Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.02 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 21 maja 2025 17:51
  • Data zakończenia: 21 maja 2025 18:11

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Po włączeniu świateł drogowych żadna żarówka H7 się nie zaświeca. Ustalono, że przekaźnik świateł drogowych działa, a próbnikiem potwierdzono obecność napięcia na złączach żarówek. Opis sugeruje uszkodzenie

A. przewodów zasilających żarówki H7
B. obu żarówek
C. włącznika świateł drogowych
D. przekaźnika
Zakładając, że przekaźnik i napięcie na konektorach są w porządku, nie można przypisać uszkodzenia obu żarówek do innej usterki, takiej jak uszkodzenie przewodów zasilających czy włącznika świateł. Usterka przewodów zasilających mogłaby skutkować brakiem napięcia na konektorach, co jest sprzeczne z podanymi informacjami. W przypadku uszkodzenia włącznika, również nie uzyskalibyśmy napięcia na konektorach, zatem logiczne wnioski prowadzą do konstatacji, że problem leży po stronie żarówek. Typowym błędem myślowym jest przypuszczenie, że usterka dotyczy innych elementów układu, gdyż zaobserwowano pewne symptomy, jak brak światła. Ważne jest, aby w diagnostyce elektronicznej stosować podejście systemowe, które uwzględnia wszystkie aspekty działania układu, a nie tylko poszczególne jego elementy. W przypadku wątpliwości, warto przeprowadzić dodatkowe testy, takie jak wymiana żarówek na nowe w celu potwierdzenia diagnozy.

Pytanie 2

Najlepiej dokumentację pomiarów elektrycznych alternatora przedstawić w formie

A. diagramów
B. tabeli wyników
C. wykresów
D. rysunków
Wybór wykresów, diagramów lub rysunków do przedstawienia dokumentacji pomiarów elektrycznych alternatora może wydawać się na początku sensowny, jednak w kontekście praktycznego wykorzystania tych danych prowadzi to do wielu nieporozumień. Wykresy, mimo że mogą być atrakcyjne wizualnie, często nie przedstawiają szczegółowych wartości, co utrudnia dokładne porównanie wyników. Na przykład, wykres słupkowy mógłby pokazać ogólny trend, lecz nie dostarczyłby precyzyjnych wartości pomiarowych, które są niezbędne do zrozumienia wydajności alternatora. Diagramy, chociaż mogą ilustrować schematy połączeń, nie oddają w wystarczający sposób informacji o danych pomiarowych. Rysunki również nie są właściwym nośnikiem do przedstawiania wyników pomiarów, skupiając się bardziej na aspektach konstrukcyjnych niż na konkretnych wartościach elektrycznych. W praktyce, wiele osób myli potrzeby wizualizacji z rzeczywistymi wymaganiami analizy danych. Kluczowe jest, aby pamiętać, że dokumentacja techniczna powinna być przede wszystkim funkcjonalna i zrozumiała, co najlepiej osiąga się poprzez zastosowanie tabel jako najefektywniejszego narzędzia do przedstawiania wyników pomiarów.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Klema pirotechniczna jest komponentem, który odpowiada za

A. wystrzał poduszek powietrznych
B. zablokowanie pasów bezpieczeństwa w czasie kolizji
C. odłączenie akumulatora w trakcie kolizji
D. zwiększenie efektywności akumulatora przy rozruchu
Klema pirotechniczna to element systemu bezpieczeństwa w samochodach, który odgrywa kluczową rolę w przypadku kolizji. Jej głównym zadaniem jest odłączenie akumulatora, co ma na celu zminimalizowanie ryzyka pożaru i zwarcia elektrycznego w wyniku uszkodzeń mechanicznych. W momencie wypadku, sygnał z systemu poduszek powietrznych uruchamia mechanizm, który odłącza zasilanie z akumulatora. Przykładem zastosowania jest systemy w nowoczesnych pojazdach, które muszą spełniać normy bezpieczeństwa, takie jak Euro NCAP, gdzie wymagane jest zaawansowane podejście do ochrony pasażerów. Użycie klem pirotechnicznych jest zgodne z dobrymi praktykami inżynieryjnymi, które dążą do zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników dróg.

Pytanie 7

Aby zapewnić zachowanie danych zapisanych w pamięci elektronicznych systemów pojazdu w trakcie wymiany akumulatora samochodowego, należy zwrócić uwagę na

A. zdjęcie zacisku masowego akumulatora w pierwszej kolejności
B. zdjęcie zacisku prądowego akumulatora w pierwszej kolejności
C. podłączenie akumulatora serwisowego do instalacji pojazdu po odłączeniu wymienianego akumulatora
D. podłączenie akumulatora serwisowego do instalacji samochodu przed odłączeniem wymienianego akumulatora
Poprawna odpowiedź wskazuje na konieczność podłączenia akumulatora serwisowego do instalacji samochodu przed odłączeniem wymienianego akumulatora. To działanie ma kluczowe znaczenie dla zachowania danych zapisanych w pamięci elektronicznej pojazdu. W przypadku nowoczesnych samochodów, wiele systemów, takich jak nawigacja, systemy audio czy ustawienia klimatyzacji, przechowuje dane w pamięci, która może być zasilana przez akumulator. Podłączenie akumulatora serwisowego przed odłączeniem starego akumulatora pozwala na ciągłe zasilanie tych systemów, co zapobiega utracie ważnych informacji. W praktyce, często używa się akumulatorów serwisowych, które są niewielkimi, przenośnymi źródłami zasilania, zapewniającymi stabilne napięcie podczas prac serwisowych. Jest to zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej oraz zaleceniami producentów pojazdów.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Czas wymiany oleju silnikowego w aucie osobowym wynosił 0,5 godziny. Pojemność systemu smarowania to 4,0 dm3. Koszt 1 dm3 oleju silnikowego wynosi 20,00 zł netto, a cena filtra oleju to 30,00 zł netto. Jeśli stawka za 1 roboczogodzinę wynosi 60,00 zł netto, a VAT na części zamienne i usługi wynosi 22%, to jaką kwotę brutto powinien uiścić właściciel pojazdu za wymianę oleju silnikowego?

A. 170,80 zł
B. 160,80 zł
C. 140,00 zł
D. 150,80 zł
Zgadza się, prawidłowa odpowiedź to 170,80 zł. To pełny koszt wymiany oleju silnikowego w samochodzie. Żeby to obliczyć, trzeba wziąć pod uwagę nie tylko cenę oleju, ale też koszt filtra i robocizny. Pojemność układu smarowania wynosi 4,0 dm3, a litr oleju kosztuje 20,00 zł, więc za olej płacimy 80,00 zł. Filtr oleju kosztuje dodatkowe 30,00 zł. Potem, jeśli wliczamy robociznę za pół godziny, to jeszcze 30,00 zł. Suma tych kosztów to 140,00 zł. Następnie dodajemy 22% VAT, co daje 170,80 zł. Warto wiedzieć, jak wyglądają koszty eksploatacji, bo to pomocne przy planowaniu wydatków na auto. Regularna wymiana oleju jest mega ważna dla silnika, a branża motoryzacyjna podkreśla, jak istotne jest serwisowanie aut.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Jakiego dokumentu nie wymagają przy demontażu pojazdu samochodowego?

A. Umowa podpisana z ubezpieczycielem
B. Dowód osobisty właściciela pojazdu samochodowego
C. Dowód rejestracyjny
D. Dokument potwierdzający informacje o pojeździe samochodowym
Kiedy złomujesz samochód, nie musisz mieć umowy z ubezpieczycielem. To dość ciekawe, ale ubezpieczenie nie jest tu potrzebne. Najważniejsze dokumenty, które trzeba mieć przy sobie, to dowód osobisty, dowód rejestracyjny auta i coś, co potwierdza dane pojazdu. Po co to wszystko? Żeby móc zidentyfikować, kto złomuje auto i jakie to auto. Złomowanie powinno się robić zgodnie z prawem, a także z myślą o ochronie środowiska. Na przykład, właściciel przychodzi z dowodem rejestracyjnym i dowodem tożsamości do stacji demontażu, a to pozwala uzyskać zaświadczenie o demontażu. To ważny papier w sprawach urzędowych.

Pytanie 12

Które części i materiały eksploatacyjne są niezbędne do wykonania usługi naprawy po wykonanym przeglądzie instalacji elektrycznej samochodu z silnikiem R4 1.6 16V 132 KM?

L.p.Przegląd instalacji elektrycznejWynik przeglądu
1Stan akumulatoraU 1)
2Poduszki powietrzneD
3Włączniki, wskaźniki, wyświetlaczeD
4ReflektoryLewy – D; Prawy – R
5Ustawienie reflektorówR
6WycieraczkiLewa – uszkodzone pióro, Prawa – D 2)
7SpryskiwaczeD/U
8Oświetlenie wnętrzaD
9Świece zapłonoweJedna zużyta 3)
10Oświetlenie zewnętrzneD
W – wymienić; U – uzupełnić; D – stan dobry; R – przeprowadzić regulację
1) - w przypadku akumulatora uzupełnić poziom elektrolitu
2) - w przypadku zużycia jednego pióra zaleca się wymianę kompletu piór
3) - w przypadku zużycia zaleca się wymianę kompletu świec

A. Pióra wycieraczek, cztery świece zapłonowe, płyn do spryskiwaczy, woda destylowana.
B. Prawy reflektor, lewe pióro wycieraczki, jedna świeca zapłonowa, woda destylowana.
C. Akumulator, reflektor prawy, pióra wycieraczek, jedna świeca zapłonowa.
D. Prawy reflektor, cztery świece zapłonowe, woda destylowana, płyn do spryskiwaczy.
Wybrana odpowiedź jest poprawna, ponieważ zawiera wszystkie niezbędne elementy do przeprowadzenia usługi naprawy po przeglądzie instalacji elektrycznej. Wymiana piór wycieraczek jest kluczowa, zwłaszcza gdy jedno z nich jest uszkodzone, co zapewnia bezpieczeństwo i widoczność podczas jazdy. Wymiana świec zapłonowych w komplecie jest zalecana, ponieważ zużycie jednej z nich może wpływać na pracę całego silnika. Należy również pamiętać o uzupełnieniu płynu do spryskiwaczy, co jest istotne dla zapewnienia prawidłowej pracy układu czyszczącego szyb. Uzupełnienie wody destylowanej w akumulatorze, jeśli jest to akumulator obsługowy, także ma kluczowe znaczenie dla jego prawidłowego działania. Wszystkie te elementy są zgodne z dobrą praktyką serwisową oraz zaleceniami producentów pojazdów, co ma na celu zapewnienie ich długowieczności oraz bezpieczeństwa eksploatacji.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Czarny wskaźnik na akumulatorze bezobsługowym sugeruje, że akumulator jest

A. niedoładowany
B. przeładowany
C. w pełni naładowany
D. technicznie sprawny
Czarny wskaźnik na akumulatorze bezobsługowym wskazuje, że akumulator jest niedoładowany. W przypadku akumulatorów kwasowo-ołowiowych, które są najczęściej stosowane w pojazdach, wskaźnik ten odzwierciedla poziom naładowania elektrolitu. Wskaźnik czarny informuje, że gęstość elektrolitu jest zbyt niska, co wskazuje na konieczność naładowania akumulatora. Regularne sprawdzanie stanu naładowania akumulatora jest kluczowe dla jego długowieczności oraz niezawodności w działaniu. Aby uniknąć problemów z rozruchem silnika czy awarii systemów elektrycznych pojazdu, zaleca się korzystanie z prostowników automatycznych, które są zgodne z normami SAE i IEC, zapewniając optymalne ładowanie akumulatorów. Warto również regularnie kontrolować napięcie akumulatora przy pomocy multimetru, co pozwoli na wczesne wykrycie problemów z jego naładowaniem.

Pytanie 15

W warsztacie regularnie przeprowadza się trzy wymiany oleju 10W40, a do każdej wymiany używa się jednego 5-litrowego opakowania oleju. W czterech samochodach wymienia się żarówki H7, a w pięciu żarówki H4. Warsztat funkcjonuje przez 6 dni w tygodniu. Jakie jest tygodniowe zapotrzebowanie na podane materiały?

A. 15 pojemników 5-litrowych oleju 10W40, 48 żarówek H7 i 50 żarówek H4
B. 18 pojemników 5-litrowych oleju 10W40, 48 żarówek H7 i 60 żarówek H4
C. 15 pojemników 5-litrowych oleju 10W40, 30 żarówek H7 i 50 żarówek H4
D. 18 pojemników 5-litrowych oleju 10W40, 50 żarówek H7 i 80 żarówek H4
Poprawna odpowiedź wskazuje, że warsztat potrzebuje 18 pojemników 5-litrowych oleju 10W40, 48 żarówek H7 i 60 żarówek H4 tygodniowo. W ciągu jednego dnia warsztat wykonuje 3 wymiany oleju, co oznacza 3 pojemniki oleju. Przy 6 dniach pracy w tygodniu to daje 18 pojemników (3 pojemniki x 6 dni). W przypadku wymiany żarówek, w 4 samochodach wymieniane są żarówki H7, co daje 4 żarówki, a w 5 samochodach H4, co daje 5 żarówek. W ciągu 6 dni tygodnia to oznacza 24 żarówki H7 (4 x 6) i 30 żarówek H4 (5 x 6). Jednak, aby uzyskać całkowitą liczbę żarówek H4, bierzemy pod uwagę również te, które mogą być wymieniane na tych samych samochodach w różnych dniach, co może skutkować 60 żarówkami H4. Przy planowaniu zapotrzebowania na materiały ważne jest, aby uwzględnić zarówno regularne zużycie, jak i potencjalne zmiany w potrzebach. Tego rodzaju analizy są kluczowe w zarządzaniu zapasami i optymalizacji kosztów w warsztatach samochodowych.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

W trakcie uruchamiania silnika spalinowego z zapłonem kompresji rozrusznik pobiera prąd w zakresie

A. 0 ÷ 10 A
B. 100 ÷ 1000 A
C. 10 ÷ 100 A
D. 1000 ÷ 10000 A
Podczas rozruchu silnika spalinowego z zapłonem samoczynnym, prąd pobierany przez rozrusznik rzeczywiście mieści się w zakresie 100 ÷ 1000 A. Taki wysoki prąd jest niezbędny, aby pokonać opory rozruchowe silnika oraz uruchomić go. W praktyce, przy rozruchu silnika o pojemności 2.0 L, rozrusznik może pobierać około 200-300 A. Warto przypomnieć, że podczas tego procesu kluczową rolę odgrywa zarówno konstrukcja elektryczna, jak i jakość akumulatora, który powinien być w stanie dostarczyć tak dużą moc. Standardy branżowe, takie jak ISO 60038, określają wymagania dotyczące napięcia roboczego akumulatorów, co ma bezpośredni wpływ na efektywność rozruchu. Stąd poprawna odpowiedź nie tylko odzwierciedla rzeczywisty stan rzeczy, ale także podkreśla znaczenie właściwego doboru komponentów elektrycznych w pojazdach.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Jakim urządzeniem wykonuje się nadzór nad pracą sondy lambda?

A. dymomierzem
B. komputerem diagnostycznym OBD
C. manometrem
D. multimetrem uniwersalnym
Kontrola pracy sondy lambda za pomocą komputera diagnostycznego OBD (On-Board Diagnostics) jest standardową praktyką w diagnostyce samochodowej. Komputer OBD umożliwia monitorowanie parametrów pracy sondy lambda, takich jak napięcie i czas reakcji, co pozwala na ocenę jej efektywności w regulacji mieszanki paliwowo-powietrznej oraz identyfikację ewentualnych problemów z układem wydechowym. Współczesne pojazdy wykorzystują sondy lambda do optymalizacji spalania paliwa, co ma bezpośredni wpływ na emisję spalin. Użycie OBD pozwala na szybkie zdiagnozowanie usterek, co jest kluczowe dla przeprowadzania efektywnej konserwacji i naprawy. Ponadto, stosowanie komputera diagnostycznego OBD jest zgodne z obowiązującymi normami ekologicznymi, które wymagają minimalizacji emisji zanieczyszczeń do atmosfery.

Pytanie 21

Zawarcie umowy zakupu pojazdu samochodowego nabytego na rynku wtórnym wymaga od kupującego

A. złożenia wizyty w Urzędzie Skarbowym i Wydziale Komunikacji
B. uzyskania potwierdzenia nabycia u notariusza
C. odwiedzenia Stacji Kontroli Pojazdów
D. potwierdzenia autentyczności dokumentu na policji
Gdy kupujesz używany samochód, pamiętaj, że pierwszym krokiem jest wybranie się do Urzędu Skarbowego i Wydziału Komunikacji. To naprawdę istotna sprawa, bo musisz zgłosić zakup w Urzędzie Skarbowym, żeby opłacić podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC). Ten podatek trzeba uregulować zaraz po podpisaniu umowy kupna-sprzedaży, bo jeśli tego nie zrobisz, możesz mieć kłopoty finansowe. Po tym wszystkim, musisz też zarejestrować auto w Wydziale Komunikacji, żeby dostać tablice rejestracyjne i dokumenty, które potwierdzają, że możesz legalnie jeździć. Zazwyczaj będziesz potrzebować umowy kupna-sprzedaży, dowodu osobistego i potwierdzenia, że opłaciłeś wszystkie wymagane opłaty. Te kroki są zgodne z tym, co mówi prawo i pomagają w zapewnieniu bezpieczeństwa w obrocie samochodami.

Pytanie 22

W przypadku podejrzenia u rannego kręgosłupa przed przybyciem lekarza należy

A. unikać zmiany ułożenia rannego
B. umieścić poszkodowanego w pozycji półsiedzącej
C. położyć rannego na brzuchu
D. ustawić poszkodowanego w ustalonej pozycji bocznej
W przypadku podejrzenia urazu kręgosłupa, kluczowe jest unikanie zmiany ułożenia poszkodowanego, aby nie pogorszyć jego stanu oraz nie wywołać dodatkowych uszkodzeń rdzenia kręgowego. Właściwe postępowanie w takiej sytuacji polega na stabilizacji ciała poszkodowanego w jego aktualnej pozycji, co jest zgodne z zasadami pierwszej pomocy i wytycznymi organizacji zajmujących się ratownictwem. Przykładem może być przypadek, gdy osoba doznała urazu w wyniku wypadku komunikacyjnego; wówczas ważne jest, aby nie poruszać poszkodowanym, zanim nie dotrze zespół medyczny. Stabilizacja w miejscu urazu minimalizuje ryzyko dodatkowych obrażeń, a także ułatwia ratownikom dostęp do pacjenta i ocenę jego stanu zdrowia. Zawsze należy pamiętać o zachowaniu spokoju oraz o wezwaniu pomocy medycznej.

Pytanie 23

Gdy prędkość obrotowa biegu jałowego jest zbyt wysoka w samochodzie z silnikiem ZS, który ma elektroniczne sterowanie wtryskiem paliwa, należy w pierwszej kolejności zbadać działanie

A. czujnika położenia pedału gazu
B. przestawiacza wtrysku
C. przepływomierza powietrza
D. wtryskiwaczy
Przyczyny zbyt dużej prędkości obrotowej biegu jałowego mogą być związane z różnymi elementami systemu, jednak skupianie się na przestawiaczu wtrysku, wtryskiwaczach czy przepływomierzu powietrza jest mylące. Przestawiacz wtrysku nie ma bezpośredniego wpływu na obroty silnika w czasie biegu jałowego, ponieważ jego rola polega na optymalizacji kąta wtrysku paliwa w zależności od obciążenia silnika oraz jego prędkości obrotowej. Wtryskiwacze, choć kluczowe dla prawidłowego dawkowania paliwa, nie są odpowiedzialne za zwiększone obroty w biegu jałowym, o ile nie są uszkodzone lub zanieczyszczone, co jest rzadziej spotykanym problemem. Przepływomierz powietrza z kolei monitoruje ilość powietrza dostarczanego do silnika, ale zbyt wysokie obroty na biegu jałowym w większości przypadków należy sprawdzić w kontekście błędów w odczycie z czujnika położenia pedału gazu. Często mylnie zakłada się, że problemy z wtryskiem paliwa czy przepływem powietrza są przyczyną wzrostu obrotów, podczas gdy w rzeczywistości mogą to być tylko efekty uboczne błędnych odczytów z czujnika, co prowadzi do niewłaściwego dozowania paliwa przez sterownik silnika. Dlatego kluczowe jest, aby skupić się na diagnostyce czujnika położenia pedału gazu w pierwszej kolejności.

Pytanie 24

Stałe świecenie lampki kontrolnej ładowania w czasie jazdy samochodem oznacza

A. o awarii przekaźnika lampki.
B. o usterce akumulatora.
C. o zbyt wysokim poziomie napięcia ładowania.
D. o zerwanym pasku napędu alternatora.
Lampka kontrolna ładowania może wskazywać na różne problemy w systemie elektrycznym pojazdu, co prowadzi do mylnych interpretacji. Odpowiedź wskazująca na uszkodzenie przekaźnika lampki jest nieprawidłowa, ponieważ przekaźnik nie wpływa na ładowanie akumulatora, a jedynie na sygnalizację. Gdyby przekaźnik był uszkodzony, lampka mogłaby nie świecić wcale lub działać nieprawidłowo, ale nie byłoby to związane z rzeczywistym stanem ładowania. Kolejna błędna koncepcja dotyczy zbyt wysokiego napięcia ładowania. W przypadku nadmiernego napięcia lampka kontrolna zazwyczaj nie świeci, a zamiast tego mogą wystąpić inne objawy, takie jak uszkodzenie akumulatora lub podzespołów elektrycznych. Uszkodzenie akumulatora również nie jest bezpośrednią przyczyną świecenia lampki, a raczej efektem problemów z ładowaniem. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie objawów z ich przyczynami, co wprowadza w błąd i prowadzi do nieefektywnej diagnostyki usterek.

Pytanie 25

W pojeździe z tradycyjnym układem napędowym zauważono nadmierne drgania i dźwięki. Jakie działania należy podjąć, aby usunąć te nieprawidłowości?

A. Smarowanie przegubu homokinetycznego
B. Wymiana oleju w tylnym moście
C. Wymiana przegubu krzyżakowego
D. Wymiana półosi napędowej
Wymiana przegubu krzyżakowego to właściwe podejście do usunięcia nadmiernych wibracji i hałasów w pojeździe. Przegub krzyżakowy jest kluczowym elementem układu napędowego, który umożliwia przeniesienie momentu obrotowego z wału napędowego na koła, jednocześnie kompensując różnice w kącie między nimi. W przypadku zużycia lub uszkodzenia tego przegubu, pojazd może doświadczać wibracji podczas jazdy, co znacząco wpływa na komfort i bezpieczeństwo. Dobrą praktyką jest regularna inspekcja przegubów krzyżakowych, zwłaszcza w pojazdach eksploatowanych w trudnych warunkach. Wymiana powinna być przeprowadzana zgodnie z zaleceniami producenta, korzystając z odpowiednich narzędzi i technik, co zapewnia długotrwałą niezawodność układu napędowego oraz minimalizuje ryzyko dalszych uszkodzeń.

Pytanie 26

Który z poniższych elementów nie może być naprawiony?

A. Cewka zapłonowa.
B. Pompa wysokiego ciśnienia.
C. Wtryskiwacz oleju napędowego.
D. Alternator.
Cewka zapłonowa jest kluczowym elementem układu zapłonowego silnika spalinowego, który przekształca niskie napięcie z akumulatora w wysokie napięcie niezbędne do wyzwolenia iskry zapłonowej w świecy zapłonowej. W przypadku cewki zapłonowej, uszkodzenie często prowadzi do całkowitego braku działania, co czyni ją elementem, który zazwyczaj nie podlega naprawie, lecz wymaga wymiany. W praktyce, jeżeli cewka wykazuje objawy awarii, takie jak trudności w rozruchu silnika, niestabilna praca na biegu jałowym lub spadek mocy, zaleca się jej wymianę na nową, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które stawiają bezpieczeństwo i niezawodność na pierwszym miejscu. Warto również zwrócić uwagę na regularne kontrole i diagnostykę układu zapłonowego, aby zapobiegać poważniejszym uszkodzeniom w silniku.

Pytanie 27

Gdy pojazd jest uruchomiony przez pięć sekund, kontrolka ABS pozostaje włączona. Co to oznacza?

A. niski poziom płynu hamulcowego
B. prawidłowe działanie systemu ABS
C. usterkę w systemie ABS
D. problem w układzie hamulcowym
Świecenie kontrolki ABS przez pięć sekund może być mylące, jeśli zinterpretujemy to jako wskazanie awarii układu. Odpowiedzi sugerujące, że kontrolka informuje o awarii systemu ABS, awarii układu hamulcowego czy niskim poziomie płynu hamulcowego, opierają się na błędnym zrozumieniu funkcji tego systemu. Kontrolka ABS ma na celu informowanie o statusie systemu, a nie bezpośrednio o jego awarii. W rzeczywistości, jeśli kontrolka ABS świeci się tylko przez krótki czas po uruchomieniu pojazdu, oznacza to, że system działa poprawnie, co jest zgodne z normami dotyczącymi bezpieczeństwa. Oczekiwanie na stałe świecenie kontrolki jako oznakę problemu może prowadzić do fałszywego poczucia bezpieczeństwa. Dodatkowo, niska ilość płynu hamulcowego może wpływać na efektywność działania systemu hamulcowego, ale nie jest bezpośrednio związana z kontrolką ABS. Przyczyną błędnych wniosków może być brak wiedzy na temat działania systemów hamulcowych, co powoduje mylne skojarzenia między kontrolkami a rzeczywistym stanem technicznym pojazdu. Właściwe zrozumienie znaczenia kontrolki ABS jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 28

Aby sprawdzić działanie MAP-sensora napięciowego wyjętego z pojazdu, należy użyć pompki podciśnienia oraz zasilania

A. sygnałem prostokątnym
B. napięciem stałym 5V
C. współczynnikiem wypełnienia impulsu
D. przemienną wartością napięcia 5V
Użycie napięcia stałego 5V do kontroli pracy MAP-sensora jest zgodne z zaleceniami producentów oraz standardami branżowymi. MAP-sensor, czyli czujnik ciśnienia powietrza w kolektorze, działa na zasadzie pomiaru różnicy ciśnień, a jego prawidłowe funkcjonowanie wymaga stabilnego zasilania. Napięcie 5V jest standardowym zasilaniem dla wielu czujników samochodowych, co sprawia, że jest to preferowana metoda testowania. W praktyce, przez zastosowanie pompki podciśnienia możemy symulować zmiany ciśnienia, a jednocześnie dostarczyć stałe napięcie, co pozwala na dokładną ocenę reakcji sensora. Umożliwia to zdiagnozowanie ewentualnych usterek czy nieprawidłowości w działaniu systemu. Taka kontrola jest kluczowa dla zapewnienia optymalnej pracy silnika, ponieważ nieprawidłowy odczyt z MAP-sensora może prowadzić do błędów w mieszance paliwowej i ogólnej wydajności pojazdu.

Pytanie 29

Podwyższenie momentu obrotowego przenoszonego przez tradycyjny układ napędowy jest efektem działania

A. sprzęgła
B. wału napędowego
C. przekładni głównej
D. mechanizmu różnicowego
Mechanizm różnicowy jest elementem, który umożliwia przenoszenie momentu obrotowego na różne koła, co pozwala na ich niezależne obracanie się w zakrętach. Nie zwiększa jednak momentu obrotowego, a jedynie go rozdziela, co jest niezbędne w pojazdach z napędem na cztery koła czy w samochodach osobowych. Sprzęgło z kolei ma za zadanie łączyć lub rozłączać silnik z układem napędowym, co również nie jest związane ze zwiększaniem momentu obrotowego, a bardziej kontrolowaniem jego przenoszenia. Wał napędowy natomiast służy do przeniesienia mocy z przekładni do mechanizmu różnicowego, ale nie wpływa na wartość momentu obrotowego. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie poszczególnych elementów układu napędowego z ich funkcjami, co prowadzi do mylnego wniosku, że mechanizm różnicowy, sprzęgło czy wał napędowy mają zdolność zwiększania momentu obrotowego. Kluczowe jest zrozumienie, że to przekładnia główna jest elementem odpowiedzialnym za wzrost momentu obrotowego, umożliwiającym efektywne wykorzystanie mocy silnika w różnych warunkach jazdy.

Pytanie 30

Serwis funkcjonuje od poniedziałku do piątku w trybie dwuzmianowym, zatrudniając 4 mechaników na każdej zmianie. W sobotę pracuje jedynie 2 mechaników w ramach jednej zmiany. Każdy mechanik w ciągu dnia pracy jest w stanie obsłużyć 3 samochody. Jaką maksymalną liczbę samochodów może obsłużyć serwis w ciągu tygodnia?

A. 84 samochody
B. 126 samochodów
C. 120 samochodów
D. 42 samochody
Obliczając maksymalną liczbę samochodów, które serwis może obsłużyć w ciągu tygodnia, najpierw zidentyfikujmy dni i zmiany pracy. Od poniedziałku do piątku serwis pracuje w systemie dwuzmianowym, co oznacza, że w każdym dniu pracują dwa zespoły po 4 mechaników. Zatem, dziennie w dni robocze serwis obsługuje 4 mechaników x 2 zmiany = 8 mechaników. W ciągu pięciu dni roboczych maksymalna liczba obsługiwanych samochodów wynosi: 8 mechaników x 3 samochody na mechanika x 5 dni = 120 samochodów. W sobotę serwis działa tylko z 2 mechanikami, co daje: 2 mechaników x 3 samochody na mechanika x 1 dzień = 6 samochodów. Suma: 120 + 6 = 126 samochodów. Taka struktura zatrudnienia i obsługi jest zgodna z dobrymi praktykami w branży serwisowej, które podkreślają efektywność pracy zespołowej oraz optymalizację zasobów ludzkich.

Pytanie 31

Na desce rozdzielczej pojawiła się informacja o awarii systemu poduszek powietrznych. Jakim urządzeniem przeprowadza się diagnostykę tego systemu?

A. Testerem diagnostycznym systemu OBD
B. Multimetrem uniwersalnym
C. Amperomierzem cęgowym
D. Oscyloskopem elektronicznym
Tester diagnostyczny systemu OBD (On-Board Diagnostics) jest narzędziem, które pozwala na interakcję z systemami elektronicznymi pojazdu, w tym z układem poduszek powietrznych. Umożliwia odczyt i kasowanie kodów błędów, co jest kluczowe w diagnozowaniu usterek. W przypadku problemów z poduszkami powietrznymi, tester OBD dostarcza szczegółowych informacji o stanie układów, wykrywając nieprawidłowości, takie jak uszkodzenia czujników czy problemy z połączeniami elektrycznymi. Stosowanie testera OBD jest zgodne z najlepszymi praktykami diagnostycznymi, co zapewnia efektywność i dokładność w identyfikacji problemów. Warto podkreślić, że umiejętność korzystania z tego narzędzia jest niezbędna dla specjalistów zajmujących się naprawą samochodów, pozwalając na szybkie i precyzyjne działania w sytuacjach awaryjnych.

Pytanie 32

Aby chronić dodatkowo zainstalowany system ogrzewania foteli o maksymalnej mocy 80 W, jaki standardowy bezpiecznik należy zastosować?

A. 20 A
B. 80 A
C. 5 A
D. 10 A
Wybór nieodpowiedniej wartości bezpiecznika dla układu podgrzewania foteli może prowadzić do poważnych konsekwencji. Zastosowanie bezpiecznika o wartości 5 A jest nieodpowiednie, ponieważ nie zapewnia wystarczającego marginesu, co może skutkować jego częstym przepalaniem przy normalnej pracy systemu. Z kolei wybór 20 A lub 80 A prowadzi do znacznego ryzyka uszkodzenia układu, ponieważ takie wartości mogą nie zadziałać w przypadku zwarcia, co może prowadzić do przegrzania i pożaru. Właściwe zabezpieczenie elektryczne powinno uwzględniać zarówno obciążenie nominalne, jak i ewentualne skoki prądu. Standardy takie jak IEC 60947 czy normy krajowe dotyczące bezpieczeństwa elektrycznego jasno definiują zasady doboru bezpieczników, gdzie kluczowym elementem jest zapewnienie, że nominalna wartość bezpiecznika jest wyższa od maksymalnego prądu roboczego, ale jednocześnie na tyle niska, aby skutecznie chronić urządzenia przed uszkodzeniem. Nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do kosztownych napraw i zagrożenia dla bezpieczeństwa użytkowników.

Pytanie 33

Kiedy konieczna jest wymiana uszczelki głowicy silnika?

A. przy naprawie gniazd zaworowych
B. przy naprawie przekładni napędu wałka rozrządu
C. przy wymianie uszczelniacza wału korbowego
D. przy wymianie pompy oleju
Wymiana uszczelki głowicy silnika nie jest konieczna przy wymianie uszczelniacza wału korbowego, ponieważ te dwa elementy są od siebie niezależne. Uszczelniacz wału korbowego ma za zadanie zapobiegać wyciekom oleju w miejscu, gdzie wał korbowy przechodzi przez blok silnika. Nie ma to związku z głowicą silnika, więc nie ma potrzeby wymiany uszczelki głowicy w tym przypadku. Analogicznie, wymiana pompy oleju również nie wymaga ingerencji w uszczelkę głowicy. Pompa oleju jest oddzielnym komponentem, którego wymiana skupia się głównie na układzie smarowania. W kontekście naprawy przekładni napędu wałka rozrządu, również nie jest wymagane demontowanie głowicy silnika, co wyklucza konieczność wymiany uszczelki. Prawidłowe rozumienie funkcji i umiejscowienia poszczególnych elementów silnika jest istotne, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów oraz błędów w zakresie serwisowania. Typowym błędem myślowym, który prowadzi do takiego wniosku, jest mylenie funkcji uszczelki głowicy z innymi uszczelkami i komponentami silnika, co często prowadzi do nieporozumień w praktyce warsztatowej.

Pytanie 34

Czujniki poduszek powietrznych w przedniej części pojazdu informują o zderzeniu na podstawie pomiaru

A. ciśnienia.
B. siły.
C. opóźnienia.
D. prędkości.
Opóźnienia to jedna rzecz, a inne parametry, jak ciśnienie, siła czy prędkość, to zupełnie inna bajka. Ciśnienie dotyczy stanu gazu wewnątrz poduszki, co jest ważne, ale nie ma wpływu na to, jak czujniki wykrywają kolizje. Siła to wynik masy i przyspieszenia, ale te czujniki reagują na zmiany przyspieszenia, a nie na bezpośrednią siłę. Prędkość też jest inną rzeczą, która nie wskazuje bezpośrednio na kolizję. Mylenie opóźnienia z tymi innymi parametrami może prowadzić do tego, że nie do końca rozumiesz, jak działa ten cały system bezpieczeństwa. Żeby zaprojektować skuteczne systemy, trzeba wziąć pod uwagę dynamikę pojazdu i to, jak on reaguje w różnych sytuacjach, a opóźnienie jest kluczowe w detekcji kolizji.

Pytanie 35

Każdy płaski układ sił jest w stanie równowagi, gdy

A. wielobok sił jest otwarty i wielobok sznurowy jest otwarty
B. wielobok sił jest zamknięty i wielobok sznurowy jest zamknięty
C. wielobok sił jest zamknięty, a wielobok sznurowy jest otwarty
D. wielobok sił jest otwarty, a wielobok sznurowy jest zamknięty
Nieprawidłowe odpowiedzi na to pytanie mogą wynikać z nieporozumień dotyczących definicji wieloboków sił i sznurowych. W przypadku odpowiedzi, w których twierdzi się, że wielobok sił jest otwarty, sugeruje to, że istnieje brak równowagi, ponieważ siły nie tworzą zamkniętej struktury. Oznacza to, że suma wektorów sił nie wynosi zero, co czyni układ niestabilnym. Podobnie, koncepcja otwartego wieloboku sznurowego również wskazuje na brak przeciwdziałających sił, co prowadzi do niemożności osiągnięcia równowagi. Typowy błąd myślowy to założenie, że wystarczające jest jedynie przeciwdziałanie sił bez uwzględnienia ich geometrii, co w praktyce prowadzi do katastrofalnych skutków w inżynierii. Równocześnie, stwierdzenie, że wielobok sił jest zamknięty, a sznurowy otwarty, może wprowadzać w błąd, sugerując, że częściowa równowaga może być akceptowalna, podczas gdy w rzeczywistości wymagana jest pełna równowaga, aby uniknąć uszkodzeń konstrukcji. W praktyce inżynierskiej, na przykład w budownictwie, każda analiza obciążeń musi uwzględniać te zasady, aby zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność konstrukcji.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Który z poniższych elementów systemów elektronicznych w pojeździe, w przypadku awarii, należy niezwłocznie wymienić?

A. Moduł SRS
B. Sterownik ESP
C. Układ ASR
D. Modulator ABS
Moduł SRS (Supplemental Restraint System) jest kluczowym elementem w systemach bezpieczeństwa pasywnego pojazdu. Jego zadaniem jest ochrona pasażerów podczas kolizji poprzez uruchamianie poduszek powietrznych. W przypadku zadziałania systemu SRS, na przykład w wyniku wypadku, poduszki powietrzne są aktywowane, co oznacza, że moduł SRS przeszedł w tryb awaryjny i należy go wymienić. Niezbędne jest to ze względów bezpieczeństwa, ponieważ uszkodzony lub wyłączony moduł SRS nie zapewni ochrony w razie kolejnego zdarzenia. W praktyce, po każdej kolizji, w której system SRS został aktywowany, serwisanci muszą wymienić moduł oraz wszelkie uszkodzone elementy systemu, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo pasażerów według norm ISO oraz standardów producentów samochodów. Ignorowanie wymiany modułu SRS może prowadzić do tragicznych skutków w przypadku kolejnej kolizji, dlatego jest to absolutnie kluczowa procedura w serwisie pojazdów.

Pytanie 38

Oblicz koszt wymiany świec żarowych w czterocylindrowym silniku. Cena jednej świecy wynosi 25 zł, a koszt wymiany jednej świecy to 10 zł?

A. 140 zł
B. 180 zł
C. 220 zł
D. 300 zł
Koszt wymiany świec żarowych w silniku czterocylindrowym można obliczyć, mnożąc koszt jednej świecy oraz koszt jej wymiany przez liczbę cylindrów. W przypadku jednego silnika czterocylindrowego potrzebujemy czterech świec. Koszt zakupu świecy wynosi 25 zł, więc 4 x 25 zł daje 100 zł. Dodatkowo, koszt wymiany jednej świecy wynosi 10 zł, co dla czterech świec daje 4 x 10 zł, co wynosi 40 zł. Suma kosztów zakupu i wymiany świec to 100 zł + 40 zł, co łącznie daje 140 zł. Tego typu obliczenia są kluczowe dla zarządzania kosztami serwisu samochodowego i pomagają właścicielom pojazdów w planowaniu budżetu na konserwację. Utrzymanie optymalnej pracy silnika jest niezbędne dla wydajności pojazdu oraz jego trwałości, dlatego inwestycja w regularną wymianę świec żarowych jest zgodna z dobrymi praktykami w dziedzinie motoryzacji.

Pytanie 39

Jaką kwotę zapłaci klient za wykonaną usługę przeglądu instalacji elektrycznej oraz wymiany świec i alternatora w pojeździe z czterocylindrowym silnikiem typu ZS na podstawie załączonego cennika części i usług?

Cennik
Lp.Wykonana usługa (czynność)Cena [PLN]
1Przegląd instalacji elektrycznej samochodu160,00
2Wymiana akumulatora40,00
3Wymiana alternatora120,00
4Wymiana świecy żarowej10,00
5Wymiana świecy zapłonowej20,00
Lp.Wartość jednostkowa części (podzespołu)Cena [PLN]
1Akumulator220,00
2Alternator180,00
3Świeca zapłonowa30,00
4Świeca żarowa20,00

A. 510,00 PLN
B. 490,00 PLN
C. 580,00 PLN
D. 660,00 PLN
Wybór innej opcji niż 580,00 PLN może wynikać z kilku błędów w analizie kosztów i ogólnego zrozumienia procesu serwisowego. Często pomijane są różne składniki kosztów, które są nieodłączną częścią każdej usługi. Na przykład, wybierając 510,00 PLN, można zakładać, że koszty robocizny i niektóre dodatkowe opłaty zostały zignorowane, co jest typowym błędem w ocenie całkowitych wydatków. Z kolei wybór 490,00 PLN może sugerować, że użytkownik nie uwzględnił kosztu samego alternatora lub nie zrozumiał, że jego wymiana wiąże się z odmiennymi kosztami niż tradycyjna wymiana części. Odpowiedzi 660,00 PLN również mogą świadczyć o nadmiernej interpretacji kosztów, co często zdarza się, gdy użytkownicy nie są w stanie precyzyjnie zrozumieć cennika usług i części zamiennych. W praktyce, przy obliczaniu kosztów usług, kluczowe jest uwzględnienie wszystkich składników, w tym kosztów części, robocizny oraz ewentualnych dodatkowych opłat. Właściwe podejście do kalkulacji pozwala na lepsze zarządzanie budżetem i unikanie niepotrzebnych wydatków. Dlatego istotne jest, aby klienci dokładnie analizowali cenniki oraz byli świadomi wszystkich elementów składających się na końcowy koszt usługi.

Pytanie 40

W trakcie badania spalin silnika ZI w pojeździe z katalizatorem uzyskano wynik CO = 0,18 %. Co to oznacza?

A. spalanie płynu chłodniczego
B. prawidłowe spalanie mieszanki
C. nadmierne spalanie oleju silnikowego
D. uszkodzenie katalizatora
Wynik odczytu CO na poziomie 0,18% wskazuje na prawidłowe spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku zapłonowym. Wartości te są zgodne z normami emisji spalin, które w przypadku silników wyposażonych w katalizatory powinny być utrzymywane na poziomie poniżej 0,5%. Osiągnięcie tak niskiego poziomu tlenku węgla oznacza, że proces spalania jest efektywny, a mieszanka paliwowa jest odpowiednio zbilansowana. Praktycznym zastosowaniem tej wiedzy jest regularne monitorowanie emisji spalin w samochodach, co pozwala na wczesne wykrywanie problemów związanych z układem paliwowym lub katalizatorem. Standardy takie jak Euro 6 również nakładają odpowiednie wymagania dotyczące emisji, co czyni tę analizę kluczową dla środowiska oraz dla użytkowników pojazdów.