.Cena jednostkowa brutto [zł]
Sklep
A.
Sklep
B.
Sklep
C.
Sklep
D.
1Talerz gładki170,00160,00180,00170,00
2Talerz użebiony160,00180,00160,00170,00
3Tuleja60,0040,0050,0040,00
4Nakładka12,0010,0015,0010,00

A. D.
B. C.
C. B.
D. A.
Wybór innego sklepu niż A w tej sytuacji może wynikać z niepoprawnej analizy cenowej lub braku szczegółowego zrozumienia oferty poszczególnych dostawców. Często zdarza się, że przy pierwszym spojrzeniu na ceny wydaje się, że inne sklepy mogą oferować atrakcyjne promocje, jednak po dokładnym przeliczeniu kosztów całkowitych, takie podejście prowadzi do błędnych wniosków. Na przykład, sklep B i sklep D oferują koszt zakupu na poziomie 1840,00 zł, co, mimo że jest zbliżoną kwotą, jest wyraźnie droższe niż oferta sklepu A. Przeoczenie takich szczegółów w analizie zakupowej może być wynikiem typowych błędów myślowych, takich jak skupienie się wyłącznie na pojedynczych cenach bez uwzględnienia pełnej kalkulacji kosztów. Dobrą praktyką jest ocena całkowitych kosztów naprawy oraz porównanie ofert w kontekście jakości produktów. Warto także uwzględnić, że wybór droższej opcji niekoniecznie oznacza lepszą jakość. Dlatego tak istotne jest, aby przed dokonaniem zakupu przeanalizować wszystkie dostępne informacje i wyciągnąć racjonalne wnioski, co może zaowocować wymiernymi oszczędnościami w przyszłości.

Pytanie 12

Jakie narzędzie powinno się wykorzystać do zmierzenia luzów pierścieni tłokowych w rowkach tłoka?

A. Pasametr
B. Mikrometr
C. Suwmiarka
D. Szczelinomierz
Pasametr, mikrometr oraz suwmiarka to narzędzia, które mają swoje specyficzne zastosowania w pomiarach, jednak w przypadku luzów pierścieni tłokowych w rowkach tłoka ich użycie nie jest zalecane. Pasametr jest narzędziem służącym do mierzenia długości, szerokości oraz obwodu, ale nie jest wystarczająco precyzyjny do oceny szczelin, które są kluczowe w kontekście działania silnika. Mikrometr, z drugiej strony, jest narzędziem o wysokiej precyzji, jednak jego konstrukcja i sposób pomiaru sprawiają, że nie nadaje się do pomiaru szczelin w rowkach. Mikrometr jest idealny do mierzenia grubości materiałów, ale nie sprawdzi się w kontekście dynamicznych luzów, które mogą występować w silnikach. Suwmiarka, chociaż wszechstronna, również nie dysponuje odpowiednią precyzją do pomiaru luzów pierścieni tłokowych. Użytkownicy mogą być skłonni do wyboru tych narzędzi ze względu na ich dostępność, ale jest to typowy błąd myślowy, który może prowadzić do niedokładnych pomiarów. W przemyśle motoryzacyjnym, dokładność pomiarów jest niezbędna dla zapewnienia efektywności i bezpieczeństwa, dlatego należy używać odpowiednich narzędzi, takich jak szczelinomierz.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Który z przeglądów musi być przeprowadzony po przepracowaniu przez ciągnik pierwszych 625 mth?

PrzeglądP2P3P4P5
Liczba przepracowanych mth1252505001000

A. P4
B. P5
C. P2
D. P3
Wybór odpowiedzi P3, P4 lub P5 świadczy o braku zrozumienia zasadności przeprowadzania przeglądów okresowych w kontekście omawianych mth. Warto przypomnieć, że przegląd P3, który jest następny w kolejności po P2, dotyczy większej liczby godzin roboczych i powinien być realizowany po 250 mth. Z kolei przegląd P4 następuje po 500 mth, a P5 dopiero po 1000 mth. Wybierając jedną z tych opcji, można błędnie założyć, że przeglądy są realizowane według innych kryteriów czasowych, co może prowadzić do nieprzestrzegania ustalonych norm konserwacji. W praktyce, niewłaściwe określenie momentu przeprowadzenia przeglądu może skutkować rosnącym ryzykiem uszkodzenia maszyny, co w dłuższym czasie może generować znaczne koszty oraz wpływać negatywnie na efektywność pracy. Niezrozumienie cyklu przeglądów oraz ich zależności od liczby mth jest typowym błędem myślowym, który prowadzi do opóźnień w konserwacji i potencjalnych awarii. Dlatego kluczowe jest przestrzeganie ustalonych procedur i harmonogramów, aby zapewnić ciągłość operacyjną oraz bezpieczeństwo użytkowania sprzętu.

Pytanie 15

Co powoduje, że części wałka przegubowo-teleskopowego odłączają się w trakcie działania?

A. niewłaściwa prędkość obrotowa wałka
B. niewystarczające obciążenie wałka
C. zbyt długa konstrukcja wałka
D. niedostateczna długość wałka
Zauważyłem, że w przypadku wałka przegubowo-teleskopowego, jego długość ma naprawdę duże znaczenie. Jak jest za krótki, to może się zdarzyć, że elementy na nim poszwędają się w trakcie pracy. To dlatego, że krótki wałek nie potrafi dobrze zrekompensować ruchów maszyny, co z kolei prowadzi do większych obciążeń na złącza i przeguby. W praktyce lepiej mieć wałek, który jest dostosowany do zakresu ruchu i obciążenia. Przykładowo, jeśli w danej aplikacji zmiany długości są znaczne, fajnie jest postawić na wałki o zmiennej długości, żeby uniknąć tych problemów. No i regularne sprawdzanie stanu wałków też się przyda, żeby były zgodne z normami, jak ISO 9001.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Korzystając z danych zawartych w tabeli, oblicz całkowity koszt naprawy silnika ciągnika rolniczego, polegającej na wymianie: wału, tulei cylindrowych, tłoków, pierścieni i kompletu uszczelek.

Ilość cylindrów [szt.]Cena wału korbowego [zł/szt.]Cena kompletnego zestawu tłok – tuleja [zł/szt.]Cena zestawu uszczelek [zł/szt.]Cena kompletu pierścieni na 1 tłok [zł/kpl]Liczba roboczogodzin [szt.]Cena 1 roboczogodziny [zł/h]
2700,00300,0075,0025,001020,00

A. 1625,00 zł.
B. 1700,00 zł.
C. 1325,00 zł.
D. 1300,00 zł.
Aby obliczyć całkowity koszt naprawy silnika ciągnika rolniczego, kluczowe jest uwzględnienie wszystkich składników kosztów, takich jak ceny poszczególnych części oraz robocizna. W przypadku wymiany wału, tulei cylindrowych, tłoków, pierścieni i kompletu uszczelek, suma tych kosztów powinna być dokładnie zsumowana. Warto zwrócić uwagę, że koszt naprawy silnika jest istotnym elementem w zarządzaniu flotą maszyn rolniczych, ponieważ wpływa na efektywność operacyjną i rentowność gospodarstwa. W ramach dobrych praktyk, zaleca się prowadzenie dokładnej dokumentacji kosztów, co umożliwia lepsze planowanie przyszłych wydatków oraz optymalizację procesów serwisowych. Warto także korzystać z usług autoryzowanych serwisów, które mogą zapewnić wyższy standard napraw oraz oryginalne części zamienne, co przekłada się na dłuższą żywotność sprzętu.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Ile rozsiewaczy nawozów należy zastosować do nawożenia pola o powierzchni 210 ha, stosując urządzenia o efektywnej wydajności godzinowej wynoszącej 7 ha/h, aby zakończyć pracę w ciągu jednego dnia, przy założeniu, że pracują one przez 10 godzin i współczynnik wykorzystania wydajności praktycznej wynosi 0,75?

A. 4
B. 5
C. 3
D. 2
Wybór niewłaściwej liczby rozsiewaczy może wynikać z kilku błędnych założeń dotyczących wydajności oraz czasu pracy. Przykładowo, nie uwzględnienie współczynnika wykorzystania wydajności praktycznej prowadzi do przeszacowania liczby koniecznych rozsiewaczy, co jest częstym błędem w analizach agronomicznych. Wydajność efektywna 7 ha/h jest tylko teoretycznym maksymum, które w praktyce nie jest osiągane z powodu różnorodnych czynników, takich jak uwarunkowania glebowe, warunki atmosferyczne oraz techniczne ograniczenia maszyn. Ponadto, czas pracy maszyn w ciągu dnia w dużej mierze zależy od warunków w polu i organizacji pracy. Obliczając liczbę rozsiewaczy, nie można także zignorować aspektu efektywności, który wprowadza dodatkowe wymagania co do organizacji i zarządzania pracą. Przykładowo, w przypadku wyboru dwóch rozsiewaczy, nie tylko nie udałoby się obrobić całego pola w wymaganym czasie, ale również zwiększyłoby to ryzyko przestojów i nieefektywności, co wiąże się z niepotrzebnymi kosztami. Dlatego kluczowe jest uwzględnienie wszystkich zmiennych w procesie planowania nawożenia, co pozwoli na optymalne wykorzystanie zasobów i zminimalizowanie potencjalnych problemów w praktyce.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Jakie będą wydatki związane z materiałami na wymianę oleju oraz filtrów oleju w silniku w ciągu 1 roku od zakupu nowego ciągnika, przy następujących założeniach:
– liczba przepracowanych mth w roku – 550
– pierwsza wymiana oleju i filtra – po 30 mth,
– częstotliwość wymiany – co 125 mth,
– pojemność misy olejowej – 15 litrów,
– koszt 1 litra oleju – 20 zł,
– koszt filtra oleju – 35 zł.

A. 1 675 zł
B. 1 475 zł
C. 1 540 zł
D. 1 340 zł
Analizując błędne odpowiedzi, łatwo zauważyć, że nie uwzględniają one prawidłowego harmonogramu wymiany oleju oraz filtrów olejowych. Istotne jest, aby pamiętać, że wymiana oleju nie odbywa się na podstawie arbitrarnych założeń, lecz zgodnie z zaleceniami producentów oraz praktykami branżowymi. W takim przypadku, brak uwzględnienia pierwszej wymiany po 30 mth oraz kolejnych wymian, co 125 mth, prowadzi do zaniżenia lub zawyżenia obliczeń dotyczących kosztów. Zbyt niskie oszacowanie może pochodzić z pominięcia jednej lub więcej wymian, co staje się oczywiste, gdy analizuje się całkowity czas pracy silnika. Z kolei zawyżone odpowiedzi mogą wynikać z błędnego przyjęcia większej pojemności misy olejowej lub mylnego założenia o wyższej cenie oleju czy filtrów. Właściwe podejście do kalkulacji kosztów powinno zawierać dokładne dane dotyczące liczby przepracowanych motogodzin oraz cykliczności wymiany, co jest kluczowe dla właściwego zarządzania kosztami eksploatacyjnymi maszyny. Prawidłowe i systematyczne podejście do wymiany oleju pozwala na unikanie problemów technicznych oraz wydłużenie żywotności silnika, co jest niezwykle ważne w kontekście długoterminowych kosztów użytkowania sprzętu rolniczego.

Pytanie 26

Oblicz całkowity koszt wymiany oleju w silniku ciągnika rolniczego, jeśli koszt wykorzystanych części oraz materiałów eksploatacyjnych wyniósł 800 złotych brutto, a koszt netto robocizny to 330 złotych. Stawka podatku VAT dla robocizny wynosi 8%?

A. 1 303,40 zł
B. 1 186,40 zł
C. 1 205,40 zł
D. 1 156,40 zł
Wybór błędnej odpowiedzi może wynikać z nieprawidłowego rozumienia podstawowych zasad kalkulacji kosztów związanych z usługami, a także z błędnego uwzględnienia stawek podatkowych. Kluczowym błędem jest pominięcie konieczności dodania kosztu VAT do wartości netto robocizny. W przypadku obliczania kosztów usług, nie jest wystarczające jedynie zsumowanie wartości brutto materiałów i wartości netto robocizny. Ważne jest, aby dokładnie zrozumieć, jakie są różnice między kosztami brutto a netto oraz jak oblicza się VAT. Często spotykanym błędem jest pomijanie niektórych składników kosztów lub niepoprawne stosowanie stawek VAT. Na przykład, jeśli ktoś wyliczyłby całkowity koszt robocizny bez dodawania VAT, mogłoby to prowadzić do znacznego niedoszacowania rzeczywistego kosztu usługi. Dlatego ważne jest, aby zawsze dokładnie sprawdzać, które elementy powinny być wliczone w całość kosztów oraz jakie stawki VAT obowiązują dla poszczególnych usług. Zrozumienie tych zasad jest istotne nie tylko w kontekście obliczeń, ale także w praktycznym zarządzaniu kosztami w branży rolniczej.

Pytanie 27

Przyczyną ulatniania się oleju z wodą z pompy opryskiwacza oraz obniżenia ciśnienia roboczego może być

A. niskie ciśnienie w komorze powietrznika pompy
B. pęknięcie membrany tłoczącej pompy
C. niewłaściwa wydajność pompy
D. nieszczelność w układzie ssawnym
Rozważając nieszczelność układu ssawnego, warto zwrócić uwagę, że choć może ona prowadzić do problemów z ciśnieniem, nie jest bezpośrednią przyczyną mieszania oleju z wodą. Nieszczelności w układzie ssawnym najczęściej skutkują spadkiem ciśnienia ssania, co może prowadzić do niewłaściwego działania pompy, jednak nie generują one wycieków oleju. Co więcej, niedostosowana wydajność pompy również nie jest powiązana z wyciekiem cieczy. Wydajność pompy powinna być dostosowana do specyfikacji zastosowania, ale nawet w przypadku niewłaściwych parametrów, nie prowadzi to bezpośrednio do wycieków. W kontekście pęknięcia membrany, małe ciśnienie w komorze powietrznika pompy może wpłynąć na ogólną wydajność, ale nie jest to przyczyna mieszania się substancji. Pamiętajmy, że prawidłowe funkcjonowanie układu tłoczenia wymaga zrozumienia interakcji między różnymi komponentami pompy. Dlatego tak ważne jest, aby nie tylko diagnozować objawy, ale także zrozumieć ich źródło przyczynowe. Ignorowanie podstawowych zasad działania sprzętu może prowadzić do poważnych awarii oraz kosztownych napraw.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Jakiego rodzaju ciągnik rolniczy oznaczany jest symbolem 4K2?

A. Gąsiennicowy z zależnym napędem gąsienic
B. Czterokołowy z napędem na obie osie
C. Czterokołowy z napędem na jedną oś
D. Gąsiennicowy z niezależnym napędem gąsienic
Wybór odpowiedzi dotyczącej czterokołowego ciągnika z napędem na obie osie jest mylny, ponieważ implikuje, że maszyna ta jest przystosowana do bardziej ekstremalnych warunków pracy, co nie jest zgodne z oznaczeniem 4K2. Ciągniki z napędem na obie osie oferują lepszą przyczepność oraz wydajność w trudnych warunkach, jednak nie są klasyfikowane w tej grupie. Kolejną błędną koncepcją jest wybór opcji związanej z gąsiennicowymi ciągnikami rolniczymi. Gąsiennicowe maszyny, zarówno z zależnym, jak i niezależnym napędem, różnią się znacząco od czterokołowych modeli, które są typowe dla mniejszych gospodarstw. Gąsiennice zapewniają lepszą stabilność w trudnym terenie, jednak ich zastosowanie jest głównie związane z większymi pracami budowlanymi lub leśnymi, a nie z tradycyjnym rolnictwem. W przypadku ciągników gąsiennicowych, klasyfikacja nie odnosi się do symbolu 4K2, co prowadzi do nieporozumień. Warto zawsze odnosić się do oficjalnych norm oraz dokumentacji technicznej podczas klasyfikacji ciągników, aby uniknąć błędnych interpretacji ich specyfikacji oraz zastosowania.

Pytanie 31

Jakie maszyny rolnicze są zobowiązane do regularnych, okresowych badań technicznych, realizowanych przez uprawnione organy?

A. Agregaty uprawowe z funkcją siewu
B. Opryskiwacze na ciągnikach
C. Rozsiewacze nawozów montowane
D. Kombajny do zbioru zbóż
Kombajny zbożowe oraz przyczepiane rozsiewacze nawozów nie są objęte tym samym rygorem okresowych badań stanu technicznego jak opryskiwacze ciągnikowe. Kombajny, mimo że są kluczowe w procesie zbiorów, nie wymagają tak częstych przeglądów ze względu na ich konstrukcję i rodzaj używanych mechanizmów. W praktyce, wiele z tych maszyn jest poddawanych przeglądom przed sezonem zbiorów, ale nie są one regulowane przez szczegółowe przepisy dotyczące cyklicznych badań. To samo dotyczy przyczepianych rozsiewaczy nawozów, które również nie podlegają obowiązkowym przeglądom technicznym. Prawidłowe myślenie o eksploatacji tych maszyn opiera się na ich konserwacji i dbaniu o ich sprawność techniczną, jednak brak wymogów prawnych dotyczących cyklicznych przeglądów może prowadzić do zaniedbań w ich utrzymaniu. Warto zauważyć, że takie podejście może skutkować problemami, które stają się widoczne dopiero w momencie intensywnego użytkowania, co z kolei może prowadzić do awarii i przestojów w pracy. Aktywne agregaty uprawowo-siewne, chociaż wykorzystywane w procesie przygotowania gleby i siewu, również nie są objęte obowiązkowymi badaniami technicznymi, co jest błędem w myśleniu, że każda maszyna rolnicza powinna być poddawana takim samym rygorom. Ważne jest, aby rolnicy mieli świadomość różnic w regulacjach dotyczących różnych typów maszyn, co pozwoli im lepiej planować konserwację i przeglądy techniczne, minimalizując ryzyko awarii.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Jaki będzie całkowity koszt przewozu 80 ton zboża do punktu skupu przy użyciu zestawu ciągnik oraz dwie przyczepy ośmiotonowe, jeżeli koszt wynajmu zestawu wynosi 120 zł/h, a jeden kurs trwa 1,5 godziny? Jeśli transport przekracza 50 ton, przewoźnik oferuje 5% rabatu na tę usługę?

A. 840 zł
B. 798 zł
C. 900 zł
D. 855 zł
W przypadku niepoprawnych odpowiedzi, kluczowe jest zrozumienie, jak błędy w obliczeniach mogą prowadzić do mylnych wniosków. Na przykład, podejście, które prowadzi do błędnych kwot, zazwyczaj wynika z nieprawidłowego określenia liczby kursów niezbędnych do przewiezienia towaru. Ignorując fakt, że zestaw z dwiema przyczepami może przewieźć 16 ton jednorazowo, można było przedstawić błędną liczbę kursów, co w konsekwencji prowadziłoby do wyższych kosztów transportu. Ponadto, niepełne uwzględnienie czasu potrzebnego na każdy kurs również może prowadzić do niepoprawnych kalkulacji końcowego kosztu. Na przykład, gdyby ktoś założył, że czas transportu to 2 godziny na kurs zamiast 1,5 godziny, całkowity koszt wyniósłby 960 zł, co również nie uwzględniałoby rabatu. Kluczowe jest stosowanie zasady dokładności w obliczeniach logistycznych i transportowych oraz zrozumienie, jak rabaty wpływają na końcowe koszty. W praktyce, takie zestawienia kosztów są fundamentem dla podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach zajmujących się transportem, co podkreśla znaczenie precyzyjnych danych w działalności operacyjnej.

Pytanie 35

Jakie urządzenie pozwala na dokonanie oceny wzrokowej gładzi tulei cylindrowej bez konieczności demontażu głowicy silnika?

A. Endoskop
B. Defektoskop ultradźwiękowy
C. Stetoskop
D. Defektoskop magnetyczny
Defektoskop ultradźwiękowy to narzędzie do wykrywania wad w materiałach, ale używanie go do sprawdzania gładzi tulei cylindrowej to trochę nieporozumienie. Główna rzecz, którą robi, to znajdowanie wewnętrznych pęknięć w materiałach, co jest skomplikowane, bo trzeba to dobrze skalibrować i zrozumieć te echogramy. A tak naprawdę nie pokazuje nam, jak wygląda powierzchnia robocza. Z kolei stetoskop to narzędzie, które służy do słuchania dźwięków w silniku, co w pewnych sytuacjach może pomóc, ale nie daje nam wizualnych informacji o stanie gładzi. A jeszcze defektoskop magnetyczny, to już w ogóle – przydaje się tylko do ferromagnetycznych materiałów i to do wykrywania wad powierzchniowych, a nie do zaglądania w głąb. Dlatego nie ma sensu go używać do oceny gładzi tulei, bo potrzebujemy zobaczyć, jak to wygląda. Często przez mylenie funkcji tych narzędzi dochodzi do błędów w diagnostyce, co prowadzi do złych decyzji. Warto znać zastosowanie tych urządzeń, żeby dobrze diagnozować i dbać o silniki.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Do przenośników, które nie mają cięgieł, zalicza się przenośniki

A. kubełkowe
B. taśmowe
C. zabierakowe
D. ślimakowe
Przenośniki ślimakowe są klasyfikowane jako przenośniki bezcięgnowe ze względu na ich konstrukcję, w której materiał transportowany jest przenoszony przez spiralny element roboczy, zwany ślimakiem. Ta konstrukcja umożliwia efektywny transport materiałów sypkich, takich jak zboża, węgiel czy różne surowce przemysłowe, w poziomie lub pod kątem. Przenośniki te charakteryzują się wysoką niezawodnością oraz prostotą obsługi, co czyni je popularnym wyborem w wielu gałęziach przemysłu. W praktyce są często stosowane w magazynach, zakładach produkcyjnych oraz instalacjach przetwórczych, gdzie wymagane jest precyzyjne dozowanie materiałów. Warto także zaznaczyć, że przenośniki ślimakowe mogą być dostosowywane do specyficznych potrzeb aplikacji, co czyni je wszechstronnym narzędziem w logistyce i przemysłowych procesach technologicznych. Dobre praktyki w zakresie ich użytkowania obejmują regularne inspekcje oraz konserwację, co wpływa na ich długowieczność i efektywność operacyjną.

Pytanie 38

Podczas regulacji luzu zaworowego w konkretnym cylindrze silnika ciągnika rolniczego, tłok powinien być

A. na górze w martwym punkcie z zamkniętymi zaworami
B. w połowie drogi między punktami zwrotnymi
C. na dole w martwym punkcie z otwartymi zaworami
D. na dole w martwym punkcie z zamkniętymi zaworami
Regulacja luzu zaworowego w silniku ciągnika rolniczego wymaga precyzyjnego ustawienia tłoka w górnym martwym punkcie (GMP) przy zamkniętych zaworach. W tej pozycji, zawory nie są otwarte, co zapewnia maksymalne ciśnienie w cylindrze, a jednocześnie umożliwia dokładne pomiary luzu zaworowego. W przypadku, gdy tłok znajduje się w GMP, mechanizm rozrządu jest w stanie spoczynku, co jest kluczowe dla prawidłowego ustawienia luzów. Przykładem zastosowania tej metody jest regulacja luzów w silnikach o zapłonie iskrowym i samoczynnym, gdzie przestrzeganie właściwych procedur regulacji luzu jest niezbędne do zapewnienia optymalnej pracy silnika. Dobre praktyki wskazują, że nieprawidłowo ustawione luzy mogą prowadzić do zwiększonego zużycia komponentów silnika, a nawet do awarii. Dlatego tak ważne jest, aby w tym procesie kierować się instrukcjami producenta oraz standardami branżowymi, co wpływa na trwałość silnika oraz jego efektywność.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.

Strona wykorzystuje pliki cookies do poprawy doświadczenia użytkownika oraz analizy ruchu. Szczegóły